X

بایگانی اسفند 14, 1397

دفتر سینمایی

«عروس مردگان» به اسپیناس پالاس خواهد رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نمایش «عروس مردگان» با اقتباس از انیمیشن معروف تیم برتون اردیبهشت ماه سال ٩٨ به صورت موزیکال روی صحنه می رود.

به گزارش سینماپرس، «عروس مردگان» به کارگردانی امیدرضا سپهری و تهیه‌کنندگی مریم نراقی در هتل اسپیناس پالاس روی صحنه می‌رود. محمد معتمد نیز به عنوان سرمایه گذار در این پروژه حضور دارد. میلاد مهدوی آهنگسازی قطعات موزیکال نمایش و ارکستر «ایستگاه» به رهبری مهدی نوروزی اجرای موسیقی این نمایش را به عهده دارد.

این نمایش اقتباسی از انیمیشن «عروس مرده» به کارگردانی تیم برتون و مایک جانسون، محصول سال ۲۰۰۵ کمپانی برادران وارنر آمریکا است که برای کودکان و بزرگسالان مناسب خواهد بود.

انیمیشن «عروس مرده» که سال ٢٠٠۶ نامزد دریافت اسکار بهترین انیمیشن بود، روایتی است بین دنیای زندگان و مردگان. دنیای بی‌روح زندگان که در آن رنگ‌ها مرده و انسان‌ها بیمار و رنجورند و دچار روزمرگی و تزویرند و در عوض در دنیای مردگان همه شاد و مهربانند و محیطی با رنگ‌های شاد دارند و بر خلاف زندگان در حال عشق ورزیدن هستند.

نمایش «عروس مردگان» اردیبهشت ماه سال ٩٨ در هتل اسپیناس پالاس روی صحنه می‌رود. امیدرضا سپهری که پیش‌تر نمایش‌های «ببخش سایمون جان»، «مهمانسرای دو دنیا»، «داستان یک عذرخواهی از آقای امانوئل» را روی صحنه برده بود، طراح و کارگردان این نمایش است و مریم نراقی تهیه‌کنندگی این نمایش موزیکال را برعهده دارد.

ارکستر «ایستگاه» به سرپرستی مهدی نوروزی سابقه همکاری با موزیسین بین‌المللی ریچارد کلایدرمن و همکاری با ناصر چشم‌آذر را در رزومه خود دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینما با گفتمان مردم و انقلاب اسلامی فاصله گرفته است/ روشنفکرنماها و دشمنی با ماهیت انقلاب/ وقتی دست سینما در جشن چهل سالگی خالی است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از اهالی سینما همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری جشنواره فیلم فجر با انتقاد از مسئولان و برنامه ریزان سینمای کشور تأکید کردند: هنرهفتم به صورت عامدانه توسط مدیران فشل شده است؛ این سینماگران خاطرنشان کردند: سینمای ما امروزه دارای ابتذال است به نحوی که در بسیاری از فیلم ها جز دیالوگ های بی ادبانه، حرکات رکیک و مشمئزکننده، روابط غیراخلاقی، خیانت زوجین و… چیزی نمی بینیم!

به گزارش سینماپرس چهل سالگی سن بلوغ انقلاب اسلامی است؛ این وظیفه نخبگان و فرهیختگان وهنرمندان جامعه است که کشور را در همه زمینه ها به پیشرفت برسانند؛ پیشرفتی که سال ها است حداقل در حوزه فرهنگی کشور متوقف شده و به همین علت است که مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی ها و فرمایشات شان به این مقوله اشاره کرده و تأکید داشته اند که ما در حال عقبگرد هستیم.

رهبری زمانی از «ولنگاری فرهنگی» یاد کرده اند و زمانی دیگر از نفوذ فرهنگی دشمنان!؛ ایشان همچنین با فرمان «آتش به اختیار» به نیروهای متعهد انقلابی خواستار آن شده اند که تمام وفاداران به نظام و انقلاب اسلامی هرآنچه در توان دارند انجام دهند و جلوی پسرفت ها را بگیرند. مقام معظم رهبری همچنین چند سال قبل تأکید کرده بودند: پیشرفت کشور تنها بر اساس الگوی اسلامی – ایرانی امکان پذیر است.

اما متأسفانه امروزه سینمای کشور به زعم بسیاری از منتقدان، اهالی رسانه، کارشناسان و سینماگران در اوج ابتذال و پسرفت است! هیچ نشانی از پیشرفت دیده نمی شود و سیاست گذاران و مدیران سینمایی هیچ توجهی به ارزش ها، آرمان ها و دغدغه مندی های انقلاب اسلامی ندارند و غرب زدگی، لودگی و قبح زدایی و پرده دری به شدت در سینمای کشور به چشم می خورد.

در همین رابطه با ۱۳ تن از چهره های سینمای کشور گفتگویی انجام دادیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است؛ خانم: انسیه شاه حسینی و آقایان: جهانگیر الماسی، علیرضا سربخش، سهیل سلیمی، ناصر شفق، محمدرضا اسلاملو، پرویز فارسیجانی، هوشنگ توکلی، ماشاالله شاهمرادی زاده، مهدی عظیمی میرآبادی، جمال شورجه، سعید مستغاثی و حمید بهمنی در این مجموعه گفتگوها انتقادات شان از عملکرد غلط مدیران سینمای کشور را بیان کردند.

الماسی: سینمای اخته و تکنیک زده در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست/ مدیران و سیاست گذاران عامدانه سینما را فشل کرده اند!

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: ما پس از انقلاب اسلامی هیچ گاه به دنبال سینمای خنثی و اخته نبودیم اما متأسفانه مدت ها است سینمای ما اخته و به شدت درگیر تکنیک شده و مضامین و تبیین ارزش ها اخلاقی و معنوی در آن از بین رفته است. سینمای ما از زمانی دچار بحران شد که توجه به آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی در آن از بین رفت؛ بنده صریحاً می گویم که مدیران و سیاست گذاران عامدانه سینما را فشل کرده اند!؛ متأسفانه سیستم مدیریت اجتماعی ما در حوزه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و… به خاطر مطامع و نفس اماره و مهمتر از همه به خاطر هجومی که به انقلاب اسلامی از طریق گروهک های سیاسی شد دچار بحران شده است.

سربخش: مدیران فرهنگی زمینه سازی لازم برای توجه سینما به آثار استراتژیک را فراهم نیاورده اند

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: ما زمانی که نگاهی به آثار به نمایش درآمده در جشنواره فیلم فجر طی سال های برگزاری اش می کنیم متوجه می شویم بیش از ۸۰ درصد آثار جشنواره فیلم فجر انقلاب و نظام را زیر سوأل می برد؛ این اتفاق دردناک و ناراحت کننده است. نمی توان منکر شد که در ۴۰ سال اخیر فعالیت ها و تلاش هایی در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری از جمله سینما و تئاتر صورت گرفت تا آثار خوب و قابل تأملی تولید شوند؛ به خصوص در دهه های ۶۰ و ۷۰ این اتفاق بیشتر نمود عینی داشت اما در رابطه با انقلاب اسلامی ما کم کاری های زیادی داشته ایم و آثار اندک ساخته شده نتوانستند جواب نیازهای جوانان و جامعه را بدهند.

سلیمی: سینمای ما بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی دچار ابتذال شده است

سهیل سلیمی کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره گفت: متأسفانه سینمای ما بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی دوباره دچار ابتذال دوران طاغوت شده است و ما به همان ۴۰ سال قبل بازگشتیم. وجود ابتذال در سینمای کشور مسأله ای بسیار واضح است و تنها فرم ابتذال نسبت به پیش از انقلاب عوض شده که آن هم به خاطر برخی از محدودیت ها است.

شاه حسینی: سینمای ما امروزه در اوج ابتذال است/ مسئولان فرهنگی دغدغه ای برای احیای سینمای ارزشی ندارند

انسیه شاه حسینی کارگردان سینما همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: باعث شرم و تأسف و تأثر است که اینک همزمان با پیروزی چهلمین سال انقلاب شکوهمند اسلامی باید بگوییم که سینمای ما امروزه در اوج ابتذال است! الآن در بسیاری از فیلم ها جز دیالوگ های بی ادبانه، حرکات رکیک و مشمئزکننده، روابط غیراخلاقی، خیانت زوجین و… چیزی نمی بینیم! اخلاق در سینمای ایران به طور کل از بین رفته و این در حالی است که سینمای آمریکا امروزه یکی از اخلاقی ترین سینماهای دنیا را دارد؛ ما اگر نیم نگاهی به آثار خانوادگی، کودکانه و… سینمای آمریکا بیندازیم متوجه می شویم که آن ها در فیلم های شان به مردم شان پیام های درست انسانی می دهند و درصدد هستند تا جامعه شان را به راه راست هدایت کنند اما ما بالعکس عمل می کنیم. 

شفق: وقتی تنها نیم درصد از بودجه کل کشور به حوزه فرهنگ اختصاص پیدا می کند یعنی این حوزه دغدغه مسئولان نیست/ اخلاق و حرمت در سینما از بین رفته است

ناصر شفق تهیه کننده سینما نیز در این باره اظهار داشت: وقتی تنها نیم درصد از بودجه کل کشور به حوزه فرهنگ و ورزش اختصاص پیدا می کند یعنی توجه به این حوزه ها دغدغه مسئولان نیست و همین باعث شده ما نه تنها در سینما بلکه در سایر حوزه های فرهنگی، هنری و اجتماعی با مشکلات و نقصان های فراوان روبرو شویم. مروزه سینما به ارزش های ملی و بومی تکیه نمی کند و با سیاه نمایی زنده مانده است. ما باید به قهرمانان واقعی دینی و ملی مان در سینما پرداخت کنیم، ما باید آگاه باشیم که نیاز به قهرمانان سازی پوشالی مثل آمریکایی ها را نداریم چرا که دین و ملیت مان سرشار از قهرمانان واقعی است اما نسبت به آن ها بی توجه هستیم.

اسلاملو: مسئولان سینمای ما را با سینمای دنیا که مبنایش لیبرال سرمایه داری است مقایسه می کنند/ رسانه ها همه را از خواب بیدار کنند!

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما و کارشناس فرهنگی همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی بود اما متأسفانه مسئولان و مدیرانی که امروز اداره امور فرهنگی و هنری کشور را در دست دارند به این باور نرسیده اند که انقلاب ما فرهنگی بود؛ فرهنگ جوهره بسیاری حوزه ها از جمله سینما است اما  مسئولان سینمای ما را با سینمای دنیا که مبنایش لیبرال سرمایه داری است مقایسه می کنند و به همین علت ما پیروی آن ها شده به شدت در این عرصه عقب مانده شده ایم. مسئولان وقتی سینمای دنیا را رصد می کنند می گویند فرهنگ آن ها کجاست؟ متأسفانه نمی دانند که مبنای سینمای دنیا فرهنگی نیست. آن ها وابسته به لیبرالسیم و پادشاهی و… هستند. آن ها به فرهنگ باور و اعتقادی ندارند و متأسفانه مسئولان ما هم علیرغم هشدارهای دغدغه مندانه و متعدد مقام معظم رهبری در خصوص مسائلی از قبیل نفوذ فرهنگی، ولنگاری فرهنگی و… و همچنین سینماگران دلسوزی که مرتب ناله می کنند و از وضعیت فلاکت بار و بغرنج سینمایی به ستوه آمده اند، کار خودشان را انجام می دهند.

فارسیجانی: سینما نیازمند تربیت و آموزش سینماگرانی مستعد، خلاق، انقلابی و ولایتمدار است/ اغلب آثار جشنواره هیچ قرابتی با آرمان ها و اهداف انقلاب نداشتند

پرویز فارسیجانی مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌ های سینمایی سازمان سینمایی همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: سینمای ایران امروزه نیازمند تربیت و آموزش سینماگرانی مستعد، خلاق، انقلابی و ولایتمدار است و از سوی دیگر این وظیفه مدیران سینمایی است که از تولید فیلم های استراتژیک حمایت کنند. الآن وقتی جشنواره را ارزیابی می کنیم جز ۵ فیلمی که نزدیک به انقلاب بودند مابقی هیچ قرابتی با معارف و مقاصد انقلاب نداشتند و بالعکس برخی از آن ها برخلاف جهت آرمان ها و اهداف انقلاب بودند. مدیریت سینما باید تکلیف این موضوع را روشن کند که چرا اینگونه آثار در سینمای جمهوری اسلامی ایران تولید می شوند؟ چه کسانی مجوز ساخت این آثار را می دهند؟ این فیلم ها به وضعیت فرهنگ و هنر کشور ضربات جبران ناپذیر و مهلکی را وارد می سازد و باید جلوی آن گرفته شود.

توکلی: مدیران و سیاست گذاران به عمد ذهن سینماگران را منحرف کرده اند/ سینمای ما از نظر محتوا بسیار عقب افتاده است

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون نیز گفت: ما نباید فراموش کنیم که هر فیلمی که در کشورمان ساخته می شود توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آن مجوز صادر می گردد، از این رو به واسطه وفور فیلم های کم ارزش می توانیم بگوییم که مدیران و سیاست گذاران به عمد ذهن سینماگران را منحرف کرده اند! اگر فیلم های نازل در سینمای کشور ما تولید می شود مسبب اصلی آن مدیرانی هستند که به این فیلم ها مجوز می دهند، شوراهایی که فیلمنامه های این فیلم ها را تصویب می کنند و یکایک سیاست گذاران سینمایی نیز در این میان مقصرند. ما فقط نمی توانیم گناه تولید این فیلم ها را به گردن سینماگران بیندازیم چرا که آن ها امکان دارد بر اساس سلیقه شان هر فیلمی را بخواهند تولید کنند اما این مدیران سینمایی هستند که باید جلوی تولید آثار غیر فرهنگی و کم ارزش را بگیرند.

شاهمرادی زاده: سینمای ما مقابل دشمنان دچار وادادگی شده است/ کدامیک از سینماگران حاضرند پرچم آمریکا را آتش بزنند؟

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: مسئولان ضعیف و عقیم از سینماگران انقلابی برای تولید آثار ارزشی حمایت نمی کنند؛ بنده صراحتاً عنوان می کنم که سینمای ما طی ۴۰ سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد نه تنها در مقابل دشمنان ایستادگی نکرده که دچار وادادگی هم شده است و این اتفاق برای ما مایه شرمساری است. شاید طی سال های پس از انقلاب اسلامی همیشه مسئولان دولت ها جواب دشمنان نظام و انقلاب اسلامی را داده باشند و جلوی آن ها به صورت کلامی کوتاه نیامده باشند؛ شاید همه روسای جمهور ما طی ۴۰ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته در مقابل آمریکا سرخم نکرده باشند اما ما در سینمای مان حتی یک فیلم برای مقابله با سینمای کثیف و ضد ایرانی، آمریکایی ها تولید نکرده ایم.

عظیمی میرآبادی: برخی گلوگاه های اصلی سینما و تلویزیون در اختیار کسانی است که اعتقادی به انقلاب و نظام اسلامی ندارند/ به افرادی که سنخیتی با انقلاب ندارند اجازه کار داده می شود

مهدی عظیمی میرآبادی معاون اسبق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: گلوگاه های اصلی سینما و تلویزیون در اختیار کسانی است که اعتقادی به انقلاب و نظام اسلامی ندارند و به همین دلیل ما شاهد تولید فیلم های انقلابی و رشد کیفی آثار سینمایی نیستیم! اگر نیم نگاهی به سایر حوزه ها و بخش های دیگر کشور اعم از فرهنگی و غیرفرهنگی طی ۴۰ سال گذشته بیندازیم متوجه می شویم که در همه زمینه ها رشد بسیار خوبی داشتیم و تنها حوزه سینما است که عملکردی منفعلانه، رو به عقب و بد داشته است.

شورجه: فقدان سیاست گذاری باعث شد ۴۰ سالگی انقلاب در سینما جایی نداشته باشد/ سینمای ایران نسبت به قبل از انقلاب پیشرفت فراوانی داشته است

جمال شورجه کارگردان سینما نیز در این خصوص اظهار داشت: متأسفانه ما در حال حاضر سکس پنهان در فیلم های سینمایی مان داریم، هجوگویی های فراوانی را شاهد هستیم و این اتفاقات مخاطبان جدی سینما را به سمت بی اخلاقی سوق می دهد؛ هرچند که شاید این نوع آثار در سینمای کشور غالب نباشند اما همین تعدادی هم که وجود دارند باعث شرم است و این آلودگی ها شایسته سینمای جمهوری اسلامی ایران نیست. من نمی دانم چرا ما اجازه می دهیم فیلمسازان مان هرچه را که می خواهند بنا به سلیقه و نگاه و سطح سواد خودشان بسازند و در جشنواره انقلاب نمایش دهند؟ آیا در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی نباید نظارتی جدی و دقیق تر وجود داشت؟ علاوه بر همه این ها ما در افتتاحیه این رویداد سینمایی هم شاهد برخی اتفاقات و حرکات و حرف های ناشایستی بودیم که در شأن نظام و انقلاب اسلامی نبود. 

مستغاثی: جریان سینما با گفتمان مردم و انقلاب اسلامی فاصله دارد/ تبلیغ سبک زندگی غربی و نشان دادن خانواده های از هم پاشیده در شأن سینما و تلویزیون نیست

سعید مستغاثی رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: متأسفانه ما در بسیاری از حوزه ها به نقطه آرمانی و اهداف انقلابی مان نرسیده ایم که حضرت آقا هم در بیانیه گام دوم انقلاب به این مسأله اشاره فرمودند؛ سینما اما یکی از بخش هایی است که ماصلاً در آن نتوانستیم به اهداف و آرمان های انقلابی مان برسیم و متأسفانه بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب باید بگوییم که جریان اصلی سینما به شدت با گفتمان مردم و انقلاب اسلامی فاصله دارد. سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر که همزمان با جشن ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد ثابت کرد که جریان اصلی سینما با گفتمان انقلاب فاصله دارد و متأسفانه این جشنواره در شأن ۴۰ سالگی انقلاب نبود.

بهمنی: انتلکتوئل ها ماهیت انقلاب اسلامی در سینما را از بین بردند/ چرا سینما از فیلم های قبح شکن و ضد خانواده پر شده است؟!

حمید بهمنی کارگردان سینما همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انتلکتوئل ها ماهیت انقلاب اسلامی در سینما را از بین بردند و سینمای ایران را بدل به سینمایی خنثی، بی هویت و سرشار از حرف های رکیک، ترویج بی حجابی و بی عفتی، قبح شکنی در روابط زناشویی و… کردند. ما نسبت به انقلاب در سینما کم کاری کردیم؛ سوأل بنده از مسئولان و مدیران و سیاست گذاران سینمایی این است که چرا بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی هنوز یک فیلم فاخر در مورد این واقعه عظیم تولید نشده است؟؛ چرا سینمای ایران از فیلم های قبح شکن و ضد خانواده پر شده اما از فیلم های ارزشی خبر چندانی نیست و کلیت سینما را فیلم هایی با رویکرد و اهداف انقلاب اسلامی در بر نگرفته است؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آلبوم موسیقی «آرش کمانگیر» وارد بازار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آلبوم موسیقی «آرش کمانگیر» به آهنگسازی پژمان طاهری و خوانندگی شهرام ناظری و روایت قطب الدین صادقی پس از مدت‌ها در دسترس علاقه‌مندان موسیقی قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، محمد حسین توتونچیان مدیرعامل شرکت فرهنگی‌هنری ققنوس و تهیه‌کننده آلبوم «آرش کمانگیر» درباره جزئیات این اثر توضیح داد: «آرش کمانگیر» یک اثر ارکسترال محسوب می‌شود که با صدای استاد شهرام ناظری و بر اساس شعری از سیاوش کسرایی توسط پژمان طاهری آهنگسازی شده است. بخش ارکسترال این اثر در «کنسرت هاوس» شهر وین توسط ارکستر مجلسی اتریش و به رهبری طاها عابدیان ضبط شده است و باید اذعان داشت که با توجه به خاستگاه ارکستر، نوعی از موسیقی ارکسترال را در یک اثر ایرانی با زبان پارسی تجربه خواهید کرد که کاملاً منحصر به فرد و شنیدنی است.

وی افزود: قطب‌الدین صادقی نویسنده و کارگردان شناخته شده تئاتر نیز به عنوان راوی داستان، استاد شهرام ناظری و پژمان طاهری را همراهی کرده است.

توتونچیان در معرفی نوازندگان این اثر گفت: پژمان طاهری، طاها عابدیان، فرهاد صفری و بابک غسالی تکنوازان آلبوم «آرش کمانگیر» هستند و غیر از تکنوازی ویولای طاها عابدیان که در وین ضبط شده است، دیگر تکنوازی‌ها و دکلمه در تهران صدابرداری شده است.

مدیرعامل «ققنوس» همچنین بیان کرد: «آرش کمانگیر» هفت قطعه به نام‌های «شب»، «قصه»، «امید»، «آهنگ دگر»، «بدرود»، «آرش» و «سوگ» را شامل می‌شود. این اثر به زودی طی مراسمی شایسته رونمایی خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۱۲۲ هزار دقیقه برنامه برای نوروز دوبله می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس مرکز تولید و فنی سیما بیان کرد که بیش از ۱۲۲ هزار دقیقه فیلم سینمایی، سریال، مستند و انیمیشن برای ایام نوروز در حال آماده سازی در واحد دوبلاژ سیما است.

به گزارش سینماپرس؛ پشت صحنه دوبله فیلم و سریال‌های نوروزی امروز دوشنبه ۱۳ اسفند با حضور حسن طرازنده مدیرکل تولید سیما، مهرداد عظیمی رئیس مرکز تولید و فنی سیما، علی حائری قائم مقام مرکز، مجتبی نقی‌ای مدیر امور دوبلاژ سیما در مرکز دوبلاژ صداوسیما برگزار شد.

مهرداد عظیمی رئیس مرکز تولید و فنی سیما درباره عملکرد دوبلاژ در سال گذشته و امسال گفت: در این بازدید با بخشی از تلاش همکاران دوبلور ما در مجموعه تولید و فنی سیما آشنا شدید که کارهای ارزشمندی را بارها از آن‌ها روی آنتن دیده‌ایم. سال۹۶، ۳۷۰ هزار دقیقه دوبله برای تلویزیون آماده شد و این میزان در سال ۹۷ به ۴۲۲ هزار دقیقه رسید. برای نوروز ۹۸ هم ۱۲۲ هزار دقیقه با تیم حرفه‌ای ۱۶۰ نفره و کار شبانه‌روزی در ۱۰ استودیو آماده می‌شوند تا از طریق ۱۷ شبکه سراسری تلویزیونی، مستندهای معاونت سیاسی، برون‌مرزی و ۳۳ شبکه استانی روی آنتن بروند. فیلم، سریال، انیمیشن و مستند برای پخش آماده می‌شوند که به فراخور هر شبکه و زمانی که برای کنداکتور دارند این واگذاری صورت می‌گیرد.

وی درباره استفاده از فیلم‌های خوب در تلویزیون برای دوبله، گفت: برای دوبله فیلم‌ها به ذائقه مخاطب و درخواست‌های مردمی هم توجه داریم و مردم بسیار فیلم‌های خارجی خواسته‌اند که شاید مورد پسند عده‌ای دیگر نباشد ولی ما اینجا باید پاسخگوی همه نیازمندی‌ها و ذائقه‌ها باشیم. چون برای مردم کار می‌کنیم و آنتن تلویزیون متعلق به مردم است.

نقی‌ئی رئیس مرکز دوبلاژ صداوسیما درباره خواسته دوبلورها برای آوردن فیلم‌های خوب برای دوبله، گفت: فیلم‌هایی که برای نوروز آماده می‌کنیم همه جذاب و دیدنی هستند و رویکردمان واقعاً از ابتدا آوردن فیلم‌های خوب و قابل اعتنا برای دوبله بوده و هست. اما به هر حال باید همه‌گونه ژانر و محتواهایی را برای آنتن داشته باشیم تا همه سلایق بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. این را هم بدانید فیلمی از لحاظ بازی و تصویر چشم‌نواز و جذاب نباشد حتماً اینجا در بخش‌هایی که داریم صلاحیت‎‌شان برای دوبله تأیید نخواهد شد.

وی افزود: ما تقریباً ۱۲۰ فیلم سینمایی برای مجموع شبکه‌ها کار کردیم که کمتر از ۵۰ روز کلید خورده‌اند. یعنی ما از دهم بهمن‌ماه کار را کلید زدیم و ۲۱ قسمت سریال برای نوروز از شبکه‌های نوروزی در کنار انیمیشن‌ها و مستندها انجام می‌شوند. یعنی به عبارتی ۱۲۲ هزار دقیقه کار نوروزی، در هر روز ۲۰۰۰ دقیقه کار آماده می‌شود.
احمد حائری قائم‌مقام مرکز تولید و فنی سیما ازدوبله ۱۴ فیلم سینمایی با صدای استریو خبر داد و  گفت: یکی از موضوعاتی که امسال برای آماده کردن دوبله نوروزی داشتیم دوبله ۱۴ فیلم سینمایی با صدای استریو بود که برای پخش از شبکه‌های تلویزیونی آماده می‌شود.

رئیس مرکز دوبلاژ سازمان صداوسیما درباره مشکل دستمزد دوبلورها تصریح کرد: این مطالبه‌ای است که به جاست و همیشه دغدغه ما هم بوده و خوشبختانه امسال سازمان صداوسیما ۵۰  درصد به دستمزد دوبلورها اضافه کرد و این اتفاق در سال جدید هم خواهد افتاد تا امنیت شغلی داشته باشند.

وی گفت:یک نرخ‌نامه‌ای در سازمان صداوسیما مصوب شده و برای کارهای نمایشی این نرخ ابلاغ می‌شود. طبیعتاً با شرایط موجود ممکن است این نرخ پاسخگوی درخواست‌ها نباشد و امسال ۵۰ درصد دستمزد گویندگان را افزایش داده ایم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

باج‌گیری برخی رسانه‌ها و منتقدان سینما از فیلمسازان! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رضا درستکار، منتقد سینما با اشاره به باج‌خواهی برخی از رسانه‌ها از فیلمسازان می‌گوید: «علاوه بر رسانه‌های باج‌گیر برخی از منتقدان سینما را نیز می‌شناسم که مبلغی را از فیلمساز می‌گیرند تا دیگر اثر او را نقد نکنند!»

به‌تازگی برخی از رسانه‌های تازه‌کار برای درآمدزایی اقدام به باج‌گیری از فیلمسازان می‌کنند. این در حالی است که اگر فیلمساز تهدید این رسانه‌های باج‌گیر را جدی نگیرد به‌زودی مطلبی علیه خودش را در برخی رسانه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی می‌بیند و آن‌وقت است که باید انرژی زیادی را صرف کند تا پاسخی به اتهاماتی که به او وارد شده است، بدهد.

موضوع باج‌گیری برخی از رسانه‌ها به حدی رسیده که حالا فیلمسازان نسبت به این موضوع معترض شده‌اند و نمی‌دانند که با این زورگویی‌ها چطور برخورد کنند. رضا درستکار، منتقد سینما با تایید موضوع باج‌خواهی برخی رسانه‌ها از فیلمسازان می‌گوید: «چند فیلمساز درباره باج‌خواهی برخی از رسانه‌ها با من صحبت کرده‌اند و می‌گویند که این رسانه‌ها تبلیغات زوری می‌گیرند تا مطلب علیه فیلمساز منتشر نکنند!»

این منتقد سینما با اشاره به اینکه اغلب رسانه‌های باج‌گیر، سطح بسیار پایینی دارند، اظهار می‌دارد: «تبلیغ یک «فیلم ضعیف» حتی اگر در تمام رسانه‌ها هم قرار بگیرد تاثیری نخواهد داشت. همانطور که می‌بینید بسیاری از فیلم‌ها در پربیننده‌ترین رسانه‌های کشور تبلیغ می‌شود، اما هیچ‌وقت آن را تبدیل به یک فیلم پرفروش نمی‌کند؛ بنابراین هزینه یک فیلمساز برای تبلیغ در این رسانه‌ها شبیه به دور ریختن پولش است.»

درستکار با بیان این مسئله که تخریب و شایعه‌سازی علیه یک فیلم آسیب بسیاری را برای یک فیلمساز به دنبال دارد، تصریح می‌کند: «برخی از رسانه‌های جعلی، فیلمسازان را تهدید می‌کنند که اگر به آن‌ها پول ندهند مطلب علیه‌شان منتشر خواهند کرد. این رسانه‌ها اغلب با عباراتی، چون «شنیده می‌شود» هر آنچه که دلشان می‌خواهد را می‌نویسند و فیلمساز و اثرش را تخریب می‌کنند که این مسئله تبعات منفی برای فیلمساز را به دنبال خواهد داشت.»

این منتقد سینما درباره راهکار رهایی فیلمسازان از رسانه‌های باج‌گیر می‌گوید: «بهترین کار این است که یک فیلمساز مرحله به مرحله از کارهایش را درست و بدون هیچ نقصی انجام دهد تا اگر یک رسانه او را تهدید کرد، هیچ ابایی از آن نداشته باشد و مجبور نباشد که برای ساکت کردن رسانه‌ها پول‌های هنگفتی را بپردازد یا اگر رسانه‌ای قصد شایعه‌سازی علیه او را داشت، تمام تخریب‌هایش بی‌اثر شود.»

او با بیان اینکه برخی از منتقدان سینمایی پول گرفته‌اند تا فیلم خاصی را نقد نکنند، می‌گوید: «اگر فیلمسازان کارهایشان را بدون هیچ ابهامی انجام دهند و سطح کیفیت اثرشان را بالا ببرند نیازی به باج دادن به رسانه‌ها یا حتی برخی از منتقدان سینما را ندارند. برخی از منتقدان سینما را می‌شناسم که مبلغی را از فیلمساز می‌گیرند تا دیگر اثر او را نقد نکنند.»

درستکار می‌گوید: «چنین مواردی از سوی فیلمسازان قابل پیگیری خواهد بود و می‌توانند از رسانه باج‌گیر شکایت کنند. گاهی آن‌قدر باج‌گیری‌ها مشخص است که نهادهای نظارتی و سازمان‌های مربوطه به‌سهولت می‌توانند آن‌ها را پیدا کنند. هرچند که هربار رسانه‌های جعلی دیگری نیز شروع به کار می‌کنند، اما به‌طور حتم اگر نظارت و برخورد کافی با این رسانه‌ها صورت بگیرد، تعداد آن‌ها به‌شدت کمتر خواهد شد و رشد رسانه‌های باج‌گیر متوقف می‌شود.»

*جوان آنلاین

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جام‌جم»؛ جشنواره‌ای بی‌هدف اما پرهیاهو – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: دور شدن صداوسیما از کارکردهای فرهنگی و اجتماعی و توجه بیش از حد به بحث سرگرمی در تلویزیون، یکی از آفاتی است که رسانه ملی را درگیر خود کرده است.

در چند ماه اخیر حجم بالایی از برنامه‌های تلویزیونی به تبلیغ جشنواره جام‌جم اختصاص یافته است. با اعلام اختلال در سیستم رأی‌گیری جشنواره تلویزیونی جام‌جم و اعلام وجود ردپای یک شرکت مخابراتی در ایجاد این اختلال، دعوای بین برنامه برنده باش و نود بر سر بهترین برنامه تلویزیون، ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد.
 

اختلال در سیستم اخذ آرای مردمی پنجمین جشنواره تلویزیونی جام‌جم باعث شد یک رویداد خنثی ناگهان به بحث مهمی تبدیل شود. محمود احمدی‌افزادی، دبیر جشنواره جام‌جم اعلام کرد: یکی از شرکت‌های مجوزدار وزارت ارتباطات نقش اصلی را در جابه‌جایی آرای مردمی داشته است. این سخنان چند ساعت بعد از توئیت وزیر ارتباطات درباره رأی‌گیری جشنواره جام‌جم و اعلام ارسال اطلاعات این اختلال به پلیس فتا اعلام شد.

احمدی‌افزادی گفت: «در حال حاضر کمیته بررسی فنی و مرکز صیانت و حفاظت سازمان صدا و سیما با همکاری پلیس فتا در حال پیگیری قانونی این موضوع برای برخورد با عامل یا عاملان تخلف در شرکت مذکور هستند.»

وی تأکید کرد: «همچنین گزارش تخلف این شرکت به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه شده و خواستار برخورد قانونی آن‌ها نیز شده‌ایم و امیدواریم با حساسیتی که وزیر ارتباطات در خصوص حفاظت از حق‌الناس دارد، شاهد پیگیری قاطع این وزارتخانه هم باشیم.»

دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی جام‌جم با بیان اینکه دستگاه‌های مسئول در حال بررسی دقیق ابعاد این تخلف هستند، تصریح کرد: «سازمان صدا و سیما در عین حال با تشکیل پرونده این موضوع از متخلف یا متخلفان به پلیس فتا شکایت کرده و خواستار اقدام قانونی لازم شده است.»

برنده شدن در جشنواره جام‌جم که یک رقابت درون‌سازمانی میان برنامه‌های تلویزیونی است، برخلاف جشنواره فجر که برنده‌اش سیمرغ می‌گیرد و آن سیمرغ می‌تواند باعث تبلیغ فیلم برای اکران شود، هیچ کارکردی جز جایزه‌ای برای سازنده ندارد، حتی می‌شود گفت که برنده جشنواره جام‌جم هیچ تضمینی برای ادامه تولید برنامه ندارد، همانگونه که برنامه «دورهمی» که سال‌ها جزو بهترین‌های سیما بود و امسال نیز در جشنواره جام‌جم حاضر بود، به پایان رسیده و مشخص نیست سری بعدی آن تولید خواهد شد یا خیر.

تبلیغ جام‌جم در اوج بی‌پولی
با آغاز جشنواره جام‌جم، همه شبکه‌های تلویزیونی و برنامه‌های شاخص تلویزیون در خدمت این جشنواره قرار گرفتند. تبلیغات پرحجم جشنواره تلویزیونی جام‌جم در زمانی که صداوسیما برای تولید برنامه‌های عادی هم به دنبال اسپانسر است، طبق تعرفه منتشر شده از سوی اداره بازرگانی صداوسیما برای هر ثانیه آگهی باید چند میلیون تومان هزینه پرداخت شود، اختصاص این حجم بزرگ برای تبلیغ یک جشنواره داخلی که خروجی‌اش تاثیر چندانی بر تولیدات سیما ندارد، چه معنایی جز هدر دادن بیت‌المال خواهد داشت؟!

بحرانی ناشی از دور شدن از اصل موضوع
دور شدن صداوسیما از کارکرد‌های فرهنگی و اجتماعی و توجه بیش از حد به بحث سرگرمی در تلویزیون، یکی از آفاتی است که رسانه ملی را درگیر خود کرده است. عرفی‌شدن بعد سرگرم‌کنندگی تلویزیون منجر به رقابت‌های بی‌مورد در میان برنامه‌های سرگرم‌کننده شبکه‌های مختلف تلویزیونی می‌شود. آنچه در جشنواره جام‌جم شاهد آن هستیم رسمیت بخشیدن به این هویت تصنعی رسانه ملی است. هر برنامه‌ای که بیشتر جنبه‌های سرگرم‌کننده داشته باشد شانس بیشتری برای انتخاب به عنوان بهترین برنامه را دارد.

جام‌جم؛ جشنواره‌ای بی‌هدف. اما پرهیاهو
در چند ماه اخیر حجم بالایی از برنامه‌های تلویزیونی به تبلیغ جشنواره جام‌جم اختصاص یافته است. جشنواره تلویزیونی «جام‌جم» اولین بار در سال ۹۰ برگزار شد. پیش از آن یعنی از سال ۹۰ تا امسال تلویزیون جشنواره مشابهی با نام جشنواره سیما داشت.
امسال شاهد دوره پنجم جشنواره هستیم؛ رویدادی درون‌سازمانی که مردم را نیز درگیر خود کرده است. جشنواره جام‌جم دارای فراز و فرود‌هایی بوده است و از سال ۹۲ تا ۹۵ عملا این جشنواره داخلی تعطیل شده بود که نشانه‌ای از جدی نبودن نگاه صداوسیما به این جشنواره بود، اما از سال پیش مجدداً این جشنواره احیا شد و در زمستان سال ۹۶، دوره چهارم آن برگزار شد.
رأی‌گیری بخش مردمی پنجمین جشنواره جام‌جم از ۲۳ بهمن ماه آغاز شده است. طبق آمار ستاد خبری این جشنواره تا پنج‌شنبه ۹ اسفند ماه بیش از ۴۰ میلیون رأی از طریق USSD و روبیکا رأی داده بودند.
طبق این اطلاعات تا پنج‌شنبه در گروه سریال «پایتخت‌۵» و «بانوی عمارت»، برنامه‌های شاخص «نود» و «برنده باش»، برنامه‌های پرمخاطب «حالا خورشید» و «سمت خدا»، مجریان برتر مرد «رضا رشیدپور» و «نجم‌الدین شریعتی»، مجریان برتر زن «مژده لواسانی» و «فاطمه امینی»، تیتراژ‌های برتر «دورهمی» و «شبی با عبدی»؛ بازیگران برتر زن «مریم مومن» و «ریما رامین‌فر» و بازیگران برتر مرد «حسام منظور»، «بهرام افشاری» به ترتیب صدرنشین شدند.

بازتاب یک اختلال در فضای مجازی
تصور اینکه اختلال در رأی‌گیری یک جشنواره داخلی تلویزیون به تیتر و عکس اول رسانه‌ها تبدیل شود، کمی سخت بود، اما دوقطبی ناشی از تصمیمات صداوسیما و شبکه ۳ سیما، باعث شد تا این اتفاق بیفتد. بحران‌سازی کاغذی باعث شد تا فضای مجازی به سوژه جدیدی برای ایجاد بحران دست پیدا کند. همین قضیه در نهایت پای وزیر ارتباطات را به ماجرا باز کرد. آذری‌جهرمی با انتشار توئیتی به روند ایجاد اختلال در رأی‌گیری جشنواره جام‌جم پرداخت و نوشت: «گزارش بررسی تکمیلی در حال نهایی شدن است. نتایج برای رسیدگی به صداوسیما و

پلیس فتا ارسال خواهد شد.»
ستاد خبری جشنواره جام‌جم، اختلال در سامانه نظرخواهی را ناشی از استقبال مردمی از آن می‌داند. تلویزیون مدعی است اصالت آرای رسیده در بازه زمانی بروز اختلال در حال بررسی است و روند رأی‌دهی نیز مطابق روال گذشته از امروز مجدداً آغاز می‌شود و تا پیش از اختتامیه ادامه خواهد داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لوده بازی «زرشک زرین» را تعطیل کنید – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: مگر می‌شود فیلم‌هایی مانند «تیغ و ترمه» و «مردی بدون سایه» را دیده باشی، اما بدترین فیلم جشنواره را «دیدن این فیلم جرم است» بدانی؟!

جایزه «زرشک زرین» معادل تمشک طلایی جشنواره‌های خارجی است که به بدترین فیلم‌های آن جشنواره تعلق می‌گیرد. البته این جایزه یا به عبارتی این عنوان، غیر رسمی ست و معمولا منتقدین و اهالی رسانه، با آرای خود آن را به بدترین فیلم اعطا می‌کنند. در ایران نیز چند سالی است عده‌ای از اهالی رسانه که عمدتا چهره‌های ناشناخته و غیر حرفه‌ای هستند که در حوزه سینما مشغول به کارند با راه‌اندازی اعطای جایزه «زرشک زرین»، به بدترین فیلم جشنواره‌های سینمایی رای می‌دهند. باتوجه به اینکه چند سال قبل اعطای این عنوان مرسوم شد، اما به سبب حواشی زیاد آن مدتی مسکوت ماند. ولی امسال دوباره برخی خبرنگاران این عنوان را زنده کردند و به زعم خودشان بدترین فیلم جشنواره سی و هفتم فجر را انتخاب کردند.

فارغ از انتقاد جدی به مبحث انتخاب «زرشک زرین» و تاکید بر این موضوع که سینمای شریف و نجیب ایران در حال حاضر به حمایت و راهبری اهالی هنر و منقدین دلسوز نیاز دارد تا زرشک زرین؛ اما صرف انتخاب بدترین فیلم جشنواره هم چه از لحاظ هنری چه تکنیکی شبهات فراوانی را به وجود آورده است. عده‌ای که خودشان را اهالی رسانه خوانده‌اند با انتخاب «دیدن این فیلم جرم است» به عنوان بدترین فیلم جشنواه او را شایسته «زرشک زرین» دانسته‌اند. انتخاب این فیلم گواه این مسئله است که این دوستان نه تنها هیچ تعهد و شناختی به آثار به نمایش درآمده در جشنواره فجر ندارند بلکه نگاه کاملا سیاسی در انتخابشان نمایان است. مگر می‌شود فیلم‌هایی مانند «تیغ و ترمه» و «مردی بدون سایه» را دیده باشی، اما بدترین فیلم جشنواره را «دیدن این فیلم جرم است» بدانی؟!

نکته بعد اینکه فلسفه «تمشک طلایی» در همه جای دنیا برای فیلم سازان شناخته شده‌ای است که به ناگاه یک فیلم بد و خارج از قاعده سینمای خودش می‌سازد. ولی این دوستان «زرشک زرین» را به فیلم ساز یک فیلم اولی که اولین تجربه سینمایی اش را پشت سر گذاشته می‌دهند و این نشان دهنده این است که فلسفه این کار را هم نمی‌دانند.

به باور نگارنده دلیل انتخاب این فیلم را باید در نگاه حزبی و جناحی برگزارکنندگان جایزه زرشک زرین جستجو کرد. آن‌ها با نوع انتخاب‌شان، شعار جایزه «زرشک زرین» یعنی “هدف از انتخاب بدترین فیلم ارتقای سطح کیفی فیلم‌های جشنواره است” را به سخره گرفتند. انشاءالله بساط «زرشک زرین» نیز به مانند سال‌های گذشته دوباره از سینمای ایران رخت بربندد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ترجمه فارسی کتاب خاطرات رهبر انقلاب منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: خاطرات حضرت آیت‌الله العظمی سیّد علی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) از زندانها و تبعید دوران مبارزات انقلاب اسلامی با عنوان «خون دلی که لعل شد» برای اولین بار از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد.

به گزارش سینماپرس؛ این کتاب ترجمه فارسی کتاب «إنّ مع الصّبر نصراً» است که پیش از این به زبان عربی در بیروت توسط سیّد حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان رونمایی و منتشر شد.

علاوه بر این در کتاب دو نوع تصویر به ترتیب زیر آورده شده است:

۱- تصاویر منتشر نشده از رهبر انقلاب، مرحوم پدر بزرگوارشان، فرزندانشان و…

۲- عکس نقاشی‌هایی مرتبط با موضوع روایتهای کتاب.

آنچه کتاب حاضر را از کتاب‌های مشابه متمایز می‌کند، بیان حکمت‌ها، درس‌ها و عبرت‌هایی است که به فراخور بحث‌ها بیان شده که هر کدام از آنها می‌تواند چراغ راهی برای مخاطب کتاب بویژه جوانان باشد.

مخاطب در قالب خاطرات، با فجایع رژیم منحوس پهلوی آشنا می‌شود. همچنین از سختی‌ها، مرارت‌ها و رنج‌های مبارزان و در مقابل از پایمردی‌ها، مقاومت‌ها، خلوص و ایمان انقلابیون مطلّع می‌شود.

شاید بتوان گفت شاه‌بیت این کتاب و ترجیع‌بند آن، همان است که در نام کتاب، تبلور یافته است و آن، طعم شیرین پیروزی است که پس از مقاومت و صبر، چشیده می‌شود و همین می‌تواند یکی از دلایل انتشار این خاطرات در این زمان باشد.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی www.book-khamenei.ir مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پروژه‌ دختران خیابانی شکست خورده است! – اخبار سینمای ایران و جهان

کیهان: رادیوی فارسی زبان همجنسگرا که توسط خبرنگاران اصلاح‌طلب فراری اداره می‌شود، اعتراف کرد که پروژه دختران خیابانی شکست خورده است!

رادیو زمانه که با حمایت سرویس جاسوسی هلند و همراه با نظر منافقین اداره می‌شود، در گزارشی مفصل ضمن اعلام تاسف از متوقف شدن کشف حجاب برخی زنان در معابر عبوری تاکید کرد که این پروژه شکست خورده است.

در قالب پروژه موسوم به دختران خیابانی که ابتدا توسط صدای آمریکا تبلیغ شد، تعدادی انگشت شمار از زنان در قبال دریافت پولهای کلان – بنا به اعتراف دستگیر شدگان – به بالای سکوها رفتند و کشف حجاب کردند.

در گزارش رادیو زمانه، چند زن به اصطلاح فعال در زمینه محیط زیست سخن گفته‌اند و معلوم نیست چرا باید فعالان محیط زیست در موضوعی تخصصی که ربطی به محیط زیست ندارد، هدف گفت‌وگو قرار گیرند!

این فعالان محیط زیست تاکید کردند که حجاب نه دینی که سیاسی است!

مشاهده خبر از سایت منبع