X

بایگانی اسفند 16, 1397

دفتر سینمایی

برگزاری مجمع عمومی انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجمع عمومی انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر، روز شنبه ۲۵ اسفند، ساعت ۱۷، برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، در این مجمع عمومی، حضور اعضای وابسته و پیوسته انجمن که حق عضویت سال ۹۷ خانه تئاتر را در مهلت قانونی پرداخت کرده‌اند، الزامی است.

ارائه گزارش هیأت مدیره و بازرس، و نیز برگزاری انتخابات دوره جدید هیأت مدیره و بازرس انجمن در دستور کار این مجمع آمده است.

این مجمع عمومی در روز و ساعت یاد شده، در عمارت جدید خانه تئاتر، به نشانی: خیابان استاد نجات اللهی، خیابان سمیه، نرسیده به تقاطع حافظ، دست چپ، پلاک ۲۶۰، طبقه سوم، سالن شاهین سرکیسیان برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یازدهمین جشنواره «هنرهای تجسمی فجر» به خط پایان رسید/ معرفی برگزیدگان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم پایانی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر ۱۵ اسفندماه با معرفی برگزیدگان و تجلیل از مفاخر هنری در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در حالی عصر چهارشنبه ۱۵ اسفندماه به ایستگاه پایانی رسید که در این دوره جشنواره، نمایشگاه بخش اصلی و مسابقه در مؤسسه فرهنگی هنری «صبا»، ‬ نمایشگاه «پلاک ۴۰» در فرهنگسرای نیاوران، بخش «سینمای تجسمی» و نمایشگاه «عکس روزهای انقلاب» در خانه هنرمندان ایران، نمایشگاه «چارسوی هنر» در باغ موزه قصر، نمایشگاه «نمایه چهل» در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) و «چهل نمایشگاه، چهل شهر» در شهرهای مختلف برگزار شد.

در مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر سیدمحمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، دبیران و مدیران هنری و جمعی از هنرمندان در تالار وحدت حضور داشتند.

سیدمحمد مجتبی حسینی در مراسم پایانی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که به شیوه‌ای متفاوت و بدون مجری و با صدای مجری برگزار شد، ضمن رساندن سلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که همراه هیات دولت در گیلان است، گفت: روز امروز برای یادآوری گرامیداشت فجر و رشادت‌های چهلمین سال انقلاب اسلامی گرد آمده‌ایم. برای یادآوری پنجم بهمن ماه گردهم آمدیم که یازدهمین جشنواره را به جشن نشستیم.

وی که سخنان کوتاهش را شعرگونه ادامه داد، بیان کرد: جشنواره‌های تجسمی امسال جلوه‌گاه کیمیایی شدند که بر مشکلات موجود فائق آمد و این پیام برآمده از دل را به ثمر رساندند.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چهل روز از آیین افتتاحیه جشنواره تجسمی فجر گذشته و امروز آغاز دوازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر است.

احمد مسجدجامعی، محمدجواد حق‌شناس و الهام فخاری از اعضای شورای شهر تهران و هنرمندانی چون قباد شیوا، واحد خاکدان، حسین محجوبی، رضا بانگیز و … از جمله هنرمندان حاضر در مراسم بودند.

برگزیدگان جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ۱۰ شاخه هنری به شرح زیر معرفی شدند:

تصویرسازی

برگزیده: پروین حیدری‌زاده
تقدیرشده: محمد قلی‌زاده

خوشنویسی

برگزیده: نیما الیکایی لاشکی
تقدیرشده‌ها: هادی هنردوست، نورالدین کرمی و فرزاد مرادی اصل

طراحی گرافیک (پوستر)

برگزیده: میترا سلطانی
تقدیرشده: علیرضا عسکری‌فر

عکس

برگزیده: عابد جلیل پوران
تقدیرشده: الهه عبدالله آبادی

کارتون و کاریکاتور

برگزیده: احسان گنجی
تقدیرشده: پویا عبدلی

مجسمه

برگزیده: سیدفاضل مصلی‌نژاد
تقدیرشده: حسن دهقانی زاده

نقاشی

برگزیده: رنه صاحب قدم
تقدیرشده: پیام گلچین

نگارگری

برگزیده: فریده هنرور
تقدیرشده: زینب شاهی و صدیقه احمدی باصیری

هنر جدید

برگزیده: سعیده مهتدی
تقدیرشده: ثریا اخلاقی و سمیه مقصودلو

برگزیده‌های بخش مقاله نیز شامل هادی آذرازغندی، محمدعلی کریم‌پور، پریسا اصلان‌خوانی و محسن حسن‌پور بودند.

در‬ ادامه‬ از مفاخر هنرهای تجسمی شامل پرویز اقبالی تصویرگر، یعقوب امدادیان نقاش، قدرالله معماریان مجسمه ساز، احمد نادعلیان هنرمند رشته هنرهای جدید، سیدمحسن نوری نجفی کاریکاتوریست، احمد عبدالرضایی خوشنویس، جاسم غضبان پور عکاس، مهین افشان پور نگارگر و مجید بلوچ گرافیست تجلیل شد.

همچنین از حمیدرضا قلیچ خانی، مجید اخگر، سیامک دلزنده، هادی سیف کارشناسی و منتقد هنری و پژوهشگر و از مرحوم عربعلی شروه نیز به پاس سال‌ها فعالیت خود در حوزه پژوهش یاد و با حضور خانواده وی از اقدامات وی در طول حیاتش تجلیل شد.

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۱۹ اسفند؛ پایان کار رادیو انقلاب – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر رادیو انقلاب از ماموریت این رادیو در بیانیه گام دوم انقلاب خبر داد و گفت: رادیو انقلاب در ۱۹ اسفند به فعالیت خود پایان می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، علیرضا حبیبی مدیر رادیو انقلاب در خصوص تبیین بیانیه گام دوم انقلاب و عملکرد این رادیو در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صحبت کرد.

آنچه در پی می‌آید ماحصل این گفتگوست:
رادیو انقلاب چه کاری را برای بررسی و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب انجام داده است؟
بیست و دوم بهمن یک حماسه تماشایی دیگر و یک همبستگی ملی میان مردم ایران بود در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور قابل انکار نیست ولی مردم ایران اثبات کردند که حفظ نظام از اوجب واجبات است وهنوز بر عهدی که با امام عزیز و رهبر معظم انقلاب بسته اند، استوارند و این راه را ادامه خواهند داد.

رادیو انقلاب در این سیل خروشان همپای ملت ایران در خیابان آزادی مستقر بود و با گروهی از اقوام ایرانی از اقصی نقاط ایران سربلند موجی آفرید که خیل گسترده‌ای از راهپیمایان را در مقابل استودیوی شماره‌۲ تجمع کرده بود و اما پس از آنکه رهبر فرزانه انقلاب بیانیه ای جامع و کامل در قالب یک منشور که از یک سو ۴۰ سال سربلندی ایران را همچون آینه ای درخشان ترسیم کرد و از سویی دیگر یک افق ۴۰ ساله وای بسا تا ظهور حضرت مهدی (عج) را همچون منظری زیبا برای مردم ایران ، دولتمردان و به ویژه جوانان انتشار داده‌اند .این بیانیه در واقع از یک سو یک افق روبه آینده برای ملت ایران است که با امید و نشاط حرکت مستمر خود را بدون نگرانی به پیش ببرند و از سویی دیگر پاسخی دندان شکن به یاوه گویانی بود که ملت ایران از ۴۰ سال مقاومت و پیشرفت ناامید کرده بودند.

رادیو انقلاب به عنوان رسالت ذاتی خود این بیانیه را در چندین نوبت پخش و سر فصل‌ها و مولفه های هفت گانه را با حضور کارشناسان و صاحبنظران تبیین و بررسی کرد.جا نمایی دو برنامه ویژه با عنوان(گام دوم) و (دهه پنجم) و همچنین اختصاص هفت برنامه با عنوان مثبت چهل برای تحلیل هفت مؤلفه‌ی مورد عنایت مقام معظم رهبری از تاریخ ۲۳ بهمن لحاظ شد که انشاء الله تا پایان فعالیت رادیو انقلاب راهبرد برنامه ‌سازی در این شبکه خواهد بود.

مقالات و سخنرانی‌های متعددی از سوی نخبگان دانشگاهی و حوزوی در باره‌ی کلید واژه‌ها و مؤلفه‌ی های منظور در بیانیه منتشر شده است که با این افراد به صورت مستقیم و با استفاده از منابع پژوهشی آنها برنامه‌سازی صورت گرفته است و نکته مهم آنکه شکل گیری یک شورای اندیشه ورزی ویژه گام دوم انقلاب در رادیو انقلاب واستخراج بیش از ۱۰۰ کلید واژه مهم و اساس که ماحصل بیانات مقام معظم رهبری و منویات ایشان در ۴۰ ساله‌ی انقلاب اسلامی بوده تدوین و به عنوان موضوعات برنامه‌های رادیو انقلاب به تهیه کنندگان ، نویسندگان ، گزارشگران و دست اندرکاران این شبکه ابلاغ شد.

تمام سعی این شبکه آن خواهد بود که بتوانیم گوشه‌ای از رسالت انقلابی خود را با تبیین درست، منطقی و باور پذیر خدمات، دستاوردها و پیشرفت‌های ۴۰ ساله‌ی انقلاب اسلامی و همچنین امید آفرینی و برنامه‌ریزی برای افق آینده‌ی انقلاب متکی بر شعار افتخار به گذشته و امید به آینده را در پرتو منویات رهبر فرزانه انقلاب محقق کنیم.

عملکرد رادیو انقلاب را با توجه به اینکه این رادیو، رادیویی مناسبتی بوده چگونه ارزیابی می‌کنید؟
رادیو انقلاب با توجه به سابقه‌ی ۴ ساله‌ی خود که یک رادیوی مناسبتی و با طول عمر کوتاه برنامه‌سازی در ایام دهه فجر بوده امسال با نگاه ویژه معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران و شخص دکتر شاه‌آبادی که موضوع ۴۰ سالگی انقلاب از دغدغه‌های ایشان بوده و همچنین برنامه‌ریزی‌های ستاد مرکزی نکو داشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی رسانه ملی که راه‌اندازی این شبکه برای انتشار و افزایش آگاهی مردم نسبت به پیشرفت‌های ۴۰ ساله و تاریخ انقلاب اسلامی از یک سو و ذلت‌ها و خواری‌های عصر پهلوی و بازیگران این دوره ستمشاهی بر ملت ایران مورد تاکید بوده است ،لذا مقرر شد رادیو انقلاب بتواند فضایی را در جامعه ترویج کند که هم باورپذیر باشد و هم در یک دوره‌ی زمانی مناسب به اشراب مخاطبان منجر شود.

الحمدالله این شبکه در کمترین زمان پیش بینی شده مورد اقبال احاد ملت ایران قرار گرفت به گونه‌ای سیل تلفن‌ها و پیامک ‌ها و در خواست پوشش فرکانس رادیویی در شهرهای کوچک برای بهره‌مندی از فضای امید و نشاطی که در این شبکه صورت گرفته بود مورد انتظار بود. بهره مندی از کارشناسان و صاحبنظران مختلف در حوز‌ه‌های فرهنگی، اجتماعی ،پزشکی ، اقتصادی ، دینی و معنوی، ورزشی و سیاسی و امنیتی ، تاریخی ، این فرصت را فراهم نمود تا برنامه‌هایی عمیق و تاثیر گذار که موجب رضایت مخاطبان را در پی داشت ، طراحی ، تولید و پخش شود.
تعامل با وزارت کشور به منظورهمراهی استانداران و فرمانداران سراسر کشور برای معرفی و انعکاس دستاوردهای نظام انقلاب اسلامی در استانها و شهرها و روستاها در قالب برنامه‌ای جذاب و شنیدنی با عنوان «سفرنامه پیشرفت» با همکاری صدا و سیمای مراکز استانها موجی از امید و عرق ملی را در میان اقوام و ساکنان استانهای کشور ایجاد کرد.
برنامه«انقلاب مرزها» با همکاری و مساعدت مرزبانی جمهوری اسلامی ایران هر هفته در یک شهر و یا نقطه صفر مرزی به صورت زنده با حضور مرزبانان و مرزنشینان تولید و پخش می‌شد که معرف دستاورد مهم امنیت در این ۴۰ ساله اخیر بوده است.

تولید مجموعه‌ای از مستندهای رادیویی با موضوعات امام خمینی رحمه الله علیه، معرفی مفاخر انقلاب اسلامی ، شهدای انقلاب ، شخصیت‌ها و علمای انقلاب، پیشرفت استانها و همچنین مستندهایی در خصوص معرفی عصر پهلوی و بازیگران این حوزه در ۴ موضوع مشخص رضا شاه، محمد رضا شاه، هویدا،اسدالله علم و همچنین یک سریال مستند از خیانت‌ها و ذلت‌های عصر پهلوی آثاری فاخر خواهد بود که مردم ایران نه تنها با این مقوله آشنا شدند بلکه می‌تواند گنجینه‌ای ماندگار برای رسانه ملی باشد.
رادیو انقلاب تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

بر اساس برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده و سند بالا دستی رسانه ملی مقرر شد رادیو انقلاب در یک دوره زمانی ۴ ماهه از تاریخ ۱۹ آبان تا ۱۹ اسفند ماه ۱۳۹۷ در ۳ مرحله «تبیینی، تبلیغی و فراخوان و تحلیلی» فعالیت خود را به انجام رساند.انشاء الله بتوانیم تا ۱۹ اسفند ماه که پایان فعالیت این شبکه در سال ۱۳۹۷ خواهد بود به نحو احسن به رسالت خود در انعکاس خدمات انقلاب و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب و منویات مقام معظم رهبری و آرمانهای امام راحل عظیم الشان (رحمه الله علیه) فائق شویم.

*جام جم سیما

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزئیات برنامه سال‌تحویل شبکه ۱ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اجرای برنامه تحویل سال شبکه یک سیما امسال نیز با سیدعلی ضیاء است که از ۲۵ اسفند آن را کلید می زند و تا ۲۸ اسفند هر شب ساعت ۲۳ ادامه خواهد داشت.

به گزارش سینماپرس؛ اجرای برنامه تحویل سال شبکه یک سیما امسال نیز با سیدعلی ضیا است که از ۲۵ اسفند آن را کلید می زند و تا ۲۸ اسفند هر شب ساعت ۲۳ ادامه خواهد داشت.

این برنامه در روز ۲۹ اسفند نیز در دو بخش روی آنتن می رود؛ بخش اول ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ و بخش دوم ساعت ۲۳ تا ۲ بامداد.

مجری و تهیه کننده برنامه «فرمول یک» که در ماه های اخیر طرح بزرگ انتخاب چهره مردمی سال را در برنامه اش کلید زده بود، برنامه تحویل سال ۹۸ را با همین محوریت روی آنتن می برد.

او قرار است در این برنامه میزبان چهره هایی از دل مردم باشد که کارهای بزرگی کرده اند اما تا پیش از مطرح شدن در فرمول یک ناشناخته مانده اند.

ضیا از ۲۶ اسفند ویژه برنامه تحویل سال خود را روی آنتن شبکه یک می برد و میزبان همین چهره ها است که ابتدا شخصیتهای شناخته شده فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی و… از بین تعداد بالایی آنها را انتخاب کردند و سپس گزینش چهره های برتر به مردم سپرده شد.

ضیا همچنین میزبان سلبریتی هایی که در حمایت از این طرح اقدام کرده اند نیز خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهمان این هفته برنامه «دست‌خط» کیست؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «منوچهر منطقی» رئیس مرکز ملی فضایی ایران جمعه ۱۷ اسفندماه مهمان برنامه دستخط می شود.

به گزارش سینماپرس، مهمان این هفته دستخط ” منوچهر منطقی” است که محور این گفتگو پیرامون پیشرفت های علمی در حوزه فضایی، پرتاب ماهواره های اخیر، مسئولیت وی در ایران خودرو ، مسائل روز کشور و…. خواهد بود.
گفتگوی جذاب و پر چالش حسین رنجبران با منوچهر منطقی جمعه ساعت ۱۷ از شبکه پنج سیما پخش می شود.
برنامه “دست خط “که به گفتگوهای صریح با نخبگان سیاسی، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی می پردازد، با دکوری متفاوت که المانی از یک کتاب است، در قابی جدید از شبکه پنج سیما پخش می شود.
“دست خط ” به تهیه کنندگی مریم حداد، اجرا ، سردبیری و نویسندگی محمد حسین رنجبران ، تدوین و کارگردانی هنری حمیدرضا خوشبازان، مدیریت تولید محمد رضا قنادان زاده و دستیاری عبدالرصا منزوی هر هفته جمعه ها ساعت ۱۷ از شبکه پنج پخش می شود و تکرار آن هم شنبه ها ساعت ۱۵:۳۰ از همین شبکه خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شبکه جهانی «العالم» شانزده ساله شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه جهانی «العالم» با سابقه درخشان خود در پوشش کامل و همه جانبه در انعکاس اخبار و تحولات خاورمیانه و جهان، شانزده ساله شد.

به گزارش سینماپرس، شبکه خبری «العالم» با پشت سر گذاشتن سال‌ها فعالیت پر مشقت و موفقیت آمیز در اطلاع رسانی و پوشش کامل اخبار و تحولات خاورمیانه و جهان، امروز شانزده ساله شد.

شبکه بین المللی «العالم»، فعالیت خود را با شعار «العالم بین یدیک» (جهان در دستان توست) همزمان با تجاوز نیروهای آمریکایی و انگلیسی به کشور عراق، در فوریه ۲۰۰۳ میلادی (اسفند ماه ۱۳۸۱ هجری شمسی) آغاز کرد. اطلاع رسانی سـریـع و شفـاف از رویـدادهـا و تحـولات سیاسی جهان و نیز اتخاذ سیاست رسانه‌ای فعال در برابر جریانات یکسویه امپریالیزم خبری غرب از مهمترین اهداف راه اندازی این شبکه بین‌المللی است.

این شبکه ۲۴ ساعته با فعالیت ۶۰ خبرنگار مهم‌ترین رویدادهای جهان را در ۵۰ بخش خبری در طول شبانه روز همراه با تحلیل و گزارش و پوشش زنده تحولات منطقه خاورمیانه با ناب‌ترین تصاویر خبری، به اطلاع مخاطبان خود می‌رساند.

همچنین شبکه «العالم» از طریق وب سایت‌های خود به زبان‌های عربی و فارسی و حضور جدی در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتـر، یـوتیـوب، تلگرام، اینستـاگرام، گوگل پلاس، اپلیکیشن؛ شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان (سروش ایتا) و… با مخاطبان خود ارتباط مناسب و مطلوبی برقرار کرده است. این تارنما امکان دسترسی به آخرین و مهمترین رویدادهای خبری دنیا را به زبان فارسی و عربی برای مخاطبان و به صورت زنده امکان پذیر کرده است.

در طی سال‌های مختلف خبرنگاران و عوامل شبکه العالم در طی فعالیت حرفه‌ای و رسانه‌ای خود در پوشش‌های خبری با حوادث تلخ و گوناگونی روبرو بوده اند. شهادت، زخمی شدن و اهانت به خبرنگاران، توقیف اموال و دارایی‌ها، تعطیلی دفاتر و قطع پخش برنامه‌های شبکه خبری العالم و ارسال پارازیت روی امواج آن با انگیزه‌های سیاسی و برنامه ریزی شده از جمله اتفاقاتی است که با آن روبه رو بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ هشتمین شب کارگردانان سینمای ایران


عکس/ هشتمین شب کارگردانان سینمای ایران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کمک «ممنوعه» به تفرقه افکنان ایران- افغانستان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: این اولین بار نیست که رسانه‌های ایرانی در بازنمایی مهاجرین افغانستانی ساکن ایران، اشتباه می‌کنند. اشتباهاتی بزرگ که بهانه‌هایی بزرگ به دست مروجان جدایی می‌دهد.

در حالی که مسائل اجتماعی و مصائب زندگی مهاجرین افغانستانی با سرعت البته اندکی روبه بهبود است؛ دوباره رسانه‌های ایرانی در میانه این تحولات مخرب ظاهر شده‌اند. سریال «ممنوعه» که پخش آن از شبکه نمایش خانگی انجام می‌شود، یکی از آثار پرحاشیه در سال‌های اخیر کشور در حوزه تصویر است. از همان ابتدای پخش ممنوعه موضوع استفاده از مواد مخدر، مشروبات الکلی، قمار و عادی جلوه دادن روابط دختر و پسر و شرکت در میهمانی‌های مختلط از جمله حواشی این سریال بود که حرف و حدیث‌های بسیاری را در مورد آن رقم زد و توزیع آن نیز بعد از پخش سه قسمت چندماهی متوقف شد.

در این مجموعه شاهد زندگی چند جوان هستیم که زندگی بی هدفی دارند و خیانت کردن به یکدیگر به عنوان موضوعی پذیرفته شده میان آنها دیده می‌شود. سازندگان این مجموعه موضوع خیانت را به والدین این جوانان هم گسترش داده اند، در حالی که روابط میان شخصیت‌های این سریال ماهیت خارج از عرف و به عبارتی ساختارشکنانه دارد. مجموع این عوامل باعث شد که از همان ابتدا با پخش هر قسمت از این مجموعه نقدهای فراوانی نسبت به این فیلم مطرح شود و کاربران فضای مجازی هم متأثر از محتوای به نمایش درآمده نسبت به آن واکنش نشان دهند.

توقیف و دوباره بازگشت؛ بازگشتی تأسف‌بار

بعضی بحث‌های انتقادی در خصوص این مجموعه حاکی از این است که گروهی از مخاطبان با پیام این فیلم همراهی نکرده اند و آن را اثری تقلیدی از سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان ساخت ترکیه ارزیابی کرده اند. با این حال «امیر پورکیان»، کارگردان ممنوعه معتقد است واقعیت‌های بخشی از جامعه را با دغدغه فرهنگی اش روایت می‌کند، او می‌گوید اگر در شبکه‌های ماهواره‌ای و یا در غرب فیلم می‌سازند، خیلی از آن‌ها ناهنجاری‌ها را روایت می‌کنند، اما در نهایت و پایان خروجی‌اش، ناهنجاری‌ها را شیرین نشان می‌دهند. اما این مجموعه اگر بهشتی نشان داده است، زمهریری هم برایش به تصویر می‌کشد.

اما جدای از حاشیه‌های محتوایی این سریال؛ نمایش صحنه‌ای در قسمت ششم سریال، شاخک‌های حساس مهاجرین افغانستانی ساکن ایران به این سریال را حساس‌تر کرد. در قسمت ششم این مجموعه سکانسی از یک جوان افغان به نمایش درآمد که با ظاهری نامناسب، کاندیدای ازدواج با یکی از شخصیت‌های اصلی سریال (برکه) معرفی می‌شود در حالی که این وصلت مجازاتی برای برکه معرفی می‌شود و این یعنی اینکه مؤلفان مجموعه همچنان با دید عقب‌مانده‌ای ازدواج با یک افغانستانی را آنقدر پایین تصور می‌کنند که می‌تواند به عنوان مجازات یک فرد محسوب شود.

پورکیان در صحنه‌های دیگری از فیلم هم در لا به لای گفت و گوی شخصیت‌ها، اتباع افغانستان را مورد تمسخر قرار می‌دهد. به عنوان مثال در صحنه اسباب کشی خانواده برکه به تهران، فردی افغانستانی به آنها کمک می‌کند. اما دختر برکه عبارت «اون بو می ده» را درباره‌اش به کار می‌برد. در صحنه دیگری هم برکه عکسی سلفی با کارگر افغانستانی می‌گیرد و همین تصویر را دستمایه شوخی و تفریح با دوستانش قرار می‌دهد.

بی بی سی جای رسانه‌های داخلی

این سکانس‌های ممنوعه به تنهایی کافی بود تا این بار علاوه بر واکنش مخاطبان داخلی در فضای مجازی، کاربران و اتباع افغانستان هم نسبت به آن موضع بگیرند و آن صحنه‌ها را «نژادپرستانه» قلمداد کنند. به همین مناسبت کمپین نه به نژاد پرستی با همین هشتگ در فضای مجازی به راه افتاد، با این حال علی رغم انتظار از رسانه‌های داخلی برای پرداختن به این سوژه با اهمیت، آنها به این موضوع نپرداختند در عوض رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور همچون بی بی سی فارسی و رادیو زمانه به سراغ این موضوع رفتند و با نگاه خودشان تلاش کردند تا از این سوژه راهی برای برهم زدن روابط تاریخی میان دو کشور ایران و افغانستان پیدا کنند.

بی بی سی فارسی در گزارشی با تیتر «ممنوعه؛ برای تحقیر نژادی افغان‌ها یا مخالفت با نژاد پرستی؟» با مقدمه‌ای که در آن تحقیر نژادی و قومی در ایران را موضوعی جدیدی ندانسته است، صحبت از این می‌کند که اقوام و ملل مختلف بارها در ایران شاهد انواع توهین‌ها بوده اند. در ادامه این گزارش هم آمده است نمایش بعضی از این تحقیرها از طریق رسانه‌ها و متعاقب آن واکنش‌ها نسبت به آن سبب شده است که عذرخواهی هایی صورت بگیرد.

بعد هم بی بی سی فارسی می‌نویسد تحقیر افغانستانی‌ها موضوعی است که تا به حال کمتر مورد توجه قرار گرفته در حالی که شبکه‌های اجتماعی بستری شده است تا نسبت به آن واکنشی صورت بگیرد. با این مقدمه نویسنده گزارش به سراغ سریال ممنوعه می‌رود. البته با این ملاحظه که صحبت‌های ویدئویی پورکیان با مخاطبان صفحه اش در اینستاگرام درباره برخورد با اتباع افغانستان به شکل کوتاه و گذرا مطرح می‌شود و به نقل از وی می‌نویسد اقداماتش هدفمند و به منظور ابراز همدردی با افغان هاست.

سپس سکانس‌های یادشده در فیلم و واکنش کاربران برجسته می‌شود و در نهایت رفتار بازیگران این فیلم با شخصیت‌های افغانستانی به کل ایرانی‌ها تعمیم داده می‌شود. در همین رابطه در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «این نوع برخوردها البته محدود به این سریال نیست و موارد مشابه‌ای در برخی دیگر از مجموعه‌های تلویزیونی نیز گاهی دیده شده است؛ ضمن اینکه در عین حال چنین نگاهی در جامعه ایران به اشکال مختلف از مقامات گرفته تا مردم وجود دارد.»

شیعه- سنی کردن ماجرا

نیکی محجوب، نویسنده این مطلب در بی بی سی فارسی حتی برای اثبات اینکه در ایران رفتار نژاد پرستانه با اتباع افغانستانی انجام می‌شود، شاهد مثالی اثبات نشده می‌آورد مبنی بر اینکه زمانی که او در ایران به فعالیت خبرنگاری در حوزه اجتماعی مشغول بوده، با مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وقت وزارت کشور مصاحبه‌ای کرده است که در آن می‌گوید مهاجران افغانستانی و عراقی در ایران به این علت در وضعیت متفاوتی هستند که افغان‌ها سنی و عراقی‌ها شیعه هستند.

شواهدی ضعیف؛ از شایعه تا محدودیت‌هایی در گذشته

بی بی سی فارسی در ادامه برای اثبات فرضیه خود مبنی بر اعمال تبعیض نژادی در خصوص اتباع افغانستانی در ایران اشاره‌ای به فیلم ضرب و شتم مهاجران افغان توسط مأموران نیروی انتظامی می‌کند که این فیلم چند ماه پیش به شکل گسترده‌ای منتشر شد و در نهایت به شکل رسمی از سوی پلیس تکذیب شد. اما گزارشگر بی بی سی به شکل ماهرانه‌ای از مطرح کردن این قسمت خودداری می‌کند و در عوض می‌نویسد در این ماجرا سفیر ایران در کابل از سوی دستگاه دیپلماسی کشور افغانستان احضار شد.

در ادامه این رسانه پای روزنامه‌ها و مطبوعات داخلی را به موضوع تبعیض نژادی وسط می‌کشد و صفحه حوادث نشریات را محلی برای تبعیض قومیتی افغان‌ها معرفی می‌کند. البته نویسنده گزارش به دلیل رعایت بعضی ملاحظات حرفه روزنامه نگاری از قول خبرنگاران حوادث خبرنویسی در این حوزه را بی ربط با توهین و تحقیر قومیتی معرفی می‌کند.

یکی دیگر از مواردی که در این گزارش به آن اشاره شده است استفاده از الفاظ نادرست در برخورد با افغان‌ها توسط برخی اقشار جامعه است و مشکلات اقامتی که افغان‌ها در گذشته داشتند و متعاقب آن امکان فعالیت در شغل‌های متفاوت از آنها سلب شده بود و کار و تحصیل شأن با محدودیت همراه بود. در نهایت نویسنده صحبت از محدود کردن افغان‌ها برای حضور در شهرهای خاص هم می‌کند.

این گزارش تلاش می‌کند به شکل‌های مختلف نشان دهد که افغان‌ها در ایران در معرض تبعیض نژادی هستند و برای این فرضیه موارد متعددی مطرح می‌شود. بسیاری از این موارد همچون فیلم ضرب و شتم اتباع افغانستانی توسط مأموران انتظامی ماهیت اثبات نشده دارد (به عبارت بهتر شایعه هستند) یا همچون استفاده از الفاظ نادرست در برخورد با افغانستانی‌ها تنها در بعضی خرده فرهنگ‌ها استفاده می‌شود و قابل تعمیم به کل مردم ایران نیست.

کمک ممنوعه به تفرقه افکنان ایران- افغانستان

اما در نهایت همان طور که شاکله اصلی این گزارش از چند صحنه سریال ممنوعه است، می‌توان گفت عینی‌ترین شواهد برای نشان دادن اعمال تحقیر در خصوص اتباع افغانستانی را هم این سریال در اختیار گزارشگر بی بی سی قرار داده است در حالی که این صحنه‌ها تا کنون به شکل گسترده‌ای در معرض نگاه و قضاوت مخاطبان (به ویژه اتباع افغانستانی) قرار گرفته است.

گزارش رادیو زمانه هم دست کمی از پرداخت بی بی سی ندارد، با این تفاوت که این رسانه تلاش کرده بخش واکنش مخاطبان در فضای مجازی را هم به شکل برجسته ای مطرح کند.

سکوت رسانه‌های داخل مقابل دو موضوع

همان طور که در ابتدای این گزارش اشاره شد رسانه‌های داخلی نسبت به حاشیه‌های سریال ممنوعه پرداختی انجام نداده اند. به این معنا که نه موضوع اعمال تبعیض نژادی علیه اتباع افغان که بحث داغی در فضای مجازی است مورد توجه‌شان قرار گرفته است و نه جریان سازی در خصوص نقد سریال ممنوعه بعد از پخش این صحنه‌ها مشاهده می‌شود. در کمال تأسف تنها سایت خبری هم که به این موضوع توجه کرده، با تیتر و خبری این موضوع را پوشش داده است که بیشتر تلاش برای جذب کلیک در آن دیده می‌شود تا رویکردی نقادانه و هدایت گر افکار عمومی، به همین دلیل این سایت پرمخاطب (گزارش‌ها نشان می‌دهد در مجموعه ۵۰ سایت پربازدید داخلی قرار دارد) با نوع پوشش خود بیشتر آتش این اختلاف را شعله ور کرده است.

چه کسانی افغانستانی‌ها را می‌آزارند؟

اما صرف نظر از نمایش چند صحنه در یک سریال پرحاشیه در شبکه نمایش خانگی و نوع مواجهه رسانه‌های فارسی زبان خارجی و داخلی شاید پاسخ دادن به این سوال که آیا روابط میان مردم ایران و افغانستان توأم با اعمال تبعیض نژادی است، در مقطع کنونی موضوع ضروری است. نمی‌توان انکار کرد در بعضی مناطق شهرها اتباع افغان مورد آزار هم وطنان مان قرار می‌گیرند. اغلب هم این آزارها توسط افراد شرور، زورگیر و سارق یا معتادانی انجام می‌شود که به قصد زورگیری و اخذ پول مبادرت به اعمال خشونت می‌کنند، اما با کمی انصاف در مورد کسانی که چنین رفتارهایی دارند باید گفت چنین افرادی تنها در برخورد با افغان‌ها چنین خشونتی ندارند و به هر شخص دیگری اعم از ایرانی‌ها هم ممکن است حمله ور شوند.

نقش پررنگ افغان‌ها در اقتصاد ایران

صرف نظر این دسته که حضورشان در هرشهر و محلی برای ساکنان آن حاصلی جز احساس ناامنی ندارد، گشتی در کوچه و پس کوچه‌های شهری مثل تهران نشان می‌دهد افغانستانی‌ها سهم بزرگی در اقتصاد ایران دارند. از کارگران فصلی و کم توقع افغانستانی در کارهای ساختمانی که با سخت کوشی و گاهی دست تنگی صاحب کار جانانه عرق می‌ریزند و کار می‌کنند و ممکن است دستمزد کمی نصیب شأن می‌شود، تا اتباع افغانستانی که کشور ایران را به عنوان وطن دوم خودشان انتخاب کرده اند و با خانواده شأن مهاجرت کرده اند و شغل‌های با ثبات تری انتخاب کرده اند. در بعضی مناطق صنعتی شهری مثل تهران هم امروز بسیاری از کارگاه‌ها و کارخانه‌ها علاوه بر کارگران افغانستانی در خط تولید، وظیفه حراست و نگهبانی شبانه روزی به عهده خانواده‌های افغانستانی واگذار شده است. در بسیاری از انبارهای مناطق جنوبی تهران هم وضع مشابهی وجود دارد و وظیفه نگهبانی از آنها را مردان با غیرت افغانستانی به عهده گرفتند. در حالی که ارزش کالاهایی که در این اماکن نگهداری می‌شود بالغ بر صدها میلیارد تومان است و تنها در سایه اعتماد متقابل میان کارفرمایان و این کارگران زحمتکش چنین اتفاقی افتاده است.

افغانستانی فقط کارگر ساده نیست!

شاید از نگاه برخی شهروندان ایرانی حضور افغانستانی‌ها در ایران مترادف شغل کارگری است. اما بر اساس آماری که مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان داده است از ۲۶ هزار دانشجوی خارجی در سال گذشته ۱۷ هزار دانشجو افغانستانی بوده اند. شواهد هم نشان می‌دهد روابط میان دانشجویان ایرانی و افغانستانی در دانشگاه‌ها خوب است و در کلاس‌های درس و سایر اماکن دانشگاهی تعاملات فکری و فرهنگی میان دانشجویان انجام می‌شود. یکی از نکات جالب در خصوص حضور اتباع افغانستان در دانشگاه‌های ایران حق شرکت آنها در آزمون‌های سراسری کنکور سازمان سنجش است که اغلب در بندهای دفترچه‌های اینترنتی مختص به شرکت در این آزمون‌ها توضیح داده می‌شود. در حالی که برخی دانشجویان مقیم افغانستان نیز از طریق بورسیه در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های مادر همچون دانشگاه علامه طباطبایی پذیرفته می‌شوند.

برخی اتباع افغانستانی مقیم ایران نخبگانی هستند که در عرصه‌های شعر، فرهنگ و علم فعالیت می‌کنند. در این خصوص می‌توان به سه جوان افغانستانی که در کنکور کارشناسی ارشد سال جاری رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد را آوردند اشاره کرد یا جوان نخبه دیگری که با وجود ۷ اختراع و ثبت شرکتی دانش بنیان قریب به ۵۰ کارمند ایرانی دارد که بدون مشکل با کارفرمای خود کار می‌کنند. باز در همین رابطه می‌توان به نویسندگی اتباع افغانستانی و چاپ کتاب‌های آنها توسط ناشران ایرانی اشاره کرد که نشانه دیگری است از پذیرش آنها در فرهنگ ایرانی در حالی که کتاب‌های آنها توسط مخاطبان ایرانی مطالعه می‌شود یا برای کتاب‌هایشان رونمایی و جشن امضا برگزار می‌شود.

در راه حل مشکلات، اگر رسانه‌ها بگذارند

افغانستانی‌ها در ایران هنوز مشکلات عمده‌ای دارند. قوانین مهاجرتی همچنان عقب‌مانده است و نگاه افکار عمومی به مهاجرین افغانستانی نیز هنوز دچار اشکالات زیادی است که آنها را می‌رنجاند. اما اشاره و تاکید دوباره به دو نکته در پایان این گزارش ضروری به نظر می‌رسد

اول: مسیر تغییر نگاه به مهاجرین افغانستانی شروع شده است. مقاومت تلویزیون ایران در برابر شکستن نگاه کلیشه‌ای به مهاجرین افغانستانی شکسته شده است و برنامه‌های ویژه مهاجرین هم تولید شده است. بعضی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های مکتوب نیز تلاش ویژه‌ای برای فرهنگ‌سازی در نحوه مواجهه با مهاجرین افغانستانی آغاز کرده‌اند. نخبگان افغانستانی فرصت برای ابراز وجود پیدا کرده‌اند و نمایشگاه‌های دستاوردهای فرهنگی و هنری آنها به شکلی مرتب در تهران و سایر شهرستان‌های مهاجرنشین برگزار می‌شود.

دوم: مسیر تغییرات اجتماعی و قوانین برای مهاجرین نیز آغاز شده است. با دستور مستقیم رهبرانقلاب اسلامی پذیرش همه دانش آموزان مهاجر در مدارس دولتی ایران الزامی شده است. دانشجویان افغانستانی شرایط بهتری پیدا کرده‌اند و برخی از قوانین سخت‌گیرانه مهاجرت نیز دستخوش تغییر شده‌اند.

حال در این میان باز دوباره رسانه‌ای پیدا شده است که بار دیگر نگاه‌هایی تحقیرآمیز به مهاجرین افغانستانی در درون خود دارد و دوباره غفلت سایر رسانه‌های ایرانی در پرداخت به این موضوع و انتقال اعتراض به حق مهاجرین افغانستانی به این رویکرد قدیمی نژادی سازندگان سریال فرصت را برای سایر رسانه‌های ضدایرانی فراهم کرده است. آیا سخت‌گیری‌های ممیزی برای نمایش یک فیلم فقط به نمایش روابط نامشروع و… محدود می‌شود و آیا سریالی که بهانه‌ای گل درشت به رسانه‌های ضد ایرانی و مروجان جدایی ایران از افغانستان می‌دهد؛ شایسته توجهی بیشتری نیست؟

اینگونه است که تلاش ده‌ها فرد، نهاد و مجموعه خودجوش فرهنگی که در مسیر مساعدترکردن مسیر زندگی افغانستانی‌ها و تغییر نگاه به مهاجرین افغانستانی و نگاه خود مهاجرین به ایران در حال تلاش هستند یک‌شبه با یک اپیزود از بین می‌رود.

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قاضی مجبور شد من را محکوم کند تا بتوانند ماجرا را به ایران ربط دهند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «شب روایت» در بیست و یکمین نشست خود به بازخوانی پرونده میکونوس پرداخت. مسعود دیانی در بخش گفتگوی این برنامه میزبان کاظم دارابی، متهم دادگاه میکونوس بود.

به گزارش سینماپرس، در بخش اول و در میز لذت نقد کوروش علیانی به مبحث «روایت و هویت جمعی» پرداخت.

علیانی اظهار داشت: ویژگی های یک روایت تک تک می آیند و در ذهن جمعی شکل می گیرند و بعد از تجمیع شدن یکی از آنها مبنا می شود و بقیه حول محور آن ساختار را تشکیل می دهند و اینگونه هویت فرد، نهاد و یا سازمان در ذهن اجتماع تشکیل می شود. برای رسیدن به هویت از یک روایت، آن روایت باید مورد قضاوت قرار بگیرد. مثلا از دیدن تصویری اینگونه قضاوت کنیم که شخصی عجول است. این قضاوت معمولا ناآگاهانه، غیر اختیاری و غیر ارادی اما شخصی است.

در بخش گفتگو دارابی در ابتدا ضمن تشکر از محسن کاظمی نویسنده ی کتاب خاطراتش «نقاشی قهوه خانه» گفت: این کتاب حدود ۱۱ سال طول کشید تا به نتیجه و چاپ رسید.

دارابی گفت: من اوایل انقلاب یک ایرانی در آلمان بودم که همسر و فرزند داشتم، دانشجو بودم و کار می کردم. آن زمان همه گروه ها خط و خطوط خود را مشخص می کردند. من هم به عنوان یک بچه مسلمان خودم را موظف می دانستم در همه سالگرد انقلاب ها یا روز قدس و یا مراسم اینچنینی شرکت کنم. من به عنوان آدمی که این فعالیت های فرهنگی، سیاسی را انجام می دادم برای ماموران امنیتی آلمان شناخته شده بودم.

برای هیچ کدام از اتهاماتی که به من زدند سندیتی در کار نبود
دارابی در تحلیل خود از ماجرای میکونوس گفت: من به عنوان آدمی که هیچ اطلاعاتی در مورد این عملیات نداشته ام و ندارم نمی توانم بگویم چه کسی این را انجام داده است. تنها ایرانی که در آن اتفاق دستگیر شد من بودم. ضد انقلاب خارج نشین که به عناوین مختلف دنبال ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی است، اپوزوسیون تمام اروپا را جمع کردند تا به هر وسیله ای شده در این محکمه اسمی از نظام جمهوری اسلامی ایران بیاورند. در حکم من نوشتند که من عضو سپاه قدس، عضو وزارت اطلاعات، عضو حزب الله لبنان و عضو انجمن اسلامی در اروپا هستم. چگون ممکن است آدمی مثل من عضو این ۴ تشکیلات مهم باشد؟ تنها حرف راستشان این بود که من عضو اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا بودم. برای هیچ کدام از اتهاماتی که به من زدند سندیتی در کار نبود. یکی از وکلایم به من گفت این دادگاه ها سیاسی هستند و قاضی مجبور است تو را محکوم کند تا بتوانند ماجرا را به ایران ربط دهند.

هیچ تشکیلات و ارگان حکومتی در نوشتن این کتاب به ما کمک نکرد
وی در مورد کتاب مربوط به خاطراتش گفت: در این ۱۰ سالی که من و آقای کاظمی روی این کتاب کار می کردیم، هیچ تشکیلات و ارگان حکومتی در این مملکت نه به ما کمک کرد و نه گفتند این را بنویس و آن را ننویس.

دارابی با انتقاد از سکوت رسانه ای و حکومتی در مورد ماجرای خود گفت: من نمی دانم چرا آن زمان ماجرای من با سکوت در داخل کشور روبرو شد. اگر آن موقع محکم پای این قضیه ایستاده بودند، شرایط بهتر می شد.

وی در مورد مدت زمان حبسش توضیح داد: من ۵ سال در انفرادی بودم و در این مدت سعی کردم با کتاب خواندن و ورزش کردن خود را سرپا نگه دارم. البته سال اول خیلی به من سخت گذشت و وزن زیادی از دست دادم.

دارابی در انتها بیان کرد: این کتاب بر اساس مستندات است و هر جا نیاز باشد و در مورد هر سوالی بنده پاسخگو خواهم بود.

«شب روایت» چهارمین شب از «شب های هنر» و با محوریت ادبیات داستانی و روایت، به تهیه کنندگی حسین شاهمرادی، هر سه شنبه شب ساعت ۲۳ به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرگرمی در تلویزیون به مثابه توقفگاه! – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: پیش از این بارها نسبت به اصالت دادن سرگرمی در صداوسیما هشدار داده‌ایم؛ اینکه سرگرمی گذرگاه خوبی است، اما توقفگاه خوبی نیست، اما متأسفانه رسانه ملی در سرگرمی متوقف مانده و اصالت را به آن داده است.

بهانه این مطلب حاشیه‌های روز گذشته برنامه برنده‌باش به عنوان یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های رسانه ملی است؛ برنامه‌ای که مثال خوبی برای توضیح رویکردی در صداوسیماست که می‌توان از آن به اصالت سرگرمی یاد کرد. اصالت دادن به سرگرمی از آنجا ناشی شد که سازمان صداوسیما از مقطعی خود را در رقابت جدی با شبکه‌های ماهواره‌ای دید؛ شبکه‌هایی که روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شد و برای جذب مخاطب فارسی‌زبان شگرد‌های تازه‌ای رو می‌کردند. در چنین شرایطی رسانه ملی به مرور خود را در ماراتنی سخت با ماهواره مشاهده کرد و به نوعی در عمل انجام شده قرار گرفت تا سرگرمی را بیش از پیش به رسمیت بشناسد. این به‌رسمیت شناختن به خودی خود اتفاق بدی نبود، اما متوقف ماندن در آن و غفلت از جنبه فرهنگ‌سازی شد بلای جان صداوسیمای ملی.

واقعیت این است که سرگرمی به خودی خود حتی در کشور‌های غربی نیز آنقدری که در رسانه ملی به آن اصالت داده می‌شود اصالت ذاتی ندارد بلکه سرگرمی بیش از آنکه هدف باشد وسیله و ابزاری است برای فرهنگ‌سازی. از دل سرگرم کننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی جهان که کشور‌های سرمایه داری تولید کننده آن هستند قطعا فرهنگ سرمایه داری بروز و ظهور می‌یابد.

امریکن گات تالنت که نمونه نعل به نعل آن در تلویزیون ملی ایران با عنوان عصر جدید ساخته شده و نیز مسابقه برنده باش که توانسته با تقویت طمع پولدار شدن بینندگان رسانه ملی را ده‌ها ساعت درگیر خود کند در واقع برنامه‌هایی هستند که با خود یک فرهنگ را انتقال می‌دهند. در برنده‌باش، اما این فرهنگ‌سازی جنبه‌های مخربی دارد. در شرایطی که کشور با بحران تولید ملی دست و پنجه نرم می‌کند و اصلی‌ترین چالش کشور ضعف دستگاه اجرایی در به کارگیری و هدایت مناسب سرمایه‌ها و منابع انسانی مستعد در خط تولید است و رهبری معظم انقلاب نیز نزدیک به یک دهه است که روی این موضوع به عنوان یک اولویت برای کشور تأکید دارند متأسفانه شاهد این هستیم که رسانه ملی نه تنها در تولید یک برنامه پربیننده برای تقویت مسئله تولید و اشتغال عاجر نشان داده بلکه یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های این سازمان مسابقه برنده باشی است که فرهنگ یک شبه پولدار شدن را تقویت می‌کند. جالب است که عوامل این برنامه همواره بر رویکرد فرهنگی آن و اینکه قرار است از طریق آن اطلاعات عمومی مخاطبان افزایش یابد تأکید دارند، اما واقعیت چیز دیگری است.

افزایش اطلاعات عمومی اتفاقا همان رویکردی است که همواره از موارد اتهامی نظام آموزشی کشور بوده است. اینکه ارتفاع قله اورست دقیقا چند متر است و بزرگ‌ترین رودخانه آسیا چقدر طول دارد مسائلی نیست که باعث رشد ظرفیت‌های عقلی دانش‌آموزان یک کشور شود بلکه برعکس تن دادن به این حفظیات اتفاقا رشد خلاقیت افراد به ویژه قشر کودک و نوجوان را تنزل می‌دهد. یک کشور اگر به جای تقویت خلاقیت کودکان، صرفا آن‌ها را مانند طوطی بار بیاورد جز اینکه با جامعه‌ای پر از جوانان مدرک به دست بیکار روبه‌رو شود حاصلی نخواهد دید. جالب است که مسابقه برنده باش از اینکه توانسته تعدادی از نخبگان دانشگاهی را جذب کرده و آن‌ها را برای یک شبه پولدار شدن به طمع بیندازد به عنوان رویکردی مثبت یاد می‌کند.

اینکه دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به عنوان مهم‌ترین دانشگاه کشور ده‌ها روز خود را در معرض پاسخگویی به سؤالات سطحی برنده باش قرار می‌دهند خبر خوبی نیست. اگر یک طرف ماجرا سوداگری و درآمد زایی مطرح باشد در سویی دیگر میلیون‌ها جوان قرار دارند که به دلیل آدرس غلطی که برنده باش به آن‌ها می‌دهد به جای ایده پردازی و رفتن سراغ راه‌های خلاقانه تولید در کشور در حال هدر دادن وقت و پول خود هستند. در واقع صداوسیما با یک برنامه به این بهانه که مردم را عوض ماهواره جذب کانال‌های داخلی کرده دست به فرهنگ‌سازی وارونه زده است. از دل چنین رویکردی نه فرهنگ تولید ملی بلکه فرهنگ غلط حفظ کردن کیلویی اطلاعات عمومی و یک شبه پولدار شدن بدون تلاش و خلاقیت اشاعه داده می‌شود. شاید این جمله تکراری باشد، اما این تلویزیون واقعا دانشگاه عمومی نیست. بازنده این انفعال در برابر اسپانسر‌ها و سلبریتی‌ها به طور قطع مردم هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع