X

بایگانی اردیبهشت 13, 1398

دفتر سینمایی

محمدرضا شهیدی فر اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش را اجرا می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا شهیدی فر مجری و کارشناس سیما، آیین اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش را اجرا می‌کند.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا شهیدی فر اجرای آیین اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش را برعهده گرفت.

این رویداد بین المللی سینمای ایران امشب(جمعه ۱۳ اردیبهشت) با معرفی برگزیدگان بخش های مختلف به کار خود پایان می دهد.

آیین اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش از ساعت ۲۰:۳۰ در محوطه مجتمع فرهنگی سینمایی وارش برگزار می شود.

این جشنواره که دبیری آن را مهدی قربانپور برعهده دارد، از نهم اردیبهشت با نمایش فیلم های مستند، داستانی و انیمیشن، برگزاری کارگاه ها و نشست های تخصصی آغاز شد و تا سیزدهم اردیبهشت ماه در بابل، رامسر و ساری ادامه یافت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیا سریال هیولا کپی از «بریکینگ بد» است؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیمان قاسم خانی با سریال هیولا یک کپی دیگر را راهی تصویر کرده است.

به گزارش سینماپرس، سریال هیولا داستان یک معلم شیمی با بازی فرهاد اصلانی است که بر اساس منش خانوادگی سعی بر سالم زندگی کردن و پایبند بودن بر شرافت دارد اما همه چیز برخلاف میل او پیش می‌رود و خانواده‌اش آرمان‌های او را زیر سوال می‌برند. با توجه به آنچه در بعد خواهیم دید مشخص است مسیرش عوض خواهد شد.

حالا بیاییم کمی مقایسه کنیم، این درست ما را یاد والتر وایت قهرمان شیمی دان بریکینگ بد می‌اندازد و نیما شعبان نژاد که در نقش جسی پینکمن و کمی هم محمد بحرانی یادآور هنک شریدر در این برکینگ بد ایرانی هستند و در نهایت پیمان قاسم خانی بار دیگر یک کپی دیگر را راهی تصویر کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رئیس سازمان سینمایی به عیادت جمال شورجه رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی به عیادت جمال شورجه که در بیمارستان بستری است، رفت.

به گزارش سینماپرس، در پی بستری شدن جمال شورجه نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در بیمارستان، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی عصر چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه به عیادت وی رفت.

در این عیادت مسعود نجفی روابط عمومی سازمان سینمایی، انتظامی را همراهی کرد و احمد میرعلایی تهیه کننده نیز در بیمارستان حضور داشت.

این فیلمساز کشورمان مدتی است در بیمارستان بستری است و در چند روز اخیر حال عمومی وی بهتر شده است.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیین اختتامیه جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی برگزار می‌گردد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم اختتامیه بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران به کارگردانی حسین پوریانی فر و اجرای کیوان ساکت اف در تالار وحدت تهران برگزار می شود.

به گزارش سینماپرس، آیین اختتامیه بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران ساعت ۱۶:۳۰ روز شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه با اجرای کیوان ساکت اف مجری و بازیگر تئاتر در تالار وحدت تهران برگزار می شود.  

حسین پوریانی فر کارگردان مراسم اختتامیه بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران با اشاره به برخی جزییات این برنامه توضیح داد: اساسا ماهیت برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره های هنری کشور به ویژه جشنواره تئاتر دانشگاهی به گونه ای است که نمی توان محتوای کلی آن را تغییر داد. بنابراین انچه مدنظر گروه اجرایی بوده توجه به چیدمان برنامه است که امیدوارم با توجه به برنامه ریزی هایی که در این زمینه انجام گرفته بتوانیم مراسم منظمی را در تالار وحدت تهران برگزار کنیم.  

وی ادامه داد: طبق تجربه های فراوانی که به عنوان یک دانشجو در دوره های پیشین جشنواره به دست آوردم همواره با این فضا رو به رو بودم که فضای مرتبط با طراحی و چیدمان صحنه اغلب دارای یک طرح واحد بوده که گل آرایی و دکورهای سنگین عمده فضای موجود را تشکیل می داد. اما آنچه ما در طراحی صحنه و چیدمان مراسم در نظر گرفتیم متناسب با وضعیت نامطلوب بودجه جشنواره بود که حتی الامکان تلاش شده از سادگی برخوردار بوده و اساس کار بر اساس تندیس جشنواره تئاتر دانشگاهی باشد. این در حالی است که یک گروه زنده موسیقی با نام «او و دوستانش» نیز در حین برگزاری مراسم وظیفه اجرای زنده موسیقی را بر عهده دارد.  

این کارگردان تئاتر در بخش پایانی صحبت های خود گفت: زمانی که برای برگزاری مراسم اختتامیه در نظر گرفته شده چیزی حدود ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه است که امیدوارم با همکاری که از سوی شرکت کنندگان در مراسم صورت می گیرد ما طبق زمان بندی برنامه را به پایان ببریم. به هر حال تیم اجرایی نهایت سعی خود را انجام داده که با در نظر گرفتن تمام مولفه های یک مراسم اختتامیه به بهترین شکل ممکن میزبان هنرمندان و گروه های شرکت کننده باشد.  

بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران  به دبیری امین مختاری پنجم تا چهاردهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸  به همت اداره کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش های مختلف الف: مناطق «تئاتر صحنه»   ب: سراسری و بین‌المللی «تئاتر صحنه»، «تجربه های اجرا»، «نمایشنامه نویسی (جایزه استاد اکبررادی)،   «پژوهش (جایزه دکتر فرهاد ناظر زاده کرمانی)»، «ترجمه  نمایشنامه»، «عکس، پوستر و تیزر»، «غیر رقابتی»، «کارگاه ها و درس گفتارها»، «مدرسان»، «جشنواره جشنواره ها» و «پایان نامه های برگزیده» ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان برگزار شد.

بخش تئاتر صحنه مناطق نیز نیمه اول اسفند ماه سال ۱۳۹۷ میزبان هنرمندان فعال عرصه تئاتر دانشگاهی بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پرونده «زندانی‌ها» روی میز «نقد سینما» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تازه‌ترین برنامه تلویزیونی «نقد سینما» علاوه‌بر نقد فیلم سینمایی«زندانی‌ها» ساخته مسعود ده‌نمکی به بررسی اهمیت رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی می‌پردازد.

به گزارش سینماپرس، در تازه‌ترین برنامه تلویزیونی «نقد سینما» که ساعت ۲۲ جمعه شب ۱۳ اردیبهشت ماه از شبکه پنج سیما پخش می‌شود، علاوه بر نقد فیلم سینمایی «زندانی‌ها» ساخته مسعود ده نمکی به بررسی اهمیت رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی می‌پردازد.

در این برنامه که با اجرای بهروز افخمی به صورت زنده پخش می‌شود، آرش خوشخو و امیررضا مافی به عنوان منتقد فیلم سینمایی «زندانی‌ها» را مورد بررسی قرار می‌دهند. امیر قادری و سعید مستغاثی نیز درباره‌اهمیت رده‌بندی سنی در برخی فیلم‌های سینمایی در سینمای ایران وجهان به گفت‌وگو می‌پردازند. این در حالی است که در بخش دیگری از برنامه محمدصادق لواسانی اخبار سینمای ایران در هفته‌ی گذشته را تحلیل و بررسی خواهد کرد.

تهیه‌کنندگی برنامه‌ی نقد سینما برعهده محمد تنکابنی است. محمدرضا رضاپور سردبیر و وحید رونقی نیز مجری طرح این برنامه هستند.

این برنامه محصول مرکز تلویزیون حوزه‌هنری است و هر هفته جمعه‌ها ساعت ۲۲ به صورت زنده از شبکه پنج سیما پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

داوران نشان‌های جشنواره بین المللی فیلم وارش معرفی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسامی داوران نشان‌های نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، برگزیدگان نشان‌های نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش در آیین اختتامیه این رویداد سینمایی معرفی می شوند و بهترین فیلم ها از نگاه هر انجمن یا نهاد صنفی، نشان داوود رشیدی، نشان انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند و نشان ویژه انجمن فیلم کوتاه ایران(ایسفا) را دریافت می کنند.

هیات داوران انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران متشکل از الهام حسامی، جعفر گودرزی و محمدرضا مقدسیان دو نشان خود را  به بهترین فیلم کوتاه و بهترین مستند جشنواره بین المللی فیلم وارش اهدا می کنند.

همچنین مهدی باقری، سعید تارازی و رزت قادری هیات داوران انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند را تشکیل داده و نشان ویژه این انجمن را  به بهترین اثر مستند بخش ملی جشنواره بین المللی فیلم وارش از نگاه خود اهدا می کنند.

نشان ویژه انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) نیز با هیات داورانی متشکل از الهام حسین زاده، امیدعبداللهی، کاظم ملایی این نشان را  به بهترین فیلم کوتاه در جشنواره بین المللی فیلم وارش از نگاه خود اهدا خواهند کرد.

همچنین نشان استاد داوود رشیدی نیز توسط خانواده این بازیگر فقید به یک شخصیت فرهنگی و هنری اهدا می شود.

نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش به دبیری مهدی قربانپور جمعه ۱۳ اردیبهشت ماه با معرفی برگزیدگان در مجتمع فرهنگی سینمایی وارش در بابل به کار خود پایان می دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وارش فراتر از حد انتظار برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آنتون لابچنکو موسیقی‌دان روسی در کارگاه «موسیقی و سینما» بیان کرد: رویدادهای جشنواره بین المللی فیلم وارش را در سطح جشنواره های اروپایی دیدم و به نظرم بسیار فراتر از حد انتظار برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، آنتون لابچنکو موسیقیدان روسی در کارگاه موسیقی و سینما نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش که در دانشگاه آزاد رامسر برگزار شد، گفت: برای دومین بار است به ایران می آیم و آخرین موسیقی فیلم ام درباره جنگ جهانی دوم است.

وی افزود: بیشتر موسیقی فیلم های ایرانی به موسیقی فولکلور نزدیک است و علاقه مندم ارتباطات فرهنگی ایران و روسیه بیش از پیش شود. موسیقی روسیه آکادمیک است اما در ایران بیشتر به موسیقی سنتی پرداخته می شود.

این مدرس موسیقی با بیان اینکه در جشنواره بین المللی فیلم وارش خاطر نشان کرد: این جشنواره به نوعی ارتباط فرهنگی بین کشورها را انعکاس داده و جشنواره ای مردمی است.

وی افزود: در جشنواره ها متعدد اروپایی شرکت کرده ام و اقداماتی را که در جشنواره بین المللی فیلم وارش اتفاق افتاد در سطح جشنواره های اروپایی دیدم و به نظرم بسیار فراتر از حد انتظار برگزار شد.

 لابچنکو در ادامه عنوان کرد: کشور روسیه در حوزه های مختلف موسیقی کار می کند. موسیقیدانان از کشورهای مختلف علاقه زیادی به حضور در ایران دارند اما برخی قوانین مانع این حضور شده است. برای حضور موسیقیدانان بزرگ دنیا باید فضایی نظیر جشنواره ها ایجاد شود و برگزاری این رویدادها به تبادلات فرهنگی میان کشورها کمک می کند.

این مدرس کارگاه موسیقی و سینما با اشاره به اینکه در کشور روسیه موسیقی در مدارس تدریس می شود، عنوان کرد: یکی از مشکلات حوزه موسیقی در ایران این است کمتر آشنا بودن مردم با موسیقی اصیل ایرانی است و شاید بهتر باشد موسیقی در مدارس آموزش داده شود.

وی در پایان به اهمیت برگزاری پروژه های مشترک فرهنگی بین کشورهای دنیا به ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر تاکید کرد.

نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش به دبیری مهدی قربانپور ۹ تا ۱۳ اردیبهشت ماه در استان مازندران در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستندسازان گاهی مانع از بروز آسیب های زیست محیطی شده اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرهاد ورهرام مستندساز پیشکسوت و مدرس کارگاه «تولید فیلم مستند مردم شناسی» گفت: جلوگیری از برخی تخریب های زیست محیطی در سال های اخیر به دلیل موضوعاتی است که مستندسازان و هنرمندان در آثارشان به آن پرداخته اند.

به گزارش سینماپرس، فرهاد ورهرام کارگردان پیشکسوت مستند با بیان این که جشنواره بین المللی فیلم وارش نگاه مثبتی به معرفی اقلیم ها دارد، درباره جمع آوری آثار بیان کرد: تا زمانی که تولیدی در زمینه موضوعات مرتبط با جشنواره صورت نگرفته باشد، مسئولان جشنواره مجبور می شوند به جمع آوری فیلم های مرتبط بپردازند.

وی با بیان این که وظیفه جشنواره تولید نیست، افزود: وظیفه تهیه کنندگان، نهادها و سازمان ها است که به تولید فیلم و موضوعات اقلیمی بپردازند. سازمان ها باید پشتیبان جشنواره هایی مانند جشنواره بین المللی فیلم وارش باشند.

ورهرام با تاکید بر این که هنرمندان فیلمساز و مستندسازان دغدغه های محیط زیستی دارند، عنوان کرد: جلوگیری از برخی تخریب های زیست محیطی در سال های اخیر به دلیل موضوعاتی است که مستندسازان و هنرمندان در آثارشان به آن پرداخته اند.

وی در پایان با اشاره به نحوه تعامل فیلمسازان با جشنواره ها بیان کرد: حمایت از فیلمسازان و هنرمندان در یک رویداد جشنواره ای بستگی به رابطه آن جشنواره با نهادهای مختلف و  میزان حمایت و پشتیبانی مسئولان دارد.

نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش به دبیری مهدی قربانپور ۹ تا ۱۳ اردیبهشت در استان مازندران در حال برگزاری است

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دکتر حسن عباسی از “مک دونالدز ” رونمایی می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند “مک دونالذز تقدیم می کند” روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت در سالن سوره حوزه هنری رونمایی می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مستند “مک دونالذز تقدیم می کند” که به نقد نظام سرمایه داری با محوریت شرکت مک دونالدز پرداخته است به تهیه کنندگی محسن یزدی و کارگردانی توحید ابراهیمی در مرکز مستند سوره حوزه هنری تهیه شده است.   از دیگر عوامل این فیلم می‌توان به مهدی مافی نویسنده و حمید محمدی گفتار متن اشاره کرد.

این مستند ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت در محل تالار سوره حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، بین خیابان حافظ نجات الهی رونمایی خواهد شد. لازم به ذکر است حضور برای عموم دراین مراسم آزاد است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«گروه فشار» منتقد به خانم میلانی را بشناسید +تصاویر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهمینه میلانی و مهناز افشار در بروز واکنش، رفتارهای مشابهی دارند. وقتی رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی محاصره‌شان می‌کنند، نمی‌توانند پاسخ مناسبی دهند یا سکوت پیشه کنند.

به گزارش سینماپرس، اولین نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های تهمینه میلانی با عنوان «فیلم‌هایی که نساختم»، روز جمعه ۱۶ شهریورماه ۱۳۹۷ در گالری ایوان افتتاح شد. رویدادی که انتظار می‌رفت با توجه به فعالیت میلانی در حوزه سینما، با استقبال اهالی فرهنگ و هنر مواجه شود. اما این نمایشگاه از روز نخست با حاشیه‌های فراوانی مواجه شد.

آنسوتر از گالری ایوان، چند هنرمند جوان در حرکتی اعتراضی مقابل در ورودی گالری ایستادند و تعدادی از کارهای هنری استادان شاخص تجسمی (از جمله محسن وزیری مقدم و بهمن محصص) را در دست داشتند و از مردم سوال می‌کردند آیا هنرمندان خالق این آثار را می‌شناسند، آنان قصدشان از این حرکت، نمایش هنر واقعی به مردم بود.

آنطور که خبرگزاری موج گزارش می‌دهد هنوز تب و تاب و التهابات ناشی از اولین نمایشگاه نقاشی میلانی در گالری ایوان با عنوان «فیلم هایی که نساختم» فروکش نکرده و شنیده می شود، با شکایت این او، چند روز دیگر دادگاه دانشجویِ هنر معترضی که در فضای این نمایشگاه حضور پیدا کرده بود برگزار خواهد شد.

تصویری از توییت یکی از افراد وابسته به گروه فشار و «برادران» در فضای مجازی به روایت تهمینه میلانی

این مقدمه اعتراضی بسیار طبیعی بود، چون بسیاری از علامند عرصه طراحی و نقاشی ورود سینماگری مثل میلانی برایشان چندان خوشایند نبود. مثل اهالی تئاتر که از ناموفق بودن اهالی سینما روی صحنه لذت می‌برند. این حواشی و اعتراضات خلاصه به همان حضور سینماگران در عرصه فعالیتی خودشان نبود و آتش حواشی از جایی زبانه کشید که کارشناسان هنری متوجه کیفیت ضعیف این تابلوها شدند و در ارزیابی و تحلیل تابلوها متوجه شدند که این آثار عمدتاً کپی هستند. شاید دست میلانی در کپی‌کاری‌های سینمایی‌اش رو نشد، اما کپی آثار جنی میلیهو « jenny meilihove» طراحی کتاب‌های کودکان و کارت پستال و برخی آثار کپی شده از «آمادئو مودیلیانی» نقاش مشهور ایتالیایی در نهایت تعجب ۲۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بودند.

تصویری از توییت یکی از افراد وابسته به گروه فشار و «برادران» در فضای مجازی به روایت تهمینه میلانی

تهمینه میلانی و مهناز افشار در بروز واکنش، رفتارهای مشابهی دارند. وقتی رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی محاصره‌شان می‌کنند، نمی‌توانند پاسخ مناسبی دهند، سکوت پیشه کنند، بلکه با ارائه‌پاسخ‌های عجیب و غریب زمینه تفریح مجازی بزرگی را برای مردم فراهم می‌کنندو به دلیل واکنش سریع عمدتاً به دردسرهای بزرگتری می‌افتند. تهمینه میلانی در نخستین واکنش به کپی بودن آثارش در نمایشگاه «ایوان» تحت عنوان فیلم‌هایی که نساختن نوشت:

«دوستان عزیز! من الان رفتم در صفحه خانم jenny-meilihoveو این تصویررو دیدم و متوجه شباهت نقاشی خودم با کار ایشان شدم. از این بابت قلبا متاسفم، این تابلو را از نمایشگاه خارج و صدمه وارد شده را جبران می کنم. حقیقتاً نمی‌دانستم که این تصویر که احتمالاً روی یک‌کارت پستال برایم ارسال شده در ناخودآگاهم نقش بسته است. ایشان را تا دیشب نمی شناختم و حتماً از ایشان هم عذرخواهی خواهم کرد. در ضمن به دوستانی که گالری ایوان را متهم به کسب درآمد می کنند، عرض می‌کنم که کلیه عواید این نمایشگاه صرف خیریه می شود.»

تصویری از توییت علیه میلانی در فضای مجازی
به روایت تهمینه میلانی این افراد وابسته به گروه فشار و «برادران» هستند!

اما این پایان ماجرا نبود و میلانی خود را در حلقه وسیعی از فشارها و گروه‌های فشار می‌دید و در یک گفت‌وگوی تصویری، از حاشیه‌های پیش آمده برای نمایشگاه نقاشی‌هایش گفت و آن را حرکتی سازمان‌دهنده دانست. میلانی، در گفت‌وگوی تصویری با ایرنا از واکنش‌های منفی به این اتفاق انتقاد کرد.

وی ضمن اشاره به آنچه در نمایشگاه نقاشی‌اش گذشت، گفت: «جریانی که از طریق برادرها و گروه فشار حمایت می‌شد، با ترفندی شروع کردند به جدا کردن نقاشی‌های من و گذاشتن‌شان در کنار آثاری دیگر و القای اینکه کارهای من کپی است. آنان توهین‌های بسیار غم انگیزی به من کردند اما درد اینجا بود که بسیای از آدم‌های ساده دل شروع به قضاوت کردند. در ادامه، حمله گروه فشار به صفحات من شروع شد و توهین‌های بسیار رکیک به من کردند.»

او ادامه داد: «شبکه‌های تلویزیون ایران هم که اهمیتی به آدم‌هایی مانند من نمی‌دهند، هر چقدر که کارهای خیر و انسانی انجام دهیم، شروع کردن به همراهی با این حملات. برنامه «دخترانه» شبکه سه،  خبر ۲۰:۳۰ و شبکه‌های دیگر، به ویژه آقایی به نام سرشار که ظاهراً مسئول بخش کودک تلویزیون هستند، یک توییت توهین‌آمیز کردند.

من چند نقاشی دارم که قبلاً در فضای مجازی گذاشتم و برخی از دختران که آن‌ها را دوست داشتند از من اجازه گرفتند تا از روی‌شان نقاشی کنند و من هم اجازه دادم اما نقاشی‌هایشان ضعیف بود. آقای سرشار نقاشی یک دختر جوان کم سن و سال از نقاشی‌های من را گذاشت و درباره آن نوشت تهمینه میلانی هفت ساله از تهران.» میلانی افزود: «این آقا به من توهین نکرد، بلکه به بچه‌ها توهین کرد، بعد هم می‌توانست تحقیق کند تا متوجه شود که این نقاشی متعلق به من نیست. پس چرا این کار را کرد؟ چون هدفمند است و این جایگاهی که دارد حقش نیست و نباید مدیر جایی شود که با کودک سر و کار دارد. بنابراین امیدوارم بتوانیم این‌ها را از جایگاهی که هستند جابه‌جا کنیم.»

فایل ویدئویی مورد اشاره تهمینه میلانی

این گفت‌وگو بسیار بازتاب وسیعی داشت و استفاده از عبارت گروه‌های فشار و برادران، نسبت دادن حواشی به گفتمان سیاسی خاصی بود. متاسفانه با مراجعه به آرشیو تلویزیون و با اینکه مشرق آرشیو برنامه‌های دخترانه را به صورت کامل نگهداری می‌کند، در برنامه مذکور با چنین خبرخوانی درباره نمایشگاه خانم میلانی مواجه نشدیم. نکته مهمتر این است که حتی با فرض انتشار این خبر در اخبار ۲۰:۳۰، آیا ابعاد تاثیر پخش و تحلیل خبر شبکه دوم غیر از اثربخشی داخلی، تاثیری دیگری هم دارد!؟

در عوض رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور اخبار نمایشگاه میلانی و نمایش نقاشی‌های کپی شده را توام با پیگیری رسانه‌ای پخش کردند تا اینکه جنی میلیهوف، تصویر ساز که گفته می‌شود نقاشی اصلی از اوست و ساکن اورشلیم است، در اینستاگرام نقاشی خود را منتشر کرد و نوشت: “فردی سرشناس نقاشی من را کپی کرده و قصد فروش آن را دارد. خیلی‌ها این موضوع را به من اطلاع دادند، بسیار ممنونم. ” او بعدتر خبر لغو نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی را در اینستاگرام منتشر و از کسانی که باعث این اتفاق شدند، تشکر کرد.

تصویری از وبسایت بی‌بی‌سی فارسی که با پوشش مداوم خبری، نقاش اصلی را به واکنش وادار کرد

ویدئوی سینا ولی الله مجری سابق فارسی‌وان و رادیو جوان

به هر حال میلانی که به لحاظ روانی همچنان در دهه هفتاد زندگی می‌کند و مثل خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی فقید،  گروه‌های موتوری را مخل رویه سیاسی کشور توصیف می‌کرد، تهمینه میلانی از گروه‌های فشاری در فضای مجازی سخن به زبان می‌آورد که اغلب آن‌ها مونث بودند و عکس‌های آواتارش عمدتاً بدون حجاب است. اغلب افراد متحصن و معترض به گالری ایوان دختران و پسران جوانی هستند که هیچ شباهتی به گروه‌های فشار دهه هشتاد ندارند. اغلب حمله‌کنندگان به خانم میلانی که به مسئله کپی بودن آثار نقاشی در نمایشگاه ایشان پرداخت، رسانه‌های اصلاح طلب هستند که به دلیل نوع گرایشات به شخص خانم میلانی سمپات‌تر هستند.

گروه‌های فشار! معترض به نمایشگاه تهمینه میلانی و تابلوهای کپی شده – عکس از هنر آنلاین

گروه‌های فشار! معترض به نمایشگاه تهمینه میلانی و تابلوهای کپی شده 

به هر حال این روند کپی کاری سبب شد که میلانی دست برادران و گروه‌های فشاری که زمینه تعطیلی نمایشگاهش را فراهم آوردند، رو کرد.  با این توصیف باید بی‌بی‌سی و شبکه من و تو که گزارش‌های متنوعی و فراوانی درباره این نمایشگاه منتشر کردند، به عنوان رسانه برادران و گروه‌های فشار شناسایی کنیم.

با وجود این رسوایی بزرگ در گالری ایوان و کمی قبل از آن شکست فیلم «ملی و راه‌های نرفته‌اش» میلانی اصرار به برگزاری نمایشگاه دوم داشت. البته ضروری است که یادآور شویم فیلم «ملی و …» که با هجمه گسترده ماهنامه فیلم مواجه شد. با تفسیر اخیر میلانی حتی ماهنامه فیلم را نیز به جای اینکه مجله ارگانی روشنفکران بدانیم، در جرگه گروه‌های سینمایی فشار و برادران دسته بندی می‌کنیم. این مجله در دو مطلب جداگانه به قلم استاد مصطفی جلالی فخر و بانوی منتقد با سابقه ایران،  آنتونیا شرکا، فیلم ملی را مورد تفقد قرار داد و اغلب رسانه‌های اصلاح طلب به بی مایگی فیلم اشاره داشتند. با شکست‌های متعددی که طی سال‌های اخیر در سینما نصیب میلانی شده او بازهم به سری دوزی خود ادامه داد و از اصرار و تلاش به الگوهای نمایشی دموده‌اش دست برنداشت. در حوزه نقاشی هم میلانی همان روش را در پیش گرفته است و از کپی کردن آثار مشهور جهانی خسته نشد و همچنان این روند را ادامه می‌دهد.

***انفجار اتمی کپی هنرمند ایرانی در گالری آریانا

اما نمایشگاه جدید تهمینه میلانی در گالری آریانا روند تکرار لو رفتن کپی‌های میلانی را متوقف نکرد و گروه‌های فشار و برادران که عمدتاً از هنرمندان سرشناس تجسمی بودند، پرده از کپی‌کاری خانم میلانی برداشتند.

افشین پرورش یکی از برادران گروه فشار (با تعبیر و تفسیر میلانی) از فعالان حوزه تجسمی و نقاشی که ظاهراً در آمریکا سکونت دارد، در گروه تلگرامی‌اش نوشت: از رسانه ها این انتظار می رود که به جای تلطیف ماجرا و محدود کردن تخلفات بی سابقه میلانی و مدیران گالری آریانا به تنها یک اثرکپی، حقایق را بطور کامل پوشش دهند. بی شک استخدام نقاشان اجاره ای جهت تولید آثار برای یک متقاضی متمول و مشهور، بدعت خطرناک و مسمومی است که پیشتر در آموزش عالی ایران و همچنین ادبیات و ترجمه ایران و توسط چهره هایی نظیر نیکی کریمی رخ داده بود و اینک با این نمایشگاه، به عرصه ی هنرهای تجسمی ایران هم کشیده شده استمیلانی در این نمایشگاه سعی کرده به مبارزه به قوانین جهانی کپی رایت بپردازد و بدینوسیله شعور مخاطبان را به سخره بگیرد. به همین جهت اکثر آثار به نمایش درآمده، از روی آثار هنرمندان ایرانی و غربی کپی شده اند.

نظر افشین پرورش درباره نمایشگاه تهمینه میلانی

نمایش مجدد تولیدات کپی نقاشان با امضای تهمینه‌میلانی حواشی دیگری هم داشت و تهمینه میلانی احتمالاً سری دوم نقاشی‌های کپی شده را با برنامه ریزی قبلی برگزاری کرد و وجود افرادی که با عنوان بادیگاردهای آموزش دیده شناخته می‌شوند، نشان داد که میلانی آماده است که حتی با معترضان احتمالی برخوردهای دیگری کند و از خجالت معترضان احتمالی، درآید.

آثار کپی شده تهمینه میلانی در نمایشگاه اخیر او در گالری آریانا

به هر حال از واکنش‌ها و فضای افکار عمومی اینطور برداشت می‌شود که میلانی با هر نمایشگاهی، با انتشار هر کتابی، با ساختن هر فیلمی میان طیف‌های مختلف فکری و هنری نامحبوب‌تر می‌شود. شخصیت او با موضع گیری‌های اخیرش در مورد نیروهای مردمی در کمک به سیل زدگان، مخدوش‌تر از گذشته شد، با تقلب‌های هنری در مسیر نفرت روشنفکران قرار گرفت و باید آماده باشیم که با یک موضع‌گیری راهی همان مسیری شود که مهناز افشارنیمی از آن طی کرده است؛ این مسیر جدید همان “قهقرایی” که بارها از دهان نقی معمولی شنیدیم؛ در این برهه زمانی برای خانم میلانی، همه برادرند و همه گروه فشار.

*مشرق

مشاهده خبر از سایت منبع