X

بایگانی دی 16, 1397

دفتر سینمایی

گزارش تصویری روز ششم جشنواره فیلم «عمار» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ششمین روز اکران فیلم های جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور اقشار مختلف مردم و علاقمندان در سینما فلسطین برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، ششمین روز اکران فیلم های جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور اقشار مختلف مردم و علاقمندان در سینما فلسطین برگزار شد.

.

ammar6 (6)

ammar6 (9)

ammar6 (2)

ammar6 (4)

ammar6 (1)

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سام نوری مجری مسابقه «ایرونیجات» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «سام نوری» برای اجرای اولین مسابقه شبکه ایران کالا با عنوان «ایرونیجات» انتخاب شد.

به گزارش سینماپرس، «ایرونیجات» به کارگردانی رضا مهرانفر و تهیه کنندگی سیدحسین هادیان فر این روزها در پیش تولید قرار دارد و حضور سام نوری به عنوان مجری در آن قطعی شده است.

«ایرونیجات» رقابتی برای تعیین قیمت واقعی کالاهای مختلف است و شامل بخش ها و مراحل مختلفی خواهد بود که علاوه بر شرکت کنندگان داخل استودیو، بینندگان را نیز درگیر می کند.

سام نوری آخرین بار در تلویزیون سری دوم سریال «دیوار به دیوار» را روی آنتن داشت و پیش از آن نیز در نقش وکیل خاندان دیوان سالار در «شهرزاد۳» نقش آفرینی کرده بود. او چندین همکاری با مهران مدیری نیز در آثاری چون «در حاشیه»، «عطسه»، «شوخی کردم»، «قهوه تلخ» و «مرد دوهزارچهره» داشته است.

«نهنگ عنبر» آخرین کار سینمایی اکران شده نوری و «نهنگ آبی» سریال در حال ساخت فریدون جیرانی از کارهای دیده نشده او است.

«ایرونیجات» با هدف معرفی کالاهای ایرانی و آشنایی مخاطبان با قیمت های واقعی اجناس ساخته می شود و بنا است از بهمن ماه به صورت هفتگی به عنوان اولین مسابقه شبکه ایران کالا روی آنتن برود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شاهرخ دولکو : فیلم‌های جشنواره امسال تنوع ژانری دارند/تلاش کردیم بهترین فیلم‌ها را انتخاب کنیم

شاهرخ دولکو، از اعضای هیأت انتخاب سی‌ و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: آثار راه‌یافته به جشنواره‌ امسال نسبت به گذشته، تنوع بیشتری از نظر ژانر و مضمون دارند و تعداد فیلم‌های متوسط به بالا بیشتر شده که از نکات مثبت این دوره از جشنواره است.

این منتقد و کارگردان در گفت‌وگو با ستاد خبری سیوهفتمین دوره‌ جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه جشنواره سی‌وهفتم در مسیر قبلی سینمای ایران جلو رفته است، گفت: در این دوره از جشنواره تنوع بیشتری به‌لحاظ ژانر و مضمون در آثار سینمایی به‌وجود آمده و تعداد فیلم‌هایی که از نظر منتقدان و تماشاگران میتوانند قابل تأمل باشند، به نسبت به سال‌های قبل، کمی بیشتر شده که از جمله نکات مثبت جشنواره‌ امسال است.

او درباره‌ تجربه‌اش به‌عنوان عضو هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر، اظهار کرد: جذاب‌ترین بخش کار، این بود که در مدت ۲۰ روز تقریبا تمام آثار تولیدشده در طول یک سال گذشته در سینمای ایران را دیدم. این برای من فرصت بسیار ویژه‌ای بود و خوشحالم که دعوت دوستان را قبول کردم و عضو هیأت انتخاب جشنواره شدم، چون این موقعیت ویژه‌ای است که نصیب هر کسی نمی‌شود.

دولکو در ادامه گفت: فیلم‌هایی که امسال در هیأت انتخاب دیدیم خیلی ناقص نبودند و بیشترین کمبودی که داشتند به بخش آخر کار فیلمسازی یعنی میکس صدا، موسیقی و جلوه‌های ویژه بصری یا کامپیوتری مربوط بود. بیشتر فیلم‌هایی که امسال دیدیم، این بخش‌ها را نداشتند ولی نمی‌توانیم بگوییم که ناقص بودند.

او گفت: ما با توجه به حال‌وهوای فیلم و شناختی که از کارگردان داشتیم، می‌دانستیم با چه فیلمی مواجه هستیم. البته چند فیلم خیلی ناقص بودند که ترجیح دادیم آن‌ها را نبینیم و توصیه کردیم، فیلم کامل را به دست ما برسانند، چون نمی‌توان براساس نسخه ناقص، درباره فیلم قضاوت کرد.

کارگردان فیلم کوتاه «متأسفانه» (۱۳۹۴) درباره بار مسئولیتی که به‌عنوان یکی از اعضای انتخاب‌کننده فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره بر دوش‌اش گذاشته شده بود، اظهار کرد: این مسئولیت یک تجربه، عجیب بود. همه کسانیکه به جشنواره فیلم می‌دهند، علاقه دارند اثرشان در بخش مسابقه پذیرفته شود، اما محدودیتی برای حضور فیلم‌ها در بخش مسابقه وجود دارد، چه در بخش «نگاه نو» (فیلم‌های اول) که فقط ۱۰ فیلم انتخاب می‌شوند و چه در بخش «سودای سیمرغ» که شامل ۲۲ فیلم است.

او ادامه داد: من به‌عنوان عضو هیأت انتخاب جشنواره، از ابتدای دیدن فیلم‌ها، به این موضوع توجه داشتم که برخی فیلم‌های موردپسند من یا دیگر از اعضای هیأت، ممکن است با اختلاف یک یا دو رأی به بخش مسابقه وارد نشوند اما آنچه برای من مهم بود و سعی کردم در این مدت به آن عمل کنم، این بود که با شرافت، صداقت و وجدان به فیلم‌ها نگاه کنم و تمام سعی خود را کردم که فیلم‌ها را کاملِ کامل، حتی بدون پلک زدن ببینم، حتی اگر بخش‌هایی از فیلم واضح نبود، فیلم را به عقب برمی‌گرداندیم تا دوباره آن بخش را ببینیم.

دولکو اظهار داشت: بعضی فیلم‌ها را حتی دوبار دیدیم و در مجموع، تلاش کردیم بهترین‌ها را انتخاب کنیم. البته طبیعی است که عده‌ای از انتخاب‌های ما راضی و برخی هم ناراضی باشند، این شرایط در هر هیأت انتخاب و هیأت داوری رخ می‌دهد و نشان‌دهنده این نیست که کار ما درست بوده یا خیر، بلکه سلیقه‌ها و تفاوت‌های جزئی بین فیلم‌هاست که سبب می‌شود یک فیلم حتی با یک رأی بیشتر به بخش مسابقه راه یابد. 

این منتقد سینما، یکی از نکات خوب جشنواره‌ امسال را تنوع موضوعی و ساختاری فیلم‌ها دانست و گفت: فیلم‌های امسال به‌لحاظ مضمون و ساختار یعنی ژانر و نوع فیلم، تنوع خوبی دارند و همه نوع فیلمی در میان آثار راه‌یافته به بخش‌های «نگاه نو» و «سودای سمیرغ» وجود دارند. انواع ژانرهای سینمایی از کمدی گرفته تا سیاسی، اجتماعی و … در میان فیلم‌های ارائه‌شده به جشنواره وجود داشتند و آثار، مضمون‌های بسیار متفاوتی داشتند. ما نیز تلاش کردیم فیلم‌ها را به‌نحوی انتخاب کنیم که ژانرها و موضوع‌های مختلف را در بخش مسابقه‌ جشنواره ببینیم.

دولکو در بخش پایانی سخنانش اظهار کرد: در میان فیلم‌های بخش «نگاه نو» یعنی کارگردان‌هایی که اولین آثارشان را ارائه کرده‌اند و همچنین در میان آثار بخش «سودای سیمرغ» کارگردان‌هایی که آثار دوم یا سوم خود را ساخته‌اند، به نظرم افراد بااستعداد و خلاقی حضور دارند که می‌توانند به پیشرفت هنری و فرهنگی سینمای ایران کمک کنند.

دفتر سینمایی

پرکارترین و کم‌کارترین هنرمندان جشنواره فجر ۳۷ /غایب بزرگ کیست؟

در این گزارش کمّ و کیف هنرمندان حاضر در جشنواره فیلم فجر امسال را بخوانید.

دیروز اسامی همه فیلم‌های حاضر در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش‌های مختلف اعلام شد.

با نگاهی به لیست بازیگران حاضر در جشنواره امسال در می یابیم که مهرداد صدیقیان با چهار فیلم در بخش مردان و مهناز افشار و پانته آ پناهی‌ها با سه فیلم در بخش زنان پرکارترین بازیگران هستند و از شهاب حسینی به عنوان غایب بزرگ این دوره می‌توان نام برد.

جالب است که مهرداد صدیقیان در جشنواره سی و ششم فیلم فجر، فیلمی در عرصه رقابت نداشت و باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی برای این بازیگر در این دوره خواهد افتاد.

از سویی امسال رقابت بازیگرانی چون حامد بهداد، نوید محمد زاده، فرهاد اصلانی، هادی حجازی فر و امین حیایی که در نقش‌های جدی خوب ظاهر می‌شوند، حائز اهمیت است.

در ادامه این گزارش به معرفی بازیگران، کارگردانان و برخی تهیه کنندگان کم کار و پرکار جشنواره امسال می پردازیم. 

پرکارترین بازیگران فجر ۳۷ 

 

چهار فیلم

مهرداد صدیقیان با فیلم‌های «ایده اصلی»، «سمفونی نهم»، «طلا»، «سونامی»

 

سه فیلم

علی مصفا  با فیلم‌های «سال دوم دانشکده من»، «روز‌های نارنجی»، «مردی بدون سایه»

سعید آقاخانی  با فیلم‌های «بنفشه آفریقایی»، «قسم»، «حمال طلا»

فرهاد اصلانی  با فیلم‌های «متری شیش و نیم»، «مردی بدون سایه»، «مسخره باز»

بهرام رادان  با فیلم‌های «آشفتگی»، «ایده اصلی»، «سونامی»

بابک حمیدیان  با فیلم‌های «معکوس»، «مسخره باز»، «سال دوم دانشکده من»

مهناز افشار  با فیلم‌های «آشفتگی»، «قسم»، «ناگهان درخت»

پانته آ پناهی‌ها  با فیلم‌های «جمشیدیه»، «درخونگاه»، «ناگهان درخت»

 

دو فیلم

حامد بهداد  با فیلم‌های «قصر شیرین»، «جان دار»

جواد عزتی با فیلم‌های «ماجرای نیمروز رد خون»، «جان دار»

پیمان معادی  با فیلم‌های «متری شیش و نیم»، «ناگهان درخت»

نوید محمدزاده  با فیلم‌های «سرخ پوست»، «متری شیش و نیم»

مهران احمدی  با فیلم‌های «آشفتگی»، «روز‌های نارنجی»

پریناز ایزدیاز با فیلم‌های «سرخ پوست»، «متری شیش و نیم»

هدیه تهرانی  با فیلم‌های «مسخره باز»، «روز‌های نارنجی»

لیندا کیانی  با فیلم‌های «دیدن این فیلم جرم نیست»، «پالتوشتری»

 

یک فیلم

فاطمه معتمد آریا، علی نصیریان، اکبر زنجانپور، صابر ابر، شبنم مقدمی، سیامک انصاری، بهاره کیان افشار، لیلا زارع، مریلا زارعی، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، سام درخشانی، دیبا زاهدی، سارا بهرامی، حامد کمیلی، امین حیایی، جمشید هاشم پور، ژاله صامتی، ویشکا آسایش، پدرام شریفی، حبیب رضایی، مانی حقیقی، حمید فرخ نژاد، ساره بیات، محمدرضا فروتن، الناز شاکردوست، نگار جواهریان، هومن سیدی، طناز طباطبایی، هوتن شکیبا، محسن تنابنده، لیلا حاتمی، امیر آقایی، بهنوش طباطبایی، محسن کیایی، هادی حجازی فر، باران کوثری، رعنا آزادی ور، امیر مهدی ژوله، محمد رضا غفاری، شهرام حقیقت دوست هر یک با یک فیلم در جشنواره سی و هفتم فجر شرکت کرده اند.

 

کارگردان‌هایی که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته حضور داشتند و امسال هم هستند

بهرام توکلی با فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» در جشنواره سال قبل حضور داشت و امسال با فیلم «تختی» به جشنواره آمده است.

محمد حسین مهدویان فیلم سینمایی «لاتاری» را سال گذشته ارائه داد و امسال هم با «ماجرای نیمروز رد خون» به جشنواره آمده است.

تهیه کنندگان پرکار این دوره و یا حاضر در چند دوره متوالی بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر

سید محمود رضوی ( تهیه کننده آثار جشنواره ای چون ماجرای نیمروز رد خون، لاتاری، ماجرای نیمروز، سیانور، خانه‌ای در خیابان چهل و یکم و دلبری)

علی قائم مقامی (تهیه کننده آثار جشنواره ای چون تیغ و ترمه، کفش هایم کو، جشن دلتنگی)

سعید ملکان (تهیه کننده آثار جشنواره ای چون تختی، تنگه ابوقریب، ویلایی‌ها، ابد و یک روز و برادرم خسرو )

محمد حسین قاسمی (تهیه کننده آثار جشنواره ای چون شبی که ماه کامل شد، مصادره، نفس)

علی مصفا هم امسال تهیه کنندگی دو فیلم را بر عهده دارد.

حال باید منتظر ماند و دید رقابت بین کارگردان‌ها، بازیگران و دیگر عوامل سازنده یک اثر – که در بخش مسابقه قرار دارند- به چه صورت پیش می‌رود و سیمرغ‌های بلورین فجر ۳۷ به چه کسانی می‌رسد؟

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دفتر سینمایی

«دنگ و فنگ روزگار» به مهدی امینی خواه رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه طنز «دنگ و فنگ روزگار» به کارگردانی جواد مزدآبادی و تهیه کنندگی امیر طالبی کاشانی با اضافه شدن مهدی امینی خواه به تصویربرداری خود در محله طرشت تهران ادامه می دهد.

به گزارش سینماپرس و به نقل از روابط عمومی سیما فیلم؛  این مجموعه تا کنون بیش از ۳۵ درصد ازمراحل فیلمبرداری خود را پشت سر گذاشته و بعد از لوکیشن مغازه فریدون (غلامرضا نیکخواه آزاد)  در منطقه طرشت گروه برای ادامه تصویربرداری به خانه ای در سعادت آباد خواهند رفت.

ایفای نقش های محوری این مجموعه برعهده سیروس گرجستانی و محمد نادری است؛  دو دوستی که طی شراکت دچار مشکلاتیمی شوند و ناچار هستند طی سال ها این مشکلات را پنهان کنند.  همین مساله باعث رقم خوردن اتفاقات مختلف طنز می شود.  

«دنگ و فنگ روزگار»  سریالی اپیزودیک است که در کنار آن یکداستان محوری و اصلی روایت می شود.  هر هفته یک قصه جدیدشروع شده و با پایان هفته به اتمام می رسد به این ترتیب این مجموعهذ ۳۰ قسمتی تقریبا ۵ فصل ۶ قسمتی را در برمی گیرد.

پیش بینی می شود تصویربرداری این مجموعه که اوایل آبان ماه کلید خورده تا پایان سال به اتمام برسد و در سال ۹۸ از شبکه یک سیما روانه آنتن شود.

سیروس گرجستانی،  محمد نادری،  نیما شاهرخ شاهی،  بیژن بنفشه خواه،  زهره فکور صبور،  سوگل طهماسبی،  محمد فیلی، غلامرضا نیکخواه،  امیر غفارمنش،  ساعد هدایتی،  شیرین آقارضاکاشی،  پانته آ مهدی نیا،  سینا رازانی،  زهرا داوود نژاد،  مهری آلآقا،  مریم شاه ولی،  مینا نوروزی،  ساقی زینتی،  بیتا خردمند، عباس محبوب،  طاهر علایی،  فریده دریامج،  ژیار محمدزاده،  ساره صحرایی،  ستاره صحرایی،  سیروس میمنت و ….. از جمله بازیگران این مجموعه پُربازیگر هستند.

بخشی از عوامل این مجموعه عبارتند از تهیه کننده: امیرحسین طالبی کاشانی،  کارگردان: جواد مزدآبادی،  طراح و سرپرست فیلمنامه: حسن وارسته،  نویسندگان: حسن وارسته و امیر شاداب، مدیر تصویربرداری: خسرو دادگرمرا،  تصویربردار: مهدی دادگرمرام،  مدیر صدابرداری و صدا گذاری: امید قربانی،  دستیار اولکارگردان: مهدی برگ نیل،  برنامه ریز: امید همتی فراز،  دستیارانکارگردان: مجید معافی و رضا لشگری،  منشی صحنه: آرزوقربانی،  مدیر تولید: بیژن محرمی،  طراح گریم: امید گلزاده،  طراحصحنه و لباس: کینوش ایزدی،  مجریان گریم: عاطفه تهرانی،  امیرخدادای،  میلاد بهداد و نسیم رضازاده،   مجری نور: حمید کردبچه، دستیاران تصویر: محمد موسوی،  عباس پرهیزکار،  انصار زرینجامه و ایمان رستمی،  اپراتور دوربین: محمدرضا ابراهیم،  دستیاراول صحنه: قاسم مربی،  دستیاران صحنه و لباس: سارا سعادت، سحر سطوت و پویا نجفی،  دستیاران صدا: حسین شریفی وحسین حسنی،  مدیر تدارکات: حسین امینی،  دستیار اولتدارکات: محمد رسول ابراهیم پور.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت محمدرضا شمس از «ضحاک» بار دیگر خواندنی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کتاب «ضحاک» نوشته‌ محمدرضا شمس با تصویرگری پیمان رحیمی‌زاده برای دومین بار وارد بازار کتاب کودک و نوجوان شد.

به گزارش سینماپرس، شمس در این کتاب که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده به نقل داستان تولد تا به بند کشیده شدن ضحاک پرداخته است. داستان با روایت نیکی‌های مرداس آغاز شده و با مناظره‌ ضحاک با اهریمن بر سر به دست آوردن تاج و تخت ادامه پیدا می‌کند.

بر این اساس در یک روایت تو در تو خواننده‌ نوجوان با بخشی از ادبیات کلاسیک ایران آشنا می‌شود. محمدرضا شمس نویسنده‌ شناخته شده‌ کودک و نوجوان تنها به بازنویسی اثر دست زده است.

روایت ضحاک در چند بخش با عنوان «ضحاک»، «مرداس»، «پادشاهی ضحاک»، «جمشید»، «ارمایل و گرمایل»، «خواب دیدن ضحاک»، «فریدون»، «کاوه آهنگر» و… نقل شده است.

در بخشی از این روایت آمده است: «فرانک، فریدون را به البرز کوه برد و به مردی پرهیزکار سپرد که دل از دنیا بریده بود و گوشه‌ تنهایی گزیده بود و روزگار را به دعا و نیایش می‌گذراند. فریدون رشد کرد و بالید تا به ۱۶ سالگی رسید. روزی در پی مادر از کوه پایین آمد. او را یافت و سبب این جدایی را جویا شد. فریدون چون دانست ضحاک، پدر و دایه‌اش را کشته است. کینه‌ او به دل گرفت و سوگند یاد کرد به کین‌خواهی آن‌ها برخیزد.»

گفتنی است این اثر که ۲۰هزار تومان قیمت دارد، نخستین بار در سال ۱۳۹۳ با شمارگان ۷هزار نسخه به دست مخاطبان گروه سنی «د» (۱۲ تا ۱۴ سال) رسیده و هم اکنون در ۵هزار نسخه بازنشر شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چهل سال، چهل فیلم، چهل نما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرهنگسرای امید سیر تطور و تحولات سینمایی چهل سال پس از انقلاب اسلامی را بررسی می کند.

به گزارش سینماپرس؛ مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۳ در آستانه چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی و با هدف بررسی سیر تطور و تحولات این چهل سال اخیر در حوزه سینمای کشور اقدام به تولید مجموعه ویدئویی دیدنی با عنوان “چهلنما” کرده است.

در این مجموعه که از ۱۲ دیماه سال جاری در فضای مجازی بویژه اینستاگرام منتظر می گردد در آیتم های کوتاه به معرفی و بررسی چهل فیلم برتر پس از انقلاب اسلامی پرداخته می شود .

عمده موضوعات و رویکردهای این چهل فیلم منتخب در حوزه انقلاب اسلامی ، دفاع مقدس ، ارزشهای اخلاقی ، گفتمان انقلاب اسلامی و … است که هر روز به معرفی و بررسی یکی از این آثار پرداخته می شود.

نقاط عطف انقلاب اسلامی همچون تحولات پس از انقلاب ، دسیسه های دشمنان در سالهای ابتدایی انقلاب ، شروع جنگ تحمیلی و تاثیرات آن بر زندگی فردی و اجتماعی افراد، تحولات اجتماعی و فرهنگی دهه های ۷۰ و ۸۰ و همچنین موضوعاتی چون : دفاع از حریم اهل بیت و مدافعان حرم را می توان در سیر حیاط سینمای پس از انقلاب به خوبی مشاهده نمود.

همچنین بناست این محصول فرهنگی در قالب یک مستند دو بخشی تهیه و عرضه گردد.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این خبر و دیگر برنامه های مجموعه می توانند به  فرهنگسرای امید به نشانی : میدان امام حسین (ع) ؛ خیابان ۱۷شهریور ؛ خیابان خشکبارچی ؛ بوستان خیام مراجعه نمایند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم/دومین تیرز برنامه «عصر جدید» علیخانی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بعد از انتشار نخستین تیزر برنامه «عصر جدید»، دومین تیزر رسمی این برنامه استعدادیابی منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، سازندگان برنامه «عصر جدید» اعلام کرده اند اگر صاحب استعدادی در زمینه‌های سرگرمی، هنری و ورزشی هستید و برای ارسال ویدئو و شرکت در این مسابقه بزرگ، سوال و ابهامی دارید، این کلیپ، به سوالات و ابهامات شما پاسخ می‌دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهدی نقویان: «نفوذ» از جاسوسی پیچیده‌تر است – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری مهر: مهدی نقویان کارگردان مستند «خارج از دید ۲» درباره حساسیت این مجموعه که به موضوع نفوذ دشمنان در ساختار و نهادهای کشور می پردازد، توضیح داد.

 مجموعه مستند «خارج از دید ۲» به کارگردانی مهدی نقویان در ۲ فاز ۱۰ قسمتی ساخته شده و تاکنون بخشی از آن روی آنتن شبکه سه سیما رفته است. این مجموعه به مصادیق مختلف نفوذ در کشور می پردازد و در پرونده هایی چون استارتاپ و کارآفرینی، سازمان های مردم نهاد، مراکز دینی و… مصادیق نفوذ را بررسی می کند. این مستندها واکنش های مختلفی را هم در برداشته است که مهدی نقویان در گفتگویی در این باره توضیح می دهد.

مجموعه مستند «خارج از دید ۲» با موضوع نفوذ در حوزه های مختلف از شنبه ۸ دی ماه بعد از اخبار شبانگاهی ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه سه سیما رفته است.

مشروح این گفتگو را در زیر می خوانید:

*این روزها مستند «خارج از دید ۲» از شبکه سه سیما در حال پخش است که از زاویه های مختلفی نفوذ را معرفی می کن.د چه ضرورتی باعث شد تا به ترسیم نفوذ دشمن در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و… بپردازید؟

– بعد از فتنه ۸۸ بیشترین و مهمترین کلیدواژه ای که در فرمایشات رهبر انقلاب دیده می شد مفهوم نفوذ بود اما در این باره کار رسانه ای نشد و یا به دلیل مسایل امنیتی کمتر درباره برخی از مصادیق نفوذ سخنی گفته شد و اگر هم حرفی زده می شد بیشتر شعاری بود. مجموعه مستند «خارج از دید» در همین راستا تولید شد تا بتواند ذهن مخاطب را روشن کند. ما پیش از این مجموعه مستند «خارج از دید ۱» را ساختیم که مورد توجه قرار گرفت و چون بسیاری از این اتفاقات به بحث نفوذ ختم می شد سراغ ساخت فصل دوم این مجموعه با محوریت نفوذ رفتیم.

نفوذ یک مرحله بالاتر از جاسوسی و حتی پیچیده تر از آن است. در جاسوسی ممکن است کسی سندی را افشا کند و ردپایی از خود به جا بگذارد ولی نفوذ بسیار نرم تر انجام می شود و فردی که کنار شماست و حتی کسی که به عنوان کارافرین کار می کند ممکن است همان فرد نفوذی باشد و بخواهد با بودجه هایی که تزریق می شود، سبک زندگی ایرانی-اسلامی را مورد هدف قراردارد و پایه های حکومت را سست کند.

*مخاطب در این مستند با استارتاپ ها و حتی اپلیکیشن هایی مواجه می شود که به قول شما برخی از مصادیق نفوذ هستند. آیا این مساله مخاطب را نسبت به پیرامونش نگران نمی کند؟

– طبیعتا چون این مسایل تاکنون رسانه ای نشده ممکن است عده ای را با موضع گیری مواجه کند. ما در این مجموعه تاکید داریم که ممکن است نفوذ به همه جا از کارخانه شکلات سازی گرفته تا رسانه ملی وارد شود. ما شاید حدود ۱۰۰ هزار استارتاپ در کشور داشته باشیم که در این مستند به چند نمونه از آنها که مصداق نفوذ بودند پرداختیم که این پرونده ها با هشیاری مقامات امنیتی کشف شده اند.

محدودیت هایی که در حوزه نفوذ وجود دارد و همچنین نوعی جو رسانه ای از طرف شبکه هایی مثل بی بی سی و یا حتی در فضای مجازی علیه امنیت و سیستم قضایی باعث شده است که فقط تهمت و بهتان وارد کنند و گویی ما با نظام ظالمی مواجه هستیم که بدون هیچ دلیلی افرادی را مجرم می شناسند و آن‌ها را مجازات می کنند. ما در همین مجموعه مستند هم نشان می دهیم که در فضای رسانه، محیط زیست و حتی در مراکز دینی با این نفوذ مواجه شده ایم. مثلا ما چند قسمت از این مجموعه را به حوزه خانواده اختصاص دادیم و درباره تهاجم فرهنگی و نفوذ زنان و کارهایی که در این حوزه انجام شده است اشاره کردیم که در اغلب آنها مقاصد فمینیستی و ضداسلامی نهفته است. ما در همین مجموعه مستند نشان می دهیم که بخشی از مسایل زنان متوجه جنسیت خودشان است به طور مثال هما هودفر چندین سال است روی بحث زنانه شدن مجلس کار می کند و تعداد کمتر نمایندگان زن در ایران را بحران حکومت اسلامی دانسته و با انقلاب ۵۷ مرتبط می کند درحالیکه طبق گفته خودش، در کل دنیا نسبت زنان به مردان در پارلمان حدود ۱۹ درصد است و این مساله ربطی به اسلام و مباحث دینی ندارد بلکه مرتبط با تفاوت جنستی زن و مرد است.

*فکر نمی کنید حضور کارشناس برای تحلیل و حتی صحه گذاشتن بر این مباحث می توانست مرجع دیگری برای مخاطب باشد تا بهتر بتواند به این روایات استناد کند؟

– این جنس مستندی که پخش می شود کارشناس‌محور نبود و همانطور که گفتم عرصه تجربه نشده ای است. ما خواستیم به صورت عمقی روی این مباحث و سوژه ها کار کنیم تا به این تفکر که برخی فکر می کنند نفوذ توهم است تلنگر زده باشیم.

با این حال اگر ما می خواستیم همه تلاش های شبانه روزی نهادهای نظارتی را بیان کنیم و با کارشناس هم گفتگو کنیم به مجموعه ای طولانی تر تبدیل می شد.

ما دوست داریم مستندسازان درباره هر موضوع از برنامه ما، آثار دیگری بسازند همچنین پیشنهاد دادیم که یک برنامه استودیویی پس از پخش مستند وجود داشته باشد تا بتوان تحلیلی نیز نسبت به مباحث ارایه کرد.

*تحقیقات شما در این پروژه به چه صورت بود و با توجه به پیچیدگی این کار از چند نفر در تیم تحقیقاتی خود بهره گرفتید؟

– هر قسمت از این مجموعه شامل تلاش های چندین ساله نهادهای امنیتی و قضایی است که این سرنخ ها را پیدا کرده است. نفوذ مثل دزدی نیست بلکه فرد هیچ ردپایی از خود به جا نمی گذارد بنابراین تحقیقات ما بسیار پیچیده بود. یک گروه پنج نفره تحقیق داشتیم و در تمام این تحقیقات سراغ مدارک و اسناد رفتیم و اگر اسناد ما واقعی نباشد با مشکلات و مسایل بعد از پخش آن‌ها مواجه خواهیم شد.

*این تحقیقات چقدر طول کشید؟

– حدود ۲ سال تحقیقات طول کشید و همه پرونده هایی که در این سال ها وجود داشت و حتی بیوگرافی های افراد درگیر، بررسی شد که در نهایت خروجی کار ما ۲۰ قسمت شد که در دو فصل ۱۰ قسمتی پخش می شود و به ۲۰ موضوع اصلی در نفوذ اشاره شده است. همچنین به طور آماری می توان گفت بیش از ۵۰ پرونده در این مجموعه بررسی شد. در قسمت های آینده هم مخاطبان می توانند این نفوذ را در حوزه تغذیه و محصولات تراریخته، مراکز دینی، دانشگاه، رسانه و… مشاهده کنند.

*موانعی هم در ساخت این مجموعه داشتید؟

– ساخت کل این مجموعه هم برای فیلمساز و هم نهاد مسئول بسیار سخت بود چون منِ فیلمساز نمی دانم خروجی کار چقدر مورد انتظارم است و مسئول هم نمی داند چه اتفاقی ممکن است برای پرونده ها رخ دهد حتی در فهم کلمه نفوذ برای مخاطب سختی هایی وجود دارد و  فکر می کند این فرد لزوما باید اسلحه و سلاح یا پوشش عجیبی داشته باشد. به طور مثال در بخش سیاسی ممکن است بسیاری موضع گیری کنند اما فردی مثل باقر نمازی که از وزارت خارجه آمریکا و نهادهای حکومتی آمریکا  پول دریافت کرده که مدارک آنها هم موجود است چه توجیهی برای کارش دارد؟ اگر در کشور خود ما برای یک نفر از سپاه، بیت رهبری و سایر نهادهای اینچنینی پول واریز شود و بعد با این پول برود در آمریکا و سبک زندگی انقلابی-اسلامی را ترویج دهد و یا در انتخابات آن کشور تاثیرگذار باشد چه بلایی بر سرش می آورند؟

*البته حمله و نقدهای تند به برنامه تان کم نبوده است. چه بخشی از این موضع گیری ها به پرداخت های غیرحرفه ای مربوط می شود؟

– رسانه های آن طرفی ما را با یک بمباران رسانه ای مواجه می کنند ولی ما در این طرف هیچ کاری انجام نمی دهیم. ما اینقدر درباره کلمه «نفوذ» بد کار کرده ایم که مردم از شنیدن آن زده می شوند. این موضوع به شدت دستمالی شده است و رسانه های غربی درباره آن بسیار کار کرده اند، ذهنیت های منفی بافته اند و یک مجموعه نمی تواند یک شبه این ذهنیت را تغییر دهد. مخاطب گارد محتوایی دارد چون رسانه های آن طرفی خوب کار کرده اند و رسانه های ما هم بد کار کرده اند. اگر ما فرمایش رهبری را چراغ راه بدانیم از کلیدواژه ایشان که «نفوذ» بوده است نیز استفاده می کنیم اما یک مجموعه خوب و یا حتی بد نیز درباره نفوذ ساخته نشده است. انتظار است نهادهای فرهنگی و انقلابی از این دست کارها انجام بدهند که متاسفانه تاکنون رخ نداده است.

در پایان می خواهم از خبرنگارانی که از این مجموعه حمایت کردند تشکر کنم. همچنین از مدیران تلویزیون که از این مجموعه حمایت کردند تشکر می کنم. مجموعه «خارج از دید ۱» به دلیل مشکلاتی که در پخش داشت به طور کامل روی آنتن نرفت اما امسال این مجموعه خیلی خوب حمایت شد. علی فروغی مدیر شبکه سه بهترین زمان آنتن را به ما داد و اگر حمایت های دکتر علی عسکری رییس صداوسیما و دکتر میرباقری معاون سیما نبود این مجموعه پخش نمی شد. به هر حال روی این کارها حساسیت زیادی وجود دارد و فشارها از بیرون به صداوسیما وارد می شود و با همه اینها این فصل از مستند پخش مناسبی داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رپرتاژ آگهی شبکه ضدایرانی برای تئاتر لاکچری – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: شبکـه ضد ایـرانی «ایـران اینتـرنشنـال» بـرای تئـاتر لاکچـری «بینـوایان» که کـارگـردان آن یک مـدیـر دولتی است رپـرتاژ آگـهی رفت.

شبکه ایران اینترنشنال که سابقه حمایت از انفجار تروریستی اهواز، پخش همایش گروهک تروریستی منافقین و همراهی با رضا پهلوی فرزند شاه مخلوع را دارد، در یک رپرتاژ آگهی تمام عیار سراغ تئاتر لاکچری «بینوایان» رفت که این شب‌ها در سالن بزرگ یک هتل شمال شهر تهران برگزار می‌شود. از نکات جالب توجه این رپرتاژ آگهی، گفت‌وگوی اختصاصی این شبکه ضد ایرانی با حسین پارسایی، کارگردان تئاتر «بینوایان» است. کانال خبری «ستاره‌سینما» با انتشار ویدئوی این رپرتاژ و با اشاره به مسئولیت پارسایی در وزارت ارشاد، می‌نویسد: «اگر یک فیلمساز با یک تلویزیون سیاسی و مخالف مصاحبه کند، برخورد آقای پارسایی با عنوان مدیر کل نمایش خانگی وزارت ارشاد چه خواهد بود؟»

این رسانه می‌افزاید: «آیا بین این تبلیغ با سردبیری ایران اینترنشنال توسط علی اصغر رمضان پور معاون وزیر ارشاد دولت اصلاحات رابطه‌ای وجود دارد یا تمام این اتفاقات تصادفی بوده است؟»، در آخر نویسنده تأکید می‌کند: «چه منطقی برای تبلیغ نمایش اشرافی یک مدیر دولتی و ممیز جمهوری اسلامی توسط یک شبکه سیاسی مخالف جمهوری اسلامی وجود دارد؟» مصاحبه با شبکه‌های ضد انقلاب یا وابسته به ضد انقلاب جرم است. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه می‌گوید: «درخصوص مصاحبه با شبکه‌های ماهواره‌ای بیرون به خصوص شبکه‌هایی که منتسب به ضد انقلاب یا متعلق به کشورهای متخاصم هستند، در سال‌های گذشته شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای دارد که ابلاغ شده است و هرکسی که در راستای آن مصوبه، خلاف عمل کند، چون مصوبات شورای عالی لازم الاجراست حکم لازم را مطابق با قانون دارد.» وی می‌افزاید: «در واقع هر کسی که مخالف آن سیاست و آن مصوبه اقدام کند و با شبکه‌های ماهواره‌ای و ضد انقلاب و وابسته به ضد انقلاب مصاحبه کند حتماً تحت تعقیب قرار می‌گیرد.»

از سوی دیگر در حالی که وزارت ارشاد بارها بر ممنوعیت تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای تأکید کرده است، اینکه یک مدیر وزارت ارشاد از این مسئله ناآگاه باشد و در تولید رپرتاژ آگهی برای «ایران‌اینترنشنال» همکاری داشته باشد، سؤال برانگیز است. شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال یکی از جدیدترین شبکه‌های ضدایرانی است که دفتر آن در لندن قرار دارد و اکثر کارمندان آن سابقه حضور در رسانه‌های ضدایرانی لندن‌نشین را دارند. سرمایه‌گذار و مالک این شبکه تلویزیونی یک تبعه سعودی است.

مشاهده خبر از سایت منبع