X

بایگانی اسفند 21, 1397

دفتر سینمایی

ویژه برنامه‌های نوروزی شبکه امید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ویژه برنامه‌های شبکه امید از ۲۹ اسفند تا ۱۷ فروردین با آیتم‌های شاد و سرگرم کننده روی آنتن این شبکه پخش خواهد شد.

به گزارش سینماپرس؛ برنامه جهان ورزش با آیتم‌های مختلف و با حضور قهرمانان فدراسیون‌ها و رشته‌های مختلف ورزشی و تقویم ورزشی نوجوانان و جوانان در سال گذشته، مستندهای ویژه و خاص ورزشی درباره ستارگان فوتبال و دیگر رشته‌ها، پخش تصاویر سرگرم کننده و خنده دار حوادث ورزشی و همچنین آیتم نبرد ربات‌های خارجی با تهیه کنندگی حسین اسماعیلی و اجرای مهدی واعظی و هادی خضاب هر روز از اول فروردین در ۱۷ قسمت ۷۵ دقیقه‌ای پخش خواهد شد.

ویژه برنامه نبرد ربات‌ها نیز در ایام نوروز با پخش مسابقه بین ربات‌های جنگجو در شهر کرمان برگزار می‌شود. هدف از این برنامه نشان دادن توانمندی‌های نوجوانان در ساخت ربات‌های جنگی و استفاده آنان از علم و فناوری‌های نوین در ۳۲ گروه حذفی و در دو رشته کلاس ربات‌های ۳۰ و ۶۰ کیلوگرم با تهیه کنندگی غلامرضا بختیاری از ۲۹ اسفند در ۱۶ قسمت ۲۷ دقیقه‌ای هر روز برای علاقمندان پخش خواهد شد.

ویژه برنامه فوق العاده نیز معمول هر سال با تهیه کنندگی هومن ستوده و اجرای رامتین چیت سازان با پخش آیتم‌های مختلف سرگرم کننده، گفتگو با نوجوانان و غیره در ایام نوروز پخش خواهد شد.

پخش زنده مراسم اعتکاف نوجوانان در مساجد و گفتگو با آن‌ها از دیگر برنامه‌های این شبکه در روزهای پایانی اسفند ماه از شبکه امید پخش خواهد شد.

برنامه رسانش در ایام عید با پخش ۱۶ فیلم و انیمیشن‌ برتر سینمای جهان که برنده اسکار و یا نامزد اسکار در ۵ سال اخیر بوده اند ،با تهیه کنندگی محمود رضا منتظری و با اجرای سینا هوشمندی نژاد پخش می‌شود.

برنامه دفترچه خاطرات در روز ۱۲ فروردین به مناسبت روز جمهوری اسلامی با پخش آیتم های مختص این روز را با حضور دکتر محمدحسن قدیری ابیانه فعال سیاسی به تهیه کنندگی روح الله عبدالهی با اجرای نوجوانان پخش خواهد شد.

این شبکه در حوزه تامین با پخش برترین فیلم‌ و انیمیشن‌های سینمایی مختلف حوزه نوجوان که برای اولین بار از شبکه امید پخش می شود، اوقات خوشی را در ایام نوروز برای نوجوانان رقم خواهد زد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سود میلیاردی سینما در جیب کیست؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

فرهیختگان: فیلم‌های اکران نوروز قرار است بنا به گفته‌ای، از چهارشنبه این هفته روی پرده بروند که همین اتفاق، قطعا تعداد مخاطبان سینما در سال ۹۷ را با رشدی بسیار بالاتر نسبت به آمار سال ۹۶ قرار خواهد داد و حالا رقم فروش کل سینما در سال ۹۷ را به رقم افسانه‌ای ۲۵۰ میلیارد تومان نزدیک خواهد کرد.

سینمای ایران در سال جاری، حرکت سینوسی جذابی را پشت‌سر گذاشت. برخلاف سالیان گذشته‌اش، شهریور سردی را پشت‌سر گذاشت و درعوض، پاییز خیره‌کننده‌ای به‌لحاظ تعداد مخاطب و طبعا فروش گیشه داشت.

اگر رقم فروش کلی سینماها در سال گذشته، به مرز ۱۸۰ میلیارد تومان نزدیک شد و این، نوید بسیار خوبی برای نزدیک‌شدن به شاخصه‌های یک سینمای صنعتی بود باید بگوییم این رقم در سال جاری و تا هجدهم اسفند، به بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان رسیده است که البته تمام آن را نباید به پای بالا رفتن قیمت بلیت در سال جاری محدود کنیم چراکه تا همینجا، تعداد مخاطبان سینمای ایران، یک میلیون بیشتر از سال گذشته بوده‌اند.

به تمام اینها اضافه کنید که فیلم‌های اکران نوروز قرار است بنا به گفته‌ای، از چهارشنبه این هفته روی پرده بروند که همین اتفاق، قطعا تعداد مخاطبان سینما در سال ۹۷ را با رشدی بسیار بالاتر نسبت به آمار سال ۹۶ قرار خواهد داد و حالا رقم فروش کل سینما در سال ۹۷ را به رقم افسانه‌ای ۲۵۰ میلیارد تومان نزدیک خواهد کرد.

برای مشخص‌شدن ریزجزئیات آمار سینمای ایران در سال ۹۷، آن را در چهار دسته‌بندی مجزا مورد بررسی قرار داده‌ایم که در ادامه توجه شما را به مطالعه آن جلب می‌کنیم. با این توضیح که مبنای محاسبه در هریک از این جمع‌بندی‌ها، فروش مکانیزه سینماهای کل کشور بوده و طبعا سینماهایی در کشور وجود دارند که زیر نظر این سیستم قرار ندارند، ولی با درنظر نگرفتن آن تعداد سینماها، خدشه‌ای جدی به این آمار وارد نمی‌شود.

  میزان فروش ماهانه سینما در سال ۹۷

سینمای ایران، کار خود را در سال ۹۷ با یک اکران نوروزی رویایی آغاز کرد. بازه‌ای که در آن پنج فیلم توانستند خود را در میان ۱۰ فیلم پرفروش سال قرار دهند. به همین دلیل فروش فروردین امسال که رشد ۲۵ درصدی بلیت را به خود می‌دید، توانست ۴۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش کند. تعداد مخاطبان این ماه نیز کمی بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بودند.

