همزمان با آغاز سفرهای نوروزی و در دو روز پایانی ماه اسفند، سه میلیون و ۸۷۲ هزار و ۹۲۲ «نفر شب اقامت» در سراسر کشور ثبت شد.
به مناسبت فرارسیدن ایام نوروز ۹۸ موزه هنرهای ملی میزبان گردشگران و مسافران نوروزی میشود.
فرزاد اژدری تهیه کننده و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اتفاقاتی که در سینمای کودک و نوجوان در سال گذشته رخ داد، گفت: خوشبختانه در سال ۹۷، تعداد نمایش فیلمها در حوزه سینمای کودک و نوجوان نسبت به سالهای گذشته افزایش چشمگیری داشت، این در حالی است که پیش از این اکران این گروه از فیلمها تنها در فصل خاصی از اکران در سینماهای کشور نمایش داده میشد.
وی ادامه داد: مساله دیگری که در سال گذشته در حوزه سینمای کودک و نوجوان رخ داد که میتواند نوید دهنده توسعه این سینما به شمار رود، شکل گیری مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان توسط سینماگران کودک و نوجوان است، این مرکز قرار است به زودی به ثبت رسد و میتواند تأثیر قابل توجهی در این سینما داشته باشد.
این کارگردان سینمای کودک و نوجوان با اشاره به اینکه سینمای کودک و نوجوان در سالی که گذشت به خوبی دیده شد، توضیح داد: امیدواریم در سال جاری اتفاقات خوبی در سینمای ایران رخ دهد و مدیران دولتی سینما نیز برنامه ریزی مناسبی برای این سینما داشته باشند.
اژدری با اشاره به اکرانهای سینمای کودک و نوجوان گفت: اینکه قرار است هر سرگروه سینمایی در سال جدید یک فیلم در حوزه کودک و نوجوان اکران کند، میتواند یکی از مهمترین و بهترین اتفاقهای سینمای کودک و نوجوان باشد.
به مناسبت سی و نهمین سالگرد سهراب سپهری، نمایشگاه گروهی از آثار هنرمندان پیشکسوت و جوان در گالری دیدی افتتاح شد.
سینماپرس: پیکر «سیاوش مظلومیپور» هنرمند نقاش، صبح امروز از خانه هنرمندان ایران به سمت خانه ابدی تشییع شد
به گزارش سینماپرس، پیکر سیاوش مظلومیپور از استادان رشته نقاشی و تصویرسازی که شامگاه دوشنبه ۲۷ اسفندماه دار فانی را وداع گفته بود، صبح امروز (چهارشنبه ۲۹ اسفند) از خانه هنرمندان ایران به سمت خانه ابدی تشییع شد.
در این مراسم، عنایتالله نظری نوری از نقاشان پیشکسوت آبرنگ گفت: سیاوش مظلومی پور شاعر آبرنگ بود؛ آبرنگ را میسرود. او به روانی شعر حافظ و سعدی نقاشی میکرد و آبرنگهایش همیشه میدرخشند و گم نمیشوند.
مظلومیپور متولد سال ۱۳۳۱ در اصفهان و فارغالتحصیل رشته معماری داخلی از دانشگاه هنر بود. این هنرمند در مقطعی از اساتید دانشگاه الزهرا و دانشگاه آزاد اسلامی در رشته تصویرسازی بود.
او در طول عمر ۶۶ ساله خود تصویرسازی بیش از ۳۰۰ کتاب و نوارکاست را انجام داده است.
مظلومیپور در ۳۰ نمایشگاه انفرادی و گروهی شرکت داشت و آخرین نمایشگاه انفرادی خود را دو سال قبل برگزار کرد. کتاب برگزیده آثار این هنرمند در سال ۸۴ از سوی نشر نگاه منتشر شده است.
*فارس
سینماپرس: نوروز امسال همچون سال گذشته مدیران مرکز اداره کل هنرهای نمایشی و شهرداری برنامه های مختلفی را برای جذب حداکثری مخاطبان به سمت تئاتر برنامه ریزی کرده اند و سالن های مهم تئاتری در مجموعه تئاتر شهر، تالار وحدت، تماشاخانه های سنگلج، تالار هنر، پردیس تئاتر تهران و… میزبان علاقمندان خواهند بود اما با این همه غیبت بزرگان عرصه تئاتر در اجراهای نوروز ۹۸ به شدت به چشم می خورد.
به گزارش خبرنگار سینماپرس مجموعه تئاتر شهر در سالن اصلی خود از چهارشنبه هفتم فروردین به ادامه میزبانی از نمایش «ملاقات» به نویسندگی فردریش دورنمات با ترجمه، طراحی و کارگردانی پارسا پیروزفر میپردازد. این نمایش هر روز ساعت ۱۹:۳۰ روی صحنه خواهد رفت.
تماشاخانه سنگلج نیز با ۲ نمایش «طریقه حکومت گجرخان» و «وقایع اتفاقیه» از دوشنبه پنجم فروردین میزبان علاقهمندان خواهد بود.
«طریقه حکومت گجرخان» به نویسندگی مجید امرایی و با کارگردانی مشترک مجید امرایی و احسان ملکی از تاریخ ذکر شده، هر روز ساعت ۱۹:۳۰ اجرا میشود. «وقایع اتفاقیه» به نویسندگی علی موسویان و کارگردانی شهرام عبدلی نیز از همان تاریخ، هر شب ساعت ۲۱ روی صحنه میرود.
تالار هنر هم نمایش «ساعت هشت در کشتی» را از سهشنبه ششم فروردین روی صحنه خواهد داشت. نمایشی به نویسندگی آلریچ هاپ با ترجمه حسین فداییحسین و طراحی و کارگردانی مریم کاظمی که هر روز ساعت ۲۰ اجرا میشود.
نمایش «هدیه جشن سالگرد» همراه با اجرای زنده الکترونیک موزیک در تئاتر مستقل تهران روی صحنه خواهد رفت. در نمایش «هدیه جشن سالگرد» به نویسندگی افشین هاشمی که کارگردانی آن را مجید فرهاد بر عهده دارد، مهدی کوشکی و بهناز شمشیری به ایفای نقش میپردازند. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: امشب جشن سالگرد ازدواج منه، همتون دعوتید، فقط به صرف شام…؛ این نمایش از ۶ الی ۱۳ فروردین ماه ۹۸ در «تئاتر مستقل تهران» روی صحنه خواهد رفت.
نمایش «صد در صد» به طراحی و کارگردانی مرتضی اسماعیل کاشی از ۱۷ فروردین ۹۸ در پردیس
تئاتر شهرزاد بر روی صحنه میرود. بازیگران این نمایش ستاره پسیانی و هوتن شکیبا هستند که ستاره پسیانی جایزه بهترین بازیگر زن و هوتن شکیبا دیپلم افتخار بهترین مرد را برای بازی در این نمایش از سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر از آن خود کردند.
تالار مولوی هم یکی دیگر از تماشاخانههایی است که همزمان با باز شدن دانشگاهها فعالیت خود را در سال جدید از سرمیگیرد و بعد از تعطیلات با سه نمایش «مسئولیت شکستن سکوت مطلق» به کارگردانی شیوا مسعودی، «ماراساد» به کارگردانی مریم برزگر و «آدم آدم است» به کارگردانی حبیب الله دانش میزبان علاقهمندان به تئاتر خواهد بود.
اما
تماشاخانه ایرانشهر نیز برنامه هایی را در نظر گرفته است؛ نمایش «یک ساعت آرامش» به کارگردانی جواد روشن و با بازی امیرمهدی ژوله، معصومه کریمی وحید نفر، الهه شه پرست، ارسطو خوش رزم، ابوذر ساعدی و مهدی ذاکر حسینی از روز دوشنبه ۱۹ فروردینماه در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه میرود.
همچنین نمایش «آلفرد» به کارگردانی هادی عامل و با بازی پوریا پور سرخ از ۱۹ فروردین در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه میرود.
همچنین امسال در تعطیلات نوروز ۹۸ بر اساس برنامه اعلام شده ده ها نمایش کمدی شبانه در سالنهای شهر تهران روی صحنه میرود. نمایشهای کمدی شبانه یا همان تئاترهای آزاد بعنوان یکی از پرمخاطبترین گونههای نمایشی در طول سالهای اخیر، در تعطیلات نوروز ۹۸ در نقاط مختلف شهر تهران، بار دیگر خنده را بر لبان مخاطبان خود مینشانند.
سینماپرس: همزمان با نوروز ۱۳۹۸ تعدادی از هنرمندان سینما، تلویزیون و تئاتر کشور با انتقاد از مسئولان فرهنگی بیان کردند: اهمال کاری مسئولان باعث شده بخشی از جامعه به سمت فرهنگ غرب گرایش پیدا کند؛ این در حالی است که ما باید فرهنگ و آیین های ایرانی-اسلامی را در کشورمان پاس بداریم و در تولید آثار فرهنگی و هنری مان به این مقوله توجه ویژه داشته باشیم.
به گزارش سینماپرس پاسداشت آیین های کهن و ارزشمند ایرانی- اسلامی از دیرباز در کشورمان به عنوان یک سنت پسندیده قابل احترام مردم بوده است. از گرامیداشت یاد ائمه معصومین (ع) و عزاداری برای آن ها تا آیین های مذهبی و ملی دیگری همچون اعیاد اسلامی، نوروز، شب یلدا و… همگی نشان از پویایی فرهنگ ناب ایرانی دارد که با فرهنگ اسلامی درآمیخته شده و در هر برهه ای از زمان تلألو خاصی یافته است.
اینک همزمان با نوروز ۱۳۹۸ و آغاز فصل بهار از برخی هنرمندان سرشناس سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در خصوص اهمیت پرداختن به موضوعات آیینی و سنتی در سینما، تلویزیون و عرصه هنرهای نمایشی سوأل کرده ایم که قطعاً خواندن نطرات آن ها برای شما مخاطبان گرامی خالی از لطف نخواهد بود.
در بخش اول این مجموعه گفتگوها که قرار است در ۳ بخش مجزا منتشر شود با ۴ هنرمند برجسته کشور آقایان: امرالله احمدجو، حسین مسافرآستانه و جواد انصافی و سرکار خانم: مهوش صبرکن به گفتگو نشستیم که ماحصل نظرات آن ها در ذیل درج شده است.
*****************
امرالله احمدجو کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون با تأکید بر اهیمت پرداختن به آیین های ایرانی-اسلامی در آثار سینمایی و تلویزیونی در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: آیین ها بخش مهمی از فرهنگ و هویت ملی ما هستند و در همه جوامع همینطور است. آیین ها حامل بسیاری از عوامل فرهنگی و هویتی از جمله خود زبان هستند و نباید اجازه داد که به فراموشی سپرده شوند.
وی ادامه داد: ما باید از خودمان سوأل کنیم که چرا جوانان امروز به آیین های غربی گرایش پیدا کرده اند؟ پاسخ این سوأل روشن است! قطعاً از یک طرف گسترش ابعاد استفاده از فضای مجازی و دنیای وب باعث این اتفاق شده و از طرف دیگر عدم برنامه ریزی و آموزش درست توسط جامعه باعث شده تا این اتفاق رخ دهد.
این هنرمند برجسته خاطرنشان کرد: از سوی دیگر وقتی برخی از کسانی که سردمدار مسائل آموزشی و فرهنگی هستند علناً با مسائل ملی زاویه دارند معلوم است آیین های ملی در محاق می رود و جوانان به سمت آیین های غربی گرایش پیدا می کنند!
کارگردان سریال خاطره انگیز «روزی روزگاری» در گفتگو با سینماپرس افزود: بنده معتقدم علاوه بر این ها عدم شناخت هنرمندان از آیین ها و سنت ها هم باعث شده تا آثار خوبی در این باره تولید نشود.
وی در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما نقش مسئولان در این خصوص چیست و چرا ما با کم کاری و بی دغدغدگی از سوی آن ها مواجه هستیم اظهار داشت: مسئولان تافته جدابافته ای از جامعه نیستند، آن ها هم بخشی از همین جامعه اند و ممکن است ضعف های فراوانی داشته باشند؛ بنده معتقدم این مطالبه عمومی باید از سمت آحاد افراد جامعه وجود داشته باشد. همه ما خودمان باید بخواهیم که آیین ها و سنت های مان از بین نرود. امروز متأسفانه دیگر در خانواده های ایرانی هم کمتر به آیین ها و سنت ها بها داده می شود و همه چیز شکل عجیب و غریب و جدیدی به خود گرفته که به هیچ عنوان خوشایند نیست.
احمدجو در پایان این گفتگو با اشاره به چند نمونه از تغییرات عجیب آیینی اظهار داشت: ما قبلاً کجا در مراسم های عروسی مان ترقه بازی می کردیم که الآن در بدعتی عجیب و زشت مد شده که در مراسم عروسی آتش بازی و ترقه بازی می کنند؟ ما این همه سنت های زیبا راجع به مراسم عروسی داشتیم چرا آن ها را نادیده می گیریم؟ از ماست که بر ماست! چرا ما شکل تعزیه خوانی را عوض کرده ایم؟ چرا گاهی تعزیه خوانی با نمایش و آوازخوانی اشتباه گرفته می شود؟ همه این ها اتفاقاتی است که خودمان عامل آن ها بوده ایم. ما باید عیب را از درون خودمان جستجو کنیم و درصدد رفع این عیوب برآییم.
مهوش صبرکن بازیگر سینما و تلویزیون در مورد اهیمت پرداختن به آیین های ایرانی-اسلامی در آثار سینمایی و تلویزیونی به سینماپرس گفت: همه ما می دانیم که باید به صورت ۱۰۰ درصدی و از عمق وجودمان در این راستا کوشا باشیم.
وی تأکید کرد: بنده سفرهای متعددی به کشورهای مختلف داشته ام و در مورد آیین و رسوم کشورها تحقیقات زیادی کرده ام و به این نتیجه رسیده ام که در هیچ کجای جهان به اندازه ایران عزیزمان ما فرهنگ و آیین و سنت های ارزشمند و زیبا نداریم.
صبرکن خاطرنشان کرد: ما کشوری سرشار از تمدن، تاریخ، فرهنگ، ادب و هنر هستیم. مراسم های ملی و دینی و آیینی بسیار زیبایی داریم اما متأسفانه به دلیل اهمال کاری شدید برخی مسئولان فرهنگی و عدم آموزش های لازم به خصوص برای نسل جوان امروزه شاهد هستیم که بسیاری از افراد به سمت آیین ها و فرهنگ غربی گرایش پیدا کرده اند و مثلاً به جای آنکه نوروز و حاجی فیروز را بشناسند و آیین های ملی را اجرا و احیاء کنند به سمت برگزاری جشن کریسمس رفته اند و بابانوئل را به حاجی فیروز ترجیح می دهند!
بازیگر سریال تلویزیونی «یوسف پیامبر (ع)» تأکید کرد: این مسئولان هستند که باید با دغدغه مندی و برنامه ریزی مناسب و تخصیص بودجه کافی سینماگران و هنرمندان را ترغیب به تولید آثاری درخصوص پاسداشت و معرفی آیین های ایرانی-اسلامی کنند اما گویا برخی مسئولان ما با برخی آیین ها مخالفند و به همین دلیل هم ما چندان کار درخورد توجهی از سوی آن ها در این خصوص شاهد نیستیم!
این هنرمند مطرح در پایان افزود: سینما و تلویزیون به عنوان ۲ رسانه بسیار قدرتمند و تأثیرگذار می توانند با تولید برنامه ها و آثار مناسب مردم و به خصوص نسل جوان را ترغیب به برگزاری آیین ها کنند و امیدوارم که این اتفاق به زودی در کشورمان رخ دهد.
حسین مسافرآستانه کارشناس فرهنگی نیز در این خصوص اظهار داشت: متأسفانه امروزه آیین های ایرانی-اسلامی هیچ جایگاهی در تولیدات سینما و تلویزیون ندارند در حالی که ریشه های تمدن و فرهنگ کهن کشور ما در این آیین ها است.
وی متذکر شد: شناخت آیین ها ارتباط هویتی با فرهنگ دیرینه ایران اسلامی است اما متأسفانه مسئولان به آن بی توجه هستند.
این هنرمند یادآور شد: در سال های دور از این آیین و سنن استفاده ابزاری می شد اما متأسفانه طی سال های اخیر حتی استفاده ابزاری هم از این آیین ها صورت نمی گیرد.
مسافرآستانه تأکید کرد: ما نباید فراموش کنیم که استفاده از آیین و سنن در سینما و تلویزیون ضروری است و هویت دیرینه فرهنگی ما را برای نسل ها آشکار می کند، راه های طی شده را به همگان نشان می دهد و باعث می شود ارتباط ما با فرهنگ بیگانگان قطع شود.
جواد انصافی نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش های آیینی سنتی نیز با انتقاد شدید از مسئولان فرهنگی و هنری کشور اظهار داشت: متأسفانه مسئولان دولتی هیچ حمایتی از این قضیه نمی کنند. بنده شخصاً پژوهش های زیادی در خصوص آیین های دیرینه مان انجام دادم اما هیچ وقت توسط مسئولان جدی گرفته نشده!
وی ادامه داد: من حتی با هزینه شخصی برای تحقیق در رابطه با نوروز به کشورهای همجوار رفتم و جالب آنجا است که مسئولان فرهنگ تاجیکستان اصرار داشتند که در کشور ما نمایش راجع به نوروز اجرا کنید؛ ما این را با مسئولان ارشاد مطرح کردیم و گفتیم فقط هزینه بلیت را بدهید اما گفتند نمی دهیم و حاضر نشدند هیچ حمایتی از این قضیه کنند و متأسفانه اصلاً این قضایا را جدی نمی گیرند.
این هنرمند پیشکسوت تأکید کرد: ایرانیت و اسلامیت هر دو یکی هستند؛ در هر دوی آن ها بحث انسانیت مطرح است و بس! پس این وظیفه مسئولان است که این قضیه حمایت کنند. ما باید در سینما، تلویزیون و هنرهای نمایشی به آیین های پرمحتوای ایرانی-اسلامی بپردازیم.
سینماپرس: نوای نوستالژیک «نوروزنامه» استاد علی اکبر مهدیپور ماندگارترین ملودی مربوط به تحویل سال جدید و آغاز فصل بهار است که پس از ۳۳ سال همچنان در ذهن و خاطره مردم ایران باقی مانده است.
به گزارش سینماپرس، نوای سرنای تحویل سال یا همان «نوروز نامه» اثر استاد علی اکبر مهدیپور دهکردی، بدون تردید یکی از ماندگارترین و خاطرهانگیزترین آثار موسیقایی تولید شده در حوزه بهاریههاست که از زمان تولید و انتشار آن تا به امروز به شدت مورد اقبال مخاطبان ایرانی قرار گرفته و اساساً برای بسیاری از مردم تبدیل به یکی ملزومات سفره هفت سین نوروز و لحظه تحویل سال شده است.
این ملودی معروف و تمام نشدنی موسیقی نوروز که ثبت شده در فهرست آثار غیرملموس یونسکو و برگرفته از موسیقی اقوام ایل بختیاری است، حدود ۳۳ سال پیش در سال ۶۵ در استودیو رودکی توسط رضا جعفری صدابرداری و پس از مدتی به رادیو و تلویزیون تحویل داده شد.
از آن روزگار این موسیقی بهعنوان اصلیترین و نوستالژیکترین موسیقی نوروزی میان مردم شناخته شد و تا به امروز نیز در ذهن و خاطره آنها باقی مانده است.
اواخر سال ۱۳۹۴ در مقاطعی از دوران مدیریت محمد سرافراز بهعنوان ریاست سازمان صدا و سیما بود که پخش این موسیقی به دلایلی قطع شد که در همان زمان نیز واکنش برخی از اهالی موسیقی را نیز دربرداشت به طوری که تعدادی از آنها با انتشار نامهای از سرافراز خواستند که مجوز پخش مجدد این نوای شادی بخش نوروزی را صادر کند، موضوعی که با واکنش چندانی از سوی مدیر وقت رسانه ملی نیز مواجه نشد.
استاد مهدیپور در زمان حیاتش پیرامون این اثر ماندگار نوروزی گفته بود: «این موسیقی را بیشتر در نوروز مینواختند که به مرور زمان این موسیقی نیز، از دهه ۴۰ با شلیک گلوله توپ در زمانهای گذشته در آستانه از بین رفتن و فراموشی قرار گرفت. این آهنگ در دستگاه چهارگاه از دستگاههای دوازدهگانه موسیقی ایرانی نواخته شده و تنظیم آن بر اساس یکی از قدیمیترین ردیفهای موسیقایی ایرانی انجام شده است. دلیل به تداعی این موسیقی در اذهان مردم نیز به خاطر لحظات شاد مردم هنگام آغاز سال نو است. این آهنگ در آن سالها با سرساز سرنا به همراه نقاره نواخته شد و ضبط آن تنها در یک مرحله اتفاق افتاد»
هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی نواحی و گردآورنده آلبوم «نوروز، بهار ایرانی» هم درباره این قطعه ماندگار بیان کرده بود: «این قطعه بیکلام مربوط به موسیقی بختیاری است که بعدها به عنوان مقام تحویل سال جا افتاد. در واقع یک نوع موسیقی خبری در ایل بختیاری بوده است. به دلیل اینکه این قطعه موسیقی خبری خوبی بوده است، رادیو نیز از آن به عنوان آرم نوروزی استفاده میکند. معمولاً از سُرنا و دهُل در موسیقی اقوام ما برای خبر کردن مردم برای اتفاقات مهم استفاده میشده است، بر همین اساس از آن موسیقی در زمان تحویل سال استفاده میشود.»
زندهیاد استاد علی اکبر مهدیپور دهکردی که بهمن ماه سال ۱۳۸۸ دار فانی را وداع گفت از جمله هنرمندان شاخص موسیقی نواحی ایران است که میتوان از او به عنوان یکی از معروفترین و توانمندترین نوازندگان موسیقی سرنا و کرنا در ایل بختیاری یاد کرد.
این هنرمند از ۱۴ سالگی نواختن ساز کرنا را بدون استاد و به قول خودش خودسرانه آغاز کرد و گرچه موسیقی در خانوادهاش موروثی نبود اما مادرش به شدت مخالف نوازندگی او و پدرش اذانگوی مسجد جامع شهر بود. او از سال ۱۳۳۰ با دو نوازنده مطرح «سرنا» به نام حیدر شاه نادری اشکفتکی و حسین حیدری سورشجانی آغاز و نوازندگی کمانچه را هم نزد محمد طغانیان نوازنده چیرهدست منطقه کامل کرد. وی اگر چه سرنا هم مینواخت ولی حضور در ساخت مجموعه تلویزیونی «بچههای آبادی» در سال ۱۳۶۵ بهانهای شد تا نوازندگی این ساز را به طور جدیتر پیگیری کند.
مهدیپور در طول عمر ۷۹ سالهاش به گفته خود مشاغل مختلفی همچون کورهپزی، بنایی و کشاورزی را تجربه کرد و دست آخر روزگارش را فقط با هنر موسیقی میگذراند. کما اینکه اجرای کنسرت در کشورهای آلمان، کانادا، فرانسه، قرقیزستان، ترکمنستان، مغولستان، امارات متحده عربی، ژاپن، ترکیه، کویت و هنگکنگ فضای تازهای را برای فعالیتهای وی در عرصه موسیقی رقم زد.
حضور در مجموعه تلویزیونی «روزی روزگاری» به کارگردانی امرالله احمدجو و آهنگسازی فرهاد فخرالدینی به عنوان نوازنده و تولید چندین آلبوم مختلف در حوزه موسیقی اقوام ایل بختیاری از جمله فعالیتهایی است که از زنده یاد مهدی پور به یادگار مانده است.