X

بایگانی دی 16, 1397

دفتر سینمایی

تئاترها تبدیل به جُنگ‌های احمقانه شده‌اند – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: رضا فیاضی بازیگر، نویسنده و فعال تئاتر کودک گفت: تئاتر به لحاظ کمی در حال گسترش است، اما کیفیت کارها روز به روز پایین می‌آید. ذائقه تماشاگر هم تابع همین مسئله تغییر می‌کند.

 رضا فیاضی برای نسل‌های گوناگونی که مخاطب سینما و تلویزیون بوده‌اند چهره‌ای آشناست. گفت‌وگو با این بازیگر، نویسنده و فعال تئاتر کودک را که شامل مباحث روز عرصه تئاتر و سینما از جمله تئاتر‌های تجاری و نیز ضعف سینمای ملی است، می‌خوانید.

شما سابقه بازی در نقش برخی کاراکتر‌های کمدی را داشته‌اید. در حال حاضر سینمای ایران مبتلابه کمدی‌هایی است که قطعاً نمی‌توان از آن‌ها به عنوان آثاری فاخر یاد کرد. آثاری که حاضرند به هر قیمتی مردم را بخندانند. در تئاتر نیز شاهد رویکردی هستیم که از آن به عنوان تئاتر تجاری یاد می‌شود که رقص و آواز و لودگی در آن حرف اول را می‌زند. فکر می‌کنید مشکل کجاست؟

بخشی از مشکل اقتصادی است. تا زمانی که مشکل اقتصادی وجود دارد و بازیگران و عوامل نمایش بخواهند خودشان را تأمین کنند چاره‌ای جز این ندارند. واقعیت این است که تئاتر‌های فاخر و سالم احتیاج به حمایت‌های دولتی دارند. تا این حمایت وجود نداشته باشد ماجرا به همین منوال ادامه پیدا می‌کند. ببینید من مدتی در کیش بودم و آنجا دیدم که تئاتر‌ها به معنای واقعی کلمه تبدیل به جنگ‌های احمقانه شده است. لوده‌بازی‌هایی که اصلاً برایشان انتقال مفاهیم یا هنر به معنای حقیقی اهمیتی ندارد. دو سال رفتم کیش تلاش کردم که یک اتفاق هنری بیفتد و اندیشه در تئاتر نمیرد. خیلی بد نشد ولی واقعاً موفقیت‌آمیز نبود. ظاهراً همه جا همین طور است. در سطح تهران هم نگاه کنید این رویکرد وجود دارد. تئاتر به لحاظ کمی در حال گسترش است، اما کیفیت کار‌ها روز به روز پایین می‌آید. ذائقه تماشاگر هم تابع همین مسئله تغییر می‌کند.


نظر شما درباره تئاتر‌هایی که اخیراً وزیر ارشاد از آن به عنوان تئاتر لاکچری یاد کرد چیست؟ به نظر می‌رسد نمایش‌هایی روی صحنه می‌رود که قرار است صرفاً برای یک طبقه خاص باشد. قیمت بلیت‌ها رقم‌های بالایی را نشان می‌دهد. این رویکرد نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. این وضعیت را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر یک سری از بازیگران سینما وارد تئاتر می‌شوند و از محبوبیت و شهرت آن‌ها استفاده می‌شود ولی هستند تئاتر‌هایی که با خود خیلی ستاره‌سازی ندارند ولی باز مردم وقتی درک می‌کنند این نمایش خوبی است می‌روند و حمایت می‌کنند. نمایش‌هایی هم داریم که مهجور هستند یعنی در سالن‌های کوچک اجرا می‌شوند. بازی‌ها خوب و منطقی، اما واقعیت این است که تماشاگر در شأن خود ندارند. چطور می‌توانند در تئاتر‌های خصوصی مثل شهرزاد شبی فلان قدر پرداخت کنند تا نمایش‌شان اجرا برود و رقابت کند با تئاتری مثل تئاتر می‌سی‌سی‌پی با این حجم آرتیست. به لحاظ حمایتی به نظرم عدالت وجود ندارد. کارشان را من کامل رد نمی‌کنم، ولی ذائقه‌سازی می‌کنند. راستش دلم برای بچه‌های تئاتر می‌سوزد، این همه هم زحمت می‌کشند. خیلی از ستاره‌های سینما از بچه‌های تئاتر هستند که مدتی مهجور بودند و الان می‌درخشند روی صحنه و مردم به خاطر آن‌ها می‌آیند و می‌بینند اینکه بتوانند کار خوب ارائه دهند ایراد ندارد، اما معتقدم باید امکانات برای همه بچه‌های تئاتر وجود داشته باشد. از سویی دیگر معتقدم مردم باید به تئاتر اعتماد کنند و نباید با کار‌های ضعیف از مردم سلب اعتماد شود.


