X

بایگانی بهمن 8, 1397

دفتر سینمایی

۱۰ قسمت از «بچه‌مهندس۳» به نگارش درآمده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نویسنده سریال «بچه‌مهندس» گفت: قصه جواد پتانسیل این را دارد تا در سال ۹۷ هم یک فصل دیگر از آن ساخته شود و اتفاقات و ماجراهای او را در این سال نشان دهد.

به گزارش سینماپرس، «حسن وارسته» نویسنده سریال «بچه مهندس» به کارگردانی علی غفاری با اشاره به استقبال مخاطبان از فصل ۲ این سریال گفت: خوشبختانه تا این لحظه بازخوردهای خوبی از پخش فصل جدید این سریال داشتیم. ما در این فصل ورودی بسیار ظریف به دوران نوجوانی و نوستالژی‌های این دوران داشتیم.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر و در سینما و تلویزیون ورود به دنیای نوجوان ها بسیار سخت است مخصوصاً قصه عاطفی بین جواد و مژگان که ما تلاش کردیم با رعایت موازین اخلاقی به این ماجرا ورود پیدا کنیم.

نویسنده سریال «پایتخت ۲» در ادامه با اشاره به این که به نسبت فصل گذشته ریزش مخاطب داشته‌اید یا نه گفت: به هر حال نباید این را از خاطر برد که تماشای دوران کودکی با آن همه معصومیت و جذابیت که ذاتا در آن دوران وجود دارد برای هر مخاطبی لذت بخش است. شاید دلیل استقبال مخاطبان از فصل ۱ غیر از فضای قصه همین موضوع باشد و اینکه ما با یک سری بازیگرهای کودک اما شیرین مواجه بودیم که در نوع خود برای مخاطب جذابیت داشتند.

وارسته با اشاره به نگارش فصل سوم سریال «بچه مهندس» بیان داشت: تاکنون ۱۰ قسمت از فصل سوم این سریال به نگارش درآمده که پیرامون جوانی جواد و ماجراهایی است که در دانشگاه برای او اتفاق می‌افتد. در این فصل نیز می‌خواهیم همانطور که در فصل ۲ نشان دادیم روی خط قرمزها بند بازی کنیم و با توجه به بازخوردهایی که از بخش نوجوانی جواد دریافت کردیم کاملا متوجه شدیم که مخاطب با کدام قسمت‌ها ارتباط خوبی برقرار کرده که بتوانیم همان‌ها را در فصل سه نیز داشته باشیم.

وارسته در ادامه با اشاره به وجود بازیگرهای مشترک در فصل دو و سه این سریال نیز گفت: بعید می‌دانم بازیگر مشترک زیادی داشته باشیم، اما سوال‌هایی در فصل ۲ در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود که بنا به باز باز کردن گره‌های داستان باید آنها را در فصل ۳ پاسخ دهیم و بر همین اساس ممکن است تعدادی از بازیگرها مشترک باشند.

نویسنده سریال «بچه مهندس» با اشاره به اینکه تلاش کردیم تا از هرگونه شعارزدگی در فیلمنامه این سریال دوری کنیم، گفت: قصه «بچه مهندس ۳» در سال ۹۱ اتفاق می‌افتد و ما تلاش کردیم که از هرگونه شعارزدگی در این متن دوری کنیم.

این نویسنده با اشاره به ادامه دار بودن این سریال در فصل‌های دیگر نیز گفت: قصه جواد پتانسیل این را دارد تا در سال ۹۷ هم یک فصل دیگر از آن ساخته شود و اتفاقات و ماجراهای او را در این سال نشان دهد برای مثال می‌توانیم موضوعات روز اقتصادی کشور و فشارهای اقتصادی و سیاسی مهم که در این روزها وجود دارد را در فصل بعدی نشان دهیم.

این نویسنده با اشاره به بازخوردهایی که درباره فصل دوم این سریال شنیده می‌شود نیز گفت تعدادی از مردم در کامنت‌هایی در فضای مجازی درباره گم شدن زمان در این سریال می‌گویند برای مثال از ماشین مدل بالای یکی از کاراکترهای سریال که در دهه ۸۰ چنین ماشینی وجود نداشته می‌گویند اما چیزی که هست این ماجرا دست من نویسنده نیست و دوستان در بخش طراحی صحنه باید به راکوردها دقت کنند.

 *فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کم‌حجاب‌ها هم «مستوره» را پسندیدند – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: الهام هادی‌نژاد متولد ۶۸ دوره‌های فیلمسازی را در انجمن سینمای جوانان گذرانده است. «مستوره» چهارمین فیلم حرفه‌ای و دومین فیلم داستانی اوست.

الهام هادی‌نژاد متولد ۶۸ دوره‌های فیلمسازی را در انجمن سینمای جوانان گذرانده است. «مستوره» چهارمین فیلم حرفه‌ای و دومین فیلم داستانی اوست. یک فیلم داستانی نیمه‌بلند که به جشنواره عمار راه پیدا کرد و توانست جایزه ویژه بهترین فیلم را از آن خود کند.

هادی‌نژاد درباره اینکه سوژه فیلم چگونه به ذهنش خطور کرد، می‌گوید: ایده اولیه ساخت این فیلم از یک حکایت شروع شد. من از دوران کودکی روایتی را در مورد خانمی شنیدم که در دوران رضاشاه و ماجرای کشف حجاب، هفت سال در خانه بست نشسته و در لحظه رفتن ازدنیا سعادت زیارت امام زمان (عج) نصیبش شد. این روایت جذاب همیشه در ذهن من ماند. از طرفی بیانات مقام معظم رهبری و تأکید بر ساخت فیلم‌هایی درباره ماجرای کشف حجاب و شهدای مسجد گوهرشاد انگیزه‌ای شد تا این فیلم نوشته و ساخته شود. این فیلمساز درباره دغدغه ساخت این اثر اینگونه توضیح می‌دهد: چه بخواهیم و چه نخواهیم ماجرای کشف حجاب در دوره رضاخان مقطع مهمی از تاریخ کشور است. واقعیت این است که زنان کشور جنگیدند تا حجاب باقی بماند. فیلم داستانی «مستوره» زندگی یک روز از یک زن را که در مخالفت با کشف حجاب در خانه بست‌نشینی کرده به مخاطبان نشان می‌دهد. داستان فیلم به سال ۱۳۱۴ بازمی‌گردد. سالی که رضاشاه فرمان کشف حجاب را صادر کرد. برگزیده جشنواره عمار درباره محتوای فیلم داستانی‌اش می‌گوید: سوژه من در فیلم مستوره زنی است که به خاطر اینکه حجابش را حفظ کند در خانه بست‌نشینی اختیار کرده است، اما در این میان اتفاقی برای دخترش می‌افتد که بین ماندن در خانه و ادامه بست‌نشینی و نجات جان دخترش باید یکی را انتخاب کند که این موقعیت فیلم مستوره را خلق می‌کند. روایتی از یک روز از آن ۹ سال زندگی زنانی است که در آن دوران زندگی کردند. ما تلاش کردیم این اضطراب یک روزه که از صبح شروع و تا زمانی که این زن مجبور می‌شود از خانه بیرون برود را به تصویر بکشیم.

مستوره فیلمی زنانه
هادی‌نژاد در ادامه به روند کند فیلم اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که در این فیلم از موسیقی کم استفاده شده و فیلم کند پیش می‌رود تا نشان دهیم این کندی و زندگی یک نواخت برای ما که در عصر ارتباطات هستیم بسیار سخت خواهد بود، اما در آن زمان زن‌هایی بودند که به خاطر حجابشان مجبور شدند حتی سال‌ها از خانه بیرون نروند. وی درباره کار پژوهشی برای ساخت فیلم عنوان می‌کند: کار پژوهش از اسفند ماه سال ۱۳۹۵ آغاز و دو ماه طول کشید. نگارش فیلمنامه هم چهار ماه وقت گرفت و آذر ماه ۹۶ کار تولید کلید خورد که ۱۲ روز زمان برد. در نهایت مستوره بعد از ۱۰ ماه آماده اکران شد. این فیلمساز درباره نامگذاری فیلم نیز توضیح داد: «مستوره»‌به معنای پرده‌نشین بهترین عنوانی بود که می‌توانست بر این فیلم گذاشته شود. تا روایت زندگی زنی خانه‌نشین را در ذهن متبادر کند. این مستندساز درباره بازخوردهای فیلمش در جشنواره عمار به این نکته اشاره می‌کند که یکی از مزایای جشنواره عمار این است که مردم فیلم‌ها را می‌بینند. همین باعث رودررویی من با مردم شد. عکس‌العمل‌ها و بازخوردهای مردم برایم جالب بود. مردم خیلی فیلم را دوست داشتند.

تقارن جشنواره عمار با ۱۷ دی ماه سالروز کشف حجاب هم بهانه‌ای شد تا «مستوره» چند بار از تلویزیون پخش شود. پیام‌هایی که در فضای مجازی برایم فرستاده می‌شد و حضور در اکران‌ها و دیدن واکنش‌های مردم همگی نشان از رضایت مخاطبان از فیلم داشت. حتی کسانی که خودشان کم‌حجاب بودند فیلم را دوست داشتند و این برای من خیلی جذاب بود. وی درباره ویژگی‌های شاخص فیلم مستوره اینگونه توضیح می‌دهد: زنانه بودن فیلم از ویژگی‌های بارز این اثر است. رعایت نکات ریز زنانه، حجاب، مستوره بودن زن و حیای زنانه، بازی زنان که بخش عمده کار را بر دوش گرفته‌اند و حتی کارگردانی کار که بر عهده یک زن است از مشخصه‌های این فیلم است. من با افتخار این فیلم را برای زنان ساختم.

کارگردان فیلم مستوره درباره سختی‌های تولید این اثر می‌گوید: بعد از نگارش فیلمنامه همسرم مرتضی علایی که مجری طرح و تهیه‌کنندگی کار را بر عهده داشت شروع به ساخت فیلم کرد. ما بدون هیچ اسپانسری شروع به ساخت کردیم. برای تهیه لوکیشن به یکی از روستای‌های قم رفته و خانه خرابه‌ای را پیدا کردیم و شروع به بازسازی خانه کردیم. همین کار هم هزینه‌های زیادی را در پی داشت، اما آنچه سختی کار ما را دو چندان کرد حضور دو بازیگر کودک بود که باعث طولانی شدن کار شد. الحمدلله فیلم با حضور دوستانی که در تهیه و تولید این فیلم همراه ما بودند به سرانجام رسید، اما همین سختی‌ها باعث زیبایی کار شد.

الهام هادی‌نژاد در پایان در خصوص هدفی که از ساخت فیلم داشت اشاره می‌کند: الحمدلله به آنچه در ذهن داشتم رسیدم. من حساسیت‌های ویژه‌ای روی سوژه‌ها دارم. دوست دارم با سوژه‌ها عجین باشم و درکشان کنم. برای همین کم کار هستم و سعی می‌کنم کاری که انجام می‌دهم کار خوبی باشد. دوست دارم سوژه‌هایی که می‌سازم را لمس کنم. می‌شود گفت: موضوع کشف حجاب و زنانی که در آن دوران با هم بودند و هوای هم را داشتند بسیار جای کار دارد. سال‌ها می‌توان برای حجاب فیلم‌ها و مستندها ساخت که «مستوره» بخش کوچکی از آن را به تصویر کشید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دو فیلم درباره شهید بهشتی و شهید صنیع‌خانی تولید می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عضو کمیسیون هنر بنیاد شهید درباره تازه‌ترین برنامه‌های این کمیسیون گفت: فیلمنامه «پل قطور» با روایت شهید صنیع خانی نوشته شده و فیلمنامه «ساعت صفر» درباره شهید بهشتی نیز در آستانه تولید قرار دارد.

به گزارش سینماپرس، مراسم رونمایی از مجموعه فیلم‌های ایثار اجتماعی و مستند «لسک» با حضور جمعی از هنرمندان، مدرسان و دانشجویان دانشگاه هنر و مدیران بنیاد شهید برگزار شد.

در این مراسم از فیلم‌های کوتاه «درراه مانده»، «آقای میم. الف»، «ساعت ۸ صبح»، «امروز با تو» با مضمون ایثار اجتماعی و همچنین مستند «لسک» با روایت ایثارگری‌های همسر یک آزاده دوران دفاع مقدس، رونمایی به عمل آمد.

در این نشست، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید، با انتقاد از اینکه «امروز شاهد تولید نازل‌ترین آثار به بهانه رضایت مخاطب در سینما هستیم» تأکید کرد: هر اثر هنری باید رضایت و مصلحت را توأمان داشته باشد. به همین دلیل ما در بنیاد شهید ناچاریم که از آثاری حمایت کنیم که هم دارای جذابیت‌های بصری بوده و رضایت بیشتری را کسب می‌کنند و هم مروج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه باشند. وی افزود: بنیاد شهید سعی دارد با توجه به موضوع ایثار اجتماعی، زیرساخت‌های مغفول مانده از قله رفیع ایثار و شهادت را ترمیم کند؛ تولیدات هنری می‌توانند در فرآیند ترمیم این زیرساخت‌ها در حوزه ایثار و شهادت کمک زیادی کنند و بنیاد تلاش دارد که باهم فکری و مشارکت هنرمندان و صاحبان اندیشه و افرادی که دل درگرو انقلاب دارند تحولاتی را رقم بزند.

محمدتقی فهیم، عضو کمیسیون هنری بنیاد شهید نیز از تولید فیلم‌هایی درباره شهید بهشتی و زندگی بنیانگذار ترابری سپاه خبر داد و گفت: ساخت فیلم «پل قطور» داستان زندگی شهید محمد صنیع‌خانی(بنیانگذار ترابری سپاه و از فرماندهان خدمات رسانی در مناطق محروم) را در دستور داریم که نشان می‌دهد این شهید چه اقدامات مهمی برای انقلاب انجام داده است و همچنین فیلم‌نامه «ساعت صفر» با محوریت شهید بهشتی و حادثه تروریستی هفتم تیر به‌زودی به مرحله تولید خواهد رسید.

*کیهان

مشاهده خبر از سایت منبع