X

بایگانی دی 21, 1397

دفتر سینمایی

اعلام آثار بخش «نسل» برلیناله / حضور «تَتو» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فهرست فیلم های راه یافته به بخش «نسل» دوره شصت و نهم جشنواره برلین در حالی اعلام شد که فیلم کوتاه «تتو» به کارگردانی فرهاد دل آرام تنها اثر ایرانی است که در آن به چشم می خورد.

به گزارش سینماپرس، شصت‌ونهمین برلیناله که از ۷ تا ۱۷ فوریه ۲۰۱۹ (۱۸ تا ۲۸ بهمن) برگزار می‌شود، اسامی شرکت‌کنندگان در بخش «جنراسیون» یا «نسل» این دوره را نیز معرفی کرد.

فیلم‌های این بخش از میان نزدیک به ۲۵۰۰ شرکت‌کننده انتخاب شده‌اند و در مجموع ۶۲ فیلم کوتاه و بلند از ۳۶ کشور و تولیدکننده در دو بخش «کا پلاس» و «۱۴ پلاس» به نمایش درمی‌آید.

تنها فیلم ایرانی حاضر در این بخش که تاکنون تنها نماینده سینمای ایران در جشنواره شصت و نهم برلین محسوب می‌شود، فیلم کوتاه «تتو» است.

جشنواره برلین امسال (۲۰۱۹) برخلاف معمول سال‌های اخیر فیلم بلندی از ایران انتخاب نکرده اما سینمای ایران در بخش «نسل‌» برلین یک نماینده دارد؛ فیلم کوتاه «تَتو» به کارگردانی فرهاد دل‌آرام.

بخش «نسل‌» از بخش‌های اصلی و رقابتی جشنواره برلین است که در ۲ بخش کوتاه و بلند برگزار می‌شود.

سال گذشته سینمای ایران با فیلم بلند «درساژ» در این بخش حضور داشت که در پایان نیز تقدیر ویژه هیأت داوران این جشنواره را از آن خود کرد.

بخش Generation یا «نسل‌ها» بر فیلم‌هایی متمرکز است که جهان را از چشم شخصیت‌های جوان می‌بینند و آینه تمام نمای زندگی، افکار و احساسات جوانان هستند.

فرهاد دل‌آرام کارگردان فیلم «تتو» دانش‌آموخته‌ سینما در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران است و تاکنون ۶ فیلم کوتاه داستانی و بلند ساخته است. آخرین فیلم او «دور از خانه» در جشن خانه سینمای سال گذشته حضور داشت.

فیلمنامه‌ این فیلم پانزده دقیقه‌ای بر اساس طرحی از دنا رسام نوشته شده است و تهیه‌کنندگی این اثر را هم بر عهده دارد.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «برای تمدید گواهینامه رانندگی، دختری جوان به دلیل تَتوهایش به شهرک آزمایش فرستاده می‌شود.»

سایر عوامل این فیلم عبارتند از: فیلمنامه‌نویس و کارگردان: فرهاد دل‌آرام بر اساس طرحی از دنا رسام، تهیه‌کننده: دنا رسام، بازیگران: بهدخت ولیان، آناهیتا اقبال‌نژاد، علیرضا ثانی‌فر، مجتبی فلاحی، پوریا شکیبایی، محسن رومی، زهرا میرزایی، نوید عباسی، مدیر فیلمبرداری: محمدرضا جهان‌پناه، تدوینگر: میثم مویینی، صداگذاری و میکس: امیرحسین قاسمی، طراح صحنه و لباس: علی‌پویا قاسمی، صدابردار: سعید زند، فرزین زند، چهره‌پرداز: امیر ترابی، مدیر تولید: دیاکو خاکی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: حسین مشعلی، دستیار دوم کارگردان: نگار نقوی، منشی صحنه: امین صدرایی، طراح استوری بورد: فائزه نکونام، عکاس: محمد معصومی، طراح گرافیک: فرناز کاویانی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی نمایش «بردگی جنسی» نیز آزاد است – اخبار سینمای ایران و جهان

رجانیوز: شوخی‌های جنسی، استفاده از کلمات و جملات کاملا اروتیک و رکیک، ترویج سبک زندگی مدرن و تبلیغ فرقه‌های انحراف جنسی مثل برده‌داری و … امروز از سر و کول تئاترها بالا می‌رود و به جامعه و فرهنگ ایرانی دست اندازی می‌کند و نکته جالب توجه آن است که در این میان وجود دارد مدیری در وزارت ارشاد، که خود پرچم دار ساخت آثار لاکچری در تئاتر بوده است.

سینما،موسیقی و تئاتر از تاثیرگذارترین محصولات فرهنگی در تمام دنیا به حساب می‌آیند. محصولاتی که این سال‌ها در ایران به صورت محسوسی به سراشیبی ابتذال افتاده‌اند. محصولاتی که هرچه جلوتر می‌رویم ضدفرهنگ‌تر می‌شوند و با فاصله گرفتن از جامعه‌ی ایرانی سعی در القای سبک زندگی مدرن و بی بند وبار دارند. در این میان اما تئاترها گویا دارند گوی سبقت را از مابقی محصولات فرهنگی در به ابتذال کشیدن فرهنگ جامه می‌ربایند.

سینمای این سال‌ها به صورت عجیبی به سمت ساخت و اکران محصولات مبتذل و جنسی گرایش پیدا کرده است و این را می‌توان از کمدی‌هایی که در این مدت به روی پرده رفته‌اند به خوبی فهمید. اتفاقی که در سایه‌ی غفلت مدیران فرهنگی وزارت ارشاد درحال وقوع بوده شکل گیری سندرم شوخی‌های جنسی و اروتیک برای فروش بیشتر است. این غفلت مدیران فرهنگی نه تنها در سینما قابل مشاهده است که در تئاتر نیز به صورت گسترده‌ای وجود دارد. ساخت آثاری با اقتباس از رمان‌ها و داستان‌های غربی که بعضا با فرهنگ خود فرنگ‌نشینان هم در تضاد است؛ تئاترهایی که در دل خود مروج سبک زندگی مدرن و اشاعه کننده اباحه‌گری هستند و در این بین گویا هیچ نهادی نیز متولی پاسداشت از موازین اخلاقی نیست. 

اخیرا تئاتری با نام «عشق ثگی» به کارگردانی امید غفاری مجوز اجرا گرفته و از یازدهم دی ماه ۹۷ نیز به روی صحنه رفته است. این تئاتر که در سایه غفلت وزارت ارشاد به کار خود ادامه می‌دهد، به صورت عجیبی نه تنها با فرهنگ بومی کشور همخوانی ندارد که به صورت عریانی به ارزش ها و اصول اخلاقی نیز دست اندازی می‌کند. نمایش بردگی جنسی و پرداخت عشق به سگ و گربه توسط کارکتر زن داستان از نکات عجیب این تئاتر است. «عشق ثگی روایت زوجی به نام های سِنو و زولان است که رابطه ای عاشقانه با هم دارند!یکی از دوستان سنو (بازیگر نقش زن) به سفر میرود و گربه اش را به سِنو میدهد که نگه دارد! سنو به گربه وابسته می‌شود و این مسئله حسادت زولان را بر می انگیزد و زولان برای اینکه شر گربه را کم کند سگی را به خانه می آورد و در همان حین مخفیانه گربه را می‌کشد و برای اینکه سنو شک نکند اتهام را متوجهه سگ می‌کند! سنو باور می‌کند و کشته شدن گربه را توسط سگ می‌پذیرد و با خود می‌گوید این غریزه‌ی سگ است که با گربه دشمنی دارد و چون این حس غریزی‌ست سگ را مقصر نمی‌انگارد و با سگ هم رابطه‌ی احساسی برقرار می‌کند برای سگ نام لیام ( نام دوست پسر قبلی‌اش) را انتخاب می‌کند به او وابسته می‌شود و باز هم حسادت‌های زولان!» این خلاصه داستان تئاتریست که از وزارت ارشاد مجوز اجرا گرفته است. 

یکی از نکات زننده در طول تئاتر جایگزینی شخصیت‌های انسانی به جای سگ و گربه است. بازیگرانی که روی صحنه چهاردست و پا راه می‌روند و قلاده آن‌ها دست بازیگر زن داستان است. این نوع تصویر در ابتدا چیزی جز بردگی جنسی و فرقه‌های انحرافی جنسی را در ذهن تداعی نمی‌کند. البته این مسائل در تئاتر مسبوق به سابقه است و تعداد تئاترهایی که با مضامین جنسی اجرا شده‌اند و هیچ ارگان و نهاد ذی‌ربطی نیز کاری به کارشان نداشته بسیار زیاد است. 

قسمتی از نمایش عشق ثگی

صحبت های جالب بازیگر نقش سگ!

سوال اینجاست که اصولا نهادهایی که وظیفه اصلی آن‌ها حفظ و صیانت از فرهنگ ایرانی اسلامی بوده و برای همین امر بودجه‌ی دولتی دریافت می‌کنند، چه می‌کنند؟ آیا نمایشنامه‌ی آثاری که مجوز اجرا می‌گیرند اصلا خوانده می‌شود؟ آیا اصلا یک بار برای بازبینی اثر مجوز داده شده اقدام می‌شود؟ اگر این‌ها انجام می‌شود و با این حال به این آثار سخیف و مبتذل و خطرناک مجوز اجرا داده می‌شود که وای به حال فرهنگی که قرار است مسئولان ارشاد از آن صیانت کنند! و اگر موارد نظارتی بر آثار اعمال نمی‌شود که باید باز سوال کرد که اصولا چرا دَرِ وزارت ارشاد را تخته نمی‌کنند و نمی‌روند سراغ کار دیگری؟ 

تئاتر امروز به جزیره‌ی امنی برای لاکچری‌سازان و ابتذال‌سرایان تبدیل شده است و هیچکس هم پاسخگوی این وضعیت اسف‌بار نیست. شوخی‌های جنسی، استفاده از کلمات و جملات کاملا اروتیک و رکیک، ترویج سبک زندگی مدرن و تبلیغ فرقه‌های انحراف جنسی مثل برده‌داری و … امروز از سر و کول تئاترها بالا می‌رود و به جامعه و فرهنگ ایرانی دست اندازی می‌کند و نکته جالب توجه آن است که در این میان وجود دارد مدیری در وزارت ارشاد، که خود پرچم دار ساخت آثار لاکچری در تئاتر بوده است. طبیعی است که از چنین وزارتی و از چنین مدیرانی توقع نظارت بر آثار وجود ندارد و باید دادستانی کل به ماجرای این تئاترها ورود کند. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توقف ساخت «دوقلوها» به علت مسائل مالی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی فروتن با انتقاد از رویه توجه تلویزیون به حوزه کودک، گفت: کار کودک را در عمل بچگانه می‌بینند، بودجه‌ها و سرمایه‌های اندک برایش قائل می‌شوند اما در سخنرانی از مهم بودن کودک حرف می‌زنند. عدم حمایت اسپانسر مالی گریبان «دوقلوهای تلویزیون» را هم گرفت.

به گزارش سینماپرس، علی فروتن بازیگر “فیتیله‌ای‌ها” که مشغول تصویربرداری مجموعه‌ای جدید تحت عنوان «دوقلوها» برای شبکه دوم سیما بود از متوقف شدن این کار به دلیل مشخص نبودن وضعیت مالی پروژه، خبر داد.

او تصریح کرد: این کار یک چهارم تصویربرداری خودش را پشت سر گذاشته بود و بنابر گفته‌های مدیر شبکه و دست‌اندرکاران قرار بود به زودی روی آنتن برود اما به دلیل مشخص نبودن وضعیت مالی پروژه، «دوقلوها» هم به سرنوشت برخی دیگر از برنامه‌ها که اسپانسر مالی تکلیف خودش را برای ادامه فعالیت روشن نمی‌کند، متوقف شد. می‌دانید که «دوقلوها» مجموعه مشارکتی بود که شبکه دو سیما با حمایت وزارت بهداشت این پروژه را جلو می‌برد اما حمایت مالی لازم را انجام ندادند و تهیه‌کننده متأسفانه نمی‌تواند کار را ادامه بدهد. منتظرند تا این مشکلات برطرف شود و کار را ادامه بدهند. 

فروتن با انتقاد از رویه توجه تلویزیون به حوزه کودک، تأکید کرد: کار کودک همیشه دچار آسیب بوده به خاطر اینکه همیشه در تلویزیون کار کودک را بچگانه دیده‌اند و بودجه‌ها و سرمایه‌هایش را هم اندک می‌بینند و اصولاً توجه خوبی به حوزه کودک در تلویزیون نمی‌شود. البته در مقام توصیه و سخنرانی از مهم بودن کودک حرف میزنند ولی متأسفانه در زمان عمل و اجرا، آن هزینهای که لیاقت و در خور شأن کودک است را قائل نمی‌شوند تا کار درست جلو برود و کارهای کودک همیشه ابتر می‌ماند.

وی افزود: مردم برنامه‌های آن موقع «فیتیله‌ای‌ها» که استودیویی و با حضور تماشاگر بود را خیلی دوست داشتند و امروز «محله گل و بلبل» را هم دوست دارند اما هر دوی این برنامه‌ها به خاطر موضوع مشارکت و اسپانسر مالی ضربه خورده‌اند. بگذاریم این برنامه‌های کودک و نوجوان دامنه بیشتری پیدا کنند تا هم تماشاگر لذت ببرد و هم استعدادهای جدید معرفی شوند. روزی برسد که‌ آنقدر برنامه متنوع کودک و نوجوان داشته باشیم تا مخاطب ما مجبور نشود چند برنامه را به دلیل نداشتن گزینه‌های متنوع، ببیند.

فروتن که این روزها مشغول بازی در تئاتر «مردی به نام اوهِ» است که حمید گلی هم در این نمایش به عنوان بازیگر حضور دارد از آماده کردن دو نمایش کودک برای سال آینده هم خبر داد. 

برپایه این گزارش، پیش از این اعلام شده بود که «دوقلوها» که بعد از محرم و صفر روی آنتن می‌رود. داریوش فرضیایی هم بعد از گلایه‌های فراوان نسبت به عدم پخش و تکراری پخش کردن «محله گل و بلبل» ویدئویی منتشر کرد که  همه ما هم باید منتظر اسپانسر جدید باشیم.

اما نه «محله گل و بلبل» توانست روی آنتن برود و نه «دوقلوهایی» ساخته شد! مدیران مربوطه در سیما خصوصاً شبکه دو به دلیل استقبال از برنامه «محله گل و بلبل» و همچنین هرچه زودتر رسیدن «فیتیله‌ای‌ها» به آنتن، یک تمهید ویژه‌ای بیندیشند؛ چرا که مخاطب با برخی از برنامه‌ها و افراد نوستالژی دارد و چه خوب است که به این نوستالژی‌ها احترام بگذاریم.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«عمار» بستر نقد جسورانه و سالم مسایل روز جامعه / مایکل مور می‌گوید ترامپ آخرین رییس جمهور آمریکاست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نادر طالب‌زاده، دبیر نهمین دوره جشنواره مردمی فیلم «عمار» سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه امروز شهر تهران بود.

به گزارش سینماپرس، نادر طالب زاده دبیر جشنواره مردمی فیلم «عمار» امروز ۲۱ دی ماه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: از ویژگی‌های جشنواره «عمار» می‌تواند به نقد جسورانه و سالم از مسایل روز جامعه اشاره کرد. بسیاری از فیلم هایی که شب گذشته در آیین اختتامیه جایزه گرفتند، نقد مسایلی است که چون به آن‌ها نپرداختیم به دمل تبدیل شدند.

وی ادامه داد: از فیلم‌های حاضر در این جشنواره درباره ماهی‌گیری در جاسک می‌توان اشاره کرد که این مساله بارها و بارها در تلویزیون گفته شد اما زمانی که یک مستندساز محلی به سراغ آن رفت گام بلندی برای رفع آن برداشته شد.

طالب زاده در بخش دیگر از صبحت‌های خود بیان کرد: چیزهایی که درمورد حضور ما در یمن می‌گویند درست نیست، ما نیرویی در یمن نداریم بلکه آنها حضور معنوی ما را دوست دارند، نفوذ ایران در یمن، بنگلادش، هند و… نفوذ معنوی است که مورد حسد قرار گرفته است.

دبیر این جشنواره گفت: مردم آمریکا خبر ندارند که اف ای تی اف یعنی چه، ۴۰ سال است که مردم آمریکا از یک سری مسایل خبر ندارند و اکنون آمریکا بیش از ۲۰ تریلیون بدهی دارد و این به خاطر جریانی است که پس از سال ۵۷ علیه ایران به وجود آورند و این بی‌برکتی مفرط به سراغشان آمد.

وی با بیان اینکه آمریکا در حال فروپاشی است، اظهار کرد: مایکل مور یکی از مستندسازان آمریکا گفت احتمالاً ترامپ آخرین رییس جمهور آمریکاست، باب وودورد فردی است که درباره هشت رییس جمهور آمریکا پیش‌بینی‌هایی داشته و مطالبی نوشته برای مثال وی در ۱۱ سپتامبر امسال نوشت آمریکا در حال فروپاشی است.

دبیر جشنواره «عمار» عنوان کرد: ما برای کنفرانس افق نو بیش از ۳۰۰ یا ۴۰۰ نفر را به ایران دعوت کردیم که در مورد مسایل مختلف صبحت کردند به طوری که مصاحبه‌هایشان را در شبکه‌های مختلف تلویزیون و خبر دیده‌اید. همه آنها بر این باورند که وضع آمریکا بحرانی و ترامپ با حرف‌ها و کارهایش آمریکا را به ۲ تکه تقسیم کرده است. برای مثال «جان بی» یکی از کارشناسان آمریکا می‌گفت فکر می‌کنم ترامپ امسال استیضاح شود.

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران ادامه داد: مایکل مور می‌گوید احتمالاً ترامپ آخرین رییس جمهور آمریکاست اما نمی‌گوید آمریکا دچار جنگ داخلی می‌شود زیرا در همان روزهایی که در آمریکا جنگ داخلی شکل گرفت تعداد زیادی مجروح و معلول به جا گذاشت، پس از ۱۱ سپتامبر آمریکا سفارش داد گلوله‌های دام دام ساخته شود، این گلوله وقتی وارد بدن می‌شود باز می‌شود و آسیب‌های جدی می‌زند، آمریکا الان به گلوله‌های دام دام مسلح است.

دبیر جشنواره مردمی فیلم «عمار» اظهار کرد: در این زمان ما باید حواسمان باشد نسخه‌هایی که اسراییلی‌ها برایمان پیچیده‌اند تا برای ما به لایحه تبدیل شود امضا نکنیم، باید در مورد آنها تحقیق کنیم و در طرح‌های آنها نیفتیم. به این نتیجه رسیده‌اند که انقلاب اسلامی برایشان، دشمنی جدی است و از صحنه بیرون نخواهد رفت.

طالب زاده در پایان سخنانش عنوان کرد: از تحولی که در نماز جمعه به وجود آمده است بسیار خوشحالم و تشکر می‌کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ضبط «زنی با ارابه چوبی» ادامه دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تصویربرداری فیلم سینمایی «زنی با ارابه چوبی» در قائم‌شهر همچنان در حال انجام است.

به گزارش سینماپرس، فیلمبرداری فیلم سینمایی «زنی با ارابه چوبی» به کارگردانی خداداد جلالی این روزها در قائم شهر پیگیری می شود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «آرش دانشجوی رشته فلسفه همراه دوستش بهمن برای تحقیقات تز دانشگاهی به روستایی در شمال کشور می‌روند و نام تحقیق آن‌ها «تحصیل میان واقعیت تا حقیقت است». آرش و بهمن آنجا با دختری به نام ستاره آفاق که شاعر است، آشنا می‌شوند و در این میان آرش عاشق ستاره می‌شود.»

محمدرضا فروتن، سمانه نصری، پوریا پورسرخ، حسین سلیمانی، مریم نعمتی‌نیا، نیوشا ضرابی، مهری آل‌آقا، فرامرز روشنایی، بهشته آلیان، رقیه آزادرنگی، رضا اولادی و فریبا متخصص در «زنی با ارابه چوبی» به ایفای نقش می پردازند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ مراسم اختتامیه نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار


عکس/ مراسم اختتامیه نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«قانون مورفی» در صدر جدول فروش هفتگی / «بمب، یک عاشقانه» در آستانه ۶ میلیاردی شدن – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آمار فروش سینماها در هفته گذشته در حالی اعلام شد که فیلم سینمایی «قانون مورفی» پس از ۹ روز اکران توانست نزدیک به ۲ میلیارد تومان فروش داشته باشد، ضمن آنکه گویا متولیان علاقه ویژه ای به تداوم اکران کمدی های سخیفی چون هزارپا دارند.

به گزارش سینماپرس، آخرین آمار فروش فیلم‌های سینمایی نشان می‌دهد که «قانون مورفی» در ۹ روز اکران توانسته به فروش دو میلیاردی در گیشه نزدیک شود.

آمار فروش تا ابتدای جمعه ۲۱ دی ۱۳۹۷ به شرح زیر است:

فیلم سینمایی «هزارپا» ۴۰ میلیارد و ۲۳۰ میلیون (۱۹۱روز)

فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» ۱۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون (۱۰۷روز)

فیلم سینمایی «بمب» ۵میلیارد و ۸۰۰ میلیون (۳۷ روز)

فیلم سینمایی «مارموز» ۴میلیارد و ۸۶۰میلیون (۳۰ روز)

فیلم سینمایی «لازانیا» ۴میلیارد و ۶۲۰ میلیون (۱۰۰ روز)

فیلم سینمایی «پیشونی سفید (۲)» ۴ میلیارد و ۳۰۰میلیون (۹۴روز)

فیلم سینمایی «کلمبوس» ۳میلیارد و ۱۰۰ میلیون (۳۷ روز)

فیلم سینمایی «پاستاریونی» ۲میلیارد و ۴۰میلیون (۴۴ روز)

فیلم سینمایی «قانون مورفی» ۱میلیارد و ۸۵۰ میلیون (۹ روز)

فیلم سینمایی «آستیگمات» ۱میلیارد و ۵۳۰ میلیون (۵۱ روز)

فیلم سینمایی «وای آمپول» ۱میلیارد و ۴۲۰ میلیون (۵۸ روز)

فیلم سینمایی «میلیونر میامی» ۱میلیارد و ۲۰۰ میلیون (۳۷ روز)

فیلم سینمایی «اتاق تاریک» ۷۵۰ میلیون (۲۳ روز)

فیلم سینمایی «سرو زیر آب» ۷۰۰ میلیون (۵۱ روز)

فیلم سینمایی «دزد و پری (۲)» ۵۹۰ میلیون (۱۶ روز)

فیلم سینمایی «در مسیر باران» ۱۵۷میلیون (۷۹ روز)

فیلم سینمایی «امین و اکوان» ۸۲ میلیون (۳۰روز)

فیلم سینمایی «بی نامی» ۸۰میلیون (۳۰ روز)

فیلم سینمایی «تخته گاز» ۵۵میلیون (۲روز)

فیلم سینمایی «درساژ » ۳۰میلیون (۲روز)

فیلم سینمایی «اسکی باز» ۲۷ میلیون (۳۰ روز)

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راه یابی ۱۱ فیلم دیگر به بخش رقابتی برلیناله ۲۰۱۹ / عدم حضور نماینده‌ای از ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با معرفی ۱۱ فیلم دیگر، مجموع فیلم های راه یافته به بخش رقابتی جشنواره فیلم برلین ۲۰۱۹ به ۱۷ اثر رسید که احتمالا این تعداد نیز در آینده افزایش می یابد.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، شصت‌ونهمین جشنواره فیلم برلین، ۱۱ فیلم جدید را به بخش رقابتی خود افزود.

برلیناله دیشب (پنج‌شنبه) چند فیلم دیگر را به فهرست رقابتی‌ خود اضافه کرد که درام سیاه و سفیدی از سینمای اسپانیا به کارگردانی ایزابل کوشت که برای نتفلیکس ساخته شده نیز از جمله آنهاست.  

«آقای جونز» ساخته آگنیژکا هولاند کارگردان لهستانی محصول مشترکی از اوکراین، لهستان، بریتانیا با بازی جیمز نورتون، ونسا کربای و پیتر سارزگارد

«چه طولانی، پسرم» ساخته وانگ ژیائوشوای کارگردان چینی

«الیسا و مارسلا» ساخته ایزابل کوشِت از اسپانیا

«خدا هست و نامش پترونیا است» ساخته تئونا اشتروگر میتوسکا محصول مشترکی از  مقدونیه، بلژیک، کرواسی و فرانسه

«آندوگ» ساخته ونگ کوان کارگردان برنده پیشین خرس طلای برلین از مغولستان

«عملیات» ساخته یووال آدلر محصول مشترکی از آلمان، آمریکا، فرانسه

«پیراناها» ساخته کلودیو ژیوانسی از ایتالیا

«خرابکار سیستم» درام آلمانی و نخستین ساخته نورا فینگ‌شاید

«بیرون اسب‌های دزدی» ساخته هانس پیتر مولاند محصول مشترک نروژ، سوئد، دانمارک

از جمله فیلم‌هایی هستند که نامشان وارد فهرست رقابتی برای دریافت خرس طلای این دوره شده است.

مستند «واردا به روایت آنیس» ساخته آنیس واردا از فرانسه و «ماریگلا» به کارگردانی واگنر موئرا از برزیل کامل‌کننده فهرست ۱۱ فیلم جدیدی است که به فهرست فیلم‌های بخش رقابتی جشنواره برلین اضافه شدند.

پیش‌تر ۶ فیلم از این فهرست معرفی شده‌بود که شامل «زمین زیر پاهای من» به کارگردانی مایریا کروتزر از استرالیا، «دستکش طلایی» ساخته فاتح آکین محصول آلمان و فرانسه، «به لطف خداوند» ساخته فرانسوا اوزون از فرانسه، «من خانه بودم، اما» ساخته آنگلا شانیلیک، «داستان سه خواهر» ساخته امین آلپر از ترکیه و آلمان، «مجموعه شهر ارواح» ساخته دنیس کوته از کانادا بود.

به این ترتیب تاکنون مجموع فیلم‌های بخش رقابتی جشنواره برلین ۲۰۱۹ به ۱۷ فیلم رسیده و می‌توان انتظار داشت که این اسامی بیشتر شود.

علاوه بر این اعلام شد که «پسری که باد را مهار کرد» نخستین تجربه کارگردانی چیوتل اجیفور بازیگر سرشناس بریتانیایی نیز نخستین اکران اروپایی‌اش را در بخش ویژه برلیناله خواهد داشت.

سه مستند جدید نیز در بخش ویژه نمایش داده می‌شوند که شامل «آنتروپوسن» مستندی به کارگردانی جنیفر بایچوال، نیکلاس دی پنسیر و ادوارد برتینسکی  از کانادا، مستند «می‌توانست بدتر هم باشد» ساخته دومینیک وسلی و «بچه ها در کانون توجه» ساخته آلیس اگنس‌کرچنر است.

ژولیت بینوش بازیگر سرشناس فرانسوی امسال ریاست هیات داوری بخش رقابتی را برعهده دارد.

این دوره آخرین دوره جشنواره برلین است که به کارگردانی دییتر کاسلیک برگزار می‌شود. او از سال ۲۰۰۲ مدیریت این جشنواره را برعهده داشت. کارلو چاتریان مدیر هنری پیشین جشنواره فیلم لوکارنو از سال ۲۰۲۰ مدیریت برلیناله را برعهده می‌گیرد.

شصت‌ونهمین برلیناله ۷ تا ۱۷ فوریه ۲۰۱۹ (۱۸ تا ۲۸ بهمن) برگزار می‌شود.

«محبت غریبه‌ها» به کارگردانی لونه شرفیگ فیلمساز دانمارکی شصت و نهمین جشنواره فیلم برلین را افتتاح می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راهیابی «کاتی و ستاره» به جشنواره داکا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «کاتی و ستاره» ساخته رضا مجلسی به هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم داکا راه پیدا کرد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «کاتی و ستاره» به کارگردانی رضا مجلسی در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم داکا که از ۲۲ تا ۳۰ دی برابر با ۱۲ تا ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸ در کشور بنگلادش برگزار می‌شود، حضور دارد.

همچنین این فیلم به تازگی به هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کودکان کلکته راه یافته است.

این جشنواره از سال ۲۰۱۱ در حال برگزاری است و هشتمین دوره آن از ۲۰ تا ۲۷ ژانویه ۲۰۱۹ برابر با ۳۰ دی تا ۷ بهمن ماه در هندوستان برگزار می‌شود.

«کاتی و ستاره» به کارگردانی رضا مجلسی و تهیه‌کنندگی بیتا منصوری است. این فیلم فضای فانتزی دارد و در مورد موجوداتی است که از سیاره دیگری به زمین آمده‌اند و …

«کاتی و ستاره» فیلمی در حوزه کودک است که بخش اعظم آن در شمال کشور و بقیه در تهران فیلمبرداری شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«گیله‌وا» اواخر سال جاری به روی آنتن می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به گفته کارگردان مجموعه تلویزیونی «گیله‌وا» با موضوع مقاومت مردم گیلان در برابر انگلیسی‌ها، پخش این سریال به زودی آغاز می شود.

به گزارش سینماپرس، «اردلان عاشوری» کارگردان سریال «گیله‌وا» به تهیه‌کنندگی امیر بنان، در گفت‌وگو با یک خبرگزاری درباره درونمایه این سریال و ارتباط آن با زمان پیروزی انقلاب گفت: این سریال مستقیم به زمان پیروزی انقلاب نمی‌پردازد، اما می‌توان گفت به عبارتی تاریخ انقلاب را تصویر می‌کند. 

وی ادامه داد: «گیله‌وا» در اصل به حضور انگلیسی‌ها در ایران و مقاومت گیلانی‌ها در برابر آنها می‌پردازد. 

عاشوری درباره زمان پخش این سریال نیز افزود: طی آخرین صحبت‌هایی که انجام شده است، به احتمال فراوان بزودی این سریال پخش می‌شود. 

این کارگردان با اشاره به پررنگ بودن نقش میرزا کوچک خان جنگلی نیز بیان داشت: قهرمان اصلی قصه ما میرزا کوچک خان جنگلی نیست، بلکه او یکی از شخصیت‌هایی است که در چند قسمت حضور دارد و به برخی قیام‌هایش اشاره می‌شود. اما بر خلاف تصوری که می‌شود کلیت داستان بر مبنای داستان زندگی این شخصیت مبارز تاریخی نیست. 

داستان اصلی قصه «گیله‌وا» عاشقانه‌ای بین دختر ارمنی و پسر شمالی است که در بستر وقایع آن دوران و قحطی می‌گذرد و چون میرزا کوچک خان هم جبهه اصلی مقابله با انگلیس‌ها در شمال کشور را داشته است، برای جلوگیری از ایجاد قحطی در شمال کشور، برای همین در مقطعی به قصه ورود پیدا می‌کند و کاراکترهای اصلی قصه با او همراه می‌شوند.

بهروز شعیبی که نقش میرزا کوچک خان جنگلی را در این سریال بازی می‌کند، در هفت سکانس بازی دارد. اما این سکانس‌ها، سکانس‌های مهمی است، چراکه عملا رهبریت این موضوع در شمال کشور با میرزا کوچک خان بوده و کاراکترهای سریال زیر پرچم میرزا مقابل انگلیسی‌ها ایستاده و مقابله می‌کنند.

 تصویربرداری این سریال که سال‌های ۱۲۹۷ را به تصویر می‌کشد، نیمه مهرماه به پایان رسید. «گیله‌وا» به تهیه کنندگی امیر بنان زندگی مردم و دلبستگی یک جوان را نمایش می‌دهد که این عشق در بستر اتفاقاتی مثل جنبش جنگل و قیام میرزا کوچک خان جنگلی و قحطی رخ می‌دهد، اما قرار نیست بستر اصلی سریال این مسائل تاریخی باشد.

در این داستان عاشقانه که در شمال کشور و در کیاشهر و سیاهکل مقابل دوربین رفت، امیرحسین هاشمی و مهدی زمین پرداز نقش های اصلی سریال را بر عهده دارند که هر دو پیش از این در فیلم های محمدحسین مهدویان به ایفای نقش پرداخته‌اند.

حسین توشه، حمیدرضا پگاه، ستاره اسکندری، مهران رجبی، امیرحسین صدیق، ستاره حسینی، بهروز شعیبی، امیرحسین هاشمی، علی عطایی پیرکوه از بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع