X

بایگانی بهمن 24, 1397

دفتر سینمایی

فیلم/تازه ترین تیزر فیلم سینمایی «بهشت گمشده» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تازه ترین تیزر فیلم سینمایی «بهشت گمشده» به کارگردانی حمید سلیمیان رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، تازه ترین تیزر فیلم سینمایی «بهشت گمشده» به کارگردانی حمید سلیمیان و تهیه کنندگی محمدصادق آذین رونمایی شد. ساخت این تیزر را زینب بدری برعهده داشته است.

اکران دانش آموزی این فیلم ویژه مدارس سراسر کشور همچنان ادامه دارد و نمایش عمومی آن به زودی به سرگروهی پردیس باغ کتاب آغاز می شود.

متقاضیان برای ثبت نام اکران دانش آموزی این اثر می توانند با ارسال نام شهر و مدرسه خود به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۰۴۰۶۰ درخواست خود را ثبت کنند.

در خلاصه داستان «بهشت گمشده» آمده است: «عیسی برای یافتن راه نجات آیدا، سفری را در قصه ای پرماجرا آغاز می کند… »

فرامرز قریبیان، افشین هاشمی، افسانه پاکرو، متین ستوده، محمدهادی قمیشی، رویا شریف، با حضور نیره فراهانی و کاوه خداشناس، محمدحسین خرسندی فرد، محمدمهدی احدی، شکیبا فرمانی، یاشار سلیمانی و ریحانه شهرامی فر ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای موسیقی تلفیقی جاز و ایرانی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تلفیق موسیقی ایرانی و جاز اجرایی است که گروه کوارتت محمد آزمند آن را روی صحنه خواهند برد.

به گزارش سینماپرس، وفا مصباحی، نوازنده نی و عضو کوارتت محمد آزمند درباره اجرای این گروه در جشنواره موسیقی فجر گفت: «این گروه که با محوریت موسیقی تلفیقی فعالیت می‌کند، در جشنواره موسیقی فجر با کشف نقاط مشترک موسیقی جاز و موسیقی ایرانی، قطعاتی را برای مخاطبان اجرا خواهد کرد که امیدواریم مخاطبان آن را دوست داشته باشند.»

وی افزود: در کوارتت محمد آزمند سازهای پرکاشن، گیتار جز، گیتار بیس و نی حضور خواهند داشت و هشت قطعه، اعم از قطعات تمرین شده و همچنین قطعات بداهه اجرا خواهد شد.

نوازنده نی در کوارتت محمد آزمند تصریح کرد: اجرای این کوارتت ۲۶ بهمن ساعت ۱۹ در برج آزادی روی صحنه میرود و این اجرا، جزو اولین اجراهای رسمی کوارتت محمد آزمند به حساب می‌آید. گفتنی است این گروه، پیش از این در سالن سوره حوزه هنری نخستین اجرای خود را برگزار کرده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای آلبوم «این نیز بگذرد» در جشنواره موسیقی فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: گروه همایون پرنیا با اجرای تصنیف هایی از رهی معیری و هوشنگ ابتهاج روی صحنه خواهد رفت.

به گزارش سینماپرس، فاضل جمشیدی خواننده گروه همایون پرنیا با اعلام این خبر گفت:« اجرایی که ما برای جشنواره موسیقی فجر در نظر گرفتهایم، قطعاتی در آواز اصفهان خواهد بود. همچنین ۴ تصنیف اصلی از اشعار رهی و معیری و هوشنگ ابتهاج انتخاب شده که در این برنامه اجرا میشود. وی ادامه داد:« تصنیفهای خواب نیلوفر،عشق و بهانه، صد ترانه و هجر غم انگیز در این کنسرت اجرا خواهد شد. بعد از اجرای تصنیفها، آوازهایی از اشعار مولانا و خیام و محمد علی بهمنی را اجرا خواهیم کرد.»

فاضل جمشیدی با بیان اینکه گروه همایون پرنیا اجرایی را در شهرستان نیز خواهد داشت گفت: همین اجرا ۲۸ بهمن در خرم آباد به روی صحنه خواهد رفت.»  

خواننده گروه همایون پرنیا همچنین گفت:«تمامی قطعاتی که در جشنواره اجرا میشود قبلا به صورت آلبوم با نامِ این نیز بگذرد منتشر شده و علاقمندان میتوانند تمامی قطعات آلبوم را به صورت زنده در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر بشنوند.»

لازم به ذکر است اجرای گروه همایون پرنیا ۲۴ بهمن، ساعت ۱۹ در تالار ایوان شمس به روی صحنه خواهد رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه «لحظه‌ی جادویی» جشنواره تئاتر فجر افتتاح شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نمایشگاه پوستر و عکس «لحظه‌ی جادویی» سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر عصر امروز سه شنبه ۲۳ بهمن در مؤسسه فرهنگی صبا افتتاح شد.

به گزارش سینماپرس، نمایشگاه «لحظه‌ی جادویی» جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر شامل بخش عکس با مدیریت سیامک زمردی مطلق و بخش پوستر با مدیریت ابراهیم حسینی، عصر امروز سه شنبه ۲۳ بهمن افتتاح شد.

این مراسم افتتاحیه با حضور نادر برهانی مرند دبیر جشنواره، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی و جمعی از طراحان پوستر و عکاسان تئاتر ایران نظیر فرزاد ادیبی، حسن نوفرستی، صالح تسبیحی، کوروش جوان، بابک برزویه، مهدی آشنا، کمال کچوییان، مهدی رایگانی، رضا معطریان، مازیار تهرانی، ساتیار امامی، امیر اسمی و کوروش اعرابی در مؤسسه فرهنگی صبا افتتاح شد.

بخش عکس نمایشگاه «لحظه‌ی جادویی» شامل ۶۴ عکس از ۴۵ عکاس و بخش پوستر این نمایشگاه شامل ۶۶ پوستر از ۳۴ طراح و ۵ مجموعه پوستر از ۴ طراح است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رییس رسانه ملی از مقاومت «مرضیه هاشمی» قدردانی کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس صداوسیما از مقاومت و ایستادگی «مرضیه‌ هاشمی‌» گوینده و مستندساز شبکه پرس تی وی قدردانی کرد.

به گزارش سینماپرس، مرضیه‌ هاشمی‌که دیروز برای نخستین بار بعد از آزادی اش مقابل دوربین پرس تی وی رفت و از خیابان آزادی راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال را برای اقصی نقاط دنیا گزارش کرد امروز ۲۳ بهمن ماه مهمان شورای معاونان سازمان صدا و سیما شد و مورد قدردانی رییس و دیگر مسئولان رسانه ملی قرار گرفت.

عبدالعلی علی‌عسکری در مراسم قدردانی از این مجری و مستندساز شبکه پرس‌تی‌وی با بیان اینکه دشمن در دستگیری مرضیه‌ هاشمی خیالات شومی در سرداشت و براساس برنامه ریزی اقدام کرده بود، گفت: به خواست خدا دشمن نتوانست در سکوت کامل برنامه‌هایش را پیش ببرد و به مدد تلاش‌های همکاران رسانه ای چه در سازمان صداوسیما، چه در دیگر رسانه‌ها و همچنین با هماهنگی و هم‌صدایی مسئولان این موضوع در سطح جهانی مطرح و دشمن در مقابل افکار عمومی مجبور به آزادی این بانوی مقاوم شد.

رئیس سازمان صداوسیما روشنگری شجاعانه مرضیه‌ هاشمی در قلب آمریکا را ستایش و بیان کرد: شما با این حرکت خود نشان دادید که چگونه می توان با اعتقاد سختی‌ها را تحمل کرد، به هدف رسید و همچنان به پیش رفت.

علی عسکری با استقبال از پیشنهاد مرضیه‌ هاشمی‌ برای بسط و گسترش شبکه‌های اثرگذاری چون پرس تی‌وی و بیان حقایق از زبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: این پیشنهاد، پیشنهاد بسیار دقیق و درستی است و ما باید با تشکیل هیأت‌های اندیشه ورز برای چگونگی بیان مفاهیم و بسته‌بندی پیام‌ جمهوری اسلامی در حوزه برون‌مرزی به زبان های مختلف و برای مخاطبان گوناگون برنامه ریزی ویژه ای داشته باشیم و به معنای واقعی انقلابی عمل کنیم.

رییس رسانه ملی همچنین از حضور مرضیه‌ هاشمی‌ برای روایت راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال از میان مردم در خیابان آزادی تجلیل کرد و گفت: حضور شما به عنوان کسی که مقاومت و ایستادگی اش زبانزد مردم شده است درمیان خود این مردم در سالروز پیروزی انقلاب شان بسیار دلگرم کننده و موثر بود.

علی عسکری همچنین با اشاره به استقبال پرشور مردم از جشن پیروزی انقلاب و راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال عنوان کرد: دشمن خواب‌های شومی‌ برای چهل سالگی انقلاب دیده بود که به لطف خدا حضور میلیونی مردم در سراسر کشور در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان داد هیچ کدام از این خواب‌ها تعبیر نشده و نخواهد شد و این نظام به پشتوانه مردم همچنان تا رسیدن به قله‌ها به پیش می رود.

پیمان جبلی معاون برون مرزی رسانه ملی نیز در این نشست با قدردانی از رییس سازمان برای حمایت همه جانبه از مرضیه‌ هاشمی و پیگیری آزادی او گفت: صداوسیمای جمهوری اسلامی در همه بخش‌ها از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی سراسری تا شبکه‌های استانی و همینطور همه شبکه‌های برون مرزی به مدت ۱۱ روز این واقعه را پوشش بی‌نظیری دادند که به لطف خدا به آزادی این گوینده انقلابی و فعال رسانه ملی ختم شد.

وی با بیان اینکه این اثرگذاری نمایانگر ظرفیت بالای رسانه ملی در تأثیر بر افکار عمومی جهان بود، تصریح کرد: این موج رسانه‌ای تجربه‌ای موفق برای کشف ظرفیت‌های رسانه‌ای ما بود و نشان داد این ظرفیت بی‌انتها است.

مرضیه‌ هاشمی نیز با ابراز خرسندی از اینکه پیش از راهپیمایی ۲۲ بهمن توانسته به ایران بازگردد، از رسانه ملی و تلاش‌های آن قدردانی کرد و گفت: زمانی که وکیل FBI و وکیل خودم در آمریکا تأکید کردند خبر دستگیری‌ات نباید به بیرون درز پیدا کند، بیشتر به اهمیت اطلاع رسانی از این امر پی بردم و در اولین فرصت توانستم این خبر را به خانواده‌ام برسانم.

وی با اشاره به اثرگذاری جریان سازی رسانه ملی برای آزادیش از زندان آمریکایی‌ها گفت: ما ظرفیت‌های بالایی داریم و می‌توانیم با تکیه بر این ظرفیت‌ها در مقابل دشمن، با پشتوانه‌ای چهل ساله مقاومت خود، بأیستیم و از این اعتماد برای روشن کردن حقیقت برای مردم حقیقت‌جوی دنیا بهره ببریم.

مرضیه‌هاشمی در پایان پیشنهاد داد رسانه ملی برای این روشنگری در عرصه‌های مختلف، در بسط و گسترش شبکه‌هایی نظیر پرس‌تی وی تلاش کند تا صدا و فرهنگ مقاومت و انقلاب اسلامی‌ بیش از پیش منتشر شود و دراقصی نقاط دنیا همه از آن بهره‌مند گردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لحظه به لحظه با جشنواره تئاتر فجر در رادیو نمایش – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رادیو نمایش به صورت اختصاصی در برنامه زنده رادیویی «ارغوان هنر» به پوشش رسانه ای سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر می پردازد.

به گزارش سینماپرس، در برنامه «ارغوان هنر» به صورت روزانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در نمایش‌های این دوره از جشنواره تئاتر فجر بررسی می شود.

همچنین در این برنامه با دعوت از کارشناسان حوزه تئاتر، مسائل مهم تئاتر ایران در سی و ههت دوره جشنواره فجر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. در بخش دیگری از «ارغوان هنر» گزارش های اختصاصی و لحظه به لحظه از فضای جشنواره در گفتگو با مسئولان، کارگردانان، بازیگران و سایر عوامل صحنه به اطلاع شنوندگان رادیو نمایش خواهد رسید.

این برنامه هر روز در ارتباط تلفنی با مسئولان تئاتر شهرستان ها، مخاطبان را در جریان آخرین اخبار و اجراهای تئاتر فجر قرار خواهد داد.

«ارغوان هنر» برنامه‌ زنده عصرگاهی رادیو نمایش با محوریت اطلاع‌رسانی فرهنگی است که شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت ۱۵تا ۱۷ به صورت زنده از رادیو نمایش روی موج اف‌ام، ردیف ۱۰۷.۵ مگاهرتز پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رکوردشکنی حضور زنان در سینمای جهان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: براساس تحقیقات جدید از فیلم‌هایی نظیر «مکانی آرام» تا «تولد یک ستاره» زنان در سال ۲۰۱۸ در راس بسیاری از تولیدات سینمایی جهان حضور داشتند.

به گزارش سینماپرس به نقل از وِرایِتی، براساس تحقیقات جدید از فیلم‌هایی نظیر «مکانی آرام» تا «تولد یک ستاره» زنان در سال ۲۰۱۸ در راس بسیاری از تولیدات سینمایی جهان حضور داشتند.

از ۱۰۰ فیلم پرفروش جهان در سال ۲۰۱۸ در ۴۰ فیلم حضور زنان در نقش‌های محوری چه به عنوان هنرپیشه اصلی و چه هنرپیشه مکمل نشان از پیشرفت چشمگیر بانوان در صنعت سینمای جهان دارد. این آمار نمایانگر افزایش ۸ فیلم از سال پیش‌تر آن و ۲۰ فیلم نسبت به سال ۲۰۰۷ دارد. و براساس این تحقیق، امسال بالاترین آمار فیلم‌های زن‌-محور را طی ۱۲ سال شاهد هستیم.

هالیوود طی سال‌های اخیر تحت فشار افکار عمومی برای ارتقاء مشارکت بانوان و رنگین‌پوستان بوده است. واین حمایت نتیجه‌بخش بوده است: فیلم‌های موفقی چون «پلنگ سیاه» و «آسیایی‌های ثروتمند دیوانه» با حمایت مخاطبین و بنابر همان خواسته‌هایشان به موفقیت چشمگیری نائل شدند.

هنرپیشگان زن از گروه‌های کمتر شاخص هنوز آنچنان فرصت‌هایی همچون سفیدپوستان برای حضور پیدا نکرده‌اند لیکن داده‌ها حاکی از بهبود شرایط کلی است. بنابر همین گزارش، ۲۸ فیلم از ۱۰۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۸ از هنرپیشگان زن و مردی از همان گروه‌های کمتر شناخته شده و غیرمتعارف بهره برده‌اند که خود نشانه‌هایی از امیدواری به آینده‌ای نزدیک است. همین آمار در مقایسه با ۷ فیلم از سال ۲۰۱۷ و ۱۵ فیلم از سال ۲۰۰۷ نشان از بهبود این شرایط دارد.

در سال ۲۰۱۸ هنرپیشه‌های زن سیاه‌پوست یا آمریکایی آفریقایی‌تبار ۵ هنرپیشه نقش اصلی یا مکمل، سه هنرپیشه با نژاد ترکیبی و دورگه در نقش‌های اصلی یا مکمل، دو هنرپیشه زن لاتین یا اسپانیولی‌تبار در نقش اصلی یا مکمل و یک هنرپیشه زن آسیایی یا آمریکایی آسیایی‌تبار در نقش اصلی حضور داشتند. همچنین گروه‌های قومی وجود داشتند که نادیده گرفته شده‌اند. و در این سال هیچ زن بومی آمریکا یا زنی از خاورمیانه در میان هنرپیشگان نقش اصلی حضور نداشته است.


جدول مشارکت زنان در نقش اصلی فیلم در ۱۰ کشور جهان

اگرچه هالیوود درحال توسعه و گسترش و گنجاندن و اعمال نقطه‌نظرات و ارتقاء حضور زنان و رنگین‌پوستان است با این وجود هنوز مسیر بهبود طولانی‌ست. درصد کلی حضور محوری زنان در فیلم‌های شاخص رشد داشته لیکن نسبت به جمعین آن‌ها از درصد پایینی نسبت به سهمشان از جمعیت مخاطبین سینمارو برخوردار هستند. زنان ۵۱ درصد جمعیت ایالات متحده آمریکا و کانادا و ۵۰ درصد خریداران بلیت را تشکیل می‌دهند.


نمودار آمار افزایش حضور زنان در نقش‌های محوری

تغییر در هالیوود تنها با مشارکت استودیوهای عمده که فیلم‌ها را تولید، منتشر و اکران می‌کنند متجلی خواهد شد. این تحقیق نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸ هر یک از هفت استودیوی عمده حداقل یک زن رنگین‌پوست در یک نقش اصلی داشته‌اند. همه کمپانی‌ها بجز سه کمپانی «سونی» «فاکس» و «برادران وارنر» به سهم متناسب با جمعیت آمریکا در فیلم‌هایی که زنان شخصیت‌های اصلی را ایفا می‌کنند نزدیک بودند. در این میان سه کمپانی «لایِنز گِیت» «پارامونت» و «یونیورسال» از آمار بهتری نسبت به بقیه برخوردار بودند.

هالیوود همچنین متهم به «تبعیض سالخوردگی» است بویژه زمانیکه به زنان هنرپیشه می‌رسد و اغلب به آن‌ها که تازه به سن میانسالی رسیده‌اند نقش مادربزرگ‌های پیر و سالخورده می‌دهد. به همین منظور بخشی از این تحقیق به نقش‌های اصلی ۴۵ سال  و بالاتر در زمان اکران در سینما اختصاص یافته است. یازده فیلم از ۱۰۰ فیلم پرفروش، یک گروه که شامل «هالووین» و «۸ یار اوشن» می‌شوند دارای یک زن در نقش اصلی یا مکمل با سن ۴۵ سال یا بیشتر حضور دارد. این آمار دوبرابر همین تعداد نسبت به سال ۲۰۱۷ است زمانیکه تنها ۵ فیلم پرفروش از هنرپیشگان زن ۴۵ سال یا بالاتر بهره می‌بردند.

آمار سال ۲۰۱۸ این امید را که اعضای این صنعت برای خلق شرایط بهتری برای مشارکت زنان و رنگین‌پوستان زنده نگه می‌دارد.

 


جدول تنوع توزیع استودیوهای عمده هالیوودی در طول ۱۲ سال

گروه «یواس‌سی آنِنبرگ» که این تحقیق را انجام داده چندین گزارش در مورد حضور بانوان و رنگین‌پوستان در حوزه‌های مختلف از نقد سینما گرفته تا کارگردانی منتشر کرده است.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قدرت‌نمایی تکنیکی نسل نوی سینماگران – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: در این دوره از جشنواره فیلم فجر ژانرهای مختلفی، چون ورزشی، فانتزی، پلیسی و معمایی، بیوگرافیک، تاریخی، فرار از زندان و تریلر سیاسی خودنمایی کردند و حتی در ژانر دفاع مقدس نیز با تجربه‌ای تازه در فیلم ۲۳ نفر روبه‌رو بودیم

جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر را فارغ از حاشیه‌هایی که برگزارکنندگانش در روز افتتاحیه رقم زدند به لحاظ رشد کیفی فیلم‌ها می‌توان جشنواره‌ای موفق قلمداد کرد. وقتی رشد تکنیکی برخی فیلم‌ها را مشاهده می‌کنیم به آینده سینمای ایران امیدوار می‌شویم، به خصوص که این رشد همزمان با چله انقلاب اسلامی ظهور یافته است.

از مشکلاتی که سینمای ایران همواره با آن دست و پنجه نرم کرده ضعف خودباوری تکنولوژیک است. تلقی غالب مدیران سینمایی و سینماگران این بوده که سینمای ایران در تکنیک‌های سینمایی حرفی برای گفتن ندارد و همین تلقی سبب می‌شد تا دانشکده‌ها و مراکز آموزش هنر دانشجویان را به کل از تجربه‌گرایی تکنولوژیک ناامید کنند و صرفاً به سمت آثار رئالیستی و اجتماعی سوق دهند. غلبه روحیه «ما نمی‌توانیم» همواره جسارت و شجاعت درنوردیدن و آزمودن ژانرهای مختلف از سینماگران جوان را سلب می‌کرد و مانع رشد تکنیکی سینمای ایران می‌شد.

تکثر و تنوع در ژانر.
اما جشنواره سی‌وهفتم را باید مرحله غرورانگیزی از ظهور اعتماد به نفس لازم برای عبور از بحران ذهنی درباره توان تکنولوژیک جوانان سینماگر ایرانی قلمداد کرد. فیلم‌هایی، چون «شبی که ماه کامل شد»، «غلامرضا تختی»، «متری شیش و نیم»، «مسخره باز»، «سرخپوست»، «ماجرای نیمروز ۲ رد خون»، «قسم» و «۲۳ نفر» نشان دادند که قابلیت‌های فنی سینمای ایران نامحدود است و تقریبا هیچ عرصه‌ای را نمی‌توان یافت که سینمای ایران توان قدرت‌نمایی تکنیکی در آن را نداشته باشد؛ فیلم‌هایی که هر کدام در بخش‌هایی، چون ویژوال افکت، فیلمبرداری، جلوه‌های ویژه میدانی، صدابرداری، نورپردازی، تدوین، طراحی صحنه و کارگردانی چندین پله سینمای ایران را ارتقا داده‌اند و جالب این است که خالق همه این آثار نسل جدید، جوان و جویای نام هستند و فیلمسازان قدیمی هر سال کم فروغ‌تر از دوره‌های پیشین ظاهر می‌شوند.

نکته دیگر درباره آثار این دوره فیلم فجر تکثر و تنوع ژانر بود. در این دوره ژانرهای مختلفی، چون ورزشی، فانتزی، پلیسی و معمایی، بیوگرافیک، تاریخی، فرار از زندان و تریلر سیاسی خودنمایی کردند و حتی در ژانر دفاع مقدس نیز با تجربه‌ای تازه در فیلم ۲۳ نفر روبه‌رو بودیم. فیلم «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی یکی از بهترین آثار جشنواره امسال برای اولین بار در ژانر موسوم به فرار از زندان دست به تجربه‌ای کاملاً موفق زده است.

«غلامرضا تختی» در ژانر تاریخی صحنه‌ها و سکانس‌هایی بی‌اندازه حیرت‌آور خلق کرده است. فیلم «مسخره باز» از همایون غنی‌زاده به عنوان یک کارگردان فیلم اولی دارای صحنه‌هایی خیره‌کننده از عرصه طراحی ویژوال افکت و جلوه‌های ویژه یارانه‌ای است. در بخش جلوه‌های ویژه میدانی فیلم «شبی که ماه کامل شد» از نرگس آبیار خالق صحنه‌های درخشانی است.

جالب است که تجربه ژانر سخت و دشوار دفاع مقدس پیش درآمد موفقیت‌های بعدی برخی فیلمسازانی است که در این دوره شاهد رشد کیفی‌تر آثار آن‌ها بودیم. «بهرام توکلی» کارگردان فیلم موفق «غلامرضا تختی» سال پیش با تجربه موفق «تنگه ابوقریب» در ژانر دفاع مقدس نگاه‌ها را به خود جلب کرد و زمینه‌ساز اعتماد به نفس این فیلمساز جوان برای برداشتن گام محکم بعدی شد. نرگس آبیار هم که با فیلم درخشان «شبی که ماه کامل شد» در این دوره از جشنواره حضور دارد پیش از این تجربه سخت دو فیلم نفس و شیار ۱۴۳ را از سر گذرانده بود. سال گذشته نیز ابراهیم حاتمی‌کیا به عنوان شاخص‌ترین فیلمساز دفاع مقدس با فیلم «به وقت شام» به تجربه‌ای دشوار در خلق صحنه‌ها و موقعیت‌های سینمایی دست زده بود.

طلیعه سینمای ملی.

اما فصل مشترک اغلب این آثار به لحاظ تکنیکی رو به رشد را می‌توان ضعف فیلمنامه قلمداد کرد؛ ضعفی که اگر سینمای ایران آن را جدی بگیرد و در جهت تقویت آن بکوشد عرصه دشواری قلمداد نمی‌شود.

این رشد تکنیکال در سینمای ایران می‌تواند از این جهت نویدبخش باشد که به تدریج فیلمسازان جوان و جویای نام ایرانی دیگر برای ثابت کردن خود لزومی به فعالیت در قالب سینمای جشنواره‌ای نمی‌بینند؛ سینمایی که از آن‌ها بیش و پیش از همه برجسته کردن نقاط ضعف جامعه خود را مطالبه می‌کند. فیلمسازان جوان ایرانی وقتی توانمندی‌های خود را باور کنند و به این نتیجه برسند که صرفاً با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی می‌توانند خالق آثاری با کیفیت در شأن تماشاگر ایرانی باشند و چاره‌ای جز به رسمیت شناختن مخاطب داخلی و بین‌المللی نبینند دیگر کمتر به جوایز جشنواره‌های غربی چشم خواهند دوخت. این ارتقای کیفی سینمای ایران در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی را باید به فال نیک گرفت و طلیعه‌ای برای ظهور سینمای ملی در عرصه داخلی و حتی جهانی قلمداد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش تصاویری از دربار شاه برای اولین بار در تلویزیون – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه مستند «در برابر طوفان ۲» به کارگردانی مهدی نقویان، تصاویری جدید از دربار شاه را نمایش می‌دهد؛ تصاویری که برای اولین بار است از تلویزیون پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مجموعه مستند «در برابر طوفان ۲» به کارگردانی مهدی نقویان، به ناگفته‌ها یا نکاتی کمتر گفته شده از دوران پهلوی دوم در زمینه‌های مختلف می‌پردازد. این مجموعه که این شب‌ها از شبکه‌های سه و مستند سیما پخش می‌شود، به افشای موضوعاتی تکان‌دهنده از  فساد خاندان پهلوی و رژیم شاه می‌پردازد.

اما قابل توجه‌ترین جنبه در سری دوم مجموعه «در برابر طوفان» نمایش تصاویری واقعی و آرشیوی از دربار شاه و رژیم پهلوی است. این تصاویر برای اولین بار است که از تلویزیون نمایش داده می‌شوند. اقتصاد، ارتش، فرهنگ و هنر، آموزش و پروش، ساواک، سیاست داخلی، سیاست خارجی، مذهب، مطبوعات و زندگی خصوصی از موضوعاتی است که در هر قسمت این مجموعه بررسی می‌شود.

مجموعه «در برابر طوفان ۲» هر روز ساعت ۱۸ از شبکه سه و ساعت ۲۲ از شبکه مستند پخش می‌شود. 

مشاهده خبر از سایت منبع