X

بایگانی اسفند 15, 1397

دفتر سینمایی

روزهای پایانی هفته همراه با شبکه‌های سیما/ پخش «پشت پرده مه» از تلویزیون – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: از جمله فیلم های آخر هفته شبکه های تلویزیونی می توان به «از کرخه تا راین» ،«پشت پرده مه»، «طعم شیرین خیال» و … اشاره کرد.

به گزارش سینماپرس، فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی و انیمیشن «سرداب خیابان هاتن گاردن»، «گمشده در مانیل»، «درخت سیب کبود»، «دونده»، «یک هفته با پدر بزرگ و مادر بزرگ»، «ستاره های خوب»، «آفتاب پرست حمله می کند»، «تحفه هند»، «از کرخه تا راین»، «سریع و خشن ۷»، «فریب بزرگ»، «سارقین»، «رالف خرابکار»، «سفر زمان»، «شیر و عسل»، «درخت محبوب من»، «طعم شیرین خیال»، «شهر بدون درخت»، «ماشین ها ۳»، «جیمی نوترون»، «دنیای ژوراسیک»، «رکود بزرگ»، «پشت پرده مه»، «دشمن پشت دروازه ها»، «راه سوم»، «دست کثیف استعمار»، «تام سایر و هاکل برفین»، «جدا مانده»، «صخره»، «دکل»، «پنج کودک و شنی»، «دلبری»، «محافظت از خانم تس»، «سینگهام»، «اژدهای پیت»، «گذشته ای پر از خشونت» و «در دل جنگل» پنج‌شنبه و جمعه ۱۶ و ۱۷ اسفند ماه از شبکه‌های سیما روی آنتن می‌رود.

*************************************

شبکه یک سیما

فیلم سینمایی «سرداب خیابان هاتن گاردن» به کارگردانی رونی تامپسون، پنج‌شنبه ۱۶ اسفند ماه ساعت ۲۲ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

در خلاصه داستان فیلم با بازی متیو گود، استفان مایر و جولی ریچاردسون خواهید دید: جو که یک سارق سابقه دار است و تازه از زندان آزاد شده از طرف یک زن خلافکار و قدرتمند مجارستانی به نام ارزبرت مامور می شود تا گاوصندوق یک سرداب امن زیرزمینی در خیابان هاتن گاردن لندن را که کار بسیار دشواری است، سرقت کرده و الماس های مورد نظر ارزبرت را برایش بیاورد. جو که می داند این سرقت بسیار سخت و غیر ممکن است، به سراغ چهار پیرمرد کارکشته و سابقه دار می رود تا به کمک آنها بتواند گاو صندوق را خالی کنند. آنها شروع به برنامه ریزی و تهیه وسایل مورد نیاز برای سرقت می کنند و در روز عید پاک که همه خیابان ها خلوت است و مردم در تعطیلات به سر می برند نقشه خود را عملی می کنند. آنها موفق می شوند گاو صندوق را خالی کرده و هر یک سهم خود را از این سرقت دریافت کنند و …

*************************************

فیلم سینمایی «گمشده در مانیل» به کارگردانی فرانسیسکا ملتزکی، جمعه۱۷ اسفند ماه ساعت ۱۶ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

در خلاصه داستان فیلم با بازی  ناتالیا وورنر و توماس سارباچر آمده است: دو گردشگر آلمانی در سواحل مانیل در فیلیپین ناپدید می شوند. آنها هر دو متاهل و از کارمندان یک  شرکت فناوری مسکن در آلمان بودند. توماس رییس واحد بحران در برلین، برای روشن شدن مطلب و همچنین پیدا کردن دو گردشگر آلمانی، یکی از بهترین زنان دیپلمات آلمانی به نام چارلی لورنز را به منطقه می فرستد. لورنز متوجه می شود که دو مرد گم شده در دست یک گروه شورشی اسیر هستند. این گروه با انتشار ویدئویی از آزار و اذیت دو گردشگر، از دولت آلمان می خواهند تا در ازای آزادی آنها، ارسال اسلحه و تسلیحات جنگی به فیلیپین را متوقف کنند. لورنز متوجه می شود که مردانی از دولت به صورت غیر قانونی و برای منافع شخصی خود اسلحه به فیلیپین ارسال می کنند که …

*************************************

شبکه دو سیما

فیلم سینمایی «درخت سیب کبود» به کارگردانی اولگاریو باررا، پنج‌شنبه ۱۶ اسفند ماه ساعت ‌۸ صبح از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

داستان فیلم درباره دیه گو پسر بچه ۱۱ ساله ای است که به دلیل سفر کاری مادرش مجبور می شود برای اولین بار تعطیلات تابستانی خود را در مزرعه پدربزرگش، فرانسیسکو، سپری کند. او که فقط در شهر زندگی کرده است، سپری کردن زمان تعطیلات خود در چنین محیط روستایی و بدون تکنولوژی را کسل کننده می داند. اما پس از گذشت مدتی و آشنایی  بیشتر با پدربزرگش و مردم روستا و زندگی بکر در طبیعت، شروع به لذت بردن از آن نوع زندگی می کند. در این میان او با روزاریو خواهر ناتنی پدربزرگش و نوه او ایسابل آشنا می شود. ایسابل دختر کوچکی است که در مدت اقامت دیه گو در روستا، با حمایت و همراهی او، زندگی در آنجا را برای او آسان تر می کند. در مدت حضور دیه گو در آنجا عده ای فرصت طلب در پی تصاحب زمین های پدربزرگ هستند تا آنجا را تخریب و تبدیل به مجتمع تجاری کنند که …

*************************************

فیلم تلویزیونی «دونده» به کارگردانی اصغر هاشمی، پنج‌شنبه ۱۶ اسفند ماه ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

خلاصه داستان فیلم درباره بهرام مردی ساده، خوش باور و بسیار خانواده دوست است که پس از گذشت ۳ سال از ازدواجش می‌ خواهد همسرش گیسو را با اتومبیلی که با مشکلات فراوان خریده است به ماه عسل ببرد. وقوع یک حادثه غیر منتظره که منجر به تعویض ماشین او می شود سرنوشت سفر را دچار تغییرات فاحشی می‌ کند..

هومن سیدی، خاطره حاتمی، هوشنگ حریرچیان، پری کربلایی و رضا رویگری در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

*************************************

فیلم سینمایی «یک هفته با پدر بزرگ و مادر بزرگ» به کارگردانی اندی فیک من، جمعه ۱۷ اسفند ماه ساعت ۸ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

خلاصه داستان فیلم در مورد سه فرزند بازیگوش خانواده ای است که لحظه ای از به هم ریختن خانه غافل نمی مانند؛ به دلیل سفر ناگهانی پدر و مادرشان، نزد مادر و پدربزرگشان می مانند. آنها با شیطنت هایشان مادر و پدربزرگشان را نیز به تکاپو وادار می کنند که این موضوع هیجانی تازه به زندگی آنها می بخشد. در نهایت نیز به دلیل رسانه ای شدن شیطنت کودکان، والدین هر چه سریعتر از سفر بازمی گردند ….

*************************************

فیلم سینمایی «ستاره های خوب» به کارگردانی جان کِنت هریسون، جمعه۱۷ اسفند ماه ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

این فیلم با بازی اِلّا بالِنتین، سارا بوتس فورد و مارتین شین در مورد آن شرلی است که به همراه مَتیو به جنگل رفته، متوجه می شود که او به طور ناگهانی دچار فراموشی شده و در فرصت مناسب آن را به مریلا می گوید. همچنین معلم بداخلاق و سختگیر آقای فیلیپس از مدرسه ِاِون لی می رود و به جای او معلم جدید خانم اِستِیسی با رفتارهای نوگرانه جایگزین می شود که باعث شعف آن و دوستانش می شود. مریلا برای آشنایی بیشتر خانم معلم را به یک مهمانی عصرانه دعوت می کند، و آن به طور ناخواسته باعث یک خرابکاری در مهمانی می شود که …

*************************************

فیلم سینمایی «آفتاب پرست حمله می کند» به کارگردانی هنریگ جرسون، جمعه۱۷ اسفند ماه ساعت ۲۳ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

داستان این فیلم با بازی ماتیلدا گراهن، تئودور رونسیو و توماس نورستورم درباره ماجراهای میان رئیس پلیس شهری کوچک با تبهکاری سابقه دار می باشد. رئیس پلیس شهر سال ها پیش تبهکاری را دستگیر می کند. این تبهکار در تغییر چهره دادن بسیار موفق است. از این رو پلیس به سختی می تواند او را دستگیر کند. بعد از آنکه رئیس پلیس او را دستگیر می کند و به ۲۰ سال زندان محکوم می شود؛ این  تبهکار تصمیم می گیرد؛ با رئیس پلیس این قضیه را تلافی کند. از طرفی در این شهر کوچک که وال بی نام دارد؛ افسانه ای معروف وجود دارد. این افسانه گویای آن است که دوک وال بی کسی که این شهر را تأسیس کرده است، گنج خود را در فاصله ای میان بلند ترین ارتفاع شهر تا پائین ترین ارتفاع، مخفی کرده است که …

*************************************

شبکه سه سیما

فیلم سینمایی «تحفه هند» به کارگردانی محمدرضا زهتابی، پنج‌شنبه ۱۶ اسفند ماه ساعت ۱۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

این فیلم درباره جوانی به نام حسن  است که به خاطر بیکاری به هر کاری حتی دزدی دست می زند تا اینکه دایی او برایش چند کار پیدا می کند. اما حسن سر هیچ کاری دوام نمی آورد تا اینکه بالاخره حسن به عنوان شاگرد حجره حاجی به کار مشغول می شود و در همین هنگام به فرنگیس دختر آقای زمانی که از همسایگان حاجی است علاقمند می شود و …

اکبر عبدی، لیلا مصدقی، اسماعیل داور فر و حمیده خیر آبادی در فیلم سینمایی «تحفه هند» بازی کرده اند.

*************************************

فیلم سینمایی «از کرخه تا راین» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، پنج‌شنبه ۱۶ اسفند ماه ساعت ۱۶ از شبکه سه سیما پخش خواهد شد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: سعید که بر اثر بمب های شیمیایی نابینا شده به همراه گروهی از همرزمانش برای معالجه به آلمان اعزام می شود. لیلا خواهر سعید که سال هاست در آلمان با شوهر آلمانی و پسرشان یوناس زندگی می کند، سعید را در آسایشگاه می بیند. بین سعید و یونس رابطه عاطفی عمیقی برقرار می‌شود…

علی دهکردی و هما روستا در این فیلم هنرنمایی کرده اند.

*************************************

فیلم سینمایی «سریع و خشن ۷» به کارگردانی جیمز ون، پنج‌شنبه ۱۶ اسفند ماه ساعت ۲۴ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

در خلاصه داستان فیلم با بازی وین دیزل، پل واکر و داینی جانسون آمده است: برادر شا که توسط دومینیک و تیمش متوقف شد برای انتقام از دومینیک دست به کار می شود. آنها در می یابند که شا با دزدیدن یک هکر قصد دارد یک سامانه جاسوسی فوق سری را در دست بگیرد که با آن می تواند کارهای مخرب زیادی انجام دهد و …

*************************************

شبکه چهار سیما

فیلم سینمایی «فریب بزرگ» به کارگردانی دون مک کلر، پنج‌شنبه ۱۶ اسفند ماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

در خلاصه داستان فیلم با بازی برندان گلیسون و تیلور کیتچ آمده است: در یک بندر کوچک اکثر مردم بیکار هستند و افراد بسیاری به شهر مهاجرت کرده اند. یکی از اهالی که به این بندر به عنوان زادگاهش علاقه دارد، تلاش می کند تا دوباره رونق گذشته را زنده کند. برای این منظور هیچ راهی ندارد جز اینکه مسئولین را برای احداث یک کارخانه ترغیب کند. اما بندر آنها پزشک ندارد و اجازه احداث کارخانه نیز منوط به اقامت تمام وقت در بندر است. قرار است یک پزشک جوان فقط برای یک ماه به آنجا بیاید که …

*************************************

فیلم سینمایی «سارقین» به کارگردانی دونگ هوین چونگ، جمعه۱۷ اسفند ماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار روی آنتن می‌رود.

داستان فیلم با بازی یان سوک کیم و جونگ جی لی در مورد گروه سارقی است که برای آخرین سرقت خود آماده می شوند. آنها توسط فردی استخدام شده اند تا با همکاری هم یکی از گران بها ترین الماس های دنیا که متعلق به یک فرد شیاد است را بدزدند. اما در این بین نقشه دومی هم وجود دارد که …

*************************************

شبکه پنج سیما

انیمیشن سینمایی «رالف خرابکار» به کارگردانی ریچ مور، پنج‌شنبه ۱۶ اسفند ماه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

در این انیمیشن خواهیم دید: رالف شخصیت بد یک بازی کامپیوتری است که می خواهد، همانند شخصیت خوب بازی که فلیکس نام دارد، یک قهرمان محبوب باشد. اما مشکل اینجاست که هیچکس آدم بدها را دوست ندارد. او تصمیم می گیرد هرطور شده به آرزویش برسد، اما در این راه کل دنیایی که در آن است را دچار اختلال می کند ولی …

*************************************

فیلم سینمایی «سفر زمان» به کارگردانی امیر شهاب رضویان، جمعه۱۷ اسفند ماه ساعت ۹ از شبکه پنج پخش می‌شود.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: امیر پسربچه ای است که از اینکه پدرش مجبور است برای آقای فراست کار کند ناراحت است. پدر امیر در کار انیمیشن سازی است و یک عروسک ساز حرفه ای است ولی آقای فراست با پدرش بد اخلاق است و احترام او را نگه نمی دارد. پدر بزرگ امیر در کار خیمه شب بازی است و در کارش استاد است او یک چراغ جادو به امیر هدیه می دهد که غولک از آن بیرون می آید و امیر را برای دیدن آینده اش به زمان آینده می برد. امیر پس از دیدن آینده تصمیم می گیرد به کمک غولک به پسرش کمک کند و اوضاع را رو به راه می کند که …

خسرو احمدی، رضا بهبودی، محمد مین باشی و محمد مهدی احدی بازیگران این فیلم هستند.

*************************************

فیلم سینمایی «شیر و عسل» به کارگردانی آرش معیریان، جمعه۱۷ اسفند ماه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه پنج پخش می‌شود.

این فیلم درباره پیمان جوانی است که به دلیل مشکلات مالی به گروهی که از عوامل سرقت طلافروشی‌ها هستند می‌پیوندد و طی جریانی وارد خانه‌ای می‌شود و در نقش شاهرخ خان، جوانی ۳۰ ساله و هندی تبار که بعد از درگذشت مادرش به همراه مباشرش آمیتا به ایران برمی گردد تا طبق وصیت‌نامه ارثیه اش را از دایی اش تحویل بگیرد که …

پوریا پورسرخ، مهران غفوریان، علی صادقی، افسانه پاکرو و فتحعلی اویسی در فیلم سینمایی «شیر و عسل» هنرنمایی کرده اند.

*************************************

شبکه شما

فیلم تلویزیونی «درخت محبوب من» به کارگردانی علی رضا سمعی، پنج‌شنبه ۱۶ اسفند ماه ساعت ۲۴ از شبکه شما پخش خواهد شد.

داستان فیلم درباره دانیال پسر جنگلبانی است، که پس از چندین سال دوری از وطن به محل زندگی دوران کودکی خود باز گشته و خاطرات کودکی اش زنده می شود.  او به یاد می آورد که چگونه پدرش رسم زندگی در طبیعت را به او آموخت و اینکه چگونه به خاطر حفاظت از جنگل، در، درگیری با قاچاقچیان چوب، جان خود را از دست داد و حال، که با گذشت زمان، او خود تبدیل به پسر جوان و برومندی شده تصمیم می گیرد که …

حسین توشه، فرهاد بشارتی و عسل ارباب زاده در فیلم تلویزیونی «درخت محبوب من» هنرنمایی کرده‌اند.

*************************************

فیلم سینمایی «طعم شیرین خیال» به کارگردانی کمال تبریزی، جمعه۱۷ اسفند ماه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه شما پخش خواهد شد.

در خلاصه داستان آمده است: شیرین قناد دختر یک خانواده قناد است او دانشجویی است که ماجرای آشنایی خود و خانواده ‌اش با استاد دانشگاهش که در دل طبیعت درس هایی درباره محیط زیست به آنها آموزش می دهد را روایت می کند. از قضا این استاد ساده دل عاشق شیرین می شود، و شیرین نیز که دوست دارد با استادش ازدواج کند همه خواستگار هایش را رد می کند، استاد فکر ساخت خانه ای می افتد که در مصرف انرژی بهینه و کم مصرف باشد و از انرژی های طبیعی استفاده کند اما …

شهاب حسینی، نازنین بیاتی، نادر فلاح، نازنین فراهانی، پریوش نظریه و مهدی حسینی بجستانی در فیلم سینمایی «طعم شیرین خیال» بازی کرده‌اند.

*************************************

شبکه کودک

انیمیشن سینمایی «شهر بدون درخت» به کارگردانی کریس ریناد و کیل بالدا، پنج‌شنبه ۱۶ اسفند ماه ساعت ۱۴ از شبکه کودک پخش خواهد شد.

داستان در مورد پسری به نام تد است که برای برآورده کردن آرزوی دختری به نام آدری تلاش می‌کند تا یک درخت واقعی پیدا کند. آنها در شهری بدون درخت زندگی می‌کنند که تمام زیبایی‌های آن از فلزات، پلاستیک و دیگر اجناس مصنوعی ساخته شده است و سرمایه‌داری به نام اوهر در این شهر به مردم اکسیژن می‌فروشد! تد، پس از مدت‌ها جستجو و تلاش به راز مردی به نام وانسلر پی می‌برد و با موجود کوچک، پشمالو و نارنجی رنگی آشنا می‌شود که خود را محافظ درختان جنگل می‌خواند؛ اما چرا همۀ درختان از بین رفته‌اند…

*************************************

فیلم سینمایی «ماشین ها ۳» به کارگردانی برایان فی، جمعه۱۷ اسفند ماه ساعت ۱۴ از شبکه کودک پخش خواهد شد.

در این انیمیشن خواهیم دید: مک کوئین رعدآسا عنوان قهرمانی خود را در خطر می‌بیند، چرا که به تازگی ماشین‌های نسل جدیدی وارد بورس قهرمانی شده‌اند. رقیبان سرسختی چون بریچ یاردلی، بابی سویفت و جکسون استورم و این زنگ خطری است که او خود را بیش از پیش آماده رقابت کند. مک‌کوئین که قصد دارد به همه ثابت کند هنوز هم بهترین ماشین مسابقه در جهان است، در این راه از مارلین کمک می‌گیرد …

*************************************

شبکه امید

فیلم سینمایی «جیمی نوترون» به کارگردانی جان دیویس، پنج‌شنبه ۱۶ اسفند ماه ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه امید پخش خواهد شد.

سینمایی «جیمی نوترون» در مورد یک پسر باهوش ۸ ساله است که باید با کمک دوستان خود پدر و مادرشان را از دست بیگانگان نجات دهند که …

                *************************************

فیلم سینمایی «دنیای ژوراسیک» به کارگردانی خوان آنتونیو بایونا، جمعه۱۷ اسفند ماه ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه امید پخش خواهد شد.

در این فیلم خواهیم دید: دایناسور غول پیکری که از دی ان ای تی رکس جیگانوتوسور و کایناتورز به وجود آمده بود همه راپترها را کشته و تنها یک راپتر به نام بلو باقی می ماند. در نهایت کلر که دیگر دید زور راپتورها به به ایندامینوس رکس نمی رسد به سمت قفس و محل نگهداری تی رکس رفته تا آن را آزاد کند تا شاید بتواند جلوی هیولای بزرگتر از خودش را بگیرد. تی رکس و ایندامینوس رکس که ۵ متر از تی رکس بزرگ تر بود به جنگ سختی مشغول شدند که …

*************************************

شبکه افق

فیلم سینمایی «رکود بزرگ» به کارگردانی آدام مک کی، جمعه۱۷ اسفند ماه ساعت ۱۰ از شبکه افق پخش خواهد شد.

این فیلم با بازی کریستین بیل، استیو کارل، برد پیت و کارن گیلان داستان معامله گرانی به نام شورت را بیان می‌کند که تنها در دوره کوتاه، موقع بالا رفتن بهای سهام و اوراق قرضه سرمایه‌گذاری می‌کنند. این گروه منفور معامله‌گران دراز مدت هستند که بازار را تا بالاترین حد آن سوق می‌دهند که …

*************************************

فیلم سینمایی «پشت پرده مه» به کارگردانی پرویز شیخ طادی، جمعه۱۷ اسفند ماه ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه افق پخش خواهد شد.

داستان این فیلم در مورد کودکی ناشنواست؛ مرتضی، که پدرش را از دست داده، در روستایی با مادرش زندگی می‌کند. او دانش‌آموز درس‌خوانی نیست و در برخورد با آموزگار بداخلاق مدرسه، کاملا بی‌انگیزه می‌شود. در ادامه وقتی که همکلاسی‌های مرتضی، او را از قصد ازدواج معلم با مادرش آگاه می‌سازند، او نسبت به مادر خود و آموزگار بدبین می‌شود و …

جهانگیر الماسی، رزیتا غفاری، علیرضا شیخ الاسلامی و فاطمه طاهری در فیلم سینمایی «پشت پرده مه» ایفای نقش کرده‌اند.

*************************************

شبکه نمایش

فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی «دشمن پشت دروازه ها»، «راه سوم» به کارگردانی بهرام صادقی مزیدی، «دست کثیف استعمار»، «تام سایر و هاکل برفین»، «جدا مانده»، «صخره» و «دکل» پنج‌شنبه ۱۶ اسفند ماه ساعت ۱۱، ۱۳، ۱۵، ۱۷، ۱۹، ۲۱ و ۲۳ از شبکه نمایش روی آنتن می‌رود.

*************************************

فیلم‌های سینمایی ‌و تلویزیونی «پنج کودک و شنی»، «دلبری» به کارگردانی سیدجلال دهقانی اشکذری، «محافظت از خانم تس»، «سینگهام»، «اژدهای پیت»، «گذشته ای پر از خشونت» و «در دل جنگل» جمعه۱۷ اسفند ماه ساعت ۱۱، ۱۳، ۱۵، ۱۷، ۱۹، ۲۱ و ۲۳ از شبکه نمایش پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

من تنها ضد انقلابی بودم که گول برره‌ای‌ها را نخوردم! – اخبار سینمای ایران و جهان

کیهان: مدیر یک تلویزیون سلطنت‌طلب آمریکا نشین تاکید کرد : من تنها مخالف جمهوری اسلامی بودم که گول خبردروغین درباره شخصیت نظام دو برره سریال برره را نخوردم و آن را منتشر نکردم!

شهرام همایون که ۴۰ سال است خواب سلطنت ربع پهلوی را می‌بیند، روح الله زم گرداننده کانال به اصطلاح خبری آمدنیوز را که به تازگی با پخش مستند «ایستگاه پایانی دروغ» رسوای خاص و عام شده است، جوانی ناپخته خواند و ادعا کرد: وقتی من مجرد بودم، وزارت اطلاعات یکی از مامورین خود را پیش من به آمریکا فرستاد. او اعتماد مرا به خود جلب کرد و من دو سال با او در یک خانه زندگی کردم اما یک گزک به او ندادم!

وی رسوا سازی یک کانال ضد انقلاب و ساخت و پخش فیلمی از فساد گرداننده آن – روح الله زم – که با سرویس‌های جاسوسی در ارتباط است را دخالت جمهوری اسلامی در مسائل شخصی توصیف کرد!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جای رسول ملاقلی‌پور خالیست/«سفر به چذابه» یک درس برای فیلمسازان امروز – اخبار سینمای ایران و جهان

تسنیم: بهروز افخمی اعتقاد دارد رفتار فیلمسازی رسول ملاقلی‌پور یک کلاس آموزشی برای فیلمسازان ما به شمار می‌رود و عزیزالله حمیدنژاد هم به خلاقیت و نوآوری ویژه ملاقلی‌پور در فعالیت‌هایش اشاره دارد.

امروز پانزدهم اسفندماه است؛ همان روزی که در سال ۸۵ در ۵۱ سالگی دارفانی را وداع گفت. مردی که در همان لحظات پایانی عمرش هم مشغول نگارش آخرین فیلم جنگی خودش بود. ملاقلی‌پور به تعبیر بسیاری از فیلمسازان، کارگردان مطرح سینمای ایران است. یا به تعبیر بهروز افخمی بی‌شک بهترین فیلمساز جنگی است. جالب است عزیزالله حمیدنژاد درباره او واژه خلاق و نوآور را مطرح می‌کند. هنرمندی که سینما را با عکاسی جنگ آغاز کرد و طی دوران زندگی‌اش، فیلم‌های بسیاری ساخت و«میم مثل مادر» آخرین ساخته اوست.

در ابتدای راه عکاس سینمایی بود

 رسول ملاقلی‌پور، نویسنده و کارگردان سینمای ایران در سال ۱۳۳۴ در اردبیل، زاده شد و در روزهای آغازین جنگ هشت ساله به جبهه رفت تا از وقایع این اتفاق تحمیلی عکاسی کند و پس از مدتی به ساخت فیلم مستند از عملیات‌های جنگی پرداخت. دیری نگذشت که رسول ملاقلی پور نخستین فیلم بلند سینمایی اش «نینوا» را در سال ۱۳۶۳ با تأثیر از ایثارگری های رزمندگان ایرانی ساخت؛ آنهم به صورت ۱۶ میلیمتری! و پس از آن فیلم «بلمی به سوی ساحل» را جلوی دوربین برد.

 ملاقلی‌پور دو سال بعد فیلم سینمایی «پرواز در شب» را بازهم متأثر از فداکاری‌های رزمندگان در یکی از عملیات‌ها تولید کرد و بابت ساختش جایزه بهترین فیلم را از پنجمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

تجسس و اطلاعات را در «افق» به نمایش درآورد

«افق» سومین اثر سینمایی رسول ملاقلی‌پور است که موضوع آن درباره غواصان بخش تجسس و اطلاعات عملیات است و جهانبخش سلطانی و سید جواد هاشمی که در آن زمان هنرمندی ناشناخته بود بازیگران آن هستند.

رسول ملاقلی پور حتی پس از پایان جنگ نیز از تولید آثار جنگی دست برنداشت و در سال ۱۳۷۴ فیلم «سفر به چذابه» را تولید کرد؛ فیلمی که با وجود خوش ساخت بودنش، نتوانست توجه مخاطبان را به خود جلب کند و در گیشه خوب بفروشد.

«هیوا» یک اتفاق بزرگ در سینمای ایران

ملاقلی‌پور یک سال بعد، با ساخت فیلم «هیوا» که باز هم درباره جنگ بود،  شکست قبلی‌اش را جبران کرد و توانست جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را از آن خود کند؛ جمشید هاشم‌پور نیز که به عنوان بازیگر سینمای اکشن در بین مخاطبان محبوبیت یافته بود توانست با بازی در فیلم «هیوا» استعداد شگرفش را در عرصه بازیگری به رخ بکشد.

«نسل سوخته» یکی دیگر از آثار مطرح ملاقلی‌پور است که در سال ۱۳۸۷ ساخته شد. این فیلم اثری است سه اپیزودی که به وقایع روز جامعه می‌پردازد و بازیگرانی چون سعید پورصمیمی، نیکی کریمی، عبدالرضا زهره کرمانی، فرهاد قائمیان و آتیلا پسیانی در آن ایفای نقش می‌کنند.

 

۱۵ فیلم کارنامه سینمایی رسول ملاقلی‌پور

رسول ملاقلی پور در دهه آخر زندگی اش سه فیلم دیگر ساخت که «قارچ سمی»، «مزرعه پدری» و «میم مثل مادر» نام دارند و هر سه آنها درباره جنگ و تبعات آن هستند. ملاقلی‌پور که تا آخر عمر همچنان درگیر نگارش و ساخت آثاری درباره جنگ بود در طول زندگی‌اش ۱۵ فیلم ساخت و «مجنون»، «خسوف»، «نجات یافتگان»، «کمکم کن» و «پناهنده» دیگر آثار او هستند.

رسول ملاقلی‌پور طی دوران فعالیتش در عرصه سینما جوایز بسیاری کسب کرد؛ او در سال ۱۳۸۵ زمانی که مشغول نگارش آخرین فیلمش درباره جنگ بود بر اثر سکته قلبی دیده از جهان فرو بست.

 

حمیدنژاد: واقعاً جای رسول ملاقلی‌پور خالیست

عزیزالله حمیدنژاد که چندی پیش «بانوی عمارت» را برای تلویزیون روی آنتن داشت از دوستان قدیمی رسول ملاقلی‌پور است. او در دوازدهمین سالگرد این کارگردان گفت:  قطعا جای فیلمسازی مثل مرحوم ملاقلی‌پور در سینمای ایران خالیست به خاطر اینکه ایشان فیلمسازی بود که مؤلفه‌های خاص خودش را داشت. فیلم‌های رسول، دست اول و از مختصات واقعی برخوردار بودند. هیچ‌وقت کپی‌برداری نمی‌کرد و کار خودش را انجام می‌داد. این خلاقیت و نوآوری در کار، ملاقلی‌پور و آثارش را از دیگر فیلمسازان متمایز کرده بود.

این کارگردان سینما و تلویزیون افزود: به عقیده من ملاقلی‌پور تا زمانی‌که در قید حیات بود بسیار تلاش کرد تا آثار مناسبی از خودش به جا بگذارد. امیدوارم نسل جدید و کسانی که پیگیر روند پیشرفت سینمای ایران بوده و هستند به این آثار توجه کنند و مورد ارزیابی قرار بدهند شاید بتواند تأثیری روی کارهایشان بگذارد.

هر فیلمسازی از ذوق و قریحه‌اش بهره ببرد به ماندگاری می‌رسد

او در پاسخ به این سوال که یک فیلمساز چطور می‌تواند به این همه پختگی و ماندگاری آثار برسد، تأکید کرد: هر فیلمسازی دنیای خودش را باید داشته باشد اگر اصولاً به ذوق و قریحه و درون خودش پایبند باشد قطعاً اثری که خلق می‌کند منحصر به فرد خواهد بود و مولفه‌های آن فیلمساز را در خودش دارد.

بهروز افخمی: ملاقلی‌پور بهترین فیلمساز جنگی ما هست

بهروز افخمی این روزها اجرای برنامه نقد سینمای شبکه پنج را برعهده دارد و هنوز فیلمی را نساخته و البته دو فیلمنامه آماده تحت عنوان “پاریس محرمانه” که کمدی هست و “کاغذ شطرنجی” را که یک کار پلیسی با ژانر ترسناک است به‌زودی شروع می‌کند. او درباره رسول ملاقلی‌پور به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: رسول ملاقلی‌پور همیشه فیلم‌های خودش را می‌ساخت و دلی کار می‌کرد. پدیده‌ای ارزشمند که در سینمای ایران و میان فیلمسازان ما به یک پدیده نایاب و کم‌یاب تبدیل شده است. امروز فیلمسازان ما به این نکته توجه دارند که مردم و هواداران دنبال چه نوع فیلم‌ها، سوژه‌ها و اتفاقاتی هستند. یا این فیلم‌ و نوع نگاه‌شان از سوی تهیه‌کننده و اسپانسر خاصی مورد توجه قرار می‌گیرد یا اصطلاحاً خریدار دارد در حالیکه رسول این طور نبود و فیلم‌ها و روایت‌های خودش را در سینمای ایران تعریف می‌کرد.

«سفر به چذابه» یک درس برای فیلمسازان امروز

وی افزود: فکر می‌کنم رسول ملاقلی‌پور بهترین فیلمساز جنگی ما هست. تجربه جنگ را از نزدیک داشت فیلم‌هایی که ساخته فیلم‌های ملموس، واقع‌گرا و در واقع تجربه جنگ را به خوبی منتقل می‌کند هم به لحاظ اجرای صحنه‌های اکشن و هم به لحاظ عاطفی و روانی وضعیت جنگیدن و در جبهه‌بودن را خیلی خوب بیان می‌کند و جالب است بدانید که مخاطب کاملاً با آثار رسول ملاقلی‌‍‌پور همزادپنداری می‌کند. البته فیلمسازان دیگری هم هستند کارشان خوب است ولی فکر می‌کنم مجموعاً در اجرا مخصوصا در فیلم «سفر به چذابه» خیلی خوب حس و حال شخصی خودش را منتقل کرد و صحنه‌های اکشن را خیلی خوب کار کرده است. به اعتقاد بنده این فیلمسازی رسول خصوصاً در این فیلم می‌تواند درس بزرگ یا یک کلاس آموزشی برای فیلمسازان امروز ما باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ضرورت تبدیل «بانک جامع اطلاعات سینمای ایران» به مهم‌ترین مرجع اطلاعات سینمایی – اخبار سینمای ایران و جهان

 جشنواره سی و هفتمِ فجر را پشت سر گذاشته ایم و کم و بیش با خاطره بازی هایی رو به رو می شویم که به مرور ادوار پیشین جشنواره فیلم فجر، آثار و سینماگران و هنرمندان هر دوره می پردازد. در این میان بانک جامع اطلاعات سینمای ایران نه به عنوان ویکی پدیایی فاقد اطلاعات دقیق و صحیح، که به مثابه مهم ترین مرجع و منبع اطلاعاتی در این زمینه می تواند زنده کننده خاطراتی باشد که قریب به چهل سال از آن می گذرد و مرور آنها نه تنها خالی از لطف نیست بلکه امری ضروری برای بقا و پویایی هرچه بیشترِ این رویداد هنری ـ سینمایی خواهد بود.

به این بهانه برای تحلیل و بررسی و ارزیابی سایت «بانک جامع اطلاعات سینمای ایران» به سراغ؛ سعید الهی، رضا حسینی، علیرضا بهرامی، روح‌الله شمقدری، حمیدرضا مدقق، محمد سلیمانی و مهدی خرم‌دل رفتیم.

نیاز به فعالیتِ دوزبانه

سعید الهی کارشناس سینما؛ در خصوص سایت بانک اطلاعات سینمای ایران و ظرفیت‌های آن گفت: اساسا در دنیای امروز که ارتباطات و تکنولوژی با شتاب بالایی رو به رشد است، استفاده از فناوری‌های نوین و چنین ابزارهایی، امری بسیار پسندیده و قابل تحسین است. در عرصه سینما نیز به واسطه اینکه مخاطبان، سطوح متفاوتی از جامعه را شامل می شوند، طبیعتا اطلاعات به سرعت منتشر می‌شود، اگر مرجعی برای ساماندهی و به روز کردنِ این اطلاعات وجود نداشته باشد تا صحت این اطلاعات را بررسی کند، مخاطب با حجمی از اطلاعات نادرست رو به رو خواهد بود و خود نیز به صورت ناخواسته مروجِ این گونه اطلاعات اشتباه می‌شود؛ اطلاعاتی که می تواند سینه به سینه و دهان به دهان به سطح وسیعی از جامعه منتقل شود. بنابراین به اعتقاد من تاسیس سایتی چون بانک جامع اطلاعات سینمای ایران که از سال‌های پیش در سازمان سینمایی حوزه هنری اتفاق افتاده اقدامی شایان تقدیر است و باید در به روز رسانی آن تلاش کرد. اگر بتوانیم بانک جامع اطلاعات سینمای ایران را در ابعاد مختلف دیگری چون حوزه رویدادهای سینمایی، مراکز و شرکت های مرتبط با سینما، دفاتر سینمایی و هر گونه اطلاعات مرتبط با حوزه سینما نیز گسترش دهیم بسیار خوب است. حتی می توان این بانک را به صورت دوطبانه و به زبان های فارسی و انگلیسی فعال کرد تا مخاطبان غیر ایرانی نیز امکان رجوع به این سایت را داشته باشند. از سوی دیگر از آن جهت که یک سازمان و نهاد دولتی به نوعی متولی این سایت است، مخاطبان اعتماد و اطمینان بیشتری نسبت به اطلاعات این بانک اطلاعاتی دارند چرا که آن را قابل استناد و موثق تلقی می‌کنند.

دریافت اطلاعات موثق

رضا حسینی؛ منتقد سینما در خصوص بانک اطلاعات سینمای ایران و ظرفیت های آن گفت: همواره جای خالی چنین مرجعی احساس می شده و هنوز هم جا برای بهتر شدن و رشد این مرجع وجود دارد. به شخصه در حوزه سینمای ایران از مدت ها پیش به طرق مختلف اگر به دنبال اطلاعاتی بودم این مرجع به من کمک کرده است. در حال حاضر نیز در کنار این مرجع ویکی پدیا وجود دارد که پژوهشگر همواره نسبت به اطلاعات مندرج در آن تردید دارد. اما خوشبختانه سایت بانک جامع اطلاعات سینمای ایران این ویژگی را دارد که مخاطب از اطلاعات درج شده در آن اطمینان بیشتری دارد. بنابراین اگر توسعه بیشتری پیدا کند می تواند نیازهای بیشتری را در جست و جوهای اینترنتی برطرف کند.

ضرورت تبدیل بانک به مهم ترین مرجع اطلاعات سینمایی ایران

علیرضا بهرامی، مدیرکل فرهنگی خبرگزاری ایسنا؛ در خصوص بانک اطلاعات سینمای ایران و ظرفیت های آن گفت: من از سایت بانک جامع اطلاعات سینمای ایران خاطره خوبی دارم چرا که سال هایی بود که ما در هفته یک پرونده درباره یکی از فیلم‌های روی پرده در مجله کار می‌کردیم و از آنجا که می‌خواستیم در مقدمه آن معرفی از سازندگان فیلم داشته باشیم، در مواردی که تردید داشتم نیاز به یک منبع موثق داشتم، اسم هر سینماگری را که در گوگل جستجو می کنیم دو صفحه نخست که پیدا می شود، ویکی‌پدیا و سایت بانک جامع اطلاعات سینمای ایران است. ویکی پدیا که شخصا همواره به اطلاعات آن بی اعتماد بوده ام و در این مورد به خصوص به من ثابت شده که بعضا اطلاعات آن دقیق نیست. نمی توان گفت سایت بانک جامع اطلاعات سینمای ایران کاملا دقیق و بی عیب و نقص است اما دست کم کامل تر و قابل اطمینان تر از هر منبعی است. امیدوارم اگر روزی این مرجع تکامل پیدا کند، به مهم ترین مرجع اطلاعات سینمایی ایران تبدیل شود؛ چرا که پژوهشگران در هر لحظه و در موارد بسیاری به وجود چنین مرجعی نیاز دارند.
 

لزوم شکل گیری ساختار تعاملی میان سامانه و سینماگران

روح‌الله شمقدری؛ نویسنده و کارگردانِ سینما در خصوص سایت بانک اطلاعات سینمای ایران و ظرفیت‌های آن گفت: در مجموع چنین بانک اطلاعاتی برای سینمای ایران لازم و ضروری است، و به تعبیری می‌توان گفت مدت‌ها یکی از مرجع های اصلی، تنها همین بانک جامع اطلاعات سینمای ایران بود. هر چند در حال حاضر دست کم به لحاظ جست و جوهای اینترنتی جایگاه آن به اندازه قبل نیست که البته به نظر من چرایی این نکته می بایست آسیب شناسی شود؛ چرا که بعضا منابع غیر رسمی به عنوان مرجع‌های بالاتری در جست و جوهای اینترنتی قرار می گیرند که طبیعتا گاهی اطلاعات غیر واقعی و نادرست نیز در آنها درج می‌شود. در این میان آنچه که باید رخ دهد ساز و کارهای تعاملی برای ارتباط با سینماگران است. به طور فرض به شخصه مواردی را سراغ دارم که اطلاعاتشان در این سامانه به صورت ناقص درج شده و اگر سینماگران اطلاع داشته باشند که از چه طریقی می‌توانند اطلاعات خود را برای تکمیل در اختیار سامانه قرار دهند، چنین تعاملی برقرار خواهد شد. اگر این نکته به عنوان مورد نظر قرار بگیرد از یک سو اطلاعات سامانه دقیق تر خواهد شد و از سوی دیگر این سامانه به عنوان مرجع جدی تری میان سینماگران شناخته خواهد شد.

بانک، مدلی از IMDB ایرانی

حمیدرضا مدقق؛ سردبیر علمی، فرهنگی و هنری شبکه خبر در خصوص بانک اطلاعات سینمای ایران و ظرفیت های آن گفت: به خاطر دارم زمانی که این سایت شکل گرفت ما نیز گزارشی از آن تهیه کردیم. ایده بسیار خوبی بود و مدلی از IMDB ایرانی است و تا آنجا که می دانم در میان رسانه ها محل رجوع بسیاری از اهالی مطبوعات است و در دسترس ترین اطلاعات موجود را به صورت آن لاین در اختیار محقق قرار می دهد و من نیز به شخصه در موارد بسیاری از آن استفاده می کنم. اما در کنار این ویژگی های مثبت این سایت در ابتدای راه بسیار خوب کار کرد که البته با یک سری ایرادات فنی همراه بود که البته در یکی دو سال اخیر دوباره احیا شده و در حال تکمیل اطلاعات است. بزرگ ترین ایراد این سایت وجود اطلاعات ناقص و نادرستی است که بعضا در آن وجود دارد. به نظر من بسیار ضروری است که اطلاعات این سایت بروزرسانی شود و در زمینه سینمای قبل از انقلاب نیز می بایست اطلاعات تکمیل شود. در بخش‌هایی مشخصا از منابع دیگری هم بهره‌برداری شده که برخی از آنها نیز کامل نیستند. در بخش جشنواره های داخلی و خارجی نیز نیاز به بازنگری است و نیاز به طراحی جامع تری دارد. اما به رغمِ تمامی این نقاط ضعفی که به آنها اشاره کردم وجود چنین مرجعی بسیار لازم، مفید و ضروری است و به شخصه ترجیح می دهم با وجود این ضعف ها باز هم وجود داشته باشد چرا که بسیار زیاد منبع رجوع است.

نکته مهم در خصوص این بانک اطلاعاتی؛ مسئله اعتماد است

محمد سلیمانی؛ سردبیر مجله جهان سینما در خصوص بانک اطلاعات سینمای ایران و ظرفیت های آن گفت: به شخصه بسیار خوشحال هستم که این سایت که با تلاش بسیار زیاد آغاز به کار کرد، تا به امروز توانسته با تکیه بر بازخوردهای مثبتی که دریافت کرده است به حیات خود ادامه دهد. من به عنوان کسی که فعالیت های تحقیقی بسیاری در حوزه سینما انجام داده ام شاید بیش از هر کس دیگری اهمیت چنین مرجعی را برای فضای تحقیق و پژوهش در عرصه سینما درک کنیم. نکته مهمِ دیگر در این مورد مسئله اعتماد است؛ اینکه محقق بتواند به اطلاعات موجود در یک مرجع اعتماد کند. به اعتقاد من، بانک جامع اطلاعات سینمای ایران به نوبه خود توانسته اعتماد مخاطبان را جلب کند این اعتماد زمانی به دست می آید که اطلاعات مندرج در سایت با دقت گردآوری شده باشد و کم ترین میزان خطا و اشتباه در آن دیده شود. با توجه به جدیت و پشتکار دست اندرکاران این سایت، به نظر می رسد این مهم تا به امرزو محقق شده و در آینده نیز اتفاق خواهد افتاد. من پیشنهاد می کنم تیم فعال در این زمینه برای جلب اعتماد بیشتر، می توان به تیم گسترده تری تبدیل شود و فعالیت گسترده تری داشته باشد تا پروسه گردآوری اطلاعات با سرعت بیشتری انجام شود.

دورنمای بسیار خوب

مهدی خرم‌دل؛ دبیر بخش فرهنگی سایت تابناک در خصوص بانک اطلاعات سینمای ایران و ظرفیت های آن گفت: تا کنون تلاش های بسیاری انجام شده تا مدلی شبیه به  IMDB  در ایران داشته باشیم اما تمامی آنها با شکست رو به رو شدند به جز همین بانک جامع اطلاعات سینمای ایران که متولی آن حوزه هنری و سایت بانک جامع اطلاعات سینمای ایران است. مشخصا شاید بتوان گفت که در طول یک ماه میزان رجوع من به این سایت برای یافتن جزئیات فیلم ها سه رقمی است. به نظر من در بلند مدت و در بیست آینده تبدیل به سرمایه بسیار مهم و بزرگی برای سینمای ایران خواهد شد. در آینده بخش قابل توجهی از SEO سایت ها و مخاطبان بر اساس همین اطلاعات پایه شکل خواهد گرفت. اطلاعاتی که مخاطبان می خواهند با یک جست و جوی ساده اینترنتی به دست بیاورند و دیگر حوصله ای برای خواندن کتب مرجع در این زمینه نیست. به اعتقاد من اگر سازمان سینمایی حوزه هنری یک روز از سرمایه گذاری و تمرکز بر این حوزه بکاهد خسارت عمده ای خواهد دید. امیدوارم در آینده سرمایه گذاری گسترده تری در این زمینه صورت بگیرد تا اطلاعات با کیفیت تری نیز به آن اضافه شود. به عنوان مثال همانند IMDB  هر فیلم یک مجموعه عکس داشته باشد، مجموعه ای از مترجمان را به تیم اضافه کنید تا مطالب به دو زبان ارائه شوند و مطالب از حالت بومی به حالت بین المللی تبدیل شود. در حقیقت به جایی برسد که تمام سینماگران ایرانی درخواست مکرر برای ارائه اطلاعات خود در این سایت داشته باشند. اگر این جزئیات با کیفیت بالا به این بانک اطلاعاتی اضافه شود و گرافیک قدیمی سایت که در واقع میراث سال های دور است به روز رسانی شود، به شخصه دورنمای بسیار خوبی برای این بانک اطلاعاتی می بینم.

*سوره سینما

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار فراخوان شرکت در جشنواره آواها و نواهای رضوی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نحوه شرکت در دوره چهارم جشنواره «آواها و نواهای رضوی» از سوی معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران توضیح داده شد.

به گزارش سینماپرس، محمد حسین اسماعیلی معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران درباره شرایط شرکت در چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی گفت: شرکت کنندگان و هنرمندان سراسر کشور بر اساس فراخوان اعلام شده فقط می‌توانند در یکی از بخش‌های جشنواره شامل بخش آواهای رضوی و یا بخش نواهای رضوی شرکت کنند. البته تمامی هنرمندان می‌بایستی آثار خود را بدون ضبط حرفه‌ای و به شکل تصویری و به صورت پست سفارشی به دبیرخانه جشنواره ارائه کنند.

اسماعیلی افزود: نوآوری در محتوای آثار ارسالی از سوی هنرمندان، مورد توجه هیأت انتخاب و داوران جشنواره خواهد بود. شرکت کنندگان می‌بایست پس از ثبت نام در پرتال جشنواره و دریافت کد رهگیری، اثر خود را در قالب DVD به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. این در حالی است که آثار شرکت کنندگان نباید در جشنواره‌های مشابه منطقه‌ای و یا ملی حائز رتبه شده باشند. ضمن اینکه حداقل تعداد اعضای گروه‌ها در بخش‌های گروهی ۲ نفر و حداکثر ۶ نفر است.

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران بیان کرد: علاقه مندان و هنرمندان عزیز می‌توانند برای دریافت فراخوان و شرکت در جشنواره به وب گاه جشنواره و یا پایگاه اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی از پروژه مشترک هنرمندان ایرانی و لبنانی+ تصاویر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پروژه ساخت تمثال شهید سیدعباس موسوی با همکاری هنرمندان ایرانی و لبنانی انجام و در موزه ملیتای لبنان رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، ۲۷ سال پس از شهادت «سید عباس الموسوی» دبیر کل سابق حزب الله لبنان، همچنان علاقه مندان به او با دقت به تمام موقعیت ها و اماکنی که این شهید در آن حضور داشته، می‌نگرند و مجاهدت هایش را پاس می دارند.

در همین راستا هنرمند لبنانی مجسمه شهید موسوی را طراحی کرده و در موزه ملیتای لبنان به نمایش گذاشته است.این یک ابتکار و طرح هنری در ابتدا توسط یک شخص ابداع و راه اندازی شد و در ادامه به عاملی برای همکاری هنری میان لبنانیها و ایرانی ها تبدیل شد؛ در این طرح و ابتکار، تصویر سید عباس الموسوی با ریزترین جزئیات از طریق طراحی تشبیهی و تبلور واقعی مجسم و در مجسمه وی از ماده خمیر مخصوص استفاده شده است.

«أیمن جابر» طراح و ناظر فنی این پروژه درباره کیفیت اجرای این طرح گفت: ایده این کار توسط شخصی که عاشق سید عباس الموسوی و شخصیت و جهادش بود، مطرح شد. او پیشنهاد داد که مجسمه سید عباس الموسوی از طریق پروژه ای لجستیک و هنری طراحی شود. شخصی که در اجرای این پروژه کمک کرد، در ابتدا آن را بررسی و سپس با اجرایش موافقت کرد تا بدین صورت مرحله طراحی هنری مجسمه از طریق تهیه تصاویر آرشیوی سید عباس موسوی با همکاری سید یاسر پسر او آغاز شود.

جابر در ادامه گفت: این پروژه با همکاری یک شرکت هنری ایرانی به نام «حریر هنر» انجام شد و بیش از دو ماه طول کشید تا جزئی ترین مسائل مربوط به مجسمه شهید حصول شود؛ به ویژه اینکه جزئیات صورت شهید موسوی وقت بیشتری گرفت.

أیمن جابر افزود:جایی بهتر از باغ موزه «ملیتا» برای قراردادن مجسمه در آن پیدا نکردیم؛ زیرا سید عباس الموسوی ملیتا را دوست داشت و ملیتا نیز به سید عباس علاقه مند بود. آنها همدیگر را از عطر خاک و عبای سیاه شناختند.

یاسر موسوی نیز گفت که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نیز این ایده را تایید کرده است. زیرا بهترین و مناسبت ترین مکان برای ویژگی های شخصیتی و موقعیتی شهید موسوی است. این شهید رابطه منحصر به فردی هم با این بقعه جهادی مقاومت داشت و سید حسن نصرالله این اقدام را تشویق کرده است؛ زیرا موجب می شود تصویر سید شهدای مقاومت به خانه هر که مشتاق اوست و سید عباس را از دست داده، وارد شود.

سید یاسر افزود: این اقدام برای حفظ فرماندهان و شخصیت آنهاست و سید عباس الموسوی نیز با خون شهدا و مقاومت همدم بود، امانتی است که باید ضمن حفظ سیره او، همیشه او را حاضر بدانیم. این اقدام و گامی هنری-معنوی به صورت پیشرفته بود و ارواحی که حتی یک لحظه هم ارتباطشان را با مقاومت قطع نکرده اند، احضار می کند و آنها را به ریشه شان باز می گرداند تا بدین صورت برای عمل به آن وصیت اصلی انگیزه ایجاد شود و راه شهیدان و سید شهدای مقاومت تداوم یابد.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام فیلم‌های حاضر در جشنواراه «ترایبکا ۲۰۱۹» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسامی فیلم هایی که در هجدهمین دوره جشنواره فیلم «ترایبکا» در بهار آینده به نمایش درخواهند آمد، اعلام شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، جشنواره ترایبکا برنامه خود برای پخش فیلم در بخش‌های مختلف را اعلام کرد که در آن اسامی مشهوری چون جرد لتو، کریستوفر والتز و مارگو رابی حضور دارند.

این جشنواره که از ۲۴ ماه آوریل تا ۵ می (۴ تا ۱۵ اردیبهشت) برگزار می‌شود، در سال ۲۰۰۲ برای همدردی با بازماندگان حملات ۱۱ سپتامبر توسط رابرت دنیرو بنیانگذاری شد و به تدریج به یک جشنواره بین المللی تبدیل شد و امسال هجدهمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد.

در این جشنواره بیش از نیمی از کارگردان‌ها زن هستند و ۲۹ درصد از فیلم‌ها توسط کارگردان‌های رنگین پوست است. پاولا وینستین از مدیران اجرایی این جشنواره در این باره گفت: هر ساله هدف ما این است که بین استعدادهای کشف شده تعادل ایجاد کنیم و همچنن فیلم‌هایی از فیلمسازان معروف را در این جشنواره به نمایش بگذاریم.

بخشی از فیلم‌های این جشنواره را در زیر مشاهده می‌کنید:

فیلم‌های بخش رقابتی روایتگری

«مرد را پایین بیاور»/ دنیل کرودی
«عصای سوخته»/ فیلیپ یومانس
«کلمنتین»/ لاراجین گالاگر
«خندق»/ نابیل الدرکین
«اولیه ها»/ رانیا آتیه
«جزر و مد کشنده»/ کوین مک کولین
«جایگاه بدون حرف‌ها»/ مارک وبر
«تاریخی کوتاه از راهی بلند»/ آنی سیمون کِنِدی
«اسباب بازی‌های ولگرد»/ سونجوهی سین‌ها
«پرستو»/ کارلو میرابلا

فیلم‌های بخش رقابتی مستند

«بلوک ۱۷»/ دِوی روثبارت
«مستند سگ»/ سیندی مهل
«برای کسانی که نمی دانند آن‌ها چه می کنند»/ دنیل کارسلیک
«زن تنها مانده»/ شوشالام هیلا مدالیا
«آگاهی؛ مایکل هوچنس»/ ریچارد لونستین
«ماشین زمان ما»/ یانگ سون
«ضبط کننده؛ پروژه ماریون استوکز»/ مت ولف
«بازگشت به عقب»/ ساشا ژوسف
«طرح پرنده ها»/ الن فیسک
«اسب دریایی»/ جینی فینلِی
«واتسون»/ لسلِی چیلکوت

فیلم‌های بخش روایتگری بین المللی

«ای اِیمز»/ باسکار هازاریکا از هند
«بدون نقص»/ شارون مِیمُن از آلمان
«دزدان گازولین»/ ادگار نیتو محصول مشترک آمریکا، انگلیس، مکزیک و اسپانیا
«خانه پرنده مگس خوار»/ بورا کیم از کره جنوبی
«سرزمین نوها»/ کنت اتورک از ترکیه
«یک زن معمولی»/ شری هورمن از کشور آلمان
«به سفیدی برف»/ آنی فونتین از کشور فرانسه

انتخاب هفته منتقدین ترابیکا

«کارخانه آمریکایی»/ استیون بوگنار
«راننده راه ها»/ آندرو آهِن
«بافت»/ پیتر استریکلند
«این برلین نیست»/ هری ساما
«آخر هفته»/ استلا مگی

هجدهمین دوره جشنواره فیلم ترایبکا در سال ۲۰۱۹ و از ۲۴ آوریل تا ۵ ماه می برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازگشت جورج کلونی به تلویزیون با یک سریال کوتاه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر و کارگردان سرشناس در یک نشست تلویزیونی درباره جدیدترین کار خود یعنی سریال کوتاه «تبصره ۲۲» صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از آسوشیتدپرس، ۲۵ سال پس از آنکه کلونی با ایفای نقش در سریال طولانی «ER» در تلویزیون توجه زیادی به خود جلب کرد اکنون با یک سریال کوتاه و متفاوت به تلویزیون بازگشته است.

اما سریال جدید هر سریالی نیست بلکه سریالی ۶ قسمتی و اقتباسی از رمان مطرح «تبصره ۲۲» (کچ ۲۲) نوشته جوزف هلر است که سال ۱۹۶۱ منتشر شده و سال ۱۹۷۰ فیلمی از آن توسط مایک نیکولز ساخته شد.

کلونی که کارگردانی بعضی از قسمت‌های این سریال را نیز انجام داده در نقش شایس‌کوپف یک رئیس ارتشی نیز نقش‌آفرینی کرده است.

وی که در جمع انجمن منتقدان تلویزیونی ظاهر شده بود از این رمان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رمان‌های آمریکایی یاد کرد و گفت: وقتی در دبیرستان بودم لازم شد این رمان را بخوانم.

بازیگر ۵۷ ساله با شوخی افزود: البته خیلی وقت است که نخواندمش چون دبیرستان ۱۵ سال پیش تمام شد!

کلونی افزود: این رمان به نوعی اعتراضی علیه جنگ ویتنام و بازتاب دهنده بوروکراسی جنگ و مسخره بودن آن است.

این سریال بیشتر بر کاپیتان جان یوساریان با بازی کریستوفر آبوت تمرکز دارد. مأموریت‌های وی موجب مرگ و نابودی افراد زیادی در طی بمباران‌های جنگ جهانی دوم شده و خودش را هم به خطر انداخته است. معضل اصلی او «تبصره ۲۲» است که درباره تلاش برای فرار کردن از جنگ تحت عنوان جنون است؛ حتی اگر هر عمل او اثبات این امر باشد که او کاملاً هم عاقل است.

کلونی در پاسخ به این پرسش که وقتی فیلمی می‌سازید وقت کافی برای شناختن شخصیت‌ها ندارید گفت: نویسندگان راه‌هایی برای معرفی شخصیت‌ها پیدا می‌کنند که ما اصلاً فکرش را هم نمی‌کنیم.

در پاسخ به این پرسش که لوک دیویس تهیه کننده و یکی از نویسندگان می‌گوید کتاب درباره جنگ و جنون و سرمایه‌داری و دموکراسی است، وی گفت: اما این کتاب پاسخی دقیق به سیاست‌های امروز هم می‌دهد. به طور خاص همه ما هر روز بیدار می‌شویم و در یک جور وضعیت اضطراب‌آلود مشترک زندگی می‌کنیم و این تقلیدی از همان وضعیت است؛ انگار یک داستان ازلی باشد.

کلونی افزود: در حالی که فیلم سینمایی قبلی به بازخلق دیوانگی وحشیانه این رمان پرداخته در سریال به دلیل طولانی بودنش این امکان ایجاد شده تا سفر حسی شخصیت‌ها در عمل از آغاز تا انتها بررسی شود. به ویژه سفر یوساریان. اجرای جذاب آبوت به اینکه مخاطب بتواند با او همذات‌پنداری کند و او را باور کند کمک کرده و مخصوصاً وقتی او کارهای وحشتناکی می‌کند… یک کار واقعاً وحشتناک، یک کمدی خاص وحشتناک هم در آن ایجاد می‌شود.

کلونی درباره حضورش در ۳۳۱ اپیزود از سریال «ER» یا «فوریت‌های پزشکی» که سال ۲۰۰۰ از آن بیرون آمد هم گفت: این سریال یک لحظه متفاوت از کار من بود و ۶ نفر از ما ازآنجا ناگهان وارد یک جهان دیگر شدیم. همه چیز با آن سریال تغییر کرد.

کلونی در برنامه تلویزیونی انجمن منتقدان تلویزیونی در پاسادنا این صحبت‌ها را مطرح کرد.

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بزرگداشت لوون هفتوان در شهر کتاب پاسداران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در نخستین سالروز درگذشت لوون هفتوان بازیگر فقید سینما، بزرگداشت این هنرمند در شهرکتاب پاسداران برگزار می شود.

به گزارش سینماپرس، در نخستین سالروز درگذشت لوون هفتوان بازیگر فقید سینمای ایران، دوشنبه ۲۰ اسفند ۹۷ بزرگداشت او در شهر کتاب پاسداران برگزار می‌شود.

در آغاز این مراسم مجید برزگر و سعید آرمند درباره تجربه همکاری با لوون هفتوان صحبت می‌کنند و سپس فیلم «پرویز» ساخته مجید برزگر و بازی زنده یاد لوون هفتوان برای حاضران به نمایش در می‌آید.

شرکت در این مراسم برای عموم آزاد و رایگان است و علاقه‌مندان برای شرکت در این مراسم بزرگداشت، می‌توانند ساعت ۱۷ به شهر کتاب پاسداران واقع در بوستان دوم، پلاک ۹ مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویژگی‌ها و مزیت‌های استفاده از فن‌آوری جدید در ساخت انیمیشن – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست تخصصی «کاربردهای موتور گیم‌سازی در تولید انیمیشن» در سومین روز از یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در این نشست تغییرهای فن‌آوری و ورود موتورهای گیم‌سازی به تولید انیمیشن و محاسن این اتفاق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای نشست تخصصی «کاربردهای موتور گیم‌سازی در تولید انیمیشن» سعید زارع با بیان این‌که از سال ۷۰ در حوزه گیم‌سازی مشغول به کار بوده است، گفت: خبر خوبی که می‌خواهم بدهم این است که ما امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌خواهیم از یک فن‌آوری صحبت کنیم که شاید سال‌ها طول بکشد که کاربردش در ایران جا بیفتد.

پس از آن مصطفی شاهمرادی سوپروایزر شرکت صبیان بحث کلی‌ای درباره استفاده از موتورهای بازی در ساخت انیمیشن مطرح کرد. وی در ابتدا تاریخچه‌ای از انیمیشن کامپیوتری گفت و از دهه ۹۰ میلادی به عنوان دوره شکوفایی انیمیشن کامپیوتری نام برد.

شاهمرادی سپس به توضیح‌هایی درباره رندر و عملکرد آن در ساخت انیمیشن پرداخت. استفاده از GPU در ساخت انیمیشن مبحث دیگری بود که از سوی شاهمرادی در این جلسه مطرح شد.

وی در ادامه با بیان این‌که فن‌آوری رندر ریل تایم به تازگی وارد کشور شده، ابراز امیدواری کرد: اگر افراد بیشتری وارد این کار بشوند با این ابزار امکان این هست که بتوانیم به کیفیت موردنظرمان در انیمیشن‌ها برسیم.

محمددانیال عطوفی یکی دیگر از افرادی بود که در این جلسه به بحث تخصصی‌ با موضوع ساخت انیمیشن با استفاده از موتور آنریل و تکنیک رندر ریل تایم پرداخت. وی با معرفی فازهای تولید یک انیمیشن سنتی به صورت پیش‌تولید، تولید و پس تولید، محاسن استفاده از فن‌آوری جدید در هر کدام از این مراحل را توضیح داد.

عطوفی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گزارشی از شرکت‌های استفاده‌کننده از این فن‌آوری ارائه کرد که بیشتر آن‌ها نسبت به استفاده از این ابزار راضی بودند و بخش زیادی هم مطرح کرده بودند که رندر ریل تایم درآمد سالانه شرکت و سرعت تولید انیمیشن‌ها را بالا می‌برد.

محمدرضا سیه‌پوش از شرکت ستاره‌های بی‌نشان فرد دیگری بود که در این نشست صحبت کرد. او اپلیکیشن‌هایی که با استفاده از تکنیک ریل تایم برای شرکت‌های مختلف ساخته بود را به نمایش گذاشت و درباره کارآیی آن‌ها صحبت کرد.

در پایان این نشست امین برمکی به بحث هنری نورپردازی در انیمیشن و ویژگی‌های آن پرداخت. برمکی با بیان نقل قولی از شارون کالاهان نورپرداز را چشم کارگردان در کار انیمیشن دانست و پس از آن درباره اهمیت کار نورپردازی در تکمیل کار کارگردان هر انیمیشن صحبت کرد. برمکی سپس به بحث نور در هر ساعت شبانه‌روز و موقعیت‌های آب‌ و هوایی مختلف پرداخت و از ایجاد مود و اتمسفر مورد نظر کارگردان و سپس بروز شخصیت کاراکتر توسط نورپرداز گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع