X

بایگانی بهمن 6, 1397

دفتر سینمایی

پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» آغاز به کار کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عصر روز پنجشنبه ۴ بهمن ماه میزبان برپایی دوره پنجم جشنواره «هنر مقاومت» بود.

به گزارش سینماپرس، پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» در ۱۰ بخش‌ مرتبط با هنرهای تجسمی، عصر پنجشنبه ۴ بهمن ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور مسعود نجابتی دبیر این دوره جشنواره، محمد حبیبی سرپرست بنیاد فرهنگی روایت فتح، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، احسان محمدحسنی مدیر مؤسسه فرهنگی و رسانه‌ای اوج و چند تن از شخصیت‌های هنری و فرهنگی دیگر آغاز به کار کرد.

مسعود نجابتی در اولین روز برگزاری این رویداد با اشاره به اینکه به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی نگاه خاص‌تری را در این دوره از جشنواره هنر مقاومت دنبال خواهند کرد،  گفت: تمام تلاش‌مان این بود کاری کنیم تا انواع مختلف هنرهای تجسمی که جایگاه خاصی بین مردم دارند، تافته جدا بافته نباشد و مردم با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. در واقع بنا داشتیم این جشنواره محصول‌محور و کاربردی برگزار شود.

وی ادامه داد: هدف دیگر ما از برپایی این دوره، استفاده از هنر و استعداد جوانان سراسر کشور بود. ما قبل از شروع این رویداد با برگزاری کارگاه‌های متعدد آموزشی به آثاری دست یافتیم که برگزیده‌ این آثار از امروز در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد.

توجه ویژه به نقاشی دیجیتال

نجابتی درباره تفاوت این دوره نسبت به سال‌های قبل بیان کرد: امسال از نقاشی رنگ روغن فاصله گرفتیم و به نقاشی دیجیتال بیشتر توجه داشتیم. همچنین از هنرمندان رشته پرچم و کتیبه، طراحی صنعتی و موشن گرافیک دعوت کردیم میزبان آثارشان شویم. کاملا نیتمان این بود که تولیدکننده محصولات کاربردی باشیم و آثاری به نمایش درآوریم که در جامعه قابل استفاده باشند نه اینکه صرفا آرشیو فراهم کنیم تا فقط در نمایشگاه‌ها گذاشته شود.

وی همچنین درباره همپوشانی با جشنواره تجسمی فجر که در مدتی نزدیک به این رویداد برگزار خواهد شد هم گفت: به نظر من جشنواره تجسمی فجر از همه هنرمندان دعوت به کار ‌می‌کند و توان تجسمی کشور را در همه جهات نمایش می‌دهد اما ما موضوع‌محور کار می‌کنیم و نگاه کاربردی به این حوزه داریم. یعنی از هنرمندان دعوت به همکاری می‌کنیم تا آثاری تولیدکنند که علاوه‌بر الزامات هنری، برای مردم قابل استفاده باشد و این کار ما را سخت‌تر می‌کند؛ راضی کردن هنرمندان برای اینکه سفارشی و کاربردی کار کنند دشوار است.

مردم پیکره طراحی مقاومت را شکل داده‌اند

محمد روح‌الامین نیز که برخی کارگاه‌های آموزشی بخش پرچم و کتیبه جشنواره هنر مقاومت را به عهده داشت؛ گفت: بدعتی که امسال گذاشته و در کنار هنرمندان، از مردم برای ارائه اثر دعوت شد را می‌پسندم. نشان می‌دهد مردم خودشان پیکره طراحی مقاومت را شکل داده‌اند.

 وی افزود: فارغ از نتیجه کار که برخی مبتدی و کم‌تجربه بودند و قطعا خروجی‌شان درجه یک نبود، اما نفس کار قابل توجه است. به نظرم امسال شکل واقعی جشنواره مقاومت را شاهدیم چون مردمی‌تر است و کمتر عده‌ای خاص را می‌بینیم که حضور فرمایشی دارند.

روح‌الامین در مقایسه این رویداد با جشنواره تجسمی فجر نیز بیان کرد: جشنواره هنر مقاومت نسبت به فجر عمومی‌تر است چون من در آن رویداد هم تجربه داشتم و معتقدم فجر به حوزه آرتیستیک و گالری‌محور توجه دارد و نگاه‌های هنری غالب‌تر از نگاه مردمی است. ما در فجر قرار است بیشتر اظهار فضل کنیم و الگوهای مان هم غالبا هنر شرق و غرب است اما در مقاومت بیشتر هنر مردمی را داریم.

پنجمین جشنواره هنرمقاومت با دبیری مسعود نجابتی در ۱۰ بخش کارتون و کاریکاتور، عکس، طراحی صنعتی، تایپو گرافی، پرچم و کتیبه، تصویرسازی، گرافیک متحرک، نقاشی دیجیتال، پوستر، تبلیغات شهری کار خود را آغاز کرد.

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

به فریاد زدن حقیقت اعتقاد راسخ دارم / به خاطر نظام باورهایم بازداشت شدم – اخبار سینمای ایران و جهان

به گزارش سینماپرس، «مرضیه هاشمی»، خبرنگار شبکه خبری پرس‌تی‌وی بعد از آزادشدن از زندان آمریکا گفته علت بازداشت او شغلش به عنوان یک خبرنگار و عقایدش بوده و اینکه دولت آمریکا می‌خواسته به او هشدار بدهد که مراقب حرکاتش باشد. 

خانم هاشمی این اظهارات را روز پنجشنبه، یک روز بعد از آزادی از زندان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس مطرح کرد. مجری پرس‌تی‌وی به هیچ جرمی متهم نشده و واشنگتن اعلام کرده ایشان به عنوان «شاهد کلیدی» برای ادای شهادت در تحقیقات مربوط به یک پرونده قضایی نامشخص مقابل یک هیئت منصفه بازداشت شده است. 

جزئیات تحقیقات این هیئت منصفه محرمانه نگاه داشته شده و مجری پرس‌تی‌وی گفته که قادر به ارائه جزئیات در این باره نیست. ایشان، علی‌رغم این گفته که این پرونده ارتباطی با «تروریسم» ندارد و به مسئله شغل ایشان و زندگی‌شان در ایران مرتبط است. 

خانم هاشمی که مجری، خبرنگار و مستندساز آمریکایی الاصل شبکه‌ پرس تی‌وی است روز یکشنبه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی ماه) بدون اقامه هیچ دلیلی در فرودگاه «سنت لوئیس» این کشور بازداشت و به یک بازداشتگاه پلیس فدرال آمریکا «اف‌ بی‌ آی» در واشنگتن دی سی منتقل شد.

در اولین دادگاه هاشمی که روز جمعه ۱۸ ژانویه (۲۸ دی‌ماه) تشکیل شد، قاضی اذعان کرد که ایشان هیچ جرمی مرتکب نشده و در یک پرونده نامشخص صرفا به عنوان آنچه اصطلاحا «شاهد کلیدی» مطرح می‌شود، بازداشت شده است.

«شاهد کلیدی» فردی است که گمان می‌رود از اطلاعاتی مهم برای رسیدگی به یک پرونده قضایی برخوردار است. طبق قوانین فدرال، نهادهای امنیتی آمریکا می‌توانند در مواردی که بیم «گریز از کشور» درباره «شاهد کلیدی» وجود دارد و یا گمان‌ می‌رود ایشان با ارسال احضاریه برای ادای شهادت در دادگاه حاضر نخواهند شد می‌توان دستور صدور بازداشت وی را صادر کرد.   

خانم هاشمی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس بازداشت خود را غیرضروری خوانده و گفته در صورت ارسال احضاریه به صورت داوطلبانه در دادگاه حاضر می‌شده است. 

وی با اشاره به شعار «دوباره آمریکا را با عظمت کنیم» که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا آن را مطرح کرده گفت: «نمی‌دانم منظور “دوباره آمریکا را با عظمت کنیم چیست” ولی اگر منظور آن این باشد که روز به روز حقوق اساسی انسان‌ها از آنها بیشتر و بیشتر سلب شود، این از نظر من باعظمت شدن آمریکا نیست.»

وزارت دادگستری آمریکا درباره علت بازداشت این خبرنگار به آسوشیتدپرس گفته قوانین فدرال به قضات اجازه می‌دهد شاهدان عینی را بازداشت کنند، به شرط آنکه دولت بتواند «دلایل محتملی اقامه کند مبنی بر اینکه شاهد قادر به ارائه ادله‌ای با اهمیت اساسی است و از طریق ارسال احضاریه نمی‌توان از حضور او در دادگاه برای دادرسی اطمینان داشت.»

در آمریکا استناد به این بند برای بازداشت مظنونان، به ویژه برای ادای شهادت در پرونده‌هایی که هنوز در مرحله تحقیقات قرار دارند مورد انتقاد قرار گرفته است.کارشناسان مسائل حقوقی می‌گویند دولت آمریکا بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ از اختیارات این بند برای بازداشت مظنونان برای مدت‌ نامعلوم و بدون طرح اتهام علیه آنها استفاده کرده‌ است. 

«ریکاردو باسکاس»، استاد دانشکده حقوق دانشگاه «میامی» بازداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس مرضیه هاشمی را نقض متمم چهارم قانون اساسی آمریکا دانسته است. این متمم، بازداشت افراد، از جمله شاهدان را بدون دلایل منطقی و موجه ممنوع اعلام می‌کند. 

خانم هاشمی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس می‌گوید دادستان‌ها در اولین جلسه دادگاه درباره دلیل بازداشت او گفته‌اند با توجه به اینکه درباره ایشان خطر فرار مطرح بوده، تصمیم به بازداشت او گرفته‌اند.

هاشمی گفت: «گفتم، من از چیزی فرار نمی‌کردم، چون اساساً کاری انجام نداده‌ام. دلیلی وجود نداشت شما بگویید که درباره من خطر فرار وجود دارد.» او درباره دلایل بازداشتش گفت: «من به خاطر نظام باورهایم و اینکه چه کسی هستم بازداشت شدم.»

مجری پرس‌تی‌وی اضافه کرد: «من به حقیقت و فریاد زدن حقیقت اعتقاد راسخ دارم. معتقد به رساتر کردن صدای مظلومان هستم و مواقعی وجود دارد که این با سیاست‌های قدرت‌های موجود تناقض دارد و بخش زیادی از ماجرا مربوط به همین است.»

این خبرنگار گفته روز ۱۳ ژانویه بعد از فیلمبرداری از مستندی درباره جنبش سیاه‌پوستان آمریکایی در فرودگاه سنت‌لوئیس میسوری منتظر هواپیما بوده که مأموران اف‌بی‌آی او را بازداشت کرده‌اند.  

خانم هاشمی گفته در زندان محل نگهداری‌اش در واشنگتن وادارش کرده‌اند حجابش را بردارد و به ایشان یک تی‌شرت سفید داده شده که آن را روی سرش بگذارد. هنگام عبور از ساختمانی که در آن هم زندانیان زن و هم زندانیان مرد حضور داشته‌اند مأموران به او گفته‌اند نمی‌تواند از این تی‌شرت برای پوشاندن سرش استفاده کند و فقط بعد از ورود به سلول خودش می‌تواند سرش را با آن بپوشاند. ایشان همچنین گفته تا چند روز آداب غذایی منطبق با مذهب او هم رعایت نشده است.

آسوشیتدپرس درباره این اظهارات مرضیه هاشمی با اداره امور جزایی ناحیه کلمبیا تماس گرفته اما پاسخی دریافت نکرده است.

سه نفر از فرزندان هاشمی هم برای ادای شهادت در برابر هیئت منصفه احضار شده‌اند، هر چند که فقط یک نفر از آنها وادار شده شهادت بدهد. خانم هاشمی می‌گوید دادستان‌ها ایشان را تهدید کرده‌اند در صورتی که با تحقیقات همکاری نکند او را متهم خواهند کرد.

وی گفت: «این آن ایالات متحده‌ای که ما می‌خواهیم نیست. این چیزی نیست که ما به آن اعتقاد داریم.»

خبرنگار پرس‌تی‌وی از قوانین فدرال که اجازه بازداشت شاهدان کلیدی را می‌دهد هم انتقاد کرده و گفته که در تظاهراتی که قرار است روز جمعه در اعتراض به این قانون غیرمنصفانه و مرموز شرکت خواهد کرد.

ایشان گفت: «اگر ما در برابر این قانون سکوت کنیم و اجازه دهیم اجرا شود، به سمت خودمان برخواهد گشت و یقه‌مان را خواهد گرفت. فکر نمی‌کنم اکثر آمریکایی‌ها بخواهند که کشور به آن سمت حرکت کند.»

شبکه خبری پرس‌تی‌وی بامداد پنجشنبه خبر آزادی «مرضیه هاشمی» را بعد از ۱۱ روز بازداشت اعلام کرد. خانواده خانم هاشمی در بیانیه‌ای بعد از آزادی ایشان تأکید کردند که « اجازه نخواهند داد این مسئله به بوته فراموشی سپرده شود.»

در این بیانیه آمده است: «همان‌طور که آمریکا از آزارگری‌های پلیس علیه جامعه سیاه‌پوستان آگاه شده، لازم است جامعه آمریکا گفت‌وگو درباره آزارگری علیه مسلمان‌ها توسط اف‌بی‌آی را نیز آغاز کند…مسئله در اینجا هرگز فقط به شخص مرضیه هاشمی مربوط نیست. مسئله این است که تک تک ما، اعم از مسلمان یا غیر مسلمان، ممکن است در ایالات متحده بدون اتهام بازداشت شویم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سقوط شهاب سنگ در خانه نیکلاس کیج – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نیکلاس کیج در فیلم سینمایی «رنگ خارج از فضا» به کارگردانی ریچارد استنلی ایفای نقش خواهد داشت.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، نیکلاس کیج در فیلم ترسناک «رنگ خارج از فضا» برای کمپانی الیجا وود (بازیگر ارباب حلقه‌ها) بازی می‌کند. عکاسی این فیلم از ماه آینده شروع می‌شود و قرار است ریچارد استنلی کارگردانی از آفریقای جنوبی کارگردان این فیلم باشد. وی بیش از ۲۰ سال است که فیلم بلندی را جلوی دوربین نبرده است.

استنلی همراه اسکارلت آماریس فیلمنامه این فیلم را نوشته است.

این پروژه بر مبنای رمان کوتاهی از اچ.پی.لاوکرافت ساخته می‌شود و تجربه دوباره‌ای از همکاری کیج با کمپانی «اسپکتر ویژن» را رقم می‌زند. وی سال ۲۰۱۸ نیز برای این کمپانی در فیلم «مندی» بازی کرده بود.

دیگر بازیگران این فیلم شامل جولی ریچاردسون، تامی چونگ، الیوت نایت، جولین هیلارد و کیو اوریانکا کیلچر هستند.

«رنگ خارج از فضا» درباره خانواده‌ای است که راهی نواحی ساکت نیوانگلند می‌شوند تا از شلوغی‌های قرن بیست ویکم فرار کنند اما با سقوط یک شهاب‌سنگ در فضای جلوی خانه‌شان زمین و خواص فضا تغییر می‌کند و رنگی عجیب و غریب به خود می‌گیرد.

دانیل نوآ از تهیه کنندگان فیلم از لاوکرافت به عنوان پدر داستان‌های سیاه ترسناک مدرن یاد کرد و ریچارد استنلی را جادوگری در این زمینه خواند که می‌تواند قدرت خالق اثر را روی پرده سینما مجسم کند.

استنلی سازنده فیلم «جزیره دکتر مورآ» در سال ۱۹۹۶ با بازی مارلون براندو بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بلیت جشنواره را از بازار سیاه نخرید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر امور سینماهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: مردم از تهیه بلیت خارج از گیشه یا بازار سیاه به چند دلیل خودداری کنند.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر درباره تهیه بلیت‌ها، سانس‌های فوق العاده و آماده سازی سینماها برای میزبانی از جشنواره فیلم فجر بیان کرد: همان‌طور که از اسم  بازار سیاه مشخص است، بنابراین  قیمت بلیت‌ها نیز غیرطبیعی است. از طرفی ممکن است بلیت‌ها تقلبی باشد و افراد نتوانند از آن‌ها استفاده کنند و فیلم‌های مورد نظرشان را ببینند به همین دلیل تایید  و تاکید می‌کنیم که بلیت‌ها را از طریق سانس‌های فوق‌العاده یا گیشه‌ها تهیه کنند.

وی با بیان اینکه از قبل اعلام کرده‌ایم، مخاطبان فیلم بلیت‌ها را پیش‌خرید کنند تا مشکلی به وجود نیاید، افزود: شاید در برخی سانس‌ها و سینماها که طرفداران بیشتری دارند بلیت‌ها در حد صفر باشد به همین دلیل برای افرادی که نمی‌توانند در ساعت و سینمایی که دوست دارند فیلم موردعلاقه‌شان را ببینند عذرخواهی و تاکید می‌کنم قبل از آنکه برای تماشای فیلمی به سینما مراجعه کنند از طریق سایت جشنواره این موضوع را بررسی و با توجه به سانس‌های فوق العاده بلیت تهیه کنند.

مدیر امور سینماهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: طبیعی است که بسیاری از سینماداران علاقه دارند در جشن سینمای ایران حضور داشته باشند و در ایام دهه فجر شریک شوند و طبیعی است که ما نیز باید بهترین و با کیفیت‌ترین سینماها را برای این رویداد انتخاب کنیم. گرچه اکثر سینماهای ما این کیفیت را دارند اما با توجه به پراکندگی جغرافیایی سینماها، بهترین آنها را انتخاب کرده‌ایم تا بتوانیم خدمات بهتری به مردم و مخاطبان فیلم  داشته باشیم.

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ۱۰ تا ۲۲ بهمن ماه برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصویری از مرضیه هاشمی به همراه پسرش – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرزند «مرضیه هاشمی»، خبرنگار امریکایی الاصل شبکه پرس تی‌وی، اولین تصویر از خود و مادرش پس از آزادی ایشان را در صفحه اینستاگرامش به اشتراک گذاشت.

به گزارش سینماپرس؛  فرزند «مرضیه هاشمی»، خبرنگار امریکایی الاصل شبکه پرس تی‌وی، اولین تصویر از خود و مادرش پس از آزادی ایشان را در صفحه اینستاگرامش به اشتراک گذاشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز ضبط فصل جدید «قندپهلو» از خانه زرویی نصرآباد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تصویربرداری فصل جدید برنامه «قندپهلو» با حضور مدیران تلویزیون از خانه زنده یاد «ابوالفضل زرویی نصرآباد» آغاز شد.

به گزارش سینماپرس، تصویربرداری فصل جدید برنامه «قندپهلو» امروز -جمعه ۵ بهمن ماه- آغاز شد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم رضا پورحسین قائم مقام معاون سیما، مسعود احمدی افزادی مدیر شبکه آموزش، امیر قمیشی تهیه کننده، رضا رفیع مجری و نمایندگان رسانه های جمعی در منزل زنده یاد «ابوالفضل زرویی نصرآباد» واقع در احمد آباد مستوفی گرد هم آمدند و اولین بخش از این برنامه که به زرویی خانی اختصاص داشت، تصویربرداری شد.

این برنامه به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی همچنان با اجرای رضا رفیع و داوری شهرام شکیبا و ناصر فیض پخش خواهد شد و از بخش های مختلفی تشکیل شده که با محوریت مشکلات روز جامعه همراه است.

«قند پهلو» در فصل جدید خود که قرار است نوروز ۹۷ از شبکه آموزش پخش شود، با بخش های مختلفی همراه است که یکی از این بخش ها اختصاص به خوانش آثار مرحوم زرویی نصرآباد شاعر و طنزپرداز اختصاص دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دست‌های آلوده روی سر سینمای بی‌صاحب – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: دو سال بعد از دستگیری محمد امامی با پیش کشیده شدن نتایج تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، بار دیگر پای این سرمایه‌گذار جنجالی و حاشیه‌دار سینما به رسانه‌ها باز شد.

نام محمد امامی مالک موسسه «تصویر گستر پاسارگاد» همزمان با تولید سریال «شهرزاد» بر سر زبان‌ها افتاد؛ جوان کم‌سن و سالی که در عکس‌های منتشر شده همیشه لبخند به لب داشت و چهره‌اش شبیه تصاویر کتاب‌های موفقیت مالی بود، یعنی دقیقاً شبیه همه آن‌هایی که قرار بود یک شبه میلیاردر شوند. امامی خیلی سریع در سینما شروع به سرمایه گذاری کرد، اما خیلی زودتر از آنکه بخواهد نان شهرت عکس داشتن با سلبریتی‌های سینما را بخورد، قضیه فساد مالی در صندوق ذخیره ارزی فرهنگیان رو شد. در این بین با دستگیری محمد امامی، مشخص شد این جوان خنده‌رو خیلی بیشتر از اینکه بخواهند از او به عنوان یک میلیاردر جوان در کتاب‌های موفقیت نام ببرند، درگیر پول شده و صفرهای رقم فساد مالی با انگشتان دو دست هم قابل شمارش نیست.

از بابک زنجانی تا محمد امامی
پیش از محمد امامی، یک جوان «بیزنس من» به ظاهر موفق هم در جریان یک پرونده فساد مالی دستگیر شده بود. بابک زنجانی از لحاظ علاقه به سرمایه‌گذاری در سینما شباهت‌هایی به امامی داشت، اما تفاوت این دو در یک نکته مهم بود، امامی تیمی داشت که نگذاشتند پروژه‌های سینمایی وی بعد از زندانی شدن او زمین بماند، اما بابک زنجانی از این شانس‌ها نداشت.
با آنکه در سینما همه می‌دانستند که امامی در چه پروژه‌هایی سرمایه گذاری کرده، کارها بدون وی هم ادامه داشت و تنها آنچه عوض شد، اعتراض تهیه‌کننده‌های قدیمی سینما به پول‌های کثیفی بود که به واسطه حضور افراد مسئله‌دار به سینما وارد می‌شد.

روزهایی که امامی درگیر پرونده حقوقی‌اش بود، نگرانی‌ها از نتایج ورود پول‌های کثیف به سینما افزایش یافت، به خصوص اینکه این پول‌ها روند تولید در سینما را مختل می‌کرد. در آن ایام، سید غلامرضا موسوی، تهیه کننده قدیمی سینما در گفت‌وگو با «جوان»، نسبت به پولشویی در شبکه نمایش خانگی هشدار داد و گفت: «وقتی پول تمیز و سالم وارد سینما نشود، فساد ایجاد می‌کند و به اقتصاد سینمای ایران ضرر می‌زند. هم اکنون در شبکه نمایش خانگی چند سریال در حال ساخت است که به طور مشخص یکی دو تای آن‌ها دارند هزینه‌های خارج از عرف انجام می‌دهند، دستمزدهایشان بسیار بیشتر از عرف‌های معمول است و برای مواردی هزینه می‌کنند که اصلاً در سیستم سینما وجود ندارد. من به عنوان مسئول صنفی باید جلوی لطمه‌ای را که این فعالیت‌ها به سینمای ایران می‌زند، بگیرم. وقتی بازیگران را با هزینه‌های بسیار بالا می‌خرند، توقع بازیگران را بالا می‌برند و این خطرناک است، چون کارهای بعدی خواسته‌هایشان را برآورده نمی‌کند و همین اقتصاد سینما را به سمت فروپاشی می‌برد.»

انفعال سازمان سینمایی
شبکه نمایش خانگی همان جایی بود که «شهرزاد» در آن تولید و پخش شده بود. موسوی، انگشت اتهام را به سمت سازمان سینمایی و مسئول نمایش خانگی گرفت که مواظب ورود چنین سرمایه‌های مشکوکی به سینما نبوده‌اند، این تهیه کننده تأکید کرد: «به گمانم مسئول شبکه نمایش خانگی در وزارت ارشاد هیچ شناختی از نمایش خانگی و از تبعات ساخت این سریال‌ها و پرداخت‌های بی‌حساب و کتاب آن‌ها ندارد. وی اصلاً سینمایی نیست و از تئاتر آمده و آشنایی با فضای سینما ندارد. اگر این سریال‌هایی را که در حال ساخت هستند مردم پس بزنند چه اتفاقی می‌افتد، مگر نه اینکه ضرر آن متوجه کل سینما می‌شود؟» البته حسین پارسایی، مدیر کل نمایش خانگی سازمان سینمایی نیز مصاحبه کرد و گفت: «هیچ مسئولی با جریان پولشویی موافق نیست و ما نیز در حوزه تولیدات سینمایی و شبکه نمایش خانگی با آن موافق نیستیم. در این میان دولت در بخش‌هایی که به خود مربوط می‌شود به راحتی ورود پیدا می‌کند و مانع ورود برخی از پول‌ها می‌شود، اما بخش‌هایی که به بخش خصوصی و اصناف واگذار شده است توسط صنوف مورد بررسی قرار می‌گیرد، به عنوان مثال در حوزه دستمزد، پارسایی همچنین با بیان اینکه مخالفت با ورود پول‌های کثیف به شبکه نمایش خانگی یکی از دغدغه‌های مشترک ما با دوستان سینماگر است، وعده داد «با بازنگری در مجموع ضوابط و دستورالعمل‌ها و با همراهی و همدلی در حوزه نمایش خانگی با هنرمندان اصناف سینمایی بخشی از این مشکلات برطرف می‌شود.»

به رغم تلاش پارسایی برای نشان دادن اوضاع آرام و تحت کنترل در حوزه نمایش خانگی، تهیه‌کننده‌های سینما باز هم درباره پولشویی در شبکه نمایش خانگی مصاحبه کردند ولی هیچ تغییری در شرایط به وجود نیامد.

صف سینماگران علیه پولشویی
از زمان بازداشت محمد امامی تا امروز بارها درباره پولشویی در سینما و شبکه نمایش خانگی صحبت به میان آمده است. چهره‌های سینمایی که بعضاً به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با پروژه‌های محمد امامی و دیگر چهره‌های بدنام اقتصادی همکاری داشته‌اند، این روزها در صف اول اعتراض به جریان پولشویی در سینما ایستاده‌اند.

چند روز گذشته، چند سینماگر از جمله فرزاد مؤتمن متن مشترکی را در اینستاگرام منتشر کردند که جای تأمل دارد. در این متن آمده است: «فیلم‌هایی که با پول‌های غیرقانونی ساخته شده‌اند، نباید در جشنواره فجر حاضر باشند، نباید اکران شوند و نباید در شبکه خانگی توزیع شوند.» منیژه حکمت هم جزو سینماگرانی است که همکاری او با بانک گردشگری در ساخت فیلم «شهر موش‌ها» شائبه‌برانگیز شده بود و حالا مدعی مبارزه با پول‌های مسئله‌دار در سینما شده است. این واکنش‌ها که به نوعی تبری جستن از گذشته و فرار رو به جلو است، نشان دهنده این موضوع است که حتی اگر پول‌های کثیف در سینما برای مدت کوتاهی کام عده‌ای را شیرین کند، در نهایت تلخی آن برای تمام سینما باقی خواهد ماند.

به نظر می‌رسد در دوره جدید سازمان سینمایی که پرچم شفافیت بر افراشته شده و بعضاً گزارش‌هایی درباره عملکرد زیرمجموعه‌های این سازمان منتشر می‌شود، باید این خواسته را از سرپرست سازمان مطرح کرد که نسبت به جریان نفوذ پول‌های کثیف به سینما حساسیت نشان داده و راه‌های عملی برای جلوگیری از ورود این پول‌ها را در بدنه سینما اجرایی کند.

مشاهده خبر از سایت منبع