X

بایگانی اسفند 3, 1397

دفتر سینمایی

جوانانی که به دنبال سینمای انقلاب اسلامی هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

تسنیم: در جشنواره فیلم فجر نباید دنبال فیلم‌های انقلابی گشت؛ چرا که سینمای فجر تبدیل به سالن مُد، پُز، جاه‌طلبی شده و نمی‌توانیم بر پرده فجر، تصویری از انقلاب اسلامی ببینیم.

ایران اسلامی چندی پیش چهلمین جشن خودش را برپا کرد و سینمای ایران هم سی و هفتمین دوره خودش را گذراند. اما سوال بسیاری از صاحب‌نظران این بود که چقدر این سینما، هنر و فرهنگ ما آمیخته با انقلاب و اسلام است و چقدر به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلابی نزدیک شده‌ایم؟ پرسشی که در جشنواره فیلم فجر امسال هم به دنبال آن گشتیم اما عمدتاً خبری از این آرمان‌ها و ارزش‌ها نبود؛ در واقع فیلمساز و تهیه‌کننده ما به دنبال ساخت کارهایی هستند که بتواند گیشه را راضی کند و اعتقاد و آرمان قربانی این رفتارهای انحصارطلبانه دفاتر سینمایی، تجارت سینمایی و حتی سرمایه‌گذاری‌های شخصی می‌شود. با سلبریتی‌ها هم که نمی‌توان به چنین قلل ارزشمندی از هنجارها دست پیدا کرد! البته به تعبیر بسیاری از منتقدین و صاحب‌نظران و حتی برخی از سینماگران فیلم‌های انقلابی، دفاع‌مقدسی و حتی ژانرهای امنیتی توانسته‌اند گیشه را راضی کنند و در واقع ساخت چنین پروژه‌های اعتقادی هم توانسته مخاطب را به سینما بکشاند. همان‌گونه که برخی از آثار این چنین کرده‌اند و صاحبان آثار هم به لحاظ ارزشی، مالی و معنوی به توفیقات بالایی دست پیدا کرده‌اند. اتفاقی که امروز کمتر در سینمای ایران می‌افتد و البته بعضاً جوانانی هم پا به این عرصه‌ها می‌گذارند برخی سعی می‌کنند یا در راه ساخت پروژه‌هایشان سنگ‌اندازی کنند و یا در ادامه راه با فضاسازی‌های رسانه‌ای از میدان به دَر شوند.

جایزه سینمایی ققنوس در هشتمین محفل اندیشی سینما انقلاب، فیلم‌های جشنواره سی و هفتم فجر را بر پرده سرچشمه به نمایش درآورد، صاحب‌نظران در پاتوق‌های هم‌فکری دور هم جمع شدند و به مناظره و گفتگو پرداختند. نشست‌های نقد و بررسی با حضور اساتید و پژوهشگران برگزار شد و همه ابراز خرسندی کردند از ورود سینماگرانی که با فیلم‌های انقلابی در جریان سینمایی کشور تأثیرات شگرفی را به جای گذاشتند و امیدوارانه به سال‌های دیگر سینمای ایران نگاه می‌کنند. همان‌طور که حسن عباسی و حسن رحیم‌پور ازغدی ضمن اشاره به آسیب‌های سینمای ایران حضور با صلابت آثار انقلابی و دفاع‌مقدسی در سینمای ایران را خوشایند و رو به رشد دانستند.

حسن عباسی پژوهشگر و تئوریسین در سینما انقلاب یکی از معضلات سینمای ایران را تأکید بر غرب‌گرایی دانست. او تصریح کرد: “از کارگردان گرفته تا بازیگران و سایر عوامل، وقتی که می‌خواهند وارد فضای جشنواره و قدم زدن روی فرش قرمز شوند، ادای بازیگران غربی، در مراسم کن و اسکار را در می‌آورند. بدترین نوع پوشش و زننده‌ترین ری‌اکشن‌ها را جلوی دوربین‌ها نشان می‌دهند. فرد از این جشنواره تا جشنواره بعدی در فکر این است که چه لباسی بپوشد که مورد توجه عکاسان قرار گیرد و در فضای سایبر و اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی، لایک جمع کند و بیشتر انگشت‌نما شود. حالا اگر تعدادی از این هنرمندان را دیدید که با این ادا اطوار و رفتارها و پوشش‌های زننده، آمدند و فیلم دفاع مقدسی ساختند، فیلم زندگی پیامبران را ساختند، تصور نکنید که آن اثر، یک فیلم انقلاب اسلامی است، این یک اشتباهی است که مدیران صدا و سیما هم مرتکب می‌شوند و فریب پوشش مذهبی هنرمندان در آثارشان را می‌خورند.

حسن رحیم‌پور ازغدی پژوهشگر و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در محافل هم‌اندیشی سینما انقلاب حضور پیدا کرد و گفت: در دهه اخیر جوانانی را می‌بینیم که نه رژیم پهلوی و نه مقاطع حساس انقلاب را درک کرده‌اند اما تشخیص می‌دهند سینمای انقلاب چیست و به چه معناست. همچنین چگونه باید وارد این عرصه شوند و استعدادی خوبی بدست آمده‌اند. امیدواریم ان‌شاالله این حالت دوگانگی که سینمای فجر دارد و گاهی اوقات می‌بینیم به سالن مُد، سالن معاشقه، سالن پُز و جاه‌طلبی تبدیل می‌شودحضور این فیلمسازان خوش ذوق انقلابی قدری ما را به آینده امیدوار می‌کند. سینمای فجر نتوانسته مولد نمایشی مناسبی از انقلاب اسلامی باشد. 

امیر اهوارکی منتقد سینما درباره ساخت فیلم‌های انقلابی و تأثیرات آن‌ها بر سینمای ایران به یک جمله‌ای از شهید آوینی بسنده کرد؛ او گفت: «سیدمرتضی آوینی جایی می‌گفتند روشنفکران و فیلمسازان انگار در برج عاج هستند و اصلاً در این زمین و کشور زندگی نمی‌کنند و فیلم‌هایی که می‌سازند ربطی به حوادث روز ندارد. اما حاتمی‌کیا فرزند زمانه خودش است و نسبت به وقایع روز خودش واکنش نشان می‌دهد.»

عبدالله متیم منتقد و کارشناس سینما اعتقاد دارد هنوز سینما نتوانسته تصویری جامع از امام خمینی(ره) به جوانان نسل جدید نشان دهد؛ متیم تصریح کرد: شناخت شخصیت حضرت امام(ره) به نظرمن هنوز مغفول مانده است. یعنی هنوز یک امام‌خمینی(ره) انقلابی و دانای فیلسوف به جامعه نشان ندادیم؛ شخصیت حضرت امام(ره) برای جوانان ما شناخته نشده و یک فیلم درست و حسابی برای این اندیشمند تاریخ معاصر نساخته‌ایم حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم با حواشی به این شخصیت بزرگ بپردازیم. 

سعید مستغاثی دیگر منتقد سینما با کنایه از بی‌اعتنایی جشنواره فیلم فجر به انقلاب و فیلم‌های انقلابی تأکید کرد: در جشنواره فیلم فجر نباید دنبال فیلم‌های انقلابی بگردیم شاید یکی دو اثر پیدا شود که فکر می‌کنم دست‌شان خط خورده و برای رسیدن به این هدف باید به سراغ جشنواره عمار برویم و آنجا فیلمسازان جوان انقلابی پیدا می‌شوند و البته فیلم‌های خوب انقلابی هم وجود دارند.

شمس‌الدین فلاح هاشمی منتقد و کارشناس سینما اعتقاد دارد اکثر اتفاقات خوب جشنواره اخیر به ظهور فیلمسازان جوان و انقلابی برمی‌گردد که هم فرم را خوب می‌شناسند و هم محتوا را که ما می‌توانیم به آن‌ها ببالیم. 

سیدمحمد حسینی منتقد و کارشناس سینما به عنوان حسن ختام این بحث، گفت: هر فیلمسازی که می‌خواهد در سینمای ایران، منطقه و جهان خودی نشان دهد خیلی خوب است نگاهی به تاریخ انقلاب اسلامی داشته باشد و فراز و فرودها و اتفاقات و سرنوشت‌های عجیب و غریب انقلاب اسلامی را یک مروری کند. آن‌گاه به این نتیجه خواهند رسید که بیشترین داستان‌های دراماتیک و جذاب از دل انقلاب اسلامی بیرون می‌آید که ناگفتنی‌های ارزشمند و قابل یادآوری به جامعه است. 

وی افزود: به موضوع انقلاب اسلامی نمی‌توان از منظر تکنیکی نگاه کرد باید قدری محتوایی‌تر و تحلیلی‌تر نگاه کرد؛ حتی این دوستان با تکنیک و مطرح در سینمای ایران که عمدتاً جوان هم هستند نیاز به پشتیبانی محتوایی جدی دارند. یعنی باید اطلاعات دقیق‌تری از ساحت انقلاب اسلامی پیدا کنند تا آثار متین‌تر و دقیق‌تری را بسازند و به نمایش درآید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم‌های جشنواره فجر با رده‌بندی سنی اکران می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین انتظامی اعلام کرد به دلیل داشتن صحنه‌های خشن یا نامناسب برخی از آثار جشنواره فیلم فجر امسال، فیلم‌ها با رده‌بندی سنی اکران می‌شوند.

به گزارش سینماپرس؛ صاحب‌نظران و منتقدین بسیاری جشنواره فیلم فجر امسال را مورد نقد جدی قرار دادند؛ فیلم‌هایی که برای تماشای یک خانواده در کنار هم مناسب نیستند. به همین خاطر حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی از رده‌بندی سنی برخی فیلم‌های جشنواره سی و هفتم فیلم فجر هنگام اکران عمومی خبر داد و در توئیتی نوشت: «برخی فیلم‌های جشنواره امسال، بدلیل داشتن صحنه‌های خشن یا نامناسب برای کودکان و نوجوانان، در اکران عمومی رده‌بندی سنّی خواهند گرفت.»

امیدواریم حسین انتظامی هرچه زودتر جلوی سرمایه‌گذاری روی برخی از این آثار را بگیرد تا خانواده‌ها در کنار هم بتوانند به تماشای یک اثر سینمایی بنشینند، نه اینکه با یکسری صحنه‌های نامناسب و دیالوگ‌های سخیف در مقابل فرزندان‌شان شرم کنند. این اقدام اولیه را باید به فال نیک گرفت که قرار است در زمان اکران فیلم‌ها با رده‌بندی سنی به روی پرده نقره‌ای بروند.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی از لوگو سریال نوروزی شبکه دو – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: از لوگوی سریال نوروزی شبکه دو با عنوان «بر سر دوراهی» رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، «بر سر دوراهی» به تهیه کنندگی و نویسندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی برای پخش در ایام نوروز ۹۸ از شبکه دو سیما در حال تولید است.

این دو پیش از این نیز در سریالهای پرمخاطبی چون «پدر» و «انقلاب زیبا» با یکدیگر همکاری داشته اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام نامزدهای بخش «مسابقه ایران دو» جشنواره تئاتر فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نامزدهای دریافت جوایز بخش «مسابقه تئاتر صحنه ای ایران دو» سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، هیأت داوران بخش «مسابقه تئاتر صحنه ای ایران دو» جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر متشکل از اصغر همت، مسعود دلخواه، حمیدرضا نعیمی، فریبرز قربانزاده و امیر جعفری نامزدهای دریافت جوایز این بخش را به شرح ذیل معرفی کرد:

الف- طراحی آرایه صوتی

نامزدها :

علی سینا رضانیا برای نمایش «بازگشت» از خرم آباد

حسام الدین انوشیروانی برای نمایش «دریاچه قو» از مشهد

ب -طراحی نور

نامزدها :

رضا خضرائی برای نمایش «شفیره» از تهران

محمود کریمی برای نمایش «دریاچه قو» از مشهد

ج-طراحی حرکت

نامزدها :

تینا لطفی برای نمایش «دریاچه قو» از مشهد

مهدی شاه پیری برای نمایش «شفیره» از تهران

د- طراحی گریم

نامزدها :

رویا حشمتی برای نمایش «دریاچه قو» از مشهد

زهره قنبری برای نمایش «بازگشت» از خرم آباد

شیما مومنی برای نمایش «سر میز شام» از اصفهان

فاطمه خندان و مژده زادمهر برای نمایش «گزارش مرگبار…» از بوشهر

ه- موسیقی

نامزدها :

سعید مهاجر برای نمایش «یک خانواده محترم» از شمیرانات

میلاد قنبری برای نمایش «دریاچه قو» از مشهد

علی سینا رضانیا برای نمایش «بازگشت» از خرم آباد

 بابک نصیر خواه برای نمایش «شفیره» از تهران

حسین احمدجو و محمد محمدی برای نمایش «دام» از اصفهان

و- طراحی لباس

نامزدها :

زهرا کاظمی برای نمایش «دریاچه قو» از مشهد

سارا حسین پور برای نمایش «تاکسیدرمی» از اهواز

مهرنوش بلمه برای نمایش «شفیره» از تهران

شفق کاظمی برای نمایش «افرا» از اصفهان

فائزه کاظمی برای نمایش «سر میز شام» از اصفهان

ز- طراحی صحنه

نامزدها :

مجتبی رستمی برای نمایش «تاکسیدرمی» از اهواز

روحان امامی برای نمایش «بازگشت» از خرم آباد

مهدی شاه پیری، هانی سقائیان و کتایون رزم جو برای نمایش «شفیره» از تهران

سعید حسنلو برای نمایش «پروانه الجزایری» از کرمانشاه

سید محمد رضا مرتضوی برای نمایش «یک خانواده محترم» از شمیرانات

– بازیگری مرد

نامزدها :

رضا بهبودی برای نمایش «خرده نان» از تهران

سید علی موسویان برای نمایش «عند از مطالبه» از تهران

ناصر آل خمیس برای نمایش «تاکسیدرمی» از اهواز

علی غابشی برای نمایش «بازگشت» از خرم آباد

هومن حاج عبدالهی برای نمایش «تناسخ سه تا سی و پنج تومن» از تهران

سعید زندی برای نمایش «پروانه الجزایری» از کرمانشاه

ط- بازیگری زن

نامزدها :

مائده وحید برای نمایش «افرا» از اصفهان

آناهیتا اقبال نژاد برای نمایش «خرده نان» از تهران

عاطفه پور بهرام  برای نمایش «دریاچه قو» از مشهد

ستایش رجایی نیا برای نمایش «دریاچه قو» از مشهد

شهره موسوی برای نمایش «استرالیا» از اصفهان

صفورا خوش طینت برای نمایش «یک خانواده محترم» از شمیرانات

ی- نمایشنامه نویسی

نامزدها:

رضا صابری برای نمایش «دریاچه قو» از مشهد

مرتضی شاه کرم برای نمایش «سانتی متر» و «عند از مطالبه» از تهران

پیام لاریان برای نمایش «پروانه الجزایری» از کرمانشاه

رسول حق جو برای نمایش «تاکسیدرمی» از اهواز

مسعود هاشمی نژاد برای نمایش «یک خانواده محترم» از شمیرانات

ک- کارگردانی

نامزدها:

احسان جانمی برای نمایش «افرا» از اصفهان

رضا صابری برای نمایش «دریاچه قو» از مشهد

مهدی شاه پیری برای نمایش «شفیره» از تهران

مرتضی شاه کرم برای نمایش «سانتی متر» از تهران

پیمان کریمی برای نمایش «استرالیا» از اصفهان

محمد رضا درند و سعید زندی برای نمایش «پروانه الجزایری» از کرمانشاه

مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، روز شنبه ۴ اسفند در تالار وحدت برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگاه «وب سری چالش‌های مردمی» در جشنواره فیلم ۱۰۰ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با برگزاری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰، «کارگاه وب سری چالش‌های مردمی» توسط محمد ابوالحسنی و علی درخشی، روز چهارشنبه ۸ اسفند در پردیس سینمایی آزادی برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس،  همزمان با برگزاری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰، «کارگاه وب سری چالش‌های مردمی» توسط محمد ابوالحسنی و علی درخشی از کارگردانان و فیلمنامه‌نویسان جوان کشور روز چهارشنبه ۸ اسفند ساعت ۱۸:۳۰  الی ۱۹:۴۵ در سالن شهر قصه پردیس سینمایی آزادی برگزار می‌شود.

استفاده از این کارگاه برای عموم آزاد است و علاقه‌مندان می‌توانند طی روزهای برگزاری جشنواره از ۸ تا ۱۰ اسفند علاوه بر استفاده از این کارگاه؛ از سایر کارگاه‌ها و برنامه‌های جشنواره بهره‌مند شوند.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌۱۰۰ به همت حوزه هنری و به دبیری علی قربانی طی روزهای ۸ تا ۱۰ اسفند در تهران برگزار می‌شود.

https://cinemaoffice.ir/wp-content/uploads/2019/02/kargah_veb-1024x576.jpg

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نوجوانی و جوانی بهترین دوره تجربه شاعری است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر دفتر شعر حوزه هنری معتقد است برترین آثار تاریخی شاعران در دوره نوجوانی و جوانی سروده شده و این دوران بهترین زمان برای کسب تجربه محسوب می‌شود.

به گزارش سینماپرس، علی داوودی شاعر، منتقد و طنزپرداز حوزه ادبیات در اولین کارگاه نقد شعر نوجوانان که هم‌زمان با مهرواره شعر آفرینش در حوزه هنری تهران برگزار شد با بیان این مطلب خطاب به نوجوانان شاعر توصیه کرد: تلاش کنید همواره در انجمن‌های ادبی مشارکت کنید.

داوودی ادامه داد: با حضور در انجمن‌های ادبی شما تنها شعر یاد نمی‌گیرید بلکه از تجربه، ادب و سلوک بزرگان این عرصه بهره‌مند می‌شوید و از تعامل و کنار هم‌  بودن نکته‌های زیادی فرا می‌گیرید.

وی در ادامه با بیان این‌که امروز غلبه شعر با قالب کلاسیک است افزود: تلاش کنید آثار همه دوره‌های تاریخی را بخوانید و با پشتوانه‌ی ادبیات کهن به این میدان پا بگذارید.

مدیر دفتر شعر حوزه هنری با اشاره به این که در شعر دو دسته‌بندی کلاسیک و نوگرایی وجود دارد یادآور شد آثار معاصر مجموعه‌ای از تمام قالب‌های شعری است و در واقع شعر مانند زندگی امروز ما که هر گوشه آن هم سنت و هم نوگرایی به چشم می‌خورد تلفیقی از این دو است.

وی اضافه کرد: شعر نو و شعر سپید بهانه‌ای برای مواجهه با جهان است و شاعر برای سرودن این گونه‌های شعری به دنبال مولفه‌های تازه می‌رود.

داوودی در ادامه خطاب به نوجوانان شاعر خاطرنشان کرد: تقلید از شاعران دیگر بخشی از شاعری است اما زمانی که شعری را می‌سراییم اول از همه باید خودمان بدانیم که چه می‌گوییم.

وی هم‌چنین نقش جغرافیای محلی زندگی شاعران را در انتخاب قالب شعری آن‌ها موثر دانست و گفت: به عنوان مثال شاعرانی که در شهرهای مرزی کشور زندگی می‌کنند به‌خاطر ارتباط‌هایی که ممکن است با همسایگان کشور داشته باشند انتخاب قالب‌های شعری‌شان با شاعران نواحی مرکزی ایران متفاوت است.

شاعر و طنزپرداز کشور در ادامه اظهار داشت: توصیه می‌کنم به سمت جسارت‌ها بروید و خود تازه‌تان را در شعرتان بروز دهید و در چهار دیواری شعر کلاسیک محصور نشوید.

در ادامه این نشست، شاعران نوجوان پسر عضو انجمن‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان به خوانش آثار خود پرداختند و کارشناسان این شعرها را نقد و بررسی کردند.

اولین نشست کارگاه نقد مهرواره شعر آفرینش با حضور مهدی مردانی، حسین تولایی، انسیه موسویان و نزدیک به ۲۰ نوجوان شاعر عصر روز اول اسفند ۱۳۹۷ در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تهران برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شعر پیوند عالی خودآگاه و ناخودآگاه است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در نخستین روز از برگزاری مهرواره شعر آفرینش طی دو کارگاه جداگانه نوجوانان شاعر دختر سراسر کشور ضمن آشنایی با سبک‌های مختلف شعر، مسیرهای حرفه‌ای این هنر را زیر نظر کارشناسان این حوزه آموختند.

به گزارش سینماپرس، فریبا یوسفی و سودابه امینی در بعدازظهر روز اول اسفند ۱۳۹۷ مربی کارگاه‌هایی با هدف آموزش سبک‌های مختلف شعر بودند.

براین اساس شاعران نوجوان و جوان این فرصت را داشتند تا ضمن آشنایی با مباحث تئوری، از نقد مربیان ادبی و این کارشناسان بهره ببرند.

«خیال انگیزی» مقدمه‌ی هر اثر ادبی است

فریبا یوسفی که در جمع مربیان، کارشناسان ادبی و شاعران راه یافته به این مهرواره حضور داشت به بررسی تغییرات شعر فارسی از کلاسیک تا سپید پرداخت.

این کارشناس زبان و ادبیات فارسی گفت: «همه می‌دانیم که در دوره‌ی معاصر وزن صرفا نمی‌تواند نشانه‌ای برای شعر باشد. سرودن شعر از مقطعی به بعد مبتنی بر موزون بودن نبوده است و عوامل دیگری این گونه‌ی ادبی را برجسته کردند. بنابراین آنچه سبب می‌شود اثری را شعر بنامیم ویژگی «خیال‌انگیزی» آن بوده است. متنی که خود را از گزارش جدا می‌کند، متنی است که مولفه‌ی خیال را همراه خود دارد.»

وی ویژگی جلسه‌های ادبی را بهره‌مندی افراد از لحظه‌ی حال دانست و با این مقدمه از اعضای نوجوان و ارشد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواست تا کارگاه را تبدیل به بحثی تعاملی کنند: «همه‌ی ما می‌نویسیم و شعر را دوست داریم. این حال و احوال مشترک می‌تواند ما را از لحظه جدا کند. ما در لحظه زندگی می‌کنیم و با دقت به جزییات توجه می‌کنیم.»

شاعر آثاری همچون «حالا تو» و «تا روح تنهای تنها» ادامه داد: «مطالعه‌ی دائمی یکی از ویژگی‌های شاعران است. اما این مطالعه در کتابخانه صورت نمی‌گیرد. بلکه در خیابان و در هر لحظه رخ می‌دهد. مطالعه در شیوه‌ی نگرش شاعر به دنیا و مسائل آن است.»

در ادامه‌ی این کارگاه نوجوانان حاضر تعاریفی از شعر ارائه دادند. یوسفی در این باره گفت: «آنچه در تعاریف مختلف شعر دیده می‌شود، عواملی است که شاعر در آن دخیل است. در واقع شاعر می‌تواند با دخالت خود تعاریف شعر را تغییر دهد.»

این کارشناس با تمرکز بر تاثیرات نیما یوشیج بر شعر ‌پارسی سخنان خود را این‌طور ادامه داد: «تا زمانی که تحول ادبی در شعر رخ نداده بود، اشعار همگی موزون بودند و تصوری از شعر خارج از این ‌چارچوب وجود نداشت. اما با تغییراتی که یک شاعر ایجاد کرد قانون تغییر کرد. نیما عناصر مهمی را تغییر داد و در واقع به نسل بعد از خود نشان داد که می‌توانند در عنصرهای بنیادین تغییر ایجاد کنند.»

این مدرس ادامه داد: «باید بدانیم که تغییرات، زاده‌ی یک شخص نیست. وقتی شعر می‌گوییم امکان ایجاد تغییرات را داریم اما اطلاعات و دانش کافی در این مسیر موثر است. نیما یوشیج این امکانات را داشت، اما آنچه سبب پذیرش تغییرات شد بستر اجتماعی نیز بود. اجتماع با او همراه بود، در حالیکه پیش از نیما نیز کسانی حرکت‌هایی را برای تغییر در شعر فارسی شروع کرده بودند.»

فریبا یوسفی پس از این مقدمه‌ی کوتاه، شعر حاضران را شنید و با همراهی دیگر شاعران به نقد و بحث روی این آثار پرداخت. وی در حین این بررسی‌ها به بیان نکته‌های فنی برای تقویت کیفی گونه‌های شعر پرداخت.

اثر شاعر در عواطف او ریشه دارد

سودابه امینی در بخش زیادی از گفت‌وگوی خود با نوجوانان و جوانان شاعر، بر موضوع تاثیر احساسات و عواطف بر خلق شعر تاکید کرد. وی بازی با کلمات و تصنع را آسیبی برای شعر خواند و از شاعران حاضر خواست تا از این ترفندها دوری کنند.

مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون گفت: «اگر بخواهیم مبدع سبک در شعر باشیم باید بسامد حس‌آمیزی را در اثر خود بالا ببریم. اگر قبل از ما شاعری تا ۶۰ درصد از آرایه‌ی حس‌انگیزی استفاده کرده است و ما از این آرایه ۷۰ درصد استفاده کنیم در واقع سبکی ایجاد کرده‌ایم. در کنار این ما می‌گوییم سبک فروغ فرخزاد به گفتار نزدیک است، پس او نیز سبکی را ایجاد کرده است که متکی بر همین حس‌انگیزی است.»

این شاعر ادامه داد: «بازی با کلمات و تصنع در این تغییرات زیاد دیده می‌شود. با این حال با این روش شعر ساخته نمی‌شود. آنچه مخاطب در شعر جست‌وجو می‌کند احساسات و عواطف است و همین احساسات و عواطف است که سبب دوباره‌خوانی یک اثر از سوی او می‌شود.»

امینی تاکید کرد: «شعر شما باید در عواطف شما ریشه داشته باشد و بر مخاطب شما تاثیر بگذارد. بعضی از شعرها ساختگی است اما یک شعر با اثر بدیع خود گریه می‌کند یا می‌خندد، همین حس‌ها در مخاطب او برانگیخته می‌شود. بنابراین شعری ماندگار است که از زندگی شما جوشیده باشد و بر احساسات مخاطب تاثیر بگذارد.»

این مدرس ادامه داد: «شعر پیوند عالی خودآگاه و ناخودآگاه است. شما شعر می‌خوانید و لذت می‌برید. شما بعضی فیلم‌ها را می‌بینید و لذت می‌برید. نمایشگاه عکس یا نقاشی‌ای می‌بینید و لذت می‌برید. جدا از ابعاد فنی هر اثر چیزی بر ناخودآگاه شما تاثیر می‌گذارد و مرتب ذهن شما را پر و انباشته می‌کند.»

دبیر نخستین مهرواره شعر آفرینش در بخش دوم سخنان خود به بیان نکته‌های تکنیکی در خلق شعر پرداخت. وی گفت: «پس از سرودن شعر آن را رها نکنید. بعد از جوشش کوشش شکل می‌گیرد. بنابراین ممکن است شما شعری بسرایید که مادر شعرهای دیگر باشد. شعرهایی مستقل از شعر نخست. به همین دلیل است که حتما باید تاریخ سرایش شعر را بنویسید تا بعدها تکامل را در اثر خود جست‌وجو کنید و تحلیل اثر برای شما ممکن باشد.»

این شاعر همچنین در بخشی از صحبت‌های خود به بیان شیوه‌های مطالعاتی پرداخت و یادآور شد: «موازی‌خوانی که می‌تواند متکی بر خوانش آثار قدما و آثار معاصر باشد سبب ایجاد خلاقیت می‌شود. بنابراین ضروری است به عنوان یک دوست‌دار شعر آثار دوره‌های مختلف را بخوانید و در کنار آن خواندن رمان را آغاز کنید.»

این کارگاه همراه با آموزش‌هایی در حوزه شعر کلاسیک، سپید، آزاد و… بود. همچنین حاضران به خوانش جدیدترین آثار خود پرداختند.

گفتنی است در نخستین دوره از برگزاری مهرواره شعر آفرینش نوجوانان و جوانانی از ۲۶ استان کشور حضور دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش فیلم هایی از سینمای ژاپن در ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سفارت ژاپن در ایران منتخبی از آثار سینمای این کشور را در هفته دوم اسفندماه در ایران به نمایش می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ‌ سفارت ژاپن در ایران در نظر دارد با همکاری بنیاد ژاپن و بنیاد سینمایی فارابی از تاریخ ۷ الی ۱۰ اسفندماه برنامه «نمایش فیلم‌هایی از سینمای ژاپن» را برگزار کند.

طی این برنامه تعداد ۶ فیلم و انیمیشن از سینمای ژاپن در محل بنیاد سینمایی فارابی و سفارت ژاپن اکران خواهد شد.

علاقه مندان می توانند برای اطلاعات بیشتر و شرایط شرکت این در این برنامه به وب سایت این رویداد مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فردا؛ آغاز ثبت‌نام اهالی رسانه و منتقدان در جشنواره جهانی فیلم فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ثبت‌نام اهالی رسانه و اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای حضور در سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از شنبه ۴ اسفندماه آغاز می‌شود.

به گزارش سینماپرس، ثبت‌نام اهالی رسانه و اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای حضور در سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از شنبه چهارم اسفندماه آغاز می‌شود و به مدت ۱۵ روز ادامه خواهد داشت.

ثبت‌ درخواست برای دریافت کارت حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر تنها از طریق سایت این رویداد صورت می‌گیرد و درخواست‌های حضوری پذیرفته نمی‌شود.

اهالی رسانه ضمن تکمیل اطلاعات شخصی لازم است معرفی نامه‌ای از سوی رسانه متبوع خود در سایت ارایه کنند و حداقل ۲ نمونه از مطالب خود را درباره سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر و آثار حاضر در آن بارگذاری کنند.

اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران که قصد دارند بطور مستقل و بدون حضور در لیست اسامی رسانه‌ها در جشنواره حضور داشته باشند، لازم است تصویر کارت معتبر عضویت انجمن و همچنین حداقل ۲ نمونه مطلب خود را درباره سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر و آثار حاضر در آن که در طول یک سال گذشته در رسانه‌ها منتشر شده در سامانه بارگذاری کنند.

این فراخوان، تمام رسانه‌ها اعم از رادیو، تلویزیون، برنامه‌های اینترنتی(iptv)، خبرگزاری‌ها، سایت‌های تخصصی، روزنامه‌ها، مجلات تخصصی و همچنین رسانه‌های خارجی مقیم ایران را شامل می‌شود.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره [email protected] است.

سی و هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازدید مدیر شبکه ۳ از پشت صحنه سریال «مر قانون» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روز گذشته دوم اسفندماه، علی فروغی مدیر شبکه سه از پشت صحنه مجموعه «مر قانون» بازدید کرد.

به گزارش سینماپرس، سریال نوروزی «مُر قانون» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی مهران مهام این روزها در حال تصویربرداری است.

عوامل سریال تاکنون در لوکیشن داراباد مشغول به کار بودند و دوم اسفند آخرین روز حضور عوامل در این لوکیشن بود و ادامه مجموعه در لوکیشن دیگری مقابل دوربین خواهد رفت.

علی فروغی مدیر و مهدی آذرپندار سرپرست گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما از پشت صحنه این سریال بازدید کردند.

«مُر قانون» به کارگردانی محمد حسین لطیفی و علیرضا نجف‌زاده برای شبکه سه و ویژه نوروز ۹۸ ساخته می‌شود.

هدایت هاشمی، مرجانه گلچین، مهران غفوریان، یوسف تیموری، ناهید مسلمی، شیدا خلیق، مهشید ناصری، آتیه جاوید، دلسا ملکی، مهران رجبی، کریم قربانی و… دیگر بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع