X

بایگانی اردیبهشت 2, 1398

دفتر سینمایی

زمان خلاقیت «قبل از شروع فیلم» است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: زیلکه بوئر در کارگاه تخصصی طراحی صحنه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، بیان کرد: قبل از شروع فیلم باید خلاقیت داشت چون زمان تولید نمی شود زمانی برای فکر کردن روی طراحی ها صرف کرد.

به گزارش سینماپرس، کارگاه تخصصی طراحی صحنه زیلکه بوئر فیلمساز آلمانی شامگاه یکشنبه اول اردیبهشت ماه در سالن شماره ۲ پردیس چارسو محل برپایی سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد.
این طراح صحنه ابتدا در معرفی خود با اشاره به اینکه کارش را با طراحی داخلی شروع کرده است، گفت: سال ۹۸ اولین طراحی صحنه ام را در سینما انجام دادم و در این سال ها با کارگردان هایی چون کریس کراس «Chris Kraus»، فلورین هنکل وان دونرسمارخ «Florian Henckel von Donnersmarck» و فئو آلاداگ «feo aladag» بیشتر کار کرده ام.
وی سپس با نمایش تصاویری از صحنه پردازی فیلم «هرگز رویت را برنگردان» جزییاتی را روی هر عکس بیان کرد؛ تصاویری مانند بیمارستان بمباران شده و خانه هایی که بر اثر جنگ به تلی از خاک تبدیل شده اند و یا هواپیمایی که سقوط کرده است.
«خاطرات پل» به کارگردانی کریس کراس دومین اثری بود که بوئر تصاویری از صحنه پردازی آن را به نمایش گذاشت و درباره آن گفت: داستان این فیلم درباره خانواده ای است که در استونی زندگی می کردند. کارگردان اصرار داشت خانه این خانواده دارای هویت باشد و چون خانه مورد نظر را پیدا نکردیم، با انتخاب ناحیه مناسب آن خانه را ساختیم. خانه قرار بود نمادی از اروپا باشد؛ اروپای قدیمی و شکننده قبل از جنگ اول جهانی که با کمترین مشکلی فرو بریزد. خانه را به صورت قدیمی طراحی کردیم و آن را به یک شرکت ساختمانی برای اجرای سازه سپردیم. در آلمان قوانینی وجود دارد که از ساخت هر سازه ای حتی برای فیلمبرداری توسط شرکت های غی ساختمانی جلوگیری می کند.
وی افزود: همچنین به دلیل محدودیت های مالی مجبور شدیم تصاویر نمای داخلی را نیز در داخل همان بنا بسازیم و تنها جلوه ویژه کامپیوتری در طراحی این فیلم، شهر سوخته بود که در یکی از سکانس ها قرار داده شد.
این طراح صحنه در بخش دیگر نشست در مورد رسیدن به خلاقیت در تولید یک اثر هنری، بیان کرد: وقتی کلیات کار را به دستیارانم می سپرم می توانم درمورد جزییات بهتر فکر کنم. همچنین قبل از شروع فیلم باید خلاقیت داشت چون زمان تولید نمی شود زمانی برای فکر کردن روی طراحی ها صرف کرد.
وی درباره نحوه تعامل طراح صحنه با کارگردان گفت: بهترین کار برای کارگردان این است که با ایده و فیلمنامه سراغ طراح صحنه برود. بهترین راه تعامل این است که حال و هوای کارگردان را درک کنید تا آن همکاری به نحو مناسبی شکل بگیرد.

فیلم بعدی که تصاویر صحنه پردازی آن به نمایش درآمد «زندگی دیگران» بود. این طراح صحنه آلمانی در مورد این اثر گفت: «زندگی دیگران» فیلم بسیار کم هزینه و اولین کار فلورین هنکل وان دونرسمارخ بود. محدود بودن منابع مالی سبب شد زمان تولید را کاهش دهیم ولی در عوض پیش تولید زمان زیادی طول کشید. این فیلم ۱۶ سال پس از فرو ریختن دیوار برلین ساخته شد و چون خیلی زود آثار آلمان شرقی را از بین بردند، پیدا کردن جایی که شبیه به آلمان شرقی باشد کار سختی بود لذا تصمیم گرفتیم خیلی از رنگ ها را از فیلم حذف کنیم تا حال و هوای فیلم واقعی تر شود.
این هنرمند آلمانی با اشاره به اینکه هر کشور رنگ خاص خودش را دارد، توضیح داد: مثلاً رنگ فضای عمومی افغانستان سبز و زرد است که در فیلم «دنیاهای میانی» سعی کردم همه جا آن را نمایش دهم، اما برای «زندگی دیگران» رنگ نارنجی و قرمز را انتخاب کردم و همچنین دقت کردم که اصلاً رنگ آبی وجود نداشته باشد.
در این کارگاه دقایقی از فیلم «زندگی دیگران» برای مخاطبان به نمایش گذاشته شد.
آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره [email protected] است.
سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به سردار جعفری – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، انتصاب سردار جعفری به عنوان مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه را با انتشار پیامی به وی تبریک گفت.

به گزارش سینماپرس، محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با انتشار پیامی، انتصاب سردار جعفری به عنوان مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه را به وی تبریک گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 
برادر ارجمند و مجاهد، سردار سرلشکر پاسدار، جناب آقای جعفری – زید عزه
 سلام الله علیکم؛
 از طرف خود و آحاد همکارانم در سازمان تبلیغات اسلامی، یک دهه مجاهدت خالصانه و بی‌ریا در راه پاسداری از انقلاب اسلامی، خدمت مؤثر به مردم عزیز و سربازی پرتلاش در رکاب نائب امام عصر (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) را به جنابتان تبریک و همچنین خداقوت عرض می کنم.
 نظر به اشتراک افق ماموریتی مهم در هر دو مجموعه قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیهالله الاعظم (عج) و سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص “گسترش و تبیین معارف انقلاب اسلامی بر پایه خطوط ترسیم شده در بیانیه گام دوم”، سازمان تبلیغات اسلامی آمادگی دارد تا در این عرصه و نیز در سایر عرصه‌های فرهنگی حائز اولویت در گام دوم انقلاب اسلامی، نهایت همکاری و هم‌افزایی را با آن نهاد مبارک معمول دارد. امید آن که با اتکال به لطف خداوند متعال و دعای امام عصر (عج) – که امروز سالروز خجسته میلاد پرفیض و برکت ایشان بود – همگی گام‌های فرهنگی را در راستای نیل به تمدن نوین اسلامی با سرانگشت هدایت رهبر فرزانه انقلاب محکم‌تر و سریع‌تر برداشته، بدین ترتیب شامل رضایت حضرتشان شویم. ان‌شاءالله
 محمد قمی
 رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ هجری شمسی 
نیمه شعبان المعظم ۱۴۴۰ هجری قمری

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصویربرداری فاز دوم «نفوذ» آغاز می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه کننده سریال «نفوذ» گفت: تصویربرداری فاز دو سریال «نفوذ» از اردیبهشت ماه در شمال کشور و لوکیشن داخلی سایت کبکان آغاز خواهد شد و این روزها مراحل پایانی پیش تولید و بازنگری در متن سریال را در دست داریم.

به گزارش سینماپرس، «محسن علی اکبری» تهیه کننده سریال «نفوذ» به کارگردانی جواد شمقدری به فارس، ‌ گفت: تصویربرداری فاز دو سریال «نفوذ» از اردیبهشت ماه در شمال کشور و لوکیشن داخلی سایت کبکان آغاز خواهد شد و این روزها مراحل پایانی پیش تولید و بازنگری در متن سریال را در دست داریم. همچنین مدت زمان تصویربرداری این سریال ۴۰ قسمتی چهار ماه در نظر گرفته شده است.  

وی با اشاره به بازیگران جدیدی که در این سریال حضور خواهند داشت، افزود: تعدادی بازیگر مشترک با فاز اول داریم و تعدادی هم بازیگر خارجی برای بازی در لوکیشن سایت کبکان خواهیم داشت که با بازیگران فاز قبلی متفاوت هستند.  

تهیه کننده سریال «نفوذ» با تائید اینکه قصه فاز جدید این سریال، در ادامه قصه فاز قبلی است نیز بیان داشت: فاز سوم «نفوذ» مقطع بعد از تسخیر سفارت تا جنگ تحمیلی را روایت می‌کند که قرار است سال آینده تولید شود، اما در فاز دو تا مقطع تسخیر سفارت پیش می‌رویم.

علی اکبری ضمن بیان لوکیشن‌های این سریال نیز افزود: بخش عمده‌ای از لوکیشن‌ها در سایت کبکان واقع در لوکیشن شمال کشور است. بخش دیگری در سایت نظامی واقع در قم و بخشی نیز در شهرک غزالی قرار دارد. تمام خیابان طالقانی را در شهر قم دکورسازی کردیم و از دکورهای فاز قبلی نیز در فاز جدید استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از سریال که در دهه فجر سال گذشته بروی آنتن رفت، فقط ده قسمت از این سریال بود و به دلیل خالی بودن باکس تلویزیون در آن زمان پخش شد. در صورتیکه حدود ۱۲۰۰ دقیقه از تصویربرداری تا بهمن سال گذشته به پایان رسید که چیزی حدود ۳۰ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای شد و تنها ۱۰ قسمت از آن پخش شد.  

این تهیه کننده با اشاره به دلیل توقف تصویربرداری بین دو فاز این سریال بیان داشت: یکی از دلیل‌های توقف این سریال این بود که باکس تلویزیون برای دهه فجر خالی بود و به ما گفتند ۱۰ قسمت از این سریال را آماده کنید، مشروط بر اینکه بعد از پخش این ۱۰ قسمت، ما جلسه متمم برگزار کرده و برآورد مالی ادامه پروژه را انجام می‌دهیم. اما بعد از پخش هیچ خبری از برگزاری جلسه متمم نشد.

«نفوذ» در سه فاز پیش‌بینی شده، فاز یک از پیش از انقلاب شروع می‌شود و تا تسخیر لانه جاسوسی را روایت می‌کند. فازهای بعدی هم به حوادث حین گروگانگیری تا کودتای نوژه و آغاز جنگ تحمیلی که با حمایت آمریکا صورت گرفت، می‌پردازد و تولید فاز اول دو سال به طول می‌انجامد. تصاویر مربوط به فاز اول در تهران، فاز دوم در روستای قرق آباد، فاز ۳ در خجیر، فاز ۴ در گنبد و مشهد و همچنین فاز ۵ در تهران ضبط خواهد شد. سری دوم این سریال هم قرار است ساخته شود و در این سری داستان از تسخیر لانه جاسوسی آغاز شده و تا پایان جنگ تحمیلی ادامه دارد.

امین اسکندریان (مهدی نقش اول سریال)، کیمیا اکرمی (محبوبه نقش اول زن)، احمد نجفی (پرویز)، حمید گودرزی (نفیسی)، رحیم نوروزی (سُرخو)، علیرام نورایی (بکتاش)، صالح میرزا آقایی (سرهنگ شریف زاده)، شهره لرستانی (مادر محبوبه)، زهرا سعیدی (مادربزرگ مهدی)، حجت‌الاسلام سیدمحسن هاشمی (استاد حوزه علمیه و نماینده امام خمینی)، جلیل فرجاد (دانشفر)، ماشاله شاه مرادی (حاج عرفان)، کاوه سماک باشی (سروان عباسی)، امیرمحمد زند (حجت الاسلام سید عباس موسوی قوچانی)، یلدا افشاری‌نیا (مهناز)، شیوا بلوچی (شهره)، نجوا صاحب الزمانی (ثریا)، فاطمه بیگی (ناهید)، محمد جواد جعفرپور (قاسم)، جلال فاطمی (سرهنگ دیویس) بازیگران ایرانی این سریال و فیلیپ ساترکین (مایکل مترینکو)، سامی بابو (چارلز جونز) از بازیگران خارجی این سریال هستند. صالح میرزا آقایی، حمید گودرزی نقش نفیسی، رحیم نوروزی صلح‌گو، جلیل فرجاد در نقش روحانی، علیرام نورائی، احمد نجفی نقش پرویز و … نقش‌هایی بازی می‌کنند که اینها عینا واقعی است.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دومین نشست رسانه‌ای جشنواره تئاتر دانشگاهی برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اجرای نمایش عروسکی «جادوگر درخت انجیر هندی» به کارگردانی احسان مجیدی در تالار هنر آغاز شد. همچنین اولین ماشین خیمه‌شب‌بازی ایران به راه افتاد.

به گزارش سینماپرس، نمایش عروسکی «جادوگر درخت انجیر هندی» به نویسندگی و کارگردانی احسان مجیدی روز یکشنبه، یکم اردیبهشت ساعت شش عصر اجراهای خود را در تالار هنر آغاز کرد.

در خلاصه این نمایش که بر اساس داستانی از شل سیلور استاین به نگارش درآمده می خوانیم: جادوگر از لستر می‌خواهد یک آرزو داشته باشد تا او برایش برآورده کند. لستر هم با زرنگی از هر آرزو برای خواستن سه آرزوی دیگر استفاده می‌کند. ندا نوری، پریا علی محمدی و ریحانه فلاح در نمایش جادوگر درخت انجیر هندی به ایفای نقش می پردازند.

نمایش جادوگر درخت انجیر هندی تا جمعه، سوم خرداد هر روزه بجز شنبه ها در تالار هنر واقع در میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، خیابان ورزنده به صحنه می‌رود.  

*فراخوان برگزاری اولین سمینار «مطالعات اجرا»

اولین سمینار پژوهشی «مطالعات اجرا» که به همت کانون تئاتر دانشگاهی اداره کل هنرهای نمایشی و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه هنر (دانشکده سینما و تئاتر) برگزار می‌شود، پذیرای مقالات علاقه‌مندان خواهد شد.

کانون تئاتر دانشگاهی بنا دارد مرداد سال جاری سمیناری با مساله چیستی اجرا (Performance) و با عنوان «مطالعات اجرا» برگزار کند. تقویت فعالیت‌های فکری، پژوهشی با در نظر گرفتن نیاز جامعه دانشگاهی تئاتر به تبادل ایده‌های مرتبط با نظریه تئاتر، در نظر گرفتن مفهوم یا مقوله اجرا و ظهور آن به عنوان یک گرایش در تولیدهای تئاتری روز ایران و به بحث گذاشتن معانی نظری و تاریخی آن از جمله اهداف برگزاری اولین سمینار «مطالعات اجرا» است که به همت کانون تئاتر دانشگاهی اداره کل هنرهای نمایشی و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه هنر (دانشکده سینما و تئاتر) برگزار خواهد شد.

محوریت این سمینار متوجه آن بخش از هنر نمایش است که انشقاقی از تئاتر دراماتیک، بازنمایانه و متعارف محسوب می‌شود و خود را با اعتباربخشی به مفهوم اجرا و با تلاش برای دستیابی به معنای محض آن معرفی کرده است.

موضوعات این سمینار شامل دو محور مطالعات بومی و غیربومی است. در مطالعات غیربومی که با عنوان «اجرا در جهان» مشخص شده است بررسی تاریخی و نظری ظهور مقوله اجرا در تئاتر، بررسی بینارشته‌ای و بینامتنی مقوله اجرا در جامعه، فلسفه، هویت، ملیت، جنسیت، سیاست، اقتصاد و … و همچنین معرفی نظریه یا تجربه‌های مهم و موثر در حیطه اجرا مورد توجه قرار می‌گیرد.

مطالعات بومی نیز که با عنوان «اجرا در ایران» شناخته می‌شود بر بررسی ظهور و تطور مقوله اجرا در تاریخ تئاتر  ایران، بررسی مقوله اجرا در مناسبات غیرتئاتری ایران در جامعه، فلسفه، هویت، ملیت، جنسیت، سیاست، اقتصاد، آموزش، تعلیم، درمان و…، بررسی تطبیقی مقوله اجرا در تئاتر ایران و جهان و همین طور بررسی مقوله اجرا در انواع نمایش ایرانی و گفتمان فرهنگ نمایشی ایران متمرکز است. به دلیل تعامل مطالعات اجرا با حوزه‌های دیگر در زمینه‌های عملی و نظری، این سمینار پذیرای پژوهش‌های تخصصی در سایر رشته‌ها با در نظر گرفتن موضوعات سمینار نیز خواهد بود.

چکیده‌های دریافتی پس از تائید هیئت علمی سمینار به این رویداد راه می‌یابند و در قالب سخنرانی توسط پژوهشگر ارائه می‌شوند. همچنین به شرکت‌کنندگان در سمینار گواهی‌نامه معتبر پژوهش دانشگاهی اعطا می‌شود.  مقالات مورد تائید هیئت علمی سمینار در کتاب کانون تئاتر دانشگاهی منتشر خواهد شد.

متقاضیان می‌بایست تا ۲۷ اردیبهشت چکیده خود را به همراه مشخصات فردی، نشانی ایمیل و شماره تلفن در دو فرمت pdf و Word به نشانی ایمیل‌ [email protected] ارسال کنند.  اعلام نتایج چکیده‌های پذیرفته شده نیز اول خرداد صورت می‌گیرد. زمان و مکان برگزاری سمینار ۵،  ۶ و ۷ مرداد سال جاری در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر  خواهد بود.  

*اولین ماشین خیمه شب‌بازی ایران به راه افتاد

خانه موزه خیمه شب بازی ایران با همکاری سازمان منطقه آزاد چابهار برای کودکان این منطقه ۳۰۰ اجرا برگزار می‌کند که این اجراها تا پایان سال و دوره‌های مختلف برگزار می‌شوند.

خانه موزه خیمه شب بازی ایران اسفند ۹۷ در تهران افتتاح شد و مدیریت آن به عهده سیاوش ستاری و ستاره اسکندری است.

*دومین نشست رسانه‌ای جشنواره تئاتر دانشگاهی برگزار می‌شود

دومین نشست رسانه‌ای بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران ساعت ۱۰:۳۰  صبح چهارشنبه، چهارم اردیبهشت در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر  برگزار می‌شود.

در این نشست امین مختاری دبیر بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت های ستاد برگزاری جشنواره طی هفته‌های گذشته به تشریح جزییات این رویداد می‌پردازند.

بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران  به دبیری امین مختاری پنجم تا چهاردهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸  به همت اداره کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش های مختلف الف: مناطق «تئاتر صحنه» و ب: سراسری و بین‌المللی «تئاتر صحنه»، «تجربه‌های اجرا»، «نمایشنامه نویسی (جایزه استاد اکبررادی)،    «پژوهش (جایزه دکتر فرهاد ناظر زاده کرمانی)»، «ترجمه  نمایشنامه»، «عکس، پوستر و تیزر»، «غیر رقابتی»، «کارگاه‌ها و درس گفتارها»، «مدرسان»، «جشنواره جشنواره ها» و «پایان نامه های برگزیده» ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم‌های بخش «مرور سینمای کشور آذربایجان» معرفی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش ۸ فیلم از سینمای آذربایجان مرور می‌شوند.

به گزارش سینماپرس، اسامی آثار بخش مروری بر سینمای کشور آذربایجان در نهمین جشنواره بین المللی فیلم «وارش» اعلام شد.

عناوین این فیلم‌ها به شرح زیر است:

چوگان (Chovkan) به کارگردانی رفیق قلییف

شکی (Shaki) به کارگردانی وقار اسلام زاده

رنگ‌های غذاهای آذربایجان (The colour of Azerbaijan cousine) به کارگردانی نجات فیضو خایف

اثر قلعه (Trace of gula) به کارگردانی شامل علییف

سوغات (Present) به کارگردانی دیوید توخولامدوف

او کیست؟ (kimdir?) به کارگردانی مراد مرادوف

میراث (Heritage) به کارگردانی فریض احمدوف

باکو در آیینه زمان (Baku in the mirror of times) به کارگردانی ناتالیا زاوزننکو

نهمین جشنواره بین المللی فیلم «وارش» به دبیری مهدی قربانپور ۹ الی ۱۳ اردیبهشت ماه در استان مازندران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ چهارمین روز سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر


عکس/ چهارمین روز سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از انیو موریکونه در ۹۰ سالگی وی تجلیل می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره «بیف‌ اند سن» در باری ایتالیا از انیو موریکونه استاد موسیقی فیلم تجلیل می‌کند.

به گزارش سینماپرس به نقل از آسوشیتدپرس، در دهمین سالگرد برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم باری – «بیف اند سن» در باری ایتالیا و در نودمین سالگرد تولد انیو موریکونه، از این استاد موسیقی فیلم تجلیل می‌شود.

در برنامه مفصلی که برای این بزرگداشت در نظر گرفته شده منتخبی از فیلم‌هایی که موسیقی وی را دارند، دو نمایشگاه عکس و مجموعه‌ای از شاهکارهای موسیقایی وی ارائه می‌شود.

جشنواره بین‌المللی فیلم باری که از ۲۷ آوریل تا ۴ می برگزار می‌شود، به عنوان یکی از رویدادهای سینمایی تأثیرگذار ایتالیا شناخته می‌شود.

اِنیو موریکونه آهنگساز، تنظیم‌کننده و رهبر ارکستر ایتالیایی برای بیش از ۴۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی موسیقی نوشته‌است و علاوه بر این افزون بر ۱۰۰ اثر مستقل در زمینه‌های دیگری چون موسیقی برای ارکسترهای بزرگ یا مجلسی، کنسرتوهایی برای پیانو و دیگر سازها، آثار کرال، و قطعاتی برای باله از دیگر ساخته‌های اوست.

وی با کارگردانان بسیاری چون سرجیو لئونه، برناردو برتولوچی، رومن پولانسکی، فرانکو زفیرلی، الیور استون، کوئنتین تارانتینو، جوزپه تورناتوره و پیر پائولو پازولینی همکاری داشته‌است.

موریکونه کار سینما را با ارکستراسیون برای چند اثر سینمایی چون «مرگ یک دوست» در سال ۱۹۵۹ و «باراباس» در سال ۱۹۶۱ آغاز کرد. «فاشیست» در سال ۱۹۶۱ نخستین اثر او در مقام آهنگساز فیلم است.

«یک مشت دلار» در سال ۱۹۶۴، «به خاطر چند دلار بیشتر» در سال ۱۹۶۵، «خوب بد زشت» در سال ۱۹۶۶ و «روزی روزگاری در غرب» در سال ۱۹۶۸، «روزی روزگاری در آمریکا» در سال ۱۹۸۴، «سینما پارادیزو» در سال ۱۹۸۸، «افسانه ۱۹۰۰» در سال ۱۹۹۸، «مالنا» در سال ۲۰۰۰، «هشت نفرت‌انگیز» در سال ۲۰۱۵ و «مکاتبه» در سال ۲۰۱۶ شماری از آثار اوست.

سال ۲۰۰۷ آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا برای یک عمر فعالیت هنری وی و مشارکتی درخشان و چند وجهی در هنر موسیقی فیلم، اسکار افتخاری آکادمی را به او اهدا کرد.

او که از ۱۹۷۹ تاکنون نامزد دریافت شش جایزه اسکار در بخش بهترین موسیقی فیلم بوده است در سال ۲۰۱۵ موفق به دریافت این جایزه برای موسیقی «هشت نفرت‌انگیز» در بخش رقابتی نیز گردید.

وی نخستین آهنگساز سینما است که در سال ۲۰۱۰ برنده جایزه پولار مشهور به «نوبل موسیقی» در استکهلم سوئد شد.

باری مرکز استان باری و ناحیه پولیا در کناره دریای آدریاتیک واقع است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام زمان نشست خبری پل شریدر نویسنده فیلمنامه «راننده تاکسی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست پرسش و پاسخ پل شریدر کارگردان و فیلمنامه نویس و نویسنده فیلمنامه های مطرحی چون «راننده تاکسی»، «گاو خشمگین» و «آخرین وسوسه مسیح» برگزار می شود.

به گزارش سینماپرس، نشست پرسش و پاسخ پل شریدر کارگردان و فیلمنامه نویس آمریکایی از مهمانان ویژه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در تاریخ ۴ اردیبهشت مصادف با ٢۴ اپریل برگزار می شود.

این نشست در سالن شماره یک چارسو ساعت ١٠:٣٠ تا ١٢:٣٠ برگزار می شود و نمایندگان رسانه ها و منتقدان سینمایی که دارای کارت «پرس» هستند و قصد شرکت و طرح پرسش در این نشست را دارند با حضور در واحد رسانه و ارتباطات جشنواره می توانند نام خود و رسانه شان را ثبت کنند.

پل جوزف شریدر فیلمنامه نویس آثاری مانند «راننده تاکسی»، «گاو خشمگین» و «آخرین وسوسه مسیح» است. وی با نوشتن فیلمنامه «راننده تاکسی» ساخته اسکورسیزی بخشی از تاریخ سینما را رقم زده است؛ فیلمی که نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم و برنده نخل طلای جشنواره فیلم کن شد. ادامه همکاری شریدر با مارتین اسکورسیزی در فیلم‌های «گاو خشمگین»، «آخرین وسوسه مسیح» و «احیای مردگان» منجر به موفقیت‌های بیشتری برای او شد.

شریدر کارگردانی را در سال ۱۹۷۸ با ساخت فیلم «یقه آبی» آغاز کرد. از دیگر فیلم‌های این کارگردان می‌توان به «میشیما» اشاره کرد. اقتباس سینمایی او از رمان «آسایش غریبه‌ها» نوشته یان مک‌ایوان در سال۱۹۹۱، با فیلمنامه‌ای از هارولد پینترِ برنده جایزه نوبل، فیلمی درخشان به شمار می‌آید.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره [email protected] است.

سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازنمایی درست واقعیت‌های ایران به جهان کار انقلابی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر جشنواره فیلم عمار گفت: اینکه تصویر واقعی از ایران به فضای سانسور شده اروپا و آمریکا و جهان ارائه کنیم، کار انقلابی است.

به گزارش سینماپرس، وحید جلیلی دبیر جشنواره عمار، درباره ادغام و یا جداکردن جشنواره جهانی فیلم فجر از بخش ملی به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: باید بگذاریم کمی زمان بگذرد؛ اما اصل برگزاری این رویداد اتفاق خوبی است و به نظرم باید زودتر هم اتفاق می‌افتاد.

وی افزود: جدی گرفتن حضور بین المللی سینمای ایران مسئله مهمی است که باید توجه ویژه به آن شود. در طول بیش از دو دهه و با داشتن ظرفیت‌های بسیار زیاد و متنوع، فیلم های ایرانی تنها به چند جشنواره محدود اروپایی و غربی ارسال می شدند و آن‌ها هم اهداف سیاسی خودشان را دنبال می‌کردند. آنها همواره تلاش کردند یک تصویر متناسب با منافع خود از سینمای ایران به جهان ارائه دهند. اما باید این حلقه انحصار می شکست؛ ما باید در جهان و در منطقه و در کشورهای اسلامی مخاطبان و مشتریان خودمان را جستجو می‌کردیم. اشتباه بزرگ و استراتژیکی که به نظرم خسارت‌های فرهنگی و اقتصادی به سینمای ایران زد، به قول شهید آوینی این بود که سینمای ایران به جای اینکه جهانی شود، جشنواره‌ای شد؛ یعنی برای بعضی از مدیران سینمایی در کشور یا بعضاً سینماگران چند پیرزن در سینماتک پاریس بیشتر از یک میلیارد مخاطب مسلمان در پنجاه کشور اسلامی ارزشمند شدند.  

وی افزود: سینمای ما می‌تواند از لحاظ اقتصادی به مشتری‌های خارجی متکی شود و اصلی‌ترین صادرات فرهنگی جمهوری اسلامی صادرات سینمایی باشد. البته اگر از آن فضای انفعالی و غرب زده حاکم بر بخش‌هایی از مدیریت و سینمای ایران فاصله بگیریم.

جلیلی در پاسخ به این سوال که می‌توانیم هنر انقلابی را با تثبیت شدن جشنواره جهانی فجر صادر کنیم، گفت: هنر انقلاب یک طیف است؛ همین که شما یک تصویر واقعی از ایران به فضای سانسور شده اروپا و آمریکا و جهان ارائه کنید یک کار انقلابی کردید. چون رسانه‌های غربی ۱۸۰ درجه مخالف واقعیات ایران را تعریف می‌کنند؛ پس هر اتفاقی برای بازنمایی درست واقعیت‌های ایران امروز در جهان بیفتد، یک اتفاق انقلابی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتصاب اعضای هیئت تجدید نظر تخلفات نمایشگاه کتاب تهران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با حکم رئیس سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران «اعضای هیئت تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات ناشران، کمیته‌ها و کارکنان سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» منصوب شدند.

به گزارش  سینماپرس، بر اساس احکام صادره از سوی محسن جوادی معاون امور فرهنگی و رئیس سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نادر قدیانی، حامد سهرابی، احمد کمالی‌نژاد، محمدکاظم شمس، هومان حسن‌پور و علیرضا سبحانی‌نسب به عنوان «اعضای هیئت تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات ناشران، کمیته‌ها و کارکنان سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» منصوب شدند.

در متن احکام هر یک از اعضا آمده است:

«نظر به سوابق و تجربه ارزشمند فرهنگی و صنفی جنابعالی، به منظور رسیدگی به اعتراضات آرای صادره در هیات بدوی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به موجب این ابلاغ، به عنوان «عضو هیات تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات ناشران، کمیته‌ها و کارکنان سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» منصوب می‌شوید.

انتظار می‌رود ضمن سرلوحه قرار دادن قوانین و آیین‌نامه‌های مربوطه و با تلاش همه جانبه با قاطعیت و رعایت عدالت و انصاف در رسیدگی به پرونده‌های ارجاعی کوشا باشید.»

پیش از این نیز در حکمی جداگانه نیکنام حسینی‌پور به عنوان «رئیس هیات تجدید نظر رسیدگی به تخلفات ناشران، کمیته‌ها و کارکنان سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» منصوب شده بود.

گفتنی است سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع