X

بایگانی مهر 22, 1397

دفتر سینمایی

اتمام ضبط سریال «لحظه گرگ و میش» در شمال تهران – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: تصویربرداری سریال «لحظه گرگ و میش» به کارگردانی همایون اسعدیان این هفته در شمال تهران تمام می‌شود.

به گزارش سینماپرس، تصویربرداری فاز دوم سریال «لحظه‌ گرگ‌ومیش» این هفته به پایان رسید.

فاطمه گودرزی، فرید سجادی حسینی، علیرضا کمالی‌نژاد، حسام محمودی، المیرا دهقانی، شهره سلطانی، لیلا بلوکات از بازیگران این سریال هستند.

«لحظه گرگ و میش» در هفته پایانی تصویربرداری در مناطق جنوبی و شمالی تهران مقابل دوربین رفت.

 تصویربرداری فاز اول این سریال به تهیه کنندگی و کارگردانی همایون اسعدیان اواخر سال گذشته به پایان رسید و فاز دوم آن اوایل سال ۹۷ مقابل دوربین رفت. برخی لوکیشن‌های فاز دوم با فاز اول مشترک است. همچنین فاز اول در دهه ۶۰ و ۷۰ می‌گذرد و فاز دوم نیز در ادامه آن سالها و ۱۰ سال بعد خواهد بود.

داستان این مجموعه روایتگر فراز و فرود خانواده‌ای اصیل ایرانی در طول سه دهه است. این سریال با محوریت زندگی تنها دختر خانواده که از دهه ۶۰ با حوادث گوناگونی از قبیل جنگ تحولات اقتصادی و اجتماعی و … آغاز و تا زمان معاصر ادامه خواهد داشت. در این سریال فاطمه گودرزی و فرید سجادی حسینی نقش یک زوج و نقش محوری قصه‌ را بازیگری جدید با کاراکتر «حنانه» بر عهده دارد.

عوامل دیگر این مجموعه عبارتند از: همایون اسعدیان تهیه کننده و کارگردان، مونا انوری زاده نویسنده،  سعید علیجانی مدیر تولید، سهیل نوروزی مدیر تصویربرداری، مهرداد میرکیانی طراح و مدیر چهره پردازی، بابک کریمی طاری طراح صحنه ،ساسان نخعی مدیر صدابرداری،شیوا رشیدیان طراح لباس، مریم هژیروند مدیر برنامه‌ریزی، پکاه جهان دار و مهدی فهیمی دستیاران کارگردان، ماریا میرنژاد منشی صحنه، مهدی مجلل و رضا بداغی مدیران تدارکات، مهدی حیدری عکاس و فیلمبردار پشت صحنه.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پول کثیف عامل حضور افراد بی‌ربط در سینما – اخبار سینمای ایران و جهان


جوان آنلاین: در برخی فیلم‌ها جای نام تهیه‌کننده واقعی، نام دیگری می‌نویسند. در واقع با گرفتن مقداری پول نام فردی را به عنوان تهیه‌کننده درج می‌کنند، اما پشت جریان فرد یا افراد دیگری هستند که وضعیت اسفبار کنونی سینما را به وجود آورده‌اند.

هر روز بر تعداد مصاحبه‌های سینماگران درباره وجود پول‌های کثیف و عاقبت جولان دادن این پول‌ها در سینما افزوده می‌شود و انتظار می‌رود که حداقل برای بررسی صحت این ادعاها، مقامات مسئول دست به کار شوند و اگر حجم حضور پول کثیف در سینما به اندازه‌ای است که اهالی سینما مدعی آن هستند، ریشه این معضل بزرگ را بخشکانند.


بحث حضور پول‌های ناسالم و منابع مالی شبهه‌ناک در سینمای ایران، از زمان حضور برخی چهره‌های خاص به عنوان سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده، مطرح شد. کسانی که بدون پشتوانه حضور در سینما، صرفاً با آوردن پول‌های بی‌حساب توانستند در پروژه‌های مهم سینمایی، حضور پیدا کنند. این بحث اکنون با دستگیری یک چهره مشهور و مصاحبه‌های مکرر اهالی سینما درباره این پول‌ها وارد ابعاد جدی‌تری شده است.


برآورد‌های بی‌حساب نشانه‌ای از پولشویی


مهرداد فرید، تهیه‌کننده و کارگردان سینما، درباره پولشویی در سینمای ایران، می‌گوید: علت پولشویی که سینمای ایران به شدت درگیر آن شده وجود پول‌های سرگردانی است که متأسفانه برای موجه نشان دادن به سمت فضای فرهنگی سوق داده می‌شود تا کمتر مورد مؤاخذه قضایی قرار بگیرد. فرید توضیح می‌دهد: به عنوان نمونه فیلمی که باید با ۲ میلیارد ساخته شود با ورود پول سرگردان با ۱۰ میلیارد به پایان می‌رسد در حالی که در چرخه نرمال اقتصادی سینمای ایران این رقم توجیهی ندارد. در این زمان بازیگر و برخی عوامل متوجه این مبالغ هنگفت می‌شوند و دستمزدهایشان را بالا می‌برند که این موضوع تولید فیلم‌های دیگری که از این پول‌ها محروم هستند را با مشکل مواجه می‌کند بنابراین سازوکار چرخه اقتصادی سینما به‌هم می‌ریزد و فیلمی که پول زیادی صرف آن شده در این بازار کوچک و بیمار سینما بازگشت هزینه ندارد چه برسد به اینکه سودآوری داشته باشد.


پول کثیف عامل حضور افراد بی‌ربط در سینما


ورود پول‌های کثیف به سینما باعث به‌هم خوردن مناسبات کاری در سینما می‌شود و این قضیه به نظام صنفی سینما ضربه می‌زند، سحر صباغ‌سرشت، تهیه‌کننده سینما، درباره حضور افراد بی‌ربطی که به واسطه پول خود را به عنوان سینماگر جا می‌زنند، می‌گوید: برخی از این افراد که معلوم نیست با کدامین واسطه و زد و بندی توانسته‌اند به سینمای حرفه‌ای ورود پیدا کنند و یک‌شبه مثلاً به عنوان کارگردان مطرح شده‌اند مدعی هم هستند و خودشان را همه‌کاره سینما می‌دانند؛ من شخصاً چند وقت قبل با یکی از همین افراد برخورد کردم که یک فیلم با پولی مشکوک ساخته بود و حالا سراغ تهیه‌کننده‌ای حرفه‌ای برای تولید فیلم دومش می‌گشت! او به من گفت: من پول دارم فقط از شما می‌خواهم تهیه‌کننده‌ام بشوی! من شخصاً وقتی رفتار غیرحرفه‌ای و به دور از ادب این فرد را دیدم حاضر به ادامه همکلامی با وی هم نشدم.


صباغ‌سرشت خاطرنشان می‌کند: من نمی‌دانم چرا به یک‌باره وضعیت سینمای کشورمان این چنین بی‌در و پیکر شده که هر شخصی بیاید و در سینما مدعی باشد! من شخصاً از همکاران تهیه‌کننده‌ام توقع دارم که در برخورد با این قبیل افراد تخصص و دانش و جایگاه‌شان را در نظر بگیرند و هیچ‌گونه همکاری با این قبیل افراد که یک‌شبه به واسطه رانت و زد و بند وارد سینما شده‌اند نکنند و اجازه جولان دادن در سینما ندهند.


سکوت در مقابل اتهام پولشویی در سینما


با آنکه مدیریت سینما بر عهده معاون وزیر ارشاد است و سازمان سینمایی یکی از مهم‌ترین بخش‌های وزارت ارشاد را تشکیل می‌دهد، هنوز مقابله جدی و یا حتی یک اظهار نظر انتقادی به وضعیت پولشویی از سوی مدیران سازمان سینمایی صورت نگرفته است. همین مسئله باعث انتقاد اهالی سینما شده است. عبدالله علیخانی، تهیه‌کننده سینما و جمله سینماگرانی که از سکوت مدیران سازمان سینمایی ناراضی است، می‌گوید: متأسفانه مسئولان به این فکر نمی‌کنند که برخی افراد از هر جا و از هر طرف وارد سینما می‌شوند و جو اقتصادی و آرامش سینما را به‌هم می‌ریزند. البته اینکه این پول‌ها از کجا می‌آید مسائل قضایی خود را می‌طلبد، اما مسئولان سینمایی هم باید نظارت کامل و دقیق داشته باشند. این تهیه‌کننده می‌افزاید: برخی در میان عوامل فیلم جای نام تهیه‌کننده، نامی ظاهری و اشتباهی می‌نویسند. در واقع با گرفتن مقداری پول نام فردی را به عنوان تهیه‌کننده درج می‌کنند، اما پشت جریان فرد یا افراد دیگری هستند که وضعیت اسفبار کنونی سینما را به وجود آورده‌اند.


علیخانی در پایان تصریح می‌کند: مسئولان سینمایی فقط به گل و بلبل بودن دوران مدیریت خود فکر می‌کنند. از ما که گذشت، اما این بی‌سامانی‌ها و عدم آینده‌نگری گریبانگیر جوان‌ها، عاشقان واقعی سینما و بخش خصوصی می‌شود و ستون اصلی سینما را ویران می‌کند. مسئولان باید بیشتر توجه کنند و باعث ویرانی سینما نشوند. در مقابل این نظر‌های انتقادی، هستند افرادی که باور ندارند در سینما مسئله پولشویی وجود دارد. مهدی کریمی، تهیه‌کننده، از رواج بحث پولشویی در سینما انتقاد می‌کند و می‌گوید: به نظر من پولشویی در سینما آدرس غلطی است که داده می‌شود چراکه فضا‌های بکرتر برای پولشویی وجود دارد که سینما در قبال آن عددی نیست و باید گفت: این بچه یتیم را این‌قدر آزار ندهید. تهیه‌کننده «مهرمادری» ادامه می‌دهد: در سینمای ما به نسبت دیگر صنوف نه مافیا وجود دارد و نه پولشویی، چون اندازه این القاب نیست و به کرات می‌توان دید در دیگر صنوف پولشویی زیادتر است.


وی مدعی است: کل بودجه سینمای ما از بودجه شهرداری یک شهر کوچک کمتر است، اما، چون ویترین و چهره‌ای جذاب دارد در افکار عمومی مورد مؤاخذه بیشتری قرار می‌گیرد.

اکنون که بحث پولشویی در سینما رسانه‌ای شده است و افراد متعددی درباره آن اظهار نظر می‌کنند، بهتر است با ورود مدعی‌العموم به آن، در صورت صحت ادعا‌های مطرح شده، نسبت به رواج یک فساد جلوگیری شود و یا اگر مانند نظر مهدی کریمی، این بحث‌ها صرفاً آدرس غلط دادن است، این اتهام و بدنامی را از سینمای ایران دور کنند.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز تولید سریال «برادر جان» از دی ماه – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: سریال ۳۰ قسمتی «برادر جان» قرار است ماه رمضان سال آینده روی آنتن شبکه یک سیما برود.

به گزارش سینماپرس، سعید نعمت الله که این روزها سریال «خواب زده» به کارگردانی سیروس مقدم به قلم او در شبکه نمایش خانگی در حال پیش تولید است، اخیراً نگارش سریال جدیدی را شروع کرده است که تولید آن از دی ماه آغاز خواهد شد.

«برادر جان» قرار است ماه رمضان سال آینده در ۳۰ قسمت ۳۵ دقیقه­ ای روی آنتن شبکه یک سیما برود و در حال حاضر در مرحله نگارش فیلمنامه است.

موضوع اصلی این ملودرام خانوادگی «حق الناس» و در خلاصه داستان آن آمده است: «پسری بعد از، از دست دادن پدرش می ­خواهد دین­ های او را ادا کند.»

مجری طرح این مجموعه تلویزیونی موسسه فرهنگی هنری وصف صبا است.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرافکنی شرکت‌های ویدیویی آنلاین در مقابل نگرانی‌های نمایندگان مجلس – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: به دنبال اعتراض کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره عدم نظارت کافی بر فعالیت شرکت‌های نمایش ویدیوی آنلاین (VOD و IPTV) ، بیانیه ای با عنوان انجمن صنفی این حوزه منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، در بیانیه انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیوی آنلاین (VOD و IPTV) آمده است:

بنام خداوند جان و خرد

کزین برتر اندیشه برنگذرد

احتراما ضمن تشکر از جناب حجت‌الاسلام پژمانفر و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که همواره نظارت دقیقی بر حوزه فرهنگ و هنر کشور داشته‌اند و با دغدغه این موضوعات را مورد پی‌گیری و بررسی قرار داده‌اند ذکر چند نکته به منظور بررسی دقیق‌تر شرایط فعلی حوزه VOD و IPTV کشور حائز اهمیت به نظر می‌رسد:

۱- در حال حاضر سازمان‌ها و نهادهای گوناگونی شامل موسسه رسانه‌های تصویری (متولی سند سامانه نمایش درخواستی)، مرکز رسانه‌های دیجیتال و فناوری اطلاعات وزرات ارشاد (متولی ارائه مجوز محتوا)، سازمان صدا و سیما (متولی ارائه مجوز IPTV)، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (با نقش نظارتی و ارائه مجوز که به تازگی شکل گرفته است)، پلیس فتا (با نقش ذاتی در نظارت و پایش تخلفات در حوزه‌های مختلف از جمله محتوایی) و در نهایت قوه قضاییه و دادسرای فرهنگ و رسانه (با نقش مجازات متخلفین در حوزه‌های مربوط به فرهنگ و هنر از جمله محتوا) و حتی در برخی موارد افراد با سلایق مخصوص به خود و هر کدام با برداشت مخصوص به خود از قوانین جاری کشور در راستای نظارت بر سامانه‌های VOD و IPTV، این سامانه‌ها را موظف به اصلاحات متعددی در محتوا می‌کنند.

۲- در دنیای امروز تمام کاربران فضای مجازی در کشور یعنی هر فردی که به اینترنت از راه‌های مختلف موجود متصل است دسترسی آزاد به انواع محتوای داخلی و خارجی را دارد. تمام فیلم‌ها و سریال‌های داخلی و خارجی به محض انتشار در ایران یا در سراسر دنیا در فضای مجازی قابل دسترسی است. این در حالیست که سهم سامانه‌های VOD و IPTV قانونی در کشور تنها ۳۵ درصد کل سهم بازار عرضه مجازی محتوا است. ۶۵ درصد محتوا بصورت غیرقانونی و قاچاق در عرصه فضای مجازی بارگذاری و فروخته می‌شود که تهیه‌کنندگان آن هیچ سهمی از فروش این آثار نمی‌برند.  سهم ۶۵ درصدی مذکور شامل کانال‌های پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی و همچنین وب سایت‌های غیرقانونی فروش محتوای ایرانی و خارجی است و ۶۵ درصد کاربران فضای مجازی از این محتوا با نسخه اصلی و بدون اصلاحات استفاده می‌کنند. این در حالیست که سامانه‌های قانونی VOD و IPTV برای خرید رایت این فیلم‌ها و سریال‌ها مبالغ بسیار زیادی هزینه می‌کنند و سپس بر اساس قوانین جاری اصلاحات و دوبله کرده و سپس منتشر می‌کنند.

قابل توجه است که قاچاق در فضای مجازی کمتر از ۳۰ دقیقه اتفاق می‌افتد. به محض اینکه اولین نسخه یک فیلم یا یک سریال در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود، یک فرد می‌تواند با خرید یک نسخه آن را در فضای مجازی بارگذاری کرده و پخش کند. این در حالیست که سامانه قانونی که برای خرید رایت VOD این محتوا مبلغ بسیار زیادی پرداخت کرده است راهی جز بردن شکایت به دادسرای فرهنگ و رسانه ندارد. امروز که این متن را می‌خوانید قوانین مربوط به این بخش چابک نبوده و زمانی حکم صادر می‌شود که ماه‌ها از انتشار سریال گذشته است. در واقع سود را مجاری غیرقانونی کرده‌اند و هزینه را سامانه‌های قانونی می‌پردازند.

۳- با وجود انتقاد از عرضه محتوای خارجی بر روی سامانه‌های قانونی طبق آمار این سامانه‌ها، بیش از ۶۰ درصد کاربران، محتوای ایرانی و تولید شده در داخل را مشاهده می‌کنند. در حالی که در کشور ما در سال حدود ۵ سریال نمایش خانگی و ۱۰۰ عنوان سینمایی تولید می‌شود که این مقدار محتوا نمی‌تواند نیاز کاربر داخلی را برآورده سازد. لذا کاربر داخلی برای سرگرمی خود سراغ محتوای خارجی می‌رود. این در حالیست که اگر سامانه‌های قانونی محتوای خارجی را بارگذاری نکنند کاربران برای دیدن این محتوا به مجاری غیرقانونی فوق‌الذکر رجوع می‌کنند که هیچ اصلاحات محتوایی بر روی آن صورت نمی‌گیرد.

مطلب قابل تامل آن است که قوانین نظارتی یا فرهنگی گذشته قابل اعمال در روزگار حاضر که هر کودک ۱۲ ساله‌ای به راحتی به دنیایی از محتواهای غیربومی اصلاح نشده، به سادگی و حتی بدون نیاز به فیلترشکن دسترسی دارد، نیست و می‌بایست ظرفیت‌های قانونی و تصمیمات راهبردی را با توجه به شرایط حال حاضر تکنولوژی دنیا و دسترسی بی‌انتهای کاربران اتخاذ کرد تا مانند پلتفرم‌های پیام‌رسان یا شبکه‌های اجتماعی مجددا پلتفرم‌های خارجی گوی سبقت را از پلتفرم‌های بومی به بهانه محتوای غنی‌تر و … نربایند و دوباره انگشت حسرت به دندان نگزیم.

همچنین شایان ذکر است نسبت عناوین خارجی بارگذاری شده از ابتدای راه­اندازی در سامانه‌های VOD از عناوین خارجی پخش شده در نوروز ۳ سال اخیر از سیمای جمهوری اسلامی کمتر است؛ با توجه این نکته که تعداد مخاطب تلویزیون در نوروز با مخاطب سامانه‌های VOD به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

۴- سامانه‌های قانونی با بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و بیش از ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم و ۱۵۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم در حال فعالیت هستند. اکنون روزانه ۲۵ میلیون دقیقه مشاهده فیلم بر روی سامانه‌های قانونی صورت می‌گیرد که موجب شده است قاچاق محتوا تا حدود زیادی کنترل شود.

هم اکنون تعداد ۲۵۰۰ فیلم ایرانی در سامانه‌ها وجود دارد و هزاران دقیقه برنامه یا مستقلاً یا با مشارکت تولیدکنندگان داخلی در حال ساخت و پخش است، آیا با ایجاد یک بستر جدید پخش عرصه را بر تولیدکنندگان داخلی تنگ کرده‌ایم یا اینکه فرصت‌های جدیدی برای تهیه‌کنندگان ایرانی فراهم کرده‌ایم. ضمن اینکه این سامانه محدودیت زمان و مکان پخش فیلم را مانند سینما ندارد و قطعاً از هر محتوای ارزشمند تولید داخل استقبال می‌شود که این خود موجب توسعه عدالت فرهنگی در کشور بوده است. خوشبختانه ذائقه تماشاگران بیشتر تمایل به دیدن فیلم‌های ایرانی دارد. البته در یک سال اخیر آمار تولید خاص برای شبکه نمایش خانگی نیز رو به افزایش است.

۵- صنوف همواره در راستای قوانین کشور و توسعه کسب و کار خود تلاش می‌کنند. انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های نمایش ویدیوی آنلاین (VOD و IPTV) نیز در همین راستا در وزارت کار و امور اجتماعی تشکیل شده و هدفی جز حضور و تصمیم‌سازی در راستای توسعه این کسب و کار در نهادها و سازمان‌های مختلف کشور و در نهایت اعتلای فرهنگ و هنر و توسعه این کسب و کار ندارد. ای کاش تمام نهادهای نظارتی برای جلوگیری از سو استفاده برخی افراد به جای گوش سپردن به سخنان اشخاص، نظرات صنفی را مد نظر قرار دهند. چرا که اساسا صنف در قانون اساسی برای همین امر تشکیل شده است تا بتواند نظرات کارشناسی و جمعی به دور از منافع شخصی یا سیاسی برای جناح خاصی را ارائه دهد.

در پایان ضمن تشکر از همه نهادهای مربوطه و تصمیم‌گیر در این حوزه، خواهشمند است لیست ۱۰۰ عنوان مصادیق بارز موضوع همجنسگرایی در سامانه‌های مربوطه که یکی از موضوعات مطرح شده توسط نماینده محترم مجلس شورای اسلامی بوده است، به منظور بررسی اعلام فرمایید.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قانون جدید مالیاتی سلبریتی‌ها را مسئولیت‌پذیر می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: طبق قانون، فعالیت‌های فرهنگی و هنری از پرداخت مالیات معاف هستند؛ قانونی که فعالیت‌های سینمایی را نیز در بر می‌گیرد، اما قانون میان سلبریتی‌های میلیاردی و هنرمندان واقعی سینما، تفاوتی قائل نشده است و همین یک موضوع به ظاهر ساده سرآغاز یک تبعیض بزرگ تاریخی است.

به گزارش سینماپرس؛ طبق قانون، فعالیت‌های فرهنگی و هنری از پرداخت مالیات معاف هستند؛ قانونی که فعالیت‌های سینمایی را نیز در بر می‌گیرد، اما قانون میان سلبریتی‌های میلیاردی و هنرمندان واقعی سینما، تفاوتی قائل نشده است و همین یک موضوع به ظاهر ساده سرآغاز یک تبعیض بزرگ تاریخی است.


سلبریتی‌هایی که درآمد‌های میلیاردی دارند مانند اهالی ساده سینما که در هزینه‌های بیمه درمانی خود مانده‌اند، از پرداخت مالیات معاف هستند. سلبریتی‌ها علاوه بر دستمزد‌های میلیاردی، درآمد‌های جانبی دیگری نیز دارند که برای آن‌ها نیز مالیات نمی‌دهند. حضور در جشن‌ها، مراسم‌ها، رونمایی ها، افتتاحیه ها، حتی شرکت در جشن‌های تلویزیونی و برنامه‌های اینترنتی یا تبلیغ کالا و خدمات در فضای مجازی جزو درآمد‌هایی است که سلبریتی‌ها از آن منتفع می‌شوند، اما در قبال آن مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.


سال گذشته برای رونمایی از یک برند طلا و جواهر که در یکی از سالن‌های پذیرایی در خیابان دولت قرار بود برگزار شود، هر کدام از سلبریتی‌های سینما مبلغی میان ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان از برگزار‌کنندگان مراسم طلب کردند و تنها چند نفر از آن‌ها رضایت دادند که مبلغ حضور در مراسم را در قالب کادوی جواهر قبول کنند و سایرین صرفاً پس از واریز پول به حساب ایجنت (دلال یا همان مدیر برنامه) قبول کردند در مراسم حضور پیدا کنند؛ برنامه‌ای که در مجموع چیزی حدود دو ساعت به طول می‌انجامید!


فرار مالیاتی سلبریتی‌ها در حالی انجام می‌شود که بخش بزرگی از جامعه یعنی کارمندان جزء و کارگران در سازمان‌های دولتی یا شرکت‌های خصوصی، حتی پیش از اینکه حقوق دریافت کنند، مالیات حقوق خود را پیش پیش پرداخت می‌کنند.


ما جزو آن‌ها نیستیم!

وقتی حدود ۵۰ سال پیش عزت‌الله رمضانی‌فر در فیلم گاو ساخته داریوش مهرجویی ایفای نقش داشت، هنوز بیش از ۹۹ درصد سلبریتی‌های امروز سینما پا به دنیا نگذاشته بودند. با این وجود امروز عزت الله رمضانی فر و بسیاری از هنرمندان پیشکسوت مانند وی درگیر مسائل مالی هستند و شرایط زندگی‌شان زمین تا آسمان با سلبریتی‌ها متفاوت است. این بازیگر پیشکسوت سینما، در گفت و گو با «آنا» درباره دستمزد بازیگران سینما، می‌گوید: «رقم‌هایی که گاهی مطرح می‌شود، مربوط به تعداد معدودی از سوپراستارهاست و برای همه بازیگران نیست. معمولاً دستمزد بازیگران نقش پایین، قربانی دستمزد بالای سوپراستار‌ها می‌شود، البته این از قدیم هم بوده و استدلال تهیه‌کننده هم این است که آن سوپر‌استار، عامل فروش فیلم ماست.».

اما این رفتار تبعیض آمیز قرار است تا کی ادامه پیدا کند؟ محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، در روز‌هایی که همه منتظر رفتنش از این سازمان هستند، درباره پایان دریافت دستمزد‌های بالا در سینما سخن گفته است.


حیدریان: دیگر خبری از دستمزد بالا نیست

حیدریان در گفت و گو با خبرگزاری «خانه ملت» به مسئله پرداخت‌های غیر متعارف در سینما پرداخته و می‌گوید: گرچه دستمزد حِرَف مختلف در کشور متفاوت است، اما باید پشت این دستمزد‌ها منطق وجود داشته باشد، برای داشتن منطق نیز باید ابتدا جنبه اقتصادی آن فعالیت مدنظر قرار گیرد، اقتصاد و بازگشت سرمایه سینمای ایران ظرفیت مشخصی دارد، لذا نباید هزینه تمام شده یک فیلم به بازگشت سرمایه آن غلبه پیدا کند.


رئیس سازمان سینمایی با اشاره به تدوین «نظام تهیه‌کنندگی» می‌گوید: از این پس هر پروانه ساختی صادر شود براساس این نظام‌نامه ارزیابی خواهد شد و با اجرای نظام‌نامه تهیه‌کنندگی بازیگر نمی‌تواند قیمت‌های غیرمعقول به تولیدکننده بدهد چراکه با محدودیت ازسوی صنف رو به رو می‌شود. وی توضیح می‌دهد: از این پس بازیگر نمی‌تواند قیمت‌های غیرمعقول به تهیه‌کننده داده و آن‌ها را در منگنه قرار دهد چراکه در این صورت با محدودیت ازسوی صنف رو به رو خواهد شد، سهم بردن بازیگر از فروش مذموم نیست، اما در تمام دنیا دستمزد بازیگران براساس رتبه و درجه خودشان، اقتصاد سینما، هزینه و سرمایه فیلم تعیین می‌شود.


قانون مالیات باید اصلاح شود

ضعف قانون معافیت مالیاتی در کنار تفاوت فاحش میان دستمزد‌های سلبریتی‌ها و دیگر اهالی سینما، لزوم اصلاح قانون فعلی را گوشزد می‌کند. حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر با بیان اینکه در عرصه هنر، فقط افراد انگشت شمار درآمد‌های فراوانی دارند، به تفاوت دستمزد‌ها میان صنوف سینمایی اشاره می‌کند و می‌گوید: بیشتر هنرمندان در صنوف سینمایی با حداقل درآمد و در شرایط سخت معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند و جزو اقشار کم درآمد جامعه هستند، اما تعداد محدودی هستند که درآمد‌های بالایی دارند و قانون در معافیت مالیاتی تفکیکی میان آن‌ها قائل نشده است.


پژمانفر با بیان اینکه کارکردن در عرصه هنر در شرایط فعلی اقتصادی نوعی جهاد است، می‌گوید: باید از هنرمندان واقعی حمایت شود و نه تنها از آن‌ها مالیات گرفته نشود بلکه راهکار‌های حمایتی در نظر گرفته شود، اما قانون درباره آن‌هایی که درآمد‌های نجومی دارند باید راهکار داشته باشد. این نماینده مجلس فرار مالیاتی سلبریتی‌ها زیر پوشش معافیت مالیاتی هنرمندان را ناشی از عدم شفافیت درآمد و هزینه عنوان می‌کند و می‌گوید: اگر شفافیت مالی وجود داشته باشد اجازه وجود دستمزد‌های هنگفت به برخی از چهره‌ها داده نمی‌شود.


عضو کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه تغییر در قانون مالیات و تصحیح معافیت ها، باید در کمیسیون اقتصادی دنبال شود، می‌گوید: تا جایی که من اطلاع دارم در کمیسیون اقتصادی طرحی در دست است که در آن به طور کلی پیش بینی شده کسانی که درآمد‌های بالایی دارند از شمول قوانین معافیتی مالیات خارج شوند و دیگر نتوانند با استفاده از قوانین، فرار مالیاتی داشته باشند.


پژمانفر تأکید می‌کند: هدف از این طرح خارج کردن افرادی است که هدف قانونگذار از تدوین قانون معافیت‌ها نبوده‌اند، اما توانسته‌اند با استفاده از فرصت به وجود آمده از پرداخت مالیات فرار کنند. اگرچه تلاش برای ارتباط با اعضای کمیسیون اقتصادی برای اطلاع از جزئیات بیشتر این طرح بی‌سرانجام ماند، اما می‌توان امیدوار بود نمایندگان مردم به فرار مالیاتی و درآمد‌های ثبت نشده سلبریتی‌ها ورود جدی داشته باشند. تدوین قوانین تازه در این باره می‌تواند سلبریتی‌ها را به شهروندانی مسئولیت پذیرتر تبدیل کند.


این اقدام در عین حال می‌تواند مانع بزرگی در برابر پدیده‌هایی مانند ورود پول‌های کثیف به سینما در قالب بالابردن دستمزد بازیگران باشد.

*روزنامه جوان


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم ترسناکی با بازی شاهد احمدلو کلید می‌خورد – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: فیلم نیمه‌بلند «گرمابه» به کارگردانی سروش حسین‌جانی مقابل دوربین می‌رود.

به گزارش سینماپرس، این فیلم  از ۲۴ مهر در لوکیشنی حوالی میدان شوش کلید می‌خورد و شاهد احمدلو، ویدا جوان، کامبیز بنان، ایسان حداد و پیام احمدی‌نیا در آن ایفای نقش می‌کنند.

«گرمابه» بر اساس داستانی واقعی‌ است و در ژانر وحشت محسوب می‌شود.

این فیلم روایت خانواده‌ای است که به دلیل  مشکلات مالی ناگزیر به سکونت در حمامی قدیمی می‌شوند که ۲۰ سال از متروک بودن آن می‌گذرد. این خانواده پس از سکونت، متوجه اتفاقات عجیب و غریبی در حمام خانه میشوند. آن‌ها حضور موجوداتی انسان نما را حس می‌کنند، زن قصه که در ابتدا احساس می‌کند دچار توهم شده است با همسر خود موضوع را مطرح می‌کند اما مرد، داستان را جدی نمی‌گیرد. در داستان متوجه می‌شویم که موجودات به دنبال تسخیر فرزند ٧ ساله آن‌ها هستند. زن که می‌بیند همسرش او را باور نمی‌کند خود به تنهایی شروع به مبارزه با آن‌ها می‌کند.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امیرعلی دانایی و فریبا متخصص در «شیروانی داغ» – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: امیرعلی دانایی و فریبا متخصص در نمایش «شیروانی داغ» به کارگردانی ایوب آقاخانی به ایفای نقش خواهند پرداخت.

به گزارش سینماپرس، امیرعلی دانایی (بازیگر سینما و تئاتر) که به‌تازگی برای بازی در فیلم آپاندیس جایزه بهترین بازیگری مرد از پنجاه و هشتمین جشنواره آسیا پاسیفیک را دریافت کرده است، کار جدید ایوب آقاخانی را همراهی می‌کند.

همچنین فریبا متخصص بازیگر سینما، تلویزیون، تئاتر و رادیو که برای ایفای نقش در نمایش طپانچه خانم جایزه بهترین بازیگر زن از سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر را دریافت کرده است، یکی از نقش‌های مهم شیروانی داغ را بازی خواهد کرد.

نمایش «شیروانی داغ» که با اقتباس و دراماتورژی ایوب آقاخانی و رضا بهاروند از روی نمایشنامه معروف تنسی ویلیامز آمریکایی برای تمرین آماده‌ شده، از اول آذر در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به‌عنوان جدیدترین کارگروه تئاتر «پوشه» و محصول موسسه «پوشه هنر پارس» به کارگردانی ایوب آقاخانی برای نخستین بار در ایران روی صحنه خواهد رفت.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زمینه فعالیت برای نیروهای تازه نفس و خوشفکر انقلابی در رسانه ملی فراهم آید – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: بسیجیان دانشگاه صداوسیما در نامه ای از اقدامات رئیس رسانه ملی در تغییر نسل مدیران و کارکنان بازنشسته، حمایت کردند.

به گزارش سینماپرس، بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما در نامه ای به عبدالعلی علی عسکری رییس سازمان صداوسیما از اقدام به جوان گرایی در انتصاب مدیران تشکر کرده و نسبت به حضور مدیران جوان و روشنفکر هشدار داده است.

متن این نامه به شرح زیر است:

«برادر بسیجی جناب آقای دکتر علی عسکری

ریاست محترم سازمان صداوسیما

سلام علیکم

پرودگار متعال را شاکریم که در ظل عنایات کریمانه اش در این برهه حساس کنونی، باور به آینده ای روشن در سازمان صداوسیما در دل های دوستداران انقلاب جوانه زده؛ جوانه ای که ان شاالله با سرپنجه درایت و اندیشه شما تبدیل به درخت تنومند رسانه ملی در فردای این نهاد حیاتی خواهد شد.

جناب آقای دکتر علی عسکری؛

پس از سال ها رسانه ملی در نقطه عطفِ تاریخش قرار گرفته و اقدامات شایسته اخیر جنابعالی از اراده و عزم جدی شما در  تجدید نسل در عرصه مدیریتی سازمان صداوسیما حاکی است. در این خصوص بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما نکاتی را خیرخواهانه به عرض شما می رسانیم:

طی چهار دهه گذشته در سازمان صدا و سیما حلقه بسته ای از مدیران فرهنگی-رسانه ای شکل گرفته است که در دوران های مختلف در مناصب عالیه حضور داشته اند اما هیچگاه پاسخگوی ناکارآمدی های خود نبوده و همواره عناوین ارزشی و انقلابی را سپر بلای خود می کردند. مدیران خسته و ناکارآمدی که بسیاری از مشکلات فعلی سازمان صداوسیما، نتیجه عملکرد نامناسب و محافظه کارانه آنهاست و شما نجیبانه با وجود همه مشکلات به وجود آمده، صبوری به خرج داده و بنا به مصالحی با کار و تلاش بیشتر سعی در جبران این نقصان داشته اید. اما تدوام این روند علاوه بر فرسایش توان نیروهای پیش برنده سازمان، امید را در نسل جدید انقلابی نسبت به تحول بنیادین در مهمترین دستگاه فرهنگی کشور کمرنگ می کند. لذا بنا بر نظر صاحبنظران دلسوز، اگر تغییری در سطوح مدیریتی صورت نگیرد آینده ای جز به تعطیلی کشاندن دانشگاه عمومی در پیش نخواهد بود. خوشبختانه با شجاعت و جسارت حضرتعالی در طی ماه های گذشته و انتخاب جوانانی شایسته و انقلابی در سمت های مدیریتی برخی شبکه ها و سایر بخش های مختلف رسانه ملی، بارقه های امید در دل جبهه فرهنگی انقلاب و دلدادگان انقلاب اسلامی ایجاد شده است.

هر چند که همین اقدامات در شروع کار از هجمه های گسترده منافقان داخلی و دشمنان خارجی بی نصیب نمانده، اما تغییرات مثبت صورت گرفته روی آنتن تلویزیون، نشان از درستی مسیر و انتخاب شایسته شما دارد. در این خصوص این نکته ضروریست که جریان روشنفکری هم سعی در نفوذ در رسانه ملی در پوشش جوانگرایی دارد که انتظار می رود اقدامات لازم برای جلوگیری  از این امر صورت گیرد.

انتظار بسیج دانشجویی از شما به عنوان یک مدیر با سابقه انقلابی و درخشان در مسیر تحقق انتظارات مقام معظم رهبری (دامت برکاته) این است که با اجرای قاطعانه و بدون تسامح قانون منع بکارگیری بازنشستگان، در برابر موانع احتمالی ایستادگی کرده و به مانند ماه های گذشته حلقه بسته مدیران در مهمترین دستگاه فرهنگی کشور شکسته شود و زمینه برای نیروهای تازه نفس و خوشفکر انقلابی در رسانه ملی فراهم آید.

اعتماد شما به جوانانی که با روحیه و منش انقلابی و کارآمدیشان در مقایسه با برخی مدیران بی انگیزه و بی رمق فعلی امتحان خوبی پس دادند، نشان از آن دارد که ان شاءلله دوران جدیدی در سازمان صداوسیما شروع شده است.

ما بسیجیان دانشگاه صداوسیما بر اساس مسئولیت اعتقادی و حرفه ای خود، ضمن حمایت قاطع از اقدامات شجاعانه حضرتعالی در تغییر نسل مدیران و کارکنان بازنشسته، اعلام می داریم در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری (حفظه الله) فرزندان بسیجی رسانه ملی را  در این مسیر در کنار خود ببینید.

و من الله التوفیق

بسیج دانشجویی دانشگاه صداسیما»


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش کوروش زارعی در دمشق روی صحنه می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: نمایش «خورشید از حلب طلوع می کند» به کارگردانی کوروش زارعی در دمشق روی صحنه می رود.

به گزارش سینماپرس، «خورشید از حلب طلوع می کند» نمایشی به کارگردانی کوروش زارعی است که طی روزهای گذشته در مشهدالحسین شهر حلب و با حضور بازیگران سوری روی صحنه رفت.

طیف های گسترده ای از مردم، شیعیان، علمای اهل سنت، علمای مسیحی و گروه های مختلف از این نمایش دیدن کردند. مسئولان وزارت فرهنگ سوریه، پیش از این درخواست اجرای این نمایش در شهر دمشق را داشتند.

«خورشید از حلب طلوع می کند» از شنبه ۲۸ مهر ماه به مدت هفت شب در مصلای حرم حضرت زینب(س) در دمشق  روی صحنه می رود.

این نمایش به همت مرکز «مهاد» در راستای تبادلات فرهنگی و هنری و توجه به اشتراکات مذهبی میان ۲ ملت ایران و سوریه به اجرا در می آید.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمزه‌زاده: جشنواره «مقاومت» سازوکاری نتیجه بخش برای معرفی سینمای دفاع مقدس در عرصه بین‌الملل / لزوم حمایت از سینمای مقاومت – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: محمد حمزه‌زاده در دیدار با محمد خزاعی دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» گفت: حوزه هنری و سازمان سینمایی حوزه به حسب ماموریت‌هایی که دارد حمایت معنوی و اجتماعی از این جشنواره را مورد توجه قرار می‌دهد چرا که اساسا یکی از رسالت‌های حوزه هنری ترویج و توسعه مفاهیم انقلاب و دفاع مقدس است.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» در آستانه برگزاری این رویداد سینمایی با محمد حمزه‌زاده رییس سازمان سینمایی حوزه هنری دیدار کرد.

در این نشست مشترک درباره شناسایی راهکارهای موثر برای تبیین بهتر اهداف فرهنگی جشنواره، چگونگی تعامل با دستگاه‌ها و مراکز سینمایی کشور و همکاری برای اجرای باشکوه‌تر این رویداد بین‌المللی گفتگو و تبادل نظر شد.

رییس سازمان سینمایی حوزه هنری در این دیدار با بیان اهمیت و ضرورت احیای سینما و ادبیات دفاع مقدس و لزوم بازنشر و عرضه وسیع آنها گفت: بدون تردید جشنواره «مقاومت» یکی از سازوکارهای موثر و نتیجه بخش برای معرفی سینمای دفاع مقدس در عرصه بین‌الملل و روندی که تاکنون طی کرده خوب بوده است با این حال همچنان نیازمند تقویت ابعاد پژوهشی و علمی سینمای مقاومت هستیم.

وی ادامه داد: به طور طبیعی حوزه هنری و سازمان سینمایی حوزه به حسب ماموریت‌هایی که دارد حمایت معنوی و اجتماعی از این جشنواره را مورد توجه قرار می‌دهد چرا که اساسا یکی از رسالت‌های حوزه هنری ترویج و توسعه مفاهیم انقلاب و دفاع مقدس است.

حمزه زاده با اشاره به اقدامات حمایتی سازمان سینمایی حوزه هنری از آثار دفاع مقدس و مقاومت اظهار کرد: حوزه هنری در عرصه تولید متن و ادبیات دفاع مقدس، ساخت فیلم‌های سینمایی، کوتاه و مستند و به ویژه در زمینه حمایت از فیلم‌های سینمایی در اکران و پخش ویدیویی کارنامه روشن و مشخصی دارد و مهمترین دغدغه و اولویت ما در تمامی سطوح حمایت، تولید و عرضه آثار دفاع مقدس است.

رییس سازمان سینمایی حوزه هنری از تولید فیلم براساس آثار شاخص ادبیات دفاع مقدس خبر داد و گفت: از حدود پنج سال پیش این سازمان بخشی را به نام مرکز تولید متن تاسیس کرده که به اقتباس از آثار ادبی تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس می‌پردازد و در حال حاضر هشت فیلمنامه آماده از آثار انتشارات سوره مهر در این بخش وجود دارد که در صورت تامین سرمایه، تولید فیلم این آثار نیز شروع خواهد شد.

در این نشست مشترک محمد خزاعی دبیر پانزدهمین جشنواره «مقاومت» به تشریح ابعاد برگزاری این دوره جشنواره پرداخت و عنوان کرد: «مقاومت» جشنواره‌ای است که از لحاظ ماهیت، هویت و مانیفست اهمیت دارد و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

وی ادامه داد: این جشنواره از سال ۶۲ در بحبوحه روزهای جنگ توسط بچه‌های دلسوزی شکل گرفته است که دور هم جمع شدند و حرکتی با عنوان جشنواره فیلم دفاع مقدس را برپا کردند تا آثاری با موضوع انقلاب و دفاع مقدس تولید و مورد حمایت قرار بگیرد و امروز این امانت به ما رسیده است.

به گفته خزاعی، جشنواره‌ای با این نگاه، گستردگی و سطح کیفی در خاورمیانه و آسیا نداریم و در دنیا هم جشنواره‌های مشابه بیشتر با رویکردهای متفاوت از این جشنواره برگزار می‌شوند حتی بسیاری از آنها تلاش دارند رابطه مسالمت آمیز اسراییل و فلسطین را نشان دهند، برجسته کنند و نگاه استراتژیک در سینمایشان کمتر به چشم می‌خورد.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» در پایان این نشست عنوان کرد: حوزه هنری در ادوار مختلف برگزاری جشنواره همیشه در کنار ما بوده است و قطعا با پشت‌گرمی و حمایت مراکزی چون حوزه هنری این رویداد موفق‌تر و تاثیرگذارتر برپا می‌شود.


مشاهده خبر از سایت منبع