X

بایگانی بهمن 6, 1397

دفتر سینمایی

نخستین جشنواره ملی «نماهنگ فجر» برگزیدگانش را شناخت / تجلیل از مدیران به‌جای هنرمندان! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نخستین جشنواره ملی «نماهنگ فجر» در حالی برگزار شد که سهم مدیران در بخش تجلیل از آثار، بیش از هنرمندان بود.

به گزارش سینماپرس،  نخستین جشنواره ملی نماهنگ فجر عصر امروز شنبه ششم بهمن در مرکز همایش‌های موسیقی صداوسیما برگزار شد.

این مراسم با حضور مدیران صداوسیما همچون مرتضی میرباقری معاون سیما، حمید شاه‌آبادی معاون صدا، محمدباقر معلم مدیر دفتر موسیقی و سرود، مسعود احمدی‌افزادی مدیر شبکه آموزش و دبیر جشنواره جام‌جم، محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو و همچنین سازندگان تیزرهای تلویزیونی برگزار شد.

مراسم اختتامیه با حدود ۴۵ دقیقه تاخیر با اجرای سرود ملی کشور توسط ارکستر سمفونیک صداوسیما برگزار شد. رهبری این ارکستر را سهراب کاشف و رهبری گروه کر را رازمیک اوحانیان بر عهده داشت.

بعد از قرائت آیاتی از قرآن کریم این مراسم با اجرای امیرحسین مدرس آغاز شد و وی با خیر مقدم به مهمانان مراسم اظهار کرد: در اوایل دهه ۷۰ نماهنگ‌های درخشانی در تلویزیون ساخته شد اما این چراغ رو به افول گذاشت و امیدواریم امروز با چنین جشنواره‌ای دوباره میدان داده شود.

بعد از صحبت‌های کوتاه مدرس اجرای دوم ارکستر سمفونیک صداوسیما با خواندن سرود «ای ایران» به صحنه رفت.

نماهنگ هنر روزگار ما است

محمدباقر معلم دبیر جشنواره نماهنگ فجر در ادامه این مراسم متنی را درباره اهمیت و ضرورت پرداخت به نماهنگ در جامعه امروزی قرایت کرد که در بخشی از آن آمده بود: نماهنگ هنر روزگار ماست، نماهنگ غوغای شعر و موسیقی و رنگ برای روزگار امروز است. نماهنگ از نظر مخاطبان محبوب و از نظر مدیران مغفول است و به همین دلیل صداوسیما در این عرصه گام گذاشت.

وی همچنین درباره آغاز به کار دفتر موسیقی و سرود صداوسیما و دبیرخانه نخستین جشنواره ملی نماهنگ فجر تصریح کرد: اوایل سال گذشته مدیران سیاستگذاری کلان رسانه ملی، در پی دستور رییس سازمان، این رویداد را بر عهده دفتر موسیقی گذاشتند و دفتر موسیقی را به تحقق کاری کلان برای طراحی جریان فرهنگی کشور در حوزه نماهنگ انتخاب کردند.

معلم ادامه داد: اسفند سال گذشته دبیرخانه جشنواره شکل گرفت و طی یک بازه زمانی، بیش از ۱۴۰۰ اثر به دبیرخانه رسید که از میان آنها ۱۰۳۳ اثر در موعد مقرر برای رقابت در جشنواره شرکت کردند. همچنین تعداد ۱۵۰ اثر به بخش اصلی جشنواره راه یافت سپس آثار رسیده در ۱۲ بخش اصلی و سه بخش ویژه داوری شدند.

در بخشی از این مراسم بخش‌هایی از اولین نماهنگ‌های پخش شده در صداوسیما به نمایش درآمدند که آثاری شامل «نوایی» به کارگردانی رامین حیدری فاروقی، «مرغ سحر» ساخته مسعود آب پرور و «بازگشت» به کارگردانی شاهرخ دولکو بودند.

بیانیه هیأت داوران درباره نقاط ضعف و قوت نماهنگ‌ها

افشین علاء به نمایندگی از هیات داوران جشنواره بیانیه ای خواند. وی در این بیانیه با اشاره به توجه و علاقه هنرمندان سازنده نماهنگ‌ها و مخاطبان تاکید کرد: ضروری است هم خود هنرمندان و هم مسئولان فرهنگی متولی این امر متوجه وظیفه سنگین خود باشند.

علاء تنوع مضامین، تاکید بر جاذبه‌های فرهنگی و اقلیمی، توجه به مضامین ۴۰ سالگی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس را از جمله ویژگی های این آثار دانست.

وی همچنین عدم تناسب لازم بین تصویر و روایت در نماهنگ را از ضعف‌های عمده آثار بیان کرد.

تجلیل از خانواده شهدا و خالقان نماهنگ‌های مرتبط

بخشی از این مراسم به یک تجلیل اختصاص داشت که مدیران و داورانی چون حمید شاه آبادی، مرتضی میرباقری، محمد باقر معلم، پیمان جبلی و… برای ادای این تجلیل روی صحنه رفتند.

 در این بخش از خانواده شهید ارغوانی یکی از شهدای مدافع حرم و محسنی سرپرست گروه «نسیم قدر» سازنده نماهنگ «ارغوان» تجلیل شد.

همچنین از خانواده شهید مهدی قاضی خانی و زندی سازنده نماهنگ «یلدای شهدا» نیز تجلیل به عمل آمد.  

مدرس در بخشی از مراسم با یادی از حسن ریاحی برای تجلیل از وی عنوان کرد: حسن ریاحی سازنده سرود جمهوری اسلامی قرار بود در این مراسم حضور داشته باشد اما به دلیل کسالت نتوانست در مراسم شرکت کند.

وی همچنین با اشاره به صدای گرم و پرطنین اسقندیار قره‌باغی در حوزه آثار دفاع مقدسی از او دعوت کرد تا برای تجلیل به جایگاه بیاید.

قره‌باغی در واکنش به حاشیه ایجاد شده برایش که گفته شده بود در آمریکا ساکن است، اظهار کرد: هر از گاهی شیاطین شلوغ کاری‌هایی می‌کنند. بی‌منظور هم نیستند، من در پاسخ به این شیطنت ها فیلمی از خود گرفتم تا نشان دهم در ایران هستم.

صادق آهنگران مداح اهل بیت، کیوان ساکت و پیمان سلطانی از دیگر چهره‌هایی بودند که در این بخش تجلیل شدند.

بیش از ۸۰ درصد مردم مخاطب تلویزیون هستند

مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی در ادامه مراسم عنوان کرد: ساختار نماهنگ امروزه یکی از مهترین ساختارها در انتقال پیام به مخاطبان است. رسانه ملی باید صدای انقلاب و جمهوری اسلامی را مطرح کند و نمادی از انقلاب باشد، محتوای این رسانه نیز مقاصد جمهوری اسلامی است و این ماموریت اصلی رسانه ملی است.

وی اضافه کرد: ما در همه بخش‌های سازمان تلاش مان این است که این صدا را بتوانیم رسانه‌ای کنیم و در همه ساختارهایی که می توانیم برنامه سازی کنیم مقاصد را مطرح کنیم.  

میرباقری با اشاره به اهداف و مقاصد انقلاب تصریح کرد: مقابله با ظالمان، دفاع از مظلومان و توجه به آزادی جزو مقاصد انقلاب اسلامی است. در هیچ مکتب اجتماعی به این بعد از آزادی اشاره نمی شود که آزادی از درون خویش است.

معاون سیما افزود: ماموریت اصلی رسانه ملی این است که اینگونه مقاصد را مطرح کند و باید در برنامه‌ریزی‌ها و برنامه‌سازی‌ها آن را لحاظ کند. ما طی ۴۰ سال پس از انقلاب تلاش کردیم بخشی از این موارد را لحاظ کنیم. ساختار فیلم و سریال از جمله ظرفیت‌های مناسبی برای این منظور است. ما در بسیاری از ساختارهای گریم، صوت، تصویر و… به بلوغ کامل رسیده‌ایم و به همین دلیل است که بیش از ۸۰ درصد مردم علی رغم همه جوسازی‌های رسانه‌های ماهواره‌ای، مخاطب آثار تلویزیون هستند و بیش از سه ساعت در روز برنامه‌ها را می‌بینند.

میرباقری در ادامه تصریح کرد: ما پیام عظیمی برای مطرح کردن داریم که باید در ساختارهای چابک‌تر و سریع‌تر از آن‌ها استفاده کنیم. ساختار نماهنگ ظرفیت بسیار عظیمی دارد و باید مورد توجه اساسی قرار بگیرد. ما به عنوان تلویزیون جمهوری اسلامی ایران خواهان متاع دوستان برای ساختار نماهنگ هستیم و این ساختار با چابکی‌ای که دارد می‌تواند بخشی از نیازهای ما را مرتفع کند. امیدواریم دوستانی که این جشنواره را برگزار و آرشیوی ایجاد کردند بانک اطلاعاتی این آثار و هنرمندان آن‌ها را نیز فراهم کنند.

وی با درخواستی نسبت به تشکیل یک دبیرخانه دایمی گفت: ما به عنوان اعضای شورا هم در زمینه مسایل مالی و هم محتوایی می‌توانیم نقش آفرینی کنیم.

میرباقری در پایان سخنانش با اشاره به سرمایه‌گذاری در زمینه شکل‌گیری مسابقات استعدادیابی بیان کرد: امیدواریم سرمایه‌گذاری اساسی در ساختار نماهنگ داشته باشیم و در زمینه جوایز نیز به صورت تخصصی‌تر عمل کنیم.

سهم غالب مدیران در تجلیل‌ها!

مجید زین العابدین مدیر شبکه یک به دلیل ارسال نماهنگ «ایران»، محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو به دلیل ارسال نماهنگ «مقاومت»، مرتضی صفری مدیر صداوسیمای آذربایجان شرقی به دلیل ارسال نماهنگ «یادها»، محمد احسانی مدیر شبکه نسیم به دلیل ارسال نماهنگ «زندان»، مهدی رحمتی رییس مرکز بسیج صداوسیما به دلیل ارسال نماهنگ «برپاخیز»، جلال غفاری مدیر شبکه افق به دلیل ارسال نماهنگ «ای باران»، وحید تاج خواننده موسیقی کشور به دلیل خواندن نماهنگ «خاک مهرآیین»، میثم حسنی مدیر موسسه دلصدا برای نماهنگ «رسول لبخند خدا»، مصطفی زیبایی‌نژاد رییس خانه موسیقی بسیج برای نماهنگ‌های «میراث» و «روز نهم»، مهدی جعفری رییس مرکز ماوا به دلیل ارسال نماهنگ «داغ نهان»، باقرزاده مدیرکل صداوسیمای گیلان به دلیل ارسال نماهنگ قاب های خالی، یوسف افشاری نیا مدیرکل صداوسیمای چهارمحال بختیاری به دلیل ارسال نماهنگ چله بهار، مسعود مجرد مدیرکل صداوسیمای آذربایجان غربی برای ارسال بهانه نماهنگ «عشق ماندگار»، میلاد عرفان‌پور رییس مرکز موسیقی حوزه هنری برای ارسال نماهنگ «مدال» تجلیل شدند.

بخش تجلیل از مدیران صداوسیما و مراکز دولتی از بخش‌های عجیب این مراسم بود که مدیران به جای کارگردانان و تهیه‌کنندگان آثار مورد تجلیل قرار گرفتند.

این مراسم با اجرای ارکستری به خوانندگی محمد معتمدی به کار خود پایان داد.

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز به کار نخستین جشنواره ملی «نماهنگ فجر» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نخستین جشنواره ملی «نماهنگ فجر» در مرکز همایش‌های سازمان صداوسیما آغاز به کار کرد.

به گزارش سینماپرس، نخستین جشنواره ملی نماهنگ فجر عصر امروز شنبه ششم بهمن در مرکز همایش‌های موسیقی صداوسیما برگزار شد.

این مراسم با حضور مدیران صداوسیما همچون مرتضی میرباقری معاون سیما، حمید شاه‌آبادی معاون صدا، محمدباقر معلم مدیر دفتر موسیقی و سرود، مسعود احمدی‌افزادی مدیر شبکه آموزش و دبیر جشنواره جام‌جم، محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو و همچنین سازندگان تیزرهای تلویزیونی برگزار شد.

مراسم اختتامیه با حدود ۴۵ دقیقه تاخیر با اجرای سرود ملی کشور توسط ارکستر سمفونیک صداوسیما برگزار شد. رهبری این ارکستر را سهراب کاشف و رهبری گروه کر را رازمیک اوحانیان بر عهده داشت.

بعد از قرائت آیاتی از قرآن کریم این مراسم با اجرای امیرحسین مدرس آغاز شد و وی با خیر مقدم به مهمانان مراسم اظهار کرد: در اوایل دهه ۷۰ نماهنگ‌های درخشانی در تلویزیون ساخته شد اما این چراغ رو به افول گذاشت و امیدواریم امروز با چنین جشنواره‌ای دوباره میدان داده شود.

بعد از صحبت‌های کوتاه مدرس اجرای دوم ارکستر سمفونیک صداوسیما با خواندن سرود «ای ایران» به صحنه رفت.

این خبر تکمیل می‌شود…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنوز هدف از برگزاری جشنواره فجر مشخص نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: جهانگیر الماسی، بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری جشنواره فیلم «فجر»، در خصوص کم و کیف این جشنواره گفت: جشنواره فجر مهم‌ترین رویداد هنری کشور است و با توجه به اهمیتش همه فیلمسازان دوست دارند در این رویداد بزرگ شرکت کنند.

جهانگیر الماسی، بازیگر سینما و تلویزیون درباره برگزاری و کم و کیف این دوره از جشنواره «فجر» گفت: با توجه به اینکه بنده این روز‌ها اطلاعات کمی در مورد جشنواره فجر دارم و حقیقتاً خیلی اخبار مرتبط با آن را پیگیری نکرده‌ام، نظر دادن راجع به جشنواره فیلم فجر کمی برایم دشوار است، اما با توجه به اسامی که شنیده‌ام اطمینان دارم این دوره یکی از دوره‌های خوب جشنواره فیلم فجر از نظر سطح کیفی فیلم‌ها خواهد بود.

جهانگیر الماسی، بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص نقد‌هایی که به کم بودن فیلم‌های انقلاب در این رویداد می‌شود، می‌گوید: درست است که جشنواره فیلم فجر به بهانه دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، ولی لزوماً نباید همه آثاری که در این جشنواره است حتماً فیلم‌های با موضوع انقلاب باشند. به نظرم یک فیلم اجتماعی سیاسی و حتی کمدی خوب می‌تواند یک فیلم انقلابی خوب باشد. الماسی افزود: من به عنوان کسی که دوره‌های مختلفی داور جشنواره فجر بوده‌ام، معتقدم هدف جشنواره‌هایی مثل «کن» مشخص است. «کن» هم به دنبال منافع اقتصادی است و هم تأثیر سلیقه‌ای در کالا‌های لوکس در دنیا دارد. گاهی هم از طریق برخی کالا‌ها درآمد‌های هنگفتی کسب می‌شود و از این مهم بهره‌برداری می‌شود. باید هدف «فجر» هم بیش از پیش مشخص شود.

الماسی می‌افزاید: به نظرم جشنواره فجر از نظر کیفیت فیلم‌ها دارای سطح کیفی بالا و قابل قبولی است. نشان داده که هر ساله می‌تواند جای مناسبی برای ظهور و بروز چهره‌ها و فیلم‌های خوب سینمای ما باشد. به نظرم از جمله مشکلات این جشنواره مشخص نبودن هدف کلی این جشنواره است.

جهانگیر الماسی، بازیگر سینما و تلویزیون در خاتمه تأکید می‌کند: در کل من معتقدم برخی مفاهیم همچون کلماتی مثل لاکچری و سلبریتی امروزه در حوزه فرهنگ مد شده و شاید عمر آن‌ها به یکی دو سال نرسد. این واژه‌ها به تازگی وارد ادبیات فرهنگی کشور ما شده‌اند، اما جشنواره‌های مهم و قدیمی همچون فجر نیاز به بازنگری بیش از پیش دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انقلاب عرصه نفوذ هنر را به طبقات مختلف اجتماعی وسعت شگفت‌انگیزی داد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدمجتبی حسینی در سمینار علمی پژوهشی «تئاتر پس از انقلاب اسلامیِ» سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر از شهرهای پرشماری گفت که می‌توانند هنر را زینت و افتخار خود بدانند اما با کمبود زیرساخت‌های تخصصی مواجهند.

به گزارش سینماپرس، سمینار علمی پژوهشی «تئاتر پس از انقلاب اسلامی» با حضور سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی، کوروش زارعی، رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، مهدی حامد سقایان، دبیر سمینار و جمعی از هنرمندان عرصه تئاتر امروز شنبه ششم بهمن در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر آغاز شد.

سیدمجتبی حسینی به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم گفت: هنر به وجه آیینگی که دارد بازتاب‌دهنده مختصات و مشخصات زمانی و مکانی است، از فرهنگ و جامعه، اقتصاد و معیشت، از دغدغه‌ها و اندیشه‌ها نشان‌ها دارد و شناخت این پدیده جز از راه شناخت دقیق موقعیت آن، ممکن نخواهد شد. تئاتر به عنوان هنری خاص و حاضر در لحظه‌های زندگی مستثنی نیست، تأثیر و تاثر مجموعه عوامل بر فراز و نشیب نمایش اثرها دارد. 

او ادامه داد: انقلاب اسلامی مقطع مهمی از تاریخ ایران عزیز ماست. انقلاب عرصه نفوذ هنر را به طبقات مختلف اجتماعی وسعت شگفت‌انگیزی داد و روند رشد تئاتر در عرصه اندیشه و اجرا، رشدی تحسین‌انگیز را رقم زد و امروز پس از ۴۰ سال می‌توان دوره‌های مختلف تئاتر در جمهوری اسلامی ایران را بررسی کرد تا راه پیش رو را برای دهه پنجم و دهه‌های بعد به درستی ارزیابی کرد و نیز نقطه عطف انقلاب اسلامی را با مشخصه‌های اجتماعی، فرهنگی در مناظر مختلف و از حوزه‌های گوناگون نظیر تئاتر مطالعه کرد. 

حسینی افزود: مفاهیم نو به اقتضای زمان و توسعه و رشد جوانب امر فارغ از هرگونه داوری در عرصه‌ هنر به جریان آمده است. در دهه شصت تئاتر خصوصی اصطلاحی غریب می‌نمود چنانکه حراج نقاشی و بسیاری از این قبیل مفاهیم که امروز به منصه ظهور رسیده و در رشته‌های مختلف علم، فرهنگ و هنر و در اینجا تئاتر قابل رصد شده است. یکی از چالش‌های جدی امروز، رشد نامتوازن هنر در نسبت با جوانب آن است. 

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بر این باورم که انقلاب اسلامی ایران و توجه به انسان و اعتماد به انتخاب جوانان و فرصت‌های ایجاد شده در حوزه آموزشی و تربیتی موجب رشد رشک‌برانگیز و افتخارآفرین تعداد هنرمندان در عرصه‌ها و رشته‌های مختلف شده و جوانانی به عرصه آمده‌اند که جلوه‌های پختگی و استادی در آثارشان قابل تحسین است اما نامتوازن بودن، آنگاه به چشم می‌آید که ببینیم زیرساخت‌ها و امکانات و تجهیزات برای فراهم کردن بستر تجلی این تربیت‌یافتگان مکتب انقلاب، همخوان نیست. جالب آنجاست که شهرهای ما رشد کرده‌اند، ساختمان‌های سر به فلک کشیده فراوان شده‌اند اما در میان این انبوه بناهایی که حضور انسان را مغتنم می‌شمارند به نسبت تقاضا و به نسبت استعداد، کم شمار است. باید پذیرفت که مدینه‌سازی از یک وجه رشد کرده و مدنیت‌پروی از جهتی و سویی در ترقی بوده اما نداشتن حلقه وصل مدبرانه میان این دو مفهوم، توازن و تناسب را سامان نداده و شهرهای پرشماری که می‌توانند هنر را زیب و زینت و افتخار خود بدانند و بدان شهره شوند با کمبود زیرساخت‌های تخصصی مواجهند. در نظام آموزش هنر نیز روالی مشابه پیش آمده، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها، بی‌تدبیر فردا و بدون پختن سودای اشتغال و ابتکار و بدون نیم نگاهی برای پرورش مخاطبان آگاه و شایق، به افزایش شمار هنرجویان کمر بستند. حتی رویدادهای نمایشی و جشنواره‌های متعدد کما و به تعداد افزایش یافتند و امروز به بیش از هفتاد جشنواره رسیده‌اند و بیش از آنکه به تاثیر و آورده و محصول و ثمر جشنواره‌ها تامل شود، بر افتخار تعدد تاکید شد.

او ادامه داد: هنر مسئول، متعهد، اندیشمند و جذاب تئاتر در انقلاب اسلامی ایران، چونان چراغی پرفروغ و فانوسی راه‌بر، بر آرمان‌های بلند و عدالت‌خواهی و جور ستیزی تاکید ورزیده و همچنان و همیشه به زبان بلورین هنر و بیان رسایی در سودای انسان است. در اندیشه ایران سربلند و صورتک‌های سمبلیک خندان و گریان به آغوش گشاده نمایش، برای مخاطبان دلالت دارد تا به شادی و غم ارمغان گفت‌وگو را  فرو نگذاریم. تئاتر امروز ایران به حتم سرمایه سترگی است و موجب افتخار. ضمن سپاس از دست‌اندرکاران این همایش تقاضا می‌کنم که با توجه به اهمیت و نقش سمینارهایی اینچنین، به موضوع مطالعات هنر به ویژه مطالعات کاربردی بیشتر بپردازیم. ظرفیت و ثروت امروز کشور را در عرصه هنر بشناسیم و قدر بدانیم و با ایجاد فضای اعتماد، اطمینان و احترام متقابل، بین تمام پسندها و سلیقه‌ها، به عزت میهن به استقلال و سربلندی آن و به عشقی که در جان تک تک هنرمندان است بیاندیشیم و با زیبنده‌ترین تعامل‌ها روزگار عزت هنر را بیافرینیم. هنرمندان بسیار برای رشد نمایش کشور به جان کوشیده‌اند، منت‌دار ایشانم. دست‌اندرکاران سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در شرایط دشوار بذل همت کرده‌اند قدرشان را می‌دانم و سپاسگزارم که فرصت گفت‌وگو برای تئاتر و از تئاتر را فراهم کردند. ضرورت مطالعه و پژوهش بهترین سرمایه برای ورود به آینده است. با دو روز تعجیل، هشتم بهمن ماه که سالروز فعالیت تئاترشهر است را شادباش می‌گویم.

دیگر سخنران سمینار علمی پژوهشی «تئاتر پس از انقلاب اسلامی» شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی بود که گفت: روند تئاتر پس از انقلاب اسلامی به این شکل بود که تئاتر از سال ۶۰ تا ۶۸ بازتاب صرف شرایط جامعه و جنبش‌های مردمی شد، پس از پایان جنگ از سال ۶۸ تا ۷۱ دوران شکوفایی و طلایی تئاتر بود و این سال‌ها خاستگاه حرکت‌های نوینی چون جشنواره آیینی سنتی، جشنواره عروسکی و گسترش انجمن بوده است.

او ادامه داد: تئاتر در هر شرایطی هنری زنده و پویاست، هر افت و خیزی در روند پویایی این هنر متکی به رفتار اجتماعی و اوضاع جامعه و روندی رو به توسعه است. اگر بخواهیم دستاوردهای تئاتر پس از انقلاب اسلامی را بررسی کنیم، می‌توانیم به هفت حوزه اشاره کنیم؛ سرمایه عظیم مخاطب مردمی که پس از انقلاب ارتباط چندانی با تئاتر نداشته و این هنر تنها مختص گروهی خاص بوده، حضور بیش از ۱۵۰ هزار هنرمند فعال حوزه تئاتر پس از انقلاب اسلامی، دانش‌آموختگان بالای تئاتر که سبب تقویت علمی بدنه تئاتر می‌گردند، گسترش سالن‌های نمایشی، رشد جشنواره‌های معتبر تئاتری در سراسر کشور پس از انقلاب اسلامی و به وجود آمدن ارتباطات بسیار قوی در بخش تئاتر بین‌الملی و تنوع آثار نمایشی است. 
مهدی حامدسقایان دبیر این سمینار نیز پژوهش درباره رابطه دوسویه تئاتر و انقلاب اسلامی و تأثیرگذاری آن‌ها بر یکدیگر را دارای اهمیت بالایی دانست.

او با بیان این که مسئولان همیشه بر اهمیت پژوهش تأکید دارند، متذکر شد: متأسفانه در عمل بودجه، حمایت و انگیزه لازم برای انجام پژوهش وجود ندارد. ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گذشته و هنوز خیلی از هنرمندان و پژوهشگران نمی‌دانند دستاوردهای تئاتر بعد از انقلاب چه بوده است.

دبیر سمینار علمی پژوهشی «تئاتر پس از انقلاب اسلامی» تأکید کرد: اینکه ۵۰ چکیده مقاله برای سمینار تئاتر پس از انقلاب ارائه می‌شود، آمار فوق‌العاده ضعیفی است و باید فکری برای آن شود. 

سقایان در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: خبر خوب این است که در این سمینار با نسل جوانی از پژوهشگران مواجه هستیم که اتفاق بسیار خوبی است. خواهش من این است که این سمینارها ادامه پیدا کند و برگزاری آن‌ها به چند سال بعد موکول نشود.

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ توزیع بلیت های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر


عکس/ توزیع بلیت های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران و نقد «آستیگمات» در فرهنگسرای ارسباران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «آستیگمات» ساخته مجیدرضا مصطفوی فردا در فرهنگسرای ارسباران نمایش داده شده و پس از آن با حضور عوامل نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی “آستیگمات” به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی یکشنبه ۷ بهمن در فرهنگسرای ارسباران نمایش داده شده و پس از آن با حضور عوامل نقد و بررسی می‌شود.

در خلاصه داستان “آستیگمات” آمده است: یه روده راست تو شکمش نیست، یادت رفته تو چشممون زل میزد دروغ میگفت. اون برگرده همه را عاصی میکنه…

مجیدرضا مصطفوی نویسنده و کارگردان، سحر عصرآزاد منتقد، کورش جاهد کارشناس سینما و جمعی دیگر از عوامل و بازیگران فیلم مهمانان چهارصد و نود و هفتمین نشست باشگاه فیلم تهران هستند.‌

‌‎مهتاب نصیرپور، محسن کیایی، باران کوثری، هادی حجازی فر، حسین پاکدل، سیامک صفری، بهنوش بختیاری، حسام محمودی، محمد شاکری و نیکی کریمی بازیگران فیلم “آستیگمات” هستند.

این نشست روز یکشنبه ساعت ۱۸ برگزار می‌شود و علاقمندان برای حضور دراین نشست می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان‌، خیابان جلفا مراجعه  کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۳۷ سازمان متقاضی حضور در بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ۳۷ سازمان متقاضی حضور در بخش تجلی اراده ملی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شدند.

به گزارش سینماپرس، محمدعلی حجازی مدیر تجلی اراده ملی از مذاکره با ۳۷ سازمان خبر داد که متقاضی حضور در تجلی اراده ملی این دوره از جشنواره فیلم فجر هستند.

حجازی افزود: پس از مذاکره با سازمان‌های مختلف، ۱۵ سازمان ثبت نام خود را قطعی کرده و حضورشان در بخش تجلی اراده ملی حتمی است و دیگر سازمان‌ها در مرحله فرایند ثبت‌نام قرار گرفتند.

وزارت دادگستری، قوه قضاییه، وزارت ورزش و جوانان، معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان محیط زیست، سازمان بهزیستی، امور اجتماعی و فرهنگی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه امیر کبیر، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مجمع جهانی اهل بیت (ع)، بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن ویرایش و درست نویسی، انجمن مدیران تولید سینمای ایران سازمان‌هایی هستند که تاکنون حضورشان در تجلی اراده ملی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر قطعی شده است.

براساس اعلام دبیرخانه تجلی اراده ملی، سازمان‌ها تا روز هفتم بهمن ماه فرصت دارند که فرایند مشارکت در این بخش را نهایی کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نازنین بیاتی در جمع بازیگران «مانکن» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نازنین بیاتی مقابل دوربین سریال نمایش خانگی «مانکن» قرار خواهد گرفت.

به گزارش سینماپرس، نازنین بیاتی که پیش از این سابقه حضور در فیلم هایی مانند «دربند»، «رخ دیوانه» و «طعم شیرین خیال» را در کارنامه خود به ثبت رسانده است، در دومین حضورش در نمایش خانگی مقابل دوربین سریال «مانکن» می رود.

حسین سهیلی‌زاده و ایرج محمدی پس از همکاری در سریال‌هایی مانند «دلنوازان» و «ترانه مادری» در تازه‌ترین حضور مشترکشان به‌ترتیب کارگردانی و تهیه‌کنندگی سریال نمایش خانگی «مانکن» را برعهده گرفته‌اند.

مجموعه «مانکن» در ۲۶ قسمت به قلم بابک کایدان نگاشته شده و در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: همیشه عشق‌های بزرگ و زیبا، دشمنان بزرگ و مخوف داشته‌اند.

تولید سریال «مانکن» پس از تکمیل فهرست بازیگران آغاز خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری جشن امضای آلبوم « یَلَّلی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تالار سوره حوزه هنری فردا میزبان مراسم جشن امضا و رونمایی از آلبوم « یَلَّلی» با حضور ساعد باقری و رضا مهدوی و اجرای زنده داوود آزاد و نکوداشت حزین لاهیجی خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، جشن امضا و آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «یَلَّلی» فردا(یکشنبه ۷ بهمن) از ساعت ۱۸ در تالار سوره حوزه هنری برگزار می شود.

در این مراسم که با اجرای آوازی داوود آزاد همراه است و یاد حزین لاهیجی شاعر و پژوهشگر قرن ۱۲ هجری نکوداشته می شود، جمعی از هنرمندان و اهالی موسیقی و ادبیات حضور می یابند.

ساعد باقری و رضا مهدی از شاعران و پژوهشگران عرصه ادبیات به سخنرانی می پردازند. همچنین بهروز غریب پور نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما، علیرضا میرعلینقی پژوهشگر حوزه موسیقی، عباس محمدی مدیر مرکز آفرینش های ادبی، میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی، غلامرضا قاسمی رئیس حوزه هنری استان گیلان و… از دیگر حاضران در این مراسم خواهند بود.

yallali

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تقابل با داعش؛ از مایکل اسکوفیلد و لینکلن باروز تا نقی و ارسطو! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وقتی تصویر داعش را در سریال فرار از زندان و نحوه مایکل اسکوفیلد با این هیولای تروریستی را می‌بینیم، ناخواسته مجبور به مقایسه با تصویر داعش در فصل پنجم سریال پایتخت می‌شویم. در جایی که سرداران و دلاورانی واقعی، شجره خبیثه داعش را نابود کردند، چرا سطح مواجه با داعش را به شخصیت‌های پخمه و مشنگی مثل نقی معمولی و ارسطو عامل تقلیل دادیم؟

سریال «فرار از زندان» یکی از سریال‌های محبوب در ایران است که دایره طرفدارانش بسیار وسیع است. محبوب شدن فیلم‌ها و سریال‌های خارجی، در ایران و اقبال توده‌ها گاهی از انتخاب و سلیقه نخبه‌گان و حتی مدیران رسانه‌ای و فرهنگی  پیشی می‌گیرد.

در سال‌های نخست انقلاب اسلامی دو فیلم در ایران بسیار مورد توجه قرار گرفت و توده‌های انقلابی از این دو فیلم در آن دوران بسیار استقبال کردند. در دورانی که هنوز اکران فیلم خارجی توسط مدیران محمد خاتمی(وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی) ممنوع نشده بود، فیلم‌های “محمدرسول‌الله” (مصطفی عقاد) و”شعله”(رامش سیپی) در ایران بسیار محبوب بودند.

در این مجال ضرورت دارد، به این نکته اشاره کنیم که بسیاری مدیران و مسئولان فرهنگی دهه شصت، اقبال مردم به سینمای جهان را با ذهن‌ها بسته مدیریتی‌ – مارکسیستی‌شان تحلیل می‌کردند و هر اثر ساخت کشور دیگری را حتی فیلم محمد رسول الله(ص)، نوعی وابستگی فرهنگی تفسیر می‌کردند.

این تفکر، در دهه شصت، با الصاق انگ ابتذال به آثار خارجی علی الخصوص سینمای هند و به طبع آن ممنوعیت فیلم خارجی، لطمه بزرگی به پیکره فرهنگی انقلاب زد.

پرسش مهمتر از نخبه‌گان فرهنگی این است چرا فیلم شعله در ایران انقلابی آن سال‌ها مورد اقبال قرار گرفت و در دو نوبت در سال ۱۳۵۷ و ۱۳۶۰ اکران شد و  بسیاری از مردم ۴ یا ۵ نوبت به تماشای فیلم رفتند؟

اگر امروز بدون هیچ اعمال سلیقه سیاسی بخواهیم دلایل موفقیت شعله را با توجه به محتوایش بررسی کنیم، به یک نتیجه روشن و واحد خواهیم رسید. متن و محتوای شعله به ارزیابی یک قیام کوچک مردمی در برابر ظلم و فساد گسترده شخصیتی بدنام به نام جبار سینگ می‌پردازد.

توده‌های انقلابی با هیجان زائد الوصف سیاسی، حماسه کوچک شعله را مصداقی  داستانی و کوچک از انقلاب خودشان می‌دیدند و لزوما چنین آثاری هیجان انقلابی مردم را برای مبارزه با سیستم‌های ظالمانه بزرگتر تقویت می‌کرد و نشاط گسترده‌ای از طریق چنین اثری به متن جامعه بازتاب پیدا می‌کرد.

کما اینکه زمانی که اکران فیلم خارجی در اثر سوء مدیریت محمد خاتمی، وزیر ارشاد دهه شصت ممنوع و به فاصله کمی ویدئو ممنوع شد، فیلم شعله همچنان یکی از آثار خاص شبکه قاچاق فیلم در کشور بود. در صورتی که فیلم شعله تطبیقی روایی – تاریخی با کنش عمومی مردم داشت.

حکایت  محبوبیت  سریال «فرار از زندان» و علت علاقه طیف وسیعی از مردم نسبت به این سریال، در واقع یادآور اقبالی است که مردم نسبت به فیلم شعله داشتند. سریالی که کاملا تم ضد آمریکایی دارد و مبارزه فرد را علیه سیستمی تمامیت خواه که دچار انشعاب قدرت می‌شود را به نمایش می‌گذارد.

بازهم در یک فرآیند تاریخی سلیقه‌ توده‌ها از مسئولان فرهنگی کشور پیشی گرفت  و بازنده اصلی بازهم رسانه ملی بود که در اثر یک بد سلیقگی،  این سریال را از رسانه ملی با  ۱۰ سال تاخیر پخش کرد.

 اما همان نسخه مثله شده، با اعمال بدسلیقگی در نوع سانسور باز هم مردم را پای شبکه نمایش نشاند.

سریال در نیمه دهه هشتاد در شبکه قاچاق، دست به دست می‌شد، اما تلویزیون برای پخش آن همچنان گرفتار بدسلیقگی مدیران میانی‌اش بود. حتی سال ۱۳۸۸ یکبار اقدام به دوبله سریال کرد و پس از مدتی مدیران میانی نه چندان شجاع سیما، از نمایش عمومی آن پشیمان شدند. در صورتیکه سریال “فرار از زندان” هزاران بار با کیفیت‌تر از “سریالفارسی‌هایی” است که عمدتا درباره روابط دختر و پسر ساخته می‌شود. این سریال در شبکه نمایش خانگی با دوبله فنی و کاملا قابل اعتنای محمود قنبری عرضه شد و علی رغم اینکه نسخه اصلی در بازار قاچاق وجود داشت با اقبال گسترده‌ای مواجه شد.

بازهم مدیران نه چندان شجاع رسانه ملی، این نکته را متوجه نشدند، خانواده‌ها برای با هم سریال تماشا کردن سریال‌های خارجی، به نسخه سانسور شده تمایل بیشتری دارند و متاسفانه شبکه نمایش خانگی ورشکسته و تلویزیون، آنچه مخاطب از آنان طلب می‌کند را به طور کافی در یک عرضه مستقیم و حساب شده ارائه نمی‌دهد.

این رفتارها و بدسلیقگی ها مصداق خیانت نیست، اما در حوزه فرهنگ، هر تصمیمی که  مخاطبان رسانه ملی را به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای هدایت کند، جرم آن کمتر از خیانت نیست. مگر محتوای این سریال با اهداف فرهنگی نظام همسو نیست؟

فصل نخست سریال از یک توطئه بزرگ پرده برداشت.«لینکلن باروز» به اتهام قتل برادر معاون رئیس جمهور «ترنس استیدمن» متهم شده است، در صورتی که در این پرونده گناهکار نیست اما در انتظار اجرای حکم است. تا اینکه مایکل اسکوفیلد (Michael Scofield) برادر لینکلن، اقدام به دزدی مسلحانه می‌کند تا به زندان برود و برادرش را فراری دهد. در این میان مشخص می‌شود تشکیلاتی به نام «سازمان» (The Company) برای برادرش پاپوش دوخته اند. این گروه مخوف منشعب شده از سازمان‌های امنیتی در آمریکا یک شرکت چند ملیتی را اداره می‌کند و قدرت و نفوذ خود را در کاخ سفید گسترش می‌دهند.

هدف آن‌های تحمیل الگویشان برای حفظ و کنترل اقتصاد ایالات متحده است. در فصل نخست، اسکوفیلد به همراه چند تن دیگر از زندان “فاکس ریور” می‌گریزند.

یکی از گره‌های مهم این قصه در فصل نخست این است که چرا لینکلن باروز با دسیسه‌چینی روانه زندان شده است. ما در این فصل با پدر او آشنا می‌شویم که از همکاران سابق «سازمان» بوده و به علت قطع همکاری، چنین توطئه‌ای برای به دام افتادن فرزندش ترتیب داده می‌شود.

مایکل و لینکلن به همراه شش زندانی دیگر، فرناندو سوکره، تئودور بگول، بنجامین مایلس فرانکلین، جان آبروزی، توئینر و هیوایر در قسمت آخر این فصل، از زندان می‌گریزند. «نجات یافتگان» فصل اول در فصل دوم یک تعقیب کننده بسیار مخوف دارند. الکس ماهون در “اف‌بی آی” مشغول به کار است و اما از همکاران «سازمان» محسوب می‌شود.او اقدام به تعقیب گروه زندانیان می‌کند تا اسکوفیلد و برادرش باروز را به دام بیاندازد. معاون رئیس جمهور که با کمک «سازمان» روی صندلی ریاست جمهوری نشسته است تبدیل به دشمن شماره یک مایکل و همرانش می‌شود.

متن سریال به جدال شهروندان با سیستم امنیتی – قضایی ایالات متحده می‌پردازد و نقد بسیار صریحی را ارائه می‌دهد و از این حیث سریال فرار از زندان یک اثر شش دانگ منتقدانه محسوب می‌شود که لایه‌های مختلف سیستم را آلوده تصویر می‌کند.

جدال مایکل با رئوس قدرت در آمریکا و هر تقابلی با این سیستم قدرتمند در کل جهان برای مردم جذاب است و با توجه به اینکه روایت این سریال فوق العاده پر تعلیق به نگارش درآمده و فیلمنامه منحصر به فردی دارد، حتی مخاطبی که به دنبال یک سریال عامه پسندانه است را جلب می‌‎کند.  اما در ورای این جذابیت‌های انتقادات گسترده‌ای را علیه دولت آمریکا مطرح می‌کند. دامنه فشارهای نهادهای امنیتی و قضایی آنقدر افزایش پیدا می‌کند که اسکوفیلد و همراهانش مجبور می‌شوند از کشور آمریکا خارج شوند و به پاناما بروند و پس از بازگشت به آمریکا تصمیم می‌گیرند به جنگ با «سازمان» بروند و تا انحلال این سیستم فاسد پیش می‌روند. باز هم آمریکا تطهیر می‌شود و شهروندان قهرمانش سیستم را از هر گونه فساد تطهیر می‌کنند و انشعابی با عنوان «سازمان» در آمریکا توسط اسکوفیلد و همراهانش  نابود می‌شود.

اما در فصل پنجم با چند گزاره داستانی تازه و ابتکاری  مهم مواجه هستیم. در فصل پنجم، تمام عاقبت شناسی شخصیت مایکل که در فصل چهارم که به تراژدی مرگ منجر شده، از بین رفته و این شخصیت دوباره احیا می‌شود. هفت سال از زمانی که مایکل و سارا و فرزندش مایک را ترک گذشته است.     

در فصل پنجم، مسئله داعش و همکاری آن با «سازمان» سیا مطرح می‌شود. در قسمت نخست درخواهیم یافت مایکل اسکوفیلد همچنان نفس می‌کشد و در زندانی در اوگاجیا یمن با نام کانیل اوتیس، به عنوان یکی از وابستگان داعش زندانی شده است.

 لینکلن توسط عکسی که برای تی‌بگ ارسال شده از ماجرا مطلع می‌شود و به همراه بنجامین فرانکلین به یمن می‌رود، اما مایکل هویت خود و نسبت داشتنش با لینکلن را کتمان می‌کند. ابهامات فراوانی از سوی لینکلن مطرح می‌شود؟ چرا مایکل که به عنوان معترض در فصل‌های گذشته در مقابل سازمان سیا ایستاد، به ارتش تروریستی داعش پیوسته است و چرا برای آزادی ابورمال یکی از سرکرده‌های داعش تلاش می‌کند؟

در ادامه سریال افشا می‌شود که آزادی خانواده مایکل قطعی نبوده و او از سوی یکی از سران بلند پایه سازمان سیا مورد سوء استفاده قرار گرفته و مجبور شده به واسطه همکاری با او، برای در امان ماندن خانواده‌اش به عضویت گروه داعش درآید، سپس به زندان اوگاجیا برود تا ابورمال یکی از اعضای مهم داعش را آزاد کند.

شیوه کار آمریکایی‌های در افشاگری در مورد سرویس‌های امنیتی‌شان همواره از فرمول فرار از زندان تبعیت می‌کند. یعنی فساد، دخالت نظامی و کمک به تروریسم را به بخشی از دستگاه امنیتی و یا افراد منحرف شده از سیستم نسبت می‌دهند و همواره فرد را به جای جمع متهم می‌کنند.

 در فصل پنجم سریال فرار از زندان صورت مسئله کنجکاو برانگیز و جذاب، همکاری نزدیک داعش و سازمان CIA مطرح می‌شود، اما نویسندگان سریال هوشمندانه کلیت سازمان را زیر سئوال نمی‌برند.

بحث یک نفوذی با نام مستعار پوسایدون مطرح است که انشعابی به نام «وید ۲۱» را تشکیل داده و با گروه‌های تروریستی مثل داعش همکاری می‌کند. در واقع پوسایدون، اسکوفیلد را مجبور را به آزادی ابورمال سرکرده داعش در یمن می‌کند.

فیلم نیاز به تحلیل پیچیده آنچنانی ندارد، چون مصدایق  و نحوه همکاری داعش با سازمان سیا تشریح می‌شود. در فیلم با چند نمای خاص روبرو هستیم که از داخل سازمان سیا، گروه اسکوفیلد را تعقیب می‌کنند و گزارش آنرا به صورت تلفنی به داعش ارائه می‌دهند. در واقع اتهام همکاری سیا با داعش ثابت می‌شود، اما افرادی که این کار را انجام می‌دهند وابستگان انحرافی سازمان CIA معرفی می‌شوند.

وقتی اصرار می‌کنیم که چرخه نمایش فیلم خارجی باید در سینماها احیا شود و تلویزیون اقدام به پخش چنین سریال‌هایی کند، ریشه‌ این مطالبه را در سریال‌های محبوبی مثل فرار از زندان باید جستجو کرد.

چرا با یک اشتباه تاکتیکی ملودرام زیبای پایتخت را بیهوده به مسیر سوریه و نمایش کاریکاتوری داعش هدایت کردیم؟ وقتی تصویر داعش را در سریال فرار از زندان و نحوه مایکل اسکوفیلد با این هیولای تروریستی را می‌بینیم، ناخواسته مجبور به مقایسه با تصویر داعش در فصل پنجم سریال پایتخت می‌شویم. در جایی که سرداران و دلاورانی واقعی، شجره خبیثه داعش را نابود کردند، چرا سطح مواجه با داعش را به شخصیت‌های پخمه و مشنگی مثل نقی معمولی  و ارسطو عامل تقلیل دادیم؟ مایکل اسکوفیلد با آن هوش و درایت و توانایی، در یک سطح دراماتیک و اکشن قابل اعتنا، به نبرد داعش می‌رود و پرسش این است که چرا  ارسطو و نقی تقابلی سطحی و آبکی با داعش دارند؟ وقتی سطح مواجه را به نقی و ارسطو تقلیل دادیم، اذهان عمومی چه تصوری از جنگ سوریه  خواهند داشت؟ پاسخ این سئوال بسیار استراتژیک است، شان اجل نبرد مدافعان حرم را تقلیل داده‌ایم. چون مردم داعش را در مقابل نقی معمولی و ارسطو عامل پوشالی یافته‌اند و مبارزه با آنان کم ارزش جلوه می‌کند.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع