X

بایگانی دی 15, 1397

دفتر سینمایی

تعطیلی دو روزه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در ایام فاطمیه

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از ۱۰ تا ۲۲ بهمن برگزار می‌شود. این جشنواره به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) به مدت ۲ روز تعطیل خواهد بود.

ابراهیم داروغه‌زاده در نخستین مصاحبه خود پس از معرفی به عنوان دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، از آغاز زودتر از موعد این جشنواره خبر داده بود و گفته بود: به دلیل مصادف شدن با ایام فاطمیه(س)، جشنواره امسال احتمالاً چند روز زودتر از دهه فجر یعنی از هشتم یا دهم بهمن ماه شروع شود و ۱۸ بهمن به کار خود خاتمه دهد.

اما تاریخ قطعی برگزاری جشنواره سی و هفتم فیلم فجر روزهای ۱۰ تا ۲۲ بهمن تعیین شد. مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره درباره تداخل برگزاری جشنواره با ایام فاطمیه(س) به فارس گفت: به همین مناسبت، جشنواره روزهای ۱۹ و ۲۰ بهمن تعطیل خواهد بود.

شنبه ۲۰ بهمن، سالروز شهات حضرت فاطمه(س) و همزمان با ایام فاطمیه دوم است.

منابع روایی، شهادت حضرت فاطمه(س) را ۷۵ روز یا ۹۵ روز بعد از رحلت پیامبر(ص) بیان کرده‌‌اند. رحلت آن حضرت در ۲۸ صفر است. (ماه  قمری ممکن است ۲۹ روز یا ۳۰ روز بوده باشد)
بنا به روایت ۷۵ روز، روزهای سیزدهم تا پانزدهم جمادی الاول (۳۰ دی تا ۲ اسفند) ایام فاطمیه اول است و بنا به روایت ۹۵ روز، ایام فاطمیه دوم روزهای سوم تا پنجم جمادی‌الثانی (۲۰ تا ۲۲ بهمن) خواهد بود.

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از ۱۰ تا ۲۲ بهمن ماه همزمان با گرامیداشت چهلمین سال انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

دفتر سینمایی

رونمایی از پوستر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

دفتر سینمایی

فهرست کامل فیلم های حاظر در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، اسامی فیلم های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به این شرح است:

انیمیشن های سینمایی

«آخرین داستان» اشکان رهگذر

«بنیامین» محسن عنایتی

«شب آفتابی» علی مدنی

فیلم های کوتاه

«اس»(s) حامد اصلانی

«بچه خور» محمد کارت

«تشریح» سیاوش شهابی

«تو هنوز اینجایی» کتایون پرمر و محمد روحبخش

«دریای تلخ» فاطمه احمدی

«رورانس» سوگل رضوانی

«گسل» سهیل امیرشریفی

فیلم های بخش نگاه نو

پالتو شتری/ کارگردان: مهدی علی‌میرزایی/ تهیه‌کننده: مجید شیخ‌انصاری

جان‌دار/ کارگردان: حسین امیری‌دوماری ‌و پدرام پورامیری/ تهیه‌کننده: کامران مجیدی

حمال طلا/ کارگردان: تورج اصلانی/ تهیه‌کننده: منصور سهراب‌پور

دیدن این فیلم جرم است!/ کارگردان: رضا زهتابچیان/ تهیه‌کننده: محمد حمزه‌زاده

روزهای نارنجی/ کارگردان: آرش لاهوتی/ تهیه‌کننده: علیرضا قاسمخان

زهر مار/ کارگردان: سیدجواد رضویان/ تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی

سونامی/ کارگردان: میلاد صدرعاملی/ تهیه‌کننده: علی سرتیپی

مسخره باز/ کارگردان: همایون غنی‌زاده/ تهیه‌کننده: علی مصفا

معکوس/ کارگردان: پولاد کیمیایی/ تهیه کننده: مسعود کیمیایی

یلدا/ کارگردان: مسعود بخشی/ تهیه کننده: علی مصفا

فیلم های مستند

بهارستان خانه ملت به تهیه کنندگی و کارگردانی بابک بهداد

تمام چیزهایی که جایشان خالی است به تهیه کنندگی و کارگردانی زینب تبریزی

خانه ای برای تو به تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی و کارگردانی مهدی بخشی مقدم

دلبند به تهیه کنندگی الهه نوبخت و کارگردانی یاسر طالبی

نت های مسی یک رویا به تهیه کنندگی مرتضی شعبانی و کارگردانی رضا فرهمند

فیلم های مسابقه سینمای ایران

آشفتگی به تهیه کنندگی و کارگردانی فریدون جیرانی

ایده اصلی به تهیه کنندگی و کارگردانی آزیتا موگویی

بنفشه آفریقایی به تهیه کنندگی علیرضا شجاع نوری و کارگردانی مونا زندی حقیقی

بیست و سه نفر به تهیه کنندگی مجتبی فرآورده و کارگردانی مهدی جعفری

پالتو شتری به تهیه کنندگی مجید شیخ انصاری و کارگردانی مهدی علی‌میرزایی

تیغ و ترمه به تهیه کنندگی علی قائم مقامی و کارگردانی کیومرث پوراحمد

جمشیدیه به تهیه کنندگی محمدصادق آذین و کارگردانی یلدا جبلی

خون خدا به تهیه کنندگی سیاوش حقیقی و کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی

درخونگاه به تهیه کنندگی منصور سهراب پور و کارگردانی سیاوش اسعدی

سال دوم دانشکده من به تهیه کنندگی مسعود ردایی و کارگردانی رسول صدرعاملی

سرخپوست به تهیه کنندگی مجید مطلبی و کارگردانی نیما جاویدی

سمفونی نهم به تهیه کنندگی زینب تقوایی و کارگردانی محمدرضا هنرمند

شبی که ماه کامل شد به تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی و کارگردانی نرگس آبیار

طلا به تهیه کنندگی رامبد جوان و محمدحسین شایسته و کارگردانی پرویز شهبازی

غلامرضا تختی به تهیه کنندگی سعید ملکان و کارگردانی بهرام توکلی

قسم به تهیه کنندگی جلیل شعبانی و کارگردانی محسن تنابنده

قصر شیرین به تهیه کنندگی و کارگردانی رضا میرکریمی

ماجرای نیمروز ۲: رد خون به تهیه کنندگی محمود رضوی و کارگردانی محمدحسین مهدویان

متری شش و نیم به تهیه کنندگی سیدجمال ساداتیان و کارگردانی سعید روستایی

مردی بدون سایه به تهیه کنندگی و کارگردانی علیرضا رییسیان

مسخره باز به تهیه کنندگی علی مصفا و کارگردانی  همایون غنی زاده

ناگهان درخت به تهیه کنندگی پیمان معادی و کارگردانی صفی یزدانیان

سه فیلم ذخیره:

آنجا همان ساعت به تهیه کنندگی و کارگردانی سیروس الوند

بی حسی موضعی به تهیه کنندگی حبیب رضایی و کارگردانی حسین مهکام

مدیترانه به تهیه کنندگی رشید حاجتمند و کارگردانی هادی حاجتمند

این آثار در صورت آماده نشدن آثار اصلی بخش سودای سیمرغ به این مرحله راه پیدا می کنند.

دفتر سینمایی

دبیر هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر منصوب شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعید اوحدی رییس هیأت مدیره و رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران طی حکمی هاشم میرزاخانی را به عنوان دبیر هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر منصوب کرد.

جناب آقای هاشم میرزاخانی

نظر به مراتب  تعهد، تخصص و  تجارب ارزنده، بدین وسیله جناب عالی را به عنوان  دبیر “هفتمین  جشنواره بین المللی فیلم شهر” منصوب می نمایم.

جشنواره بین المللی فیلم شهر مهم‌ترین رویداد سینمایی مدیریت شهری در معرفی پایتخت ایران اسلامی به عنوان الگویی مناسب برای زندگی شهری و صنعتی امروز، منطبق با فرهنگ ایرانی – اسلامی با پایبندی به اصول اخلاق در چارچوب خانواده و زندگی جمعی برای کشور ایران  و منطقه می باشد، انتظار می رود با همکاری مؤثر شورای سیاست گذاری و استفاده از تمامی توان و ظرفیت های موجود و دعوت از هنرمندان، هنردوستان، کشف و معرفی استعدادهای درخشان در کنار بهره گیری و قدرشناسی از تجارب گذشته نسبت به ترسیم و ایفای این مهم اهتمام ورزید.

امید است در برگزاری جشنواره خلاق؛ باشکوه، امیدبخش، با نشاط در شأن شهروندان موفق باشید.

سعید اوحدی

  رئیس هیأت مدیره و رئیس سازمان

گفتنی است؛ هاشم میرزاخانی قائم مقام اجرایی بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، دبیر بیست و هفت تا سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران (۴ دوره)، موسس و دبیر جشنواره بین المللی عکس طبیعت ایران (سه دوره)، دبیر اولین جشنواره بین المللی فیلم وحدت اسلامی (مجمع جهانی تقریب مذاهب)، دبیر جشنواره ملی جوان برتر ایرانی (سازمان ملی جوانان)، دبیر جشنواره ملی فیلم اولی ها، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره بین المللی فیلم فجر (چهار دوره) عضو شورای سیاستگذاری جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان (دو دوره)، رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره ملی تسنیم، رییس شورای سیاستگذاری جشنواره ملی نماز و نیایش (دو دوره) و ریاست شورای سیاستگذاری جشنواره های منطقه ای سینمای جوان (۱۳ دوره) را برعهده داشته است.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و موسسه تصویر شهر هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم شهر را با رویکرد ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی با توجه به هویت دینی در سال ۱۳۹۸در تهران برگزار می کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره عمار، گفتمان انقلاب اسلامی است/ نقد انقلاب باید توسط بچه های انقلاب اسلامی باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر جشنواره فیلم «عمار» با بیان اینکه ایران در جهان غرب حرف برای گفتن دارد، گفت: باید از حالت تدافعی خارج شویم و فضای گفتمان انقلاب اسلامی را در غرب باز کنیم.

به گزارش سینماپرس، نادر طالب زاده در گفتگو با برنامه شهرفرنگ گفت: ابداع جشنواره فیلم عمار فکر بکری بود که اساس کار آن دفاع از انقلاب اسلامی است.

دبیر نهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» با بیان اینکه این جشنواره مختص انقلاب است گفت: جشنواره فیلم عمار یک جشنواره خاص است که پایه گذار آنرا شهید آوینی است.

طالب زاده با بیان اینکه انقلاب اسلامی بدون نقد نمی تواند روی پا بایستد گفت: نقد انقلاب باید توسط بچه های انقلاب اسلامی باشد.

دبیر جشنواره فیلم «عمار» با یبان اینکه این جشنواره انقلاب را نقد می کند افزود: در جشنواره فیلم عمار فیلم های خوب و مستندی ساخته می شود که شاید قابل پخش در تلویزیون نباشد.

او با بیان اینکه مخالف جریان و سینمای ایران نیست گفت: در سینمای هنری ایران برخی مواقع فیلم هایی خوبی ساخته می شود که به اوج رسیده است. این فیلم ها تبلیغات منفی و دروغگویی علیه کشور را می شکنند.

طالب زاده افزود: بخشی از سینمای ایران دینی است که بطور طبیعی با فرمت های جدید سینمایی در حال رشد است.

او از پیشنهاد خود به مسئولین سینمای کشور اشاره کرد و گفت: فضایی غیر جشنواره ای در واشنگتن ایجاد کنیم که کارشناسان و منتقدین آمریکایی در مورد آن صحبت کنند.

طالب زاده با بیان اینکه باید گفتمان را در غرب باز کنیم گفت: با سینما می توان گفتمان را در جهان غرب بجای رفتن به جشنواره های کن، سن سباستین، فیلادلفیا باز کرد.

دبیر جشنواره فیلم «عمار» با بیان اینکه ایران در جهان غرب حرف برای گفتن دارد گفت: باید از حالت تدافعی خارج شویم و فضای گفتمان انقلاب اسلامی را در غرب باز کنیم.

او با بیان اینکه باید در غرب محفل فکری ایجاد کرد افزود: باید تاریخ معاصر ایران و تاریخ دفاع مقدس را به شکل دیگری از سینما در غرب به نمایش گذاشت.

نادرطالب زاده گفت: سینما بهترین اسلحه در مقابل تبلیغات دروغین غرب علیه ایران است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی داوران بخش مونولگ جشنواره تئاتر اکبر رادی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داوران بخش مونولوگ جشنواره تئاتر اکبر رادی معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، داوران بخش مسابقه مونولوگ نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی انتخاب و معرفی شدند.

با حکم بهزاد صدیقی دبیر نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی گروه داوری بخش مسابقه مونولوگ جشنواره متشکل از محمد رحمانیان، پانته آ پناهی ها و رضا ثروتی انتخاب و معرفی شدند.

بخش مسابقه مونولوگ جشنواره با حضور ۶ گروه از روز شنبه ۱۵ دی ماه تا روز  پنجشنبه ۲۰ دی ماه سال جاری در سالن های سمندریان، انتظامی و ناظر زاده کرمانی مجموعه خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره همه اجراها ساعت ۱۵ برگزار می شود.

نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی با دبیری بهزاد صدیقی و توسط بنیاد اکبر رادی از ۱۴ تا ۲۲ دی ماه سال جاری در مجموعه ایرانشهر، خانه هنرمندان، نگارخانه های آریا و نقش جهان و تئاتر شهر تهران برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پروژه استراتژیک صدا و سیما برای چهل سالگی انقلاب – اخبار سینمای ایران و جهان

تسنیم: سریال استراتژیک «نفوذ» را می‌توان یکی از مهمترین پروژه‌های ملی صداوسیما در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دانست که مراحل پایانی تصویربرداری را می‌گذراند.

اولین بار آبان سال ۹۳ انتشار خبری در رسانه‌ها توجه علاقه‌مندان به سینما و تلویزیون را جلب کرد. این خبر به نقل از جواد شمقدری، کارگردان و رئیس اسبق سازمان سینمایی وزارت ارشاد منتشر شده بود. وی که سابقه ساخت سریال «طوفان شن» درباره واقعه شکست آمریکا در صحرای طبس را در کارنامه اش ثبت کرده، در این خبر گفته بود که قصد دارد یک سریال بزرگ و استراتژیک درباره تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال ۵۸ تولید کند. نام اولیه این سریال نیز «انقلاب دوم» بود.

البته شمقدری همان روزها گفته بود که هماهنگی‌ها برای ساخت چنین سریالی از مدت‌ها قبل و در دوران مدیریت عزت‌الله ضرغامی در صداوسیما انجام شده بود. با این حال، در شروع تولید این سریال، مدتی طولانی وقفه افتاد. چون حمایتی از ساخت این سریال نشد. اما با آغاز به کار مدیریت جدید سیما، مقدمات تولید این سریال با عنوان «نفوذ» فراهم شد و در نهایت از اواخر سال ۹۶ کار تصویربرداری این سریال شروع شد.

در شرایطی که برخی از جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای در داخل و خارج در پی تحریف واقعه “انقلاب دوم” و وارونه جلوه دادن حقایق مربوط به ماجرای فتح لانه جاسوسی آمریکا هستند، توجه صداوسیما به تولید چنین سریالی حائز اهمیت است. کم‌کاری فرهنگی و رسانه ای در این زمینه باعث شده تا هنوز هم بخشی از مردم و به ویژه نسل جوان، تصور دقیقی از دلایل و اهمیت برچیده شده سفارت آمریکا در تهران ندارند. این درحالی است که این اتفاق، یک افتخار در تاریخ جنبش دانشجویی ایران محسوب می‌شود. بنابراین، اقدام صداوسیما برای تولید چنین سریالی بسیار به جاست. برنامه‌ریزی برای پخش سریال «نفوذ» که به یکی از محوری‌ترین وقایع تاریخ انقلاب می‌پردازد در چهلمین سالگرد پیروزی این انقلاب، یک قدم رو به جلو در تصویرسازی درست از تاریخ توسط رسانه ملی است.

حضور عبدالعلی علی‌عسکری، رئیس سازمان صداوسیما در پشت صحنه سریال «نفوذ» یک اتفاق معنادار است. او که آخرین حضورش در پشت صحنه یک مجموعه نمایشی به چند ماه گذشته و سریال “بانوی سردار” پرویز شیخ‌طادی برمی‌گردد، این بار این سریال را برای بازدید انتخاب کرد. علی عسکری ضمن بازدید از جزئیات لوکیشن این سریال به صورت نمادین یک پلان از سریال را با همراهی جواد شمقدری و با حضور بازیگران خارجی این سریال تلویزیونی کارگردانی کرد.

نمایی از سکانسی که علی‌عسگری و شمقدری با هم کارگردانی کردند

این مجموعه تلویزیونی به شش ماه از مقطع تاریخی ایران اسلامی می‌پردازد؛ از دی ۵۷ تا آبان ۵۸ و اتفاقات ۸ ماه از تاریخ انقلاب را در ۳۰ قسمت نشان می‌دهد. همچنین داستان این سریال و ماجراهایی که در آن رخ می‌دهد براساس واقعیت شکل گرفته است. نمایش نفوذ آمریکایی‌ها در عرصه‌های مختلف رژیم ستمشاهی و بحث قانون کاپیتولاسیون ازجمله محورهای مضمونی این سریال است که براساس مستندات موجود، به تصویر کشیده می‌شود. درواقع، سریال “نفوذ” به بازسازی بخشی از حوادث تاریخ کشور که کمتر به آن توجه شده می‌پردازد. البته بناست، فصل‌های دوم و سوم این سریال نیز ساخته شود. فصل دوم این مجموعه به حوادث حین گروگان‌گیری تا کودتای نوژه و آغاز جنگ تحمیلی می‌پردازد و فصل سوم، هشت سال دفاع مقدس را در بر خواهد گرفت.

سریال «نفوذ» به کارگردانی جواد شمقدری

«نفوذ» در زمینه بازیگری نیز از سریال‌های پرچهره محسوب می‌شود. در کنار بازیگران خارجی این مجموعه یعنی “فیلیپ ساترکین” و “سامی بابو”، می‌توان بازیگرانی چون حمید گودرزی، رحیم نوروزی، جلیل فرجاد، علیرام نورایی، احمد نجفی، کیمیا اکرمی، شهره لرستانی، کاوه سماک باشی، امیرمحمد زند، شیوا بلوچی (شهره)، جلال فاطمی، امین اسکندریان، صالح میرزا آقایی و … را نام برد.

اهمیت حمایت از ساخت این سریال زمانی روشن‌تر می‌شود که این موضوع مهم تاریخ معاصر ایران و جهان که امام خمینی(ره) از آن با عنوان انقلاب دوم یاد کرده بود نداشتیم. نکته جالب این است که آمریکایی‌ها زودتر از ما سراغ این موضوع رفتند و قبلاً در فیلم‌هایی چون «نیروی دلتا» و اخیراً نیز با فیلم ضدایرانی «آرگو» به آن پرداختند. موضوع به قدری برای آمریکا مهم است که حاضر شدند اعتبار جایزه اسکار را فدای این فیلم کنند. چون در مراسم اسکار ۲۰۱۴ جایره بهترین فیلم به «آرگو» اعطا شد؛ این درحالی بود که این فیلم، از آثار درجه دو هالیوود محسوب می‌شد. اما انتخاب این فیلم به عنوان اثر برتر سینمای آمریکا و دادن جایزه‌اش توسط میشل اوباما، همسر رئیس جمهور وقت آمریکا نشان داد که با گذشت چهار دهه اما همچنان موضوعی داغ و مهم است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«درس‌هایی از قرآن» هم سن انقلاب شد + عکس – اخبار سینمای ایران و جهان

تسنیم: عمر «درس‌هایی از قرآن» به چهل سال می‌رسد؛ یک برنامه نوستالژیک با محتوا و پرطرفدار که همیشه برای مخاطب پیام دارد. مجری و گرداننده این برنامه حجت‌الاسلام محسن قرائتی است که او به نکته جالبی درباره حقوق خود از تلویزیون اشاره می‌کند که خواندنی است.

روحانی که با لحن ساده و گویا برای مخاطبین صحبت می‌کند؛ همان گویش زیبای کاشانی که اولین‌بار اردیبهشت‌ماه سال ۶۱ بود که به “نمایندگی ولی‌فقیه” در سازمان نهضت سوادآموزی منصوب شد. حضور او در این سازمان تا سال ۸۹ ادامه داشت و الان سال‌هاست که اداره ستاد اقامه‌نماز را برعهده‌دارد. او در این سال‌ها تألیفات خواندنی زیادی در زمینه تفسیر قرآن داشته است. آن طور که گفته می‌شود، او هرگز وسوسه نشد تا به مجلس و وزارت و ریاست گمارده شود. از جمله ویژگی‌های حجت‌الاسلام محسن قرائتی این است که سالها بر خلاف اغلب آخوندها مردم را خنداند و به دنبال شادی حلال برای مردم است.

حجت‌الاسلام محسن قرائتی استاد اخلاق در برنامه «درس‌هایی از قرآن»

اما چطور شد که پای “استاد” به تلویزیون باز شد و «درس‌هایی از قرآن» روی آنتن رفت؟ قرائتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به پیشنهاد استاد مطهری و پذیرش امام(ره) به تلویزیون رفت. این برنامه از سال ۵۸ کار خود را شروع کرد تا امروز که به تعبیر خود “استاد” عمر این برنامه هم‌سن انقلاب است. حجت‌الاسلام قرائتی درباره درآمد خودش در تلویزیون و برنامه «درس‌هایی از قرآن» می‌گوید: ” هر آنچه که نیاز مخاطب است، بیان می‌کنم و این‌گونه نیست که موضوع از سوی شبکه یا جایی مطرح شود و من درباره آن بگویم. سه هفته دیگر حضورم در رسانه‌ملی چهل‌ساله می‌شود یعنی هم‌سن‌ انقلاب!

 حجت‌الاسلام محسن قرائتی و مرحوم حجت‌الاسلام ایرانی نماینده فقید مردم قم در مجلس- جنگ تحمیلی

جالب است که استاد قرائتی در این سال‌ها هیچ دریافتی بابت «درس‌هایی از قرآن» از تلویزیون نداشته است؛ او در این باره می‌گوید: “تا امروز دریافتی از برنامه درس‌هایی از قرآن نداشتم و فقط آن زمانی که حج عمره ۱۰۰ هزار تومان بود، مهمان صدا وسیما شدم و حج رفتم”.

وی درباره دعوت تلویزیون قبل از انقلاب،‌ گفت: “قبل از انقلاب برای اجرای برنامه به رادیو و تلویزیون دعوت شده بودم اما چون نمی‌خواستم بازوی دستگاه طاغوت باشم نپذیرفتم. کم‌کم به شهر‌های مختلف سفر کردم و کلاس آموزشی تشکیل دادم تا اینکه در یکی از سمینارهایی که مقام معظم رهبری و شهید بهشتی حضور داشتند برنامه اجرا کردم. آنجا مقام معظم رهبری(دامه برکاته) مرا مورد تفقد قرار دادند و به منزل خودشان دعوت کردند.

حجت‌الاسلام قرائتی، تصریح کرد: بعد از آن هم مسجد امام حسن(ع) را که در آن نماز جماعت اقامه می‌کردند و از مساجد فعال علیه طاغوت در مشهد بود در اختیارم گذاشتند تا کلاس برگزار کنم. در سفری تبلیغی به اهواز هم با علامه شهید مطهری(‏قدس سره) آشنا شدم. ایشان روش کلاس‌داری مرا دیدند و پسندیدند و بعد از پیروزی انقلاب، با پیشنهاد ایشان و موافقت امام خمینی‌(ره) برای اجرای برنامه به تلویزیون معرفی شدم.

حجت‌الاسلام قرائتی و استاد شهید مرتضی مطهری

این استاد اخلاق خاطره اولین حضورش در تلویزیون را این‌گونه تعریف کرد: “روزی که به سازمان صداوسیما رفتم، با بهانه‏‌گیری و وسواس بسیار از من تست گرفتند و زمانی که در امتحان قبول شدم، پیشنهاد کردند بدون لباس روحانیت برنامه اجرا کنم. روی حرفشان هم مصّر بودند و می‌گفتند ما به جز دو روحانی (حضرت امام و آیت‌الله طالقانی) به دیگران اجازه حضور در این سازمان را نمی‌دهیم. من هم قبول نکردم و گفتم نظر آنان را به اطلاع حضرت امام‏‌(ره) می‌رسانم. به هر حال پذیرفتند با لباس روحانیت برنامه اجرا کنم. در واقع این برنامه تلویزیونی که از باقیات الصالحات شهید مطهری است و با حمایت‏های امام‌(ره) پا گرفت، طبق نظر‌سنجی های سازمان صداوسیما از برنامه‌های موفق بوده است”.

حجت‌الاسلام قرائتی درباره اینکه چطور شد نام این برنامه تلویزیونی را «درس‌هایی از قرآن» گذاشتند، خاطرنشان کرد: پیشنهاد خودم بود که «درس‌هایی از قرآن» عنوان این برنامه تلویزیونی بشود. این نام در یک لحظه به ذهنم رسید. به هر حال قرآن کتاب اصلی مسلمانان است و ریشه مکتب ما هم حرف‌های قرآن است. شیعه و سنی ندارد، سند نمی‌خواهد و مشکوک نیست. همه که نمی‌توانند مفسر قرآن شوند. باید گفت «درس‌هایی از قرآن» یعنی از این آیه چند تا درس می‌گیریم. حساب تفسیر جداست.

 

حجت‌الاسلام محسن قرائتی و مرحوم حبیب‌الله عسکراولادی

عمر «درس‌هایی از قرآن» به چهل سال می‌رسد؛ یک برنامه نوستالژیک با محتوا و پرطرفدار که همیشه برای مخاطب پیام دارد. امیدواریم تلویزیون بتواند برنامه‌های شاخص خود را توسعه بدهد و به جای موازی‌کاری، برنامه‌های دینی و مذهبی را به کسانی واگذار کند که با گویاترین بیان‌ها، بهترین و غنی‌ترین محتواهای دینی را در اختیار مخاطب قرار دهند. شاید مصداق اصلی و حقیقی یک برنامه درست و دقیق و با پیام، «درس‌هایی از قرآن» باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام شهرام ناظری پس از بهبودی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شهرام ناظری طی پیام کوتاهی از افرادی که در مدت کسالت، نگران این هنرمند بودند، تشکر کرد.

به گزارش سینماپرس، شهرام ناظری که چندی پیش به دلیل عفونت ریه در بیمارستان بستری شده بود، با انتشار پیغامی از تمام کسانی که نگران حال این هنرمند بودند، تشکر کرد.

متن پیام بدین شرح است:

«با درود

جا دارد که از کلیه هم‌میهنان عزیزم و دوستداران هنر اصیل ایرانی سپاسگزاری کنم، کسانی که در دوره نقاهت من نگرانم بودند و از طرق مختلف حس، قدردانی، عشق و عاطفه‌شان را به من ابراز داشتند. بی‌شک انرژی همین عشق در بهبود من سرعت بخشید. این همان عشقی است که ما را در محیط نامناسب موسیقی سرپا نگه داشته است.

با تمام وجود از شما ممنونم و دوستتان دارم.»

این خواننده موسیقی ایرانی به دلیل عفونت ریه در بیمارستان بستری بود و کنسرت‌های وی در اصفهان به دلیل بستری شدن و درمان در بیمارستان لغو شده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بی‌عدالتی در دستمزدهای بازیگران تئاتر به شدت غم انگیز است – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری میزان: مدرس و کارگردان تئاتر گفت: این روزها دستمزدهای نجومی به بازیگران داده می‌شود. جالب آنجاست که به طور معمول باید آن بازیگر سه برابر دستمزدش بفروشد اما به هیچ وجه این اتفاق نمی‌افتد. در کنار این نباید هزینه‌های دیگر بازیگران کل پروژه را فراموش کرد.

امیر دژاکام مدرس، کارگردان و نویسنده تئاتر درخصوص بی‌عدالتی در میان بازیگران تئاتر گفت: متاسفانه بی‌عدالتی در دستمزدهای بازیگران تئاتر به شدت غم انگیز است. برخی مواقع دخل و خرج تئاتر جور در نمی‌آید.

وی ادامه داد: این روزها دستمزدهای نجومی به بازیگران داده می‌شود. جالب آنجاست که به طور معمول باید آن بازیگر سه برابر دستمزدش بفروشد اما به هیچ وجه این اتفاق نمی‌افتد. در کنار این نباید هزینه‌های دیگر بازیگران کل پروژه را فراموش کرد.

بازیگر فیلم آزاد به قید شرط نقش تهیه کننده را کلیدی خواند و اضافه کرد: لذا تهیه کننده خصوصی وقتی این میزان دستمزد را به یک هنرپیشه پرداخت می کند به دلیل محبتش به وی یا وابطه اش با وی نیست بلکه به این خاطر است که مردم بابت حضور آن هنرپیشه به گیشه پرداخت می کنند.

وی ادامه داد: وقتی از زاویه دیگری به موضوع بنگریم یعنی به این بازیگر ۵۰ میلیون پرداخت شود تهیه کننده که در بخش خصوصی در حال فعالیت است معتقد است این گیشه با حضور این بازیگر ۵۰ میلیون تومان فروش نمی کند. این بازاری است که من آن را تبیین می کنم و نمی گویم این درست یا نادرست است اما بخش زیادی از آن اینگونه است.

این بازیگر به قوانین حاکم بر عرصه تئاتر و چارچوب های آن اشاره و اظهار کرد: در همه دنیا قوانین تئاتر تجاری، تئاتر ملی، تئاتر دانشجویی، تئاتر دانش آموزی با هم تفاوت دارند حتی جغرافیا و سالن های اجرا نیز متفاوت از یکدیگر است مثلا ما نمی دانیم سالن اصلی تئاتر شهر و تالار وحدت مختص تئاتر ملی یا تئاتر تجاری ماست؟! تماشاگر هم مطلع نیست.در این صورت است که حتی بازار کار هم دچار آشفتگی می شود.

دژاکام برای اصلاح دسته بندی در تئاتر توضیح داد: به عقیده من باید آثار را دسته بندی کرد و تابلو داشته باشند. همان گونه که کالاهایمان را براساس برچسب های آنها خریداری می کنیم تئاترهای ما هم باید دارای برچسب باشند. در نتیجه نبود چنین برچسبی است که هنرپیشه سینما در تئاتر دانشجویی بازی می کند و علتش را نمی دانیم! در تئاتر آوانگارد یک هنرپیشه حرفه ای حضور دارد و دلیلش را نمی دانیم! در چنین شرایطی است که قواعد به هم می ریزد. در حال حاضر در تئاتر بیشتر به گفت و گو نیاز داریم تا این موارد را تبیین کنیم و سپس به دنبال وضع قوانین جدید باشیم.

وی در ادامه افزود: وقتی گفته ایم سالن اصلی تئاتر شهر تئاتر ملی است باید در این تئاتر درباره تئاتر ملی با حضور هنرمندان ملی کار شود اما پسر یک کارخانه دار با سه میلیارد تومان سرمایه گذاری تئاتر اصلی شهر را رزرو می کند. من این مطالب را چهار سال پیش اعلام کرده ام. اگر قرار باشد سالن های ملی ما تبدیل به تجاری شوند یک تهیه کننده شخصی بسیار راحت آن را رزرو می کند.

مشاهده خبر از سایت منبع