X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

سبک و سیاقی که در سینما بوده عوض شده/ «قهرمان پروری» با انیمیشن بیشتر شده و به سمت «تخیل» رفته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان انیمیشن «بی پلاک» گفت: قطعاً کودکان، نوجوانان و جوانان می توانند با زندگی شهید ابراهیم هادی که در «بی پلاک» به تصویر کشیده شده ارتباط خوبی برقرار کنند.

اسماعیل یوسفی کارگردان انیمیشن «بی پلاک» که به تازگی رونمایی شده گفت: قطعاً کودکان، نوجوانان و جوانان می توانند با زندگی شهید ابراهیم هادی که در «بی پلاک» به تصویر کشیده شده ارتباط خوبی برقرار کنند چرا که قصه زندگی این شهید بزرگوار سرشار از رشادت و دلاوری است؛ او قهرمانی مردمی است که می تواند یک الگوی مناسب برای کودکان، نوجوانان و جوانان امروزی باشد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: شهید ابراهیم هادی یکی از معدود شهدایی است که زندگی متفاوتی نسبت به سایر شهدا دارد. او در دوران نوجوانی علاقه زیادی به کشتی و والیبال داشت و بدون دیدن هیچ دوره ای و شرکت در هیچ کلاسی والیبال حرفه ای بازی می کرده به نحوی که یک نفره حریف سه نفر بوده!

یوسفی ادامه داد: علاوه بر این سبک زندگی و تربیت خانوادگی شهید ابراهیم هادی و نان حلالی که بر سر سفره شان بوده باعث شده او از همان اوایل زندگی اش به صورت پهلوان منش و بامرام زندگی کند. به عنوان مثال اینطور عنوان می کنند که او در ورزش کشتی به رقیب خود می باخت چرا که می دانست رقیبش برای گرفتن مراسم عروسی به پول مسابقه نیاز دارد.

این کارگردان متذکر شد: ما تمام تلاش مان را کردیم تا این نکات ارزشمند و کلیدی زندگی شهید هادی را در «بی پلاک» به صورت جذاب برای جوانان و نوجوانان امروزی به تصویر بکشیم تا آن ها به عنوان یک قهرمان از این شهید بزرگوار الگوپذیری کنند.

وی سپس در پاسخ به این پرسش که فکر می کنید در دنیای امروز که کودکان و نوجوانان با انیمیشن های حرفه ای متعددی روبرو هستند باز هم می توان کاری کرد تا آن ها از یک شخصیت یا قهرمان الگوبرداری کنند اظهار داشت: ما باید واقع بین باشیم؛ همه می دانیم سبک و سیاقی که در سینما بوده عوض شده؛ قبلاً فیلم ها قهرمان ها را پرورش می دادند و حالا این قهرمان پروری با انیمیشن بیشتر شده و به سمت تخیل بیشتر رفته است.

یوسفی تأکید کرد: اتفاقاً حوزه انیمیشن دست تولیدکننده را بیشتر باز می گذارد چرا که محدودیتی که در سینما هست قطعاً در انیمیشن نیست و ما به راحتی می توانیم یک قهرمان را به عنوان الگو به کودک و نوجوان و حتی جوان امروزی معرفی کنیم.

این انیماتور افزود: انیمیشن «بی پلاک» به سفارش مرکز پویانمایی صبا تولید شد؛ خوشبختانه دوستان در این مرکز در پی تولید انیمیشن هایی با محوریت هشت سال دفاع مقدس هستند و وقتی ظرفیت های مجموعه ما را دیدند تصمیم به همکاری با ما گرفتند و این اتفاق باعث شد تا این انیمیشن سه بعدی در باب زندگی شهید هادی به تولید برسد.

یوسفی در پایان این گفتگو افزود: زندگی شهدا هر یک به مثابه کلاس درسی است که به ما روش و منش درست زندگی کردن و نگاه الهی داشتن را می آموزد. همه ما باید از شهدای گرانقدر بیاموزیم و قطعاً تولیدات فرهنگی و هنری می توانند در این زمینه ما را یاری دهند.

گفتنی است؛ «بی پلاک»، با موضوع دفاع مقدس، سبک زندگی شهید ابراهیم هادی ملقب به علمدار کمیل و همسنگران سلحشور وی و دلاورمردان عرصه جنگ را در جبهه غرب و جنوب به تصویر می‌کشد و فرهنگ ایثار و شهادت را در رخدادهای کانال کمیل تا لحظه شهادت این مرد بزرگ به نمایش می‌گذارد…

رونمایی و اکران انیمیشن سینمایی بی پلاک را در روز پنجشنبه ۶ مهرماه در بهشت زهرا س قطعه ۲۶ گلزار شهدا، در جوار یادمان شهید ابراهیم هادی برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور متعهدانه و سریع گرافیست‌ها و تصویرسازان در صحنه «طوفان الاقصی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هنرمندان طراح گرافیک، تصویرساز و نقاش ساعاتی پس از آغاز عملیات بزرگ «طوفان الاقصی» در فلسطین، با خلق آثارشان طوفان به پا کردند.

به گزارش سینماپرس، همزمان با آغاز عملیات بزرگ «طوفان الاقصی» که از صبح دیروز در اراضی اشغالی آغاز شده و یکی از بزرگترین عملیات علیه رژیم اشغالگر قدس محسوب می‌شود، هنرمندان طراح گرافیک، تصویرساز و نقاش نیز آرام ننشستند و آثار خود را به فاصله ساعاتی پس از این عملیات در فضای مجازی منتشر کردند.

همچنین دیوارنگاره میدان فلسطین تهران نیز با محوریت عملیات بزرگ «طوفان الاقصی» و با عنوان «آغاز عملیات بزرگ آزادی» نصب شد.

از جمله آثار هنرمندان مقاومت می‌توان به مسعود نجابتی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، حسن روح‌الامین، محمدصابر شیخ رضایی، میکائیل براتی، مجتبی مجلسی و … اشاره کرد که در ادامه برخی از آنها را مشاهده می‌کنید.

مسعود نجابتی هنرمند طراح گرافیک و خط که سال گذشته نیز در دیوار حائل نقشی برای رژیم صهیونیستی خلق کرده بود، همزمان با عملیات «طوفان الاقصی»، اثر زیر را طراحی و منتشر کرد.

هنرمندان ایرانی و خارجی برای «طوفان الاقصی» طوفان به پا کردند

سیدمسعود شجاعی طباطبایی نیز که سبقه خوبی در واکنش سریع به اتفاقات و حوادث دارد، اثر زیر را منتشر کرد.

هنرمندان ایرانی و خارجی برای «طوفان الاقصی» طوفان به پا کردند

کارلوس لطوف هنرمند و کاریکاتوریست مطرح برزیلی که کارهایش به موضوعاتی چون ضدصهیونیسم، ضدجهانی‌سازی، ضدسرمایه‌داری و … اشاره دارد، یک اثر برای عملیات «طوفان الاقصی» منتشر کرد.

هنرمندان ایرانی و خارجی برای «طوفان الاقصی» طوفان به پا کردند

حسن روح‌الامین هنرمند نقاش انقلابی و متعهد نیز با انتشار یک اثر جدید و یکی از آثار قدیمی خود، نسبت به عملیات «طوفان الاقصی» واکنش نشان داد.

هنرمندان ایرانی و خارجی برای «طوفان الاقصی» طوفان به پا کردند

اثر «فرار موش‌های کثیف»

اثر جدید وی «فرار موش‌های کثیف» نام دارد و اثر «فاتح خیبر» خود را که در سال ۱۳۹۷ خلق شده است، به مناسبت پیروزی غیرتمندانه مردم فلسطین در عملیات «طوفان الاقصی» منتشر کرد.

هنرمندان ایرانی و خارجی برای «طوفان الاقصی» طوفان به پا کردند

اثر «فاتح خیبر»

محمدصابر شیخ رضایی نیز برای عملیات «طوفان الاقصی» چندین طرح و پوستر طراحی کرده است که یکی از آنها جلب نظر می‌کند.

هنرمندان ایرانی و خارجی برای «طوفان الاقصی» طوفان به پا کردند

محمدصابر شیخ رضایی در توضیح این پوستر نوشته است: «چگونه یک پوستر جلب سیاحان به فلسطین نماد مقاومت (مردم فلسطین) شد؟»

شیخ رضایی به داستان یک یهودی اتریشی به نام فرانس کراوس اشاره کرد که همزمان با تبلیغات تشکیلات صهیونیستی در زمان ظهور هیتلر از اروپا گریخت و پوسترهای مختلفی برای گروه‌های صهیونیستی طراحی کرد که توسط انجمن توسعه گردشگری فلسطین نیز چاپ شد. پس از تأسیس رژیم غاصب اسرائیل در سال ۱۹۴۸، اکثر یهیودیان اسرائیلی از سرزمین بین اردن و دریای مدیترانه به عنوان «فلسطین» یاد کردند و عبارت Visit Palestine در این پوستر سال‌ها برای جلب توریسم یا مهاجر استفاده می‌شد… شاکله این پوستر در طول ۸۷ سال گذشته به عنوان نماد مقاومت فلسطین شناخته شده و باقی مانده است و استفاده از آن مطابق با رویدادهای متفاوت در این سرزمین توسط طراحانی از سراسر دنیا با تفسیرها و نشانه‌هایی جدید، تغییر می‌کند.

هنرمندان ایرانی و خارجی «طوفان الاقصی» به پا کردند

میکائیل براتی هنرمند طراح و تصویرساز نیز به مناسبت پیروزی این عملیات طرح فوق را منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«عدالت بودجه‌ای» خواست بزرگ تئاتر استان‌ها در چهار دهه گذشته بوده و هست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روسای انجمن هنرهای نمایشی سراسر کشور طی نامه‌ای از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص «عدالت فرهنگی» و توجه به تئاتر استان‌ها، قدردانی کردند.

به گزارش سینماپرس، در مراسم اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی بود که محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عدالت فرهنگی، اعلام کرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کند تا بودجه فعالیت‌های هنری استان‌ها در سه حوزه تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی افزایش پیدا کند.

روسای انجمن هنرهای نمایشی سراسر کشور نیز طی نامه‌ای از این توجه و سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی کردند.

حرف‌تان به جان تئاتر خوش نشست/ «عدالت بودجه‌ای» خواست بزرگ ما است

در بخشی از این یادداشت چنین آمده است: «فرمایشتان کوتاه بود اما به دلایل بی‌شمار در عمق جان فرهنگ و هنر استان‌ها، به ویژه جامعه تئاتری خوش نشست به مسرت و شادی. «عدالت بودجه‌ای» خواست بزرگ تئاتر استان‌ها در چهار دهه گذشته بوده و هست. خواستی که به گمان حقی است که همواره نادیده گرفته شده، اگرچه هنرمندان تئاتر استان‌ها همیشه در صحنه‌های سبز تئاتر، بن‌بست‌ها را گشوده و راهی به سوی امید باز کرده‌اند.»

همچنین در بخش دیگری از نامه روسای انجمن هنرهای نمایشی سراسر کشور تأکید شده که اشاره کوتاه وزیر فرهنگ و ارشاد به تخصیص و افزایش بودجه برای انجمن‌ها شور و شعفی مضاعف در جان فرهنگ و هنر دمیده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز پخش مجموعه‌ای ۱۰۰ قسمتی از روایت فتح

مجموعه «تجربه ماندگار» به کارگردانی و تهیه کنندگی یاسر انتظامی که محصول گروه مستند روایت فتح می‌باشد، از یکشنبه هفته جاری از شبکه افق پخش خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، در این مجموعه که سه سال و نیم زمان صرف پژوهش و تولید آن شده است ضمن مصاحبه با دست اندرکاران تولید مستند‌های گروه تلویزیونی جهاد و گروه روایت فتح، تاریخچه و روند تولیدات از سال ۱۳۵۸ تاکنون، مورد بررسی قرار گرفته است.

زنده یاد نادرطالب زاده، ابراهیم حاتمی کیا، رضابرجی، مهدی همایونفر، محمد مهدی حیدریان، احسان رجبی، محمدرضا صراطی، بهروز شکوری، مجید فراهانی، احمدعباسی، محمود نیک نژاد، مختارعلی سلیمی، مسعود صمدی، مهزاد ارشدی، سعید یزدانی، احمد حائری، محمد صنعتی، محرم علی کلیج، محمد یوسف زادگان، مرحوم ابراهیم کیهانی، غلامحسین پیرهادی، سعید فراقی، هادی ناظریان قمی، میرکیوان خلیل پور، محمود بدرفر، حمید منزوی، مرتضی شعبانی، اصغر بختیاری، محمد صدری، قاسم بخشی، سعید مازندرانی، سید حسین هاشمی، محمدعلی فارسی، پرویز رمضانی، اسماعیل براری، محمدحسین قدمی، جعفرشهرابی، مهرداد کاشانی، نصرت الله محمودزاده، قدرت الله سیدان، قدرت الله باقریان، سیدمحمدجعفری، حجت الله امیر حسینی، محمد بخشی، اکبر بخشی، محمدصادق صادقی مقدم، محمد رضا اسلام لو، مرحوم محمد اخوان، جوادحق پناهان، هوشنگ میرزایی، مصطفی دالایی، سهراب عالمی و سردارعلیرضا افشار نفراتی هستند که در این مستند به بیان وقایع، خاطرات، روند تولید مشکلات و مخاطرات تولید برنامه در دهه‌های مختلف اشاره کرده اند.

اولین قسمت از این مجموعه یکشنبه ۱۶ مهرماه از ساعت ۲۱ از شبکه افق پخش خواهد شد.

گروه مستند روایت فتح یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد فرهنگی روایت می‌باشد که وظیفه تولید مستند درحوزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت را بر عهده دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شریف‌ترین تصاویر از رزمندگان جبهه را روایت فتح به تصویر کشید

مصطفی دالایی، مستندساز و مجری مجموعه «تجربه ماندگار» شبکه افق سیما در شبکه خبر درباره ساختار و مهمانان برنامه که پیرامون تاریخ شفاهی شکل‌گیری گروه تلویزیونی جهاد و گروه مستند روایت فتح است، گفت: ساختار «تجربه ماندگار» گفتگو محور است. با توجه به ۳ سال و چندین ماهی که صرف این مجموعه شد، همکارانم به سمت تصاویری رفتند که بعضی از آن‌ها در دسترس نبود. در این مدت همکارانم در پروژه‌ها و ماموریت‌هایی که رفتند تصاویری از شکل‌گیری گروه تلویزیونی جهاد و گروه مستند روایت فتح را پیدا کردند و این مجموعه را با تدوین خوب آماده پخش کردند.

دالایی در پاسخ به این سوال که شما در زمان جنگ فیلمبردار و کارگردان گروه تلویزیونی جهاد بودید و نقش موثری در روایت فتح داشتید، اهمیت روایتگری در آن دوران چه بود؟ بیان کرد: کسانی که در رسانه هستند و سنشان به آن زمان می‌خورد، یادشان هست که تمام قسمت‌های مهم سازمان صداوسیما از جمله استان‌ها به جبهه می‌رفتند، تا فیلم‌های مستند و گزارش تهیه کنند. اما روایت فتح که یک برنامه از گروه تلویزیونی جهاد سازندگی وقت بود و برنامه‌های جبهه را به این اسم پخش می‌کرد، نگاه و شیوه جدیدی به جبهه داشت.

این مستندساز با بیان اینکه ما در جبهه با یک کلیشه‌ای مواجه می‌شدیم، که همه رزمندگان جلوی دوربین می‌گفتند تا آخرین قطره خون‌مان می‌جنگیم و دستشان را به علامت پیروزی نشان می‌دادند، تصریح کرد: این کلیشه مانند ویروس همه جا را فراگرفته بود و مانع نزدیک شدن دوربین، فیلمبردار و کارگردان به رزمندگان می‌شد. همکاران روایت فتح و گروه جهاد ابتدا سعی کردند این کلیشه را بشکنند. اما چگونه؟ اینکه فیلمبردار سریع فیلم نگیرد و بلافاصله صحنه را ترک نکند. او در کنار رزمندگان بنشیند، تا موجی که رسانه ایجاد کرده بود از بین برود و رزمندگان بفهمند اهالی رسانه هم از خودشان هستند.

مجری مجموعه «تجربه ماندگار» با بیان اینکه به مرور همکاران روایت فتح و گروه جهاد با رزمندگان زندگی کردند، گفت: من معتقدم فیلم‌های روایت فتح اصلی‌ترین و شریف‌ترین تصاویر را از بچه‌های جبهه ارائه داد. 

علی استرابی، مدیر گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح در پاسخ به این سوال که «تجربه ماندگار» چه حرف جدیدی برای مخاطب دارد؟ توضیح داد: این مجموعه تاریخ شفاهی گروهی را روایت می‌کند که اکثر مردم ما با روایت فتح آشنایی داشتند و مستند‌های تولیدی آن گروه را دیدند. از طرفی، نگاهی که شهید آوینی و تیمشان به مقوله مستندسازی داشت، می‌تواند جذابیت خاصی برای مردم داشته باشد.

مدیر گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح درباره یکی از ویژگی‌های مهم «تجربه ماندگار» خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این مجموعه نمایش تصاویری است که یا خیلی کم نمایش داده شده، یا برای اولین‌بار پخش می‌شود. به عنوان مثال، اولین مستندی که شهید آوینی کار کردند و من ندیدم که پخش شده باشد، در یکی از قسمت‌های این مجموعه پخش خواهد شد. تصاویر پشت صحنه روایت فتح هم که کسی آن را ندیده است، از دیگر بخش‌های «تجربه ماندگار» است.

اولین قسمت از این مجموعه یکشنبه ۱۶ مهر از ساعت ۲۱ از شبکه افق پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویژه برنامه‌های هفته بزرگداشت جهانی حافظ

محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، با حضور در برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر گفت: «حافظ شیرازی» یکی از مفاخر ملی است که بر قله‌های جهانی نشسته است و تلاش ما بر این بود که بزرگداشت حافظ در یک روز خلاصه نشود بلکه به یک هفته تسری پیدا کند تا از رهگذر این اقدام، اندیشه این شاعر بلندآوازه ایرانی جهانی شود.

وی افزود: ویژه برنامه‌های هفته بزرگداشت جهانی حافظ از امروز در تالار اجتماعات شهید مطهری (ره) انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تهران آغاز می‌شود و قرار است با انجام برنامه‌های متعدد و متنوع ۲۱ مهرماه در کنار آرامگاه وی در شیراز به پایان برسد. 

شالویی با بیان اینکه حافظ شیرازی حافظ قرآن بوده افزود: این موضوع نقش مهم و موثری در شکل گیری اندیشه‌های وی دارد و معرفت در اشعار حافظ از آموز‌های قرآنی او سرمنشا گرفته است.

حافظ در جهان، تأثیرپذیری حافظ از قرآن، حافظ و عرفان، حافظ و دنیای امروز، حافظ و ادب فارسی (اثرپذیری و اثرگذاری)، حافظ در عرصه هنر و نظام نشانه شناسی حافظ (تأویل، تفأل و…) عناوین روز‌های هفته بزرگداشت حافظ شیرازی است.

همایش ملی و بین المللی بزرگداشت حافظ، از ۱۵ تا ۲۱ مهرماه، همراه با رویداد‌های مختلف فرهنگی و هنری در تهران، شیراز و شهر‌های مختلف کشور، همچنین در نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انیمیشن «مرد عنکبوتی ۲» بسیار منطبق بر زمانه خودش است

 برنامه «نقد سینما» در بخش سینمای جهان میزبان آرش خوشخو و محمدرضا مقدسیان با موضوع بررسی و نقد «مرد عنکبوتی۲» بود. 

آرش خوشخو، منتقد سینما ابتدا گفت: این اثر آنقدر پر از جزئیات است که به شما اجازه چشم برداشتن از تصویر نمی‌دهد و حتی به داستان‌ها و فیلم‌های دیگر مرد عنکبوتی ارجاع داده می‌شود. انیمیشن «مرد عنکبوتی۲»، اثری ۱۴۰ دقیقه‌ای پر و پیمان بود که از ثانیه اول تا آخر شما با بمباران تصاویر و اطلاعات هستید. برای درک چنین اثری، باید سواد ذهنی را هم ارتقا داد. 

وی ادامه داد: درک مساله دنیای موازی پیچیده و حال و تماشای آن در دنیای انیمیشن بسیار پیچیده‌تر هم هست. انیمیشن «مرد عنکبوتی» شبیه به آثار کریستوفر نولان بود. یک محصول فرهنگی است که هم مخاطب را راضی نگه داشته و هم منتقدان سخت‌گیر را.

این منتقد تاکید کرد: کسی که این انیمیشن را تماشا می‌کند، ذهنش به بازی گرفته و خود به خود از ذهنیت قوی‌تری برخوردار می‌شود. ما همیشه در قهرمانان ضعف هوش داریم. این نوع کارتون‌ها کودکان باهوش‌تری تحویل جامعه می‌دهد. نشان دادن شجاعت و خلاقیت در انیمیشن بسیار مهم است که اخیرا به کارتون‌ها برگشته است. اما این سری کارتون برگرفته از بازی‌های کامپیوتری سبب باهوش شدن بچه‌ها می‌شود. 

در ادامه محمدرضا مقدسیان بیان کرد: برای ورود به این انیمیشن من از کلمه چگال استفاده می‌کنم و انطباق یک اثر با زمانه خودش. سرعت تبادل اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی، جریان متاورس به معنای جهان مجازی، نوع نگاه به سرعت انتقال اطلاعات، تفاوت نسل‌ها در کشور‌های مختلف و حجم بازی‌های رایانه‌ای جهان ذهنی جدیدی را در نسل تازه شکل داده است. 

وی افزود: انیمیشن «مرد عنکبوتی۲» بسیار منطبق بر زمانه خودش است. مجموع تکنیک‌های موجود در انیمیشن پیوند دقیق بین فرم و محتواست. وقتی از جهان‌های موازی حرف می‌زنیم، باید آن را در شخصیت‌پردازی و طراحی گرافیکی هم نمود دهیم. در انیمیشن «مرد عنکبوتی۲» برای تک تک شخصیت‌ها از سبک هنری متفاوتی استفاده شده است؛ که هر کدامشان فلسفه خودش را دارد. اتفاق مهمی که همه این مسائل را معنا‌دار می‌کند؛ بازتولید برند‌های تولید شده از قبل است و به روز کردن برند است. 

این منتقد خاطرنشان کرد: طبع نسل جدید پیدا شده است. از طرفی قواعد اصلی مانند خانواده، سالم زیستن، اراده فردی، مسئولیت‌پذیری و اولویت قرار دادن عشق هیچگاه در آثار تغییر نمی‌کند. 

او در پایان بحث خاطرنشان کرد: مسئولان فرهنگی ما «مرد عنکبوتی۲» را حتماً ببینند. مصرف نوجوان‌های ما اکنون همین است. جهان نوجوان‌ها در بازی‌های آنلاینشان است. ویژگی‌های تکنیکی این انیمیشن درخشان است و این اثر به لحاظ محتوایی حرف‌هایی می‌زند که مسئولان فرهنگی ما اصلا به آن فکر هم نمی‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«محمود لاهیجانیان» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: استاد محمود لاهیجانیان، هنرمند پیشکسوتی که سال‌ها در زمینه هنر نقاشی ایرانی فعالیت می‌کرد، روز جمعه ۱۴ مهرماه در بیمارستان عرفان تهران به دیار حق شتافت.

به گزارش سینماپرس، میثم لاهیجانیان، فرزند شادروان استاد محمود لاهیجانیان ضمن اعلام این خبر، به ایسنا گفت: پدرم از مدتی قبل به دلیل بیماری سرطان، دوران درمان را سپری می‌کرد که متأسفانه روز گذشته در بیمارستان عرفان تهران دار فانی را وداع گفت.

وی افزود: مراسم تشییع مرحوم پدرم در روز یکشنبه (۱۶ مهرماه) از ساعت ۹ صبح از خانه هنرمندان اصفهان به سمت آرامستان باغ رضوان این شهر برگزار می‌شود.

گفتنی است، شادروان استاد محمود لاهیجانیان دی‌ماه ۱۳۳۳ در اصفهان متولد شد و مشق نقاشی را نزد مرحوم روح الله روحانی آغاز کرد که تنها استاد وی بود، اما بعد از آن با تلاش مضاعف خود، آموختن نقاشی ایرانی را با مطالعه و دیدن موزه‌ها، نمایشگاه‌ها و آثار اساتید ایرانی و خارجی ادامه داد و به یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان نقاشی ایرانی تبدیل شد.

دوران تحصیل وی در دبیرستان با آشکار شدن استعداد این هنرمند در نقاشی همراه بود و در همان دوران سه سال متوالی مقام اول رشته مینیاتور را در استان اصفهان به دست آورد. این هنرمند نقاشی ایرانی، هم‌زمان با طی کردن دوره دبیرستان، از سوی حاج فخرالدین امامی، فرزند مرحوم استاد میرزا آقا امامی به همکاری دعوت شد و کاشی‌سازی‌های استاد فخر را نیز بر عهده گرفت.

شادروان استاد محمود لاهیجانیان که معتقد بود مینیاتوریست‌های ایران وامدار و مدیون تلاش‌های استاد محمود فرشچیان در این رشته هنری هستند، استفاده از واژه “نقاشی ایرانی” را به جای مینیاتور و نگارگری، ترجیح می‌داد و همیشه شاکر بود که قلم از دستانش جدا نشده است.

خبرگزاری سینماپرس، درگذشت شادروان «استاد محمود لاهیجانیان» را به خانواده این مرحوم و هنرمندان عرصه نگارگری در کشور تسلیت می‌گوید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگرانی از مرگ سینمای کودک و انتقاد از بی‌برنامگی/ وقتی جشنواره کمکی برای سینمای کودک نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از سینماگران متذکر شدند: سینمای کودک در حال مرگ است! جشنواره فیلم کودک تنها برای تورهای گردشگری اصفهان دستاورد دارد و متأسفانه سینمای ایران و سینماگران حوزه کودک و نوجوان شاهد دستاورد جدی در این رویداد نبوده اند.

به گزارش سینماپرس بسیاری از اهالی سینمای کشور که جزو فعالان و دغدغه مندان سینمای کودک و نوجوان بوده و همچنان دغدغه رشد و ارتقای این سینمای مهم را دارند مدت ها است به این باور رسیده اند که وضعیت سینمای کودک و نوجوان در کشور به بحرانی ترین حالت ممکن رسیده و این گونه مهم سینمایی در حال نابودی و اضمحلال کامل است.

آن ها با تأکید بر اینکه از تولید فیلم های کودکان و نوجوانان حمایت نمی شود و تنها عده ای محدود از اهالی سینما که وابسته به برخی جریان های خاص و مافیایی هستند می توانند بودجه های هنگفت برای تولید فیلم های کودک دریافت کنند اما به دلیل عدم علاقه به این حوزه و همچنین فقدان تخصص لازم نمی توانند آثار ارزشمند برای کودکان و نوجوانان در سینمای کشور خلق کنند متذکر شدند: معضل اصلی سینمای کودک مدیران بی دغدغه هستند! این دسته از سینماگران انتقادات شدید خود را به مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی یعنی مهدی جوادی ابراز داشتند و او را مانعی برای تولید آثار درخشان در حوزه سینمای کودک ارزیابی کردند.

متأسفانه در کشورمان توجه به سینمای کودک و نوجوان تاکنون محقق نشده و هرچند که بسیاری از دست اندرکاران و مسئولین سیاست گذار در امور سینمایی کشور سال ها است دغدغه آن را دارند که سینمای کودک در ایران به جایگاه ویژه ای دست پیدا کند و بتواند نه تنها در کشور که با کودکان جهان ارتباط برقرار نموده و سهمی در سینمای جهانی داشته باشد اما این امر به دلایل مختلف که اغلب به فقر سینمای ایران از لحاظ فنی و تکنیکی، ساختار و داستان پردازی باز می گردد محقق نشده است.

سینمای کودک و نوجوان از جمله موضوعات زیرشاخه جریان اصلی سینماست که اگر به درستی به آن پرداخته شود می تواند تاثیرات مثبت زیادی را برای نسل های آینده در زمینه های گوناگون فراهم آورد. سینمای کودک نیاز مبرم برای هر جامعه ای است و نباید سهل انگارانه از کنار آن عبور کرد. هر چند که سال های سال است سینمای کودک در ایران مورد بی مهری قرار گرفته و از سوی مسئولان و تهیه کننده ها حمایتی از این سینمای رو به زوال نمی شود.

بسیاری بر این امر اعتقاد دارند در حالی که بسیاری از کشورهای جهان تمرکز و توجه بسیار ویژه ای در زمینه تولید فیلم های داستانی و انیمیشن برای کودکان و نوجوانان شان دارند، کشور ما که طی سال های پس از پیروزی انقلاب توجه ویژه ای به این گونه مهم سینمایی داشت در سال های اخیر با نوعی رکود و بحران در این ژانر سینمایی مواجه شده است و این مسئله باعث شده تا مخاطبان اصلی این حوزه سینمایی بدل به مشتریان پر و پا قرص انیمیشن ها و فیلم های کودکانه هالیوودی بشوند؛ این اتفاق مهم زنگ خطری برای مسئولان فرهنگی و هنری کشور ما است چرا که اگر کودکان و نوجوانان ما که آینده ساز این سرزمین هستند بخواهند همچنان در غرقاب تولیدات هالیوودی دست و پا بزنند روز به روز از فرهنگ بومی خود دور شده و حلقه ارتباطی شان را با فرهنگ ملی و میهنی از دست می دهند و طی چند دهه دیگر اصلا هویتی از فرهنگ ایرانی در کشور وجود نخواهد داشت.

در همین راستا با ۱۵ تن از سینماگران مطرح و برجسته حوزه کودک و نوجوان خانم ها و آقایان: عادل بزدوده، زحل رضوی، امید نیاز، بیژن بیرنگ، سیدجواد هاشمی، بیتا منصوری، امیر مشهدی عباس، میثم معراجی، حسین ریگی، امیر سحرخیز، محمد نیک بین، حسن آقاکریمی، رهبر قنبری، عرفان لولاکی و مختار عبدالهی گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای مخاطبان گرامی سینماپرس نقل شده است.

عادل بزدوده نویسنده، کارگردان نمایش عروسکی و عروسک‌ ساز در خصوص تداوم تصمیمات و کارهای غلط در حوزه سینمای بحران زده کودک و نوجوان در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کودک گفت: سال ها است متولیان سینمای کودک و نوجوان از فیلمسازان خبره این حوزه دعوت به کار نکرده اند! آن ها باید پاسخگوی وضعیت بحران زده سینمای کودک و نوجوان باشند چرا که سیاست های آن ها این سینما را به این حال و روز انداخته است. سینمای کودک سال ها است در بستر بیماری است؛ سینمای کودک به جز چند مورد محدود و معدود فیلمی که در سال های ابتدایی پس از انقلاب ساخته شد همواره بیمار بوده است. راه حل درمان این سینما آن است که مدیران دست به یک آسیب شناسی بزنند و ببینند در تمامی سال هایی که از پیروزی انقلاب می گذرد چه بر سر این سینما آمده است.

زحل رضوی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده حوزه انیمیشن نیز با انتقاد از وضعیت وخیم و بحرانی سینمای کودک و نوجوان اظهار داشت: پرسش بنده از متولیان سینمای کودک و نوجوان این است که مگر سینمای کودکی هم وجود دارد که برای آن جشنواره برگزار می کنند؟ سینمای کودک یک قبر خالی است که جنازه اش پوسید و تمام شد و رفت! کدام سینمای کودک و نوجوان؟ چه جشنواره ای وقتی اغلب فیلمسازان کاربلد این سینما بیکار و خانه نشین هستند؟

امید نیاز کارگردان سینما در این راستا متذکر شد: جشنواره فیلم کودک تنها برای سیگار فروش نزدیک به هتل هنرمندان و تورهای گردشگری اصفهان دستاورد دارد چرا که آن ها از برگزاری این جشنواره منافع زیاد می برند و متأسفانه سینمای ایران و سینماگران حوزه کودک و نوجوان هرگز شاهد دستاورد جدی در این رویداد نبوده اند. در روزگار نه چندان دور ویترین سینمای ایران با فیلم های کودک بود و در دنیا سینمای ایران را با آثار درخشانی مانند «بچه های آسمان» و «خانه دوست کجاست؟» می شناختند اما متأسفانه امروزه به دلیل سهل انگاری مدیران فرهنگی و سینمایی کار این سینما به جایی رسیده که جز ویران سرایی از آن باقی نمانده است.

بیژن بیرنگ کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: جشنواره ها اغلب برای پر کردن بیلان کاری مدیران و کمک به نورچشمی های شان برگزار می شوند در غیر این صورت معنایی ندارد وقتی اغلب فیلمسازان برجسته سینمای کودک و نوجوان بیکار و خانه نشین هستند و فیلم شاخصی در این حوزه تولید نشده باز هم جشنواره برگزار کنند و دور هم جشن بگیرند! کار فارابی حمایت از فیلم هایی است که تنها در کشوهای این نهاد آرشیو می شوند! در این سال ها همواره شاهد بودیم پول های بیت المال را به دوستانی که خودشان دوست دارند می دهند که نتیجه آن هم شده فیلم هایی که اغلب شان فقط به درد آرشیو می خورند و هیچ دغدغه ای ندارند و هیچ کودکی هم با آن ارتباط نمی گیرد.

سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون تأکید کرد: فارابی سال ها است جشنواره کودک را برگزار می کند تا نیروهایش اضافه حقوق بیشتر بگیرند! در واقع چشم امید مدیران و کارمندان فارابی به این جشنواره است و برای همین هم اصرار به برگزاری اش دارند. فارابی سال ها است جشنواره برگزار می کند برای اینکه ثابت کند نیروهایش کار می کنند! این نهاد جشنواره برگزار می کند برای اینکه نیروهایش مبالغ بیشتری دریافت کنند؛ اساساً آدم های قدیمی و تغییر ناپذیر ادوار فارابی از کارشناسان و کارمندان چشم امیدشان به این جشنواره و اضافه کار و حقوق است و به نظرم می آید که باید درک شان کرد!

بیتا منصوری تهیه کننده سینما در خصوص تداوم تصمیمات و کارهای غلط در حوزه سینمای بحران زده کودک و نوجوان در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کودک گفت: وضعیت سینمای کودک و نوجوان بحرانی است و بنده دیگر حاضر به سرمایه گذاری برای تولید فیلم کودک نیستم. در جشنواره فیلم کودک فیلم من دو جایزه مهم گرفت؛ هم جایزه بهترین فیلم از داوران کودک و هم جایزه هیأت داوران اما همین فیلم با دو جایزه مهم از جشنواره کودک در زمان اکران با مشکلات عدیده و جدی روبرو شد و من با مرارت بسیار و چنگ و دندان توانستم فیلمم را اکران کنم.

امیر مشهدی عباس نویسنده، کارگردان و فعال فرهنگی حوزه کودک و نوجوان در این خصوص به سینماپرس گفت: پرسش بنده از مسئولان این است که چرا فیلم های ۵۰ میلیاردی در فارابی تولید می شود اما سینماگران درجه یک کودک و نوجوان از تأمین اجاره خانه شان عاجزند؟ چرا باید فیلم هایی با بودجه بیت المال تولید شده و آرشیو شوند اما هیچ کمک هزینه ای برای تولید فیلم های درخشان سینمای کودک و نوجوان اختصاص پیدا نکند؟ اصولاً مدیریت غیرمتخصص دلیل اصلی وجود بحران است؛ ما این روزها شاهد اتفاقات عجیب و غریب در این سینما هستیم. فارابی فراخوان می دهد که تنها فرصت باقی مانده برای ثبت نام در جشنواره فیلم کودک و نوجوان تا پایان مرداد ماه است در صورتی که تا جایی که بنده می دانم اغلب فیلمسازان برجسته این حوزه بیکار و خانه نشین هستند. من اتفاقاً از دوستان سوأل کردم مگر فیلمی هم هست که شما فراخوان دادید گفتند بله چند فیلم از قبل از کرونا و دوران کرونا وجود دارد که سر جمع حدود ۱۰-۱۲ فیلم می شود و با همین ها جشنواره را برگزار می کنیم.

میثم معراجی تهیه کننده و کارگردان سینما گفت: بنده از مسئولان سوأل دارم چرا به تله فیلم ها به زور پروانه سینمایی اعطا می کنند تا بتوانند آن ها را در جشنواره شرکت دهند؟ آیا بهتر نیست اگر می خواهیم جشنواره ای برگزار کنیم همه فیلم های آن به صورت واقعی فیلم های سینمایی باشند؟ یکی از نکات قابل تأمل در خصوص این دوره برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان انتخاب دبیر آن است! برای بنده جای سوأل است آیا هر فردی که مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی می شود باید حتماً دبیر جشنواره فیلم کودک هم باشد؟ بی شک این اتفاق غلط است و اینکه تنها دو سه ماه مانده به برگزاری جشنواره دبیر آن تعیین شود قطعاً معضل بزرگی برای جشنواره خواهد بود و این رویه باید حل شود.

حسین ریگی کارگردان سینما متذکر شد: متأسفانه حساسیت و اهمیت سینمای کودک و نوجوان درک نمی شود این در حالی است که در همه جای دنیا این سینما جدی گرفته می شود و حتی در صحبت های مدیران سینمایی ما نیز حوزه سینمای کودک همواره جدی است اما در عمل هرگز جدی گرفته نمی شود و صرفاً اگر کاری هم صورت می گیرد از روی رفع تکلیف است و عزمی برای حمایت از سینمای کودک وجود ندارد چون دغدغه ای در کار نیست. مدیران سینمایی باید از سینماگری که دغدغه کودک و نوجوان را دارد حمایت کنند. متأسفانه وضعیت امروز سینما به گونه ای شده که تهیه کنندگان اصلاً کار برای کودکان را نمی پسندند چرا که اکران مناسبی به این فیلم ها داده نمی شود و سرمایه آن ها هدر می رود. این مدیران سینمایی هستند که می توانند سینما را به سمتی هدایت کنند که دغدغه اصلی سینماگران تولید فیلم کودک باشد.

امیر سحرخیز کارگردان و مدرس حوزه انیمیشن اظهار داشت: کالاهای فرهنگی مختص به کودکان و نوجوانان در مقابل کالاهای مختص بزرگسالان قربانی شده است و از این رو نه تنها سینمای کودک و نوجوان وضعیت بحرانی دارد بلکه سایر حوزه های مرتبط مانند حوزه نشر و… مختص کودکان نیز با معضلات جدی در حال دست و پنجه نرم کردن است. بنیاد سینمایی فارابی که به عنوان متولی اصلی سینمای کودک و نوجوان شناخته می شود سال ها است اسمش با جشنواره فیلم کودک گره خورده است اما نکته اینجا است که برگزاری جشنواره فیلم کودک نیازمند تولید فیلم است و تا فیلمی نباشد قاعدتاً نمی توان جشنواره برگزار کرد از این رو بهتر است که مدیران این نهاد در گام اول اهتمام ویژه ای برای تولید فیلم های کودک داشته باشند.

محمد نیک بین تهیه کننده سینما در خصوص تداوم تصمیمات و کارهای غلط در حوزه سینمای بحران زده کودک و نوجوان در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کودک گفت: محدود بودن بازار در حوزه سینمای کودک و نوجوان باعث دور شدن فیلمسازان و تهیه کنندگان از این عرصه شده است و بی شک اگر شرایط به خصوص در حوزه توزیع و اکران بهبود پیدا کند هنوز هستند فیلمسازانی که با طیب خاطر در این حوزه سرمایه گذاری کنند. ما باید بتوانیم یک مسیر درست را در سینمای کودک در نظر بگیریم و با قدم گذاشتن در این مسیر اصولی و درست کاری کنیم که در ابتدا زمینه برای اکران حداکثری آثار سینمای کودک در کشور فراهم شود، در گام بعدی آثار ارزشمند برای کودکان تولید گردد و در نهایت فیلم ها آنقدر دارای جذابیت باشند که مردم با جان و دل از آن ها استقبال کنند.

حسن آقاکریمی تهیه کننده و کارگردان سینما نیز به سینماپرس گفت: برگزاری جشنواره هیچ تأثیری در رشد و توسعه سینمای کودک و نوجوان ندارد و حتی اگر چند دوره هم برگزار نشود تأثیر جدی بر سینمای کودک نخواهد گذاشت. متأسفانه مدیران در پی پرکردن بیلان کاری و تبلیغات برای خود هستند! جشنواره چون محلی برای تبلیغات مدیران فرهنگی و نوعی ویترین دولتی است مورد توجه مسئولان است و اگر این جشنواره ها برای آن ها بیلان کاری محسوب نمی شد قید آن را هم می زدند!

رهبر قنبری کارگردان سینما با انتقاد شدید از وضعیت بحرانی سینمای کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: مدیران فارابی فقط حقوق ما را پایمال می کنند و هیچ کاری برای بهبود شرایط ما و بهبود شرایط سینما انجام نمی دهند. این مدیرانی که با حقوق ده ها میلیون تومانی در نهادهایی مانند فارابی استخدام می شوند چه کاری انجام می دهند؟ با کدام سبقه و تجربه در این سمت می نشینند؟ تا کی باید ببنیم که آن ها می خواهند با حرف ها و نوشته های ما خود را فهیم جا بزنند؟ این مدیران از سخنان ما برای خودشان جلوه آرایی می کنند و هیچ کاری انجام نمی دهند درست مثل آقای جوادی که هیچ کاری انجام نداد!

عرفان لولاکی تهیه کننده آثار انیمیشن تأکید کرد: خودی و ناخودی کردن، عدم اختصاص بودجه مناسب، فقدان اکران مناسب و شوآف های مدیران بزرگترین معضل سینمای کودک و نوجوان طی سال های اخیر است که امیدواریم با حضور مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی شاهد از بین رفتن این معضلات و تحولات مثبت و ارزشمند در این حوزه باشیم. مسئولان باید فکر اساسی در این حوزه داشته باشند. بنده نمی دانم اگر بودجه برای تولید فیلم های خوب نیست چرا برای برگزاری جشنواره ها اینقدر هزینه می شود؟ این بیماری است که در تمامی ادوار وجود داشته و مسئولان به نوعی خود را ملزم می دانند که هر سال جشنواره برگزار کنند و جز اینکه کیفیت آثار جشنواره هر سال پایین و پایین تر آمده ما شاهد هیچ عایدی مثبتی از این رخداد نبوده ایم.

مختار عبدالهی کارگردان سینما در خصوص تداوم تصمیمات و کارهای غلط در حوزه سینمای بحران زده کودک و نوجوان در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کودک گفت: سینمای کودک تنها و غریب مانده و کسی به فکر آن نیست. بی شک مدیران سینمایی اگر بخواهند به راحتی می توانند آسیب شناسی کنند که چرا وضعیت سینمای کودک و نوجوان چنین شده است؛ بنده فکر می کنم منفعت دوستان در این ژانر کمتر هست و به همین علت هم این سینما را به حال خود رها کرده و به آن توجهی ندارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از نزول جایگاه «فسیل» پس از ۷ ماه از آغاز اکران تا مخاطبان زیر هزار نفر برای ۱۰ فیلم سینمایی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهمترین اتفاق گیشه سینماها طی ۷ ماه اخیر نزول جایگاه «فسیل» پس از گذشت ۷ ماه از آغاز اکرانش بود به نحوی که به ترتیب «هتل» و «بچه زرنگ» در رتبه اول و دوم جدول قرار گرفتند و فیلم پرمخاطب کریم امینی رتبه سوم جدول فروش هفتگی را به دست آورد.

به گزارش سینماپرس «ستون ۱۴» به کارگردانی امیرحسین همتی طی هفته اخیر تنها ۱۵ قطعه بلیت فروخت تا کم مخاطب ترین فیلم در حال اکران باشد! «ارثیه فامیلی» حامد رضی با فروش ۴۵ قطعه بلیت در جایگاه دومین فیلم‌ کم مخاطب قرار گرفت و «شهرک» علی حضرتی با فروش ۵۶ قطعه بلیت رتبه سومین فیلم کم فروش هفته را از آن خود کرد.

بر اساس این گزاش «نگهبان شب» رضا میرکریمی نیز تنها ۶۸ قطعه بلیت فروخت و «دست انداز» کمال تبریزی نیست نتوانست بیش از ۱۱۶ نفر را راضی به حضور در سالن سینما کند! به استناد آمار ارائه شده در سایت سمفا تا ساعت ۱۰ جمعه چهاردهم مهرماه «کت چرمی» حسین میرزامحمدی تنها ۳۵۷ قطعه بلیت فروخت، «عروسی مردم» مجید توکلی ۴۶۲ مخاطب داشت و «آهنگ دو نفره» آرزو ارزانش نیز نتوانست بیش از ۴۸۲ مخاطب را جذب کند.

فیلم «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی تنها ۶۸۸ بیننده‌ داشت و «مصلحت» حسین دارابی به ۸۸۵ مخاطب اکتفا کرد. «آخرین تولد» نوید محمودی نیز ۱۳۱۸ مخاطب در سراسر کشور داشت و «شماره ۱۰» حمید زرگرنژاد نیز نتوانست بیش از ۲۸۴۴ نفر را مجاب به حضور در سالن های سینما کند.

در همین راستا «ستاره بازی» هاتف علیمردانی ۳۳۴۵ مخاطب و «زنبور کارگر» افشین صادقی ۳۵۰۶ تماشاگر داشت و در رتبه بعدی جدول فروش «بی مادر» به کارگردانی سیدمرتضی فاطمی با ۵۴۱۹ مخاطب و سپس «گیج گاه» عادل تبریزی با ۶۱۵۰ تماشاگر قرار داشت.

اما «هتل» به کارگردانی مسعود اطیابی با حدود ۲۵۵ هزار نفر مخاطب رتبه اول جدول فروش هفتگی را از آن خود کرد و انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» با حدود ۱۰۳ هزار مخاطب رتبه دومین فیلم پرمخاطب هفته را از آن خود کرد و «فسیل» پس از ۷ ماه از آغاز اکرانش با دو پله سقوط و با ۷۰ هزار مخاطب رده سوم جدول فروش را از آن خود نمود. «شهر هرت» با ۴۶ هزار مخاطب رتبه چهارم جدول فروش هفتگی را به دست آورد و «نارگیل۲» نیز با حدود ۲۳ هزار مخاطب رتبه پنجم جدول فروش هفتگی را از آن خود کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع