X

بایگانی اسفند 14, 1397

دفتر سینمایی

چرا رویگری پیشنهاد بازی در شبکه‌های خارجی را نپذیرفت؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری میزان: بازیگر سریال مختارنامه گفت: چندین بار شرایط و پیشنهاداتی برای حضور در خارج از کشور و بازی در سایر شبکه‌های خارجی داشتم اما هیچگاه آنها را نپذیرفتم زیرا من عاشق این خاک و مردمم هستم.

رضا رویگری بازیگر با سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون درخصوص آخرین وضعیت جسمانی خود گفت: در حال حاضر برای درمان به فیزیوتراپی می‌روم. پیشتر فیزیوتراپی در آب را امتحان کرده بودم که به شدت جواب داد و اگر دوباره روند آب درمانی را آغاز کنم مطمئنم که یک ماهه خوب خواهم شد.

وی در همین راستا ادامه داد: قرار بود به سفارش آرش میراسماعیلی در یک مرکز درمانی روند درمانم را ادامه دهم. چند جلسه‌ای در آن مرکز حضور یافتم اما بیشتر با برق درمانی روبرو شدم که چندان موثر نبود و آن را ادامه ندادم. البته آرش میراسماعیلی لطف بسیاری کرد اما آن مرکز چندان مثمر ثمر نبود.

بازیگر سریال “مختارنامه” در خصوص پیشنهادات سینمایی و یا تلویزیونی افزود: پیشنهاد خاص که هیچ پیشنهاد عام هم ندارم. در سینمای امروز مشخص است که نقش‌ها به چه کسانی می‌رسد. من جزو رفیق و فامیل دست اندرکاران سینما نیستم و به همین دلیل کسی مرا نمی بیند. من بازیگری هستم که مردمم را دوست دارم و میخواهم برای آنها بازی کنم.

وی با اشاره به علاقه خود برای بازگشت به بازیگری ادامه داد: چندین بار شرایط و پیشنهاداتی برای حضور در خارج از کشور و بازی در سایر شبکه‌های خارجی داشتم اما هیچگاه آنها را نپذیرفتم زیرا من عاشق این خاک و مردمم هستم.

رویگری با تاکید بر آماده بودن برای حضور در آثار سینمایی خاطرنشان کرد: من از لحاظ بیان و میمیک و احساس بازیگری کاملاً آماده بازی هستم اما دوستان متاسفانه در حق من کم لطفی می‌کنند. من همان رضا رویگری قدیم هستم، ممکن است نتوانم از دیوار بالا بروم اما می‌توانم بازی کنم. من شاید از اصل افتاده‌ام باشم اما از اصل که نیفتاده ام.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کتاب مهم‌ترین اثر فرهنگی و رسانۀ بشری است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیین اختتامیۀ سومین جام باشــگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان با حضور تعداد کثیری از اهالی قلم، نویسندگان حوزه کودک و نوجوان، تسهیلگران و اعضای باشگاه‌های کتاب‌خوانی و کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به این موضوع، صبح امروز ۱۴ اسفندماه در پردیس سینمایی باغ کتاب برگزار شد.

به گزارش سینماپرس؛ در این مراسم ابراهیم حیدری دبیر اجرایی سومین دورۀ جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کمک به افزایش سرانه مطالعه میان کودکان و نوجوانان؛ تقویت فرهنگ گفت‌وگو و استدلال و مهارت در بحث؛ قدرت تحلیل و تفکر انتقادی در کودکان و نوجوانان؛ آشنایی بچه‌ها با محیط‌های مرتبط با کتاب مانند کتاب‌فروشی و کتابخانه و تبدیل فضاهای عمومی موجود به فضاهایی مناسب برای مطالعه فردی و گروهی را از اهداف برگزاری این برنامه فرهنگ بر شمرد و گفت: گسترش فرهنگ همکاری و مشارکت در انجام یک کار گروهی؛ پیشرفت تحصیلی از راه برنامه‌ای سرگرم‌کننده میان کودکان و نوجوانان؛ کمک به تأسیس و تقویت کتابخانه‌های کوچک کلاسی، مهدکودکی، کانونی، آپارتمانی، محله‌ای و مسجدی؛ ارتباط بین اهل قلم و کودکان و نوجوانان و نیز کمک به گسترش تبلیغ و معرفی کتاب از دیگر اهداف این جشنواره است.

وی با ارائۀ آماری در خصوص شرکت‌کنندگان در این طرح تصریح کرد: در دورۀ اول برگزاری این طرح در سال ۱۳۹۵ حدود دوهزار باشگاه از سراسر کشور در این برنامه شرکت کردند که این تعداد در دوره دوم به پنج هزار باشگاه رسید. امسال ۱۵ هزار و ۱۰۷ باشگاه از ۴۴۲ شهر و ۱۳۰۴ روستا در این برنامه فرهنگی مشارکت داشتند که این روند منجر به حضور ۲۲۱ هزار و ۳۲۰ نفر شرکت‌کننده در سومین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان شده است. در سومین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی  یک هزار و هفتصد و چهل و شش شهر و روستا مشارکت داشتند و پانزه هزار باشگاه کتاب‌خوانی کودک و نوجوان با دویست هزار عضو در سراسر کشور تشکیل شده است.

در بخش دیگری از این مراسم علی‌اصغر سیدآبادی نویسنده، پژوهشگر و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری این رویداد فرهنگی را الگویی ارزشمند برای کار جمعی برشمرد و افزود: جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی به دلیل مشارکت داوطلبانۀ ۱۵ هزار نفر برای ترویج مباحث مرتبط با کتاب علاوه بر ارزش‌های فرهنگی دارای ارزش‌های اجتماعی نیز هست و به طور خودجوش توسط علاقه‌مندان اجرا می‌شود تا خودِ کودکان با کمک تسهیلگران به تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و مشارکت در این رقابت فرهنگی بپردازند و دولت صرفاً پشتیبان بسترسازی برای پیشرفت این جریان است.

وی با تأکید بر ضرورت پیش‌بینی آسیب‌های احتمالی اینگونه طرح‌ها، پرهیز از تقلیل طرح به کارهای نمایشی، توجه به عدم دولتی و اداری‌شدن روند کار و افزایش مشارکت بچه‌ها به جای بزرگترها را از جمله راهکارهای پیشگیری از آسیب‌های مورد اشاره دانست و اضافه کرد: «دوشنبه‌های کتاب‌خوانی» نیز برنامه‌ای است که مقرر است بر اساس آن مهدهای کودک و مراکز پیش‌دبستانی یک روز از فعالیت خود را به آشنایی بیشتر کودکان با این موضوع بپردازند و در روزگاری که کتاب مهم‌ترین رسانه فرهنگی بشری محسوب می‌شود، این فعالیت‌ها قابل تقدیر و نیازمند پشتیبانی همگانی است.

در پایان این مراسم، جوایز چهار بخشِ «باشگاه برگزیده»، «بهترین فیلم موبایلی»، «بهترین نامه به نویسنده» و «بهترین کتاب به انتخاب کودکان و نوجوان‌ها» توسط انجمن نویسندگان کودک و نوجوان؛ شورای کتاب کودک؛ انجمن تصویرگران کتاب کودک و انجمن موسیقی کودکان به برگزیدگان سومین دورۀ این رقابت فرهنگی اهدا شد.

لازم به ذکر است باشگاه‌های کتاب‌خوانی هسته‌های کوچکی برای تهیه و مطالعه گروهی کتاب‌اند که با حضور حدود ۱۲ کودک و نوجوان برای مطالعه و مبادله کتاب تحت نظارت یک مربی بزرگ‌سال تشکیل شده و پس از ثبت در دبیرخانه مرکزی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان شروع به فعالیت می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره «جام‌جم» موجبات ترقی را فراهم می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ملیکا شریفی‌نیا گفت: جشنواره تلویزیونی «جام‌جم» موجبات ترقی را فراهم می‌کند.

به گزارش سینماپرس، ملیکا شریفی‌نیا بازیگر سریال «دلدادگان» درباره عمکلرد جشنواره تلویزیونی «جام‌جم» طی پنج دوره برگزاری آن گفت: جشنواره «جام‌جم» سعی می‌کند تا هر دوره بهتر باشد؛ در هر صورت برای هر جشنواره‌ای که برگزار می‌شود، بایدها و نبایدهایی وجود دارد که باعث ‌شده عده‌ای راضی یا ناراضی باشند؛ به هر حال جشنواره راه خودش را می‌رود و مهم‌ترین چیزی که جشنواره دارد این است که همه را تشویق می‌کند و به کسانی که کار تلویزیونی می‌کنند دلگرمی می‌دهد. من فکر می‌کنم داشتن چنین جشنواره‌ای اتفاق خوب و خجسته‌ای است و هر سال که ما پیش برویم مردم بیشتر با این جشنواره آشنا می‌شوند؛ هر چند تبلیغات گسترده هم در بیشتر شناخته شدن این جشنواره بی تاثیر نخواهد بود.

وی درباره رقابت کاندیدها از طریق آرای مردمی و انگیزه‌بخش بودن جشنواره بیان کرد: برگزاری جشنواره برای بیشتر و بهتر کار کردن اهالی تلویزیون بسیار انگیزه بخش است. اصولا رقابت کردن در هر زمینه‌ای لذت بخش است و باعث پیشرفت می‌شود؛ در واقع رقابت چیزی است که تلاش را چندین برابر و موجبات ترقی را فراهم می‌کند.

بازیگر سریال «دلدادگان» ادامه داد: من فکر می‌کنم این جشنواره که در دو بخش مردمی و هیئت داوران اجرا می شود، همه بخش‌ها مورد داوری قرار می گیرند خیلی موثرتر است.

شریفی‌نیا در پایان در خصوص سریال «دلدادگان» گفت: فیلمنامه این سریال یکی از فیلمنامه‌های محبوب من بود و زمانی هم که ساخته شد مورد استقبال مردم قرار گرفت. من معتقدم سریال ما با اینکه در زمان پخش با وقفه‌هایی روبه‌رو شد و ما طی پخش اذیت شدیم اما جای خود را در میان مردم باز کرد و همه آن را دیدند؛ این نشان از موفقیت یک کار است.

گفتنی است سریال «دلدادگان» جزو بهترین تهیه کنندگی، کارگردانی، نویسندگی و بهترین بازیگر زن کمیسیون نمایش پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پویانمایی یک رسانه بسیار قوی برای بیان مفاهیم دینی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داور یازدهمین دوسالانه پویانمایی تهران تاکید کرد که انیمیشن را می‌توان در صدر رسانه‌ای‌هایی قرار داد که مفاهیم ارزشی و انقلابی را تبلیغ می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران از ۱۲ اسفند در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شده است و تا فردا ادامه دارد. محمدرحیم لیوانی یکی از داوران بخش دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی این جشنواره درباره ملاک‌های داوری آثار گفت: اصولا امور مبتنی بر فطرت، اخلاق، طهارت و هر امری که اخلاقیات را تقویت کند مورد تایید دین هم است چون اصلا دین مبتنی بر این اصول است. 

وی با تاکید بر اینکه اکثر آثاری که درباره اخلاق صحبت می‌کنند، در واقع منشأ آن‌ها در دین است، درباره رویکرد داوری آثار در بخش دینی عنوان کرد: آنچه در داوری این بخش مد نظر ما بود، مسایل برگرفته از آیات قرآن و سیره پیامبر و ائمه بود و رویکردمان به آثاری بود که مستقیم حوزه‌های دینی و مذهبی را مدنظر قرار می‌داد.

به گفته لیوانی، داوری آثار در بخش ارزش‌های انقلاب اسلامی آثاری که اشارات مستقیم به دفاع مقدس یا مدافعان حرم داشتند مورد توجه قرار گرفتند.

رییس مرکز پویانمایی صبا با بیان این‌که پویانمایی یک رسانه بسیار قوی برای بیان مفاهیم دینی است، بیان کرد: به اعتقاد من پویانمایی را می‌توان در صدر حوزه‌هایی دانست که در تبلیغ مسایل دینی تاثیرگذار هستند و از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز هم کارهای دینی ماندگار و مورد توجهی در این زمینه ساخته شده است. 

وی ادامه داد: پویانمایی بسیاری از محدودیت‌های فیلمسازی رئال را ندارد و امکانات و قابلیت‌هایی که پویانمایی در اختیار ما می‌گذارد، فرصت ویژه‌ای ایجاد می‌کند تا با کمک آن به تبلیغ حوزه‌های دینی بپردازیم. یکی از مزیت‌های اصلی تولید پویانمایی در ایران همین تولیدات دینی است که اغلب هم مورد توجه مخاطبان داخلی و هم کشورهای اطراف و کشورهای اسلامی قرار  می‌گیرد. 

لیوانی، پویانمایی ایران پس از انقلاب را دارای یک جهش بزرگ دانست و گفت: چیزی که قبل از انقلاب و از حدود سال‌های ۳۲ و ۳۳ تا سال ۵۷ شمسی داشتیم، جمعا شاید حدود ۱۰ ساعت پویانمایی بوده که مخاطبش بیشتر بزرگسالان و اغلب کارهای کوتاه و جشنواره‌ای بوده است اما بعد از انقلاب با ورود جوانان و ایجاد دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های متعدد و همین‌طور استادانی که به ظرفیت‌مان اضافه شدند، در حال حاضر یک جهش بسیار بزرگ را شاهد هستیم.

لیوانی با ابراز امیدواری برای شکوفایی هر چه بیشتر صنعت پویانمایی کشور در آینده نزدیک گفت: صادرات تولیدات پویانمایی ما به کمپانی‌ها و تلویزیون‌های دنیا آغاز شده است و می‌توانیم حضور تولیداتمان در سایر کشورها را شاهد باشیم و هنرمندان ما به حدی رسیده‌اند که می‌توانند در بزرگترین شرکت‌های دنیا کار کنند.

وی در پایان گفت: بزرگ‌ترین مزیت ما این است که جوانان در حدود سنی ۲۰ تا ۳۰ سال پرچمدار پویانمایی ایران هستند و این نوید اتفاق‌های بسیار خوب را برای این حوزه می‌دهد، به طوری‌که بعضی از صاحبان شرکت‌های خارجی که در سال‌های اخیر از کارهای ما بازدید کرده‌اند، از پیشرفت صنعت پویانمایی ایران اظهار شگفتی می‌کنند.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهلت ارسال آثار برای شرکت در بخش صحنه‌ای نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به مدت یک هفته تمدید شد.

به گزارش سینماپرس، روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی مدعی شده است در پی درخواست تعدادی از گروه‌های نمایشی و به ویژه گروه‌های استانی، متقاضیان شرکت در این بخش می‌توانند تا ۲۱ اسفند نسبت به ارسال آثار خود به دبیرخانه جشنواره اقدام نمایند. این مهلت قرار بود پیش‌تر در تاریخ ۱۵ اسفند به پایان برسد. این تمدید صرفا شامل بخش صحنه‌ای می‌شود که نمایش‌های تخت‌حوضی (بخش ویژه استاد علی نصیریان) نام دارد.

برقراری ارتباط با دبیرخانه نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از طریق تلفن و نمابر: ۶۶۷۱۰۷۰۲ و ۵-۶۶۷۰۵۱۰۱ داخلی ۳۱۹ و پست الکترونیکی [email protected] میسر است.

کانون نمایش‌های آیینی و سنتی و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را با شعار «نمایش سنتی فرصتی برای تئاتر معاصر ایران»، مرداد ۱۳۹۸ و همزمان با اعیاد سعید قربان و غدیر  برگزار می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش آثاری با محوریت جنگل‌های هیرکانی در جشنواره «وارش» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نهمین جشنواره بین المللی فیلم «وارش» با همکاری کمیسیون ملی یونسکو در ایران در بخشی ویژه، آثاری با محوریت جنگل‌های هیرکانی را نمایش می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، در نهمین دوره از برگزاری جشنواره فیلم «وارش» با مشارکت کمیسیون ملی یونسکو در ایران و با هدف ارتقای آگاهی عمومی به منظور حفظ جنگل‌های هیرکانی و ضرورت همراهی جوامع انسانی در مدیریت جنگل‌ها بخش ویژه ای با محوریت جنگل‌های هیرکانی برگزار خواهد شد.

این بخش به فیلم‌هایی که به موضوع جنگل‌های هیرکانی حوزه دریای کاسپین در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان پرداخته‌اند توجه کرده و همچنین معرفی ویژگی‌های طبیعت بکر هیرکان، تأثیر جنگل‌ها برای حفظ اکوسیستم، تنوع زیست انسانی و گونه‌های گیاهی از موضوعات مورد توجه آن است.

نهمین جشنواره بین المللی فیلم «وارش» به دبیری مهدی قربانپور، اردیبهشت ۱۳۹۸ در استان مازندران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اینفلوئنسرهای اینستاگرامی در سایه غفلت مدیران شبکه نمایش خانگی بازیگر می‌شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سینمایی که با قطار اصطلاحاتی چون مخاطب محوری جهت حرکت خود را از یک دهه قبل تغییر داد با شنیدن خبر بازی اینفلوئنسرهای اینستاگرامی در یک فیلم می‌تواند انتهای مسیر خود را ببیند.

به گزارش سینماپرس؛ فیلم سینمایی «سرکوفت» به نویسندگی و کارگردانی کریم رجبی و تهیه‌کنندگی وحید رحمتی امروز سه‌شنبه ۱۴ اسفند به شبکه نمایش خانگی آمد. 

سینمایی که مسیر حرکت خود را از یک دهه قبل با شعار مخاطب محوری و سینمای به اصطلاح کمدی تغییر داده بود امروز می‌تواند نتیجه عملکرد خود را با دیدن یک فیلم سینمایی با بازی اینفلوئنسرهای اینستاگرامی ببیند.

فیلمی که معلوم نیست چطور مجوز ساخت و پروانه نمایش خانگی گرفته است به صورت «استریم» و «دانلود قانونی» در فضای وب توزیع می‌شود.

شبکه نمایش خانگی هم که انگار نه انگار ناظری دارد و مجوزها هم چندان مهم نیست، چون در واقع مدیر کل دفتر شبکه نمایش خانگی سازمان سینمایی مشغول فعالیت های دیگر خود است و هر از چندی آماری از میزان مجوزهایی صادر می‌کند که شامل همین فیلم هایی است که ذکر شد.

اینفلوئنسرهای اینستاگرامی در سایه غفلت مدیران شبکه نمایش خانگی بازیگر می‌شوند

شورای پروانه نمایش خانگی علی رغم تمام هشدارها و مشکلات موجود همچنان با همان سیاست های قبلی کار خود را ادامه می‌دهد و تا چند سال دیگر VODها بستری می‌شوند برای انتشار فیلم های خانوادگی و شخصی ساز هر شخصی که علاقه به سینما دارد و آنچه دیگر از این بستر نباید توقع داشت خود سینماست. آن هم در جهانی که شرکت هایی مانند نتفلیکس جهان را به سمت دیگری هدایت خواهند کرد و تعریف پخش و سینما را تغییر خواهند داد.

وقتی از مدیر کل دفتر شبکه نمایش خانگی سازمان سینمایی درباره مشکلاتی چون سرمایه‌گذاری و ورود پول‌های مشکوک در برخی از پروژه‌های شبکه نمایش خانگی سوال می‌شود پاسخ می‌دهد وظیفه ما در سازمان سینمایی بررسی محتوایی و ارزیابی کیفی آثار است، حال باید پرسید کیفیت آثاری مانند این فیلم در چه وضعیتی قرار دارد؟

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پوستر ترکیه‌ای فیلم «جن زیبا» رونمایی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوستر ترکیه‌ای فیلم سینمایی «جن زیبا» در آستانه اکران این فیلم در کشور ترکیه رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، این اولین بار است که سینمای ایران و سینمای ترکیه فیلمی را با همکاری هنرمندان ۲ کشور و سرمایه مشترک تولید و به طور همزمان در کشورهای خود به نمایش عمومی می‌گذارند.

پوستر ترکیه‌ای فیلم «جن زیبا» در حالی رونمایی می‌شود که پخش کننده ترکیه‌ای فیلم هم اکنون در حال برنامه‌ریزی تبلیغاتی فیلم است.

فیلم سینمایی «جن زیبا» که با بازی فرهاد اصلانی و نورگل یشیلچای و کارگردانی بایرام فضلی ساخته شده است، اکنون در سینماهای ایران در حال نمایش است. تهیه کننده این فیلم مهرداد فرید و شرکت پخش کننده آن در ایران فیلمیران است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آقای ژوله، پاهات نلرزید این حرف‌ها رو زدی؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چند روز از کوچ ناگهانی خشایار الوند گذشته است، روز شنبه مراسم بدرقه او در خانه سینما برگزار شد و در این مراسم فامیل‌ها و دوستان او پشت تریبون رفته و سخنانی بیان کردند من‌جمله امیر مهدی ژوله که از دوستان نزدیک خشایار الوند است.

چند روز از کوچ ناگهانی خشایار الوند گذشته است، روز شنبه مراسم بدرقه او در خانه سینما برگزار شد و در این مراسم فامیل‌ها و دوستان او پشت تریبون رفته و سخنانی بیان کردند من‌جمله امیر مهدی ژوله که از دوستان نزدیک خشایار الوند است.

در بخشی از سخنانش که با تیتر «صحبت‌های سوزناک ژوله در تشییع خشایار الوند» در فضای مجازی بازنشر شده است ژوله خطاب به خشایار الوند می‌گوید: « مرد مومن تو (درباره الی) رو دیدی و می‌گفتی پاهام لرزید از تصور اینکه اون بچه داره غرق میشه، پاهات نلرزید از اینکه پسرت بیاد و جسدت رو ببینه؟ و پسر ۱۰-۱۲ ساله‌ات بیافته روی سینه‌ات سعی کنه تنفس مصنوعی بده؟

پاهات نلرزید از اینکه این باید گوشی رو برداره زنگ بزنه به دوستهای باباش بگه سلام عمو بابام مرد، این چه فیلمنامه غلط و غولوطیه؟ مگه تو اینقده ساختار و ساختمان فیلمنامه نمی‌شناختی؟ چرا اینقدر سوراخ داره این فیلمنامه؟

آدم یه قهرمانی را می‌خواد جدا کنه از قصه، جدا کنه از فیلمنامه، مگه نباید کاشتی داشته باشه که این از بین بره؟ همینجوری یهو زندگی، کات مرگ. این چه کات غلطیه آخه؟ بعد سکانس مواجهه دختر ۶ ساله با اینکه بگه بابام کو؟ و …»
آقای ژوله، پاهات نلرزید این حرف‌ها رو زدی؟

از همان روز شنبه که این سخنان را شنیدم حالم منقلب شد، در این ۲ روز بسیار کلنجار رفتم تا خودم را قانع کنم در این مورد ننویسم اما نتوانستم، خودم را نهیب زدم که ژوله دوست صمیمی چندین ساله‌اش را از دست داده، در شرایط عادی نیست، این حرفهایی که می‌زند برای تسلی دادن خودش است، ولی باز نتوانستم بپذیرم که برای تسلای خودمان هر حرفی را بزنیم یا اینچنین برخورد کنیم، حتی اگر حالمان بسیار بد باشد.

با هیچ منطقی نتونستم این حرفها و مدل برخورد ژوله را درک کنم، اولین مواجهه با حرفهای ژوله و سوالاتش این تصور غلط را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که مگر خشایار الوند خودکشی کرده است که چنین سوالاتی را از او می‌پرسد؟ پس دوباره یادآوری کنیم که خشایار الوند در خانه‌اش آن شب فوتبال (بازی رئال مادرید و بارسلونا) را دیده و بعد مشغول کار بر روی اپیزود ویژه پایتخت بوده و در زمانی که خانواده‌اش خواب بوده‌اند سکته قلبی کرده است.

اگر همین حرفها را امیر مهدی ژوله در قالب یادداشتی در اینستاگرامش منتشر می‌کرد شاید هم خیلی به دلم می‌نشست و حتی به دلیل انتخاب این زبان بیانی و ارجاع به اصطلاحات فیلمنامه‌نویسی (به دلیل فیلمنامه نویس بودن الوند و ژوله) تحسینش هم می‌کردم ولی در چنین وقتی (زمان تشییع او) و جلوی همسر، بچه‌ها، برادر و … کارکردش را نمی‌فهمم؟

علی الخصوص که با هرکدام از سوالات و حرفهایی ژوله آه و ناله و داد و بیداد حاضران را هم می‌شنویم، باید یک سوال پرسید اینجا چه خبر است؟ مراسم بدرقه خشایار الوند به منزلگاه ابدی اوست یا یک مسابقه برای درآوردن اشک و آه و ناله بیشتر حضار؟

واقعا اگر یک نفر از حضاری که در آنجا حضور داشت به دلیل تولید این حجم از غم، اندوه و گریه اتفاقی برایش می‌افتاد یا سکته می‌کرد، چه کسی جوابگو خواهد بود؟

در مجالس ختم سنتی همواره حد و حدودی رعایت می‌شود و چنین صریح و مهار نشده به یک اتفاق یا اتفاقاتی اشاره نمی‌کنند، در واقع می‌دانند که تا چه اندازه و از چه کلمات و جملاتی استفاده کنند. مثلا اگر کسی بر اثر حادثه تصادف فوت کرده باشد، هیچگاه اشاره‌ای به این قضیه یا چگونگی تصادف نمی‌کنند، و اگر آنجا هم بی مهابا بخواهند اشک در آورند عمل اشتباهی است.

من نه در اروپا و غرب زندگی کرده‌ام و نه اینقدر ندیده و نشناخته شیفته آنها هستم که از همه اتفاقات آن طرف آب تعریف و تمجید کنم اما می‌دانم که در مراسم‌هایی که برای درگذشت کسی برگزار می‌کنند سعی بر آنست که خاطرات خوب و احساس قشنگی که درباره شخص درگذشته دارند را بیان کنند، به نظرم این بسیار کار قشنگ و درستی است: «زنده کردن یاد نیکی از آن سفر کرده».

من فکر می‌کنم اگر اتفاقی مشابه برای من رخ دهد، آیا دوست دارم کسی از دوستانم در مراسمم این گونه ( آنهم در مرگی که خودم هیچ نقشی در آن نداشته‌ام) مرا مورد خطاب قرار دهد؟ واقعا نه، هر قدر هم که مرا دوست داشته باشد و ناراحت باشد به دلیل همین دوست داشتن من، باید ملاحظه حال خانواده‌ام را بکند.

دوست دارم با ذکر چند خاطره از من این احساس را به بچه‌ام بدهند که پدرش انسانی ارزشمند بوده که دوستانش به نیکی از او یاد می‌کنند، نه یک نفر با لحنی شاکی مدام سوالاتی بپرسد که شاید (حتی ۱ درصد) دخترم فکر کند من مقصرم که مُردم.
آقای ژوله، پاهات نلرزید این حرف‌ها رو زدی؟

هر مراسمی یک پروتکل نانوشته دارد که حاصل تجربه یک شخص یا یک نسل نیست، بلکه در طول زمان و اتفاقات رخ داده برای نسل‌های مختلف یک جامعه به این قواعد و مراسم رسیده‌اند.

به امیر مهدی ژوله باید یادآوری کرد آیا در مراسم خشایار الوند که خود سمبل شادی بود و یک عمر با قلمش مردم را شاد کرده است، اصلا درست است با این غلظت غم و اندوه تولید کرد؟

در چنین زمان‌هایی هر اندازه هم که ناراحت و مصیبت دیده باشیم باید حواسمان باشد که من تنها شخص داغدیده نیستم و پایمان بلرزد از هر کلام که به زبان می‌آریم یا هر رفتاری که نشان می‌دهیم، چون شاید باعث غم و اندوه بیشتر بازماندگان باشید نه تسلای خاطر آنان.

*عصر ایران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مُرّ قانون» به شرق تهران رسید+ آنونس پشت صحنه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تصویربرداری سریال نوروزی شبکه سه به تهیه‌کنندگی مهران مهام و کارگردانی علیرضا نجف زاده در شرق تهران دنبال می‌شود.

به گزارش سینماپرس، سریال “مُرّ قانون” بعد از پایان تصویربرداری در لوکیشین دارآباد (خانه کمال) به خیابان اباذر و لوکیشن‌های دیگر از جمله کلانتری در شرق تهران می‌رود.

مهران مهام، تهیه‌کننده این سریال با اشاره به خبر آماده شدن ده قسمت از سریال نوروزی شبکه سه افزود: تقریبا ده قسمت از این سریال بر اساس فیلمنامه تصویربرداری شده و همزمان در حال مونتاژ است.

مهام گفت: تا امروز طبق برنامه پیش رفته‌ایم و بر اساس فیلمنامه‌ای که همزمان توسط تیم نویسنده در حال نگارش است قطعا بدون هیچ مشکلی سریال “مُرّ قانون” را به آنتن شبکه سه خواهیم رساند.

مهام در خصوص تغییر نام سریال شبکه سه گفت: این امکان وجود دارد که با مشورت مدیران محترم شبکه نام سریال تغییر کند و شاید همان نام قبلی یعنی “حوزه استحفاظی” دوباره عنوان سریال شبکه سه برای نوروز ۹۸ باشد.

مهران مهام گفت: به زودی خانه شخصیت کمال در دارآباد را ترک می‌کنیم و بعد از ضبط چند سکانس خارجی لوکیشن داخلی دیگری را در برنامه خواهیم داشت.

مرجانه گلچین، هدایت هاشمی، مهران غفوریان، یوسف تیموری، ناهید مسلمی، شیدا خلیق، مهشید ناصری، دلسا ملکی، مهران رجبی، ناصر اشکان اشتیاق، کریم قربانی، سپند امیرسلیمانی، محمد الهی، داریوش سلیمی از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش می‌پردازند.

عوامل سریال عبارتند از: مهران مهام (تهیه‌کننده)، امیرعباس پیام (نویسنده)، مهدی روشن روان (نویسنده)، محمدحسین لطیفی (کارگردان)، علیرضا نجف‌زاده (کارگردان)، مجتبی خادم‌زاده (مدیر برنامه‌ریزی)، مهدی توکلی (دستیار اول کارگردان)، امید شیرانگیز (دستیار کارگردان)، امیرمحمد مهام (دستیار کارگردان)، روژین روشن‌پژوه (دستیار کارگردان)، لیلا مربی (منشی صحنه)، علی ذوالفقاری (مدیر صدابرداری)، امید اسلامی (دستیار صدا)، امیرحسین اسلامی (دستیار صدا)، فرهاد عزیزی‌فرد (طراح صحنه و لباس)، رسول تقیانی (دستیار ۱ طراح صحنه)، ماندانا مرادقلی (دستیار ۱ طراح لباس)، سمیه ابوطالبی (دستیار لباس)، سبا رجبی (دستیار صحنه)، مهدیه لطیفی (عکاس)، علی حمدخدا (تصویربردار پشت صحنه)، شهرام خلج (طراح چهره‌پردازی)، محمدرضا ملکی (مجری گریم)، شیده کردستانی (مجری گریم)، نعیم  خلج (مجری گریم)، فرزام گل سفیدی (مدیر تصویربرداری)، مجتبی احمدی ( مشاور رسانه ای)،شاهرخ عزیزی (تصویربرداری دوربین ۲)، امید الله‌وردی (دستیار اول تصویربرداری)، حسین فرجی (دستیار تصویر)، محسن تبریزی (دستیار تصویر)، کیارش مقدسی (دستیار تصویر)، محسن غضنفری (تدوین)، امید غضنفری (دستیار تدوین)، یاسر خزائی (مدیر تدارکات)، محسن شهرآئینی (تدارکات)، بهنام مافی (تدارکات)، سیدجواد حسینی (آشپز)، پیمان بیات (میزبان)، رضا اسدی کجارستانی (میزبان)، حمید بخشی نژاد (مسئول هنروران).

مشاهده خبر از سایت منبع