در اردیبهشت امسال با اینکه تمام فیلم‌های اکران نوروز، روی پرده بودند و حتی برخی فیلم‌های تازه‌نفس مانند «تگزاس» در قالب اکران دوم نوروز به نمایش درآمدند، اما تعداد مخاطبان و فروش این ماه، افتی آشکار در قیاس با فروردین ماه داشت به‌گونه‌ای که رقم فروش سینماهای کشور در اردیبهشت امسال به ۲۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید و تعداد مخاطبان هم کمی کمتر از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بودند.

خرداد‌ماه، همواره به‌دلیل تعطیلی‌هایی که در خود دارد، ماه پایین‌آمدن آمارهای سینمایی است. در خرداد‌ماه امسال، ماه رمضان و تعطیلی‌های ایام ضربت و شهادت نیز مزید بر علت شد تا یک کاهش آشکار در این آمارها داشته باشیم به‌طوری که رقم فروش سینماها در این ماه به ۱۲ میلیارد و ۶۱۵ میلیون تومان تقلیل یافت و تعداد مخاطبان هم به یک میلیون و ۶۷۲ نفر رسید.

در تیر ماه، میزان فروش سینماها به بیش از ۲۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید و تعداد مخاطبان هم دو میلیون و ۳۶۰ هزار نفر بودند.

مرداد، پرفروش‌ترین اکران تابستان را در خود داشت؛ ماهی که با بیش از ۲۸ میلیارد تومان فروش، دومین ماه پرفروش سینماهای کشور پس از فروردین بود. تعداد مخاطبان سینما نیز در مرداد‌ماه داغ، بیش از سه میلیون و ۲۲۱ هزار نفر بودند.

شهریور اگرچه یکی از ماه‌های خوب سینمایی است اما به‌دلیل تلاقی این ماه با دهه اول محرم، استقبال چندان خوبی از فیلم‌ها صورت نگرفت. در شهریور امسال، سینماها تنها ۱۲ میلیارد و ۷۷۹ میلیون تومان فروختند و چیزی در حدود یک میلیون و ۴۴۱ هزار نفر به تماشای فیلم‌ها نشستند. آماری که تقریبا با خرداد‌ماه پر از تعطیلات برابری می‌کند. اما هر چه شهریور نفروخت، در مهر‌ماه، مخاطبان استقبال خوبی از سینماها به‌عمل آوردند به‌طوری که به‌رغم رسیدن سرمای زودرس و سونامی باران در کل کشور، فروش مهر سینماها، به بیش از ۲۰ میلیارد و ۷۶۴ میلیون تومان رسید. تعداد مخاطبان این ماه هم بیش از دو میلیون و ۲۳۰ هزار نفر بودند. البته حجم سرما و بارش‌ها در آبان‌ماه به یک افت تدریجی رسید به‌طوری که سینماها در این ماه، کمی بیش از ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروختند و تعداد کسانی که به تماشای فیلم نشستند نیز یک میلیون و ۷۸۷ هزار نفر بود.

در آذر‌ماه سینماهای کشور حدود ۱۸ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان فروش داشتند و نزدیک به دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر نیز به سینما رفتند.

این رقم فروش و تعداد مخاطب برای دی‌ماه نیز تکرار شد به‌طوری که در این ماه ۱۸ میلیارد و ۸۰۵ میلیون تومان عایدی سینماها بود و تعداد دو میلیون و ۱۷۴ هزار نفر نیز به تماشای فیلم‌ها نشستند.

در بهمن‌ماه به‌دلیل سرمای هوا و البته برگزاری جشنواره فیلم فجر، طبیعتا حجم استقبال از آثار روی پرده با کاهشی چشم‌گیر همراه بود به‌طوری که در این ماه سینماها حدود ۱۴ میلیارد تومان فروختند و چیزی حدود یک میلیون و ۷۰۸ هزار نفر نیز به سینما رفتند که البته این آمار، تنها محدود به فیلم‌های اکران است و دربردارنده آثار به نمایش درآمده در جشنواره سی‌وهفتم فجر نیست.

در اسفند ماه نیز در ۱۸ روز نخست این ماه، عایدی گیشه چیزی حدود هشت میلیارد تومان بوده است و ۸۳۸ هزار نفر نیز به سینماها رفتند. با اضافه شدن فیلم‌های اکران نوروز در هفته پایانی سال، آمارهای اسفند ماه دگرگون خواهد شد. با احتساب فروش ۱۸ روزه اسفند، سینمای ایران در سال ۹۷، چیزی درحدود ۲۴۰ میلیارد و ۸۶ میلیون تومان فروش داشته است. تعداد مخاطبان امسال سینماها نیز ۱۲ میلیون و ۸۶۹ هزار نفر بوده‌اند. این آمار در سال گذشته، حدود ۱۷۳ میلیارد تومان فروش (با احتساب ۱۸ روز نخست اسفند) و ۱۱ میلیون و ۸۷۳ هزار مخاطب بوده است. سینماهای ایران در قیاس با سال گذشته، حداقل در جذب مخاطب تا امروز بیش از یک میلیون شاخص مثبت به خود می‌بیند. هرچند با اضافه شدن مبلغ بلیت در سال آینده و افزوده شدن سالن‌های سینمایی در تهران و چند شهرستان کشور، قطعا میزان فروش در سال ۹۸، سینمای ایران را در سراشیبی صنعتی شدن قرار خواهد داد و به همین دلیل، برآوردهایی بیش از ۳۰۰ میلیارد را متوجه خود کرده است.

  ۱۰ فیلم پرفروش امسال

قطعا تصور اینکه فیلمی از «ابوالحسن داوودی» بتواند به‌لحاظ ریالی، پرفروش‌ترین فیلم امسال لقب بگیرد، کمی سخت بود. آن هم با رقم عجیب ۳۸ میلیارد فروش مکانیزه و بیش از ۴۰ میلیارد درمجموع. اما با این حال زوج «رضا عطاران» و «جواد عزتی» نتیجه داد و سبب شد تا «هزارپا» با فاکتورهای امتحان پس داده‌ای همچون بازگشت به فرهنگ زندگی مردم در دهه ۷۰ و نوستالژی‌هایی که امروز برای ما حکم سرگرمی پیدا کرده، بتواند به این فروش افسانه‌ای دست پیدا کند.

«هزارپا» از ۱۳ تیر روی پرده رفت یعنی در بهترین زمان ممکن. ماه رمضان تمام شده بود و تنها یک هفته پس از عید فطر درحالی که امتحان مدارس و دانشگاه‌ها نیز به پایان رسیده و آغاز فصل تابستان، توانست در یک اکران طلایی و با تعداد سینماهای زیاد به چنین فروشی نائل آید. خیلی جالب است بدانید این فیلم، هنوزهم در چند سینما روی پرده است. مثلا فیلم هم‌اکنون در سه شهر استان اصفهان و در کرج روی پرده است. این فیلم در ۱۸ اسفند امسال که دی‌وی‌دی آن نیز منتشر شده، در ۱۰ سانس، در این شهرها، ۴۳۵ هزار تومان فروش داشته است. در ۱۷ اسفند، طی ۱۱ سانس یک میلیون و ۸۰۵ هزار تومان فروخت و در ۱۶ اسفند، طی ۱۲ سانس، یک میلیون و ۵۰۷ هزار تومان فروش داشته است. همچنین این فیلم در سه‌شنبه هفته گذشته، با بلیت‌های نیم‌بها در ۱۶ سانس نمایش داده شد و دو میلیون و ۴۷۷ هزار تومان فروش را از آن خود کرد؛ آماری که حتی از رقم فروش برخی فیلم‌های تازه اکران سینمای ایران نیز بالاتر است.

تعداد مخاطبان این فیلم طبق آمار سینماهای مکانیزه، حدود چهار میلیون و ۲۱۸ هزار نفر است. همین آمار خود نشانگر آن است که تا چه اندازه با کلیت سینما به‌لحاظ ارتباط با عموم مخاطبان فاصله دارد. به‌طوری که پرفروش‌ترین فیلم امسال سینمای ایران که فروشی بسیار بالاتر از پرفروش‌ترین آثار چند سال اخیر سینمای کشور دست پیدا کرده تنها توانسته کمی بیش از چهار میلیون نفر از مردم را به سینماها بکشاند؛ حال آنکه این تعداد در مقیاس ۷۰ میلیون جمعیت واجد سینما رفتن ما، بسیار ضعیف لحاظ می‌شود.

دومین فیلم پرفروش امسال، با یک فاصله ریالی عجیب به نسبت «هزارپا» قرار دارد. گروتسک «مصادره» باز هم با بازی «رضا عطاران»، توانست حدود ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش داشته باشد. فیلمی که در نوروز روی پرده رفت و نخستین تجربه کارگردانی «مهران احمدی» محسوب می‌شد. «مصادره» توانست بیش از یک میلیون و ۶۴۰ هزار نفر را به سینماها بکشاند.

«لاتاری»، دیگر فیلم اکران نوروز امسال بود که تنها ۸۰۰ میلیون کمتر از «مصادره» فروخت و در جایگاه سومین فیلم پرفروش امسال قرار گرفت. این فیلم ۱۴ میلیارد و ۸۰۲ میلیون تومان فروخت و توانست بیش از یک میلیون و ۸۱۶ هزار نفر را به سینماها بکشاند.

«تگزاس» در اکران دوم نوروز روی پرده رفت. از ۲۹ فروردین توانست ۱۴ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان فروش داشته باشد. تعداد مخاطبان این فیلم هم یک میلیون و ۷۲۲ هزار نفر بودند.

«به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا، پنجمین فیلم پرفروش امسال است. فیلم در اکران نوروزی امسال، ۱۳ میلیارد و ۵۲ میلیون تومان فروش داشت.

«مغزهای کوچک زنگ‌زده» که از چهارم مهر‌ماه روی پرده رفت توانست در یک گیشه غیرقابل انتظار، ۱۲ میلیارد و ۷۶۶ هزار تومان فروش داشته باشد. تعداد مخاطبان این فیلم هم یک میلیون و ۳۰۷ هزار نفر بودند.

«قانون مورفی» رامبد جوان که هنوز هم روی پرده است توانسته تا اینجا ۹ میلیارد و ۳۹۱ میلیون تومان فروش داشته باشد. خیلی بعید است در هفته‌های آتی که تعداد سالن‌های این فیلم، به‌شدت محدود خواهد شد، این فیلم بتواند به رکورد فیلم «هومن سیدی» نزدیک شود، بنابراین جایگاه هفتمین فیلم پرفروش امسال برای فیلم جوان تثبیت شده است. تعداد مخاطبان فیلم نیز تا امروز حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بوده‌اند.

«لونه زنبور» که ترانه تیتراژ پایانی آن به‌عنوان بهترین قطعه سال انتخاب شد، توانست هشتمین فیلم پرفروش امسال باشد. فیلم «برزو نیک‌نژاد» که جزء اکران نوروز بود، توانست ۹ میلیارد و ۱۴۵ میلیون تومان فروش داشته باشد و حدود یک میلیون و ۶۰ هزار نفر را به سینماها بکشاند.

مورد بسیار عجیب اکران امسال، فروش بیش از انتظار یک انیمیشن بود. «فیلشاه» که در اکران نوروزی حضور داشت به لطف یک اکران طولانی و حمایت نسبی پردیس‌های بزرگ و البته تبلیغات تلویزیونی بسیار توانست گیشه رویایی ۷ میلیارد و ۹۰۶ میلیونی را به خود ببیند.

دهمین فیلم پرفروش امسال، فانتزی پرحاشیه «لس‌آنجلس‌–تهران» بود که از هجدهم مهر امسال روی پرده رفت و توانست ۷ میلیارد و ۱۷۷ میلیون تومان فروش داشته باشد. با نگاهی به ۱۰ فیلم پرفروش امسال متوجه می‌شویم که پنج فیلم از این ۱۰ فیلم جزء اکران نوروزی بوده‌اند. همچنین پنج فیلم از این تعداد، کمدی بوده‌اند. حضور یک فیلم از سینمای مقاومت و یک فیلم انیمیشن، جزء موارد بسیار عجیب اکران امسال است که تمایل مخاطبان برای تماشای این‌گونه آثار را نشان می‌دهد.

  مردان پرفروش سینمای ایران

«رضا عطاران» در دو فیلم اول پرفروش امسال، نقش اصلی را بازی کرده‌، «مهران احمدی» نیز در قامت بازیگر، پرفروش‌ترین فیلم سال را داشته و در قامت کارگردان، دومین فیلم پرفروش را. «هومن سیدی» هم در قامت بازیگر، دومین فیلم پرفروش را داشت و در لوای کارگردان، ششمین فیلم پرفروش سال را. علاوه‌بر «رضا عطاران» و «مهران احمدی»، بابک حمیدیان، حمید فرخ‌نژاد، پژمان جمشیدی و هادی حجازی‌فر بازیگرانی هستند که در دو فیلم از این ۱۰ فیلم پرفروش سال بازی داشته‌اند.

  سینماهای پرفروش

همان‌گونه که تصور می‌شود، بیشترین میزان فروش فیلم‌ها در پردیس‌های سینمایی اتفاق می‌افتد. حدس‌زدن چند سینمای اول این فهرست نیز نباید کار چندان دشواری باشد. پردیس کورش به مانند چند سال اخیر، رتبه اول این فهرست را از آن خود کرد. این پردیس با ۱۲ سالن فعال عمومی توانست تا ۱۸ اسفند، ۳۰ میلیارد و ۳۲۶ میلیون تومان فروش داشته باشد و با این آمار خیره‌کننده، قاطعانه در صدر پردیس‌های پرفروش کشور قرار گیرد. دو میلیون و ۴۰۰ هزار مخاطب نیز در سال جاری برای تماشای فیلم به این پردیس مراجعه کرده‌اند.

به‌عنوان مثال فیلم «هزارپا» به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال، چهار میلیارد و ۱۷۴ میلیون تومان از ۳۸ میلیارد فروش کل خود را در این پردیس به‌دست آورد. «مصادره» که دومین فیلم پرفروش امسال است نیز حدود دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون از فروش ۱۵ میلیارد و ۶۹۱ میلیون تومانی خود را در این پردیس کسب کرده است.

پردیس آزادی که روزگاری ۳۰ تا ۳۵ درصد فروش کل یک فیلم را رقم می‌زد، در رده دوم پرفروش‌ترین سینماهای کشور قرار گرفته است. این پردیس پنج سالنه، امسال ۱۳ میلیارد و ۴۱۲ میلیون تومان فروش داشته و یک میلیون و ۴۷ هزار مخاطب نیز به خود دیده است.

میان پردیس‌های پرسالن تهران، پردیس هویزه مشهد توانسته سومین سینمای پرفروش کشور در سال ۹۷ باشد. این پردیس هشت سالنه در سال جاری، هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروش داشته و ۸۹۳ هزار مخاطب را جذب کرده است.

رتبه چهارم سینماهای پرفروش امسال به پردیس باغ کتاب با ۱۰ سالن می‌رسد. این پردیس امسال هشت میلیارد و ۶۵۶ میلیون تومان فروش داشته و تعداد مخاطبانش نیز ۷۳۹ هزار نفر بوده است.

پردیس مگامال هم با ۱۰ سالن، هشت میلیارد و ۳۲۴ میلیون تومان فروش داشته است. این پردیس توانست ۷۳۹ هزار مخاطب داشته باشد.

پردیس ملت با پنج سالن، هفت میلیارد و ۴۷۸ میلیون تومان فروش داشته و تعداد مخاطبان امسالش هم ۵۹ هزار نفر بوده است.

پریس اطلس مشهد که ۱۱ سالن دارد و تنها چند روز است که وارد دومین سال حیات خود شده نیز در سال جاری ۶ میلیارد و ۳۶۲ میلیون تومان فروش داشته و توانسته ۷۵۸ هزار مخاطب داشته باشد.

رتبه هشتم سینماهای پرفروش امسال به چارسو رسید. این پردیس پنج سالنه، ۶ میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومان فروش داشته و تعداد مخاطبانش هم امسال ۴۹۹ هزار نفر بوده است.

پردیس زندگی با پنج سالن، پنج میلیارد و ۶۷۲ میلیون تومان فروش داشته و ۴۹۲ هزار نفر را به خود جذب کرده است.

دهمین سینمای پرفروش کشور در سال ۹۷، سینما فرهنگ تهران است که سه سالن دارد و توانسته پنج میلیارد و ۴۶۷ میلیون تومان فروش داشته باشد. تعداد مخاطبان امسال این سینما نیز ۴۳۳ هزار نفر بوده است.

  کدام پردیس‌های سینمایی در جمع پرفروش‌های سینما؟

البته نمی‌توان این‌طور برداشت کرد که این ۱۰ پردیس، برای سال آینده نیز بتوانند در همین رتبه‌ها قرار گیرند. رقابت بسیار سنگینی بین پردیس‌های سینمایی در جریان است.

پردیس کورش قرار است از دو سالن دیگر خود رونمایی کند که قطعا در میزان فروش ماهیانه این پردیس محبوب، تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

پردیس ایران‌مال که هم‌اکنون ۱۲ سالن دارد، احتمالا در سال آینده از تعداد سالن‌های بیشتر خود رونمایی می‌کند. هرچند این پردیس در جشنواره فجر امسال رونمایی شد و در همین بازه نیز به محبوبیت بسیار بالایی دست یافت که قطعا سبب خواهد شد سال آینده این پردیس جزء ۱۰ پردیس پرفروش کشور قلمداد شود.

پردیس رزمال در غرب تهران (چیتگر) سال آینده افتتاح می‌شود و احتمال اینکه این پردیس نیز در این فهرست قرار گیرد، بسیار زیاد است.

«لوتوس مال» با ۱۴ سالن در جنوب تهران، دیگر پردیس خبرساز سال آینده سینماهای کشور خواهد بود که قطعا پتانسیل حضور در جمع ۱۰ پردیس پرفروش سال ۹۸ را خواهد داشت.

پردیس ساحل اصفهان که به‌تازگی احیا شده و دارای ۹ سالن است نیز احتمالا رقیب سرسختی برای دیگر پردیس‌ها خواهد بود و سبب خواهد شد تا فهرست ۱۰ پردیس پرفروش کشور از انحصار تهران و مشهد خارج شود و… تمام اینها نشان می‌دهد رقابت نفس‌گیری میان پردیس‌های محبوب کشور وجود دارد که البته بیشتر آنها در نقاط بالای شهر تهران متمرکز شده‌اند.

پردیس‌های سینمایی در پاساژها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای قد‌بلند کردند و مخاطبان سینما را درکنار مشتریان فروشگاه‌ها دارند.
 
  پرکارترین دفاتر پخش کدامند؟

اگرچه در آمارهای سالیانه «ترین‌ها»، بیشتر نگاه‌ها به‌سمت پردیس‌ها، فیلم‌ها و بازیگران معطوف است اما باید نگاه جدی‌تری به دفاتر پخش هم داشت. دفاتری که در این سال‌ها، حواشی بسیاری را رقم‌ زده و ترجیح بر این داده شده که برخی فرهنگ‌سازی‌ها از این دفاتر آغاز شود.

با این حال، به‌رغم فزونی دفاتر پخش در سینمای ایران، دفاتر پرکار را همه می‌شناسند. پرکارترین دفتر پخش سینمای ایران در سال ۹۷، به مانند سالیان گذشته دراختیار «فیلمیران» است. «علی سرتیپی»، مدیرعامل این دفتر است که مدیریت پردیس کورش را نیز برعهده دارد و از قضا، رئیس کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران نیز است. این دفتر در سال‌جاری، تاکنون ۱۱ فیلم را روی پرده فرستاده که برای این تعداد فیلم، بیش از ۹ میلیون و ۴۵۱ هزار قطعه بلیت فروخته شده است. میزان گردش فیلم‌های این دفتر در گیشه سال ۹۷ نیز ۸۲ میلیارد و ۹۹۳ میلیون تومان بوده است.

دومین دفتر پرکار امسال، «نیکان فیلم» است که متعلق به «بیژن امکانیان» است. این دفتر امسال هفت فیلم را روی پرده فرستاده است. برای این هفت فیلم، چیزی حدود چهار میلیون و ۶۷۵ هزار قطعه بلیت فروخته شده یعنی ۴۴ میلیارد و ۹۹۵ میلیون تومان از گیشه امسال.

سومین دفتر، «هدایت فیلم» نام‌آشناست که دراختیار مرتضی و مصطفی شایسته است. این دفتر، امسال ۶ فیلم داشته که برای آن، دو میلیون و ۵۹۴ هزار قطعه بلیت فروخته شده است. ۲۲ میلیارد و ۱۰۲ میلیون تومان از کل میزان فروش سینمای ایران متعلق به فیلم‌های این دفتر پخش است.

«بهمن سبز» که دراختیار حوزه هنری است، چهارمین دفتر پخش پرکار سینمای ایران در سال ۹۷ بوده است. این دفتر امسال ۱۰ فیلم را اکران کرده که بابت آنها، دو میلیون و ۷۲۲ هزار بلیت فروخته است. ۲۰ میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان هم در گردش امسال سینمای ایران نقش داشته است.

«حبیب اسماعیلی» که مدیریت «فیلمسازان مولود» را برعهده دارد، پنجمین دفتر پرکار امسال بوده است. این دفتر ۹ فیلم روی پرده فرستاده که برای این تعداد فیلم، دو میلیون و ۳۶۱ هزار قطعه بلیت به فروش رسانده است. ۱۹ میلیارد و ۹۱۴ میلیون تومان از فروش کل سینمای امسال متعلق به فیلم‌های این دفتر است.

«سیمای مهر» به مدیریت «سیدمحمود رضوی»، ۶ فیلم امسال را روانه پرده سینما کرد. تعداد بلیت‌های فروخته شده برای آثار این دفتر، دو میلیون و ۲۶۵ هزار قطعه و میزان فروش آن نیز ۱۹ میلیارد و ۵۵۸ میلیون تومان بوده است.

«خانه فیلم» با مدیریت «سعید خانی» ۶ فیلم در اکران امسال داشت. یک میلیون و ۳۴۲ هزار بلیت برای آثار این دفتر به فروش رفته که معادل ریالی آن، ۱۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان است.

هشتمین دفتر پرکار امسال سینمای ایران، «نسیم صبا» با مدیریت «سعید سعدی» است که چهار فیلم روی پرده داشته است. این دفتر بابت این چهار فیلم، ۵۷۱ هزار بلیت فروخته که جمع گیشه آن پنج میلیارد و ۶۱۲ میلیون تومان است.

«راه عرفان» با مدیریت «محسن مسافرچی»، امسال سه فیلم روانه اکران کرده و برای این سه فیلم، ۵۲۵ هزار بلیت فروخته است. سه میلیارد و ۸۷۹ میلیون تومان از گیشه امسال متعلق به این سه فیلم است.

کمپانی قدیمی «پویا فیلم» با مدیریت «عبدالله علیخانی» و «حسین فرحبخش» هم امسال تنها یک فیلم روی پرده فرستاده و بابت آن ۳۸۲ هزار بلیت فروخته که جمع آن، سه میلیارد و ۱۸۸ میلیون تومان می‌شود.

سود سینما در جیب کیست؟
سود سینما در جیب کیست؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم/ تیزر فیلم کوتاه «چکه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تیزر فیلم کوتاه «چکه» به کارگردانی مرجان هاشمی منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «چکه» به تهیه کنندگی کاوه سجادی حسینی و کارگردانی مرجان هاشمی عصر دوشنبه ۲۰ اسفند در تالار جلیل شهناز خانه هنرمندان در شانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر نمایش داده شد.

مریم بوبانی و فرید سجادی حسینی در این اثر نقش آفرینی کرده اند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «کمال و مهری که مدت های طولانی از زندگی مشترکشان می گذرد، برای رفتن به یک مهمانی آماده می شوند اما…»

عوامل این فیلم عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: سعید براتی، صدابردار: سعید بجنوردی، تدوین: عماد خدا بخش، طراحی و ترکیب صدا: محمدحسین ابراهیمی، طراح صحنه و لباس: مینا سلیمی، گریم: روناک گلشن، اصلاح رنگ و نور: آیدین فتاحی، آرش مالکی، مدیر تولید: دیاکو خاکی، دستیار کارگردان: علیرضا پورهاشم، منشی صحنه: زهرا خضوعی، عکاس: اوشان محمودی.

فیلم کوتاه «چکه» همچنین برای پخش بین المللی با کمپانی «ما» در نیویورک قراردادی را منعقد کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سرو زیر آب» به نمایش خانگی آمد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «سرو زیر آب» ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر وارد شبکه نمایش خانگی شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «سرو زیر آب» ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر از موسسه هنرهای تصویری سوره به نمایش خانگی آمد.

«سرو زیر آب» در ژانر دفاع مقدس با موضوع شهدای گمنام، داستان جوانی از معراج شهدا را روایت می‌کند که در پی مصلحت اندیشی و تسکین درد فراغ عزیزان خانواده شهدا، دست به انجام امور غیر عرف می‌پردازد و دردسرهای زیادی برای معراج شهدا به وجود می‌آورد.

این فیلم ششمین ساخته بلند محمدعلی باشه‌آهنگر محسوب می‌شود که توسط قلم وی و برادرش حامد باشه‌آهنگر به تحریر درآمده است. سیدحامد حسینی نیز تهیه کننده این فیلم است.

بابک حمیدیان، مینا ساداتی، هومن برق‌نورد، مسعود رایگان، همایون ارشادی، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت‌دوست، مهتاب نصیرپور، محمدهادی قمیشی و فرخ نعمتی بازیگرانی هستند که دراین فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

ساخته باشه‌آهنگر محصول حوزه هنری است و در سی ‌و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر توانست با نامزدی در ۹ عنوان جایزه سیمرغ، برنده سه سیمرغ بلورین برای طراحی صحنه توسط عباس بلوندی، بهترین فیلمبرداری توسط عباس زرین‌دست و بهترین فیلم از نگاه ملی شود.

نکته جالب اینکه «سرو زیر آب» که در منظوم (سایت مرجع سینما و تلویزیون ایران) توانسته است امتیاز ۵.۹ از ۱۰ امتیاز ممکن را کسب کند و به عنوان یک فیلم خوش ساخت در ژانر دفاع مقدس توسط مردم و کاربران سینما و تلویزیون ارزش‌گذاری شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بهروز غریب‌پور از اهمیت بازسازی فیلم‌های مهم سینما می‌گوید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهروز غریب‌پور یکی از فیلمنامه نویسان «دونده» که نسخه بازسازی شده آن در سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد، درباره اهمیت نمایش مجدد آثار مهم تاریخ سینمای ایران صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس، نسخه مرمت شده و باکیفیت فیلم «دونده» ساخته امیر نادری در بخش «نمایش فیلم های کلاسیک مرمت شده» سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمی آید. «دونده» محصول ۱۳۶۳ اولین فیلم ایرانی ساخته شده پس از انقلاب است که با کسب جوایز بین‌المللی توجه جهان را به سینمای نوین ایران جلب کرد.

بهروز غریب پور که در کنار امیر نادری فیلمنامه «دونده» را نوشته است درباره اقدام جشنواره جهانی فیلم فجر برای بازسازی بخشی از تاریخ سینمای ایران گفت: اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر فیلم «دونده» را انتخاب کرده که در بخش «نمایش فیلم های کلاسیک مرمت شده» روی پرده بیاورد می تواند موجب شود نگاهی تازه در جوانان و علاقه‌مندان به فیلمسازی شکل بگیرد زیرا سینمایی با نگاه متفاوت را به آنها نشان می دهد.

وی افزود: این فیلم روی هر نسلی از مخاطبان و فیلمسازان اثرگذار خواهد بود زیرا در کنار نقاط قوت تکنیکی، مضمون آن به تلاش و ریاضت برای رسیدن به هدف می پردازد که این مضمون همیشگی است. در این روزگار هم باید لزوم تلاش در راه رسیدن به اهداف را برای نسل امروز به نمایش درآورد و آنها را در جهت رسیدن به اهدافی که در زندگی دارند ترغیب کرد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره امکان بازسازی و مرمت آثار سینمایی به عنوان یک مزیت گفت: یکی از مسایلی که در هنر تئاتر وجود دارد این موضوع است که تئاتر هر شب به دنیا می آید و هر شب از دنیا می رود و نمی توان درباره تئاترهایی که در گذشته روی صحنه رفته به درستی قضاوت کرد، اما سینما برخلاف تئاتر امکان مرور آثار گذشته را به ما می دهد.

وی افزود: خیلی از کارگردان های تئاتر هستند که نمی دانیم اسم و رسمی که پیدا کرده اند قابل دفاع است و آیا آنها به واقع کارگردان های بزرگی بوده اند یا نه، اما یکی از محسنات سینما این است که شما می توانید فیلمی که ۱۰۰ سال قبل تولید شده امروز روی پرده سینما ببینید و ارزیابی کنید.

کارگردان اپرای «عاشورا» اظهار کرد: وقتی کسی می گوید ژرژ ملی‌یس بنیانگذار خیلی از پدیده های سینمای جهان است، امروز می توان به سهولت به فیلم های او را نگاه و قضاوت کرد که واقعا او فیلمساز اثرگذاری بوده است یا خیر. فیلمسازانی مثل گریفیث یا آیزنشتاین را می توان از فیلم هایشان داوری کرد و فهمید القابی که در سینما به آنها داده شده چقدر به واقعیت نزدیک است.

یکی از فیلمنامه نویسان «دونده» ادامه داد: خوشحالم که فیلم هایی از دوران خوب سینمای ایران در حال معرفی و اکران در جشنواره جهانی فیلم فجر است تا مخاطبان با نگاه و نوع سینمای فاخر ما آشنا شوند. فیلم های آن دوران از سطح بسیار بالایی برخوردار بود و امروز که این زمینه برای جوانان فراهم شده تا این فیلم ها را به صورت مرمت شده و با کیفیت بالا ببینند، باید از این فرصت استفاده کنند. امیدوارم اکران این فیلم ها و از جمله «دونده» به نگارش فیلمنامه های خوب و ارتقای نگرش فیلمسازان جوان کمک کند.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره [email protected] است.

سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برپایی نشست شورای برنامه‌ریزی جشنواره ملی اسباب‌بازی در کانون – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اولین نشست شورای برنامه‌ریزی پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی سال ۱۳۹۸ روز ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ در اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در این نشست ابتدا محسن حموله مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون به ارایه گزارشی از نظرسنجی‌های صورت گرفته از چهارمین دوره پرداخت و نقاط قوت و ضعف آن را بیان کرد.

حموله در این گزارش حضور چشمگیر تولیدکنندگان، استقبال خانواده‌ها و بازدید مسوولان کلان کشور، تفکیک بخش‌های تخصصی، ترویجی و فروش، برپایی کارگاه‌ها و همایش‌ها و… را از جمله نقاط قوت چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی برشمرد که طی روزهای ۲۶ آبان تا ۲ آذر ۱۳۹۷ در تهران برگزار شده بود.

سرپرست دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی هم‌چنین یادآور شد: اطلاع‌رسانی محیطی در سطح ‌شهر، کمبود فضای بخش ترویجی و… از جمله ضعف‌های دوره قبل بود که در نظرسنجی‌ها به آن‌ها اشاره شده است.

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون افزود: باید تلاش کنیم در پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی ضمن رفع نقاط ضعف، نقاط قوت را نیز تقویت کنیم تا بتوانیم رضایت مخاطبان را بیشتر به‌دست آوریم.

حموله در پایان از اعلام آمادگی سه استان خوزستان، آذربایجان شرقی، و خراسان رضوی برای برگزاری جشنواره اسباب‌بازی در مراکز این استان‌ها خبر داد و افزود: با هماهنگی صورت گرفته با منطقه آزاد ارس نمایشگاه بزرگی از تولیدهای داخلی حوزه اسباب‌بازی در ایام نوروز ۹۸  در این منطقه برپا خواهد شد.

دبیر جشنواره هم‌چنین تاکید کرد: باید زمینه‌ای فراهم کنیم تا در بخش علمی تجربه از کشورهای دیگر را در قالب پروهش یا مقاله و… داشته باشیم.

در ادامه این نشست اعضای شورای برنامه‌ریزی جشنواره اسباب‌بازی به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرهای خود پرداختند.

 بر همین اساس امیر آقایی رییس کارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فن‌آوری ریاست‌جمهوری در سخنانی گفت: این معاونت آمادگی دارد تا برگزاری بخش ترویجی پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی را بر عهده گیرد.

وی افزود: جشنواره اسباب‌بازی باید از پشتوانه اعتماد خانواده‌ها به کانون استفاده کند و آن‌ها بتوانند پاسخ نیازهای خود در این زمینه‌را دریافت کنند تا سرمایه اجتماعی افزایش یابد.

رییس کارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فن‌آوری  ریاست‌جمهوری، خاطرنشان کرد باید سازوکاری فراهم شود تا تولیدکنندگان در معرض رای مردم قرار گیرند و نقص‌ها و کمبودهای خود را اصلاح کنند.

آقایی هم‌چنین با اشاره به این‌که نباید در حوزه اسباب‌بازی از تولیدکنندگان و مخاطبان در شهرستان‌ها غافل شویم یادآور شد: شاید یکی از کارهایی که در این زمینه بتوان انجام داد این باشد که در یک برنامه‌ریزی درست دست‌کم به شکل منطقه‌ای جشنواره را در نقاط مختلف کشور برگزار کنیم.

وی در پایان با تاکید بر بهره‌گیری از بنیاد نخبگان در این رویداد مهم، خواستار مشارکت بیشتر ارگان‌های فعال در جشنواره ملی اسباب‌بازی شد و اظهار امیدواری کرد کانون زمینه حضور آن‌ها را در دوره پنجم فراهم کند و اطلاع‌رسانی گسترده‌تری نسبت به دوره‌های گذشته در سطح شهر  داشته باشد.

محسن رجبی عضو هیات رییسه انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی نیز در این نشست گفت: امروز انتظارها از جشنواره اسباب‌بازی بالاتر رفته و باید تلاش کنیم در برنامه‌ریزی یک‌پارچه، این رویداد را در بخش ملی بیشتر تقویت کنیم.

وی افزود به اعتقاد من لازم نیست تغییرات زیادی در شیوه‌ی برگزاری ایجاد کنیم بلکه با تمرکز بیشتر بر کیفیت آن می‌توانیم رضایت جامعه را به‌دست آوریم.

رجبی در ادامه با اشاره به این که هدف جشنواره نمایان کردن توان‌مندی‌های تولیدکنندگان داخلی است خاطرنشان کرد: تا جایی که اطلاع دارم تولیدکنندگان در حال تولید محصولات جدید هستند و در این دوره شاهد عرضه‌ی تولیدات بیشتری خواهیم بود.

شایان فروزنده‌دل مشاور دبیر جشنواره و تولیدکننده و طراح بازی نیز در مورد چگونگی برگزاری نشست‌های علمی و کارگاه های آموزشی در این رویداد توضیح‌هایی را ارایه کرد و گفت: لازم است در دوره آتی نشست‌های علمی وسیع‌تر و به گونه‌ای باشد که تولیدکنندگان بتوانند مشارکت بهتری درآن‌ها داشته باشند.

وی با اشاره به برگزاری رویداد ایده‌آزاد به عنوان فرایندی برای اطلاع‌رسانی بیشتر در این حوزه ادامه داد باید تلاش کنیم با توجه بیشتر به چشم‌انداز جشنواره، برنامه‌ریزی داشته ‌باشیم و سازوکاری فراهم شود که تمامی تولیدکنندگان در بخش رقابت بتوانند شرکت کنند و تنها طرح‌ها و ایده‌های ثبت شده در شورای نظارت بر اسباب‌بازی مورد داوری قرار نگیرد.

در این نشست هم‌چنین در مورد زمان و مکان برگزاری جشنواره، مشارکت بیشتر صنعت‌گران، طراحی ساختار کلی جشنواره و… بحث و تبادل نظر شد و در پایان اعضای شورا پیشنهاد کردند تدبیری اندیشیده شود تا در دوره‌های آتی در ویژه‌برنامه‌هایی از تازه‌ترین تولیدهای حوزه اسباب‌بازی رونمایی و از دست‌اندرکاران این صنعت نیز قدردانی شود.

در نشست شورای برنامه‌ریزی پنجمین جشنواره ملی همچنین محمد صائبی مشاور دبیر جشنواره ملی اسباب‌بازی از اهمیت هماهنگی بیشتر برای تبلیغات به‌موقع شهری سخن گفت و شایان فروزنده‌دل مشاور دبیر و طراح بازی‌ها و حامد تاملی دبیر بخش ترویجی چهارمین جشنواره اسباب‌بازی نیز دیدگاه‌های خود را درباره‌ی نحوه برگزاری جشنواره بیان کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش فصل دوم «روزهای بی قراری» از شبکه ۲ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فصل دوم سریال «روزهای بی قراری» به کارگردانی کاظم معصومی بعد از اتمام «بر سر دوراهی» سریال نوروزی شبکه دو، روانه آنتن خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، بخش عمده‌ای از ماجراهای فصل دوم سریال «روزهای بی قراری» در شهر تبریز و بخش‌هایی از آن در شهر مشهد جریان دارد. این مجموعه در ادامه روزهای بی قراری که فصل اول آن پیش از اینکه از شبکه یک سیما پخش شد ساخته شده و در خلاصه داستان آن آمده: «سارا که از همسر سابقش جدا شده در پی هویت خود ناچار به سفری طولانی میشود یک فرش نفیس مربوط به دوره مشروطه تنها سندی است که او را به مقصود برساند و ….»

گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما در فصل بهار به ترتیب سریال های «بر سر دوراهی» به تهیه کنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی، «روزهای بی قراری» به تهیه کنندگی امیرحسین شریفی و کارگردانی کاظم معصومی و «دلدار» کاری از برادران محمودی به عنوان سریال رمضانی را تقدیم مخاطبان شبکه دو سیما خواهد کرد.

بازیگرانی مانند سارا صوفیانی، مجید واشقانی، فخرالدین صدیق شریف، مهتاج نجومی، کاظم هژیر آزاد، صفا آقاجانی با حضور افسانه بایگان و حمیدرضا آذرنگ و تعدادی از بازیگران برجسته و پیشکسوت تبریز و مشهد در فصل دوم «روزهای بی قراری» به ایفای نقش می پردازند.

سایر عوامل این سریال عبارتند از: نویسنده: شعله شریعتی، مدیران تصویربرداری: غلامرضا آزادی، میلاد پرتویی، مدیر صدابرداری و صداگذاری: بهمن حیدری، تدوین: پرهام وفایی، آهنگساز: سعید ذهنی، طراح چهره پردازی: محمد قومی، طراح صحنه و لباس: کیوان ذوالفقاری، مدیر تولید: جعفر صمدی، مدیر برنامه ریزی: حمید شوریده.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور فیلم کوتاه مرضیه ریاحی در جشنواره «ترایبکا» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم کوتاه «کلاس رانندگی» ساخته مرضیه ریاحی به هجدهمین جشنواره فیلم «ترایبکا» آمریکا راه یافت.

به گزارش سینماپرس، «کلاس رانندگی» ساخته مرضیه ریاحی به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه فیلم کوتاه جشنواره حضور دارد و بهترین فیلم کوتاه این جشنواره به آکادمی اسکار معرفی خواهد شد.

عوامل «کلاس رانندگی» عبارتند از کارگردان: مرضیه ریاحی، فیلمنامه: مرجان ریاحی، بازیگران: لیندا کیانی، علیرضا ثانی‌فر، سالار خمسه، ساناز مصباح، مدیر فیلمبرداری: مجید گرجیان، مدیر صدابرداری: محمود کاشانی، طراح صدا: یونس اسکندری، جلوه‌های بصری و اصلاح رنگ و نور: محمد آهنگر، تدوین: حسین نشاطی، دستیار کارگردان: درنا مدنی، دستیار دوم: عارف ابراهیمی، طراح گریم: حمید پورسیفی، مجریان گریم: میثم رستمی، نیلوفر مرادی، عکاس: احسان مجد، مترجم: بونا الخاص، گروه تصویر: داریوش معصومی، فرهاد شکری، داریوش رجایی، مهرداد کاظمی، دستیار صدا: حسام مژدهی‌نیا، دستیار صحنه: میثم کرمی، تدارکات: علیرضا حکیم زاده، فیلمبردار پشت صحنه: فائزه حسینی، طراح پوستر: محسن نوربخش، تهیه‌کنندگان: بابک رضایی و مرضیه ریاحی.

جشنواره فیلم «ترایبکا» سال ۲۰۰۲ توسط رابرت دنیرو، جین رُزنتال و کریک هاتکوف در شهر نیویورک و با تمرکز بر سینمای مستقل راه‌اندازی شد.

هجدهمین جشنواره جهانی فیلم «ترایبکا» آمریکا از ۲۴ آوریل تا ۵ ماه می برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آسیب شناسی ادبیات داستانی معاصر در «شب روایت» / گفتگوی مسعود دیانی با محمدابراهیم حسن بیگی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدابراهیم حسن بیگی نویسنده و مدرس داستان‌نویسی مهمان امشب «شب روایت» می شود.

به گزارش سینماپرس؛ «شب روایت» امشب سه شنبه ۲۱ اسفند، با موضوع آسیب شناسی ادبیات داستانی معاصر و اجرای مسعود دیانی میزبان محمدابراهیم حسن بیگی می شود.

حسن‌بیگی بیش از ۱۴۰ اثر داستانی تالیف کرده است که از این بین ادبیات نوجوان در آنها سهم قابل توجهی دارند. حسن‌بیگی مسئولیت‌های اجرایی متعددی نیز بر عهده داشته که رایزنی فرهنگی ایران در ترکمنستان و نمایندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مالزی بخشی از این مسئولیت‌هاست. رمان محمد که بعد از توهین نشریات دانمارکی به پیامبر اسلام منتشر شد یکی از آثار حسن‌بیگی است که به چندین زبان ترجمه شده است. اشکانه، قدیس، روایتی ساده از ماجرایی پیچیده و دو روایت از یک عکس، بخشی از آثار پرفروش او هستند.

«شب روایت» با تهیه‌کنندگی حسین شاه‌مرادی کاری است از گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که سه شنبه ها ساعت ۲۳ پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستند «ابراهیمِ ساره» رونمایی می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم رونمایی از مستند «ابراهیمِ ساره» با محوریت سیره زندگی شهید مدافع حرم ابراهیم عشیره، فردا ۲۲ اسفند در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین علیه‌السلام برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس؛ زهرا خلجی، مستندساز از رونمایی از مستند «ابراهیمِ ساره» خبر داد و گفت: این مستند به شخصیت و سبک زندگی و مجاهدت‌های شهید مدافع حرم ابراهیم عشریه می‌پردازد.

وی افزود: شهید عشریه از فرماندهان و مربیان تاکتیک دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین بوده که برای امر آموزش جبهه مقاومت پا به عرصه میدان سوریه می‌گذارد‌. در این مستند تلاش شده است رواتی از افکار، اعمال و روحیات و در نهایت سبک زندگی شهید داشته باشیم و به موازات آن شاهد اجرای این افکار و اعمال شهید در قالب سبک زندگی جاری همسر و فرزندان شهید باشیم.

خلجی اضافه کرد: همانطور که از نام اثر پیدا است، این فیلم روایتی صرف درباره شهید عشریه نیست، بلکه نیمی از آن به سبک زندگی همسر شهید و تحمل سختی‌های بعد از شهادت می‌پردازد. به دلتنگی‌های دخترانه فرزندان شهید اشاره می‌کند. دخترانی کوچک که با توسل به بازماندگان کربلا با یاد پدر زندگی می‌کنند.

این مستندساز در ادامه اظهار داشت: مراحل پیش‌تولید کار اعم از جمع آوری آرشیو، پژوهش و تحقیقات میدانی و همچنین شناسایی افراد مرتبط با شهید در سوریه و نهایتا تولید اثر به طور مجموع یک سال زمان برده است و نتیجه کار در قالب یک مستند مصاحبه محور در مدت زمان ۴۲ دقیقه ارائه شده است.

مستند «ابراهیم ساره» به سفارش دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین علیه السلام و به تهیه کنندگی علی پاجانی تولید شده و تصویربرداری و تدوین این اثر را به ترتیب فهیمه امینی پور و حسنا فولاد پور به عهده داشته‌اند.

مراسم رونمایی از این مستند چهارشنبه ۲۲ اسفند، ساعت ۲۰ در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین علیه‌السلام برگزار می‌شود.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع