X

بایگانی اردیبهشت 4, 1398

دفتر سینمایی

وزارت ارشاد بیشتر از آمریکا روی «دلار» تعصب دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جامعه خیلی تشنه شنیدن حرف‌هایی از جنس حیا و عفت است. همه این دخترهای چیتان فیتان و ژیگولی، همه در بطن وجود و فطرتشان عاشق یک مرد با غیرتند.

به گزارش سینماپرس، سریال «بر سر دوراهی» تالیفی از «حامد عنقا» در مقام نویسنده و تهیه‌کننده، یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های نوروزی بود. بهانه پخش سریال فرصتی برای گفت‌وگوهای جدی‌تری از متن تا حاشیه آثارش پیش آمد. با هر نقدی که به آثارش داشته باشیم نمی‌توانیم شاخصه مخاطب‌آوری و استقبال مردمی را درباره خروجی‌اش نادیده بگیریم. شناخت راهبردی این مولف بخش مهمی از این گفت‌وگو را در برمی‌گیرد. امید می‌رود این گفتمان پیشرو نه تنها در قالب این گفت‌وگو، بلکه در برنامه سینمادو ادامه پیدا کند.

*من از سیدضیاء الدین دری فقید پرسیدم با وجود مخالفت‌های بهشتی و انوار با فیلمسازی‌های شما در دهه ۶۰ و نوع نگرش خاص آن مرحوم، فاتحه شما زمانی خوانده شد و نتوانستی فیلم بسازی که فیلم «لژیونر» را ساختی، فیلمی در مورد فراماسونری. من فکر می‌کنم پس از سریال «قلب یخی» کار برای شما سخت‌تر شده، چون جرات کردی در مورد فراماسونری و «نفوذ» سریالی کاملاً عامه‌پسندانه بسازی. جعبه سیاه این سریال هم هیچ وقت باز نشد. من دنبال واقعیت‌های ناگفتنی در مورد سریال «قلب‌یخی» هستم، چه شد؟ چه کسانی مانع تکمیل شدن این سریال شدند؟ چرا این کار به ثمر نرسید؟ چرا لوح ارسالی به ارشاد اینقدر با ممیزی روبرو شد؟ ممیزی‌ها هم عمدتاً سیاسی بود، چون از نظر اخلاقی سریال کاملاً سلامتی بود.

قصه «قلب یخی» قصه پرغصه ای است. قلب یخی در آن زمان سریال آوانگاردی بود که تماشاگر تا به حال چنین فرمی را تجربه نکرده بود، اصلاً در شبکه نمایش خانگی برای اولین بار چنین سریالی ساخته شد. در آن زمان فشارهای عجیب و غریبی از سوی آقای ضرغامی، رئیس وقت سازمان صدا و سیما بود و ایشان می‌خواستند جلوی سریال را بگیرند، چون فکر می‌کردند با ساخت چنین سریالی قصد داریم از سازمان بیرون برویم. به همین دلیل تا مدتها ما دیگر در تلویزیون امکان کار نداشتیم تا زمانی که مهدی فرجی مدیر شبکه یک شد و سریال انقلاب زیبا را کار کردیم. اگر در این حد فاصل زمانی کنکاش کرده باشید، فاصله بین سریال «قلب‌یخی» تا اولین سریالی که با تلویزیون کار کردم، یعنی انقلاب‌زیبا، حدوداً یکسال فاصله افتاد.

تصاویری از سریال قلب یخی

با اینکه قلب یخی مورد توجه قرار گرفته بود، پیشنهادات خیلی زیادی شکل گرفت، اما حدوداً یکسال تا یکسال و نیم کار نکردیم. حتماً دلایلی وجود دارد، البته نه اینکه ممنوعیتی وجود داشته باشد، ولی دلخوری بابت ساخت سریالی خارج از سازمان وجود داشت. این لایه بیرونی ماجرا بود. اما از قسمت دوم و سوم سریال برخی فهمیدند که ما داریم در لایه های پایینی سریال گزاره‌هایی را مطرح می‌کنیم و حرفهایی می زنیم که خوشایند یک جریان خاص نبود.

آقازاده فاسدی، در خارج از کشور چالشی براه می‌اندازد و ناگهان تو می‌بینی هزار ویدئوی مبتذل سکسی و پورنوگرافی از دختران ایرانی در مورد او منتشر می شود. همان زمان در گفت‌وگویی، گفتم شاید قلب یخی ۸-۷ سال زودتر ساخته شد. آن موقع ما بحث جدی داشتیم در مورد همین فراماسونری، در مورد حلقه‌های خاص اقتصادی و در مورد نفوذ. آن زمان اینستاگرام و فضای مجازی وجود نداشت. الان آقازاده فاسدی، در خارج از کشور چالشی براه می‌اندازد و ناگهان تو می‌بینی هزار ویدئوی مبتذل سکسی و پورنوگرافی از دختران ایرانی در مورد او منتشر می شود. ما همان زمان شروع کرده بودیم به گفتن این حرفها. این جریانی که چند سال قبل در مورد این مانکن‌ها و مدل‌های مجازی شروع شد من در قلب یخی این مصادیق را بازتاب دادم. اتفاقاً رفته بودم در همین مزون ها و … که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و چه کار باید کرد از قسمت پنجم به بعد دیگر سلام و علیک وزارت ارشاد با ما عوض شد.

*تعجب می‌کنم با توجه به سیاست‌های دولت وقت باید این سریال را در آغوش می‌گرفتند، چون خودشان حداقل ادعای گفتمانی شبیه سریال قلب یخی را داشتند؟

خیلی ناگهانی مدل سلام و علیک وزارت ارشاد دولت وقت با ما عوض شد و رویدادهای سریال همزمان شد با صحبت‌هایی که در مورد جریان انحرافی پیش آمده بود. وقتی به فصل دوم رسیدیم برخوردها به اوج خودش رسید. نمی‌توانم بگویم واقعاً لوح «قلب‌یخی» می‌رفت داخل وزارت ارشاد و یک چیز دیگری بیرون می‌آمد، ولی می‌توانم بگویم تا جایی که عقلشان می‌رسید، سریال را اخته می‌کردند. چون برای مخالفت با موضوعی که در متن سریال جریان داشت، تا حدی به سواد تئوریک نیاز بود. چون آن سواد تئوریک لازم را نداشتند و چیزهایی را واقعاً نمی‌دانستند، بخش‌های مهم سریال را حذف می‌کردند! قلب یخی جزو اولین کارهایی بود که بیرون از دستگاه حاکمیتی مثل صدا و سیما ساخته می‌شد و جریان نفوذ برای اولین بار در آن بررسی می‌شد.

حامد عنقا (سمت راست)، در کنار بهرنگ توفیقی

*ماجرای سرقت لپ‌تاپ شما هم گویا به این ماجرا ربط داشت؟

این ماجرا را یادت هست؟ آن زمان یک دستیاری داشتم به نام آقای فرحزادی، یک لپ تاپ هم داشتم که تمامی متون، تحقیقات و فیلم‌های مستندی را که درباره این موضوع جمع‌آوری کرده بودم، همه در آن لپ تاپ بود. ما از دفتری که در خیابان وزراء بود بیرون آمدیم، سر چهارراه و پشت چراغ قرمز که رسیدیم یک ماشین از پشت به ما زد. تا به حال اینقدر واضح این داستان را جایی نگفته‌ام. آن موقع البته موضوع خبری شد، اما با این وضوح آنرا جایی بیان نکرده‌ام. ما پیاده شدیم و دیدیم که اتفاق خاصی نیفتاده عذرخواهی کردیم و رفتیم. من به دستیارم آقای فرحزادی گفتم برویم شهر کتاب نیاوران من می‌خواهم چندتا کتاب بخرم. رفتیم سمت خیابان شریعتی، قبل از چراغ قرمز میدان محسنی، ناگهان آقای فرحزادی اشاره کرد: ” همان ماشینی که چند لحظه قبل با آنها تصادف کردیم، پشت سرماست. “

بهرحال برای ما بامزه بود افرادی که جای دیگر شهر با آن‌ها تصادف کردیم، ناگهان در مسیر کناری آنها قرار گرفتیم. شاید هم بخشی از این حرفهایی که می گویم اصلاً قابل اثبات نباشد. آمدیم میرداماد، روبروی پاساژ آرین که به شهر کتاب برویم. چون در لاین روبرو بودیم، همانجا پارک کردیم، ماشینی که با آنها تصادف کردیم جلوتر از ما پارک کرد. فرحزادی به شوخی گفت اینها تا امشب از ما خسارت نگیرند رهایمان نمی‌کنند. ما رفتیم کتابفروشی و برگشتیم. کیف لپ تابم را زیر صندلی عقب و دور از چشم گذاشته بودم. شاید چهل دقیقه یا نیمساعت کار ما در کتابفروشی طول کشیده بود. به ماشین که برگشتیم همه چیز به ظاهر طبیعی بود. نزدیک منزل که رسیدیم، چون کیسه کتابها دست من بود، به فرحزادی گفتم کیف لپ تاپم را از عقب بده، گفت کیفت نیست. گفتم یعنی چه؟ گفت شاید در صندوق عقب گذاشته‌ای!؟ صندوق را باز کردیم دیدیم صندوق بهم ریخته است.

*ماشینی که با آن برخورد کردید چه مدلی بود؟

یک پراید سفید بود، ماشین ما هم پراید بود. همه زندگی و دست نوشته‌ها و تحقیقات من از دست رفت.

*فقط لپ تاپ را برده بودند؟

و یک دفترچه مانندی که در ماشین بود.

*دزد که دفترچه نمی دزدد!

قابی از قلب یخی

در صندوق عقب زاپاس و کلی چیزهای دیگری بود که شاید قیمتش از لپ تاپ بیشتر بود، با اینکه صندوق عقب را باز کرده بودند، اما فقط لپ تاپ و دفترچه را بردند. خلاصه خیلی از این بابت لطمه خوردیم تا دوباره همه تحقیقات را جمع آوری کنیم، خیلی طول کشید. یک اتفاق دیگر هم افتاد که شاید نتوانم آن را واضح بگویم. در متنی که من نوشته بودم و دزدیده شد، نکته ای بود که در سریال دیگر وجود نداشت، چون مجبور شدیم همه چیز را دوباره بنویسیم.

در ورژن دوباره نویسی شده، دیگر آن نکته نبود. یک روز در یک مصاحبه خاصی که به واسطه همین فشارهای ارشاد انجام شد، دوستی که داشت سؤالات را از من می پرسید، سؤالی پرسید در مورد موضوعی که دیگر در سریال نبود و در لپ تاپ من در متن اولیه نوشته شده بود! بعد از این گفتگو یادم افتاد در ورژن اولیه من این مسئله وجود داشت.

*بگویید اصل موضوع چه بود؟

شخصیت سید جواد یحیوی در فصل دوم که علی الظاهر یک آدم خیلی سالمی بود که بعداً می فهمیم در اصل وصل به ماجرای ماسون‌هاست، این آدم در ورژن اولیه ما کتابی می خواند، کتابی که در مورد برخی از جریان های مذهبی خاص بود، ولی زمانی که بازنویسی کرده بودیم این موضوع کاملاً حذف شده بود. یعنی الان هم سریال را ببینید، این اتفاق در سریال وجود ندارد.

*اما آن خبرنگار آن روز از شما در این مورد پرسید؟

بله. آن خبرنگار در جریان آن کتاب بود و از من پرسید آیا منظوری از این کتاب داشتید؟ من در جواب گفتم این کتاب که در کار وجود ندارد. البته بعد از ماجرایی یاد مصاحبه افتادم. در همان لحظه خیلی حضور ذهن در این مورد نداشتم. سر سریال قلب یخی اتفاقات عجیب و غریبی رخ داد. فصل اول سایت نداشت، اما فصل دوم سایت داشت و من کامنت‌های عجیب و غریبی را می‌خواندم، پر از فحش و تهدید. در زمان فصل دوم قلب یخی همسرم باردار بود و بخاطر وضعیت بارداری در منزل مادرشان استراحت می‌کرد، پیغامگیر تلفن منزل ما هم لبریز از پیغام‌ها تهدید آمیز بود.

*و به سرانجام نرسیدن توسط خود شما و گرفتن این پروژه و سپرده شدن به دیگری، چقدر به این رویدادهای فرامتنی مرتبط است؟

قلب یخی فصل دوم کاملاً از طرف من ساخته شد. محکم می گویم که نزدیک به ۱۷۰ یا ۱۸۰ دقیقه از فصل دوم قلب یخی حذف شد، به وزارت ارشاد هم ارتباط نداشت، بخش‌هایی را به بهانه اینکه می خواهند فصل سومی بسازند و با این بهانه که نگذارند مخاطبان متوجه شوند که مهراوه شریفی نیا و حسین یاری هم جزو نظرکرده‌های نفوذ هستند، حذف شد. مهمترین بخش حذف شد و فقط یک پلان از آن باقی ماند. اگر دقت کنید در پایان فصل دوم، می‌بینیم عکس جواد یحیوی در صفحه از روزنامه‌ای است که نقش استاد را بازی می‌کرد و سه دختر هستند که می‌بینیم از کیوسک روزنامه فروشی این روزنامه را برمی‌دارند و شروع به صحبت با هم می‌کنند، در مورد اینکه یحیوی چقدر استاد خوبی بود و چقدر حزب اللهی بود و چقدر ما باید در مسیر او حرکت کنیم.

گویی همان داستانی برای آن سه دختر یکبار دیگر اتفاق می‌افتاد و آنها از زیر یک طاق نصرتی رد می‌شوند که گویی برای نیمه شعبان نصب شده و جمله معروف روی آن نصب شده که تا “نیایی گره از کار بشر وا نشود”، این جمله کد سریال است. در همان دوره مجله همشهری با من یک گفتگویی کرد، گفت شما نگران نیستی الان آقای احمدی نژاد هم دارد در مورد همین موضوع مهدویت حرف می‌زند و شما هم در همین مورد حرف می‌زنی؟ گفتم من برای اینکه حرف حقی بزنم که نباید خودم را با کسی هماهنگ کنم، دوم اینکه من دارم کار خودم را می کنم، احمدی نژاد هم کار خودش را.

چرا من دلار را آتش زدم؟

به ضرس قاطع می گویم در دوره ای که «قلب یخی» داشت کار می‌شد در وزارت ارشاد آنقدر که به موضوعات و مسائلی مثل حجاب بازیگران تذکر نمی‌دادند ولی نگران این بودند که چرا در متن سریال من دارم اسم سید حسین نصر را مطرح می‌کنم. می‌گفتند حذف کن، می‌گفتم چرا؟ من که حرف بدی نمی‌زنم.

شاید اینکه می خواهم بگویم حرف خوبی نباشد ما در تیتراژ یک دلار آتش می زنیم دو هفته من داشتم با صغیر و کبیر مذاکره می کردم که آقا حساسیتی که شما در مورد دلار آتش گرفته در تیتراژ ما به خرج می دهید، خدا شاهد است خود ایالات متحده این همه تعصب در مورد پول ملی خودش ندارد! چرا من دلار را آتش زدم؟  بعدها در قلب یخی خیلی از این مسائل را رمزگشایی کردم. ماجرای جریان‌های ماسونی در ایران دو وجه دارد یک وجهش را شما در کتابهایی مثل کتاب «اسماعیل رائین» می‌خوانید که به نظر من وجه بی اهمیت آن است. یک وجه جدی‌تر دارد که هیچوقت جایی نمی‌بینی درباره‌اش حرف بزنی، بلکه مجبوری از لابه‌لای حرف‌ها و نقل‌های تاریخی بایدآنرا کشف کنی. می‌دانید چه می گویم؟ همه می‌گویند بله آقای فروغی ماسون بوده است، بله، بوده، حتی استاد اعظم هم بوده است. ولی اهمیت فروغی در کجاست؟ فروغی در جوانی در دارالفنون کار می‌کرد، یک روز از قدرت و نفوذ زمان رضاشاه استفاده کرده و دانشگاهی به نام دانشگاه تهران را پایه ریزی کرده است، جهت اطلاعت عرض کنم که دانشگاه تهران هنوز به همان شیوه ای دارد اداره می شود که ۷۰ سال قبل پایه آن گذاشته شده است. شیوه‌ای که برای تغییر سبک زندگی و حتی درست و غلط بودن مفاهیم در جامعه فکری از آن بهره گرفته شد که هنوز هم همان است.

دو اتفاق در بستر جامعه می افتد، یک بخشی این است که تو مثلاً می‌گویی حجاب را در شهر ما زدند. این موضوع خطرناک‌تر است یا اینکه موضوع حجاب برای من مؤمن متدین علی السویه شود؟  وقتی که آخوند ما روی منبرش موضوع را طوری طرح می‌کند که تنه به تنه اباحه گری می‌زند، من به جهت این چهار ورق کتابی که خوانده‌ام، می‌فهمم که تو چه داری می گویی، ولی آیا این حرفها وقتی از دو تا فیلتر رد می‌شود و به کف جامعه می رسد، آیا همان کارکرد را دارد؟ آن کسی که دارد این بازی رسانه‌ای را انجام می‌دهد، متوجه این موضوع هست و می‌داند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. همان چیزی که ما داشتیم در قلب یخی می گفتیم الان شما می‌بینید که دارد اتفاق می افتد و افتاده است.

*دری فقید به من می‌گفت به دلیل اینکه من در جمهوری اسلامی حرف از نفوذ زده‌ام برای همیشه از جریان فیلمسازی و مواجهه با وزارت ارشاد کنار گذاشته شدم و به تلویزیون کار کردم.

جریان نفوذ در واقع فرزند نفاق است و منافق یعنی کسی که می‌خواهد بیاید و در من به اصطلاح بچه مذهبی نفوذ کند، به نظرت چطور وارد می شود؟ به همان شکل خودم می آید! غیر از این است؟ با حرفی می‌آید که برای من جذاب باشد. تو باورت نمی‌شود ولی این حرف را من شنیده‌ام. تو باورت می‌شود که من در کاری زیر فشار قرار گرفتم که آن اثر نمایشی گرایش خاص شیعه‌ای پرنگ نداشته باشد! اسم نمی‌برم چون می‌توان تطبیق زمانی داد و افراد را شناخت. یک چیز جالب بگویم! بالاخره من آدمی هستم که در تیپ و مدل‌های خاص مذهبی کار می‌کنم. همین امروز وقتی اثری نمایشی با تم مذهبی را می‌نویسی، فشار خیلی روی تو بیشتر است تا زمانی که کارهایی با جنس لیبرالی انجام می دهی. در مورد دوم کسی با تو کاری ندارد. منظورم لزوماً فلان مدیر نیست. جریان‌های عجیب و غریبی در این سال‌ها پا گرفته‌اند که گاه مدیران ارشد فرهنگی هم تحت تاثیر آنان هستند.

*در سریال پدر فشار بیشتری روی شما بود؟

اصلاً شک نکن. بر سر دوراهی هم همین بود، حالا زمان تعطیلات پخش شد، خیلی حواسشان نبود فشار بیاورند. همه مشغول تعطیلاتشان بودند من بابت تک تک آیه قرآن‌هایی که در سریال می‌گذاشتم هم تحت فشار بودم. یعنی شاید اگر تفقد و توجه حضرت آقا نبود این فشارها همچنان ادامه داشت. من سر پدر خیلی تحت فشار بودم همینطور سر سریال انقلاب زیبا؛ مستقیم و غیرمستقیم. آنقدر هیاهوی عجیب در حلقه‌های بسته می‌شود که مثلاً تاثیرشان را بگذارند… همین الان کسانی مشغول به این هستند که شرحش بماند.

*تو با شجاعت خاصی از طرح مسائل سیاسی مهم ابا نکردی و خصوصاً در قلب یخی مهمترین‌ها را گفتی. اما انقلاب زیبا یک پرونده دیگری بود شاید جزو معدود پرونده‌هایی بود که در مورد بازمانده‌های پهلوی داشت یک قضاوت درست به مردم می‌داد، نه اینکه فقط تاریخ را بگویی و مردم هم پذیرند، خیلی بازخورد خوبی داشت، با آن حجم وسیع بیننده و استقبال، من دوست دارم به فضای قلب یخی و انقلاب زیبا برگردی.

دیدی که سر این سریال چقدر به من حمله کردند، داخل و خارج یک نفس حمله بود. البته حمایت و استقبال مردم بی‌نظیر بود. دارم درباره همان حلقه‌ها می‌گویم. تو شاهد بودی که چقدر تلویزیون‌های فارسی زبان برای من برنامه و پرونده ساختند الحمدالله من هرکاری کردم شبکه های ماهواره‌ای به آن حمله کردند، حتی در سریال تنهایی لیلا شبکه «من و تو» یک برنامه نیمساعته ساخت علیه ما که اینها می‌خواهند حجاب را فلان کنند و بهمان! بگذار یکی یکی تعریف کنم. همیشه دلم می‌سوزد که بخشی از بچه‌های بدنه انقلاب کم مطالعه دارند؟ سر انقلاب زیبا خطر بزرگ را وقتی احساس کردند که خاطرات ثابتی را خواندم. خاطرات ثابتی را وقتی که خواندم احساس کردم که بسیار بسیار زیرکانه به واسطه تاریخ شفاهی دارد زیر آب آدم‌های استخوان دار انقلاب را می‌زند. تو فکر کن که در مورد شهید بهشتی یا در مورد شهید مطهری تشکیک ایجاد می‌کند، همان کاری که امروز مستندهای شبکه من و تو دارد انجام می‌دهد.

سر انقلاب زیبا من خیلی درگیر تاریخ معاصر بودم، خاطرات ثابتی، برای من حکم کلید را پیدا کرد، چون من خیلی تاریخ شفاهی را کامل خوانده بودم. تاریخ شفاهی یعنی همان چیزهایی که در تاریخ شفاهی هاروارد، حبیب لاجوردی با آدم‌ها انجام داده بود، را خوانده بودم، از شاپور بختیار بگیر تا امینی و عالیخانی و همه آدم‌های مؤثری که متصل به پهلوی بوده‌اند. وقتی ثابتی را خواندم کدهایی که به من داد، من را به این فکر فرو برد که نکند من آن قبلی‌ها را درست نخوانده‌ام! برگشتم و دوباره خاطرات دو نفر را خواندم، امینی و جعفر شریف امامی. دیدم که درست نخوانده بودم. شما می‌دانید که جعفر شریف امامی از رده بالاهای ماسون‌ها بود، وقتی برگشتم خاطرات جعفر شریف امامی را خواندم دو ورژن وجود داشت، یک ورژن اینجا چاپ شده بود، pdf یک ورژن هم در خود سایت تاریخ شفاهی هاروارد بود. اینها با هم تفاوت‌هایی داشت. جعفر شریف امامی در نسخه اصلی می گوید من به این دلیل نخست وزیر شدم که بابام آخوند بود و من می‌توانستم با قم ارتباط درستی برقرار کنم! دیدم همین کاری که ثابتی دارد در مورد ارتباط خودش با شهید بهشتی و باهنر و برخی از چهره های اصلی انقلاب می کند.

شریف امامی هم همینکار را می‌کند، بعد که می‌رفتی خاطرات مثلاً فرح پهلوی را می خواندی، می‌دیدی که اینها کاملاً دارند با یک نگاه نوستالوژیکی با موضوع برخورد می کنند و دارند قصه را از زاویه‌ای که خودشان دوست دارند تعریف می‌کنند. فشارهای اقتصادی و مسائلی هم که در کف جامعه هست باعث شده که این حرفها شنیده شود و بعداً در نسل بعدی جا خواهد افتاد. با مهدی فرجی در موردش حرف زدیم. فرجی به من گفت آن مجموعه‌ای که حسین دهباشی کار کرده در مورد تاریخ شفاهی موجود است. می‌توانید ببینید، چون آن موقع هنوز کتاب نشده بود و بعداً چهار الی پنج جلد بیرون آمد. یک فهرستی بود که من چند تا را تیک زدم و گفتم اینها را می‌خواهم ببینم. یک پروسه چندماهه ای طول کشید که ما انقلاب زیبا را کار کردیم، در انقلاب زیبا هم می‌خواستیم بگوییم که مسئله نفوذ بسیار جدی‌تر شده است، یک نفوذ جدی‌تری در طبقات اصلی جامعه. نفوذی که نخبگان ایجاد می‌کنند، مثل کاری که بخشی از جریان رسانه‌ای برای نهضت آزادی انجام داد. در دهه ۷۰ یعنی از اعضای نهضت آزادی خودشان را خیلی دموکرات و روشنفکر نشان می‌دادند. تو معتقدی هادی غفاری اوایل انقلاب آدم تندرویی بوده ولی خدایی ابراهیم یزدی در اوایل انقلاب، از هادی غفاری تندروتر است.

معتقدید آقای خلخالی در دادگاه‌های ابتدای انقلاب خیلی تند و تیز کار کرده؟ تئوریسین او دکتر یزدی است.  همه را با سند می‌توان ثابت کرد. من تحلیل‌گر سیاسی نیستم، بدنه خود اصلاحات در دهه ۶۰ آدمهای تندرویی بودند که مردم نسبت به آنها نگاه خیلی مثبتی نداشتند، مثلاً اکبر گنجی که برای ما شد آزادیخواه و….

مردم بهرحال ماجرای پونز و غیره که یادشان نرفته! خود آقای تاجزاده اوایل انقلاب خیلی عنصر تندرویی بود. سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی تفکیک شد، یعنی جریان آقای ذوالقدر و الویری و محسن رضایی و… بقیه جدا شدند و جریان بهزادنبوی و هاشم آغاجری و سعید حجاریان و محسن آرمین و عرب سرخی هم یک شاخه دیگر را تشکیل دادند. دلیل جدایی آنها هم تندرویی بخشی بود که بعداً شدند سردمداران اصلاحات. خیلی از مباحثی که خودشان امروز مدعی هستند بواسطه خودشان بوجود آمد.

اینها خودشان توان فکری لازم را نداشتند، به چه کسانی نیاز داشتند؟ به نهضت آزادی‌هایی نیاز داشتند که اغلب آنها تحصیل کرده‌های خارج از کشور بودند. اکثراً سواد تئوریک خوبی داشتند، اقتصاد و سیاست می‌دانستند، خیلی چیزها بلد بودند و نیاز داشتند که اینها بیایند و پمپاژ فکری کنند. بهرحال وقتی تو نگاه می کنی باورت می شود که روزنامه‌ای مثل سلام با هدایت آقایانموسوی خوئینی ها و محتشمی پور که جدی‌ترین مخالفان نهضت آزادی بودند تا زمانی که روزنامه سلام سال ۷۸ توقیف شد، بازتاب دهنده افکار نهضت آزادی بود.

*در دهه ۶۰ که آقای خوئینی‌ها با خیلی از اعضای نهضت آزادی برخورد کرده بود.

آقای محتشمی پور اولین وزیر کشوری بود که پس از نامه‌ای که امام در مورد نهضت آزادی نوشت نگذاشت هیچکدامشان در انتخابات حضور پیدا کنند. بعد چه شد که ناگهان آقای محتشمی‌پور مجله بیان را درآورد و ستون هایش را کسانی می نوشتند که منتسب به نهضت آزادی و جریان ملی مذهبی بودند چه اتفاقی رخ داد؟ این اتفاق ناخودآگاه در عصر پس از اصلاحات هم داشت رخ می داد در همین جریان نفوذ و حالا از خارج کشور دارند، نظریات جریان پهلوی را بازتولید می‌کنند.

جوان امروز دارد در موبایلش یا در شبکه ماهواره‌ای می‌بیند که رضاشاه یکساله از جنوب تا شمال راه آهن کشید، راه آهن بافق بندرعباس ۲۴ سال طول کشید، اما هرگز نمی‌گویند که چقدر از مردم از تراخم می‌مردند و یا چند درصد از زنان سر زایمان جانشان را از دست می‌دادند. الان هم در جریان فرهنگی هنری همین اتفاق دارد رخ می‌دهد مگر کم مطلب می‌خوانیم در مورد مثلاً جشن هنر شیراز و… و. آن زمان آقای پیتر بروک را می‌آوردند ایران. وقتی پول داشته باشی، کار مهمی برای آوردن امثال بروک انجام ندادی. وقتی غذایشان را از ماکسیم فرانسه می‌آوردند، این قبیل چیزها برای خانواده سلطنتی مسئله نبود، ولی اینکه تو می آیی و از یک مسئله نوستالژیک یک مسئله جذابی می‌سازی، آیا واقعاً به دنبال آن ویژن خاص هستی؟  فلان شبکه فارسی‌زبان، باغ دلگشای شیراز را به ما نشان می‌دهد، می‌شود حاشیه‌های آن زمان شیراز را هم نشان بدهی که مردم آب خوردن هم نداشتند.

در همین خاطرات آقای عالیخانی نوشته است که ما در ماجرای اصلاحات اقتصادی و توسعه نمی‌توانستیم برای به شاه جا بیندازیم که مثلاً فلان کارخانه را می‌سازیم، پول نفت هم در اواخر دهه ۴۰ و اوایل ۵۰ جهش داشت، خب پول هست و می توانیم کارخانه را بسازیم، اما جاده نیست. مثلاً کشتی می‌آید در بندر می ایستد مواد غذایی آن می گندد و دور می ریزیم و کلی خسارت هم به کشتی می‌دهیم. این موارد را چرا امروز نمی‌گویید؟ من قبول دارم که نسل کارآفرین خوبی در دهه ۵۰ داشتیم، مثلاً ایروانی کفش ملی را داشت، یا خسروشاهی مینو را داشتیم، یا مثلاً لاجوردی صنایع بهشهر را داشتیم، برخی از آنان هم واقعاً آدم های دزدی نبودند، ولی فساد اقتصادی شاپور غلامرضا و امثالهم را هم داشتیم. جوان امروز دارد در موبایلش یا در تلویزیون ماهواره می‌بیند که رضاشاه یکساله از جنوب تا شمال راه آهن کشید، راه آهن بافق بندرعباس ۲۴ سال طول کشید، اما هرگز نمی‌گویند که چقدر از مردم از تراخم می‌مردند و یا چند درصد از زنان سر زایمان جانشان را از دست می‌دادند خوب این جریان نفوذی که من در انقلاب زیبا از آن حرف زدم همین کار را داشت می‌کرد یعنی داشت یک شهر فرنگی که تو فقط از داخل آن سوراخ نگاهش می‌کردی به تو نشان می داد و می گفت ببین چقدر زیباست!

*آن هم در دوره‌ای که اوج گرفتن شبکه من و تو و خط پهلوی ستایی توخالی‌اش.

بله. آن وقت ما اینجا چه کردیم؟ هیچ! در واقع سریال انقلاب زیبا واکنشی بود به این موضوع.

*بعد از قلب یخی و انقلاب زیبا توقع داشتیم این دو تبدیل به سه شود چرا ناگهان آمدید شبیه معلم‌های مذهبی مدرسه در قالب تنهایی لیلا و پدر، به من و امثالهم که مخاطب جدی تو هستیم، قصه کهنه میرداماد را در اشکال مختلف تعریف کنی. ما از تو انتظار انقلاب زیبا و قلب یخی را داشتیم. اما شما جناب آقای عنقا، چرا در همان مسیر انقلاب زیبا و قلب یخی حرکت نکردی. من در مقام مخاطب از شما انتظار هیجان بیشتری را داشتم.

هر بشری یک توانی دارد، چرا از یک روزی دیگر شروع کردم به تهیه کنندگی؟ وقتی تو می خواهی یک کاری را بسازی در خلأ که کار نمی‌کنی باید آدمهایی با تو همراه شوند. مثل احمق‌ها هم که نمی توانم سرم را به بتن بکوبم. بالاخره یک دست هم که صدا ندارد تو نمی‌توانی با همه بجنگی برای اینکه می‌خواهی یک حرف درست را بگویی. مثلاً در تنهایی لیلا و حتی در ادامه آن سریال پدر دغدغه هایشان برای من کمتر از همان ماجرا نبود. درست است که در ژانر ملودرام عاشقانه بود ولی خطر بزرگتری را داشتم به جامعه گوشزد می‌کردم.

چه خطری؟

فکر می‌کردم جامعه خیلی دارد، بی تفاوت به حیا و عفت می‌شود. من فکر می‌کنم جامعه ما در بی‌حیاترین دوره خود قرار داریم.  تو چرا نمی‌روی از خیلی از بچه های تند انقلابی ما بپرسی که بعد از حرفی که ما در انقلاب زیبا زدیم چرا نیامدید پشت آن جریان بایستید؟ چرا نیامدند حمایت کنند تا یک کار دیگر شبیه آن سریال بسازم؟ هرچند یکی دونمونه بعد از آن ساخته شد، اما آنقدر بد بودند که مخاطب ندید، حضرت آقا هم فرمودند که گاهی بد دفاع کردن بیشتر به ما لطمه می زند، چرا بقیه نیامدند؟ مگر بچه حزب اللهی کم داریم؟

*جرأت می خواهد. من تو را در هیج دسته بندی سیاسی نمی گذارم ولی تو دل و جرأتی بیش از بقیه داری. وقتی تو را با ضیاء الدین دری مقایسه می‌کنم با خودم به نتیجه می‌رسم، با این تفاوت که سید سعی در بازخوانی گذشته داشت و شما درد امروز مسئله مهمت به شمار می‌رود. بازهم سئوالم را تکرار می‌کنم، چرا به دنبال درس اخلاق در آثارت هستی؟

نیستم، ولی واقعاً فکر می‌کنم امروز جامعه ما خیلی بی‌حیاست، دوست بازیگری درباره رفتار مریم در سریال بر سر دوراهی می‌گفت که این سکوت را نمی‌فهمیم، پاسخم این بود شاید تو طبقه‌ای که می‌گویم را نمی شناسی که حجب و حیایش فراتر از غرایز و خواسته هایش است. عفت و حیای او به او اجازه نمی‌دهد که برود فلان کار را که مثلاً کاراکتر سریال پدر انجام می‌دهد. تعارف که نداریم، من اصلاً در فضای مجازی نیستم نه اینستاگرام و نه فیسبوک، اصلاً دوستش ندارم. ولی در موبایل اطرافیانم برخی ناهنجاری‌ها را می‌بینم که هر بار که اینستاگرام را باز می‌کنند چندین ویدئو از طیف خاصی از دختران می‌بینم. در همین فضاها دارند زندگی می کنند، ممکن است پدرش راننده تاکسی باشد و قطعاً قمارباز لاس وگاس نیست، راننده تاکسی است یا آن دیگری که پدرش معلم مدرسه بچه من است، یا مادرش خیاط فلان خیاط خانه است و دخترک هرچیز و هر اتفاق زندگی خودش را در فضای مجازی به اشتراک می گذارد.

من بیست سال به عقب برمی گردم نه ۵۰ سال و می‌بینم که دخترهای ما اصلاً اینطور نبودند، در خیابان اگر به دختری متلک می گفتند دخترخانم مدنظر اصلاً برنمی‌گشت، پاسخی بدهد. چون می‌دانست جواب دادن به این متلک ها خودش نوعی بی حیایی است. الان می‌بینیم که در رسانه‌ها هم در مورد این موضوعات خیلی راحت دارند حرف می‌زنند. انگار به نوعی این مسیر و شرایط را پذیرفته‌اند و کسی هم شکایتی ندارد. ولی حتماً متوجه نیستند که آرام آرام مثل موریانه ریشه‌هایمان را می‌خورد.

*به این وضعیت اعتراض داری؟

حتماً که اعتراض دارم! سریال پدر و تنهایی لیلا به نوعی اعتراض به این موضوع هستند.

*تو که خودت آنچنانی‌ترین بازیگرهای سینما کار می‌کنی همه هم مبلغ بی‌حجابی و کم حجابی و گاهی هم به نوعی مولد بی‌عفتی است برای من جای تعجب دارد که تو چرا؟

به این گل درشتی که می‌گویی نیست و هرکس و هر چیز را باید در شرایط خودش سنجید و توقع داشت ولی مفهومی که دارم در مورد آن حرف می زنم را بگیر. من می‌خواهم چاپخانه ای راه بیندازم که با آن قرآن چاپ کنم، این هایدلبرگر آلمانی یهودی پایه گذار صنعت چاپ است. تو می خواهی به من بگویی چرا با ماشین چاپی که تولید هایدلبرگ و متعلق به یک یهودی است داری قرآن چاپ می کنی؟ به نظرت منطق درستی است؟ معلوم است که من از همه ابزارم برای جذابیت پیامم استفاده می‌کنم که اثربخش باشد. علی الخصوص می‌دانی که جذب مخاطب انبوه باعث می‌شود پیام‌های مهم در بدنه جامعه جریان یابد.

وقتی که تو این مسئله را می‌بینی از آن طرف یک چیز دیگر را هم می‌فهمی که در جامعه امروز، مظاهر بی‌حیایی در بالاترین سطحش در حال رخ دادن است. اتفاقاً از آن طرف به نظر من جامعه خیلی تشنه شنیدن حرف‌هایی از جنس حیا و عفت است. یادت باشد همه این دخترهای چیتان فیتان و ژیگولی که داری در خیابان می‌بینی، حتی پسری که دارد با او راه می‌رود از این تیغ خورده‌های عجیب و غریب، همه در بطن وجودشان و فطرتا عاشق یک مرد با غیرتند.

*بازیگر تنهایی لیلا بیرون از قاب تنهایی شبیه لیلای درون سریال نیست.

برای من اهمیتی ندارد. دین و شریعت به مت آموخته که در زندگی‌اش تجسس نکنم. مظاهرش را هم قضاوت نکنم. یک عیب احتمالی بیرونی دلیل نمی‌شود من با صد خطای درونی او را قضاوت کنم.

*مردم این دو مورد را با هم تطبیق می دهند.

یک نکته مهم را از هم تفکیک کنیم. این قیاس مع الفارق است من توقع ندارم وقتی آنتونی کوئین نقش حمزه سیدالشهداء را بازی می کند بعد از هر پلان نمازش را هم بخواند. دیگر از این نقش اثربخش تر که در تاریخ سینما نداریم. چون بعد از این نقش می بینیم که آنتونی کوئین می رود نقش یک آدم دائم الخمر و فلان را در فلان فیلم بازی می‌کند.

من که توقع ندارم بازیگر نقش تنهایی لیلا در این فرایند، حجاب بخشی از زندگی او شود. می‌دانی من سر تنهایی لیلا چقدر تماس داشتم از آدمهای عجیب و غریب که نمی‌دانم تلفن من را از کجا پیدا کرده بودند.  مثلاً از شیراز یک خانمی به من زنگ زد که من دعایتان می‌کنم، دخترش با دیدن این سریال چادری شده است. او خودش چادری بود، دخترش امروزی بود و چادری نبود. می‌گفت این سریال کاری با دخترم کرد که نظرش تغییر کرد.  من گفتم این مسئله فقط برای مدتی برای او جذاب است. چون آنقدر جذابیت های بیرونی برای او وجود دارد، از اینجا به بعد باید کار دیگری برای او بکنید. سریال، فیلم، کتاب و مدیا به صورت عام، اثربخشی‌های مقطعی دارد. بعد از آن باید به مسائل دیگری فکر کنید، یادت باشد من فقط یک تهیه کننده هستم از بین هزار تهیه کننده ای که وجود دارد. یادت باشد من فقط یک نویسنده هستم از هزاران نویسنده‌ای که وجود دارد. متاسفانه همفکران سیاسی خیلی توقع دارند. مگر من چقدر خروجی دارم. تازه همین ها مگر کم مورد فشار و هجمه است؟

* مشرق

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«روایت انحراف» کتابی که صدای احمدی‌نژاد را درآورد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کتابی که انتشار گزیده‌ای از آن در «مشرق»، واکنش احمدی‌نژاد و حامیانش را برانگیخته بود، بالاخره موفق به اخذ مجوز شده و در نمایشگاه کتاب به دست مخاطبان خواهد رسید.

به گزارش سینماپرس، کتاب «روایت انحراف؛ نگاهی نو به افکار و عقاید محمود احمدی‌نژاد و حلقه بهار» که انتشار گزیده‌هایی از آن با واکنش تند محمود احمدی‌نژاد و حلقه هواداران وی همراه شده بود، توسط «انتشارات دیدمان» در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد.

در این کتاب به بررسی عقاید و افکار حلقه موسوم به بهار پرداخته شده است. کنکاشی که می‌تواند نسبت عقاید و افکار این حلقه با مکتب «اسلام ناب» که «انقلاب اسلامی» تعین یافته وجه نهضتی آن در عصر کنونی است را مشخص نماید. در این کتاب تلاش شده تا به پرسش‌هایی مانند؛ «چرا به لیدرهای جریان موسوم به بهار، حلقه انحرافی گفته می‌شود؟»، «کدام بخش از اندیشه این حلقه، انحرافی است؟» و … پاسخ داده شود.

کتاب روایت انحراف در ۶۳۲ صفحه توسط «انتشارات دیدمان» چاپ شده و به بازار عرضه گردیده است. علاقمندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سالن ناشران عمومی (شبستان)، راهرو ۲۲، غرفه «انتشارات دیدمان» مراجعه نموده یا با شماره تلفن ۲۶۱۵۳۲۹۱ تماس گرفته یا از طریق پایگاه didemanbook.ir اقدام  به خرید نمایند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دهمین فرهنگ‌سرای کتاب آغاز به کار می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برپایی «دهمین فرهنگ‌سرای کتاب» همزمان با سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در فضایی به وسعت‌ هزار متر مربع خبر داد.

به گزارش سینماپرس، دهمین فرهنگ‌سرای کتاب با بیش از بیست برنامه متنوع و در فضایی بالغ بر هزار متر مربع، همزمان با سی‌ و دومین نمایشگاه کتاب تهران آغاز به کار می‌کند.  

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره دهمین فرهنگ‌سرای کتاب گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران متولی امر کتابخوانی در شهرداری تهران است و امسال همانند ۹ سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد. فرهنگ‌سرای کتاب در دهمین دوره برگزاری خود در ورودی شبستان اصلی مصلای امام خمینی(ره) واقع شده است تا همه شهروندان بتوانند از برنامه‌های متنوع این مرکز استفاده کنند.

اوحدی در تشریح برنامه‌های این فرهنگ‌سرا عنوان کرد: برگزاری نشست‌های کتابخوانی با حضور هنرمندان و چهره‌های شناخته شده، عضویت رایگان در ۱۰۷ کتابخانه سازمان، امکان استفاده از کتابخانه دیجیتال با بیش از ۱۲۰ عنوان کتاب الکترونیکی و دو میلیون مقاله تمام متن، رادیو، کافه کتاب برای دیدار و گفت‌وگوی چهره‌ به‌ چهره با نویسندگان و نذر کتاب ویژه جمع‌آوری کتاب برای مناطق محروم بخشی از فعالیت‌های دهمین فرهنگ‌سرای کتاب را تشکیل می‌دهد.

وی اضافه کرد: چاپ کتاب با نام و تصویر کودک به عنوان شخصیت اصلی در «کتاب من»، معرفی «کتابخانه‌ ویژه نابینایان» با مجموعه‌ای بالغ بر ۹ هزار عنوان کتاب صوتی و هزار جلد کتاب به خط بریل، کارگاه صحافی و معرفی فعالیت‌های «باغ کتاب» و عضوگیری در باشگاه مخاطبان این مرکز بخشی از دیگر برنامه‌هایی است که در این مرکز اجرا می‌شود.

رییس سازمان فرهنگی هنری توجه به حوزه کودک و نوجوان را از اولویت برنامه‌های این فرهنگ‌سرا دانست و تاکید کرد: بخش ویژه «کودک و نوجوان» با ارائه محصولات مربوط به کودکان و برگزاری برنامه‌هایی چون دیدار با نویسندگان و تصویرگران کتاب‌های کودک، کارگاه‌های قصه‌گویی و نقاشی و استفاده رایگان از وسایل بازی میزبان کودکان، نوجوانان و خانواده‌هایشان است.

دهمین نمایشگاه کتاب با شعار «کتاب؛ سایه‌بان شهر» در مصلای امام خمینی(ره)، روبه‌روی در شماره ۱۲ ساختمان اصلی شبستان واقع شده است.

استقرار چهار دستگاه اتوبوس کتابخانه سیار در چهار پهنه نمایشگاه و اجرای برنامه‌های فرهنگی از دیگر فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در روزهای نمایشگاه است.

سی‌ودومین نمایشگاه کتاب چهارم تا ۱۴ اردیبهشت در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محمد اصفهانی به «عصر جدید» پیوست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرحله مقدماتی برنامه «عصر جدید» وارد مرحله‌ای تازه شده که یک خواننده و بدلکار به عنوان مدرس جدید این برنامه تلویزیونی انتخاب شدند.

به گزارش سینماپرس، مرحله مقدماتی برنامه «عصرجدید» به پایان رسید و وارد مرحله‌ای تازه شد؛ مرحله‌ای حساس که مدرسان از حوزه‌های مختلف هنری و ورزشی و سرگرمی، راه‌یافتگان به مرحله نهایی را آموزش می‌دهند تا همه چیز، مهیای ضبط قسمت‌های فینال شود. تا به اینجا مجموع راه‌یافتگان به فینال با رای مستقیم هیات داوران و آرای مردمی و دریافت‌کنندگان اعتبارنامه طلایی، جمعی با ۶۹ اجرا را شکل داده‌اند که قرار است فرصتی یک‌هفته‌ای را با آموزش مدرسان جدید طی کنند؛ فرصتی که از دو روز پیش آغاز شده است.

 گروه آموزش‌دهندگانی که تاکنون محمد اصفهانی، خواننده سرشناس پاپ و ارشا اقدسی، طراح حرکات بدلکاری آثار نمایشی را در جمع خود قطعی می‌بیند. به این دو نفر، اساتید نام‌آشنای دیگری در روزهای آتی اضافه خواهند شد.

‌با تکمیل شدن کادر مربیان و با پایان یافتن فرصت مهارت‌آموزی، هیأت اصلی داوری، فینالیست‌های «عصرجدید» را انتخاب می‌کنند و ضبط دوره نهایی اولین فصل از بزرگترین مسابقه استعدادیابی ایران به تهیه کنندگی احسان علیخانی آغاز خواهد شد.

‌قسمت بیست و پنجم (آخرین قسمت) از فصل مقدماتی این برنامه، یکشنبه آینده ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه سوم سیما پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علی‌عسکری به رئیس تلویزیون اندونزی قول همکاری داد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان صداوسیما در دیدار با رئیس تلویزیون ملی اندونزی، گفت: ما آماده ایم شما را در ساخت سریال، یاری کنیم و حتی آثارمان را دوبله کرده و در اختیارتان قرار دهیم.

به گزارش سینماپرس، رئیس سازمان صداوسیما با رئیس تلویزیون ملی اندونزی و هئیت همراه دیدار کرد. رئیس رسانه ملی تصریح کرد: سازمان صداوسیما یکی از برودکسترهای بزرگ دنیا با ابعاد جهانی است که ۶۶ شبکه تلویزیونی و حدود ۹۰ شبکه رادیویی دارد.

علی عسکری با اشاره به جایگاه خاص جمهوری اسلامی ایران در مناسبات منطقه‌ای و جهانی و تلاش برای برقراری صلح و ثبات برای مردم منطقه و دنیا، تعامل با کشورهای اسلامی و به خصوص اندونزی را حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: برگزاری این جلسه می‌تواند در راهبرد تحکیم و گسترش روابط دو کشور مهم و پرجمعیت اسلامی یعنی ایران و اندونزی، موثر باشد.

وی افزود: ما حاضریم به طور عملی و واقعی، همکاری مان را آغاز کنیم. رئیس سازمان با اشاره به نزدیکی ماه رمضان و درخواست طرف اندونزیایی، موافقت کرد تا محصولات قرآنی و دینی سازمان به مسئولان اندونزیایی ارائه شود.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه صداوسیما با ساخت چند صد سریال، در حوزه سریال‌سازی حرفه‌ای است گفت: ما آماده ایم شما را در ساخت سریال، یاری کنیم و حتی آثارمان را دوبله کرده و در اختیارتان قرار دهیم.

علی عسکری از آمادگی برای تبادل مستند میان دو رسانه هم استقبال کرد.

حلمی یحیی، رئیس تلویزیون ملی اندونزی که به همراه اکتاوینو علیمودین، سفیر اندونزی در تهران و پنج تن از مدیران تلویزیون ملی اندونزی مهمان سازمان صداوسیما بود با ابراز تشکر از مهمان نوازی و استقبال از پیشنهادات رئیس رسانه ملی، ابراز امیدواری کرد این دیدار بر آینده روابط دو کشور تاثیر بگذارد.

وی با اشاره به کمبود اطلاعات مردم ایران و اندونزی از یکدیگر و به خصوص عدم آشنایی مردم اندونزی با پیشرفت‌های بعد از انقلاب اسلامی در ایران گفت: تعمیق همکاری‌های رسانه ای می تواند به آشنایی هر چه بیشتر دو ملت منجر شود و بنابراین بسیار مشتاقیم تا از این فرصت برای انعقاد توافقنامه همکاری استفاده کنیم.

علیمودین، سفیر اندونزی در تهران هم به ظرفیت های بالای رسانه‌ای دو طرف اشاره و تاکید کرد: ما می‌خواهیماخبار ایران را از خود شما دریافت کنیم و از امکانات شما برای شناخت بهتر کشورتان بهره ببریم.

وی افزود: هم اکنون وزارت خارجه اندونزی، تنها از شبکه پرس‌تی‌وی به عنوان منبع موثق خبری درباره ایران استفاده می‌کند و ما با توجه به جایگاه دو کشور می توانیم در حوزه‌های داخلی و خارجی یکدیگر به درک کامل از هم برسیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عنوان فیلم کلیدی است که مخاطب را به فیلم شما می‌رساند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگاه تخصصی «چگونه فیلم خود را در آب‌های متلاطم سینما رهیابی کنیم» با حضور رزا بوش، تهیه‌کننده اسپانیایی برگزار شد. وی درباره سینمای ایران گفت: با قدم زدن در خیابان می‌توان صحنه‌های موجود در فیلمها را دید.

به گزارش سینماپرس، سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر امروز دوشنبه (۲ اردیبهشت ماه) میزبان رزا بوش، تهیه‌کننده اسپانیایی بود تا کارگاه تخصصی «چگونه فیلم خود را در آب‌های متلاطم سینما رهیابی کنیم» را برگزار کند. وی که ریاست شرکت B&W فیلمز در لندن را به‌عهده دارد از حضور در کشور ابراز رضایت کرد و گفت: امیدوارم هیچ فیلمنامه‌نویسی در این کارگاه حضور نداشته باشد چون این کارگاه برای آنها نیست.

این عضو آکادمی فیلم بفتا خاطرنشان کرد: سی سال پیش قائم‌مقام جشنواره فیلم لندن بودم که به‌خاطر دارم در همان زمان سینمای ایران بسیار درخشان شد. در حال حاضر که به اینجا آمدم مثل این است که بعد از سال‌ها تماشای عکس‌های خانه دوست، برای دیدن خانه‌اش از نزدیک آمده‌ام.

رزا بوش درباره سینمای ایران تصریح کرد: با قدم زدن در خیابان می‌توان صحنه‌های موجود در فیلمها را دید.

وی در مورد سابقه فعالیتهای خود گفت: من عادت داشتم چند کار را با هم انجام دهم اما در نهایت تصمیم به تولید و تهیه‌کنندگی فیلم گرفتم و در این زمینه با مکزیکی‌ها و کوبایی‌ها همکاری کردم. آن زمان کسی حاضر به همکاری با آنها نبود اما من یک کار بین‌فرهنگی انجام دادم و فیلم تولیدشده را به‌شکل جهانی پخش کردم و با کسب موفقیتم در این زمینه شبکه HBO مرا استخدام کرد. اما بحث امروزم جادوی پخش منطقه‌ای است.

این تهیه‌کننده سینما ادامه داد: بعد از ساخت فیلم نوبت به پخش آن است و نمی‌توان برای آن در گوشه‌ای نشست و به تولید پرداخت پس باید مانند سربازان به میدان آمد. یک کارگردان علاقه‌مند است با بهترین عوامل کار کند ولی برای عرضه بین‌المللی نیاز به یک متخصص هست. سالها بود که مناسبات مرتبط با مدیربرنامه‌ها و توزیع‌کننده‌ها مسائل مشخصی بود اما مناسبات امروز فرق کرده است.

رزا بوش توضیح داد: جشنواره‌ها در ابتدا به‌عنوان یک پدیده توریستی شناخته شدند. جشنواره‌هایی مانند برلین و ونیز در پایتخت کشورها نیستند بلکه در شهرهای توریستی برگزار می‌شوند. البته جشنواره‌ها بازار هم نیستند اما امکان دادوستد فیلم در آنها وجود دارد. در مورد خرید و فروش فیلم هم باید گفت با خرید و فروش خودرو متفاوت است.

وی به پیشینه سینمای جهان اشاره کرد و سینمای غیرانگلیسی را در دستان کشورهای ایران، مکزیک و دانمارک اعلام کرد و ادامه داد: البته سینما فرانسه هم در این بین راه خود را رفته است. در آسیا سینمای چین و کره هم قابل بررسی است و با این تفاسیر می‌توان گفت سینمای ایران علاقه‌مندان زیادی دارد. پس برای موفقیت باید به کار تیمی پرداخت.

این تهیه‌کننده سینما در مورد عدم موفقیت در فیلم هم تصریح کرد: جادوگر شهر اُز بعد از ۲۰ سال به موفقیت رسید و ممکن است فیلم شما هم این‌گونه شود. مهم این است که شما ظرفیت شکست داشته باشید و بعد از آن به‌دنبال راه‌های دیگر بروید. داوران جشنواره انسان هستند و ممکن است در انتخاب یک فیلم اشتباه کنند به‌عنوان مثال خوب نخوابیده باشند، مهم این است که در دنیای توزیع فیلم متحدانی داشته باشید.

وی افزود: نباید به نظرات غیرمسئولانه توجه کنید. آنها وقتی فیلم را می‌بینند از آن تعریف می‌کنند اما در زمان سختی پشتتان را خالی می‌کنند، مهم توجه به توزیع است و مسائل مرتبط با آن مانند پوستر و تریلر و… فیلمهای خوب زیادی بوده‌اند که بد ارائه شده‌اند. بعد از معرفی فیلم باید تصمیم بگیرید فیلم را به‌صورت ملی یا بین‌المللی ارائه کنید.

من تضمین می‌کنم که اگر شما یک پرس بوک، عنوان و بقیه متریال رسانه‌ای خوب را داشته باشید هر کارگردان جشنواره‌ای دوست دارد فیلم شما را ببیند. پس شما با استفاده از همه این‌ها قدرت زیادی برای ارائه فیلم خودتان دارید و این امکانات، فکر کردن برای همه مسائل را از ذهن شما برمی‌دارد.

بوش با اشاره به طراحی پوستر گفت: وقتی شما به جشنواره‌ها می‌روید، می‌بینید که اکثر پوسترها شبیه همدیگر هستند. منطق این است که شما دوست دارید فیلمتان مانند وقتی که برای فروش در سینماها می‌رود، دیده شود. یک پوستر سینمایی با سه شخصیت اصلی طراحی می‌کنید، ولی این اشتباه است. شما وارد جشنواره شده‌اید و قرار نیست فیلمتان را در جشنواره‌ها بفروشید. شما مثل موتوری هستید که تصمیم می‌گیرید فیلمتان را چطور ارائه دهید. آن موقع است که متوجه می‌شوید چیزی برای از دست دادن ندارید بنابراین تخیلتان را برای کارهای نامعمول به‌کار می‌اندازید.

وی در ادامه توضیح داد: موفقیت فیلم به ارتباطات بستگی دارد، بنابراین وقتی فیلمسازی انگلیسی صحبت نمی‌کند باید چه‌کاری انجام داد. اگر قوانین همیشه ثابت بودند، ما دیگر انسان نبودیم، ماشین‌ لباس‌شویی بودیم که همه‌چیز را تکرار می‌کند. از بین تمام چیزهایی که گفتم مهم‌ترین عنصر، عنوان فیلم است.

بوش در پایان تأکید کرد: کنار پوستر و متریال رسانه‌ای، عنوان فیلم کلیدی است که مخاطب را به فیلم شما می‌رساند. همیشه با خودم یک تست انجام می‌دهم، فرض می‌کنم در یک پنجشنبه عصر می‌خواهم با شخص محبوبی بروم و فیلمی را ببینم و تصور می‌کنم که آیا عنوان فیلم مرا جذب می‌کند. بسیاری از تکنیک‌های موفقیت در عرصه بین‌المللی خسته‌کننده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرافکنی‌های آقای کارگردان و سلبریتی‌های بی‌اطلاع – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: از زمانی که خبر اختلاف نسخه اکران و نمایش فیلم «رحمان۱۴۰۰» در یکی از خبرگزاری ها منتشر و به‌دنبال آن فیلم توقیف شد حرف و حدیثهای فراوانی درباره این اتفاق به‌وجود آمد اما موضوع به حاشیه رفت و مجال برای فرافکنی‌ها فراهم شد.

به گزارش سینماپرس، این روزها انگار عادت متخلفان در هر عرصه‌ای چه اقتصادی و اجتماعی و چه فرهنگی فرافکنی شده است. ۲۴ فروردین ماه بود که متوجه شدم نسخه با مجوز نمایش «رحمان۱۴۰۰» با نسخه‌ای که در حال اکران است تفاوت دارد و به‌دنبال آن موضوع را از محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی جویا شدم او هم این موضوع را تأیید کرد و در نهایت شب ۲۴ فروردین ماه خبر توقیف فیلم رسانه‌ای شد.

از آن زمان واکنشها به این اتفاق آغاز شد و در ابتدا ایراداتی به بخش نظارتی سازمان سینمایی وارد شد که چرا تا کنون متوجه این اتفاق نشدند و بعد از فروش ۲۲میلیاردی فیلم تازه یادشان افتاده که این دو نسخه با هم متفاوتند، البته اخباری هم منتشر شد که اثبات می‌کرد نهاد نظارتی سازمان سینمایی از این موضوع اطلاع داشته و پیش از این تذکراتی به تهیه‌کننده هم داده است.

تفسیرها همچنان ادامه داشت تا اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم به موضوع ورود کرد و خواستار پاسخگویی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن شد. اما با گذشت زمان و با سکوت اخلاقی خبرگزاری‌ها درباره این موضوع کارگردان فیلم نه‌تنها ابراز پشیمانی نکرد بلکه با سفسطه موضوع را به‌سمت دیگری هدایت کرد.

ادعای منوچهر هادی کارگردان فیلم «رحمان۱۴۰۰» ممیزی و حذف فیلم به‌دلیل موضوعات اخلاقی و ناهنجاری‌های درون آن بود اما دلیل اصلی توقیف تخلف در اکران بود. عوامل فیلم با قبول اصلاحاتی که وزارت ارشاد دولت روحانی بر آن وارد دانسته‌اند اقدام به دریافت مجوز اکران کرده و باید همان نسخه مورد تأیید، اکران می‌شده اما در کمال ناباوری نسخه دیگری اکران کرده‌اند که این تخلف آشکار است. اما کارگردان به‌گونه‌ای موضوع را تفسیر کرد که انگار توقیف فیلم به‌دلیل مشکلات اخلاقی آن است و همین دلیل بین برخی سلبریتی‌های بی‌اطلاع رواج پیدا کرد.

متأسفانه در فضای رسانه‌ای معاصر انگار حرفی که بیشتر رواج پیدا کند باورپذیر می‌شود نه آنچه درست است و مخاطبان انگار آنچه را دوست‌ دارند باور می‌کنند نه آنچه را حقیقت دارد.

همانهایی که عادت به تحقیق در مورد موضوعی که درباره‌اش اظهار نظر می‌کنند ندارند و برداشتی را که دوست دارند به گروه هدف خود ارائه می‌کنند. همین بی‌اطلاعی از موضوع ادامه پیدا می‌کند و در نهایت سید جواد هاشمی به یک برنامه تلویزیونی آمده و همین تفسیر را ارائه می‌کند، برنامه‌ای که معلوم نیست چه ارتباطی بین برخی عواملش با تهیه‌کننده رحمان۱۴۰۰ وجود دارد؟

اما از طرف دیگر با گذشت ۱۰ روز از این اتفاق علی‌رغم تصمیم درست برای توقیف فیلم، انتظار می‌رود سازمان سینمایی هم در مقابل این اهمال در نظارت در زیرمجموعه خودش واکنشی نشان دهد و بخشی از این قصور را به‌گردن بگیرد، اما انگار قرار است روی حافظه کوتاه‌مدت اجتماعی حساب باز کند و در سایه جشنواره جهانی فیلم فجر از پاسخگویی درباره این موضوع سر باز زند.

اما در سرانجام این قاعده وقتی یک فیلم اکران می‌شود و بعد از اکران توقیف؛ به‌جای اینکه شعار نه به توقیف بدهیم به این فکر کنیم که اصلاً چرا باید یک فیلم با این مشخصات اکران شود که در نهایت به اینجای کار برسد

اما در سرانجام این قاعده وقتی یک فیلم اکران می‌شود و بعد از اکران توقیف، به‌جای اینکه شعار نه به توقیف بدهیم به این فکر کنیم که اصلاً چرا باید یک فیلم با این مشخصات اکران شود که در نهایت به اینجای کار برسد، اکران محدودی که می‌توانست در سینما سهم سینماگرانی باشد که می‌توانند هم در حوزه طنز و هم در سینمای اجتماعی حرف تازه‌ای بزنند و کار به جایی نرسد که دیگر جشنواره‌های جهانی هم از این تم خسته‌کننده سینمای ما استقبال نکنند.

* تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هیات داوران بخش صحنه را معرفی کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسامی هیات داوران بخش صحنه توسط دبیرخانه بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران این رویداد را منتشر شد.

 به گزارش سینماپرس، روابط عمومی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران  اسامی هیات داوران بخش تئاتر صحنه بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران را منتشر کرد.

مسعود دلخواه، شهرام زرگر، محمد مساوات، مهدی مشهور و نوید محمدزاده هنرمندانی هستند که در ایام برگزاری بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران به عنوان هیات داوران بخش صحنه، به ارزیابی آثار اجرایی این رویداد می‌پردازند.

بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران  به دبیری امین مختاری پنجم تا چهاردهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸  به همت اداره کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افتتاح شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلی تهران افتتاح شد.

به گزارش سینماپرس، سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صبح امروز در مصلی تهران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نیکنام حسینی پور مدیر عامل موسسه خانه کتاب، قادر آشنا قائم مقام سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افتتاح شد.

در این مراسم محسن جوادی رئیس سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شعار امسال نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: شعار این دوره نمایشگاه کتاب «خواندن توانستن است». با این شعار نه تنها به استقبال رویداد فرهنگی بزرگ کشورمان بلکه به استقبال یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی در حوزه کتاب در جهان می‌رویم علاوه بر ۲۴۰۰ ناشر داخلی، ۸۰۰ ناشر خارجی مستقیم یا غیرمستقیم آثار ارزشمندشان را ارائه و در اختیار علاقه مندان کتاب قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید:کتاب را در رونق تولید ملی نباید فراموش کنیم/دیوار بی اعتمادی، تکفیر و تحریم با کتاب فرو می ریزد

وی با اشاره به اینکه علاوه بر ۱۴۰۰ عنوان کتابی که سال گذشته منتشر و در نمایشگاه عرضه شد، برنامه‌های فرهنگی و گفتگوهایی درباره کتاب در نمایشگاه شکل می‌گیرد، اظهار داشت: تاریخ ایران به نام کتاب‌های بزرگ دانشمندان و حکیمان بزرگ شناخته می‌شود. خوشحالیم می‌توانیم به وسیله کتاب، دوستی و پایداری را میان ملت‌ها و دولت‌ها ایجاد کنیم.

جوادی: برای داشتن زندگی خوب، نباید از کتاب غفلت کنیم

رئیس سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ادامه داد: اگر برای زندگی خوب می‌کوشیم نباید از کتاب غفلت کنیم. آنچه از فردا در معرض دید هزاران و میلیون‌ها کتاب دوست ایرانی قرار می‌گیرد محصول تلاش نویسندگان فراوان، ناشران، کتابفروشان و فعالان عرصه نشر است. نهادهای وابسته به برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مجموعه‌های شهرداری، نیروی انتظامی و مصلای تهران با همدلی فراوان بیش از پیش برای نمایشگاه کتاب به ما کمک کردند.

اسماعیلی معاون اجرایی سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در ادامه مراسم با اشاره به آغاز کار سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از اسفند ماه سال گذشته گفت: متراژ ۱۱۰ هزار متر مربع با همکاری خوب مصلی تهران در اختیار ما قرار گرفت که برای ۵۵۰۰ متر مربع غرفه بندی شد.

وی افزود: ۱۵۰ ناشر عمومی، ۳۵۵ ناشر کودک و نوجوان، ۳۰۰ ناشر دانشگاهی و ۱۰۰ ناشر دیجیتال در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور دارند که به ترتیب ۱۴ هزار و ۲۰۰ متر به ناشران عمومی، ۶۲۲۵ متر به ناشران دانشگاهی و ۳۲۳۰ متر مربع به نشر آموزشی، اختصاص یافت. در این دوره برگزاری نمایشگاه کتاب برای نخستین بار است که تنها نشر دانشگاهی را زیر چادر داریم. در نشر خارجی ۸۰۰ ناشر حضور دارند که ۱۵۰ ناشر عرب و ۶۵۰ ناشر در حوزه لاتین هستند.

وی با بیان اینکه هزار عنوان کتاب به زبان عربی و ۱۰۳ هزار عنوان به زبان لاتین عرضه شده اند، گفت: برای نخستین بار بحث شفاف سازی را در راستای هدفمندی و بهره وری بهتر یارانه‌ها انجام می‌دهیم. ۵۰ درصد بن‌های کتاب در قالب کارت‌های هوشمند و ان اف سی عرضه می‌شود.

نماینده کشور چین:دو کشور باید مجموعه‌های عظیمی را در زمینه چاپ و نشر خلق کنند

در این مراسم هو اوی مین نماینده کشور چین با اشاره به تفاهم نامه ایران و چین در سال ۲۰۱۷ برای حضور این دو کشور در نمایشگاه‌های فرهنگی و مهمان ویژه بودن ایران در آن سال در چین گفت: امسال چین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران است. چین و ایران کشورهایی با تمدن دیرینه هستند و دوستی دیرینه‌ای با هم دارند. ۴۸ سال از روابط دیپلماسی ایران و چین می‌گذرد و روابط مردم دو کشور با هم بسیار خوب است بسیاری از آثار کلاسیک ایرانی به چینی و آثار معاصر چینی به فارسی ترجمه شدند که این راه دوستی دو کشور را هموارتر کرده است.

وی افزود:با بیش از ۴ هزار عنوان و ۱۵ هزار جلد کتاب در نمایشگاه کتاب تهران حاضر می‌شویم و بیش از ۵۰ برنامه فرهنگی داریم که بیش از ۲۰ نویسنده، تصویر گر و دانشمند چینی در نمایشگاه حاضر می‌شوند.

هو او مین با بیان اینکه صنعت چاپ و نشر مسئولیت مهم تبادل تمدن را به عهده دارند و دو کشور باید مجموعه‌های عظیمی را در زمینه چاپ و نشر خلق کنند، گفت:باید پیشرفت‌های دو کشور را به گوش جهانیان برسانند امیدوارم برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و حضور چین در این نمایشگاه بتواند ناشران دو کشور را به هم نزدیک کند و روابط دو کشور را گسترش دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وزیر ارشاد: دیوار بی اعتمادی، تکفیر و تحریم با کتاب فرو می ریزد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صالحی گفت: شاید هیچ پدیده بشری مانند کتاب نباشد که آیینه خود انسان باشد و یکی از کارکردهای کتاب، پرورش و پالایش زبان است.

به گزارش سینماپرس، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب با اشاره به اینکه خوشحالیم در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را برگزار می‌کنیم، گفت: کتاب پدیده بشری است که شبیه خود انسان است. همان طوری که انسان پدیده‌ای با لایه‌های بسیار متنوع و کارکردهای گوناگون دارد، کتاب هم مخلوق همین انسان با کارکردهای متنوعی از جمله تولید علم است.

وی افزود:شاید هیچ پدیده بشری مانند کتاب نباشد که آیینه خود انسان باشد و یکی از کارکردهای کتاب، پرورش و پالایش زبان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:زبان براساس کتاب پرورش و پالایش یافته است اگر تاریخ بیهقی، شاهنامه فردوسی، گلستان سعدی، بوستان و مثنوی نبود زبان فارسی به این نقطه و جایگاه نمی‌رسید.

وی افزود: در هر ملتی، زبان زمینه پرورش کتاب و پرورش زبان را فراهم می‌کند و  می‌توان کارکردهای زیاد زبان را در تاریخ بشریت ذکر کرد. مقام معظم رهبری امسال را سال رونق تولید نامگذاری کردند که در این عنوان نباید سهم اساسی و مهم صنعت نشر را نادیده گرفت.

وزیر ارشاد با بیان اینکه نشر در اقتصاد کشور هم مستقیم هم غیر مستقیم تاثیر دارد، گفت:درآمدی که صنعت نشر در ۱۱ کشور ایجاد کرد ۴۶ میلیارد دلار است که با اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌کند و در اقتصاد تاثیر دارد و ۴۶ میلیون نفر در چین در حوزه نشر فعالیت می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره  به کلیسای نوتردام پس از نگارش کتاب ویکتور هوگو با عنوان گوژ پشت نوتردام اظهار داشت: کتاب علاوه بر کارکردهایی که بیان شد به عنوان یک رسانه قدیمی پایا و مانا است از این رو کتاب و اقتصاد نشر را باید جدی گرفت.

وی با بیان اینکه اگر از رونق تولید ملی سخن می‌گوییم نباید کتاب را فراموش کنیم و نقش صنعت نشر را در رونق تولید دست کم نگیریم، گفت: کتاب را به عنوان سفیر و سفارتخانه باید دید. در بین دیپلماسی عمومی، دیپلماسی مبتنی بر فرهنگ و کتاب داریم که سهم اصلی را در دیپلماسی عمومی دارد. ایران را به شاهنامه، بوستان، گلستان، مثنوی و قانون شفای بوعلی سینا و به طور کلی کتاب می‌شناسند همانطور که ما کشورهای متمدن را با کتاب می‌شناسیم. بنابراین کتاب یک سفیر سیار و فعال است در ایران باید با این نگاه به کتاب توجه کنند.

وزیر ارشاد ادامه داد: بدخواهانی می‌کوشند تا ایران را منزوی کنند اما دیپلماسی کتاب است که دیوارها را از بین می‌برد. این کتاب است که قوه تخیل و توهم را از بین می‌برد؛ دیوار بی اعتمادی، تکفیر و تحریم با کتاب فرو می ریزد در این دوران سخت که بدخواهان ایران می‌خواهند کمربند تحریم را محکمتر کنند اما با تفکر و کتاب بازتر و پربارتر می‌شود و این چیزی است که باید بیشتر در جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع