X

بایگانی بهمن 27, 1397

دفتر سینمایی

شفق: وقتی تنها نیم درصد از بودجه کل کشور به حوزه فرهنگ اختصاص پیدا می کند یعنی این حوزه دغدغه مسئولان نیست/ اخلاق و حرمت در سینما از بین رفته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ناصر شفق تهیه کننده سینما همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: وقتی تنها نیم درصد از بودجه کل کشور به حوزه فرهنگ و ورزش اختصاص پیدا می کند یعنی توجه به این حوزه ها دغدغه مسئولان نیست و همین باعث شده ما نه تنها در سینما بلکه در سایر حوزه های فرهنگی، هنری و اجتماعی با مشکلات و نقصان های فراوان روبرو شویم.

بنیان گذار انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در زمان جنگ کل بودجه کشور بین ۶ تا ۱۲ میلیارد دلار بود و انصافاً رسیدگی خوبی به همه امور می شد و مردم هم در رفاه نسبی زندگی می کردند اما اکنون که بودجه بالای ۱۰۰ میلیارد دلار است، مردم به نان شب شان محتاج هستند! شاید دلیل اصلی این باشد که به جای اینکه آثار فرهنگی مان به همزیستی، قناعت و زندگی سالم روی بیاورند متأسفانه به سمت تجمل گرایی و مصرف گرایی رفته است.

وی ادامه داد: آقازاده ها مجالی برای مردم نگذاشتند تا مردم زندگی کنند. آن ها پول ها و وام های کلان می گیرند اما یک فرهنگی برای دریافت یک وام باید حقیر بشود چون فقیر است!

شفق سپس با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خون تازه ای به سینما تزریق شد اظهار داشت: سینمای بعد از انقلاب در تغییر محتوا تأثیر بسزایی گذاشت و سینمایی نجیب و انسانی شکل داد که گل سرسبد ایران اسلامی در امور فرهنگی دنیا شد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «حماسه مجنون» خاطرنشان کرد: یکی از تأثیرات جدی سینمای ایران رشد جوان های خلاق و مبتکر در عرصه سینما بود که در قبل از انقلاب با مناسبات مختلفی وارد سینما می شدند، انقلاب اسلامی راه را برای جوانان شایسته و خلاق باز کرد و آن ها آثار فاخری را در سینما تولید کردند.

این سینماگر متذکر شد: اما در ۲۰ سال اخیر و در نیمه دوم چهل سالگی انقلاب برخی نقصان ها شکل گرفت؛ حرمت پیشکسوتان و حرمت سینما شکسته شد. اخلاق و حرمت های اخلاقی در سینما از بین رفت و البته به غیر از سینما در سایر رشته های هنری هم ما شاهد این اتفاق بودیم.

وی تصریح کرد: امروزه سینما به ارزش های ملی و بومی تکیه نمی کند و با سیاه نمایی زنده مانده است. ما باید به قهرمانان واقعی دینی و ملی مان در سینما پرداخت کنیم، ما باید آگاه باشیم که نیاز به قهرمانان سازی پوشالی مثل آمریکایی ها را نداریم چرا که دین و ملیت مان سرشار از قهرمانان واقعی است اما نسبت به آن ها بی توجه هستیم.

این کارشناس فرهنگی در پاسخ به این سوأل که چرا نهادهای ناظر بر عملکرد دستگاه های فرهنگی جلوی این اتفاق را نمی گیرند و چرا علیرغم تذکرات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص مسائلی از قبیل ولنگاری فرهنگی و… گوش شنوایی در میان مسئولان وجود ندارد گفت: دستگاه های نظارتی در عرصه فرهنگ خودشان بی سواد هستند! وقتی که آن ها سواد لازم ندارند قطعاً این اتفاقات در حوزه فرهنگ می افتد؛ ما باید بدانیم و آگاه باشیم که با چوب و چماق نمی توان جلوی موج را گرفت. اولین اصل داشتن سواد لازم است که بتوانند از آن جنس، نظارت داشته باشند، آقایان باید بدانند با نظارت آهنین نمی توانند سینما را کنترل کنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «مروارید سیاه» ادامه داد: امروزه سینمای ایران آنچنان در چمبره فیلم های سخیف قرار گرفته و رحمی به سینمای ارزشی و انسانی ندارد که همه ما در بهت و شوک هستیم!؛ بی سوادی سراسر عرصه هنر و فرهنگ را به لجن کشیده و وقتی که بی سوادی وجود دارد عدم تفکر، عدم اندیشه و… بلا به وجود می آورد. الآن برای سینما اندیشه تصمیم نمی گیرد و پول های بادآورده و رانتی تصمیم می گیرند.

این عضو هیأت مدیره شهرک سینمایی دفاع مقدس تأکید کرد: این در شأن سینمای ما نیست که افراد با خانواده های شان نتوانند فیلم ها را به دلیل مبتذل و سخیف بودن بیش از حدشان ببینند؛ من واقعاً نمی دانم چرا وزارت ارشاد سخیف سازی را از بین نمی برد؟

شفق در پایان این گفتگو اظهار داشت: ما برای برون رفت از این اوضاع نیاز به مهندسی فرهنگی داریم؛ ما امروزه با آنچه در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم که دشمن به ما دیکته کرده، فیلم های جشنواره ای و پوچ گرایی و نهیلیستی! فیلم های بی ادبی را ادب دانستن!، فیلم های بی فرهنگی را تمدن دانستن، فیلم هایی که با سیاه نمایی و تلخ نگری عجین هستند؛ این اتفاقات بسیار ناراحت کننده است و نیاز است با مهندسی فرهنگی درست به مقابله با این پدیده شوم برخیزیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران و نقد «پارادایس» در فرهنگسرای ارسباران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «پارادایس» به کارگردانی علی عطشانی ۲۸ بهمن ماه در فرهنگسرای ارسباران نمایش داده شده و پس از آن نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «پارادایس» به کارگردانی علی عطشانی یکشنبه ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۸ در فرهنگسرای ارسباران نمایش داده شده و پس از آن با حضور عوامل نقد و بررسی می‌شود.

در خلاصه داستان «پارادایس» آمده است: جواد عزتی، طلبه‌ای جوان و دوستش در فضای مجازی با دختری آلمانی آشنا می‌شوند و برای دیدن او راهی آلمان می‌شوند!

علی عطشانی نویسنده و کارگردان، کورش جاهد کارشناس سینما و جمعی دیگر از عوامل و بازیگران فیلم مهمانان چهارصد و نود و هشتمین نشست باشگاه فیلم تهران هستند.‌

‏‎جواد عزتی، مهران رجبی، محمدعلی نجفیان، سامان صفاری و بیتا عطشانی از ایران و الیویا بورکات، ماتیاس متس، کلاتسیدا روبرت و کاترین فولوس از کشور آلمان بازیگران فیلم “پارادایس” هستند.

علاقمندان برای حضور دراین نشست می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان‌، خیابان جلفا مراجعه نمایند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سایه ارغوان» در ایوان شمس به روی صحنه رفت / شب دوست داران ردیف و سرودهای انقلابی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دومین شب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در ایوان شمس با اجرای گروه سایه سپری شد.

به گزارش سینماپرس، در این اجرا محمدامین اکبرپور سرپرست گروه در دو بخش از دو گروه نوازنده و دو خواننده مختلف برای به روی صحنه بردن رپرتوار انتخاباش استفاده کرد. تمامی ‌قطعات بخش اول از ساخته‌های محمد امین اکبرپور بود.

بخش نخست این برنامه با گروه «همنوازان سایه» در دستگاه شور اجرا شد. مقدمه که بر اساس ردیف موسیقی ایرانی ساخته شده بود اولین قطعهای بود که با گروهنوازی اجرا شد. تکنوازی تار در چهارمضراب که آن هم بر اساس ردیف موسیقی ایرانی تصنیف شده بود بعد از مقدمه به اجرا درآمد. جملهپردازی‌های زیبا و کوتاهی قطعات وجه اشتراک این قطعه با دیگر بخش‌های ساز و آوازی کنسرت پنجشنبه شب در ایوان شمس بود.«دلم تنگ است» با شعری از «اردلان سرفراز، ه.ا.سایه و مهدی اخوان ثالث» از جمله قطعات ساخته شده توسط سرپرست گروه بود که در حوزه اجرا به نظر قطعه پیچیدهای می‌آمد. نی و آواز در گوشه قرچه بر روی شعری از ه.ا.سایه و تار و آواز در گوشه رضوی باز هم بر روی شعری از هوشنگ ابتهاج ساز و آوازهایی بودند که پیش از تصنیف «دلتنگ شد گل» اجرا شدند. تصنیفسازی زیبای اکبرپور را شاید بتوان اوج بخش اول اجرای پنجشنبه شب در ایوان شمس دانست. صدای گرم علیرضا حاجیطالب هم بر تاثیرگذاری این بخش از اجرا افزود. سنتور و آواز در گوشه حسینی، دلم گرفته، تار و آواز، شب آمد و دلتنگم و ز آتش دل، دیگر قطعات بخش نخست بود که شعر همگی آنها از هوشنگ ابتهاج بود. رنگ عاشقکش (شهناز کت) بر اساس ردیف موسیقی دستگاهی آخرین بخش از اجرای همنوازان سایه بود.

پس از تنفسی چند دقیقهای بخش دوم اجرا با حضور نوازندگان «سایه ارغوان» و خوانندگی اشکان کمانگری در دستگاه ماهور به روی صحنه رفت.

این بخش به سرودهای انقلابی دهه ۶۰ اختصاص داده شده بود با اجرای«بشارت» ساخته محمدرضا لطفی و با شهر ه.ا.سایه آغاز شد. در ادامه تکنوازی تار محمدامین اکبرپور با بداههپردازی او در گوشه‌های مختلف ماهور زمینه را برای اجرای عاشقان سرمست باز هم از ساخته‌های محمدرضا لطفی با شعری از مجتبی کاشانی فراهم کرد.

تکنوازی کمانچه( دو ضربی میرزاحسینقلی به روایت محمدرضا لطفی) قطعه بعدی بخش دوم بود. سرود ایرانی ساخته پرویز مشکاتیان با شعری از جواد آذر، ضربی تار و سنتور(چاووش ۶)، دوضربی عراق(ساخته محمدرضا لطفی با شعری از فرخی یزدی) و تکنوازی کمانچه قطعات بعدی اجرا شده در بخش دوم کنسرت پنجشنبه شب ایوان شمس را تشکیل می‌دادند. سرود آزادی با آهنگسازی محمدرضا لطفی و شعر فرخی یزدی، ای ایران با آهنگسازی محمدرضا لطفی و شعر جواد آذر و «دلا دیدی» از چاووش ۶ با شعر ه.ا.سایه دیگر قطعات بخش دوم کنسرت گروه محمدامین اکبرپور بود.

قطعه پایانی اجرای پنجشنبه شب در ایوان شمس را شاید بتوان جذابترین و گیراترین قطعه این کنسرت دانست. «سپیده» با آهنگسازی محمدرضا لطفی و با شعر هوشنگ ابتهاج آنقدر میان مخاطبان موسیقی به ویژه علاقه مندان متولد دهه‌های گذشته ماندگار است که باعث شد حاضران در سالن همراه با گروه آن را بخوانند و در پایان اثر، ایستاده گروه را تشویق کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تقدیر دبیرخانه تئاتر فجر از پیشکسوت تئاتر دفاع مقدس – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیرخانه ی سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به پاس سال ها تلاش و فعالیت موثر علی باسره از پیشکسوتان و چهره های تئاتر دفاع مقدس ایلام از این هنرمند تجلیل کرد.

به گزارش سینماپرس، شامگاه پنجشنبه ۲۵ بهمن ماه در پایان اجرای نمایش «رسم عاشقی آب‌ها» نوشته مازیار رفعتی و کارگردانی محمد اسماعیل بیگی که از شهر ایلام در بخش مسابقه تئاتر ایران-دو در جشنواره حضور داشت از سوی دبیرخانه سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور نادر برهانی مرند، سعید اسدی، پریسا مقتدی و عمران خودآموز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام، از علی باسره هنرمند پیشکسوت تئاتر ایلام و چهره تئاتر دفاع مقدس تجلیل شد.

در این مراسم سعید اسدی به نمایندگی از دبیرخانه سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از سال‌ها فعالیت ارزشمند علی باسره در حوزه های مختلف فیلمسازی و تئاتر یاد کرد و علی باسره را یکی از پیشکسوتان نه تنها تئاتر ایلام بلکه تئاتر ایران خواند که قدردانی و پاسداشت از هنرمندانی چون او وظیفه همگان است.

نمایش «رسم عاشقی آب ها» در دو سانس ۱۷ و ۲۰ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفت که مسئولان و هنرمندانی چون شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، مسعود دلخواه، صدرالدین زاهد، مهدی سقائیان، بهرام ابراهیمی، علی عابدی، مهدی حاجیان و محمدرضا الوند به تماشای این نمایش نشستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همسریابی عجیب بازیگران بالیوودی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ازدواج‌های عجیب بازیگران زن بالیوود با مردانی که از آن‌ها بسیار کوچک‌تر هستند.

به گزارش سینماپرس، چند سالی است که ازدواج با مردانی با سنین پایین تر در افراد معروف دیده می شود؛ سینمای بالیوود نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تعدادی از بازیگران و مشاهیر زن بالیوود عشق‌های عجیب و غریبی را تجربه کرده اند و با مردانی ازدواج کرده اند که ده یا پانزده سال از آن‌ها بزرگتر هستند. در ادامه به معرفی آن‌ها می پردازیم؛

مالایکا آرورا

وی بازیگر و تهیه کننده ۴۵ ساله است که بیش از ۲۰ سال در سینمای هند سابقه فعالیت دارد و فیلم عقرب از معروف‌ترین فیلم‌های اوست. مالایکا بعد از ۱۸ سال زندگی با ارباز خان (برادر سلمان خان) و داشتن یک فرزند به نام آرهان به دلیل اختلافاتی که داشتند، در سال ۲۰۱۵ از او جدا شد. او هم اکنون در شرف ازدواج با هنرمندی دیگر به نام آرجون کاپور (بازیگر فیلم مادر خوانده و پسر بانی کاپور) است. این در حالی است که کاپور ۳۳ ساله است و با آرورا ۱۲ سال اختلاف سنی دارد.

سوشمیتا سن

زوج دیگری که در اخیراً سر و صدای زیادی در بالیوود به پا کرده اند، سوشمیتا سن و کدل هندی روهمان شاو است. سوشمیتا هنرپیشه متولد حیدر آباد هند است که از سال ۱۹۹۴ در سینمای هند فعالیت حرفه‌ای خود را شروع کرده است. او در ماه نوامبر سال گذشته ۴۳ ساله شد و قصد دارد با روهمان مدل ۲۷ ساله هندی ازدواج کند و اختلاف سنی عجیب و غریب ۱۵ ساله را رقم بزند.

پریانکا چوپرا

او بازیگر معروف فیلم‌های سینمایی همچون «دان ۱، دان ۲ و کریش» و چهره مشهور بالیوود است. او در دسامبر سال گذشته با بازیگر و خواننده آمریکایی به نام نیک جوناس ازدواج کرد. آخرین اثر سینمایی جوناس فیلم «جومانجی؛ به جنگل خوش آمدید» است که با دواین جانسون و کوین هارت همبازی بود. نیک جوناس ۲۶ سال دارد و از پریانکا ۱۰ سال کوچک‌تر است.

اورمیلا ماتوندکار

اورمیلا در سال ۲۰۱۶ با محسن اختر میر طاهر تاجر هندی ازدواج کرد. ماتودانکار ۴۵ ساله با محسن اختر ۳۶ نیز با یکدیگر ۱۰ سال اختلاف سن دارند.

آیشواریا رای

این بازیگر هندی دختر شایسته جهان در سال ۱۹۹۴ است و از جمله آثار سینمایی وی می توان به عروس و تعصب، دوداس و پلنگ صورتی ۲ اشاره کرد. او ۴۵ سال سن دارد؛ در سال ۲۰۰۷ با پسر ۴۲ ساله آمیتاب پاچان به نام آبشیک پاچان بازیگر برجسته هندی ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دختری ۸ ساله به نام آرادیا پاچان است.

* باشگاه خبرنگاران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هفتمین جشنواره بین‌المللی «فیلم شهر» فراخوان داد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هفتمین جشنواره بین المللی «فیلم شهر» توسط موسسه تصویر شهر در تابستان سال ۱۳۹۸ در تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، هفتمین جشنواره بین‌المللی «فیلم شهر» توسط موسسه تصویر شهر در تابستان سال ۱۳۹۸ در تهران برگزار خواهد شد و به همین مناسبت فراخوان هفتمین دوره این جشنواره منتشر شد.

هدف از برگزاری این جشنواره ترسیم و ترویج الگویی مناسب برای زندگی شهری و صنعتی امروز، منطبق با فرهنگ ایرانی- اسلامی با پایبندی بر اصول اخلاق در چارچوب خانواده و زندگی جمعی برای کشور ایران و منطقه و همچنین فرهنگ زندگی شهری در اقصی نقاط کشور و جهان با دعوت از هنرمندان و کشف و معرفی استعدادهای درخشان در پنج بخش  «مسابقه سینمای ایران»، «مسابقه سینمای بین الملل»، «مسابقه محله»، «مسابقه تبلیغات و اطلاع رسانی سینمای ایران» و «بخش جنبی»  است.

 مسابقه سینمای ایران:

بخش مسابقه سینمای ایران شامل آثار «سینمایی»، «سریال»، فیلم های «داستانی»، «مستند» و «پویانمایی» است.

 مسابقه سینمای بین‌الملل:

بخش بین‌الملل هفتمین جشنواره «فیلم شهر»،  با هدف شناسایی آثار خلاق و تاثیرگذار سینمای جهان در حوزه شهر و ایجاد فضایی برای تبادل تجربه ها و ایده ها میان شهرهای جهان، در دو بخش مسابقه بین‌الملل و ویژه برگزار  می شود.

بخش محله:

بخش محله هفتمین جشنواره بین المللی «فیلم شهر» با هدف ثبت آثار خلاقانه و فیلم های زیبا و تأثیرگذار از زوایای مختلف شهرهای ایران  و تهران، در دو بخش مسابقه و ویژه برگزار می شود.

مسابقه تبلیغات و اطلاع رسانی سینمای ایران

جشنواره «فیلم شهر» در جهت اعتلای سینمای ایران و ارتقاء سطح کیفی تبلیغات و اطلاع رسانی و همچنین ترغیب و تشویق هنرمندان این عرصه، اقدام به برگزاری مسابقه در بخش‌های عکس، پوستر، لوگو، عنوان بندی، آنونس و تیزر فیلم های بخش «مسابقه سینمای ایران»، شامل آثار سینمایی، ویدیویی و سریال با موضوعات جشنواره می کند.

ثبت‌نام اینترنتی از طریق سایت جشنواره و شروع ثبت نام آنلاین و ارسال آثار از ۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۷ و آخرین مهلت ثبت نام و تحویل نسخه بازبینی، پایان فروردین ماه ۱۳۹۸ است.

هفتمین جشنواره بین المللی «فیلم شهر»  به دبیری هاشم میرزاخانی در تابستان سال ۱۳۹۸ در تهران برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه «چهل سال اسناد تئاتر ایران» افتتاح شد/ رونمایی از ۴ کتاب تئاتر فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم افتتاح نمایشگاه چهل سال اسناد تئاتر ایران و رونمایی از ۴ عنوان کتاب سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در پنجمین روز این جشنواره در موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، عصر روز جمعه ۲۶ بهمن مراسم افتتاح نمایشگاه چهل سال اسناد تئاتر ایران و رونمایی از ۴ عنوان کتاب چاپ شده در جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران و جمعی از هنرمندان و مدیران ستادی جشنواره در موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار شد.

در ابتدای این مراسم با حضور مریم معترف از ۴ عنوان کتاب «تئاتر ایران» نوشته آدولف تالاسو و ترجمه جلال ستاری، «تماشا در عصر صفویه» نوشته ژان کالمار و ترجمه یداله آقاعباسی، «بیداری» نوشته ژولیان گارنر و ترجمه داود دانشور و «تئاتر انقلاب؛ مجموعه مقالات سمینار پژوهشی تئاتر پس از انقلاب اسلامی» با گردآوری حامد سقایان رونمایی شد.

در ادامه نادر برهانی مرند دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اعلام کرد که این کتاب ها با همت نصراله قادری مدیر بخش انتشارات جشنواره سی و هفتم منتشر شده اند.

وی در بخش دوم این مراسم که اختصاص به افتتاح نمایشگاه چهل سال اسناد تئاتر ایران داشت، اظهار کرد: این نمایشگاه شماره صفر اسناد چهل سال تئاتر ایران است و چون اولین نمایشگاه است کامل نیست. این نمایشگاه سرآغازی برای پژوهشگران تئاتر و هنرهای تجسمی است تا در این حوزه فعالیت را ادامه دهند.

برهانی مرند با اشاره به اینکه اسناد تئاتر در دهه ۸۰ و ۹۰ به خاطر گسترش فضاهای مجازی بیشتر در دسترس بوده اند، افزود: در این نمایشگاه تأکید بر اسنادی است که اثر کمی از آنها در فضای مجازی وجود دارد.

دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در ادامه سخنان خود یادآور شد: در این نمایشگاه وقایع ملی و رویدادهای تئاتری در شهرستان ها هم کمتر منعکس شده زیرا در فرصت ۱۰ ماهه ای که در اختیار داشتیم مجال کافی برای جمع آوری این اسناد وجود نداشت ولی هنرمندان و پژوهشگران تئاتر در شهرستان ها می توانند این راه را ادامه دهند.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه چهل سال اسناد تئاتر ایران اسناد مربوط به افراد دبیرخانه جشنواره سی و هفتم، اداره کل هنرهای نمایشی و افراد منصوب به آن ها استفاده نشده است، گفت: تنها عکسی از بنده و چند دوست دیگر متعلق به سال ۱۳۶۹ و نهمین جشنواره تئاتر فجر در نمایشگاه وجود دارد که نشان می دهد ما در آن زمان راهنمایان فرهنگی و هنری جشنواره بوده ایم.

برهانی مرند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری ۴ نشست پژوهشی تاریخ شفاهی تئاتر ایران، توضیح داد: این نشست های که به بررسی ۴ دهه تئاتر ایران می پردازند، قرار بود مکمل این نمایشگاه باشند ولی به دلیل اینکه امکان برگزاری این نشست ها در فضای نمایشگاه وجود نداشت با فاصله و در تالار مشاهیر تئاتر مجموعه تئاتر شهر برگزار می شوند.

وی در پایان از تلاش های ابراهیم حسینی و همکارانش برای گردآوری اسناد و مدارک و برپایی نمایشگاه چهل سال اسناد تئاتر ایران قدردانی کرد.

در ادامه با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی و نادر برهانی مرند دبیر جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر، نمایشگاه چهل سال اسناد تئاتر ایران افتتاح شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آبیار: جهان به موضوع افراط‌گرایی و نگاه رادیکال مبتلا است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان “شبی که ماه کامل شد” با اشاره به اینکه هنوز زمان اکران عمومی مشخص نیست، گفت: باورم این است که نباید از لفظ «ریگی» استفاده کنیم، بهتر است بگوییم خانواده عبدالمالک.

به گزارش سینماپرس، نرگس آبیار، کارگران فیلم «شبی که ماه کامل شد» با حضور در برنامه پارک شهر، رادیو تهران درباره مهمترین اتفاق زندگی اش گفت: مهمترین اتفاقی که در سال ۹۷ برای من ساخت فیلم « شبی که ماه کامل شد » است و در درجه دوم دریافت سیمرغ است.

وی در پاسخ به اینکه تهیه کننده فیلم نیمروز چند روز گذشته توئیت کرده است که فیلمنامه ای را درباره ماجرای ریگی به یک تهیه کننده آقا دادم اما بدون مطالعه نپذیرفت و گفت که زندگی ام را بیشتر از این ها دوست دارم. چه شد که یک کارگردان خانم به سمت ساخت چنین فیلمی رفت، گفت: یکی از دلایل من برای ساخت این فیلم بود که ماجرای مردم بلوچ را از اتفاقات گرایش های تندرو افراطی اسلام گرا جدا کنیم. همچنین ماجرای قوم ریگی را از این ماجرا جدا کنیم. ریگی یک طایفه بزرگ است که سابقه مبارزه با استعمارگرها را دارد. بنابراین نباید از لفظ «ریگی» استفاده کنیم. بهتر است بگوییم خانواده عبدالمالک.

آبیار گفت: طایفه ریگی اصالت ۱۰۰۰ ساله دارند. این موضوع حساسی است که جهان به آن مبتلا است. جهان به موضوع افراط گرایی و نگاه رادیکال مبتلا است. نگاه رادیکال در هر دنیایی وجود دارد و جهان از این موضوع رنج می برد. در حال حاضر زمان مناسبی بود که یک فیلم ساز به سمت چنین موضوعی برود و فیم بسازد.

کارگردان « شبی که ماه کامل شد» در پاسخ به اینکه چگونه این حجم از اطلاعات را برای نگارش فیلمنامه و ساخت آن تهیه کردید افزود: حجم عجیبی از اطلاعات نبود. یک جاهایی را بر اساس حدس و گمان و تخیل خودم پیش رفتم. اما اطلاعات عمده مواردی بود که تمام جراید و روزنامه ها پیش از این درباره آن نوشته بودند. من به روزنامه های خارجی به عنوان منبع نگاه کردم. علاوه بر این در داخل ایران چند نفر بودند که اطلاعات خوبی در این زمینه داشتند و من از آنها هم استفاده کردم . اما آنها هم تا حدی به من اطلاعات ارائه کردند و من مجاز نبودم بیشتر از این اندازه از آنها سوال کنم. این حجم از اطلاعاتی که داشتم را سازماندهی کردم و تلاش کردم بخشی از تخیل خودم را در کار استفاده کنم.

آبیار درباره انتخاب الناز شاکردوست و هوتن شکیبا گفت: از روز اول به انتخاب خانم شاکر دوست فکر کرده بودم. تلاش داشتم که تمام بازیگران چهره نباشند. اما از یک جایی به بعد تصمیم گرفتیم که نقش اول زن را از میان چهره ها انتخاب کنیم. من به سراغ خانم شاکر دوست رفتم، بعد از صحبتی که با ما داشتند دچار سانحه شدند. من آن زمان به گزینه های دیگر هم فکر کردم اما در نهایت به خود ایشان رسیدیم. به هر حال کسانی که کارهای من را می شناسند می دانند باید یک چهره دیگری از خود نشان دهند. چه بسا خانم صدر عرفایی نیز در این فیلم زحمت بسیاری کشیدند. خیلی با محلی ها نشست و برخواست داشتند به خاطر اینکه بتوانند چهره متفاوت از خود به جای بگذارند.

وی افزود: من در فیلم نفس از بازیگران تئاتر استفاده کردم و جواب گرفتم. این اتفاق خوبی است اگر برای هم فیلم سازان رقم بخورد و از بازیگران تئاتر هم استفاده کنند. در ابتدا قرار بود با آقای سیدی کار کنیم، اما بنا به دلایلی موفق نشدیم. کارهای آقای شکیبا را در تئاتر دنبال می‌کردیم. بحث داشتن لهجه برای من مهم بود و آقای شکیبا توانایی بسیار خوبی در اجرای لهجه های مختلف دارند، ایشان را انتخاب کردیم.

آبیار درباره اینکه چطور توانستید گویش ها را در بازیگران اجرا کنید گفت: الناز شاکر دوست خیلی راحت موفق شد آنچه که مد نظر من بود در گویش ادا کند. کمی تمرین کردند و بازیگر بسیار دقیقی هستند در روزهای تمرین با وجود مشکلاتی که در کمر داشتند حضور داشتند و تمرین کردند.

وی در پاسخ به اینکه عده ای اعتقاد دارند که الناز شاکر دوست در دقایق اول با لهجه قمی صحبت می‌کرد و در بقیه کار به لهجه اصلی رسید گفت: این را قبول ندارم. به لهجه وارد هستم و کاملاً متوجه می شوم که کجای کار کودش دَر می رود. لهجه ای که از قمی می خواستیم یک ته مایه بود. حتی مادرش هم به این اندازه غلیظ نیست. اینها سال ها است که ساکن تهران هستند. لهجه دیگر ندارند. بلکه ته مایه ای وجود دارد. الناز شاکردوست اندازه را کاملاً رعایت کردند.

کارگردان فیلم «شبی که ماه کامل شد» افزود: بازیگر دیگر آرمین رحیمیان است که از تئاتر شروع کرده که لهجه را به خوبی ادا کردند. بازیگر دیگر امین میری است که باز هم از بازیگران تئاتر است که نقش دایی نورالدین را بازی می‌کردند که خداروشکر در نقش خود بسیار موفق باشند.

وی در پاسخ به این سوال که بسیاری اعتقاد دارند سکانس های «شبی که ماه کامل شد» مردانه است. این قدرت از کجا آمد افزود: من جنسیت برای این ماجرا قائل نیستم. ساخت سکانس های احساسی بسیار سخت تر از سکانس های اکشن است. سکانس های اکشن یک توانایی بدنی می خواهد. اما خداروشکر خدا این توان را داده بود. اما سکانس آخر کار و سکانس های حسی بسیار سخت بود و من استرس بسیاری داشتم. اما نباید این کار را زنانه و مردانه کرد. ما یک تیم بودیم که با هم این کار را ساختیم. اما همسر هم کنارم بودند و دلگرمی از ایشان می گرفتم.

آبیار در پاسخ به اینکه رقبای سختی داشتید، تصور می کردید که فیلمتان اینقدر مورد استقبال قرار بگیرد گفت: خدا را شاکرم که گروه ما در همچین سالی توانست موفقیت کسب کند. از زبان دوستان موثق بسیار شنیدم که فیلم های خوبی امسال در جشنواره بود. من هم همان روز اعلام کردم که به نمایندگی از دوستان دیگر این جایزه رادریافت می کنم. دریافت جایزه برای فیلم من از ارزش کار دوستان کم نمی کند.

وی درباره پول های مشکوک به سینما گفت: من سر در نمی یارم. هیچ کدام از فیلم های من با بودجه دولتی به آن معنا نبوده است. تنها بخشی از فیلم «شیار۱۴۳» را با کمک لجستیک مس سرچشمه ساختیم. بخشی از فیلم «نفس» را هم با حمایت فارابی ساختیم.بسیاری از دوستان با بودجه دولتی فیلم می سازند بسیاری انتقاد می کنند که این بودجه دولتی است. اگر بابخش خصوصی هم همکاری کنند باز انتقاد می کنند. می خواهم بگویم که باید این حرف ها را رها کنیم. مهم خروجی کار است که چه فیلمی ساخته می شود. ما تمام تلاشمان را می کنیم که فیلم خوبی ساخته می شود. بخش اقتصادی به کارگردان و بازیگران ارتباطی ندارد. تا حدی تهیه کننده باید پاسخگو باشد. من به عنوان کارکران تمام تلاشم را می کنم که هنر کارگردانی را به کار ببرم و یک فیلم خوب بسازم.

آبیار درباره اینکه چرا از نویسندگی فاصله گرفته اید و نمی خواهید به دنیای نویسندگی باز گردید گفت: من تا ساخت« نفس» هم می نوشتم و کارهایم به چاپ هم می رسید. فاصله من از نوشتن به اندازه ای فیلمی بود که ساختم. فیلم « نفس» هم بر اساس یکی از رمان های من ساخته شده است. هرگز ادبیات برای من فراموش نمی شود.

وی درباره پروانه نمایش فیلم و زمان اکران فیلم « شبی که ماه کامل شد» اطلاع دارید افزود: متأسفانه خیر. خبر ندارم. این موضوع را تهیه کننده خبر دارد.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری «فصل رویش» در نکوداشت چهره‌های هنری – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرهنگسرای انقلاب اسلامی فردا (شنبه ۲۷ بهمن) میزبان آیین نکوداشت تنی چند از نیروهای متعهد در حوزه های مختلف سینما، انیمیشن، مستند و تلویزیون می شود.

به گزارش سینماپرس؛ آئین نکوداشت «فصل رویش» با تقدیر از رضا برجی عکاس و مستندساز، سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده سینما، حسن شمشادی خبرنگار و فعال رسانه‌ای، جلیل سامان نویسنده و کارگردان، محسن مقصودی تهیه کننده و مجری سیما و هادی محمدیان کارگردان انیمیشن شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ و به همت فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

در این آئین سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مهدی سالم رئیس شبکه امید و سیدمرتضی فاطمی تهیه‌کننده و فعال رسانه‌ای از جمعی از رویش‌های انقلاب اسلامی تقدیر می‌کنند.

در آئین نکوداشت فصل رویش محمدحسین حقیقی به اجرای ترانه سلام به آینده می‌پردازد. اجرای «فلش ماب» این ترانه در فرودگاه مهرآباد با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی همراه بود و این سرود را به یکی از پرطرفدارترین سرودهای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بدل کرد.

از دیگر بخش‌های هنری این آئین، اجرای سرود چهلمین قرار گروه سرود صفیر عشق است. این گروه نوجوان به اجرای سرودی که ویژه چهلمین سالگرد تولید شده می‌پردازد که شاعر آن قاسم صرافان است و امید رهبران آهنگسازی آین اثر را بر عهده داشته.

این آئین شنبه ۲۷ بهمن‌ماه ساعت ۱۶ در محل فرهنگسرای انقلاب اسلامی به نشانی؛ بزرگراه شهید نواب صفوی، تقاطع پل کمیل، ابتدای کمیل شرقی برگزار می‌شود.

ورود تمامی علاقمندان به فرهنگ و هنر در این نشست آزاد است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره ۵۵۴۰۸۶۶۴ تماس بگیرید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بی‌اخلاقی امروز در صحنه تئاتر ما موج می‌زند – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری فارس: مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: بزرگ‌ترین‌های شاهکارهای ادبی دنیا همه مکارم‌الاخلاق هستند. به تعبیر رهبری «بینوایان» دینی‌ترین رمان دنیاست، حال اگر بخواهیم ادای غرب را هم دربیاوریم، نباید بی‌اخلاق باشیم، بی‌اخلاقی امروز در صحنه تئاتر ما موج می‌زند.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر است، وی نمایش‌های زیادی را در گونه‌های مختلف به ویژه مذهبی و آیینی در ایران و دیگر کشورها به صحنه برده است.

زارعی هم اکنون نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» را بر صحنه تئاتر فجر دارد، وی اخیرا مهمان ما در خبرگزاری فارس بوده، درباره این دو سال و اندی فعالیت خود در حوزه هنری می‌گوید: آدمی نیست پشت میز بنشیند یا در جایی باشد و کار نکند، مگر اینکه جبر زمانه مانع کار شود! مثلا اینکه مشکل مالی داشته باشد، هر چند یک مدیر جهادی نباید هیچوقت لنگ پول بماند.

وی معتقد است که تئاتر فجر ما هر چه باشد برآیند تئاتر امروز ما است و اگر وضعیت بهتری می‌خواهیم می‌بایست هزینه بیشتری هم بکنیم.

زارعی با نقد شرایط تئاتر خصوصی می‌گوید: تئاتر خصوصی به تئاتری می‌گویند که سالن تمرین، اجرا، مطالعات، کارگاه دکور، لباس و … داشته باشد، اینکه ما زیرشیروانی و زیرپله را بلک باکس کنیم، چند صندلی بگذاریم بدون هیچ امنیتی، تهویه مناسب یا راه خروجی اضطراری، تئاتر خصوصی نمی‌شود!

*در ارتباط با جشنواره تئاتر فجر نظرتان را می‌خواهم بدانم با توجه به اینکه از هر شهری نمایندگانی به فجر معرفی می‌شوند، چقدر فکر می‌کنید کارهایی که هر ساله در جشنواره اجرا می‌شود، تابلویی از تئاتر ایران است یا اینکه در حد ظرفیت جشنواره بین‌المللی است؟

ببینید حتی اگر اینطور نباشد باز هم مقصر جشنواره فجر و دست اندرکاران آن نیستند، بلکه مشکل تئاتر مملکت است، بهرحال جشنواره بین‌المللی فجر آیینه تمام نمای یک سال فعالیت حرفه‌ای، دانشجویی و‌ آماتوری کشور است، عوامل جشنواره دست به انتخاب بهترین‌های طول سال می‌زنند و سعی می‌کنند موجودیت تئاتر کشور را در این ویترین قرار دهند.

بنابراین اینطور نیست که بگوییم مثلا جشنواره فجر بودجه کلانی با بیست میلیارد پول دارد و هر سال دست به سفارش کارهای خاصی می‌زند و حال ضعف از آن شاهد هستیم و می‌توانیم نقد کنیم که این پول‌ها تکلیفش چه شده است. کارهایی که الان اجرا می شود برآیند تئاتر کشور است اگر ضعیف است و مشکلاتی دارد می‌بایست دولت برنامه‌ریزی درست کند، پول هزینه کند و شرایط را بهبود بخشد.

خصوصی سازی تئاتر ایران الان یک پوسته دروغین است و تئاتر کشور را به قهقرا میکشاند باید فکر عاجلی برای آن شود، واقعا این تئاتر خصوصی نیست که در دنیا شناخته می‌شود.

*چرا؟مگر نه اینکه خیلی‌ها برای راه اندازی همین تئاتر خصوصی شرایط را مثبت ارزیابی می کردند؟

کمپانی‌های تئاتری در اروپا و غرب برای تئاتر خصوصی فعال است، تولید اثر می‌کند و سالی چند نمایش به صحنه می‌برد.

تئاتر خصوصی به تئاتری می‌گویند که سالن تمرین، اجرا، مطالعات، کارگاه دکور، لباس و … داشته باشد، اینکه ما زیرشیروانی و زیرپله را بلک‌باکس کنیم، چند صندلی بگذاریم بدون هیچ امنیتی، تهویه مناسب یا راه خروجی اضطراری تئاتر خصوصی نمی‌شود!

اگر شهرداری‌ها، ارگان‌ها و نهادهایی که مسئولیت امنیت اجتماعی جانی و مالی مردم را دارند به این مراکز رجوع کنند تک تک این مراکز به دلیل نبود امنیت، راه خروج اضطراری و تهویه مناسب باید تعطیل شونداگر اتفاقی بیافتد همه مردم آنجا آتش می‌گیرند و خدایی نکرده فوت می‌کنند.

همه اینها بکنار، خروجی این تئاترها چیست؟ چه اتفاقاتی آنجا می‌افتد؟ حتی اتفاقات ناگواری هم به لحاظ فرهنگی و اخلاقی در برخی از این تماشاخانه می‌افتد! اینها جای بررسی دارد، تئاترهای خصوصی مردم را به تئاتر بدبین می‌کنند و جایگاه قبلی خود را تئاتر بین مردم ندارد. تئاترهای خصوصی خیلی‌هایشان مغازه شده‌اند پول گروه‌ها را حتی نمی‌دهند، برخی‌هایشان سالانه پول‌هایی به جیب می‌زنند و دیگر برایشان چیزی مهم نیست.

در نهایت خروجی و تأثیر فرهنگی این تئاترها به درد ما نمی‌خورد اصلا از نظر من اینها تئاتر خصوصی نیستند حتی در حد یک سالن تمرین ـ اجرا هم نیستند و نمی‌توان آنها را غیر از چند سالن به تعداد انگشتان دست حتی یک تماشاخانه نامید چرا که کار تولید ندارند و ساختاری برایشان تعریف نشده است.

*شما عضو شورای نظارت و ارزشیابی بر تئاتر هم هستید، برخی امروزه اعتقاد دارند دلیلی بر حضور شورای نظارت بر تئاتر نیست. هنرمند آزاد است هر نمایشی را به هر نوعی به صحنه تئاتر ببرد.

بله برخی تصور می‌کنند شورای نظارتی نباید وجود داشته باشد و هر کاری که می‌خواهند می‌توانند بکنند، دیالوگ‌های رکیک بگویند و میزانسن‌های غیر اخلاقی به صحنه ببرد، برخی مواقع آدم خودش خجالت می‌کشد از برخی میزانسن‌ها و دیالوگ‌ها! به خدا تئاتر قداست دارد در خود اروپا و غرب هم که تئاتر مهدش است ما نمایش زیاد دیدیم که همه اخلاق مدار است مگر برخی کارهای تجربی که آن هم باز شرافتمندانه بوده است.

اما برخی مواقع الان نمایش‌هایی شرم آور با دیالوگ‌های رکیک و رفتارهای زشت روی صحنه م‌یبینیم. همین هفته گذشته یکی از دوستانم آقای توحید معصومی با خانواده‌اش به تماشاخانه‌ای رفته بود. این هنرمند می‌گوید که جلوی چشم و گوش بچه‌اش را می‌گرفته که برخی میزانسن‌هارا نبیند یا برخی دیالوگ‌ها را نشنود! آن هنرمندی که چنین کارهایی را اجرا می‌کند جلوی مادر و خواهر و خانواده خودش هم می‌تواند این فحاشی‌ها را بکند یا میزانسن‌ها را اجرا کند؟ حال ما می‌گوییم اصلا بتواند و انجام دهد نباید مکان عمومی با این رفتارها آکنده شود.

تئاتر مکارم الاخلاق است دین مبین اسلام هم ما را به اخلاق سفارش کرده است در همه ادیان هم  همینطور است حال اگر با اسلام هم کار نداریم لااقل تفکر ایرانیان باستان و زرتشت گفتار نیک، پندار نیک، کردار نیک را رعایت کنیم.

شما به آثار ویلیام شکسپیر، ایبسن، چخوف و دیگران نگاه کنید همه مکارم الاخلاق هستند، همین رمان بینوایان به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری که اگر بخواهند دینی‌ترین رمان دنیا را معرفی کنند، بینوایان ویکتور هوگو را معرفی می‌کنند، این نویسنده که دیگر فرانسوی است اما از مهد فرهنگ و هنر غرب است! ما اگر ادای آنها را هم بخواهیم در بیاوریم، نباید بی اخلاق باشیم.

بی اخلاقی امروز در صحنه تئاتر ما موج می‌زند، خود ما تئاتری‌ها هم بیش از دیگران به تئاتر لطمه زدیم بیش از آن چیزی که ادعا می‌کنیم قوه قضاییه و مجریه و دیگر نهادها لطمه می‌زنند، ما خودمان گزک دست دیگران دادیم.

اینکه از طرف شورای نظارت به ما بگویند این دیالوگ یا حرف زشت در نمایشنامه حذف شود، آیا باید تئاتر ما ساقط شود؟ در بزرگترین نمایشنامه‌های دنیا نمی‌توانیم رفتار و دیالوگ زشت و زننده پیدا کنیم، ما ایرانی هستیم ادعا داریم که عقبه فرهنگی داریم آیا این گفتار یا رفتار نیک بر صحنه تئاتر ما وجود دارد؟

*ما در ماه‌های گذشته حاشیه‌های زیادی در تئاتر داشتیم و بخش اعظم آن هم موضع‌گیری خود هنرمندان علیه شورای نظارت و ارزشیابی یا فعالیت‌های قوه قضائیه است و مباحثی از جمله اینکه تئاتر همین است و تئاتر مشکلی ندارد و اینها حساسیت‌هایشان در تئاتر افزایش پیدا کرده است، از سوی هنرمندان مطرح می‌شود آیا تئاتر ما همیشه همینطور بوده پس چرا همیشه این اندازه حاشیه نداشته است مشکل از سوی چه کسی و چه چیزی است؟

خیر تئاتر ما همیشه همینطور نبوده است من بیست سال است در تئاتر این مملکت کار می‌کنم از زمانی که یک نوجوان چهارده ساله بودم وارد عرصه تئاتر شدم. کجا تئاتر ما اینطور بود؟ والله تماشاگر ما خیلی زیاد بود و جامعه اجتماعی و فرهیخته زیادی ما داشتیم تئاترهای ما گرانسنگ و بالنده بود و به لحاظ موضوع، ساختار و محتوا خیلی قدرتمند تر بود.

با اینکه الان چندین دهه از دهه‌ شصت و هفتاد میگذرد اصلا اینطور نبود که نمایشی روی صحنه برود، رفتار رکیک یک زن یا مرد را روی صحنه شاهد باشیم. ما باید حیا و عفت عمومی را حفظ کنیم، درست است که تئاتر تماشاگر محدودتری نسبت به سینما و تلویزیون دارد اما مجوز این را ندارد که چون تماشاگر محدودی دارد برای جذب مخاطب هر کاری کند یا ضعف کارگردان و مسائل دیگر را از طرق دیگر جبران کند.

رابطه بین هنرمند و شورای نظارت دو طرفه است مثل یک معادله ریاضی یا شیمی که در جدول مندلیف کنش‌ها و واکنش‌هایش وجود دارد. اگر من کوروش زارعی در تولید اثر هنری چارچوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شأنیت جامعه و مردم را را درنظر بگیرم قطعا شورای نظارت با من کنار می‌آید.

به طور مثال شاهد هستیم که یک نمایش توسط دوستان ما در شورا بازبینی شده و مجوز گرفته بعد از چند شب گروه هر کاری که دلشان خواسته کرده‌اند و کار را تغییر داده‌اند، این درست نیست! باور کنید این نظارت در اروپا و آمریکا هم وجود دارد اینطور نیست که فقط در کشور ما وجود داشته باشد. حتی در عرصه نمایش فیلم‌ها هم اینطور است مگر فیلم وسوسه‌های مسیح نبود که تمام پاپ‌های کلیساها را به اعتراض وا داشت و آخر هم کار از صحنه پایین کشیده شد.

من سه ماه پیش در سوریه‌ای که سیستم اداره کشورش لائیک است، نمایشی روی صحنه بردم. در این کشور هر نمایشی امکان اجرا دارد الا کارهایی که تبلیغات ادیان باشد، بهرحال هر کشوری برای خود قانونی دارد. اگر بین هنرمند تئاتر و شورای نظارت هم چارچوب‌ها و همکاری‌ها رعایت شود هیچ مشکلی پیش نمی‌آید و همه در آرامش کار می‌کنند، اینکه در یک نمایش یک دیالوگی حذف شود یا میزانسنی نباشد مگر آسمان به زمین می‌آید؟ پس خلاقیت کارگردان در اجرای نمایشی که مشکلی نداشته باشد در چیست؟

من در دوره‌ای تئاتر کار کردم که در شهرمان اجرای تئاتر زنان ممنوع بود، من هم در نمایشی حضور پیدا کردم که در آن زنی نقش آفرینی می‌کرد به خاطر این اجرا من از مدرسه یک ماه اخراج شدم، اما پس از آن در سال ۷۲ نمایشی را خودم به صحنه آوردم که میبایست کاراکتر زن داشته باشد، نمایشی عاشقانه درباره عشق یک مرد سیاه به زنی از خانواده بالا دست و سفید پوست بود، من با سایه، لباسِ زن تن یک بازیگر مرد کردم و آن را به تصویر کشیدم به خاطر این کار خلاقانه منی که نوجوانی هفده ـ هجده ساله بودم، به عنوان کارگردان برگزیده دوازدهمین جشنواره تئاتر فجر وسط آن همه غول تئاتری انتخاب شدم.

در نهایت خود ما تئاتری‌ها کاری کردیم که مدیر کل هنرهای نمایشی‌مان الان حال خوبی نداشته باشد اگر شهرام کرمی به عنوان یک تئاتری نجیب کنار برود و یک فرد بی‌مربوط اینجا بنشیند چه کار می‌بایست انجام دهیم؟ ما خودمان تیشه به ریشه تئاتر مملکتمان می‌زنیم.

*آقای زارعی اطلاع داریم که چند فیلم سینمایی کار کردید و در پروژه «موسی» نیز حضور خواهید داشت، در این زمینه هم توضیح  می‌فرمایید؟

من روز اولی که از سوی دکتر فاضل نظری برای کار در حوزه دعوت شدم با او شرط کردم که به این شرط می‌پذیرم به حوزه بیایم که جلوی کار هنری‌ام را نگیرید، ایشان هم قبول کردند و خوشبختانه من چند سریال و فیلم سینمایی و تئاتر روی صحنه بردم. امسال من سال خوب و پرکاری داشتم دو فیلم سینمایی کار کردم که یکی فیلم «دوچ» به کارگردانی امیرمشهدی عباس در جشنواره بین‌المللی فیلم کودک اصفهان اکران و برنده سه جایزه شد.

فیلم سینمایی «وقتی آفتاب طلوع می‌کند» به کارگردانی سیدسجاد موسوی کار فنی خود را طی می‌کند و شاید به جشنواره جهانی فجر برسد و قرار است در جشنواره‌های خارج از کشور حضور پیدا کند، چون ساختار خاصی در ژانر تجربی دارد.

نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» با هنرمندان و بازیگران سوری روی صحنه رفت و قرار است در بخش مسابقه بین‌الملل فجر هم روی صحنه برود، ما با بازیگران سوری و ایرانی هم تمریناتی را شرع کردیم و قرار است نوزده و بیستم بهمن ماه بازیگران سوری در تهران به ما بپیوندند و تمرینات مشترک را ادامه دهیم و ۲۵ و ۲۶ بهمن در بخش مسابقه بین‌الملل و انقلاب اسلامی جشنواره تئاتر فجر کار را به اجرا برسانیم.

فیلم سینمایی موسی قراردادش امضا شده، فیلمنامه هم در حال بازنویسی نهایی است و در مرحله دیالوگ‌نویسی است تیم به نوعی آماده است که دوستان اگر بودجه تزریق شود سال آینده در مرحله پیش تولید و کلید زدن کار بروند.

هنوز کاراکتر هیچ کس مشخص نیست چون وضعیت مالی شفاف نیست وقتی گروه کارگردانی در کستینگ می‌رود که همه چیز مشخص شود و کار شروع شود. ولی خب «موسی» از آن پروژه‌های بزرگ سینمای ایران خواهد شد که دنیا به آن خواهد بالید مثل یوسف که همین اتفاق برایش افتاد و همه دنیا آن را تماشا کردند.

*آقای همتیان لطفاً شما هم آماری از وضعیت نمایش‌های حوزه هنری بدهید؟

سال ۹۷، حوزه هنری ۲۷ اجرای عموم داشت که اغلب کارهای صحنه‌ای بودند و هر یک ۲۰ شب اجرا داشتند، در این بین چهار ـ پنج نمایشنامه‌خوانی شنبه‌ها داشتیم. جشنواره‌هایی هم که امسال برگزار کردیم؛ نقالان علوی (۱ تا ۶ شهریور)، جشنواره خرداد، همایش اربعین در سطح بین‌المللی بود و چهار نمایشنامه هم در حوزه به علاوه فصلنامه تئاتر منتشر کردیم.

حوزه هنری به تازگی مشارکت‌هایی هم با جشنواره تئاتر دانشگاهی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و آب و فاضلاب داشته است و قرار است هشت نمایش نیز برای اجرا در فجر تولید شود. الان نزدیک به هشت جلد کتاب زیر چاپ داریم.  بنابراین در این سه سال ما نزدیک به بیست جلد کتاب تولید کردیم.

اجراهای حوزه در همه نوع ژانری از دفاع مقدس و انقلابی تا اجتماعی و کمدی تولید و اجرا بوده است.

*و در نهایت درباره نمایش خورشیدی که از حلب طلوع می‌کند که هم اکنون پس از اجرا در سوریه، در جشنواره تئاتر فجر به صحنه برده‌اید، توضیح دهید…

این نمایش به همت سازمان هنری رسانه‌ای اوج و در راستای اشتراکات و تبادل فرهنگی هنری میان دو کشور ایران و سوریه به کارگردانی بنده و بازی هنرمندان سوریه روی صحنه رفت و چند شب نیز در جشنواره فجر اجرا داریم. مدت اجرای نمایش ما به این شکل بود که از اواخر دهه سوم محرم ۱۰ شب در شهر حلب نمایش روی صحنه رفت و پس از آن یک هفته برای انتقال دکور استراحت کردیم و ۱۰ شب هم در شهر دمشق نمایش روی صحنه رفت.

در شهر حلب اجرا در دیر تاریخی و واقعی داستان نمایش اجرا شد.  ظرفیت فضایی که در حلب ایجاد کرده‌ایم برای تماشاگران چیزی حدود هزار و پانصد صندلی در هر اجرا بود. در دمشق نیز سالن مدنظر ما دو هزار مخاطب در هر اجرا را پذیرا بود و اکنون نیز در تئاتر فجر مشغول به اجرا هستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع