X

بایگانی اسفند 15, 1397

دفتر سینمایی

نگاهی به زمینه‌های موجود برای ساخت انیمیشن – اخبار سینمای ایران و جهان

به گزارش سینماپرس، حسین ربانی‌غریبی رییس جشنواره پویانمایی و معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا، محمدجواد جُره رئیس گروه افکارسنجی و ارتباطات عمومی وزارت نیرو، امیرمحمد دهستانی معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و علی‌اصغر کهنسال معاون شورای ارتقاء آگاهی‌های عمومی معاونت اجتماعی قوه قضاییه از مهمانان و سخنرانان این رویداد بودند.

کانون از ساخت انیمیشن استقبال می‌کند

حسین ربانی‌غریبی معاون تولید کانون با اشاره به این‌که کانون سابقه طولانی در تولید انیمیشن دارد، گفت: ما امسال مرکز تخصصی محصولات جانبی و استودیویی برای تولید استاپ‌موشن راه‌اندازی کردیم. بیشتر فعالیت‌های معاونت تولید صرف بخش انیمیشن شده است.

وی ادامه داد: در حوزه تولید انیمیشن کلاسیک برنامه‌های بیشتری داریم، چون این بخش به حمایت بیشتری نیاز دارد. حداقل ۷ قرارداد برای ساخت کتاب انیمیشن ۱۰ دقیقه‌ای داریم که برای کودکان عرضه خواهد شد. ما انگیزه‌های لازم برای تولید انیمیشن را داریم، چون انیمیشن برای ما به معنای تولید کتاب و عروسک هم محسوب می‌شود، یعنی سبد کاملی از محصولات. در حال حاضر وارد مشارکت در ساخت یک انیمیشن سینمایی شده‌ایم که اگر بودجه آن از طریق گیشه بازگردد، می‌توانیم امیدوار باشیم که باز هم وارد پروسه تولید انیمیشن سینمایی خواهیم شد.

حمایت مرکز گسترش از ساخت پایان‌نامه‌های دانشجویی، انیمیشن کوتاه و سینمایی

امیرمحمد دهستانی با ارائه توضیح‌هایی درباره تاریخچه حضور این مرکز در حوزه انیمیشن گفت: مرکز قصد دارد در سال حداقل ۳۰ فیلم کوتاه انیمیشن و دو انیمیشن بلند سینمایی را تولید کند. حتی به دنبال این هستیم که تولید انیمیشن سینمایی را به سه عنوان برسانیم. به نظر می‌آید این ظرفیت در انیمیشن ایران وجود دارد اما در طی این سالی که گذشت و ما به دنبال کارهای سینمایی بودیم تنها دو کار سینمایی را توانستیم به شکل جدی شروع کنیم. هرچند که انتظار بیشتری داشتیم.

وی ادامه داد: ما به دنبال طرح‌های جدی هستیم و نمی‌خواهیم آزمون و خطا کنیم. هدف ما ساخت انیمیشن برای کودک و خانواده است، برعکس آن چیزی که در حال حاضر در سینمای ما باب شده و برای نوجوانان انیمیشن می‌سازند، چون فروش گیشه در بخش کودک اتفاق می‌افتد؛ درعین‌حال دنبال بحث تولید مشترک هستیم.

دهستانی درباره شیوه ارائه کار کوتاه گفت: برای ارائه کار کوتاه می‌توانید فرم ثبت طرح را در سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پر کنید، اگر طرح شما پذیرفته شود با شما تماس می‌گیرند، اما در مورد طرح‌های بلند باید تهیه‌کننده یا کارگردان با بخش انیمیشن تماس بگیرد. مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در تولید طرح‌ها بیش از ۳۵ درصد نیست، اما در مورد طرح‌های کوتاه ما تا ۹۰ درصد مشارکت خواهیم داشت. کارهای کوتاه نباید جنبه آماتوری داشته باشند و فیلمساز باید حداقل یک عنوان انیمیشن پیش از این ساخته باشد.

دهستانی درباره امکان فیلمسازی دیگری که در مرکز فراهم شده گفت: کسانی که عضو پیوسته صنف باشند هم می‌توانند برای ساخت انیمیشن درخواست دهند. از طرف دیگر، دانشجویان تمام دانشگاه‌های معتبر می‌توانند برای ساخت پایان‌نامه دانشجویی درخواست بدهند، اما شرط قبول شدن طرح این است که ۲۰ درصد از فیلم‌ باید تولید شده باشد.

از تولید مجموعه‌های ۱۰۰ قسمتی حمایت می‌کنیم

محمدرحیم لیوانی در این پیچینگ گفت: در حال حاضر برنامه ما حمایت از مجموعه‌ها و سریال‌های انیمیشنی برای ۸ شبکه تلویزیونی است که برنامه کودک دارند. در حال حاضر تمرکز ما روی سریال‌های ۱۰۰ قسمتی است. چون در گذشته مجموعه‌ها به شکل هفتگی پخش می‌شدند اما امروز پخش به شکل روزانه است. از طرف دیگر، ما می‌خواهیم وارد عرصه بین‌الملل بشویم و قاعدتا باید بیشتر از ۵۲ قسمت باشد تا بتوانیم آن را بفروشیم.

او ادامه داد: ما در نظر داریم هر سال رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی داشته باشیم. در حال حاضر آنچه مدنظر ما از نظر محتواست از طرف معاونت سیما در اختیار ما قرار می‌گیرد. اولویت‌های ما سه موضوع سبک زندگی، حوزه آسیب‌های اجتماعی و حمایت از تولید ملی هستند. در بخش آسیب‌های اجتماعی به مقوله اعتیاد و طلاق نگاه ویژه‌ای داریم، بعد از این دو مقوله، مفاسد اجتماعی و حاشیه‌نشینی از موضوع‌های مورد نظر هستند. از موضوع‌هایی که زیرمجموعه سبک زندگی قرار می‌گیرد، امیدآفرینی برای کودکان و نوجوانان و تشویق به کار و فعالیت آن‌هاست.

لیوانی تاکید کرد: در بحث فیلم کوتاه نمی‌خواستیم ورود کنیم اما برای این‌که استعدادهای جدید را شناسایی کنیم ۵ درصد از بودجه را به این افراد اختصاص دادیم. شرط حمایت از کارهای دانشجویی در این قسمت معرفی شدن آن‌ها از طرف استاد راهنمای دانشگاه است.

مرکز افکارسنجی و ارتباطات عمومی وزارت نیرو بودجه برای مشارکت ندارد

محمدجواد جُره جلسه کوتاهی داشت و طی این جلسه اعلام کرد: ما در وزارت نیرو بیشتر سیاست‌گذار هستیم و هیچ بودجه‌ای در بخش ارتباطات عمومی برای تولید نداریم. البته در زیرمجموعه ما ۳۰۰ شرکت وجود دارند که آن‌ها می‌توانند در بخش تولید مشارکت کنند.

به دنبال پیشگیری و ارتقاء آگاهی عمومی هستیم

علی‌اصغر کهنسال با اشاره به این‌که معاونت اجتماعی قوه قضاییه ماموریت دارد تا از وقوع جرایم پیشگیری کند، گفت: ما به رسانه و پویانمایی به عنوان ابزاری نگاه می‌کنیم که به ما در بحث پیش‌گیری کمک می‌کند. ما بسیار از طرح‌ها و ایده‌هایی که به بحث توانمندسازی و ارتقاء مهارت‌های اساسی کمک می‌کند، استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما هیچ‌ اصراری به تولید محتوا فقط برای رسانه ملی نداریم و حتی شبکه‌های اجتماعی را موثرتر می‌دانیم، بحث ارتقاء آگاهی‌ عمومی برایمان بسیار مهم است.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱۲ تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب با نمایش آثار منتخب داخلی و خارجی در چند بخش میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جامعه انیمیشن ایران بسیار پرشور اما کوچک است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کتاب «جستارهایی درباره اقتصاد انیمیشن» نوشته فاطمه حسینی‌شکیب در دومین روز از یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، در ابتدای این جلسه فاطمه حسینی‌شکیب مولف کتاب «جستارهایی درباره اقتصاد انیمیشن» عنوان کرد: در کتاب «جستارهایی درباره اقتصاد انیمیشن» تلاش کرده‌ام با بررسی مقاله‌ها، پژوهش‌ها و گزارش‌های موجود، مدل‌های متفاوت اقتصاد تولید انیمیشن در جهان را که به سرعت رو به رشد است و سبب تغییر دنیای انیمیشن خواهد شد، شناسایی کنم.

وی توضیح داد: کتاب «جستارهایی درباره اقتصاد انیمیشن» از ۲ بخش تشکیل شده است، ‌بخش اول مقاله‌هایی که توسط ما پژوهش و تالیف شده‌ که هر کدام به طرح موضوع و ارائه پیشنهادهایی در زمینه‌های مرتبط و مفید برای انیمیشن کشورمان می‌پردازند. بخش دوم این کتاب ترجمه منتخبی از مقاله‌هایی در این زمینه است که موضوع‌های مختلفی را درباره مبحث جدید «انیمیشن به عنوان صنعت خلاقه» ‌ مطرح می‌کند.

این استادیار و پژوهش‌گر مطالعات انیمیشن در ادامه اظهار کرد: چندین سال درباره انیمیشن اروپا و فرانسه تحقیقات زیادی انجام دادم، در دهه‌های گذشته قطب بزرگ انیمیشن سینمای آمریکا بود اما اکنون فرانسه به عنوان یک رقیب جدی در سینمای انیمیشن با آمریکا در تقابل است.

وی افزود: برخی معتقدند که اگر انیمیشن ایران دولتی نبود ما پیشرفت می‌کردیم، اما دلیل عدم پیشرفت ما دولتی بودن نیست چون سینمای فرانسه کاملا یک سینمای دولتی و وابسته به بودجه‌های حکومتی است. البته سینمای انیمیشن آمریکا و ژاپن بیشتر به سمت سرمایه‌گذار خصوصی گرایش دارند اما سینمای انیمیشن فرانسه کاملا بر عکس این دو کشور است و در همه قسمت‌ها انیمیشن دولتی است.

صنعت انیمیشن ایران آماده پرواز است

این پژوهشگر ضمن حمایت از ورود بودجه‌های دولتی برای ساخت انیمیشن گفت: فرانسوی‌ها در همه نوع از سینما پیشتاز هستند و تمامی کارهای هنری آن‌ها دولتی است. اولین انیمیشن، اولین جشنواره‌ها، اولین فیلم‌ها و… که تماما با حمایت دولتی انجام شده و موفق هم بوده‌اند، در سینمای فرانسه بوده است.

وی تاکید کرد: فرانسوی‌ها تمامی معادلات را بر هم زده‌اند چون آثارشان دولتی است. دولت آن‌ها برای ساخت انیمیشن هم پول می‌دهد هم بر روند تولید آثار نظارت می‌کند. از سال ۲۰۱۴ تمام محصولات انیمیشن تولید شده در داخل کشور فرانسه ۳۰ درصد بازگشت مالیاتی داشتند و این امر باعث شده که سینماگران زیادی از کشورهای دیگر هم علاقه‌مند به حضور و ساخت فیلم در کشور فرانسه باشند.

حسینی‌شکیب افزود: بعد از تحقیقاتی که درباره انیمیشن در کشور فرانسه انجام دادم به این نتیجه رسیدم که حمایت دولتی همیشه هم بد نیست. ما نباید کاری کنیم که در ساخت فیلم‌های انیمیشن حمایت دولتی‌ها را از دست بدهیم، هنوز هم انیمیشن‌های تلویزیونی بیشترین طرفدار را در سینمای فرانسه دارند.

وی تصریح کرد: اصرار ما برای این‌که انیمیشن را خصوصی کنیم بیشتر از اینکه برایمان سود داشته باشد، دولتی‌ها را خوشحال می‌کند. در کشور ما اکثر مدیران فرهنگی دغدغه محتوا دارند، اما هیچ‌کدام نمی‌دانند چه کسانی فیلم‌های انیمیشن را تولید می‌کنند. صنعت انیمیشن یک  صنعت خلاقه است، باید برای صنعت خلاقه نیروی انسانی تربیت کرد. بایستی قبول کنیم که با آمارها نمی‌توان انتظار رشد در صنعت خلاقه داشت.

نویسنده کتاب «جستارهایی درباره اقتصاد انیمیشن» با بیان این‌که جامعه انیمیشن ایران بسیار پرشور اما کوچک است، گفت: باید بدانیم که چه نوع انیمیشنی مناسب برای داخل و چه نوع فیلم انیمیشنی مناسب برای پخش در کشورهای دیگر است، باید برحسب نیاز جامعه و دیدگاه آن فیلم انیمیشن تولید کنیم. در جایی که هنر و هنرمند اهمیتی نداشته نمی‌توان انتظار پیشرفت داشت. صنعت خلاقه متکی به نیروهای انسانی است. صنعت انیمیشن ایران آماده پرواز است، اما سخت‌افزار و حمایت درستی نداریم.

وی ادامه داد: ما از صنعت انیمیشن در شکل کلان آن بی‌بهره‌ایم، اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانیم ‌هرگز انیمیشن تجاری در حد کشورهای صاحب سبک دنیا داشته باشیم. مطالعه روند رشد انیمیشن فرانسه که مدل تولید اقتصادی غیرمتمرکز آن به هیچ عنوان شبیه آمریکا و ژاپن نیست و امروزه توانسته از انیمیشن کسب درآمد کند، ‌می‌تواند درس‌های بسیاری درباره مدل‌های جایگزین سرمایه‌گذاری آمریکایی به‌ما بیاموزد. می‌توان با نگاه به نوع پیشرفت این کشور و با در نظر گرفتن توان هنری و تولید خودمان، به پیشرفت انیمیشن کشور کمک زیادی کرد.

این مولف در پایان بیان کرد: امیرسعید الوندی و سیامک واحد به عنوان همکاران اصلی طرح در حال پژوهش و نگارش کتاب هستند. ویراستار علمی این کتاب ‌هانیه‌سادات سرکی بوده و شیما پورمحمدی و نایری عیوضی ترجمه ‌برخی متون را عهده‌دار بوده‌اند.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱۲ تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان است.

مشاهده خبر از سایت منبع