X

بایگانی اسفند 18, 1397

دفتر سینمایی

چه‌کسانی از اپلیکیشن‌ ها در تلویزیون سود می‌برند؟ / جای نظارت خالیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مردم متأسفانه در امتداد منافع این سامانه‌ها قربانی می‌شوند تا جایی که درآمدهای زیاد این سامانه‌ها پایشان را به تلویزیون و برنامه‌سازی باز می‌کند و مسابقات زیادی در تلویزیون به‌وجود می‌آورد.

 ماجراهای پول‌های کثیف یا مشکوک در سینما و شبکه نمایش خانگی مدتی است که تبدیل به یک مناقشه و بحثی داغ در محافل مختلف و به‌خصوص رسانه‌ها شده است. بخشی از آن‌ها مربوط به حضور سرمایه‌گذارانی می‌شود که هیچ دلسوزی برای هنر و هنرمند ندارند و فقط در تلاش هستند به منافع‌ شخصی‌شان دست پیدا کنند، حالا چه اتفاقی برای فرهنگ و هنر این مرز و بوم بیفتد خیلی برای صاحبان سرمایه اهمیتی ندارد؛ حالا این اتفاق در تلویزیون تکرار می‌شود. خطر اپلیکیشن‌ها، ستاره‌ها و اسپانسرها آن‌قدر نگران‌کننده است که قربانیان آن مردم و هنرمندان هستند.

زیرا مردم هنرمند را می‌شناسند و صرف علاقه و اعتمادی که به آن هنرمند دارند پای تماشای برنامه‌ می‌نشینند. اینجا سرمایه‌گذار با پولی که خرج می‌کند هم به هنر و هم به هنرمند آسیب می‌زند، چون قائله اپلیکیشن‌ها یک اتفاقات پشت‌پرده‌ای دارد که آرام‌آرام نهان می‌شود. یک نمونه آن گلایه شرکت‌کنندگان «برنده‌باش» است، اتفاق دیگر آن آرای مشکوک به جشنواره جام‌جم است. از این اتفاقات تا به حال زیاد افتاده و شاید پای چند نمونه آن به فضای رسانه باز شده باشد.

پول کثیف یعنی رسالت هنر و دغدغه هنرمند نسبت به خواسته‌های مردم و مطالبه عدالت اجتماعی و مقابله با مفسدان اقتصادی تعطیل، یعنی حق‌السکوت و این یعنی تنزل در هنر نمایشی و رونق فیلم‌هایی مبتذل و بی‌محتوا که در پی خواب کردن‌ تماشاگر باشند و کاری به بیداری مخاطبان و نهیب به رانت‌خواران و آقازاده‌های عافیت‌طلب و ژن‌های خاص نداشته باشند. این اتفاق باعث می‌شود برنامه‌های تلویزیون آن‌طور که باید و شاید نتوانند تأثیری بر روی مخاطب داشته باشند و به تعبیر “داریوش فرهنگ” و خیلی از هنرمندان و صاحب‌نظران همیشه تلویزیون از جامعه عقب‌تر باشد.

روح‌الله مومن‌نسب پژوهشگر فضای مجازی

صاحبان اپلیکیشن‌ها درآمدهای سرسام‌آوری دارند

روح‌الله مومن‌نسب پژوهشگر فضای مجازی درباره معضلات اسپانسرها و اپلیکیشن‌ها در تلویزیون گفت:  متأسفانه هرجایی که تجارت غلطی راه‌اندازی می‌شود پای پول‌های کثیف به آن‌جا باز می‌شود. در حاشیه آن متأسفانه نارضایتی‌هایی بوجود می‌آید که یکی از آن‌ها به همین پیامک‌های تبلیغاتی برمی‌گردد که اپلیکیشن‌ها به عنوان ارزش‌افزوده خودشان به مردم تحمیل می‌کنند. روزانه مبلغی از مردم کم می‌شود به واسطه این پیامک‌های تبلیغاتی که آدرس این اپلیکیشن‌ها را می‌دهند. نصب برخی از این اپلیکیشن‌ها هم امروز با تبلیغات عجیب و غریب‌شان به یک بستر بخت‌آزمایی با همان بازی شانس تبدیل شده است. صاحبان این اپلیکیشن‌ها درآمدهای سرسام‌آوری دارند که وصف‌ناپذیر است.

صداوسیما مجبور است از طریق تبلیغات، ارتزاق کند

وی با اشاره به اینکه صداوسیما خودش یکی از بخش‌هایی است که باعث شده این اپلیکیشن‌ها بیشتر دیده شوند، تصریح کرد: مردم امروز از برخی آسیب‌های این اپلیکیشن‌ها و رفتار متناقضی که در تبلیغ و اجرا دارند، ناراضی‌اند. یکی از این نهادهایی که باعث شده این اپلیکیشن‌ها بیشتر دیده شوند همین سازمان صداوسیماست. صداوسیما به خاطر بودجه‌هایی که دولت قطع کرده و فشارهای اقتصادی که هر روز هم بیشتر می‌شود، زیرا باید جوابگوی عیال زیادی (کارمندان) که دارد باشد. مجبور است پولی را از طریقی تأمین کند و متأسفانه از طریق تبلیغاتی که برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کند بدست بیاورد.

اپلیکیشن‌ها و سامانه‌ها برخی اوقات خودشان را تحمیل می‌کنند

مومن‌نسب تأکید کرد: بخش دوم وزارت ارتباطات است که مستقیماً از ترافیک اینترنت درآمد بسیاری کسب می‌کند. طبیعتاً به خاطر منافع خودش هم نظارت درستی انجام نمی‌دهد؛ بسیاری شکایت دارند که چرا در وزارت ارتباطات باید سامانه‌هایی ایجاد شود به صورت ناخودآگاه پیامکی داده و ماه به ماه مبلغی را باید مردم بپردازند یا در قبض موبایل‌شان درج یا از شارژ اعتباری‌شان کم می‌شود.  برخی اوقات هم سوالی از مخاطب نمی‌پرسند و به مردم تحمیل می‌شود. خودم این اتفاق را به عینه دیده‌ام که اپلیکیشن‌ها و سامانه‌ها گاهی هیچ اجازه‌ای از مخاطب نمی‌گیرند و اتوماتیک این کار انجام می‌شود.

اپلیکیشن‌ها آنقدر درآمد دارند «برنده‌باش» برگزار می‌کنند

وی افزود: متأسفانه وزارت ارتباطات در موضوع اینترنت هم قانون‌گذاری می‌کند و هم خودش متنفع است. این انحصار در اجرای قانون فناوری که باعث می‌شود وزارت ارتباطات نتواند نظارت مناسبی داشته باشد. مردم متأسفانه در امتداد منافع این سامانه‌ها قربانی می‌شوند تا جائیکه درآمدهای زیاد این سامانه‌ها پایشان را به تلویزیون و برنامه‌سازی باز می‌کند و یک مسابقه‌ای تحت عنوان «برنده‌باش» یا مسابقات و برنامه‌های دیگر بوجود می‌آیند.

 

ماجرای پیامک‌های برنامه نود از چه قرار است؟

این پژوهشگر فضای مجازی به درآمد پیامکی از برنامه نود هم اشاره کرد و گفت: میلیاردها تومان خرج می‌کنند تا صاحب سامانه پیامکی برنامه نود بشوند. چقدرپشت ۲۰۰۰۹۰ پول درمی‌آورند یک محاسبه‌ای نیاز دارد که به راحتی بدست می‌آید. وقتی برنامه نود اعلام می‌کند نظرتان درباره این اتفاق چیست یک شماره‌ای را پیامک کنید یک میلیون نفر پیامک می‌زنند. می‌دانید فرستادن عدد هم پیامک انگلیسی محاسبه می‌شود و پیامک انگلیسی سه برابر پیامک فارسی هزینه دارد. سپس یک پیامکی هم از طرف برنامه به شما زده می‌شود تشکر می‌کنیم پیام دادید این هم هزینه‌ای برای آن سامانه دارد. در هر دوی این اتفاقات، وزارت ارتباطات منفعت می‌برد؛ پشت این اتفاق یک اقتصاد بزرگ وجود دارد.

هدف صداوسیما در تبلیغات، وسیله را توجیه می‌کند

مومن‌نسب با اشاره به دسته منفعتی که از حضور اپلیکیشن‌ها عایدشان می‌شود، گفت: این سه دسته منفعت‌طلب حوزه اپلیکیشن‌ها باید ساماندهی شوند. سازمان صداوسیما پول تبلیغات می‌گیرد و هدف وسیله‌اش را توجیه می‌کند و هرچیزی را تبلیغ می‌کند. وزارت ارتباطات بیشترین درآمد را بدست می‌آورد و هیچ هزینه‌ای هم نسبت به صداوسیما نمی‌کند. شرکت‌ها یا سامانه‌های فعال که در پشت پرده این اتفاقات هستند هم اغلب متعلق به افرادی هست که پشت‌شان خیلی گرم است و یک طور مافیا برای خودشان هستند.  

جنگ زرگری وزارت ارتباطات و صداوسیما در پیامک‌های مشکوک

وی در پاسخ به این سوال که چرا این همه بلبشو برای پیامک‌های جشنواره جام‌جم بوجود آمد گفت: این اتفاق به جنگ زرگری می‌ماند که وزیر ارتباط با محکوم کردن تلویزیون خودش را می‌خواست میان عوام، محبوب کند و از طرفی دیگر تلویزیون هم یک بازی عملیات روانی ایجاد شد. حالا اگر نفر اول فلان برنامه یا فلان نفر بشود چه نفعی برای نظام و مردم دارد! این رقابت ناسالمی بود که برخی از تهیه‌کنندگان صداوسیما به پا کردند تا بیشتر سر زبان‌ها بیفتند. این رقابت‌های ناسالم برای مردم‌، زدگی ایجاد می‌کند؛ چرا که هر وقت صداوسیما گفت فلان کار را انجام دهید این اعتماد از بین می‌رود.

باید بودجه‌های عمومی برای صداوسیما تعریف شود

این کارشناس فضای مجازی درباره برخی تبلیغات تلویزیونی گفت: پیش از این شاهد بودیم که روی پدیده شاندیز تبلیغات متعددی روی آنتن می‌رفت و بعد عده‌ای سرمایه‌شان از بین رفت. چیپس و پفک را تبلیغ کردند استفاده گسترده آن برخی را بیمار کرد و حالا در بحث این پیامک‌ها هم نارضایتی‌هایی بوجود آمد که خیلی به نفع رسانه‌ملی نیست. از طرفی حاصل آن آورده‌ای هم برای اقتصاد کشور ندارد؛ واقعاً این چرخه اپلیکیشن‌ها و پول کثیف در سینما و تلویزیون اقتصاد، فرهنگ و هنر را تحت‌الشعاع آسیب‌های خودش قرار می‌دهد.  سازمان صداوسیما نباید از این محل‌های درآمدی، ارتزاق کند و بودجه‌های عمومی باید به کمک این نهاد برود.

جای نظارت خالیست

وی خاطرنشان کرد: از عواض مردم به صداوسیما کمک کنند خیلی بهتر است تا این اتفاقات را در تلویزیون شاهد باشیم. شورای عالی فضای مجازی قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری انجام دهد تا این مشکلات هرچه زودتر برطرف شود. اگر با این دست‌فرمان پیش بروند هیچ امنیت اقتصادی و فرهنگی نخواهد ماند. بعضی از این شرکت‌ها و سامانه‌ها رانت‌های جدی دارند که باید نظارت جدی بر روی آن‌ها انجام شود. به نظرم باید این مطالبه‌گری‌ها را از سازمان صداوسیما و وزارت ارتباطات داشته باشیم تا پاسخگوی مخاطبین باشند.

صداوسیما احساس می‌کند از رقابت با ماهواره عقب‌افتاده است

مومن‌نسب تصریح کرد: ما به سینمای‌مان انتقاد داریم گیشه زده شده است فیلم‌های زرد بدون محتوا بفروشد. در مورد صداوسیما هم متأسفانه توده‌زده شده است؛ اینکه توده‌ای از مخاطبین جذب شوند جزو اصول دست‌اندرکاران امر قرار گرفته است. چون احساس می‌کنند در رقابت با شبکه‌های ماهواره‌ای عقب می‌افتند آن‌ها را الگوی خود می‌دانند. واقعاً اگر مردم بخواهند انتخاب کنند برنامه‌های اصل را برمی‌گزینند نه برنامه‌های فرع! چرا می‌خواهیم “من و تو” را در تلویزیون تکرار کنیم اینجا “من و تو” بیشتر دیده می‌شود.  امروز در بحث کپی‌کردن هم مدیران مقصرند چون به برنامه‌سازان و تهیه‌کنندگان می‌گویند شبیه به چه برنامه‌ای می‌خواهید کار بسازید؟ یا به تهیه‌کننده می‌گویند نصف یا کل هزینه برنامه را از اسپانسر بگیرید و تهیه‌کننده مجبور است آنتن‌فروشی کند و تبلیغات عجیب و غریبی بگیرد آن مبلغ بدست بیاید.

باز شدن پای اپلیکیشن‌ها به سریال‌های پرطرفدار

در جریان شروع و ساخت نسخه سینمایی «پایتخت» که البته به خاطر درگذشت خشایار الوند فعلاً برای عید نوروز آماده نخواهد شد موضوع حامیان مالی بوجود آمد. که البته پیش از این هم شاهد ساخت پروژه‌های پرطرفدار با حمایت اپلیکیشن‌ها و اسپانسرها بوده‌ایم. شاید باب این اتفاق را مهران مدیری با سریال «نقطه‌چین» به تلویزیون باز کرد و در ادامه برخی از کارها تحت‌الشعاع این تبلیغات گلدرشت قرار گرفتند. مصداق این گلدرشت بودن تبلیغات را بتوان در «پایتخت ۲» دید و یکی از این اپلیکیشن‌ها قصد داشت در «پایتخت ۶» و اسپیشال اپیزود «پایتخت» این اتفاق را تکرار کند. به همین‌خاطر در فضای مجازی نوشتند:  «اپلیکیشن‌ها با یک هزینه ۴ میلیاردی حامی مالی پروژه شب عید «پایتخت» شده است و اینکه دیگر سازمان اوج تن به همکاری با سازندگان «پایتخت» نمی‌دهد». خبرنگاربا پیگیری‌هایی که انجام داد یکی از دست‌اندرکاران مهم پروژه «پایتخت» شب عید در این باره توضیح داد: «اسپانسر نداریم، اپلیکیشن‌ها هم هیچ دخالتی ندارد. ما با خود تلویزیون کار می‌کنیم و تلویزیون سفارش ساخت این پروژه را داده است. هیچ اسپانسری در کار امسال ما وجود ندارد و این را هم بدانید آنها محض رضای خدا کاری انجام نمی‌دهد و مطمئن باشید اگر به عنوان حامی مالی «پایتخت» بودند همه می‌دانستند و همه‌جا اطلاع‌رسانی شده بود.

مسئولین پاسخ درستی ندادند

پیگیری‌ها از مسئولین ذیربط نتیجه‌ای نداد چرا که عمدتاً نخواستند در رابطه با اپلیکیشن‌ها واکنشی داشته باشند. تنها سیدابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورایعالی فضای مجازی به جمله‌ای کوتاه بسنده کرد و گفت: درباره اتفاق مسابقه «برنده باش» که یک مقداری مورد توجه قرار گرفته در حال بررسی هستیم، اگر نیاز به سیاستگذاری داشته باشد حتماً شورایعالی فضای مجازی ورود خواهد کرد. منتظر نتیجه بررسی‌ها و گزارش مبسوط مسابقه «برنده‌باش» هستیم؛ در موضوع پیامک‌های مشکوک ورودی نداشتیم.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لوگو موشن فیلم سینمایی «زندانی‌ها» رونمایی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: لوگو موشن فیلم سینمایی «زندانی‌ها» تازه‌ترین ساخته مسعود ده‌نمکی رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «زندانی‌ها» از گزینه‌هایِ جدّی اکران نوروزی است.

این فیلم داستان دانشجوی جوانی است که قصد دارد برای پایان‌نامه‌اش روی تعدادی زندانی‌ تحقیق کند.

هدایت هاشمی، هومن برق نورد، بهنام تشکر، برزو ارجمند، بهاره افشاری، بهنوش بختیاری، اصغر نقی‌زاده و امیر نوری از جمله بازیگران فیلم سینمایی «زندانی‌ها» هستند.

عوامل دیگر این فیلم عبارتند از تهیه‌کننده و کارگردان: مسعود ده نمکی، مجری طرح: علیرضا نجف‌زاده، مدیر تولید: امیر ابراهیمی، مدیر فیلمبرداری: فرشاد گل‌سفیدی، تدوین: خشایار موحدیان، طراح صحنه و لباس: بهزاد جعفری، طراح گریم: شهرام خلج، صدابردار: فرشید احمدی، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: امید جزینی، مشاور رسانه‌ای: امید سهرابی، جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان، جلوه‌های ویژه بصری: سعید خلیلی، عکاس: حسن شجاعی، مدیر تدارکات: جواد قاسمی، محصول مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه‌ای اوج.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آئین نخستین سالگرد درگذشت «همایون شهنواز» برگزار شد / یک خیابان، فیلم و کتاب برای خالق «دلیران تنگستان» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نخستین‌ سال درگذشت زنده‌یاد همایون شهنواز در حالی برگزار شد که یک خیابان در تهران به نام این کارگردان اختصاص یافت و یک فیلم مستند و کتاب درباره او، رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم نخستین سال درگذشت زنده یاد همایون شهنواز کارگردان سینما، عصر پنجشنبه ۱۶ اسفندماه در سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد.

فاصله اندک بین مرگ و زندگی

در ابتدای این مراسم که با حضور جمعی از مدیران شهری، سینماگران، خانواده و دوستان زنده‌یاد همایون شهنواز برگزار شد، شهباز شهنواز برادر همایون شهنواز) پشت تریبون قرار گرفت و ضمن قدردانی از حضور مهمانان در این مراسم گفت: قبل از هر چیزی وظیفه خودم می‌دانم در این مقطع از کسانی تشکر کنم که در این یک سال سنگ تمام گذاشتند و کمک کردند تا نام همایون بزرگ بماند همچنین از محمدجواد حق‌شناس که به عنوان یک برادر ما را همراهی کرد و محمد ولی‌زاده که کتابی درباره برادرم نوشت تا همایون بیشتر شناخته شود، سپاسگزارم.

وی در ادامه از شهرام اسدی برای تهیه فیلم مستند «آن همایون هنر» تشکر کرد و افزود: آقای حسن‌زاده سردیسی برای همایون ساخته که بسیار زیباست هرچند او همایون را ندیده بود، ولی ساخته او بسیار ارزشمند و خوب است.

شهنواز بیان کرد: مرگ حق است و هرکسی به نحوی از میان ما می‌رود ولی متأسفانه حادثه زمانی بسیار ناگوار و دردناک می‌شود که انتظارش را نداشته باشیم. جریان فوت همایون این چنین بود که او ابتدا در منزل پدری‌مان متوجه نمی‌شود گاز در خانه جمع شده و سپس با کشیدن کبریت باعث انفجار می‌شود. حتی او در ابتدا تصور نمی‌کرد حادثه زیاد سخت باشد اما ۹ روز بعد از حادثه، از میان ما رفت که این نشان می‌دهد فاصله مرگ تا زندگی بسیار کم است.

شهنواز اظهار کرد: هرچند به دلایلی به نوشته‌های او اجازه ساخت ندادند اما او آدمی بود که اصول را زیرپا نمی‌گذاشت، با این وجود صدا و سیما ۳۹ سال حقوق او را نداد. ضمن اینکه گاهی از او می‌خواستند با رأی خودشان فیلمی درباره مصدق و دکتر فاطمی بسازد اما او تن به این کارها نداد.

همایون شهنواز عاشق مردم و ایران بود

در ادامه پوران درخشنده کارگردان سینما به عنوان سخنران دوم این مراسم، مقابل مهمانان قرار گرفت و بیان کرد: بسیار متاسف هستم که یک همکار و دوست عزیز را از دست دادم. او به معنای واقعی عاشق بود به طوری که وقتی طرحی را می‌نوشت آنچنان با اشتیاق از طرحش تعریف می‌کرد که آن فیلم در ذهن ما ساخته می‌شد. همایون شهنواز مردم و زمان خود را به خوبی می‌شناخت و عاشق ایران بود. به یاد دارم در بیمارستان می‌گفت داستانش را تمام می‌کند و مدام امیدوار بود در حالی که ۸۵ درصد سوختگی داشت. همایون عاشق زندگی و مردم بود و دوست نداشت بیکار باشد. هرچند او از کشور رفته بود اما با زحمت به ایران آمده بود و دوست داشت در ایران فیلم بسازد.

این کارگردان اظهار کرد: سریال «دلیران تنگستان» ۱۷ بار بعد از انقلاب از تلویزیون پخش شد اما باز هم به او اجازه کار نمی‌دادند از سوی دیگر حتی نام او را از تیتراژ سریال حذف کرده بودند.

درخشنده در پایان سخنان خود گفت: ما به امید دیده شدن آثارمان توسط مردم زنده‌ایم از سوی دیگر خوشحالم که امروز برای اولین بار خیابانی به نام کارگردان نامگذاری و سردیسی از او ساخته شد. خوشحالم که کسانی وجود دارند که به فکر هنرمندان هستند.

برخی تنها با یک اثر ماندگار می‌شوند

سپس منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: من این شانس را داشتم که در فیلم آقای اسدی درباره همایون شهنواز صحبت کنم. زمانی که من وارد رادیو و تلویزیون شدم سال‌ها قبل‌تر از من، همایون در تلویزیون حضور داشت ولی جالب‌تر اینکه زمانی که از رادیو و تلویزیون بیرون آمدم او مدت‌ها قبل از این سازمان خارج شده بود.

وی افزود: آنچه که همه ما به آن اعتقاد داریم این است که هنر و هنرمند ماندگار است. گاهی وقتی می‌شنوم که می‌گویند همایون نتوانست کارهای مورد علاقه‌اش را انجام دهد و من می‌گویم خیلی از ماها نمی‌توانیم همه کارهای مورد پسندمان را انجام دهیم اما اگر یک کار ماندگار انجام دهیم، جای خوشحالی دارد.

در ادامه لادن طاهری سرپرست موزه سینمای ایران در سخنانی کوتاه اظهار کرد: مهم نیست برخی از هنرمندان چند فیلم ساخته‌اند چراکه امثال همایون شهنواز بعد از فوتشان هم تأثیرگذار هستند. در همین رابطه می‌بینیم که یک خیابان را برای او نامگذاری کردند. همه این‌ها از برکت وجود هنرمندی است که در کنار مردم بود و مردم را فراموش نکرد.

ساخت سالی یک سردیس برای بزرگان سینما

سپس رضا حسن‌زاده مجسمه‌ساز و سازنده سردیس همایون شهنواز نیز روی صحنه آمد و گفت: خوشحالم از اینکه این اتفاق از طرف شورای شهر تهران رخ داد تا از هنرمندان به این شکل تجلیل شود.

وی افزود: به مدیرعامل خانه سینما، موزه سینما و شورای شهر اعلام می‌کنم که من سالی یک نیم تنه از بزرگان سینما را به این مجموعه هدیه می‌کنم که البته نیم تنه زنده‌یاد عباس کیارستمی آماده است.

برخی به واسطه همایون شهنواز ۲ بار زاده شدند

در ادامه این مراسم، محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: امروز برای سالگرد همایون شهنواز نیامدید بلکه برای بزرگداشت هنر، دانش، کرامت، اخلاق، ایران دوستی و … اینجا حضور پیدا کردید. همایون شهنواز حداقل در خلق یک اثر بزرگ تاریخ معاصر نقش به سزایی دارد با اینکه به تنگستان تعلق دارم ولی اینجا نمی‌توانم، اعتراف نکنم که رییس‌علی دلواری، خالو حسین دشتی و … ۲ بار زاده شدند؛ یک بار هنگامی که از مادر زاده شدند و یک بار زمانی که «دلیران تنگستان» روی صفحه‌های تلویزیونی متولد شد و اینجا باز باید اعتراف کنم که تولد دوم از اولی ماناتر بود.

وی ادامه داد: رییس‌علی دلواری رئیسی در دلوار بود و این همایون شهنواز بود که او را مظهر دلیران تنگستان کرد و این البته ویژگی هنر سینماست؛ هنری که باید قدر ببیند، بر صدر بنشیند و باید محترم شمرده شود. سینما در واقع نتیجه و خلاصه تمام هنرهای موجود قبل از خود است برای مثال تئاتر، موسیقی، داستان نویسی، ادبیات و … را در سینما به کمال مشاهده می‌کنیم همه این هنرها وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند تبدیل به یک صنعت و همه این‌ها سینما می‌شوند. سینماست که می‌تواند تصویری دقیق درست و شایسته‌تر از گذشته را به آیندگان نشان دهد و پلی بین گذشتگان و آیندگان و مانع از فروپاشی یک تمدن باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران عنوان کرد: بزرگان ما کارنامه ایرانِ فرهنگی هستند. امروز سینمای ایران برگ زرینی برای نام ایران و موجبات اهتزاز پرچم ایران را بر بلندای تاریخ فراهم کرده بنابراین چقدر شایسته است که تهران به عنوان پایتخت شرق شناخته شود.

حق‌شناس افزود: شورای شهر کاری نکرده است اگر یکی از خیابان‌ها را به نام یک کارگردان گذاشته و سردیسی برای کسی تهیه کرده که عمر خود را برای معرفی تاریخ ایرانی گذاشته است. ما شرمنده ایم که چرا نمی‌توانیم کارهای بزرگ‌تری انجام دهیم. این درد را به کجا ببریم که همایون پنجاه سال برای فرهنگ این کشور کار کرد ولی حتی حقوق او را نپرداختند و جزو اخراجی‌های تلویزیون بود، از همین رو بابت این امر سر ما پایین است. من به مسئول این بخش هم گفتم که این یک پارادوکس است که نام کسی که سریالش ۱۷ بار از تلویزیون پخش شد، از تیتراژ اثرش حذف شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران توضیح داد: امیدوارم چنین آثاری بیشتر در شهر ما دیده شود و چشم‌ها تنها برج‌های بلند را نبینند و ما از تسلط آهن و بتن رهایی پیدا کنیم و شهرمان بیشتر نفس بکشد.

در بخش دیگر از این مراسم با حضور پوران درخشنده، مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران، شاهناز شهنوازی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، منوچهر شاهسواری، شهرام اسدی کارگردان و … از کتاب «روزگار همایون» نوشته محمد ولی‌زاده رونمایی شد.

ساخت فیلم «آن همایون هنر» برای ادای دین

در ادامه شهرام اسدی کارگردان فیلم «آن همایون هنر» (مستندی درباره همایون شهنواز) پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: ۶ ماه قبل از اینکه همایون شهنواز ما را ترک کند از من خواست تا با هم روی فیلمنامه او کار کنیم که این چند ماه دریچه تازه‌ای بود تا او را بشناسم از همین رو من در این مدت بسیار از او آموختم اما متأسفانه این رابطه طولانی نشد و ما او را از دست دادیم بنابراین من این فیلم را برای ادای دین به این دوستی و آموختن‌ها ساختم.

در پایان این مراسم فیلم مستند «آن همایون هنر» برای حضار به نمایش درآمد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آقای مشایخی! آنکه خودکشی کرد، شما بودی؛ نه تختی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین قدیانی، روزنامه نگار با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرامش به سخنان جمشید مشایخی درباره خودکشی جهان‌پهلوان‌تختی واکنش نشان داد.

به گزارش سینماپرس؛ این روزنامه نگار نوشت:

صاحب این قلم، احترام به موسفیدان را همواره بر خود واجب دانسته، به‌خصوص اگر هنری- ولو نازل- داشته باشند! مخاطبان نوشته‌های من شاهدند که با وجود آن اظهارنظر متوهمانه در ایام انتخابات، هرگز چیزی علیه جمشید مشایخی ننوشته‌ام! اما سخنان این بازیگر قدیمی و البته نه‌چندان قابل درباره‌ی چند و چون و کم و کیف مرگ مرحوم غلام‌رضا تختی، باعث شد- به شرحی که می‌خوانید!- سکوتم را بشکنم!

ناگفته پیداست که “اسطوره‌زدایی” یا “زایش اسطوره‌های دروغین”  تاریخ و فرهنگ یک کشور را مبتلا به بلا می‌کند! مع‌الاسف بعضی‌ها به بهانه‌ی واقع‌گویی، بنا می‌کنند به تخریب اسطوره‌ها و رجال و بزرگان و نام‌آورانی از قبیل تختی یا حتی جلال و شریعتی در ساحتی دیگر! الغرض! مضحک است و بلکه بسیار مضحک است مرگ این ۳ تن را طبیعی خواندن! تختی را بگوییم؛ خودکشی کرد، چون با همسرش نمی‌ساخت! و جلال را بگوییم؛ مُرد، چون جوشی بود و بی‌قرار! و شریعتی را بگوییم؛ سکته کرد، چون زیاد سیگار می‌کشید! هیهات! خون تختی و جلال و شریعتی و دیگرانی دیگر، الی‌الابد بر گردن رژیم جلاد و عاری از مهر پهلوی است! حالا یا مستقیم یا با واسطه! شگفتا! در نظام جمهوری اسلامی، پشه‌ای هم اگر می‌میرد، حتما کار حکومت است لیکن تقلیل مرگ شهادت‌گونه‌ی تختی و جلال و شریعتی و الی‌آخر، جملگی به عوامل شخصی یا خانوادگی یا طبیعی!

آقای مشایخی! اجازه بدهید مادام که نثر مطهر و زلال جلال درباره‌ی قتل مشکوک تختی هست، هرگز دل به اباطیل شما و شماها نسپریم! بگذریم که آنکه خودش را و فی‌الواقع آبرویش را به ثمن بخس کشت، خود شما بودی؛ نه جهان‌پهلوان‌تختی! آری! شما هنر را به سخیف‌ترین شکل ممکن قربانی سیاست کردید و در نهایت توهم، ابراز داشتید که “اگر روحانی رئیس‌جمهور نشود، از  ایران می‌روم!” آنهم کدام روحانی! همانا شیخ‌حسن! کاش اقلا شرط روی خاتمی می‌بستید که ۲ تا رمان در عمرش خوانده لابد! به شما برنخورد؛ اما به نظر می‌رسد نه در گذر عمر و گذران روزگار که تنها از جهت گریم، مو و محاسن را سپید کرده‌اید! حق آن است که عوض سخن درباره‌ی مرگ تختی دمی تدبر در زندگی خود کنید که چطور شد فریب یک کلید را خوردید، با این همه ادعا؟! و عجبا! الساعه به جای عذرخواهی بابت آن تبلیغ مشکوک، لگد به بخت و تخت تختی می‌زنید! همان مرد که مردم‌داری‌اش شوآف نبود، برخلاف شمار قابل توجهی از هم‌کیشان و هم‌کاران بی‌دین و بی‌وجدان و بی‌وطن شما! تختی هر چه بود، آبرو و شرفش را نکشت…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رئیس ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت شهید آوینی منصوب شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دکتر سید محمد یاشارنادری طی حکمی محمد حبیبی را به سمت رئیس ستاد برگزاری مراسم شهید سید مرتضی آوینی منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس؛ سیدمحمد یاشارنادری مدیر بنیاد فرهنگی روایت فتح در حکمی محمد حبیبی را به عنوان رئیس ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت شهید سیدمرتضی آوینی منصوب کرد.

در قسمتی از این حکم آمده است: نظر به تعهد، تخصص، سوابق و حضور مستمر و تأثیرگذار جنابعالی در حوزه هنر انقلاب اسلامی و هنر متعهد، به موجب این حکم جنابعالی را به سمت «رئیس ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت شهید سیدمرتضی آوینی» منصوب می‌کنم.

امید است با استعانت از خداوند متعال نصب العین قرار دادن تقوا و فرامین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های موجود، در بیست‌وششمین سالگرد شهادت آن شهید بزرگوار، بتوانید در جهت نشر فرهنگ عظیم عاشورایی مبتنی بر تفکر ایثار و شهادت، گام‌های موثری بردارید و با بهره‌گیری از هنرمندان متعهد و مجرب و با عنایت و مساعدت همه دلسوزان فرهنگ و هنر متعالی، شاهد تحقق اهداف والای هنر متعهد باشیم.

از سوابق محمد حبیبی می‌توان به مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس، مدیر گروه هنرهای نمایشی روایت فتح، معاون هماهنگ کننده بنیاد فرهنگی روایت فتح و همچنین سرپرستی بنیاد فرهنگی روایت فتح اشاره کرد.

مراسم بزرگداشت بیست‌وششمین سالروز شهادت شهید اهل قلم سیدمرتضی آوینی (رحمه الله) ۲۰ فروردین از سوی بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نامزدهای کمیسیون پویانمایی جشنواره «جام جم» معرفی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نامزدهای دریافت جایزه کمیسیون پویانمایی، با انتخاب هیات داوران این کمیسیون مشخص شدند.

به گزارش سینماپرس، اسامی نامزد‌های کمیسیون پویانمایی جشنواره تلویزیونی جام جم به شرح زیر است:

نامزد‌های بهترین تهیه کننده مجموعه و سریال

«ناز بالش»

«موزه ۲»

«تندر ـ. یوز ایرانی»

«مثل نامه»

نامزد‌های بهترین کارگردان مجموعه و سریال

«پند پارسی»

«جوانمردان»

«این جوری بهتره»

«ناز بالش»

نامزد‌های بهترین تهیه کننده میان برنامه و کلیپ موزیکال

«ترافیک از این مدلش»

«گزارش‌های اوتی»

«بازی کنیم بخندیم»

«تیتراژ آفتاب»

«باران»

«بامداد»

نامزد‌های بهترین انیمیت مجموعه و سریال

«ناز بالش»

موزه ۲»

«تندر ـ. یوز ایرانی»

«این جوری بهتره»

نامزد‌های بهترین طراحی شخصیت مجموعه و سریال

«تندر ـ. یوز ایرانی»

«جوانمردان»

«نقاش کوچولو ۲»

«ناز بالش»

نامزد‌های بهترین فضا سازی مجموعه و سریال

«جوانمردان»

«موزه ۲»

«نقاش کوچولو ۲»

«تندر ـ. یوز ایرانی»

نامزد‌های بهترین موسیقی مجموعه و سریال

«ناز بالش»

«مثل نامه»

«موزه ۲»

«جوانمردان»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هفت شهر عشق»، پایانی بر تئاترهای لاکچری!!؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

تسنیم: نمایش «هفت شهر عشق» با اینکه با جنجال‌ها و هیاهوهایی در فضای مجازی کارش را شروع کرد؛ اما شواهد نشان می‌دهد این نمایش توانایی فروش ۲۵۰۰ صندلی هتل اسپیناس پالاس را ندارد.

این روزها هتل اسپیناس پالاس، در بلندترین نقطه سعادت‌آباد، میزبان دومین نمایش خود است، نمایشی که با جنجال آمد؛ ولی گویا باد نمایش خیلی زود می‌خوابد. نمایشی که در سال ۲۵۰۰ نفره اسپیناس پالاس به سختی می‌تواند ۲۰۰ بلیت بفروشد. نمایشی که طبق اسناد موجود نزدیک به ۵میلیارد تومان هزینه تولیدش شده است؛ اما در گیشه شکست سنگینی می‌خورد.

داستان تولید این نمایش سردرازی دارد که به زودی با جزییات کامل منتشر خواهد شد؛ اما ماجرای امروز «هفت شهر عشق» نشان از وضعیت افول تئاترهای لاکچری است. نمایش «هفت شهر عشق» ابتدا با نام‌هایی چون مریلا زارعی و محمدرضا فروتن تبلیغات خود را آغاز کرد؛ اما در نهایت از تیم اولیه نسیم ادبی باقی می‌ماند و گوهر خیراندیش و ریحانه پارسا جایگزین دیگر بازیگران می‌شوند. هر چند تیم اولیه بازیگری، چهره‌های سینمایی بدون داشتن کارنامه موفق در تئاتر بودند؛ اما تیم دوم نشان از وضعیت مشوش گروه و رسیدن به مخاطبان تلویزیونی و سلبریتی‌پرست داشت. رسیدن از خواننده‌ای چون استاد قره‌باغی به روزبه نعمت‌الهی وضعیت را بیش از پیش روشن می‌کند.

با این حال نمایش نمی‌فروشد. وضعیت فروش نمایش بسیار جالب است. نمایش در حالی که تا روز سه‌شنبه اجرا می‌شود ناگهان اجرایش متوقف می‌شود و در نهایت برای یک اجرا در ۲۰اسفند بلیت‌فروشی می‌کند. از وضعیت فروش بلیت‌ها در سایت فروش مشخص است استقبالی از نمایش نشده است. وجود ردیف‌های کاملاً فروخته شده با وجود صندلی‌های آزاد بهتر، نشان می‌دهد گروه شخصاً اقدام به خرید بلیت گروهی کرده‌اند. همچنین تبلیغاتی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد بلیت نمایش را با تخفیف بالا به نهادها و ارگان‌ها می‌فروشند.

وضعیت زمانی بغرنج می‌شود که در شب اول اجرا، گروه اقدام به اخراج شهروز دل‌افکار، بازیگر نمایش می‌کند و اکنون خبرها نشان می‌دهد تیم تولید تصمیم به یک انتحار می‌گیرد. محمدامین کریم‌پور، واینر اینستاگرامی یک شبه وارد نمایش می‌شود. کریم‌پورکه در حساب اینستاگرامی خود نزدیک به ۳میلیون و نیم دنبال‌کننده دارد، در یک پیام اینستاگرامی خبر بازی در این نمایش داده است. تصور کنید شخصیتی که هیچ سنخیتی در تئاتر نداشته و صرفاً با ویدئوهای معمولی و اساساً در قالب سطحی به شهرت رسیده است، سر از یک پروژه ۵ میلیاردی درمی‌آورد. با این حال حضور اکبرپور کمکی به فروش نمایش نمی‌کند. این در حالی است که ویدئو تبلیغاتی کریم‌پور نزدیک به ۸۰۰هزار بار دیده شده است؛ اما فروش این نمایش متأثر از حضور این چهره اینستاگرامی رشدی نمی‌کند.

جالب‌تر اینکه نام کریم‌پور هنوز به فهرست بازیگران نمایش اضافه نشده است؛ اما ویدئوی منتشر شده نشان می‌دهد او پشت‌صحنه نمایش حضور داشته است. حال این پرسش مطرح می‌شود که چگونه یک نمایش با ۵میلیارد هزینه می‌تواند با یک شب تمرین، یک نابازیگر را به مجموعه خود اضافه کند. اگرچه شواهد نشان می‌دهد متن این نمایش نیز در یک شب نگاشته شده است و اساساً این نمایش در یک فرایند طولانی تولید نشده است.

وضعیت بد این نمایش لاکچری زمانی عود می‌کند که بلیت این نمایش در قیمت هم سیر نزولی داشته است. به عبارتی با کاهش قیمت تیم تولید قصد جذب مخاطب کرده؛ اما این ترفند نیز راه به جایی نبرده است.

پیشتر تسنیم درباره ورود یک شبه برخی شخصیت‌ها به تئاتر هشدار داده بود و شهرام کرمی نیز از تدوین آیین‌نامه‌ای برای نظارت بیشتر بر تولید آثار نمایشی و مشروعیت دادن به تولیدکنندگان تئاتر گفته بود؛ اما این مهم هنوز عملی نشده است. همانطور که در حوزه قیمت‌گذاری نیز قرار بر آن بود شورایی در اداره کل هنرهای نمایشی تشکیل شود؛ اما با گذشت شش ماه هیچ اتفاقی رخ نداده است.

با این رویه اما به نظر می‌رسد عصرکوتاه نمایش‌های لاکچری رو به افول است و شاید برخی بمب‌های نمایشی شرایط را دگرگون کنند. برای مثال امیدرضا سپهری، کارگردان ناموفق تئاتر که پیشتر در نمایش «داستان یک عذرخواهی امانوئل» هنوز موفق به پرداخت بدهی عوامل خود نشده است، قصد دارد با تهیه‌کنندگی مریم نراقی و سرمایه‌گذاری محمد معتمد، موزیکال «عروس مردگان» را در هتل اسپیناس پالاس روی صحنه برد. برای اجرای این نمایش از نام‌هایی چون نیکی کریمی، مهناز افشار، بهرام رادان و پژمان جمشیدی یاد شده است؛ اما تجربه نشان داده است در صورت موفق نبودن نمایش در حوزه اجرایی مخاطب نمایش پس از یک جهش ابتدایی با افت شدید در مخاطب روبه‌رو می‌شود.

چنانچه شواهد نشان می‌دهد «بینوایان» حسین پارسایی در هتل اسپیناس پالاس تنها موفق به جبران هزینه‌های تولید خود شده است و هیچ سود مناسبی به سرمایه‌گذار آن،  صادق رنج‌کشان تزریق نکرده است. این در حالی بوده که نمایش «اولیورتویست» با سرمایه‌گذاری اولیه نزدیک به ۲میلیارد، نزدیک به ۱۰ میلیارد بازگشت مالی داشته است.

حال باید دید روند فروش منفی «هفت شهر عشق» و شکل تولید فست‌فودی آن منجر به غروب خورشید نه چندان داغ تئاتر به اصطلاح لاکچری می‌شود یا خیر. هر چند این عبارت لاکچری نیز محل جدال و بحث است که در آینده بدان خواهیم پرداخت. اما مسئله مهم این است که با چنین شرایط تولیدی آیا گروه‌هایی چون «هفت شهر عشق» در اثر هنری خود کم‌فروشی نمی‌کنند؟ آیا آنان نسبت به بهایی دریافتی از مخاطب، کالای هنری با همان ارزش تحویل می‌دهند؟ آیا مخاطب ایرانی تئاترهایی از این دست به یک نوع سخت‌گیری در انتخاب رسیده است؟ و در نهایت آیا گیشه تئاتر در سال ۹۸ متأثر از این وضعیت، با یک فاجعه فروش روبه‌رو می‌شود؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مراسم یادبود هنرمندان درگذشته سال ۹۷ برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم گرامیداشت یاد هنرمندان درگذشته سال ۹۷ و رونمایی از کتاب «آئین چراغ، خاموشی نیست» با حضور شهردار تهران و جمعی از هنرمندان پیشکسوت برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم یادبود هنرمندان درگذشته سال ۱۳۹۷ با عنوان «آئین چراغ، خاموشی نیست» شب گذشته ۱۶ اسفند ماه با حضور چهره‌های مختلف فرهنگی و هنری و با حضور پیروز حناچی شهردار تهران در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، در ابتدای این مراسم گفت: امسال هفتمین دوره برگزاری مراسم «آئین چراغ، خاموشی نیست» و حداقل ادای احترام و دین نسبت به هنرمندان فقید و خانواده‌های آنها است.

وی افزود: عنوان «آئین چراغ، خاموشی نیست» یکی از دیالوگ‌های ماندگار زنده یاد علی حاتمی است. تا اول اسفند سال جاری ۱۱۹ تن از هنرمندان ایران به دیار باقی شتافتند و با رفتنشان اندوهی بر دل ما به جای گذاشتند. هر چند که هنرمندان همواره با آثاری که از خود به جا گذاشته‌اند ماندگار هستند. از این هنرمندان ۲۴ نفر در رشته ادبیات و شعر، ۲۳ نفر در حوزه هنرهای تجسمی، ۴ نفر تئاتر، ۱۲ نفر به صورت تخصصی در سازمان صدا و سیما اشتغال داشته اند؛ از جمله در زمینه دوبله، ۲۵ نفر در حوزه سینما، ۲۹ نفر موسیقی و ۲ نفر در زمینه هنرهای آئینی و سنتی فعالیت داشتند.

مدیرعامل خانه هنرمندان در ادامه با اشاره به هنرمندانی چون داریوش شایگان، ناصر ایرانی، عزت‌الله انتظامی، محمد دبیرسیاقی، سلیم نیساری، احسان یارشاطر، محسن وزیری، عباس عطار، احمدرضا دالوند، ضیاالدین دری، صدرالدین شجره، بهرام زند و حسین عرفانی گفت: وقتی این نام‌ها در کنار هم ردیف می‌شوند، ما در می‌یابیم که چه مفاخر بزرگی را از دست داده‌ایم و فقدانشان جبران ناپذیر است.

وی ضمن یادبود عزت الله انتظامی بیان کرد: ناصر ملک مطیعی، یدالله صمدی، حسین محب اهری، ناصر چشم آذر و فرهاد گرگین پور دیگر عزیزان کوچ کرده در سال جاری بودند.

رجبی معمار صحبت‌های خود را این گونه پایان داد: کتاب مرگ و رحلت گشوده است، چند روز قبل و پس از پایان نگارش ما خشایار الوند هنرمند طناز و امروز خانم لیلیت تریان که از او به عنوان مادر مجسمه‌سازی ایران یاد می‌شود، درگذشتند. نام و یادشان گرامی باد.

پیروز حناچی شهردار تهران، ابراهیم حقیقی رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران، حجت الله صیدی مدیرعامل بانک صادرات، مجید انتظامی، ایرج راد عضو شورای عالی خانه هنرمندان ایران، نگار نادری پور مدیر مسئول انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران، محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل پیشین خانه سینما، شیرین احمدلو همسر ناصر چشم‌آذر، محمد سریر مشاور خانه هنرمندان و رئیس پیشین شورای عالی خانه هنرمندان و فرزاد فرجی رئیس انجمن هنرمندان سفالگر ایران در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداختند.

در بخش‌های مختلف مراسم نماهنگی از هنرمندان درگذشته سال ۱۳۹۷ پخش شد.

اجرای زنده موسیقی توسط گروه موسیقی «مدار» توسط پرهام علیزاده خواننده، آرش اسکندرلو آهنگساز و نوازنده و بهرنگ معتمدی نوازنده از دیگر برنامه‌های جانبی مراسم «آئین چراغ، خاموشی نیست» بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«قلعه عشق» رونمایی شد/ محصول مشترک ایران و آذربایجان+عکس – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: افتتاحیه فیلم «قلعه عشق» تولید مشترک سینمای ایران و جمهوری آذربایجان در باکو برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «قلعه عشق» به کارگردانی الهام قاسم اف و تهیه کنندگی امیرشهاب رضویان، با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و سرمایه‌گذاری مشترک ایران و جمهوری آذربایجان که تیرماه سال جاری همزمان با سفر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جمهوری آذربایجان کلید خورده بود، طی مراسمی رونمایی شد.

مراسم فرش قرمز و آغاز اکران فیلم «قلعه عشق» در آذربایجان با حضور عوامل ایرانی و امیر شهاب رضویان تهیه کننده ایرانی فیلم، رائد فریدزاده معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی و اصغر فارسی رایزن فرهنگی ایران در مرکز سینمایی نظامی شهر باکو برگزار شد. همچنین این فیلم در سینماهای باکو، گنجه و لنکران اکران می‌شود.

در آغاز این مراسم الهام قاسم اف کارگردان آذربایجانی این فیلم با سپاس از حمایت و مشارکت ایران در این پروژه، تولید فیلم «قلعه عشق» را گامی مهم در تعمیق روابط ۲ کشور برشمرد و ابراز امیدواری کرد که اکران این فیلم در آذربایجان و ایران فصل تازه‌ای از همکاری‌های مشترک سینمایی را رقم بزند و مسیر تولید مشترک را هموارتر سازد.

عوامل ایرانی فیلم «های ولتاژ» عبارتند از تهیه کننده: امیرشهاب رضویان، مجری طرح: بابک شیرین صفت، مدیر فیلمبرداری: مهدی پریزاد، فیلمنامه‌نویس: مشترک: بابک شیرین، مدیر تولید: مجید فردی انور، صدابردار: مرتضی نجف‌لو، طراح گریم: حمید یوسف، طراح صحنه و لباس: روزبه جعفرزاده، دستیار یک و برنامه‌ریز: حمید عزیزی، دستیار صدا: امیر رضا قلی‌زاده، مجری گریم: مریم رخام، دستیار گریم: نگار شیرین صفت، دستیاران فیلمبردار: فرزاد نه‌کاخ، غفور شیرین‌صفت و امیر ساکی، دستیاران صحنه و لباس: ساسان رونق و ریحانه محمدوف و بازیگر ایرانی: رضا ناجی.

همچنین از چهره‌های بازیگری جمهوری آذربایجان، علم‌الدین جعفروف، چناره ملک‌زاده، ضیا آقا و کماله پیریوا در فیلم بازی می‌کنند و کارگردان فیلم الهام قاسموف چهره شناخته شده رسانه‌ای و فیلمساز جمهوری آذربایجان است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی نخستین داوران جشنواره تئاتر بانو – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داوران نخستین جشنواره تئاتر «بانو» معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، داوران نخستین جشنواره تئاتر «بانو» که توسط کمپانی هنرهای نمایشی و سینمایی اردیبهشت (نخستین واحد فناور کشور در حوزه هنرهای اجرایی، نمایشی و سینمایی) در اسفند سال جاری برگزار می‌شود، معرفی شدند.

به مناسبت روز زن، کمپانی هنرهای نمایشی و سینمایی اردیبهشت قصد دارد جشنواره تئاتر «بانو» را با محوریت زن و نقش اجتماعی او برگزار کند. این کمپانی از همین رو چندی پیش فراخوانی برای دعوت گروه‌های نمایشی منتشر کرده بود تا در ۲ بخش نمایشنامه‌نویسی (تألیف و ترجمه) و اجرا (اجرای صحنه‌ای و فیلم تئاتر) اقدام به برگزاری جشنواره کند.

بهرام ابراهیمی، لیلی رشیدی، آبتین گلکار، آزاده گنجه و اسماعیل نجار داورهای نخستین دوره این جشنواره خواهند بود.

این جشنواره قرار است بیستم اسفندماه در تالار مولوی برگزار شود و دبیری این رویداد با علی روئین است.

مشاهده خبر از سایت منبع