X

بایگانی اردیبهشت 5, 1398

دفتر سینمایی

«پرده آخر» توانایی حضور در مراسم اسکار را داشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم اکران و رونمایی از نسخه مرمت شده فیلم «پرده آخر» به کارگردانی واروژ کریم مسیحی در سالن شماره یک سینما فلسطین برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم اکران و رونمایی از نسخه مرمت شده فیلم «پرده آخر» ساخته واروژ کریم مسیحی در بخش فیلم‌های کلاسیک مرمت شده در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر عصر امروز چهارشنبه ۴ اردیبهشت ماه با حضور اصغر رفیعی جم فیلمبردار و پرویز آبنار صدا بردار فیلم و امیر پوریا به عنوان منتقد و کارشناس سینما در سالن شماره یک سینما فلسطین برگزار شد.
در ابتدای این مراسم که با حضور هنرمندان و مخاطبان سینما برگزار شد، شادمهر راستین مدیر باشگاه جشنواره ضمن خیرمقدم به حاضرین گفت: در نسل ما هرگاه می‌خواستیم از یک فیلم به عنوان یک اثر کامل نام ببریم از «پرده آخر» یاد می‌کردیم. نسل عاشق سینمای ما در آن دوران با فیلمی مواجه شد که همه چیز آن کامل بود.
اصغر رفیعی جم فیلمبردار «پرده آخر» با اشاره به عدم حضور واروژ کریم مسیحی کارگردان فیلم گفت: متاسفم که واروژ کریم مسیحی در سالن حضور ندارد. این فیلم ۳۰ سال پیش ساخته شده و به واقع جزو تاریخ سینمای ایران است.
پس از آن پرویز آبنار صدابردار فیلم «پرده آخر» گفت: به دیدن فیلم «پرده آخر» خوش آمدید. من  ۳۰ سال پیش تازه‌کار بودم و واروژ کریم مسیحی از ما در سینما خیلی باتجربه‌تر بود. من در کنار او یاد گرفتم و کسب تجربه کردم. این فیلم در دوره خود توانایی حضور در مراسم اسکار را داشت، «پرده آخر» فیلمی است که نسل جوان هم می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.
در ادامه این مراسم راستین بیان کرد: بعد از ساخت فیلم «پرده آخر» هر جا می‌خواهیم نمونه‌ای ارائه دهیم که بگوییم در فیلمبرداری خودکفا شده‌ایم به این فیلم ارجاع می‌دهیم. بازی بازیگران در «پرده آخر»   بی نظیر بود و من هرگاه این فیلم را می‌بینم عاشق بازی فریماه فرجامی می‌شوم.
وی افزود: این فیلم در نهمین جشنواره فیلم فجر ۹ سیمرغ کسب کرد، در سالی که بهروز افخمی با فیلم «عروس» حضور داشت و خود بهروز افخمی در اختتامیه اظهار کرد که به واقع سیمرغ‌ها حق فیلم «پرده آخر» بوده است.
پس از آن امیر پوریا منتقد سینما درباره فیلم «پرده آخر» گفت: این فیلم به نقد نیاز ندارد، از این نوع آثار در سینمای ایران کم داریم و دیگر کسی به سراغ این نوع سینمای معمایی نمی‌رود، چون نمی‌تواند قصه را ادامه دهد، اما تماشاگر از معماهای این قصه لذت می‌برد.
وی ادامه داد: این فیلم تا حد زیادی به هنر نمایش و تئاتر می‌پردازد، این فیلم هنر نمایش را در دل زندگی قرار می‌دهد، این فیلم بازی تئاتری دارد.
پوریا تاکید کرد: فیلم «پرده آخر» به هنر نمایش ربط دارد و اگر از جهان نمایش ندانید نمی‌توانید ارتباط خوبی با این فیلم برقرار کنید.
آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره [email protected] است.
سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.
 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ایران سالن های سینمای مدرن دارد اما فیلم های ایرانی از نظر تکنیکی چندان پیشرفته نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: زیلکه بوئر طراح صحنه فیلم‌ های مطرح سینمای آلمان که به عنوان مهمان ویژه در سی‌ و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد در گفتگوی اختصاصی با سینماپرس گفت: ایران سالن های سینمای مدرن دارد اما فیلم های ایرانی از نظر تکنیکی چندان پیشرفته نیست و این مشکلی است که نه تنها ایران بلکه بسیاری از کشورها با آن درگیر هستند.

وی در گفتگو با سینماپرس افزود: من قبل از اینکه به ایران سفر کنم هیچ ذهنیتی از ایران نداشتم؛ زمانی که مشغول انجام کارهایم برای سفر به ایران بودم به واسطه اخبار و اطلاعاتی که شنیده بودم فکر می کردم ایران جای خوبی نباشد اما زمانی که به ایران سفر کردم پی بردم که ایران کشوری مدرن و بسیار زیبا، همراه با مردمانی بسیار خونگرم است.

بوئر ادامه داد: متأسفانه برخی مسائل سیاسی باعث شده تا ایران در دنیا کشوری پر مسأله شناخته شود در صورتی که واقعاً ایران کشور بسیار خوبی است و تا زمانی که کسی به ایران سفر نکند نمی تواند خوبی های آن را ببیند.

این سینماگر آلمانی در پاسخ به این سوأل که ارزیابی شما از سینمای ایران به طور کل چیست و آیا قبل از سفرتان سینمای ایران را دنبال می کردید یا خیر اظهار داشت: همانطور که اشاره کردم ایران سالن های سینمای مدرنی دارد. همین جا که به عنوان کاخ جشنواره در نظر گرفته شده سینمایی مدرن است اما تکنیک در سینمای ایران چندان پیشرفت نکرده و سینمای ایران به نظر من بیش از اینکه هر مشکل دیگری داشته باشد، مشکل تکنیکی دارد.

وی ادامه داد: سینمای ایران همیشه مورد علاقه من بوده و فیلم های زیادی از سینمای ایران را تماشا کرده ام که از تماشای برخی از آن ها لذت بسیار برده ام؛ در این دوره جشنواره فجر هم فیلم «جهان با من برقص» را پسندیدم. این فیلم مفهوم جالبی داشت ضمن آنکه موسیقی در جا به جای فیلم گنجانده شده بود که ادامه تماشای فیلم را برای مخاطب ممکن می کرد.

بوئر در خاتمه این گفتگو افزود: سفر من به ایران باعث شد تا با فرهنگ ایرانی تا حدودی آشنا شوم و علاقه پیدا کنم که از این به بعد به صورت جدی سینمای ایران را دنبال کنم.

گفتنی است؛ زیلکه بوئر (Silke Buhr) طراح صحنه آلمانی به واسطه همکاری در ۲ فیلم موفق از فلوریان هنکل فونن دونرسمارک (Florian Henckel von Donnersmarck) کارگردان شهیر آلمانی توانست در مجامع جهانی شناخته شود.

طراحی صحنه دو فیلم از این کارگردان یعنی «زندگی دیگران» (The Lives of Other) محصول ۲۰۰۶ و فیلم «هرگز روی برمگردان» (Never Look Away) محصول ۲۰۱۸ به عهده بوئر بوده که اولی برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان و دومی نامزد همین بخش در مراسم اسکار شد.

این طراح صحنه آلمانی همچنین توانست جایزه بهترین طراحی صحنه آلمان را برای فیلم های «زندگی دیگران» (The Lives of Other) و «من کیستم» (Who Am I) از آن خود کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

داشتن فیلمنامه مناسب شرط اول برای ورود به سینمای حرفه‌ای – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگاه کارگردانی مصطفی کیایی در بخش کارگاه های عمومی سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، عصر امروز سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ماه در سالن شماره ۳ سینما فلسطین برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مصطفی کیایی در ابتدای کارگاه کارگردانی که عصر امروز سه‌شنبه ۳ فروردین در سالن شماره ۳ سینما فلسطین برگزار شد، گفت: تکنیک‌های کارگردانی را می‌توان با گذراندن کلاس‌های مختلف و خواندن کتاب‌ها آموخت اما آنچه مهم‌تر از اینهاست این است که کارگردان باید روانشناس خیلی خوبی باشد و مدیریت خوبی داشته باشد، زیرا قرار است بین تمام گروه های فنی  و عوامل فیلم وحدتی را به وجود بیاورد و همه آنها از فیلتر ذهن کارگردان عبور کند تا به یک شکل یکسان برسد.

وی ادامه داد: توصیه من به همه کسانی که می‌خواهند کارگردانی کنند این است که تجربه کنند، حتی اگر کار ضعیفی بسازند. ساختن و دیدن بهترین روش نزدیک شدن به کارگردانی خوب است. البته یک شرط اولیه دارد و آن اینکه ذوق و سلیقه اولیه باید وجود داشته باشد.

کارگردان «چهارراه استانبول» عنوان کرد: یک بحث خیلی مهمی وجود دارد که کارگردان هنرمند است یا تکنسین. در همه حرفه‌های سینما ما دو بخش داریم، یک بخش آموزشی که چیزی را کسب می‌کنیم تا این بخش کارگردان یک تکنسین است، آنجایی که تبدیل به هنر می‌شود شما به عنوان یک شخص با دیدگاه و جهان بینی خودتان پشت این صنعت قرار می‌گیرید. آن زمان تبدیل به هنر می‌شود و تفاوت آن جهان‌بینی کارگردان‌های مختلفی را به‌وجود می‌آورد یک نفر مارتین استورسیزی می‌شود، یک نفر مصطفی کیایی، یک نفر منوچهر هادی، یک نفر بهرام بیضایی و… آن شخص پشت آن اثر قرار می‌گیرد و نگاه و جهان‌بینی خودش را به آن تکنیک اضافه می‌کند تا تبدیل به هنر شود.

کیایی با بیان اینکه از نظر او سینما در وهله اول سرگرمی است، گفت: این بحثی است که سالیان سال است وجود دارد. برخی معتقدند سینما جایی برای پرورش تفکرات است اما به نظر من سینما سرگرمی است. هر چقدر بتوانید در این مسیر حرف و ایده و بیانیه‌ای که دارید در دل این جذابیت خرج کنید، موفق‌تر بوده‌اید.

کارگردان «بعدازظهر سگی سگی» عنوان کرد: فیلم اول پروسه خیلی مهمی است، من حدود دو سال در راهروهای وزارت ارشاد دنبال پروانه ساخت بودم. الان شیوه کارکردانی کردن عوض شده است و بحثی که ما مدت‌هاست با وزارت ارشاد داریم این است که لزوم گرفتن پروانه ساخت را از میان بردارند زیرا امروزه هر کسی با یک موبایل می‌تواند فیلم بسازد و این بهترین جا برای تمرین و آزمودن خود است.

وی ادامه داد: شرط اول برای کسی که می‌خواهد وارد سینمای حرفه‌ای شود و کارگردانی حرفه‌ای انجام دهد داشتن فیلمنامه مناسب است که بتواند با فیلمنامه‌اش تهیه‌کننده را مجاب کند که برای کارش سرمایه‌گذاری کند.

کیایی اظهار کرد: من در زمان ساخت فیلم اولم یک فیلمنامه کمدی نوشته بودم به نام «بعدازظهر سگی سگی» فیلمنامه را به تهیه‌کننده‌ای نشان دادم. او گفت خوب است، می‌دهم یک کارگردانی آن را بسازد اما من می‌خواستم خودم آن فیلمنامه را بسازم. وقتی این موضوع را با تهیه‌کننده در میان گذاشتم از من پرسید قبل از این چه فیلم‌هایی ساخته‌ام. به او گفتم که بیش از ۳ هزار دقیقه فیلم ساخته‌ام. آن فیلم‌ها را دید و خیلی از آنها را مورد قبول و با کیفیت دانست و پس از آن از من پرسید چقدر پول داری!؟ تصمیم گرفتم تهیه‌کننده را عوض کنم. تهیه‌کننده بعدی هم فیلمنامه را پسندید و گفت سرمایه‌گذار دارد. روزی پسر جوان خوش‌تیپی را به من معرفی کرد و گفت او سرمایه ساخت فیلمم را می‌پردازد اما نقش اول را خودش باید بازی کند!

وی ادامه داد: با بیان این مسائل می‌خواهم این نکته را به شما بگویم که وقتی وارد بازار کار می‌شوید می‌بینید که عوامل بیرونی موجب می‌شود همه آرمان‌ها و افکاری که پیش از این داشتید باید تغییر کند.

این کارگردان اظهار کرد: دو سال طول کشید تا تهیه‌کننده پیدا کردم و فیلم اولم را با دستمزد خیلی کم حدود ۳ میلیون برای کارگردانی و فیلمنامه ساختم. فیلم فروش خوبی داشت و آن زمان بود که شاخک‌های تهیه‌کننده‌ها تیز شد. در زمان ساخت همان فیلم فیلمبردارم ایده‌ای را با من در میان گذاشت که برعکس «لیلی با من است» بود و یک نفر می‌خواست به جبهه برود تا بمیرد. فیلمنامه طی ۱۵ روز عید نوشتم و به او دادم و بایت آن ۱۵ میلیون هم گرفتم. ولی بعد از اینکه فیلمنامه را تحویل دادم حالم خراب شد و حس کردم وابستگی زیادی به آن دارم.

وی افزود: مدتی بعد شنیدم پروانه ساخت گرفته‌اند و شروع به کار کرده‌اند اما چند وقت بعد فیلمبردارم آمد و به من گفت کارگردانی که قرار بود آن فیلم را بسازد رفته سر یک سریال و پیشنهاد داد که خودم فیلم را بسازم. با اینکه خیلی دلم می‌خواست این کار را انجام دهم در ابتدا نپذیرفتم و گفتم فکر می‌کنم و خبر می‌دهم. همان شب زنگ زدم و گفتم که فیلم را می‌سازم زیرا فکر کردم نباید فرصت‌ها را از دست داد. آن فیلمنامه تبدیل به فیلم «ضد گلوله» شد و همان سال برایش سیمرغ فیلمنامه گرفتم.

کیایی اظهار کرد: گاهی یک جاهایی یک چیزایی به هم گره می‌خورد که موجب می‌شود شما در راهی قدم بگذارید که سرنوشت و مسیر زندگی شما را تغییر می‌دهد. گاهی برای شما به عنوان یک کارگردان شرایطی به‌وجود می‌آید که ممکن است دیگر هیچ وقت این شرایط ایجاد نشود.

وی تاکید کرد: یکی از مهم ترین مطالبی است که کارگردان باید در نظر داشته باشد این است که چیزی را بسازد که در وهله اول خودش آن را دوست داشته باشید. شما به عنوان تولید کننده یا صاحب اثر باید با اثر خودتان ارتباط برقرار کنید تا مخاطب نیز آن را بپذیرد. فیلمنامه یا قصه‌ای که خودتان آن را دوست نداشته باشید نمی‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.

کیایی در ادامه این کارگاه درباره رابطه کارگردان و بازیگر و نقش گفت: نقش مثل تربیت بچه است که بین کارگردان و بازیگر مثل پدر و مادر او را تربیت می کنند. به طور کلی کارگردان سر صحنه وظیفه سنگینی دارد زیرا اگر کسی کارش خوب نباشد مسئولیتش صرفا با کارگردان است زیرا این کارگردان است که او را انتخاب کرده و باید انتخابش را درست انجام می‌داده است.

وی عنوان کرد: مهم‌ترین چیز خود فیلم است و هیچ چیزی نباید باعث شود که کیفیت فیلم پایین بیاید. کارگردان باید انتخاب درست انجام دهد و بتواند یک هارمونی درستی بین اجزای یک فیلم ایجاد کند. هر ایرادی در یک فیلم مربوط به کارگردان است و نباید گردن زمین و زمان بیندازد زیرا وقتی فیلم پخش می‌شود هیچ زیرنویسی وجود ندارد که مشکلات را توجیه کند.

کارگردان «چهارراه استانبول» عنوان کرد: وقتی به عنوان کارگردان صاحب دیدگاه شوی و فیلم بسازی معاشرت با آدم‌هایی که از تو بیشتر می‌دانند و دانش بیشتری از تو دارند، خیلی مهم است زیرا باید مرتبا به روز شوی، چرا که سینما روز به روز پوست می‌اندازد.

وی ادامه داد: تجربه خیلی جدیدی را در «چهارراه استانبول» کسب کردم، همه مخاطبان ذهنشان پر از تصاویری مربوط به پلاسکو بود و من باید دقیقا تصاویری را می‌ساختم که با ذهنیت مردم تفاوتی نداشته باشد. این اولین تجربه سینمای ایران در این سبک از فیلمسازی بود. پیش از این در هیچ فیلمی این حجم از ویژوال افکت را نداشتیم، ما با «چهارراه استانبول» وارد آزمونی شدیم که برای خودمان ناشناخته بود. برای این کار تمام نمونه کارهای کسانی که کار ویژوال انجام داده بودند را دیدم و در نهایت با احترام به همه بچه‌ها وقتی فرید فصیحی آمد نمونه کارهایش از همه کمتر بود ولی آن چیزی بود که فکر کردم می‌تواند این کار را انجام دهد.

کیایی در ادامه با بیان اینکه اعتقاد زیادی به استوری برد و دکوپاژ دارد گفت: استوری برد و دکوپاژ تکلیف همه را روشن می‌کند از تهیه‌کننده تا بازیگر. برای ساخت «چهارراه استانبول» به کسی که کار استوری برد می‌کرد گفتم بیاید، پلان به پلان را کشیدیم و بعد کار را شروع کردیم. آن استوری بردها ۹۸ درصد به خود فیلم شبیه است. وقتی فیلم تمام شد و پای میز تدوین آن را نگاه کردم برایم خیلی عجیب بود چون حجم زیادی از پرده سبز می‌دیدم. در این کار درک فضا و اتفاق و صحنه‌ها برای بازیگران کار بسیار سختی بود. بعد از ویژوال افکت‌ها فیلم کم کم پای میز تدوین شکل گرفت.

وی اظهار کرد: این جسارتی بود که من با افتخار می‌گویم انجام دادم. هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نبود برای این فیلم سرمایه‌گذاری کند. داشتن جسارت و رفتن به سمت علم روز برای یک کارگردان خیلی مهم است ما با کارهای کارگردان‌های پیشکسوت‌مان ارتباط برقرار نمی‌کنیم در حالی که آثار فیلمسازهای بزرگ دنیا را دوست داریم چون به جای اینکه افرادی در کنارشان باشند که کیفشان را بیاورند و بگویند استاد استاد، کسانی هستند که مشاوره‌های خوبی به آنها می‌دهند.

کارگردان «خط ویژه» عنوان کرد: من هر فیلمنامه‌ای که می‌نویسم با ۱۰ نفر که بدون تعارف ایرادهایش را به من می‌گویند، درباره‌اش حرف می‌زنم. شما از فیلمنامه خوب می‌توانید یک فیلم متوسط دربیاورید اما از فیلمنامه بد فیلم متوسط هم به دست نمی‌آید. طی گذشت سال‌ها همانطور که فیلمبردارها تغییر کرده‌اند کارگردان‌ها هم تغییر کرده‌اند. من شخصا به حرف همه گوش می‌دهم، به حرف همه کسانی که نظر می‌دهند فکر می‌کنم و موارد درست را انتخاب می‌کنم و در ساخت فیلم از آن استفاده می‌کنم. ارتباط کارگردان با محیط پیرامونش نباید قطع شود.

کیایی با بیان اینکه سینمای آمریکا برایش جذاب‌تر از سینمای اروپاست، گفت: در یک زمانی همه می‌خواستند مثل اصغر فرهادی فیلم بسازند، ما نمونه خیلی خوبی از آن سبک را داشتیم پس نیازی نیست که یک کپی دیگر از فرهادی داشته باشیم. من سعی کردم سینمای تجاری را با استانداردهای فیلمسازی پیوند دهم. همه آدم‌ها چه داور و چه منتقد جذب قصه می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که زمان نوشتن فیلمنامه به اندازه نما هم فکر می‌کند یا نه، گفت: این نقطه باریکی بین فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی است و اساسا اگر در فیلمنامه اندازه نما داده شود، اشتباه است ولی وقتی خودتان نویسنده و کارگردان هستید، دستتان باز است و می‌توانید هر کاری انجام دهید.

کارگردان «مطرب» در جواب سوالی درباره فیلمسازی خارج از کشور گفت: بیشترین مشکل در این نوع از کار ارتباط برقرار کردن با عوامل بود. وقتی ارتباط با کسی که تاثیر مستقیم در کار دارد، قطع می‌شود، کار را سخت می‌کند.

وی درباره نحوه انتخاب بازیگران فیلم‌هایش اظهار کرد: هر چقدر یک بازیگر ماهر باشد تا حدی می‌تواند نقش کاراکتری متفاوت از خودش را بازی کند و محال است نقشی که بازی می‌کند، خیلی متفاوت از خودش باشد، به همین دلیل من بازیگران را مشابه با نقش انتخاب می‌کنم. من هیچ وقت تست بازیگری نمی‌گیرم بلکه به جای آن چندین جلسه با افراد حرف می‌زنم و واکنش‌های آنها را در ارتباط با مسائل مختلف می‌سنجم و آنچه در درون خود دارند پیدا می‌کنم.

کیایی در پایان تاکید کرد: ژانر را جدی بگیرید، ژانر در سینمای ایران مرده است، ما فیلم اکشن نداریم، ملودارم خیلی خوب نداریم، ژانر وحشت نداریم، فیلم موزیکال به معنای واقعی نداریم. کارگردان‌ها باید سعی کنند در ژانرهای مختلف کار کنند.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره [email protected] است.

سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز به کار نمایشگاه تخصصی «دستاوردهای فنی صنعت سینما» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با حضور ۲۳ شرکت ایرانی، نمایشگاه تخصصی «دستاوردهای فنی صنعت سینما» امروز چهارشنبه ۴ اردیبهشت ساعت ۱۴ افتتاح شد.

به گزارش سینماپرس، نمایشگاه تخصصی «دستاوردهای فنی صنعت سینما» با حضور سینماگران ایرانی و خارجی در هفتمین روز از سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه روزهای ۴ تا ۶ اردیبهشت ماه هر روز از ساعت ۱۴ تا ۲۱ در طبقه ششم پردیس سینمایی چارسو برپاست.

بازدید از این نمایشگاه برای متخصصان و دست اندرکارانِ سینما آزاد است.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره [email protected] است.

سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نام اسپانسر جشنواره ملی فیلم فجر اعلام شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی در مصاحبه ای سجاد علیجانی را به عنوان اسپانسر جشنواره ملی معرفی کرد. این در حالی است که پیش از این هیچگاه نامی از این فرد به عنوان اسپانسر جشنواره ملی به میان نیامده بود

به گزارش سینماپرس، در یکسال گذشته نام چندین فرد متمول به عنوان سرمایه گذاران سینمایی در رسانه‌ها مطرح شده است.

اما اخیرا برخی از رسانه‌ها از فردی نام بردند که برخلاف بسیاری از سرمایه‌گذاران سینمایی علاقه زیادی به دیده شدن و حضور در مراسم‌های سینمایی ندارد و فعالیت‌هایش در این زمینه سینما را هم با شرکت‌هایی که در اختیار دارد جلو می‌برد و کمتر جلوی پرده دیده می‌شود.

شنیده ها و گمانه‌های بسیاری درباره میزان سرمایه و ثروت او در رسانه‌ها منتشر شده است اما هیچگاه خبر رسمی درباره‌این فرد منتشر نشده و پیش از این هم هیچ مدیر سینمایی و مقام رسمی هم درباره این سرمایه گذار اظهار نظر نکردند.

اما رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در مصاحبه امروز خود با «صبح نو» نام اسپانسر جشنواره ملی فیلم فجر را اعلام کرد.

میر کریمی در پاسخ به این پرسش که آیا سجاد علیجانی جزو اسپانسرهای این جشنواره است گفت: «آقای علیجانی امسال فقط با جشنواره ملی فجر به‌عنوان اسپانسر همکاری داشتند.»

میرکریمی در حالی این صحبت را مطرح کرده که پیش‌تر تنها «همراه اول» به عنوان اسپانسر جشنواره سی‌وهفتم اعلام شده بود.

البته میرکریمی خود در نشست خبری این رویداد سینمایی از اعلام نام اسپانسرهای جشنواره جهانی سرباز زد و آن را در راستای خواسته‌های آن اعلام کرد که این با تعجب بسیاری از روزنامه نگاران هم روبرو شد.

حال باید دید واکنش سازمان سینمایی و دبیر جشنواره ملی فجر به مصاحبه اخیر میرکریمی چیست و حتی می‌توان این سوال را مطرح کرد چرا در زمان جشنواره فجر نامی از علیجانی به عنوان اسپانسر جشنواره فجر مطرح نشد؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۱۷ فیلمنامه‌ در بخش مسابقه جشنواره ملی «نماز و نیایش» را برگزیدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ۱۷ فیلمنامه کوتاه در دو بخش آزاد و اقتباسی در بخش مسابقه هشتمین جشنواره ملی «نماز و نیایش به روایت دوربین» رقابت می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، هیات انتخاب و داوری بخش فیلمنامه هشتمین جشنواره ملی «نماز و نیایش به روایت دوربین» متشکل از: انسیه شاه‌حسینی، اسماعیل براری و مهدی عظیمی از بین ۲۳۹ فیلمنامه رسیده به دبیرخانه جشنواره تعداد ۱۷ اثر را برای رقابت در بخش نهایی برگزیدند.  

1

۱۴ فیلمنامه کوتاه دربخش آزاد و ۳ فیلمنامه در بخش اقتباسی در این دوره جشنواره با هم رقابت خواهند کرد.  

هشتمین جشنواره ملی «نماز و نیایش به روایت دوربین» از نهم تا دوازدهم اردیبهشت ۹۸ در قم برگزار خواهد شد.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهمانان خارجی از رادیو نمایش بازدید کردند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با فرا رسیدن هفتاد و نهمین سالگرد رادیو در ایران ، مهمانان خارجی چهاردهمین جشنواره رادیو، از رادیو نمایش بازدید کردند.

به گزارش سینماپرس، در این بازدید که با حضور محمدرضا قربانی مدیر کل هنرهای نمایشی رادیو، مسوولان رادیو نمایش و هنرمندان نمایش های رادیویی انجام شد، مهمانان خارجی از ساختمان قدیمی رادیو و استودیوهای تولید درمیدان پانزده خرداد دیدن کردند.  

در آغاز این مراسم، حمیدرضا هدایتی از هنرمندان پیشکسوت رادیو با حضور در محوطه رادیو ارگ در جمع مهمانان خارجی درباره ساختمان قدیمی رادیو و قدمت آن توضیحاتی ارائه کرد.  

پس از آن مهمانان با حضور در استودیو ۸ به تماشای ضبط نمایش رادیویی با کارگردانی ژاله علو نشستند که با تشویق بسیار آنان همراه شد.  

در این دیدار محمد رضا قربانی مدیر کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش در خصوص چگونگی تولید نمایش رادیویی در ایران گفت : رادیو سابقه طولانی در ایران دارد و هنرمندان آن از دیرباز توانسته اند ارتباط عمیقی با مخاطبان رسانه برقرار کنند، تا آنجا که این روزها با وجود کثرت رسانه های متنوع، همچنان قدرتمند به راه خود ادامه می دهد.  

وی ادامه داد : اداره کل هنرهای نمایشی رادیو با تولید روزانه آثار نمایشی به صورت حرفه ای با بازیگران مطرح، جایگاه ویژه ای در میان مخاطبان رادیو دارد و این را می توان از بازخورد ارتباط مردم با این رسانه دریافت؛ امیدواریم به مرور زمان بتوانیم با کمک هنرمندان آثار فاخر دیگری را تقدیم علاقه مندان و شنوندگان نمایش رادیویی کنیم.  

این مقام مسوول در پایان از حضور موثر مهمانان خارجی جشنواره در جمع هنرمندان رادیو نمایش اظهار خرسندی کرد و تداوم ارتباط فرهنگی میان هنرمندان رادیویی داخل و خارج از کشور را مایه پیشرفت و مباهات دانست.  

در پایان این مراسم به رسم یادبود هدایایی معنوی تقدیم مهمانان خارجی جشنواره رادیو شد.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

 جشنواره جهانی خود را از زیر سایه سنگین اسم فجر بیرون بکشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ابوالحسن داوودی گفت: اتفاقی که در طول این سال‌ها افتاده و شاهد آن هستیم، این است که جشنواره جهانی بیشتر یک هویتِ نزدیک به محفلی را به خود گرفته است. انگار یک گروه خاصی دائماً تکرار شده‌اند.

به گزارش سینماپرس، ابوالحسن داوودی، کارگردان سینما درباره دستاوردهای چند دوره اخیر جشنواره جهانی فیلم فجر که برای سینمای کشور داشته است، گفت: قبل از اینکه این جشنواره از جشنواره ملی فجر جدا شود، خود من جزو طرفداران این جدایی بودم. یعنی فکر می‌کردم که این دو باید در دو موقعیت جداگانه برگزار شوند که بتوانند ماهیت‌های خودشان را حفظ کنند. اما اتفاقی که در طول این چند سال افتاد، به نظر نمی‌آید که بتواند آن ابعاد و ظرفیتی را که ما از یک جشنواره جهانی انتظار داریم، داشته باشد. به عبارت دیگر، آن تأثیرگذاری را ندارد که بتواند خارج از مرزهای ایران برای یک هویت ملی، ویترین خوبی باشد، از طرف مقابل هم بتواند فیلم‌ها و فیلمسازانی را جذب کند که به این جشنواره علاقه‌مند شوند و بخواهند در آن شرکت کنند یا نمایش در این جشنواره یا جوایزی که می‌دهد بتوانند جوایز تعیین‌کننده و تأثیرگذاری باشند، حال چه در بازار داخل ایران چه در بازار خارج از ایران.

 جشنواره جهانی بیشتر یک هویتِ محفلی به خود گرفته 
وی در ادامه افزود: اتفاقی که در طول این سال‌ها افتاده و شاهد آن هستیم، این است که جشنواره جهانی بیشتر یک هویتِ نزدیک به محفلی را به خود گرفته است. انگار یک گروه خاصی دائماً تکرار شده‌اند. در یک زمینه‌هایی هم یک فیلم‌های خاصی در آن‌ها تکرار شده که تأثیری هم نگذاشته‌اند؛ یعنی نمایش فیلم‌ها و برگزاری جشنواره تأثیری روی سینمای ایران نگذاشته که بتواند سطح فیلمسازی و نوع نگاه فیلمسازان را گسترش دهد. به عبارت دیگر، نتوانسته در جهت مقابل رشدی پیدا کند که بتواند بازار ایران بیشتر از گذشته یعنی بیشتر از زمان‌هایی که به‌عنوان جشنواره بین‌المللی در کنار جشنواره فجر برگزار می‌شد، تأثیرگذار باشد.  حتی من بر اساس سابقه ذهنی‌ام فکر می‌کنم که شاید در برخی از سال‌های برگزاری دوره‌های قبل که جشنواره به شکل توأم برگزار می‌شد تأثیرگذاری بر بازار بین‌المللی بیشتر از زمانی بود که در طول این چهار سال اتفاق افتاده است.

معضل بزرگ 

کارگردان پرفروش‌ترین فیلم سال ۹۷ در پاسخ به این پرسش که جشنواره برای تأثیرگذاری بیشتر در سطح بین‌الملل باید بیشتر به چه سمت و سویی حرکت کند، عنوان کرد: متأسفانه ما یک معضل بزرگ داریم که از همه مسئولان حکومتی گرفته تا مسئولان فرهنگی تا حتی برگزارکننده‌های جشنواره یک نوع کج‌دار مریز و به‌صورت لاپوشانی از مسائل می‌گذرند. ما یک فرهنگ غالبی را بعد از انقلاب به‌خصوص در سینما داریم که با فرهنگ جاری دنیا تفاوت‌های اساسی دارد و این که ما بخواهیم به‌صرف سینمایی از جنس سینمای خودمان تکیه کنیم طبیعی است که اندازه‌اش از همین حد فراتر نمی‌رود. ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که این جشنواره بتواند چه در انعکاس سینمای ما به جهانیان یا چه در انعکاس سینمای جهان به ما تأثیر فراتری داشته باشد؛ چون مناسبات و محدودیت‌های فرهنگی و عرفی و مسائلی که به هر حال به ما دیکته شده و اتفاق افتاده، با استانداردها و فرهنگ عمومی که الان قریب به‌اتفاق نقاط جهان وجود دارد، تناسب ندارد.

 بهتر است به شکل حاشیه‌ خود جشنواره فجر انجام شود 
حالا هر چقدر هم سعی یا تبلیغ کنیم که ما می‌خواهیم شبیه فرهنگ خودمان را به دنیا عرضه کنیم زمینه‌هایش خیلی محدود می‌شود؛ مثل همین فضایی که الان و بعد از این تحریم‌های اجباری به وجود آمده و خواه‌ناخواه ارتباط ما را با جهان قطع کرده است. در زمینه فرهنگی و در این عرصه هم به دلیل همین محدودیت‌هایی که داریم، فکر می‌کنم ربطی به مدیریت جشنواره یا جنس مدیریت ندارد و بیشتر از این هم نمی‌تواند فراتر رود. پس بهتر است که به شکل حاشیه‌ خود جشنواره فجر انجام شود.

 جشنواره جهانی خود را از زیر سایه سنگین اسم فجر بیرون بکشد
«اگر قرار است به شکل یک جشنواره مستقل برگزار شود با برنامه‌ریزی، خودش را از زیر سایه سنگین اسم فجر بیرون بکشد. اسم فجر با خود کلی زمینه‌های از پیش تعیین‌شده را می‌آورد. طبعاً اگر بخواهد یک جشنواره جهانی برگزار شود باید جشنواره‌ای باشد که فارغ از همه زمینه‌ها و محدودیت‌هایی که در برگزاری جشن‌های انقلاب و زیر سایه اسم فجر قرار دارد، باشد و به دلیل ارتباط سازمانی با آن جشنواره، باید از زیر این‌ها خود را بیرون بکشد، وگرنه به هر حال برگشتن به همان شکل سابق می‌تواند تا حدودی بر اساس واقعیت‌های موجود فضا را روشن‌تر و عملی‌تر کند تا آن چیزی که الان وجود دارد و به نظر من شایسته سینمای ایران نیست. »

مهدی صباغ‌زاده، کارگردان سینمای ایران درباره دستاوردی که تفکیک چهارساله جشنواره جهانی فیلم فجر برای سینمای کشور داشته، گفت: خیلی مطالبی نخوانده‌ام و آثاری ندیده‌ام و خبری هم ندارم که چه اتفاقاتی در این جشنواره بین‌المللی در حال رخ دادن است. قبلاً همین جشنواره فجر برگزار می‌شد و بین‌المللی هم بود. به هر حال یک تعداد فیلم خارجی در کنار فیلم‌های دیگر نمایش داده می‌شد. جشنواره را تفکیک کردند که دیگر معنا ندارد و لزومی نداشت.

وی می‌گوید: البته خب خاصیت‌هایی هم دارد. چند نفر از کشورهای خارجی می‌آیند و از کشور و این جشنواره بازدید می‌کنند که امیدوارم اتفاقات خوبی بیفتد. خیلی در جریان تأثیرات ماوقع خارج از کشورش نیستم، ولی امیدوارم اتفاقات خوبی رخ دهد. به هر حال سینمای ایران استحقاق این را دارد که بتواند موقعیت خود را از جای دیگر پیدا کند و همچنان هم تا حدودی پیدا کرده است. امیدوارم باز هم این اتفاقات بیفتد.

* ایرنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با موضوع منظومه‌های تغزلی و عاشقانه به دبیری احمد صدری ۱۶ تا ۱۹ آبان در کرمان برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با موضوع منظومه‌های تغزلی و عاشقانه به دبیری احمد صدری ۱۶ تا ۱۹ آبان در کرمان برگزار می‌شود.

جلسه شورای سیاستگذاری دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی روز گذشته در ساختمان دفتر موسیقی ارشاد برگزار شد و در ابتدای این جلسه سیدمحمد مجتبی حسینی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) گفت: موسیقی نواحی بزرگترین سرمایه ماست و می‌تواند دستمایه آفرینش‌های بدیع روزآمدی شود که با بازآفرینی آنها بتوانیم گنجینه امروزی را هم اعتلا دهیم. موسیقی نواحی سرمایه تمام مردم ایران و ثروت همه ماست و همگی نسبت به بهتر شدن آن مکلف هستیم و بایستی تمامی ارگان‌ها همچون میراث فرهنگی، شهرداری، سازمان برنامه و بودجه، صدا و سیمای استان و … با ما در برگزاری هر چه بهتر این دوره همراهی کنند.

در ادامه علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد با اشاره به تدوین آیین‌نامه جشنواره موسیقی نواحی گفت: جشنواره موسیقی نواحی نیز همانند دیگر جشنواره‌های معاونت هنری به دنبال تبعیت از یک نظام و ساماندهی مکتوب و به منظور فاصله گرفتن از سلایق و ذائقه‌های فردی مدیران و دبیران، دارای آیین نامه شده است به طوری که چشم اندازهای جشنواره، تعیین اهداف، محورهای اصلی همچون انتخاب شهر میزبان، انتخاب دبیر و … همه در آیین‌نامه پیش‌بینی شده و خوشبختانه امسال مفتخریم که استادان برجسته موسیقی را در کنارمان داریم.

مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد بیان داشت: اهتمام جمعی مدیران و مسوولان استان کرمان و اصرار برای ماندن این جشنواره در استان باعث شد دوره دوازدهم نیز در کرمان برگزار شود که امید است این دوره سرآغاز دوره جدیدی باشد که تاثیرگذاری جشنواره را افزایش دهد.

محمدرضا درویشی بنیانگذار جشنواره موسیقی نواحی در ادامه این جلسه ضمن بر شمردن جایگاه موسیقی نواحی و لزوم برگزاری این جشنواره اظهار داشت: در دوره‌هایی اولیه جشنواره موسیقی نواحی علاوه بر حضور استادان این ژانر از موسیقی، شرایطی را برای حضور دانشجویان موسیقی فراهم می‌کردیم که رویارویی با گنجینه‌های موسیقایی هر استان برایشان بسیار ارزشمند و مهمتر از درس‌های دانشگاهی بود. من معتقدم اگر امروزه بخش اندک باقی مانده از موسیقی نواحی مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است بذرش از همان سال‌ها و بواسطه حضور پررنگ دانشجویان کاشته شده است بنابراین حضور قشر جوان و دانشجویان در این قبیل جشنواره‌ها بسیار حائز اهمیت است.

علی اکبر شکارچی و مریم قره سو نیز بر مواردی همچون حضور دانشجویان موسیقی و بهره‌مندی آنها از فضای آکادمیک جشنواره و حضور برخی از روسای جشنواره‌ها و مراکز فرهنگی اروپا تاکید کردند.

در ادامه احمد صدری دبیر دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی نیز ضمن ارائه گزارشی از دوره گذشته به نحوه برگزاری این دوره اشاره کرد و گفت: امسال در دو بخش اجرا و پژوهش با موضوع منظومه‌های تغزلی و عاشقانه میزبان گروه‌هایی موسیقی نواحی از سراسر کشور هستیم. به طوری که در بخش جنبی علاوه بر اجرای گروه‌ها در شهر کرمان، اجرای گروه‌های برگزیده جشنواره‌های استانی را در شهرستان‌های کرمان، اجرای پیشکسوتانی که تاکنون در جشنواره‌ای حضور نداشته‌اند، اجرای برگزیدگان بخش نواحی جشنواره موسیقی جوان و اجرای خاندان‌های موسیقی را که روایت نسل‌های موسیقی نواحی هستند، خواهیم داشت.

وی افزود: در بخش پژوهش نیز علاوه بر ارائه مقالات پژوهشگران، نمایشگاه عکس، کارگاه‌های سازسازی و نمایشگاه کتاب و آثار صوتی و تصویری موسیقی نواحی را درنظر گرفته‌ایم.

در پایان این جلسه علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، مهران عالم زاده، شهردار کرمان و محمدصادق بصیری معاون سیاسی- اجتماعی استاندار کرمان در سخنانی حمایت خود را از برگزاری جشنواره موسیقی نواحی و سایر جشنواره‌های هنری اعلام کردند.

فراخوان دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی به زودی منتشر خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روبینو جایگزین داخلی اینستاگرام می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر شورای عالی فضای مجازی می‌گوید: روبینو پیام‌رسان‌ مشابه اینستاگرام در داخل کشور وجود دارد.

 به گزارش سینماپرس، ابوالحسن فیروزآبادی‌ در خصوص رفتار اخیر اینستاگرام گفت: شورای عالی فضای مجازی در بیانیه خود در قبال این رفتار اشاره‌ای داشت مبنی بر اینکه مردم باید توجیه شوند؛ زیرا آنها نمی‌توانند کارهای جدی خود را بر بستر پیام‌رسان‌های خارجی‌ انجام دهند که یک طرفه نسبت به فیلتر کردن برخی از صفحات -فقط به دلیل شکل ظاهری لوگوی آن صفحات- اقدام می‌کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه این پیام‌رسان‌های خارجی برای مردم قابل اتکا نیستند، تصریح کرد: بحث ما این است که حتما باید پیام‌رسان ملی شکل گیرد؛ البته این کار سخت است ولی در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

وی درباره عکس‌العمل ایران در قبال اینستاگرام به خانه ملت گفت: در حال حاضر رفتار اینستاگرام را محکوم می‌کنیم؛ فعلا محدودسازی آن در دستور نیست.

فیروزآبادی‌ با بیان اینکه روبینو جایگزینی برای اینستاگرام است، افزود: پیام‌رسان‌ مشابه اینستاگرام در داخل کشور وجود دارد؛ البته مردم هم باید استقبال کنند و پیام‌رسان‌های داخلی هم چنان قدرتی داشته باشند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص این نکته که تجربه فیلترینگ تلگرام با هدف کوچ دادن به پیام‌رسان‌های داخلی ناموفق بود، گفت: در حال حاضر فقط از مردم دعوت می‌کنیم

مشاهده خبر از سایت منبع