X

بایگانی اسفند 16, 1397

دفتر سینمایی

مجری برنامه طنز «چریکه شه‌و» اخراج شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صداوسیمای مرکز کردستان به خاطر بی‌نزاکتی و بی‌اخلاقی تیپ طنز مجموعه «چریکه شه‌و» از مخاطبان شبکه استانی عذرخواهی کرد.

به گزارش سینماپرس، روابط عمومی صداوسیمای مرکز کردستان در اطلاعیه‌ای به خاطر بی‌نزاکتی و بی‌اخلاقی تیپ طنز مجموعه «چریکه شه‌و» از مخاطبان شبکه استانی عذرخواهی کرد.

در این اطلاعیه با اشاره به اتفاق سهوی رخ داده در برنامه ‌«چریکه شه‌و» آمده است: رویکرد صداوسیما؛ در همه برنامه‌ها رعایت عفت عمومی و اخلاق اسلامی است و از آنجا که در برنامه زنده اشتباه فردی و تکنیکی رخ داده و قابل کنترل هم نبوده، از همه مخاطبان شبکه استانی صداوسیمای مرکز کردستان، عذرخواهی می‌کنیم.

قطعاً همه مخاطبان تایید می‌کنند که ترویج اخلاق حسنه و ارزش‌های اخلاقی در جامعه از اهداف کلان و ماموریت‌های رسانه ملی است و صداوسیمای مرکز کردستان هم از این امر مستثنی نیست و شبکه‌ای که ۲۴ ساعت برنامه پخش می‌کند و بخش زیادی از برنامه‌های آن زنده است، نمی‌تواند از کژی، کاستی و نقصان مبرا باشد؛ به همین دلیل بی‌نزاکتی و بی‌اخلاقی فردی را نباید به تمام یک سازمان تعمیم داد و بدون شک ناراحتی کارکنان صداوسیمای مرکز کردستان، از این بی نزاکتی، کمتر از شما مخاطبان گرامی نیست.

به دستور مدیرکل صداوسیمای مرکز کردستان، مجری تیپ طنز برنامه «چریکه شه‌و» از تمامی برنامه‌های مرکز اخراج و با سایر عوامل اجرایی نیز برخورد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پوشش مراسم اعتکاف از سوی شبکه های سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جلسه هماهنگی شورای معارف سیما با محوریت مناسبت ماه رجب و اعتکاف برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، جلسه هماهنگی شورای معارف سیما با حضور نمایندگان شبکه های مختلف و سازمان تبلیغات اسلامی با موضوع مناسبت های پیش رو از جمله ماه رجب و اعتکاف در محل سالن جلسات شبکه قرآن و معارف سیما برگزار شد.

در ابتدای این جلسه نمایندگان سازمان تبلیغات اسلامی خبر از برگزاری مراسم های ویژه و باشکوه در شهرهای تهران، قم، قزوین، اصفهان و همدان دادند که مقرر شد از هر شهر یک مسجد با سخنرانان و مداحان مطرح و مورد تایید رسانه جهت پوشش رسانه ای توسط شبکه های سیما از سوی این سازمان معرفی گردد.

همچنین برگزاری مراسم اعتکاف دانش آموزی برای نخستین بار در کشور از سوی سازمان تبلیغات اسلامی برنامه ریزی شده است که شبکه امید آمادگی خود را برای پوشش مناسب آن اعلام کرد.

در این جلسه نماینده شبکه دو سیما نیز خبر از پخش ویژه برنامه کوی محبت از اول ماه رجب و همچنین پخش مستندهایی از حرم حضرت زینب برنامه دارد و نیز پخش برنامه هایی از اماکن متبرکه خبر داد.

پخش کلیپ هایی با موضوع آشنایی آحاد مردم با ادعیه در ماه رجب، پخش مجموعه «وصال» با محوریت اعمال ماه مبارک رجب، پخش سخنرانی ها و مستندهای ویژه این ایام و … نیز در دستور کار شبکه های سیما قرار گرفت.

همچنین پیشنهاد شد شبکه یک سیما مراسم معنوی اعتکاف را از مشهد مقدس، شبکه دو از قم و شبکه پنج از شهرری پوشش رسانه ای دهند ضمن اینکه سازمان تبلیغات اسلامی درخواست خود را مبنی بر پوشش مراسمات استانها در ایام البیض را ارائه داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی نامزدهای کمیسیون مستند جشنواره «جام جم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نامزدهای دریافت جایزه کمیسیون مستند، با انتخاب هیات داوران این کمیسیون مشخص شدند.

به گزارش سینماپرس، اسامی نامزدهای کمیسیون مستند جشنواره تلویزیونی جام جم به شرح زیر است:

نامزدهای بهترین مجموعه

«ایرانگرد»/ «دست آفریده ها»/ «پارسین»/ «خشت بهشت»

نامزدهای بهترین مستند تک قسمتی

«مردمان لب رود»/ «مارشمیرا»/ «چین دامن البرز»/ «نبرد پاسیله»/ «ده برادر»

نامزدهای بهترین کارگردانی مستند

«ایرانگرد»/ «پارسین»/ «خشت بهشت»/ «مسیر»/ «زندگی زیر پوست من»

نامزدهای بهترین پژوهش

«پارسین»/ «خشت بهشت»/ «دست آفریده ها»/ «مارشمیرا»/ «چین دامن البرز»

نامزدهای بهترین دستاوردهای هنری

«ایرانگرد»/ «پارسین»/ «خشت بهشت»/ «دست آفریده ها»/ «چین دامن البرز»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رئیس جمهور ترجیح داد به نامه اصغر فرهادی جواب دهد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: احمدرضا معتمدی، کارگردان «سوءتفاهم» طی نشستی پس از نمایش این فیلم در دانشگاه علامه طباطبایی گفت: «درباره توقیف «راه رفتن روی سیم»، نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتم اما رئیس‌جمهور ترجیح داد به نامه اصغر فرهادی درباره گورخواب ها جواب دهد ولی به یک امر فرهنگی توجهی نکند.»

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «سوءتفاهم» ساخته احمدرضا معتمدی عصر سه شنبه ۱۴ اسفندماه در دانشگاه ادبیات علامه طباطبایی اکران شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

پس از نمایش این فیلم، هانیه توسلی بازیگر «سوءتفاهم» گفت: من به عنوان یک بازیگر وقتی با هر اثری مواجهه می‌شوم ابتدا دیدگاه و رویکرد کارگردان برایم اهمیت پیدا می‌کند چون باید در خدمت کارگران باشم از همین رو وقتی فیلمنامه «سوءتفاهم» را خواندم دغدغه‌های آقای معتمدی برایم جالب بود چراکه او در این فیلم به مسأله عدم قطعیت توجه داشت البته باید عنوان کنم که من هیچگاه علاقه جدی به فلسفه نداشتم اما می‌دانم که این حوزه به ادبیات و روانشناسی ربط دارد ضمن اینکه به هر حال فیلسوف متفکر جذاب است چون جهان را با تفکر خود تفسیر می‌کند و نگاهش می‌تواند عمیق باشد.

وی افزود: آقای معتمدی به «سوءتفاهم» خیلی فلسفی نگاه می‌کرد به همین دلیل من هم سعی کردم با فیلم همراه شوم با این وجود خودمان هم گاهی گیج می‌شدیم.

در ادامه احمدرضا معتمدی کارگردان «سوءتفاهم» توضیح داد: ما در حال حاضر در جهانِ مرجعیتِ تصویر زندگی و واقعیت را در داخل تصویر کشف می‌کنیم در واقع سوالی که پیش می‌آید این است که آیا این واقعیت است که درست می‌گوید یا بازی تصویر و واقعیت هنوز ادامه دارد؟

وی با اشاره به پایان‌بندی این فیلم اضافه کرد: ما چند پایان بندی برای «سوءتفاهم» در نظر گرفته بودیم ولی پایان بندی فعلی را بر اساس یک تصمیم جمعی انتخاب کردیم.

این کارگردان در بخش دیگر از صحبت‌هایش بیان کرد: ما در «سوءتفاهم» سعی کردیم بخشی از افکار فیلسوفان پست مدرن را مورد توجه قرار دهیم این در حالی است که این روزها بخشی از سینمای ما تبدیل به سینمای پروپاگاندا، بخشی تبدیل به سینمای اپوزیسیون و بخشی تبدیل به سینمای مبتذل شده است و گویا کسی دغدغه تفکر ندارد حتی کسی مانند داریوش مهرجویی که «گاو» را بر اساس همین دغدغه ساخت دیگر به سراغ ساخت چنین فیلم‌هایی نرفت.

معتمدی در ادامه این جلسه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مخاطب از اواسط فیلم دیگر خسته می‌شود، عنوان کرد: ما در دوره‌ای هستیم که باید این خسته شدن‌ها را تجربه کنیم برای مثال خیلی‌ها حتی پنج دقیقه از بسیاری از فیلم‌های مطرح جهان را تحمل نمی‌کنند اما سوال من این است که چرا ما آنقدر کم تحمل شده ایم؟ این در حالی است که در غرب ساخت فیلم‌های ساده وسترن ۵۰ سال ادامه داشت اما در مقابل آثار بسیار کمی درباره تفکر ساخته می‌شود گویا برخی از تفکر می‌ترسند.

وی در بخش دیگر از صحبت‌هایش با بیان اینکه یکی از آثارش با نام «آلزایمر» هرچند درباره فلسفه اسلامی و معرفت حضوری بود اما چهار سال در انتظار مجوز مانده بود، درباره دیگر اثرش با نام «راه رفتن روی سیم» توضیح داد: این فیلم هم هنوز مجوز نمایش نگرفته است در حالی که در «راه رفتن روی سیم» موسیقی از دیدگاه بسیاری از فلاسفه بررسی می‌شود من حتی درباره توقیف این فیلم، نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتم اما رئیس‌جمهور ترجیح داد به نامه اصغر فرهادی درباره گورخواب ها جواب دهد ولی به یک امر فرهنگی توجهی نکند.

سپس شمس الملوک مصطفوی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی پشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: آثاری مانند «سوءتفاهم» به ما پیامی عمیق ارائه می‌دهند به طوری که برخی از شخصیت‌های این فیلم من را یاد افلاطون، ارسطو و… می‌انداختند در همین جا باید عنوان کنم که باید هر اثری را به نسبت خودش مورد بررسی قرار بدهیم و به نظرم بهتر است در این امر به آثار همان هنرمند توجه کنیم چراکه ممکن است داوری‌های ما درباره آثار هنری دقیق نباشد و برآمده از پیش فرض‌های ما باشد.

در ادامه احمدعلی حیدری استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: من تا حدود زیادی از تمایلات فلسفی معتمدی آگاهم و براساس همین موضوع می‌توان ردپای مارتین هایدگر را که یک فیلسوف است، در اثر او دید.

وی مطرح کرد: هیچکس نمی‌تواند مدعی شود که می‌تواند از چرخه هولناک سو تفاهم خارج شود چراکه ما پیوسته در این موضوع قرار داریم بنابراین آقای معتمدی به خوبی در فیلمش به این موضوع توجه کرده است.

در بخش دیگر از این جلسه هانیه توسلی توضیح داد: به نظرم «سوءتفاهم» از آن دسته از فیلم‌هایی است که مخاطب خاصی دارد و البته می دانم که گاهی تماشای فیلم‌های خاص حوصله بیشتری می‌خواهد.

در پایان جلیل شعبانی تهیه کننده این اثر پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: نسخه‌ای که از این فیلم در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشتیم ۱۱۹ دقیقه بود اما با توجه به بازخوردهایی که دریافت کردیم بعد از جشنواره تصمیم گرفتیم ۱۵ دقیقه از آن را کم کنیم چون در حال حاضر تماشاگران چندان حوصله ندارند هرچند در همان زمان ساخت فیلم هم آقای معتمدی دوست داشت بیشتر مفاهیم فلسفی در «سوءتفاهم» باشد اما من دوست داشتم قصه بگوییم چراکه فکر می‌کنم باید فلسفه را به زبان ساده‌تر گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توضیحات پلیس فتا درباره شکایت صداوسیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به گفته معاون فنی پلیس فتا، مستنداتی که وزیر ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده هنوز به مجموعه پلیس واصل نشده است.

به گزارش سینماپرس، سرهنگ علی نیک‌نفس درباره موضوع تغییر ایجاد شده در آراء مردمی جشنواره جام جم گفت: هم صدا و سیما و هم وزارت ارتباطات پیگیر موضوع هستند.

وی افزود: مستنداتی که وزیر ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند هنوز به مجموعه پلیس واصل نشده است و پیگیر هستیم تا این مستندات را دریافت کنیم و در عین حال همکاران ما اقدامات لازم را با اخذ دستور قضایی دنبال می‌کنند.

سرهنگ نیک نفس ادامه داد: سامانه‌هایی که این مسئله درونشان به وجود آمده، سیستم‌های شرکت‌های مرتبط با شرکت‌هایی هستند که این خدمات را ارائه می‌کردند و مرتبط با اپراتورهای تلفن همراه هستند که در بستر اپراتورهای تلفن همراه خدمات ussd را ارائه می‌کنند. انشاءالله در اسرع وقت این مستندات در آزمایشگاه‌های ادله دیجیتال فتا مورد بررسی قرار می‌گیرد و گزارش لازم برای اخذ تصمیم به مقام قضایی ارائه خواهد شد.

وی درباره پیگیری مسئله گفت: هنوز مستنداتی به صورت رسمی واصل نشده است. پلیس براساس گزارش صدا و سیما و همچنین دستور قضایی اخذ شده به موضوع همکاران ورود کردند و در دست پیگیری است.

سرهنگ نیک نفس ادامه داد:طبیعتاً روال فنی جمع آوری مستندات مقداری زمان بر است، ولی ما تقاضا می کنیم مطابق نامه‌ای که امروز صبح برای وزیر ارتباطات ارسال کردیم، هرچه سریع‌تر این مستندات ارسال شود تا بتوانیم در اسرع وقت بررسی‌های لازم را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: در واقع این شرکت‌ها در ارتباط با اپراتورهای تلفن‌های همراه هستند و مجوزهای مربوط هم از سوی سازمان تنظیم مقررات صادر می‌شود که وزارت ارتباطات باید نظارت‌ها را انجام دهد. ضمن این که ممکن است این موضوع داده‌های متقلبانه به سیستم‌های شرکت‌ها باشد که این مسئله مهم نیازمند بررسی فنی و دقیق است.

سرهنگ نیک نفس گفت: در حقیقت این شرکت‌ها شخصیت‌های حقوقی مستقلی هستند که از بستر اپراتورهای تلفن همراه برای ارائه خدمات و نظارت‌هایی که بر آن‌ها انجام می‌شود، استفاده می‌کنند؛ نظارت از راه دور و مجوزهایی که وزارت ارتباطات داده و متولی آن سازمان تنظیم مقررات است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بررسی درگیری های هند و پاکستان در «۳۶۰ درجه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه تلویزیونی «۳۶۰ درجه» این هفته به موضوع درگیری های اخیر میان هند و پاکستان و میانجگری کشورهای همسایه می پردازد.

به‌گزارش سینماپرس، تنش در روابط پاکستان و هند به عنوان دو کشور آسیایی همسایه ایران، در هفته‌های اخیر به اوج خود رسیده است و هر دو کشور، حمله‌های متعددی را علیه مواضع یکدیگر انجام داده‌اند. ماجرا از اقدامی ترویستی در هند آغاز شد. هندی‌ها معتقد بودند اسلام آباد در این حادثه نقش داشته است؛ در ادامه و با نقض حریم هوایی پاکستان توسط جنگنده‌های هندی، این تنش‌ها رنگ و بویی تازه به خود گرفت تا جایی که گزینه نظامی بر روی میز هر دو کشور قرار گرفت.

پس از وقوع این تنش‌ها، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود برای میانجی‌گری و تلاش برای حل اختلافات را اعلام کرد. این موضوع در حالی بود که آمریکا و رژیم صهونیستی در ادامه تلاش‌های خود برای ناامن کردن غرب آسیا، تلاش داشتند تا آتش اختلافات را بالاتر ببرند.

این قسمت از برنامه «۳۶۰ درجه»، علاوه بر بررسی دقیق تاریخچه روابط دو کشور هند و پاکستان، تنش‌های چند هفته اخیر را روایت می‌کند.

«۳۶۰ درجه» مجموعه مستندهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که با توجه به اتفاقات و سوژه‌های مهم هر هفته با تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدهادی نعمت‌اللهی، جمعه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امید به روزهای درخشان برای انیمیشن ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن بازدید از بخش‌های مختلف یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران و دیدار با داوران بین‌المللی درباره مسائلی چون برنامه‌های کانون برای حمایت از فعالان عرصه انیمیشن صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس، نظری در حاشیه این بازدید گفت: جشنواره پویانمایی تهران در واقع جشن بزرگ خانواده انیمیشن ایران و ویترینی برای نمایش تلاش‌های دست کم دو سال فعالان این عرصه است.

وی با اشاره به این‌که این رویداد اتفاقی مبارک و محفلی برای آشنایی، تعامل و داد و ستد تجربه‌های فعالان حوزه انیمیشن است افزود: به نظر می‌رسد نگاه جشنواره در این دوره وسیع‌تر شده و با توجه به این‌که امسال مساله اقتصاد پویانمایی و تبیین و برجسته‌سازی اهمیت این موضوع در پیشانی اهداف جشنواره قرار گرفته، در آینده در حوزه محصولات جانبی مرتبط با پویانمایی و تاثیر اقتصادی آن گام‌های جدی‌تری برداشته شود.

رییس هیات مدیره کانون هم‌چنین یادآور شد: به نظر می‌رسد با حرکت در مسیر تحقق این اهداف می‌توان نوید روزهای بهتر و درخشان‌تری را در حوزه انیمیشن ایران در بُعد ملی و بین‌المللی داد.

فاضل نظری ادامه داد کانون خود را در قبال موضوع انیمیشن مسئول می‌داند و برگزاری جشنواره پویانمایی بخشی از آن اهدافی است که مدنظر دارد و البته ما باید در زیست‌بوم پویانمایی تاثیرهای مثبت ایجاد کنیم که یکی از این تاثیرها، حمایت از تولیدکنندگان خلاق و پرورش استعدادهای این حوزه است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان هم‌چنین اظهار داشت در مراکز فرهنگی‌هنری کانون در سراسر کشور علاوه بر این‌که کودکان و نوجوانان را با این مساله آشنا و علاقه‌مند می‌شوند، شرایط مناسب برای آموزش‌های مقدماتی آن‌ها نیز فراهم می‌کنیم و برای مربیان کانون و سایر علاقه‌مندان نیز این زمینه را فراهم کرده‌ایم تا این فعالیت‌ها از سال آینده گسترش یابد و بتوانیم کسانی که می‌توانند در این عرصه اثری بیافرینند به جامعه معرفی و به پرورش و آموزش آن‌ها کمک کنیم.

وی در ادامه بیان داشت من فکر می‌کنم این مساله در کنار حمایت از تولید انیمیشن با بضاعتی که کانون دارد و در کنار کارهایی که دیگر نهادها وظیفه دارند، می‌تواند آینده روشن‌تری را برای این هنر و صنعت نوید دهد.

مدیرعامل افزود: کانون امسال چندین انیمیشن کوتاه دارد و برای نخستین بار وارد حوزه فیلم بلند انیمیشن شده‌ایم که این یک اقدام راهبردی در این حوزه است و قرار است در حوزه تولید و عرضه محصولات جانبی فیلم بلند هم وارد ‌شویم که این‌ها گام‌های اولیه است.

فاضل نظری خاطرنشان کرد امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی دعوت کانون را در همراهی با این جشنواره پذیرفته‌اند، اما طبیعی است که این همکاری می‌تواند ابعاد دیگری داشته باشد و نهادهای دیگر هم می‌توانند کمک کنند و آورده‌ها و داشته‌های خود را در یک سبد قرار دهند تا برای حال عمومی انیمیشن ایران و پویانمایی تازه بالیده و نوبالیده ملی، اقدام موثری انجام شود.

رییس هیات مدیره کانون ابراز داشت من فکر می‌کنم پویانمایی ایران در حوزه‌های متفاوتی در حال رسیدن به نزج است و نهال آن ریشه‌های خود را در خاک می‌دواند و زمان ثمردهی بیشترش نزدیک است و زمانی که این ثمردهی بیشتر و بیشتر ‌شود طبیعتا نهادها و ارگان‌های دیگر هم خواه ناخواه می‌آیند و نقشی در این زمینه ایفا و جای خودشان را در این معماری پیدا می‌کنند.

وی گفت: احساس می‌کنم با کاری که در حال رخ دادن است و با تجربه‌های متعددی که طی این سال‌ها حاصل و قدم‌های موثری که برداشته شده، شاید بتوان به این امیدوار بود که به جای اینکه فعالان هنر-صنعت پویانمایی چشم به کمک‌های دولتی داشته باشند، خودشان روی پای خودشان بایستند و نمونه یک کار موفق ملی و یک صنعت بومی‌زایی را ارایه دهند.

نظری ادامه داد درست است که ما انیمیشن را با این شکل و شمایل از فرهنگ غیرخودی وارد فرهنگ بومی‌مان کرده‌ایم اما من فکر می‌کنم در این عرصه یک بومی‌زایی اتفاق افتاده و متخصصان و جوانان بااستعداد در حال انجام کارهایی هستند که همان‌گونه که در این بازار پررونق یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران مشهود است، شرکت‌های خارجی و کمپانی‌های موفق دنیا هم آن را مورد تحسین قرار می‌دهند و به سمت تبادل تجاری پیش می‌روند و قراردادهایی منعقد می‌کنند.

مدیرعامل کانون در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای از سوی کانون برای اکران یا فروش آثار شرکت‌کننده در جشنواره به تلویزیون وجود دارد، توضیح داد: تمام آثاری که در جشنواره پویانمایی تهران به نمایش درمی‌آید کپی‌رایت دارند، اما چنان‌چه کانون یا صدا و سیما خواهان بخشی از این آثار باشند، می‌توانند با صاحبان آثار وارد مذاکره شوند. ما صرفا برای فروش یا اکران کارهای تولیدی خودمان می‌توانیم تصمیم بگیریم، نه درباره آثار دیگران.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گزارش نمایش «خط قرمز» در کانون فیلم خانه سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در تازه‌ترین برنامه‌ از کانون فیلم خانه سینما که شب گذشته در سالن سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد ابتدا فیلم «خط قرمز» (ساخته‌ی مسعود کیمیایی در سال ۶۱) به نمایش درآمد و سپس نقد و بررسی این فیلم با حضور جواد طوسی انجام شد.

به گزارش سینماپرس؛ در ابتدای این برنامه که با حضور چشم‌گیر و گسترده‌ی تماشاگران همراه بود مسعود کیمیایی در پاسخ به پرسش ناصر صفاریان (دبیر کانون فیلم و مجری جلسه) درباره‌ی احساس خود نسبت به این فیلم گفت: «حدود چهل سال پیش این فیلم را ساختم و از آن زمان تا کنون در حال خاک خوردن است. هنوز و پس از این همه سال نمی‌دانم چرا این فیلم نمایش داده نشد. ظاهراً این فیلم و سایر فیلم‌های توقیفی به صورت کامل کنار گذاشته شده‌اند.»

وی گفت: «چیزی که در حال حاضر می‌توانم بگویم این که بسیار دل‌تنگ بهرام بیضاییِ عزیز هستم؛ و البته پُر از دوری او. امیدوارم روزی دوباره بتوانم او را ببینم. او برای من جایگاه بسیار محترم و بزرگی دارد.»

کیمیایی سپس در پاسخ به پرسش دیگری از دبیر کانون فیلم درباره‌ی میزان شباهت «خط قرمز» با فیلم‌نامه‌ی «شب سمور» (نوشته‌ی بهرام بیضایی) گفت: «داستان کوتاه و خلاصه طرحی که بهرام [بیضایی] به من داد فقط دو صفحه‌ بود؛ و گفت هر کاری دلت می‌خواهد بکن. یعنی آزاد بودم تا هر کاری دلم می‌خواهد با آن طرح انجام دهم.»

وی گفت: «به همین جهت می‌توان گفت برخلاف داستان اولیه‌ی فیلم «خاک» گرفتاریِ محمود دولت‌آبادی را نداشتم. چنان که در مورد آن فیلم، هنوز هم بعد از این همه سال گرفتاری دارم.»

بخش بعدی جلسه به صحبت‌های منتقد مهمان جلسه اختصاص داشت. جواد طوسی در این بخش با اشاره به «تکامل تاریخی در جوامع مختلف» گفت: «در چنین شرایطی اگر برخی جوامع، از سر استیصال دچار بازگشت شده و به عبارتی دیگر پسرفت تاریخی داشته باشند می‌توان گفت آدم‌های آن‌ جوامع نیز ممکن است به صورت کامل موجودیت فردی خود را از دست بدهند. اما پرسش این‌جاست که در چنین شرایطی تکلیف تکامل تاریخی چه می‌شود؟ آیا می‌توان به گذشته برگشت و مثلاً به جای حرکت رو به جلو، دست به دامن گذشته‌ها شد؟»

وی گفت: «به نظرم مسعود کیمیایی در فیلم «خط قرمز» بدون این که بخواهد نسبت به شرایط جامعه نگاهی انتزاعی داشته باشد، با صراحت به معضلات موجود در شرایط امنیتی اشاره کرده است. به‌هرحال فرزند زمانه‌ی خود بودن می‌تواند یک تعریف درست و قابل باور داشته باشد و این مشابه وضعیت این سینماگر پرسابقه در هنگام کارگردانی چنین فیلمی است.»

طوسی هم‌چنین گفت: «مسعود کیمیایی که در سال ۵۷ و چند ماه پیش از وقوع انقلاب، نوعی نگاه خوش‌بینانه و آرمانی را در فیلم «سفر سنگ» به نمایش گذاشته بود، به فاصله‌ی چند سال بعد و در «خط قرمز» نگاه هشداردهنده‌ی خود را با مردم به اشتراک گذاشت. نگاهی که به دریافت اقتدار دروغین از دستگاه امنیتی اشاره داشت و متاسفانه در واپسین ماه‌های منتهی به سقوط نظام شاهنشاهی، به برخورد نظامی با مردم منجر شد.»

وی افزود: «این حرف مهم که مسعود کیمیایی در فیلم «خط قرمز» آن را بیان کرده، از شاخک‌های تیز و حساس او ناشی شده و فراتر از زیبایی‌شناسی‌های مرسوم، تعریف تازه‌ای از سینمای سیاسی و اجتماعی ارائه می‌دهد. سینمایی که برخی فیلم‌های این فیلم‌ساز پرسابقه نظیر «گوزن‌ها»، «سفر سنگ»، «خط قرمز» و «اعتراض» نیز در آن جای می‌گیرند.»

طوسی سپس با اشاره به نحوه‌ی پرداخت شخصیت‌‌ها در فیلم «خط قرمز» گفت: «سعید امانی به عنوان مامور امنیتی فیلم، یک بدمن تمام‌عیار نیست و با سایر شخصیت‌ها در کنتراستی قرار می‌گیرد که از ابتدا تا انتها به زبان سینما روایت می‌شود. به عنوان مثال در بخش انتهایی کشتار گوزن‌ها (در همان ابتدای فیلم) این شخصیت دیده می‌شود که سرمستانه و با اقتدار، تفنگ و دست‌های خود را بالا می‌برد. در حالی که این صحنه به نوعی نمایش تسلیم و شکست پیش‌هنگام او نیز هست.»

مسعود کیمیایی نیز ضمن تایید این نکته گفت: «امانی یکی از ماست و خودش هم در یکی از دیالوگ‌های فیلم می‌گوید باید خیلی قهرمان بود تا تسلیم روزگار نشد. هنوز هم همین است و خیلی طاقت می‌خواهد که تسلیم روزگار خود نشوی.»

وی گفت: «اگر قرار باشد یک نویسنده، فیلم‌ساز یا یک شخص آگاه از خود تالیفی به جا بگذارد، اگر آن تالیف با صداقت جامعه در تناقض باشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد. حالا بخشی از این اتفاق، ماندگاری است و بخش دیگر آن قضاوتی که درست انجام می‌شود.»

کیمیایی افزود: «چهل سال پیش که این فیلم را در جریان نخستین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر به نمایش گذاشتند کسانی که ادعای سینمای تازه‌ای را داشتند، در همان سینما آن را «هو» کردند و شعار «مرگ بر کیمیایی» سر دادند؛ و خب البته من هم در نرفتم!»

وی گفت: «اصلا فکر نکنید که می‌توان ساده فیلم ساخت. البته بعضی‌ها خیلی ساده فیلم می‌سازند و ظاهراً ساده‌ترین کار برای آن‌ها فیلم‌سازی است! اما برای بعضی دیگر فیلم‌سازی کار خیلی سختی است؛ خیلی سخت.»

کیمیایی سپس در ادامه‌ی صحبت‌های خود گفت: «خیلی‌ها به داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی، بهرام بیضایی و من می‌گویند «این‌ها». ما «این‌ها» هستیم و مثلاً می‌گویند پس «این‌ها» چرا فیلم نمی‌سازند!»

وی افزود: «نمی‌دانم ذهن کسانی که این فیلم را در آن سال‌ها دیده‌اند چه‌قدر پیر یا جوان بوده اما هر چه هست «خط قرمز» همین است که دیدید. این فیلم در روزگار خاصی ساخته شد و اگر قرار بود حالا ساخته شود حتماً کم و کسر نداشت؛ و فقط با جدول و بافت امروزی خود ساخته می‌شد.»

در ادامه‌ی جلسه، جواد طوسی گفت: «فیلم «خط قرمز» می‌تواند بهانه‌ای برای پرداختن به ویژگی تالیفی مسعود کیمیایی باشد. فیلم‌سازی که وقتی وام‌دارِ ادبیات داستانی و نمایشی می‌شود خود را به صورت دربست در اختیار نسخه‌ی وفادارانه‌ی آن متن قرار نمی‌دهد. نمونه‌هایش هم بسیارند. به عنوان مثال می‌توان به فیلم‌های «داش آکل» و «خاک» اشاره کرد که این دومی به دل‌خوری از سوی نویسنده‌ی آن منجر شد.»

وی فیلم «غزل» دیگر ساخته‌ی مسعود کیمیایی را یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های اقتباس ادبی در سینمای کیمیایی برشمرد و گفت: «این فیلم بر اساس یک داستان کوتاه و دو سه صفحه‌ای از [خورخه لوییس] بورخس ساخته شد. فیلمی که می‌تواند ریشه‌ها‌ی این‌جایی را داشته باشد و از سوی دیگر مثلاً با نشانه‌شناسی‌های نویسنده به کاربرد و نوع استفاده‌ی خاص از چاقو پهلو بزند.»

طوسی سپس گفت: «کسانی که فیلم‌نامه‌ی اولیه‌ی «خط قرمز» را در سال‌های دور و در مجموعه جُنگ‌های ادبی «چراغ» خوانده باشند می‌دانند که آن فیلم‌نامه به دلیل تعلق خاطر بهرام بیضایی به آثار هیچکاک، از حال و هوایی هیچکاکی برخوردار است. در حقیقت «شب سمور» که «خط قرمز» بر اساس آن ساخته شد یک عاشقانه‌ی پر رمز و راز هیچکاکی است که بیضایی آن را به عناصری نظیر سوء‌ظن و پارانویا آمیخته است. این در حالی است که کیمیایی از آن دستمایه و دنیای هیچکاکی فاصله گرفته و به همین دلیل این فیلم (‌خط قرمز) بیش‌تر بهانه‌ای برای پرداختن به یک موضوع اجتماعی معاصر در زمان خودش است.»

وی سپس نگاه مردم‌شناسانه‌‌ی «خط قرمز» را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این فیلم برشمرد و گفت: «به عنوان مثال فیلم‌ساز در مورد شخصیت لاله (فریماه فرجامی) و دوست برادرش (با بازی زنده‌یاد خسرو شکیبایی) کُدهایی به کار می‌بَرَد تا ارجاعات خاص نسبت به طبقه‌ی اجتماعی آن‌ها طبقه‌ی (خرده بورژوازیِ مرفه) را مطرح کند. چه از زبان سعید امانی (سعید راد) و چه تک‌گویی‌های خود لاله.»

طوسی هم‌چنین گفت: «نکته‌ای که پس از دیدن دوباره‌ی «خط قرمز» به یک علامت سوال تبدیل می‌شود این است که فیلم‌سازی که حضور مردمی و نگرش‌های آرمانی خود را در دوره‌های مختلف و تا این حد سماجت‌آمیز حفظ کرده، چگونه می‌تواند در پایان‌بندیِ واپسین فیلم‌اش (قاتل اهلی) این آرمان‌خواهی را به شکل دگرگون شده‌ای به نمایش بگذارد؟ شاید باید پرسید که اصلاً در چنین دورانی این آرمان‌خواهی، محلی از اِعراب دارد یا نه!»

در ادامه‌ی جلسه، مسعود کیمیایی در پاسخ به پرسش ناصر صفاریان درباره‌ی دلیل هم‌دلی‌برانگیز بودن شخصیت مامور امنیتی در فیلم گفت: «به‌هرحال او هم یک آدم است. به اعتقاد من وقتی فیلم‌نامه و از زبان شخصیت‌ها دیالوگ می‌نویسی باید تمام هستی خود را روی شخصیت‌ها بگذاری و در حقیقت هر آن‌چه که به عنوان شناخت و بضاعت فرهنگی داری را برای آن‌ها خرج کنی. باید وکیل مدافع شخصیت‌ها باشی و از این زاویه بد یا خوب بودن آن‌ها معنی ندارد.»

وی افزود: «در «خط قرمز» سعید امانی یا مامور امنیتی هم آدمی است که می‌گوید دارد مبارزه می‌کند. هما‌ن‌طور که گفتم به‌هرحال او هم یک آدم است و آدمِ ساخته شده از قبل نیست که تماشاگر بگوید او سیاه است؛ و حالا سیاه به او نگاه کند.»

کیمیایی سپس گفت: «من در تمام فیلم‌هایم این‌طوری نبوده‌ام؛ و این نکته را حتی در رُمان «جسدهای شیشه‌ای» و سایر کتاب‌هایم نیز رعایت کرده‌ام. در حقیقت هر آن‌چه دارم را می‌گذارم برای آدمی که می‌نویسم‌اش.»

وی در بخش دیگری از جلسه و در پاسخ به پرسش یکی از تماشاگران حاضر در سالن درباره‌ی نوع نگاه خود به آرمان‌‌خواهی گفت: «آرمان‌‌خواهی همین چیزی است که در آن زندگی می‌کنید. این یک اتفاق نیست که روی هوا باشد. در واقعیت اتفاق افتاده است. نتیجه‌اش این است که شما این‌جا نشسته‌اید و دارید زندگی می‌کنید؛ از این‌جا به خانه و از آن‌جا به محل کار خود می‌روید.»

کیمیایی گفت: «این آرمانی است که تقریباً اجرا شده است. حالا نه به طور کامل اما به‌هرحال گوشه‌ها و سایه‌هایی از آن اجرا شده است.»

وی هم‌چنین در پاسخ به پرسش یکی دیگر از تماشاگران درباره‌ی بخش‌های مستندِ فیلم که در آن‌ها تصویرهایی از انقلاب سال ۵۷ به ثبت رسیده گفت: «به‌هرجهت انقلاب بود، رفتیم توی خیابان و فیلم گرفتیم.»

کیمیایی گفت: «کنار من که در حال فیلم‌برداری آن صحنه‌ها بودم مغز متلاشی شد. به‌هرحال داستان فیلم ایجاب می‌کرد که از آن صحنه‌ها استفاده کنیم و زمانی که در فیلم‌نامه به صحنه‌های انقلاب اشاره کرده بودم دیگر خیالم راحت بود که آن صحنه‌ها وجود دارد و نیازی به بازسازی آن‌ها نیست.»

وی سپس در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ی تغییر نگاه خود گفت: «نگاه من اصلاً عوض نشد و تا به حال هم عوض نشده است. اگر هم شک و شبهه‌ای هست واقعیت است.»

در بخش دیگری از این جلسه‌ی نقد فیلم، جواد طوسی گفت: «مسعود کیمیایی فیلم‌ساز عدالت‌خواهی است که همواره و در شکلی غیر پوپولیستی، پشت سر مردم سینه زده است.»

او گفت: «کیمیایی به‌شدت به نگاه عدالت‌خواهانه‌ی خود معتقد است و اشاره‌ی او به سیاهی‌لشکر بودن آدم‌های خاص در «خط قرمز» که از زبان مامور امنیتی بیان می‌شود به همین خاطر است. اشاره‌ای که در سکانس دیدنیِ رویارویی او و برادر لاله با آن چرخش سیصد و شصت درجه‌ای و هم‌چنین ارائه‌ی تصویری هیولاگونه از امانی به نتیجه رسیده است.»

طوسی هم‌چنین در بخش پایانی این جلسه‌ی نقد و بررسی گفت: «جفایی که در حق فیلم‌سازی به نام مسعود کیمیایی شده نادیده گرفتنی نیست؛ و این نکته‌ای نیست که بر اساس یک شیفتگی کورکورانه بیان شده باشد.»

وی گفت: «اگر «خط قرمز» در دهه‌ی ۱۳۶۰ به نمایش عمومی در می‌آمد و در زمان خودش موفق می‌شد ارتباط بی‌واسطه و خودجوشی با علاقه‌مندان مسعود کیمیایی برقرار کند شاید اصلاً مسیر بعدی این فیلم‌ساز وضعیت دیگری پیدا می‌کرد.»

طوسی با اشاره به موانعی که به گفته‌ی او هم‌چنان و پس از گذشت سی و شش سال از ساخته شدن «خط قرمز» بر سر راه نمایش این فیلم قرار دارد گفت: «مگر حرکت اجتماعی انقلاب که با نگاهی خوش‌بینانه می‌توان گفت بسیاری از مردم در آن حضور داشتند رسیدن به یک نقطه یا امر عدالت‌خواهانه نبود؟ مگر حرف این فیلم در تعارض با چنین مساله‌ای قرار می‌گیرد؟ و مگر نگاه مردم‌شناسانه‌ی فیلم‌ساز، در تمام فیلم و با زبان سینما تعمیم پیدا نکرده است؟ پس چرا «خط قرمز» در طول سال‌ها و دهه‌های گذشته به نمایش درنیامده است؟ متاسفانه این پرسشی است که در طول این سال‌ها هیچ‌کدام از مسئولان هیچ پاسخی برای آن نداشته‌اند.»

وی سپس با اشاره به «تعلق خاطر مسعود کیمیایی به سینما» و هم‌چنین «نگاه و دغدغه‌مندی او به شرایط جامعه» که به گفته‌ی او «ویژگی دوگانه‌ی این فیلم‌ساز پرسابقه را تشکیل می‌دهند» گفت: «اینک باید پرسید آیا حضور جاری و مداوم او در بطن این جامعه با پاسخ متقابلی از سوی مدیران فرهنگی ما مواجه شده است؟ این در حالی است که فیلم «خط قرمز» در کنار سایر ساخته‌های او در دهه‌های گذشته به خوبی دیده نشد و طبعاً با ناداوری از قضاوت‌ها کنار گذاشته شد.»

طوسی هم‌چنین گفت: «نکته این‌جاست که مسعود کیمیایی با تمام بی‌مهری‌ها در حال تداوم بخشیدن به حضور خود در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و هنری است و تلاش او برای ساخت فیلم تازه‌اش که به زودی آغاز خواهد شد نشان می‌دهد در مورد او موانعی نظیر کهولت و پیری نمی‌تواند موضوعیت داشته باشد.»

مسعود کیمیایی نیز در بخش پایانی این جلسه‌ی نقد و بررسی خطاب به تماشاگران فیلم خود گفت: «این بخش از دو خط حرفم جدی‌ترین است. چیزی که برایم مهم است شما مردم هستید.»

وی گفت: «من هر آن‌چه دارم به خاطر شماست و همواره تلاش کرده‌ام که اگر پایم را از زندگی بیرون بگذارم اثرم «اثر» باشد. به همین خاطر هیچ‌وقت به فکر جایزه و جشنواره نبوده و نیستم.»

کیمیایی گفت: «همیشه دلم می‌خواهد فیلمی بسازم که عدالت، حداقل در آن مطرح شود. چنان که عدالت مهم‌ترین جای زندگی یک آدم و سقف و دیوار زندگی اوست.»

 
پانزدهمین نشست فیلم داستانی کانون فیلم خانه سینما 23
پانزدهمین نشست فیلم داستانی کانون فیلم خانه سینما 22
پانزدهمین نشست فیلم داستانی کانون فیلم خانه سینما 21
پانزدهمین نشست فیلم داستانی کانون فیلم خانه سینما 16
پانزدهمین نشست فیلم داستانی کانون فیلم خانه سینما 15
پانزدهمین نشست فیلم داستانی کانون فیلم خانه سینما 12
پانزدهمین نشست فیلم داستانی کانون فیلم خانه سینما 9
پانزدهمین نشست فیلم داستانی کانون فیلم خانه سینما 8
پانزدهمین نشست فیلم داستانی کانون فیلم خانه سینما 4
پانزدهمین نشست فیلم داستانی کانون فیلم خانه سینما 3  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه‌های کانون جزو پربیننده‌های شبکه امید است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی سالم مدیر شبکه امید و عضو هیات مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به استقبال مخاطبان شبکه امید از برنامه‌های کانون از لزوم پرورش هنرمندان شاخص برای آینده گفت.

به گزارش سینماپرس، سالم با حضور در محل برگزاری یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره همکاری این شبکه تلویزیونی در پوشش برنامه‌های کانون گفت: شبکه امید با همه مجموعه‌های فعال در امور نوجوانان ارتباط نزدیک برقرار کرده و همکاری می‌کند، البته من به دلیل این‌که هم مدیر شبکه امید هستم هم عضو هیات مدیره کانون این ارتباط تقویت شده است.

وی با اشاره به این‌که شبکه امید در جشنواره قصه‌گویی هم همکاری داشته است، بیان کرد: حوزه عمل شبکه و کانون بر یکدیگر منطبق است و کارهایی که انجام می‌دهیم با یک رویکرد و هدف است. کانون عملیات‌های میدانی خوبی انجام می‌دهد و عملیات رسانه‌ای آن را شبکه امید بر عهده دارد که این همکاری بین دو مجموعه حتما در بهبود فضای کار برای کودکان و نوجوانان کشورمان موثر است.

سالم در پاسخ به این‌که آیا سنجشی از میزان مخاطب برنامه‌های مربوط به کانون در شبکه امید دارید، گفت: آنچه مشهود است اینکه ارتقای مخاطب داشته‌ایم و این نشان از ارتقای کیفیت برنامه‌های کانون دارد و ما بازخورد آن را بین مخاطبان‌مان می‌بینیم. بر اساس پیامک‌هایی که از مخاطبان شبکه امید دریافت می‌کنیم، برنامه‌های کانون جزو پربیینده‌ترین برنامه‌های ما هستند، البته به دلیل خلایی که در حوزه برنامه‌های نوجوانان وجود دارد، استقبال از برنامه‌های موجود دور از انتظار نیست.

وی ادامه داد: با تلاش‌های مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تکاپو در این مجموعه فرهنگی بیشتر شده و ما هم به عنوان یک رسانه که مختص نوجوانان است، سعی می‌کنیم این فعالیت‌ها را منعکس کنیم.

عضو هیات مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره جشنواره پویانمایی تهران و دلیل موفقیت آن گفت: کانون همیشه یکی از پایه‌های فعالیت در زمینه انیمیشن در ایران بوده و خواهد بود. اگر کانون چنین جشنواره‌ای را برگزار نمی‌کرد، باید از مسئولان آن می‌پرسیدیم چرا این کار را نمی‌کنید، زیرا چنین رویدادی جزو وظایف ذاتی کانون است که مهم‌ترین پایگاه کودکان و نوجوانان کشورمان محسوب می‌شود و از آنجا که انیمیشن یکی از قالب‌های مورد توجه این گروه سنی است، بنابراین توجه کانون به این حوزه، توجه درستی است.

وی با تاکید بر اینکه کانون پرورش فکری، سینماگران و هنرمندان به‌نامی را به عالم هنر و انیمیشن معرفی کرده است، گفت: توجه به انیمیشن در اساس‌نامه و درون مایه‌ای که برای کانون تعریف شده، وجود داشته و ادامه‌دار است و امیدواریم بتوانیم در آینده از نوجوانانی که امروز در کانون رفت و آمد دارند، کارگردانان، انیماتورها و تهیه‌کنندگان، آینده انیمیشن را بسازیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیین پایانی جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران روز پنج‌شنبه ۱۶ اسفند طی مراسمی در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کار خود پایان می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، آیین پایانی یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران ساعت ۱۹ روز پنج‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ برگزار می‌شود.

جوایز یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران شامل جوایز بخش‌های مسابقه ایران، مسابقه بین‌الملل، آثار دانشجویی، آثار دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی، پایان‌نامه‌های برتر، جایزه سیفژ، جایزه آسیفا، جایزه معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری و جایزه ویژه دبیر جشنواره است.

این جوایز با حضور فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدرضا کریمی صارمی دبیر جشنواره پویانمایی تهران، مدیران سازمان سینمایی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پیشکسوتان و فعالان عرصه انیمیشن در سالن شهید بهنام محمدی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به برگزیدگان اهدا می‌شود.

نکوداشت اکبر عالمی از دیگر بخش‌های آیین پایانی یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران است.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران روز ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ به کار خود پایان می‌دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع