سینماپرس: چیستا یثربی مدرس دانشگاه، منتقد و فیلمنامه نویس سینما و کارگردان و نمایشنامه نویس تئاتر در آستانه برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: اکثریت فیلمسازان و سینماگران فاقد هرگونه مطالعه هستند و به همین علت سینمای ایران سرشار از آثار نازل شده است؛ ما باید بدانیم و آگاه باشیم هنرمندی که کتاب نخواند هیچ چیز از جهان نمی داند و هنرش قابل تأمل و ماندگار نیست.
نویسنده کتاب «پری کوچک دریایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه سطح مطالعه در کشور ما به طور کلی بسیار پایین تر از تراز جهانی است و ما یکی از صفرترین کشورها در حوزه مطالعه کتاب هستیم. قدیمی ها که به طورکل مطالعه و کتابخوانی را بوسیده و کنار گذاشته اند و تنها امید بنده شخصاً به جوانان دهه ۷۰ و ۸۰ است که شاید بتوان با ایجاد مشوق هایی آن ها را به سمت مطالعه و کتابخوانی سوق داد.
وی ادامه داد: متأسفانه این وضعیت باعث شده بسیاری از ناشران کشور هم ورشکسته شوند و وضعیت بدی در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد شود؛ حکیم ابن سینا می گوید: «حکیمی که کتاب نخواند حرف هایش باد هوا است»! واقعاً هم همینطور است و قطعاً هنرمندی هم که کتاب نخواند هنرش باد هوا است و نمی تواند ماندگار شود. این هنرمندان بی مطالعه ای هم که این روزها زیاد شده اند و بعضاً بسیار مشهور هستند باید بدانند این شهرت شان موقتی است و قطعاً نمی توانند در تاریخ فرهنگ و هنر این سرزمین ماندگار شوند.
یثربی با بیان اینکه برخی از هنرمندان فعلی تنها با متصل شدن به این و آن سعی می کنند اسم شان مدتی سر زبان ها باشد اظهار داشت: ما با هنرمندانی در کشورمان روبرو هستیم که هیچ الگوی درستی برای خود در نظر نگرفته اند و متأسفانه الگوی شان خودشان و یا امثال خودشان هستند!؛ وضعیت در حوزه مطالعه آنقدر وخیم شده که حتی دیگر برخی افراد کتاب را به عنوان هدیه هم قبول نمی کنند و از پذیرفتن آن امتناع می کنند. این اتفاق برای خود بنده بارها افتاده و زمانی که خواستم کتابی را به فردی هدیه بدهم با این جمله مواجه شده ام که «ما جای کتاب نداریم» و یا «وقت مطالعه نداریم»! جالب است بدانید بخشی از این افراد هنرمندانی هستند که امروزه مشغول کار و فعالیتند!
این دارنده مدرک دکترای روانشناسی تربیتی از کانادا خاطرنشان کرد: این مایه تأسف است که کارگردانان ما کتاب نمی خوانند اما بودجه های آنچنانی می گیرند و فیلم های شان را روانه پرده سینماها می کنند و کارهای مهمی را انجام می دهند که از لحاظ بینش و تفکر توانایی انجام آن را ندارند. این بسیار بد است که برخی افراد در حوزه فرهنگی پست های کلیدی دارند که مطالعه در زندگی روزانه آن ها جایگاهی ندارد. این ها همه برای فرهنگ و هنر کشور ما درد است و بس!
این هنرمند در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه منتظر یک رنسانس در حوزه فرهنگ هستم گفت: فرهنگ در کشور ما از دست رفته و ما در عرصه فرهنگی و هنری دچار نوعی انفعال شده ایم. یک انقلاب فرهنگی و یک رنسانس می تواند نجات بخش فرهنگ و هنر کشور باشد. ما بزرگترها باید پایه گذار این اتفاق باشیم و سعی کنیم جوانان مان را جوری تربیت کنیم که ادامه دهنده این رخداد باشند. ما باید تمام توش و توان خود را به کار ببندیم تا عشق و لذت مطالعه را به یاد مردم بیاوریم. ما باید کاری کنیم که فیلمسازان، فیلمنامه نویسان و به طور کل هنرمندان سینما را مجبور به مطالعه کنیم تا آثاری که تولید می کنند غنای فرهنگی داشته باشند و ماندگار شوند در غیر این صورت باید فرهنگ و هنر کشور را فنا شده ببینیم.
سینماپرس: دنیرو در پاسخ به این پرسش که چرا مخاطبان فیلم های گانگستری را دوست دارند گفته است: مردم این فیلم ها را دوست دارند چون بی قانونی جذاب است. اکنون هم ما یک گانگستر بامزه را در کاخ سفید داریم.
به گزارش سینماپرس، رابرت دنیرو که مدتهاست ترامپ را به باد انتقاد میگیرد، سال گذشته در مراسم اهدای جوایز تونی، ترامپ را با الفاظ بدی خطاب قرار داده بود. ترامپ هم به انتقادات دنیرو پاسخ داده و وی را فردی با ضریب هوشی بسیار پایین توصیف کرده است.
دنیرو یکی از توانمندترین بازیگران نسل خود است و دو بار به خاطر بازی در فیلم های «پدرخوانده» و «گاو خشمگین» برنده جایزه اسکار شده است و بار دیگر قرار است به ژانر فیلمهای گانگستری بازگردد. او در فیلم گانگستری «مرد ایرلندی» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی بازی کرده است.
دنیرو در پاسخ به این پرسش که چرا مخاطبان فیلم های گانگستری را دوست دارند گفته است: مردم این فیلم ها را دوست دارند چون بی قانونی جذاب است. اکنون هم ما یک گانگستر بامزه را در کاخ سفید داریم. حتی گانگسترها هم به قوانین اخلاقی پایبندند اما ترامپ گانگستر کاملا نسبت به اخلاقیات بیگانه است.
سینماپرس: در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۳۵ سینماگر زن به عنوان «فیلمساز»، «داور» و «برگزارکننده ورک شاپ» در مجموع از ۲۰ کشور حضور دارند.
به گزارش سینماپرس، در سایت جشنواره جهانی فجر آمده: در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۳۵ سینماگر زن به عنوان «فیلمساز»، «داور» و «برگزارکننده ورک شاپ» در مجموع از ۲۰ کشور حضور دارند، همچنین در بخش بازار فیلم و مهمانان جشنواره ۵۸ فیلمساز زن از ۳۲ کشور حضور دارند.
با این حساب جشنواره جهانی فجر باید ردیف بودجه خاص و کلانی برای خرید مانتو و روسری اختصاص داده شده باشد!
خوشا به حال مانتو فروشی که فامیل یا آشنای یک یا چند تن از مدیران جشنواره است و قرارداد خوبی بسته، البته قراردادی دو سر سود!
سینماپرس: داود توحیدپرست کارگردان سینما در خصوص سرنوشت عیدی میلیاردی که وزارت ارشاد برای تقسیم کردن آن میان اعضای خانه سینما در اختیار دست اندرکاران این نهاد قرار داده اما معلوم نیست این پول دقیقا چه شده است، با ارسال یک یادداشت اختصاصی به سینماپرس نوشت: جناب آقای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدتی است که قصه عیدی میلیاردی وزارت ارشاد به خانه سینما،نقل همه مجالس فرهنگی و هنری شده؛ علتش را حتما می دانید!؛ وضع اقتصادی بسیاری از مردم و وضع اقتصادی خیلی از اعضای خانه سینما مانند گرسنگان آفریقا شده و اکثر خانواده ها لای چرخ دنده های زندگی کنونی گرفتار شده و صدای خرد شدن استخوان هایشان به وضوح به گوش می رسد!
به گزارش سینماپرس در ادامه این یادداشت آمده است: در این شرایط اسفبار عیدی بسیار ناچیزی به این عزیزان اختصاص می یابد که هرگز معلوم نمی شود واقعا چقدر است و شفاف سازی هم نمی شود که به چه هنرمندانی و چقدر عیدی داده شده است!؟ گویی اینجا انتلیجنت سرویس یا موساد یا غیره است که همه چیز باید مخفی باشد!
گفته می شود که به خاطر حفظ حرمت هنرمندان اسامی آنها اعلام نمی شود، در پاسخ به این مسأله عرض می کنم که در دولت گذشته به همه هنرمندان به یک میزان عیدی داده می شد و همه هم به خاطر شرایط اقتصادی تا ریال آخر را می گرفتند، در واقع دولت نهم و دهم عیدی را به صورت یکسان و عادلانه به اهالی سینما اختصاص می داد، مبالغ میا همه هم تقسیم می شد و به بعضی از خانواده های گرفتار نیز جداگانه و بدون سر و صدا مزایایی در نظر گرفته می شد که آمار آن ها در وزارت ارشاد وجود دارد.
اکثر صنوف خانه سینما رسما کارگری شده اند و طبق قانون می باید مثل کارگران با شرف کشور عیدی و پاداش می گرفتند که ظاهرا به هنرمندان یک پنجم کارگران عیدی تعلق گرفته است که همین یک پنجم نیز معلوم نیست چگونه تقسیم شده و چه افرادی چقدر گرفته اند!؟
آقایان مسئول! شما عیدی و پاداش ندادید و ندادید و ندادید و یک بار هم که دادید اعصاب هنرمندان را به هم ریخته اید؟ این عیدی ها را به چه کسی داده اید که همه اعلام می کنند عیدی نگرفته اند؟ خوب یک بار صریح و شفاف به رسانه ها توضیح بدهید که قصه چه بوده!؟
کسانی که شب و روز از «شفاف سازی» سخن می گویند یک بار برای همیشه تکلیف عیدی میلیاردی را روشن کنند، آیا شفاف سازی اینقدر سخت و آزاردهنده است؟ شما بیایید و در عمل شفاف سازی را در سینمای کشور احیاء کنید.
سینماپرس: کمپانی «امجیام» (مترو گلدوینمایر) در مورد او نوشت: او یک آیندهنگر واقعی بود که فیلمهایی نظیر «جیمز باند» را به روی پرده سینما آورد.»
به گزارش سینماپرس به نقل از وِرایِتی، «دیوید پیکر» رئیس «یونایتد آرتیست» و بخشهای موشن پیکچر «پارامونت» و «کلمبیا» که بخاطر روابط صمیمانهاش با فیلمسازان بزرگ معروف بود، در ۸۷ سالگی درگذشت.
کمپانی «امجیام» (مترو گلدوینمایر) در مورد او نوشت: «از شنیدن خبر درگذشت «دیوید پیکر» که یکی از خانواده «یونایتد آرتیست» بود بسیار غمگین هستیم. او یک آیندهنگر واقعی بود که فیلمهایی نظیر «جیمز باند» را به روی پرده سینما آورد.»
پیکر «جیمز باند» و «بیتلز» را به «یونایتد آرتیست» آورد. به استیو مارتین در حرفه فیلمسازیاش کمک کرد و کسی بود که فیلمهای «آخرین تانگو در پاریس» و «کابوی نیمهشب» را به جهان معرفی کرد.
سینماپرس: محل برگزاری مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب از کتابخانه ملی به ضلع جنوبی مصلای امام خمینی (ره) منتقل شد.
به گزارش سینماپرس، پیشتر در گزارشی نوشته بودیم که «عدم حضور رئیس جمهور در مصلای امام خمینی و بازدید از غرفهها و صحبت با ناشران، حرف و حدیثهای بسیاری را ایجاد کرده است؛ چرا که با توجه به نوسانات قیمت کاغذ و مشکلات ناشران، شاید این گفتوشنود میتوانست کمی ناشران و دستاندرکاران کتاب را آرام کند. اینکه نمایشگاه کتاب آغاز کار را از کتابخانه ملی جشن میگیرد، قابل تامل است.»
پس از آن سیدمحمد طباطبایی حسینی مدیر کمیته روابط عمومی نمایشگاه کتاب از تغییر مکان برگزاری مراسم افتتاحیه سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران خبر داده و گفته که مراسم افتتاحیه در ضلع جنوبی مصلی و در مجموعه چهلسرا برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: با تاکید رئیس جمهور محترم، محل برگزاری مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران تغییر کرد و به ضلع جنوبی مصلی منتقل شد.
طباطبایی خاطرنشان کرد: زمان برگزاری مراسم افتتاحیه تغییر پیدا نکرده و ساعت ۸ صبح روز سهشنبه سوم اردیبهشت ماه این مراسم باحضور دکتر حسن روحانی در مجموعه چهلسرا واقع در ضلع جنوبی مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.
پیشتر «تالار قلم» کتابخانه ملی به عنوان محل افتتاحیه نمایشگاه کتاب اعلام شده بود.
سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از تاریخ ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار میشود.
سینماپرس: همزمان با برگزاری نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش چهار نمایشگاه تجسمی در شهر بابل از مجموعه آثار شاخص هنرمندان مازندران برای عموم به نمایش در خواهد آمد.
به گزارش سینماپرس، نمایشگاه های تجسمی «حجم، رنگ، طبیعت» رحیم مولاییان، سیاوش امیری و مهشید هاشمی، «مروری بر آثار دهه ۹۰» مجید کامرانی، «مروری بر سه دهه آثار» بهزاد فیروزی و «در صحنه اردیبهشت» رضا مهدی نیا در آستانه برگزاری نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش افتتاح می شوند.
این نمایشگاه از ۶ تا ۱۲ اردیبهشت ماه در بابل، خیابان مدرس، مدرس ۱۶ در گالری ضحی برپا خواهد شد.
نمایشگاه طراحی و نقاشی مجید کامرانی با عنوان «مروری بر آثار دهه ۹۰» نیز در نگارخانه روجا شهر بابل از ۶ تا ۱۲ اردیبهشت ماه در جریان برگزاری خواهد بود. نگارخانه روجا در کمربندی غربی شهر بابل واقع شده است.
نمایشگاه عکس و فیلم بهزاد فیروزی نیز با عنوان «مروری بر سه دهه آثار» با نقد و بررسی آثار عرضه شده در روز یکشنبه ۸ اردیبهشت با حضور مصطفی مکبری و حسین علی شریفی تا روز جمعه ۱۲ اردیبهشت ماه میزبان مخاطبان نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش و عموم مردم است.
این نمایشگاه در نگارخانه پریژا واقع در شهر بابل، خیابان مدرس، میدان باغ فردوس، کوچه شهید کاکا یک برگزار می شود.
همچنین نمایشگاه نقاشی رضا مهدی نیا با عنوان «در صحنه اردیبهشت» نیز تا روز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه در گالری هنر شهر بابل ادامه خواهد داشت.
در آخرین روز برگزاری این نمایشگاه همچنین ورکشاپ چاپ دستی در محل برگزاری میزبان علاقه مندان به هنرهای تجسمی است.
تمامی این نمایشگاه ها روز جمعه ۶ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۷ الی ۲۰ آغاز به کار می کنند و بازدید ازآن ها برای عموم علاقه مندان آزاد و رایگان است.
سینماپرس: مستند «موتورسیکلت» به کارگردانی فرحناز شریفی مقابل دوربین میرود.
به گزارش سینماپرس به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، حمید قزلو درباره مراحل تولید مستند «موتورسیکلت» به کارگردانی فرحناز شریفی اظهار کرد: چهار پژوهشگر موظف شدهاند تا ۵۰۰ جلد مجله قدیمی از حدود ۱۲۰ سال پیش تا به امروز را بررسی کرده و تمامی اطلاعات درباره موتورسیکلت را از این مجلات جمع آوری کنند البته با افراد موثری که در تحقیقات به آنها رسیدیم هم مصاحبه میکنیم تا بخش تصویری را غنا ببخشیم.
وی درباره چگونگی شکلگیری ایده ساخت «موتورسیکلت» توضیح داد: ایده این فیلم از خواندن یک کتاب شروع شد که به نقش موتور در تهران امروز پرداخته بود. با خواندن این کتاب فکر کردم که موتورسیکلت در گذشته چه نقشی داشته و از چه زمانی وارد ایران شده است.
قزلو افزود: براساس تحقیقاتی که انجام دادیم در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی ورود اولین موتورسیکلت به ایران توسط گمرک کشور ثبت میشود. نخستین موتورهای وارد شده به ایران از هند و روسیه بودند. سال ۱۳۳۵ هم نخستین موتورهای ژاپنی وارد ایران میشوند و با وقفهای چهار ساله در سال ۳۹ ورود این موتورها دوباره آغاز میشود.
وی با اشاره به تأثیر موتورسیکلت در سینمای ایران تصریح کرد: در دهه ۴۰ موتور وارد فیلمهای سینمای ایران میشود و امیر هوشنگ طایفه جعفری که قهرمان موتورسواری ایران بوده، وارد سینما شده و رشد میکند. در دورهای هم نقش موتورسیکلت در فیلمها به حدی زیاد میشود که در تیتراژ هم به آن اشاره میکنند.
تهیهکننده مستند «موتورسیکلت» ادامه داد: ۱۰۷ سال از ورود موتورسیکلت به ایران سپری شده است اما حتی یک صفحه مدون هم در این باره وجود ندارد و به نظر میرسد هیچگاه به این وسیله بها داده نشده است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که این مستند مردادماه با پایان یافتن پژوهشها به کارگردانی فرحناز شریفی وارد مرحله فیلمبرداری شود.
در خلاصه موضوع «موتورسیکلت» آمده است: «این مستند به تاریخ ورود موتورسیکلت به ایران و نقش آن در تحولات سیاسی اجتماعی در دوران معاصر میپردازد.»
سینماپرس: در چهارمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر و همزمان با تعطیلی نیمه شعبان، فیلمهای به نمایش درآمده در پردیس سینمایی چارسو مورد استقبال ویژهای از سوی مخاطبان قرار گرفت.
به گزارش سینماپرس، در چهارمین روز از جشنواره سیوهفتم که به لحاظ میزان استقبال مخاطبان از روزهای شلوغ جشنواره تا به اینجا محسوب میشود، نمایش یکی از فیلمها به سانس فوقالعاده رسید.
فیلم روز؛ شکستن همزمان بیست استخوان
اولین نوبت اکران تازهترین فیلم سینمایی برادران محمودی در جشنواره جهانی فیلم فجر همانطور که انتظار میرفت با استقبال ویژهای از سوی علاقمندان و اصحاب رسانه مواجه شد و به جهت تعداد بالای مخاطبان بیرون مانده از سالن اکران، سانس ویژهای برای نمایش مجدد فیلم در پایان روز چهارم در نظر گرفته شد.
«شکستن همزمان بیست استخوان» یا همان «رونا مادر عظیم» تازهترین فیلم جمشید و نوید محمودی درباره مهاجران افغان است. برادران فیلمسازی که خود افغانستانیتبار هستند و پیش از این با دو فیلم «چند متر مکعب عشق» و «رفتن» روایتهایی سینمایی از مهاجران افغان ارائه کرده بودند و فیلم تازهشان هم توانسته در چند رویداد بینالمللی خوش بدرخشد.
حالا برادران محمودی «شکستن همزمان بیست استخوان» را در حالی روانه ویترین جشنواره جهانی فیلم فجر کردهاند که کنجکاوی برای مواجهه با این فیلم بهواسطه مخابره اخبار مرتبط با توفیقات جشنواره در خارج از کشور، به حداکثر رسیده بود؛ همین کنجکاوی هم سبب شد در کنداکتور روز چهارم جشنواره دو سانس به نام این فیلم ثبت شود.
درباره واکنشها نسبت به فیلم که برخی آنرا تکاندهنده و برخی تلخ توصیف کردهاند بیشتر خواهید خواند اما تا اینجا حتماً این فیلم از آثار مهم رونمایی شده در جشنواره جهانی سیوهفتم بوده است.
چهره روز؛ سروش صحت
تصور این بود که ستارههای کمدی تلویزیون معمولاً اقبال بلندی در آزمون و خطا بر پرده نقرهای ندارند. تفاوتی هم ندارد سعید آقاخانی باشی یا مهران مدیری. رضا عطاران هم به نظر یک استثنا میرسید اما حالا سروش صحت هم این قاعده ر ا به چالش کشیده است.
رونمایی از اولین تجربه بلند سینمایی سروش صحت در چهارمین روز از جشنواره جهانی فیلم فجر با استقبال مخاطبان و اصحاب رسانه همراه شد. «جهان با من برقص» عنوان عجیب فیلمی است که سروش صحت فیلمنامه آن را با همراهی ایمان صفایی نوشته و حال و هوایی مشابه با دنیای عجیب و غریب خوش دارد.
حضور بازیگران شناخته شدهای همچون علی مصفا، جواد عزتی، هانیه توسلی و پژمان جمشیدی در کنار هنرمندان طنازی چون کاظم سیاحی و مهراب قاسمخانی، تمام آنچه صحت برای خلق دنیای سرخوش فیلم «جهان با من برقص» به آن نیاز داشته را در اختیارش قرار داده و او هم به بهترین شکل از این ظرفیت بهره گرفته است.
صحت که همین روزها مشغول کارگردانی دنباله یکی از موفقترین سریالهای کمدی سیما در سالهای اخیر یعنی «لیسانسهها» است همزمان با رونمایی اولین فیلم سینماییاش خود را به پردیس چارسو رساند تا در کنار مخاطبان در اولین نوبت اکران فیلمش حضور داشته باشد.
«جهان با من برقص» فیلم شاد و سرخوش است اما صحت اصرار دارد که مخاطبانش با ذهنیت یک فیلم کمدی با آن مواجه نشوند؛ او معتقد است فیلمی شبیه به زندگی ساخته است، گاهی میتوان به آن خندید و گاهی تراژیک میشود.
نکته روز؛ احیای «طلسم» پس از ۳۳ سال
بخش «کلاسیکهای مرمتشده» همچنان یکی از بخشهای جذاب جشنواره جهانی فیلم فجر است. بخشی که بهخصوص فیلمبازهای حرفهای پیگیر آن هستند تا مگر فرصت تماشای برخی از مهمترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران و جهان در سالن تاریک و بر پرده نقرهای سینما را از دست ندهند.
روز گذشته و همزمان با چهارمین روز برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر سینما فلسطین میزبان آیین رونمایی از نسخه مرمت شده فیلم سینمایی «طلسم» به کارگردانی داریوش فرهنگ بود. فیلمی که فرهنگ در سال ۶۵ فیلمنامه آن را بر اساس متنی از بهرام بیضایی نوشت و با حضور بازیگرانی همچون جمشید مشایخی، سوسن تسلیمی، پرویز پورحسینی و آتیلا پسیانی آن را کارگردانی کرد.
داریوش فرهنگ که به همراه تعدادی از عواملش در آیین رونمایی از نسخه مرمتشده این فیلم حاضر بود، درباره اهمیت این فیلم گفت: فیلم طلسم لایههای مختلفی دارد؛ این فیلم درباره عشق است در حالیکه در آن دوران فیلمها در ژانر عاشقانه تولید نمیشدند و ساختن فیلم و حرف زدن درباره عشق جرم بود. «طلسم» شکننده طلسم حرف زدن از عشق بود و توانست جایگاه خود را تثبیت کند.
فیلم سینمایی «طلسم» در قالب برنامه نمایش فیلمهای کلاسیک مرمتشده، دو نوبت اکران در پردیس سینمایی چارسو تا پایان جشنواره خواهد داشت.
پیشنهاد ویژه؛ خط باریک قرمز
پیشتر هم درباره اهمیت مستندهای انتخابشده برای بخش «زیر ذرهبین» جشنواره جهانی فیلم فجر گفته بودیم؛ بخشی که تعدادی از بهترین مستندهای یک سال گذشته در قالب آن به نمایش درمیآید و قرار است در ویترین جهانی سینمای ایران، جریان مستندسازی را نمایندگی کند.
«خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست یکی از همین مستندها است که رونمایی از آن در دومین روز جشنواره با استقبال ویژهای از سوی مخاطبان مواجه شد و امروز دوشنبه در سانس ساعت ۱۹ سالن سه پردیس چارسو برای دومین نوبت روی پرده میرود.
مستند سینمایی «خط باریک قرمز» با حضور توماج دانش بهزادی، فرهاد اصلانی، هنگامه قاضیانی، امیر دژاکام، افشین هاشمی، آرش آبسالان، یاسرخاسب و همراهی نوجوانان کانون اصلاح و تربیت ساخته شده و ساخت آن سه سال زمان برده است.
اگر میخواهید بهتر در جریان حال و هوای این مستند قرار بگیرید به این جملات خوشدست که دو روز قبل در آیین رونمایی از فیلمش در جشنواره بیان شد، دقت کنید؛ «یکی از بچههایی که در این فیلم نقش دارد، حکم قصاص گرفته و ممکن است بعد از ماه رمضان اعدام شود. از مادرش خواستهایم در این اکران حاضر شود که متاسفانه حال خوشی ندارد. درباره جان یک آدم حرف میزنیم و امیدوارم این فیلم کمک کند تا اعدام اتفاق نیفتد و این نوجوان نجات پیدا کند و به زندگی برگردد.»
* مهر