X

بایگانی دی 5, 1397

دفتر سینمایی

«جان جیانویتو» میهمان «راز» طالب‌زاده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه این هفته «راز» (Secret) با حضور «جان جیانویتو» فیلمساز و منتقد سینمای آمریکا به بحث و گفت‌وگو پیرامون جنگ‌هایی که آمریکا مسبب آن ها بوده است، می‌پردازد.

به گزارش سینماپرس، این برنامه میزبان پروفسور جان جیانویتو فیلمساز و منتقد سینمای آمریکا است و با نگاهی انتقادی به بحث و بررسی پیرامون جنگ‌ها و جنایاتی که آمریکا با حضور نظامی خود در عراق، افغانستان و ویتنام مرتکب شده، خواهد پرداخت.

کنترل شدید رسانه‌ها توسط دولت آمریکا و ممانعت از انعکاس حقایق مربوط به جنگ‌های آمریکا در دیگر کشورهای جهان از جمله مهمترین محورهای مورد بحث در این برنامه به شمار می‌رود.

برنامه «راز» با اجرای نادر طالب‌زاده و تهیه‌کنندگی حسن توکلی، پنجشنبه ششم دیماه ساعت ۱۷ به مدت ۲۵ دقیقه از شبکه پرس‌تی‌وی پخش می‌شود. زمان بازپخش این برنامه جمعه ساعت ۰۵:۰۰ و ۱۴، شنبه ۰۸:۰۰ و دوشنبه ۱۶ خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرور ابعاد فکری و شخصیتی شهید بهشتی در «رادیکال ۳» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نهمین قسمت از برنامه دانشجویی رادیکال۳ با موضوع بررسی ابعاد فکری و شخصیتی شهید آیت الله دکتر بهشتی، پنجشنبه ۶ دی‌ماه روی آنتن شبکه سه سیما خواهد رفت.

به گزارش سینماپرس، در بخش گفتگوی دانشجویی این برنامه دکتر سید جواد حسینی، استاد دانشگاه و تعدادی از دانشجویان عضو تشکل های دانشجویی حضور دارند .

دوربین رادیکال ۳ نیز  میزبان دکتر جواد منصوری، پژوهشگر تاریخ  و حجه الاسلام  و المسلمین مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی خواهد بود .

همچنین  بخش  نریشن گرافیک رادیکال ۳  درباره  شهید بهشتی خواهد بود .

یادآور می شود ، مجموعه برنامه  دانشجویی “رادیکال۳”  با حضور اساتید و کارشناسان  به دغدغه های فرهنگی- اجتماعی دانشجویان می پردازد .این برنامه  با اجرای سجاد بلوکات، کارگردانی علی اثباتی و نویسندگی محمد کردلو، پنجشنبه ها  بعد از اخبار ورزشی ساعت ۱۹:۰۰  پخش می شود .

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بانوی عمارت» داستانی امروزی با لباس گذشته! – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: مهم‌ترین کارکرد رسانه‌ها، بازنمایی رسانه‌ای است، به بیان ساده‌تر «تصویرسازی» معناداری که در ضمیر ناخودآگاه مخاطب جای می‌گیرد و تا مدت‌ها تمام قضاوت‌ها و معیارهای اندیشه او را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تا جایی پیش می‌رود که جایگزین حقایق و واقعیت‌ها می‌شود. آنچه در سریال بانوی عمارت می‌بینیم در تعارض آشکار با واقعیت تاریخی دوره قاجار است.

از جمله این واقعیت‌ها که در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت و ضبط شده است و فاصله چندانی از آن دوران نداریم، ظلم و بی‌عدالتی حاکمان مستبد قاجار است. در دهه منتهی به انقلاب مشروطه که مصادف با سلطنت پادشاه ضعیف‌النفسی همچون مظفرالدین شاه بود، با افزایش اختلالات اجتماعی مانند راهزنی، رشوه‌خواری و فساد حکام بلاد، سطح زندگی مردم به وخامت گرایید. برای درک بهتر بی‌عدالتی و ظلم عمال حکومتی در حق مردم بی‌دفاع و اوضاع هولناکی که مردم ایران طی سلطنت خاندان قاجار مجبور به تحمل آن بودند، باید سراغ صفحات تاریخ رفت که مملو از ظلم و تعدی بی‌حد و حساب حاکمان و شاهزادگان قاجار است. مردم تحت ستم برخی نواحی که به‌خاطر رخنه کردن فساد در ساختار حکومتی، مرجع قانونی برای دادخواست ظلم و ستم برایشان وجود نداشت، تنها راه چاره را پناهنده شدن به اماکن مقدس مذهبی می‌دیدند. یکی از برادران شاه که حاکم کاشان بود چنان به مردم ستم کرد که مردم به قم رفته در حرم بست نشستند. میزان بی‌عدالتی به حدی رسید که مردم برخی نواحی مرزی، حتی فرار به خارج از قلمرو حکومت را به ماندن در زادگاه و کشورشان ترجیح دادند، چنانکه بسیاری از اهالی قوچان از جور حکام محلی، به آخال در مرز روسیه گریختند.

مردم مشهد بر اثر ظلم حاکم این شهر که از شاهزادگان قاجاری بود، شورش کرده و وضعیت برای شاهزاده قاجاری به اندازه‌ای وخیم شد که مجبور به فرار شد. شاه در ابتدا، درصدد سرکوب شورشیان برآمد، اما آن را غیرممکن یافته و مجبور به برکناری حاکم شد، اما مردم آرام نگرفته و از شدت خشم، قبر پدر حاکم وقت مشهد را آتش زدند، در حالی که بزرگ‌ترین شهر شرق ایران دچار ناآرامی و تلاطم بود، روس‌ها به دولت ایران پیغام دادند که یا شورش را بخواباند یا اجازه دهد تا دولت روسیه، ظاهراً به‌منظور حفاظت از اتباع خود در مشهد، وارد عمل شود. انقلاب مشروطیت ایران که در حدود ۱۰۰ سال پیش به وقوع پیوست، حاصل ظلم و جوری بود که شاهان خودکامه قاجار و حکام مستبد آن‌ها مرتکب می‌شدند و برای جان و مال و ناموس مردم ارزشی قائل نبودند. اصولاً بنیان سلطنت قاجار با شقاوت و بی‌رحمی همراه بود. وقتی به رفتار و کردار بنیانگذار سلسله قاجار با لطفعلی‌خان زند و مردم کرمان نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که چگونه ملت ایران در آن سال‌ها اسیر سرپنجه قهار این مخنث کینه‌جو و عاری از رحم و شفقت بوده‌اند. رفتار سبوعانه آقامحمدخان قاجار با یک شاهزاده در کرمان و خانواده وی و نیز با مردم کرمان به جرم مهمان‌نوازی و پناه دادن به لطفعلی‌خان، آنچنان وحشت‌آور و تکان‌دهنده است که قلب هر انسان با احساسی را به درد می‌آورد؛ گویا در قاموس این خواجه نابکار، رحم و مروت وجود نداشته و آنچه بوده کینه و شقاوت، قساوت و بی‌رحمی بوده است. در طول تاریخ فریاد الامان، الامان از دست حکام بی‌امان و فرماندهان بدزمان منحصر به یک شهر و یک ایالت نبود، این فریاد در همه جای ایران از دست حاکمان جور و ظلم به آسمان پرستاره و کم‌ستاره بلند بود، البته که شدت و ضعف داشت. هر جا مردم آن دیار تن به ظلم می‌دادند باید ظلم و جور بیشتری را تحمل کنند.

میرزا ابوتراب نظم‌الدوله رئیس پلیس تهران که بازجویی از میرزا رضا کرمانی توسط او و با حضور حاجی حسینعلی‌خان رئیس قراولان عمارت مبارکه همایونی انجام می‌شود، وقتی به وی می‌گوید: شما از کجا به خیال قتل شاه شهید افتادید؟ پاسخ می‌دهد: از کجا نمی‌خواهد. از کند‌ها و بند‌ها که به ناحق کشیدم و چوب‌ها که خوردم و شکم خود را پاره کردم. از مصیبت‌ها که در خانه نایب‌السلطنه و در امیریه و در قزوین و در انبار سرم آمد، چهار سال و چهار ماه در زیر زنجیر و کُند بودم. در هر حال این حقیقت را باید گفت که حرکت میرزا رضا کرمانی ضمن اینکه به جنایات ۵۰ ساله ناصرالدین شاه خاتمه داد، مردم سراسر ایران را از خواب گران بیدار کرد و پیدایش مشروطیت یکی از ثمرات آن بود.

با وجود این حقایق تاریخی، امروز شاهدیم که در سریال بانوی عمارت، تمام این حقایق تحریف می‌شوند و شاهزاده قجری که در این مجموعه تصویر‌سازی می‌شود، در نقش یک شهروند معمولی نمایش داده می‌شود به طوری که نه خبری از آن اقتدار یک شاهزاده است و نه ظلم و تعدی‌ای که جزء زندگی روزمره آن‌ها بوده است و حتی به خاطر درگیری با یک نزول‌خوار به محکمه احضار می‌شود. از دیگر ضعف‌های ساختاری این مجموعه، عدم درک صحیح از جایگاه واقعی مردان در ساختار اجتماعی آن روزگار است. مردسالاری مطلق از جمله مهم‌ترین مناسبات بین مردان و زنان آن دوران بوده است به طوری که کوچک‌ترین نقشی در تصمیم‌گیری‌ها و اظهار نظر‌ها برای زنان قائل نبودند. شاید مجموعه‌هایی مانند «خانه‌ای در تاریکی» ساخته سعید سلطانی را بتوان به عنوان نمونه‌ای که تصویر واقع بینانه تری از اوضاع و احوال شاهزادگان قاجاری و زندگی مردم آن روزگار را به تصویر کشیده‌اند، مثال زد. با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد بانوی عمارتی «داستانی امروزی» است که فقط «لباس گذشته» را به تن کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

داستان واقعی یک دوست الکترونیکی را بخوانید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: لوکا نوولی، نویسنده و تصویرگر ایتالیایی در کتاب «سلام، من ربات هستم» با بیان روایت خود از زبان یک ربات غیرمعمولی، به داستان پیدایش ربات‌ها، انواع و توانمندی این موجودات می‌پردازد.

به گزارش سینماپرس، این کتاب در ۱۴ فصل و با رعایت قوانین بین‌المللی نشر برای مخاطبان ایرانی منتشر شده و با ترجمه علی خاکبازان، اثری است مبتنی بر داده‌های علمی که با زبان و تصاویری طنز در اختیار کودکان ۹ تا ۱۲ سال قرار گرفته است.

بر این اساس رایانه‌ها، اسباب‌بازی‌ها، انواع ماشین‌ها در کتاب «سلام، من ربات هستم» مورد تحلیل قرار گرفته‌اند.

در فصل هشتم این کتاب می‌خوانیم: «تا مدت‌ها اجداد من فقط وسایل سرگرم کننده و هوشمند بودند. درست شبیه جنگجویان مکانیکی یا اسب‌های فولادی که در میدان‌ها یا فروشگاه‌ها به نمایش درآمدند و با موتور بخار حرکت می‌کردند. بعد، الکتریسیته اختراع شد و انجام خیلی از کارها را ساده‌تر و راحت‌تر کرد. حتی این باور بین مردم ایجاد شد که با الکتریسیته می‌توان به اشیاء بی‌جان هم جان داد.»

این کتاب با شمارگان ۷هزار نسخه از سوی کانون منتشر شده است.

گفتنی است «سلام، من ربات هستم» ۸۰ صفحه و ۷هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد.

سه کتاب دیگر این مجموعه را نیز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان‌های «سلام، من زمین هستم»، «سلام، من صفر هستم» و «سلام، من زمان هستم» منتشر کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تکذیب خبر توقیف پروژه «هفت شهر عشق» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به دنبال انتشار خبر توقیف نمایش «هفت شهر عشق» از سوی روابط عمومی این پروژه، روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی طی اطلاعیه ای اعلام کرد هیچ گونه لغو مجوز و توقیفی صورت نگرفته است.

به گزارش سینماپرس، پس از اعلام خبر توقیف پروژه نمایشی – موسیقایی «هفت شهر عشق» از سوی روابط عمومی این پروژه در روز چهارشنبه پنجم دی ماه، روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی اطلاعیه ای را صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است:

«پیرو خبر منتشر شده در برخی خبرگزاری ها مبنی بر توقیف نمایش «هفت شهر عشق» که قرار است از فردا در سالن وزارت کشور روی صحنه برود هیچ گونه لغو مجوز و توقیفی از سوی شواری ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی صورت نگرفته است. نمایش «هفت شهر عشق» به کارگردانی محمد عبدی زاده و تهیه کنندگی مرضیه مهدی زاده و علی آقایی مورد بازبینی قرار گرفته است و اجرای این اثر از نظر شواری ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی بلامانع است.

اداره کل هنرهای نمایشی خود را ملزم به حفظ حرمت هنرمندان می داند بنابراین با توجه به هجمه ها و حاشیه سازی های اخیر از همکاران رسانه ای درخواست داریم که نسبت به هرگونه خبر بی استناد و همچنین به کار بردن واژه هایی که بار معنایی منفی برای جامعه محترم هنرمندان دارند دقت لازم را به عمل آورند.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امشب «ثریا» برای جشنواره «عمار» برنامه دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه تلویزیونی «ثریا» در آستانه برگزاری نهمین دوره جشنواره مردمی فیلم «عمار»، میزبان عوامل سازنده برخی از مستندهای حاضر در این جشنواره می شود.

به گزارش سینماپرس، عوامل سازنده فیلم و مستندهای «نان گزیده ها»، «خاویار قم»، «گل ایرانی»، «مردمان نیمه جان»، «دریابست» و «سیمرغ» امشب چهارشنبه پنج دی به برنامه «ثریا» می آیند.

امشب برخی از آثار جشنواره «عمار» در برنامه «ثریا» به نمایش در می آید. نهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» از ۹ تا ۲۰ دی برگزار می شود.

«ثریا» به تهیه کنندگی محسن مقصودی کاری از گروه اجتماعی شبکه یک است که امشب ۵ دی پس از سریال شبانگاهی روی آنتن می رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«۳۶۰ درجه» به آتش‌سوزی دبستان زاهدان می‌پردازد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حادثه وقوع آتش‌سوزی در دبستانی در شهر زاهدان و جان باختن ۴ دانش‌آموز در برنامه این هفته «۳۶۰ درجه» مورد بررسی قرار می گیرد.

به‌ گزارش سینماپرس، قسمت جدید از برنامه «۳۶۰ درجه» به بررسی ابعاد مختلف ماجرای آتش‌سوزی در مدرسه زاهدان پرداخته و نظر کارشناسان را برای راه‌حل نوسازی مدارس جویا شده است.

هفته گذشته یک کلاس درس در شهر زاهدان آتش گرفت و دلیل ماجرا سقوط بخاری نفتی در یک مدرسه غیرانتفاعی آنهم در مرکز استان سیستان و بلوچستان حادثه‌ساز شد. در این اتفاق ۴ کودک جان خودشان را از دست دادند و تعدادی نیز مجروح شدند. این اتفاق درست ۶ سال پس از حادثه در مدرسه دختران شین‌آبادی پیرانشهر رخ داد.

«۳۶۰ درجه» مجموعه مستندهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که با توجه به اتفاقات و سوژه‌های مهم هر هفته با تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدهادی نعمت‌اللهی، جمعه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا «ژن خوک» به جشنواره نمی رسد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی «ژن خوک» اگرچه از یکسو طولانی شدن فیلمبرداری را سبب نرسیدن این فیلم به جشنواره عنوان می کند اما از سوی دیگر از حاشیه های احتمالی این فیلم نیز ابراز نگرانی دارد!

به گزارش سینماپرس، سعید سهیلی کارگردان فیلم سینمایی «ژن خوک» به یک خبرگزاری گفت: در حال حاضر روزهای پایانی فیلمبرداری این اثر سینمایی را پشت سر می گذاریم و با توجه به برنامه ریزی های انجام شده تا ۲ هفته دیگر فیلمبرداری این پروژه به پایان می رسد.

به گفته وی، همه لوکیشن های این فیلم سینمایی در تهران انتخاب شده است.

این کارگردان سینما درباره اینکه فیلمش به فجر ملی می رسد یا خیر، بیان کرد: فرم حضور در سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر را پر کرده ایم اما بعید می دانم که این فیلم برای جشنواره آماده شود.

سهیلی در پایان گفت: به دلیل طولانی شدن فیلمبرداری، فیلم به جشنواره نمی رسد و از سوی دیگر نگران به وجود آمدن حاشیه برای «ژن خوک» هم هستم!

در این پروژه سینمایی بازیگرانی چون هادی حجازی‌فر، سینا مهراد، نازنین بیاتی، صبا سهیلی، قربان نجفی، بهرنگ علوی، علیرضا مهران، شهین تسلیمی، مهدی دانایی مقدم، احمد مینایی، افشین اخلاقی، فرشید نزاکتی، وحید کرمانی، مهسا آبیز با حضورِ الناز حبیبی و هنرمندیِ جمشید هاشم‌پور حضور دارند.

دیگر عوامل «ژن خوک» عبارتند از مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، طراح لباس: ملودی اسماعیلی، مدیر تولید: سجاد رحیمی، مدیر تدارکات: محمد ابراهیمی، صدابردار: وحید مقدسی، دستیار یک کارگردان: حامد مختاری، برنامه‌ریز: امید جزینی، تدوین: فرامرز هوتهم، طراح صحنه: محمدرضا میرزاجان‌محمدی، طراح چهره‌پردازی: عباس عباسی، عکاس: سحاب زریباف، منشی صحنه: سعیده دلیریان، پشت صحنه: روزبه خسروی، مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«حمیدرضا دیبایی» سرپرستی گروه فیلم و سریال شبکه ۲ را برعهده گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمیدرضا دیبایی با حفظ سمت قائم مقامی شبکه دوم سیما، به عنوان سرپرست گروه فیلم و سریال این شبکه نیز انتخاب شد.

به گزارش سینماپرس، پس از استعفای جواد حاتمی مدیر سابق گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما به دلیل مشغله کاری، مدیر شبکه دو سیما در حکمی وی را به سمت مشاور خود منصوب کرد و «حمیدرضا دیبایی» را نیز به عنوان سرپرست این گروه انتخاب کرده است.

بنا بر این گزارش، جواد حاتمی از سال گذشته به جای مسعود صباح عهده‌دار این سمت شد که به تازگی از این سمت کناره‌گیری کرده است. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رپرتاژ خبری سیما برای تئاتر لاکچری + فیلم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صداوسیما نباید طوری رفتار می‌کرد که انگار در خدمت سلبریتی‌پروری و فرهنگسازی تئاتر لاکچری در ایران است.

به گزارش سینماپرس، رسانه‌ملی همیشه در خدمت فرهنگ ملی و پاسداری از اندیشه‌های باستانی و اسلامی بوده است و یکی از غنی‌ترین هنرهای نمایشی این مرز و بوم، بدون شک تئاتر است. اما نه هر تئاتری و نه هر نوع رفتاری با هنر… 

هیچ‌وقت هنرمندان کاربلد که خاک صحنه خورده‌اند انتظار ندارند تلویزیون برای یک اشتباه و غلط راهبردی در عرصه هنرهای نمایشی یعنی فرهنگسازی “تئاتر لاکچری” که تماشاگر به جای دیدن هنر، بلیت‌ را با هزینه گزافی تهیه کند و سلبریتی ببیند.

این عرصه تبدیل به جایگاهی برای مانور سلبریتی‌ها شده که به بدنه هنرهای نمایشی آسیب جدی وارد می‌کنند. حالا این فرهنگ غلط و راهبرد اسف‌بار در دریچه جعبه جادو با پخش آگهی و گزارش ویژه از آن و تریبون دادن به کارگردان(حسین پارسایی) آن در برنامه ویژه تئاتر تلویزیون(شب‌های هنر- شبکه چهار سیما) کمک کردن به نابودی هنر ناب ایران است.

هنری که پیش از این هنرمندان بزرگی را به خود دیده که کارهای مثمرثمر و تأثیرگذاری را با هنر ارزشمند و با دانش خود به جای گذاشته‌اند. حالا رادیو و تلویزیون باید در خدمت این ورطه باشند نه جا انداختن یک استراتژی و راهبرد غلط که تبدیل به منبع درآمد یک عده به اصطلاح هنرمند که هیچ تعصبی به غنای فرهنگ و هنر ندارند. 

امیدواریم صداوسیما هرچه زودتر تدبیری بیندیشند تا جلوی این تبلیغاتی که باعث می‌شود تلاش‌های رسانه‌هایی که دنبال فرهنگسازی هنرمندی و فرهیختگی در کشور هستند به هدر برود، گرفته شود.جایی که در بخش اخبار علمی، فرهنگی و هنری شبکه چهار سیما چند گزارش متمادی درباره این تئاتر(بینوایان) چه گفتگوی اختصاصی با کارگردان کار(حسین پارسایی) و چه گزارش‌ و خبر و حتی اعلام تمدید این نمایش هم روی آنتن می‌رود و ما را با این سوال مواجه می‌کند که چرا و به چه دلیل این‌قدر باید رسانه‌ملی برای یک تئاتر لاکچری مایه بگذارد؟

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع