X

بایگانی فروردین 28, 1398

دفتر سینمایی

تئاتر میهمان است و مردم میزبان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمود رضا رحیمی دبیر شانزدهمین دوره بزرگداشت هفته تئاتر: به هر طریقی که به تئاتر نگاه کنید تئاتر میهمان است و مردم میزبان و دقیقا باید این ارتباط دو سویه در هفته تئاتر شکل بگیرد. هفته تئاتر سبب می‌شود تا توان و تمایل مخاطب تئاتر بالا برود و بداند چگونه مطالبه ای از تئاتر دارد؛ بدون این مطالبه، تئاتر در یک دایره پرتلاش اما محدود گرفتار می شود، پس نیاز داریم این اتصال با مردم را مدام قوی‌تر کنیم.

به گزارش سینماپرس، محمودرضا رحیمی دبیر این دوره در خصوص ارتباط تئاتر با مردم و اتفاقات جامعه گفت: رویکرد امسال هفته تئاتر تخصصی-مردمی است، به دلیل اینکه تئاتر یک نیاز همگانی برای بالا بردن فرهنگ عمومی جامعه است و اساسا کار هنرمند نشان دادن و بزرگ‌نمایی مسایل جامعه است، چه بسا بنیان‌های تئاتر بر اساس نیازهای اجتماع شکل گرفته و نمی‌شود این فرآیند را از مردم جدا کرد؛ معنای تئاتر از دل اتفاقات مردم می‌آید، هیچ اثری در تئاتر این توانایی را پیدا نکرده‌است که از مردم خودش را جدا کند، بخاطر اینکه اساسا به هر طریقی که شما به تئاتر نگاه کنید تئاتر میهمان است و مردم میزبان و دقیقا باید این ارتباط دو سویه در این پویش شکل بگیرد؛ این هفته قدرت و تمایل مردم در تئاتر دیدن را بیشتر خواهد کرد و وقتی این توان و تمایل بیشتر شود قاعدتا هرکس بنا به سلیقه خود در یک هفته تئاتر پیمایی، تئاتر خود را پیدا می‌کند، به آن تئاتر متصل می‌شود و سپس در ادامه این مسیر متوجه می‌شود که اصلا چگونه تئاتری را می‌خواهد و نسبت به آن مطالبه می‌کند؛ تا تماشاگر ما از تئاتر ما مطالبه نداشته باشد تئاتر در یک دایره محدود تلاش می‌کند که ممکن است حتی عنصر خلاقه، آن را از مردم جدا کند؛ پس ما نیاز داریم این حلقه اتصال با مردم را مدام قوی و قوی‌تر کنیم.
او از رویکرد تخصصی مردمی و نوع برنامه‌های بیشتر گفت و توضیح داد: رویکرد تخصصی مردمی یعنی نشان دادن تمام زوایای تئاتر به مردم، مثلا به مردم بگوییم یک پوستر تئاتر چگونه شکل می‌گیرد، فضای صحنه چگونه ایجاد می‌شود و … تئاتر در تمام اعصار پس از پدید آمدنش نزدیکترین الگو به زندگی مردم بوده و اکنون می‌خواهیم یک بار دیگر خودمان را به مردم باز معرفی کنیم، این باز نشان دادن یک حرکت عظیم اجتماعی است، معرفی یک خانواده با پانزده انجمن در خانه‌تئاتر است که در شاخه های مختلف کار می کنند و وقتی با هم متحد می شوند به یک تئاتر معیار می رسیم، تئاتری که در تمام دنیا تحت عنوان تئاتر ملی مطرح می شود.
رحیمی با خاطر نشان کردن اینکه هفته بزرگداشت تئاتر خانه‌تئاتر سبب می‌شود که هنرمندان هم به اشتراک درون‌گروهی با یکدیگر برسند و هم به اشتراک با مردم گفت: این اشتراک به ملی‌تر شدن تئاتر کمک خواهد کرد، هنرمند اول باید خودش را در جامعه کوچک خود پیدا کند و بعد این قدرت را پیدا کند که در یک مقیاس بزرگتر با جامعه متشکل از مردم ارتباط درست و منطقی پیدا کند.
او با توجه به شعار «تئاتر ببینیم» که شعار این دوره است افزود: تئاتر ببینیم شاید زیاد تکرار شده ولی جزو شعارهای اصولی است که باید جا بیفتد، دیدن یک تئاتر از خواندن یک کتاب یا دیدن یک فیلم قدرتمندتر است به دلیل اینکه عناصر چه در کتاب و چه در سینما زنده نیست اما در تئاتر زنده است؛ یعنی نزدیک‌ترین ارتباط نشانه ای که مردم می توانند با زندگی خودشان ببینند، به صورت کاملا آشکار در تئاتر اتفاق می افتد، پس بالطبع تئاتر ببینیم شعاری بسیار غنی، رفتاری بسیار غنی و خواسته غنی‌تری است که باید توسط ما مدام تکرار شود.
محمودرضا رحیمی گفت: افتتاحیه بزرگداشت هفته تئاتر از عمارت جدید خانه تئاتر خواهد بود و عزیمتی به چند نقطه توسط هنرمندان خواهیم داشت، می‌خواهم از این تریبون استفاده کنم و بگویم ما در خانه هنرمندان، عمارت جدید خانه تئاتر، برج میلاد، تماشاخانه سنگلج، سالن کنفرانس و محوطه تئاتر شهر و … تا روزی سی برنامه خواهیم داشت و از تمام عزیزانی که درخواست داده اند که میزبان اجراهای این هفته باشند و در این فرصت کم امکان هماهنگی برای همکاری با ایشان نیست عذرخواهی می‌کنم.
او در پاسخ به این سوال که با توجه به همزمانی افتتاحیه هفته بزرگداشت تئاتر با زادروز ایرج راد چه برنامه‌ای را در نظر گرفته اید با خنده گفت: می‌خواهی برنامه‌هایمان را لو بدهی؟ ما تولدهای زیادی داریم در این چند روز(می خندد)، شما برنامه ما را لو دادید عیبی ندارد، با همین ادبیات هم بگویید (می خندد)؛ بله، تا آنجایی که می‌توانیم در این ۹ روز سعی داریم زادروزی با هنرمندانمان برخورد کنیم، همه آنها را در نظر داریم، امیدواریم بپذیرند؛ چون به هرجهت خیلی از هنرمندان ما یک حجب و ماخوذ به حیایی خاصی دارند و شاید نخواهند این اتفاق برایشان بیفتد.
وی در پایان تاکید کرد: با توجه به تجربیاتم می‌خواهم از دغدغه شخصی خودم هم کمی بگویم؛ اساسا این گردهمایی و این پویش هر ساله باید تبدیل به یک فعل خودخواسته از طرف تک تک هنرمندان تئاتر شود. این‌گونه گردهمایی‌های صنفی باید به سمت رفتارهای کاملا خودخواسته و خودجوش برود و باید این دبیرخانه به تدریج ثابت و سالیانه شود تا هم امکان بازاریابی برای انجمن ها و هنرمندان دخیل در جشن فراهم شود، هم برگزارکنندگان بتوانند بروند با کمپانی‌ها، شرکت‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی رایزنی کنند به قصد اینکه بیایند و فرآیندهای هنری ما را در شاخه‌های متعدد ببینند و خواسته‌های خود را داشته‌باشند، تا به تدریج به یک سمت و سویی برویم که هم کارمان را انجام دهیم، هم از زندگی کاری خود لذت ببریم و هم در کنارش بتوانیم مسئله اقتصادی خود را از طریق کاری که بلدیم در جامعه حل کنیم.
شانزدهمین دوره هفته بزرگداشت تئاتر، به دبیری محمودرضا رحیمی و با حمایت مالی بانک گردشگری از هفتم تا چهاردهم اردیبهشت ماه سال جاری برپا خواهد شد.
 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

می‌دانیم تبلیغات سیما مخاطبان را عصبی می‌کند اما اقتضای شرایط اقتصادی سازمان است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رضا پورحسین قائم مقام معاون سیمای سازمان صداوسیما ضمن تأکید مجدد بر تکلیف قانونی تلویزیون برای درآمدزایی،‌ از محدودیت برای استفاده از کدهای دستوری در برنامه‌های تلویزیونی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، رضا پورحسین قائم مقام معاون سیمای صداوسیما در گفتگو با خبرنگار مهر درباره انتقادات مطرح شده نسبت به حجم حضور اسپانسرها و مشارکت آن‌ها در ساخت برنامه‌های تلویزیون تأکید کرد: خود تلویزیون و اساساً سازمان صداوسیما هم از این حجم آگهی بازرگانی و مشارکت اسپانسرها در تولید برنامه‌ها راضی نیست.

وی با اشاره به تأمین نشدن بودجه لازم صداوسیما تصریح کرد: آن میزان از بودجه‌ای که باید توسط دولت و یا با تصویب مجلس به سازمان داده شود، به ما نمی‌رسد و تکلیف می‌کنند که خود تلویزیون باید درآمدزایی داشته باشد. خود ما هم می‌دانیم که این حجم از تبلیغات به عصبانیت مخاطب منجر می‌شود ولی تکلیفی است که بر دوش سازمان گذاشته شده است.

تلویزیون لاجرم به آگهی بازرگانی تن می‌دهد

پورحسین اضافه کرد: شرایط اقتصادی سازمان اینگونه اقتضا می‌کند که به این شیوه‌ها رفتار شود، ضمن اینکه شرایط اقتصادی کشور هم چندان مناسب نیست و ما هم تابع این شرایط هستیم و باید کمک کنیم تا از این شرایط عبور کنیم. بنابراین لاجرم صداوسیما به مشارکت و آگهی بازرگانی تن می‌دهد.

وی درباره نحوه همکاری با اسپانسرها عنوان کرد: البته هرگاه سازمان با مساله قانونی و شرعی مواجه شود حتماً اقدام عاجل انجام می‌دهد.

پورحسین در واکنش به اینکه برخی از نظر فقهی به قرعه‌کشی‌ها و جوایز تلویزیون ایراد وارد کرده‌اند هم گفت: متخصصان و اهل فقه باید در این زمینه اظهارنظر کنند که البته باید از مبادی رسمی کشور به دست ما برسد. با این وجود البته فعلاً قرار است که از کدهای دستوری (ستاره-مربع‌ها) استفاده نشود.

اشکال جدید ورود اسپانسر به تلویزیون

وی درباره راه‌اندازی مسابقات آنلاین و زنده نیز یادآور شد: حضور اسپانسرها در تلویزیون اشکال متفاوتی ممکن است به خود بگیرد استفاده از نوع مشارکت به طراحی نیاز دارد ولی اینگونه نیست که این کارها رها باشد و بحث‌های فنی و حرفه‌ای در این باره صورت می‌گیرد.

قائم مقام معاون سیما در بخش دیگر درباره رویکرد تلویزیون در زمینه نقد به خصوص در قالب برنامه‌های طنز هم اظهار کرد: به لحاظ اخلاقی «انصاف» و به لحاظ اجتماعی «اعتدال» جزو ویژگی‌هایی است که باید در همه موارد از جمله طنز رعایت شود. البته مرز باریکی وجود دارد ولی کسی که طنز کار می‌کند می‌داند که ممکن است طنز او از دایره نقد خارج شده و به لودگی و یا تخریب نزدیک شود.

وی افزود: هر چیز که مشخصاً بوی مسخرگی، لودگی و حرف سبک بدهد قاعدتاً موردتوجه قرار نمی‌گیرد. البته برخی از مباحث، تفسیری چندگانه دارد و در عین حال ما این را هم باید در نظر بگیریم که طنز نوعی گزندگی هم دارد.

در تلویزیون بیشتر تشویق داریم تا توبیخ

وی درباره برخورد اخیر با مدیران شبکه نسیم به واسطه پخش برنامه «دورهمی» نیز گفت: نکته‌ای که درباره رعایت انصاف و اعتدال گفتم ناظر به شبکه خاصی نیست اما تصمیم مدیریتی بوده و مدیران برای اشخاص و افراد تمهیداتی از قبیل تذکر شفاهی و کتبی دارند و گاهی برای اداره امور کارهای انضباطی هم انجام می‌دهند. البته در تلویزیون بیش از اینکه ما تذکر و توبیخ داشته باشیم تشویق و پاداش داشته‌ایم.

پورحسین ادامه داد: در این حجم وسیع از برنامه‌سازی چنین اتفاقاتی هم ممکن است رخ دهد که البته نباید پیش بیاید ولی باید به نیت افراد هم توجه داشته باشیم که فکر می‌کنم نیت بدی پشت این ماجرا نبوده است.

وی در پایان سخنانش درباره بحث مجریان ممنوع‌التصویر مثل احسان کرمی هم عنوان کرد: ماجرای ممنوع‌التصویری‌ها در تلویزیون گاهی به شرایطی بستگی دارد که اگر از ناحیه حراست و مدیریت باشد به خود افراد گفته می‌شود و نزد خودشان حتماً دلیل مشخص است و الزاماً همه موارد دلایل خیلی حادی ندارد. درباره آقای کرمی هم در جریان نیستم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شب‌های«رمضان ۹۸» با قصه های متفاوت «سیما» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تلویزیون در حال حاضر برای رمضان ۹۸ سه سریال «از یادها رفته»، «دلدار» و «برادر جان» را برای پخش از شبکه‌های یک تا سه در دست تولید دارد. سریال‌هایی که تا این لحظه از طرف کارگردان و تهیه‌کنندگانشان به‌عنوان سریال‌های رمضانی شناخته و معرفی شده‌اند.

به گزارش سینماپرس، می‌توان با قاطعیت گفت باکس رمضانی تلویزیون از باکس نوروزی طلایی‌تر و بااهمیت‌تر است چراکه در نوروز به دلیل دید و بازدیدها، سفرها ودورهمی‌های خانوادگی کمتر مردم فرصت پیدا می‌کنند تا تلویزیون ببینند اما در رمضان خانواده‌ها بعد از حال و هوای روزه و ماه رمضان و در کنار سفره‌های افطار شبکه‌های مختلف تلویزیونی را انتخاب می‌کنند تا بتوانند بر حال معنوی خود افزوده و یا با استراحتی چندساعته خود را برای روز بعد احیا کنند.

تلویزیون در یکی دو سال اخیر در باکس سریال‌های رمضانی موفقیت چندانی نداشته و مخاطبی که خاطره سریال‌های طنز رضا عطاران و یا کارهای ماورایی علیرضا افخمی و یا حتی قصه‌های جذاب حسن فتحی را در دهه ۸۰ به یاد دارند بیشتر جای خالی کشش‌های داستانی و جذابیت‌های دراماتیک را در تولیدات مناسبتی این سال‌ها احساس کرده است.

از نیمه دوم سال ۹۷ وضعیت چند سریال رمضانی مشخص شد و زمانی که این سریال‌ها وارد تولید شدند با توجه به زمان چندماهه تا رمضان ۹۸، این اجازه به کارگردان و عوامل سازنده داده شد که با شتاب کمتری پروژه را پیش برده و بر کیفیت کار بیفزایند.

بر همین مبنا تلویزیون برای رمضان ۹۸ سه سریال «از یادها رفته»، «دلدار» و «برادر جان» را برای پخش از شبکه‌های یک تا سه در دست تولید دارد. سریال‌هایی که تا این لحظه از طرف کارگردان و تهیه‌کنندگانشان به‌عنوان سریال‌های رمضانی شناخته و معرفی شده‌اند اما ممکن است به رسم معمول تلویزیون در دقیقه ۹۰ سریالی جا به جا، حذف یا حتی اضافه شود و این احتمال که نام برخی از سریال‌های مطرح شده تنها یک گزینه باشد چندان دور و بعید نیست.

در این گزارش مروری بر این سریال‌ها داریم که جدی‌ترین آثار در دست تولید سیما در مدت زمان کمتر از ۲۰ روز مانده به آغاز ماه مبارک رمضان محسوب می‌شوند.

شبکه یک؛  یادآوری تاریخ در «از یادها رفته»

در سال ۹۷ نام ۲ سریال بیشتر به‌عنوان گزینه‌های رمضانی شبکه یک مطرح شد؛ سریال «الف ویژه» و «از یادها رفته» که در حال حاضر تولید اولی متوقف شده است. «الف ویژه» ابتدا قرار بود توسط محمدرضا هنرمند کارگردان و زینب تقوایی تهیه‌کننده جوان ساخته شود اما این دو درگیر ساخت یک فیلم سینمایی برای جشنواره فیلم فجر شدند و ساخت این سریال را به تیم کمال تبریزی واگذار کردند.

تبریزی هم کار خود را در سکوت خبری در شهرک تلویزیونی ایران شروع کرد اما بعد از مدتی معاون سیمای رسانه ملی اعلام کرد که این کار به دلیل نداشتن کیفیت لازم متوقف شده و هنوز هم تصویربرداری متوقف است.

بنابراین در شبکه یک سیما در حال حاضر، «از یادها رفته» به کارگردانی بهرام بهرامیان و تهیه کنندگی علی اکبر تحویلیان تکلیف مشخص‌تری دارد. این سریال اگرچه در شبکه پنج و در زمان مدیریت مجید زین‌العابدین در این شبکه کلید خورد اما با این حال در پی تغییراتی به شبکه یک رسید و خود زین العابدین هم در پی تغییرات مدیریتی به شبکه یک آمد.

از کشف حجاب تا تولید تریاک

سریال «از یادها رفته» اثری تاریخی متعلق به دهه ۲۰ محسوب می‌شود که حامد افضلی ورؤیا خسرونجد نویسندگی آن را برعهده داشته‌اند و عباس نعمتی به عنوان سرپرست نویسندگان، این دو را در نگارش متن همراهی کرده است. این سریال به روایت زندگی و آداب و رسوم ایرانیان در دهه ۲۰ می‌پردازد و سراغ وقایع قصه زندگی «خسرو» و «مهربانو» می‌رود که به شکل یک رمان روایت می‌شود. همچنین قرار است به موضوعاتی تاریخی مثل کشف حجاب و کشت و تولید تریاک در این سریال پرداخته شود.

زمانی که تولید این سریال در تیرماه ۹۶ کلید خورد، بیان شد که فضای سریال عاشقانه است و قصه سراغ زندگی زنان دهه ۲۰ رفته است که با این توضیح باید دید چقدر حضور زنان در این سریال پررنگ خواهد بود.

ترکیب بازیگران

سریال «از یادها رفته» بازیگران مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به حسین پاکدل اشاره کرد که چند سالی می‌شود کمتر به‌عنوان بازیگر در قاب تلویزیون حضور داشته است. حضور رضا یزدانی خواننده هم از نکات جالب درباره ترکیب بازیگران این سریال محسوب می‌شود. میترا حجار، حسین یاری، سیما تیرانداز، رسول نجفیان، مائده طهماسبی، بیتا فرهیو… از دیگر بازیگران این سریال هستند و می‌توان سریال را از تولیدات پربازیگر سیما به شمار آورد.

بهرام بهرامیان پیش از این ساخت سریال‌هایی چون «ساعت شنی»، «سقوط یک فرشته» و «جاده قدیم» را بر عهده داشته است که آخری به‌رغم آنکه با موقعیت‌های طنز بود اما نتوانست با اقبال چندانی از سوی مخاطبان رو به رو شود. «ساعت شنی» اما جزوسریال‌هایی بود که در زمان خود موافقان و مخالفانی هم داشت و به موضوعی چالشی در تلویزیون پرداخته بود. حالا باید دید جدیدترین ساخته این کارگردان این بار چقدر چالشی خواهد بود و در ماه رمضان چقدر می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند.

شبکه دو؛  عاشقانه‌ای برادرانه در «دلدار»

نوید و جمشید محمودی ساخت چند فیلم سینمایی را در کارنامه سینمایی خود دارند که «چند متر مکعب عشق» موفق‌ترین آنها تا به امروز بوده است. این دو برادر گویی خود را به برندی تبدیل کرده‌اند و قرار است با یکدیگر به ساخت فیلم و سریال مشغول شوند و خود را به طور مستقل مطرح نمی‌کنند.

برادران محمودی پیش از این اولین سریال تلویزیونی خود را با نام «سایه‌بان» را در شبکه دو ساختند که دو سال پیش روی آنتن رفت. این سریال هم روایت‌هایی عاشقانه داشت و به زندگی طبقه متوسط رو به پایین جامعه و مشکلاتش پرداخته بود. سریالی که علی رغم حضور موفق برادران محمودی در سینما، نتوانست تبدیل به اثری فراگیر و ماندگار در نگاه مخاطبان سیما شود.

«دلدار» تازه‌ترین دورخیز برادران محمودی برای «خاطره‌سازی» در قاب تلویزیون است.

نخبه‌ای که ترک تحصیل می‌کند

اثر جدید محمودی‌ها که از نام آن هم روایت دلدادگی و دلبستگی هویداست به داستان عشق چند دختر و پسر می‌پردازد، باز هم خانواده‌هایی از طبقه متوسط بدنه داستان را تشکیل می‌دهد و سراغ سوژه‌های روزی همچون بیکاری و معضلات نسل جوان هم خواهد رفت.

خط اصلی این قصه درباره «آرش» با بازی محمدرضا غفاری نخبه دانشگاهی است که به دلیل بیماریِ مادرش، دانشگاه را رها می‌کند و…

ترکیب بازیگران

محمدرضا غفاری، الناز حبیبی، حسام محمودی و سوگل خلیق نقش چهار جوان اصلی این سریال را بازی می‌کنند که دو به دو دل بسته یکدیگرند. همچنین بهزاد فراهانی، پریوش نظریه، همایون ارشادی و… دیگر بازیگران این سریال هستند.

محمودی‌ها سریال «دل‌دار» را اوایل دی ماه ۹۷ کلید زدند که قصه آن توسط آزیتا ایرایی و مهدی حمزه نوشته شده است.

از همان ابتدا با قطعیت اعلام شد که این سریال برای ماه رمضان ساخته می‌شود و تنها گزینه قطعی شبکه دو در ایام ماه رمضان است. با این حال با توجه به اینکه تاکنون بیش از دو سوم تصویربرداری این سریال انجام شده ممکن است بخشی از مراحل ضبط کار همچنان در ماه رمضان انجام شود.

شبکه سه؛  ملودرامی مذهبی در «برادرجان»

سریال «برادرجان» را سعید نعمت‌الله نوشته، محمدرضا آهنج کارگردانی می‌کند و محمدرضا شفیعی هم تهیه‌کنندگی‌اش را بر عهده دارد. نعمت‌الله و شفیعی پیش از این در سریال‌های دیگری از جمله «عقیق» و «مادرانه» همکاری داشته‌اند. «عقیق» که اثری تاریخی بود در باکس مناسبتی تلویزیون در ایام محرم ساخته و پخش شد اما در جذب مخاطب ناکام ماند.

نثر خاص سعید نعمت‌الله را می‌توان بارزترین وجه اشتراک آثار او تا به امروز دانست؛ نثری که در این سال‌ها با واکنش‌های منفی نیز مواجه شده است و برخی منتقدان آن را به کپی غلطی از نثر مسعود کیمیایی نسبت داده‌اند که احتمالاً به دلیل علاقه به آثار کیمیایی به فیلمنامه‌های نعمت‌الله راه پیدا کرده است.

«زیر پای مادر» آخرین سریال رمضانی با فیلمنامه‌ای از سعید نعمت الله بود که دو سال پیش روی آنتن شبکه یک رفت و حاشیه‌های نشست خبری آن با حضور بهناز جعفری بازیگر این سریال تا ماه‌ها سوژه رسانه‌ها بود. نعمت الله در غالب سریال‌های خود به دنبال نوعی از مرام و معرفت، قصه‌های خانوادگی، توجه به روابط و … است اما در سریال‌های خود گاهی با کلیشه و شعار به این موضوعات پرداخته است.

محمدرضا آهنج کارگردان این سریال نیز حدود چند سال پیش سریال امنیتی «آسمان من» را ساخت که قصه‌هایش در هواپیما می‌گذشت و ماجرای پر فراز و نشیبی از اتفاقات پرواز و تلاش نیروهای امنیت پرواز را به تصویر می‌کشید و حالا در قصه «برادرجان» که احتمالاً مثل بیشتر قصه‌های نعمت‌الله نقش نویسنده در آن پررنگ‌تر است ملودرامی اجتماعی و مذهبی را کارگردانی کرده است.

ترکیب بازیگران

ترکیب بازیگران سریال «برادرجان» در قیاس با دیگر رقیبان رمضانی‌اش از تنوع بیشتری برخوردار است و چند بازیگر هم از جمله برگ‌برنده‌های این مجموعه هستند؛ از جمله علی نصیریان که سال گذشته توانست تندیس بازیگر نقش مکمل جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند تا حسام منظور که بازی او در سریال «بانوی عمارت» طرفداران بسیاری پیدا کرد.

از دیگر بازیگران این سریال می‌توان به لعیا زنگنه، آفرین عبیسی، سعید چنگیزیان، کامرانتفتی، سجاد افشاریان، نسیم ادبی و… اشاره کرد.

آنچنان که از فضای این سریال برمی‌آید و در توصیف آن گفته شده احتمالاً قصه این سریال به دلیل مضامین مذهبی آن مناسبت بیشتری با ماه رمضان داشته باشد با این حال تجربه نشان داده است مخاطب هیچ گاه به دنبال سریال‌های مناسبتی در هیچ ایامی نبوده و همه سریال‌های خوب و حرفه‌ای و باکیفیت این شانس را داشته‌اند که پرمخاطب‌ترین اثر یک بازه زمانی خاص باشند.

باید دید در رقابت احتمالی میان این سه مجموعه تلویزیونی و به شرط عدم ورود رقیب تازه، بخت با کدامیک بیشتر همراه خواهد بود و مخاطبان در شب‌های رمضان، با کدام قصه بیشتر همراه خواهند شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دستور معاون امور استان‌های صدا و سیما برای گرامیداشت روز ارتش در مراکز استانی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی دارابی دستور ویژه‌ای را به مراکز استانی برای گرامیداشت باشکوه روز ارتش جمهوری اسلامی صادر کرد.

به گزارش سینماپرس، به مناسبت فرا رسیدن ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی، علی دارابی معاون امور استان‌های رسانه ملی  مجموعه دستورالعمل‌های ابلاغی در ارتباط با گرامیداشت باشکوه این روز را صادر کرد.

معاون امور استان‌های رسانه ملی با بیان اینکه ۲۹ فروردین به نام روز ارتش نامگذاری شده است اظهار کرد: ارتش نجیب، باشرافت، غیور و حافظ امنیت و مرزهای کشور است که در دوران دفاع مقدس خوش درخشید و امروز در عرصه امدادرسانی به سیل‌زدگان در مناطق درگیر همراه مردم و مددکار آنان است.

وی افزود: وحدت نیروهای مسلح، برجسته‌سازی نقش ارتش در عرصه‌های مختلف دوران بعد از انقلاب، معرفی شهیدان شاخص ارتش همچون صیادشیرازی، بابایی، ستاری و … از جمله اقدامات مهمی است که مراکز استانی صدا و سیما باید مورد توجه قرار دهند.

دارابی با بیان اینکه مصاحبه و گفتگو با فرماندهان ارتش باید در اولویت کاری برنامه‌سازان استانی قرار بگیرد تصریح کرد: پخش مستند و گزارش‌های مرتبط با اقدامات ارتش و پخش زنده مراسم رژه در استان‌ها، از دیگر اقدامات مورد انتظار مراکز است که باید از سوی همکاران سخت‌کوش در صدا و سیمای مراکز مورد اهتمام ویژه قرار بگیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مراسم افتتاح خبرگزاری بین‌المللی ایران پرس برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم افتتاح خبرگزاری ایران پرس و آیین بهره برداری از پروژه های معاونت برون مرزی رسانه ملی امروز در سالن مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم افتتاح خبرگزاری ایران پرس و آیین بهره برداری از پروژه های معاونت برون مرزی رسانه ملی با حضور پیمان جبلی معاون برون مرزی صدا و سیما و رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه ملی امروز (سه شنبه)   در سالن مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

در بخش ابتدایی با مرضیه هاشمی خبرنگار پرس تی وی ارتباط مستقیم برقرار شد و او از شرایط این روزهای اهواز گزارش داد.

جبلی معاون برون مرزی صدا و سیما در ادامه گفت: امروز سه پروژه‌ در معاونت برون مرزی راه اندازی می‌شود. هر سه پروژه در راستای تسهیل تصویرسازی از جمهوری اسلامی و ارائه تصویر دقیق و صحیح از آن به افکار عمومی جهان است.

وی ادامه داد: ما سال‌هاست قربانی اطلاع رسانی غلط رسانه‌های بزرگ غربی هستیم. مدت ها واقعیت‌های کشور ما، واقعیت انقلاب اسلامی، واقعیت‌ های منطقه و کشورهای مستقل به درستی و به خوبی و به واسطه رسانه‌های دنیا منعکس نمی‌شد. اما ما امروز در نقطه‌ای ایستاده ایم که خودمان ارائه تصویر به جهانیان را به عهده می گیریم و تصویر واقعیت‌های جمهوری اسلامی، پیشرفت‌ها و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در آستانه چهل سال دوم انقلاب اسلامی را خودمان به دنیا عرضه کنیم.

معاون برون مرزی صدا و سیما عنوان کرد: با این هدف «خبرگزاری ایران پرس» را که یک سال آزمایشی کار کرد و به نقطه قابل قبولی رسید، امروز به صورت رسمی افتتاح می کنیم. خبرگزاری «ایران پرس: با وظیفه ارائه تصویر درست و ارائه تحولات جمهوری اسلامی و مناطق حوزه جمهوری اسلامی به افکار عمومی دنیا تاسیس شده است. خدمات این خبرگزاری تصویری رسمی جمهوری اسلامی به صورت زنده ضبط و با کیفیت بالا تا اطلاع ثانوی رایگان در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد. ما در همه حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و همه حوزه‌های مهم در قالب گزارش‌های خبری بدون خبرنگار در تمام رسانه‌ها دنیا داوطلب خواهیم بود.

جبلی پیرامون دومین پروژه رونمایی امروز معاونت برون مرزی صدا و سیما بیان کرد: پروژه دوم ما را باید به عنوان پروژه منحصر به فرد برون مرزی نام برد. این پروژه راه اندازی شبکه العالم سوریه است. برای اولین بار حوزه برون مرزی شبکه‌ای را که متناسب با حوزه مخاطب خود است، صفر تا صد راه اندازی کرده است. تمام کارهای تهیه و تولید برنامه و امکانات و فرآیند تولید آن در این شبکه (العالم سوریه) در کشور سوریه است. ما با هدف حضور در عرصه فکری و فرهنگی سوریه بعد از پیروزی‌های جبهه مقاومت ارتش سوریه و هم پیمانان دولت سوریه این پروژه را راه اندازی کردیم.

وی افزود: العالم سوریه شبکه ای است که محتوای متنوع کاملاً سوری را با تولیدات با کیفیت در همه عرصه ها ارائه می دهد. یک سال و دو ماه از افتتاح آزمایشی آن می‌گذرد و امروز پخش رسمی آن با پخش پنج ساعت در روز آغاز می شود.

معاون برون مرزی صدا و سیما، درباره سومین پروژه جدید این معاونت عنوان کرد: پروژه بعدی ما یکی دیگر از آرزوهای ما بود که محقق شد. این پروژه، حضور رسانه ای جمهوری اسلامی برای اولین بار در قاره سیاه (قاره آفریقا) است. این شبکه بعد از حدود یک سال فعالیت آزمایشی، امروز پخش ۲۴ ساعته خود را با نام شبکه هوسا آغاز می کند. وظیفه خود می‌دانم از حضور تک تک شما و از حمایت ویژه دکتر علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما تشکر کنم. هر سه پروژه در سخت ترین شرایط خاص سازمان اتفاق افتاد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تگزاس ۲» جایگزین «رحمان ۱۴۰۰» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم «تگزاس ۲» به کارگردانی مسعود اطیابی جایگزین «رحمان ۱۴۰۰» در سینماها شد.

به گزارش سینماپرس، طبق مصوبه امروز (سه‌شنبه ۲۷ فروردین‌ماه) شورای صنفی نمایش، فیلم سینمایی «تگزاس ۲» جایگزین فیلم «رحمان ۱۴۰۰» به سرگروهی «ایران» شد.

این تصمیم شورای صنفی نمایش در حالی گرفته شد که گفته می‌شود تهیه‌کننده و پخش‌کننده «رحمان ۱۴۰۰» در «تگزاس۲» هم سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین او سهم بسزایی در دفتر پخش نیکان‌فیلم (پخش‌کننده «تگزاس ۲») دارد.

 این تصمیم عجیب در حالی رخ داده است که «سعید سهیلی» کارگردان فیلم روی پرده «ژن خوک» تهدید کرده بود که در صورت جایگزینی فیلم «تگزاس ۲» به جای «رحمان ۱۴۰۰»، به همراه ۵ فیلم دیگر اکران نوروزی جلوی این اقدام می‌ایستند و فیلم خود را از پرده پایین می‌کشند.

از سوی دیگر، وقتی سازمان سینمایی که نمایش فیلم «رحمان ۱۴۰۰» را با ۲۲ میلیارد تومان فروش به دلیل تخلف آشکار متوقف می‌کند، باید نسبت به جریمه سنگین تهیه‌کننده و پخش‌کننده این فیلم و تقسیم سود فروش میان دیگر فیلم‌های روی پرده اقدام کند، نه اینکه برای دلجویی از او فیلم دیگری را برای پخش پیشکش کند!

این برخورد نازل و عمل عجیب وزارت ارشاد در قبال تخلف صورت‌گرفته، باعث بدعت در میان سینماگران می‌شود. به نظر می‌رسد باید از این پس منتظر اکران نسخه‌ای متفاوت از آنچه مجوز گرفته است، در سینماها باشیم، چرا که معامله‌ای پرسود برای مافیای سینمای ایران است!

گفتنی است فیلم «رحمان ۱۴۰۰» هفته گذشته در حالیکه ۲۲ میلیارد در گیشه فروخته بود، به دلیل حذف نکردن کامل برخی از صحنه‌های اعلامی از سوی شورای پروانه نمایش توقیف شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پروانه نمایش خانگی «آلما» صادر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای صدور پروانه نمایش خانگی با عرضه یک عنوان فیلم سینمایی ایرانی موافقت کرد.

به گزارش سینماپرس، در جلسات اخیر شورای پروانه نمایش خانگی که با حضور اکثریت اعضاء برگزار شد، برای فیلم سینمایی ایرانی «آلما» به تهیه کنندگی محمد رضا محمدی و کارگردانی عباس مرادیان پروانه نمایش خانگی صادر شد.

 با عرضه قسمت‌های جدید سریال‌های «ممنوعه»، «هشتگ خاله سوسکه»، «رقص روی شیشه» و «نهنگ آبی» موافقت شد و همچنین با عرضه ده عنوان فیلم کوتاه، مستند و آموزشی و یک عنوان فیلم داستانی بلند موافقت به عمل آمد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ریتم کند و دیالوگ‌های خسته‌کننده ضعف دنگ و فنگ روزگار – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دنگ و فنگ روزگار با وجود اینکه درونمایه طنزی دارد اما یک ژانر کاملا اجتماعی است که نسبت به مجموعه‌های دیگر اندکی تفاوت دارد.

به گزارش سینماپرس، سریال دنگ و فنگ روزگار که این روزها از رسانه ملی ایران پخش می‌شود، با توجه به آنچه از اسم این مجموعه بر میآمد و حضور بازیگرانی چون محمد نادری و سیروس گرجستانی که سابقه نقش آفرینی آنها در برنامه های طنز پر رنگ تر بوده است، در ابتدا این ذهنیت برای مخاطب به وجود آمده بود که قرار است یک مجموعه کمدی اجتماعی باشد. از طرفی مطالبی که در مورد این سریال از جانب رسانههای گیشهای و دیجیتالی منتشر شد به این موضوع دامن زد و بعد از پخش این مجموعه که شاید نود درصد مخاطبین منتظر یک برنامه کمدی بودند با موضوعی روبرو شدند که با آنچه در تصورشان بود فاصله داشت و این قضیه تا حدودی باعث کم رنگ شدن این سریال در نزد مخاطب شد!

دنگ و فنگ روزگار با وجود اینکه درونمایه طنزی دارد اما یک ژانر کاملا اجتماعی است که نسبت به مجموعههای دیگر اندکی تفاوت دارد. این تفاوت شاید از قسمت چهارم به بعد بیشتر بروز پیدا نمود.

یک گردنبند امانتی و با ارزشی که در نتیجه غفلت خانواده چالنگری، در اموال شخصی که در حوالی آنها تصادف می کند و برحسب وظیفه انسانی به کمک او رفته اند، توسط پلیس ضبط میشود و این تصور به وجود آمد که یحتمل قصه باید حول این گردنبند ادامه پیدا کند و خیلی زود هم روشن شد گردبند ضبط شده هیچ ارزش ندارد!

با وجود اینکه قصه خیلی ساده و پیش پا افتاده است و بیش از این نیز نمیتوان از یک مجموعه تلویزیونی با مضمون خانوادگی انتظار داشت، اما نکته جالب توجه این ماجرا و گرههایی که در بین آن به وجود آمد این بود که اتفاقات و حوادثی که در نتیجه خرابکاریهای اردشیر و دیگران به وجود میآید به آسانی لو نمیروند. و نکته دیگر اینکه وجود تعدد کاراکترها باعث نشده است که انسجام ساختار آن به تحلیل برود و شخصیت ها بر حسب نقشی که ایفا می کنند دور از واقعیت نیستند. با کمی تامل میتوان هر کدام از این افراد را در پیرامون خود پیدا کنیم.

به هر حال باید قبول کنیم که پرداختن به فضای شهری محبوبیت خود را نزد مخاطب از دست داده است. گرچه لوکیشن این سریال خارج از یک فضای شلوغی چون تهران است اما در کل این فضا اشباح شده و به طور عامیانه باید گفت؛ چوب خط چنین فضائی دیگر پرشده است…

سریال از هر جهت با معیارهای یک کار نسبتا خوب همخوانی دارد و تنها ایرادی که به نظر می رسد در آن تعلل شده، ریتم آن و دیالوگ های خسته کنندهای است که قصه را به کندی پیش میبرد.

در ادامه شاهد همکاری همسایگان و آشنایان برای داشتن یک صندوق هستیم که همین موضوع در چند سال اخیر در بین خانوادههای متوسط ایرانی رایج و مرسوم شده است.

در مورد شخصیت ها به نظر می رسد که اردشیر مرد سادهای است که به خاطر همین سادگی مشکلاتی برای خود و دیگران به وجود میآورد که البته همین رفتار به شدت روح و روان مخاطب را به بازی میگیرد. او نقش یک شخصیت بیفکر و دست و پاچلفتی را به خوبی ایفا میکند. در مورد عموولی  نیز (سیروس گرجستانی) که مخاطبین بیشتر او را با یک نقش کمدین جدی میشناسند، چنین اتفاقی افتاده است.

درباره نغمه این سریال که بازیگر سینما (پانته آ مهدی نیا) نقش وی را ایفا میکند باید گفت؛ ردای نغمه برای چنین بازیگری به شدت تنگ است. چرا که ظرفیت های زیادی در این بازیگر وجود دارد که به خوبی دیده نشده است. در مجموع او توانسته است از عهده یک شخصیت آرام و مادرانه برآید که این موضوع بهتر میتوانست در این قصه اتفاق بیفتد.

شخصیت منطقی نغمه در مقابل همسری که سعی میکند همه کارهایش را بدون برنامه پیش ببرد جلوه خوبی از تفاوت های یک زندگی مشترک دارد. کما اینکه این بازیگر در این سریال ثابت نمود که توانائی این را دارد که در یک کاراکتر جدی و مرموزی که در سینما از خود نشان داده است، خلاصه نشود.

در این میان وجود یک شرخر که یک جو معرفت دارد و پسربچه ای که طرف مقابل خود را به واسطه کلماتی که حفظ کرده است به چالش میکشد و یک املاکی حقه باز و حراف و باجناقی که به تمام معنا آب زیرکاه است و همچنین عمه مهربانی که دستی در کار خیر دارد، توانسته است پرداخت منصفانهای در قبال زندگی روزمره یک خانواده ایرانی داشته باشد.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از تلویزیون به عنوان قهرمان رسانه‌ها گذر کرده‌ایم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک استاد دانشگاه گفت: ما امروز از تلویزیون به عنوان قهرمان رسانه‌ای گذر کرده‌ایم و به این رسیده‌ایم که خودمان هم به لحاظ تکنیکال و هم به لحاظ محتوایی می‌توانیم یک رسانه باشیم.

به گزارش سینماپرس، نشست «افکار عمومی جامعه ایران در قبال فاجعه» صبح امروز -سه‌شنبه ۲۷ فروردین- برگزار شد.

بنا بر این گزارش، «حسن نمکدوست» استاد دانشگاه در سخنانی گفت: زمانی که شروع به تحصیل در رشته ارتباطات و روزنامه‌نگاری کردم، بحث تأثیر تلویزیون بر افکار عمومی مطرح بود و تأثیر رادیو بر افکار عمومی بحث کهنه‌ای بود و مطبوعات هم قهرمان اصلی تاثیر بر افکار عمومی نبود و رسانه‌های جریان اصلی، سرمایه‌های هنگفتی داشتند و این رسانه‌ها که نماد اصلی آنها در آن مقطع تلویزیون بود، به لحاظ تکنیکال و نه به لحاظ محتوا سهم بزرگی در شکل‌گیری افکار عمومی داشتند.

وی ادامه داد: ما الان از تلویزیون به عنوان قهرمان گذر کردیم و به این رسیده‌ایم که خودمان هم به لحاظ تکنیکال و هم به لحاظ محتوایی می‌توانیم یک رسانه باشیم. امروز هیچ چیز به جز اراده شخصی مانع انتشار محتواهای مختلف نیست و متقابلاً هیچ چیز جز اراده شخصی مانع شما برای دریافت محتواهای مختلف نیست.

نمکدوست تصریح کرد: زمانی که به صفحات معجزه‌گر تلویزیون و روزنامه خیره می‌شدیم یا صدای دلنشین رادیو را گوش می‌کردیم گذشته و الان شما می‌توانید هر محتوایی تولید کنید و از آن مهم‌تر به هر محتوایی واکنش نشان دهید به همین خاطر از نظر ما اینکه رسانه‌ها زمانی به عنوان مهندسان تاعمله‌های ساخت پدیده‌ای به نام افکار عمومی بودند، گذشته ما الان جایگاه یگانه‌ای نداریم و تبدیل به یک کنشگر در کنار کنشگران دیگر شدیم.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش به تاثیرگذاری افکار عمومی در دنیای امروز اشاره کرد و عنوان داشت: افکار عمومی امروز پدیده‌هایی بسیار نو شونده، پی در پی و درگیر با هم هستند و در این شرایط بحران‌ها هم وجود دارند. البته در معنای افکار عمومی‌ها پذیرش اینکه ایران کشور درگیر بحران‌های طبیعی و خود ساخته است به عنوان یک مفهوم جدی مورد نظر نیست. ولی ما بحران‌های دست‌ساز خود را هم تولید می‌کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال هر سال ۱۵ هزار نفر در تصادفات کشته می‌شوند و بر اساس آماری غیر رسمی دو تا سه برابر این عدد در تصادفات افراد معلول می‌شوند. نزدیک ۷ تا ۸ درصد تولید ناخالص کشور در تصادفات هزینه می‌شود که این عددی است که کل بودجه سطوح مختلف آموزش کشور به آن نمی‌رسد. همچنین اولین مواجهه افراد هنگام روبه رویی با بحران، انکار است و ما همواره در موقعیت کتمان بحران هستیم و هیچ وقت مهیای مقابله با آن نمی‌شویم. مثلا همه می‌دانیم تهران درگیر آلودگی هواست اما واکنش عملی به آن نشان نمی‌دهیم.

نمکدوست با بیان اینکه از سال ۵۶ تا به حال در فضای رسانه‌ای کشور حضور داشته‌ام، عنوان داشت: به نظرم فرقی بین رسانه‌های ما و کف خیابان در درک مفهوم بحران وجود ندارد. متخصصان ارتباطات ما هم مثل من و شما به جز معدودی انگشت‌شمار که قاعده را هیچ‌گاه زیر سوال نمی‌برند هیچ‌گونه آمادگی برای مواجه شدن با مفهوم بحران ندارند. روح و روان برای مواجهه با بحران چگونه باید آماده شود؟ و این موضوع را رسانه‌های ما نمی‌دانند.

وی افزود: الان همه ما با وجود این که باران یک رحمت الهی است لحظه شماری می‌کنیم تا سیل متوقف شود اما بعد از اینکه تمام شود چه کنیم؟ درباره چگونگی مواجه شدن با آن تصمیم می‌گیریم یا این که دوباره نادیده‌اش می‌گیریم؟ رسانه‌های ما بلد نیستند مواجه شدن با بلایای طبیعی را به یک دستورالعمل اجتماعی تبدیل کنند و باید آماده شدن برای سیل‌های آینده به یک دستورالعمل اجتماعی و مطالبه اجتماعی تبدیل شود. البته سیل در روزهای تعطیلات نوروزی اتفاق افتاد. در کل مطبوعات نتوانستند چندان به آن بپردازند و بیشتر خبرگزاری‌ها به کمک همکاران کشیک کار را انجام دادند.

وی تصریح کرد: در این مدت اخبار رادیو و تلویزیون درباره سیل به دلایل مختلف مورد اطمینان جامعه نبود و ما در این پدیده از موهبت رسانه‌های جریان اصلی تا حدود زیادی محروم بودیم. حتی هفدهم فروردین برخی روزنامه‌ها تیتر صفحه‌ اول را به سیل اختصاص ندادند.

وی در پایان گفت: در افکار عمومی می‌گوییم این واقعیت برخورد با حوادث جایگاه کنشگرانه خود را ندارد اگر بدانیم زلزله و آلودگی هوا وجود دارد به آن واکنشی نشان نمی‌دهیم. رسانه‌ها چه در مفهوم جریان اصلی که وظیفه اصلی آن است و چه شبکه‌های اجتماعی نتوانستند مفهوم بحران را به یک مفهوم مورد اجماع میان خود نزدیک کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جشن رمضان» با ساختار جدید روی آنتن می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «جشن رمضان» امسال با ساختاری جدید روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

به گزارش سینماپرس، «سیدمحمد هاشمی اصل» که تهیه کنندگی برنامه «جشن رمضان» را بر عهده دارد، در گفت‌وگو با فارس گفت: برنامه جشن رمضان شبکه پنج امسال با ساختار جدید و بخش‌های متنوع مهمان خانه روزه‌داران می‌شود.  

وی ادامه داد: جشن رمضان امسال با محوریت شعار سال به فرموده مقام معظم رهبری، کارآفرینی خواهد بود و دارای سه لوکیشن بخش سالنی با حضور مردم، اجرا از کنار دریاچه نمایشگاه و بخش جانبی مرتبط با حوزه کارآفرینی و اشتغال خواهد بود.  

وی اظهارداشت: در برنامه امسال جشن رمضان از بازیگران برای بخش نمایشی و مجریان مطرح استفاده خواهیم کرد که  اکنون در مرحله انتخاب هستیم و هنوز فرد خاصی مشخص نشده است. ضمن اینکه این برنامه همانند سال‌های گذشته در راستای حمایت و توانمندسازی  افراد نیازمند تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)   و دیگر همنوعان تولید خواهد شد.

بیست و دومین  برنامه «جشن رمضان» کاری از گروه خانواده و کودک شبکه پنج به تهیه‌کنندگی سیدمحمد هاشمی اصل در ماه رمضان مهمان خانه مخاطبان می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع