X

بایگانی آبان 25, 1397

دفتر سینمایی

«ناگهان خوشبختی» سال آینده کلید می‌خورد – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: مهرداد فرید از قصد خود برای کلید زدن سریال «ناگهان خوشبختی» در سال آینده خبر داد.

به گزارش سینماپرس، مهرداد فرید نویسنده و کارگردان سینما درباره ساخت سریال «ناگهان خوشبختی» برای عرضه در شبکه نمایش خانگی به یک خبرگزاری گفت: مقدمات اولیه نگارش و تولید سریال «ناگهان خوشبختی» در حال انجام است و امیدواریم سال آینده تصویربرداری آن را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: این سریال در ۲۰ قسمت نوشته می‌شود و درصدی از آن تاکنون پیش رفته است. من به کمدی موقعیت علاقه دارم و این سریال هم حال و هوای طنز و کمدی دارد و در فضای اجتماعی پیش می‌رود.

فرید در پایان درباره بازیگران این مجموعه اظهار کرد: ما به ترکیب بازیگران فکر کرده‌ایم ولی تا قرارداد نبندیم نمی‌توانیم از کسی اسم ببریم. نفرات اصلی این سریال قطعا جزو ستارگان سینما خواهند بود که بین مردم محبوبیت دارند و تعدادی هم از افراد کمتر شناخته شده هستند که مهارت کافی را در کارشان دارند.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زمان قطعی شروع تولید «ماساچوست» مشخص نیست – اخبار سینمای ایران و جهان


باشگاه خبرنگاران: محمدحسین لطیفی از به تعویق افتادن تولید جدیدترین فیلم بلند سینمایی خود خبر داد.

محمدحسین لطیفی کارگردان سینما درباره آخرین وضعیت ساخت فیلم سینمایی «ماساچوست» گفت: ساخت این اثر به خاطر مشغله کاری بازیگران مد نظر ما به تعویق افتاده و زمان قطعی شروع تولید آن مشخص نیست.

گفتنی است؛ «ماساچوست» با موضوعی کمدی به کارگردانی محمد حسین لطیفی، تهیه کنندگی حمید اعتباریان و نویسندگی پیمان عباسی تولید خواهد شد. آخرین فیلم بلند سینمایی که کارگردانی آن را لطیفی بر عهده داشته ” به وقت خماری ” بود که اکران عمومی آن به پایان رسید.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آمار فروش فیلم های روی پرده/ «مغزهای کوچک زنگ زده» ۱۰ میلیارد را رد کرد – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: جدیدترین آمار فروش فیلم‌های سینمایی منتشر شد و فیلم‌های سینمایی «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، «لس‌آنجلس‌ـ‌تهران» و «لازانیا» بخش عمده ای از فروش را به خود اختصاص دادند.

به گزارش سینماپرس؛ سینمای ایران در هفته‌ای که گذشت، فروش نسبتاً خوبی را تجربه کرد و به نظر می‌رسد که نسبت هفته‌های گذشته شتاب بیشتری پیدا کرده است. 

از بین فیلم‌های در حال اکران سینمای ایران، فیلم‌های «مغز‌های کوچک زنگ‌زده»، «لس‌آنجلس‌ـ‌تهران» و «لازانیا» توانستند مخاطبان بیشتری را به سمت سالن‌های سینمایی جذب کنند.

در ادامه جدیدترین آمار کل فروش فیلم‌های سینمای ایران را مشاهده می‌کنید؛

فیلم سینمایی «هزارپا» در ۱۳۵ روز اکران؛ ۳۷ میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان

فیلم سینمایی «مغز‌های کوچک زنگ زده» در ۵۱ روز اکران؛ ۱۰ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان

فیلم سینمایی «لس آنجلس تهران» در ۳۷ روز اکران؛ ۶ میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان

فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» در ۱۰۰ روز ۵میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان

فیلم سینمایی «لازانیا»در ۴۴ روز اکران؛ ۳میلیارد و ۱۵۰میلیون تومان

فیلم سینمایی «هشتگ» در ۵۱ روز اکران؛ ۳میلیارد و ۵۰میلیون تومان

فیلم سینمایی «عرق سرد» در ۵۱ روز اکران؛ ۱میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان

فیلم سینمایی «پیشونی سفید (۲)» در ۳۷ روز اکران؛ ۲میلیارد و ۱۳۰میلیون تومان

فیلم سینمایی «خانم یایا» در ۷ روز اکران؛ ۱میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان

فیلم سینمایی «گرگ بازی» در ۲۳ روز اکران؛ ۶۵۰ میلیون تومان

فیلم سینمایی «جاده قدیم» در ۵۱ روز اکران؛ ۶۱۰ میلیون تومان

فیلم سینمایی «سوفی و دیوانه» در ۵۱ روز اکران؛ ۲۵۰ میلیون تومان

فیلم سینمایی «ماهورا» در ۴۴ روز اکران؛ ۲۲۳ میلیون تومان

فیلم سینمایی «وای آمپول» در ۲ روز اکران؛ ۵۰میلیون تومان

فیلم سینمایی «در مسیر باران» در ۲۳ روز اکران؛ ۲۵میلیون تومان

فیلم سینمایی «گام‌های شیدایی» در ۲۳ روز اکران؛ ۳ میلیون تومان


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره فیلم «مقاومت» و درک نیازهای منطقه‌ای و بین المللی – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: رسالت مهم جشنواره فیلم «مقاومت»، اشاعه و معرفی مفاهیم عمیقی چون انسانیت، ظلم ستیزی، مبارزه و هنر پایداری در جای جای منطقه و جهان است.

از یاد نبریم که عصر ما عصر رسانه‌های تصویری و رقابت بر سر انتشار سریع اطلاعات و تحولات روز دنیا است. هرکس که در این کارزار سریع‌تر، دقیق‌تر و البته، جامع‌تر دست به نمایش اتفاقات جاری بزند، با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان روبه رو خواهد شد. بنابراین حق کشور و جامعه است که با اندکی سیاست‌گذاری هدفمند، بخشی از تولیدات سینمایی خود را به سمت تقویت سینمای مقاومت سوق دهیم.

جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» به عنوان یک رویداد بین المللی باید تلاش کند علاوه بر معرفی آثار و تولیدات باقی کشورها در زمینه مقاومت اسلامی آن را به یک جریان تبدیل کرده و به عنوان یک تفکر جاری در جوامع دیگر رواج دهد.

خوشبختانه این جشنواره در چند دوره اخیر با درک نیازهای منطقه‌ای و بین‌المللی و با توجه به ظرفیت‌ها و کارکردهای بی‌بدیل سینما در تبادلات فرهنگی و اجتماعی دنیای معاصر حرکتی را آغاز کرد که اگرچه قدری مغفول مانده و در دید رسانه‌ها قرار نگرفته است ولی نمی‌توان ارزش، اهمیت، هدف گذاری درست، آینده ‌نگری و دوراندیشی نهفته در این اقدام را نادیده گرفت.

این جشنواره بی‌شک از جایگاه ویژه‌ای در عرصه فرهنگی کشور برخوردار است، بویژه از لحاظ موضوعیت که رویکرد مقاومت و پایداری را در برابر سلطه جویی و جهانخواری درپیش گرفته است، چرا که امروز با وجود جنبش‌های انقلابی در جای جای جهان هنوز هم مردمان مظلوم بسیاری زیر یوغ ستمگران هستند که مهمترین خواسته آنان رساندن ندای دادخواهی و مظلومیت خود به مردم و رسانه‌های جهان هستند.

در تاریخ معاصر کشورهای بسیاری مفهوم مقاومت را به طور جدی دنبال کرده اند؛ ازجمله این کشورها می توان به فلسطین، لبنان، جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، عراق، کشورهای آمریکای لاتین و برخی کشورهای قاره آفریقا اشاره کرد که مقاومت در این سرزمینها مسیر پر فراز و نشیبی را برای تعالی دموکراسی و نیز ظلم ستیزی طی کرده است و روند مقابله خیر با شر همچنان ادامه خواهد داشت.

اینگونه رویدادهای مهم فرهنگی می‌توانند ندای حق و عدالت را در جهان گسترانیده و آن را در مقابل فساد و فحشای سینمای غرب (هالیوود) ترویج دهند.

انقلاب اسلامی با وجود آنکه انقلابی گفتمان‌ساز و جریان‌ساز در حوزه فرهنگ بوده است و مدل جدیدی از الگوی تمدنی و پیشرفت مبتنی بر معنویت و انسانیت و عدالت را در جهان نابرابر و مملو از ظلم، زیاده‌خواهی و استکبار بنا نهاد ولی متاسفانه این ویژگی جوهری و هویتی انقلاب کمتر از سوی هنرمندان و سینما گران ما مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه فضاسازی‌های گسترده و مسموم و بمباران‌های خبری و تشویش افکار عمومی جهانی در ترسیم مخدوش چهره انقلاب اسلامی بی‌اثر نبوده است با این حال گفتمان انقلاب اسلامی و نگاه فرهنگی و اجتماعی آن بر سپهر سیاسی جهان امروز، تاثیر خود را گذاشته است.

جنبش نوینی که امروزه در جای جای منطقه روییده‌ و حرکت‌های چالشی و اعتراضی ملت‌ها در برابر قدرت‌های جهانی و نظام سلطه و دیکتاتوری‌های منطقه و جهان گویای این تاثیرگذاری و الهام پذیری از انقلابی است که به اذعان همگان ادبیات و قاموس جدیدی را در عرصه سیاست رقم زد و تاریخ تازه‌ای را رقم زد.
با آنچه گذشت، به رغم برخورداری کشور از ظرفیت‌های عظیم فرهنگی و هنری، غنا و قدرت سینما با توجه به مشترکات فرهنگی، تاریخی، آیینی و آرمانی درصد کوچکی از این حجم عظیم حتی در نزدیکترین کشورهای همجوار و همسایه هم به درستی عرضه نشده است.

بی تردید، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها و خلاءها در این حوزه فقدان دیپلماسی فرهنگی و نگاه استراتژیک است. جشنواره بین المللی فیلم «مقاومت» در این زمینه اما کارنامه قابل قبولی داشته است که باید به فال نیک گرفت. این جشنواره با همه محدودیت‌های منابع و امکانات توانسته آثاری از سینمای دفاع مقدس و مقاومت ایران را در ۴۷ کشور دنیا به نمایش درآورد.

شکی نیست که باید به موازات گسترش جبهه سیاسی، جبهه فرهنگی و سینمایی مقاومت نیز گسترش پیدا کند. ولی به باور کارشناسان متاسفانه تاکنون در این زمینه کارهای زیربنایی و راهبردی چندانی صورت نگرفته است.

نکته دیگر اینکه، سینما به دلیل ماهیت تاثیرگذار و جریان‌ساز خود، ابزار مهمی برای انتقال پیام انقلاب اسلامی و مظلومیت ملت ما در دوران دفاع مقدس است و لازم است با برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از این ابزار نسبت به شناسایی این مقطع از تاریخ معاصر و پیام و محتوای انقلاب و اساسا فرهنگ مقاومت تلاش کرد.
نمایش فیلم‌های ژانرمقاومت دارای کارکرد دوگانه است؛ نخست ایجاد ظرفیت برای شناخت بهتر سینمای ایران و پس از آن روشنگری در زمینه دفاع مقدس و مقاومت است.

و حرف اخر اینکه، روایت و نمایش همه جانبه رشادت‌های اخیر جبهه مقاومت اسلامی به دست مستندسازان آگاه به مسائل روز و تنها به مدد حمایت‌های مادی و معنوی مسئولین فرهنگی کشور امر امکان‌پذیر است.

رسانه‌های غربی با اینکه از آفت‌های گروههای تروریستی در امان نیستند اما با بزرگنمایی و تحریف بسیاری از اخبار و گزارش های منطقه و در اصل حمایت‌های رسانه‌ای از گروه‌های تروریستی همسو، قصد تشدید اوضاع و برهم زدن معادلات سیاسی در منطقه را دارند.

بنابر این اگر ما نتوانیم با تولیدات تصویری از درگیری‌های موجود در حوزه سینما و تلویزیون، بر جامعه خود تاثیر بگذاریم، این دشمنان ما هستند که با حیله و ترفند نظر مردم جهان را به سوی دیدگاه‌ها و نیات شوم خود جلب می‌کنند.

با توجه به اینکه خواسته‌های نظام و مردم ایران درمسیر دفاع از حقوق مردمان مظلوم جهان است ضرورت ویژه‌ای احساس می‌شود تا صاحبان اندیشه و هنرمندان کشور ما، جلوتر از رسانه‌ها و سینماگران دیگر ممالک مسلمان و غیر مسلمان به نمایش مظلومیت مردم کشورهایی نظیر فلسطین، لبنان، عراق، سوریه، یمن، بحرین و … بپردازند.

*خبرگزاری پانا


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نظرسنجی سینمای رسانه‌های جشنواره ملی فجر – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: وضعیت پردیس سینمایی ملت به عنوان سینمای رسانه‌ها در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نظرسنجی اصحاب رسانه گذاشته شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر مسعود نجفی با اعلام این خبر گفت: با توجه به بازخوردهایی که از برپایی جشنواره سی و ششم جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت داشتیم که همچنان هم ادامه دارد تصمیم گرفتیم در قالب پرسشنامه‌ای به جزئیات سینمای رسانه‌ها در دوره گذشته بپردازیم.

مدیر روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: فرم نظرسنجی با ۲۳ سوال آماده شده و لینک آن از طریق سامانه جشنواره برای همه حاضران در سینمای رسانه شامل خبرنگاران، عکاسان، تصویربرداران، عوامل فنی، تهیه کنندگان و کارگردانان آثار حاضر در جشنواره ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه این نظرسنجی از روز گذشته آغاز شده است گفت: در همین روز اول با مشارکت اهالی محترم رسانه بیش از ۴۰۰ نفر پرسشنامه را تکمیل کردند و امیدواریم مجموع این نظرات منجر به اتفاق بهتری برای دوره پیش رو شود.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سعید الهی: وزارت ارشاد نقشش را درست اجرا نکرده است که فیلم هایی سطح پایین و مبتذل مجوز نمایش گرفته اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارشناس ارشد حوزه رسانه و سینما با ابراز نگرانی جدی از وضع سینمای ایران گفت: انتخاب برخی از تماشاچیان انتخاب همه مردم نیست و آنها نماینده همه مردم نیستند و نباید فیلم مبتذل و سطح پایین به خورد مردم داد.

به گزارش سینماپرس؛ دلایل افزایش تولید و پخش برخی فیلم های مبتذل در سینمای ایران در مناظره زنده تلویزیونی «سعید الهی» کارشناس فرهنگ و رسانه و «سید ضیاء هاشمی» رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینما بررسی شد.

سعید الهی در برنامه «شهر فرنگ» گفت: ما درباره هنر و سینما که غذای روح و روان مردم است حرف می زنیم و اساسا بین غذای خوب و بی کیفیت و یا بد تفاوت وجود دارد.

کارشناس فرهنگ و رسانه افزود: تولید هنر آزاد است و محدودیت جایی شروع می شود که پای مسئولیت اجتماعی و اخلاقی اشخاص به میان می آید و هنرمند حسب مسئولیت اجتماعیش باید متوجه ارتقای جامعه و تعالی خانواده باشد.

بود و نبود فیلم مبتذل

سعید الهی گفت: وزارت ارشاد به عنوان نماینده حاکمیت نقشش را درست اجرا نکرده است که  فیلم هایی سطح پایین و مبتذل مجوز نمایش گرفته است، همانقدر که جامعه نیاز به نشاط و خنده دارد، باید فیلم کمدی سالم بسازیم.

این کارشناس فرهنگی با ابراز نگرانی جدی از وضع سینمای ایران گفت: انتخاب برخی از تماشاچیان انتخاب همه مردم نیست و آنها نماینده همه مردم نیستند و نباید فیلم مبتذل و سطح پایین به خورد مردم داد.

در مقابل ضیا هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینما گفت: من اساسا این انتقادها را نمی پسندم و نمی پذیرم برای این که همین سینما در این اوضاع بد اقتصادی توانسته ۵۰ درصد فروشش را بالا ببرد و ما امروز افتخار می کنیم که توانسته ایم جمعیت عظیمی را جذب سالن های سینما کنیم و دولت و مسئولان باید از این سینما که با این همه محدودیت به این خوبی فعالیت می کند تشکر کنند.

ضیا هاشمی با اشاره به فروش فیلم های خوب اجتماعی و غیر کمدی در کنار فیلم های کمدی گفت: این کلمات و صفات زشتی است که بر زبان برخی از افراد علیه سینما به کار می رود ، مستهجن یعنی چه این چه نسبتی است که به سینمای ایران می دهند این نه در شأن سینمای ایران است و نه در شأن منتقدان و نماینده مجلس.

بود و نبود فیلم مبتذل

رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینما با اشاره به تحریم ها و دشواری تهیه ابزار سینما گفت: در این شرایط هر فیلمی که ساخته می شود معیشت ۶۰ تا ۷۰ نفر را تامین می کند که این خودش کار خیلی بزرگی است، ساده پسندی در همه جای دنیا هست مگر همه تولیدات ما خیلی خوب است همین خودرهایی که تولید می کنیم مگر خیلی خوب اند خودروهایی که آدم می کشند و نماینده عزرائیل اند و نباید همین جوری به سینمای نجیب و اخلاقی ایران اتهام زد.

ضیا هاشمی با بیان این که سینمای ایران پر از فیلتر و سانسور است گفت: ممیزی سینمای ایران ۱۰ برابر کشورهای دیگر اسلامی است و تشخیص بسیاری از مسئولان کاملا اشتباه است حق ندارند با فیلمی که با این همه سختگیری و ممیزی تولید می شود تهمت بزنند.

ضیا هاشمی با بیان این که مسئله جدی ما نظام درجه بندی است که باید برایش فرهنگ سازی شود گفت: شورای پروانه نمایش فصل و الخطاب است و نباید جای مردم نشست و به جای آنها تصمیم گرفت، ضمن این که باید به معضل پروانه ساخت که غیر قانونی است نیز رسیدگی شود.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بزرگداشت زنده یاد «حمید آخوندی» در جشنواره فیلم «مقاومت» – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: آئین بزرگداشت زنده یاد «حمید آخوندی» هنرمند متعهد سینما و تلویزیون در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، آیین نکوداشت و تجلیل زنده یاد حمید آخوندی تهیه کننده سینما و تلویزیون همزمان با برگزاری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» در تهران برگزار می‌شود.

وی  در سال ۱۳۴۰ در تهران به دنیا آمد و در تاریخ ۵ خرداد ۱۳۹۶ از میان ما رفت. وی دارای مدرک دیپلم ریاضی فیزیک است از ۱۴ سالگی با نوشتن قصه در مجلات فعالیت هنری خود را آغاز کرده بود و در سال‌های ۵۵ و ۵۶ نفر اول نمایشنامه نویسی در شهر تهران شد آخوندی در سال ۶۶ کار مطبوعاتی و فرهنگی خود را در روزنامه جمهوری اسلامی ادامه داد و همچنین از سال ۶۹ وارد عرصه سینما شد.

زنده یاد آخوندی در سال ۱۳۷۴ دستیار کارگردان «سفر به چذابه» و در سال ۱۳۷۷ دستیار کارگردان «باشگاه سری» شد. همچنین در سال ۱۳۷۰ نویسندگی و مشاوره تحقیق و مشاور کارگردانی «لبه تیغ» را برعهده داشت. او نیز در همان سال در فیلم «پناهنده» مشاوره فیلم نامه داد و به عنوان یکی از بازیگران نقش آفرینی کرد.

او که خود جانباز جنگ بود در مقام تهیه کننده سینمای ایران آثار قابل قبولی در سینمای دفاع مقدس ارائه داد که از جمله آنها می‌توان به «ماهورا» ، «چاقی» ، «پایان خدمت» و «روز سوم» اشاره کرد. آخوندی همچنان در برنامه سازی تلویزیونی هم دستی بر آتش داشت و تهیه کننده برنامه محبوب و پرطرفدار صندلی داغ بود.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری مراکز و سازمان های مختلف کشور همزمان با هفته گرامیداشت بسیج از ۵ تا ۹ آذر به دبیری محمد خزاعی در تهران برگزار می‌شود


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چهل‌وهشتمین جشنواره فیلم «رشد» در سینما فلسطین آغاز خواهد شد – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: چهل‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با نمایش فیلم سینمایی «اتاق تاریک» و فیلم کوتاه «کودک خاموش»، امروز ۲۵ آبان‌ماه کار خود را آغاز خواهد کرد.

به گزارش سینماپرس، چهل و هشتمین دوره این رویداد هنری و آموزشی با نمایش دو فیلم کوتاه و بلند داستانی از روز جمعه ۲۵ آبان‌ماه در سینما فلسطین آغاز خواهد شد.

مراسم افتتاحیه این جشنواره از ساعت ۱۸:۳۰ روز جمعه ۲۵ آبان در سینما فلسطین برگزار می شود.

همچنین در ادامه این مراسم فیلم سینمایی «اتاق تاریک» به کارگردانی روح الله حجازی بهترین فیلم جشنواره هانوی و فیلم کوتاه «کودک خاموش» به کارگردانی کریس اورتون از ساعت ۱۹:۳۰ در سینما فلسطین نمایش داده خواهد شد.

رزرو بلیت‌های این جشنواره به صورت رایگان در سایت تیوال قابل دسترسی است و علاقمندان می توانند با مراجعه به این سایت بلیت‌های خود را رزرو کنند.

همچنین  ورود برای عموم به این جشنواره در سینما فلسطین که از ۲۵ آبان تا ۲ آذر برپا خواهد بود، آزاد است.

بیش از چهار هزار فیلم خارجی متقاضی حضور در بخش رقابتی چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد شدند که در نهایت از این تعداد، ۴۷ فیلم پویانمایی، ۱۸ فیلم مستند و ۳۵فیلم داستانی برای شرکت در بخش مسابقه‌ی بین الملل این جشنواره انتخاب شده است.

آثار انتخابی در سه بخش فیلم های داستانی، پویانمایی و مستند (شامل مستند علمی ـ آموزشی و مستند به مفهوم عام) به رقابت خواهند پرداخت.

این فیلم ها از ۲۸ کشور از ۵ قاره در مسابقه ی بین الملل حضور خواهند داشت که از میان آنها ایتالیا با  ۱۱ فیلم، هند با ۸ فیلم و فرانسه با ۷ فیلم، دارای بیشترین نماینده در این جشنواره هستند.

همچنین از میان ۷۴۰ فیلم ایرانی متقاضی شرکت در چهل و هشتمین جشنواره ی بین المللی فیلم رشد، ۱۱۰ فیلم برای شرکت در بخش مسابقه بین المللی برگزیده شده اند که شامل ۸ فیلم بلند داستانی، ۳۸ فیلم کوتاه داستانی، ۲۲ فیلم مستند و ۴۲ فیلم پویانمایی هستند.

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد را از ۲۵ آبان تا ۲ آذر ۹۷ به دبیری وحید نیکخواه آزاد در سینما فلسطین تهران برگزار خواهد کرد.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی هیئت داوران بخش مسابقه مقالات جشنواره تئاتر رادی – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: اعضای تیم داوری بخش مسابقه مقالات رادی‌شناسی در نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی منصوب و معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، با پیشنهاد روح‌الله جعفری دبیر بخش مسابقه مقالات رادی شناسی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی و موافقت بهزاد صدیقی دبیر جشنواره، محمود عزیزی، مصطفی مختاباد و آرش رادی طی حکمی به عنوان اعضای تیم داوری بخش مسابقه مقالات رادی شناسی جشنواره منصوب شدند.

متن حکم انتصاب داوران این بخش به این شرح است:

«به نام خداوند قلم و زیبایی

فرهیخته­ گرامی

با توجه به تجربیات ارزش­مند و اعتبارآفرین جناب‌عالی در حوزه­ پژوهش و مطالعات عالی تئاتر، به موجب این حکم، جناب­عالی به عنوان داور بخش مسابقه­ مقالات رادی­ شناسی نخستین جشنواره­ تئاتر اکبر رادی منصوب می­‌شوید. بی‌شک حضور جناب­عالی در پیش­برد اهداف این رخداد ملی-فرهنگی و معرفی استعدادهای پژوهشگران جوان و نیز پژوهش‌های برتر رادی­ شناسی، سهم بسزایی خواهدداشت و در پویایی پژوهش­ های تئاتری ایران­ زمین مؤثر واقع خواهدشد.

با قدردانی از شما برای پذیرش این مسئولیت، توفیق روزافزونتان را آرزومندم. »

تیم داوری بخش مسابقه مقالات رادی شناسی در فرصت یک هفته ای طبق جدول زمان بندی جشنواره، امور مربوط به بررسی ۲۷ چکیده مقاله رسیده به دبیرخانه جشنواره را انجام داده و از بین مقالات رسیده، آثار برگزیده برای حضور در بخش نهایی جشنواره را اعلام  می کنند. سمینار رادی شناسی نیز روز یکشنبه ۲۳ دی ماه برگزار می شود و مقاله‌های انتخاب‌شده از سوی پژوهشگران در این سمینار ارائه خواهد شد. همچنین بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره مقاله‌های انتخاب‌شده در ششمین کتاب رادی‌شناسی نیز به چاپ می رسند.

نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی با دبیری بهزاد صدیقی از ۱۸ تا ۲۸ دی ماه ۹۷ توسط بنیاد اکبر رادی در تهران برگزارمی شود.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم‌هایی با اسامی زشت برای فتح گیشه – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: برخی از سینماگران به بهانه کسب سود بیشتر با حمایت تعدادی از مدیران فرهنگی که بن‌مایه‌های ذهنی‌شان ریشه در انگاره‌های لیبرالیستی دارد، اسامی‌ای برای فیلم‌ها انتخاب می‌کنند که می‌توان آن را نوعی واپس‌گرایی به دوران فیلمفارسی قبل از انقلاب تعبیر کرد.

یکی از ثمرات مدیریت افراد غیر سینمایی بر حوزه‌های مختلف این عرصه ظهور و بروز آثار نازل و سطحی و نیز نامگذاری‌های عجیب و غریب تولیدات سینمایی است. قطعا روند گزینش و تثبیت نام برای یک اثر سینمایی اگر در سطح و تراز اهمیت محتوایی آن نباشد کمتر هم نخواهد بود، چه اینکه بسیاری از اساتید حوزه‌های اقتصادی و تبلیغاتی در کنار رفتارشناسان و جامعه شناسان بر اهمیت داشتن اسم یک محصول جهت ایجاد رغبت و کشش مصرف کننده که نتیجه‌اش فروش و درآمد آن محصول خواهد بود، تأکید دارند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی روند شکل‌گیری و تقویت نامگذاری‌های نازل و غیر عقلایی آثار سینمایی چه در حوزه سینمای بدنه و بعدها در بخش نمایش خانگی، با یک توقف چندین ساله مواجه گردید.

سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی هم از نظر محتوایی و هم از منظر انتخاب اسم در حال صیرورت و گذار از سطح آثاری با اسامی مبتذل و سخیف به سوی تعالی و بلوغ قرار گرفت. در دهه ۶۰ به دلیل شرایط حاکم بر کشور و در جریان بودن جنگ تحمیلی علیه کشورمان بیشتر آثاری که تولید می‌شد یا در مورد جنایات رژیم طاغوت تهیه می‌شد یا در ذیل گستره درام‌های اجتماعی و خانوادگی قرار می‌گرفت یا فیلم‌هایی با تم جنگی یا همان دفاع مقدسی بود که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به مسائل مرتبط با جنگ تحمیلی می‌پرداخت. اسم این تولیدات سینمایی به تبع محتوای آن‌ها عموما مرتبط با حوزه‌های اجتماعی انتخاب می‌شد یا نام یک منطقه جغرافیایی خاص را بر آن می‌گذاشتند یا عنوانی که ذیل نگاه پروتاگونیستی قابل ترجمان باشد. قطعا کسانی که در دهه ۶۰ و حتی ابتدای دهه ۷۰ جزو دسته سینماروهای جامعه بودند اسامی فیلم‌های آن بازه زمانی را که برایشان به نوستالژی مبدل شده همچنان در خاطر دارند؛ آثاری مثل دیده بان، کانی مانگا، حماسه دره شیلر، تاراج، پایگاه جهنمی، عقاب‌ها، سناتور و…

با عبور از دوران مشهور و خاص دهه ۶۰ و آغاز دهه ۷۰ روند تغییر و دگردیسی سیکل اسم گذاری آثار سینمایی به شکلی واپس‌گرایانه و متحجرانه شیب تند نزولی گرفته است که تا امروز ادامه دارد. نکته غیر قابل اغماض در مورد این واپس‌گرایی که بر نحوه انتخاب نام آثار سینمایی تاثیر زیادی گذاشت، روی کار آمدن مسئولان و مدیران فرهنگی- هنری بود که بیش از هر چیز خودشان را در برابر بسط و گسترش اصول و دستورات فرهنگ لیبرالی متعهد و ملتزم می‌دیدند.

متأسفانه اگر در دهه‌های ۴۰ و ۵۰، فیلم‌هایی مثل «شارلوت به بازارچه می‌آید»، «سه ناقلا در ژاپن» در سینماها اکران می‌شد، در دهه‌های اخیر هم آثاری همچون «پدرهای امانتی»، «مادرزن سلام» و «چهار اصفهانی در بغداد» یا «واااای آمپول»، «وقتی خرها آدم می‌شوند»، «خانم یایا» و… روی پرده‌های سینما رفته و می‌روند تا نشان دهند برخی از سینماگران با حمایت مدیران فرهنگی بدون تعهد، اگر هم از روی اسامی و قصه فیلمفارسی‌ها کپی برداری نکنند، اسم‌هایی انتخاب می‌کنند که در سطحی بودن، روی نمونه‌های پیش از خود را سفید کرده‌اند. شکل‌گیری آثاری با اسامی «بخشکی شانس»، «ازدواج در وقت اضافه»، «پوپک و مش ماشاالله»، «من و پدربزرگ ده ساله‌ام»، «نصف مال من، نصف مال تو»، «پاتو زمین نذار» و «مامان بهروز منو زد» تا فیلم‌هایی با عناوینی مثل «واااای آمپول»، «وقتی خرها آدم می‌شوند»، «خانم یایا»، «اسب حیوان نجیبی است» و «تارا و تب توت فرنگی» تنها مشتی از خروارها فیلم ساخته شده در حوزه سینمای بدنه است. سکانداری افرادی با گرایشات ذهنی و گاه علنی به دیدگاه‌های لیبرالیستی و پذیرفتن القائات این مکتب غربی به عنوان مانیفست و گرانیگاه فرهنگی- هنری جمهوری اسلامی که باید هر چه بیشتر از گذشته به سمت آن حرکت کرد، صدماتی بود که از جانب این مدیران بی‌تعهد به بدنه فرهنگ و هنر و مشخصا سینما وارد شده است، چه اینکه مسئول فرهنگی که بن‌مایه‌های لیبرالیسم را بهترین نسخه برای پیشرفت و حرکت به سوی جهانی شدن می‌داند به افرادی میدان می‌دهد که تالی‌تلو این مکتب بوده و خودشان را به اجرای بدون تنازل دستورات آن متعهد و مقید بدانند.

* روزنامه جوان


مشاهده خبر از سایت منبع