X

بایگانی مهر 20, 1397

دفتر سینمایی

نگارش «دل» به پایان رسید/ سریالی برای شبکه نمایش خانگی – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: نگارش سریال «دل» به کارگردانی منوچهر هادی به پایان رسید و این احتمال می‌رود که تعدادی از بازیگران این سریال با بازیگران «دلدادگان» مشترک باشد.

به گزارش سینماپرس، نگارش سریال «دل» به کارگردانی منوچهر هادی به پایان رسیده است.

گروه تولید هنوز وارد مرحله انتخاب بازیگران نشده‌اند اما این احتمال می‌رود که تعدادی از بازیگران این سریال با بازیگران «دلدادگان» مشترک باشد. 

قصه «دل» در زمان حال اتفاق می‌افتد و سریالی عاشقانه است. داستان سریال از این قرار است که بین دو نفر جدایی می‌افتد و …

لوکیشن‌های این سریال ۲۸ قسمتی که در دو فصل ۱۴ قسمتی توزیع می‌شود، همگی در تهران است و بخش کوتاهی در شمال کشور مقابل دوربین می‌رود. 

سریال «دل» به تهیه کنندگی ایرج محمدی و نویسندگی بابک کایدان در شبکه نمایش خانگی تولید و توزیع می‌شود.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دال سیاه» جلوی دوربین رفت – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: فیلم کوتاه داستانی «دال سیاه» به کارگردانی امیر توکلی و تهیه کنندگی محمدرضا جهانگیر تاج در تهران جلوی دوربین رفت.

به گزارش سینماپرس، تهیه‌کنندگی فیلم «دال سیاه» که به تازگی کلید خورده است به عهده محمدرضا جهانگیر تاج است.

در خلاصه داستان «دال سیاه» آمده است : مهتاب: نادر همیشه میگه هر وقت راه  درک عشق را پیدا کردی اونوقته که سوار بر عشق ، افسار میکشی .من انقدر عاشق نادر اَم که دیگه نمیخوامت همایون.

سایر عوامل «دال سیاه» عبارتند از: مجری طرح: هادی دهقانی، مدیر فیلمبرداری: اسماعیل آقاجانی، طراح گریم: رابعه مولا حسینی، نویسنده : دنیا طاهری، طراح صحنه و لباس:علی باقری، مدیر صدابرداری: محدرضا شیبانی، مدیر تولید: هادی دهقانی، مدیر برنامه ریز ودستیار: سجاد نوبهاری، عکاس: وحید مشایخی، مجری گریم: فائزه میرزایی، مدیر تدارکات : مصطفی خلیلی جلیسه، دستیار تولید: امید علیزاده، دستیاران: ایوب پرویزی و علی صدیق پور.

بازیگران : مریم آهنگر، نیما حنانه.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امروز سینما یعنی پول و پارتی – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: هما خاکپاش وضعیت فعلی سینما را آشفته و اسفبار خواند و گفت: ترجیح می‌دهم در شرایط فعلی در خانه بمانم اما در سینما کار نکنم.

به گزارش سینماپرس، هما خاکپاش بازیگر تلویزیون و سینما در گفت و گو با یک خبرگزاری درباره فعالیت های خود در عرصه بازیگر گفت: در حال حاضر پروژه خاصی را قبول نکرده‌ام و پیشنهادات آن چنان نیست که بخواهم بازی در اثری خاص را قبول کنم.

بازیگر فیلم “ازدواج صورتی” در همین راستا افزود: من نمی‌دانم برخی از تهیه کنندگان چطور انتظار دارند که ما رایگان در آثارشان بازی کنیم. بارها پیش آمده که پیشنهاد بازی داشته‌ام اما وعده می‌دهند که اگر فیلم فروش خوبی داشت دستمزد شما داده خواهد شد.

این بازیگر سینما وضعیت سینما را آشفته و به هم ریخته خواند و اضافه کرد: ترجیح می‌دهم در شرایط فعلی در خانه بمانم اما در سینما کار نکنم. برخی آثار میلیاردی هزینه می‌کنند و می فروشند آن وقت نوبت به ما که می‌رسد از غذا و سرویس رفت و برگشت هم حتی خبری نیست.

وی ادامه داد: زمانی بود که در سال چهار فیلم داشتم و همه چیز خوب بود اما این روزها بیکارم. در حال حاضر نزدیک به چهار یا پنج سال شده که در هیچ پروژه ای بازی نکرده ام و بیکارم.

خاکپاش وضعیت فعلی سینما را اسفبار خواند و تاکید کرد: امروز سینما یعنی پول و پارتی. اگر شما پول و پارتی داشته باشید به همه جا خواهید رسید و نقش‌ها بسیار خوبی را هم ایفا می‌کنید. فکر می‌کنید افرادی که امروز دائم جلوی دوربین می روند چگونه وارد سینما شده اند.

این بازیگر قدیمی سینما وضعیت امرار معاش بازیگران پیشکسوت را ناگوار خواند و خاطرنشان کرد: امیدوار روزی فرا برسد که نقشها عادلانه تقسیم شوند. امیدوارم قراردادهایی که بسته می‌شود به ثمر بنشیند و همه بازیگران مخصوصاً پیشکسوتانی که سالها در خانه نشسته اند هم سر کار بروند.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جاده قدیم»؛ فیلمی متوسط با کارگردانی متوسط – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «جاده قدیم» باز هم اثبات کرد که منیژه حکمت کارگردانی بلد نیست و برای کارگردان شدن نیاز به تقویت آگاهی‌های مرتبط با کارگردانی دارد.

در حال‌وهوای جشنواره فجر سی و ششم  به‌لطف هیئت انتخاب متوسط، تم مسحور کننده تجاوز از فیلم «فروشنده» به‌ صورت تابوشکنانه‌ای در حال تسرّی به سایر آثار سینمایی است. پس از فیلم اتاق تاریک (روح‌الله حجازی)، فیلم جاده قدیم منیژه حکمت دومین فیلمی است که درباره تجاوز ساخته شده و در جشنواره فیلم فجر به‌ نمایش درآمده است. اما ساختن فیلمی با تم تجاوز عیب محسوب نمی‌شود، اشکال این است که این تم باید پرداخت سینمایی معقولانه‌ای داشته باشد.

فیلم‌های شجاع (نیل جوردن)، پوستی که در آن زندگی می‌کنیم (پدرو آلمادوار)، کشور شمالی (نیکی کارو)، چینگاری (کالپانا لاجمی ــ محصول هندوستان)، صورتی (آنیرودها روی چوهاری ــ محصول هندوستان)، انجام (راهول راویل ــ محصول هندوستان)، دختری با تتو اژدها (دیوید فینچر)، متهم (جاناتان کاپلان) و… و بی‌نهایت فیلم دیگر با موضوع تجاوز به زنان در سینمای جهان ساخته و عرضه شده است که نمونه‌های هندی متوسط ساخته‌ شده هزاران بار از فیلم جاده قدیم خانم حکمت بهترند.

دستمایه روایی فیلم «جاده قدیم» در تولیدات سینماهای کشورهای دنیا از جنبه‌های مختلفی دستمایه آثار سینمایی فراوانی قرار گرفته است، اما چگونه پرداختن به این موضوع ملتهب اهمیت فراوانی دارد؟

در سینمای جهان به‌صورت کلی معمول و مرسوم است که تم تجاوز با تم انتقام به تجانسی دراماتیک می‌رسد و حق‌خواهی زنانه محور قرار می‌گیرد و تماشاگر با کاراکتر مورد تعدی قرارگرفته یا اطرافیان این شخصیت همزادپنداری می‌کنند.

محرکه روایی اغلب آثار ساخته‌شده، درباره تجاوز به زنان، به‌غیر از فیلم متعفن برگشت‌ناپذیر (گاسپار نوئه)، انتقام است. در واقع موضع انفعالی درباره مسئله تجاوز، ریشه در گفتمان فیلم «فروشنده» دارد که موضع همسر زن مورد تعدی قرارگرفته، عماد، انتقام است نه خود زن.

این‌که فیلم «جاده قدیم» دنباله مشابه فیلم فروشنده است به‌خودی خود، مسئله بسیار مهمی نیست، اما گفتمان فیلم، در کلیات و حتی جزئیات، با استانداردهای مرسوم عامه‌پسندانه و حتی روشنفکرانه سینما و حتی نسبتی با ساختمان فیلم ندارد. جزئیات رفتاری شخصیت زن مورد تعدی قرار گرفته فیلم یعنی مینو رسولی (مهتاب کرامتی) نیز تناسبی با جزئیات نمایش داده شده این پرسوناژ ندارد. فیلم فاجعه‌تر از این تحلیل‌هاست.

به‌اعتقاد نگارنده با اینکه کارگردان پشت ویزور دوربین قرار گرفته اما زنان را به‌خوبی نمی‌شناسد، حداقل خود کارگردان از شخصیت اقتدارگرایی مثل مینو رسولی که با دستان خودش خلق شده، شناخت کافی ندارد، حتی یک تحقیق دانش‌آموزی درباره رفتارهای عمومی زنان مقتدری که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند صورت نپذیرفته است. ادای فیلم فروشنده را درآوردن و قصه رعنای فیلم اصغر فرهادی را در فیلم دیگری گسترش دادن، با توجه به نشانه‌های رفتار مینو رسولی به تناقضات روایی فیلم دامن می‌زند.

حتی خود کارگردان نمی‌داند از جان شخصیت‌هایش چه می‌خواهد، دلیلش هم کاملاً روشن است. سطح آگاهی فیلمساز تخصصی نیست، از فیلم می‌فهمیم که سواد سازنده کافی نیست و نگارنده و سایر مخاطبان جدی سینما با این قصص ناقص سینماگران متوسط‌الحال، چهل سال است که روح، روان و جسم عشاقان سینما، با انحصار در تولید و نمایش را بیهوده زخمی کرده‌اند.

وقتی زن باشی و زن را نشناسی و تشنج پساتجاوز را با وسواس نتوان تمیز دهی، آن‌وقت می‌توانی ادعای آسیب‌شناسی اجتماعی داشته باشی!؟ حداقل فیلمساز عزیز سواد کافی برای ساختن چنین فیلمی ندارد و آثار سینمایی مشابه را یک بار تماشا نکرده است تا بداند برای وضعیت‌های نمایشی مرتبط پساتجاوز باید چه رویکرد نمایشی جذابی را دنبال کرد تا مخاطب با متن اثر همذات‌پنداری کند.

تصور کنیم که فیلمساز ادعا می‌کند با توجه به تسلط قانون و مدرنیته، مسیر حق‌طلب و انتقام فردی بسته است و می‌گوید “من می‌خواهم به نمایش روانکاوانه مینو بپردازم”. روانشناختی و روانکاوی و هر موضوع مرتبط دیگر با روان زن در محدوده دانش پروپاگانداییستی مثل خانم حکمت نیست. ورود به این محدوده به سواد جدی نیاز دارد.

در سینما فیلم‌های فراوانی ساخته شده است که تجاوز و حق‌خواهی از مجاری قانونی را، تصویر کرده‌اند. در فیلم «جاده قدیم» با تم تجاوز، فیلمساز فاقد شجاعت است، جرات ندارد که قهرمان خود را در مصدر حق‌خواهی فردی قرار دهد. اگر کاراکتر زن مورد تعدی قرارگرفته، دست به رفتاری انتقامی بزند، به قهرمان دلپذیر مخاطبان سینما بدل خواهد شد.

حالا که فیلمساز محترم جرأتش را ندارد انتقام فردی را چاشنی فیلم کند، مجاری قانون با توجه به فضای تعریف‌شده فیلم فرصت خوبی را برای بسط روایت فراهم می‌کند. اما این منفذ داستانی بسته می‌شود و فیلمساز اقتدارگرایی شخصیت مینو رسولی را نادیده می‌گیرد و او را در موضع ضعف فردی قرار می‌دهد، بدون آنکه با توجه به فضای روایی ساخته‌شده به‌درستی استدلال کند چرا این زن در موضع انفعالی و ضعف فردی قرار دارد.

همان‌طور که اشاره شد فیلم متهم (جاناتان کاپلان) محصول ۱۹۸۸ با بازی فوق‌العاده جودی فاستر، می‌توانست مأخذ خوبی برای فیلمسازی باشد که در مقام یک کنش‌گر سینمایی سالی یک‌بار کتاب مهمی نمی‌خواند و شاید فیلم‌های مهم تاریخ سینما را با همین موضوع، تماشا نکند، حتی مسئله تعدی و تجاوز را به‌خوبی نمی‌شناسد. چون محتوای فیلم «جاده قدیم» سرکار خانم حکمت ناآگاهی غلیظ ایشان را عیان می‌کند. مشخص است وقتی فیلمساز فیلم بدی می‌سازد و مخاطب اقبالی بدان نشان نمی‌دهد به‌عوض ضعف‌های فردی فیلمساز با رفتارهای فرامتنی جبران می‌شود. این رفتارهای فرامتنی برای اهالی سینما و رسانه و فرمول مخالف‌خوانی، الگویی کلیشه‌ای و تکراری است و نمی‌تواند ضعف‌های اصلی فیلم را بپوشاند.

مهتاب کرامتی یک‌تنه فیلم را زمین می‌زند. بازی کرامتی به تناقض در شخصیت‌پردازی از سوی مؤلفان دچار است و حالات روانی کرامتی و نحوه اجرای او فیلم را به مخاطره می‌اندازد. مهتاب کرامتی بازیگر بسیار زیر متوسطی است و به‌غیر از فیلم عصر یخبندان که نمایشی متوسط را از خود بروز داد در هر فیلمی حضور پیدا کرده، یک‌تنه فیلم را زمین زده است.

در این فیلم کرامتی در نیمه نخست فیلم نمی‌تواند زن مقتدر خانواده را به‌خوبی به‌تصویر بکشد و در نیمه دوم فیلم نمی‌تواند پرتره‌ای از زن معصوم مورد تعدی قرارگرفته باشد. این دست بازیگران ضعیف و نازل، فقط صورت‌اند و اکت استاندارد را نمی‌دانند، حتی تلاش نمی‌کنند از نمونه‌های خارجی الگو بگیرند. جودی فاستر در فیلم یک شجاع نیل جوردن، بحران پساتجاوز را با جزئیات کامل رفتاری تصویر می‌کند، اما در فیلم اجرای ضعیف کرامتی هیچ جنبه‌ای از التهابات دوران پساتعدی را نمی‌تواند در ذهن مخاطب تقویت کند. «جاده قدیم» باز هم اثبات کرد که منیژه حکمت کارگردانی بلد نیست و برای کارگردان شدن نیاز به تقویت آگاهی‌های مرتبط با کارگردانی دارد.

*تسنیم


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تنگه ابوقریب» ۵ میلیارد را رد کرد / «عرق سرد» در آستانه ۱ میلیاردی شدن/ «لس آنجلس تهران» در ۲ روز ۷۵۰ میلیون فروخت – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: همزمان با آغاز اکران فیلم های جدید، گیشه سینماها نیز روند رو به رشدی به خود گرفت.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «هزار پا» ساخته ابوالحسن داوودی و «مغزهای کوچک زنگ زده » ساخته هومن سیدی در صدر فروش فیلم های سینمایی این هفته هستند.

در ادامه میزان کل فروش فیلم‌های سینمای ایران را مشاهده می‌کنید:

فیلم سینمایی «هزارپا»در ۱۰۰ روز اکران؛ ۳۷ میلیارد و ۱۰۰میلیون

فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» در ۱۶ روز اکران؛ ۵میلیارد و ۳۰۰ میلیون

فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» در ۶۵ روز اکران؛ ۵میلیارد و ۱۵۰میلیون

فیلم سینمایی «دم سرخ‌ها» در ۷۲ روز اکران؛ ۲میلیارد و ۹۵۰ میلیون

فیلم سینمایی «کاتیوشا»در ۷۹ روز اکران؛ ۲میلیارد و ۶۰۰ میلیون

فیلم سینمایی «خاله قورباغه» در ۱۰۷ روز اکران؛ ۲میلیارد و ۵۳۰میلیون

فیلم سینمایی «شعله‌ور» در ۵۸ روز اکران؛ ۱میلیارد و ۱۲۰ میلیون

فیلم سینمایی «هشتگ» در ۱۶ روز اکران؛ ۱میلیارد و ۱۰۰ میلیون

فیلم سینمایی «عرق سرد» در ۱۶ روز اکران؛ ۹۵۰ میلیون

فیلم سینمایی «لازانیا» در ۹ روز اکران؛ ۸۷۰ میلیون

فیلم سینمایی «لس آنجلس تهران» در ۲ روز اکران؛ ۷۵۰میلیون

فیلم سینمایی «داش آکل» در ۳۷ روز اکران؛ ۳۶۰میلیون

فیلم سینمایی «جاده قدیم» در ۱۶ روز اکران؛ ۳۲۰ میلیون

فیلم سینمایی «سوفی و دیوانه» در ۱۶ روز اکران؛ ۱۶۰ میلیون

فیلم سینمایی «ماهورا» در ۹ روز اکران؛ ۸۵ میلیون

فیلم سینمایی «پیشونی سفید (۲)»در ۲ روز اکران؛ ۱۰۰میلیون

فیلم سینمایی «یک کیلو و بیست و یک گرم»در ۳۷ روز اکران؛ ۶۳ میلیون

فیلم سینمایی «چراغ‌های ناتمام» در ۳۷ روز اکران؛ ۴۷ میلیون


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برندگان ایرانی جشنواره «مذهب امروز» – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: سعید نجاتی و شهریار پورسیدیان موفق به دریافت ۳ جایزه از دوره بیست و یکم جشنواره «مذهب امروز» شدند.

به گزارش سینماپرس، در بیست و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم «مذهب امروز» ایتالیا تندیس ویژه هیات داوران بخش بین الملل و نشان ویژه «دیوید زوردان» به فیلم کوتاه «باران آهسته می بارد» به کارگردانی سعید نجاتی و جایزه ویژه بخش «نگاه زنان» در این جشنواره به فیلم کوتاه «بازگشت» به کارگردانی شهریار پورسیدیان رسید.

این جشنواره از سال ١٩٩٧، به منظور برقراری فرهنگ صلح و گفتمان میان باورها و فرهنگ ها به سینما و مذاهب مختلف شروع به کار کرده و موضوع اصلی این جشنواره ارتباط بین اعتقادات و زندگی سنتی و بومی مردم سراسر دنیا است.

بیست و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم «مذهب امروز» از تاریخ ۴ تا ۱۱ اکتبر (۱۲ تا ۱۹ مهر ماه) در شهر ترنتو ایتالیا برگزار شد.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راه یابی «از وهم تا وحشت» به جشنواره «مارینا دلری» – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: فیلم کوتاه «از وهم تا وحشت» ساخته ایمان داوری توانست به دوره هفتم جشنواره «مارینا دلری» کشور آمریکا راه پیدا کند.

به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «از وهم تا وحشت» (From Delusion Till Fear) به کارگردانی ایمان داوری به بخش داوری هفتمین جشنواره  مارینا دلری آمریکا Marina Del Rey Film Festival  در سال ٢٠١٨ راه یافته و از ١٧ تا ٢٢ اکتبر در شهر کالیفرنیای آمریکا به نمایش در خواهد آمد. این جشنواره جزو ١٠٠ فستیوال برتر از نگاه وبسایت filmfreeway است.

این فیلم پیش از این در جشنواره های بین المللی دیگری از جمله ؛ بخش داوری جشنواره بیرمنگام انگلیس ٢٠١٧، بخش نهایی و دعوت به جشنواره بین المللی فیلم چیکانو لس آنجلس آمریکا در سال ٢٠١٧  Chicano International Film Festival، بخش داوری در جشنواره  Cefalù Film Festival ایتالیا سال ٢٠١٧، بخش داوری در جشنواره Films for Word Peace FESTIVAL دورهام آمریکا سال ٢٠١٨، بخش کتابخانه ی الکترونیکی سی و ششمین جشنواره ی بین المللی فجر سال ١٣٩٧، بخش رقابتی در جشنواره  Der Phantastische Trash Film  آلمان ٢٠١٨، بخش داوری در جشنواره  San Benedetto Film Festival  ایتالیا ٢٠١٨، بخش داوری در جشنواره  Atlanta Playhouse Film Festival  آمریکا، بخش داوری در جشنواره  Birmingham Horror Group  انگلیس سال ٢٠١٨، بخش داوری در جشنواره  Just Before Midnight Noir Film Fest آمریکا سال ٢٠١٨ و همچنین بخش داوری در جشنواره  Summer Scream Fest آمریکا سال ٢٠١٨ حضور داشته است.

ایمان داوری یکی از فیلمنامه نویسان و کارگردانان ایرانی است که آثار مختلفی در قالب فیلم و فیلمنامه در جشنواره های مختلف بین المللی داشته و جوایز متعددی را نیز کسب کرده است.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چطور محتوایی که نمایش آن وهن مجلس است، در اختیار خانواده‌ها قرار دارد؟! – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: عدم نظارت بر سامانه‌های ویدئویی آنلاین و همچنین ناکارآمدی بنیاد بازی‌های رایانه‌ای از جمله مسائلی بود که نمایندگان مجلس را واداشت تا وزیر ارشاد را برای پاسخگویی به سوالات‌شان به صحن مجلس بکشانند؛ سوالاتی که پاسخ قانع‌کننده از جانب وزیر ارشاد دریافت نکردند و سیدعباس صالحی در هر ۲ موضوع کارت زرد را از مجلس دریافت کرد.

به گزارش سینماپرس، شبکه نمایش خانگی سال گذشته روند رو به رشدی را در جذب مخاطب و تولید آثار نمایشی تجربه کرده است. سود کلان و نبود خطوط هنجاری مشخص و نظارت کافی بر آثار تولیدی باعث شده تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران سینمایی به این سو کشیده شوند و همین امر بسیاری از کارگردان‌ها را نیز ترغیب به حضور در این عرصه کرده است. اهمال‌کاری مدیران شبکه نمایش خانگی و طمع فیلمسازان دست به دست هم داده‌ است تا فضای ضدفرهنگی در این شبکه شکل بگیرد و آثاری که حتی روی پرده سینما نیز دچار ممیزی می‌شوند، براحتی به خانه‌های مردم راه پیدا کنند و مخاطبان خود را در همه رده‌های سنی پای این آثار بنشانند. اما از سوی دیگر صنعت بازی که روزهای پررونقی را در جهان می‌گذراند، وضعیت ناخوشایندی در کشور ما داشته است. عمده بازی‌های رایانه‌ای و کنسولی در ایران متعلق به بازی‌های خارجی است که بدون نیاز به رعایت کپی‌رایت با ارزان‌ترین هزینه مورد استفاده قرار می‌گیرند و بازی‌سازان ایرانی بحران‌های متعددی را در کنار عدم حمایت صحیح دولتی تجربه می‌کنند. عدم نظارت بر سامانه‌های ویدئویی آنلاین و همچنین ناکارآمدی بنیاد بازی‌های رایانه‌ای از جمله مسائلی بود که نمایندگان مجلس را واداشت تا وزیر فرهنگ و ارشاد را برای پاسخگویی به سوالات‌شان به صحن مجلس بکشانند؛ سوالاتی که پاسخ قانع‌کننده از جانب وزیر ارشاد دریافت نکردند و سیدعباس صالحی در هر ۲ موضوع کارت زرد را از مجلس دریافت کرد.


 گاهی اوقات اروپایی‌ها در قوانین سینمایی از ما حزب‌اللهی‌تر هستند!


در نشست علنی روز گذشته، چهارشنبه ۱۸ مهرماه مجلس شورای اسلامی، نصرالله پژمانفر، رئیس سابق کمیسیون فرهنگی در توضیح سوال خود از سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون سامانه‌های پخش آنلاین ویدئویی گفت: بنده از هیأت‌رئیسه درخواست کرده‌ام  اجازه پخش بخشی از این محتواها در صحن علنی را به ما بدهد که رئیس مجلس بیان کرد وهن مجلس است که این محتواها در صحن علنی نمایش داده شود. سوال ما این است که چطور نمایش این محتواها در مجلس اشکال دارد اما براحتی در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد؟! حدود ۵ میلیون کاربر برای این سامانه‌های ویدئویی وجود دارد و متأسفانه در این سامانه‌ها فیلم‌های مستهجن نیز نمایش داده می‌شود. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تکالیفی که قانون برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این موضوع گذاشته است،گفت: برای مثال شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای دارد که تکالیفی را برای وزارت ارشاد در این راستا مشخص کرده اما رعایت نمی‌شود و همچنین هیأت وزیران در سال ۸۲ آیین‌نامه‌ای برای نظارت بر نمایش فیلم در نظر گرفت که درباره آن هم تخلف می‌شود. پژمانفر تأکید کرد: امروز سینما امری نیست که براحتی بتوانیم از کنار آن بگذریم، چراکه مخاطبان آن روزبه‌روز بیشتر می‌شوند و جریان‌های استکباری اغلب اهداف خود را از طریق سینما پیگیری می‌کنند و بیشترین کمپانی‌های فیلمسازی هم در آمریکا وجود دارد. وی افزود: اتحادیه اروپایی و بسیاری از کشورهای دیگر قوانینی دارند که اجازه نمی‌دهند از یک سقفی بیشتر فیلم‌های آمریکایی پخش شود، چرا که از آسیب فرهنگی به کشورشان جلوگیری می‌کند اما این مسأله در کشور ما لحاظ نمی‌شود. ما وقتی قوانین خودمان را با قوانین اتحادیه اروپایی در این بخش مقایسه می‌کنیم، بعضاً حس می‌کنیم که اروپایی‌ها از ما حزب‌اللهی‌تر هستند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره محتوای اغلب فیلم‌های خارجی که در این سامانه‌های ویدئویی بارگذاری می‌شود، گفت: این فیلم‌ها بسیار مشکل‌دار هستند و مسائلی همچون ترویج مسیحیت، خشونت، خودکشی و صحنه‌های مستهجن را نشان می‌دهند و این موارد به وفور در این سامانه‌ها پخش می‌شود.


افزایش ۳ درصدی مصرف بازی‌های ایرانی  در ۲ سال اخیر


وزیر ارشاد در پاسخ به سوال نصرالله پژمانفر درباره نظارت وی بر عملکرد ضعیف و شائبه‌دار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مدیرعامل آن، گفت: در موضوع بازی‌های رایانه‌ای در حوزه نظارت بر بازی‌های خارجی ۱۵ ناشر مجوز دارند که با توجه به استعلاماتی که از آنها انجام شده در فضای بازی‌های خارجی به آنها مجوز اعطا شده است. وی با اشاره به اینکه در حوزه بازی‌های رایانه‌ای موبایلی نظارت تا ۷ روز پس از عرضه رخ می‌دهد، بیان کرد: در حوزه بازی‌های ایرانی بررسی‌های محتوایی پیش از انتشار انجام و رده‌بندی سنی اعمال می‌شود که در این حوزه از مجموع ۱۰۵۰۰ بازی بررسی شده، ۲۱۵ بازی ممنوع اعلام شده و مابقی بازی‌ها مجاز شدند. صالحی با بیان اینکه بر بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی داخلی و خارجی نظارت انجام می‌شود، اظهار داشت: بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، نظام رده‌بندی سنی را انجام می‌دهد تا خانواده‌ها و بازی‌کنندگان در این فضا اعمال نظارت و مصرف داشته باشند که بیش از ۱۸ هزار بازی موبایلی نظام رده‌بندی را اخذ کردند. همچنین در سال گذشته ۳۵ هزار فروشگاه و بیش از ۴۵۰۰ گیم‌نت مورد بازرسی قرار گرفتند که حدود ۴۴۰ واحد متخلف به مراکز انتظامی معرفی شدند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در سال ۹۴ حدود ۱۱ درصد بازار داخلی توسط بازی‌های ایرانی تامین می‌شد که گردش مالی آن حدود ۴۶۰ میلیارد تومان بود، ادامه داد: سال ۹۶  در حدود ۱۴ درصد بازی‌های ایرانی در این بازار دخالت داشتند، یعنی سهم ما طی ۲ سال ۳ درصد افزایش داشته و این بازار ۹۲۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته است. نمایندگان نیز پس از استماع سوال نماینده‌ مشهد و پاسخ‌های وزیر با ۸۰ رای موافق، ۸۳ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر پاسخ‌های وزیر را قانع‌کننده ندانستند.


 ۳۰ میلیون نفر از فرزندان‌مان با بازی‌های مستهجن روبه‌رو  هستند


پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سهم بازی‌های خارجی از بازار کشورمان ۸۶ درصد بوده و در نهایت بازی‌های داخلی ۱۴ درصد سهم دارند، افزود: متأسفانه در این بازی‌ها که با تخلف در دسترس آینده‌سازان این کشور هستند محتواهایی مانند خلاف جنسی، القای کفر، تضییع دین، همجنس‌گرایی، آموزش انواع جرم‌ها مانند سرقت، قتل‌های دسته جمعی، روابط جنسی و… مشاهده می‌شود. نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه قانون توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای صراحتاً کنار گذاشته شده است، گفت: به عنوان مثال در پرسشنامه بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی از مولفه‌هایی مانند خشونت، ترس، کلمات توهین‌آمیز، استفاده از مشروبات الکلی، قمار، یأس و ناامیدی سوال می‌شود که بر اساس یک نمونه عملی بازی‌ که پاسخش در همه این موارد بلی بوده است، عنوان رده‌بندی سنی گرفته است. وی با اشاره به اینکه ۶۷ درصد از جمعیت استفاده‌کننده از بازی‌های رایانه‌ای کمتر از ۳۰ سال سن دارند، افزود: این مهم در حالی است که بیش از ۶۰ درصد آنها تحصیلات زیر دیپلم دارند. بر این اساس حدود ۳۰ میلیون نفر از فرزندان این کشور با صحنه‌های مستهجن چنین بازی‌هایی روبه‌رو شده‌اند. پژمانفر با اشاره به اینکه توزیع چنین بازی‌هایی صرفا بر اساس کپی‌رایت نیست و می‌توان اذعان کرد سازمان‌یافته انجام می‌شود، تصریح کرد: در پرسشنامه‌ای بیش از ۵۰ درصد استفاده‌کنندگان از بازی‌های رایانه‌ای اعلام کرده‌اند رده‌بندی را اعلام نمی‌کنند. نمایندگان شخصا محتوای بازی GTA را بررسی کنند تا به محتوای آن واقف شوند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در گزارشی اعلام کرده که این مجموعه در حوزه مشکلات مالی و کارکرد غیرشفاف بوده و باید به آن رسیدگی شود.


وزیر ارشاد: سامانه رصد شبکه‌های ویدئویی راه‌اندازی می‌شود


سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای پاسخ به سوال حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر درباره علت عدم نظارت بر سامانه ویدئویی در مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، اظهار داشت: همواره ویژگی آنلاین بودن سامانه‌های ویدئویی را مورد توجه قرار داده‌ایم و بر این مسأله واقفیم که از طریق فضاهای موبایلی هم امکان دیده شدن این فیلم‌ها وجود دارد. وی افزود: مرکز سامانه‌های آنلاین ویدئویی، این فیلم‌ها را مورد رصد قرار می‌دهد و پس از اعطای مجوز بارگذاری می‌شوند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه این نظارت بر فیلم‌ها و سریال‌های خارجی هم اجرا می‌شود، یادآور شد: اگر در پخش این فیلم‌ها تخلفی ببینیم، برخورد لازم را انجام می‌دهیم اما از مجموع ۶۰ هزار مورد فیلم بارگذاری شده در این سامانه‌ها، میزان تخلفات انجام شده درصد بسیار کمی بوده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه ما در حوزه مسؤولیت‌های قانونی خود مکلفیم و تلاش می‌کنیم در این راستا گام برداریم، اظهار داشت: دستورالعمل‌های روشنی برای بررسی محتوای سامانه‌های ویدئویی تنظیم کرده‌ایم تا مسیری که قانون برای ما در نظر گرفته است، اجرایی شود. قرار است طی هفته‌های آینده سامانه‌ای در این باره راه‌اندازی شود که فرصت رصد هوشمند سامانه‌های ویدئویی را در اختیار ما قرار دهد. وی تصریح کرد: سامانه‌های ویدئویی و حوزه نمایش خانگی فرصت‌هایی را برای تولید داخلی فراهم کرده و اگر این سامانه‌ها وجود نداشته باشند، فضا برای مراکز غیرمجاز فراهم می‌شود تا مردم صرفاً مصرف‌کننده فیلم‌های خارجی باشند. در نهایت نمایندگان با ۹۴ رای موافق و ۷۴ رای مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند و دومین کارتزرد را در یک روز به صالحی دادند.

* وطن امروز


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رسیدن انیمیشن ایرانی به فینال جشنوار لندنی – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: انیمیشن «چشم انداز خالی» که به کارگردانی علی زارع قنات نوی ساخته شده، موفق به راه یابی به مرحله فینال رویداد «جوایز فیلم شهر لندن» شد.

به گزارش سینماپرس، انیمیشن «چشم انداز خالی» فینالیست جشنواره بین المللی  London City Film Awards انگلیس  شد.

این جشنواره ۲۷ اکتبر برابر با ۵ آبان در در لندن برگزار می‌شود.

«چشم انداز خالی» به نویسندگی و کارگردانی علی زارع قنات نوی طی ۲ سال و نیم تهیه شده است و به داستان چشم انتظاری های مادری می پردازد که پسرش در جنگ است.

این فیلم از محصولات مدرسه کارگاهی سینما و شرکت فیلمسازی گلبرگ فیلم است.

سایر عوامل «چشم انداز خالی» عبارتند از نویسنده و کارگردان: علی زارع قنات نوی، سرپرست گروه انیمیشن: علی زهتاب زاده، انیماتور ۲ بعدی: بهاره پیش آهنگ، انیماتور سه بعدی: محسن جعفری، فیلمنامه: علی زارع قنات نوی و محمد هادی سبحانیان،   بر اساس داستان «همه باران های زمین» نوشته علی زارع قنات نوی، موسیقی: محمدرضا علیقلی، طراحی و ترکیب صدا: آرش قاسمی، روتوسکوپی: بهاره پیش آهنگ و علی امامزاده، لی اوت و استوری بورد: بهروز بصیری فرد، طراحی فضا و  شخصیت: معصومه باغبانی، مدلینگ و ریگ: متین ترابی، تدوین: علی زهتاب زاده و علی زارع قنات نوی، صداگذار: محمد قاسمی، کامپازیت و جلوه های ویژه: وحید مباشری، مدیر تولید: محمد حسن پور، مجری طرح: محمد جواد زارع قنات نوی، منشی صحنه: لیلا محمدی، سمانه زارع، طراح بک گراند: بهاره پیش آهنگ، نور و رندرینگ: علی زهتاب زاده، مشاور پروژه: مینا جواهربین، نگین فلاحی، پردازش رنگ: علی لاوری منفرد، تیتراژ: علی زهتاب زاده و بهاره پبش آهنگ، مشاور فیلمنامه: هایده پرویز، مشاور فنی: وحید مباشری، دستیار کارگردان: سجاد زارع، پشتیبانی فنی: محمد هادی زاهدی، دستیار تهیه: حامد زهتاب زاده، مشاور کارگردان: محمدهادی سبحانیان، تهیه کننده: علی زارع قنات نوی.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش زنده پیاده روی زائران اربعین حسینی از شبکه سه – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: برنامه تلویزیونی «در آستان خورشید» به تهیه کنندگی مهدی زمانی، پیاده روی زائران اربعین حسینی را از نجف تا کربلا بصورت زنده پوشش می دهد.

به گزارش سینماپرس، «مهدی زمانی» تهیه کننده برنامه «در آستان خورشید» در گفت و گو با یک خبرگزاری پیرامون جزئیات این برنامه در ایام اربعین حسینی گفت: همچون سال های گذشته ویژه برنامه «در آستان خورشید»، پیاده روی زائران اباعبدالله الحسین را از نجف تا کربلا بصورت زنده پوشش خواهد داد.

وی با بیان اینکه این برنامه از ابتدای ماه صفر تا اربعین حسینی روی آنتن شبکه سه خواهد رفت، گفت: ما از ابتدای ماه صفر پخش زنده پیاده روی زائران اباعبدالله را منطقه به منطقه از نجف تا کربلا خواهیم داشت و در نهایت شب اربعین نیز در کربلا خواهیم بود و بصورت زنده صحنه هایی از عزاداری و اجتماع با شکوه عزاداران حسینی را به تصویر خواهیم کشید.

زمانی در پایان خاطرنشان کرد: این برنامه در ۲۰ روز و با اجرای آقایان میثم آقابیگی و سیدکاظم احمدزاده از شبکه سه سیما پخش خواهد شد.


مشاهده خبر از سایت منبع