X

بایگانی اردیبهشت 1, 1398

دفتر سینمایی

پیکر منیر فرمانفرماییان در قزوین آرام گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کامبیز صبری هنرمند مجسمه ساز از تشییع و خاکسپاری پیکر منیر فرمانفرماییان در قزوین و در قطعه هنرمندان آرامگاه این شهر خبر داد.

به گزارش سینماپرس، کامبیز صبری هنرمند مجسمه ساز در پاسخ به خبرنگار مهر درباره مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر بانوی پیشکسوت نقاش و مجسمه ساز گفت: منیر شاهرودی فرمانفرماییان هنرمند پیشکسوت نقاش و مجسمه ساز که روز ۳۱ فروردین ماه در منزل شخصی اش در نیاوران تهران درگذشت، ظهر امروز اول اردیبهشت ماه در قزوین و قطعه هنرمندان آرامگاه این شهر به خاک سپرده شد.

فرمانفرماییان هنرمند نقاش و مجسمه ساز و از پیشگامان هنر مدرن ایران روز گذشته ۳۱ فروردین ماه درگذشت. وی از هنرمندان نوگرای ایرانی بود که رویکردهای انتزاعی مدرنیستی در آثارش نمود داشت. اثر وی در دهمین حراج تهران رکورد فروش آثار هنری را زد که بالغ بر ۴ میلیارد تومان فروش رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قطعه «فریادرس» محمد اصفهانی منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد اصفهانی خواننده مطرح موسیقی پاپ ایران همزمان با فرا رسیدن میلاد امام زمان (عج) قطعه «فریادرس» را با مجوز سازمان صدا و سیما در دسترس مخاطبان قرار داد.

به گزارش سینماپرس، همزمان با فرارسیدن میلاد امام زمان (عج) قطعه «فریادرس» به آهنگسازی بنیامین عمران و خوانندگی محمد اصفهانی منتشر شد.

در این قطعه که با مجوز سازمان صدا و سیما بر اساس اشعار سنایی غزنوی در دسترس مخاطبان قرار گرفته، بنیامین عمران آهنگساز و تنظیم کننده،  حنیف شهمیرزادی نوازنده سه تار و مهرداد توکلیان نوازنده کمانچه گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند.

در متن شعر قطعه «فریادرس» آمده است:

جانا به جز از عشق تو دیگر هوسم نیست
سوگند خورم من که بجای تو کسم نیست

امروز منم عاشق بی مونس و بی‌یار
فریاد همی خواهم و فریاد رسم نیست

در عشق نمی‌دانم درمان دل خویش
خواهم که کنم صبر ولی دست رسم نیست

خواهم که به شادی نفسی با تو برآرم
از تنگ دلی جانا جای نفسم نیست

بی روی تو گل‌های چمن خار شمارم
در گلشن وصل تو غم از خار و خسم نیست

هر شب به سر کوی تو آیم من بی دل
آری صنما محنت عشق تو بسم نیست

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از «رالی ایرانی ۲» به نفع سیل‌زدگان رونمایی می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم رونمایی از مجموعه «رالی ایرانی ۲» دوشنبه دوم اردیبهشت ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، در ایام جشن نیمه شعبان و با هدف جمع آوری کمک برای هم وطنان عزیز در مناطق سیل‌زده کشور، تهیه‌کنندگان و گروه کارگردانی مجموعه فیلم – مسابقه «رالی ایرانی»، اقدام به برپایی مراسم رونمایی از این مجموعه کرده‌اند تا بتوانند به این وسیله ضمن ادای احترام به هموطنان آسیب دیده و گروه‌های داوطلبی که در این کمک رسانی شرکت داشته‌اند، امکان جمع آوری کمک‌های مردمی از طریق هلال احمر در این مراسم را مهیا سازند.

بخش‌هایی از این مجموعه رئالیتی شو در مناطقی از شمال و جنوب کشور ضبط شده است که در فروردین ماه دچار سیل شده‌اند.

مراسم رونمایی مجموعه «رالی ایرانی ۲» که با هدف توزیع در شبکه نمایش خانگی ساخته شده است، با حضور بازیگران و عوامل پشت دوربین و دیگر چهره‌های فرهنگی و هنری ساعت ۱۸ دوشنبه دوم اردیبهشت در ۲ سالن سینمای پردیس ملت همزمان برگزار خواهد شد.

در این مجموعه بازیگرانی چون نیوشا ضیغمی،  امیر حسین رستمی، کامبیز دیرباز، کامران تفتی، ترلان پروانه، فرزاد حسنی،  امیر عباس گلاب، فردین ناجی، سیاوش خیرابی، نیما شاهرخ شاهی، بهناز شفیعی، متین ستوده، سمیرا حسینی، امیر کربلایی زاده و بازیگر لبنانی سالی باسما و چند چهره جدید حضور دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آینده «جشنواره جهانی فیلم فجر» در هاله‌ای از ابهام – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برای قضاوت درباره جایگاه امروز جشنواره جهانی فیلم فجر نمی‌توان سابقه برگزاری این رویداد در قالب بخش «بین‌الملل» جشنواره فجر در بهمن‌ماه هر سال را طی ۳۳ دوره پیش‌تر، نادیده گرفت.

به گزارش سینماپرس،  سومین روز از جشنواره سی‌وهفتم با درخشش یک فیلم دانمارکی، استقبال از یک مستند تلخ و رونمایی از سه فیلم ایرانی جدید سپری شد.

امروز یکشنبه اول اردیبهشت ماه مصادف با نیمه شعبان و میلاد پربرکت مهدی موعود (عج) برنامه‌های چهارمین روز برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر با اکران تعداد دیگری از فیلم‌های ایرانی و خارجی راه‌یافته به بخش‌های مختلف این رویداد پیگیری می‌شود.

نکته روز؛  دورهمی به سبک جهانی؟

«جشنواره جهانی فجر پل ارتباط ایران با سینمای جهان و با حدود ٢۵٠ میهمان و برنامه‌های متنوع فرصت ساز تبادل تجربه، دانش، اقتصاد و فناوری سینمایی است. با توطئه‌ها و تحریم‌ها نتوانستند این پل را واژگون کنند. سینمای ایران تحریم پذیر نیست.» این صریح‌ترین اعلام نظر مقام ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یعنی سیدعباس صالحی درباره جشنواره جهانی فیلم فجر است که روز گذشته در حساب توئیتری او درج شد.

به‌رغم این حمایت صریح از سوی وزیر ارشاد اما گویی وضعیت جشنواره جهانی فجر آن‌قدرها هم تثبیت‌شده نیست چه اینکه همزمان با انتشار همین توئیت و زمانی که حسین انتظامی در مقام سرپرست سازمان سینمایی در میان اصحاب رسانه قرار گرفت، بیش از هر چیز با پرسش‌هایی مرتبط با سرانجام استمرار برگزاری مستقل جشنواره جهانی و نیز احتمال ادغام مجدد آن با بخش ملی این رویداد مواجه شد.

سوالاتی که البته انتظامی به شیوه مرسوم و دیپلماتیک خود هیچ پاسخ صریحی به آن نداد و همه چیز را به آینده و تدوین آئین‌نامه‌ای متناسب با نظر سینماگران موکول کرد؛ همان سینماگرانی که پیش‌تر در یک اظهارنظر جنجالی، «ادغام دو جشنواره فجر» را یکی از «مطالبات» آن‌ها توصیف کرده بود! به همین جهت هم همچنان آینده «جشنواره جهانی فیلم فجر» همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

با این وجود اما واقعاً چقدر می‌توان رویدادی که امسال چهارمین دوره برگزاری مستقل خود در فصل بهار را تجربه می‌کند را منطبق بر استانداردهای یک رویداد بین‌المللی دانست و استقلال آن را ضروری برشمرد؟

برای قضاوت درباره جایگاه امروز جشنواره جهانی فیلم فجر نمی‌توان سابقه برگزاری این رویداد در قالب بخش «بین‌الملل» جشنواره فجر در بهمن‌ماه هر سال را طی ۳۳ دوره پیش‌تر، نادیده گرفت. واقعیت این است که پسوند «بین‌المللی» جشنواره فیلم فجر در بیش از سه دهه برگزاری همواره مورد انتقاد صاحب‌نظرانی بود که متوجه لزوم تخصیص بخشی از ظرفیت این رویداد سینمایی با ویترین پرسروصدای تولیدات داخلی نمی‌شدند و این سبک برگزاری و سهم دادن به سینمای جهان در یک رویداد کاملاً داخلی را موجب بی‌هویت شدن این رویداد قلمداد می‌کردند.

به همان اندازه که جشنواره جهانی در رونمایی و جذب فیلم‌های روز سینمای جهان توفیق چندانی به دست نیاورده، تلاش‌شده تا بخشی از خلأ بکر بودن ویترین این رویداد با پذیرش و رونمایی از فیلم‌های بازمانده از بخش ملی، جبران شود که این رویکرد خود در بلندمدت می‌تواند زمینه‌ساز آسیب‌هایی باشدهمین واقعیت هم سرانجام به تفکیک دو بخش ملی و جهانی این رویداد منتهی شد و نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که لااقل از منظر شناسنامه و هویت برگزاری، «فجر جهانی» در کمتر از چهار سال تبدیل به برندی شناخته شده در تقویم رویدادهای سینمایی ایران شده است.

حضور چهره‌های مطرح سینمای جهان شاید هنوز به سطح ایده‌آل یک رویداد بین‌المللی نرسیده باشد اما با در نظر گرفتن شرایط تحمیلی و پارامترهایغیرسینمایی مانند تحریم و تأثیر آن بر کلیه تعاملات بین‌المللی، می‌توان رأی به توفیق دست‌اندرکاران این رویداد داد.

فارغ از ترکیب مهمانان اما مهمترین پارامتر در قضاوت کیفیت برگزاری «بین‌المللی» یک رویداد فرآیند حضور فیلم‌های روز جهان در آن است که جشنواره جهانی هنوز نتوانسته است تفاوتی معنادار با دورانی که زیر چتری واحد در کنار بخش ملی «فجر» برگزار می‌شد رقم بزند. اکران ویژه فیلم‌های روز سینمای جهان مانند همین نمونه فیلم «گناهکار» که در این گزارش به آن اشاره می‌شود، البته اتفاقی مبارک برای سینمادوستان و فیلم‌بازها محسوب می‌شود اما این‌ها نهایتاً یک «جشن سینمایی» را سامان می‌دهد نه یک «جشنواره بین‌المللی» را.

به همان اندازه که جشنواره جهانی در رونمایی و جذب فیلم‌های روز سینمای جهان توفیق چندانی به دست نیاورده، تلاش‌شده تا بخشی از خلأ بکر بودن ویترین این رویداد لااقل برای مخاطبان و رسانه‌های داخلی با پذیرش و رونمایی از فیلم‌های بازمانده از بخش ملی جبران شود که این رویکرد خود در بلندمدت می‌تواند زمینه‌ساز آسیب‌هایی باشد که مهمترین این آسیب‌ها خدشه‌دار شدن همان «هویتی» است که اشاره شد جهت احیای آن سیاست تفکیک در دستور کار مدیران سینمایی قرار گرفته است.

باید دید سرانجام بررسی‌ها و کارشناسی‌هایی که حسین انتظامی در جمع خبرنگاران وعده آن را مطرح کرد چه خواهد شد؛ جشنواره جهانی فجر آیا به حیات مستقل خود ادامه خواهد داد؟

فیلم روز؛  زغال

می‌توان آن را غیرمنتظره‌ترین اتفاق جشنواره جهانی تا به اینجا توصیف کرد؛ رونمایی از فیلم سینمایی «زغال» که اسماعیل منصف آن را به‌عنوان اولین تجربه کارگردانی بلند خود، به زبان ترکی و با حضور بازیگران بومی ترک‌زبان روانه ویترین جشنواره جهانی کرده است.

فیلم «زغال» محصول مشترک ایران و فرانسه است و یکی از فیلم‌های ایرانی راه‌یافته به بخش رقابتی «سینمای سعادت» در جشنواره سی‌وهفتم محسوب می‌شود که تا اینجا از فیلم‌های ایرانی «روسفید» در رقابت با نمایندگان دیگر کشورها در این بخش بوده است.

منصف در فیلم «زغال» روایتی تکان‌دهنده را از «شر» برآمده از یک «نیاز» به تصویر درآورده است. فیلم روایت پدر و پسری است که در شرایط نامساعد اقتصادی و به‌جهت نامرادی و نامردی برخی اطرافیان ناگزیر سر از بیراهه در می‌آورند و پای در مسیر منتهی به تباهی می‌گذارند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «غیرت در یکی از روستاهای مرزی آذربایجان به کار زغال سازی مشغول است. پسر او «یاشار» که به خاطر دزدیدن طلا در زندان به سر می‌برد، برای عروسی خواهرش به مرخصی می‌آید. اما گم شدن ناگهانی یاشار، غیرت را با چالش جدیدی رو به رو می‌کند.»

نکته مهم فیلم «زغال»  درنغلتیدن آن به ورطه شعارزدگی و سیاه‌نمایی بیمارگونه آثار مشابه است. منصف به خوبی توانسته است سیاهی مدنظر خود را در تاروپود روایت و قصه به تصویر درآورد و به جای اطوارهای جشنواره‌ای روایت‌گر داستان کاراکترهای واقعی‌اش باشد.

اسماعیل منصف ساخت فیلم‌های کوتاهی چون «اویان»، «زیر پرچم»،   «آغلا»،   «آرداک» و کارگردانی فیلم مستند «گریه کن» برای تلویزیون آرته فرانسه را در کارنامه هنری‌اش دارد.

چهره روز؛  گوستاو مولر

بین فیلم‌بازها مرسوم است که در آستانه برگزاری مراسم سالانه اسکار، نیم‌نگاهی به ویترین نامزدهای بخش‌های مختلف داشته باشند تا از معبر داوری اعضای آکادمی در جریان مهمترین تولیدات یکساله سینمای آمریکا و تا حدودی جهان قرار بگیرند. بخش فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان اما جذابیت ویژه‌تری دارد چه اینکه کشورهای مختلف خود از میان تولیدات‌شان دست به انتخاب می‌زنند، نماینده‌ای را به آکادمی معرفی می‌کنند و آکادمی از میان این نمایندگان در دو مرحله نامزدها دریافت اسکار را برمی‌گزیند. مسیری که مجید مجیدی و اصغر فرهادی به نمایندگی از سینمای ایران موفق به پیمودن آن یکی تا مرحله نامزدی نهایی و دیگر تا دریافت جایزه اصلی شده‌اند.

اشاره به این مقدمه از این جهت لازم بود که بدانیم نه فقط فیلم‌هایی که موفق به شکار اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان از سوی آکادمی می‌شوند که فیلم‌های نامزدشده در این بخش هم از نگاه کشور تولیدکننده،  جزو آثار شاخص سینمای خود محسوب می‌شده است.

«گناهکار» عنوان فیلمی است که در مراسم اسکار ۲۰۱۹ از سوی دانمارک به نمایندگی از سینمای این کشور به آکادمی معرفی شد. فیلمی که نه فقط توانست به جمع نامزدهای نهایی بخش خارجی‌زبان جای بگیرد که فارغ از داوری اعضای آکادمی علاقمندان بسیاری در میان سینمادوستان پیدا کرد.

گوستاو مولر کارگردان «گناهکار» است؛ فیلمی که دیروز و در سومین روز برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ساعت ۱۸ به‌عنوان «اکران ویژه» در پردیس سینمایی چارسو روی پرده رفت و فرصتی ویژه برای مخاطبان این رویداد فراهم آورد تا یکی از فیلم‌های تحسین‌شده روز سینمای جهان را بر پرده نقره‌ای تماشا کنند.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: ازگر هولم، افسر پلیس شبی در مرکز تماس‌های اضطراری پلیس به تماس زنی پاسخ می‌دهد که ادعا می‌کند دزدیده شده است. تماس تلفنی زن به طور ناگهانی قطع می‌شود و پس از آنجستجو برای یافتنش آغاز می‌شود.

پیشنهاد ویژه؛  شکستن همزمان بیست استخوان

می‌توان این فیلم را قسمت سوم از سه‌گانه‌ای دانست که برادران محمودی دو قسمت اول آن را در قالب دو فیلم «چند متر مکعب عشق» و «رفتن» روایت کرده بودند؛ «شکستن همزمان بیست استخوان» داستان تلخ دیگری درباره مهاجران افغان دارد.

در خلاصه داستان فیلم که محسن تنابنده نقش اصلی آن را ایفا می‌کند، می‌خوانیم؛ «عظیم، یک پناهنده افغان، که به‌عنوان کارگر شب‌کارِ شهرداری به کار مشغول است، به همراه خانواده‌اش در تهران زندگی می‌کنند. او که به نوعی بزرگِ خانواده محسوب می‌شود، برای برادر کوچکترش، فاروق، و خانواده او برنامه‌ای را ترتیب می‌دهد تا به همراه مادرشان قاچاقی به آلمان فرستاده شوند. اما درست در لحظات آخر، فاروق شرم‌آورانه به عظیم اعلام می‌کند که تصمیمی برای بردن مادرشان به همراه خود، که به شدت به نوه‌های خود وابسته است، ندارد.»

فیلم برادران محمودی که با نام بین‌المللی «رونا، مادر عظیم» در چند رویداد جهانی حضور داشته تا به امروز جایزه کیمجی سئوک در بخش پنجره‌ای به سینمای آسیا از جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان، کره جنوبی و جایزه ویژه هیئت‌داوران جشنواره فیلم وزول را از آن خود کرده است.

«شکستن همزمان بیست استخوان» در اولین نمایش رسمی جشنواره‌ای در ایران، امروز ساعت ۱۹ در سالن شماره ۴ پردیس سینمایی چارسو به نمایش در می‌آید.

* مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان سی و هفتمین جایزه کتاب سال – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فراخوان سی و هفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از سوی دبیرخانه این جایزه منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، سی و هفتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف شناسایی و معرفی کتاب های برتر، حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران سراسر کشور و ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی در بهمن ماه ۱۳۹۸ برگزار می شود.

دبیرخانه جایزه کتاب سال از پدیدآورندگان، مترجمان، مصححان و ناشران دعوت می‌کند با ثبت‌نام در تارنمای اینترنتی www.ketabsal.ir کتاب یا کتاب‌های پیشنهادی خود را تا ۳۱ شهریورماه سال جاری به دبیرخانه کتاب سال به نشانی تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان برادران مظفر جنوبی، کوچه خواجه نصیر، شماره ۲، طبقه اول ارسال کنند.

آثار ارسالی باید برای نخستین‌بار در سال ۱۳۹۷ منتشر شده باشند و جزو کتاب‌های کمک درسی و عکس برداری شده نباشد. علاوه بر این، کتاب باید دارای برگه اعلام وصول باشد. تنها آثاری در این جایزه مورد داوری و ارزیابی قرار می‌گیرند که پدیدآورنده یا ناشر کتاب، کاربرگ ثبت‌نام را در تارنمای جایزه تکمیل و به همراه دو نسخه از کتاب به دبیرخانه ارسال کند. همچنین، آثار دریافت شده بازگردانده نخواهد شد.

بر اساس این فراخوان، کتاب‌های داستان کوتاه، داستان بلند و رمان بزرگسال، نقد ادبی(تالیف)، مستند نگاری، شعر بزرگسال و شعر کودک و نوجوان به دلیل همپوشانی با جایزه جلال آل احمد و جشنواره شعر فجر در جایزه کتاب سال داوری و بررسی نمی شوند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت جایزه کتاب سال به نشانی www.ketabsal.ir مراجعه کنند یا با شماره تلفن ۶۶۹۶۶۲۱۹ و ۶۶۹۶۶۱۳۹ تماس بگیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمای از پوستر و تیزر نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش+ فیلم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در نشست رسانه ای نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش با حضور مهدی قربانپور، مدیران جشنواره و اهالی رسانه از ۵ پوستر بخش های مختلف این رویداد رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، از پوستر نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش و چهار بخش دیگر این رویداد سینمایی در نشست رسانه ای آن رونمایی شد.  
این پوسترها که توسط حامد بارئی طبری مدیر هنری جشنواره طراحی شده است، شامل پوستر اصلی جشنواره، بخش ویژه جنگل های هیرکانی، ترانه وا(نسیم تازه)، مروری بر فیلم های مردم شناسی گیلان، مروری بر فیلم های مردم شناسی کشور آذربایجان می شود.   
همچنین تیزر این جشنواره ساخته حامد بارئی طبری نیز نمایش داده شد. این تیزر با بهره گیری از نماهایی از فیلم سینمایی «خانه دوست کجاست» ساخته زنده یاد عباس کیارستمی تولید شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سنگ های کاغذی به قطارهای آهنین کارگر نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رضا کیانیان بازیگر سینما از جشنواره جهانی فجر حمایت کرد.

به گزارش سینماپرس، رضا کیانیان در حمایت از جشنواره جهانی فجر گفت: از قدیم می‌گویند قطار که حرکت می‌کند به آن سنگ می‌زنند و کسی با قطار ایستاده کاری ندارد. این جشنواره هم دارد پیش می‌رود و قاعدتا منتقدانی دارد.
در پاسخ به این هنرمند باید گفت: جناب کیانیان، سنگ های کاغذی به قطارهای آهنین کارگر نیست، اما انگار پول های کاغذی به شما و دیگر دست اندرکاران جشنواره حسابی ساخته است!
امیدوارم هرچه زودتر آلزایمر شما بهبود یافته و کفش های خود را پیدا کنید!!!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وضعیت تجدید ساختار مؤسسات تابع سازمان سینمایی و جشنواره جهانی فیلم فجر تا یک ماه آینده اعلام می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس:حسین انتظامی اعلام کرد تجدید ساختارها با توجه به ماموریت‌های جدید سازمان سینمایی در داخل سازمان و به تبع موسسات وابسته در حال انجام است و بحث نهایی آن تا یک ماه آینده اعلام می‌شود.

به گزارش سینماپرس، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی شنبه ۳۱ فروردین ماه در سومین روز از برگزاری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از گذر سینما و سینما فلسطین از مراکز برپایی جشنواره بازدید کرد.

وی در این بازدید که رضا میرکریمی دبیر جشنواره و تعداد دیگری از مدیران جشنواره وی را همراهی می کردند، گفت: همکاران ما در سازمان سینمایی درباره مساله ادغام یا جدا بودن دو بخش ملی و جهانی جشنواره فیلم فجر مطالعه و بررسی می‌کنند. تجدید ساختارها با توجه به ماموریت‌های جدید سازمان سینمایی در داخل سازمان و به تبع موسسات وابسته در حال انجام است و بحث نهایی آن تا یک ماه آینده اعلام می‌شود.

وی افزود: یکی از طرح هایی که در حال انجام است این است که همه جشنواره ها را ارزیابی و دستورالعمل های آن را به شکل پیش نویس آماده می کنیم. برای انجام این طرح نظرات سینماگران را جلب و به عنوان یک سند تنظیم کنیم.

انتظامی درباره مهمانان خارجی جشنواره جهانی فیلم فجر توضیح داد: این که سینماگران زیادی از همه جای دنیا و حدود ۷۰ کشور در این رویداد حضور دارند بسیار خوب است به ویژه در شرایط کنونی که آمریکا در تلاش برای تحریم و به انزوا بردن ایران است.

رییس سازمان سینمایی اضافه کرد: برگزاری این جشنواره تایید می کند، سینما توان بالایی برای نمایش فرهنگ و هنر ایران دارد.

وی درباره  ارزیابی عملکردش از ۵ سال برگزاری مستقل جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: جشنواره جهانی فیلم فجر رشد بسیار خوبی داشته است و از سینمای ایران نیز چنین انتظاری می رفت که این جشنواره در هر دوره ارتقا یابد.

رییس سازمان سینمایی عنوان کرد: ظرفیت های این رویداد برای توسعه بازار جهانی سینمای ایران چه در اکران و چه در «وی او دی» به قدری است که می توان هزینه ها را متحمل شد و جشنواره را مجزا برگزار کرد.

انتظامی در پایان گفت: جا دارد از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شهرداری تهران نیز به منظور حمایت از جشنواره تشکر کنم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توکلی: جریان روشنفکرمآبی که در برهه ای خود را از سیستم جدا کرد یکی از طرفداران تفکیک جشنواره فیلم فجر است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: بخشی از جریان روشنفکرمآب بعد از دوران اصلاحات پایگاهی در سیستم اجرایی حوزه فرهنگ تشکیل دادند و همه تلاش خود را به کار بردند تا به جهانیان بگویند ما با این سیستم نیستیم! آن ها امروزه برای خود جشنواره های مجزا راه انداخته اند!

بازیگر فیلم سینمایی «زادبوم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه این اتفاق نه تنها در حوزه سینما که در ارگان های دیگر هم به شکل های گوناگون وجود دارد. داستان جداشدن بخش های ملی و جهانی فیلم فجر نشأت گرفته از این مسأله است. کسانی که اعتقاد زیادی به نظام ندرند با توجیه اینکه ناگزیر هستند کار کنند و دیده شوند و آثارشان ارزیابی شود برای خود برنامه هایی راه اندازی کرده اند و امروزه بدنه محکمی هم دارند.

وی با تأکید بر اینکه بدنه این افراد آنقدر محکم شده که رئیس سازمان سینمایی به تنهایی نمی تواند با آن ها مقابله کند اظهار داشت: اصلاح این اتفاقات ناخوشایند یک حرکت جمعی و فوری و اندیشمندانه را طلب می کند. این جمع مدت ها است که موفق شده اند خود را به استقلال نسبی برسانند و در حوزه سینما راه خود را جدا کنند.

کارگردان سریال تلویزیونی «مدرس» خاطرنشان کرد: از این رو جمع کردن بساط آن ها از عهده یک فرد خارج است و این نخبه های سینما هستند که باید گردهم آیند و تدبیری فوری برای برچیدن بساط این افراد اندیشه کنند؛ نخبه های سینما خواهان ادغام مجدد بخش ملی و جهانی جشنواره فجرند و با اینکه سینما در حال حاضر معضلات بسیاری دارد اما آن ها می خواهند در قدم اول تکلیف این افراد روشن شود.

توکلی تصریح کرد: حوادثی مانند تفکیک جشنواره های ملی و جهانی فجر یک شبه رخ نداده که بتوان یک شبه آن ها را عوض کرد. سال ها است که بر اساس چیدمان غلط در سینما، مانند ساختن یک ساختمان معیوب، آجرهای غلطی روی هم قرار گرفته و سینمای معیوبی را شکل داده که امروزه شاهد آن هستیم.

این هنرمند پیشکسوت تأکید کرد: این اتفاق نه تنها در سینما که در تئاتر، هنرهای تجسمی و به طور کل همه بخش های فرهنگی و هنری کشور رخ داده و ما شاهد حیف و میل شدن شدید بودجه های فرهنگی و جولان دادن افرادی در این هنرها هستیم که کمترین خرد و دانشی در حوزه کاری خود ندارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حس استقلال و هویت ما را بی نیاز می کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان«منطقه پرواز ممنوع» معتقدست هر فیلمساز ایرانی باید اولویت خود را بر نمایش و پخش اثرش در کشورهای همسایه و آسیایی قرار دهد.

به گزارش سینماپرس، امیر داسارگر نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» پس از نمایش اثر خود در پردیس سینمایی چارسو محل برپایی سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بیان کرد: سه سال پیش چند هزار صفحه مطالعه درباره فردی به دست ما رسید که قصه آن بر شکل گیری ایده و نوشتن فیلمنامه «منطقه پرواز ممنوع»  تاثیر گذاشت، اما تنها نتیجه نهایی قصه برگرفته از آن مطالعه است.

وی درباره علت انتخاب جشنواره جهانی فیلم فجر برای اولین نمایش اثر خود گفت: این فیلم پیش از این برای جشنواره ملی فیلم فجر هم ارسال شده بود، اما به دلیل اینکه مراحل فنی اثر هنوز کامل نشده بود پذیرفته نشد.

داساگر با اشاره به اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر رویداد مهمی است و با سر و شکل درستی برگزار می شود، توضیح داد: جشنواره جهانی فیلم فجر یک رویداد بین المللی استاندارد است و طبیعتا ما هم می‌خواستیم در آن حضور داشته باشیم.

این کارگردان درباره پخش بین المللی «منطقه پرواز ممنوع» خبر داد: به نظرم هر فیلمساز ایرانی باید اولویت خود را بر نمایش و پخش اثرش در کشورهای همسایه و آسیایی قرار دهد، ضمن این که فیلم ما به لحاظ مضمونی به فیلم های منطقه نزدیک تر است و امیدوارم امکان نمایش آن در این کشورها فراهم شود.

وی درباره علت بکارگیری روایت نوجوانانه در اثر خود عنوان کرد: به فیلمسازی درباره این گروه سنی گرایش خاصی ندارم اما به دلیل مطالعاتم به این سمت و سو کشیده  شدم.

داسارگر درباره کیفیت برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر نیز عنوان کرد: اولین شعار انقلاب اسلامی ایران، استقلال است. این حس استقلال و هویت ما را بی نیاز می کند و باید بر این عقیده ایستادگی کنیم بنابراین جشنواره ما نیز باید از این استقلال برخوردار باشد. اگر تلاش داشته باشیم خود را شبیه دیگران کنیم مضحکه خواهیم شد. آقای میرکریمی در حرف هایش بر تمرکز جشنواره جهانی فیلم فجر بر تعامل با سینمای کشورهای منطقه و آسیایی تاکید کرده اند بنابراین به نظرم نباید تاکیدی بر حضور فیلمسازان هالیوود در این رویداد داشته باشیم زیرا کشورهای همسایه و اطراف صاحب سینما هستند و می توان فیلم های خوبی از آن ها را در جشنواره نمایش داد.

کارگردان فیلم کوتاه «سر به راه» در پایان خاطرنشان کرد: دیدن فیلمسازان عراقی، سوری، ترک، عراقی و دیگر کشورهای همجوار و منطقه می تواند تعاملات بین کشورها را تقویت کند. حتی سینمای آسیای شرقی مضامین بسیار انسانی و بدیعی را نمایش می دهند و یادم است چند سال پیش فیلمی از این سینما را در جشنواره دیدم که من را حیرت زده کرد. وقتی رقابت با برلین و کن سخت است و نمی توان مثل آن ها بود، چه بهتر که نسخه خودمان را عرضه کنیم.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره [email protected] است.

سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع