X

بایگانی دی 22, 1397

دفتر سینمایی

احترام بین انسان‌ها در تئاتر از بین رفته است – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری فارس: اکبر زنجانپور، پیشکسوت تئاتر گفت: چند سال پیش می‌شنیدیم که از خصوصی‌سازی تئاتر صحبت می‌شود، من از همان زمان مخالف بودم و تا الان نیز با خصوصی شدن تئاتر مخالف هستم، چرا که خصوصی سازی به معنای سالن پر کردن به هر طریقی است.

 گردهمایی اهالی تئاتر در خانه تئاتر برای پیگیری مشکلات صنفی، عصر امروز (شنبه ۲۲ دی) با حضور هنرمندان در خانه تئاتر آغاز شد.

در ابتدای این مراسم اصغر همت طی سخنانی گفت: خانه تئاتر خانه همه هنرمندان است. در این چند وقت گذشته هجمه‌هایی علیه تئاتر شده که همه ما تصمیم گرفتیم عکس‌العملی به این مسائل داشته باشیم و این بیانیه‌ای که منتشر شد برآیند نظرات انجمن‌ها و کانون‌ها است.

وی در ادامه افزود: ما در یک تعامل می‌خواهیم حق و حقوق خودمان را دریافت کنیم و قصد جبهه‌گیری نداریم و این جلسه فتح بابی است که ما خاضعانه و تعامل‌گونه از همه قوا خواستیم تیاتر را جدی بگیرند و امور را به متخصصان واگذار کنند.

همت در پایان یادآور شد: ما احتیاج به یک هماهنگی و یک‌دلی باهم داریم تا مسئولین هم ما را جدی بگیرند و تا رسیدن به حقمان نیز مسایل را دنبال خواهیم کرد.

ایرج راد عضو هیئت مدیره خانه تئاتر نیز در ادامه با قرائت متن بیانیه برای هنرمندان گفت: امیدوارم طوماری که جمع می‌شود، تأثیر خود را داشته باشد.

*زنجانپور: با خصوصی‌سازی تئاتر مخالف بوده و هستم

سپس اکبر زنجانپور نیز پشت تریبون قرار گرفت و گفت: چند سال پیش می‌شنیدیم که از خصوصی‌سازی تئاتر صحبت می‌شود، من از همان زمان مخالف بودم و تا الان نیز با خصوصی شدن تئاتر مخالف هستم، چرا که خصوصی سازی به معنای سالن پر کردن به هر طریقی است.

وی با اشاره به اینکه وظیفه اصلی تئاتر این است که جامعه را به سمت شادابی ببرد نه اینکه سالن پر کند و پول در بیاورد، گفت: امروز تئاتر را به جایی رسانده‌اند که جذب مشتری کند، نه مخاطب! الان سالن‌ها دنبال سوپراستار هستند تا پول در بیاورند،‌کجای دنیا تئاتر اینطور است؟

زنجانپور یادآور شد: احترام بین انسان‌ها در تئاتر از بین رفته است و جایش را به «بشکن و بالا انداز» داده است، اینطور اصلا نمی توان تئاتر را ادامه داد! قصدم توهین به تئاتری‌ها نیست اما گوشزدی است که تئاتر به جای فلاکت باری می‌رود و این حق تئاتر و تئاتری نیست. تئاتر متفکر و در خدمت انسان باید باشد قرار نیست جمعیت میلیونی راه بیاندازد همین که یک نفر را به راه بیاورد کافی است.

*گردش تئاتر به سمت اقتصاد بدون شعور است

در ادامه محمود عزیزی با اشاره به گفتاری ارسطو و فن نمایش گفت: ما قبل‌تر از اجدادمان یاد گرفتیم فن نمایش را زیبا اجرا کنیم،‌ اما امروز در شرایطی هستیم که به دست بخش خصوصی به جامعه تئاتری ناجوانمردانه بی حرمتی شده است. تئاتر به چرخش اقتصادی فکر می‌کند و این بی شعورانه است!

وی در ادامه افزود: قدری با هم روراست باشیم، قرار است تئاتر هم چون سینما خصوصی شود و شرایط روشن است این دیگر به مدیر کل و معاون هنری احتیاج ندارد و تشکیلات نمی‌خواهد! بعد از چهل سال باید بفهمیم که اگر بودجه‌ای در تئاتر است باید به دست مسئولان و خانه تئاتر باشد نه اینکه تئاتر و جریان سازی آن را رها کنیم و این برای مایی که جریان‌سازان این تاریخ هستیم، شرم آور است.

محمود عزیزی با اشاره به ممنوع‌الاجرا شدن تئاتری‌ها در سال ۳۲ مدعی شد: الان هم ما به همین سمت می‌رویم چرا که مسئولان تئاتری ما اعم از معاون و مدیرکل مترسک شده‌اند درحالی که باید پاسخگو باشند که چرا این اتفاقات رخ می‌دهد؟ اگر قرار است تئاتر اینطور حرکت کند، ما به معاون هنری و مدیرکل احتیاج نداریم! الان معاون هنری و مدیر کل تنها به بیلان کاری جشنواره توجه دارند پس ما کجای قضیه هستیم؟

عزیزی اظهار داشت: متأسفانه ما بعد از چهل سال هنوز جایگاه حقوقی نداریم، مثل زیگیل در جامعه هستیم! چون نه پشتوانه قانونی و نه تأمین اجتماعی برای این جمعیت زیاد هستیم. متوسط سواد خانواده تئاتر ما امروز بیش از لیسانس است، کجا دیگر اصناف اینطور هستند؟ ولی وضعیت معیشتی ما چطور است!

*شایستگی‌های هنرمندان تئاتر لطمه خورده است

در نهایت بهزاد فراهانی با ابراز خوشحالی از این که ما از سال۵۶ دیگر تجمعی تئاتری نداشتیم، گفت: واقعیت این است که من در زندگی اجتماعی خود تلاش کردم به کسی آزاری نرسانم، حتی اگر کسی عضویتش در خانه تئاتر تأیید نشده است، علتی داشته اما از گوشه و کنار چیزهایی می‌شنوم که آزارم می‌دهد.

وی با بیان اینکه درخواست بازنشستگی از خانه تئاتر داده اما مورد موافقت قرار نگرفته است، گفت: من نمی‌دانم چرا ما شجاعت نداریم به هم نگاه کنیم و بگوییم از هم بدمان می‌آید؟ وحدت هنرمندان تئاتر الان خیلی مهم است، ما در خانه تئاتر ۲ هزار عضو داریم یک بار هم شده خودمان را نقد کنیم و ببینیم ما همان تئاتری‌هایی هستیم که سینماگران آرزو داشتند در بین ما باشند؟ چه اتفاقی برای ما افتاده است؟

فراهانی یادآور شد:‌ من وارد مسائل سیاسی نمی‌شوم چون شایستگی‌های خود ما هم لطمه خورده و ما رنجور شده‌ایم، امروز برای پیشرفت به وحدت خوب و عاشقانه احتیاج داریم تا حتی در بدترین شرایط هم بهترین نتیجه را بگیریم بنابراین هیچ راهی جز مهرورزی نداریم وگرنه لطمه می‌خوریم.  این تئاتر ما نیست که به فلان رییس جمهور متلک می‌گوید خواهش می‌کنم قدری مسائل صنفی را حفظ کنیم و متلک نگوییم! 

وی در پایان گفت: یک زمانی در تلویزیون مطرح کردم که اگر قرار است سلبریتی بیاید و تئاتر کار کند باید دست استاد انتظامی را ببوسد، برای همین روزها بود که هشدار دادم تئاتر ما به لاله‌زار نزدیک نشود و الان شده است و همین را میزان سنجش گیشه و مسائل دیگر نشان می‌دهد. به کرات گفته شده که خانه تئاتر ما خاموش است اما ما خاموش نبودیم کار خودمان را کردیم اما نیرویی پشت سرمان نبود که حرفمان را بزنیم.

در بیانیه‌ای که توسط اعضای خانه تئاتر برای قوای سه گانه مقننه، مجریه و قضائیه تنظیم شده، آمده است: تئاتر همواره تاثیری شگرف در بهبود نابسامانی‌های جوامع، نقدعملکرد نهادهای سیاسی، اقتصادی ، آموزشی و تولید اندیشه و همچنین روانشناسی اجتماعی داراست.

در بخش دوم بیانیه آمده است؛ با ابراز تاسف از وضعیت موجود مسئولان محترم سه قوه را به هم نشینی و گفت وگو دعوت می‌کنیم، زیرا معتقدیم نخستین و بدیهی‌ترین حقوق جدایی ناپذیر هنرمندان تئاتر ایران حق حیات عزت‌مند، حفظ شانیت و کرامت، آزادی بیان و امنیت شغلی و امنین روانی است از سوی آن قوای محترم مغفول مانده است.

بایسته است در این برهه حساس از زمان به جای ایجاد حس یاس، ناامیدی و سرخوردگی، به گشایش، نشاط و امید همت گماشته و نیروهای دل سوز فرهنگ و هنر را به فعالیت و تلاش بیشتر دعوت کنیم.

بخش پایانی بیانیه نیز به این مسایل اختصاص دارد: ما امضاکنندگان بیانیه به تهمت‌های سطحی و ناروایی که در این روزها به تئاتر و هنرمندان شریف آن روا داشته می‌شود معترضیم. دخالت‌های غیرقانونی و غیرتخصصی ، بازداشت و فراخواندن کارگردانان تئاتر جهت تفهیم اتهام را محکوم کرده و بی حرمتی به این خانواده بزرگ و زیرپا گذاشتن جایگاه معترض و منتقد ان برنمی‌تابیم.

امید که وزارت فرهنگ و ارشاد ، معاونت هنری، مرکز هنرهای نمایشی و شورای نظارتی و ارزشیابی وجاهت قانونی و مسئولیت هایشان را تبیین و تشریح کرده تا ازین پس شاهد جفا بر اهالی فرهنگی و هنر نباشیم.

هنرمندان حاضر در این مراسم طومار اعتراضی خانه تئاتر را امضا کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لزوم حمایت بی کم و کاست از شبکه‌های برون مرزی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نمایندگان مجلس در دیدار با پیمان جبلی، معاون برون مرزی صدا و سیما، عملکرد شبکه های برون مرزی را خالصانه و زینب وار عنوان و بر لزوم حمایت همه جانبه از فعالیت ها و توسعه این شبکه ها در جهت پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در فراسوی مرزها تاکید کردند.

به گزارش سینماپرس؛ بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و سید ناصر موسوی لاریگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در دیدار با پیمان جبلی، معاون برون مرزی صدا و سیما، عملکرد شبکه های برون مرزی را خالصانه و زینب وار عنوان و بر لزوم حمایت همه جانبه از فعالیت ها و توسعه این شبکه ها در جهت پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در فراسوی مرزها تاکید کردند.

 سید ناصر موسوی لاریگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این نشست اظهار کرد: شاید عده ای از مسئولین بابت عدم اطلاعی که از فعالیت های معاونت برون مرزی صداوسیما دارند، آنچنان که باید و شاید از عمق اهمیت و وسعت فعالیت های شبکه های برون مرزی آگاه نباشند ولی ما به خوبی می دانیم که رسالتی که بخش برون مرزی رسانه ملی بر عهده دارد بسیار ارزشمند و سنگین است و البته وظیفه ما به عنوان مجلس و قانونگذار نیز حمایت بی کم و کاست از این عزیزان است.

وی افزود: معاونت و شبکه های برون مرزی، تریبون نظام مقدس جمهوری اسلامی و به تعبیری پیشانی این نظام اند و با فعالیت های تبلیغی و فرهنگی که در سرتاسر جهان دارند، می توانند اقتدار و جایگاه واقعی نظام را برای کشورهای دوست و ملت هایی که دوستدار واقعی اهداف انقلاب اند، به خوبی تبیین کنند و تاثیرگذار باشند.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز ارتباط مستمر بین مجلس و معاونت برون مرزی رسانه ملی را یکی از راه های رسیدن به اهداف مشترک عنوان کرد و افزود: بی شک شبکه های برون مرزی در صدور اهداف انقلاب و نظام به خوبی عمل کرده اند و می دانم که این کار خالصانه و زینب وار است و مطمئنا می توانند اثرگذاری خوبی برای نظام داشته باشند.

همچنین معاون برون مرزی رسانه ملی، در این جلسه از شبکه های برون مرزی به عنوان یکی از ظرفیت های توانای جمهوری اسلامی یاد کرد و افزود: همکاران ما در معاونت برون مرزی در انجام رسالتی که بر عهده دارند و در رسانه ای کردن اهداف، سیاست ها و اقتدار و داشته های نظام تمام تلاش و همت خود را معطوف این هدف والا کرده اند.

معاون برون مرزی صدا و سیما، با اشاره به جدی بودن نبرد تمام عیار رسانه ای در خارج از مرزها، گفت: در این رقابت بزرگ رسانه ای شبکه های برون مرزی به معنای واقعی کلمه به عنوان رسانه های نماینده جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنند. ما مواضع اصلی نظام را مطرح می کنیم و همیشه مراقبیم که به اقتدار نظام ضربه ای وارد نشود.

در این دیدار، نعمتی و موسوی لاریگانی در بازدید از مجموعه سعادت آباد برون مرزی صدا و سیما، از شبکه های هیسپان تی وی و پرس تی وی دیدن کرده و از نزدیک با پیشرفت ها، روند تولید خبر و فعالیت های این دو شبکه برون مرزی آشنا شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توضیحات مدیر روابط عمومی جشنواره فجر در برنامه میزانسن/ جزئیاتی درباره صدور کارت‌های اهالی رسانه

مدیر روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر جمعه شب ۲۱ دی با حضور در برنامه میزانسن توضیحاتی درباره حضور رسانه ها در جشنواره و کارت اهالی رسانه ارائه داد.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، مسعود نجفی درباره وظیفه روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، گفت: در سال های کمی دورتر در جشنواره ما فیلم ها را در سینما صحرا، فلسطین و استقلال می دیدیم و توقعی هم وجود نداشت تنها فیلم می دیدیم و در نشست فیلم ها شرکت می کردیم.اما هرچه جلوتر رفتیم شرایط متفاوت شد با این حجم رسانه ها و مدیوم های مختلفی که اضافه شده فضا عوض شده است، به طوری که یکی از معضلات امروز جشنواره این است که جایی پیدا شود تا بتوانیم به هزار و اندی نفر سرویس دهیم و فضای لازم را داشته باشد.

او درادامه خاطرنشان کرد: در آن زمان دو هزار و دویست نفر متقاضی حضور در جشنواره نبودند . جمعه شب که ثبت نام ها به پایان رسید دو هزار و دویست و بیست و هفت نفر ثبت نام کردند. هیچ اتفاق هنری نداریم که تا این اندازه متقاضی برای پوشش اخبار و حضور در جشنواره داشته باشد. در جشنواره فیلم کن ۴ هزار نفر متقاضی از سراسر جهان دارد، اما متقاضیان برای حضور در جشنواره فیلم فجر هر سال رفته رفته افزایش پیدا می کند و امسال ۴۰۰ نفر بیشتر از سال گذشته ثبت نام کرده اند. ما هر سال شاهد رشد نشریات هستیم و در سال های گذشته رسانه های مجازی و اینترنتی وجود نداشت درحالیکه امروز آنها حجم قابل توجهی را دارند.

نجفی در پاسخ به سوالی درباره توجه به اصل مجوز داشتن و نداشتن رسانه ها در صدور کارت‌ها گفت: به هرحال برای ورود به هر جایی قاعده ای داریم که باید بر اساس آن عمل کنیم. با توجه به درخواست های زیادی که داریم باید به شیوه نامه ای رجوع کنیم و ارزیابی داشته باشیم و امسال شیوه نامه جشنواره در ۱۰ بند منتشر شد و کاملا بر اساس همان بندها قرار است حذف و تاییدها را انجام دهیم.

او با بیان اینکه شیوه نامه سه بند تعیین‌کننده دارد، افزود: ابتدا داشتن مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گستره فعالیت کشوری و ارتباط با فعالیت های روز سینما. بر اساس همین ۳ بند می توانیم به تعداد قابل قبولی برسیم. با توجه به اینکه فضای سینمای رسانه متقاضیان زیاد و همچنین تاثیر زیادی در وضعیت فیلم ها نیز دارد باید به وضعیت قابل قبولی برسیم . وقتی من به عنوان خبرنگار بسیاری از فیلم ها را با شرایط بدی ببینم موجب می شود ذهنیت ناخوشایندی از فیلم به وجود آید و همانطور که می دانیم گاه این ذهنیت بر روی مطالبی که نوشته می شود تاثیر زیادی می‌گذارد.

مدیر روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به مطالبه مهمان تلفنی برنامه (حسین لامعی) مبنی بر عدم حضور فعالان برخی رسانه های یادآور شد: بسیاری از این افراد که اشاره شد از طریق سایتشان ثبت نام کرده اند که اگر دارای شرایط اعلام شده باشند بیرون نمی مانند. در دو سال اخیر سعی مان بر این بوده که بیشتر پذیرای اهالی رسانه و افرادی که در سینما حضور فعال دارند باشیم و حتی در سال آخری که جشنواره در برج میلاد برگزار شد نیز شاهد چنین اتفاقی بودیم. ما به عنوان جشنواره باید متقاضی را بشناسیم اما در مورد بسیاری از کانال های موجود نمی دانیم با چه فردی طرف هستیم (البته خارج از تعداد معدودی که می شناسیم)

او ادامه داد: در دوسال گذشته هم طبق آیین نامه رسانه های بدون مجوز کارت حضور در جشنواره را دریافت نکردند. هر سال این نوع تقاضاها وجود داشته و فرقش با امسال این است که ما اسامی متقاضیان را منتشر کردیم.

نجفی درباره نامه ای که برای عدم حضور برخی رسانه ها منتشر شده بود و علت بازنشر آن نیز توضیح داد: مطالبه ای بود که از جشنواره شده بود و طبیعی بود که سایت جشنواره باید آن را منتشر می کرد اما به معنای تایید و رد آن نیست. درخواست ۴۰ رسانه رسمی بود مبنی بر اینکه رسانه های بدون مجوز کارت جشنواره نگیرند که ما در دو سال گذشته همین کار را انجام داده بودیم و همانطور که اشاره کردم لیست متقاضیان منتشر شد و در ادامه لیست رسانه های دیداری و شنیداری را هم منتشر خواهیم کرد و در ادامه افرادی که تایید شدند و نشدند هم اطلاع رسانی می شود .

او تاکید کرد: در سال های گذشته برای خبرنگاران فعال و موثر که ما آنها را می شناسیم راهی برای حضورشان در جشنواره پیدا شده است و اگرهم نبوده به عنوان پیشکسوت کارت جشنواره به آنها تعلق گرفته است.

نجفی با بیان اینکه روابط عمومی تحت فشار نیست، گفت: اعلام لیست متقاضیان کارت جشنواره این حُسن را داشت که همه متوجه شدند چه تعدادی درخواست برای گرفتن کارت جشنواره وجود دارد و اکثر آنها پیگیر تلفنی و حضوری هستند. در نهایت سعی مان بر این است تا افرادی که وظیفه شان پوشش اخبار جشنواره است بتوانند به بهترین شکل کارشان را انجام دهند .

او در پاسخ به سوالی مبنی بر نداشتن بودجه جشنواره برای برگزاری در استان ها نیز پاسخ داد: آقای سید حسین سیدی مسئول بخش استان ها در مصاحبه ای اعلام کردند جشنواره آمادگی کامل برای برگزارشدن هر چه بهتر در استان ها را دارد.

نجفی در پایان درباره انتشار لیست نهادها و سازمان ها نیز گفت: در لیست منتشر شده هم اسامی خارج از رسانه وجود داشت که از اهالی رسانه نیستند و درخواست حضور در جشنواره را داشتند و اسمشان منتشر شد.

در ادامه نیما حسنی نسب که به عنوان کارشناس در برنامه حضور داشت درباره پردیس سینمایی ملت به عنوان سینمای رسانه، گفت: همه ما در پردیس ملت فیلم ها را با خیال راحت دیدیم. در پردیس ملت جدای از مشکلات سخت افزاری حداقل تلفات اینکه زیر دست و پا بمانیم را نداشتیم و فضا بسیار خوب بود.

او ادامه داد: به نظرم کمی بالادست تر باید به این نتیجه برسند که این نسل و رسانه های مجازی را باید به رسمیت بشناسند و اینکه این ها در این فضا رشد کردند بدان معناست که با بوروکراسی، کاغذبازی و مجوز بگیرند، مساله نداشته باشند مغایرت دارند. تناقضی که ایجاد شده بخشی از آن حاشیه سازی کسانی است که از ورود این آدم ها به فضای رسانه ای ترس دارند .

حسنی نسب ادامه داد: روزنامه ها و مجلات ناکارآمد برای اینکه اوضاعشان از این بدتر نشود معتقدند که باید این نسل را محدود کنند درحالیکه این راه چاره نیست زیرا وقتی صفحه اینستاگرامی وجود دارد که مخاطب بسیار زیادی دارند که از جمع مخاطبانشان از مجلات و روزنامه ها بیشتر و کیفیت کار و سرعت اطلاع رسانی شان بهتر است، نباید جلوی آنها مقاومت کنیم و این دوگانه بامجوز و بی مجوز دوگانه تند و تیزی است.

او ادامه داد: انتشار اسامی متقاضیان جشنواره در ادامه کار شفاف سازی کار خوبی است اما نکته مهم این است که هیچ فردی بهتر و بیشتر از خود شما فعالان رسانه ای را نمی شناسد.

مهدی سجاده چی مجری برنامه نیز در سخنان کوتاهی گفت: مشکل اصلی در زیاد بودن درخواست کنندگان کارت جشنواره وجود آدم هایی هستند که جز اهالی رسانه نیستند و کسی آنها را نمی شناسد.

نیما حسنی نسب در ادامه صحبت های مجری برنامه معتقد بود که در دو سال اخیر افرادی غیر از رسانه در پردیس سینمایی ملت حضور نداشتند.

دفتر سینمایی

سازمان بازرسی کل کشور هزینه‌کردهای جشنواره فیلم فجر را در شرایط جنگ اقتصادی بررسی کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان طی نامه‌ای به رئیس سازمان بازرسی کل کشور، خواستار رسیدگی این سازمان به هزینه‌کردهای سی‌وهفتمین جشنواره فجر بر اساس قوانین کشور جهت جلوگیری از ریخت و پاش شد.

به گزارش سینماپرس، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان طی نامه‌ای از قاضی سراج رئیس، سازمان بازرسی کل کشور خواست تا  به هزینه‌کردهای سی‌وهفتمین جشنواره فجر رسیدگی کند.

در این نامه خطاب به رئیس سازمان بازرسی کل کشور آمده است:

«بر خلاف دوران طاغوت که فساد حاکمیّت داشت، مبنای تشکیل نظام اسلامی بر صلاح و درستی است بنابراین هیچ‌گونه فسادی در هیچ جا قابل قبول نیست و سازمان بازرسی باید با گسترش نظارت بر همه دستگاه‌ها در هر رده‌ای، بخصوص دستگاه اجرایی و قضایی، مراقبت کند که مطلقاً در هیچ گوشه‌ای، فساد وجود نداشته باشد.»

«رهبر معظم انقلاب»

با عرض سلام خدمت حضرتعالی و همکاران محترم‌تان؛ همانطور که مستحضر هستید نظارت و مراقبت از لازمه‌های هر سیستم اجرایی است، این مهم در عرصه فرهنگ بیش از دیگر زمینه‌ها ضروری به نظر می‌رسد. عرصه سینما و توسعه‌ی کمی و کیفی این هنر در کشور و بازخوردهای اقتصادی و تبلیغاتی باعث هزینه‌های بسیار در زمینه‌ ساخت و برگزاری جشنوراه‌ها در کشور شده است. باید توجه داشت که سینما در کشور ما وامدار بخش‌های دولتی یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری می‌باشد. حال در آستانه‌ی برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر این جشن بزرگ سینمای ایران در چهل سالگی انقلاب اسلامی هستیم.

در سال‌های اخیر برای برگزاری هر دوره‌ی جشنواره میلیاردها تومان هزینه شده است. ضرورت وجود جشنواره‌های هنری آن‌هم از نوع سینما با طرفداران بسیار و ظرفیت‌های بی‌نظیرش در جذب و فرهنگ سازی برای مخاطبین بر همگان ثابت شده است اما باید توجه داشت که بیت‌المال مسلمین چگونه و بر چه اساس آن هم در شرایطی که بسیاری از موسسات فرهنگی کشور به دلیل ضیق مالی رو به تعطیلی می‌روند، هزینه می‌شود.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان بزرگ‌ترین اتحادیه دانشجویی ایران اسلامی از حضرتعالی و مجموعه تحت امرتان درخواست دارد تا با تشکیل تیم‌هایی کارشناسی همزمان با برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره فجر نسبت به هزینه‌کردها بر اساس قوانین کشور جهت جلوگیری از ریخت و پاش‌ها، تجملات و زرق‌وبرق‌های بی‌مورد در این شرایط جنگ اقتصادی اقدامات لازم را مبذول فرمائید.

پیشاپیش از حسن توجه جنابعالی نهایت تشکر و امتنان را داریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ایجاد مانع برای اکران مستند «شورش علیه سازندگی» – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: «شورش علیه سازندگی» در روزهای اخیر مانند سایر مستندهای ساخته شده درباره مرحوم هاشمی، دچار حواشی‌ای، چون ممانعت از اکران‌های خصوصی شده است. مصطفی شوقی، کارگردان این اثر در گفت‌وگویی درباره این مستند و حواشی آن توضیحاتی داده است.

مشروح گفت‌وگو با مصطفی شوقی  را در ادامه می‌خوانید:

بگذارید با این سؤال شروع کنیم که چه چیزی باعث می‌شود پس از ۳۰ سال ناگهان تعداد زیادی مستند تاریخی به منظور بررسی مسائل مرتبط با تاریخ انقلاب تولید شود؟

به نظرم پیش از اینکه این پرسش را مطرح کنیم، باید این سؤال را پرسید که چرا نتوانسته‌ایم بزرگ‌ترین انقلاب قرن را که در ایران به وقوع پیوست و هژمونی حاکم بر منطقه را تغییر داد و اثرات بسیاری برای دنیا داشت به خوبی معرفی کنیم و چرا نتوانسته‌ایم درباره عظمت انقلاب اسلامی به خوبی صحبت کنیم؟ در سال‌های اخیر شبکه‌های ماهواره‌ای روایت‌هایی از انقلاب ارائه داده‌اند که باعث ایجاد سؤال‌های جدی در ذهن مخاطب جوان امروزی شده است. این روایت‌ها تشکیک‌هایی را به همراه داشته است. به نظر می‌رسد روند روایت تاریخی انقلاب از مقطعی قطع شد و انگار گفته شد «همینه که هست و لازم نیست درباره‌اش حرف بزنیم»، همین رفتار باعث شده سؤال‌های زیادی در ذهن جوانان درباره تاریخ ایران به وجود بیاید.

پیش از «شورش علیه سازندگی» دو مستند پرتره درباره «هویدا» و «علم» را ساخته‌اید، چه شد که به جای اینکه همان روند پرتره‌سازی را ادامه دهید سراغ کار تاریخی درباره دولت سازندگی رفتید و شخصیت آقای هاشمی رفسنجانی را در پیرنگ قرار دادید؟

قرار بود «شورش علیه سازندگی» اولین مستندم باشد، اما سومین کارم شد. در مستند‌های «علم» و «هویدا» بر اساس ضرورت‌های تاریخی احساس کردم باید به دو ساحت «قدرت و دولت» در عصر پهلوی بپردازم. امیر عباس هویدا به عنوان دولتمرد پهلوی و اسدالله علم به عنوان مرد در سایه و قدرت پنهان عصر پهلوی را مورد بررسی قرار دادم. رویکردم این بود که حرکت‌های این دو جایگاه چه اثراتی بر جامعه ایرانی و اجزای دولت پهلوی داشته و چه عملکردی در آن دوران از خود به جا گذاشته است، اما در «شورش علیه سازندگی» سؤالم این بود که چه شد جامعه ایرانی در سال‌های پس از جنگ دچار تغییرات شگرفی شد و در نهایت بخشی از جامعه که لزوماً مخالف نبودند، علیه دولت اعتراض کردند. کسانی که در ۹ خرداد ۷۱ در مشهد و ۱۴ فروردین ۷۴ در اسلامشهر به خیابان آمدند، اتفاقاً کسانی بودند که در دهه ۶۰ بار دفاع از انقلاب و دفاع مقدس بر دوش آن‌ها بوده است. روش‌های اقتصادی دهه ۷۰ فشار‌های زیادی به این گروه‌های اجتماعی وارد می‌کند چه آنکه تز اصلی اقتصادی دولت هم آزادسازی قیمت‌ها و تعادل‌سازی اقتصاد ایران بوده است. من سعی کردم بدون روتوش و اینکه بخواهم حکم خاصی صادر کنم، در بستری صادقانه با موافقان و مخالفان دولت سازندگی به گفت و گو بنشینم.

این سال‌ها بیشتر مستند‌های تاریخی درباره دهه ۶۰ است ولی شما در «شورش علیه سازندگی» یک دهه به جلوتر آمده و به دهه ۷۰ پرداخته‌اید؛ دهه‌ای چالش‌برانگیز، اما از نظر ساخت مستند هنوز بکر و دست نخورده، اینکه خط شکن بوده‌اید می‌تواند امتیاز مثبتی برای مستند باشد؟

علتش این است که ما وقت زیادی نداریم. دوستان در ژانر‌های مختلف زحمت کشیده‌اند و کار می‌کنند ولی من معتقدم جامعه در حال تغییرات است و اتفاقاتی زیر پوست جامعه ایجاد شده است که به عنوان یک شهروند آن‌ها را درک می‌کنم. در «شورش علیه سازندگی» تلاش زیادی کردم که مستند از سال ۷۵ که آخرین سال دولت آقای هاشمی رفسنجانی است جلو‌تر نرود، اما نمی‌توانم جلوی این فکر را بگیرم که اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، تکرار همان اتفاقات دهه ۷۰ است، گرچه واقعاً نظر من این نیست.

یعنی آنچه به خاطر سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت در دهه ۷۰ رخ داد در دهه ۹۰ تکرار می‌شود؟

من پرونده‌ای را باز و به اندازه خودم سعی کرده‌ام درباره آن حرف بزنم. الان نوبت کسانی است که دسترسی‌های بیشتری به اسناد دارند و می‌توانند این مبحث را در مستند‌های بعدی گسترش دهند. تلاشم این بوده که در حد بضاعتم مستندی بسازم که در آن نظرات مختلف درباره دولت آقای هاشمی رفسنجانی و تاثیرات اقتصادی تصمیمات آن دولت را بیان کنم. من تنها راوی این دهه هستم. اتفاقاً وسواس بسیاری دارم از سال ۷۵ جلوتر نیایم. فیلم من محدود به دوران سازندگی است و بس.

اخیراً خانواده مرحوم هاشمی‌رفسنجانی انتقاد‌های تندی علیه یک مستند که به زندگی آقای هاشمی می‌پرداخت داشته‌اند، در ساخت مستند به انتقاد‌های بعدی هم فکر کرده بودید؟

در «شورش علیه سازندگی» من با هر دو طیف موافق و مخالف دولت سازندگی گفت و گو کرده‌ام. از طیف موافقان افرادی مانند محسن هاشمی فرزند، محمد هاشمی برادر و مرتضی الویری مشاور مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و از طیف مخالفان چهره‌هایی، چون فرشاد مومنی، احمد توکلی، حمیدرضا ترقی و محمد‌حسین جعفریان حضور داشته‌اند. کسانی که فیلم را دیده‌اند از جمله آقای محسن هاشمی رفسنجانی، فرزند ایشان می‌گویند روایت فیلم منصفانه است، اما نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که حتی جلوی اکران‌های خصوصی فیلم را گرفته‌اند.

 

«شورش علیه سازندگی» در جشنواره عمار جایزه گرفت، اما پیش از آن از حضور در «جشنواره سینما حقیقت» محروم شد و الان هم با مشکلاتی در اکران خصوصی روبه‌رو شده است، چرا بخش دولتی نمی‌خواهد این فیلم دیده شود؟

فکر می‌کنم علت رد شدن مستند در جشنواره سینما حقیقت سوءتفاهمی بود که قبل از مرحله انتخاب به وجود آمده بود. من از سه سال پیش شروع به ساخت این مستندم کردم، زمانی که آقای هاشمی در قید حیات بودند و آنقدر صبوری کردم که کار منصفانه‌ای شود. همچنان هم سؤالم این است که چرا جلوی «شورش علیه سازندگی» را گرفته‌اند، حتی نمی‌گذارند اکران خصوصی داشته باشیم. برای این سؤال پاسخ‌های زیادی به ذهنم می‌رسد از جمله اینکه ابتدا یک سوءتفاهم رخ داده و نکته دوم اینکه در یک فضای سیاست‌زده و کلی‌نگر پیرامون مستندسازی درباره آقای هاشمی رفسنجانی به سر می‌بریم. فکر می‌کنم برای خروج از این حالت ابتدا باید کلی‌نگری‌های سیاسی را کنار بگذاریم و بعد مستند‌ها را نه با یک دید که با نگاهی جزئی‌تر درست نگاه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افزایش سینماهای حوزه هنری در سال ۹۸ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر عامل موسسه بهمن سبز با اشاره به این که حرکت جهادی در این مجموعه متوقف نمی‌شود اعلام کرد تعداد سالن‌های سینمای حوزه هنری سال آینده افزایش خواهد یافت.

به گزارش سینماپرس؛ هفتمین سمینار مدیران سینمایی حوزه هنری به میزبانی ساری از ۱۹ تا ۲۱ دی ماه برگزار شد. در این سمینار عملکرد پنج سال گذشته موسسه بهمن سبز  حوزه هنری (پخش، توزیع، اکران و سینماداری حوزه هنری) بررسی و برنامه‌های پنج سال آتی تحلیل و ارزیابی شد.

در نخستین روز از این همایش محمود کاظمی مدیر عامل موسسه بهمن سبز گفت: در آستانه بهمن ماه و جشن‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، گرامی می‌داریم این ایام را و یاد می‌کنیم از امام راحل (ره) و شهدای انقلاب اسلامی. با توجه به اتفاق‌های خوبی که در این پنج سال افتاده می‌توانیم بگوییم ما به بخشی از اهداف خود رسیده‌ایم. آن هم در شرایط دشوار اقتصادی و وضعیتی که سینماها را تحویل گرفتیم. ما حرکتی جهادی در این موسسه داشتیم، همه این مجموعه شبانه روزی تلاش کردند تا بر مشکلات و موانع غلبه کنند و به هدف مطلوب برسند.

وی ادامه داد: برای طراحی چشم انداز پنج سال دوم، کارهای دشوارتری پیش روی ماست. به این دلیل واضح که دیگر روی نقطه صفر نایستادیم و این بار باید با شتاب بیشتری حرکت کنیم. پنج سال پیش ما ۶۱ سالن داشتیم و امروز صاحب ۱۰۳ سالن هستیم، در ۲۹ شهر سینما داشتیم و این روزها حوزه هنری در ۳۴ شهر سینما دارد. آمار صندلی ها از ۲۷۰۰۰ به ۳۳۳۴۰ رسیده است. در پنج سال اخیر ما ۳۶ فیلم پخش و ۴۰۸ فیلم اکران کرده‌ایم.

کاظمی افزود: انشالله در پنج سال دوم فعالیت موسسه بهمن سبز با حمایت آقای مومنی شریف رئیس محترم حوزه هنری و آقای حمزه‌زاده رئیس محترم سازمان سینمایی سوره مهر که همواره در کنار ما بودند، روند بازسازی، نوسازی و تجهیز سینماها ادامه یابد. ما خدمتگزار مردم خوب ایران هستیم و به ارتقای این خدمات فکر می کنیم. خبرهای خوبی برای مردم داریم که انشالله در دهه فجر اعلام خواهیم کرد.

مدیر عامل موسسه بهمن سبز در پایان گفت: رهبر انقلاب بارها به نقش مهم سینما در جهان امروز اشاره فرموده‌اند. ما باید بدانیم که سینمای ایران ظرفیت بیشتری برای نمایش آرمان‌ها و ارزش‌های دینی و ملی ما دارد. سینماهای حوزه هنری همواره در خدمت آثار ارزشمند، اخلاقی، دینی و انقلابی بوده است. فیلم‌هایی که جریان جاری پخش و اکران به آنها تمایلی نداشته در سینماهای این نهاد، اکران و توزیع خوبی داشته است.

پس از سخنان مدیرعامل موسسه بهمن سبز، دکتر سینا دلشادی رئیس حوزه هنری استان مازندران با اشاره به پایان فعالیت سینمای مبتذل با پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سینمای متعهد به وجود آمد. سینمایی مسئول در مقابل جامعه، انسان و ارزش‌های اخلاقی. سینمای دینی محصول همین تغییر نگرش در فرم و محتوا بود. پس از آن سینمای انقلابی متولد شد. این سینما هم ارزش‌های اخلاقی را به مخاطب یادآوری می‌کند، هم مضمون دینی دارد و هم معیارهای انقلابی ما را ترویج می‌کند، ما باید در گسترش این نوع سینما تلاش کنیم.

در نخستین روز از این سمینار محمود کاظمی مدیر عامل محترم موسسه بهمن سبز و سینا دلشادی رئیس  حوزه هنری مازندران و علی سیدپور مدیر امور سینمایی استان با استاندار مازندران احمد حسین‌زادگان دیدار کرده و درباره پروژه‌های تازه سینمایی موسسه در این استان گفت و گو کردند.

تقدیر از حسین واحدی مدیر امور سینمایی خراسان جنوبی، سیاوش بیرانوند مدیر امور سینمایی لرستان و علی سیدپور مدیر امور سینمایی استان مازندران از دیگر بخش‌های این سمینار بود. حیدر مرادی (کردستان)، اسکندر نادری‌پور (قزوین)، سعید شرفی (همدان)، حسن کریمی (خراسان رضوی)، پرویز آزادی (زنجان)، مهدی حسن‌زاده (شهرکرد)، حسین واحدی (خراسان جنوبی)، محمدزمان کاشفی (گرگان)، سیاوش بیرانوند (لرستان)، علی سیدپور (مازندران)، فرزاد جعفری (خوزستان)، رسول شهابیان (شیراز)، علی سلیمانی (کرمانشاه)، مسعود یکانی (آذربایجان غربی)، جواد خازنی (آذربایجان شرقی) و مهدی مباشرت‌کار (بوشهر) در این سمینار حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران و تحلیل فیلم مستند علمی «تخت سلیمان» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نمایش و تحلیل فیلم مستند علمی «تخت سلیمان» ساخته پژمان مظاهری‌پور به همت کارگروه رسانه «انجمن ترویج علم ایران» برگزار خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، نمایش و تحلیل فیلم مستند علمی «تخت سلیمان» به تهیه کنندگی و کارگردانی پژمان مظاهری پور به همت کارگروه رسانه «انجمن ترویج علم ایران» با حضور جمعی از مدیران رسانه، مستندسازان، فعالان حوزه علم و فناوری و هنرمندان برگزار خواهد شد.

زمان برگزاری: پنج شنبه ۲۷ دی ماه ۹۷ ساعت ۱۰

مکان برگزاری: آمفی تئاتر مجتمع شکوفایی شرکت های دانش بنیان

نشانی: میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، خیابان زاینده رود، پلاک ۲۴

شرکت برای عموم آزاد می باشد.

takht-soleiman

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه‌های جشن ۱۰۰ سالگی هنرستان موسیقی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست رسانه‌ای نکوداشت یکصدمین سال تاسیس هنرستان موسیقی شنبه بیست و دوم با حضور دست‌اندرکاران این پروژه در دفتر موسیقی وزارت ارشاد برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، دست‌اندرکاران پروژه نکوداشت یکصدمین سال تاسیس هنرستان موسیقی، روز شنبه بیست و دوم دی‌ماه طی یک نشست خبری که در محل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد به تشریح برنامه‌های مختلف این پروژه پرداختند.

محمد اللهیاری مدیرکل دفتر توسعه و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست رسانه‌ای ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های آموزشی حوزه مدیریتی خود گفت: مجموعه ما در معاونت هنری متولی آموزش هنر در بخش‌های مختلف هنری است و امروز بسیار خوشحالیم که به بهانه صد سالگی هنرستان موسیقی تهران در این نشست حضور پیدا کردیم. در چند ماهی که من در دفتر آموزش حضور پیدا کردم موضوع صد سالگی هنرستان موسیقی یکی از مباحث مهمی بود که برای آن برنامه‌ریزی هایی را انجام دادیم.

تلاش برای افزایش دستمزد معلمان موسیقی

وی ادامه داد: هدف از برگزاری این گرامیداشت صرفا برگزاری یک مراسم نیست بلکه ما درنظر داریم در زمینه گسترش فعالیت‌های هنرستان‌های مختلف حوزه موسیقی برنامه‌هایی را آغاز کنیم که امیدواریم این برنامه مقدمه خوبی برای توسعه یک جریان آموزشی در بخش هنر باشد. ما برای برگزاری جشن برنامه‌های مختلفی را تدارک دیدیم هزینه چندانی را نداشتیم چرا که در این راه فارغ‌التحصیلان هنرستان در بخش‌های مختلف همکاری بسیار شایسته و ارزشمندی با ما داشتند.

الهیاری در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای به موضوع اهداف برگزاری جشن صدسالگی هنرستان موسیقی برای افزایش دستمزد مدرسان و معلمان این مجموعه اشاره کرد و گفت: من بارها به این موضوع اشاره کردم که هدف ما از برگزاری این رویداد فقط برگزاری جشن نیست. من قبلا هم به این نکته اشاره داشتم که رویکرد ما در برگزاری جشن موضوع مهم «روند پژوهی» بود. که همین موضوع نشان دهنده ریل‌گذاری‌ای است که صرفا با هدف جشن برای جشن اتفاق نمی افتد.

وی افزود: ما قطعا در این راه مکاتباتی را با مدیران محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پروش انجام داده‌ایم و به این نکته اشاره داشتیم که از مجموع یک هزار و ۱۰۹ نفری که در مجموع ۴۰ هنرستان هنر مشغول به فعالیت هستند. تعدادی از همکاران و عزیزان هستند که در حوزه دستمزدها و حق‌الزحمه‌ها فاقد رابطه درست کاری و اداری هستند از این رو ما به شدت پیگیر این موضوع هستیم که هرچه زودتر این مکاتبات نتیجه مثبتی داشته باشد و ما شاهد افزایش دستمزدها و دریافتی معلمان هنرستان‌ها باشیم.

برنامه‌های مهم برای جشن صد سالگی

احسان آقایی دبیرمراسم نکوداشت یکصدمین سال تاسیس هنرستان موسیقی هم پس از صحبت‌های اللهیاری بیان کرد: زمانی که در هنرستان موسیقی بودم هیچ‌گاه خوش بین نبودم که بتوان جشنی را به مناسبت صد سالگی این مجموعه برگزار کنیم. تا اینکه آقای اللهیاری به مجموعه معاونت هنری اضافه شدند و این انگیزه را به ما دادند که ما چنین پروژه‌ای را به سرانجام برسانیم.

وی گفت: ما در طول این هفته برنامه‌های مختلفی را برای جشن صد سالگی هنرستان موسیقی تدارک دیده‌ایم که امروز(شنبه ۲۲ دی) ساعت ۲۰ دوئت فلوت و پیانو با هنرمندی فیروزه نوایی و لیلا رمضان آغازگر برنامه‌های ما خواهند بود. ما در روز ۲۴ دی ماه نیز شاهد اجرای ارکسترهای ایرانی هنرستان موسیقی دختران و هنرستان موسیقی هستیم. درروز ۲۷ دی ماه که شب اصلی جشن خواهد بود، ارکستر بادی تهران، گروه «نریمان» به سرپرستی علی پژوهشگر، دوئت سنتور و تمبک استادان سعید ثابت و محمد اسماعیلی و ارکستر مشترکی از هنرستان‌های دختران و در قالب یک ارکستر سمفونیک به اجرای برنامه می‌پردازند. این ارکستر در آینده نیز مورد حمایت معاونت هنری وزارت ارشاد قرار خواهند گرفت که بتوانند برنامه‌های مختلفی را برای مخاطبان اجرا کنند.

آقایی ادامه داد: رونمایی از تمبر هنرستان موسیقی با یادمان استادان حسین هلوی و غریب گرکانی از مدیران هنرستان موسیقی و رونمایی از کتاب صد سالگی هنرستان، بخش‌های مختلف برنامه ما در جشن اصلی را تشکیل می‌دهند. در بخش قدردانی ما سه بخش داریم که در بخش نسل قدیمی هنرجویان هنرستان از داود جعرفی امید، امیر اشرف آریانپور و رحمت افشار به‌عنوان هنرجویان قدیمی هنرستان تقدیر می‌شود. در بخش مدیران هنرستان هم از غلامحسین فخیمی‌کیا، پروین‌دخت اشتهاردی و ملیحه سعیدی تجلیل می‌شود. در بخش قدردانی از معلمان قدیمی هنرستان نیز مراسم نکوداشتی برای استاد محمد اسماعیلی نوازنده تمبک، استاد رحمت افشار نوازنده ساز کلارینت و استاد مینا افتاده مدرس موسیقی برگزار می‌شود.

دبیر جشن صدسالگی هنرستان موسیقی با اشاره به اینکه انتشار کتاب هنرستان و تولید فیلم مستند صدسالگی هنرستان موسیقی دو فرزند خجسته این رویداد هستند، توضیح داد: ما برای تولید این فیلم تاکنون با ۴۳ نفر از هنرجویان ادوار مختلف هنرستان مصاحبه کردیم که به احتمال زیاد این تعداد به ۱۰۰ نفر نیز می‌رسند. این فیلم به‌زودی کارهای مربوط به تدوین را به پایان می‌رساند و بنا داریم در صورت آماده‌سازی همه مراحل آن در گروه هنر و تجربه اکران کنیم. به اعتقاد من این فیلم مستند دربرگیرنده گفتگوهای جذابی است که به نوعی می‌تواند بیانگر تاریخ موسیقی کشورمان باشد.

توضیحات آقای مدیر درباره قضیه انحلال یک مرکز آموزشی

وی درباره برخی از مسائلی که چندی پیش درباره انحلال مرکزآموزش علمی – کاربردی شماره ۱۱ از سوی فارغ‌التحصیلان هنرستان موسیقی مطرح شده بود، عنوان کرد: هنرستان موسیقی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در قالب عنوان «هنرستان عالی موسیقی» به فعالیت مشغول بود. به عبارتی فارغ‌التحصیلان مقطع دیپلم این مجموعه تا مقطع کارشناسی نیز در هنرستان حضور پیدا می‌کردند. اما بعد از پیروزی انقلاب ماجرا فرق کرد و طبق قانون هنرستان موسیقی، نمی‌توانست چنین رویکردی را ادامه دهد.

آقایی افزود: وقتی هم ماجرای کنکور به میان آمد بچه‌های هنرستان موسیقی می‌بایست در کنکور شرکت می‌کردند اما در همین ماجرای کنکور همین هنرمندان که دارای ارزش‌های بسیاری در حوزه تکنیکال بودند در دروس علوم پایه ضعیف بودند و همین موضوع مانع اصلی ورود آنها مراکز آموزش عالی می‌شد. از این رو تصمیم گرفته شد که به بهانه دوره‌های علمی- کاربردی دوره‌های عالی برگزار شود که به نوعی فارغ‌التحصیلان مقطع دیپلم فارغ دوره عالی شوند. اما از یک دوره‌ای سیاست نادرست درآمدزایی با عنوان دوره پودمانی وارد دانشگاه علمی کاربردی شد که از همان موقع فارغ‌التحصیلان نیز دچار مشکل شدند. به هر صورت امیدوارم در آینده‌ای نزدیک تلاش‌هایی صورت گیرد که امتیاز بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شود تا از همان فضا به فکر توسعه مرکز باشیم.

علی تقی‌پور مولف کتاب صد سالگی هنرستان  موسیقی نیز در این نشست خبری اظهار کرد: در این کتاب سعی شده روند آموزشی هنرستان موسیقی از بدو تاسیس تاکنون مورد توجه قرار گیرد. دراین راه با افراد زیادی در حوزه‌های مختلف مصاحبه و پژوهش انجام گرفته است. ما در این کتاب تلاش کردیم ضمن نگاهی به فعالیت‌های مختلف مدیران هنرستان موسیقی به همراه بیوگرافی کاملی از آن‌ها به نقش و تاثیر آنها در دوره‌های مختلف آموزشی بپردازیم. البته آنچه که در کتاب اول پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد نگاهی به فعالیت‌های هنرستان از سال تاسیس تا سال ۱۳۵۹ است. این در حالی است که روند فعالیت‌های این مجموعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مورد کنکاش دقیقی قرار گرفته که در قالب یک جلد مجزا منتشر خواهد شد.

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی از اولین پوستر فیلم «بهشت گمشده» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نخستین پوستر فیلم سینمایی «بهشت گمشده» به کارگردانی حمید سلیمیان با طرحی از محمد روح الامین رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی بهشت گمشده از چهارشنبه ۲۶ دی ماه اکران خود را ویژه مدارس و دانش آموزان سراسر کشور آغاز خواهد کرد و اکران عمومی آن پس از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به سرگروهی پردیس باغ کتاب آغاز خواهد شد.

متقاضیان برای ثبت نام اکران دانش آموزی این اثر می توانند با ارسال نام شهر و مدرسه خود به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۰۴۰۶۰ درخواست خود را ثبت و پیگیری نمایند.

در خلاصه داستان «بهشت گمشده» آمده است: “عیسی برای یافتن راه نجات آیدا، سفری را در قصه ای پرماجرا آغاز می کند…”

فرامرز قریبیان، افشین هاشمی، افسانه پاکرو، متین ستوده، محمدهادی قمیشی، رویا شریف، باحضور نیره فراهانی و کاوه خداشناس، با معرفی: محمدحسین خرسندی فرد، بازیگران کودک و نوجوان: محمدمهدی احدی، شکیبا فرمانی، یاشار سلیمانی و ریحانه شهرامی فر بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

photo_۲۰۱۹-۰۱-۱۲_۱۱-۳۵-۴۱

عوامل فیلم سینمایی «بهشت گمشده» عبارتند از؛ کارگردان: حمید سلیمیان، تهیه کننده: محمدصادق آذین، مجری طرح: علیرضا خرسندی فرد، سرمایه گذاران: علیرضا خرسندی فرد، حمید سلیمیان، سیده مریم حسینی نژاد، نویسندگان: حمیدرضا سلیمی و حمید سلیمیان، مدیر فیلمبرداری: اشکان اشکانی و حسن اسدی، تدوین: سپیده عبدالوهاب و سارا آهنی، موسیقی: امید رئیس دانا، صداگذاری و میکس: حسین قورچیان و  مهرداد جلوخانی، صدابرداری: فرخ فدایی و فرید پیرایش، طراح صحنه و لباس: محمدهادی قمیشی و آبتین برقی، طراح چهره پردازی: محسن بابایی و امید گلزاده، مدیر تولید: علی رضا خرسندی فر و مهدی بشکوفه، دستیار اول و برنامه ریز: شکوفا کریمی و حمید باب الحوائجی، عکاس: حسام خلوصی و سیده افسانه حسینی نژاد، تبلیغات و اطلاع رسانی: سینماتوپیا، پخش: فیلم آفرین.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بهترین‌هایی که در جشنواره فیلم فجر غایب هستند /کارنامه سیمرغ‌داران «فجر ۳۶» در «فجر سی و هفتم»

تعدادی از هنرمندانی که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین شدند، در این دوره از جشنواره هیچ فیلمی ندارند.

با اعلام فیلم‌های راه یافته به بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، مشخص شد که کدام یک از هنرمندان در بخش‌های مختلف برای سودای سیمرغ با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر، سال‌هاست ملاکی برای کیفیت کار هنرمندان در عرصه‌های مختلف فنی سینما به شمار می‌رود.

در این گزارش سراغی گرفته‌ایم از شکارچیان سیمرغ جشنواره سی و ششم، تا ببینیم در این دوره از جشنواره فیلم فجر با چه آثاری حضور دارند. مساله جالب این است که برخی از هنرمندانی که سیمرغ‌های مهم جشنواره سال قبل را دریافت کرده‌اند، در این دوره از جشنواره حضور ندارند؛ از آن جمله می‌توانیم به امیر جدیدی دارنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگری مرد برای دو فیلم «عرق سرد» و «تنگه ابوقریب» و یا ابراهیم حاتمی‌کیا که برای «به وقت شام» سیمرغ بهترین کارگردانی را از آن خود کرد، اشاره کنیم که در ویترین این دوره از جشنواره هیچ فیلمی ندارند.

سیمرغ‌داران بهترین نقش مکمل زن، بهترین فیلمنامه، بهترین طراحی لباس، بهترین طراحی صحنه، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی، بهترین جلوه‌های ویژه بصری دوره سی و ششم، در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور  ندارند.

بهترین فیلم

سعید ملکان که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم را برای فیلم «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی دریافت کند، امسال نیز با فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» به کارگردانی توکلی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. فیلمی که به‌نظر می‌رسد مانند تجربه قبلی، حال و هوایی به‌کل متفاوت از کارنامه فیلمساز دارد و یکی از آثار کنجکاوی‌برانگیز جشنواره محسوب می‌شود.

تهیه‌کننده و کارگردان «تنگه ابوقریب» امسال «غلامرضا تختی» را به جشنواره رسانده‌اند

بهترین کارگردانی

ابراهیم حاتمی‌کیا با «به وقت شام» و بهرام توکلی با «تنگه ابوقریب» سال گذشته در جشنواره ملی فیلم فجر به صورت مشترک سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کردند. حاتمی‌کیا در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور ندارد و تا به امروز هم خبری درباره پروژه تازه او در سینما منتشر نشده است.

بهرام توکلی دیگر دارنده سیمرغ بهترین کارگردانی جشنواره سی‌وششم هم، همان‌طور که اشاره شد با فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» در بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره شرکت می‌کند و طبق جدول قرعه‌کشی اکران در سینمای رسانه‌ها می‌توان آن را فیلم افتتاحیه این بخش قلمداد کرد.

بهترین بازیگر مرد

امین حیایی در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم سینمایی «شعله‌ور» به کارگردانی حمید نعمت‌اله دریافت کرد، این بازیگر در سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر، با فیلم سینمایی «درخونگاه» به کارگردانی سیاوش اسعدی حضور دارد.

جالب این است که امیر جدیدی که سال گذشته سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی دریافت کرد، در این دوره از جشنواره حضور ندارد.

جدیدی بازیگر اصلی فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی در آغاز فیلمبرداری بود که در میانه راه، به دلایلی از این پروژه کنار کشید.

بهترین نقش مکمل مرد

جمشید هاشم‌پور بازیگر باسابقه سینما دیگر بازیگر فیلم «دارکوب» بود که در دوره گذشته موفق به شکار سیمرغ شد.

سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به جمشید هاشم‌پور برای بازی در «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی تقدیم شد و این بازیگر هم امسال با فیلم سینمایی «درخونگاه» به کارگردانی سیاوش اسعدی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت.

بهترین بازیگر زن

سارا بهرامی که توانست برای بازی در نقش یک زن معتاد در «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را دریافت کند، امسال با فیلم «جمشیدیه» به کارگردانی یلدا جبلی در جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

«جمشیدیه» دومین تجربه کارگردانی جبلی پس از فیلم «داره صبح میشه» محسوب می‌شود.

بهترین نقش مکمل زن

سحر دولت‌شاهی که توانست در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین نقش مکمل زن را برای بازی در ۲ فیلم سینمایی «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی و «چهار راه استانبول» به کارگردانی مصطفی کیایی دریافت کند، از دیگر سیمرغ‌داران غایب جشنواره سی‌وهفتم است.

دولت‌شاهی علاوه‌بر این دو فیلم سال گذشته فیلم «امیر» به کارگردانی نیما اقلیما را هم در ویترین جشنواره سی‌وششم داشت.

بهترن فیلمنامه

کامبوزیا پرتوی برای فیلم «کامیون» و هومن سیدی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه جشنواره سی و ششم را به صورت مشترک دریافت کردند که این ۲ کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس نیز در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر فیلم ندارند.

بهترین فیلمبرداری

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به علیرضا زرین‌دست برای فیلم «سرو زیر آب» رسید؛ این فیلمبردار باسابقه سینمای ایران در این دوره از جشنواره فیلم فجر با فیلم «تیغ و ترمه» به کارگردانی کیومرث پوراحمد حضور دارد.

زرین‌دست پس از شکار سیمرغ با «سرو زیر آب» امسال «تیغ و ترمه» را در جشنواره دارد

بهترین تدوین

بهرام دهقانی و محمد نجاریان در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برای تدوین «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی، سیمرغ بلورین دریافت کردند.

دهقانی در این دوره از جشنواره تدوین فیلم‌های «آشفته‌گی» به کارگردانی فریدون جیرانی، «ایده اصلی» به کارگردانی آزیتا موگویی، «بنفشه آفریقایی» مونا زندی حقیقی، «متری شش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی حضور دارد و با این حساب می‌توان او را پرکار سیمرغ‌دار جشنواره سی‌وششم در ویترین جشنواره سی‌وهفتم دانست.

بهترین موسیقی متن

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نیز به کارن همایونفر برای ساخت موسیقی «به وقت شام» تقدیم شد، این آهنگساز در دوره سی‌وهفتم از جشنواره فیلم فجر ساخت موسیقی فیلم سینمایی «آشفته‌گی» به کارگردانی فریدون جیرانی را برعهده دارد.

بهترین صدابرداری

در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر رشید دانشمند سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری را برای فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» دریافت کرد. این صدابردار امسال نیز با فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی حضور دارد.

بهترین صداگذاری

علیرضا علویان در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بهترین صداگذاری را برای فیلم‌های «به وقت شام» ابراهیم حاتمی کیا و «مغزهای کوچک زنگ‌زده» به کارگردانی هومن سیدی دریافت کرد.

این صداگذار در این دوره از جشنواره فیلم فجر با فیلم‌های «آشفته‌گی» به کارگردانی فریدون جیرانی، «بنفشه آفریقایی» به کارگردانی مونا زندی حقیقی، «خون خدا» به کارگردانی مرتضی علی ‌عباس‌میرزایی، «درخونگاه» به کارگردانی سیاوش اسعدی حضور دارد.

بهترین طراحی لباس

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به سارا خالدی‌زاده برای فیلم «بمب، یک عاشقانه» به کارگردانی پیمان معادی اهدا شد، این هنرمند در دوره سی و هفتم فیلم فجر فیلم ندارد.

بهترین طراحی صحنه

عباس بلوندی طراح صحنه نیز که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه را برای فیلم «سرو زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر دریافت کرد، در این دوره از جشنواره فیلم فجر فیلمی ندارد.

بهترین چهره‌پردازی

سعید ملکان در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی را برای «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی دریافت کرد، این هنرمند در دوره سی‌وهفتم جشنواره فیلم فجر با «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی حضور دارد.

بهترین جلوه‌های ویژه میدانی

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به محسن روزبهانی برای فیلم «تنگه ابوقریب» رسید که این هنرمند هم امسال فیلمی در جشنواره ندارد تا نامش در میان سیمرغ‌داران غایب جشنواره سی‌وهفتم قرار بگیرد.

بهترین جلوه ویژه بصری

فرید ناصر فصیحی هم که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری را برای فیلم «چهارراه استانبول» دریافت کرده بود، در این دوره از جشنواره حضور ندارد.