X

بایگانی دی 17, 1397

دفتر سینمایی

شب چهره ماندگار «مسعود جعفری جوزانی» برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شب چهره ماندگار «مسعود جعفری جوزانی» در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، شب چهره ماندگار سینمای ایران «مسعود جعفری جوزانی» با نمایش فیلم مستند «عمو جان» و با سخنرانی تعدادی از کارگردانان سینما و شخصیت‌های برجسته فرهنگی و هنری در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

شب «مسعود جعفری جوزانی» فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما و تلویزیون ایران با نمایش فیلم مستند «عمو جان» به کارگردانی مهدی امامی و با سخنرانی تعدادی از کارگردانان سینما و شخصیت‌های برجسته فرهنگی و هنری ایران از جمله؛ جواد طوسی، محمد تهامی‌نژاد، علیرضارئیسیان، سحر جعفری جوزانی و محمد حسین یزدانی‌راد در ساعت ۱۷ روز چهارشنبه ۱۹ دی ماه جاری در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود. خانه اندیشمندان علوم انسانی در تهران، خیابان استاد نجات‌اللهی، نبش خیابان ورشو واقع شده است.

شب «مسعود جعفری جوزانی» به همت مجله «بخارا» با سردبیری علی دهباشی و با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ نشست خبری سریال «مینو»


عکس/ نشست خبری سریال «مینو»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

داستان عیار جوان در «پسر نان و نمک» روایت شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داستان زندگی «یعقوب لیث» در کتابی با نام «پسر نان و نمک» دیدگاه جدیدی از تاریخ را پیش روی نوجوانان می‌گذارد.

به گزارش سینماپرس، این کتاب به قلم عباس جهانگیریان برای چهارمین ‌بار از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازنشر شده است.

شرح تولد، وضعیت خانوادگی، دوران کودکی و نوجوانی، سال‌های عیاری یعقوب لیث و شرح مبارزه‌های او در قالب داستانی جذاب نقل شده است.

عباس جهانگیریان در کتاب خود نگاهی منصفانه به روال تاریخی آن دوران داشته است و گام به گام مخاطبان را با ابعاد فرهنگی، سیاسی و تاریخی ایران آشنا کرده است.

مستندات، یکی از نقاط قوت این اثر داستانی است. تا آنجا که تصویرگر کتاب، مهسا منصوری به تصویر پوشش و لباس‌های آن دوره پرداخته است. همچنین کتاب با فهرست منابع، نقشه و نام‌نامه همراه است.

در بخشی از این کتاب که ۱۹ فصل دارد می‌خوانیم: «هیچ رازی از یعقوب برای پدرش لیث‌، پوشیده نبود. همه‌ خانواده‌ لیث با حکومت‌های دست نشانده‌ خلیفه مخالف بودند و همیشه در خانواده‌ معدل، زمزمه تشکیل حکومت‌های مستقل ایرانی شنیده می‌شد. یعقوب، خبر تشکیل گروه عیاران زرنج را به لیث داده بود و حال از او می‌خواست در ساخت نیزه، نیزک، دشنه و شمشیر کمک‌شان کند. ‌»

این اثر در قالب مجموعه‌ «حماسه‌های ایرانی» منتشر شده و در شرح این مجموعه آمده است: «حماسه‌های ایرانی داستان نیستند و ماجراهای واقعی را از تاریخ روایت می‌کنند، ماجراهایی که هیچگاه نباید از یاد بروند. نویسندگان این مجموعه گوشه‌هایی از حوادث تاریخی را با پرداخت داستانی بازگو می‌کنند. اما قصد داستان‌نویسی ندارند. حماسه‌هایی که در تاریخ ایران رخ داده‌، گاهی بیش‌تر از هر داستانی شگفت‌انگیز و تکان‌دهنده است. »

گفتنی است «پسر نان و نمک» مناسب مخاطبان بالای ۱۴ سال است و ۹هزار تومان قیمت دارد.

این کتاب ۱۱۶ صفحه‌ای با شمارگان ۵هزار نسخه منتشر شده و پیش‌تر نیز ۱۵هزار نسخه از آن به چاپ رسیده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انجام مرحله اول انتخاب آثار مجسمه جشنواره تجسمی فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با خاتمه مرحله اول انتخاب آثار رشته مجسمه دوره یازدهم جشنواره هنرهای تجمسی فجر، ۷۸ اثر به مرحله دوم انتخاب راه پیدا کردند.

به گزارش سینماپرس، آثار رشته مجسمه یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر برای حضور در نمایشگاه این رویداد هنری، در ۲ مرحله صورت می گیرد که مرحله انتخاب اولیه آثار به پایان رسیده است و ۷۸ اثر از ۶۳ هنرمند به دومین مرحله داوری این رشته راه یافتند.

آثار رشته مجسمه یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر برای حضور در نمایشگاه این رویداد هنری، در دو مرحله صورت می گیرد که مرحله نخست آن توسط دبیر و داوران این رشته شامل روح اله شمسی زاده ملکی (دبیر) و بیژن غنچه پور، سید مجتبی موسوی و مرتضی نعمت اللهی صورت گرفته و ۲۲ دی ماه انتخاب نهایی آثار انجام می شود.

روح اله شمسی زاده ملکی، دبیر رشته مجسمه در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اعلام این خبر گفت: مرحله نخست داوری این بخش با بررسی ۵۰۴ اثر از ۲۶۶ هنرمند و با حضور گروه داوران و سید امیر سقراطی دبیر هنری و محسن سلیمانی ‏دبیر ‏اجرایی جشنواره انجام شد و در این مرحله ضمن بررسی دقیق آثار، حتی بخش‌هایی از آثار گذشته هنرمندان را برای بررسی رزومه کاری آنها مورد بررسی قرار دادیم.

دبیر بخش مجسمه در یازدهمین جشنواره تجسمی فجر تصریح کرد: در مرحله نخست داوری آثار ۷۸ اثر از ۶۳ هنرمند مورد پذیرش قرار گرفت و از برخی هنرمندان ۲ یا ۳ اثر به مرحله دوم داوری راه یافت که در این راستا چیدمان کارها نیز مورد بررسی قرار گرفت.

شمسی زاده ملکی درباره مرحله دوم داوری در این رشته بیان کرد: هنرمندانی که آثار آنها در مرحله نخست مورد پذیرش قرار گرفته است، باید اصل آثار خود را تا ۲۲ دی ماه به موسسه صبا ارسال کنند. در این مرحله نیز مجددا آثار از سوی هیات داوران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: پس از مرحله دوم نیز، یک داوری دیگر در راستای انتخاب آثار برگزیده در ۸ بهمن ماه و پس از افتتاح جشنواره صورت خواهد گرفت.

مرتضی نعمت اللهی عضو هیات داوران بخش مجسمه درباره آثار رسیده به جشنواره از تأثیر شرایط اجتماعی و اقتصادی بر آثار هنری جوانان خبر داد و گفت: در این دوره از جشنواره، شاهد بودیم که بسیاری از آثار با استفاده از متریال پاپیه ماشه ساخته شده‌اند. البته که پاپیه ماشه متریال بسیار جالبی برای مجسمه سازی است اما رشد گسترده آثاری که با استفاده از این متریال ارایه شده بود، نشان می‌دهد که زمینه‌های اقتصادی بر هنرمندان تأثیرگذار بوده است زیرا به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی هنرمندان به متریال‌های دست یافتنی‌تری اندیشیده‌اند.

وی  ادامه داد: به طور حتم معیارهای اولیه داوری ما بر مبنای مباحث آکادمیک است به این معنا که سعی کردیم در آثار برداشت‌های هنرمند از فرم، فضا، شناخت متریال و سپس طراحی و اجرا و خلاقیت را مد نظر قرار دهیم. در واقع قرار گرفتن مجموعه نکاتی که به آن اشاره کردم در کنار یکدیگر، کار را ساده می‌کند زیرا نشان می‌دهد که هنرمند تا چه اندازه با معیارهای آکادمیک آشنایی دارد.

بیژن غنچه پور دیگر عضو هیات داوران یازدهمین جشنواره فجر در پایان با بیان اینکه در هنر معاصر، آثار با چیدمان خود در فضا و با گرایش هنر مدرنیستی متفاوت جلوه می‌کنند و مهم‌ترین شاخصه مجسمه سازی ‏معاصر که آن را از گذشته متمایز می‌کند، بحث تکثر نگاه‌هاست که باید به آن توجه کرد، گفت: در خلال داوری بحث‌های بسیار جدی‌ درباره آثار وجود داشت که نشان دهنده جدیت هیات داوری بود. در واقع ما سعی کردیم کوچک‌ترین نکته ‏حائز اهمیت در هر اثری را تجزیه و تحلیل کنیم و راجع به آن بحث و بررسی انجام شود بنابراین داوری آثار فوق‌العاده دقیق و با حساسیت انجام شده ‏است. ‏‏

‎ یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی از پنجم بهمن تا پانزدهم اسفند ‏برگزار می شود. در این ‏جشنواره سید امیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی ‏دبیری ‏اجرایی را ‏عهده دار ‏هستند. ‏

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شباهت‌های ترامپ و کوروش در یک فیلم آمریکایی! – اخبار سینمای ایران و جهان

کیهان: در یک فیلم آمریکایی به نام «پیشگویی ترامپ» که در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۸ در این کشور به نمایش درآمد، مسیحیان انجیلی (اوانجلیست یا مسیحیان صهیونیست) در سیمای ترامپ، چهره کوروش (پادشاه هخامنشی) را ترسیم کردند! نیویورک تایمز با اعلام خبر یاد شده، می‌نویسد:

«… فیلم یاد شده داستان مارک تیلور، یک مأمور آتش‌نشانی بازنشسته است که مدعی است در سال ۲۰۱۱ خدا به او گفته دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا خواهد شد. در جایی تعیین‌کننده از فیلم، دقیقا بعد از اینکه بازیگر نقش تیلور در برق یک شهود ناگهانی از حال می‌رود، کتاب مقدس را بر‌داشته و به فصل ۴۵ کتاب‌اشعیا (اولین کتاب از پیامبران پسین در عهد عتیق) می‌رود، فصلی که به وصف تدهین یا مسح کوروش، پادشاه هخامنشی، اختصاص دارد. در صحنه بعدی این فیلم، صدای دونالد ترامپ را می‌شنویم در حال مصاحبه با «کلوب ۷۰۰» که برنامه تلویزیونی مشهور اوانجلیستی است…»

زمانی «لانس والنوو»، نویسنده و سخنگوی مسیحیت انجیلی یا اوانجلیستی (مسیحیان صهیونیست) که در این فیلم هم حاضر است، گفته بود:

«… مقدر است که رئیس‌جمهوری چهل وپنجم آمریکا، همچون کوروش فصل چهل و پنجم‌اشعیا باشد، کسی که دیوارهای فروریخته را دوباره برپا خواهد کرد و میان ما و سقوط فرهنگی دیوار خواهد کشید.»  ماجرای فیلم «پیشگویی ترامپ» چیزی شبیه به همین است. همانندسازی و هم‌ذات‌پنداری میان رئیس‌جمهوری چهل و پنجم آمریکا و کوروش باستانی امری حاشیه‌ای نمی‌تواند باشد. فیلم «پیشگویی ترامپ» با کمک استادان و دانشجویان دانشگاه «لیبرتی» ساخته شده، دانشگاهی که رئیس ‌آن، جری فالوِل جونیور (از رهبران اوانجلیست) در جلب حمایت مسیحیان انجیلی از دونالد ترامپ نقش مهمی داشت.  اما پیوند زدن پروژه‌های آخرالزمانی که دیری است در میان صهیونیست‌ها کلید خورده و برنامه‌ها و طرح‌های بسیاری برایش تدارک دیده شده با رئیس‌ جمهوری آمریکا، پدیده جدیدی نیست. در زمان جرج دبلیو بوش، او را در ذیل همین پروژه، «مسیح» خواندند و قبل از وی رونالد ریگان، چهلمین رئیس‌جمهوری آمریکا نیز آرزو کرده بود که در همین پروژه، اولین کسی باشد که موشک نبرد آخرالزمان را شلیک می‌کند.

اما پیوند زدن این پروژه با شاهان باستانی ایران، پس از سال‌ها که از طرح باستان‌گرایی در فضای فرهنگی کشور ما می‌گذرد، حکایت احیای طرحی قدیمی برای مقابله با اسلام و انقلاب اسلامی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

احساس تکلیف انقلابی برای ورود به رسانه کافی نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا شهبازی، طنزپرداز در کارگاه آموزشی «طنزآمیزی مضامین» در حاشیه ششمین روز نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: طنز واقعی به دور از لوس بازی و مضحکه کردن شکل می‌گیرد.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا شهبازی، طنزپرداز و مدیر باشگاه طنز و کاریکاتور انقلاب اسلامی، در کارگاه آموزشی «طنزآمیزی مضامین» در حاشیه ششمین روز نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سینمافلسطین در سخنانی با اشاره به احساس تکلیف و وظیفه تعداد قابل توجهی از جوانان انقلابی برای ورود به عرصه رسانه و به طور خاص طنز گفت: صرف احساس تکلیف و وظیفه نمی‌توان وارد این عرصه شد. کسی که خودش واقعا نویسندگی و فیلم‌سازی و طنزپردازی را دوست ندارد، نمی‌تواند از آن استفاده کند. همه افراد معروفی که برای کشورشان افتخار آفرینی کرده‌اند با عشق و علاقه راه خود را انتخاب کرده‌اند و صرف داشتن حس وظیفه و تکلیف برای طی این مسیر کافی نیست.

وی افزود: صرف اینکه کسی روحیه شوخ طبعی داشته باشد، نمی‌تواند طنز پرداز خوبی شود. خیلی‌ها هستند در بداهه‌گویی‌های خود دیگران را می‌خنداند ولی نمی‌توانند در زمینه طنز نویسی موفق باشند چون این کار اصول خاص خود را دارد و این دست افراد غالبا نمی‌توانند در چارچوب مورد نظر قرار بگیرند.

شهبازی طنز را قرار گیری عدم تناسب در ظاهر متناسب تعریف کرد و عنوان کرد: طنز واقعی به دور از لوس بازی و مضحکه کردن شکل می‌گیرد به طوری‌که ممکن است یک شخصیت جدی و منطقی در یک موقعیت ناهمگون قرار بگیرد.

این مدرس طنزپردازی اضافه کرد: ما یک واقعیت بیرونی داریم که ظاهر متناسب سوژه باید بیشترین شباهت را با این واقعیت بیرونی داشته باشد. از طرفی باید بین ظاهر و محتوا بسیار فاصله وجود داشته باشد. وقتی سوژه خیلی جدی است، باید از قالبی نازل و سطح پایین استفاده کرد و برای سوژه دم دستی، قالبی رسمی را به کار برد.

شهبازی تصریح کرد: در خبرگزاری‌های رسمی دنبال سوژه نباشید، بهترین بستر برای پیدا کردن بهترین موضوعات، کف جامعه و رسانه ها زرد است. برای تمرین طنز نویسی باید ابتدا از تقلید و مهندسی معکوس استفاده کرد. با مطالعه کتاب ها و متون طنز شروع کنید و سعی کنید از کلمات جایگزین برای آن استفاده کنید.

مشاهده خبر از سایت منبع