X

بایگانی دی 13, 1397

دفتر سینمایی

«شاهدان عینی» در شبکه افق – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه افق امروز و فردا دو قسمت دیگر از برنامه گفت وگومحور «شاهد عینی» با حضور ناصر نوبری، سفیر سابق ایران در شوروی را برای علاقمندان به نمایش می گذارد.

به گزارش سینماپرس، برنامه گفت‌وگو محور «شاهد عینی» با حضور شخصیت‌های شناخته شده دوران مبارزات انقلابی یا پس از آن و با اجرای وحید یامین‌پور، روی آنتن شبکه افق می‌رود.

در هر قسمت این برنامه و با حضور مهمانانی از طیف های مختلف سیاسی و اجتماعی، مسائل و روایت جریان های مختلف سال های اولیه بعد از پیروزی انقلاب و گاه حوادث و رویدادهای پیش از پیروزی نهضت اسلامی مرور می شود.

این هفته ناصر نوبری، سفیر سابق ایران در اتحاد شوروی مهمان «شاهد عینی» خواهد بود؛ او مسئولیت ‌های مختلفی در دوران پس از انقلاب بر عهده داشته که از جمله آنها می‌توان به ریاست مرکز راهبردی وزارت امور خارجه، مشاور امور استراتژیک وزیر امور خارجه، سفیر ایران در اتحاد جماهیر شوروی ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۰، ریاست دفتر امور سخنگویی وزارت امور خارجه، مدیرکل اطلاعات و مطبوعات و مدیرکل روابط عمومی و انتشارات وزارت امور خارجه را نام برد.

تدریس روابط بین الملل در دانشگاه، سردبیری اطلاعات هفتگی و مشاور بین‌ الملل وزارت بازرگانی را هم می‌توان در رزومه کاری نوبری مشاهده کرد.

سابقه روزنامه‌نگاری نوبری و ماجرای شکایت بنی صدر از او، تقدیم استوارنامه سفیر ایران به مقامات شوروی، مذاکرات ایران و شوروی بر سر خرید تسلیحات و نطق روسای جمهور در کاخ کرملین از جمله موضوعاتی هستند که در این برنامه مطرح می‌شوند.

بخش نخست این گفت وگو چهارشنبه ۱۲ و بخش دوم پنجشنبه ۱۳ دی ماه ساعت ۲۱:۰۰ روی آنتن شبکه افق می‌رود.

تکرار «شاهد عینی» را می توانید روز بعد ساعت ۱۳:۰۰ از همین شبکه ببینید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چین در مسیر غلبه بر بازار سینمای آمریکای شمالی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آمار فروش فیلم های سینمایی و فیلم های خانگی کشور چین در سال گذشته میلادی اعلام شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از رویترز، درآمد گیشه چین در سال ۲۰۱۸ با ۹ درصد افزایش به رقم ۶۰ میلیارد و ۹۸۰ میلیون یوان رسید.

البته گیشه چین نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود چهار و نیم درصد اُفت داشته است. میزان رشد درآمد گیشه چین در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۳.۴۵ درصد بوده است.

بنابر آمار منتشر شده از خبرگزاری شین‌هووآ، فیلم‌های خانگی چین در سال ۲۰۱۸ رقم ۳۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون یوان را که ۶۲ درصد مجموع درآمد باکس‌آفیس این کشور را شامل می‌شود، به خود اختصاص داده‌اند.

فیلم‌های خانگی این کشور در سال ۲۰۱۷، ۵۴ درصد مجموع درآمد  باکس‌آفیس را به خود اختصاص داده بودند.

چین دومین مارکت بزرگ سینمایی جهان بعد از ایالات متحده آمریکا است، گرچه قبلا میزان مجموع اکران‌های پس از سال‌های سریع توسعه در شبکه سالن‌های سینما، بیشتر شده است.

 تعداد اکران‌های سینما به رقم ۶۰۰ هزار و ۷۹ اکران در سراسر کشور چین رسیده است که افزایشی حدود ۹۳۰۳ اکران بیشتر نسبت به سال ۲۰۱۷ را شامل می‌شود که این آمار بنابر سازمان ملی سالن‌داران آمریکا، در ایالات متحده ۴۰ هزار اکران بوده است.

چین که در مسیر تدریجی غلبه بر مارکت سینمای آمریکای شمالی قرار گرفته، به عنوان منطقه‌ای مهم و رو به رشد برای تولیدکنندگان جهانی تبدیل شده است.

کشور چین همچنین به دنبال ارتقا و توسعه تولیدات بومی و داخلی خود برای رقابت با فیلم‌های هالیوودی وارداتی است. اما یکی از مشکلات پیش روی چین، شکست فیلم‌های بودجه سنگین این کشور در مقابل فیلم‌های بودجه متوسط هالیوودی است که به عنوان چالش آن قلمداد می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش «آژانس شیشه‌ای» و «طعم گیلاس» در موزه سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم های سینمایی«آژانس شیشه‌ای» و «طعم گیلاس» در قالب نمایش برگزیده های چهل سال سینمای ایران در موزه سینما اکران خواهند شد.

به گزارش سینماپرس، دوازدهمین جلسه از ویژه برنامه «نمایش گزیده‌ چهل سال سینمای ایران» پنجشنبه ۱۳ دی‌ماه در موزه سینما برگزار می‌شود و ۲ فیلم سینمایی «آژانس شیشه‌ای» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و «طعم گیلاس» ساخته زنده‌یاد عباس کیارستمی از تولیدات سال‌ ۱۳۷۶ اکران می‌شوند.

«آژانس شیشه‌ای» از فیلم‌های به یادماندنی سینمای دفاع مقدس به شمار می‌رود که در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر در سال ۷۶ موفق شد سیمرغ بلورین بهترین فیلم، فیلمنامه و کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول و دوم مرد برای پرویز پرستویی و رضا کیانیان، بهترین بازیگر نقش دوم زن و مرد برای بیتا بادران و حبیب رضایی، بهترین موسیقی متن و بهترین تدوین را از آن خود کند.

فیلم سینمایی «طعم گیلاس» زنده‌یاد کیارستمی کارگردان مطرح سینمای ایران نیز از فیلم‌های ماندگار تاریخ سینمای ایران و جهان است که در پنجاهمین دوره جشنواره کن در سال ۱۹۹۷ میلادی توانست نخل طلای این رویداد بزرگ سینمایی را به طور مشترک با فیلم «مارماهی» ساخته شوهه ای ایمامورا به دست آورد. همچنین بعدها مجله تایم این فیلم را به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر تاریخ فستیوال کن معرفی کرد.

در دوازدهمین جلسه از ویژه‌برنامه «نمایش گزیده‌ چهل سال سینمای ایران»، ناصر صفاریان کارگردان و منتقد سینما در نشستی با اعضای سینماتک موزه سینما، از زمانه و ساختار «آژانس شیشه‌ای» سخن می‌گوید و محسن آزرم نویسنده و منتقد سینما نیز «طعم گیلاس» را مورد بررسی قرار می‌دهد.

«آژانس شیشه‌ای» ساعت ۱۵ و «طعم گیلاس» ساعت ۱۷ در سالن سینمافردوس موزه سینما روی پرده می‌روند.

فیلم‌های معرفی شده در ویژه برنامه «نمایش گزیده‌ چهل سال سینمای ایران» با تلاش فیلمخانه ملی ایران برای نخستین بار و ویژه این برنامه، اسکن و اصلاح رنگ شده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فردا اسامی فیلم های بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر اعلام می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صبح فردا طی یک نشست خبری اسامی فیلم های بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر اعلام می شود.

به گزارش سینماپرس اسامی فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران سی و هفتمین ⁧جشنواره فیلم فجر ⁩فردا (جمعه ۱۴ دی‌ماه) ساعت ۱۱ ظهر در یک نشست خبری با حضور ابراهیم داروغه زاده و اهالی رسانه اعلام می‌شود.

لازم به توضیح است که این مراسم همانند سال‌های گذشته به صورت زنده از رسانه ملی (شبکه خبر) پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۲ روز تعطیلی جشنواره فیلم فجر به مناسبت ایام فاطمیه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از ۲ روز تعطیلی جشنواره فیلم فجر به مناسبت ایام فاطمیه خبر داد.

به گزارش سینماپرس مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از دو روز تعطیلی این جشنواره به مناسبت ایام فاطمیه خبر داد.  

مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر درباره تداخل برگزاری جشنواره با ایام فاطمیه گفت: به این مناسبت، جشنواره روزهای ۱۹ و ۲۰ بهمن تعطیل خواهد بود.

 این درحالی است که ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر خبر پیش از این، از آغاز پیش از موعد این جشنواره خبر داده و گفته بود: به دلیل مصادف شدن با ایام فاطمیه(س)، جشنواره امسال احتمالاً چند روز زودتر از دهه فجر یعنی از هشتم یا دهم بهمن ماه شروع شود و ۱۸ بهمن به کار خود خاتمه دهد.

اما با این وجود تاریخ قطعی برگزاری جشنواره سی و هفتم فیلم فجر روزهای ۱۰ تا ۲۲ بهمن تعیین شد.

 شنبه ۲۰ بهمن، سالروز شهات حضرت فاطمه(س) و همزمان با ایام فاطمیه دوم است.

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از ۱۰ تا ۲۲ بهمن ماه همزمان با گرامیداشت چهلمین سال انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستند «عابدان کهنز» جمعه رونمایی می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سالن یک سینما فلسطین روز جمعه هفته جاری (۱۴ دی ماه) میزبان اکران مستند «عابدان کهنز» در جشنواره مردمی فیلم عمار خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، مستند «عابدان کهنز» روایت شکوفایی و بالندگی شهدای مدافع حرم «مصطفی صدرزاده»، «سجاد عفتی» و «محمد آژند» و جانبازان مدافع حرم «امیر حسین حاجی نصیری» و «رضا سلمانی» در مسجد امیرالمومنین علیه السلام است؛ مسجدی در کهنز شهریار.

«عابدان کُهَنز» به کارگردانی «مجید رستگار» و تهیه کنندگی «امیر مهریزدان» توسط «مدرسه مستند عمار» تهیه شده است. طراحی و ترکیب صدای مستند را «مهدی جمشیدیان» و ساخت موسیقی آن را «علی نصیرنژاد» بر عهده داشته اند. طراحی پوستر این مستند توسط کارگاه طراحی سه در چهار انجام شده است.

این مستند در نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار مورخ  جمعه ۱۴ دی ماه، ساعت ۱۷:۴۵ در سالن یک سینما فلسطین رونمایی خواهد شد. نشست خبری مستند با حضور عوامل تولید و اهالی رسانه پس از رونمایی در سینما فلسطین برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی هیات انتخاب مرحله اول جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ستاد برگزاری بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران اسامی هیات ارزیابی و انتخاب مرحله اول این دوره از جشنواره را اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، ستاد برگزاری بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران اسامی هیات ارزیابی و انتخاب مرحله اول آثار شرکت کننده در این دوره از جشنواره را اعلام کرد.

سوگل قلاتیان، مهدی مشهور، باقر سروش، سیاوش قائدی و سعدی محمدی عبد هنرمندانی هستند که کار ارزیابی و انتخاب مرحله اول بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران را به عهده دارند.

بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران به دبیری امین مختاری پنجم تا چهاردهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ به همت اداره کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش های مختلف الف: مناطق «تئاتر صحنه» و ب: سراسری و بین‌المللی «تئاتر صحنه»، «تجربه های اجرا»، «نمایشنامه نویسی (جایزه استاد اکبررادی)، «پژوهش (جایزه فرهاد ناظر زاده کرمانی)»، «ترجمه  نمایشنامه»، «عکس، پوستر و تیزر»، «غیر رقابتی»، «کارگاه ها و درس گفتارها»، «مدرسان»، «جشنواره جشنواره ها» و «پایان نامه های برگزیده» ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خواندن روایت تولد قالی ایرانی از زبان نادر ابراهیمی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «قصه‌ی گل‌های قالی» تصویری شاعرانه از پیدایش هنر قالی‌بافی در ایران است. این اثر به قلم نادر ابراهیمی و با تصویرگری نورالدین زرین‌کلک هم‌اینک به چا‍پ دهم رسیده است.

به گزارش سینماپرس، این کتاب تخیلی نگاهی به هنر والای قالی‌بافی و نقش آن در ایجاد تخیل دارد. نویسنده ضمن بیان مقدمه‌ای از تاثیرهای توجه به قالی و فرش به بیان داستانی افسانه‌وار پرداخته است.

