X

بایگانی بهمن 15, 1397

دفتر سینمایی

از انتقاد شدید برخی هنرمندان نسبت به پردیس سینمایی باغ کتاب و سینما فلسطین تا ادامه بی توجهی به آثار پویانمایی و مستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روز پنجم برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینماهای مردمی و کاخ رسانه مانند دیگر روزها دارای حاشیه بود به نحوی که بسیاری از اهالی رسانه و منتقدان بر این باور بودند که حاشیه ها در این رویداد بسیار پررنگ تر از متن شده است!

به گزارش سینماپرس گویا حواشی فقط مختص سینمای رسانه ها نیست!؛ روز گذشته یکی از سینماگران شناخته شده خانه سینما که رئیس یک صنف سینمایی نیز هست با ارسال یک یادداشت به خبرگزاری سینماپرس نوشت: لطفا یک خبر راجع به وضعیت باغ کتاب کار کنید! یک ربع از شروع یک فیلم گذشته اما هنوز ما را از این سالن به آن سالن پاس می دهند! یکی از مسئولان این سینما خانم… هم با افتخار داد می زنند که چقولی من را به هر کس که می خواهید بکنید من از هیچ کس نمی ترسم! این است جواب آن ها به ما! آن وقت آدم هایی در این سینما وجود دارند که با ۳-۴ بچه کوچک وارد سالن می شوند برای رفتن به زنگ تفریح اما ما باید بیرون از سالن ها بمانیم! این چه وضعیتی است؟ شما را به خدا یک خبر راجع به این مسأله کار کنید.

علاوه بر این اتفاق پیروی حاشیه نگاری های روز چهارم جشنواره توسط خبرگزاری سینماپرس که یکی از فعالان رسانه نوشته بود: «سینمای فلسطین که امسال سینمای تهیه کننده ها است در سانس فیلم «متری شش و نیم» در حد گیس کشی و زدن توی گوش همدیگه! ۲ نفر به خاطر صندلی همدیگه رو زدن!»؛ یکی دیگر از افرادی که اتفاقا سال گذشته هنگام اجرای نشست های پرسش و پاسخ فیلم ها سمت داشت اما امسال نتوانسته کارت حضور در پردیس سینمایی ملت را بگیرد و فیلم ها را در سینما فلسطین تماشا می کند نیز با ارسال یک پیام به خبرنگار سینماپرس نوشت: هر کس این پیام را به شما داده راست می گوید! در سینما چند بار دعوا شد و اوضاع افتضاح بود. جالب اینجا است که خیلی از افرادی که بلیت داشتن بعد از گذشت یک ربع تا ۲۰ دقیقه از فیلم توانستند به سالن سینما راه پیدا کنند!

این نوع تماس ها، پیام ها و یادداشت هایی که به خبرنگار سینماپرس می رسد همگی نشانی جدی از بی نظمی، بی برنامگی و مشکلات جدی در سیستم اجرایی جشنواره فیلم فجر دارد! به راستی در کدامیک از جشنواره های تراز اول دنیا ما شاهد این همه حاشیه و بی نظمی هستیم؟ این رویداد سینمایی چرا بعد از گذشت ۳۷ دوره همچنان در حال درجا زدن است و سال به سال به جای پیشرفت دچار عقبگرد و پسرفت می شود؟ این همه نیروی ستادی در جشنواره چه کاری انجام می دهند؟ وقتی نمی توان حتی کمی نظم و انضباط برای جشنواره فراهم کرد حضور این همه کارمند که پول های آنچنانی از بیت المال می گیرند به چه دردی می خورد؟ آیا ما نیاز به بازنگری در سیستم اجرایی مهمترین رویداد سینمایی کشور نداریم؟ آیا این روش برگزاری جشنواره شایسته ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی است؟

یکی دیگر از نکات جالب انتشار یک پست توسط نیما جاویدی کارگردان فیلم سینمایی «سرخپوست» بود. جاویدی با انتشار یک پست در اینستاگرام خود نوشت: کیفیت نمایش فیلم (صدا و تصویر) در سالن های پردیس ایران مال فوق العاده است!

این یادداشت می تواند جوابی به ابراهیم داروغه زاده باشد که به نظرش فقط پردیس دورافتاده و فاقد امکانات ملت را صاحب کیفیت خوب فیلم می داند و علیرغم انتقادات و اعتراضات اکثریت اهالی رسانه و منتقدان باز هم این سینما را برای اصحاب رسانه انتخاب کرده است!

اما یکی دیگر از نکاتی که از روز اول در جشنواره وجود داشت و پیش از برگزاری جشنواره هم بارها اهالی رسانه نسبت به آن تذکر داده بودند بی توجهی به آثار سینمای مستند و انیمیشن در سینمای رسانه ها است! آثاری که بالاجبار در سانس اول سینمای رسانه ها گنجانده شده اند و استقبال بسیار اندکی از آن ها می شود و بسیاری از منتقدان و اهالی رسانه حاضر در پردیس سینمایی ملت هم ترجیح می دهند به جای تماشای این فیلم ها در فضای این سینما بچرخند و چای و شیرینی نوش جان کنند!

شب گذشته یکی از منتقدان برجسته و مطرح سینمای کشور می گفت: چقدر جشنواره سرد و بی روح و یخ زده شده است! یاد روزهایی که در سینما استقلال فقط ۲۰۰ رسانه ای بودیم و کار می کردیم و خبری از این همه شوآف و تشریفات نبود به خیر!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رییس‌جمهور به سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر پیام داد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، بر لزوم افزایش سهم ایران از صنعت جهانی سینما تاکید کرد.

به گزارش سینماپرس، متن پیام رئیس جمهوری به جشنواره به این شرح است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

هنر هفتم، زبانی گویا برای انتقال مفاهیم و از کارآمدترین ابزارهای توسعه فرهنگی است. صنعت سینما، زبان مشترک همه انسان‌ها و بلکه نسل‌ها، و یکی از قدرتمندترین وسایل ارتباطی جهان است که به دلیل درهم‌تنیدگی‌ با ذوق، سلیقه، هنر و نبوغ انسانی، می‌تواند در پیچیده‌ترین لایه‌های روح انسان‌ها نفوذ کند و کاری که از هزاران صفحه متن و سخنرانی برنمی‌آید را در چند لحظه بر جان مخاطب بنشاند. قابلیت‌های فراوان این هنر جامع و صنعت جهانی، سرچشمه بسیاری از روشنایی و دانایی‌هایی است که می‌تواند جامعه‌ها را به دنیایی بهتر و فرداهای روشن‌تر، رهنمون کند.

بهره‌وری از آثار ارزشمند سینما اما نیازمند شناخت هوشمندانه، نگرش عمیق و مواجهه خردمندانه با این پدیده جهان‌شمول است که به‌ویژه امروز، از پیچیده‌ترین و موثرترین مظاهر حرکت فرهنگی به‌شمار می‌رود. تلاش‌های مجدانه هنرمندان فهیم، فروتن، مردمی و صاحب سبک ما، خوشبختانه باورهای سنتی و کهنه در مواجهه با سینما را به حاشیه رانده و الگویی واقع‌بینانه و پیشرو برای این مواجهه، ایجاد کرده است. الگویی که هم پاسدار ارزش‌های دینی و ملی ماست، هم روایتگر طبع هنرمند ایرانیان و فرهنگ زنده و مبتکر ایرانی است؛ و نیز واجد بالاترین استانداردها که می‌تواند صدرنشین رقابت در عرصه‌های بین‌المللی باشد.

در چهل‌سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی، سینمای ایران به همت سینماگران و فعالان این عرصه، به درخت ریشه‌دار و پرشاخ‌وبرگی تبدیل شده که از اعتباری جهانی برخوردار است و ثمرات آن از مهم‌ترین نمادهای بلوغ ملت ایران به شمار می‌رود. این سینمایِ نجیب و بالنده، در بُعد هنری تجلی‌گاه نبوغ جوانان ایرانی، در بُعد پیام، ابزار انتقال عالی‌ترین مفاهیم انسانی و در بُعد صنعتی، زمینه‌ساز تحولی فرهنگ‌پایه و جامعه‌محور بوده و خواهد بود.

شجره تنومند سینمای ایران برای ادامه ثمردهی و در امان ماندن از گزند آفات زمانه، بیشتر از همه به مراقبت و مواظبت خودِ اهالی محترم سینما، اهتمام دولت به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی مخاطبان گوهرشناس خود نیاز دارد. تهی شدن از معنا، فراموشی ارزش‌ها، فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم، زمان‌نشناسی، انفعال در برابر سختی‌ها، و اختلال در تشخیص ضرورت‌ها و نیازها، از جمله خطرات در مسیر بالندگی سینمای ملی ما است. مهم‌ترین سد در برابر خطرات بینشی و مدیریتی، بی‌تردید خود سینماگرانند که برای حال و آینده سینما، دلسوزترین و برای اداره آن شایسته‌ترین‌ به‌شمار می‌روند. این باور مبنایی دولت تدبیر و امید در عرصه مدیریت فرهنگی و هنری است که اینجانب، هیچ‌گاه از آن عدول نخواهم کرد.

در روزهایی که بدخواهان ایران و ایرانی، با تمام توان و همه ابزارهای سخت و نرم خود در مقابل این ملت صف‌آرایی کرده‌اند و بیش از همه، برای صدمه به «امید» آنها کمر بسته‌اند، سینما در عین تعهد به بازنمایی دغدغه‌های مردم، می‌تواند در این مصاف سرنوشت‌ساز به همراهی ملت بیاید و با امیدآفرینی هنرمندانه و هوشمندانه، محرم و مرهم مردم باشد و عبور از دشواری‌های فعلی را آسان‌تر کند. سینمای ایران می‌تواند در عین آموزندگی و ایجاد سرگرمی، با اشتغال‌زایی عظیم، در عرصه اقتصادی هم نقش‌آفرین باشد و هم با ترمیم شکاف‌ها و تقویت ارزش‌های مشترک، وحدت‌آفرینی کند. فعالان این سینما می‌توانند با آثار خود برای هم‌میهنان، آرامش مناسبی در برابر التهاب‌آفرینان بسازند. مردمی که بزرگترین سرمایه و پشتوانه سینما هستند.

جشنواره فیلم فجر، نه تنها مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور است، بلکه می‌تواند فرصتی مغتنم برای انتقال پیام بلوغ، رشد و پویایی ایران اسلامی به جهانیان باشد. نیل به این هدف البته مستلزم افزایش سهم ایران از صنعت جهانی سینماست و برای این کار باید چه از نظر نیروی انسانی، چه از نظر فناوری و تجهیزات، و چه از نظر بسترهای آفرینش هنری، هر روز گامی به پیش برداریم و با دیروزمان متفاوت باشیم.

اینجانب ضمن گرامیداشت شهدای هنرمند و یاد بزرگان شهیر سینمای ایران، که امروز در میان ما نیستند، و با قدردانی از همه دست اندرکاران این رویداد شگرف فرهنگی، مقدم همه سینماگران را در این جشنواره باشکوه پاس می‌دارم و توفیق آنان را در خلق آثار فاخر و جذاب در راستای خواست مردم، تحقق اهداف اصیل انقلاب و توسعه ایران عزیز، مسالت دارم.

حسن روحانی

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شهبازی: (طلا) ظاهر رئالیستی دارد / جوان: این فیلم مهندسی شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «طلا» با حضور کارگردان، بازیگران و دیگر عوامل فیلم در چهارمین روز از برگزاری جشنواره سی ‌و هفتم فیلم فجر روز یکشنبه ۱۴ بهمن ماه در پردیس ملت برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم «طلا» با حضور پرویز شهبازی(کارگردان)، رامبد جوان، محمد شایسته(تهیه کنندگان)، هومن سیدی، نگار جواهریان، طناز طباطبایی، مهرداد صدیقیان (بازیگران)، پیمان شایان فر (فیلمبردار)، منصور شهبازی (صدابردار)، امیر حسین قدسی (طراح صحنه) و دیگر عوامل فیلم در پردیس ملت برگزار شد.

پرویز شهبازی کارگردان در ابتدا، درباره شکل گیری فیلمنامه نهایی این فیلم توضیح د و گفت: بازبینی فیلمنامه نهایی تا آخر فیلمبرداری ادامه داشت.   

رامبد جوان درباره نحوه همکاری با محمد شایسته و پروژه گفت: تصمیم گرفتیم پول بگذاریم روی هم چهار فیلم بسازیم که پول مان نرسید و سه فیلم ساختیم.  بخش اجرایی به عهده آقای شایسته است و در بخش هایی که فکر کنم می توانم بدرد بخورم کمک می کنم. در این پروژه بیشتر درگیر خندوانه بودم و بیشتر کارها بر عهده او بوده است. یکی از پروژه‌هایی که فکر کردیم کار بکنیم مربوط به آقای شهبازی بود و فیلم دوم ما شد و از همکاری با او خیلی خوشحالیم. از اینکه با چنین کارگردان باهوشی همکاری کردیم خوشحالیم.  

محمد شایسته نیز بیان کرد: همکاری با شهبازی لذت بخش بود و اکثرا با جزئیات مشورت می کردیم،  رامبد هم در جریان بود. امیدواریم باز هم با شهبازی کار کنیم.

هومن سیدی بازیگر فیلم «طلا» هم در این نشست گفت: کار کردن با شهبازی برایم جذاب بود، اتفاقاتی که به وجود می‌آورد به معنای کلاسیک در قصه بزرگ نمی آمد چون همه چیز واقعی است رویکردی که در لحظه دارد نرم است و به نظر می رسد این اتفاق نمی افتد.  اما پیش می آید و از طرفی به شعور مخاطب احترام میگذارد

مهرداد صدیقیان نیز گفت: یکی از فیلم های محبوب زندگی ام نفس عمیق بود و این فرصت پیش آمد تا با آقای شهبازی کار کنم،  یکی از ویژگی کار کردن با او لمس بودن کارکترها هستند.

شهبازی درباره اینکه سینمای خود را رئالیستی می داند، بیان کرد: ظاهر رئالیستی دارد اما سعی می کنم از آن عبور کنم. داستان فیلم (طلا) کاملا تخیلی است.

شایان فر، فیلمبردار فیلم نیز بیان کرد: زمانی که شروع به فیلمبرداری کردیم به اندازه کافی در پیش تولید صحبت نکردیم اما سریع ارتباط برقرار کردیم و از همکاری با شهبازی لذت بردم.

شهبازی، صدابردار هم اظهار کرد: اولویت من خوب بودن پلان ها است تا بازیگران حس خوبی داشته باشند.  

امیرحسین قدسی طراح صحنه فیلم «طلا» نیز درباره همکاری در این فیلم گفت: میزان یادگیری در کار با آقای شهبازی برای من لذت بخش بود زیرا این اتفاق متاسفانه در موقعیت کاری ما کم می افتد. امسال فیلم های زیادی داریم که تکنیک های سینمای ایران را دارند و آدم خوشحال می شود. امیدوارم تجربه حسی انسان ها که در فیلم ها کم است را بیشتر ببینیم.

طناز طباطبایی درباره تجربه همکاری اش با شهبازی اظهار کرد: وقتی فیلم را می بینید متوجه می شوید آقای شهبازی  برای تک تک دیالوگ های عبوری فکر کرده است. چقدر ما آموختیم که ساده فیلم ببینیم؟ فکر کنم وقت آن است که حرفه ای فیلم ببینیم و نگاه سخت گیرانه و باسواد باشد. این فیلم از آن جهت که با یکی از درخشان ترین کارگردان های سینمای ایران همکاری کردم برای من عزیز است.

او ادامه داد: یکی از راحت ترین پشت صحنه ها را در این فیلم با آقای شهبازی تجربه کردم که بسیار درخشان بود.  

رامبد جوان در ادامه سخنان شهبازی گفت: جشنواره فیلم فجر و جلسه پرسش و پاسخ فیلم است،  قطعا شما اصحاب رسانه به بخش سینمایی ارتباط دارید. سوال من این است که شما چرا یک مبحث مهم را درباره سینمای شهبازی باز نمی‌کنید؟ وقتی فیلم او را می بینیم به نظر ساده می آید در حالی که مهندسی شده و سخت است، یک کارگردان چطور می تواند چنین موضوعی را ساده کند؟ اینکه کدام بازیگر چند فیلم بازی کرده یا سوال های دیگر مناسب نیست و بهتر است حرف‌هایی بزنیم که ممکن است بیرون از اینجا اتفاق نمی افتد.

در ادامه خبرنگاری از نگار جواهریان درباره باورپذیری نقش اش سوال پرسید که به جای این بازیگر، کارگردان جواب داد و گفت: اگر باورپذیر نیست باید فیلم را نقد کنند و در قالب یک یادداشت آموزنده به بیننده بگویند که این فیلم چه مشکلاتی دارد. فضای اینترنتی موجب شده هر کسی در یک خط درباره فیلم نظر دهد که این اتفاق خوب نیست و باید درباره این مسائل بیشتر پرداخته شود.  

صدیقیان درباره نقش مکملش در فیلم های امسال جشنواره گفت: اگر نقش در جای درست خود باشد طول و زمان آن مهم نیست،  مهم این است که در فیلم خوب و با کارگردان خوب باشم که از نظر خودم این اتفاق با بازی در فیلم طلا برای من افتاده است. اگر زمان به عقب برگردد باز هم این کار را انجام می دهم.

شهبازی همچنین درباره پرسشی که درباره فیلمنامه شد، توضیحاتی ارائه داد و گفت: وقتی که می گویید نمای «سوبژکتیو شخصیت منصور»، اشتباه است، نشان می دهد که اطلاعات شما در زمینه کارگردانی بسیار پایین است.  

رامبد جوان هم درباره فروش گیشه این فیلم بیان کرد: ان شاالله فیلم مان را می فروشیم. اگر فیلمی خوب ساخته شود قطعا سهم خودش را در گیشه پیدا می کند 

شایسته نیز  در این باره اعلام کرد: اگر من و رامبد فکر می کردیم این فیلم نمی فروشد روی آن سرمایه گذاری نمی کردیم. مطمئنیم که این فیلم در گیشه می فروشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زنان همیشه کاراکتر اصلی فیلم های من هستند/ سوژه فیلم من عملیات امنیتی نبود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان «شبی که ماه کامل شد» درباره اینکه چرا با وجود داشتن مستندات کافی درباره دستگیری و کشته شدن عبدالمالک ریگی، تصویری از او دیده نمی شود، گفت: موضوع من دستگیری عبدالمالک ریگی نبود. من تنها از زاویه فائزه که یک زن است و عشقی که بین این دو وجود دارد به ماجرای رادیکالیسم دینی که در آن منطقه شکل گرفته نگاه کردم.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم «شبی که ماه کامل شد» با حضور نرگس آبیار(کارگردان)، محمد حسین قاسمی(تهیه کننده)، هوتن شکیبا، شبنم مقدمی، فرشته صدر عرفایی، پدرام شریفی، امین میری، آرمین رحیمان (بازیگران)، سامان لطفیان(مدیر فیلمبرداری)، حمید نجفی راد (تدوین گر)، با اجرای حمیدرضا مدقق برگزار شد.

نرگس آبیار درباره تغییر در فضای کاری اش و اینکه چگونه شد سراغ این موضوع رفته است؟، بیان کرد: موضوع فیلم سال ها قبل من را درگیر کرده بود و اخبار مربوط به آن را دنبال می کردم برایم جذاب بود و سال گذشته پیشنهاد شد که کار شود اما متوجه شدم طرح متعلق به آقای اصفهانی است و چون نگاه زنانه ای داشت برایم جذاب بود زیرا زنان همیشه کارکتر فیلم های من هستند.  

قاسمی درباره تجربه کاری خارج از کشور نیز گفت: سختی های خاص خودش را داشت، به ویژه که بخشی از کار در سیستان و بلوچستان بود و لازم است از مردم این منطقه تشکر کنم. وقتی در استانی غیر از تهران کار می کنیم به دلیل تمرکز کاری در تهران سختی هایی داریم و خدا کند مسوولان برای این موضوع فکری کنند.  

او ادامه داد: اما بخش عمده سختی کار ما در کشور پاکستان کار کردن بود زیرا بوروکراسی عجیبی دارد و سعی کردیم از نیروهای بومی استفاده کنیم، ما نتوانستیم با دولت کار کنیم زیرا مشکلات امنیتی داشت بعد هم به انتخابات پاکستان خوردیم که بقیه فیلم در منطقه داکا فیلمبرداری شد. صد درصد این کار در بخش خصوصی انجام شده و یکسری تلخی ها در این زمینه وجود دارد که چون در جشن خانه سینما هستیم جا ندارد آن را بیان کنم.

هوتن شکیبا هم در پاسخ به سوالی درباره قدرت بازیگری اش در نقشی متفاوت در این فیلم و امکان جایزه گرفتنش گفت: این نقش سختی های خاص خودش را داشت، بخش عمده ای از این سختی شرایط فیلمبرداری بود، از سوی دیگر کاراکتر هم این سختی را داشت که این تغییر جوری اتفاق بیفتد که باورپذیر باشد. من مدیون خانم آبیار برای اعتماد و کمکشان هستم. دروغ است بگویم فکر نمی کنم جایزه بگیرم ولی تلاش خودم را کردم در طول جشنواره به آن خیلی فکر نکنم که توی ذوقم نخورد. واکنش هایی که از طرف مخاطبان تا اینجای کار گرفتم را به عنوان جایزه خودم در نظر گرفتم.

فرشته صدرعرفایی هم درباره نقش متفاوتش در «شبی که ماه کامل شد» گفت: من فکر می کنم بخش زیادی از این موضوع را مدیون راهنمایی های بسیار درست و هوشمندانه خانم آبیار هستم که واقعا این نقش را فوق العاده زیبا نوشتند. ایشان خیلی به من کمک کردند و آقای امیدواری که با طراحی گریم بی نظیرشان به من کمک کردند. امین میری در لهجه به من خیلی کمک کردند و این شانس را داشتم که دو هفته قبل از اینکه جلوی دوربین بروم با مردم چابهار نشست و برخاست داشته باشم و بتوانم الگوبرداری رفتاری داشته باشم.   من نتیجه کار را نتیجه زحمات خانم آبیار می دانم.

شبنم مقدمی هم که با بغض درباره نقش اش صحبت می کرد، گفت: چون اولین بار بود که این فیلم را با شما دیدم کمی هیجان زده هستم. تحت تاثیر مادرانگی نقش هستم. می توانم بگویم خانم آبیار مجموعه ای از رفتار، دیالوگ و حرکت از این نقش را به من دادند. نقشی را به من سپردند که شاید بخت آن کمتر سراغ بازیگری بیاید. وقتی فیلم را می دیدم گلویم بسته شد.

شریفی نیز درباره نقش اش در فیلم «شبی که ماه کامل شد» بیان کرد: شخصیت شهاب با بقیه کارهای دیگری که کردم متفاوت بود. در پروسه  دو ماهه سعی کردم خودم را به آنچه خانم آبیار می خواست برسانم. همه چیز خیلی سخت بود اما وقتی نتیجه کار را که می‌بینم خوشحالم که در این فیلم  هستم.  از خانم آبیار و آقای امیدواری برای گریم خوب شان تشکر می کنم. در ادامه نشست، بانیپال شومون توضیحاتی درباره نقشش در فیلم جدید نرگس آبیار داد و گفت: قبلا تجربه این نقش را نداشتم. یک مامور ویژه جنس بازی که خانم آبیار من را برای ایفای نقش راهنمایی کرد.

بانیپال شومون نیز درباره نقش که در فیلم جدید آبیار ایفا کرده است،  گفت: قبلا تجربه این نقش را نداشتم. یک مامور ویژه جنس بازی که خانم آبیار من را برای ایفای نقش راهنمایی کرد.

محمدحسین قاسمی تهیه کننده فیلم «شبی که ماه کامل شد» در پاسخ به سوالی درباره شکایت خانواده منصوری گفت: ما با این خانواده در ارتباط هستیم و قرار است یک نمایش ویژه با حضور آنها داشته باشیم.

سوال بعدی از نرگس آبیار درباره طولانی بودن فیلم بود که او پاسخ داد: اینکه ما چند سالی است می گوییم یک فیلم باید ۹۰ دقیقه باشد خوب نیست. شما نمی توانید سیر تحول یک فرد را در این زمان نشان بدهید، باید زمینه ای ایجاد کنید. من اگر ارتباط عاشقانه را اول فیلم کم می کردم چه بسا این حس نیمه دوم فیلم پیش نمی آمد. خیلی مهم بود که این زمینه چینی شود. در فیلم های اینچنینی که یک بستر تاریخ معاصر را روایت می کند نمی شود در ۹۰ دقیقه فیلم را کامل کرد.

کارگردان «شبی که ماه کامل شد» درباره اینکه چرا با وجود داشتن مستندات کافی درباره دستگیری و کشته شدن عبدالمالک ریگی، تصویری از او دیده نمی شود گفت: موضوع من دستگیری عبدالمالک ریگی نبود. من تنها از زاویه فائزه که یک زن است و عشقی که بین این دو وجود دارد به ماجرای رادیکالیسم دینی که در آن منطقه شکل گرفته نگاه کردم و سعی کردم نشان بدهم حتی عشق هم در نتیجه این تفکر می تواند قربانی شود. انتخاب موضوع انتخاب پرریسکی بود ولی وقتی با موضوع مواجه شدم فکر کردم ما از یازده سپتامبر به این طرف شاهد روند این نوع تفکر به خصوص در منطقه خودمان هستیم.

او گفت: نباید به عنوان یک فیلمساز این را نادیده بگیریم. برایم خیلی مهم بود که به این موضوع بپردازم و با توجه به اینکه مردم سیستان و بلوچستان مردم خودمان بودند ریسکش خیلی بالا بود. من در واقع این فیلم را به خاطر مردم این استان ساختم، به خاطر رنجی که بابت گروه های افراط گرای دینی می برند و در واقع کمکی که آنها خواستند. می گفتند چه خوب می شد که فیلمی ساخته می شد ما مردم را از این تفکر جدا می کرد. یا طایفه ریگی طایفه خیلی بزرگ با اصل و نسب و قدیمی هستند که پیشینه زیادی در مبارزه با استعمار دارند. من هم خواهشم این است که وقتی درباره اش نقد می نویسید خیلی کلمه ریگی را استفاده نکنید چون این به یک طایفه بزرگ برمی گردد که من به آنها ارادت دارم.

فرید سجادی حسینی در پاسخ به سوالی درباره نقش کوتاهش در این فیلم گفت: همانطور که گفتید نقش خیلی کوتاه است و همه چیز هم روشن است. خیلی شخصیت پیچیدگی ندارد. نقش باید خوب بازی شود یا بد، کوچک و بزرگش مهم نیست. در کاری که خانم آبیار رهبری کردند در حد بضاعت هر شخصیت، کار انجام شد.

تدوینگر فیلم هم درباره ریتم «شبی که ماه کامل شد»،  گفت: درباره فرم مونتاژ و بحث فیلمنامه ای که داشتیم با خانم آبیار صحبت می کردیم. از ابتدا هم این نگرانی بود با توجه به همه سکانس ها که مهم بودند و باید روایت می شدند، حس کار درنیاید. من هم به عنوان تدوینگر تمام تلاشم را کردم که روح هر سکانس درست بیاید و از طرفی فراز و نشیب کاراکترها درست اتفاق بیفتد.

امین میری درباره بازی در نقش نورالدین و لهجه‌اش در این فیلم، گفت: مشاور لهجه پروژه خودم بودم. من ۲۸ سال در زاهدان زندگی کردم. خیلی استانم و مردمش را دوست دارم و برایم مهم بود که لهجه ها درست دربیاید. من لهجه های زیادی بازی کردم، یک چیزی که لهجه بلوچی دارد این است که بسیار لهجه و زبان سختی است.  ما در فیلم هم لهجه و هم زبان بلوچی داریم. هوتن، خانم عرفایی و بقیه بچه ها که در این کار بودند هوش بسیار بالایی داشتند. ما سه نوع لهجه در این فیلم داریم من و خانم عرفایی لهجه غلیظ تری داریم. عبدالمالک در واقعیت لهجه اش از عبدالحمید کمتر است. هوتن وقتی در پاکستان یا زاهدان است لهجه غلیظ تر می شود ولی در تهران بهتر می شود.  او خیلی خوب این را لهجه داشتن را درآورد.  

میری در ادامه گفت: من دو فیلم در جشنواره دارم یکی خون خدا و دیگری همین فیلم «شبی که ماه کامل شد». خانم آبیار برای این نقش خیلی ریسک بزرگی کردند که نقشی به من سپردند که بیست و هفت، هشت سال از من بزرگتر است. برای من چالش دوست داشتنی بود، البته در تئاتر بازی کرده بودم اما در سینما این کار سخت تر است. نمی دانم چقدر از عهده اش برآمده ولی خیلی از خانم آبیار ممنونم که این موقعیت را به من داد. اگر شما این فیلم را دوست دارید فکر می‌کنم دلیلش این است که یک گروه صادق داشتیم که همه با دل و جان کار کردند. یک سال است که در این پروژه بودم ولی لذت وافری بردیم. امیدوارم این فیلم در سیستان و بلوچستان اکران شود.

من اصالتم سیستانی است ولی تمام رفقایم بلوچ هستند. من بسیار از خانم آبیار برای ساخت این فیلم ممنونم.

در ادامه نشست «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار در پاسخ به سوالی درباره اینکه شما چه می کنید که هر چه دلتان می خواهد می سازید، گفت: خیلی چیزها دلم می خواست بسازم و نتوانستم. فیلمسازی خیلی کار سختی است. گاهی منتقدان بی رحمانه نقد می کنند. سختی ای که گروه همه با هم می کشند به تنشان می ماند. ما در گرمای ۵۰ درجه و هوای شرجی وحشتناک کار کردیم، صحنه های تعقیب و گریز، در کراچی، در بنگلادش کار خیلی سختی بود، برای همین ناراحت می شوم اگر کسی در طول فیلم به موبایلش نگاه کند. کلا فیلمسازی کار سختی است من به همه همکارانم احترام می گذارم و قدر زحماتشان را می دانم.

او گفت: نکته بعدی این است که تعریف ارزش خیلی نسبی است نمی توانیم برای آن معیاری قائل شویم. خواهش می‌کنم این واژه ارزشی را به کار نبریم تا در آینده تعریف دقیقی از آن ارائه دهیم.  

سوال بعدی درباره جزئیات و  اطلاعات فیلم بود که نرگس آبیار گفت: تصاویر آرشیوی فقط در تلویزیونی که دیدید کوتاه بود. تصاویر عملیات تاسوکی بازسازی شده است. یک بخشی از منابع من داخل کشور بود، اینترنت که تصاویر زیادی در آن وجود داشت، آدم هایی که با این پرونده سر و کار داشتند و سایت هایی که شاید مخالف جمهوری اسلامی بودند را سرچ کردم و از همه مهمتر خود مردم بلوچ. آقای اصفهانی هم یکی از کسانی بودند که در پرونده اطلاعات داشتند. من حتما در این سمت ماجرا نیاز به کسی داشتم که اطلاعات کافی داشه باشد. مردم بلوچ کلا و در ساخت فیلم خیلی به ما کمک کردند. امیدوارم زمانی برسد که این محرومیت و فقر و تبعیضی که می گویند وجود دارد خیلی زود برطرف شود و به این مردم خوب حتما برسیم.

آبیار درباره اینکه چرا در این فیلم از نیروهای ایرانی چندان استفاده نشده است، گفت: زیرا موضوع من نبوده است موضوع من عشق بین این دو نفر است اما چون بستر ماجرا امنیتی بوده آنها را نشان می دهیم زیرا به آنها نیاز داریم.

قاسمی تهیه کننده فیلم نیز درباره این سوال اظهار کرد: برخی از مسئولان هم گیرشان به همین موضوع بود و معتقد بودند شما تصویر خوبی از نیرهای امنیتی ایرانی نشان نمی دهید در حالی که این موضوع ما نبود و از طرفی ۴۵۰ ماموریت موفق در این زمینه وجود داشته است. مسئله ای نیست که هر روز ما را بخواهند، جلوی پایمان سنگ بیندازند و از ما توضیح بخواهند.

لطفیان مدیر فیلمبرداری «شبی که ماه کامل شد» هم به ارائه توضیحاتی درباره فیلم پرداخت و گفت: خانم آبیار که فیلمنامه را نوشت، سفری داشتیم و لوکیشن را بازبینی کردیم. البته فضای بصری فیلم در ذهن او بود و من تنها از پیشینه مستندم در این فیلم استفاده کردم و سعی کردم آن را اجرایی کنم.

طراح جلوه های ویژه این فیلم نیز درباره جلوه های بصری «شبی که ماه کامل شد»، گفت: در جنس فیلم هایی که خانم آبیار به دلیل صحنه های رئالیستی  می سازد، تمام سعی مان در این پروژه این بود که دیده نشویم.

صداگذار «شبی که ماه کامل شد» هم بیان کرد: واقعیت این است که ما در این فیلم دو بخش هستیم، یکی صدابردار که آقای کرمانی زحمت آن را کشید و بخش دیگری صداگذاری بود. این فیلم بیشتر در فضای بنگلادش بود و مجبور بودیم اتمسفر صدای پاکستان را بگذاریم. خانم آبیار فیلم هایش همیشه حالت مستند گونه دارد. ما سعی کردیم در بحث صداگذاری این اتفاق بیفتد. اول صداها لطیف و نرم بود ولی هرچه به پایان فیلم می رفتیم سعی کردیم صداها خشن تر شود.

محمدحسین قاسمی در بخش دیگر این نشست، درباره سرمایه فیلم و همکاری اش با محمد امامی و اینکه پیش از این در گفت‌وگویی او را رفیق خود خطاب کرده بود، گفت: من یکبار به رسانه‌ها کامل این را توضیح دادم و گفتم. از یک طرف هم می گویم ملاک حال افراد است. صد در صد فیلم محصول موسسه هفت هنر ماندگار است. بخش عمده ای از سرمایه را خودم و بخش دیگری را یکی از دوستانم در بلوچستان سرمایه گذاری کردند.

از هوتن شکیبا درباره سختی زبان بلوچی سوال شد که در پاسخ گفت: من خودم گاهی پشیمان می شدم. من اینجا هم بلوچی حرف زدم، هم فارسی با لهجه بلوچی و هم زبان اردو. حفظ دیالوگ ها خیلی سخت بود. من سعی کردم در محیط باشم، گوشم عادت کند و امیدوارم دوستان بلوچ تایید کنند.

نرگس آبیار در پاسخ به سوالی درباره اینکه فیلم شبیه یک جاه‌طلبی مردانه توسط یک فیلمساز زن است و اینکه چطور از فضای لطیف نفس به این نگاه در این فیلم رسیده، گفت: من خودم دوست دارم فیلم هایم با هم فرق کند. اصلا من بعد از دو یا سه سال که فیلم نساختم یک آدم دیگری شدم. ملاک حال افراد است که آقای قاسمی گفتند ماجرا همین است. آن زمان دلم می خواست نفس را بسازم و بعد از دو سه سال به این نتیجه رسیدم که این فیلم را بسازم. من به شدت فیلم زنانه ای ساختم چرا به من می گویند فیلم مردانه ای ساختم. زنی که می تواند یک بچه ای را به دنیا بیاورد و بزرگ کند خیلی کار بزرگی انجام می دهد و به نظرم نباید زنان را دست کم گرفت. من صحنه های اکشن را به اندازه ای که برای فیلمنامه ام نیاز بود استفاده کردم.  

سوال بعدی درباره بحث نگاه خیره مردانه بود و از نرگس آبیار پرسیده شد به عمد این موضوع انجام شده یا خیر؟ او در پاسخ گفت: زن و شوهر و عاشق هم بودند. نمی توانم اگر سرشان را پایین بیندازند نشان بدهم عاشق هم هستند.

نرگس آبیار در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا بازهم به ساخت فیلم هایی در سبک بیگ پروداکشن ادامه خواهد داد، گفت: من به این فکر نمی‌کنم چون یک فیلم بزرگ ساخته ام پس در ادامه هم باید همین باشد. ممکن است در ادامه بروم یک کار مینی مال بسازم. من می ترسم که این حس تجربه گرایی در من از بین برود. خیلی از آن هایی که شیار ۱۴۳ را دوست داشتند، از نفس خوششان نیامد. آن هایی هم که از فیلم شاعرانه و آرامش بخش نفس خوششان آمده بود با دیدن این فیلم بهم ریختند. این اما مانع رویکرد من در فیلمسازی نمی شود.

سامان لطفیان فیلمبردار کار در مورد سکانس بیابان و تعداد دوربین های آن گفت: آن سکانس با یک دوربین و در چند برداشت مختلف فیلمبرداری شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سفیران فرهنگی؛ نقطه قوت “سیمرغ”/ جشنواره روند رو به رشدی داشته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و از برگزیدگان نهمین دوره جشنواره بین المللی “سیمرغ” با اشاره به روند رو به رشد این رویداد دانشگاهی بین المللی در دو دوره اخیر، حضور سفیران فرهنگی را از نقاط قوت جشنواره “سیمرغ” عنوان کرد.

به گزارش سینماپرس؛ عمید رهی، دانشجوی سال سوم دوره دکتری تخصصی نانوفناوری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است؛ او که در نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سیمرغ موفق به کسب عنوان نخست رشته طراحی پوستر شد نخست به نحوه آشنایی خود با  این رویداد دانشگاهی پرداخت و گفت: خاطرم هست که ترم دوم تحصیلیم به کانون‌های فرهنگی و هنری دانشگاه مراجعه و با کارشناس و دانشجویان فعال فرهنگی صحبت می‌کردم و آنان مطالبی را در ارتباط با فعالیت‌های کانون ها و جشنواره سیمرغ عنوان کردند. پس از آن تصمیم گرفتم برای اولین بار در هشتمین جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت در بخش طراحی پوستر شرکت کنم. از ابتدای امر برای من مهم بود موضوعی را انتخاب کنم که حاوی یک پیام در حوزه سلامت باشد. در اولین تجربه شرکت در جشنواره سیمرغ موفق به راه یابی به مرحله کشوری شدم. شرکت در این جشنواره بسیار لذت بخش بود چون با فضایی با نشاط و رقابتی روبرو بودم که در آن سلامت رنگ و بوی هنر و فرهنگ داشت.

وی افزود: در دوره‌های هشتم و نهم در جشنواره شرکت کرده‌ام و در هر دو دوره موفق به راه‌یابی به مرحله کشوری شدم و در جشنواره نهم با اثر “هنر سالم زیستن” موفق به کسب مقام اول بخش طراحی پوستر شدم. معتقدم برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری موجب پویایی محیط‌های دانشگاهی می شود اما وجه تمایز جشنواره سیمرغ با سایر جشنواره‌ها این است که ترویج بهداشت و سلامت جامعه آمیخته با هنر است و اثربخشی بیشتری دارد. بنابراین برگزاری جشنواره سیمرغ اقدامی ارزشمند است که جا دارد از متولیان آن تشکر کنم.

دانشجوی سال سوم دوره دکتری تخصصی نانوفناوری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از نقاط قوت جشنواره “سیمرغ” را حضور سفیران فرهنگی خواند و گفت: سفیران فرهنگی جشنواره با اطلاع‌رسانی و معرفی خوب جشنواره در محیط‌های مختلف، نقش به‌سزایی در برگزاری هرچه بهتر جشنواره داشتند. حضور اساتید و کارمندان و دانشجویان خارجی نیز از نکات مثبت این جشنواره است. مطمئنا هر رویدادی نقاط ضعف خودش را دارد اما چیزی که من در این دو دوره مشاهده کردم بهبود روند برگزاری و شور و هیجان بیشتر بود. البته انتظار می‌رود دانشجویان مستعد بعد از جشنواره نیز حمایت و تشویق شوند و پیگیری‌ها صرفا محدود به زمان جشنواره نباشد. شاید در این مورد نیاز باشد دانشگاه‌ها تلاش مضاعفی داشته باشند.

وی گفت: با جذب حداکثری دانشجویان و برگزاری جلسات هم‌اندیشی مستمر با آن‌ها در سطح دانشگاه‌ها و ارتقاء توانمندی دانشجویان می‌توان شاهد برگزاری هرچه بهتر چنین رویدادهایی بود. به نظر می‌رسد هنوز هم در برخی دانشگاه‌ها پیگیری و کشف استعدادهای دانشجویی مغفول مانده است و نیاز به تمهیدات خلاقانه‌تری برای جذب دانشجویان به رویدادهای این چنینی دارد. همچنین برگزاری کارگاه‌های تخصصی درون‌دانشگاهی و حضور صاحب‌نظران حوزه فرهنگ و هنر در دانشگاه‌ها قبل از برگزاری جشنواره موجب ارتقاء کیفیت آن می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای مشترک ایران و آذربایجان در جشنواره موسیقی فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ارکستر ملی ایران در بیست و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای قطعاتی از ایران و آذربایجان به روی صحنه می‌رود.

به گزارش سینماپرس، در اجرای افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، ارکستر ملی ایران به مشاور هنری و رهبری فریدون شهبازیان و با حضور رهبر میهمان آقاوردی پاشایوف، رهبر ارکستر ملی آذربایجان قطعاتی از دو کشور را اجرا می‌کند.

این کنسرت در دو بخش ایرانی و آذربایجان برگزار می شود؛ در بخش ایران، فریدون شهبازیان رهبر ارکستر و اسفندیار قره باغی خواننده است؛ رهبر بخش دوم، آقاوردی پاشایوف با خوانندگی سمیر جعفراف است.

در این اجرا  قطعات سرود گل اثر حسین دهلوی، پیروزی اثر همایون رحیمیان، کنسرتینو برای سنتور و ارکستر اثر حسین دهلوی با تکنوازی سنتورعلی عابدین، پیروزی خرمشهر و نوروز در سنگر اثر همایون رحیمیان نواخته می شود.

از ویژگی‌های این کنسرت اجرای قطعه چهارگاه برای پیانو و ارکستر اثر جواد معرفی و حسین دهلوی با تکنوازی پیانو پویان آزاده است؛ این قطعه برای اولین بار در یک ارکستر اجرا می‌شود.

در این رویداد همچنین قطعات سنده قالماز، خانه خانه‌، عسگرین نغمه سی و آثاری دیگر از موسیقی کشور آذریجان اجرا می‌شود.

ارکستر ملی ایران ۲۴ بهمن ماه ساعت ۱۸ در بیست و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه بلیت به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنر انقلابی در مقابل تخریب/مزارهای شهدا، نماد و نشانه ویژه انقلاب اسلامی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نزدیک به یک دهه است با جریانی عجیب و حیرت‌انگیز روبه‌رو هستیم که با اصرار، در پی دگرگونی و تخریب «مزار شهدا» است. به نام «بهسازی» وارد شدند و با فضاهایی «یکسان‌سازی»‌شده روبه‌رویمان کردند. اما هنوز هستند اندک مزارهایی که با اعتراضات خانواده‌های شهدا و فعالان فرهنگی اصالت و هویت خود را حفظ کرده‌اند. فعالان و هنرمندان جبهه فرهنگی انقلاب نیز کوشیده است تا با تولید آثار هنری، جلوی این کار غلط بایستد.

به گزارش سینماپرس؛ رهبر انقلاب اسلامی صبح روز ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ پس از زیارت مزار شهدای بهشت زهرای تهران، در سخنانی با انتقاد از طرح یکسان‌سازی قبور شهدا فرمودند: «یکی از کارهای بدی که بعضی از مدیران گلزارهای شهدا انجام می‌دهند، این کار غلط یکسان‌سازی قبور شهدا است. این‌جا خوب است؛ همین درست است… این شکل، شکل طبیعی است. هیچ لزومی ندارد که ما این [علامت‌ها] را صاف کنیم، به خیال اینکه می‌خواهیم زیباسازی کنیم.»

«مزار شهدا» در تاریخ انقلاب اسلامی، تبدیل به یک نماد و نشانه‌ ویژه شده است؛ نماد و نشانه‌ای که بسیاری از ارزش‌های فکری، فرهنگی و هنری مردمِ انقلابی را در دل خود دارد. می‌شود این مزارها را منظومه‌ درخشانِ حرکت جوشنده‌ انقلاب اسلامی دانست که همواره می‌تواند زبان گویای سلسله‌ شهدای این سرزمین باشد. از حجله و محتوای خیره‌کننده‌اش گرفته تا سنگ‌نوشته‌های ارزشمند و پرمغزِ مزارهای شهدا، همگی به سانِ گنجی بی‌مثال است که باید با وسواس حفظش کرد و روی چشم گذاشت.

با همه‌ این اوصاف و احوال، نزدیک به یک دهه است با جریانی عجیب و حیرت‌انگیز روبه‌رو هستیم که با اصرار، در پی دگرگونی و تخریب این گنجینه‌های بی‌مانند است. به نام «بهسازی» وارد شدند و با فضاهایی «یکسان‌سازی»‌شده روبه‌رویمان کردند. در این فرآیند تخریبی، بسیاری از میراث فرهنگی، اعتقادی و هنری مزارهای شهدا از بین رفت؛ اما در گوشه و کنار کشور، هنوز هستند اندک مزارهایی که با اعتراضات خانواده‌های شهدا و فعالان فرهنگی اصالت و هویت خود را حفظ کرده‌اند. فعالان و هنرمندان جبهه فرهنگی انقلاب نیز کوشیده است تا با تولید آثار هنری، جلوی این کار غلط بایستد که در ادامه برخی از این آثار مرور می‌شوند.

راز مزار

این مستند که به کارگردانی «نوید ناصر» تولید شده است، می‌کوشد تا ضمن بازخوانی ارزش‌های متنوع و اصیلِ مزارهای شهدا، روند تخریب و یکسان‌سازی این مزارها را به‌نقد بنشیند با این امید که این روندِ تخریبی، متوقف شود. ضمن آنکه کانال تلگرامی «راز مزار» razemazar@ که به‌صورت مردمی و خودجوش ایجاد شده است، سعی دارد منبع کاملی از مطالب و آثار هنری فعالان فرهنگی برای ایستادگی در مقابل جریان ضدفرهنگی باشد.

آتش در گلستان

تیرماه ۱۳۹۶، بنیاد شهید و امور ایثارگران اصفهان، تصمیم به اجرای طرح یکسان‌سازی قبور گلستان شهدای این شهر می‌گیرد. در این طرح، نوشته‌ها، عکس‌ها، نوع سنگ‌قبرها، شمایل قدیمی و خاطرات شهدا از بین می‌رود. علی‌رغم ادعای بنیاد مبنی‌بر اطلاع‌رسانی قبلی به خانواده‌های شهدا و کسب اجازه از آن‌ها، اما این خانواده‌ها مخالف چنین طرحی هستند. «نوید رضاخانی» در این مستند، نارضایتی و اعتراضات خانواده‌های شهدا و فعالان فرهنگی این شهر درباره تعویض و یکسان‌سازی سنگ‌قبرها روایت می‌کند. علاوه‌بر این مستند، هنرمندان گرافیست اصفهانی هم با تولید پوستر و اقلام گرافیکی، با این طرح مقابله می‌کنند.

تخریب بهشت

«حسن حبیب‌زاده» در این نماهنگ، نقدی بر طرح «سامان‌دهی قبور مُطهر شهدا» و از بین‌بردن نمادهای فرهنگیِ دوران دفاع مقدس دارد. این اثر با نشان‌دادن صفای مزار شهدا، حجله‌های آن‌ها و صدای اعتراض مردم، تبدیل میراث فرهنگیِ کشور به دکورهای شکیل و بی‌روح را به‌چالش می‌کِشد.

قبرافکن

«علی زکریایی» در این کلیپ، گفت‌وگویی طنز با مسئول خیالی طرح یکسان‌سازی قبور شهدا دارد و از این منظر، دلایل اجرای آن را بررسی می‌کند.

راز جعبه آینه

این کتاب، واکنشی است محترمانه، نجیبانه و ایجابی، به یک‌سوگیری تخریبی در ساحت فرهنگ انقلاب اسلامی و جستاری نشانه‌شناسانه پیرامون جعبه‌آینه‌های مزار شهدا دارد که «محمدجواد مدرسی» آن را نگاشته است و دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آن را منتشر کرده است.  صفحه‌آرایی کتاب با استفاده از تصاویر چشم‌نواز رنگی از جعبه‌آینه‌ها و حجله‌ها و نیز طراحی خوب و هدفمند، به خواننده کمک می‌کند تا هرچه بهتر با سخن نویسنده همراه شود.

طرح یکسان‌سازی مزارهای شهدا، تخریبی برگشت‌ناپذیر بود که در هیاهوی کاذب سیاسی دهه‌های هشتاد و نود، حجم خسارتش دیده نشد. آن روز که بخشنامه‌های مبهم و مشوش و گیج‌کننده بر «ساماندهی مزار شهدا» در چهار سوی کشور منتشر شد، آستین‌ها با همتی عجیب و غیرمترقبه، بالا زده شد برای «سامان»‌دادن به عرصه‌ای که خود، سامانی منحصربه‌فرد بود. مجموعه مزارهای شهدا، که در عُرفِ سال‌های انقلاب و دفاع مقدس، به «گلزار» مشهور شده بود، پیرو تصمیمی گنگ، به تیغ لودرها سپرده شد تا امروز، جز برهوتی از سنگ‌های تیره، از غالب «گلزار»ها باقی نمانَد اما با مقاومت مردم و روشن‌گری اهالی فرهنگ و صدالبته رهنمون‌های مقام معظم رهبری، امید آن می‌رود که دکوراتیوهای ضدفرهنگی، دست از تخریب گنجینه‌های فرهنگی ایران عزیز بردارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

“۴۰ نوای انقلاب” در ایستگاه های منتخب مترو تهران طنین انداز می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیریت فرهنگی هنری مترو در چهلمین سالروزپیروزی انقلاب اسلامی چهل اجرای سرود انقلابی توسط دانش آموزان را در ایستگاه های منتخب مترو تهران طنین انداز می کند.

به گزارش سینماپرس، چهل اجرای سرود انقلابی توسط دانش آموزان   با مشارکت ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد ، در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، در  ایستگاه های منتخب مترو تهران اجرا خواهد شد.

این برنامه به منظورگرامی‌داشت ایام الله دهه فجر و مرور خاطرات اتحاد و همبستگی ملی در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی   در ۲۸ اجرا از تاریخ ۱۴  تا ۲۱ بهمن ماه  از ساعت ۱۳ تا ۱۷  در ایستگاه های خطوط ۱،۲،۳ و ۴  در ایستگاه هایی همچون دروازه دولت، امام خمینی” ره”، مصلی امام “ره” ، صادقیه، بهارستان ، شهید بهشتی “ره” ، تئاتر شهر ، جانبازان و … برگزار می شود.

لازم به ذکر است علاقه‌مندان می توانند برای کسب اطلاع بیشتر به سایت فرهنگ‌سرای مترو به نشانی www.merto.farhangsara.ir  مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز عرضه «ما غروب نمی‌کنیم» در سایت های معتبر موسیقی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری با اعلام خبر عرضه آلبوم «ما غروب نمی کنیم» که مجموعه ای از سرودهای ملی نوجوانانه است بیان کرد: از اهداف در تولید این آلبوم عرضه آثاری بود که هزاران گروه سرود فعال در سراسر کشور بتوانند از قطعات جدید در اجراهایشان بهره بگیرند.

به گزارش سینماپرس، به مناسبت چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی ایران شب گذشته(شنبه ۱۳ بهمن) از آلبوم «ما غروب نمی کنیم(مجموعه عاشقانه های ملی نوجوانان ایران)» در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای ۴۰ سال انقلاب اسلامی رونمایی شد.

میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری درباره تولید این آلبوم گفت: روند تولید این آلبوم از دی ماه آغاز شد. در ابتدا می خواستیم در فراخوانی ملی از همه گروه های موسیقی کشور دعوت کنیم تا مخاطب این فراخوان باشند. اما به دلیل فرصت کم و این تاکید که می خواستیم آلبوم همزمان با چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران و پیش از دهه فجر منتشر شود، ایده مان را تغییر دادیم. در این مسیر سوابق گروه های سرود از شهرهای مختلف را بررسی و تعدادی از گروه ها را انتخاب کردیم. اشعار آلبوم نیز با این رویکرد انتخاب شد که سفارش محور و شبیه به شعرهای مناسبتی مرسوم و معمول نباشد.

این شاعر همچنین درباره ویژگی اشعار مورد استفاده در این آلبوم خاطر نشان کرد: شعرها در فضایی حماسی و عاطفی و مربوط به انقلاب اسلامی گزینش شدند. این شعرها شاد، نوجوانانه و پر امید هستند و خارج از فضای مناسبتی و انقلابی نیز شنیدنی اند.

وی در پاسخ به این که چقدر فضای کارها نزدیک به سرودهای سال های ابتدایی انقلاب است، بیان کرد: به دلیل فرآیند کوتاه مدت تولید این آلبوم شاید نتوان انتظار داشت همه انتظارات ما از خروجی و نتیجه آن برآورده شده باشد. تعجیل به هر حال بر کارمان تاثیر گذاشت. اما تلاش کردیم ملودی ها نو و باطراوت باشند. ملودی هایی که هم از نظر استانداردهای موسیقایی باکیفیت بوده و هم محتوای مد نظر ما را که در راس آن امید و حرکت رو به جلوست، به خوبی منتقل کنند. به جرات می  توان گفت حداقل نیمی از قطعات آلبوم از این ویژگی برخوردارند و باقی کارها نیز از نظر موسیقایی ارزشمند هستند.

عرفان پور: «ما غروب نمی کنیم» می تواند مجموعه خوبی برای بازخوانی گروه های سرود باشد

عرفان پور با اشاره به اجرای قطعات آلبوم توسط دانش آموزان ادامه داد: دختران و پسران نوجوانان دوره متوسطه اول و دوم این قطعات را اجرا کرده اند و یک قطعه هم به طور مشترک توسط آن ها خوانده شده است. یکی دیگر از اهداف در تولید این آلبوم عرضه آثاری بود که هزاران گروه سرود فعال در سراسر کشور بتوانند از قطعات جدید در اجراهایشان بهره بگیرند. زیرا گروه های سرود به دو گروه مولف و بازخوانان تقسیم می شوند و گروهی که مولف نیستند غالبا به دنبال سرودهای جدید در اجراهایشان هستند که آلبوم «ما غروب نمی کنیم» می تواند انتخاب خوبی برایشان باشد.

وی درباره نحوه پخش این آلبوم نیز توضیح داد: اعتقاد داریم بر مبنای دقت فنی و محتوایی رعایت شده در آلبوم، «ما غروب نمی کنیم» می تواند در برنامه های مدارس، مراسم های دانش آموزی، فرهنگی و هنری نهادها مورد استفاده باشد. از این نظر آمادگی این را داریم که در صورت درخواست آموزش و پرورش یا سایر نهادها این آلبوم را با تسهیلاتی در اختیارشان قرار دهیم.۴ قطعه از آلبوم در قالب ویدئو کلیپ آماده شده و برای پخش در اختیار صداوسیما قرار می گیرد و برای عرضه عمومی در سایت های موسیقی نیز آماده می شود. بیپ تونز، ریتمو و نواک سایت هایی هستند که ۱۴ قطعه این آلبوم شامل ۷ قطعه باکلام و ۷ قطعه بی کلام را عرضه می کنند.  

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری با اشاره به همکاری این مرکز با گروه های سرود شهرستان ها عنوان کرد: علیرغم زمان کم برای تولید این آلبوم تاکید داشتیم که همه گروه ها از تهران نباشند و ۴ قطعه از آثار مجموعه از اهواز، مشهد، اصفهان و بیرجند انتخاب شده اند.

صبوحی: سرود حسی نوستالوژیک دارد

بهنام صبوحی آهنگساز و مشاور هنری این آلبوم نیز بیان کرد: با توجه به سابقه سه دهه گذشته من در حوزه سرود و موسیقی، دغدغه خاطری نسبت به این حوزه دارم و پرداختن به آن برایم اتفاقی نوستالوژیک است. به همین دلیل برای کسانی که در این مجموعه بودند صرف تولید آلبوم مطرح نبود. ما برای رسیدن به ۷ شعر نهایی، بیشتر از ۲۰ شعر را بررسی کردیم و شاید اگر قرار بود صرفا گروه هایی سرود تهران آن را اجرا کنند، کار سریع تر انجام می شد. اما تلاش کردیم تا گروه های شهرستانی نیز حضور جدی در تولید این آلبوم داشته باشند.

وی افزود: همچنین حداکثر دقت در انتخاب اشعار، اصلاح آن ها و ضبط و میکس موسیقی لحاظ شد و می توان گفت «ما غروب نمی کنیم» از جمله آلبوم های باارزش و دغدغه مند در این حوزه است. اگرچه آلبوم هایی نظیر «آوای مدرسه»، «گلبانگ تربیت» و «گلبانگ سرود» توسط آموزش و پرورش تولید شد. اما در سال های اخیر به دلیل این که اولویت اجرای سرود در برنامه های فرهنگی و هنری مدارس کم شده است، متاسفانه کارهای جدید هم کمتر تولید می شود. در حالیکه سرود به عنوان کار گروهی روحیه اتحاد و همکاری را میان دانش آموزان تقویت می کند. این آلبوم به نوعی اولین آلبوم حوزه هنری در زمینه سرود نوجوانانه است.

سروش بخشش مدیر تولید آلبوم «ما غروب نمی کنیم» نیز درباره فرآیند تولید این اثر موسیقی عنوان کرد: این آلبوم از امروز در سایت های معتبر موسیقی قرار گرفته است و به مناسبت ۴۰ سالگی با  ۵ هزار تومان قابل خریداری است. در هر قطعه آن نیز دست کم سه ساز زنده ایرانی و سازهای ارکسترال استفاده شده است.

وی افزود: در آلبوم «ما غروب نمی کنیم» بهنام صبوحی، محسن جلیلی، محمدرضا چراغعلی، امید رهبران، شهروز حقی، مجید نصری و مهدی خیرخواهی به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده در تولید این آلبوم همکاری داشته اند. همچنین محمدمهدی سیار، محمدسعید میرزایی، سیده نرگس میرفیضی، فرهاد صبوری، سید علی انجو و میلاد عرفان پور اشعار این آلبوم را سروده اند.

گفتنی است آلبوم «ما غروب نمی کنیم» شامل قطعات «زود باش»، «ترانه های وطن»، «رود چهل ساله»، «ما غروب نمی کنیم»، «آخرین رویای دنیا»، «سلام سرزمینم» و «قهرمان قصه» است.

نمایشگاه دستاوردهای چهل سال انقلاب اسلامی از ۱۰ تا ۲۲ بهمن ماه با حضور۴۰ سازمان و نهاد مشارکت کننده در محوطه باغ موزه دفاع مقدس از ساعت ۹ الی ۱۹ در حال برگزاری است. این باغ موزه در آدرس  بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، روبروی پارک طالقانی  واقع شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعتراض خانواده همسر برادر عبدالمالک ریگی به فیلم «شبی که ماه کامل شد» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: خانواده زن داداش عبدالمالک ریگی در اعتراض به ساخت فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» گفتند: بدون اجازه ما «شبی که ماه کامل شد» را ساخته اند!

خانواده زن داداش عبدالمالک ریگی در اعتراض به ساخت فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» گفتند: بدون اجازه ما «شبی که ماه کامل شد» را ساخته اند! هیچ اطلاعی از ساخت این فیلم نداشتیم! الناز شاکردوست چگونه جرأت کرده بدون اجازه ما نقش خواهرمان را بازی کند؟ کدام قانون ارشاد این اجازه را داده که بدون رضایت اشخاص حقیقی درباره شان فیلم بسازند؟به دنبال شکایت از تولیدکنندگان هستیم.

 یکی از فیلم هایی که در جشنواره امسال حضور دارد “شبی که ماه کامل شد” به کارگردانی نرگس آبیار است که به ماجرای ازدواج  فائزه منصوریان با عبدالحمید ریگی برادر عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی جندالشیطان و سرانجام قتل فائزه و برادرش به دست عبدالحمید می پردازد. فیلمی مطول که درباره سرمایه گذاران آن هم حرف و حدیث فراوان است ولی حالا این خانواده مرکزی داستان هستند که به انتقاد از تولید فیلم بدون کسب اجازه آنها پرداخته اند.

 فهیمه منصوریان خواهر فائزه و شهاب منصوریان که داستان فیلم  اقتباسی از زندگی آنهاست با اعتراض به تولید فیلم زندگی خواهرش بدون اجازه به سینمامخاطب بیان داشت: متاسفانه نرگس آبیار و محمدحسین قاسمی بدون اطلاع و کسب اجازه از ما اقدام به ساخت این فیلم کرده اند. من بسیار پیگیر شدم که چرا این اتفاق افتاده؟؟ باید از ما اجازه می گرفتند!

 فهیمه منصوریان افزود: نرگس آبیار حتی در زمان نوشتن فیلمنامه ای که بر اساس زندگی خواهر و برادر من است نیز از ما اجازه نگرفتند و چاره ای برایمان نمانده جز پیگیری حقوقی و تنظیم شکایت.

 منصوریان در خصوص چگونگی اطلاع از ساخت این فیلم گفت: از طریق یکی از دوستان پسرم که فعالیتهای تلویزیونی دارند موضوع را مطلع شدیم. ایشان به پسرم گفته بود که از زندگینامه خاله و دایی تو مشغول ساخت فیلم هستند. پسر من ضمن اظهار بی اطلاعی گفته بود که گمان نمیکنم چنین برنامه ای باشد،چون اگر بود باید از ما اجازه می گرفتند و دوستش در جواب گفته بود که چنین فیلمی در حال ساخت است و از پسرم پرسیده بود مگر فائزه و شهاب خاله و دایی تو نیستند؟ که پسرم تایید کرده بود و دوستش گفت که این فیلم درحال ساخت است!! مگر از شما اجازه نگرفتند که پسرم گفته بود خیر بدون اجازه فیلم را ساختند. من این حرف را از پسرم شنیدم ولی زیاد جدی نگرفتم. گفتم اگر بخواهند این فیلم را بسازند بالاخره تلفنی، صحبتی چیزی از طرف تهیه کننده و کارگردان صورت می گیرد که متاسفانه حتی تماسی هم با ما نگرفتند و ما پس از مشورت با خانواده و نزدیکانمان تصمیم به شکایت گرفتیم چون این را حق قانونی خود می دانیم. عجیب است که الناز شاکردوست چگونه جرأت کرده بدون اجازه ما نقش خواهرمان را بازی کند؟؟

 وی در پاسخ به این سوال که آیا خانواده یا نزدیکان فیلم را دیده اند گفت: خیر، چون ما اطلاع نداشتیم و خودمان هم شگفت زده شدیم که کدام قانون ارشاد این اجازه را داده بدون رضایت اشخاص حقیقی درباره شان فیلم بسازند؟؟ تصمیم ما به شکایت است و بزودی شکایت نامه خود را تقدیم دادسرای فرهنگ و رسانه خواهیم کرد.

* سینما مخاطب

مشاهده خبر از سایت منبع