X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

برخی هنرمندان ما همچنان دچار غفلت هستند/سینماگران ما باید با زبان جهانی آشنا شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی کشور در اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه بر گشایش افق های تازه همکاری درعرصه بین الملل تاکید کرد.

به گزارش سینماپرس، نشست مشترک رئیس سازمان سینمایی با رایزنان جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه، با حضور حجت الاسلام مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی امروز ( ۱۵ مهرماه) در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در این نشست گفت: نقشه راه ما در حوزه بین‌الملل مشخص و هدف‌گذاری شده و از بدو ورودم به سازمان سینمایی با برنامه‌ریزی و راهبردهای هدفمند کشورهای مورد هدف مان را تعیین کرده ایم و در همین راستا تعاملات و همکاری ها را آغاز کرده ایم.

وی ادامه داد: امروز حضور آثار در جشنواره های به صورت متقابل با همین رویکرد طراحی و تعریف شده است که البته این به معنای آن نیست که ما پذیرای آثار سایرکشورها نباشیم.

به گفته وی، این رویکرد، پیام روشنی دارد که ما باید چشم مان را بر روی کشورهای همسایه و ملت های منطقه که دارای میراث مشترک زبانی، آئینی و یا اعتقادی هستیم بیشتر باز کنیم.

رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه یکی از راه های برون رفت از انسداد در روابط بین الملل و مسیر نزدیکی ملت ها، کاربست دیپلماسی فرهنگی از طریق سینما و زبان تصویر است خاطرنشان کرد: متاسفانه، هنوز، خیلی ها، به کارکردهای واقعی سینما واقف نیستند.

وی اضافه کرد: سینمای ایران طی چهار دهه نتوانسته است به اهداف خود در حوزه بین الملل دست پیدا کند.

خزاعی تصریح کرد: سینمای ایران برای خروج از بن بست ها در بازارهای بین المللی و در جهت عرضه آثار و تجاری سازی محصولات جهت حضور جدی تر در بازارهای جهانی نیاز به تحول در ساختارها دارد.

به گفته وی، با روش های سنتی نمی توان در این بسترهای بین المللی حضور موثر داشت.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: برغم ارائه پیشنهادات و تاکیدات بنده در آغاز کار و بدو ورودم، همچنان، بسیاری حاضر به شکسته شدن این ساختارهای کهنه و نواندیشی در حوزه بین الملل نیستند.

وی ادامه داد: پخش کننده های بین المللی ما، همچنان در چرخه روش های رایج و سنتی فعال هستند و تلاشی برای حضور موثر و اقتصادی سینما در عرصه بین الملل نمی کنند.

خزاعی عنوان کرد: البته های طرح های زیادی در دست مطالعه و اقدام داریم که امیدوارم با بهره گیری از ظرفیت بخش های خصوصی و دولتی توامان، و با همکاری رایزنان فرهنگی کشورهای مختلف شاهد گشایش افق های تازه در این زمینه باشیم.

وی افزود: البته این بدان معنا نیست که همه آثار سینمای ایران می توانند در بازار اقتصاد جهانی موفق باشند بلکه تاکید بر این نکته است که سینماگران ما باید با زبان جهانی آشنا شوند و آثارشان را با تکیه بر فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی و بر اساس استانداردهای بین المللی عرضه کنند.

به گفته وی، تولید مشترک یکی دیگر از راه های برون رفت از این وضعیت کنونی است.

رئیس سازمان سینمایی اظهار کرد: درخواست بودجه قابل توجهی را برای آغاز تولیدات مشترک ارائه داده ایم که منتظر تصمیم گیری در سطوح بالاتر هسیتم اگر این بودجه و منابع تامین شود حداقل ۵ فیلم سینمایی مشترک را در دستور کار قرار خواهیم داد.

برخی هنرمندان ما همچنان دچار غفلت هستند/سینماگران ما باید با زبان جهانی آشنا شوند

وی خاطرنشان کرد: صادقانه عرض می کنم در حال حاضر، بودجه اندک سینما کفاف تولیدات داخلی را نمی دهد چه برسد به تولیدات مشترک بین‌المللی. در این مسیر قطعا خسته نشده و پیگیری خواهیم کرد تا پایان دولت سیزدهم شرایط را برای تولید مشترک و اکران آنها را در بعضی کشورهای منطقه و همسو هموار کنیم.

رئیس سازمان سینمایی بر اعلام آمادگی برای برگزاری هفته های فیلم و تعاملات با همه کشورها به خصوص کشورهای مورد هدف تاکید کرد.

وی ادامه داد: سینما باید روایتگر مظاهر تمدن جدید باشد و باید در شکل گیری این تمدن نقش ایفا کند. در این راستا رایزنان فرهنگی نقش به سزایی در توسعه فرهنگ ایرانی در خارج از مرزها دارد البته به محدودیت ها و مشکلات آنها آگاهیم.

خزاعی تصریح کرد: برای دستیابی به یک قدرت فرهنگی بزرگ در کنار توانمندی های نظامی و علمی، احتیاج به یک نگاه و همت ملی داریم. این دغدغه در میان مسئولان و هنرمندان ما وجود دارد اما باید جدی تر شود.

وی ادامه داد: قطعا سینماگران هم باید رویکرد و نگاهشان را به سمت ترویج مسایل ملی و غرور آفرین کشور متمرکز کنند و در این کارزار فرهنگی که شاهد سرقت برخی مشاهیر و بزرگان تاریخی و تمدنی و اسلامی این سرزمین هستیم تلاش کنند که این میراث و سرمایه های ملی حفظ شود.

رئیس سازمان سینمایی اشاره کرد: من در کشورهای مختلف جز نگاه ملی هنرمندان به تقویت مسایل داخلی و حفظ هویت فرهنگی و غرور ملی و احترام به پرچم ندیده ام اگر چه قاطبه هنرمندان ما این نگاه را دارند اما متاسفانه برخی همچنان دچار غفلت هستند.

وی گفت: ما برای هویت بخشی و معرفی درست ایران از طریق سینما آماده هرگونه همکاری با رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی هستیم. تعاملات جدیدی در راه است البته نباید این تفاهم نامه ها محدود به امضا شود و باید دستاوردهای آن برای سینمای ایران و مردم احساس شود.

خزاعی گفت: قدردان همه سینماگرانی که برای ارتقای فرهنگ ایران زمین، سینمای ملی و دستاوردهای کشور تلاش می کنند، هستیم

وی با اشاره برنامه ریزی برای همکاری با ۲۷ کشور در حوزه سینما، گفت: نقشه راهی را براساس اشتراکات سیاسی، آئینی، فرهنگی و استراتژیک به منظور مراودات بین‌المللی طراحی کرده‌ایم. قطعا، به کمک شما رایزنان فرهنگی نیازمندیم تا با شناسایی ظرفیت کشورهای همسایه به فضای فرهنگی جمهوری اسلامی کمک شود چرا که معتقدم سینما در نزدیک شدن فرهنگ‌ کشورها بسیار تاثیرگذار است و از طریق سینما، می‌توانیم قلب‌ها و فرهنگ‌ها را به یکدیگر نزدیک کنیم.

گفتنی است اصغر فارسی، علیرضا اسماعیلی و سیدصادق موسوی رئیس سازمان سینمایی را در این نشست همراهی کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«وزیر ارشاد» طی نامه‌ای از «وزیر آموزش و پرورش» درخواست کرده اند که مفاخر فرهنگی و دینی به دانش آموزان مقاطع مختلف معرفی شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: با معرفی بزرگان ایران‌زمین، دانش‌آموزان از سلوک و حیات فرهنگی این چهره‌ها به مثابه چراغ راه بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش سینماپرس، پنجاه و یکمین سالگرد ارتحال فقیه و عالم ربانی مرحوم آیت الله محمد کوهستانی با قرائت پیام رییس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور جمع زیادی از علاقه‌مندان به این عالم فقید، استادان حوزه و دانشگاه و مدیران فرهنگی کشور در دانشگاه علم و فن آوری شهرستان بهشهر برگزار شد.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این مراسم تأکید کرد: جا دارد بزرگانی، چون آیت الله کوهستانی را بیشتر و بهتر به جوانان و نسل‌های امروز معرفی کنیم. به همین جهت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نامه‌ای از وزیر آموزش و پرورش درخواست کرده اند که در قالب کتب آموزشی و در کلاس‌های درس، مفاخر فرهنگی و دینی ایران اسلامی از جمله این عالم و عارف فقید به دانش آموزان مقاطع مختلف معرفی شوند تا با معرفی این بزرگان به عنوان الگوهای برجسته ایران زمین، جمله دانش آموزان جوان از این چهره‌ها و سلوک و حیات فرهنگی آنان به مثابه چراغ راه بهره‌مند شوند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دنیا گریزی آیت الله کوهستانی اظهار کرد: آیت الله کوهستانی هنوز هم بعد از پنجاه سال در ایران محل توجه است. چرا که خلوص، ایمان و صفای باطن ایشان در کنار دانش علمی و میراث عظیم دانشی باقی مانده از ایشان همواره ساری و جاری است و با توجه به سلوک اخلاقی و دینی که آن عالم فقید داشتند، محبت ایشان در قلب و جان مردم و جوانان جریان دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیین تجلیل از «محمدابراهیم ذوالقدر» برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیین تجلیل از محمدابراهیم ذوالقدر از استادهای پیشکسوت عرصه موسیقی ایرانی در چهل و دومین نشست «آیین آواز» فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، آیین تجلیل از محمدابراهیم ذوالقدر در چهل و دومین نشست تخصصی آواز در موسیقی دستگاهی ایران با عنوان «آیین آواز»، روز سه‌شنبه ۱۸ مهر ساعت ۱۸ با حضور جمعی از هنرمندان و اهالی موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

در این برنامه علاوه بر تجلیل از محمدابراهیم ذوالقدر پیشکسوت آواز سنتی ایرانی و آوازخوانی این هنرمند، برنامه‌های گوناگونی مانند پخش کلیپ‌های موسیقی، سخنرانی یدالله کابلی خوشنویس، حسن فدائیان خواننده و علیرضا پورامید شاعر و کارشناس موسیقی در نظر گرفته شده است.

اجراهای این نشست شامل «ساز و آواز بیات اصفهان» با اجرای طاهر تنها آواز، محمدرضا تنها ویلن، علیرضا تنها تنبک و امید امیری پیانو، «ساز و آواز ماهور» با اجرای ابراهیم برزی آواز، ابوالفضل گودرزی تار، مرتضی زندآوری تنبک، اجرای «موسیقی محلی» حسن فداییان خواننده و پارسا علی‌نژاد پیانو، ساز و آواز علی صدیقی راد آواز و امین دماغ گل تار، آواز هنرجوی خردسال ضیاءالدین مؤذن و ساز و آواز دشتی حسین شعبانی آواز، محمد اکبری تار و سورنا رشچی تنبک خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حوزه فرهنگ و هنر در دولت از انزوا خارج شده است/«سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» قرارگاه رسمی حوزه فرهنگی نظام در خارج از کشور است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ گفت: دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه بودجه باز است و در حوزه فرهنگ و هنر کشور تحول مهم رخ داده و از انزوا خارج شده است.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شنبه ۱۵ مهر در آیین افتتاحیه خستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه اظهار کرد: رویکرد دولت و اهتمام رئیس جمهوری به ارتقای فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور و ارادت و نگاه من هم نسبت به این مساله روشن است. هیچ مساله‌ای در دولت مطرح نشده که رئیس جمهوری به نفع سازمان رای نداده باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اعتقاد جدی داریم دیپلماسی فرهنگی از ابزارهای اصلی و کارسازترین ابزار کار ما در خارج از کشور است و به همین دلیل باید در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مبتنی بر نگاه حاکم بر کشور این تغییر را ایجاد کنیم و نگاه دولت دقیقا همسو با نگاه رهبر عزیزمان بوده است. امروز بهترین و طلایی‌ترین زمان ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در خارج از کشور است. باید نگاه‌های سالم تکریم و ارتقا داده شود.

وی با بیان اینکه در دولت اقدام‌های بسیار موثری در حوزه فرهنگ و هنر در این دو سال انجام شده است، اضافه کرد: بعد از دو سال شعار نمی‌دهیم، کارنامه ارائه می‌دهیم. همه زیرساخت‌های لازم برای ارتقای فرهنگ و هنر در کشور را فراهم آوردیم. مساله بودجه دغدغه مهمی بود. نمودار این موضوع در سازمان به حالت صعودی و افزایشی برگشته و البته هنوز به نقطه مطلوب خود نرسیده است.

اسماعیلی همچنین گفت: در بند ه تبصره ۹، دولت شرکت‌ها و بانک‌ها را موظف کرده یک درصد بودجه خود را به حوزه فرهنگی در حوزه بین الملل برای فعالیت‌های نرم افزاری اختصاص دهند که از هفته گذشته واریزی‌ها به حساب اعلامی آغاز شده و برای این که دچار قبض و بسط‌های بودجه نشود به حساب صندوق هنر واریز شده تا از آنجا هزینه شود، البته عجله‌ای برای این هزینه کرد وجود ندارد و قرار است در جای خود هزینه شود. در نتیجه دست ما در حوزه بودجه‌ای باز می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: این اتفاق مهم در حوزه فرهنگ و هنر کشور به عنوان تحول مهم رخ داده و حوزه فرهنگ و هنر در دولت از انزوا خارج شده است. به کسانی که کار نرم افزاری در خارج از کشور انجام می‌دهند صد درصد معافیت مالیاتی می‌دهیم. مجموعه‌های دولتی و خصوصی که به زبان‌های خارجی تولید محتوا کنند شامل این معافیت می‌شوند، سازندگان فرهنگسرا، مجتمع‌ها و مجموعه‌های فرهنگی از صد درصد معافیت مالیاتی بهره مند می‌شود.

وزیر فرهنگ با اشاره به اینکه رایزنان فرهنگی ما باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنند و نباید منتظر باشند که ماهیانه پولی از سازمان برسد، گفت: لازم است رایزنان کار کنند و مجموعه‌های مختلف را به کار بگیرید. کار رایزنان فرهنگی از یک کار اداری به کار جهادی تغییر یافته و این در تحول سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم آمده است.

وی گفت: اگر تمام مسایل مادی را هم حل کنیم اگر انگیزه و توان مدیریت به کار نیاید بخشی از کارها روی زمین باقی خواهد ماند. باید با تمام وجود و هم افزایی تلاش کنیم. فضا باید با این تغییر موضوع و جایگاه عوض شود. نقطه برجسته سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران سیاست همسایگی و توجه به کشورهای اسلامی بوده است؛ بنابراین وضعیت فرهنگی ما به ویژه در کشورهای خارجی و تغییر آن به عدد و رقم باید واضح باشد.

اسماعیلی اظهار داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرارگاه رسمی حوزه فرهنگی نظام در خارج از کشور است. ما نیاز داریم این معنا را مدام تکرار کنیم. امروز با گذشت نزدیک به ۳۰ سال، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، الگو و جایگزین دیگری ندارد. نظام تصمیم گرفته و نگاه رهبری بر این بوده که این مجموعه ممتاز فرهنگی تشکیل شود و حوزه مدیریت فرهنگی جمهوری اسلامی را در خارج از کشور تمشیت، مدیریت، اداره و تدوین کند و با نهادهای دیگری در حوزه بین المللی، سیاست خارجی، اقتصادی و دیگر نهادهای موجود همکاری روشنی را داشته باشد.

وی گفت: با گذشت نزدیک به ۳۰ سال از فعالیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کمبودها و نواقصی وجود دارد و مشکلاتی در سازمان بوده و در حوزه‌های هماهنگی کارها، مشکلاتی وجود داشته و بعضا کارهای تکراری و کم اثر انجام شده است. بین همه روسای جمهوری، در این ۳۰ سال اخیر هیچ فردی به اندازه آقای رییس جمهوری امروز دغدغه فعالیت در خارج از کشور را نداشته است.

اسماعیلی در خصوص محورهای سخنرانی رئیس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران استفاده از قدرت فرهنگی برای تغییر در نظام جهانی است. به برکت انقلاب اسلامی و مجاهدت شهدا و ایثارگران امروز در نقطه والای سیاسی قرار گرفته ایم. مهمترین و موثرترین قدرت در اختیار جمهوری اسلامی قدرت فرهنگی است و حرف‌های ما در حوزه فرهنگی در تمام دنیا اعم از خانواده و خانواده محوری شنیده می‌شود. هیج فرد معتقد به اصالت‌های بشری نیست که در موضوع خانواده با ما هم راستا نشود. با این کلیدواژه‌ها می‌توانیم همگرایی ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: محدودیتی برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور نداریم. این سیاست قطعی ما است. در موضوع گفت و گوی ادیان سالهاست تلاش می‌شود و با پیگیری‌های رییس جمهوری اتفاق‌های مهمی رخ خواهد داد. تمدن نوین اسلامی بر محور فعالیت فرهنگی و اجتماعی قرار دارد و باید در این زمینه تلاش کنیم.

گفتنی است که نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، با شعار «دیپلماسی فرهنگی؛ فرصت‌های منطقه ای، ظرفیت‌های استانی» به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه اقتدار فرهنگی، از ۱۵ تا ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲ در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«صوراحیل» دارای پوستر رسمی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوستر فیلم کوتاه «صوراحیل» به کارگردانی اسماعیل عظیمی، از تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران همزمان با حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «صوراحیل»، به کارگردانی اسماعیل عظیمی و تهیه کنندگی علی‌اصغر سلطانی‌نژاد که در ژانر ملودرام اجتماعی تهیه و تولید شده است، همزمان با اولین حضور جشنواره‌ای خود در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، از پوستر خود رونمایی کرد.

حمیدرضا پگاه و مهدیه نساج بازیگران اصلی و محمد سلمان سرانجام، بازیگر خردسال، «صوراحیل» هستند که در این فیلم کوتاه نقش آفرینی کرده‌اند.

در خلاصه داستان فیلم کوتاه «صوراحیل» که براساس اقتباسی از داستان کوتاهی نوشته مهدی شریفی، آمده است: «صوراسرافیل؛ تا حالا این اسم شنیدی!؟ اسم یه فرشته است، اسم شیپورشم صورِ.»

مسعود محمدیان، پوستر فیلم کوتاه «صوراحیل» را طراحی کرده است.

عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از:

تهیه کننده: علی‌اصغر سلطانی‌نژاد، کارگردان: اسماعیل عظیمی، مجری طرح: خانواده عقیق، نویسنده: اسماعیل عظیمی و علی آهنگری، مدیر فیلمبرداری: رامین راستجو، طراح صحنه و لباس: مهران بستانی، مدیر صدابرداری: میثم معتمدی، طراح گریم: شهاب‌الدین رضوی، تدوین: سیدجواد موسوی، اصلاح رنگ‌ونور: سامان مجد وفائی، طراحی و ترکیب صدا: رضا حیدری، موسیقی: آرش بادپا، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: ابوالفضل احمدی، دستیاران کارگردان: فاطمه سادات جوادی و محمد مهدی قاسمی، بازیگردان کودک: احمد شریفی‌فرد، منشی صحنه: پریسا تاج‌الدینی، دستیار اول فیلمبردار: محمدجواد پورمیرزا، دستیاران فیلمبردار: جواد افرایی و مهدی صفری، اپراتور دوربین: محمدرضا قادری نسب، دستیار صدا: نادر تاج آبادی، دستیار صحنه: ایلا تهرانی، دستیار لباس: الهه نجفی، اجرای گریم: سحر صالحی و امیرحسین مرادی، عکاس: نسیم روحانی، مستند پشت صحنه: حسین مهلوجیان، پوستر: مسعود محمدیان، مدیر تولید: فاضل حائری یزدی، جانشین تولید: مرتضی غمخوار، دستیاران تولید: حیدر حائری یزدی و حمید صفرزاده، تدارکات: محمد جعفری، پشتیبانی فنی: دفتر تجهیزات لنزیران، تهیه شده در: انجمن سینمای جوانان ایران و مشاور رسانه‌ای: محمد کفیلی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«گره ۷۴» حالت «داکیو دراما» دارد و به مسائل معیشتی و اقتصادی مردم می‌پردازد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سهیل کریمی از ساخت مستندی درباره حوادث اقتصادی اوایل دهه ۷۰ و تجربه متخصصینی که باعث باز شدن گره‌های معیشتی آن دوران شد خبر داد.

به گزارش سینماپرس، سهیل کریمی، مستندساز در گفت‌وگو با توانا با اشاره به ساخت جدیدترین مستند خود به نام «گره ۷۴» گفت: پیش تولید این مستند از ماه های آغازین سال جاری شروع شد و همین روزها ساخت آن کلید می خورد. این مستند حالت “داکیو دراما” دارد و به مسائل معیشتی و اقتصادی مردم می‌پردازد.

“داکیو دراما” سبکی در ساخت فیلم مستند است که در آن مستندات به صورت روایی و نمایشی اجرا می شودو وقایع گذشته را بازسازی می کند.

وی افزود: بر اساس تحقیقاتی که داشتم، گرفتاری‌های اقتصادی خاصی در سال‌های آغازین دهه ۷۰ گریبان‌گیر مردم بوده که به واسطه گروهی از متخصصین حوزه اقتصادی، ‌ آن گره در آن مقطع باز شد؛ ‌ گره‌ای که منجر به برخی شورش‌های اجتماعی در جامعه شده بود.

این مستندساز تصریح کرد: من در این مقطع به عنوان کارگردان، راوی این موضوع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هستم و به سراغ افرادی می‌روم که این گرفتاری‌ها را دارند و در کنار آن به شکل موازی هم، به موضوع شورش‌های اجتماعی آن مقطع از تاریخ انقلاب می‌پردازم. همچنین به آن گره‌ای که به واسطه تیمی در آن مقطع باز شد، می‌پردازیم و به دولتمردان، ‌ اقتصاددانان و کسانی که خود را به نوعی متخصص می‌دانند تجربه‌های پیشین را ارائه می‌دهیم تا گره کوری بر روی گره مردم نزنند و مردم را در گرفتاری‌های بیشتری غوطه‌ور نکنند.

کریمی خاطرنشان کرد: سازمان اوج سرمایه‌گذار این مستند است.

سهیل کریمی از مستندسازان مطرح ایرانی است که دهها اثر مستند توسط او ساخته شده و سفرهای متعددی برای تولید مستندهای خود به کشورهای مختلف داشته است.

وی که موسس کانون مستندسازان جهادی و پیشترها مدیر واحد مستند موسسه فرهنگی شهید آوینی بوده ‌است، مستندهایی همچون شکست همینه، حاج والی، در جست‌وجوی آسمان، کاک جلال، همیشه جاری همچون کارون، کیمیاگر نقش، تا صبح ظهور، ابر مرد شیدایی، خدا در مدیترانه، زخم پیوار، ردپای آذرخش، خواب آشفته، شعبده شیطان و کربلای افغانستان را در کارنامه خود دارد. او در کنار مستندسازی به برگزاری دوره‌های آموزشی روزنامه‌نگاری، مستندسازی، تدوین، تئوری سینما و خبرنگاری می‌پردازد. کریمی دارای تالیفاتی با رویکرد رمان، داستان کوتاه و فیلمنامه بلند و کوتاه نیز است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علیخانی: سینما به مثابه بیماری است که با دستگاه تنفس می کند!/ پول های انبوه نظم این حوزه را به هم زده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عبدالله علیخانی گفت: مدیران شعار می دهند چون میزهای شان را دوست دارند و می خواهند با شعارهای قشنگ میزهای شان را نگه دارند.

عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما همزمان با اتمام دومین سال حضور مدیران سینمایی جدید در خصوص وضعیت امروز سینمای کشور گفت: مدیران شعار می دهند چون میزهای شان را دوست دارند و می خواهند با شعارهای قشنگ میزهای شان را نگه دارند اما افسوس که به وضعیت سینما به شدت بی توجهند و تدبیری برای رفع بحران ندارند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «عطش» و «آواز قو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه همواره در اغلب دولت ها و در بسیاری از حوزه ها با مدیرانی روبرو هستیم که تنها شعار می دهند اما به شعارها و وعده های خوب خود جامعه عمل نمی پوشانند! آن ها شعار می دهند تا میز و پست های شان حفظ شود و مسأله اینجا است که بعد از اتمام دوره مدیریتی شان کسی آن ها را بازخواست نمی کند و از آن ها سوأل نمی کند که در دوران مدیریت شان چه کاری انجام دادند و چه کردند!

وی ادامه داد: یکی از مهمترین معضلات امروز سینمای کشور پول های انبوه دولتی است که وارد سینما شده و نظم این حوزه را به هم زده است. از سوی دیگر برخی افراد نیز برای پولشویی وارد سینما شده اند و همه این مسائل دست در دست هم داده تا اغلب آدم های حرفه ای سینما از این حوزه کناره گیری کنند و سینما تنها به دست دولت و پولشویان بیفتد.

علیخانی تأکید کرد: بی تردید اگر وضعیت سینما به همین منوال پیش برود اوضاع روز به روز بدتر خواهد شد و در آینده ای نه چندان دور شاهد خداحافظی تمامی سینماگران حرفه ای از این هنر-صنعت خواهیم بود.

این سینماگر پیشکوت سپس با بیان اینکه سینما به مثابه بیماری است که با دستگاه تنفس می کند متذکر شد: سینمای ایران را به نوعی می توان تعطیل شده به حساب آورد؛ به عنوان مثال از همین ابتدای سال تا الآن جز دو فیلم «فسیل» و «شهر هرت» که فروش قابل قبولی داشته اند مابقی فیلم ها حتی نتوانستند خرج خود را درآورند.

وی تصریح کرد: حضور در سینمای ایران دقیقاً مشابه بازی قمار شده؛ به گونه ای که یکی دو نفر در آن می برند و بقیه مال باخته و بیچاره می شوند. سینمای ایران مدت ها است به دلیل سیاست های غلط مدیران در کما رفته و تنها بودجه های هنگفت دولتی است که در ظاهر این حوزه را سر پا نگه داشته است.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «رز زرد» و «عقرب» در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: متأسفانه بخش اعظمی از پول های دولتی هم صرف ساخت آثاری می شود که اصلاً مخاطبی ندارند و این مسأله اصلاً قابل قبول نیست. علاوه بر این مدیران هم تنها سلیقه شخصی شان را بر سینما حاکم کرده اند و بر اساس سلیقه خود سینما را پیش می برند و سلیقه ۸۵ میلیون نفر مردم ایران را که سینما در اصل متعلق به آن ها است رسماً فراموش کرده اند. بنده بر اساس تجربه ای که دارم عرض می کنم که اگر شرایط به همین صورت پیش برود قطعاً روزهای بدتری در سینما خواهیم دید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگاه نقاشی «روایت یاران» با حضور هنرمندان مطرح استانی و همزمان با کنگره ملی ۸۰۰۰ شهر استان همدان برگزار خواهد شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر عامل انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس از برگزاری کارگاه نقاشی با موضوع حاج حسین همدانی در استان همدان خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محمد حبیبی مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح با بیان این خبر گفت:با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم جهاد فرهنگی و ضرورت استفاده از موضوعات، مصادیق و محورهای دفاع مقدس در راستای جهاد تبیین، دومین کارگاه استانی با محوریت شهدای شاخص هر استان را در همدان و با موضوع شهید حاج حسین همدانی برگزار خواهیم کرد.
وی افزود:این کارگاه نقاشی با حضور هنرمندان مطرح استانی و همزمان با کنگره ملی ۸۰۰۰ شهر استان همدان برگزار خواهد شد که در این کارگاه آقایان مهدی پرستار شهری، بشیر پوروقار، کریم زارعی، احمدشاملو، علی غیبی و امیر محمد سرمدی حضور خواهند داشت.
این کارگاه یکشنبه ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۲ و در ورزشگاه سردار شهید قاسم سلیمانی برگزار خواهد شد.
حبیبی همچنین از برگزاری ۶ کارگاه دیگر تا پایان سال در سایر استان ها خبر داد.
گفتنی است انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس از زیر مجموعه های تخصصی بنیاد فرهنگی روایت فتح در حوزه هنرهای تجسمی می باشد که با مضامین انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت به خلق اثر و تولید محتوا (نقاشی، کارتون، کاریکاتور، گرافیک، انیمیشن، حجم سازی، و …)می پردازد.
جشنواره جهانی هنر مقاومت هم از فعالیت های بین المللی انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح می باشد که تاکنون ۶ دوره آن برگزار شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میزبانی «جشنواره فیلم کوتاه تهران» بار دیگر به «پردیس سینمایی ملت» رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پردیس سینمایی ملت به عنوان خانه چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شد.

به گزارش سینماپرس، پردیس سینمایی ملت میزبان هنرمندان، اهالی رسانه، منتقدان و عموم مخاطبان چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران می‌شود.

این رویداد که معتبرترین جشنواره سینمایی ایران شناخته می‌شود، از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در ۲ بخش اصلی مسابقه سینمای ایران و مسابقه سینمای بین‌الملل و بخش‌های جنبی متعدد به دبیری مهدی آذرپندار برگزار می‌شود.

نمایش فیلم‌های ایرانی و خارجی راه‌یافته به رقابت این دوره از جشنواره و سایر برنامه‌های جنبی در ایام برگزاری آن، در سالن‌ها و فضاهای مختلف پردیس سینمایی ملت در جریان خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خیلی از کسانیکه با ساخت این اثر مخالف بودند به این دلیل بود که دیدند در این هفت قسمت محلی از اعراب ندارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هادی حجازی‌فر کارگردان و بازیگر سریال «عاشورا» می‌گوید: مدیران تلویزیون خیلی حمایت کردند. این را باید بگویم و برایم مهم نیست الان ناسزا گفتن به مدیران تلویزیون رایج است، کار خوب را باید گفت.

به گزارش سینماپرس، در چند سال گذشته مهمترین پروژه حجازی‌فر سریال «عاشورا» بوده که برای ساخت آن زحمت زیادی هم کشید. حجازی‌فر در این گفتگو که بعد از پخش چند قسمت از سریال همزمان شد، همراه وحید ابراهیمی به مهر رفت و درباره ساخت این سریال سخن گفت.

* زمان اکران موقعیت مهدی گلایه‌هایی درباره چالش‌ها و سختی‌های ساخت این پروژه مطرح کردید. این اواخر هم عوامل سریال عاشورا درباره این می‌گفتند که چقدر شما تلاش کردید که این سریال ساخته شود. همراهی مورد نظر شما برای ساخت این کار انجام نشد؟

حجازی‌فر: دلایل متعددی وجود دارد که به نظرم می‌تواند یک پژوهش اساسی صورت بگیرد و یک تز دکترا باشد. ساختارهایی که طراحی شده‌اند و دارای بودجه‌اند، بخشی از همین ماجرا هستند که باید مورد بررسی قرار بگیرد. بخشی هم به سردرگمی برای مراجعه به تصمیم‌گیر نهایی مربوط می‌شود. چون تفکیک و مشخص نشده است چه کسی مسئولیت چه بخشی را دارد و نظر نهایی را می‌دهد، همین باعث سردرگمی عوامل ساخت پروژه‌های دفاع مقدس شده و نمی‌دانند در نهایت باید به چه نهاد و شخصی مراجعه کنند. همه خود را همه خود را صاحب رأی و نظر می‌دانند و حتی یک همرزم قدیمی هم توانایی مختل کردن پروژه را دارد. وقتی با چنین مواردی مواجه شدیم، باید کار را رها می‌کردیم تا صرفاً یک نفر را راضی کنیم. من بعد از این پروژه بارها به این مساله فکر می‌کردم که چطور دوام آوردم و از ساخت این مجموعه پا پس نکشیدم.

در کارهای تولیدی یا باید سراغ موضوع خنثی بروید، یا باید بدانید با چنین دردسرهایی مواجه می‌شوید.

* یعنی پروژه‌هایی که متولی و مدعی نداشته باشد؟

حجازی‌فر: بله و حوزه دفاع مقدس این طور نیست و اگر به کاری که می‌خواهید بسازید، اعتقاد قلبی نداشته باشید، ممکن است یک جا تسلیم شوید. الان چهار سال گذشته و خیلی از مسئولان عوض شده اند، خیلی‌ها در مدت کار فوت کردند، رئیس صدا و سیما تغییر کرد و کلی اتفاق رخ داد. خیلی از تصویرها یا دیالوگ‌هایی که در سریال پخش شد، آن زمان یعنی چهار سال پیش (سال ۹۸) که کار را شروع کردیم، می‌گفتند نباید پخش شود. البته این‌ها غیررسمی مطرح می‌شد، اما با پیگیری‌هایی که کردیم، توانستیم تصویری که مد نظرمان است، به مخاطب نمایش دهیم.

* پروتکل مشخصی نداشت که چه ملاحظه‌ای وجود دارد؟

حجازی فر: پروتکل مشخصی برای ساخت این آثار وجود ندارد و جالب اینجاست که وقتی رده‌ها و مراتب را بالاتر می‌روید، این سخت گیری‌ها کم‌تر می‌شود و گاهی از بین می‌رود.

*خود مدیر اصلی حتی تسهیل کننده است! آدم‌هایی که نگران میزشان هستند، مانع ایجاد می‌کنند و به شدت محافظه کارند. ما مدام در حال اجازه گرفتن و حفظ جایگاهی هستیم که داریم

حجازی فر: بله، آدم‌هایی که نگران میزشان هستند مانع ایجاد می‌کنند و به شدت محافظه کارند. ما مدام در حال اجازه گرفتن و حفظ جایگاهی هستیم که داریم. به همین دلیل کارها پیش نمی‌رود. تعدد مراکز غیررسمی تصمیم‌گیری مانع انجام کار می‌شود. حتی مراکز رسمی هم گاهی با تلفن یک دوست قدیمی تصمیم‌ها را تغییر می‌دهند.

یکی از چالش‌هایی که آن زمان داشتیم، با مجموعه‌ای بود که مسئولیت تأمین مواد منفجره، فشنگ مشقی و …. را برعهده داشت. فقط یک نمونه‌اش را تعریف کنم. تصور کنید گروه در آبادان در حال تصویربرداری است و ما مواد منفجره کم داریم. ماه اسفند است، درخواست تجهیزات می‌دهیم؛ می‌گویند باشد، اما می‌گویند خود ما ماشین بفرستیم. ماشین هم باید نظامی باشد و وقتی ما از جنوب کشور هماهنگ می‌کنیم که به تهران برسد، می‌گویند این مواد را نداریم. گروه در جنوب معطل می‌ماند، کاری هم نمی‌شود و مجبوریم منتظر بمانیم. مگر عملیات خیبر را می‌توان بدون شلیک و انفجار نمایش داد. یک روز را با شکر و قهوه و مواد دست ساز می‌گذرانیم. بعد در نهایت می‌گویند از ۲۴ اسفند تا ۱۵ فروردین هیچ ماشین حامل مواد منفجره نباید در کشور تردد کند. نمی دانم این‌ها نظر فردی یک شخص است یا یک نهاد. اگر سر و صدا کردم، برخلاف الان که ساکتم، به این دلیل بود که این حرف به گوش مسئولان بالاتر برسد و بتوانیم کار را انجام دهیم.

* این چند ماه گاهی این شائبه مطرح می‌شد که در تحویل سریالی که اینقدر برایش حساسیت داشتید سرد شده‌اید یا چه اتفاقی افتاده که مجموعه به تلویزیون دیر تحویل داده شده است؟

حجازی فر: این پروژه داستان‌های زیادی داشت. مهم این است که سریال ساخته شد. این کاراکترها بار دراماتیک دارند و ظرفیت دارد که حتی در ۳۰ یا ۴۰ قسمت قصه‌های خوب ساخته شود. ما هنوز در حال تدوین و اصلاحات هستیم و وحید ابراهیمی فیلمبردار همین الان از اصلاح رنگ می‌آید.

* یعنی به دلیل سخت گیری ها هنوز روی آن کار می‌کنید؟

حجازی فر: بله. احتمالاً این سریال بارها پخش می‌شود و جای «مختار» را می‌گیرد، به ویژه که به همه مناسبت‌ها هم می‌خورد. هم دفاع مقدس، عاشورا، ماه صفر، …. تلاش ما این است که هر بار سریال را دیدیم، نگوییم کاش روی فلان بخش بیشتر کار می‌کردیم.

* یعنی اگر می‌خواستید این سریال را ۱۰ سال پیش بسازید، امکانش فراهم نمی‌شد؟

حجازی فر: پنج سال پیش هم ساخته نمی‌شد و اصلاً غیر از یک چهره یا بازیگر کسی نمی‌تواند این پروژه‌ها را پیش ببرد و کار می‌خوابید. الان هم که پخش می‌شود، تا لحظه آخر تنم می لرزد که مشکلی پیش نیاید. خدا را شکر حمایت خوبی از طرف مدیران تلویزیون وجود دارد. این را باید بگویم و برایم مهم نیست الان ناسزا گفتن به تلویزیون و مدیرانش رایج است، کار خوب را باید گفت. از این چند قسمتی که پخش شد حتی یک فریم ممیزی نشد و تنها یک سکانس آن هم به خواسته خودم درآمد. اما این را بگویم که ماهیت بیشتر دستگاه‌های عریض و طویل فرهنگی این است که نگذارند کار خوب ساخته شود.

یکی از مسئولان استانی گفته بود «موقعیت مهدی توهین به شخص شهید باکری است» البته او دنبال معیارهای خودش در اثر بود و می‌گفت چرا عبادتی از مهدی باکری در قصه نمی‌بینیم

* این سخت گیری ها درباره خود پروژه اعمال نظر می‌شد، یا روی شخصیت مهدی باکری؟

حجازی فر: یک نمونه بخواهم مثال بزنم یکی از مسئولان استانی گفته بود «موقعیت مهدی توهین به شخص شهید باکری است»، البته او دنبال معیارهای خودش در اثر بود و می‌گفت چرا عبادتی از مهدی باکری در قصه نمی‌بینیم. ما که سریال را برای یادواره شهید نساخته ایم. خود من هم در یادواره‌ها شرکت کرده ام و شرکت می‌کنم، در چنین رویدادی یک کلیپ هم از شهید پخش کنید، مخاطب با آن ارتباط می‌گیرد. اما ما این فیلم و سریال را برای نسل این زمان ساختیم. اینها از روی کج فهمی و عناد این افراد نیست، به خاطر تحلیلی است که اندازه ظرف خودشان است. البته این موارد با تعریف و سخنان رهبری درباره فیلم رفع شد.

* شاید به این دلیل که در هنر تراز و متر و معیار مشخصی نیست همه اظهار نظر می‌کنند با توجه به تجربه‌ای که داشتید چه می‌توان کرد؟

حجازی فر: خواستم بگویم در موضوعاتی که حساس است این طور است، اما متأسفانه در کشور ما همه موضوعات حساس است. همه چیز قابلیت تبدیل به یک اتفاق امنیتی را دارد. از جشنواره بین المللی عروسکی موضوعی غیرحساس تر داریم؟ اما همین جشنواره تخصصی را هم حساس می‌کنند و ما باید دائم قسم بخوریم وطن پرستیم، دلسوزیم، …

نظارت در کشور ما اغلب به رفقایی که از دور خارج شده اند، یا مطالعات به روز ندارند رسیده است و اگر اینها مشغول فعالیت بودند، می‌گفتند مگر دیوانه ایم کار نظارتی کنیم؟ خودمان در حال تولید و کار هستیم.

بازی نظارت به مکانی برای تجمع از دور خارج شده‌ها و محافظه کارها بدل شده است. البته استثنا هم دارد. اگر اتفاق خوبی هم این میان رخ می‌دهد، به انگیزه‌های شخص مربوط است و محصول سیستم نیست. درباره این کار، علاقه و انگیزه‌های شخصی خودم بود و اعتقاد به آدم‌هایی که از زندگی خود گذشتند و رفتند. اگر در منطقه زندگی شهید باکری باشید، متوجه جایگاهش می‌شوید. این جایگاه دستوری نیست. ممکن است در حد یک عکس کوچک روی یک طاقچه خانه باشد. وقتی برای کارهای این پروژه به استانداری‌ها می‌رفتیم، از کجا تا کجا روی میزها عکس شهید باکری بود. اما نه تنها کمک نگرفتیم، بلکه انواع سنگ اندازی ها شد. این پروژه باعث شد خیلی از آسیب‌ها را بفهمم و در دلم بگویم فلان کارگردان که کاری ساخته و آن زمان به او ناسزا گفته ام، از خدا بخواهم مرا ببخشد.

* فکر می‌کردید چرا نتوانسته کار خوبی بسازد؟

حجازی فر: چرا نتواسته اند یک اثر تیزتر و امروزی‌تر بسازند. هرچه توان داشتم، برای این هفت قسمت گذاشته ام و با مشکلاتی که درحین پروژه با آن درگیر بودیم، سعی کردم بهترین خروجی ممکن را به مخاطب ارائه دهم و امیدوارم این روال تغییر کند و مسئولان و متولیان به فیلمسازان و هنرمندانی که دغدغه ساخت آثار دفاع مقدس دارند، بیشتر کمک کنند و راه را برای آن‌ها هموار کنند. فیلمساز باید تمرکز اصلی خود را روی ساخت اثر بگذارد، نه برطرف کردن مانع.

* آقای ابراهیمی به عنوان فیلمبردار شما چه تصویری برای خروجی این پروژه داشتید؟

وحید ابراهیمی: کار سینما سخت است کار جنگی سخت‌تر و کار با آقای حجازی فر هم خیلی سخت‌تر است. من به عنوان فیمبردار پتانسیل‌هایی دارم که وقتی با برخی افراد کار می‌کنم، اینها را کشف می‌کنند. سینما کار تیمی است و همه عوامل از فیلمبردار تا صحنه و لباس و … در راستای قصه جلو می‌روند، این مجموعه باعث شد مخاطب عام فیلم و سریال را ببیند و با آن ارتباط بگیرد. از سختی‌های کار بگویم در قسمت سوم دوست رزمنده – علی اصغر – پشت یک جیپ پنهان می‌شود. لنز ما در این صحنه باز است و یکی از ویژگی‌های این پروژه این است که در این اثر سراغ لنزهای بسته و تله نرفتیم و نخواستیم از ترس اینکه نمی‌توان صحنه‌ای را جمع کرد یا پروداکشن نداریم، سراغ لنز بسته نرویم. از نکاتی که با اقای حجازی فر هم داشتیم این بود که مخاطب باید کل صحنه را ببیند، یعنی از همان لنز باز استفاده شود که خیلی سخت است. اکثر پلان‌ها هم پلان سکانس است و این طور نیست که ۱۰ ثانیه یک طرف را ببینیم و کات شود و بعد نقطه یا لوکیشن دیگری را ببینیم. هماهنگی در چنین فضایی خیلی سخت است. اولین بار وقتی اقای حجازی فر ایده اش را گفت خیلی ترسیدم ولی نشان ندادم چون همه عوامل از صحنه و لباس و جلوه‌های ویژه باید در کنار هم باشند تا صحنه دربیاید و بعد از همه اینها خروجی صحنه به درستی دربیاید و باورپذیر باشد.

*چقدر می‌پذیرفتید و علی رغم اینکه فیلم اولشان بود همراه شدید؟

ابراهیمی: من در مقام بازیگر با او همکاری داشتم و می شناختمش اما اولین کارش در مقام کارگردان بود و اوایل به او اعتماد نداشتم اما سکانس به سکانس که فیلمبرداری می‌کردیم، می‌دیدم چقدر محتوا و ساختار درست پیش می‌رود. مثلاً در صحنه‌های داخی منزل برادران باکری که نور آفتاب به داخل می تابد ایده اقای حجازی فر بود. من خودم در شهرستان چنین نوری را در خانه پدربزرگم دیده بودم که از آن حالت معمول که نور را صاف می‌کنند فرق داشت و اقای حجازی فر می‌گفت چنین نوری باید تابیده شود ما هم تلاش می‌کردیم به آن برسیم. به تدریج خودم را کنار گذاشتم، معمولاً هم می گویم فیلمنامه باید روشن کند که چطور جلو رفت. درحالیکه به طور معمول شاید هرکسی در حوزه کاری خود بگوید که فیلمنامه چطور باید جلو برود. در سکانسی هم که شربتی برای مهدی باکری می‌آورند و آن را هم می‌زند تابش نور به گونه متفاوتی است و این هم از همان ایده‌هایی بود که در فیلمبرداری به آن رسیدیم.

*صحنه‌ای داشتید که چندین بار فیلمبرداری شود و اقای حجازی فر نپذیرد؟

ابراهیمی: بله صحنه‌هایی داشتیم که بارها تکرار شد. من در صحنه‌های جنگی هم خیلی دود خوردم، هم چند بار زمین خوردم. خدا را شکر صدمه جدی ندیدم، اما در صحنه‌ای که یکی از عوامل جلوه‌های ویژه مواد را ترکیب می‌کرد، دچار انفجاری شد که به بیمارستان رفت و خدا را شکر حالش خوب شد.

حجازی فر: خیلی روز تلخی بود و خدا را شکر بهبود یافت.

ابراهیمی: خیلی تلاش کردیم خودنمایی نکنیم و سریال ساده و تأثیرگذار باشد. اما بارها شد که تکرار کنیم چون اقای حجازی فر بسیار سخت گیر است و باید آنچه که در ذهنش است انجام شود. ما اصطلاحاً میان خود می‌گفتیم او صحنه را بزرگ می بیند و به چیزهای کوچک قانع نمی‌شود و این باعث می‌شد که من هم صد در صد خود را بگذارم. صحنه، لباس و دیگر موارد هم همینطور بود.

حجازی فر: ما یک سری امکانات داشتیم که اگر حجم آنها ۱۰ بود ما باید ۵۰ نشان می‌دادیم که بخشی به چیدمان و میزانس مربوط می‌شود و بخشی به ثبت همه اینها مرتبط می‌شود که حرکت دوربین اینجا معنا می‌یابد. حرکت صرفاً نباید حرکتی خودخواهاه باشد بلکه در خدمت این باشد که حجم اتفاقات را نشان دهد ما اگر حجم را نبینیم میزان اتفاق و کاری را که نیروها انجام می‌دهند، متوجه نمی‌شویم.

*یعنی همه اینها تلاشی است که آن فاجعه و تراژدی که رقم می‌خورد به نمایش درآید؟

حجازی فر: ببینید ما جزیره مجنون را فقط با یک لودر ساختیم، فقط جاده‌ای که آیفا حرکت می‌کند و حمید باکری شهید می‌شود باید یک میلیارد و ۸۰۰ فقط برای زیرساخت آن هزینه می‌شد و ما کل آنجا را با ۱۰۰ میلیون تومان ساختیم.

یک اتفاق افتاد و این پروژه ما را درون خود کشید، الان صحنه‌ها را می بی نم باورم نمی‌شود که ما اینها را گرفته ایم. ما در زمان ابادان که رنگ قهوه‌ای را هم رد کرده بود در حال فیلمبرداری بودیم و هر سه واکسن را آنجا و در طول کار زدیم. شاید باورتان نشود یکی از آسیب‌ها و چالش‌های ما گزش های زیاد بود پشه‌هایی در جنوب کشور روی آب وجود داشت که پاهای ما ورم می‌کرد و چند جا من فقط موبایل‌هایم را از جیب‌هایم درآوردم و در آب پریدم تا از این گزش ها رها شوم. نمی‌خواهم بگویم چه کار شاهکاری انجام دادیم اما شاید یک فضای معنوی ما را گرفته بود که کار را ادامه دادیم.

*چه انگیزه‌ای واقعاً باعث شد ادامه دهید؟

حجازی فر: نمی گویم همه اش معنوی بوده است شاید بخشی هم انگیزه‌های غیرمعنوی بود به هر حال نمی‌شد اولین پروژه من نیمه کاره بماند چون در این صورت کار من در مقام کارگردان در سینما تمام شده بود! با این حال اینها هم تا جایی جواب می‌دهد. باکری و باکری‌ها برای من جذاب هستند چون کار کردند و جان خود را سر باورشان دادند نه مثل الان که مدیری ظاهرش شبیه باور است اما در حال خیانت است حتی ناآگاهانه!

ما باید می‌گفتیم نسلی که انقلاب کرد برای عدالت برای مستضعفین چه ویژگی‌هایی داشت؟ لااقل برای ثبت در تاریخ می‌گوئیم و قرار نیست تأثیر بگذاریم. همه اینها در واقعیت وجود داشته است.

کاراکتری که روح الله زمانی نقش او را بازی می‌کند یعنی خسرو ملازاده کسی است که در جوانی پیر می‌شود. اگر او را ببینید کمرش ۹۰ درجه است به دلیل زمان‌های بسیاری که اینها در آب برای شناسایی رفته اند. به نظرم لشکر ۳۱ عاشورا بیشتر از اینکه برای مردم باشد برای مسئولان است که بدانند وارث چه خون‌هایی هستند و یک یک یاداوری برای انهاست.

*یک نگاه ضد جنگ هم در این سریال دارید که در کنار روایت زندگی شهید باکری به تصویر کشیده شده است در این باره هم توضیح می‌دهید؟

حجازی فر: این مجموعه در نکوهش جنگ است. البته ما در کشورمان مورد تهاجم (عراقی‌ها) قرار گرفتیم و این متفاوت است با آنچه می گویم. دفاع یک امر مقدس است اما اینکه نشان دهیم این رزمنده‌ها عاشق رفتن و شهید شدن بودند جفا به این افراد است. تبدیل امر دفاع به یک امر غیرقابل باور است. من عمیقاً باور دارم که این ادم ها عاشق زندگی کردن بوده اند. درحالیکه فکر می‌کنیم اینها صرفاً قطعاتی از آهنگران گذاشته اند و گفته اند یا حسین (ع) برویم که شهید شویم! اصلاً اینگونه نبود. پدر من در جنگ بود، معلمم، عموی من و بسیاری دیگر در همین جنگ بودند. اینگونه نبود که بروند و بگویند زن و بچه مان خانه باقی مانده و کار و زندگی را درست می‌کنند. این افراد عاشق همسر و فرزند خود بوده اند و با اینکه عاشق بودند از جان خود گذشتند. یک مساله مهمتر این است که در دفاع مقدس مردم با هر تفاوتی، با هر نگاه سیاسی، عقیدتی، قومیتی و… در کنار هم قرار گرفتند و برای ایران جنگیدند.

*در شمایلی که از مهدی باکری ایفا کردید نگرانی هم داشتید که مورد پذیرش واقع نشود؟ به ویژه که تجربه‌هایی نشان می‌دهد چقدر خانواده این افراد ملاحظه دارند؟

حجازی فر: ترس‌ها را نباید وارد کار کنید. ما حتی اگر ادای ادم شجاع را دربیاوریم ترس درنهایت شما را لو می‌دهد. مسأله‌ای که خانواده‌های این افراد دارند این است که اینها یک بار عزیز خود را از دست داده اند و نمی‌خواهند بار دیگر با ساخته شدن یک اثر ضعیف یا غلط یک بار دیگر عزیزشان، شهید شود. به همین دلیل مثل مادرانی که نسبت به فرزندان شأن حساس هستند و اگر به فرزندشان هجمه شود به یک مبارز بدل می‌شوند، مراقب عزیزانشان هستند. از این حیث این مساله کاملاً قابل درک است و من در مواجهه با خانواده آقا مهدی و آقا حمید باید ثابت می‌کردم از سر علاقه آمده ام تعهدش را دارم تخصص را هم دارم که بتوانم چنین پروژه‌ای بسازیم.

خاطرم هست در مواجهه با آقا احسان دست گذاشتم روی نکاتی که اینها را از اشراف من به موضوع مطمئن کرد. مثل خاطرات کمتر شنیده شده که اینها تحقیقات و پژوهش‌های من بود که در مراکز مختلف نگهداری می‌شد و هرگز تجمیع نشده بود. نوارهایی هست که هنوز به صورت مکتوب پیاده نشده است و شاید به همین دلیل است که من سراغ برخی همرزمانش که می‌رفتم شاید به لحاظ زمانی دچار فراموشی شده بودند. خاطراتی می‌گفتند که مثلاً در عملیات بدر فلان جا بوده اند و من می‌گفتم نه نبودید چون در فلان مصاحبه در سال ۶۳ خلاف این نکته را گفته اید و بعد که صدای خود را می‌شنیدند باورشان نمی‌شد. گفتگوهایی دارم که با خانم امیرانی و دیگران است و به این ترتیب مصاحبه‌ها و پژوهش‌های زیادی داشتم.

*یعنی هنوز واقعیت‌ها و خاطرات گفته نشده بسیار داریم؟

حجازی فر: این سریال هفت قسمتی یک اشانتیون از زندگی شهید باکری است. ما به هیچ عنوان نتوانستیم ابعاد وجودی و شخصیتی و چرایی تبدیل شدن مهدی باکری به شخصیت مورد نظر را نمایش دهیم. بحث مهم همین «چگونگی» است. ما نشان ندادیم چطور مرتضی یاغچیان، یاغچیان شد؟ آقا مهدی چطور به مهدی باکری تبدیل شد؟ ما فقط تاش خیلی کمرنگی از این کاراکترها را دیدیم. شرایط سیاسی و اجتماعی و نوع نگاه ادم ها به فرهنگ توان پرداخت این کاراکترها را ندارد. همین که یک پروژه سینمایی و یک اثر هفت قسمتی با ۳۲ میلیارد جمع شود اصلاً امکان ندارد.

*به لحاظ بودجه‌ای یا دیگر مسائل؟

حجازی فر: هم بودجه هم امکانات و هم مسائل محتوایی که یک عده می‌گویند باید گفت و عده‌ای هم می‌گویند نه نباید گفت. هرکسی هم که سلامی به مهدی باکری داده است فکر می‌کند امن ترین ادم است که بخواهد قصه را تأیید کند. اینکه بپذیریم از جایی به بعد این افراد به ما متعلق نیستند سخت است. بارها گفته ام خیلی از کسانیکه با ساخت این اثر مخالف بودند به این دلیل بود که دیدند در این هفت قسمت محلی از اعراب ندارند. نه اینکه ادم های مهمی نبودند اما در آنچه که ما نسبت به نوع زیست این کاراکترها انتخاب کرده بودیم جایی نداشتند.

* نکته‌ای درباره این اثر گفتید که بخش کوچکی از زندگی باکری است. خیلی‌ها که تخصصی‌تر و کمی بیشتر از یک زندگینامه با مهدی باکری آشنا بودند انتظار بیشتری از فیلم شما داشتند! چرا اینقدر کمرنگ پرداختید؟

حجازی فر: من حق می‌دهم انتظار بیشتر باشد، اما اگر قرار باشد چیزی ساخته شود که همه اینها را در بر بگیرد هرگز ساخته نمی‌شود. حوزه رمان و ادبیات در این زمینه خیلی بهتر است. بارها از ذهن خودم گذشت که درباره این لشکر و ۱۰ تن از کاراکترهایش رمان بنویسم. اما در حال حاضر دغدغه ام بیشتر تصویری است و شاید اهلیت آن را هم خیلی نداشته باشم.

مشاهده خبر از سایت منبع