بر این اساس، مردی از اهالی کرمان به دنبال خشک‌سالی سرزمینش سفر را آغاز می‌کند. پس از چند سال که او به خانه برمی‌گردد با درخواست فرزندانش مبنی بر تصویرسازی این سفرها روبرو می‌شود. او که نمی‌تواند فرزندان خود را به سفر ببرد و نمی‌داند چطور آن شهرها را به خانه‌اش بیاورد به شیوه‌ی جدیدی از آفرینش فکر می‌کند. با این فکر است که او بافت قالی را شروع می‌کند و دریا و قایق و جنگل را به خانه می‌آورد.

در تصویرسازی‌های این کتاب، مخاطبان با نقش قالی‌ها همراه می‌شوند و با آن‌ها سفر می‌کنند.

این اثر نخستین بار در سال ۱۳۵۲ از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده و در چاپ دهم با قیمت ۵هزار و ۵۰۰ تومان به دست مخاطبان رسیده است.

کتاب «قصه‌ی گلهای قالی» با قطع خشتی و ۲۴ صفحه مناسب  گروه سنی «ب» (۷ تا ۹ سال) است.

گفتنی است این اثر پیش‌تر در شمارگان ۸۰هزار نسخه به دست مخاطبان رسیده بود. هم‌اینک در ۵هزار نسخه منتشر شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم های دورهمی ملی فجر را مافیا گزینش و داوری می کند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور با انتشار یک متن در فضای مجازی نوشت: فیلم های دورهمی ملی فجر را مافیا گزینش و داوری می کند!

به گزارش سینماپرس در این یادداشت آمده است: بعضی از دوستان ناباور و خوش خیال رسانه و سینما، دلخور و ناباور، گفته و پرسیده اند: «این چگونه هیأت های گزینش و داوری است که فلانی و بهمانی مسأله دار! درآن حضوردارند؟»

این دوستان گمان می کردند که اعضای هیأت های نمایشی و فرمایشی پاره موسوم به ملی جشنواره سابق فیلم فجر، از میان کارشناسان و سینماشناسان باسواد و متعهد انتخاب می شوند و انتخاب ها و داوری ها بر اساس تخصص و تعهد خواهد بو؛ آن ها باورنمی کردند که اغلب اعضای هیأت های انتصابی یادشده را همسوها، خودی ها و بله و چشم گویان سازمان اشتباهی سینمایی تشکیل می دهند، از همین رو وقتی با حضور عوامل مافیا و رفقا در میان آنها روبرو شده اند، جاخورده، کاخ رویاهای شان فرو ریخته و پژمرده شده اند. حضور معلوم الحال ها در هیأـ های اشتباهی یک محفل اشتباهی، تعجب ندارد، این دوستان، باید زمانی متعجب شوند که اعضای هیأـ های یادشده از میان خبرگان، کارشناسان، منقدان و سینماگران مستقل و صدیق انتخاب شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دست‌هایی در غرب است که تحلیل‌های درست در رابطه با طالبان را سانسور و حذف می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن اسلام‌زاده مستندساز برجسته کشور جزو معدود ایرانی‌هایی است که دو هفته را با اعضای طالبان افغانستان زندگی کرده است.

محسن اسلام‌زاده مستندساز برجسته کشور جزو معدود ایرانی‌هایی است که دو هفته را با اعضای طالبان افغانستان زندگی کرده است. اسلام‌زاده مدت‌ها پیش از سیاست‌مداران با تغییر رویکردهای طالبان مواجه شده بود؛ تغییری که این روزها نتایج آن به‌وضوح مشخص است؛ از مبارزه طالبان با گروه‌های تکفیری و تروریستی مثل داعش گرفته تا رواداری با اقوام گوناگون افغانی در مناطق تحت حکومت‌شان. در این گفت‌وگو تلاش کردیم با مرور مراحل ساخت «تنها میان طالبان» تصویری دقیق‌تر از روش و منش امارت اسلامی افغانستان به دست بیاوریم. مخصوصاً که این روزها اخباری از مذاکرات میان دولت جمهوری اسلامی و طالبان منتشر شده و روایت کسی که در میان این گروه رفته جالب توجه است.

آقای اسلام‌زاده؛ ایده ساخت مستند «تنها میان طالبان» چه‌طور شکل گرفت؟


ایده این مستند از وقتی به ذهن من رسید که سال ۱۳۹۰ برای ساخت یک مستند به افغانستان رفته بودم. مستند درباره شهدای دیپلمات ما در کنسولگری مزارشریف بود.


در این سفر با آقای محمدحسین جعفریان؛ مستندساز معروف که با «ملا عمر» دیدار داشته همراه بودیم که سال‌ها سابقه حضور در افغانستان را دارند. ما یک ذهنیت دیگری در مورد طالبان داشتیم که در این سفر این ذهنیت شکست.


ما، آقای شاهسوند، تنها بازمانده و دیپلماتی را که زنده مانده بود نیز به آن سفر و محل حادثه برده بودیم. آقای شاهسوند و آقای جعفریان حرف‌های متفاوتی در مورد طالبان می‌زدند. از آنجا به ذهن من رسید که یک کار در مورد طالبان یا القاعده انجام بدهیم.


آقای جعفریان می‌گفت که بعضی کانال‌ها هستند که پول‌های کلان می‌گیرند تا افراد را به طالبان و القاعده برسانند. مسأله دیگر آنکه ما فکر می‌کردیم طالبان در قبل از آن سفر با حمله آمریکا در سال ۲۰۰۱ از بین رفته، اما متوجه شدیم که این تصور غلط است. در همان شهر مزارشریف که در شمال افغانستان قرار دارد، سایه سنگین طالبان به‌شدت روی شهر احساس می‌شد، به‌طوری که فکر می‌کردند طالبان تا چند وقت دیگر این شهر را نیز می‌گیرد؛ حتی در کابل نیز نمایندگان مجلس و سنا در مورد طالبان خیلی بااحتیاط صحبت می‌کنند. درواقع برخلاف سانسور رسانه‌ها در مورد از بین رفتن طالبان؛ اما آن‌ها بر یک سری مناطق تسلط داشتند که در آنجا استاندار، قاضی، فرماندار و… وجود داشت و به‌طور رسمی حکومت می‌کنند.

ساختار اولیه مستند قبل از حضور در میان طالبان طراحی شده بود یا بعد از حضور در آنجا شکل گرفت؟


من نمی‌دانستم که قرار است چه اتفاقی بیفتد و حتی دلم می‌خواست که دو ماه در آنجا باشم، اما یک چیز را می‌دانستم؛ وسعت جغرافیایی زیادی وجود دارد و اگر تمهیدی برای آن نداشته باشم، فیلم خیلی گزارشی می‌شود. برای این مشکل یک پلن‌B برای خودم طراحی کردم که حداقل فاکتورهای این طرح را با دوربین بگیرم.


در واقع این پلن‌B حضور خودم در فیلم بود؛ اما با مشورت‌هایی که انجام شد، قرار شد که من هم باشم و هم نباشم؛ یعنی هم روایت کار را انجام بدهم و هم بی‌طرف باشم و درواقع این فیلم یک جور پرسه‌زدن من در میان طالبان باشد.

یعنی می‌خواستید یک روایت شخصی از این موضوع داشته باشید؟


من به اندازه کافی دلایل دراماتیک داشتم که این موضوع یک مسأله شخصی باشد. شما توجه کنید که من اهل مشهد هستم و ۱۹ سالگی من مصادف شده با کشتن دیپلمات‌ها. من لشکرکشی‌های ایران و راهپیمایی‌ها در کنار مرز را دیدم و بعد در مورد همان دیپلمات‌ها فیلم ساختم که در همان جا در مورد طالبان به تناقض رسیدم؛ یک سفر رفتم اما نتوانستم به طالبان برسم. این‌ها دلایلی بود که به لحاظ دراماتیک، یک شخصیت که خود من هستم، به سمت شناخت طالبان برود.


این کار یک تجربه شخصی است، من سعی کردم در این مستند از تحلیل دور باشم. حالا در رابطه با روایت صادقانه و غیرصادقانه نمی‌توانم اظهارنظری کنم، چون نمی‌دانم چقدر خودم صادق بودم، اما می‌دانم که یک تجربه شخصی است که به مخاطب منتقل می‌کنم؛ چیزهایی که مخاطب بتواند با آن‌ها زندگی کند و همین را هم در پساتولید لحاظ کردیم. یعنی ریتم تدوین مستند تند نیست و اولیه است تا بتواند به بی‌واسطه بودن این مستند کمک کند.

چگونه توانستید وارد حوزه طالبان شوید؟


ما در آن سفر به‌دنبال یک کانال برای برقراری ارتباط گشتیم که البته ممکن نشد تا یک‌سال‌ونیم بعد که یک نفر به من گفت که من کانال‌هایی در رابطه با طالبان در افغانستان دارم؛ با هماهنگی آقای غفوری، تهیه‌کننده کار به افغانستان رفتیم؛ اما باز شرایط برای رفتن به داخل طالبان فراهم نشد.


البته در آن سفر یک مستند ساختم به نام «سفر به دیار پشتون‌ها»؛ چون بستر اصلی طالبان نیز در مناطق پشتون‌نشین در جنوب و شرق افغانستان بوده و در ۲۵۰ سال اخیر به غیر از دو مقطع کوتاه تاریخی، همواره حکومت در اختیار پشتون‌ها قرار داشته است.


چه حکومت در اختیار لیبرال‌ها بوده، یا دست سیاست‌مداران چپی و طرفدار کمونیست، اما مشی سیاسی مهم نبوده و باید دولت‌مردان پشتون باشند که در واقع این یک قانون نانوشته در افغانستان محسوب می‌شود. این فیلم نیز برای شناخت خودم از عقبه طالبان مفید بود. بعد از آن سفر لیبی را انجام دادم که مستند «اسرار زندان ابوسلیم» ساخته شد و به جشنواره الجزیره راه پیدا کرد و بعد مستند «اهل سنت ایران» را ساختم که نیم‌میلیون بازدید با زیرنویس زبان‌های انگلیسی و عربی در یوتیوب داشته است.

این‌ها همه برای من یک رزومه‌ای شد که می‌توانستم به آن رابط‌هایم با طالبان ارائه‌کنم تا خیال طالبان تا حدودی از حضور من در میان خودشان راحت‌تر باشد. ضمن اینکه ایرانی بودن من یک امتیاز مثبت محسوب می‌شد، چون طالبان، آمریکایی‌ها را مهم‌ترین دشمن خودش می‌داند. در گذشته خبرنگاران غربی به میان طالبان پاکستان رفته و چند هفته بعد کسانی که مصاحبه کرده بودند، کشته شدند. به همین علت آن‌ها از بابت کسی که در طول سفر اطلاعات کسب می‌کند و ممکن است در اختیار آمریکایی‌ها قرار دهد، نگرانی داشتند.


اوایل دی ماه ۹۲ اعلام کردند که موافق حضور من هستند؛ اما تاریخ سفر را اعلام نکردند. نزدیک ۶‌ماه منتظر اعلام تاریخ سفر بودم و درنهایت اواسط خرداد موفق شدم اجازه حضور بین این گروه را پیدا کنم و ۱۵ روز در میان طالبان زندگی کنم؛ البته قرار بود دوستان دیگری نیز در این سفر همراه باشند که به‌علت طولانی شدن اعلام تاریخ از طرف طالبان و همچنین شرایط سفر، تنها به افغانستان رفتم.

چطور خودتان را برای گفت‌وگو با اعضا و سران طالبان آماده کردید؟


از سفر اول به افغانستان تا این آخری که به میان طالبان رفتم، ۴۰ ماه طول کشید؛ در این مدت ذره‌ذره درگیری ذهنی خودم را با مسأله افغانستان بیشتر می‌کردم و تحقیقات زیادی نیز در پنج‌ماه آخر انجام دادم و کتب زیادی را در این رابطه مطالعه کردم.

ابتدا در رابطه با مکتب «حنفی دیوبند» که مذهب طالبان است، مطالعه کردم. کتاب‌های دیگری را نیز به نام‌های «عرب افغان‌ها»، «طالبان» نوشته احمد رشید، نویسنده پاکستانی، «مکتب دیوبند و جنبش جماعت تبلیغ»، «نامه‌های کابل» نوشته شرارد کوپر، سفیر انگلیس بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷، «غوغایی بربام جهان» دست‌نوشته مصطفی حامد، یکی از مشاوران ارشد بن‌لادن و کتاب بسیار قدیمی «افغانان» که در رابطه با مسأله قومیت افغانستان است، مطالعه کردم. همچنین محمدحسین جعفریان نیز خاطراتش از افغانستان را که هنوز چاپ نشده بود، برای مطالعه به من داد که در تحقیقات از آن استفاده کردم.

با وحشت و ترس‌تان برای برخورد با طالبان چه کار کردید؟ اصلاً می‌ترسیدید یا نه؟


درباره چیزی که انسان شناخت ندارد، داشتن ترس طبیعی است. استرس رسیدن به طالبان زیاد بود. خطر دستگیری در میان راه با این همه دوربین و حتی خطر دستگیری و کشته‌شدن توسط آمریکایی‌ها نیز وجود داشت. یک شبح از طالبان در ذهنم وجود داشت و هیچ تصویر عینی از آن‌ها نداشتم. حتی آن کسی که رابط من با طالبان به نام «کلیم‌ا…» در سفر بود، جوری با من بازی می‌کرد که نمی‌فهمیدم عضو طالبان است یا نه. تمام این موارد آدم را در یک فضای بیم و امید نگه می‌داشت.

آنچه دیدید چقدر با آنچه فکر می‌کردید تفاوت داشت؟


شما هر چقدر هم بخوانی باز نمی‌توانی اعتماد کنی. البته نگاه «شرارد کوپر» انگلیسی، «احمد رشید» نویسنده پاکستانی و «مصطفی حامد» مشاور بن‌لادن را خیلی به دیدگاه خودم نزدیک می‌دیدم. احساس می‌کنم دست‌هایی در غرب هست که تحلیل‌های درست در رابطه با طالبان را سانسور و حذف می‌کند. مثل همین کوپر که از سفیر به مشاور کاهش جایگاه یافت. حتی در کتاب «نامه‌های کابل» اظهارات «کاندولیزا رایس» و «ریچارد هاربروک» با خیلی از تحلیل‌هایی که در رسانه‌ها ارائه می‌شود، تفاوت دارد و اعتراف‌های مهمی داشتند.

 

عضو شورای رهبری طالبان افغانستان در گفت‌وگویی که با شما در مستند انجام می‌دهد، می‌گوید که ما قصد داریم برخی روندهای غلط گذشته را اصلاح کنیم. یا اعلام می‌کند معتقدیم که یک قوم نمی‌تواند بر افغانستان حکومت کند. حالا که چند سال از زمان ساخت مستند و آن مصاحبه گذشته، این حرف‌ها را چقدر واقعی می‌دانید؟


تا جایی که دیدم ما با یک «نو طالبان» طرف هستیم. نوطالبان از نظر من دو ویژگی مهم دارد؛ ویژگی اول رو آوردن به یک دیپلماسی جدی و مذاکره واقعی است. آن‌ها دیگر مثل گذشته نیستند که همه تخم‌مرغ‌هایشان را در سبد یک کشور خاص بگذارند.

تلاش می‌کند با همه ارتباط بگیرد. از شرق آسیا گرفته تا روس‌ها و جاهایی دیگر تلاش می‌کند که با همه مذاکره کند. ویژگی دوم مرزبندی با گروه‌های تروریستی بین‌المللی است. اگر قبلاً گروهی مانند القاعده حضور گسترده در افغانستان داشته، الآن حواس طالبان به چنین گروه‌هایی هست و اجازه فعالیت به آن‌ها نمی‌دهد.

گروه‌هایی مثل داعش که سنگین‌ترین جنگ‌ها را در ماه‌های اخیر در شمال افغانستان با آن‌ها داشته‌اند. الآن داعش تنها در مناطق شرقی افغانستان حضور دارد. آن هم به صورت محدود که البته طالبان با آن‌ها هم درگیر است. طالبان واقعاً به این نتیجه رسیده که باید بقیه اقوام را درگیر حکومت بکند؛ اما یک سری از اقوام از جمله هزاره‌ها هنوز نسبت به طالبان مشکوک هستند.

* صبح نو

مشاهده خبر از سایت منبع