چقدر می‌توانیم تئاتر را در این شرایط تقویت‌کننده فرهنگ بدانیم؟

واقعیت این است که تئاتر جزء لاینفک فرهنگ یک کشور است. تئاتر می‌تواند در فرهنگ‌سازی جامعه تأثیرگذار باشد، تفکر به وجود بیاورد، حرکت انسانی به وجود بیاورد، شعور ایجاد کند. نمایش‌هایی هستند که با این هدف ساخته و اجرا می‌شوند که آدم‌های قوی دارند کار می‌کنند و با شعور و فرهنگ هستند که در راستای فرهنگ‌سازی برای جامعه گام برمی‌دارند و نمایش‌هایی را روی صحنه می‌برند.


برخی معتقدند بسیاری از اجرا‌های تئاتر فرهنگی نیستند و گاهی هم ضدفرهنگی هستند.

بله ممکن است. شک نکنید این اتفاق ممکن است بیفتد. ما درباره تئاتری صحبت می‌کنیم که فرهنگ ایجاد می‌کند و تئاتر هدفش این است. من اعتقاد دارم که تئاتر باید فرهنگ‌سازی کند و اگر غیر از این باشد همان‌طور که گفتید ضد فرهنگ عمل می‌کند، اما من گمان نمی‌کنم کاملاً این تفکر به این ماجرا محیط باشد. الان اجرا‌هایی وجود دارند چند تا کار جدید دیدم. من مدتی تهران نبودم و دور بودم ولی وقتی آمدم با هجمه‌ای از تئاتر‌ها مواجه شدم و با احساس خوشایندی رفتم یک‌سری کار‌ها را دیدم. فکر کنم جوان‌های ما در زمینه تئاتر دارند سخت فعالیت می‌کنند و سالن‌ها ساخته شده و الان فرصت وجود دارد که تئاتر‌های خوبی را اجرا کنند، اما تئاتر جزء لاینفک فرهنگ است. معتقدم باید حمایت شود. اگر تئاتر و جنبه فرهنگ‌سازی آن تقویت شود به سود جامعه است. یک بعد آن سرگرم‌سازی است، بعد دیگر این است که مردم با رفتن به تئاتر خود را در معرض پالایش روح قرار می‌دهند البته این به شرطی اتفاق می‌افتد که تولیدکننده خودش آدم خودساخته‌ای باشد و بر اهمیت کاری که انجام می‌دهد واقف باشد.


چقدر هنر تئاتر در کشور ما مردمی است و بلیت‌های گران تئاتر چه تأثیری می‌تواند در این هنر داشته باشد؟

به نظرم مجبور شدند به این سمت بروند. من اصلاً این رویکرد را تأیید نمی‌کنم، اما وقتی تئاتر را به خود آدم‌ها واگذار می‌کنید مجبورند بلیت را گران کنند یا کاری کنند که مردم بخندند و هیجان‌زده شوند تا بیایند و تئاتر را ببینند. واقعیت این است که تئاتر باید حمایت شود. من خودم چند سال پیش در تالار هنر کارگردانی کار کودک کردم بلیت را ۱۵ هزار تومان تعیین کرده بودیم. برای تشویق بچه‌ها و خانواده‌ها که ببینند بلیت را ارزان کردیم، چون حمایت شوند. مثلاً برای اجرای نمایش پدر ۲۰ تومان حمایت شدیم. اگر این حمایت نبود نمی‌توانستیم سر پا بمانیم و اجرا کنیم هر چند باز دچار مشکل شدیم. تا حمایت دولت نباشد نمی‌شود. تئاتر هزینه‌بر است، به خصوص تئاتر کودک.


این‌طور که مشخص است تئاتر کودک هزینه‌های زیادی نیاز دارد.

بله بر خلاف نگاهی که الان وجود دارد تئاتر کودک هزینه‌بر است، ساخت عروسک، ساخت دکور و طراحی صحنه هزینه دارد. باید جاذبه‌های بصری وجود داشته باشد یا جاذبه‌های شاعرانه رمانتیک و پرتخیل برای بچه‌ها وجود داشته باشد. این‌ها بدون پول نمی‌شود. الان ساخت عروسک کمتر از یک میلیون تومان وجود ندارد، این از کجا تهیه می‌شود؟ یا بر عهده خود آدم‌ها است یا باید از جایی دیگر تأمین شود. فرض بفرمایید می‌گفتم بیا برآورد اجرا کن و برو من هیچ تضمینی برای بازدهی پول دولت نداشتم. کار را انجام می‌دادم و اجرا می‌رفتم. الان می‌گویند برو دست تو جیبت کن هر چه اتفاق افتاد، افتاد ما اگر توانستیم کمک می‌کنیم. خیلی از تئاتر‌ها حمایت دولتی نمی‌شوند و خودشان باید در واقع هزینه‌ها را تهیه کنند و تهیه‌کننده‌ای بالای سر کار نیست. او هم به فکر جیبش خواهد بود، به فکر تأمین حقوق آدم‌ها می‌افتد و مجبور است کار‌هایی بکند. این عقیده من نیست که بگویم خوب است، نه خوب نیست، اما تا تئاتر حمایت نشود و تا هنر این مملکت هنر واقعی نشود همین‌ها را می‌بینید. بودجه کشور ما برای تئاتر و فرهنگ کشور را شما ببینید. نگاه به هنر و نمایش اصلاً با مسائل دیگر قابل مقایسه نیست. این است که تا زمانی که دولت و دولتمردان نگاه ویژه به فرهنگ مملکت نداشته باشند همین وضعیت را خواهیم داشت و سخت‌تر خواهد شد.


نقش کارگزاران فرهنگی و سیاستگذاران را شما چقدر دخیل می‌دانید؟

به هر حال ما یک چیزی داریم به نام تغذیه روحی که باید به رسمیت شناخته شود. مردم خوراک روحی می‌خواهند. هنر برای همین است. ما الان با بچه‌ها چه رفتاری داریم می‌کنیم؟ چطور هدایت‌شان می‌کنیم؟ اگر من برای بچه خودم هزینه نکنم، کتاب و دفتر را تأمین نکنم و… مداد دستش ندهم و کمک نکنم خط را خوب بنویسد این بچه نمی‌تواند بنویسد و نمی‌تواند اندیشه‌اش را گسترش بدهد و از خودش حمایت کند و برای مسائل زندگی خودش تصمیم بگیرد. این بچه را در موقعیت آدم‌ها قرار بدهید. در مورد کشور هم تا دفتر و مداد ندهیم و تأمین نکنیم هنرمند نمی‌توانیم به وجود بیاوریم. ما تا آدم‌ها را نسازیم و فرهنگ‌سازی را جدی نگیریم به جایی نمی‌رسیم. من یاد دارم یک جایی این مطلب را خوانده بودم و پیگیر بودم، گفتم در کشور ژاپن یا چین با نمایش خلاق، آدم‌هایشان را ساختند. حدود ۲۵ نفر از بچه‌ها را از دوران کودکی انتخاب کردند با نمایش خلاق رویشان کار کردند. ۱۰ سال بعد، ۱۵ سال بعد دولتمردان کشور خود بودند. ما کجا چنین چیزی در مملکت خودمان داریم؟ نخبه‌هایمان را رها کرده‌ایم به حال خود، نخبه‌ها دارند از این مملکت می‌روند. دل آدم می‌سوزد.


تئاتر کودک الان در چه وضعیتی قرار دارد؟

نه سینمای ما و نه متأسفانه تئاتر ما در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد. واقعیت این است که نسبت به شرایط ما خوب نیست. تئاتر‌های زیادی الان اجرا می‌رود به نام تئاتر‌های خصوصی. یک تئاتر خصوصی کودک نمی‌بینید چرا؟ کودکان آدم نیستند؟ در کشور‌های پیشرفته روی کودکانشان کار می‌کنند. مخاطب هدف کودکان هستند. اینجا اصلاًً کودک و نوجوان را به رسمیت نمی‌شناسند که برایش کار کنند. در صورتی که مردم بیشتر برای بچه‌ها باید بها بدهند. ما چند تا سالن نمایش کودک داریم در تهران بزرگ؟ یکی در پارک لاله که دو سالن کوچک دارد، یکی هم تالار هنر. کجا داریم به عنوان تئاتر کودک و نوجوان. اینجاست که دل آدم می‌سوزد. اگر ما این بچه‌ها را برایشان تفکر ایجاد نکنیم رشد نخواهند داشت. الان شما سینما را ببین سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده سرمایه می‌گذارد آن‌قدر دیر پخش می‌کند و آن‌قدر اکران خوب نمی‌گیرد. همان‌طور که من چند تا فیلم کار کردم یا پخش نشدند یا در شرایط بدی پخش شدند که آدم دلش می‌سوزد. تئاتر کودک هم همین طور است.


برای تقویت معنویت، اخلاق و فرهنگ در سینما و تئاتر چه کار باید کرد؟ فیلمنامه و متن چقدر در این وضعیت تأثیر دارد؟

خیلی مؤثر است. فیلمنامه خوب تعیین‌کننده یک سینمای خوب است. همه چیز بر پایه و اساس متن خوب استوار است. تا یک فیلمنامه استاندارد نباشد سینمای خوبی نخواهید داشت. الان شما سینما را ببینید با یک گرایش‌های احمقانه روبه‌رو هستیم. بازار مکاره شده است. در فیلم‌ها الان برای فروش چه می‌کنند. می‌روند بیرون کشور تصویر چند تا زن بی‌حجاب می‌گیرند و چند تا تصویر کنار ساحل و می‌آیند یک پوستر زرق و برق‌دار درست می‌کنند و اینجوری می‌خواهند مخاطب جذب کنند. خب این را بهترش را ماهواره‌ها نشان می‌دهند. این‌ها چه دردی از فرهنگ و مخاطب ما دوا می‌کند؟ خیلی سالم‌تر و شریف‌تر و بهتر می‌شود در کشور خودمان فیلم ساخت. این چند تا فیلم که الان رفته‌اند بیرون از ایران فیلمبرداری کردند مثل تگزاس، میامی، لس‌آنجلس حاصلش چی هست واقعاً؟ چه دردی از این مردم و مملکت دوا می‌کند؟ فکر می‌کنند تماشاگر ایرانی دنبال موی زنان است، این نگاه به مردم تحقیرآمیز است. اگر فیلمنامه خوب بتوانند بنویسند این بازی‌ها را درنمی‌آورند. با هنرشان نمی‌توانند مخاطب جذب کنند دنبال جذب از طریق این ادا و اطوار‌ها هستند.


آنچه برخی از آن به عنوان تئاتر باشکوه یاد می‌کنند به چه معناست؟

معنای آن این است که به هر حال یک واژه‌ای استفاده کنند که وزنه‌ای از نظر فرهنگی به وجود بیاورد. تقویت‌کننده فرهنگ باشد. تئاتر فاخر تئاتری است که فخر مملکت باشد. هیچ نگاه انتقادی به بینوایان یا کار‌های دیگر نمی‌کنم، به نظر من محترمند و شاید لازم باشد، ما موزیکال لازم داریم، اما تئاتر فاخر به نظرم تئاتری است که باعث ارتقای فرهنگ کشور شود. جوانانی را داریم که اندیشه خوبی دارند و تئاتر می‌توانند اجرا کنند. این می‌تواند تئاتر ما باشد. اندیشه‌های ملی مذهبی و فرهنگی و هر چه شاخص‌های این مملکت اهمیت دارد، دین و مذهب و ایده‌آل‌های دیگر آنچه می‌تواند تعیین‌کننده باشد و یک مملکت را بسازد. این تئاتر به اعتقاد ما تئاتر فاخر است. امیدوارم با سرمایه‌گذاری‌های لازم و نگاه‌های درست و سازنده تئاتر‌های فاخر را بتوانیم تولید کنیم. تئاتری که مردم به آن افتخار کنند. یک دوره کوتاهی شهرداری در زمینه کودک گفت: یک نمایشنامه بنویسید و مسابقه برگزار کرد. مسابقه ۱۰ نمایش، ۱۰ تا اجرا، گرچه پول کمی دادند، اما تأثیرگذار بود، ولی تعطیل شد و رفت. اگر ما بودجه خوبی داشته باشیم، ۱۰ تا کارگردان انتخاب کنیم بگوییم این بودجه در اختیار شما برو تئاتر فاخر، تئاتر ملی، تئاتری که اندیشه‌ساز است روی صحنه ببر و بدانیم به کدام آدم‌ها امکانات بدهیم تا بودجه‌ها تلف نشود، شاید اتفاق خوبی بیفتد.


به جز نمایش و بازیگری فعالیت‌های هنری دیگری هم دارید؟

دو رمان جدید روانه بازار کردم که نام یکی پرسه در پاریس است و در زمینه شعر هم سه کتاب شعر دارم و چند مجموعه قصه به علاوه چند نمایشنامه.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نخستین جشنواره مردمی شهید «ابراهیم هادی» برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نخستین جشنواره مردمی ابراهیم هادی در بخش‌های فیلم کوتاه، عکس، گرافیک و متن برگزار می‌شود.

شهید ابراهیم هادی، ازجمله شهدایی است که طی سال‌های اخیر بسیاری از جوانان و نوجوانان تحت تأثیر سیره و مرام وی قرار گرفته‌اند. گروه مردمی شهید ابراهیم هادی که هر سال مراسم بزرگداشتی را برای سالگرد شهادت وی برگزار می‌کنند، امسال اقدام به برگزاری یک جشنواره هنری با هدف مشارکت دادن مردم در معرفی این شهید نموده‌اند.

یعنی همه مردم می‌توانند تا ۳۰ دی، آثاری را در بخش‌های فیلم کوتاه، عکس، گرافیک‌، پوستر، متن (دل نوشته)، پادکست صوتی و شعر، با محوریت شهید ابراهیم هادی به این جشنواره ارسال کنند. 

مراسم اختتامیه جشنواره شهید ابراهیم هادی نیز ۲۵ بهمن امسال در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار خواهد شد که در این مراسم از برگزیدگان تقدیر خواهد شد. برخی محورهای اعلام شده برای خلق آثار در این جشنواره عبارت است از: شهدا؛ قهرمانان همیشه‌زنده، ابراهیم هادی؛ هادی دل‌ها، دوستان خدایی (تفسیر آیه حسن اولئک رفیقاً)، سبک زندگی شهدایی، نحوه آشنایی با ابراهیم‌، چگونه دین خود را به شهدا ادا ‌نماییم‌، نذر فرهنگی کتاب، صدقه جاریه‌، اگر ابراهیم بود و… علاقه‌مندان برای شرکت در رشته‌های زیر می‌توانند آثار خود را به سایت جشنواره به نشانی ebrahimhadi.ir  ارسال نمایند.

آثاری که پس از مهلت یاد شده ارسال شود در مسابقه شرکت داده نخواهد شد. به آثار برتر در هر رشته جوایز نفیسی اهداء خواهد شد.

رشته‌های جشنواره و جزئیات:

مشخصات ” فیلم کوتاه “

مشخصات فیلم: (فیلم‌های موبایلی) افقی تصویر برداری شود (۷۲۰p (۱۶*۹ با صدای مناسب زمان فیلم ۹۰ الی ۱۸۰ ثانیه

مشخصات ” متن دلنوشته “

مشخصات متن دلنوشته: از ۱۰ سطر الی ۱۵ سطر سایز فونت ۱۴ فونت: B. nazanin فرمت ارسال: PDF

مشخصات ” پادکست صوتی “

مشخصات صوت (یا پادکست): از ۶۰ الی ۱۲۰ ثانیه با فرمت MP۳ و کیفیت مناسب

مشخصات ” متن شعر “

مشخصات متن شعر: از ۵ سطر الی ۱۵ سطر سایز فونت ۱۴ فونت: B. nazanin فرمت ارسال: PDF

مشخصات ” پوستر”

مشخصات پوستر: سایز a۴ با dpi ۲۰۰ با فرمت cmyk

مشخصات ” عکاسی “

مشخصات تصویر: از یک فریم الی ۵ فریم حجم هر تصویربرای ارسال بیش از یک مکابایت نباشد هر تصویر باید دارای توضیحات (یا کپشن) باشد اگر می‌خواهید بیش از یک تصویر را در مسابقه شرکت دهید می‌بایست کلیه تصاویر را در قالب فایل فشرده (zip) ارسال کنید.

جوایز:

نفر اول فیلم: دو سکه تمام بهار آزادی.

نفر دوم فیلم: یک سکه تمام بهار آزادی.

نفر سوم فیلم: نیم سکه بهار آزادی.

نفر اول عکس: یک سکه تمام بهار آزادی.

نفر دوم عکس: نیم سکه بهار آزادی.

نفر سوم عکس: ربع سکه بهار آزادی.

جوایز نفرات برتر گرافیک همانند عکس می‌باشد.

نفر اول متن: یک سکه تمام بهار آزادی

نفر دوم متن: نیم سکه تمام بهار آزادی

نفر سوم متن: ربع سکه تمام بهار آزاد

به علاوه‌ی جوایز فوق به هر کدام از برگزیدگان، تندیس و لوح جشنواره نیز اهداء خواهد شد.

پیشنهاد انتخاب سوژه:

پیشنهاد می‌شود موضوعات با محوریت موارد زیر انتخاب شود:

شهدا؛ قهرمانان همیشه‌زنده

ابراهیم هادی؛ هادی دل‌ها

دوستان خدایی (تفسیر آیه حسن اولئک رفیقاً)

رفاقت، مقدمه شباهت

رفاقت دو سویه با شهدا

تمسک به شهید هادی

سبک زندگی شهدایی؛ ضامن رستگاری

زندگی خوب، در پرتو هدایت شهدا

نحوه آشنایی با ابراهیم

چگونه مرا به دوستی خود برگزید

چرا ابراهیم

نقش ابراهیم در زندگی روزمره من

چه از دوست آسمانی بخواهیم

یار همیشه همراه و پشتیبان

چگونه دین خود را به شهدا ادا نماییم

چگونه دوست آسمانی خود را به دیگران معرفی کنیم

سلام بر ابراهیم؛ هدیه‌ای آسمانی

جاذبه مغناطیس شهدا، لبخند هدایتگر

نذر فرهنگی کتاب؛ صدقه جاریه

اگر ابراهیم بود…

پیشنهاد می‌شود جملات رهبر معظم انقلاب در رابطه با شهید ابراهیم هادی حتماً مد نظر قرار گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مسخره باز» در مراحل پایانی تولید+ اولین تصاویر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراحل فنی تولید فیلم سینمایی «مسخره باز» به کارگردانی همایون غنی زاده در حالی انجام می شود که تصاویری از این اثر برای نخستین بار منتشر شده است.

به گزارش سینماپرس، «مسخره باز» نخستین تجربه سینمایی همایون غنی‌زاده برای حضور در سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر با انجام آخرین مراحل فنی و ساخت موسیقی آماده نمایش می‌شود.

غنی‌زاده که از کارگردانان تئاتر است در اولین فیلم خود، غیر از حضور در بخش نگاه نو توانست در جمع فیلم‌های بخش اصلی مسابقه این جشنواره نیز حضور پیدا کند.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: «دانش شیفته سینما و عاشق هما هنرپیشه محبوب شهر است. کاظم خان شیفته کازابلانکا و جواز کسبش است.

شاپور شیفته تن ماهی و مصفای ممنوع التصویر است. شهر پر از گدا شده و منتظر زلزله قریب الوقوعی است. هر چند وقت یکبار هم جنازه زنی با سر تراشیده کنار ساحل پیدا می شود. به قول بازپرس کیانی: اوضاع خیته!.»

سایر عوامل «مسخره باز» عبارتند از نویسنده و کارگردان: همایون غنی‌زاده، تهیه کننده: علی مصفا، سرمایه‌گذار: مهدی کرمی، مشاور کارگردان: بهمن فرمان آرا، مجری‌ طرح: ماهان حیدری، بازیگران: صابر ابر، بابک حمیدیان، علی نصیریان، رضا کیانیان، هدیه تهرانی، مدیر فیلمبرداری: علی قاضی، تدوین: هایده صفی‌یاری، صدا گذار: امیرحسین قاسمی، موسیقی: محمدرضا غنی زاده، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: جواد مطوری، طراح گریم: ایمان امیدواری، طراح صحنه: سهیل دانش، طراح لباس: الهام معین، صدابردار: محمود کاشانی، برنامه‌ریز: مانفرد اسماعیلی، منشی صحنه: نفیسه ذاکری.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازی محب اهری در نمایش «ساعت هشت در کشتی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مریم کاظمی نمایش «ساعت هشت در کشتی» را با بازی حسین محب اهری در رده سنی کودک و نوجوان به روی صحنه می برد.

به گزارش سینماپرس، مریم کاظمی سرپرست و کارگردان گروه تئاتر مستقل، نمایش «ساعت هشت در کشتی» را برای گروه سنی کودک و نوجوان کارگردانی می کند.

«ساعت هشت در کشتی» عنوان نمایشنامه ای نوشته آلریچ هاب است که هینار پیلر آن را از زبان آلمانی به انگلیسی برگردانده و ترجمه آن به زبان فارسی را حسین فدایی حسین انجام داده است.

در این نمایش که مریم کاظمی آن را کارگردانی می کند هنرمندانی همچون حسین محب اهری، علی فروتن، حمید گلی، مهراد زمانی و حسن همتی ایفای نقش می کنند.

ساخت موسیقی این نمایش را فرید نوایی بر عهده دارد.

طراحی صحنه این کار را سینا ییلاق بیگی، طراحی لباس توسط مژکان عیوضی، طراحی و ساخت عروسک های نمایشی توسط سهیلا باجلان و طراحی پوستر و بروشور آن توسط پریسا فلاح زاده انجام می شود.

در گروه کارگردانی سعیده دادگر و شقایق اصلانی همکاری دارند. مهراد زمانی دستیار اول کارگردان و برنامه ریز، جواد اعرابی نیز مدیر اجرایی این پروژه نمایشی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نامه نمایندگان درباره حذف رشته‌های دانشگاه صداوسیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چهل نفر از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از او خواستند تا در برابر جنگ رسانه‌ای عظیم دشمن از توسعه و گسترش علوم، فنون و هنرهای رسانه‌ای حمایت کند.

به گزارش سینماپرس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار توسط دشمنان ایران جهت راه‌اندازی صدها شبکه رادیویی و تلویزیونی و گسیل ارتش‌های سایبری به شبکه‌های اجتماعی و برپایی یک جنگ عظیم رسانه‌ای و فرهنگی علیه جمهوری اسلامی، بر ضرورت آموزش و تربیت هنرمندان و فعالان رسانه‌ای و فرهنگی برای تقابل با این هجمه‌ها و دفاع از مرزهای عقیدتی و فرهنگی کشور تاکید کردند.

امضاء کنندگان این نامه با تأکید بر سابقه ۵۰ ساله دانشگاه صدا و سیما به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مراکز آموزش عالی رسانه در آسیا و محل تعلیم و تربیت هزاران هنرمند، فعال رسانه‌ای و متخصص فناوری رسانه در دهه‌های گذشته به انتقاد از اقدام معاونت آموزشی وزارت علوم جهت حذف برخی رشته‌های این دانشگاه در ابتدای سال ۱۳۹۷ پرداخته و تصریح کردهاند که در شرایط کنونی حذف رشته‌ها و یا تعطیلی این دانشگاه با هیچ منطقی سازگار نیست.

نمایندگان مردم در خانه ملت با استناد به بند ۱۲ اساسنامه سازمان صدا و سیما مصوب جلسه بیست و هفتم مهرماه سال ۶۲ مجلس شورای اسلامی که بر اساس آن سازمان صدا و سیما موظف شده است به تکمیل و گسترش دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی بپردازد از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواسته اند تا  رسماً درخصوص تداوم فعالیت قانونی این دانشگاه راهبردی تصمیم گیری و اعلام موضع نمایند تا هیچگونه تردیدی در خصوص تداوم فعالیت این دانشگاه وجود نداشته باشد.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اضافه شدن بازیگران جدید به «مُرّ قانون» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگران جدیدی به سریال نوروزی «مُرّ قانون» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی مهران مهام اضافه شدند.

به گزارش سینماپرس، «مهران مهام» تهیه کننده سریال «مُرّ قانون» به کارگردانی محمدحسین لطیفی گفت: گروه تولید این سریال نوروزی امروز در منطقه دارآباد و منزل کمال مشغول تصویربرداری هستند تا به امید خداوند بتوانیم سریال را به پخش نوروزی برسانیم. 

وی ادامه داد: در این سکانس‌ها هدایت هاشمی، مهشید ناصری و اشکان اشتیاق حضور دارند و مقابل دوربین رفته‌اند. روز گذشته نیز مهران غفوریان نیز بازی خود را در این سریال آغاز کرد. 

این تهیه کننده با اشاره به حضور بازیگران جدید در این سریال گفت: از روز شروع تصویربرداری تا همین الان بازیگرانی به این سریال یوستند و بسته به فیلم‌نامه‌ای که به دستمان می‌رسد بازیگران جدیدی نیز به این سریال اضافه خواهند شد. 

مجموعه تلویزیونی «مُرّ قانون» به کارگردانی مشترک محمدحسین لطیفی و علیرضا نجف زاده و با بازی هدایت هاشمی، مرجانه گلچین، مهران غفوریان، یوسف تیموری، ناهید مسلمی، اشکان اشتیاق، شیدا خلیق، مهشید ناصری، آتیه جاوید، دلسا ملکی، مهران رجبی، کریم قربانی و … برای نوروز ۹۸ تولید می‌شود.

این سریال در ۱۵ قسمت توسط امیرعباس پیام و مهدی روشن روان به نگارش درآمده است.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شروع پخش سریال «لحظه گرگ و میش» از هفته آینده+ تیزر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال «لحظه گرگ و میش» به کارگردانی همایون اسعدیان از شنبه ۲۲ دی ماه روی آنتن شبکه سه سیما می رود.

به گزارش سینماپرس، تازه ترین تیزر سریال تلویزیونی «لحظه گرگ و میش» به کارگردانی همایون اسعدیان رونمایی شد.

همایون اسعدیان یازده سال پس از سریال عاشقانه «راه بی پایان» این بار نیز با ترکیبی از چهره های باسابقه و جوان همراه با سریال «لحظه گرگ و میش» به تلویزیون بازمی گردد.

این سریال عاشقانه به نویسندگی مونا انوری زاده در ۵۰ قسمت آماده نمایش شده و از شنبه ۲۲ دی ماه روی آنتن شبکه سه سیما می رود.

مجموعه تلویزیونی «لحظه گرگ و میش» روایت فراز و فرود زندگی خانواده‌ ای اصیل در طول سه دهه و با محوریت زندگی تنها دختر این خانواده است؛ روایتی که از دهه ۶۰ آغاز شده، حوادث مختلفی از قبیل جنگ، تحولات اجتماعی و اقتصادی را پشت سر گذاشته و در زمان معاصر پایان می‌پذیرد.

فاطمه گودرزی، شهره سلطانی، فرید سجادی حسینی، علیرضا کمالی، المیرا دهقانی، حسام محمودی، پانیذ برزعلی، ناصر سجادی حسینی، نیما نادری، پاشا رستمی، رها خدایاری، وحید آقاپور، احسان امانی، سیامک احصایی، مریم حاجی زاده، آیدا نامجو، لیلا بلوکات، محمدرضا مالکی، مهرنوش مسعودیان، زهره ساداتی، مهدی ملاک، رضا حجری، مهتاب اکبری، فراز مدیری، آروین گالتسیان، لیلا بلوکات و محمدرضا مالکی ترکیب بازیگران این مجموعه را تشکیل می دهند.

عوامل مجموعه تلویزیونی «لحظه گرگ و میش» عبارتند از نویسندگان: مونا انوری زاده، همایون اسعدیان، براساس طرحی از: مونا انوری زاده، منشی صحنه: ماریا میرنژاد، محسن بهاری، مونا پیرایش، عکاس: مهدی حیدری، مدیر تدارکات و جانشین تولید: رضا بداقی، دستیاران اول کارگردان: پگاه جهاندار، مهدی لطیفی، سمیه میرشمسی، جلوه های ویژه بصری: روانبخش صادقی، صدابردار: ساسان نخعی، حسین معتمدی، طراحی و ترکیب صدا: محمد کشفی، طراح گریم: مهرداد میرکیانی، طراح لباس: شیوا رشیدیان، طراحان صحنه: بابک کریمی، شیوا رشیدیان، خواننده: سیدمحمد معتمدی، مشاور پروژه و برنامه ریز: مریم هژیروند، تدوین: سیاوش کردجان، علی گورانی، آهنگساز: فرهاد اسعدیان، مدیر تصویربرداری: سهیل نوروزی، مدیر تبلیغات: سیدعلی طباطبایی نژاد، مدیر امور رسانه ای: هادی فیروزمندی، مجری طرح: حسین اکبری، تهیه کننده و کارگردان: همایون اسعدیان.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقد و بررسی مستند «هاشمی زنده است» در برنامه “سینما روایت” – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در فصل جدید برنامه “سینما روایت”، مستند «هاشمی زنده است» ساخته علی طادی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

به گزارش سینماپرس، در فصل جدید برنامه “سینما روایت”، مستند «هاشمی زنده است» ساخته علی طادی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

جلسه نمایش و نقد و بررسی این اثر در برنامه «سینما روایت» روز یکشنبه ۱۶  دی ماه، ساعت ۱۷ با حضور عوامل فیلم و منتقدین در مجموعه فرهنگی-هنری اسوه واقع در خیابان انقلاب، نبش خیابان بهار جنوبی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی مدیرکل جدید صداوسیمای مرکز ایلام – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس سازمان صدا و سیما در حکمی محمد بازوند را به عنوان مدیرکل جدید صداوسیمای مرکز ایلام منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، عبدالعلی علی عسکری رییس سازمان صداوسیما به پیشنهاد علی دارابی معاون امور استان‌ها در حکمی محمد بازوند را به عنوان مدیرکل جدید صداوسیمای مرکز ایلام منصوب کرد.

بازوند امروز یکشنبه ۱۶ دی در مراسمی‌ با حضور علی دارابی معاون امور استان‌های صداوسیما به عنوان مدیرکل جدید صداوسیمای مرکز ایلام منصوب شد.

مدیرکل صداوسیمای مرکز ایلام با اشاره به نقش رسانه ملی در فرهنگسازی و اجتماع‌پذیری و اطلاع‌رسانی تاکید کرد: حفظ آداب و رسوم  و سنت‌ها و زدودن فرهنگ‌های غلط در جامعه می‌تواند نقش مهمی در توسعه و پیشرفت استان ایفا کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فهرست برگزیدگان «انجمن ملی منتقدان فیلم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روز گذشته فهرست برندگان پنجاه و سومین دوره جوایز «انجمن ملی منتقدان فیلم» در حالی اعلام شد که عنوان بهترین فیلم به «سوارکار» تعلق گرفت.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، «انجمن ملی منتقدان فیلم»، «سوارکار» را به عنوان بهترین فیلم برگزید.

«انجمن ملی منتقدان فیلم» بعد از ظهر روز شنبه ۵ ژانویه فهرست برندگان جوایز سال ۲۰۱۹ خود را در حالی اعلام کرد که فیلم مستقل «سوارکار» به عنوان بهترین فیلم سال برگزیده شد.

از دیگر جوایز مهم این دوره می توان به جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن که به اولیویا کُلمن برای فیلم «سوگلی» و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد که به ایتن هاوک برای فیلم «اولین اصلاح شده» رسید، اشاره کرد.

آلفونسو کوارون کارگردان مکزیکی نیز به مانند اکثر جوایز اهدایی این روزها جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری را نصیب خود کرد.

سال گذشته فیلم «لیدی برد» جایزه اصلی این انجمن را به دست آورده بود.

فهرست کامل جوایز «انجمن ملی منتقدان فیلم» سال ۲۰۱۹

بهترین فیلم

«سوارکار»

انتخاب دوم: «رُما» و «سوختن»

بهترین کارگردان

آلفونسو کوارون برای «رُما»

انتخاب دوم: لی چانگ‌-دونگ برای «سوختن» و کلویی ژائو برای «سوارکار»

بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان

«رُما»

انتخاب دوم: «جنگ سرد»، «سوختن» و «دزدان فروشگاه»

بهترین مستند

«مراقب فاصله بودن»

انتخاب دوم: «طفره روها» و «گریس شگفت انگیز»

بهترین بازیگر نقش اول زن

اولیوا کُلمن برای «سوگلی»

انتخاب دوم: رجینا هال برای «از دختران حمایت کنید» و ملیسا مک‌کارتی برای «تو هرگز می‌توانی مرا ببخشی؟ »

بهترین بازیگر نقش اول مرد

ایتن هاوک برای «اولین اصلاح شده»

انتخاب دوم: ویلم دفو برای «بر دروازه ابدیت»، بن فاستر برای «هیچ ردی باقی نگذار» و جان سی. رایلی برای «برادران سیسترز» و «استن و اُلی»

بهترین بازیگر نقش مکمل زن

رجینا کینگ برای «اگر خیابان بیل زبان داشت»

انتخاب دوم: الیزابت دبیکی برای «بیوه ها» و اما استون برای «سوگلی»

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

استیون یون برای «سوختن»

انتخاب دوم: ریچارد ای. گرانت برای «اگر خیابان بیل زبان داشت»، برایان تایری هنری برای «اگر خیابان بیل زبان داشت»، «بیوه ها»، «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی»

بهترین فیلمبرداری

آلفونسو کوارون برای «رُما»

انتخاب دوم: جیمز لاکستون برای «اگر خیابان بیل زبان داشت» و ووکاژ ژال برای «جنگ سرد»

بهترین فیلمنامه

آرماندو یانوچی، دیوید اشنایدر و ایان مارتین برای «مرگ استالین»

انتخاب دوم: نیکول هولوفکنر و جف ویتی برای «تو هرگز می‌توانی مرا ببخشی؟ » و دبورا دیویس، تونی مک‌نامارا برای «سوگلی»

جایزه میراث فیلم

تیم تهیه کنندگان، تدوینگران، بازسازی کنندگان که فیلم «آن سوی باد» ساخته اورسن ولز را بعد از دهه ها به پایان رسانند و به دست عاشقان نسل جدید سینما دادند.

جایزه میراث فیلم

موزه هنر مدرن برای بازسازی فیلم محصول ۱۹۲۳ «روزیتا» ساخته ارنست لوبیچ با بازی مری پیکفورد

جایزه ویژه:

«یک گردش خانوادگی» به کارگردانی یینگ لیانگ

مشاهده خبر از سایت منبع