X

بایگانی فروردین 15, 1398

دفتر سینمایی

زند؛ دردانه هنر دوبلاژ!/ سینماگران همزمان با نوروز ۹۸ از فراق این هنرمند می گویند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نوروز ۱۳۹۸ در حالی از راه می رسد که جای خالی هنرمندان بسیاری پای سفره های هفت سین به چشم می خورد؛ بهرام زند یکی از همان هنرمندان است که سال های سال با عشق برای اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم تلاش کرده بود اما دست اجل مهلت بیشتری به وی نداد و او در فروردین ماه سال ۹۷ به دیار باقی شتافت. اینک همزمان با نوروز هنرمندانی همچون: داود نماینده و محمود قنبری از او برایمان گفتند.

به گزارش سینماپرس بهرام زند سال ۱۳۲۸ در شهریار به دنیا آمد و بعد از سال ها حضور مستمر در عرصه فرهنگ و هنر و تلاش برای ارتقا و رشد هنر این مرز و بوم و سال ها مبارزه با بیماری سرطان ۱۸ فروردین ماه سال ۱۳۹۷ دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت؛ مرگ زند بازتاب های گسترده ای در رسانه های داخل و خارج از کشور پیدا کرد و مردم و سینماگران او را به بهترین شکل ممکن تا سرای ابدی اش بدرقه کردند.

بهرام زند فعالیت دوبله را از سال ۱۳۴۴ آغاز کرد و از سال ۱۳۵۸، به عنوان مدیر دوبلاژ نیز فعالیت نمود. وی هم‌چنین در سال ۱۳۶۲ با بازی در فیلم «میرزا کوچک خان» بازیگری را تجربه کرد.

فعالیت زند در فیلم های بسیاری به جای شخصیت‌های گوناگون سخن گفت و سرپرستی گویندگان را در سریال‌های ایرانی، از جمله «امام علی (ع)»، «روشن‌تر از خاموشی» و «مدار صفر درجه» و همچنین در مجموعه‌ های خارجی پرمخاطبی مانند «جنگجویان کوهستان»، «شرلوک هلمز»، «ناوارو» و سریال «بیست و چهار» بر عهده داشت.

هنرمندان مطرحی همچون:
داود نماینده و
محمود قنبری
از پیشکسوتان عرصه دوبلاژ همزمان با نوروز ۱۳۹۸ در فراق این دوبلور و بازیگر ارزنده سینما و تلویزیون با سینماپرس گفتگو کردند و از او برایمان گفتند.

*****************

داود نماینده دوبلور برجسته با بیان اینکه بهرام دردانه هنر دوبلاژ بود اظهار داشت: بهرام زند نازنین اخلاق بود و اخلاق، نازنین بهرام زند! در هر صنفی هم بی اخلاقی است هم اخلاق. اما بهرام هم کارش را بلد بود و هم وزین اخلاق و وزین صدا بود و صلابت روحی و فکری داشت.

وی ادامه داد: بهرام هنرمندی صبور و بی ادعا بود او مجموعه ای از یک مدیر شایسته بود، شایسته تر از شایسته بود. بهرام یک پدیده اخلاقی در دوبله ایران بود و علاوه بر منش نیکش آنچنان هنرمند، متبحر و استاد بود که همگی آثارش ماندگار شد. بهرام در سینما و تلویزیون ایران کارهایی را انجام داد که فقط از عهده خودش برمی آمد و اگر آن کارها به دست هر شخص دیگری سپرده می شد نمی توانست ماندگار شود. به عنوان مثال مدیریت دوبلاژ سریال عظیم «امام علی (ع)» کار هر کسی نبود و فقط او بود که توانست این کار را بکند.

این هنرمند تأکید کرد: تأسف بنده این است که که دیگر بعد از نسل ما، بعد از نسل زندها و عرفانی ها و والی زاده ها و طهماسب ها و رسول زاده ها، دیگر هنر دوبلاژ حرفی برای گفتن ندارد! این نسل نسلی با اخلاق، متعهد و کاربلد بود و هرگز «منیت» نداشت و در پی خودنمایی نبوده و نیست.

نماینده در همین راستا متذکر شد: بهرام یکی از هنرمندانی بود که هرگز از خودش تعریف نمی کرد و به قول مولانا اهل «من» گویی نبود! بهرام فراتر از جهان دوبله بود. او آنچنان حس غریبی در من باقی گذاشت که هرگز نمی توانم فراموشش کنم.

محمود قنبری دیگر دوبلور پیشکسوت سینمای کشور نیز در گفتگو با سینماپرس با بیان اینکه زنده یاد زند فعالیت خود را از دهه ۵۰ آغاز کرد اظهار داشت: بهرام زند هم صدای زیبایی داشت هم انسان بسیار دوست داشتنی و محترمی بود. او خیلی سریع به واسطه هنر ذاتی اش رشد کرد و به تدریج بعد از چند سال فعالیت به عنوان دوبلور، مدیر دوبلاژ شد.

وی افزود: زند رل های ماندگار بسیاری در تاریخ سینما و تلویزیون را گفته، از هنرپیشگان آمریکایی گرفته تا هنرپیشگان سینمای فیلمفارسی؛ من چون بیشتر به عنوان مدیر دوبلاژ فعالیت می کردم همکاری های خاطره انگیز زیادی با بهرام داشتم. او انسانی با پشتکار، پر انرژی و قبراق بود و هیچ گاه ما فکر نمی کردیم به این زودی او را از دست بدهیم و به همین علت مرگش همه ما را شوکه کرد و در بهت و ناباوری فرو برد.

این هنرمند برجسته در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما چه چیز می تواند باعث ماندگاری و محبوبیت یک هنرمند در عرصه دوبلاژ شود که مردم چندان چهره اش را نمی شناسند گفت: ما سال های سال است صدای مان مهمان خانه های مردم است و از سال های دور صداهای ما در گوش مردم زنگ می زند و مردم در ذهن شان خاطرات زیادی از ما دارند و به همین علت هم همیشه با محبت با هنرمندان عرصه دوبلاژ برخورد می کنند.

وی ادامه داد: من معتقدم صدا یک جادوی خاصی دارد که می تواند آدم ها را محسور کند؛ یک هنرمند اگر بخواهد مانا باشد باید تواضع داشته باشد و وقتی با مردم روبرو می شود بی تفاخر باشد و خود را از مردم جدا نداند و برای آن ها ارزش و احترام قائل شود، این یک قاعده کلی است که می تواند باعث محبوبیت و ماندگاری یک هنرمند شود که بهرام زند هم این گونه بود و به همین علت جدا از هنرمندان، مدیران و اهالی رسانه، بسیاری از مردم هم برای بدرقه او به مراسم تشییع اش آمده بودند.

قنبری خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی هنرمندان این کار را نمی کنند و با مردم ارتباط خوبی ندارند؛ زنده یاد منوچهر نوذری همیشه درباره این دسته هنرمندان می گفت طرف می خواهد معروف شود بعد که معروف می شود عینک دودی می زند که کسی او را نشناسد! این چه رفتاری است که برخی هنرمندان به ویژه بازیگران دارند؟ در هر صورت من امیدوارم خداوند به همه انسان ها به اندازه ظرفیت شان جایگاه بدهد تا خود را گم نکنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجموعه سروده‌های انتظار یک شاعر در راه نمایشگاه کتاب – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رضا اسماعیلی از انتشار مجموعه سروده‌های خود با مضمون انتظار و مهدویت و توزیع آن در سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

به گزارش سینماپرس، رضا اسماعیلی، شاعر و پژوهشگر، در گفت‌وگو با تسنیم، از انتشار مجموعه جدیدی از سروده‌های خود خبر داد و گفت: «سحرنامه» عنوان تازه‌ترین اثر من است که با مضمون انتظار و مهدویت به چاپ خواهد رسید.

وی با بیان اینکه این مجموعه برای نخستین‌بار در نمایشگاه کتاب تهران توزیع خواهد شد، ادامه داد: در این اثر مجموعه‌ای از سروده‌ها در قالب‌های رباعی، سپید، غزل و چهارپاره گردآوری شده که از سوی مؤسسه فرهنگی موعود منتشر می‌شود.

سروده‌ ذیل نمونه‌ای از اشعار این شاعر در قالب شعر انتظار است:

پلکی بزن مولا! که ایمان جان بگیرد
تا در زمین، بارانی از قرآن بگیرد

ای مهر عالمتاب خوبی! جلوه‌گر شو
تا عشق در روی زمین سامان بگیرد

پلکی بزن تا دشت‌ها گندم برقصند
بوی طراوت بشکفد، باران بگیرد

پلکی بزن تا غنچه‌ها شبنم بخندند
باغ از بهار خنده‌ گل، جان بگیرد

پلکی بزن تا ریشه‌های شب بخشکد
تا صبح صادق، عمر جاویدان بگیرد

ایمان به فصل سرد؟ هرگز، تا تو هستی
هرگز مبادا فصل یخبندان بگیرد

از دیو و دد، مولا! ملولم، جلوه‌گر شو
تا زندگی بوی خوش انسان بگیرد

مولا! بهار خنده‌ات را منتشر کن
تا فصل سرما در زمین پایان بگیرد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام تسلیت بنیاد سینمایی فارابی در پی درگذشت استاد «جمشید مشایخی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در پی درگذشت استاد «جمشید مشایخی» بازیگر و پیشکسوت سینما و تلویزیون، بنیاد سینمایی فارابی در پیامی درگذشت این هنرمند را به خانواده وی و جامعه هنری تسلیت گفت.

به گزارش سینماپرس، در پی درگذشت استاد «جمشید مشایخی» بازیگر و پیشکسوت سینما و تلویزیون، بنیاد سینمایی فارابی در پیامی درگذشت این هنرمند را به خانواده وی و جامعه هنری تسلیت گفت.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در پیام تسلیت علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی آمده است:

«بازگشت همه به سوی اوست

استاد جمشید مشایخی با هنرمندی و نقش‌آفرینشی‌اش، راه قاف را به سیمرغیان اشارت کرد و ولوله‌ای سترگ در پهنای سینمای‌نجیب این مرز و بوم برانگیخت، نقش‌های او در تئاتر، سینما و تلویزیون، جزئی از میراث تصویری روزگار ماست.

سال‌ها، مساعیِ زلال وی را در اعتلای قاب‌های ماندگاری که به ودیعه بر قلوبِ تک تک ایرانیان حک و ثبت کرد، ارج می‌نهیم و قدر می‌شماریم.

صفای نفس، خلوص، تواضع و فروتنیِ استاد جمشید مشایخی، میراث مانایی است از هنرمندی که با شرافتش، در گنجینه هنری این سرزمین، تا نسل‌های متوالی، چون درّی کمیاب، جلوه‌گر و تابنده خواهد ماند.

فقدانِ این هنرمند مردمی که با سالروز بعثت رسول مکرّم اسلام مقارن شد را به تمامی هنر دوستان ایران زمین، تسلیت و تعزیت عرض کرده، صبر جمیل برای فرزندانِ هنرمندش و بازماندگان معزز و علوّ درجات را برای روح بزرگش از درگاه خداوند متعال آرزومندم.

خدایش بیامرزد و رسول مهربانی حضرت ختمی مرتبت، در روز حشر شفیع او باشد.»

«سوته‌دلان»، «خانه عنکبوت»، «کمال‌الملک»، «گل‌های داودی » ، «آوار» ، «پدربزرگ»، «طلسم»، «سرب»، «روز واقعه»، «خانه روی آب»، «یک بوس کوچولو»، «جرم»، «سیزده۵۹» از جمله فیلم های سینمایی است که مشایخی در آن ایفای نقش کرده بود.

جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون سه شنبه ۱۳ فروردین در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزئیات در گذشت مرحوم جمشید مشایخی از زبان فرزندش+فیلم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرزند استاد مشایخی گفت: پدرم دچار ایست قلبی شدند،ما کنار ایشان بودیم دردی نداشتند و با آرامش رفتند.

به گزارش سینماپرس، سام مشایخی فرزند استاد مشایخی از جزئیات درگذشت پدرش خبر داد و گفت: ساعت نه شب پدرم دچار ایست قلبی شدند، همه پزشکان و پرستاران تلاش خود را انجام دادند اما نتیجه نداد.
این بازیگر پیشکسوت که در طول تعطیلات نوروز در بیمارستان عرفان بستری بود، ساعاتی پیش درگذشت.
پیکر این هنرمند فقید روز شنبه تشییع خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام ۶فیلم از بخش “مروری بر آثار سینمای چین” در جشنواره جهانی فیلم فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ۶ فیلم از آثار بخش “مروری بر آثار سینمای چین” در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، ۶ فیلم «گل‌های سرخ و برگ‌های سبز» ساخته میائومیائو لیو، «معمای حضور» ساخته سونگ ون، «عکاس» ساخته وی ژانگ، «آخرین وداع» ساخته لینا وانگ، «دوست عزیز من» ساخته یانگ پینگ دائو، «قدح بنوش» ساخته سونتار گیال در بخش «مروری بر آثار سینمای چین» سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد. دیگر فیلم های این بخش متعاقبا اعلام خواهند شد.

فیلم سینمایی «گل‌های سرخ و برگ‌های سبز» Red Flowers and Green Leaves (۲۰۱۸)   ششمین کار بلند میائومیائو لیو است. او تدوینگر آثاری مهم همچون «ضیافت» (۲۰۰۶، برداشتی آزاد از هملت شکسپیر) و «شیپور عقب نشینی» (۲۰۰۷) ساخته ژیائوگنگ فنگ است که به همراه ژانگ ییمو و چن کایگه از کارگردانان نسل پنجم چین به شمار می رود. این فیلم در جشنواره پینگ یائو جایزه فیلم منتخب را دریافت کرده است.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در روستایی مسلمان‌نشین در چین خانواده‌ای برای پسرشان ازدواجی را ترتیب می دهند و پسر در راه آشنایی با عروس به اسراری از بزرگان خانواده پی می‌برد.

فیلم سینمایی «معمای حضور» The Enigma of Arrival (۲۰۱۸) اولین فیلم بلند سونگ ون، دبیر یکی از جشنواره‌های مستقل سینمای چین است که قبلا در مقام بازیگر فعالیت داشته است.  
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: پس از گم شدن یک نفر از گروهی دوستانه، آنان دیگر یکدیگر را ندیده اند و اینک باز در کنار هم جمع شده اند… این فیلم برای نخستین بار در جشنواره بین المللی فیلم بوسان به نمایش در آمده است.

فیلم سینمایی «عکاس» The Photographer (۲۰۱۸) به کارگردانی وی ژانگ هفتمین فیلم بلند کارگردانی است که تاکنون آثارش در جشنواره‌های جهانی مونترال و فجر و جشنواره‌های اجتماعی نیویورک و کودک چین صاحب جوایزی ارزشمند شده اند.
در این فیلم وی ژانگ چهار دهه از زندگی یک عکاس را در ارتباط با خانواده و جامعه اش تصویر می کند؛ چهار دهه ای که چین با تحولاتی بزرگ و شگرف به لحاظ فن آوری، سبک زندگی و درآمد سرانه روبرو می شود.  
برای بازگویی این تحول، کارگردان به همراه گروهی نویسنده فیلمنامه را هفده بار بازنویسی کرده و شهروندان معمولی را در بزنگاه های تاریخی به تصویر کشیده اند.

فیلم سینمایی «آخرین وداع» A First Farewell (۲۰۱۸) به کارگردانی لینا وانگ در بخش کودک و نوجوان (نسل ها) در جشنواره بین المللی فیلم برلین حضور داشته و جایزه خرس بلورین این بخش و جایزه ویژه داوران را دریافت کرده است. این فیلم همچنین جایزه بهترین فیلم آسیایی از جشنواره بین المللی فیلم توکیو را از آن خود کرده و در بخش مسابقه جشنواره هنگ کنگ نیز حضور داشته است.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در روستایی مسلمان نشین در چین، عیسی از مادرش که بر اثر مننژیت گنگ و ناشنوا شده است، نگهداری می کند. او به خاطر مادر مجبور به کوچ به شهر می شود و باید به مدرسه چینی برود و زبان چینی بیاموزد… 

فیلم سینمایی «دوست عزیز من» My Dear Friend (۲۰۱۹) ساخته یانگ پینگ دائو است و در جشنواره بوسان و پینگ یائو شرکت داشته است.  
پینگ دائو برای ساخت فیلم مستند «رود زندگی» در مجامع جهانی شهرت دارد و نخستین فیلم بلند داستانی خود با عنوان «دوست عزیز من» را در سال جاری کارگردانی کرده است.
در این فیلم دختری شهری به جستجوی نامزد گمشده اش به روستایی در جنوب چین می رود و با زوجی پیر که پدربزرگ و مادربزرگِ دوست او هستند ملاقات می کند. او در جریان این سفر، حقایقی را درک می کند و درمی یابد تاریخ می تواند تکرار شود.

فیلم سینمایی «قدح بنوش» Ala Changso (۲۰۱۸) سومین ساخته سونتار گیال در مقام کارگردان است که در جشنواره هاینن چین برنده جایزه ویژه هنرمند جوان شده و در جشنواره بین المللی شانگهای جایزه بزرگ هیات داوران و جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کرده است. این فیلم همچنین در جشنواره آسیا پاسیفیک حضور داشته است.
فیلم «قدح بنوش» روایتگر زندگی زنی بیمار است که برای سفر زیارتی به لهاسا می رود و در طول راه رازهای گذشته‌اش آشکار می شود.  
آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره [email protected] است.
سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موضع انفعالی سینما در قبال مناسبت های دینی و ملی/ وقتی علیرغم شعارهای مسئولان، تولیدات سینمایی خنثی می شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سالروز مبعث پیامبر اعظم (ص) بهانه ای شد تا نگاهی داشته باشیم به محصولات سینمای کشور طی ۴۰ سال گذشته؛ سینمایی که باید سرشار از آثار تاریخی و دینی و مذهبی باشد اما متأسفانه در قبال این موضوعات و مناسبت های دینی و ملی موضعی انفعالی به خود گرفته است.

به گزارش سینماپرس در سینمای عریض و طویل کشور، پرداختن به موضوعات مهم دینی و مذهبی و حتی مسائل ملی و تاریخی جایگاه چندانی ندارد. این در حالی است که طرح مباحث دینی در سینمای ایران از گذشته تا امروز مطرح بوده اما در اتفاقی عجیب کمتر فعالیتی در این حوزه صورت گرفته است!

این مسأله در حالی است که کشور ما کشوری دینی است و مردم آن ۴۰ سال قبل برای روی کار آمدن دین و شریعت انقلابی شکوهمند کردند؛ در واقع مردم بستر دین را برای تمام ابعاد زندگی خود برگزیدند که سینما هم جزئی از این بستر است. بنابراین علاوه بر مسئولان، مردم هم در این سینما سهم دارند و تجربه ثابت کرده ژانر تاریخی و مذهبی در کشور ما همواره با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه است اما متأسفانه به دلیل عدم توجه کافی به این تولیدات از طرف مدیران و سازندگان، آنچنان که شایسته است در این راه قدم برداشته نشده.

ما باید آگاه باشیم که اگر جاذبه سینما و فیلم را با جذابیت‌های معنوی و اعتقادات مردم هماهنگ و همسو کنیم، آثار بزرگی خلق خواهد شد؛ همچنان که در مسیحیت نیز آثار بزرگی درباره زندگی حضرت مسیح (ع) ساخته و ماندگار شده است . ما هم از این سوژه‌ ها به فراوانی در مکتب اسلام داریم و نباید با سهل انگاری از کنار آن ها عبور کنیم؛ تاریخ درخشان اسلام قطعاً می تواند دستمایه تولید صدها اثر سینمایی و تلویزیونی ماندگار و درخشان شود و این وظیفه متولیان فرهنگی است که در این راستا گام اساسی بردارند.

سینمای ایران این روزها با استناد بر سخنان بسیاری از اهالی دغدغه مند سینما و کارشناسان فرهنگی در تسخیر فیلم های نازل و مبتذل و سخیفی درآمده که نه با فرهنگ ایرانی قرابتی دارند و نه فرهنگ اسلامی؛ سینمای ایران این روزها کاملاً به ورطه ابتذال سقوط کرده و مدیران فرهنگی هم که گویا برایشان تنها نکته حائز اهمیت مبحث اقتصاد و گیشه و فروش در سینماها است چشم خود را روی ابتذال های گسترده در سینما بسته اند و به جای حمایت از سینمای دینی و تاریخی و مذهبی از فیلم ها و فیلمسازانی حمایت می کنند که هیچ گونه سنخیتی با ارزش ها ندارند.

همین اتفاقات باعث شده بسیاری از هنرمندان سینه سوخته و دغدغه مند و مومن و انقلابی این روزها فریاد اعتراض شان بیشتر شنیده شود؛ برخی از این سینماگران با بیان اینکه: «از مدیرانی که بدون دانش و تجربه و مهارت اداره سینما را در دست گرفته اند و هم و غم شان عکس گرفتن با «سلبریتی ها» است و می خواهند به این وسیله برای خود کسب اعتبار کنند نمی توان انتظار تولید آثار ارزشی و استراتژیک داشت، متأسفانه ما بعضاً با افرادی در سیستم مدیریتی روبرو هستیم که هیچ سنخیتی با انقلاب اسلامی ندارند و قطعاً نمی توان انتظار داشت که این افراد برای توسعه و ترویج فرهنگ اسلام و انقلاب تلاشی داشته باشند.» خواستار تغییر جدی در سیستم مدیریتی سینمای کشور هستند.

قطعاً اگر همه عوامل خوب سینمای ما در کنار هم قرار بگیرند اما ساختار و مدیریت و وضعیت تولید در سینمای ما نامناسب و الکن باشد هرگز نخواهیم توانست به آنچه که مورد نظرمان است دست یابیم؛ ما باید در ابتدا پایه های سینمای کشورمان را مستحکم کنیم و سپس به این فکر بیفتیم که فیلم های دینی و ارزشی تولید نماییم.

دیدن ایمان روی پرده نقره ای برای مردم بسیار دارای جذابیت است و به همین دلیل است که در جهان مسیحیت بارها این کار را انجام داده اند و موفق شده اند که دین را روز به روز در میان مردم کشورهایشان قوی تر کنند؛ قطعاً سیستم درست مدیریتی است که در این کشورها درست عمل می کند و این امکان در این کشورها فراهم است که هر فیلمسازی در هر زمینه ای که مایل باشد کار انجام داده و کسی مانع تولید فیلم هایش نشود.

در کشور ما اگر بهترین و با ارزش ترین و شریف ترین انگیزه ها را هم داشته باشید نهایتاً با ناکارآمدی مواجه شده و محصول نهایی اثری ضعیف می شود چرا که سینمای ما سینمایی بی تأثیر است؛ ما چه فیلم راجع به حضرت رسول (ص) بسازیم و چه هر موضوع دیگری فرقی ندارد؛ در سینمای کشور ما هیچ گونه گفتمانی قالب نیست. سینمای ایران تأثیری روی تماشاگر نمی گذارد و هیچ تماشاگری با دیدن آثار سینمایی ما نمی تواند به چیزی پایبند شده و یا از آن بری شود.

با توجه به این نکات درمیابیم که مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور در قدم اول بایستی اقدامی اساسی، عاجل و جدی برای گفتمان دینی را در سینمای کشور به وجود آوردند و سپس با تخصیص بودجه مناسب سعی کنند تا آثار شایسته ای در این راستا تولید کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ظهور فیلمسازان گمنام و غافلگیری سینما!/ ادای دین هنرهفتم به افکار و ایده های نو – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در سال ۲۰۱۸ و در ماه های نخست سال ۲۰۱۹ شاهد تولید و اکران فیلم های بسیاری در سطح سینمای جهان بودیم که منتقدان زیادی در رابطه با آن ها قلم زدند و به این ترتیب این آثار به عنوان مطرح ترین فیلم های سینمایی سال گذشته معرفی شدند؛ علاوه بر این بسیاری از این آثار توانستند مخاطبان زیادی را به سالن های سینما بکشانند و موفقیت تجاری زیادی را نیز نصیب تهیه کنندگان شان نمایند.

علی ناصری/ به گزارش سینماپرس هر سال پس از برگزاری مراسم آکادمی اسکار به نوعی یک سال سینمایی در جهان به پایان می رسد و با در نظر گرفتن جشن ها، جشنواره ها و امتیاز منتقدان می توان به لیستی از بهترین فیلم های سینمایی سال در جهان دست یافت.

در لیستی که توسط خبرگزاری سینماپرس منتشر می شود ۳۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۸ که مصادف با سال ۱۳۹۷ بوده اند معرفی می گردد. لازم به ذکر است اسامی عنوان شده در این لیست بر اساس امتیاز منتقدان و جوایزی است که این فیلم ها توانسته اند کسب کنند و هیچ گونه اعمال سلیقه ای از سوی نگارنده در این لیست وجود ندارد و هیچگونه نگاه محتوایی و ساختاری از سوی نگارنده بر این فیلم ها در این نوشته اعمال نشده است و فیلم ها به ترتیب خاصی در این یادداشت آورده نشده اند.

لازم به ذکر است در بخش اول و دوم این مقاله ۲۰ فیلم سینمایی «روما»، «سوختن»، «پلنگ سیاه»، «پایه هشتم»، «بیوه ها»، «کتاب مصور»، «بلک ککلنزمن»، «سوارکار»، «تصنیف باستر اسکروگز»، «لازاروی خوشحال»، «دله دزدها»، «بوهمین راپسودی»، «ستاره ای زاده شد»، «اولین اصلاح شده»، «هرگز می توانی من را ببخشی؟»، «جنگ سرد»، «آن سوی باد»، «جزیره سگ ها»، «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» و «درخت گلابی وحشی» معرفی شده اند.

*****************

۲۱- فیلم سینمایی «سوگلی» (The Favourite) به کارگردانی یورگوس لانتیموس

یورگوس لانتیموس فیلمساز یونانی که چند سالی است به عنوان یک فیلمساز با استعداد مطرح شده، طی سال های اخیر آثار متعدد بسیاری را ساخته که با استقبال جشنواره ها و منتقدان روبرو شده است و جدیدترین اثر سینمایی این کارگردان با عنوان «سوگلی» نیز توانست سال گذشته در بین آثار محبوب منتقدان قرار بگیرد و با استقبال خوبی مواجه شود.

«سوگلی» در هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شد و توانست جایزه ویژه هیأت داوران را از آن خود کند. این فیلم سینمایی که در جشن ها و آکادمی های بسیاری حضور داشت پس از موفقیتش در ونیز چندان موفق به کسب جایزه دیگری نشد و یکی از موفقیت های این فیلم در جشن جوایز حلقه منتقدان فینیکس بود که توانست جایزه بهترین فیلم را از آن خود کند.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: در اوایل قرن هجدهم زمانی که انگلستان با فرانسه در جنگ به سر می برد. ملکه آن ضعیف تخت سلطنت را اشغال می کند و بهترین دوستش سارا چرچیل به جای او به امور حکومتی رسیدگی می کند. تا اینکه یک خدمتکار جدید به نام ابیگل توجه سارا به خود را جلب میکند و او را زیر پرو بالش قرار می دهد. ابیگل فرصتی پیدا می کند تا به ریشه ی اشرافی خود بازگردد اما …

یکی از اصلی ترین نکاتی که اکثر منتقدان در فیلم سینمایی «سوگلی» به عنوان یک نقطه قوت به آن اشاره میکنند بازی بازیگران این فیلم است. اکثر بازیگران «سوگلی» در جشنواره ها و جشن های مختلف موفق به کسب جایزه شدند و حتی شاید بتوان گفت که «سوگلی» بهترین گروه بازیگران را در بین فیلم های برتر سال دارد. از طرفی گویا لانتیموس در فضاسازی نیز بسیار موفق عمل کرده و بسیاری از منتقدان به موسیقی متن به جا، فیلمبرداری خوب و طراحی صحنه فوق العاده این فیلم نیز اشاره کرده اند. یکی دیگر از نکات مثبت درباره «سوگلی» می تواند شخصیت پردازی آن باشد.

استفانی زخرک منتقد مجله تایم با دادن نمره کامل به این فیلم سینمایی در یادداشتی نوشت: «سوگلی» کاملاْ مبتنی بر تاریخ است، از ۱۷ بار بارداری گرفته تا مرض چاقی و لنگ بودن! و البته که ملکه آنی با دوشیزه مارلبرو یعنی سارا چرچیل دوست بودند. ولی هر اتفاقی که رخ داد برای پیدا کردن راه آن ۳ شخصیت بود که برای موفقیت هر کاری می کردند. نقش بازیگرها در فیلم حیاتی است حضور ویتز زیر نقاب غلیظی از آرایش با آن شخصیت شرورش و همچنین استون که در نقش ندیمه های گستاخ و بامزه در فیلم حضور پیدا کرده است در کنار نقش ملکه که رفتاری عجیب و احمقانه دارد و کاری می کند تا برایش احساس ناراحتی کنیم و توسط کلمن به تصویر کشیده شده از ویژگی های فیلم هستند. در سوگُلی همه شخصیت ها با نتیجه کارشان روبرو می شوند برخی پاداش می گیرند برخی مجازات می شوند و عده ای در هر دو گروه هستند!

دیوید رونی از هالیوود ریپورتر نیز به این فیلم نمره کامل داد و در نقدی بر آن نوشت: فیلم از لحاظ ظاهری چشم نواز است، لانتیموس این بار قواعد قبلی خودش را کنار گذاشته و در اولین همکاری خودش با فیلمبردار ایرلندی روبی رایان از دوربین ۳۵ میلیمتری استفاده کرده است. حرکات نرم و قابل ارتجاع دوربین و زاویه های طویل که در آنها از آشپزخانه های بزرک تا پلکان های چوبی و حتی راهروهای موازی و اتاق های نقاشی شده دیده می شوند، به بهترین شکل کاخ هتفیلد را به تصویر کشیده اند. طراح صحنه فیونا کرومبی اتاق ملکه را به زیبایی و با پرده های ابریشمی و طلا کاری شده طراحی کرده و البته اتاق خود پادشاه هم شاهکاری عظیم است، که بینندگان را به فضای آن دورهی بریتانیا می برد.

«سوگلی» توانست از سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۳ از ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۹۰ از ۱۰۰ را دریافت کند. این فیلم سینمایی از کاربران گوگل نمره ۶۹ از ۱۰۰ و از کاربران IMDB نمره ۷.۷ از ۱۰ را دریافت کرد.

یورگوس لانتیموس پیش از این فیلم های سینمایی تحسین شده متعددی ساخته که از جمله آنها می توان به «دندان نیش»، «خرچنگ» و «کشتن گوزن مقدس» اشاره کرد.

۲۲- فیلم سینمایی «ردی به جا نگذار» (Leave No Trace) به کارگردانی دبرا گرانیک

دبرا گرانیک پس از ساخت اولین فیلم سینمایی اش با فیلم «ردی به جا نگذار» ثابت کرد که تحسین های حاصل شده از اولین فیلمش اتفاقی نبوده. او با ساخت جدیدترین فیلمش خود را به عنوان یک فیلمساز زن جدی در سینمای جهان معرفی کرد.

«ردی به جا نگذار» مثل فیلم قبلی گرانیک فیلمی آکادمی پسند نبود و تنها توانست از آکادمی حلقه منتقدان سندیگو جایزه بهترین فیلم را دریافت کند و همچنین منتقدان بسیاری این فیلم را در بین بهترین فیلمهای سال ۲۰۱۸ خود قرار دادند.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: مردی با دختر ۱۳ ساله اش در پارک جنگلی بزرگی در پورتلند زندگی می کند. یک اشتباه زندگی آنها را متحول می کند.

مهمترین نکته ای که در فیلم سینمایی «ردی به جا نگذار» مورد توجه منتقدان قرار گرفته روایت قصه ای نامتعارف به شکلی کاملاً منطقی و باورپذیر است که این باورپذیری به فضاسازی، شخصیت پردازی و قصه گویی دقیق فیلمنامه نویس و کارگردان برمی گردد و از طرفی این فیلم در مضمون نیز مورد ستایش منتقدان قرار گرفته و بسیاری از منتقدان از این فیلم مضامینی بسیار عمیق تر از مسائل سطحی مطرح شده در فیلم را استخراج کرده اند.

جان فراس منتقد مطرح سینما در نقدی بر این فیلم نوشت: «ردی به جا نگذار» فیلمی است با درخشش بن فاستر و توماسی مک کانزی بعنوان پدر و دختر که در طبیعت اورگن زندگی می کنند. یکی دیگر از وجوه تمایزی فیلم های گرانیک با سایرین در سوسوی امید و گرمایی است که الهام بخش شخصیتها است. فیلم بی هیچ ادعایی پیش می رود، شما را نزدیک می کند و در همان نزدیکی نگه می دارد.

پیتر دبروژ منتقد ورایتی نیز در نقدی به تحسین این فیلم پرداخت و نوشت: مانند آن گاوچران ستیزه جوی «کاپیتان خارق العاده» که نقش آن را ویگو مورتنسن بازی می کرد، در آخرین اثر نقش یک پدر از دین برگشته را بازی می کند که اصرار به تربیت دخترش بر اساس اصول شخصی اش دارد. برای طرفداران کارگردان فیلم «استخوان زمستانی» که رسماً نقطه شروع فعالیت سینمایی جنیفر لارنس بود، این تصویر غیرعادی از یک خانواده، آنها را به شدت به یاد «استخوان زمستانی» محصول سال ۲۰۱۰ می اندازد با اینکه گرانیک به خوبی با دلایل و شرایط بی خانمانی آشناست اما به نظر می رسد او فقط اسماً علاقه مند به دلیل جدایی گزینی ویل از جامعه است. بازی بازیگر جوان فیلم این یک تجربه اندوزی بزرگ به حساب می آید.

«ردی به جا نگذار» توانست از سایت راتن توماتوز امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰ را بگیرد و از سایت متاکریتیک نیز امتیاز ۸۸ از ۱۰۰ را گرفت. این فیلم سینمایی موفق شد از کاربران گوگل نیز نمره ۸۲ از ۱۰۰ و نمره ۷.۲ از ۱۰ را از کاربران IMDB دریافت کرد.

دبرا گرانیک پیش از این فیلم سینمایی «استخوان زمستانی» را ساخته است که این فیلم نیز با استقبال خوبی از سوی منتقدان و مخاطبان حرفه ای سینما روبرو شد.

۲۳- فیلم سینمایی «اگر خیابان بیل حرف می زد» (If Beale Street Could Talk) به کارگردانی بری جنکینز

جدیدترین فیلم سینمایی بری جنکینز با عنوان «اگر خیابان بیل حرف می زد» مهر تأییدی بر موفقیت فیلم قبلی این کارگردان زد و با وجود اینکه نتوانست جایزه ای از جشن یا جشنواره ها دریافت کند اما با نظر مثبت حداکثری منتقدان مواجه شد.

«اگر خیابان بیل حرف میزد» در جشنواره فیلم تورنتو حضور داشت و در این جشنواره با استقبال خوبی همراه شد و با وجود اینکه نتوانست جایزه چندانی دریافت کند جزو ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۸ در لیست بسیاری از نشریه ها و منتقدان سینما بود.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: داستان درمورد زنی است که با وجود شرایط سخت و حاملگی به دنبال اثبات بیگناهی همسرش است تا وی را از زندان آزاد کند اما….

«اگر خیابان بیل حرف میزد» فیلمی ساخته شده از اقتباس یک کتاب است که بسیاری از منتقدان این فیلم را یک اقتباس بسیار موفق عنوان کرده اند و تا حد زیادی برگ برنده این فیلم را فیلمنامه آن دانسته اند که به نوعی هر آنچه نویسنده رمان مدنظر داشته در فیلم به خوبی در غالب یک اثر سینمایی بیان شده است.

کی. آستین کالینز منتقد ونیتی فیر در نقدی بر این فیلم در حالیکه نمره کامل به آن داده نوشت: چیزی که «جنکینز» بیش از همه درست منتقل کرده است – یا بهتر بگویم، چیزی که بیشتر از همه مرا حیرت زده کرده است- این است که او توانسته عشق بالای آقای «بالدوین» به سیاه های مختلف را منتقل کند. این یکی از درس های مشخص آقای «بالدوین» است که سیاه پوستی شامل چندین وجه است.

جیمز براردینلی منتقد سرشناس سینما نیز با دادن امتیاز ۸.۸ از ۱۰ در نقدی بر این فیلم نوشت: ۲ سال پیش بود که «مهتاب» بری جنکینز توانست که با موج بزرگی که در اسکار به راه انداخت کارشناسان را شوکه کند. «مونلایت» موفق شد تا جایزه بهترین فیلم را ببرد و برای همیشه دیدی که به «بری جنکینز» در داخل این صنعت وجود داشت را تغییر دهد. او با آوردن همان سطح تسلطی که بر روی زمان، مکان و شخصیت ها داشت به «اگر خیابان بیل می توانست صحبت کند»، توانسته تا نثر آقای «بالدوین» را مورد احترام قرار داده و کلمات او را تبدیل به نشانه های بصری بکند. شخصیت ها بدون تغییر باقی مانده اند و مضامین نیز به شدت ثابت اند؛ یک نمونه نادر از تصویرکردن این مسأله که چرا «زندگی سیاهان اهمیت دارد» صرفا یک شعار نژادپرستانه نیست بلکه خواسته ای در جهت برابری است. برخی ممکن است که این اثر را یه فیلم سیاسی ببینند (حتی خود جنکینز را کارگردانی سیاسی) اما فیلم واقعا داستانی از عشق، نجات یافتن و انسانیت است.

«اگر خیابان بیل حرف می زد» توانست از سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۴ از ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۸۷ از ۱۰۰ را دریافت کند. این فیلم سینمایی از کاربران گوگل نمره ۸۶ از ۱۰۰ و از کاربران IMDB نمره ۷.۵ از ۱۰ را گرفت.

بری جنکینز پیش از این فیلم سینمایی «مهتاب» را ساخته است که در سال ۲۰۱۷ موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم شد.

۲۴- فیلم سینمایی «ارثی» (Hereditary) به کارگردانی اری آستر

«ارثی» را میتوان تحسین شده ترین فیلم ترسناک سال گذشته دانست. این فیلم سینمایی که در گیشه نیز عملکرد موفقی داشت تقریباً توانست نمره قبولی را از مخاطبان عام و خاص سینما بگیرد.

تونی کولته بازیگر «ارثی» از دیگر عوامل ساخت این فیلم در جشن ها و جشنواره ها موفقیت بیشتری کسب کرد و چند جایزه از جمله بهترین بازیگر زن حلقه منتقدان دیترویت را از آن خود کرد. «ارثی» با وجود بودجه ۹ میلیون دلاری اش توانست نزدیک به ۸۰ میلیون دلار فروش داشته باشد.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «ارثی» فیلمی درباره ارتباط ارواح والدین مرده با یکی از فرزندان در خانه ای جن زده!

بسیاری از منتقدان در نقدهای تحسین برانگیزشان بر «ارثی» به فضای منحصر به فرد این فیلم و از طرفی موفقیت فیلمساز در ساخت یک فیلم ترسناک متفاوت اشاره کرده اند. بسیاری از منتقدان ساخت این فیلم را نیاز به جسارت بالایی دانسته اند که به نظر می رسد آستر در ساخت این اثر این جسارت را داشته و به کار برده است.

جاشوا راثکاپ منتقد تایم اوت با دادن نمره ۱۰ از ۱۰ به این فیلم سینمایی در نقدی بر آن نوشته است: یک داستان مضطرب کننده از یک تراژدی غیرقابل توصیف خانوادگی که کم کم پایش به دنیای ماورا الطبیعه باز میشود، «ارثی» جای خود را به عنوان نسل جدیدی از «جن گیر» پیدا میکند، ولی حتی برای برخی این اثر بی رحمانه تر و در نتیجه با ارزش تر است.

جردن روییمی منتقد پلی لیست نیز با دادن نمره ۹.۱ از ۱۰ به فیلم سینمایی «ارثی» در تحسین آن نوشت: این یک فیلم چشمگیر، پیروزمندانه و سرشار از اعتماد به نفس از سوی «آستر» است، کسی که به فیلم نوعی حس ژرف اندیشی بخشیده است، چرا که شما در هر مکانی، در هر لحظه ای و با هر احساسی و با هر قدر اندوهی، آن را حس خواهید کرد. «ارثی» از به کار گرفتن هیجانات کاذب اجتناب کرده، و ترس را به وسیله اتمسفر خود ایجاد می کند و هر لحظه هم خودش را به شکلی جدید اثبات می کند.

فیلم سینمایی «ارثی» از سایت راتن توماتوز امتیاز ۸۹ از ۱۰۰ را کسب کرد و سایت متاکریتیک به این فیلم ترسناک امتیاز ۸۷ از ۱۰۰ را داده است. کاربران گوگل نمره ۶۷ از ۱۰۰ و کاربران سایت IMDB به «ارثی» نمره ۷.۳ از ۱۰ را دادهاند.

«ارثی» اولین تجربه سینمایی اری آستر در مقام کارگردان است و او پیش از این تنها چند فیلم کوتاه تحسین شده ساخته است.

۲۵- فیلم سینمایی «نابودی» (Annihilation) به کارگردانی الکس گارلند

الکس گارلند فیلمنامه نویس مطرح سینما که دومین اثر سینمایی خود را در مقام کارگردان سال گذشته به اکران عمومی در آورد بار دیگر مورد تحسین منتقدان سینما قرار گرفت و توانست جایگاه خود را در بین سینماگران امروز دنیا تثبیت کند.

«نابودی» بهترین فیلم شکست خورده سال گذشته حساب می شود. این فیلم که در گیشه با شکست مواجه شد در فصل مناسبی برای شرکت در جشن ها و آکادمی ها نیز به اکران عمومی در نیامد و طبیعتاً جایزه ای نیز دریافت نکرد.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: هنگامی که همسر یک زیست شناس ناپدید میشود، او عازم سفری به سمت یک فاجعه زیست محیطی می شود، اما نمی داند که چه چیزی در انتظار اوست. تیم سفر او شامل یک انسان شناس، یک روانشناس و یک نقشه بردار است و…

تقریباً همه منتقدان «نابودی» را در انتقال احساس ترس، اضطراب و نگرانی موفق دانسته اند و این نظرات به نظر می رسد مهر تأییدی بر قدرت فضاسازی فیلمنامه نویس و کارگردان است. از طرفی در یادداشت هایی که بر این فیلم سینمایی نوشته شده مثل فیلم قبلی گارلند به نظر میرسد «نابودی» نیز اثری بسیار پیچیده است که ذهن مخاطب خود را به شدت درگیر می کند.

اریک کوهن منتقد ایندی وایر با دادن نمره ۹.۱ از ۱۰ به این فیلم در نقدی به تحسین آن پرداخت و نوشت: از یک سو یک تریلر نفسگیر رهایی از جنگل و از طرفی یک پازل علمی تخیلی جذاب. بازی بیپروای «گارلند» ثابت میکند که او یکی از بهترین فیلمسازان این ژانر است.

لیا گرین بلات منتقد اینترتینمنت ویکلی با دادن امتیاز ۹۱ از ۱۰۰ به این فیلم درباره آن نوشت: این فیلم از آن دسته آثاری است که بعد از تماشای آن، ذهن شما تا حد زیادی مشغول داستان آن می شود و تا کمی هم شوکه شده خواهد بود. در تمام طول مدت تماشای فیلم و بعد از آن مدام به این فکر می کنید که آیا این اثر باعث شده که دیایان و سلیقه فیلم دوستی شما تغییر کند یا خیر.

سایت راتن توماتوز به فیلم سینمایی «نابودی» امتیاز ۸۷ از ۱۰۰ و سایت متاکریتیک به این فیلم امتیاز ۷۹ از ۱۰۰ را داد. همچنین کاربران گوگل به جدیدترین اثر الکس گارلند نمره ۷۷ از ۱۰۰ و کاربران سایت IMDB به این فیلم سینمایی نمره ۶.۹ از ۱۰ را دادند.

الکس گارلند پیش از این فیلم سینمایی «فراماشین» را کارگردانی کرده است که این اثر دومین فیلم سینمایی وی در مقام کارگردان محسوب می شود. همچنین گارلند پیش از این فیلمنامه آثار سینمایی متعددی از جمله «۲۸ روز بعد» و «هرگز نگذار بروم» را نوشته است.

۲۶- فیلم سینمایی «اولین انسان» (First Man) به کارگردانی دیمین شزل

مطمئناً جدیدترین اثر سینمایی دیمین شزل نتوانست انتظارات فراوانی که از این فیلمساز به وجود آمده را برآورده کند اما بدون شک «اولین انسان» با وجود کاستی هایی که نسبت به آثار قبلی این کارگردان دارد با توجه به نقدهایی که بر آن نوشته شده و میزان تحسین ها جزو بهترین فیلم های سال ۲۰۱۸ است.

«اولین انسان» برای اولین بار در جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شد و در این جشنواره با استقبال خوب منتقدان مواجه شد. این فیلم نیز نتوانست موفقیت چندانی در جشنواره ها کسب کند اما منتقدان نگاه خوبی به آن داشتند و توانست امتیازات بسیاری در بین منتقدان کسب کند.

در خلاصه داستان فیلم سینمایی «اولین انسان» آمده است: نگاهی به داستان نیل آرمسترانگ، فضانورد مطرح و مأموریت فضایی افسانه ای او که او را تبدیل به اولین کسی کرد که روی ماه قدم می گذارد.

«اولین انسان» به دلیل شخصیت پردازی دقیق کاراکتر نیل آرمسترانگ در فیلمنامه بیش از هر چیز مورد توجه قرار گرفت و نگاه متفاوت فیلمساز به اتفاق تاریخی قدم گذاشتن انسان بر کره ماه نیز از نکاتی است که منتقدان بسیاری به آن توجه داشته و به ریزبینی فیلمساز تحسین گفته اند.

اون گلیبرمن با دادن امتیاز کامل به این فیلم در نقدی بر آن نوشت: پس از تماشای «اولین انسان»، شک دارم که شما درباره پرواز فضایی، یا قدم زنی تاریخی آرمسترانگ روی ماه، کاملا به همان شکل قدیم فکر کنید. شما در مورد اتفاقات فهم عمیق تری خواهید داشت، اینکه چه معنی داشت و چه چیزی بود، و چرا راز آن – بیش از هر زمان دیگری – هنوز هم پابرجاست.

دیوید رونی منتقد هالیوود ریپورتر نیز با دادن امتیاز ۹۰ از ۱۰۰ به این فیلم درباره آن نوشت: این یک قدردانی از فیلمسازان و بازیگر اصلی یعنی رایان گاسلینگ است که با نقش آفرینی خود این چنین نیل آرمسترانگ را باوقار جلوه داد، این فیلم تفکرانه یک پیشرفت احساسی دارد، به شدت پرتنش است، و بله، حتی تغلیق، به علاوه ساختار فنی خیره کننده آن.

«اولین انسان» از سایت راتن توماتوز توانست امتیاز ۸۷ از ۱۰۰ را کسب کند و از سایت متاکریتیک امتیاز ۸۴ از ۱۰۰ به این فیلم سینمایی رسید. جدیدترین اثر سینمایی دیمین شزل در بین کاربران گوگل توانست نمره ۸۳ از ۱۰۰ را به دست آورد و از کاربران IMDB نمره ۷.۴ از ۱۰ را دریافت کرد.

دیمین شزل با ساخت فیلم های سینمایی «شلاق» و «لا لا لند» توانست در بین علاقه مندان به هنر سینما طرفداران بسیاری داشته باشد و همچنین از سوی منتقدان سینما و جشن ها و جشنواره ها مورد تحسین فراوان قرار گرفت و مطمئناً او یکی از فیلمسازان مهم سال های اخیر هالیوود است که به تازگی ظهور کرده است.

۲۷- فیلم سینمایی «ببخشید مزاحم شدم» (Sorry To Bother You) به کارگردانی بوتس رایلی

بوتس رایلی خواننده رپ آمریکایی سال گذشته با ساخت فیلمی سینمایی توانست منتقدان و اهالی سینما را کاملاً غافلگیر کند. مطمئناً کمتر کسی تصور می کرد که فیلمی به کارگردانی بوتس ریلی جزو بهترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ قرار بگیرد.

«ببخشید مزاحم شدم» که نامش برگرفته از موزیک این خواننده رپ آمریکایی است مطمئناً توسط آکادمی ها، جشن ها و جشنواره ها مورد توجه قرار نگرفت اما این فیلم سینمایی بیش از هر چیز توسط منتقدان سینما تحسین شد و بسیاری آن را جزو بهترین آثار سال ۲۰۱۸ دانستند.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: در یک نسخه متناوب از زمان حال در شهر اوکلند، یک بازاریاب تلفنی به نام کاسیوس گرین یک کلید جادویی به موفقیت حرفهای را پیدا می کند که او را به درون یک جهان ترسناک و خوفناک سوق می دهد.

«ببخشید مزاحم شدم» که منتقدان آن را یک کمدی سیاه دانسته اند بیش از هر چیز به دلیل شوخی ها به جا و ساختار منسجمش در فیلمنامه و تصویر مورد توجه و تحسین منتقدان قرار گرفته است.

امیلی یوشیدا منتقد نیویورک مگزین با دادن امتیاز ۹ از ۱۰ به این فیلم در نقدی بر آن نوشت: داستان به شدت یک پارچه، ضد مسائل مدیریتی شرکت ها، حاوی موضوعات نژادی و با نیم نگاهی به ماجراهای سیلیکون ولی یک مرد که در کابوسی سرمایه داری در یک ورژن معاصر اما موازی از اوکلند جریان دارد، بزرگترین نکته مثبت «ببخشید مزاحم شدم» قدرت به کرسی نشاندن حرفش است و اینکه چقدر حاضر است تلاش کند تا مطمئن شود که به مغز شما رسوخ کرده است.

اریک کان منتقد ایندی وایر نیز به تحسین «ببخشید مزاحم شدم» پرداخت و با دادن نمره ۸.۳ از ۱۰ درباره آن نوشت: این فیلم شاید داستان های فرعی اش کمی زیادتر از حد معمول باشد و شاید تمام جوک هایش به ثمر ننشیند، ولی پر از جزئیات درگیرکننده است که به شکلی درخشان با الهام گیری های اجتماعی با سرعتی برق آسا همراه می شوند.

سایت راتن توماتوز به این فیلم سینمایی امتیاز ۹۳ از ۱۰۰ و سایت متاکریتیک امتیاز ۸۰ از ۱۰۰ را داد. همچنین «ببخشید مزاحم شدم» توانست از کاربران گوگل نمره ۷۸ از ۱۰۰ و از کاربران IMDB نمره ۷ از ۱۰ را بگیرد.

بوتس رایلی خواننده رپ یا در واقع یک رپر آمریکایی است که ورودش به سینما و موفقیتش در ساخت اولین فیلم سینمایی میتواند نکته جالب توجهی باشد که مطمئناً باعث می شود توجه و انتظارات بیشتری نسبت به فیلم بعدی این کارگردان جوان به وجود آید.

۲۸- فیلم سینمایی «دختران را حمایت کنید» (Support The Girls) به کارگردانی آندرو بوخالسکی

آندرو بوخالسکی فیلمساز آمریکایی باتجربه که تا پیش از ساخت «دختران را حمایت کنید» توجه چندانی به او نشده بود بالاخره در سال ۲۰۱۸ توانست با ساخت این فیلم نظرات بسیاری را به خود جلب کند.

«دختران را حمایت کنید» مثل بسیاری از فیلم های ساخته شده از کارگردانی گمنام توسط جشن ها، آکادمی ها و جشنواره ها دیده نشد اما منتقدان آن را دیدند و به عنوان اثری درخور تحسین معرفی کردند.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: مدیرکل یک مجموعه که همه به به او اعتقاد دارند، در یک روز عجیب و سخت به چالش کشیده می شود.

بسیاری از منتقدان فضای مفرح و کارگردانی و فیلمنامه ساده این اثر را مورد تحسین قرار دادند که در عین سادگی حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

جاستین چانگ منتقد سرشناس ورایتی با دادن امتیاز ۹ از ۱۰ به این فیلم درباره آن نوشت: نویسنده و کارگردان توانا یعنی «آندرو بوخالسکی» این اثر را با سطح کمدی ملایمی روایت کرده است که در عین حال احترام بسیار زیادی نیز برای کسانی که در آن دخیل بوده اند داشته است.

دنی کینگ منتقد ویلیج وویس در نقدی بر این فیلم با دادن امتیاز ۹ از ۱۰ نوشت: «بوخالسکی» اکثر لحظات «دختران را حمایت کنید» را همچون یک هرج و مرج واقعی فیلمبرداری کرده است اما نحوه خاص روایت داستان او – پرجزئیات و غیرقابل پیش بینی – لایه های مختلفی را به این هرج و مرج اضافه کرده است.

«دختران را حمایت کنید» از سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۳ از ۱۰۰ را دریافت کرد و در سایت متاکریتیک امتیاز ۸۵ از ۱۰۰ به این فیلم سینمایی داده شد. کاربران گوگل نمره ۷۰ از ۱۰۰ را به جدیدترین اثر بوخالسکی دادند و این فیلم از کاربران سایت IMDB نمره ۶.۵ از ۱۰ را گرفت.

از دیگر آثار آندرو بوخالسکی میتوان به فیلم های سینمایی «بامزه بود، ها ها» و «شطرنج کامپیوتر» اشاره کرد.

۲۹- فیلم سینمایی «کفرناحوم» (Capernaum) به کارگردانی نادین لباکی

نادین لباکی فیلمساز زن لبنانی سال گذشته چهارمین فیلم سینمایی خود را بر پرده سینماها آورد و توانست نظرات مثبت بسیاری را از سوی منتقدان و مخاطبان جدی سینما به خود جلب کند.

«کفرناحوم» یکی دیگر از فیلمهای تحسین شده سینمای آسیا است که در سال گذشته در جشنواره های مختلف درخشید. این فیلم اولین تجربه اکرانش را در جشنواره فیلم کن کسب کرد که در همین جشنواره جایزه ویژه هیأت داوران را به دست آورد و توانست در آکادمی اسکار به جمع ۵ فیلم نهایی بخش بهترین فیلم غیر زبان انگلیسی راه یابد که برای سینمای لبنان یک اتفاق ویژه محسوب می شود.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: داستان فیلم درباره کودکی است که از پدر و مادرش در دادگاه شکایت می کند.

منتقدانی که به تحسین «کفرناحوم» پرداختند با وجود نظرات ضد و نقیض این اثر را شگفت انگیز دانستند و بازی بازیگران و کارگردانی را از نقاط قوت آن عنوان کردند و بسیاری از منتقدان «کفرناحوم» را اثری فراموش نشدنی دانستند.

جی ویسبرگ با دادن امتیاز ۸۰ از ۱۰۰ به این فیلم درباره آن نوشت: در حالی که این فیلم بدون شک یک فیلم درباره مشکلات است، ولی با هوشمندی و علاقه به سراغ موضوعاش می رود.

لزلی فلپرین منتقد هالیوود ریپورتر در نقدی بر این فیلم با دادن امتیاز ۸۰ از ۱۰۰ نوشت: اگرچه روایت داستان چارچوبی را برگزیده که به شدت غیرقابل باور ولی تحریک آمیز و وسوسه کننده است – «زین به دنبال آن است تا در دادگاه از والدین خود برای به دنیا آوردن او شکایت کند – «لاباکی» به شکلی فوق العاده از این بازیگران کاملا غیرحرفه ای بازی می گیرد و یک نگاه باورپذیر از این محیط به شدت فقیر و بیچاره ارائه می دهد که اکثر خطاهای فیلم را قابل بخشش می کند.

«کفرناحوم» از سایت راتن توماتوز امتیاز ۸۹ از ۱۰۰ را گرفت و سایت متاکریتیک به این فیلم سینمایی امتیاز ۷۵ از ۱۰۰ را داد. همچنین کاربران گوگل به این فیلم سینمایی نمره ۹۶ از ۱۰۰ را دادند و کاربران IMDB با دادن نمره ۸.۴ از ۱۰ این فیلم را به عنوان یکی از محبوب ترین فیلم های سال خود معرفی کردند.

نادین لباکی پیش از این فیلمهای سینمایی متعددی ساخته است که می توان به «کارامل» به عنوان مطرح ترین این آثار اشاره کرد.

۳۰- فیلم سینمایی «کتاب سبز» (Green Book) به کارگردانی پیتر فارلی

پیتر فارلی فیلمسازی که پیش از این آثار کمدی اش هیچگاه جدی گرفته نمی شد سال گذشته با ساخت فیلم سینمایی «کتاب سبز» همه منتقدان و مخاطبان خود را غافلگیر کرده و به تحسین واداشت.

مطمئناً کمتر کسی از ابتدای سال تصور می کرد که «کتاب سبز» پیتر فارلی بتواند یکی از نامزدهای جدی اسکار سال ۲۰۱۹ باشد اما این فیلم در نهایت به جدیترین نامزد اسکار تبدیل شد که به راحتی توانست این جایزه بزرگ را کسب کند. «کتاب سبز» علاوه بر اسکار جایزه بهترین فیلم کمدی گلدن گلاب را نیز از آن خود کرد.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: یک محافظ ایتالیایی آمریکایی تبدیل به راننده یک موسیقی دان آفریقایی- آمریکایی شده و این دو قدم به یک سفر در دل جنوب آمریکا در دهه ۶۰ می گذارند.

بیشترین تحسین هایی که نصیب فیلم «کتاب سبز» شده مربوط به فیلمنامه آن بوده و بسیاری از منتقدان فیلمنامه «کتاب سبز» را بسیار درخشان و دقیق در شخصیت پردازی عنوان کرده اند. پرداختن به شکلی متفاوت به مسأله نژادپرستی در آمریکا از برگ های برنده «کتاب سبز» است و از طرفی بازی ۲ بازیگر مرد این فیلم بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

رکس رید منتقد آبزرور با دادن نمره کامل به «کتاب سبز» درباره آن این گونه نوشت: درست همانند یک پارچه مرغوب، این اثر هم نرم و گرم است. فیلم «کتاب سبز» ۲ قطب بزرگ دارد که هر ۲  ستاره داستان، با طنز و قلب خود آن را در اختیار گرفتند و بیش از پیش در داستان اوج می گیرند!

اندی هاول منتقد فیلم ثرت با دادن امتیاز ۹ از ۱۰ به این فیلم سینمایی درباره آن نوشت: «کتاب سبز» واقعا یک لذت شلوغ است، به غیر از آن شوخی ها میان شخصیت هایی با ذهنیت های متضاد، فیلم مشخصا قهرمان و شخصیت منفی هم دارد.

نویسندگان موفق شده اند تا برخی ظرافت ها را وارد کار کنند، خصوصا وقتی که بحث در مورد انزوای شرلی از هر دو اجتماع سیاه پوستان و سفیدپوستان است.

جدیدترین اثر سینمایی پیتر فارلی فیلمساز آمریکایی از سایت راتن توماتوز توانست امتیاز ۷۹ از ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۶۹ از ۱۰۰ را به دست آورد. این فیلم سینمایی از کاربران گوگل نمره ۹۴ از ۱۰۰ و از کاربران IMDB نمره ۸.۳ از ۱۰ را از آن خود کرد.

پیتر فارلی پیش از این فیلم های سینمایی متعددی ساخته که هیچ یک از این آثار مورد چندان مورد توجه منتقدان قرار نگرفته و از جمله آنها می توان به فیلمهای «خنگ و خنگتر» و «یه چیزی راجع به مری هست» اشاره کرد.

پایان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام ظریف در پی درگذشت جمشید مشایخی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس:
وزیر امور خارجه کشور در پیامی درگذشت جمشید مشایخی، هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون را تسلیت گفت.

به گزارش سینماپرس، در متن پیام تسلیت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به مناسبت درگذشت این بازیگر پیشکسوت آمده است:

«خبر درگذشت هنرمند مردمی و محبوب مرحوم استاد جمشید مشایخی موجب تأثر گردید. این ضایعه بزرگ را به خانواده آن مرحوم، جامعه هنری کشور و مردم شریف و هنرپرور ایران تسلیت گفته، رحمت الهی برای آن فرهیخته ارجمند که عمری را در راه هنر فاخر، متعهد و مردمی سپری کرد از خداوند بزرگ مسألت می‌نمایم.

محمدجواد ظریف
وزیر امور خارجه»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور وزیر ارشاد و رئیس رسانه ملی در خانه مرحوم جمشید مشایخی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار جمعی از هنرمندان برای عرض تسلیت به خانواده جمشید مشایخی در خانه این هنرمند، حضور یافتند.

به گزارش سینماپرس، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز جمعی از مدیران و مسئولان حوزه فرهنگ و هنر و گروهی از هنرمندان با حضور در منزل مرحوم جمشید مشایخی با خانواده آن مرحوم ابراز همدردی کردند.   علاوه بر سید عباس صالحی وزیر ارشاد، علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، علی عسگری رییس سازمان صدا و سیما،  همایون اسعدیان، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما)، علی دهکردی، ایرج راد، هادی مرزبان، فرزانه کابلی، احترام برومند، مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی، فاضل نظری و… به دیدار خانواده مرحوم مشایخی رفته‌اند.

علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به نقش‌های اثرگذار استاد مشایخی در سینما، تئاتر و تلویزیون تصریح کرد: حضور در بیش از ۱۴۰ اثر فاخر سینمایی و تلویزیونی نشان‌دهنده توانمندی و اثرگذاری این هنرمند برجسته است.

وی تصریح کرد: نقش‌هایی همچون رضاخوشنویس در مجموعه تلویزیونی “هزاردستان” یا “کمال‌الملک” در فیلم‌سینمایی “کمال‌الملک” را هیچ‌گاه مردم از یاد نمی‌برند و همواره در ذهن‌ها ماندگار است.

جمشید مشایخی که در طول تعطیلات نوروز در بیمارستان عرفان بستری بود، ۱۳ فروردین ماه درگذشت. در آخرین پستی که در صفحه اینستاگرام مشایخی منتشر شد، آمده است: «پدر ما ساعت ٩ شب امشب ١٣ / فروردین / ١٣٩٨ در نهایت آرامش به سفر ابدی رفت. تشکر ویژه از همه عزیزانی که همواره به ایشان لطف و محبت داشتند. روح ایشان شاد و یادش گرامی باد. نادر، نغمه و سام مشایخی»

مشایخی از بازیگران پیشکسوت و چهره‌های ماندگار سینما، تئاتر و تلویزیون در ششم آذرماه ۱۳۱۳ در تهران متولد شد. او دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر بوده و فعالیت هنری خود را پیش از انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۳۶ با بازی در نمایش «وظیفه پزشک» آغاز کرد، با فیلم کوتاه «جلد مار» در سال ۴۲ مقابل دوربین رفت و دو سال بعد با فیلم «خشت و آینه» وارد سینما شد.

این بازیگر پیشکسوت در بیش از ۹۰ فیلم سینمایی و ۵۰ سریال بازی کرد که با نگاهی به تمام این فیلم‌ها آثاری دیده می‌شود که سازنده آنها یا از کارگردان اولی‌ها بوده‌اند یا در زمانی که مشایخی در آثارشان بازی کرده از افراد شناخته شده‌ای در سینما نبوده‌اند. او در همین مورد، علت پذیرفتن بعضی نقش‌ها را کمک به کارگردان آن فیلم دانسته است؛ حتی اگر به کارنامه بازیگری‌اش لطمه وارد شود.

مشایخی در دوران فعالیت هنری خود دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را در جشنواره فیلم فجر به ترتیب برای فیلم‌های «کمال‌الملک» و «گل‌های داودی» دریافت کرد.

او همچنین جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای ایفای نقش در فیلم «بانوی من» در هفتمین دوره جشن خانه‌سینما گرفت و نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد در سومین دوره جشن خانه سینما شد و جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم «پدربزرگ» از جشنواره بین‌المللی پیونگ یانگ به دست آورد.

این هنرمند تا به امروز ایفاگر نقش‌های متفاوت و ماندگاری در ژانرهای و سبک‌های مختلفی در سینما و تلویزیون بوده و با کارگردانان برجسته‌ای در طول تاریخ سینما همکاری کرده است. از جمله آثاری که او در آنها ایفای نقش کرده است، می‌توان به بازی در فیلم‌های «گاو»، «قیصر»، «شازده احتجاب»، «سوته‌دلان»، «خانه عنکبوت»، «کمال‌الملک»، «گل‌های داودی»، «آوار»، «پدربزرگ»، «طلسم»، «سرب»، «روز واقعه»، «خانه روی آب»، «یک بوس کوچولو»، «جرم» و «سیزده ۵۹» و مجموعه‌های «هزاردستان»، «داستان‌های مولوی»، «سلطان صاحبقران»، «امام علی (ع)»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «ستایش» اشاره کرد.

مشایخی در حوزه تئاتر هم فعالیت‌های مؤثری داشته و برای اولین بار در سال ۱۳۳۹ در تله تئاتر «بعد از سی سال» به کارگردانی علی نصیریان بازی کرد و در فاصله این سال‌ها تا ۱۳۵۲ در حدود ۱۰ تله تئاتر حضور داشت و با هنرمندانی چون علی نصیریان، عباس جوانمرد و رکن الدین خسروی همکاری کرد.

گفتنی است، مراسم تشییع پیکر استاد جمشید مشایخی روز شنبه هفدهم فروردین‌ماه ساعت ۹:۳۰ صبح از مقابل تالار وحدت برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور محمدعلی دیباج در رادیو صبا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رادیو صبا آثار محمدعلی دیباج دوبلور و بازیگر سینما و تلویزیون ایران را مرور می‌کند.

به گزارش سینماپرس به نقل از روابط عمومی رادیو صبا، روز پنجشنبه ۱۵ فروردین برنامه «سکانس صدا» با محمدعلی دیباج هنرمند و دوبلور پیشکسوت کشورمان گفتگو می کند.

محمدعلی دیباج در سال ۱۳۱۷ در شهر رودسر به دنیا آمد. وی کار دوبله را از سال ۱۳۴۱ با دوبله مجموعه های تلویزیونی خارجی آغاز کرد. بازی در فیلم «پنج تا پنج» نیز از دیگر آثار اوست.

برنامه «سکانس صدا» روزهای پنجشنبه ساعت ۹ صبح روی موج اف ام ردیف ۱۰۵,۵ مگاهرتز از رادیو صبا پخش می شود.

در این برنامه ساناز باقری تهیه کننده، شیرین روستایی نویسندگی و علیرضا تابان مجری، با مخاطبان همراه هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع