سینماپرس: مورگان فریمن یکی از شناخته شدهترین بازیگران هالیوود اولین فعالیت بزرگ سینمایی خود را بسیار دیر و در ۵۲ سالگی آغاز کرد.
به گزارش سینماپرس، مورگان فریمن، بازیگر و کارگردان صاحب نام و برنده اسکار است که بیشتر به خاطر فیلمهایی همچون «رستگاری در شاوشنگ»، «هفت»، «دختر میلیون دلاری» و سریهای جدید فیلم سینمایی بتمن شناخته میشود. او جایزه اسکار خود را سال ۲۰۰۵ در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل برای بازی در فیلم دختر میلیون دلاری دریافت کرد و با فیلم رستگاری در شاوشنگ نیز نامزد اسکار شد؛ وی همچنین در کارنامه وی جایزه گلدن گلوب برای فیلم «رانندگی برای خانم دیزی» نیز دیده میشود.
فیلم رستگاری در شاوشنگ با بازی مورگان فریمن برترین فیلم تاریخ سینما ازنگاه IMDB شناخته میشود و بدون شک فریمن با بازی درخشان خود نقش مهمی درکسب این افتخار داشته است.
فریمن متولد ایالت تنس آمریکا است، اما گفته میشود اصالتی نیجریهای دارد، او از سن کودکی به بازیگری علاقه نشان داد و در سن ۱۲ سالگی در یک مسابقه نمایش برنده جایزه شد.
اولین فعالیت سینمایی کوتاه وی در سن ۳۴ سالگی با ایفای نقش در فیلم «چه کسی گفته نمیتوانم رینبو را برانم» رقم خود و بزرگترین فیلمی که او برای اولین بار درآن ایفای نقش کرد فیلم «رانندگی برای خانم دیزی» در سال ۱۹۸۹ است که در آن زمان این بازیگر ۵۲ سال داشت و بعد از آن تلاش فریمن برای تبدیل شدن به یک سوپر استار در دنیای سینما اغاز شد و دههی ۹۰ را با بازی در فیلمهایی همچون «شیک و پیک»، «آتش خود پرستی»، «رابین هود» و «شاهزاده دزدان» به دهه طلایی خود تبدیل کرد که تاکنون نیز ادامه دارد.
البته او قبل از فعالیتهای سینمایی خودف در تئاتر نیز فعالیت داشته است و توانست در سال ۱۹۶۷ نخستین نقش خود را در تئاتر «برادوی» با دستمزد هفتهای ۷۰ دلار تجربه کند. در این مدت توانست چند نقش دیگر را در تئاتر به دست آورد و با تواناییهای که از خود نشان داد توجه کارگردانهای سریالهای تلویزیونی را به خود جلب کند.
از نکات جالب توجه دیگری که میتوان در مورد این بازیگر به آن اشاره کرد حضور وی در مراسم عزاداری عاشورای حسینی در سال ۱۳۹۵ اشاره کرد این مراسم در حسینیه الخویی متعلق به شیعیان در لندن برگزار شد و مورگان فریمن برای ضبط بخشهایی از مستند داستان خدا در این مراسم حضور پیدا کرد.
سینماپرس: وقتی فیلم برای یک جامعه چند زبانه به نام ایران پخش میشود، باید برای همه مفهوم باشد؛ طبیعتاً نمیتوان فیلمی با غلظت گویش کردی برای عموم مردم ایران پخش کرد.
به گزارش سینماپرس، «نون. خ» سریال شبکه اول سیما به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیهکننده مهدی فرجی است که پیشتر مدیر شبکه اول سیما بود. این مجموعه درباره مردم یک شهر کُردنشین است که محصول آنها تخمه است. مردم این منطقه تخمههای شان را به نون. خ یا نورالدین خانزاده میدهند و او هم همه را به تاجری میدهد تا به ترکیه بفرستد و با قیمتی خوب بفروشد. ماجرا از آنجا شروع میشود که تاجر از دنیا میرود. اهالی روستا که از آن تاجر طلبکارند پول شان را از نون. خ که رابط آن ها با تاجر بوده است میخواهند.
نمایی از سریال «نون. خ» به کارگردانی سعید آقاخانی
این مجموعه به دلیل ویژگی زبان کردی مورد استقبال شهروندان قرار گرفت. مردم مجموعه موفق پایتخت را به دلیل گویش شمالی در ذهن داشتند. این سریال با گویش کردی و شیرین زبانی، روایتهای زندگی ایرانی را خیلی ساده و بدون اضافات فیلم های سینمایی به تصویر میکشد. اینگونه زندگی برای مردم آشناست و آن ها را برای ادامه سریال کنجکاو میکند. حسین سلطانمحمدی منتقد تلویزیون اعتقاد دارد که سعید آقاخانی تمام تلاشش را به کار میگیرد تا بتواند داستان را تا پایان مدیریت کند که مخاطب برای دانستن پایان داستان، سریال را دنبال میکند.
او درباره جذب مخاطب سریالهای نوروزی به این نکته اشاره کرد: با توجه به اینکه مخاطب ما عادت کرده در مناسبت های خاص مثل نوروز و ماه مبارک رمضان برنامه های ویژه ببیند، تلویزیون را وادار به تولید می کند. حتی اگر کیفیت دچار نوسان شود، باز هم تلویزیون به دلیل تقاضای مخاطب ناچار به عرضه است. البته در مناسبتهایی مثل دهه فجر هم تلویزیون برنامههای مناسبتی دارد، اما چون مخاطب پراکنده است و تلویزیون در یک ساعت خاص بیننده ندارد، به طور معمول سریالهای دهه فجر خیلی پررنگ ارزیابی نمیشوند. ولی ماه رمضان و نوروز دو محدوده زمانی است که تلویزیون در سالهای اخیر در آنها فعالیت زیادی داشته است. به همین دلیل تماشاگر انتظار دارد یک تولید جدید ببیند.
نکتهای که در جریان پخش سریال «نون. خ» و بسیاری از سریالهای دیگر مخاطب مواجه میشود این است که مجموعههای ایرانی در آغاز جذابیت ندارند اما به طور معمول در ادامه، سریال به مرحلهای میرسد که تماشاگر برای رسیدن به پایان ماجرا کنجکاو میشود. این کنجکاویها به دلیل آمادگی ذهن مخاطب در مناسبتها بیشتر میشود. به دلیل افزایش شبکههای تلویزیونی دیگر مخاطب مثل گذشته که فصل فعال تلویزیون پاییز و زمستان بود راضی نمیشود. به همین دلیل در حال حاضر فصل فعال تلویزیون مناسبتهای نوروز و ماه رمضان است.
سریال «نون. خ» را باید به عنوان یک سریال نمایشی طنز پذیرفت چرا که به تعبیر حسین سلطانمحمدی تکیهکلامهای این سریال طنز هم مثل تمام سریالهای طنز وارد صحبت های روزمره مردم شده است. طنز این سریال در شیرین زبانی و کاراکترهای آشنای طنز است. سعید آقاخانی اگرچه در چند سال گذشته در سینما فیلم های جدی هم بازی کرده است، اما در کلیت پیشینه کمدی پررنگتری دارد. بنابراین وقتی سعید آقاخانی را می بینیم و در قسمت های میانی سریال چهرهای مثل علی صادقی در داستان قرار میگیرد، وارد یک کش و قوس هیجانی میشویم. البته آذرنگ خیلی سابقه کمدی ندارد، ولی با گویش کردی وارد داستان میشود. همین طور بازیگرانی که به نظر میرسد کرد هستند؛ به غیر از مهیار که در سن کمتر تجربه بازیگری داشته است. این چهرهها آدم ها را به این باور میرسانند که یک اثر طنز را تماشا میکنند و علاقهمند میشوند بدانند این اثر طنز تا کجا پیش میرود.
*سلطانمحمدی در ادامه به مقوله پرداختن «نون. خ» به موضوعات طنز آغشته به مسائلی چون اختلاس و معضلات اجتماعی کشور اشاره کرد. او گفت: “در فیلمهای سینمایی و آثار تلویزیونی این نکات را به تکرار میبینید. به این دلیل که نویسنده نمیخواهد به طور مستقیم به این مسائل وارد شود، در راستای طنز عادی از دیالوگهایی که به معضلات اجتماعی و اقتصادی نزدیک است استفاده میکند. بحث در رابطه با این موضوعات برای تمام مردم آشناست و اینگونه درک داستان برای مخاطب راحتتر میشود.
یکی از مقولاتی که در فضای مجازی و رسانهها روی آن بحث است ضعف گویش کُردی سریال است. این منتقد تلویزیون تعبیر جالبی درباره این اعتراضات دارد. او اعتقاد دارد “اگر گویششان کمی مشکل دارد با توجه به تنوع گویشهای کُردی قابل پذیر است. ” چرا که مردم شهرها و مراکز از اینکه خودشان را اینگونه پر رنگ ببینند، استقبال می کنند. داستان سراسر صمیمیت است، هیچ کس خلاف ذاتی ندارند و همه در عالم رفاقت هستند. حتی اگر خلیل خباثت کمی دارد، در بین آن جمع این رفتار کمرنگ است. این سریال مردم کُرد و سرزمینشان را در چهار فصل به زیبایی به تصویر می کشد و بی نهایت مناظر جدید به نمایش میگذارد. اگر گویششان هم کمی مشکل دارد، با توجه به تنوع گویشهای کردی قابل پذیرش است. اینکه کسی روی گویشها حساس باشد، شیطنتهای مجازی است و نمی تواند واقعیت داشته باشد.
سلطانمحمدی این هجمهها و ایرادات به گویش سریال تلویزیونی «نون. خ» را شیطنت مجازی دانست و در پایان خاطرنشان کرد: گاهی مطرح میشود که در این سریال زبان کردی و فارسی با هم تلفیق شدهاند. وقتی فیلم برای یک جامعه چند زبانه به نام ایران پخش میشود، باید برای همه مفهوم باشد. طبیعتاً نمیتوان فیلمی با غلظت گویش کردی برای عموم مردم ایران پخش کرد. سعید آقاخانی اصالت کُردی دارد و با افتخار این داستان را روایت میکند.
سینماپرس: یکی از محاسن سریال نوروزی «بر سر دوراهی» چینش متفاوت و رنگارنگ بازیگران آن است که از بین آنها عنایت بخشی و بهنوش بختیاری خاصترین هستند.
به گزارش سینماپرس، عنایت بخشی بازیگر سینما و تلویزیون این شبها نقش ضدقهرمان سریال «بر سر دوراهی» را ایفا می کند. نقشی که مخاطب را به یاد کاراکترهای آثار محبوب سینمای دنیا مثل «پدرخوانده» می اندازد.
جلال که باعث بروز گره هایی در قصه می شود و بر پیچ و تاب داستان می افزاید و بخشی هنرمندانه به ایفای آن پرداخته است.
بهنوش بختیاری نیز در این سریال با ایفای کاراکتر ثریا، شمای دیگری از توانایی اش در بازیگری را به تصویر کشیده است.
«بر سر دوراهی» علاوه بر اقبال عمومی و موفقیت در کنداکتور نوروزی آن هم در کنار سه سریال طنز، توانست ظرفیت های مختلفی از بازیگران را نیز به تصویر بکشد که بخشی و بختیاری دو نمونه از این موارد است.
بهنوش بختیاری بازیگر سریال «بر سر دوراهی» درباره حضور در این سریال تصریح کرد: در اولین صحبتی که برای حضور در این سریال با من شد، فهمیدم یک نقش جدی را برایم در نظر گرفته اند و من هم به دلیل جدی بودن نقش همکاری را پذیرفتم. در این سریال کاراکتر “ثریا” را بازی می کنم که آدم خاصی است و اصلا شاد و شنگولی و انعطاف همیشگی من در نقش هایم با این شخصیت نیست.
وی تاکید کرد: کاراکترهای این سریال چند لایه هستند و تک بعدی نیستند. ثریا هم از این موضوع مستثنی نیست و کاراکتر چند بعدی دارد. فکر می کنم پنجمین یا ششمین سریالی است که برای عید بازی می کنم و خداراشکر من همیشه در نوروز یا سریال داشته ام، اگر نبوده ام هم خودم قبول نکرده ام.
عنایت بخشی درباره این نقش گفت: جلال کاراکتری چند بعدی و خاص است اما ما به ازای آن را در جامعه می بینیم و هیچ شخصیتی وجود ندارد که فقط یک نمونه از آن وجود داشته باشد. وقتی انسانی “بر سر دوراهی” قرار می گیرد، انتخاب راه درست به شعور او بستگی دارد، به دانش او وابسته است و آدم باید بداند کجا می رود و برای چه. وقتی انسان این چیزها را بداند و آگاه باشد مسلما راه درست را انتخاب خواهد کرد و به هدفی که به آن فکر می کند می رسد.
این بازیگر پیشکسوت تاکید کرد: مهم این است که شما چگونه درباره زندگی فکر می کنید و از زندگی چه می خواهید. وقتی تکلیف شما با خودتان روشن نباشد مسلما با جامعه و مردم هم تکلیف روشنی نخواهید داشت. به قول مولانا؛ پیش چشمت داشتیم شیشه ای کبود لاجرم دنیا کبودت می نمود. بنابراین عینکی که شما به چشم می زنید و زاویه دید شما به زندگی خیلی مهم است و این به شعور و مطالعه شما بستگی دارد و هیچ چیز در زندگی به سادگی و رایگان به دست نمی آید. باید تلاش کرد و به دست آورد.
سینماپرس: انتقاد مهران مدیری از مسئولین در برنامه دورهمی، واکنشهای زیادی از سوی افراد مختلف از جمله خبرگزاری صداوسیما به دنبال داشت.
به گزارش سینماپرس، دو روز پیش مهران مدیری در برنامه دورهمی از عملکرد مسئولین انتقاد کرده بود که واکنشهای متفاوتی به دنبال داشت. عکسالعمل خبرگزاری صدا وسیما نیز نسبت به این برنامه اینگونه بود: در روزهایی که خبرنگار وطنی برای انجام وظیفه حرفه ای اش کنایه می شنود، بکوشیم همیشه مرغ همسایه غاز نباشد.
سینماپرس: جمشید مشایخی شنبه هفدهم فروردین از مقابل تالار وحدت رهسپار خانه ابدی میشود.
به گزارش سینماپرس، جمشید مشایخی، کمال الملک سینمای ایران که در سیزدهمین روز از سال ۹۸ دارفانی را وداع گفت ساعت ۹:۳۰ شنبه ۱۷ فروردین از مقابل تالار وحدت رهسپار خانه ابدی میشود.
ستاد برگزاری مراسم بدرقه با پیکر استاد جمشید مشایخی، امروز پس از برگزاری جلسه بیانیه خود را به شرح ذیل صادر کرد:
هنرمندان عزیز و هنردوستان گرامی هماهنگونه که مطلع هستید، کمال الملک هنر ایران از میان ما پر کشید و به سوی معبود شتافت. اما اخلاق و منش پهلوانی او در خاطر همه ایرانیان هنردوست نقشی ماندگار است. فقدان جبران ناپذیر این هنرمند را خدمت جامعه هنری و عموم مردم ایران تسلیت می گوییم. ستاد برگزاری مراسم بدرقه با پیکر ایشان، متشکل از خانه تئاتر، خانه سینما، اداره کل هنرهای نمایشی، سازمان سینمایی، شهرداری تهران، پلیس راهور تهران و بنیاد رودکی ضمن دعوت از هنرمندان و هنردوستان کشور برای برگزاری هر چه باشکوه تر این مراسم، موارد زیر را به اطلاع می رساند: – مراسم تشییع پیکر استاد جمشید مشایخی، ساعت ۹٫۳۰ روز شنبه ۱۷ فروردین ۹۸ از محوطه تالار وحدت انجام خواهد شد. – مراسم اقامه نماز بر پیکر استاد در محل تشییع انجام خواهد شد. – جهت سهولت آمد و شد خیابان استاد شهریار، حد فاصل خیابان خارک تا خیابان حافظ از ساعت ۸ تا پایان مراسم برای وسایل نقلیه مسدود خواهد بود. – در این مراسم تعدادی از هنرمندان پیشکسوت سخنان کوتاهی در رابطه با استاد مشایخی ایراد خواهند کرد. – تعداد مکفی اتوبوس جهت آمد و رفت به بهشت زهرا برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده است. – پیکر استاد جمشید مشایخی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده خواهد شد. – مراسم ترحیم زنده یاد جمشید مشایخی روز سه شنبه۲۰ فروردین ماه ساعت ۱۶ تا ۱۷٫۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب، واقع در میدان صنعت، خیابان فرحزادی برگزار خواهد شد. ستاد برگزاری مراسم در پایان لازم می داند از تلاش های پزشکان و پرسنل بیمارستان های آتیه و عرفان طی مدت بیماری استاد جمشید مشایخی قدردانی کند. ستاد برگزاری مراسم بدرقه با پیکر استاد مشایخی
سینماپرس: مهران مدیری در برنامه دورهمی با حضور سعدی و حافظ در شبکه چهار شوخی میکند.
به گزارش سینماپرس، مهران مدیری در برنامه دورهمی با حضور سعدی و حافظ در ویژه برنامه تحویل سال شبکه چهار اینگونه شوخی میکند: به زکریا رازی گفتیم میتونی امشب بیای دورهمی، گفت: چیز جدید کشف کردم تو پلاستیک مشکی میخوام ببرم چند جا
سینماپرس: مرداک و فرزندان اش از طریق رسانه هایی که در اختیار دارند دولت هایی را دست کم در دو قاره ساقط کرده اند و باعث ایجاد بی ثباتی در مهم ترین دموکراسی های سیاره زمین شده اند. آنان چه می خواهند و چه هدفی را از این اقدامات دنبال می کنند؟
به گزارش سینماپرس، سرویس بین الملل-روزنامه امریکایی “نیویورک تایمز” نزدیک به دموکرات ها در گزارشی طولانی و مفصل درباره خانواده مرداک و کسب و کار آنان در عرصه رسانه به اهداف این خانواده پرداخته و می نویسد:”روپرت مرداک” یک امپراتوری رسانه ای را تشکیل داده است که چندین شبکه تلویزیونی و یک سرویس خبری جهانی و یک استودیو فیلمسازی در هالیوود را شامل می شوند. روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی تحت رهبری او در تقویت شورش هایی که منجر به تغییر دولت ها و حکومت ها شده اند موثر بوده اند نه تنها در ایالات متحده امریکا بلکه در سرتاسر سیاره زمین.
شبکه خبری و نظرسنجی ۲۴ ساعته تحت مالکیت او یعنی “فاکس نیوز” تاکنون متحد ترامپ رییس جمهوری امریکا و هواداران سرسخت او بوده است. این موضوع سبب شده تا مرداک از قدرت بالایی برای نفوذ و تاثیرگذاری بر قدرتمندترین دموکراسی جهان برخوردار باشد. در لندن روزنامه “سان” تحت مالکیت مرداک است و اخیرا به شدت مشوق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یا برگزیت بوده است و در استرالیا جایی که قدرت مرداک کم تر دیده می شود رسانه های نزدیک به او تلاش کرده اند تا افکار عمومی را به سمتی سوق دهند که از لغو مالیات کربن حمایت شود. او مالک استودیوی فیلمسازی “فاکس قرن بیست و یکم” بوده که گفته می شود بر سر فروش آن به کمپانی دیزنی به قیمت ۵۲.۴ میلیارد دلار به توفاق رسیده است”.
این روزنامه در ادامه می افزاید:”مرداک چهار فرزند دارد. بزرگ ترین فرزند او که ۶۱ ساله است و حاصل اولین ازدواج مرداک با “پاتریشیا بوکر” مدل استرالیایی (که بعدا در سال ۱۹۶۵ میلادی از او طلاق گرفت) در سیدنی و لندن زندگی می کند و خود را از کسب و کار خانوادگی دور نگه داشته است. با این حال، سه فرزند دیگر مرداک که حاصل ازدواج دوم او با “آنا مان” هستند (که آن ازدواج نیز در سال ۱۹۹۹ میلادی به پایان رسید) بخشی از زندگی خود را به ادامه راه و کسب و کار پدر اختصاص داده اند. از جمله الیزابت ۵۰ ساله، لاکلان ۴۷ ساله و جیمز ۴۶ ساله. مرداک شخصا لاکلان را از دیگر فرزندان اش بیش تر دوست دارد و تمایلات آشکارش به او را نیز نشان داده است. با این حال، این جیمز بود که دهه ها به توسعه کمپانی قرن بیست و یکم در عصر دیجیتال کمک کرد و بازارهای تازه ای را در سرتاسر جهان برای آن شرکت پیدا کرد. برادر بزرگتر او اما در استرالیا پس از روابط تلخی که با پدرشان پیدا کرد کسب و کار خود را به طور مستقل ادامه می دهد. جیمز و لاکلان اما دو رویکرد متفاوت در شرکت داشتند. جیمز دیدی جهانی شده داشت و به دنبال معرفی برند پدر به عنوان شرکتی خبرساز و فعال در حوزه سرگرمی بود در حالی که لاکلان بیش تر دوست داشت از رسانه به عنوان ماشین تبلیغات سیاسی به خصوص برای جناح راست و ملی گرایان استفاده کند”.
این روزنامه در ادامه می نویسد:”موج پوپولیسم راستگرایانه در چند سال اخیر به شدت رشد کرده است و نظم جهانی را مختل ساخته است. امپراتوری مرداک این موج را ایچاد نکرد اما بیش از هر نهاد رسانه ای دیگری آن را تقویت کرده، برایش تبلیغ کرده و از آن سود می برد. در سرتاسر جهان انگلیسی زبان رسانه های وابسته به خانواده مرداک تلاش کرده اند تا جریانات ملی گرا را تقویت کنند. ماموریت اصلی این رسانه ها ایجاد بی ثباتی در دموکراسی ها در سرتاسر جهان بوده است.
اما مرداک و خاندان او واقعا چه می خواهند؟ آیا صرفا تمایل به انتقال ثروت و رعایت الزامات کسب و کار و تجارت را دارند؟ به نظر می رسد موضوع پیچیده تر است و امپراتوری مرداک به دنبال فتح سرزمینی و ارضی است. مرداک کارش را با یک روزنامه محلی کوچک در استرالیا که از پدرش به ارث برده بود آغاز کرد اما به سرعت کسب و کارش را در سطح ملی و سپس بین المللی گسترش داد. رویکرد مرداک به ایجاد امپراتوری در دوران ترامپ به اوج رسیده است. او در روابط نزدیک خود با ترامپ توانست از مزایای کاهش مالیات ها و صدور مجوز معاملات جهانی استفاده کند”.
“نیویورک تایمز” در ادامه می نویسد:”تاسیس شبکه خبری “فاکس نیوز” از سوی مرداک انقلابی در عرصه رسانه ای بود شبکه ای متعلق به محافظه کاران که روز به روز و ساعت به ساعت میلیون ها امریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد. در پژوهشی که موسسه نظرسنجی پیو در سال ۲۰۱۴ میلادی انجام داده بود اکثریت امریکایی هایی که خود را محافظه کار می دانستند از فاکس نیوز به عنوان تنها شبکه مورد اعتمادشان یاد کردند. این قدرت به حدی بود که “دیوید فروم” نویسنده سابق متن های سخنرانی جورج دابلیو بوش رییس جمهوری سابق امریکا در مصاحبه ای گفته بود که در ابتدا جمهوریخواهان فکر می کردند که فاکس نیوز برای آنان کار می کند اما اکنون فهمیده ایم که این ما هستیم که برای فاکس نیوز کار می کنیم”.
این روزنامه در ادامه با اشاره به روابط عمیق مرداک و خانواده اش با خانواده ترامپ می نویسد:”در اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی بود که مرداک تماسی را از جانب ایوانکا ترامپ دختر دونالد ترامپ دریافت کرد. ایوانکا او رابه ضیافت شامی به همراه پدرش دعوت کرده بود. پس از آن، آنان در ساختمان فاکس نیوز در منهتن با یکدیگر دیدار داشتند. جارد کوشنر نیز در این دیدار حضور داشت. در آنجا بود که مرداک برای تبلیغ به نفع کارازر ترامپ و همکاری با او توافق کرد. مرداک به ترامپ گفته بود:”شما باید آماده رویارویی با شدیدترین انتقادها از سوی مخالفان تان باشید”. مرداک عمیقا با خانواده ترامپ در ارتباط است. روابط به قدری عمیق بود که در سال ۲۰۱۳ میلادی پس از طلاق مرداک این جارد کوشنر فعال در کسب و کار و املاک و مستغلات بود که به او کمک کرد تا دکوراتوری برای آپارتمان جدید خود پیدا کند. ایوانکا یکی از قابل اعتمادترین افراد نزدیک به خانواده مرداک است و ۳۰۰ میلیون دلار سهام شرکت فاکس قرن بیست و یکم را خریداری کرده است”.
این روزنامه اشاره می کند که در جریان رای گیری برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز روزنامه سان تحت مالکیت مرداک از برگزیت حمایت کرد و می نویسد:”ایده جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا همزمان با ظهور ملی گرایی مرتجع و بومی گرا در کشورهای دیگر بود. برای مثال، در انتخابات اتریش نامزد حزب آزادی پیشتاز بود حزبی که افسران سابق نازی آن را تاسیس کرده بودند. در فیلیپین “رودریگو دوترته” انتخاب شد که علیه نخبگان اقتصادی و سیاسی حاکم در فیلیپین برخاسته بود و حامی قتل تهبکاران و معتادان بود. “ویکتور اوربان” نخست وزیر مجارستان در کشور خود از ایجاد یک دیوار مرزی و با سیم خاردار برای جلوگیری از ورود مهاجران حمایت کرده بود. در مورد برگزیت روزنامه “سان” از طرفدران ماندن در اتحادیه اروپا به عنوان “اروپایی های متکبر” یاد می کرد و معتقد بود که خروج از اتحادیه اروپا به نفع کارگران بریتانیایی و سطح دستمزدها در آن کشور خواهد بود”.
سینماپرس: نادر طالبزاده در نامه به وزارت خزانهداری آمریکا مینویسد: اکثر ایرانیها سکوت را مقابل تحریم انتخاب کردهاند؛ ما ساکت نخواهیم ماند؛ اتهامافکنان آمریکایی اینبار هدف خود را اشتباه انتخاب کردهاند.
به گزارش سینماپرس، دولت آمریکا ۱۳ فوریه سال جاری میلادی (چهارشنبه، ۲۴ بهمنماه ۱۳۹۷) «مؤسسه بینالمللی اندیشمندان و هنرمندان مستقل» و تعدادی از افراد مرتبط با این مؤسسه را تحریم کرد. مؤسسه بینالمللی اندیشمندان و هنرمندان مستقل همان نهادی است که چند سالی است کنفرانس بینالمللی «افق نو» را با مدیریت «نادر طالبزاده» در ایران برگزار میکند. افق نو طی این سالها با دعوت از فعالان اجتماعی و سیاسی بینالمللی از آمریکا، اروپا و سایر نقاط جهان، از مسلمان گرفته تا مسیحی و یهودی، نقش مهمی در رسوایی دولت آمریکا ایفا کرده است و از جمله افرادی که واشینگتن بر همین اساس علاوه بر سازمان برگزارکننده کنفرانس و شخص نادر طالبزاده به فهرست تحریمهای خود اضافه کرد، «زینب مهنا» (همسر و دستیار ویژه آقای طالبزاده در کنفرانس افق نو) و «غلامرضا منتظمی» (دبیر اجرایی کنفرانس افق نو) بودند.
واکنش نادر طالبزاده به تحریم کنفرانس افق نو توسط دولت آمریکا
اخیراً نادر طالبزاده و همسرش نیز اقدام به ارسال نامهای رسمی به «دفتر کنترل داراییهای خارجی» (OFAC) وزارت خزانهداری آمریکا با موضوع درخواست تجدیدنظر در تحریمهای اِعمالشده کردهاند. به نظر میرسد نامه طالبزاده به این نهاد آمریکایی که بازوی اصلی اجرای تحریمهای خارجی واشینگتن به شمار میرود تنها با یک هدف نوشته نشده باشد. اگرچه هدف اولیه این نامه میتواند تلاش برای احقاق حق و خروج از فهرست تحریمهای ظالمانه آمریکا باشد، اما هدف ثانویه و بلکه مهمتر در پشت ارسال این نامه را میتوان رسوایی هرچه بیشتر دولت ترامپ دانست، چراکه واکنش نهایی دفتر کنترل داراییهای خارجی به این نامه، چه مثبت باشد و چه منفی، به هر حال این هدف ثانویه را محقق خواهد کرد. در ادامه گزارش پیش رو، متن کامل نامه ارسالی به دفتر کنترل داراییهای خارجی و پاسخ اولیه این دفتر به این نامه، خدمت مخاطبان محترم ارائه شده است.
«نادر طالبزاده» (راست) و «غلامرضا منتظمی» دو نفر از افرادی هستند که در ارتباط با کنفرانس افق نو تحریم شدهاند
متن کامل نامه نادر طالبزاده و زینب مهنا به دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانهداری آمریکا
تاریخ: ۲۴/۰۳/۱۹ [۲۴ مارس ۲۰۱۹]
موضوع: ارائه درخواست برای حذف از فهرست OFAC
نام شخص و نهاد فهرستشده [و تحریمشده] مستقر در ایران:
الف) آقای نادر طالبزاده اردوبادی
ب) خانم زینب مهنا طالبزاده
ج) سازمان کنفرانس افق نو (NHC)
اتهامات:
الف) استخدام و جمعآوری اطلاعات از شرکتکنندگان خارجی
ب) برگزاری کنفرانسهای ضدغربی و ترویج یهودستیزی و تئوریهای توطئه، از جمله انکار هولوکاست.
به مسئول یا مسئولان مربوطه،
این نامه با هدف درخواست تجدیدنظر در تصمیم وزارت خزانهداری آمریکا مبنی بر تحریم ما و سازمانمان است. دفتر کنترل داراییهای خارجی (OFAC) وزارت خزانهداری آمریکا در تاریخ ۱۳ فوریه ۲۰۱۹ بیانیهای صادر کرد که چهار نفر: آقای «نادر طالبزاده اردوبادی» (رئیس سازمان افق نو)، همسرش خانم «زینب مهنا طالبزاده» (دستیار ویژه رئیس این سازمان)، دو همکار دیگر در کنفرانس افق نو، و همچنین یک سازمان ایرانی: «سازمان کنفرانس افق نو» را به فهرست تحریمها افزوده بود.
OFAC اتهاماتی را مطرح کرده است که هیچ ریشهای در واقعیت ندارند، از جمله: ایجاد انجمنی برای یهودستیزی؛ استفاده از کنفرانس به عنوان پوششی برای استخدام اطلاعاتی برخی از شرکتکنندگان در کنفرانس افق نو، به ویژه مقامات سابق دولت آمریکا؛ و اتهام نادرست به همکاری با شهروندی آمریکایی که به جرم جاسوسی علیه آمریکا مورد تعقیب است، در حالی که ما نه تنها هیچ رابطهای با این فرد نداشتهایم، بلکه در زمانی که OFAC ادعا میکند این فرد [در ایران] حضور داشته اصلاً مدیریت کنفرانس افق نو را به عهده نداشتهایم.
OFAC نه تنها حقیقت را بیان نکرده، بلکه برای اتهامات علنی خود هیچ سند واقعیای هم ارائه نداده است. اگر OFAC قبل از اِعمال تحریم به خودش زحمت میداد تا مستقیم از خود ما پرسوجو کند، ما با کمال میل با آنها همکاری و اسنادی را به این سازمان ارائه میکردیم که تمامی این اتهامات را رد میکند. در نتیجه ادعاهای بسیار نادرست و آتشافروزانه شما آسیب جدی به اعتبار ما وارد و هزینه سنگینی به امور تجاری و دوستیهای بلندمدت ما تحمیل شد. و به چه دلیل؟ به این دلیل که ما جرأت کردیم از روی سالها سوءتفاهمهای جدی میان آمریکا و ایران پُل بزنیم؟ در عمل، اقدام غلط OFAC به اِعمال تحریم شخصاً علیه ما بیشتر به عنوان یک بیانیه سیاسی در پی اختلافات جدی سیاستی میان دو کشور ایران و آمریکا انجام گرفت و از ما و کنفرانس افق نو به عنوان نمونهای از تفاوتهای سیاستی شما [با دولت ایران] استفاده شد. این درست نیست، و ناعادلانه است.
چارت سازمانی وزارت خزانهداری آمریکا (برگرفته از وبسایت رسمی این وزارتخانه)
اتهامات علیه ما، نادر طالبزاده و زینب مهنا و کنفرانس افق نو، دروغ است. کنفرانس افق نو انجمنی برای آزادی اندیشه و بیان این اندیشههاست. این کنفرانس در ایران برگزار میشود، چراکه ایران از سال ۱۹۷۹ [و وقوع انقلاب اسلامی]، زمانی که ایران حاکمیت و آزادی خود از کنترل آمریکا را اعلام کرد، در معرض دشمنسازی [و تبلیغات منفی] جمعی [در جهان و به ویژه غرب] بوده است. ما فکر کردیم حضور فیزیکی مهمانان ما از آمریکا و اروپا باعث تقویت ارتباطات و شفافیت خواهد شد. تصویر منفی ترسیمشده از ایران تنها با ارتباطات و پل زدن است که میتواند شکسته شود. اگر طرزفکر یا زاویه دید مهمانان ما در تضاد با رسانههای جریان اصلی آمریکاست، این یک واقعیت است [که این رسانهها دروغ میگویند]. کنفرانس افق نو همواره از محققان، خاخامها و فعالان یهودی استفاده کرده است. بنابراین نمیتواند یهودستیز باشد. ما هرگز کنفرانسی در انکار هولوکاست برگزار نکردهایم. این اتفاق سال ۲۰۰۶ رخ داد، پیش از آنکه ما انجمن خود را راهاندازی کنیم. ما هرگز درباره هولوکاست بحث نکردهایم و این مسئله موضوع کنفرانس ما نبوده است.
کنفرانس «افق نو» از اندیشمندان سراسر جهان فارغ از ملیت، نژاد و دین در ایران میزبانی کرده است
در خصوص مسئله «مونیکا ویت» [افسر سابق دایره ضدجاسوسی نیروی هوایی آمریکا که دولت ترامپ او را به جاسوسی برای ایران و ارتباط با کنفرانس افق نو متهم کرده است]، ما هرگز از او دعوت نکردیم. فهرست مهمانها ما فقط شامل کسانی میشود که فعال، نویسنده یا اندیشمندان آکادمیک کاملاً شناختهشدهای هستند. ویت هرگز در این دستهها نمیگنجید. وی پیش از ماه فوریه سال ۲۰۱۲، زمانی که «کنفرانس هالیوودیسم» برگزار شد، و ما هم نه رئیس، نه سازماندهنده و نه مدیر آن بودیم، وارد ایران شده بود. او یکی از شرکتکنندگان عمومی در کنفرانس بود، چنانکه ما مهمانان زیادی به عنوان شرکتکننده عمومی در کنفرانس داریم. افرادی که با او ارتباط برقرار کرده و او را کنترل کردند، هیچ ارتباطی با کنفرانس ما نداشتند. استفاده از وی به عنوان بهانهای برای طرح ادعای استخدام او [توسط عوامل کنفرانس افق نو] یک اتهام مطلقاً ساختگی است؛ بهانهای است که به راحتی میتوان غیرواقعی بودن آن را اثبات کرد. ما هرگز در کنفرانس خود به سراغ موضوعات مخفیانه نمیرویم. از خطرات این کار اطلاع داشتهایم. این موضوعات در حوزه فعالیت ما نیست و هیچ سندی هم درباره هرگونه دعوتی از ویت توسط ما وجود ندارد. ما هرگز از طریق وزارت خارجه درخواست ویزا برای او را نکردیم. شما علاوه بر طرح علنی ادعاهای دروغین علیه من، همسرم و کنفرانس افق نو، حرفهای شخصی [«مرضیه هاشمی» خبرنگار پرستیوی] را باور کردهاید که [به ادعای خودتان] به عنوان یک هدفیاب عمل کرده و در استخدام فردی نقش داشته که میگویید در حال حاضر تحت تعقیب آمریکاست و سپس OFAC تلاش میکند تا ما را به این فرد [مونیکا ویت] پیوند دهد، در حالی که ما هیچ ارتباطی با او یا آوردن او به ایران نداشتهایم. تمام اینها توسط فردی [مرضیه هاشمی] سازماندهی شده است که مقامات آمریکایی او را ۱۰ روز با حکم جلب برای شهادت در دادگاه و طرح اتهام علیه ویت بازداشت کردهاند. شما چگونه میتوانید فردی را به عنوان یک شاهد معتبر بپذیرید که ادعا میشود در استخدام اولیه ویت دخالت داشته است، چنانکه نه تنها در بیانیه تحریم ما، بلکه در گزارشهای خبری بعدی، از جمله در نیویورکتایمز، نیز ذکر شده است!؟ واضح است که این فرد [مرضیه هاشمی] در موقعیت غیرقابلتحملی قرار گرفته و در مورد ما و کنفرانس افق نو دروغ گرفته است تا خودش را از هرگونه پیگرد قانونی نجات دهد.
محتوای آنچه که ما در هر یک از کنفرانسهای افق نو بیان کردهایم، به صورت آنلاین در www.youtube.com و در وبسایت خود ما (www.newhorizon.ir) قابل دسترسی است و میتواند در هر دادگاهی با حضور مهمانان کنفرانس به عنوان شاهد، اثبات شود.
ما خواستار عدالت و پاک شدن نامهایمان [از فهرست تحریمها] هستیم. سابقه فعالیت ما روشن و شفاف است.
من، نادر طالبزاده، دبیر کنفرانس، در گذشته طولانیترین فیلم و مجموعه تلویزیونی در دنیا درباره زندگی حضرت عیسی (۲۰۰۷) را ساختهام. این پروژه ۱۰ سال از زندگی من را گرفت و در درون واتیکان به نمایش گذاشته شد و جایزه بهترین فیلم در حوزه گفتوگو میان مذاهب را از «جشنواره فیلم مذهب امروز» در ایتالیا (۲۰۰۷) دریافت کرد. من صدها برنامه برای تلویزیون ملی ایران با حضور مهمانان کنفرانس افق نو و دیگر آمریکاییهای میهنپرست ساختهام و این کار تا به امروز هم ادامه دارد. همینگونه بود که مخاطبان ایرانی با جزئیات زیادی از وضعیت موجود در جهان آشنا شدند. همسر من، زینب مهنا، دستیار من و مسئول برقراری ارتباط با مهمانان بوده است. او روابط بسیار محترمانهای را با تمامی مهمانان کنفرانس برقرار کرده است. وی بیش از ۲۰ سال است که به عنوان استاد دانشگاه زبان انگلیسی را به عنوان زبان خارجی یا زبان دوم تدریس میکند و در زمینه حقوق بشر و مطالعات اسلامی تحقیق مینماید. هیچچیز در مورد فعالیتهای ما مخفیانه نیست و ما به این مسئله افتخار میکنیم.
اتاق جنگ آمریکا علیه ایران، وزارت خزانهداری این کشور است
ادعاهای ناعادلانه وزارت خزانهداری علیه ما غلط هستند و ما به شدت خواهان تجدیدنظر درباره آنها هستیم. این اتفاق صرفاً درِ جدیدی را به سوی تقابل باز کرده است. ما ساکت نخواهیم ماند و این رویداد اتفاقاً انگیزه دیگری برای مبارزه ما با انتشار اطلاعات نادرستی است که طی چهار دهه گذشته علیه ما پخش شدهاند. اشخاص و منتقدان [آمریکا در] ایران بارها توسط آمریکا تحریم شدهاند و اکثر آنها سکوت را انتخاب کردهاند. ما در مقابل این اطلاعات نادرست خواهیم ایستاد و این کار را تنها و بیسروصدا انجام نخواهیم داد. اتهامافکنان [آمریکایی] اینبار هدفشان را اشتباه انتخاب کردهاند؛ یا اتفاقاً درست انتخاب کردهاند، بسته به اینکه چگونه به این مسئله نگاه میکنید.
نگاهی کوتاه به گذشته، همه چیز را روشن میکند. ما با صدام جنگیدیم در حالی که در تمام آن سالها آمریکا از او حمایت میکرد. امروز با داعش میجنگیم در حالی که به اعتقاد متخصصان ما، [این گروهک تروریستی] ریشههای عمیقی در [سیاستهای] ابرقدرتها دارد. تنها کنفرانسی که امکان برگزاری انجمنی با آزادی بیان را فراهم کرده بود، امروز خدشهدار شده است. تنها فرصت برای آوردن محققان و فعالان به خاک ایران به منظور دیدار با دانشجویان و محققان ایرانی، امروز سوخته است. این امر در درازمدت به ضرر آمریکا و ایران تمام خواهد شد.
ما درخواست تجدیدنظر خود را نزد وجدان هر هیأت منصفهای میبریم که علیه این کنفرانس تشکیل میشود. میدانیم که در آمریکا شاهدان بیدار زیادی هستند که حاضرند تمام قد مقابل این اتهام غیرقابلباور بایستند. بنابراین، ما به طور رسمی درخواست تجدیدنظر درباره اتهامات جعلی مطرحشده علیه خودمان را داریم و خواستار این هستیم که این تحریمها بلافاصله برداشته شوند. همچنین آماده پاسخگویی به هرگونه سؤالی هستیم که ممکن است شما داشته باشید.
با احترام،
نادر طالبزاده اردوبادی و زینب مهنا طالبزاده
سربازان ایرانی برای آتش زدن پرچم آمریکا آماده میشوند؛ برخی تحریمهای واشینگتن در میانه جنگ عراق علیه تهران وضع شد
متن کامل پاسخ دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانهداری آمریکا به نامه نادر طالبزاده و زینب مهنا
تاریخ: ۲۵ مارس ۲۰۱۹
در پاسخ: نادر طالبزاده اردوبادی، زینب مهنا طالبزاده، سازمان کنفرانس افق نو (NHC)
شناسه پرونده: SDGT-۱۵***
آقای نادر طالبزاده اردوبادی عزیز:
این نامه، تأیید دریافت مکاتبه شما مورخ ۱۹ مارس ۲۰۱۹ با دفتر کنترل داراییهای خارجی (OFAC) و درخواست تجدیدنظر درباره اضافه شدن شما به فهرست «تحریم افراد خاص» (SDN) به موجب «مقررات تحریمهای جهانی تروریسم»، فصل ۳۱ آییننامه مقررات فدرال، بخش ۵۹۴ و همچنین «مقررات تحریمهای مالی ایران»، فصل ۳۱ آییننامه مقررات فدرال، بخش ۵۶۱ است.
درخواست شما در دست بررسی است. با این وجود، فرآیند بررسی ممکن است طولانی باشد، و احتمال دارد OFAC از شما اطلاعات بیشتری را قبل از تصمیمگیری نهایی درباره اضافه شدن شما به فهرست SDN درخواست کند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد روند حذف از فهرست تحریم افراد خاص و افراد بلوکهشده، لطفاً به فصل ۳۱ آییننامه مقررات فدرال بخش ۵۰۱/۸۰۷ مراجعه کنید.
برای هرچه کارآمدتر شدن ارتباطات لطفاً تمام سؤالات و مکاتبات مربوط به درخواستتان را به نشانی [email protected] ارسال کنید. همچنین میتوانید با ارسال نامه به OFAC از طریق آدرس زیر با این دفتر ارتباط برقرار کنید:
وزارت خزانهداری آمریکا
دفتر کنترل داراییهای خارجی
برسد به دست: دفتر هدفگیری جهانی
پلاک ۱۵۰۰، خیابان پنسیلوانیا، شمال غربی (ساختمان بانک فریدمن)
واشینگتندیسی، کد پستی ۲۰۲۲۰
لطفاً در تمام مکاتبات بعدی SDGT-۱۵*** را که در بالا اشاره شد، ذکر نمایید. همچنین لطفاً ترجمه انگلیسی هر سند یا مکاتبهای را ارائه دهید که به زبانی غیر از انگلیسی تهیه شده است.
سینماپرس: پخش سریالهای نوروزی طی یکی دو روز آینده تمام میشود و برنامههای روتین شبکههای مختلف به روال سابق پخش خود بازمیگردند.
به گزارش سینماپرس، تعطیلات ۱۶ روزه نوروز ۹۸ رو به پایان است و از هفته آینده پخش برنامههای تلویزیون به روال عادی خود بازمیگردند. همچنین مجموعههای نمایشی نیز تا یکی دو روز دیگر به پایان می رسند.
سریال «نون. خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیهکنندگی مهدی فرجی که هر شب از شبکه یک روی آنتن میرفت، فردا جمعه قسمت پانزدهم و آخر را روانه آنتن خواهد کرد.
«بر سر دوراهی» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیهکنندگی حامد عنقا نیز که در شبکه دو روی آنتن میرفت و عوامل تولید آن همچنان در حال آمادهسازی آن هستند، فردا شب آخرین قسمت ش روی آنتن میرود.
سریال «زوج یا فرد» به کارگردانی علیرضا نجف زاده و تهیهکنندگی مهران مهام که چند روز پیش ضبط و تصویربرداری آن به پایان رسید، همچنان کارهای صداگذاری و تدوینش ادامه دارد و شنبه یا یکشنبه آخرین قسمت این سریال روی آنتن خواهد رفت.
برنامههای اصلی شبکههای مختلف تلویزیون نیز از کنداکتور سابق تلویزیون پیروی خواهند کرد و بر این اساس برنامه «برنده باش» که در ایام نوروز هر شب روی آنتن میرفت همچون سابق پنجشنبه و جمعه پخش خواهد شد و همچنین «عصر جدید» با پایان باکس پخش ویژه نوروز، تنها شنبهها و یکشنبهها روی آنتن میرود و امشب و فردا شب پخش نخواهد شد.
در شبکه نسیم نیز برنامه «خندوانه» فردا جمعه ۱۶ فرودین به پایان فصل ششم میرسد و آخرین قسمت خود را پخش میکند تا دوباره بعد از محرم و صفر سال ۹۸ بازگردد.
پخش برنامه «شوتبال» دیگر برنامه ویژه نوروز شبکه نسیم هم به روال عادی بازمیگردد و مخاطبان میتوانند در روزهای فرد این برنامه را دنبال کنند.
«کودک شو» نیز طبق زمانبندی قبل از نوروز از شنبه تا چهارشنبه روی آنتن «نسیم» خواهد رفت.