X

بایگانی مهر 16, 1402

دفتر سینمایی

ارک: نهادهای دولتی بدون نگاه‌های مضمون‌محور باید از سینمای اقوام حمایت کنند/مثلا نگویند که باید درباره فرزندآوری در میان اقوام فیلم بسازید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهمن ارک کارگردان جوان سینمای ایران ضمن حمایت از برگزاری جشنواره‌هایی نظیر جشنواره اقوام ایرانی، از نهادهای متولی فیلمسازی در کشور خواست که درباره ساخت فیلم‌هایی درباره اقوام حمایت کرده اما سفارش ندهد.

به گزارش سینماپرس، بهمن ارک کارگردان سینما در آستانه برگزاری این رویداد درباره بازنمایی چهره اقوام در فیلم‌های سینمای ایران گفت: واقعیت این است که در ایران به‌صورت موردی شاهد نمایش اقوام در فیلم‌های سینمایی بوده‌ایم و این اتفاق هیچ‌گاه به صورت مستمر رخ نداده است. به همین دلیل هم این جریان به هدف خودش نرسیده است. تک تجربه‌هایی که در این زمینه داشته‌ایم شاید موفق بوده باشند اما مهم این است که مستمر باشند.

وی افزود: سینمای ایران طی چند دهه مرکزگرا بوده و اکتساب این صنعت هم مرکزگرا بوده است. از آنجایی که سینما، صنعت گرانی است و نهادهای فرهنگی هم حمایت لازم را از جریان فیلمسازی اقوام نداشته‌اند، این جریان نتوانسته است در این سال‌ها استقلال خود را پیدا کند.

این کارگردان سینما ادامه داد: طبیعتا تلاش‌هایی که تا به امروز برای بازنمایی اقوام در سینما داشته‌ایم هم ایرادهایی داشته است، چراکه اساسا یک جریان بدون ایراد در گام‌های اولیه، شکل نمی‌گیرد. مهم این است که باید یاد بگیریم چگونه از این مرحله عبور کنیم. نباید نگران ایرادات احتمالی در گام‌های اولیه باشیم. هر فیلمی که خارج از فضای تهران باشد، حتی اگر موضوع آن به‌صورت مستقیم درباره اقوام نباشد، اگر بتواند اندکی از ادبیات یک شهر را در خود جاری کند، به‌نوعی به سینمای اقوام مرتبط می‌شود.

وی افزود: نهادهای دولتی هم بدون نگاه‌های مضمون‌محور باید از سینمای اقوام حمایت کنند. به این معنا که مثلا نگویند که باید درباره فرزندآوری در میان اقوام فیلم بسازید! نباید ایده و موضوع مطرح کنند و صرفا در قالب سرمایه‌گذاری بر فیلم‌های اقوام، از این جریان حمایت کنند. مثلا بگویند امسال می‌خواهیم سه فیلم درباره فرهنگ آذربایجان تولید کنیم، سه فیلم درباره کردستان بسازیم و سه فیلم درباره سیستان و بلوچستان. از هنرمندان بومی هم برای این تولیدات استفاده کنند.

ارک ادامه داد: نهادهایی مانند بنیاد فارابی، حوزه هنری و دیگر نهادها تا به امروز هیچ‌گاه اینگونه نبوده است. دلیلش هم این است که ایده‌های فرهنگی ما معمولا ایده‌های قومیتی نبوده است. ما همواره می‌گوییم ایران مجموعه‌ای از اقوام است اما واقعیت این است که در عمل چنین نگاهی نداشته‌ایم و غالبا به سمت یکسان‌سازی تولیدات رفته‌ایم. به‌خصوص اقوامی که در مرزها زندگی می‌کنند، غالبا مورد غفلت قرار گرفته‌اند. گویی به دلیل ارتباط فرهنگی هر یک از این اقوام با اقوام مشابه در کشورهای همسایه، از صحبت درباره آن‌ها هراس داشته‌ایم و ترسیده‌ایم توجه به آن‌ها منجر به تجزیه‌طلبی شود! در حالی که واقعا اینگونه نیست.

کارگردان فیلم «پوست» درباره ظرفیت فرهنگ اقوام مختلف برای تبدیل شدن به روایت سینمایی هم گفت: باید توجه داشته باشیم که فرهنگ یک قوم، فقط زبانش نیست. این درست است که زبان یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های هر فرهنگی است اما در کنار آن آداب و رسومی هم وجود دارد که باید به آن توجه کرد. در یک قوم از لحظه تولد یک فرد تا ازدواج و یافتن شغل و دیگر اتفاقات مربوط به زندگی‌اش چه آیین و رسومی حاکم است؟ باید ببینیم از این آیین و رسوم، چه قصه‌هایی را می‌توانیم استخراج کنیم. این یک نگاه است و نگاه دیگر این است که مانند عباس کیارستمی، قصه‌ای خاص را مانند قصه «خانه دوست کجاست» که در هر اقلیمی می‌توان آن را تعریف کرد، به یک منطقه و فرهنگ خاص ببرید. یا مثل «سازدهنی» امیر نادری که در فرهنگ جنوب روایت شده است. این‌ها قصه‌هایی است که احتمالا در تهران هم امکان وقوع دارند اما فیلمساز چرا آن فرهنگ را انتخاب کرده است؟ چرا که آن فرهنگ باعث باورپذیرتر شدن روایتش می‌شود. مثل فیلم‌هایی که احسان عبدی‌پور تا به امروز ساخته است.

وی تأکید کرد: لازم نیست قصه‌ای که در یک فیلم روایت می‌شود الزاما مربوط به یک فرهنگ و یک قوم خاص باشد، بلکه ما می‌توانیم به آن قصه طعم و مزه‌ای متفاوت بدهیم. گویی یک قصه مشخص را با روح متفاوتی روایت می‌کنیم. فرهنگ، این ویژگی را دارد که با خودش طعم و رنگ می‌آورد.

نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به دبیری کمال تبریزی و ریاست مهدی حیدری ۹ تا ۱۴ آبان ۱۴۰۲ در تبریز برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نخستین دوره «جایزه ملی آموزش هنر» برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری گفت: اعطای جایزه ملی آموزش هنر و نمایشگاه کتاب تخصصی آموزش هنر برای اولین بار در پاییز سال جاری برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، محمد حسین اسماعیلی مدیرکل دفتر آموزش‌های هنری به تشریح فعالیت‌های دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری در پاییز ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری در راستای وظایف تعیین شده و با برنامه‌ریزی‌های مدون و اصولی، به منظور تحقق اهداف و وظایف آموزشی گام برمی‌دارد. برهمین اساس همزمان با آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس در فصل پاییز، امسال برای نخستین بار آئین بازگشایی هنرستان‌های هنرهای زیبا با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تحت عنوان “جشن مهر هنر” در هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران برگزار شد.

اسماعیلی در ادامه افزود: توسعه کمی و کیفی هنرستان‌های هنرهای زیبا از اهداف مهم دفتر آموزش است که در همین راستا همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید تعداد ۵ هنرستان هنرهای زیبا در شهرهای شاهرود، شیراز، لارستان، بندرعباس و میناب در مهرماه راه اندازی شده است و در مجموع هم اکنون ۶۵ هنرستان هنرهای زیبا در سراسر کشور فعالیت دارند که از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ۱۷ هنرستان هنرهای زیبا در کشور تأسیس شده است و امید است با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و افزایش هنرستان‌های هنرهای زیبا در سراسر کشور تعداد آن‌ها به ۱۰۰ هنرستان برسد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه نخستین «عکسواره قدم قدم تا عشق» ویژه هنرجویان هنرستان هنرهای زیبای سراسر کشور گفت: اولین عکسواره قدم قدم تا عشق، به دنبال ثبت لحظه‌های ماندگار از آیین‌های عزاداری سید و سالار شهیدان و رویداد بزرگ پیاده روی اربعین، به صورت نمایشگاهی در گالری هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد و به مدت ۱۰ روز به نمایش درآمد، همچنین کتاب آثار برگزیده این عکسواره نیز توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری در ادامه با اشاره به برگزاری دوره‌های تکمیلی و بازآموزی ویژه مدیران و هنرآموزان هنرستان‌های هنرهای زیبای سراسر کشور افزود: دوره‌های آموزش ضمن خدمت ویژه مدیران و هنرآموزان و مدرسان هنرستان‌های هنرهای زیبا به منظور ارتقاء سطح کیفی و تقویت امور آموزشی و پرورشی در هنرستان‌های هنرهای زیبا و اهمیت ارتقای حوزه‌های مدیریتی برای اولین بار توسط دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری در تیرماه ۱۴۰۲ برگزار شد و دومین دوره آن در پاییز امسال و از طریق سامانه lMS (سامانه مدیری آموزشی) بصورت آنلاین برگزار می‌شود و به شرکت کنندگان در این دوره‌ها گواهی‌های معتبر اعطا خواهد شد.

اسماعیلی با تاکید بر اهمیت آموزش هنر و جایگاه آن در همه مراکز آموزش هنر بخصوص هنرستان‌های هنرهای زیبای سراسر کشور افزود: هنرستان‌های هنرهای زیبا با قدمتی بیش از صد سال با تربیت اساتید و هنرمندان بزرگی که در تاریخ سرزمین ما ماندگار شده‌اند، توجه و نگاه ویژه‌ای را می‌طلبد و به منظور ترغیب هنرآموزان و مدیران مراکز آموزش هنر به تلاش بیشتر برای ایفای رسالت معلمی و انجام وظایف و مسئولیت‌های خود و همچنین ایجاد شرایط مطلوب برای رقابت سالم و سازنده در جهت رشد و تعالی نظام تعلیم و تربیت و قدردانی و تجلیل از مدیران و هنرآموزان برتر آموزش هنر در سطح استانی و ملی، نخستین دوره “جایزه ملی آموزش هنر” برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش‌های هنری گفت: جایزه ” ملی آموزش هنر” با عنوان سرو ایرانی به منظور تجلیل از جایگاه هنرآموزی و تدریس هنر هر ساله به هنرآموزان، مدیران، مبتکران سبک‌های آموزش هنر و شرکت‌های دانش بنیان تخصصی آموزش هنر اهداء خواهد شد. فرایند برگزاری این رویداد ملی که از خرداد ماه ۱۴۰۲ آغاز شده است و ستادهای ارزیابی و برگزاری در سطح هنرستان، سطح استان و سطح ملی تشکیل و مدارک متقاضیان با شاخص‌های چهارگانه مؤلفه‌های دانشی، تخصصی، عملکردی و اخلاقی، توسط اساتید برجسته داوری شده و مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است تا جوایز برگزیدگان در آیین پایانی و مراسم اعطای جایزه ملی آموزش هنر اهدا شود.

اسماعیلی با اشاره به فعالیت‌های دفتر آموزش در حوزه تالیف کتب آموزشی هنر افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در پاییز امسال نظر گرفته‌ایم، برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب‌های آموزش هنر برای علاقمندان است. در این دفتر با تشکیل کارگروه تألیف کتب و تدوین استانداردهای رشته‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر، دروسی که منبع و کتاب ندارند تألیف و به روزرسانی شده‌اند و تاکنون ۲۵ عنوان کتاب درسی استانداردهای مهارتی رشته‌های مصوب شورای عالی آموزش و پرورش تألیف و منتشر شده است. این نمایشگاه با هدف آشنایی هنردوستان با کتب تخصصی آموزش هنر برگزار خواهد شد.

مدیرکل دفتر آموزش با اشاره به طرح “آموزش هنر برای همه” که از اواخر سال ۱۴۰۰ آغاز شد و تاکنون دو دوره آن با موفقیت برگزار شده است، افزود: این طرح ابتدا در ۹ استان مرزی کشور آغاز و در سال بعد به تمامی استان‌های کشور تسری یافت و با توجه به استقبال صورت گرفته تاکنون ۷۲ هزار نفر متقاضی، در دوره‌های آموزشی در رده‌های مقدماتی و تکمیلی به سه روش، حضوری، آنلاین و آفلاین ثبت نام نمودند و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، سومین دوره این طرح در پاییز امسال اجرایی خواهد شد.

اسماعیلی در پایان گفت: نمایشگاه دستاوردهای هنرستان‌های هنرهای زیبا، تدوین نظام جامع آموزش‌های فرهنگی هنری، طرح المپیاد آموزش هنر، انتشار فصلنامه آموزش هنر، طرح و تدوین برنامه جامع پرورشی و تربیتی هنرستان‌ها، گنجینه آموزش هنر و… بخش دیگری از برنامه‌های پیش روی این دفتر است که در حال برنامه‌ریزی مراحل نهایی هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برخی از آقایان کافی‌ است هواپیمای آنها از فرودگاه امام به پرواز درآید تمام هویت، ملیت و فرهنگ ایرانی خود را فراموش می‌کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هادی مرزبان را عموما با اجرای نمایشنامه‌های اکبر رادی (درام‌نویس فقید معاصر) می‌شناسند. این بازیگر و کارگردان تئاتر بر خلاف روال همیشگی خود اثری تخت حوضی را روی صحنه برده است. او می‌گوید پیش از این قصد داشته نمایشنامه «طرب‌نامه» بهرام بیضایی را روی صحنه ببرد که میسر نشده است. او معتقد است گونه‌های نمایش‌های ایرانی در حال نسیان و فراموشی است.

به گزارش سینماپرس، با وجود پیشرفت‌های چشمگیر و روز افزون عرصه‌های مختلف در دنیای امروز آنچه اهمیت دارد پایبندی به ریشه‌ها و سنت‌هاست. باید گفت قاعده این است که مردم کشورهای با قدمت و دارای تاریخ مشخص معمولا به آیین‌ها و سنت‌های گذشته خود با وفاداری می‌نگرند و در نگاه‌داری آنها تلاش می‌کنند. معمولا آیین‌ها و سنت‌ها در زیر مجموعه فرهنگ و هنر قرار می‌گیرند. در کشور ما علاوه بر آیین‌ها و سنت‌های موسیقایی، ‌ هنر نمایش نیز دارای ریشه و اصالتی مثال زدنی است. آنچه از گذشته به جا مانده گونه‌هایی چون «تخت‌حوضی»، «تعزیه»، ‌ «پرده‌خوانی» و «نقالی» است.

درباره نمایش ایرانی و گونه‌های آن نیز صحبت بسیار است. اما موضوع مسلم این است که هرچه می‌گذرد از تعداد هنرمندان و استادان این عرصه کاسته می‌شود و با چرخش نسل‌ها گریزی از این موضوع نیست. از سویی دیگر، نسل‌های جدیدتر بنا به چند دلیل معمولا به نمایشنامه‌های آیینی (نسبت به دیگر سبک‌ها) توجه کمتری دارند. مثلا اینکه به طور ضمنی می‌توان گفت در دهه هشتاد و اوائل دهه نود نمایش‌های ایرانی سهم بیشتری از اجراها داشتند و حال کمتر شاهد این روال هستیم.

اجرای نمایش «بنگاه تئاترال» به کارگردانی هادی مرزبان بهانه‌ای برای گفتگو با اوست. البته هادی مرزبان که از ابتدای فعالیت‌های حرفه‌ای آثار متعددی را از اکبر رادی و برخی دیگر از درام‌نویسان روی صحنه برده، خود بر این باور است که کارگردانی نمایشی چون «بنگاه تئاترال» به معنای فاصله گرفتنش از ریشه‌هاست؛ اما شرایط و احوالات جامعه او را بر آن داشته تا در بلوغ دوران حرفه‌ای خود، به سراغ نمایشی فولکل و «روحوضی» برود؛ گونه‌ای که در اساس (شیوه روایت، ادبیات کوچه و بازار، اشخاص بازی و ساز و نوای موسیقی آن)، روزگاری «مطربی» قلمداد می‌شد.

شاید اینگونه است که احوالات غمگِنانه‌ جامعه از سویی؛ و دیالکتیک فراموشیِ گونه‌ها و آیین‌های ناب ایرانی او را بر آن داشته تا بار دیگر نمایش «بنگاه تئاترال» را به روی صحنه ببرد. این نمایش این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است. هادی مرزبان در میان آدم‌های اثرش چند بازیگر افغان دارد که نه به صورت گزینشی بلکه به شکل کاملا تصادفی انتخاب و به کار گرفته شده‌اند.

«بنگاه تئاترال» روایت، پهلوان جوانی است که به سحر و دام افسون جادوگری بنام «وروره جادو» اسیر می‌شود و پس از اتفاقاتی فردی کهنه‌کار به نام «پهلوان کچل» وارد قصه می‌شود. در این مسیر پهلوان و همراه وی «سیاه» در جنگ با «وروره جادو» با مسائلی روبرو می‌شوند و اتفاقات دیگری رخ می‌دهد. در این نمایش بازیگرانی چون مجید مظفری، علی فتحعلی، رسول نجفیان، داود فتحعلی‌بیگی، محمود بصیری، هادی عطایی، سامان تیرانداز و آیه قبادیان ایفای نقش می‌کنند. مسعود والا نیز تهیه‌کنندگی آن را به عهده دارد. گفتنی است نمایش «بنگاه تئاترال» از ۹ مهرماه در سالن شماره یک پردیس شهرزاد روی صحنه است و راس ساعت ۲۱:۳۰ روی صحنه می‌رود.

آنچه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی ایلنا با هادی مرزبان است که در سوگ کهنه رفیقانش (آتیلا پسیانی و …) هر شب اثر خود را روی صحنه می‌برد، تا به این واسطه به هنرش متعهد باشد.

آثار شما را در مقام کارگردانی نمایش با نام اکبر رادی به یاد می‌آوریم؛ نمایش‌هایی با ساختار و ویژگی‌های یک نمایش کلاسیک ایرانی. چه شد تصمیم گرفتید در شرایط کنونی نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان را یک‌بار دیگر روی صحنه ببرید؟

قبل از هر چیز لازم می‌دانم نکته‌ای را عنوان کنم؛ من همواره تحت شرایطی ویژه‌ دست به کار خلق یا کارگردانی نمایش می‌شوم. یعنی اینگونه نیست که بر حسب غریزه در فصل مشخصی کار کنم. هنرمند باید فرزند زمانه‌ خود باشد و همواره سعی داشتم بر حسب شرایط و حالات، تمایلات و نیاز مردم کشورم کار کنم. اینکه آثار بسیاری از اکبر رادی اجرا کرده‌ام نیز از این قاعده مستثنی نیست. نخستین بار حدود چند سال قبل بود که نمایش «طرب‌نامه» اثر بهرام بیضائی در سانفرانسیسکو اجرا شد، فکر کردم چرا مردم کشورم این نمایش را نبینند؟ پس با ایشان تماس گرفتم و خواستم که مجوز اجرای نمایشنامه را اخذ کنم، متاسفانه ایشان قویا تاکید داشتند که اداره کل هنرهای نمایشی مجوز اجرا نمی‌دهد، سپس به ایشان یادآور شدم که پیشتر هم شما همین بهانه را برای نمایشنامه «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» می‌آوردید، اما همانطور که مشاهده کردید مجوز آن را اخذ کردیم و روی صحنه آوردیم. به هر روی «طرب‌نامه» را از دستور کار خارج کردم. اما کمی هم این موضوع برایم سنگین بود و تصمیم گرفتم هر طور شده یک نمایش تخت‌حوضی را روی صحنه آورم؛ همین شد که با علی نصیریان گپ‌وگفتی داشتم و سازوکار اجرای آن فراهم شد و اتفاقا در دوره اول اجراهای بنگاه تئاترال دیدیم که از چه اقبال عمومی برخوردار شد.

اینکه تئاتر را به شکلی دیگر و به دور از سبک همیشگی‌تان روی صحنه ببرید برایتان دشوار نیست؟

حقیقت این است که وقتی از آن استایل و سبک و امضا شخصی خودم در تئاتر فاصله می‌گیرم، کمی سخت و گاهی نامتجانس است اما حال ملت، جامعه و ذائقه و کام آنها مهمترین اصل و پایه و بن‌مایه کار من است. من ناگزیرم از مخاطب. مگر نه اینکه رسالت هنر نمایش روایت حکایات و قصه‌هایی است تا به اصلاح معایب و ارتقا محاسن جامعه منتج شود؟ لذا احساسم این بود که در این روزها جامعه دچار نوعی استحاله روحی است. مردم نیاز به شادی دارند. مردم غم‌زده جایی نیز باید شادی کنند و چه جایی بهتر و اثرگذارتر از تئاتر.

من عاشق ایران و ایرانیم. شیفته و شیدای فرهنگ و هنر کشورم هستم و تمام سال‌های فعالیتم به عشق این ملت ماندم و به هر زحمتی شده کار کردم. من معتقدم نمایش من باید بوی نم «کاهگل» بدهد. این بوی ایرانی در هیچ کجای جهان یافت نخواهد شد.

در این میان موضوعی را می‌توان مطرح کرد؛ اینکه مگر نمی‌شد با نمایشنامه‌ای کمدی و خارجی مردم را شاد کرد؟ به هرحال شاید مخاطبان امروز از چنین آثاری بیشتر استقبال می‌کنند. به زبان بهتر در صورت انتخاب یک اثر غیر ایرانی شاید برای جذب مخاطب ریسک کمتری را متحمل می‌شدید.

چرا امکان‌پذیر بود. شادی به فرنگی و ایرانی بودن نیست. در دوران جوانی بی‌شمار آثار مولیر، پینتر و برشت و… را در دانشکده روی صحنه بردیم که اتفاقا در دوران خود نیز بسیار آثار پر سروصدایی بودند. اما حقیقت این است که من عاشق ایران و ایرانیم. من شیفته و شیدای فرهنگ و هنر کشورم هستم و تمام سال‌های فعالیتم به عشق این ملت ماندم و به هر زحمتی شده کار کردم. من معتقدم نمایش من باید بوی نم «کاهگل» بدهد. این بوی ایرانی در هیچ کجای جهان یافت نخواهد شد. پیشتر هم تاکید کردم همواره تحت شرایط کار می‌کنم. اکنون زمان اجرای نمایش «بنگاه تئاترال» است و اطمینان دارم که با استقبال پرشور مخاطبین مواجه خواهد شد.

گونه‌های مختلف نمایش ایرانی در حال نابودی‌ست. شاید باورتان نشود من در «تاریخ بیهقی» بیش از ۴۳ «خرده‌ درام» و «نمایشنامه» یافته‌ام. سطر سطر آثار و متون کهنه نظم و نثر ادبیات فارسی جنبه‌های دراماتیک و نمایشی دارند.

سبک و فضای نمایش‌های رو حوضی یا فولکلور این روزها رو به اضمحلال است، این مهم در تصمیم‌تان برای اجرای نمایش «بنگاه تئاترال» چقدر تاثیرگذار بوده؟

همواره از علاقمندان و طرفداران نمایش ناب ایرانی بودم. از کودکی که پدرم گروه‌های نمایش روحوضی را به خانه دعوت می‌کرد. مدام در کنارش بودم و آرزو داشتم روزی در یکی از آنها بازی کنم. متاسفانه گونه‌های مختلف نمایش ایرانی در حال نابودی‌ست. شاید باورتان نشود من در «تاریخ بیهقی» بیش از ۴۳ «خرده‌ درام» و «نمایشنامه» یافته‌ام. سطر سطر آثار و متون کهنه نظم و نثر ادبیات فارسی جنبه‌های دراماتیک و نمایشی دارند. این در حالی است که امروز «تعزیه»، «نقالی»، «پرده‌خوانی» حتی «تُرنابازی» که گونه‌های نمایش ایرانی هستند، به باد نسیان و فراموشی سپرده شده‌اند.

به هرحال بخشی از این رویه آسیب‌زا، تعدد و تنوع نمایش‌های خارجی هم هست. نسل‌های جدید به دلیل وجود اینترنت و فضاهای متعدد مجازی بیش از قبل در جریان نمایشنامه‌ها و اجراهای خارجی هستند. از طرفی شاید نسبت به قبل ترجمه دارم‌های خارجی افزایش یافته است.

بله. این درست که اساسا هنر تئاتر از غرب وارد شده و بزرگ‌ترین درام‌نویسان جهان خارجی هستند، اما نباید از هنر ناب ایرانی غافل ماند. اعتقاد و باور من این است که قبل از هر چیزی ابتدا باید به فرهنگ ایرانی پرداخت. باید ایرانی کار کرد. به شخصه شیفته آثار سارتر هستم، شاید آخرین کار من «مرده‌های بی‌کفن و دفن» ژان‌پل‌سارتر باشد. اما اکنون دغدغه من حال مردم جامعه من است. به واقع همه بزرگان تاریخ کشورمان زندگی‌نامه و زیست‌شان دراماتیک است، این در حالی است که هیچ‌گاه توسط هنرمندان ما آنچنان که لازم است، به آنها پرداخت نشده و شوربختانه مهجور مانده‌اند.

دلیل این مهجوریت را چه مورد یا مواردی می‌دانید؟

شاید از مهم‌ترین علل این مسئله، نگرش برخی از اساتید دانشگاهی است. برخی از آقایان کافی‌ است هواپیمای آنها از فرودگاه امام به پرواز درآید، تمام هویت، ملیت و فرهنگ ایرانی خود را فراموش می‌کنند.

مگر در دوران جنگ جهانی زیر سنگین‌ترین بمباران‌ها و زیر آتش سخت پیاده و سواره نظام، سالن‌های تئاتر تعطیل شدند؟ هرگز! مگر می‌شود فرهنگ را تعطیل کرد؟ همانطور که خدمات درمانی را نمی‌توان تعطیل کرد. در ضمن تئاتر شغل و حرفه‌ی ماست.

اتفاقات، ‌ ناآرامی‌ها و حوادث پس از ۲۵شهریورماه سال گذشته برخی را دچار اشتباه کرد، اینطور که برخی می‌گفتند، اصلا سالن‌های تئاتر باید تعطیل شوند، نظر شما چیست؟

خب مگر در دوران جنگ جهانی زیر سنگین‌ترین بمباران‌ها و زیر آتش سخت پیاده و سواره نظام، سالن‌های تئاتر تعطیل شدند؟ هرگز! مگر می‌شود فرهنگ را تعطیل کرد؟ همانطور که خدمات درمانی را نمی‌توان تعطیل کرد. در ضمن تئاتر شغل و حرفه‌ی ماست. تمام سطر سطر زندگی من مشق تئاتر بوده است. من با تئاتر ناب ایرانی نفس می‌کشم. با تئاتر فریاد می‌زنم، خشمگین می‌شوم و به اقتضای زمانه همراه با مخاطب خویش به وسعت دل می‌خندم و به وقتش هم از سویدای جان می‌گریم. تئاتر همه زندگی ماست و تعطیل شدنی نیست. و اینکه هنرمند باید به اقتضای زمانه خود رجوع کند. من معتقدم نمایشنامه «بنگاه تئاترال» لازمه‌ی شرایط کنونی جامعه است و این در اساس رسالت من است. اما معتقدم در یک گوشه‌ای هم نیاز است لبخند به روی لبها بیاوریم، در عین حال حرف مردم جامعه را نیز بزنیم آنهم با زبان «هنر نمایش».

مخاطبان تئاتر و هنرمندان این عرصه به طور کم و بیش از وسواس‌های شما نسبت به متن و تنظیمات آن برای اجرا مطلع هستند. با این حساب برای اجرای نمایش «بنگاه تئاترال» چه تمهیداتی را به کار گرفته‌اید و چگونه آن را دراماتورژی کرده‌اید؟

همانطور که پیشتر گفتم، من فرزند زمانه‌ی خویشم و بنابر اقتضائات زمانه و شرایط موجود جامعه کار می‌کنم. در اجرای پیشین علی نصیریان به تماشای نمایش آمد و پس از دیدن اثر گفت: این «بنگاه تئاترال» مرزبان است. به یقین نیم قرن پیش که نصیریان این نمایشنامه را نوشت، زیست مردم جامعه، سبک دیگری داشت. از جمله تفاوت‌های بارز این اجرا فاصله‌گذاری است. شما در دل یک نمایش روحوضی مشاهده می‌کنید که سیاه نمایش را قطع کرده و بی‌پرده با مخاطب گفت‌وگو می‌کند.

هنگامی که به روی صحنه می‌روم تا نمایشی را کارگردانی کنم مطلقا به مسائل مالی فکر نمی‌کنم، اصلا چرتکه انداختن را نیاموخته‌ام. بدترین زمان برای من وقتی است که با عوامل بر سر مباحث مادی صحبت می‌کنم.

از معدود دفعاتی است که در آثار شما شاهد عنوان تهیه‌کننده هستیم، حضور تهیه‌کننده در تئاتر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هنگامی که روی صحنه می‌روم تا نمایشی را کارگردانی کنم مطلقا به مسائل مالی فکر نمی‌کنم، اصلا چرتکه انداختن را نیاموخته‌ام. همواره به دوستان نیز این مهم را تاکید کرده‌ام که بدترین زمان برای من وقتی است که با عوامل بر سر مباحث مادی صحبت می‌کنم. در این نمایش با وجود حضور مسعود والا به عنوان تهیه‌کننده به طور کامل روی کار فنی خود متمرکز هستم. هر وقت نیز برحسب نیاز خواسته‌ای داشتیم، به سرعت فراهم شده است از این حیث تا این لحظه بسیار خشنود هستم از حضور تهیه‌کننده در این کار.

آیا ناگفته‌ای هست که بخواهید به آن بپردازید؟

سخن پایانی اینکه همه دوستان و علاقمندان نمایش‌های ایرانی و سنتی روحوضی را دعوت می‌کنم تا از تماشای نمایش «بنگاه تئاترال» لذت ببرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زمان رسیدن پیکر مرحوم «آتیلا پسیانی» به کشور سه‌شنبه ۱۸ مهر خواهد بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: زمان انتقال پیکر مرحوم آتیلا پسیانی به کشور مشخص شد.

به گزارش سینماپرس، ایرج راد (رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر) در گفتگو با ایلنا گفت: تا این لحظه بنابرآنچه اعلام شده، زمان رسیدن پیکر مرحوم آتیلا پسیانی به کشور سه‌شنبه (۱۸ مهر) خواهد بود.

گفتنی است چهاردهم مهرماه آتیلا پسیانی بعد از تحمل یک دوره بیماری درگذشت. این خبر را انجمن بازیگران خانه سینما اعلام کرد. او در فرانسه دارفانی را وداع گفت و بدون شک درگذشتِ او ضایعه‌ای دردناک برای سینما، تئاتر و تلویزیون ایران خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گردهمایی خانواده «ستاد هنرهای تجسمی» برگزار شد؛ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: گردهمایی خانواده ستاد هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، گردهمایی خانواده ستاد هنرهای تجسمی، عصر دیروز با حضور محمود سالاری (معاون امور هنری وزارت فرهنگ)، محمد خراسانی‌زاده (مدیرکل هنرهای تجسمی) و جمعی از همکاران اداره کل هنرهای تجسمی، موزه هنرهای معاصر تهران و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر برگزار شد.

در این نشست که با هدف هم‌اندیشی و هم‌افزایی حول مسائل و مشکلات کارمندان ستاد هنرهای تجسمی برگزار شد، شماری از همکاران به بیان چالش‌ها و دغدغه‌های خود در فضای اداری پرداختند و زمینه‌های حل مسائل و مشکلات موجود، مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

در بخشی از این نشست که به پرسش و پاسخ عمومی اختصاص داشت، محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ با در سخنانی بر ضرورت هم‌افزایی میان اعضای ستاد هنرهای تجسمی با معاونت هنری تأکید کرد و بیان کرد که از آماده شنیدن نقطه نظرات، دیدگاه‌ها و مشکلات و مسائل کارمندان مرکز هنرهای تجسمی، مؤسسه هنرهای معاصر و موزه هنرهای معاصر است.

در بخش دیگر نیز محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی و محسن شریفی، مشاور اجرایی معاونت امور هنری به پرسش‌های مطرح‌شده از سوی کارمندان پاسخ دادند.

تجلیل و قدردانی از تلاش‌ها و موفقیت‌های همکاران خانواده ستاد هنرهای تجسمی، پایان‌بخش این برنامه بود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسنادی مانند «سند موسیقی» هرچقدر هم علمی و دقیق تدوین شده باشند در عمل روی آنچه در جامعه جاری است کمترین تاثیر را دارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیروز ارجمند آهنگساز و مدیر اسبقِ دفتر موسیقی وزارت ارشاد، معتقد است که مهمترین سند برای موسیقی کشور نظرات و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری است.

به گزارش سینماپرس، سند موسیقی یکی از موضوعاتی است که در ماه‌های گذشته اخبار مختلفی درباره آن منتشر شده است. اخباری که از نهایی شدن این سند خبر می‌دهد و شاید به زودی برای اجرا ابلاغ شود. این درحالی است که تدوین این سند از سال‌ها پیش آغاز شده و دولت‌های مختلفی روی آن کار کرده‌اند؛ اما هیچ کدام از دولت‌های گذشته، اقدامی برای ابلاغ این سند نداشته‌اند.

برای بررسی ویژگی‌های سند موسیقی و البته کاربرد آن در وضعیت امروزِ‌ موسیقی در کشورمان، تسنیم سراغ پیروز ارجمند رفت. ارجمند از آهنگسازان موسیقی کشورمان است که در کارنامه کاریش مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری و مدیریت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم دیده می‌شود. او در دو دوره در شوراهای تدوین و تهیه سند موسیقی حضور داشته و به خوبی با جزئیات این سند و البته کاربردهایش آشناست.

در ادامه متن صحبت‌های پیروز ارجمند را درباره سند موسیقی می‌خوانید:

پیروز ارجمند: اگر بخواهیم نگاهی به سیاست‌های دولت‌ها در موسیقی پس از انقلاب داشته باشیم؛ می‌بینیم پس از انقلاب سیاست‌های کلی بر این مبنا استوار بود که به موسیقی سنتی، سرودها، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی مجوز داده شود به همین دلیل موسیقی پاپ به صورت کلی حذف شد؛ البته بعدها موسیقی پاپ هم وارد چرخه موسیقی ایران شد.

از این رو با توجه به اینکه طی دوره یاد شده سیاست‌های کلان و واضحی در حوزه موسیقی نداشتیم، موضوع تهیه سند مطرح و در دولت دهم صحبت از سند موسیقی به میان آمد. نیاز به این سند از این رو احساس شده بود که در اسناد بالادستی احکام محدودی در عرصه موسیقی وجود داشت و از این رو نیاز به سندی جامع در حوزه موسیقی احساس می‌شد.

اما سند موسیقی در دوره احمدی‌نژاد به نتیجه نرسید و به دولت دهم و ریاست روحانی رسید. این دوره هم در مرکز بررسی‌های استراتژیک‌های ریاست جمهوری کمیسیونی برای تدوین سند موسیقی تشکیل شد؛ من آن زمان در حوزه هنری مدیر مرکز موسیقی بودم و در جلسات تدوین سند موسیقی حضور داشتم. بعدها هم که به عنوان مدیرکل دفتر موسیقی به وزارت ارشاد رفتم، در جلسات تدوین سند موسیقی حاضر بودم.

موسیقی جریانی فرهنگی است که در بطن جامعه شکل می‌گیرد و دولت‌ها در شکل‌گیری این جریان فرهنگی، بسیار کم رنگ هستند. صنعت موسیقی به سمت خصوصی بودن رفته و امروز شرکتی که تولید کننده آثار موسیقی یا برگزار کننده کنسرت است تاثیری به مراتب بیشتر از وزارت ارشاد و حوزه هنری روی موسیقی کشور دارد.

به این ترتیب سند موسیقی در واقع در دوره احمدی‌نژاد تدوین می‌شود و خانه موسیقی و دانشگاه تهران هم رویش نظر می‌دهند. پس آن سند تقریباً نهایی شده بود و آماده ابلاغ هم می‌شود، ولی ابلاغ آن به زمانِ تغییر دولت خورد و دیگر ابلاغ نشد. همان سند را که ما در دوره دولت حسن روحانی بررسی کردیم، دیدیم نیاز به اصلاح و تغییر دارد.

گروه مطالعاتی تشکیل شد و من هم مشاور بودم. سند تقریباً نهایی شد. اما بعد از اینکه از دولت خارج شدم دیگر متوجه نشدم که چرا سند ابلاغ نشد. الان حدود ۱۴ یا ۱۵ سال است که روی این سند کار شده است. اما تا امروز هیچ وقت نهایی و ابلاغ نشده است. اکنون هم شورای دیگری تشکیل شده که روی سند موسیقی کار کرده‌اند که بیشتر حقوقی هستند.

سرعت تحولات و رخوت تصمیم‌گیری‌ها
من امیدوار نیستم که اگر سند نهایی و منتشر هم بشود برای موسیقی ایران راهگشا باشد، به این دلیل که تحولات در عرصه‌های مختلف از جمله موسیقی آنقدر سریع اتفاق می‌افتد که این رخوت و کُندی عملاً باعث ناکارآمدی سندهای مطروحه است.

ببینید؛ ما اسناد بالادستی زیادی در کشور داریم که متاسفانه درصد انحرافِ این اسناد از هدف‌شان زیاد است و شاهد مثال‌های مختلفی هم در این زمینه وجود دارد. این درحالی است که در موارد خاصی مانند فتوای امام (ره) در سال ۱۳۶۴ که تحول عظیمی در عرصه موسیقی ایجاد کرد یا نظرات مقام معظم رهبری در درس خارج از فقه می‌تواند سند مهمی در عرصه موسیقی باشد که براساس همین نظرات موسیقی پیش برود.

فتوای امام در سال ۱۳۶۴ تحول عظیمی در عرصه موسیقی ایجاد کرد. نظرات مقام معظم رهبری در درس خارج از فقه می‌تواند سند مهمی در عرصه موسیقی باشد.

واقعیت این است که موسیقی جریانی فرهنگی است که در بطن جامعه شکل می‌گیرد و دولت‌ها در شکل‌گیری این جریان فرهنگی، بسیار کم رنگ هستند. صنعت موسیقی به سمت خصوصی بودن رفته است. امروز شرکتی که تولید کننده آثار موسیقی و برگزار کننده کنسرت است تاثیری به مراتب بیشتر از وزارت ارشاد و حوزه هنری روی موسیقی کشور دارد.

دنیای امروز؛ دنیای فضای مجازی

ببینید به عنوان مثال نهادی در تهران سالانه بودجه‌های هنگفتی هزینه می‌کند که حتی یک یا دو درصد هم در ذائقه شنیداری مردم تاثیر ندارد. واقعیت این است که وقتی ارگان‌ها محصولی را تولید می‌کنند تاثیر گذار نیست! همانطور که بیان شد موسیقی جریانی فرهنگی است که در بطن جامعه شکل می‌گیرد، باید بپذیریم که دنیای امروز، دنیای فضای مجازی است دقیقا به همین دلیل خواننده می‌تواند اثری را تولید کند و در صفحه شخصی‌اش منتشر کند که میلیون‌ها بار دیده شود.

پس باید در چنین اوضاعی به این پرسش پاسخ دهیم که سند موسیقی آیا واقعا اثرگذاری دارد؟ یا اینکه چندان تاثیرگذار نیست. ما باید در زمینه تولید آثار موسیقی در ژانرهای مختلف با بالاترین کیفیت ممکن، خودمان را تقویت کنیم تا در جریان تحولات سریع، عرصه را نبازیم.

اسنادی مانند سند موسیقی هرچقدر هم علمی و دقیق تدوین شده باشد، در عمل روی آنچه در جامعه جاری است، کمترین تاثیر را دارند. من در دوره اخیر در جریانِ تغییراتی که روی سند موسیقی انجام شده نیستم؛ ولی فرض را بر این می‌گذاریم که این سند بهترین سند ممکن باشد. حالا سوال این است که چقدر قابلیت اجرایی دارد؟ بر فرض که به طور کامل هم اجرا شود، چقدر در آینده موسیقی می‌تواند تاثیر داشته باشد؟ واقعیت این است که امیدوار نیستم که اگر اجرا هم شود، تاثیرگذار باشد.

اسنادی مانند سند موسیقی هرچقدر هم علمی و دقیق تدوین شده باشند، در عمل روی آنچه در جامعه جاری است، کمترین تاثیر را دارند.

رشد کذایی موسیقی پاپ و ظلم در حق موسیقی ایرانی

ما باید از فرهنگ دولتی به سوی دولت فرهنگی حرکت کنیم. دولت‌ها نمی‌توانند فرهنگ را تغییر دهند. باید بپذیریم که فرهنگ جریانی در دل جامعه است. آرام آرام باید جراحی در حوزه موسیقی صورت گیرد. دولت‌ها باید بپذیرند که از نگاه سلبی به سوی انعطاف و آزادی عمل بیشتر برای اهالی موسیقی بروند. یقین داشته باشید که اگر این فضا برای اهالی موسیقی فراهم شود، خودِ آنها بیشتر از هر نهاد یا ارگان حساسیت لازم را در انجام کارها دارند و از جنبه‌های فرهنگی آن حراست می‌کنند.

در سال ۱۳۹۱ حدود ۵ هزار آهنگ زیرزمینی در ایران تولید می‌شد. آن زمان پنجاه درصدشان می‌توانست مجوز بگیرد. اما چون مراحل مجوز گرفتن، ساز و کار سنگینی داشت و وقت‌گیر بود، هنرمندان سمت مجوز گرفتن نمی‌آمدند.

در سال ۱۳۹۱ حدود ۵ هزار آهنگ زیرزمینی در ایران تولید می‌شد. آن زمان پنجاه درصدشان می‌توانست مجوز بگیرد. اما چون مراحل مجوز گرفتن، ساز و کار سنگینی داشت و وقت‌گیر بود، هنرمندان سمت مجوز گرفتن نمی‌آمدند. این بازدارندگی که ایجاد می‌شود بیشتر موجب رکود است تا توسعه؛ چیزی مثل سند موسیقی شاید تا ۱۰ سال پیش می‌توانست اثرگذار باشد. چون آن زمان موسیقی آنقدر وابسته به فضای مجازی نبود. اما امروز این اتفاق به سختی رخ خواهد داد. آن زمان فروش سی‌دی‌های آلبوم‌های موفق به ۱۰۰ هزار نسخه هم می‌رسید. درحالی که الان هر آلبوم شاید هزار نسخه هم نفروشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«عز الدین قسام» به تلویزیون می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال «عز الدین قسام» به کارگردانی هیثم حقی از امروز ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه تماشا می‌رود

به گزارش سینماپرس، همزمان با عملیات نیروهای مقاومت فلسطین با نام عملیات بزرگ طوفان الاقصی در سرزمین اشغالی علیه ارتش رژیم صهیونیستی و این پیروزی تاریخی مقاومت سریال «عز الدین قسام» از امروز ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه تماشا می‌رود.

سریال عز الدین قسام، سریال سوری به کارگردانی هیثم حقی و محصول سال ۱۹۸۷ است.

این سریال در ژانر درام و حماسی ساخته شده و در آن بازیگران شناخته شده و قدیمی سوری و لبنانی همچون اسعد فدا، مونا واصف، ادیب قدورا، عبدالهادی الصباغ، حسین ابوحمد، جهاد سعد بازیگران این سریال خاطره انگیز و ماندگار هستند.

این سریال درباره زندگی و مبارزات عزالدین قسام مبارزه فلسطینی است. شیخ القسام در این دوره تاریخی از سوریه، شهر ساحلی جبله، به فلسطین آمد و از مقابل فرانسوی‌ها که حکم اعدام او را صادر کردند، فرار کرد.

شیخ القسام شروع به مبارزات خود بر علیه اشغالگران اسرائیل و انگلیس کرد و در سال ۱۹۲۱ شیخ توانست هسته‌های مقاومتی را در برابر اشغالگری انگلیس و اسرائیل ایجاد کند که نبردها و رویارویی‌های زیادی را برای آزادسازی سرزمین انجام داد و نهایت شیخ القسام و اکثر اعضای گروهش به شهادت رسیدند.

سریال «عز الدین قسام» هر روز ساعت ۱۸ و بازپخش آن ساعات ۱۲، ۶، ۲۴ از شبکه تماشا پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) با اثری ضعیف به استقبال «طوفان الاقصی» رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) به مناسبت عملیات «طوفان الاقصی» رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس،دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) به مناسبت انجام عملیات «طوفان الاقصی» مردم فلسطین علیه رژیم صهیونیستی بامداد امروز ۱۶ مهر نصب و رونمایی شد.

در توضیح این دیوارنگاره نوشته شده است: «اگر فلسطین در این صحنه رویارویی شجاعانه‌ای که امروز برای خود به وجود آورده است، موفق شود، موفقیت همه دنیای اسلام است. رهبر معظم انقلاب | ۱۴۰۲/۰۳/۰۹»

طراحی گرافیک دیوارنگاره «طوفان الاقصی» که محصول خانه طراحان انقلاب اسلامی است، توسط صالح کوشکی انجام شده است.

همزمان با عملیات «طوفان الاقصی» در فلسطین، هنرمندان ایرانی و خارجی بسیاری طرح‌ها و ایده‌های خود را در قالب پوستر و اثر نقاشی منتشر کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نادر برهانی‌مرند مشاور «کلنل» شد/ امیرحسین سمیعی آهنگساز اثر


کنسرت نمایش «کلنل» به کارگردانی امیر بشیری پاییز سال جاری در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وضعیت ادبیات کودک و نوجوان خوب است/ دست‌اندرکاران سینما عامل اصلی بی توجهی به ادبیات کودک و نوجوان هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مصطفی رحمان دوست گفت: متأسفانه فیلم کودک در کل مملکت به رسمیت شناخته نمی شود و مدیران و کسانی که در این حوزه قدرت در اختیار دارند برای رشد و اعتلای این حوزه هزینه نمی کنند و همین اتفاق باعث شده سینمای کودک و نوجوان به ثمری که باید دست پیدا نکند.

مصطفی رحمان دوست شاعر، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان همزمان با برگزاری جشنواره فیلم کودک در خصوص بررسی عوامل ضعف ادبیات داستانی کودک گفت: متأسفانه فیلم کودک در کل مملکت به رسمیت شناخته نمی شود و مدیران و کسانی که در این حوزه قدرت در اختیار دارند برای رشد و اعتلای این حوزه هزینه نمی کنند و همین اتفاق باعث شده سینمای کودک و نوجوان به ثمری که باید دست پیدا نکند.

نگارنده مجموعه شعرهای «قصه‌های پنج انگشت» و «بازی با انگشت‌ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس یادآور شد: بنده سال ها داور جشنواره فیلم کودک و نوجوان بودم و در آن ایام می دیدم سینمای کودک سال به سال ضعیف تر از قبل می شود! این کار به جایی رسید که برخی فیلم ها با اینکه سوژه و مضمون شان در حوزه کودک نبود اما فقط یک بازیگر کودک داشت به جشنواره راه پیدا می کرد.

وی افزود: بنیاد سینمایی فارابی به عنوان متولی اصلی سینمای کودک و نوجوان برنامه ای داشت و قرار بود به بررسی رمان های حوزه کودک و نوجوان بپردازد و رمان های خوب را به کارگردانان پیشنهاد کند اما متأسفانه این کار هم بازدهی نداشت.

رحمان دوست سپس با بیان اینکه طبیعتاً نویسنده های کتاب به فکر سینما نیستند اظهار داشت: ژانر سینما و کتاب از یکدیگر متفاوت است. یک فیلم سینمایی کودک باید سناریو خوب داشته باشد؛ وقتی سناریونویس فیلنامه را می نویسد خواه ناخواه تغییرات عمده ای در کار ایجاد می شود تا جنبه دیداری اش وسیع تر شود اما متأسفانه به این مسأله مهم در کشور ما کمتر توجه می شود.

شاعر شعر معروف «صد دانه یاقوت» تصریح کرد: بنده معتقدم دست اندرکاران سینما عامل اصلی بی توجهی به ادبیات کودک و نوجوان هستند چرا که وضعیت ادبیات کودک و نوجوان به ویژه ادبیات نوجوان بسیار خوب است و ما شاهد تولید کتاب های متعددی هستیم که حتی به زبان های دیگر نیز ترجمه می شوند اما وقتی این آثار خوب مورد اقتباس قرار نمی گیرند به دلیل اهمال کاری و بی توجهی مدیران سینمایی، تهیه کنندگان و کارگردانان است.

وی تأکید کرد: گویا هنوز برخی افراد به این باور نرسیده اند که اگر آثار خوب سینمایی کودک و نوجوان تولید شود می توان مخاطبان بسیاری داشت. هنوز این باور در میان تهیه کنندگان سینما به وجود نیامده که از این راه هم می شود به سرمایه و پول رسید و تنها نباید سراغ تولید یک سری فیلم های خاص رفت!

این نویسنده صاحب نام سپس با اشاره به یکی از خاطرات خود یادآور شد: بنده یک سال داور جشنواره انیمیشن کودک در کشور کانادا بودم و چیزی دیدم که فکر می کنم ضعف سینمای کودک ما به این دلیل است! در آنجا با اینکه بچه ها انیمیشن تولید کرده بودند دیدم داستان را یکی نوشته و سناریو را یکی دیگر و حتی گگ نویس هم دارد. گگ نویسی هم یک تخصص است که در سینمای کشور ما نادیده گرفته شده! حالا ما در سینما به جای گگ نویس باید دیالوگ نویسی را اضافه کنیم. دیالوگ اثر بسیار مهم است چون سینما میمیک چهره را نشان می دهد و نمی توان به دیالوگ های داخل نوشتار کتاب بسنده کرد.

رحمان دوست در پایان این گفتگو یکی دیگر از علل ضعف سینمای کودک و نوجوان را فقدان شناخت کافی از کودکان و نوجوانان امروزی برشمرد و در این راستا تصریح کرد: متأسفانه برخی افراد که مبادرت به تولید فیلم حوزه کودک و نوجوان می کنند نسل امروز را نمی شناسند! تولیدکنندگان آثار سینمای کودک و نوجوان باید به روز باشند و ما ملزم هستیم تا نیروهایی را تربیت کنیم که شناخت کافی روی کودکان و نوجوانان امروزی داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع