X

بایگانی اسفند 12, 1397

دفتر سینمایی

مخالفت اسپیلبرگ با حضور نت‌فلیکس در اسکار – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: استیون اسپیلبرگ که مخالف ورود محتواهای سینمایی نت‌فلیکس به بخش رقابتی اسکار بوده،‌ معتقد است فیلم‌های این ابررسانه اینترنتی واجد حضور در جوایز «اِمی» است، نه اسکار.

به گزارش سینماپرس به نقل از وِرایِتی، استیون اسپیلبرگ که مخالف ورود محتواهای سینمایی نت‌فلیکس به بخش رقابتی اسکار است در نشست بعدی آکادمی در مقام مدیر بخش کارگردانان اسکار به این موضوع می‌پردازد. وی در مقام رئیس بخش کارگردانان آکادمی اسکار از تغییرات اعمال شده قوانین در اجلاس سالانه حمایت می‌کند.

اسپیلبرگ همواره نگرانی خود را از تفاوت بین انتشار اینترنتی محتواهای سینمایی با اکران در سالن سینماها ابراز کرده و معتقد است که محتواهای تولید شده توسط نت‌فلیکس نباید در بخش رقابتی اسکار قرار بگیرند. او در حمایت از این مساله کمپینی راه‌اندازی کرده است.

این کارگردان اسطوره‌ای هالیوود معتقد است که فیلم‌های نت‌فلیکس فقط باید واجد شرایط شرکت در بخش رقابتی «اِمی» را داشته باشد نه اسکار. لیکن هنوز مشخص نیست که در جلسه آینده آکادمی بتواند در وضع قوانین در این راستا موفق باشد لیکن در این زمینه اطلاع‌رسانی و تلاش می‌کند.

او در گفتگو با آی‌تی‌وی نیوز گفت: «زمانی که شما به فورمت تلویزیونی رجوع می‌کنید، آن فیلم، فیلم سینمایی تلویزیونی قلمداد می‌شود. شما قطعا اگر آن اثر خوب باشد و حائز شرایط برندگی را داشته باشد نهایتا باید به آن جایزه «اِمی» داد، نه اینکه به اینچنین کاری جایزه اسکار داده شود. من به فیلم‌هایی که تنها ارزیابی‌شان را با اکران در چند سالن معدود سینمایی و کمتر از مدت زمان یک هفته‌ای را کسب کرده‌اند، نامزدی جوایز اسکار را برای آن‌ها مناسب نمی‌دانم.»

مساله‌ای که اسپیلبرگ مطرح می‌کند علاوه بر جنبه‌های مثبت فراوانی که دارد، می‌تواند با اعمال تغییرات ویژه قوانین سینمایی، بر فیلم‌های بیرون از نت‌فلیکس اثر بگذارد. به هر حال بسیاری از فیلم‌هایی که مستقل تولید شده‌اند نیز اگر گفته‌های اسپیلبرگ معیار قرار گیرد، زمان زیادی در سالن‌های سینما اکران نشده‌اند و ازین بابت آن‌ها نیز مشمول شرایطی می‌شوند که این کارگردان عنوان می‌کند و از این رو ضربه خواهند خورد.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ترامپ به گلایه از هالیوود پرداخت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی در کنفرانس «اقدام سیاسی محافظه‌کاران» ضمن بیان اینکه در کنگره افرادی هستند که از آمریکا متنفرند، به گلایه از هالیوود پرداخت و گفت: «هالیوود بین مردم آمریکا تبعیض قائل می‌شود.»

به گزارش سینماپرس به نقل از وِرایِتی، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی در کنفرانس «اقدام سیاسی محافظه‌کاران» ضمن بیان اینکه در کنگره افرادی هستند که از آمریکا متنفرند، به گلایه از هالیوود پرداخت و گفت: «هالیوود بین مردم آمریکا تبعیض قائل می‌شود.»

ترامپ در بخشی از سخنانش که در مورد سفر اخیر او به عراق و دیدار با ژنرال‌ها بود داستان گروهبانی را که به او پیشنهاد ایفای نقشی در یک فیلم سینمایی شده بود روایت کرد.

ترامپ گفت که آن کهنه سرباز باید برنده اسکار می‌شد ولی نشد و دلیلش این است که هالیوود نسبت به ملت ما تبعیض قائل است. البته ترامپ نامی از آن بازیگر و فیلمی که در آن بازی کرده بود ذکر نکرد اما احتمالا سخنش بر «آر لی اِرمی» که از نیروهای دریایی سابق بوده که به عنوان مربی آموزش نظامی سربازان خدمت می‌کرده است.

استنلی کوبریک کارگردان سرشناس هالیوودی از او خواسته بود تا در فیلم معروف «غلاف تمام فلزی» از او مشاوره نظامی بگیرد که همین کار منجر به بازی او در نقش «هارتمن تفنگدار دریایی» شد که نامزدی جایزه «گلدن گلوب» را برای وی به ارمغان آورد. اِرمی که سال قبل درگذشت همچنین در فیلم‌های «اکنون آخرالزمان» «هفت» و «کشتار با ارّه برقی در تگزاس» ایفای نقش کرد.

ترامپ در این کنفرانس در زمینه‌های مختلفی سخن گفت. رئیس جمهور آمریکا به دیدار چند روز پیش خود با رهبر کره‌شمالی اشاره کرد و گفت: «ما دیدار بسیار سازنده‌ای با کیم‌جونگ اون در ویتنام داشتم اما توافقی که به عمل آمد خیلی برای من قابل قبول نبود.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه تلویزیونی«تراز» تنها به مردم وفادار است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «تراز» یک برنامه اقتصادی است که به تهیه کنندگی سعید نقیبی هر روز صبح از شبکه ایران کالا پخش می شود و به مسائل مختلف اقتصادی و معیشتی مردم می پردازد.

به گزارش سینماپرس؛ مهدی افشاریان یکی از مجریان ثابت برنامه معتقد است که موفقیت کامل برنامه در گروی صداقت کامل با مردم است و قرار نیست به مسئولان وفادار باشند، بلکه تنها به مردم وفادار هستند.

مهدی افشاریان بیان کرد: رسالت برنامه «تراز» حمایت از کالای ایرانی، تشویق کسب و کارهای ایرانی و مسائل اشتغال است. مدیر گروه برنامه‌های ترکیبی دکتر سیدی، به سعید نقیبی تهیه کننده برنامه «تراز» برنامه‌ای را محول کرد که پیرامون مسائل اقتصادی صحبت کند. ما تا پیش از این برنامه، شبکه‌ای به طور منحصر به فرد برای مسائل اقتصادی و کسب و کار نداشتیم و احتیاج به برنامه‌ای صبحگاهی داشتیم که مسائل روز اقتصادی را بررسی کند.

وی افزود: سعید نقیبی با توجه به دیدگاهش یک تیم جوان شامل هفت مجری را انتخاب کرد که در بخش-های مختلف به تحلیل اخبار روز اقتصادی می‌پردازند و جذابیت‌هایی را نیز به این بخش اضافه می‌کنند. ما دو بخش اقتصاد کلان و خرد داریم که اقتصاد کلان مربوط به اقتصاددانان، بدنه دولت و مجلس می‌شود، اقتصاد خرد نیز مربوط به معیشت مردم است و «تراز» به اقتصاد خرد می‌پردازد.

این مجری تلویزیون ادامه داد: نگاه «تراز» به این است که برنامه‌های مربوط به معیشت مردم تا چه اندازه عملی شده و مسئولان چقدر توانستند موجب رونق سفره‌های معیشتی مردم شوند؛ به همین جهت به دعوت آقای نقیبی به این برنامه آمدیم. ما چندماه تمرین‌های بسیار فشرده داشتیم تا در زمانی فشرده، محتوایی به اندازه یک برنامه چهار ساعته با ضرباهنگ و ریتم تند به مخاطب ارائه کنیم. استفاده از شور جوانی موجود در این برنامه، مردم را به دیدن آن علاقه‌مند کرده است و هرکدام از ما در بازکردن گره اقتصادی کشور سهیم هستیم.

وی درباره میزان مطالعات اقتصادی خود نیز بیان کرد: قبل از اینکه وارد این برنامه شوم اقتصادی نبودم، اما در بازه فشرده چندماهه تحت نظارت سردبیر برنامه آقای میرشاهی و تهیه‌کننده برنامه، هرروز اتاق فکر داشتیم و مدل برنامه و شیوه ورود به موضوعات مختلف را تعیین می‌کردیم. ما مطالعه می‌کنیم و کارشناسانی به عنوان مشاور داریم و بسیاری از مسائل اقتصادی را تجزیه و تحلیل و تمام روزنامه‌های اقتصادی را مرور می‌کنیم. ما حتی ماهنامه‌های اقتصادی خارجی مثل وال استریت ژورنال را نیز مطالعه، تحلیل و بررسی می‌کنیم.

افشاریان خاطرنشان کرد: هر روز از صبح تا ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه برنامه به روی آنتن می‌رود اما همه گروه پس از پایان برنامه تا ۸ و ۹ شب در بخش اداری می‌مانند، روزنامه‌های روزهای بعد را بررسی می‌کنند و از مهمان‌ها برای حضور در برنامه دعوت می‌کنند. بعضی وقت‌ها فقط شبی دو یا سه ساعت می‌خوابیم، چون حجم مطالب اقتصادی زیاد و پیچ در پیچ است. معمولاً یک موضوع اقتصادی به چندین صنف و اتحادیه یا بدنه دولت ارتباط پیدا می‌کند و ارتباطات این موارد خیلی مهم است و حتماً باید تحقیق کنیم. با انجام این کارها حدود ۹۰ درصد به مسائل اقتصادی مسلط می‌شویم؛ کم کاری¬های موجود را بررسی می‌کنیم و نقاط ضعف و باگ‌های اقتصادی کشور را به دست می‌آوریم، چون قرار نیست فقط آنتن را پر کنیم، بلکه قرار است بگوییم مشکل کجاست.

وی با اشاره به اینکه موضوع «میوه و تره‌بار» پر حاشیه‌ترین سوژه‌ای بوده که دنبال کرده است گفت: هر روز برنامه ما پر از حاشیه و مسائل مختلفی است، اما برنامه ما درباره «میوه و تره‌بار» بسیار پرسوژه و پرحاشیه بود، چون بسیاری از مسئولان تنظیم بازار و میادین تره‌بار شهرداری در وزارت جهاد کشاورزی و تعاونی روستایی حاضر به حضور در این برنامه نشدند و پاسخگوی تلفن‌های خود نبودند. برنامه ما درباره «نقش دلالی در بالا رفتن قیمت میوه‌ها» بود و سه نفر را از چندین روز قبل دعوت کردیم، اما سر موعد گفتند جلسه داریم و هیچ‌کدام نیامدند و تلفنی هم پاسخگو نبودند. رسالت برنامه ما این است که هر مهمان مسئولی در هر بخشی حاضر نشود و پاسخ ندهد، اعلام کنیم که دعوت کردیم و جای صندلی او خالی است و نیامد.

مجری «تراز» در پاسخ به این پرسش که آیا این برنامه می‌تواند مثل «پایش» در تلویزیون تبدیل به یک نشان تجاری شود عنوان کرد: برنامه «پایش» خیلی خوب است و به تمام عوامل آن خدا قوت می‌گویم، اما اگر قرار باشد دقیقا شبیه «پایش» باشیم، قطعا نباید وجود داشته باشیم و باید طرحی نو دراندازیم و سمت و سویی جدید به این قضیه بدهیم. وظیفه ما آشتی دادن مقوله اقتصاد با مردم است و مطالبه‌گر هستیم. به طور مسلم برنامه‌های «پایش» و «تراز» می توانند یار و یاور یکدیگر باشند تا مردم بدانند اگر خواسته‌ای دارند باید مطالبه‌گر باشند. به طور مطمئن برنامه «تراز» می‌تواند یک نشان تجاری شود و به زودی خبرهای زیادی از موفقیت و جنجالی که به پا می‌کند منتشر می‌شود و با هیچ‌کس هم شوخی ندارد.

او همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا برای برنامه خاصی تذکرگرفته است یا خیر گفت: تا به حال خیر. ما اتهام بی‌جهت به کسی نمی‌زنیم و تنها گرداننده این برنامه هستیم. ذات اصلی برنامه‌های تلویزیونی این است که به عنوان مجری، تنها، اعلام می‌کنیم. گاهی کارشناسان برنامه با هم به توافق نمی‌رسند، وگرنه اخطاری از جایی نگرفتیم و زابلی‌زاده مدیر شبکه و آقای نقیبی از ما خیلی حمایت کردند. هر موضوعی را که در برنامه اعلام می‌کنیم، با سند و مدرک است. مردم حوصله نمی‌کنند روزنامه صبح و عصر را بخوانند، اما هرکس آنها را بخواند و تحلیل اقتصادی روی آن بگذارد، قطعاً به نتایج ما می‌رسد.

مجری «تراز» اظهار داشت: برنامه با بودجه شبکه ایران کالا پیش می‌رود و تنها در میان برنامه برای جلوگیری از خسته شدن تماشاگر آگهی پخش می‌کنیم. با توجه به اینکه از کسب و کارهای ایرانی حمایت می‌کنیم، از کارآفرینان ایرانی دعوت می‌کنیم تا درباره کسب و کار و علل موفقیت خود توضیح دهند و ما حتی یک تیزر تبلیغاتی نیز به آن ها هدیه می‌دهیم.

او معتقد است: در تمام جهان نباید بخش پیش تولید و اتاق فکر را فراموش کنیم. متأسفانه اگر بخواهیم در هرجایی از دنیا ایده‌ای را به مرحله تولید برسانیم ابتر می‌شود چون در مسیر کار بسیاری از نواقص خود را نشان می‌دهند. وقتی یک برنامه با هر گرایشی اعم از اجتماعی، اقتصادی یا سیاسی می‌تواند موفق باشد که یک اتاق فکر داشته باشد و از کارشناسان دعوت کنند و پیش تولید قانونمندی داشته باشند.

افشاریان در پایان گفت: ما در دو برنامه اول ۲ هزار و ۷۰۰ پیامک درباره موضوع برنامه داشتیم و این نشان می‌دهد که خیلی جنجالی شروع شد و موفقیت کامل برنامه ما در گروی صداقت کامل با مردم است و قرار نیست به مسئولان وفادار باشیم، بلکه تنها به مردم وفادار هستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نظارت ما بر شبکه نمایش خانگی کمتر نشده است – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری فارس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نظارت ما بر محتوای آثاری که در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود کم‌تر نشده و شورای نظارت مثل گذشته کارها را ارزیابی می‌کند.

«سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال و در جمع خبرنگاران رسانه‌ها در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم نظارت کافی وزارت ارشاد بر محتوای آثاری که در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود، گفت: نظارت ما بر آثاری که در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود کمتر نشده است.

وی ادامه داد: شورای نظارتی در وزارت ارشاد وجود دارد که با همان معیارها و مجموعه‌ای که با آن وارد فضای نمایش شدیم باید کارها را ارزیابی کند و در آن شورا تاکید شده که معیارها با دقت دنبال شود و انشاله با همان مسیر این کارها دنبال می‌شود.

وزیر ارشاد ضمن بیان اینکه موارد اخلاقی در برخی سریال‌ها وجود داشته است، بیان داشت: مواردی در این سریال‌ها وجود داشته که هم به تهیه کننده‌ها و هم به شورای نظارت تذکر دادیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاران نیز گفت: در حوزه فرهنگ به علت این نظام ارتباطی با همه حوزه‌هایی که در زندگی اجتماعی دارد ضرورتی مضاعف دارد. به نظر می‌آید اتفاقاتی که در حال رخ دادن است امیدی را ایجاد می‌کند برای اینکه مطالعات در حوزه فرهنگ را جدی‌تر بگیریم. در حوزه مطالعات بنیادین و مطالعات کاربردی، فرصت‌های و ‌زمینه‌های متعدد و متنوعی وجود دارد. در حوزه مطالعات بنیادین اگر ما با مطالعات میان رشته‌ای، نگاه، نظر و دریچه نگاهمان را به بحث‌های زیرساختی فرهنگی نتوانیم قوی کنیم، بنایی که خواهیم ساخت بنایی متزلزل خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به برگزاری این جشنواره عنوان داشت: ما در حوزه‌های مختلف فلسفه فرهنگ، سیاست‌گذاری فرهنگی و شاخص‌های فرهنگی باید ببینیم که شاخص‌های‌مان تا چه حد فراملی است که باید آنها را با تولید ملی تکمیل کنیم. همچنین در مطالعات کاربردی هم ده‌ها و صدها حوزه‌ داریم که مطالعات میان رشته‌ای حوزه فرهنگ در این مورد به ما کمک می‌کند. به نظر می‌آید اتفاق‌هایی مثل این جشنواره که بیشتر نگاهشان با نگاه میان رشته‌ای حرکت می‌کند به ما کمک می‌کند تا در سیاست‌گذاری فرهنگی، برنامه ریزی فرهنگی و اقدامات فرهنگی با چشم بیناتر و وسیع‌تری عمل کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاری مبنی بر فشن شوی لواسان و عدم نظارت ارشاد روی فعالیت آنها نیز گفت: توضیحاتی در این باره ارائه دادیم اما در هر حال امکان رخ دادن هر تخلفی وجود دارد. این تالار مجوزی نداشته و ما نیز بلافاصله بعد از این اتفاق با آنها برخورد کردیم و آنها به مراجع انتظامی و قضائی ارجاع داده شدند. در فضای زندگی اجتماعی که متکثر و گسترده‌تر است تخلفاتی بدون اطلاع صورت می‌گیرد که مهم نوع برخورد با آن تخلف است. این تالار، تالار آزادی بوده و جزو زیر مجموعه‌های وزارت ارشاد نبوده است و آن تالار بدون اطلاع دست به چنین اقدامی زده است که با آن برخورد شد.

صالحی درباره حکم سرپرست معاونت مطبوعاتی نیز بیان داشت: این حکم موقت است و ما گفتیم که آقای محمدمهدی احمدی با حفظ سمت سرپرستی را به عهده دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره «سیمرغ» افراد جدیدی به حوزه فرهنگ و هنر معرفی کرده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدمهدی عسگرپور دبیر تخصصی بخش فیلم نهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سیمرغ» گفت: این جشنواره افراد جدیدی به حوزه فرهنگ و هنر معرفی کرده است.

به گزارش سینماپرس؛ محمدمهدی عسگرپور کارگردان نام‌آشنای سینما و تلویزیون و دبیر تخصصی بخش فیلم نهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ گفت: برگزاری جشنواره‌ها برای مجموعه‌هایی که مأموریت اصلی آن‌ها آموزش و پژوهش است، دو کارکرد دارد؛ یکی اینکه این‌گونه جشنواره‌ها شورونشاط مناسبی در فضاهایی ایجاد می‌کند که هنر در آن کمتر جاری و ساری است. کارکرد دوم این است که بخش قابل‌توجهی از کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، توان کار هنری را به شکل جدی دارند و هم‌اکنون در حوزه فرهنگ و هنر با تعداد قابل‌توجهی از کسانی روبروییم که خاستگاه اصلی آنان حوزه علوم پزشکی است. بنابراین برگزاری جشنواره‌ای نظیر “سیمرغ” برای دانشجویان و اعضای جامعه علوم پزشکی و سایر افرادی که توان هنری قابل‌توجهی دارند، فضایی فراهم می‌کند که توانمندی‌هایشان را به نمایش بگذارند و خود را محک بزنند.

*معرفی افراد جدید به حوزه فرهنگ و هنر

وی افزود: جشنواره “سیمرغ” توانسته است، افراد جدیدی را به حوزه فرهنگ و هنر معرفی کند؛  افرادی که خواستگاهشان علوم پزشکی بوده است؛ معتقدم مداومتی که دست‌اندرکاران و مسئولان جشنواره در برگزاری این رویداد بزرگ به خرج داده‌اند جای قدردانی دارد؛ یکی از معضلات جشنواره‌ها معمولاً عدم مداومت و استمرار در برگزاری است؛ زیرا بسیاری از جشنواره‌ها کارکرد مقطعی دارد و با یک تغییر و تحول ممکن است برگزاری جشنواره منتفی شود؛ در حالی‌که جشنواره‌ها زمانی می‌توانند کارکرد خودشان را ایفا کنند که مداومت و استمرار داشته باشند.

کارگردان نام‌آشنای کشورمان در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به تغییرات و پیشرفت‌های تکنولوژیک در عرصه فیلم‌سازی گفت: تغییرات فناورانه، ممکن است روند فیلم‌سازی را ساده‌تر نشان دهد؛ به همین خاطر این رشد تکنولوژیک منجر به افزایش قابل‌توجه آثار ارسالی به جشنواره‌ها شده است؛ اگرچه آمار و ارقام کمی همیشه برای دست‌اندرکاران و مخاطبان جشنواره‌ها مهم است اما درصورتی‌که این کمیت با کیفیت آثار پیوند نخورد، جشنواره‌ها رسالتشان را به انجام نرسانده‌اند.

*رشد کیفی بخش فیلم در دوره های اخیر

وی با اشاره به اینکه بخش فیلم جشنواره سیمرغ در بعد کیفی رشد خوبی را در دوره‌های اخیر به نمایش گذاشته است و امیدوارم در دهمین دوره نیز این روند رو به رشد ادامه داشته باشد، گفت: در بخشِ کمی این رویداد فرهنگی و هنری نیز تا اندازه زیادی اطمینان داریم که آمار آثار ارسالی، قابل‌توجه خواهد بود.

عسگرپور با طرح این پرسش که با آثار برتر جشنواره چه می‌توان کرد و چه فضایی را برای آنان می‌توان شکل داد، گفت: پاسخ این سؤال تا اندازه زیادی به مسئولان جشنواره و تلاش آنان در جهت امکان بروز این آثار در رسانه‌هایی نظیر تلویزیون برمی‌گردد و اگر این مهم نیز انجام شود، می‌توان گفت جشنواره بخش زیادی از رسالتش را انجام داده است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص آسیب‌شناسی آثار جشنواره، بخشی از ایرادات آثار ارسالی را متوجه تغییرات تکنولوژیک دانست و گفت: تغییرات تکنولوژیک یعنی تبدیل‌شدن فیلم به دیجیتال؛ این تغییرات علی‌رغم تمام مزایایی که دارد اما یک عیب و آسیب عمده را با خود همراه کرده است و آن آسیب این است که افراد فکر می‌کنند به‌راحتی می‌توانند فیلم بسازند؛ اتفاقی که در بسیاری از جشنواره‌های معتبر جهانی نیز شاهد رخ دادن آن هستیم. معتقدم باید روی این آُسیب، کار کرد؛ توصیه‌ام به دست‌اندرکاران جشنواره سیمرغ نیز این بود که ارتباط مستمر و مکرری با علاقه‌مندان به فیلم‌سازی داشته باشند و کارگاه‌های متعددی برای علاقه‌مندان پیش از شرکت در جشنواره تدارک ببینند و این افراد را به‌عنوان کسانی که ظرفیت ورود به خانواده فیلم‌سازی کشور را دارند، رها نکنند و ارتباط تنگاتنگی با این عده داشته باشند.

*شرکت‌کنندگان، سختگیرانه فیلم بسازند

دبیر بخش فیلم نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سیمرغ عنوان کرد: گاهی اوقات نداشتن یک سوژه و فکر خوب تمام امکانات و زحمات ساخت یک فیلم را بر باد می‌دهد؛ یکی دیگر از اتفاقات بدی که دیجیتالی‌شدنِ فیلم‌سازی برخلاف انتظار در پی داشته است، محدود کردن دایره سوژه‌ها است و این معضل به دلیل سهل‌الوصول شدن فیلم‌سازی است؛ یعنی افراد ممکن است به دنبال سوژه‌های تکراری بروند؛ این‌یکی از نکاتی است که شرکت‌کنندگان باید موردتوجه قرار دهند؛ به‌طور مشخص به علاقه‌مندان شرکت در بخش فیلم جشنواره توصیه می‌کنم که سختگیرانه به موضوع نگاه کنند؛ زیرا آثار تولیدی در کارنامه آنان باقی خواهد ماند و در آینده افراد را بر اساس همین آثار و کارنامه می‌سنجند و به داوری می‌نشینند؛ بنابراین ضروری است علاقه‌مندان به شرکت در بخش «فیلم» فراموش نکنند که این آثار در حافظه‌ها باقی می‌ماند و اگر سهل‌انگارانه از آن بگذرند ممکن است که در آینده شرایط رشدشان را فراهم نکند. بنابراین هر پروژه باید به‌عنوان یک پروژه مهم تلقی شود و از بعد تکنیکی نیز موردتوجه سازندگان قرار گیرد؛ داوران و البته مخاطبان نیز در مواجهه با آثاری که سختگیرانه ساخته‌شده‌اند و  دقت را در ساخت اثر در نظر گرفته‌اند، برخورد متفاوتی خواهند داشت و این سختگیری در نهایت، باعث می‌شود که یک اثر ماندگار شود.

گفتنی است؛ جشنواره بین المللی «سیمرغ» با شعار “سالم زیستن، هنر است” در پنج بخش تئاتر، ‌ فیلم، ادبی، ‌هنرهای تجسمی و موسیقی، تابستان ۱۳۹۸ در شهر تهران برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بررسی فیلم «اسرافیل» در سومین نشست سینماتک پانتئون – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سومین نشست سینماتک پانتئون با اکران فیلم «اسرافیل» به کارگردانی آیدا پناهنده و برگزاری پنل تحلیل با عنوان «دمیدن بر صور جدایی» برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، در سومین نشست سینماتک پانتئون به دبیری زینب لک و محمدحسین میربابا فیلم سینمایی «اسرافیل» به کارگردانی آیدا پناهنده تحلیل می‌شود.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: «ماهی زن میانسالی است که به تازگی پسر جوانش را در سانحه رانندگی از دست داده است. بهروز که عشق قدیمی و ناکام او بود بعد از سال‌ها از کانادا بازگشته است تا زمین‌هایش را به فروش برساند و با دختر جوانی به نام سارا که از طریق دنیای مجازی با هم آشنا شده‌اند ازدواج کند و به کانادا باز گردد. مواجهه بهروز و ماهی در محیط بسته و سنتی شهری که در آن زندگی می‌کنند خاطرات عشق قدیمی میان آنها و مصائبی را که از سر گذرانده‌اند، زنده می‌کند.

در این برنامه علاوه بر نقد و بررسی فیلم، تصویر زن در سینمای معاصر ایران مورد واکاوی قرار می‌گیرد.

این نشست با برگزاری برنامه تحلیل با عنوان «دمیدن بر صور جدایی» با سخنرانی محمدحسین میربابا و مستانه مهاجر، آیدا پناهنده روز دوشنبه مورخ ۱۳ اسفند ساعت ۱۶ الی ۱۹:۳۰ در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

پوستر این نشست را آرمین رنگانی مدیر هنری سینماتک و تیزر تبلیغاتی آن را مجید باقرزاده مدیر اجرایی و فرهنگی سینماتک طراحی کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کشف حجاب مجازی مهناز افشار، چه تفاوتی با رفتارهای مسیح‌علی‌نژاد دارد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: باید منتظر ماند و دید دستگاه‌های نظارتی به انتشار این عکس توسط مهناز افشار چه واکنشی نشان خواهند داد؟ آیا امر بر سلبریتی‌ها مشتبه شده که فراتر از قانون هستند؟

فیلم‌های سینمایی که مهناز افشار در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر امسال بازی کرد، علی رغم اینکه نقش‌های متفاوت و تأثیرگذاری به او واگذار شد، اما افشار در متوسط‌ترین شکل ممکن آنان را ارائه کرد و از دریافت سیمرغ جشنواره بازماند، هر چند که همسرش، ادعای دیگری دارد.

اگر فیلم «متروپل» مسعود کیمیایی را دوباره مرور کنیم، در خط اصلی روایت فیلم، خاتون (مهناز افشار) وارد یک سالن قدیمی سینما به نام متروپل می‌شود و با سر و صورتی خونین، در گوشه‌ای از سالن به ستونی تکیه می‌دهد که از قضا ستون پشت سر افشار نقش پررنگی‌تر ازاین بازیگر در فیلم متروپل دارد. درواقع همین بازیگران بسیار معمولی و پر هیاهو هستند که در این سال‌ها باعث افت کیفیت سینمای بزرگانی چون کیمیایی شدند.

پرده اول

اما پس از آنکه بازیگر بی‌حاشیه‌ای همچون الناز شاکر دوست، که از هیاهو و پروپاگاندای مجازی فاصله دارد، موفق شد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را کسب کند و برای دومین سال پیاپی مهناز افشار در یک رقابت مهم سینمایی ناکام ماند، مشخص بود که این ناکامی در فضای مجازی بروز پیدا می‌کند.

توییت همسر افشار، پس از جشنواره فیلم فجر نشان می‌دهد، برخی از این چهره‌های نه چندان هنرمند و وابستگان آن‌ها، از هر فضایی برای جبران ناکامی‌های خود استفاده می‌کنند. آیا یک پایگاه خبری و یک خبرگزاری حق انعکاس، بازی هنرمندانه الناز شاکر دوست را در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر ندارند؟ اگر از بازیگر بی‌حاشیه‌ای که کارش را به درستی در یک فیلم ارزشمند انجام داده، حمایتی شود، آنرا می‌توان سیاسی تفسیر کرد و با جریان دیگری قیاس نمود؟

با این پیش‌فرض‌ها تبلیغ غیرقانونی نالوکسان توسط مهناز افشار، قبل از جشنواره فیلم فجر به خواست داریوش اقبالی (خواننده خارج نشین)، برای در معرض توجه قرار گرفتن، برای نزدیکتر شدن به سیمرغ جشنواره سی و هفتم نیست؟! اما قضاوت سینمایی و عادلانه داوران جشنواره سی‌و هفتم، مسیر هر سناریوی غیر سینمایی را برای دریافت سیمرغ توسط افشار مسدود کرد.

افشار نمی‌تواند سرخوردگی خود را از جشنواره فیلم فجر کتمان کند و در آخرین توییتش با مضمون “تجربه شخصی” ناکامی خود را در جشنواره فیلم فجر با واکنش معکوس نشان می‌دهد. او در این توییت می‌نویسد: عمیقاً باور پیدا کردم آدمی باید به آنچه اعتقاد دارد عمل کند حتی اگر به خاطر آن مورد نقد یا حمله قرار گیرد و حتی برای آن تاوان دهد. امروز در ابتدای دهه‌ی پنجم زندگی دیگر برای سوت و کف هیچ فرد و جریانی چیزی نمی‌گویم یا کاری نمی‌کنم.

سناریوی دوم

پس ناکامی در فجر، با توجه به واکنشی‌بودن این بازیگر در فضای مجازی، حدس انتشار پست‌های شاز مرز شکن بسیار محتمل بود. یکی از ترفندهای مشهور سلبریتی‌ها این است که یکی از آنان از قانون تخطی کند و دیگران به حمایت از او برخیزند. این روش و شیوه عملیات مهندسی آنان، طی چهار سال اخیر بوده است. روایت فرهادی مجیدی و برخورد او با پلیس راه تبدیل به سوژه داغی برای سلبریتی‌ها شد و مهناز افشار به صورت طبیعی به این اتفاق، طبق همان فرمول عملیات روانی سلبریتی‌ها واکنش نشان داد.

اما بر خلاف دفعات قبل، افکار عمومی اینبار به جای حمایت، به فرهادی مجیدی تاخت و از سوی دیگر، سلبریتی‌ها منتظر بودند که رسانه‌های خارج از کشور به این رویداد واکنش نشان دهند و از یک برخورد پلیسی و کاملاً قانونی، پرونده‌ای سیاسی و هزینه ساز بسازنند.

اما در کمال تعجب، بی‌بی‌سی فارسی، روز شنبه ۱۰ دی ماه در برنامه شصت دقیقه به این اتفاق واکنش نشان داد و حدود ۱۵ دقیقه کارشناسان و گزارشگران این برنامه با نمایش نمونه‌های فرنگی، واکنش فرهادی مجیدی به پلیس را غیر مستقیم محکوم کردند و اینبار هم مهناز افشار و سایر همفکرانش تیرشان به سنگ خورد و در فضای مجازی حتی هواداران استقلالی مجیدی، از او حمایت نکردند.

مهناز افشار پای در راهی سخت نهاده است، راهی که تا متحمل هزینه‌های سنگین قانونی نشود، دست از این اقدامات مجازی خود برنخواهد داشت. همانطور که اشاره شد، واکنش فرهاد مجیدی به پلیس راهور یک عمل غیرقانونی است و توسط افکار عمومی ملامت می‌شود. مهناز افشار که در حمایت از عمل غیرقانونی مجیدی کارت باطلی را رو کرد، به فاصله چند روز بعد، دست به عمل غیرقانونی مشابهی می‌زند و پرتره احسان شعبانی از خودش را، بدون حجاب عرفی، در صفحه اینستاگرامش منتشر می‌کند. آیا اینکار را نمی‌توان تشویق اذهان عمومی به برداشتن حجاب رسمی برشمرد؟ اگر انتشار این پرتره، مصداق چنین عمل مجرمانه‌ای نیست، پس تفاوت مسیح‌علی‌نژاد با مهناز افشار در چیست؟

باید منتظر ماند و دید دستگاه‌های نظارتی به انتشار این عکس توسط مهناز افشار چه واکنشی نشان خواهند داد؟ آیا امر بر سلبریتی‌ها مشتبه شده که فراتر از قانون هستند؟

*مشرق

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اضافه‌شدن یک بخش جدید به جشنواره بین المللی فیلم شهر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی به جشنواره فیلم شهر می‌آیند.

به گزارش سینماپرس، در این دوره از جشنواره بخش تازه‌ای با عنوان «مسابقه سریال» که زیر مجموعه مسابقه سینمای ایران تعریف شده، شامل مجموعه سریال‌های خانگی و تلویزیونی است.

آثار تولید شده از فروردین ماه ۱۳۹۱ تا کنون می‌توانند جهت شرکت در بخش مسابقه و ارزیابی هیئت داوران برای دریافت تندیس جشنواره و جایزه نقدی در سایت جشنواره ثبت نام و در این دوره شرکت کنند.

در این بخش ۶ تندیس به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی شامل: بهترین فیلم‌نامه، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و همچنین بهترین اثر با محوریت تهران‌شناسی و تهران‌نگاری به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

ثبت نام اینترنتی آثار  از طریق تارنمای جشنواره به نشانی www.shahrfilmfest.com و تا پایان فروردین ماه سال ۱۳۹۸ امکان پذیر است.

«هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر» توسط موسسه تصویر شهر به دبیری هاشم میرزاخانی در تابستان سال ۱۳۹۸ در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسامی ۴۴ نامزد بخش ایده جشنواره «کودک‌آنلاین» اعلام شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هیأت انتخاب بخش «ایده برای وب‌سری» نخستین جشنواره کودک‌آنلاین، نامزدهای اولیه انتخاب شده در این بخش را اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، این ۴۴ اثر، به عنوان نامزدهای بخش ایده برای وب‌سری جشنواره از بین ۶۲۱ ایده رسیده به دبیرخانه جشنواره انتخاب شده‌اند.

بنا بر این گزارش، برگزیدگان نهایی، طی مراسم «جشن انتخاب جشنواره کودک‌آنلاین»، در روز ۱۸ اسفند ماه معرفی خواهد شد.

اسامی ۴۴ ایده برای وب‌سری به عنوان آثار نامزد این بخش به ترتیب الفبا و بر اساس نام اثر، صاحب ایده و نقش و شهر، به شرح زیر است:

۱- آرزوهای بزرگ (امیر مشهدی‌عباس/ طراح/ شهر: تهران)، ۲- آقای اُه (سیدمحمدصادق لواسانی/ تهیه‌کننده/ تهران)، ۳- بازنوازی و تصویرگری آهنگ‌های کلاسیک جهان (پوریا عبداللهی چهاردانگه/ طراح/ تهران)، ۴- بوگولو (اسدالله دیانتی/ تهیه‌کننده/ تهران)، ۵- به همین سادگی (میثم زیدی/ کارگردان/ تهران)، ۶- پشیمان (امیرمهدی انصاری/ طراح/ کرج)، ۷- پوف‌تق (مهدی شاه‌پیری/ کارگردان/ تهران)، ۸- پیت و بومبو (ایمان محمدامینی/ کارگردان/ تهران)، ۹- تنها ماموت دنیا (نیما میربابایی/ نویسنده/ تهران)، ۱۰- توتو: گم‌شده‌ای در زمان و مکان (رضا باباخانلو/ صرفا صاحب ایده/ تهران)، ۱۱- توفان (سیاهپوش) (رامین کرمی/ تهیه‌کننده/ تهران)، ۱۲- جنگل آبی (مهدی خرمیان/ کارگردان/ تهران)، ۱۳-چل دیو (۴۰divs) (وریا نیک‌منش/ کارگردان/ زنجان)، ۱۴- حرف حساب (اعظم مهدوی/ نویسنده/ تهران)، ۱۵- خبیث‌های قطب شمال (پریسا شمس/ نویسنده/ تهران)، ۱۶- خوره‌ها (وحید گلستان/ طراح/ تهران)، ۱۷-خوشحالش کن (مرتضی جذاب/ صرفا صاحب‌ایده/ تهران)، ۱۸- دارالوحوش (مهدی شاه‌پیری/ کارگردان/ تهران)، ۱۹- دختران بسکتبال / سمیه قاسمی/ کارگردان/ اقلید)، ۲۰- دفتر سیاستگذاری در امور داخلی/ پوپک کفیلی/ صرفا صاحب‌ایده/ تهران)، ۲۱- دوقلوهای خل و چل (سیدنوید سیدعلی‌اکبر/ نویسنده/ تهران)، ۲۲- دیروز چه خبر (سیدمحمدمهدی امیرواقفی/ تهیه‌کننده/ تهران)، ۲۳- روبات‌ها (سعید ترخانی/ تهیه‌کننده/ تهران)، ۲۴- زندگی پسرجان (رضا علی اکبریان کاهانی/ تهیه‌کننده/ مشهد)، ۲۵- سال صفر (کورش مشهدی/ طراح/ تهران)، ۲۶- سبزیجات خنگول (رضا احمدیاری/ تهیه‌کننده/ سنندج)، ۲۷- ستون هما (شروین فضلعلی‌زاده/ نویسنده/ تهران)، ۲۸- سفر رانا (بهنود نکویی/ کارگردان/ تهران)، ۲۹- سلو (فهیمه عباسی/ صرفا صاحب‌ایده/ رشت)، ۳۰- سنگ ملل (مریم سلیمی/ صرفا صاحب‌ایده/ تهران)، ۳۱- شطرنج/ داوود ضامنی/ صرفا صاحب‌ایده/ تهران)، ۳۲- شهر سبز (مائده محقق/ صرفا صاحب‌ایده/ تهران)، ۳۳- غاز کارآگاه (سعید ترخانی/ تهیه‌کننده/ تهران)، ۳۴- قصه‌های سلفی (فربد احمدجو/ تهیه‌کننده/ تهران)، ۳۵- کله‌شکم و شکم‌کله (اعظم مهدوی/ نویسنده/ تهران)، ۳۶- گوشت و پیاز و دمبه (اعظم مهدوی/ نویسنده/ تهران)، ۳۷- مامان طوطی و بچه طوطی (سیدنوید سیدعلی‌اکبر/ نویسنده/ تهران)، ۳۸- ماجراهای شهر الفبا (فرهاد علیزاده/ تهیه‌کننده/ تهران)، ۳۹- ما یازده نفر (اعظم مهدوی/ نویسنده/ تهران)، ۴۰- موشکلات موشکول (رضا علی اکبریان کاهانی)، ۴۱- میچ میچ (اگه آدم بزرگ باشم) (نوشین شعبانی/ نویسنده)، ۴۲- ننجون (عزیزالله اسماعیلی خوشمردان/ صرفا صاحب‌ایده/ تهران)، ۴۳- هتل پنج ستاره شادمانی (مرجان پورغلامحسین / کارگردان/ تهران)، ۴۴- airbrush (محسن شیری/ طراح/ تهران).

گفتنی است امیرحسین اکرمی، بنفشه بدیعی، حامد تأمّلی، مهدی حجوانی و حدیث لزرغلامی به عنوان اعضای هیأت انتخاب بخش ایده برای وب‌ُسری، کار بررسی آثار رسیده به این بخش از نخستین جشنواره کودک‌آنلاین را برعهده دارند.

نخستین جشنواره فیلم کوتاه و وب‌سری کودکآنلاین به دبیری سیدجمال هادیان در چهار فاز فراخوان ایده، انتخاب ایده‌های برتر، مشارکت در تولید ایده‌ها و انتخاب تولیدات برتر برگزار می‌شود و مراسم پایانی جشنواره، تابستان سال ۹۸ برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تدوین فیلم کوتاه «پدر» پایان یافت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تدوین فیلم کوتاه «پدر» به کارگردانی حیدر کریمی خوزانی و تهیه کنندگی علیرضا صفری به پایان رسید.

به گزارش سینماپرس، تدوین فیلم کوتاه «پدر» به تهیه کنندگی علیرضا صفری و به کارگردانی حیدر کریمی خوزانی به پایان رسید.

اولین نمایش فیلم «پدر» در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران است.

در خلاصه داستان آمده است: «پدر» داستان پدر و پسری است که به خاطر اختلاف نظرهایشان در همه زمینه‌ها از هم دور می‌شوند، پسر تبدیل به خواننده معروفی می‌شود، شب کنسرتش پدر در بستر بیماری می‌افتد اما پسر دیر می‌رسد.

سایر عوامل فیلم «پدر» عبارتند از تهیه کننده: علیرضا صفری، کارگردان: حیدر کریمی خوزانی، نویسنده: آرمان مهرابی، مجری طرح: مدافعان فیلم، مدیر صدابرداری: امیرعباس علیرضایی، طراح گریم: مریم کریمی، طراح صحنه و لباس: زهرا بهارلو، بازیگردان: افسانه میرباقری، مدیر تدارکات: یاور کریمی، تدوین: حیدر کریمی، عکاس: مهلا دهقان، بازیگران: رضا سیدی، مهدی ملکی بیگدلی، نازنین دیده ور، پوریا صفری دولو.

مشاهده خبر از سایت منبع