X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

«نامیرا» افراط‌گرایی داعش را به صحنه تئاتر آورده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن سلیمانی در حاشیه تماشای نمایش «نامیرا» گفت: «این نمایش با ساختاری که دارد اگر بخواهد در هر کجای دنیا به اجرا در آید، معناگراست و ویژگی‌های ارتباط با مخاطب را می‌تواند نشر و گسترش دهد.»

به گزارش سینماپرس، نمایش‌های محیطی جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر هر شب در تئاتر شهر، ایرانشهر و دیگر مکان‌های تعبیه شده در حال برگزاری است. یکی از نمایش‌هایی که هر شب در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود، نامیرا به کارگردانی امیرحسین شفیعی است و مورد اقبال عموم قرار گرفته است.

محسن سلیمانی مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به تماشای این نمایش نشست و در حاشیه برپایی آن در گفت‌وگو با یک خبرگزاری عنوان کرد:‌ «نامیرا» یک معضل خاص و تاریخی را درباره افراط‌ گرایی داعش به رخ کشیده و مقاومت جوانان آزادی‌خواه را بسیار زیبا و گویا نشان می‌دهد.

سلیمانی در ادامه گفت: هر چیزی که بخواهد در ذهن‌ها ماندگار شود باید به شکل هنری در آید  و در این میان نمایش «نامیرا» در عین حال که اثری بی‌کلام است و بار معنایی‌اش در قالب هنری تعریف شده، هم گویایی خود در معناگری را حفظ کرده و هم شکل و ساختار فنی خوبی به رخ می‌کشد.

وی اظهار کرد: در «نامیرا» تماشاگر را می‌دیدم که چقدر هم کار را فهمیده و هم از ایده‌پردازی، طراحی‌ها و دکور صحنه لذت برده است. فکر می‌کنم چون مخاطب عام بود و نمایش به شکل خاصی ارائه شده بود همه افراد از آن بهره‌مند شدند.

مدیرعامل انجمن انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیان کرد:‌ این اثر یک معضل خاص و تاریخی را درباره افراط‌ گرایی داعش بر صحنه تئاتر آورده و به نوعی کم نظیر است، چرا که افراط گرایی داعش چیزی نیست که بتوان آن را مخفی کرد. این نمایش با ساختاری که دارد اگر بخواهد در هر کجای دنیا به اجرا در آید، معناگراست و ویژگی‌های ارتباط با مخاطب را می‌تواند نشر و گسترش دهد.

وی درباره تکنیک‌های اجرایی کار بیان کرد: تکنیک‌ها در نمایش  به جا استفاده شده و خیلی نوآوری دارد، به تئاتر روز دنیا نزدیک بود و جاذبه‌های بصری خود را به رخ می‌کشید.

سلیمانی همچنین تاکید کرد: جای تقدیر دارد که برخی از هنرمندان روی مسائل بین‌المللی دست گذاشته‌اند و به شکل تکنیکال و تئاتری از ابزار و امکانات روز دنیا برای انتقال مفاهیم بزرگی که در ذهن نویسنده و کارگردان بوده، بهره گرفته‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش «ویلایی ها» از شبکه قرآن و معارف سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با روز تکریم مادران و همسران شهدا، فیلم سینمایی «ویلایی ها» به کارگردانی منیر قیدی روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می رود.

به گزارش سینماپرس، به مناسبت سالروز وفات حضرت ام البنین (سلام الله علیها) و همچنین روز تکریم مادران و همسران شهدا، فیلم سینمایی «ویلایی ها» با کارگردانی منیر قیدی و تهیه کنندگی سعید ملکان روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می رود.

«ویلایی ها» درباره زنانی است که همسرانشان فرمانده جنگ هستند و در جبهه مشغول دفاع از میهن به سر می برند و آنها نیز در اطراف جبهه در یک شهرک، چشم انتظارشان هستند و حوادث گوناگونی را تجربه می کنند.

در این فیلم ثریا قاسمی، طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، آناهیتا افشار، علی شادمان و صابر ابر و نیز بازیگران کودک امیر علی ایمان وند، علیرضا داوری، هستی فرطوسی، سوگل و سوگند بارانی و آوین منصوری به ایفای نقش می پردازند.

فیلم سینمایی «ویلایی ها» روز سه شنبه ۳۰ بهمن ماه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه قرآن و معارف سیما پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزئیات جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» تشریح شد /اهدای نشان ابوالفضل عالی به یک هنرمند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سید حمید شریفی‌آل هاشم دبیر هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» در نشست خبری این رویداد از اهدای مدال و یا نشان ویژه «ابولفضل عالی» به هنرمندی خبر داد که در مسیر اهداف جشنواره حرکت کرده است.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری هفتمین جشنواره تجسمی «هنر جوان» امروز(یکشنبه ۲۸ بهمن) با حضور سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، سید حمید شریفی‌آل هاشم دبیر هنری هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» و جمعی از اصحاب رسانه در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در ابتدای این نشست ضمن تسلیت به مناسبت شهادت مرزبانان سپاه در استان سیستان و بلوچستان گفت: تلاش داریم تا همزمان با هفتمین روز شهادت ۲۷ مرزبان سپاه پاسداران انقلاب که در جاده خاش ــ زاهدان هدف حمله انتحاری قرار گرفتند نمایشگاهی با تعداد ۲۷ اثر پوستر برگزار کنیم. آثار این نمایشگاه با هنر هنرمندان عرصه گرافیک سراسر کشور در حال آماده سازی است.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به برخی فعالیت‌های سال آینده این مرکز گفت: کتاب سال تصویر سازی و کتاب کارتون و کاریکاتور در هفته هنر انقلاب سال آینده چاپ و منتشر خواهد شد. همچنین نشریه‌ مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری هم که چند سالی تعطیل شده بود بار دیگر فعال می‌شود.

شجاعی در ادامه به برپایی هفتمین جشنواره تجسمی هنر جوان پرداخت و گفت: هفتمین جشنواره تجسمی هنر جوان با توجه جدی به استعدادهای جوان سراسر کشور برای پوشش و حمایت از فعالیت‌های هنرمندان جوان برگزار می‌شود. در این جشنواره هنرمندان جوان و انقلاب شناسایی می‌شوند.

وی افزود: این جشنواره با وقفه ۵ ساله مواجه شد. اما بار دیگر این جشنواره را که رویدادی ارزشمند برای حوزه هنری و هنرهای تجسمی کشور است، زنده کردیم.

شجاعی ادامه داد: بر اساس اهداف والای انقلابی و فرهنگ انقلابی برنامه‌هایی برای هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره داریم. چراکه معتقدیم پیش از جشنواره، همراه با آن و پس از آن جشنواره ادامه داشته باشد و با اختتامیه جشنواره به پایان نرسد و ارتباط با هنرمندان شرکت کننده و جوان را برای رشد هرچه بیشتر آن ها حفظ کنیم.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری افزود: قرار است تا فضای نمایشگاهی جدیدی به فضاهای نمایشگاهی هنرهای تجسمی حوزه هنری یعنی گالری ابولفضل عالی و گالری خانه عکاسان اضافه کنیم. درب ورودی این فضای جدید از سمت خیابان سمیه خواهد بود و گسترش خوبی برای برپایی نمایشگاه دارد.

شجاعی که عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۹۵ را کسب کرده است، ادامه داد: اقتصاد هنر نیز در سال آینده از سوی ما پیگیری می‌شود و در سایت خود نیز قرار است در مورد این موضوع مطالبی قرار دهیم.

شجاعی در مورد پوستر و تندیس این جشنواره گفت: پوستر هفتمین جشنواره تجسمی جوان سوره را استاد علی وزیریان طراحی کرده و تندیس جشنواره را نیز استاد قشقایی ساخته‌اند. البته امروز از پوستر و ماکت تندیس رونمایی می‌شود. تندیس قرار است با جنس مس تا روز برپایی آیین پایانی آماده شود.

وی در پایان گفت: آیین پایانی هفتمین جشنواره تجسمی هنر جوان و اهدا جوایز این رویداد سه‌شنبه ۳۰ بهمن ساعت۱۸ در تالار سوره حوزه هنری برپا می‌شود.

شریفی: راه‌یافتگان به نمایشگاه جشنواره تندیس برنزی می‌گیرند

سید حمید شریفی‌آل هاشم دبیر هنری هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» نیز در این نشست گفت: جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» برای نخستین بار سال ۸۲ یعنی ۱۵ سال پیش برپا شد و بنده برای شروعی دوباره دبیر آن باشم. در آن دوره‌های قبلی با ابوالفضل عالی تصمیم گرفتیم تا برای شناسایی، رشد و تعالی هنرمندان جوان هنرهای تجسمی این جشنواره را راه اندازی کنیم. امروز شاهد بازگشایی مجدد این جشنواره از سوی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و حمایت های سید مسعود شجاعی طباطبایی هستیم.

شریفی افزود: پژوهش و مقاله یکی از بخش‌های این جشنواره است. چرا که هنرهای تجسمی به لحاظ ظرفیت تولید آثار مکتوب و علمی از امکان بالایی برخوردار است. در حالی که آنچنان که باید به آن پرداخته نشده و نمی‌شود.

شریفی افزود: اهدای مدال و یا نشان ویژه «ابولفضل عالی» یکی دیگر از بخش های جشنواره است. این مدال به کسی داده می‌شود که بر اساس اهداف جشنواره معرفی می‌شود. ممکن است این نشان در هر دوره به یکی از هنرمندان هنرهای تجسمی اعم از نقاشی، خوشنویسی، مجسمه سازی و… اهدا شود. هنرمند دریافت کننده این نشان بر اساس تصمیم هیئت داوری هر دوره از جشنواره مشخص خواهد شد.

دبیر هنری هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» افزود: برپایی نمایشگاه و برپایی باشکوه جشنواره یکی دیگر از برنامه‌های ما هست. اما این موضوع هدف اصلی جشنواره نیست. چرا که جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» در پی شناسایی و معرفی هنرمندان به جامعه هنری، فراهم‌سازی بسترهای مناسب برای ارتقا کیفی و کمی فعالیت‌های هنری هنرمندان جوان، افزایش سطح سواد بصری جامعه مردمی کشور و همچنین ایجاد جریان‌های سالم و دغدغه‌مند جهت تعالی فرهنگ و هنر جامعه است.

شریفی در ادامه گفت: انشاالله با برنامه‌های منسجم، مستمر و حمایت‌ها و همکاری‌های هنرمندان این عرصه برای برپایی هرچه بهتر جشنواره و دست‌یابی به اهداف والای آن گام برداریم. هنرمندان در جامعه خود وظیفه دارند تا نکات مثبت و منفی جامعه خود را بیایند و به عنوان هنرمند به آن بپردازند.

وی افزود: در این دوره از جشنواره در نظر داریم تا تندیس جشنواره تهیه شود و به شرکت کنندگان برای یادبود و ایجاد انگیزه اهدا شود.

شریفی ادامه در مورد تعداد آثار دریافتی دبیرخانه جشنواره گفت: مجموع آثار راه یافته به دبیرخانه هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» ۱۱۴۳ اثر است. این آثار از سوی بیش از ۳۳۱ نفر شرکت کننده هنرمند جوان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

وی در همین راستا افزود: ۳۵ اثر در بخش پوستر و تایپوگرافی، ۳۸ اثر در بخش تصویر سازی، ۴۳ اثر در بخش طراحی، ۳۴ اثر در بخش عکس، ۳۸ اثر در بخش کارتون، ۱۷ اثر در بخش کاریکاتور و در بخش مقاله ۴ اثر به نمایشگاه جشنواره راه یافتند.

نگاه ما در این جشنواره حمایتی بوده اما سخت گیری‌های هنری و فنی داشته‌ایم و آثاری که کیفیت لازم را نداشتند حذف شدند. چرا که اهداف تعالی سطح هنری هنرمندان جوان بهتر دنبال شود.

وی با ارائه آماری از جنسیت و شهرهای شرکت‌کنندگان جشنواره گفت: ۱۴۳هنرمند زن و ۱۸۸ مرد در این جشنواره شرکت کردند. حضور جدی و موفق بانوان در این جشنواره مورد توجه است. چرا که نشان می‌دهد با گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی ایران زنان حضوری موفق و سازنده در جامعه دارند. بیشترین شرکت کننده در این دوره از جشنواره را استان تهران و کمترین شرکت‌کننده از استان‌های ایلام و خراسان جنوبی بودند.

شریفی در خصوص جوایز هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» گفت: ۶۴میلیون تومان جوایز برای این جشنواره در نظر گرفته شده است. اما با توجه به حجم آثار مبلغ بزرگی نیست. با این حال ما در تلاش بودیم تا فعلا جشنواره را مجدد زنده کنیم.

وی در مورد ویژه‌برنامه‌های این جشنواره گفت: در برنامه‌های این جشنواره مرتضی اسدی نقاش معاصر ایرانی تقدیر و تجلیل می‌شود. این کار با هدف معرفی ریشه‌های هنرهای تجسمی کشور برای جوانان است. قرار است تا در هر دوره جشنواره از هنرمندان پیشکسوت معاصر هنرهای تجسمی تجلیل و آنها را به هنرمندان جوان جهت الگوی‌برداری و ایجاد انگیزه معرفی کنیم.

شریفی در پایان افزود: فضاهای لازم برای برپایی گسترده نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی در حوزه هنری با پی‌گیری‌های سید مسعود شجاعی طباطبایی در حال آماده شدن است.

در پایان این نشست از ماکت تندیس و پوستر این جشنواره رونمایی شد.

گفتنی است، هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» روز سه شنبه ۳۰ بهمن ماه با معرفی برگزیدگان در آیین اختتامیه و برگزاری نمایشگاهی از آثار راه یافته به کار خود پایان می‌دهد. این رویداد هنری به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر با همکاری مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شمارش معکوس راه یابی منتخبان آرای مردمی به مرحله نهایی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر روابط عمومی معاونت سیما از جزئیات جدید جشنواره تلویزیونی جام جم و زمان باقی مانده مرحله مقدماتی آرای مردمی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، حمید خواجه‌نژاد مدیر روابط عمومی معاونت سیما ظهر امروز یکشنبه ۲۸ بهمن‌ با حضور در برنامه «خیابان جام‌جم» شبکه سه سیما درباره جشنواره تلویزیونی «جام‌جم» گفت: شناسایی نقاط قوت، استعدادهای جدید در برنامه سازی و حمایت از آنها و از سوی دیگر آشنایی مردم و مسئولان با تلاش برنامه سازان ساختارهای مختلف و اقدامات بزرگ تلویزیون یکی از ثمرات برگزاری جشنواره «جام جم» است.

مسئول کمیته اطلاع رسانی پنجمین جشنواره تلویزیونی «جام جم» تصریح کرد: مخاطبان برای رای دهی و انتخاب از بین ۱۴۲ اثر و هنرمند بخش مردمی تا پایان هفته مهلت دارند.

وی افزود: افزوده شدن بخش مردمی به این دوره از جشنواره رویکرد مشارکتی و تعاملی مخاطبان به عنوان اصلی‌ترین سرمایه رسانه ملی را دنبال می کند که نتیجه آن موجب افزایش اعتماد به رسانه است.

خواجه نژاد با اشاره به اختصاص سه باکس نمایشی شبانه در شبکه های سیما گفت: سال ۹۵، ۲۳ عنوان سریال شامل ۴۹۶ قسمت؛ سال ۹۶ ، ۳۳ عنوان سریال شامل ۷۹۷ قسمت و تا پایان آذر سال ۹۷؛ ۲۴ عنوان سریال شامل ۷۲۹ قسمت روی آنتن رفته است.

وی در پایان با اشاره به آمار داوری ۶۳۷ اثر در کمیسیون های ده گانه و ۱۴۲ اثر در بخش مردمی گفت: جشنواره «جام جم» با این حجم از آثار بزرگ ترین جشنواره و رویداد فرهنگی رسانه ای کشور محسوب می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«u-ture2» نمایشی برگرفته از آیات قرآن/ تأکید بر «حق‌الناس» و اندیشه‌های بنیانگذار انقلاب – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری فارس: داریوش نصیری کارگردان نمایش خیابانی «u-ture2» که در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، گفت: پیش از انقلاب اسلامی ما پایمال شدن حق‌الناس و بی‌قانونی زیادی را شاهد بودیم، به همین دلیل بخشی از کار کمدی سیاه فضای آن دوران است.

داریوش نصیری، بازیگر و کارگردان تئاتر، فارغ التحصیل رشته کارگردانی سینما و ارتباطات است. او به عنوان نویسنده، بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر فعالیت کرده و نمایشنامه‌ها و فیلمنامه‌های زیادی دارد که بسیاری از آنها در جشنواره‌های داخلی و خارجی برگزیده شدند.

آخرین اجرای نصیری، نمایش «نام من ایران» است که در سیزدهمین جشنواره تئاتر هایفست نیز حضور داشت. وی هم اکنون نمایش ««u-ture2» را برای اجرا در محوطه تئاتر شهر آماده کرده است. درباره اجرای این نمایش با نصیری به گفت‌وگو نشستیم:

*در ارتباط با محتوای نمایشتان که مرتبط با مفاهیم دینی هم هست، توضیح بفرمایید؟

من فتح باب صحبتم را با شعر مولانا (غزل ۴۴۱ ـ دیوان شمس) می‌کنم:

دی شیخ با چراغ گشت گرد شهر /کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست

گفتند یافت می نشود جسته‌ایم ما/ گفت آنکه یافت نشود، آنم آرزوست

شروع کار ما هم واقعا با همین شعر مولانا است. انسانی که آرزوی مولانا است چه انسانی است؟

نقطه عطف نمایش ما سال ۵۷ است. البته فضای آنارشیستی و ناهمگون پیش از آن هم بخشی از کار ما است که شبیه یک کمدی سیاه می‌شود و سپس فضای بعد از آن و دفاع مقدس، ایران در راه سازندگی و ایستادگی مردم ایران نیز مدنظر قرار گرفته است.

همه اینها با توجه به همین دو بیت مولانا، آیات قرآنی و اصل ۵ قانون اساسی راجع به ولایت پذیری، فرازی از زیارت عاشورا آنجا که می‌گوید «اللهم الرزقنی شفاعت الحسین یوم الورود» و سه نکته از صحبت‌های امام خمینی (از دامن زن مرد به معراج می‌رسد ـ نگذارید این انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیافتد ـ ما تا آخر ایستاده ایم) اینها در حقیقت بحث محتوایی کار ما را شکل می‌گیرد.

*آموزه قرآنی این نمایش چیست؟

تأکید ما بحث حق الناس است. آنچه از حق الناس و پایمال شدن حق مردم تا بی قانونی پیش از انقلاب سال ۵۷ شاهد بودیم کار ما را در بخش‌هایی به فضای کمدی سیاه تبدیل کرده است.

تبلور آیات قرآنی و انسان مدنظر قرآن کریم از آیات سوره‌های بقره، حمد و مؤمنون استخراج شده است. اینکه انسان متعالی مدنظر خداوند چه انسانی است، انسانی که قرار است یک حرکت متعالی را در جامعه شروع کند، چه نوع انسانی است؟ شعر مولانا هم همین موارد را تأکید دارد. بنابراین انسان مدنظر ما از هابیل و قابیل شروع می‌شود تا به انسان‌های فعلی می‌رسد. 

در نمایش ما شیخی وجود دارد که در روز روشن با چراغ به دنبال انسان می‌‌شود. بنابراین در ظاهر نمایش قصه خاص خود را جلو می‌برد و خیلی هم مورد استقبال و توجه مخاطب قرار می‌گیرد اما در زیر متن همه این موارد یکه گفتم در آن رعایت شده است.

*پس می‌توان ژانر کار را دینی محسوب کرد؟

بهرحال هر اثری دو وجه دارد. یک ظاهر و دوم باطن. پیام ظاهری آگاهی است که اثر به ما می‌دهد و درونی نیز معرفت و شناخت است. به نظر من از هر زاویه‌ای می‌توان به یک اثر هنری نگاه کرد حتی اثری که به نظرمان نمی‌آید دینی است و می‌تواند دینی باشد. نمایش «u-ture2 هم خالی از این لطف نیست. در این نمایش علاوه بر آن‌که با مقوله و مفاهیم قرآنی بیش‌تر آشنا می‌شویم، مسائل و معضلات اجتماعی هم بررسی می‌شوند.

نمایش ما رویکردهای روانشناسی و جامعه‌شناسی دارد. قوانین شهروندی در آن حاکم است، مسوولیت‌های اجتماعی که هر انسان نسبت به انسان دیگر دارد، ارتباطات انسانی که هر انسان در تقابل با دیگران و خودش و جهان هستی دارد، همه در بضاعت خود مطرح و بررسی می‌شوند. 

*این نمایش را در راهپیمایی ۲۲ بهمن هم اجرا کردید؟

بله با حضور پرشور مردم، اتفاق خوبی هم برایمان رقم خورد و بخش‌هایی از کار را در راهپیمایی اجرا کردیم و خوشبختانه استقبال خوبی هم از آن شد.

*به لحاظ اجرایی از چه شیوه‌ای استفاده کردید؟

به جهت اجرایی ما از سیستم فاصله گذاری برشت استفاده می‌کنیم و در کنار این شخصی که با چراغ به دنبال انسان‌ها می‌گردد نیز ما سه گروه از دانشجوها را داریم که اینها با وسایل ابتدایی دم دستی در خیابان مثل پیت حلبی روغن استفاده و روی آن می‌زنند و مردم را برای نمایش دعوت می‌کنند، این فاصله گذاری تا انتهای کار وجود دارد.

*جناب نصیری گروه نمایشی این کار چه کسانی هستند و چطور انتخاب شدند؟

برای اجرای این نمایش من با چهل نفر از دانشجویانم کار را شروع کردم، اینها پروژه کلاسی ترم قبلشان در کلاس نمایش خیابانی را می‌گذراندند که اکنون هم به جشنواره فجر راه پیدا کرده است. دو سال قبل هم من با ۲۵ نفر از دانشجویانم در زمینه آیات قرآنی کاری را انجام دادیم.

برای اجرای بهتر این نمایش من از مسئولان جشنواره درخواست کردم که کار ما را انتهای جشنواره بگذارند چرا که ما از ابتدای دی ماه هر روز نزدیک به سه ساعت تمرین داشتیم تا کار را به خوبی به جشنواره برسانیم. حال قرار است اجرای ما پنج شنبه و جمعه (دوم و سوم اسفند ماه) ساعت ۱۶ در محوطه تئاتر شهر باشد.

*نمایش دکور ویژه‌ای دارد؟

خیر، ما از وسایل ابتدایی در خیابان مثل پیت حلبی ، شمشیرهای چوبی حتی در بخش دفاع مقدس پارچه قرمز رنگ کف خیابان استفاده کردیم. بنابراین از کمترین امکانات بیشترین محتوا را به مخاطب می‌رسانیم که شاید در ظاهر و صورت این پیام ساده بیاید اما در متن اصلی محتوا و مسائل گفته شده، خیلی مهم هستند.

 چندی پیش هم یک بازبینی برای ناحیه مقاومت بسیج ابوذر از سپاه استان تهران رفتیم تا آنها هم در این کار با ما مشارکت داشته باشند، علاوه بر این مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز با ما مشارکت دارند. زمانی که اینها کار ما را دیدند خودشان مفاهیمی که منتقل می‌شود را به چشم دیدند و کار را ارزنده دانستند.

*بخش پایانی نمایش به چه صورت است؟

در بخش پایانی نمایش آدمیزاد محاکمه می‌شود، اینجا مشخص می‌شود که انسان خاطی نه قوانین الهی و نه قوانین انسان برای انسان را رعایت می‌کند و علت هرج و مرج دنیای فعلی هم همین است که انسان‌ها نه قوانین خداوند و نه قوانین خود را رعایت می‌کنند.

*بعد از جشنواره، نمایش به اجرای عمومی می‌رسد؟

ان‌شاءالله. با کمک  اداره کل هنرهای نمایشی حوزه هنری،کوروش زارعی و توحید معصومی مقدمات اولیه کار مهیا می‌شود. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جامعه امروز و اهمیت سینمای کوتاه و ثانیه ای – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای از ۸ تا ۱۰ اسفند در تهران برگزار می شود. جشنواره ایی که هم به لحاظ شکلی و هم به لحاظ ساختارهای درونی و محتوایی با بسیاری از جشنواره های سینمایی و هنری کشور متفاوت است.

این جشنواره انگشتش را روی حساسترین و کاربردی ترین بخش مدیوم سینما گذاشته است. سراغ فیلم ها و سریال های پر طمطراق نرفته است. به حسب ضرورت و اضطرار امروز جامعه و جهان دریچه ایی باز کرده است تا از کارکردها و ظرفیت های تصویر و مدیوم فیلم و سینما در متن جامعه امروز بهره گیرد.

فیلم های کوتاه ۱۰۰ ثانیه ای. آن هم در عصر رشد و گسترش شبکه های اجتماعی و دنیای سیال دیجیتال.

جریان آسان و فراگیر تولید فیلم‌های کوتاه باعث شده تا ده‌ها و صدها فیلم کوتاه بی‌اهمیت و «لاوجود» در طول سال ساخته شوند. با دوربین های حرفه ای یا امکانات غیرحرفه ای، ابتدایی و حتی با موبایل.

چشم انداز آمار نشان می‌دهد که سالانه بیش از سه تا پنج و به روایتی هفت هزار فیلم کوتاه سازمانی یا خودجوش در کشور تولید می شود. این اتفاق بزرگی است. خیلی از این آثار شاید شرایط حتی یک بار دیده شدن را هم نداشته باشند. بسیاری به دلیل دشواری ورود موفق به عرصه های حرفه‌ای و جشنواره فقط در دایره محدود خانواده‌ها و دوستان دیده می شوند. بخشی از این آین ها بسته های کوچک آموزشی، تبلیغی، ثبت خاطره و حدیث نفس هستند و تعدادی بسیاری هم شاکله و شاخصه های یک فیلم بالغ را دارند و برخی از آن‌ها اما، جرقه های هستند که نبوغ، استعداد و خلاقیت در آن‌ها موج می زند.

دیگر شکی نیست به جز چند فیلم سینمایی؛ که بعضا به تعداد انگشتان یک یا دو دست هم نمی‌رسند در سینمای ما قابل اعتنا هستند. ازدیاد«تولید مثل» آثار ضعیف و ناقص و فیلم های بلند فاقد درک مسائل جامعه و ضرورت‌های فرهنگی و اجتماعی در کلیت سینمای امروز ما باعث قهر، دوری و فاصله مخاطب – نه فقط مخاطب عام که مخاطب خاص – هم شده است. سینمای حرفه‌ای و سینمای بدنه ما خسته و بی نشاط است. در سطح اجتماع وول می‌خورد. فاقد پیام‌های اجتماعی قرص و محکم است. بیشتر نوعی محاکات سطحی است.

سینِما فرایندی گران و دشوار است. تولید یک فیلم سرمایه‌گذاری قابل اعتنایی را می‌طلبد که اگر برخودار از اندیشه- تجربه و ویژگی‌های موفقیت نباشد بسیار سرمایه سوز و پرخطر است. شاید به همین دلیل است که بخش خصوصی در سینمای ما نقشی ندارد و یا فقط در جاهایی حضور پیدا میکند که خیالش از بازگشت سرمایه جمع باشد. مثل طنزهای اجتماعی عامه پسند و …
کسی نمی‌تواند منکر شود که ده‌ها فیلم در طول یک سال شانس پخش و اکران پیدا نمی‌کنند و در انبارها و آرشیوها خاک می‌خورند. با بررسی گذرایی متوجه می‌شویم که در یک بازه زمانی ده ساله میلیاردها تومان سرمایه کشور مثل زباله دور ریخته می‌شوند و حتی، در فیلمخانه ها، پژوهشکده ها و هیچ جایی از آنها استفاده نمی‌شود و فقط برای حلقه کوچک دوستان و سازندگان آثار خاطره هایش می‌ماند و احتمالاً، یکی دو نمونه بی کیفیت برای گزارش کارها و اقتضائات روزمرگی.

این در حالی است که فیلم های آبرودار ما هم چندان خریداری ندارند. البته، حساب استثناها جداست. جالب اینجاست که بخش بزرگی از تولیدات سینمای ما از منابع و بودجه های دولتی و سازمان ها تأمین می‌شوند و در این بین نه تهیه کننده و نه بعضا، فیلمساز ککش هم نمی گذرد.

شتاب زندگی در جامعه امروز بالاست. در عصر پیچیده و پرشتاب امروز که اوقات فراغت معنای واقعی اش را از دست داده و چرخه پرسرعت روند فعالیت و رومزگی اجازه تمرکز و فراغت را نمی‌دهد ضریب وقت‌های خالی و حوصله مردم هم به شدت پایین است. شاید از دلایل دوری بخش‌هایی از مردم با سینِما همین باشد. در این شرایط بدون شک، بسته های فرهنگی و تفریحی سهل الوصول و فیلم‌های کوتاه و ثانیه ای حرف اول را می زنند. بویژه اینکه با رشد تکنولوژی الکترونیک و توسعه فضاهای مجازی و گسترش روزافزون دامنه شبکه‌های اجتماعی زندگی پیوندی ناگسستنی با این فضاها دارد؛ پس بهترین، موثرترین و آگاهی‌بخش ترین محصول عرضه فیلم‌های کوتاه در این ظرفیت هاست.

فیلم کوتاه نیاز جامعه امروز است. سینمای کوتاه سینمایی خلاق تر، جسورتر، کنکاوتر و مستقل تر است. رشد صنعت، تکنولوژی و فضاهای مجازی این مکانیسم را ایجاد کرده تا از این فرایند راهبردی تر و کاربردی تر استفاده کنیم. این استفاده هم در حیطه فرهنگ سازی و تعالی فرهنگی جامعه می تواند باشد و هم در گستره مقاصد تبلیغی،آموزشی و کاربردی. عصاره و جان مایه سینماست. گونه سینمایی خردورزتر و اندیشه محوراست. اسیر ملاحظات و مناسبات نیست. چون گرفتار گیر و گور های حرفه ای سینمای بدنه نیست پس مستقل تر است و به تناسب آن، محاکات واقعی تر درون اجتماع و آدم ها است.

از این رو، معتقدم این نوع سینما فراتر از اهداف تجربی و مزیت های آموزشی که برای نسل جدید فیلمسازان دارد از آن رو که در چنبره کلیشه ها و مقتضیات سینمای بدنه نیست خلاق تر و جسارت آمیزتر و ضروری تر است و توجه به آن نیازی است اساسی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیدن قصاص در سینما با چشمان کاملاً بسته! – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: برخلاف ادعای دبیر جشنواره فجر درباره فیلم‌های این دوره از جشنواره امسال هم شاهد حضور فیلم‌هایی بودیم که در مقابل قصاص موضع منفی دارند.

دبیر سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر با حضور در برنامه تلویزیونی «هفت» پیرامون فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره که به موضوع قصاص می‌پرداخت، گفت: «قصاص یکی از موضوعات مهم است که در قرآن کریم هم به آن اشاره شده است که در بحث قصاص حق را به اولیای دم داده‌اند. در جشنواره امسال هیچ فیلمی نداشتیم که حکم قصاص و سایر احکام دینی را نقد کرده باشد» البته این ادعای دبیر جشنواره فجر را می‌توان به راحتی نفی کرد.

به نظر می‌رسد اظهارات ابراهیم داروغه‌زاده، ناشی از نوعی پیشگیری از ورود فیلم‌ها یا حتی امکان تصحیح برخی از آثار پیش از رسیدن به جشنواره بوده؛ اقدامی که در عمل چندان هم موفق نبوده است و از دل همین محافظه‌کاری‌ها فیلمی، چون «جاندار» در جشنواره اکران می‌شود.

قصاص حکمی قرآنی است که در سینمای ایران بار‌ها برای ایجاد تعلیق و افزودن بار دراماتیک به عنوان دستمایه ساخت فیلم مورد استفاده قرار گرفته است. اغلب برداشت‌های سینمایی از قصاص نیز به دلیل ضعف فیلمساز از درک معنا و کارکرد قصاص، باعث ارائه تصویری غلط و سیاه از «قصاص» شده است.

اولین تصویر چالش‌برانگیز از قصاص در سینمای ایران به دهه ۶۰ و فیلمی به نام «می‌خواهم زنده بمانم» ساخته مرحوم ایرج قادری باز می‌گردد. می‌خواهم زنده بمانم که نامش کپی شده از نام فیلم «! I. want to live» محصول سال ۱۹۵۸ امریکاست، در متن داستان نیز مشابه فیلم هالیوودی، تلاش یک زن محکوم به اعدام برای زنده ماندن را به نمایش می‌گذارد.
ایرج قادری در دهه ۷۰ نیز با ساخت فیلم «سام و نرگس» و به کارگیری محمدرضا گلزار که سال‌های ابتدایی سلبریتی شدن را می‌چشید، بار دیگر سراغ موضوع قصاص رفت. این بار نیز قادری تصویری از قصاص به نمایش می‌گذارد که در آن قهرمان فیلم به اشتباه قاتل شناخته شده و بی‌گناه محکوم به قصاص می‌شود و با همذات‌پنداری بیننده با فیلم، حکم قصاص با چالش روبه‌رو می‌شود.

در هر دو فیلم، ایرج قادری در دقیقه ۹۰ بی‌گناهی قهرمان فیلم‌هایش را نشان و جان آن‌ها را نجات می‌دهد ولی سعید سهیلی در فیلم «مردی از جنس بلور» که در سال ۷۷ ساخته شده بود، در نهایت فیلم با وجود اثبات بی‌گناهی قهرمان محکوم به قصاص، ترجیح می‌دهد تا با مرگ قهرمان در زندان، احساس نارضایتی از حکم قصاص را بیش از دو فیلم قادری به مخاطب تزریق کند.

در سال‌های اخیر می‌توان چندین فیلم سینمایی مهم یا بی‌ارزش سینمایی را نام برد که به صورت مستقیم قصاص را دستمایه اصلی داستان خود قرار داده‌اند و با ایجاد حس همذات‌پنداری میان قهرمان بی‌گناه محکوم به اعدام با تماشاگر، در میان مخاطبان خود حس نفرت از قصاص را دامن بزنند.

تکرار یک اتفاق جشنواره‌ای
سی‌ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه سال ۹۱، شاهد نمایش سه فیلم با موضوع قصاص بود. فیلم‌های «هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند»، «دهلیز» و «روز روشن»، هر کدام به نحوی به موضوع قصاص پرداخته بودند. پوران درخشنده تلاش کرده بود از همان شیوه قدیمی شده قهرمان بی‌گناه محکوم به قصاص استفاده کند، اما بهروز شعیبی در اولین تجربه کارگردانی‌اش در سینما، موضعی خاکستری را در قبال قصاص در پیش گرفته بود. امسال و در دوره سی‌وهفتم جشنواره فیلم فجر شاهد تکرار حضور پرتعداد فیلم‌های مرتبط با قصاص بودیم و به نحوی دوره سی‌و‌یکم جشنواره بازتولید شد؛ مسئله‌ای که نمی‌تواند چندان هم اتفاقی باشد.

در این دوره اخیر یعنی دوره سی‌وهفتم جشنواره، فیلم‌های «جاندار»، «قسم»، «جمشیدیه» و «یلدا» به صورت مستقیم به مسئله قصاص پرداختند. در این فیلم‌ها هم تلاش برای اثبات بی‌گناهی و رهایی از حکم قصاص تم اصلی فیلم‌ها را تشکیل می‌دهد. این فیلم‌ها برخلاف ادعای دبیر جشنواره باز هم به نقد قصاص می‌پردازند. محسن تنابنده در فیلم قسم به موضوع قسامه پرداخته است که موجب جدل بین این فیلمساز و یک حقوقدان در جریان جشنواره فجر شد. در این فیلم تنابنده نشان می‌دهد طبیعت بهترین داور است. سیاه‌ترین برخورد با حکم قصاص نیز در فیلم سینمایی «جاندار» ساخته حسین امیری دوماری و پدرام پور امیری رخ می‌دهد؛ زمانی که خانواده مقتول برای رضایت و گذشت از حکم قصاص مسئله غیراخلاقی را مطرح می‌کنند که بنیان‌های خانواده‌ای را از هم می‌پاشد.

در «جمشیدیه» هم که شباهت‌های زیادی به «بدون تاریخ، بدون امضا» دارد، قهرمان فیلم در مقابل سیستم قضایی قرار می‌گیرد و با وجود اینکه خودش به جرمی که مرتکب شده اقرار کرده و در نظر بیننده مستحق آزادی است، هیچ گونه تلاشی برای آزادی وی انجام نمی‌شود.

دستمالی‌شدن چندین ساله موضوع قصاص، علاوه بر نشان دادن ضعف فیلمنامه‌نویسان ایرانی در پرداختن به ایده‌ها و خلق موقعیت‌های جدید در فیلمنامه‌ها، نشان‌دهنده یک ضعف عمومی در سیستم اجرایی جشنواره فجر است.

جشنواره فجر که در هزینه‌های برگزاری در سطح یک جشنواره بین‌المللی بریز و بپاش دارد، در بعد اجرایی نمی‌تواند سیستم باثبات فستیوال‌های فیلم معتبر دنیا را پیاده‌سازی کند. دبیر جشنواره تقریبا هر یکی دو سال عوض می‌شود و معمولا هر فردی که به مقام دبیری جشنواره فجر می‌رسد، سابقه هدایت یک جشنواره ملی بزرگ را در کارنامه خود ندارد و به تبع آن سال اول دبیری جشنواره را به کسب تجربه و آزمون و خطا می‌گذراند.

جشنواره نیز فاقد دبیرخانه دائمی است که حداقل بتواند در طول سال اتفاقات سینمای ایران را رصد کند. همه چیز برای جشنواره فجر در چند ماه منتهی به جشنواره رقم می‌خورد و بعد از آن هم به فاصله چند روز همه ساختار از هم می‌پاشد.

این عدم ثبات باعث می‌شود تا جریان‌های فکری در سینما که با مفاهیمی، چون قصاص در تعارض هستند، فرصت خوبی پیدا کنند تا از ناتوانی سازمان سینمایی در سیاستگذاری صحیح سینما و عدم ثبات دبیرخانه فجر به نحو کامل استفاده و فیلم‌هایی را برای جشنواره آماده کنند که موضع آن با اصل قصاص حتی اگر تضاد کامل نداشته باشد همسویی نیز ندارد. سازمان سینمایی هنوز تصمیمی مبنی بر ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره و تغییر در ساختار انتخاب دبیر جشنواره در پیش نگرفته است و تا زمانی که این دو اتفاق رخ ندهد، نه تنها در موضوع قصاص بلکه در سایر موضوعات چالش‌برانگیز نیز شاهد تولیداتی خواهیم بود که با ارزش‌های جامعه در تضاد باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تبیین بیانیه گام دوم انقلاب برای جوانان در شبکه سه سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: گروه اجتماعی شبکه سوم سیما به منظور بررسی و تببین بیانیه گام دوم انقلاب برای نسل جوان، از روز سه شنبه ویژه برنامه ای را به روی آنتن می برد.

به گزارش سینماپرس، بیانیه «گام دوم انقلاب» به عنوان موضوع ویژه در دستور کار برنامه تلویزیونی «رادیکال۳» قرار گرفته و از سی ام بهمن ماه هر شب از شبکه سوم سیما پخش خواهد شد.

در این برنامه سوالات و نقطه نظرات ارسالی بینندگان شبکه سه سیما از استادان و هیئت علمی دانشگاه ها پرسیده خواهد شد و جوانان و دانشجویان درباره بیانیه «گام دوم انقلاب» بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

این ویژه برنامه، کاری از گروه اجتماعی شبکه سه سیما است که به نویسندگی رضا کردلو، کارگردانی علی زندیه و با اجرای سجاد بلوکات تولید و پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فضلی نژاد: انحصارطلبی در جریان انقلاب برحذر ماند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیام فضلی نژاد، پژوهشگر و روزنامه‌نگار در یادداشتی نوشت: «گام دوم را نمی‌توان با «تخریب از درون» برداشت و دایره انقلاب را تنگ‌تر از قبل کرد.»

به گزارش سینماپرس، در متن کامل یادداشت فضلی نژاد که در کانال تلگرامی وی منتشر شد، آمده است:

نیروهای ضدتحول در جریان انقلاب از همه سو بسیج شده‌اند تا اندک بارقه‌های امید برای آزاداندیشی و نوگرایی را بخشکانند، اما شکست خواهند خورد. ‏این‌بار انقلابیون متحجر، گرچه جوان‌تر اما کارآزموده‌تر به مصاف آمده‌اند و با تکیه بر بودجه بیت‌المال هر تلاش تازه‌ای را سرکوب می‌کنند.

محافظه‌کاران جوان در عرصه سیاست به هر نوع عدالتخواهی، انگ می‌زنند و آن را فانتزی می‌نامند. آنان هرگونه اعتراض علیه وضع موجود را هم‌نوایی با «دشمن» تفسیر می‌کنند تا هزینه تغییر را بیش از پیش بالا ببرند، اما با این کار، از یک سو عدالتخواهی را «زیرزمینی» می‌کنند و از سوی دیگر، غایت انقلاب و هدف بنیادین آن را نادیده می‌گیرند.

در عرصه فرهنگ، محافظه‌کاران هراسی ندارند تا حتی «یاران انقلاب» را با کوچکترین بهانه (مثلا نقد یک فیلم) میلیشیا و تروریست بخوانند. وانگهی، ابعاد دیکتاتوری این طیف به تازگی چنان گسترش یافته که تحول‌خواهانِ درون جریان انقلاب را تحت فشار می‌گذارند تا فقط قرائت و نظر آنان از فرهنگ و هنر و سینما را ترویج کنند، در غیر این صورت از مخالفان خود در خبرگزاری‌های رسمی به عنوان «جوخه‌های ترورِ هنر انقلاب» یاد می‌کنند.

[برای نمونه؛ نک: یادداشت آقای وحید جلیلی که منتقدان #رد_خون را تروریست نامید؛ فیلمی که از قضا فیلم محبوب نگارنده نیز هست]

باری، گام دوم را نمی‌توان با «تخریب از درون» برداشت و دایره انقلاب را تنگ‌تر از قبل کرد. برای تحقق این گام باید روش و منشِ «ضدتحول‌خواهان» را شناخت، نشانه‌های کوچکِ این دیکتاتوری جدید را جدی گرفت، از قبیله‌گرایی و انحصارطلبی در جریان انقلاب برحذر ماند، علیه دشمنان عدالتخواهی و آزاداندیشی سکوت نکرد و اجازه نداد که انقلاب دوباره چون گذشته به پای منافع شخصی و محفلی تجزیه شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پروژه جدید حاتمی‌کیا در سکوت خبری آغاز شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیش تولید فیلم جدید ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان سینما و تلویزیون ایران در سکوت خبری در حال پیگیری است.

ابراهیم حاتمی‌کیا بعد از فیلم «چ» به شکل مرتب یک‌سال در میان فیلم ساخته تا این شیوه تبدیل به سنتی جدید در کارنامه فیلمسازی‌اش شود. او دو سال بعد از «چ»، «بادیگارد» را ساخت و دو سال بعدتر هم «به وقت شام» را جلوی دوربین برد. فیلم‌هایی که همگی اکران نوروز گرفتند و به فروش خوبی هم دست پیدا کردند. کارگردان جنجالی جشنواره سی‌وششم که سال قبل با نطق آتشینش در مراسم اختتامیه، حاشیه‌های زیادی را رقم زد، حالا مدتی است که درگیر پیش‌تولید فیلم جدیدش شده است.

روزنامه هفت‌صبح نوشت: او به سنت همه این سال‌ها پروژه جدیدش را در سکوت کامل خبری استارت زده است. هنوز هیچ اطلاعاتی از فیلم به بیرون درز نکرده و کسی نمی‌داند پروژه جدید حاتمی‌کیا چیست و توسط چه نهادی تولید می‌شود. البته با توجه به همکاری‌های اخیر حاتمی‌کیا با سازمان اوج و رضایت تمام و کمال این کارگردان از این سازمان، بعید است که او فیلم جدیدش را خارج از «اوج» کلید بزند.

آن طوری که شنیده می‌شود، فیلم جدید حاتمی‌کیا مانند سه کار اخیرش یک پروژه بزرگ و استراتژیک است. او دقیقا دو سال قبل در همین ایام پیش تولید فیلم «به وقت شام» را در سکوت کامل خبری شروع کرده بود. حاتمی‌کیا در جشنواره امسال از مخاطبان ثابت فیلم‌ها در پردیس باغ کتاب بود. او البته به دلیل جلسات پیش‌تولید فیلم جدیدش یکی دو فیلم مهم جشنواره را از دست داد و نتوانست به تماشای آن‌ها بنشیند.

مشاهده خبر از سایت منبع