X

بایگانی اردیبهشت 14, 1398

دفتر سینمایی

فیلم تارانتینو برای نخل طلا رقابت می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» ساخته کوئنتین تارانتینو به بخش مسابقه جشنواره فیلم کن اضافه شد. با اضافه شدن دو فیلم جدید تعداد رقبای جایزه نخل طلایی هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن به ۱۹ رسید.

به گزارش سینماپرس، گزارکنندگان جشنواره کن روز پنجشنبه اعلام کردند “روزی روزگاری در هالیوود” (Once Upon a Time in Hollywood) به کارگردانی کوئنتین تارانتینو در بخش مسابقه اصلی این دوره جشنواره حضور خواهد داشت.

“Intermezzo” تازه‌ترین ساخته عبداللطیف کشیش کارگردان فیلم برنده نخل طلای “آبی گرم‌ترین رنگ است” نیز به فهرست رقبای جایزه نخل طلایی اضافه شد.

به گزارش ورایتی، انتظار می‌رفت اسم فیلم جدید تارانتینو روز ۱۸ آوریل در فهرستی باشد که پی‌یر لسکور رئیس و تی‌یری فرمو مدیر جشنواره فیلم کن در یک نشست خبری در پاریس اعلام کردند. فرمو در آن نشست چند بار به خبرنگاران گفت امیدوار است مراحل پس از تولید “روزی روزگاری در هالیوود” به موقع تمام شود تا این فیلم در کن به نمایش درآید.

او گفت تارانتینو مشتاق است به کن برگردد و سخت می‌کوشد فیلم خود را تا ماه مه آماده کند که البته با توجه به این که “روزی روزگاری در هالیوود” به صورت ۳۵ میلی‌متری فیلمبرداری شده، کار سختی است.

داستان فیلم تابستان ۱۹۶۹ و در اوج دوران هیپی‌گری در هالیوود روی می‌دهد. ریک دالتن (دی‌کاپریو) ستاره سابق سریال‌های وسترن و کلیف بوث (پیت) بدلکار و دوست قدیمی او دو شخصیت اصلی “روزی روزگاری در هالیوود” هستند. هر دو به‌سختی می‌کوشند در هالیوودی که دیگر برای آن‌ها آشنا نیست دوام بیاورند، اما دالتون یک همسایه بسیار معروف دارد… شارون تیت بازیگر (با بازی مارگو مارگو روبی). اتفاقات فیلم پیش از جنایت‌های خانواده مانسن و قتل شارون تیت روی می‌دهد که آن زمان همسر رومن پولانسکی کارگردان و هنگام مرگ هشت ماهه باردار بود.

امیل هرش، تیموتی آلیفنت، کرت راسل، بروس درن، دیمین لوئیس، داکوتا فانینگ و لوک پری بازیگر فقید از دیگر بازیگران “روزی روزگاری در هالیوود” هستند. فیلمنامه را خود تارانتینو نوشته است. فیلم با حمایت شرکت کلمبیا وابسته به سونی ساخته شده است. دیوید هیمن و شانون مکنتاش تهیه‌کنندگان فیلم هستند.

“Intermezzo” ادامه فیلم “مکتوب، عشق من: کانتو اونو” است که سال ۲۰۱۷ در جشنواره ونیز روی پرده رفت. اوفلی بو که برای بازی در فیلم اول نامزد جایزه سزار شد در فیلم دوم هم بازی کرده است.

درام جنگی آلمانی‌زبان “یک زندگی پنهان” (A Hidden Life) به کارگردانی ترنس مالیک، فیلم طنز و زامبی “مردگان نمی‌میرند” (The Dead Don’t Die) به کارگردانی جیم جارموش، “رنج و افتخار” (Pain and Glory) به کارگردانی پدرو آلمودوار که بازتابی از خود اوست، “Sorry We Missed You” کن لوچ، “احمد” (Ahmed) برادران داردن، “خائن” (The Traitor) مارکو بلوکیو، “ماتیاس و ماکسیم” (Matthais & Maxime) زاویه دولان، ” Oh Mercy” آرنو دپلشان، “باید بهشت باشد” (It Must be Heaven) الیا سلیمان و “انگل” (Parasite) بونگ جون هو، از دیگر فیلم‌های بخش مسابقه اصلی جشنواره کن ۲۰۱۹ هستند.

آلخاندرو گونزالس ایناریتو کارگردان مکزیکی رئیس هیئت داوران این بخش است.

یورگوس لانتیموس کارگردان یونانی، پاول پاولیکوفسکی کارگردان لهستانی، ال فانینگ بازیگر آمریکایی، کلی رایکارت کارگردان و فیلمنامه‌نویس آمریکایی، آلیس رورواچر کارگردان ایتالیایی، رابین کامپیو کارگردان فرانسوی، انکی بیلال هنرمند و نویسنده فرانسوی و میمونا ان‌دیایه بازیگر آفریقایی، دیگر اعضای داوران بخش مسابقه اصلی هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن هستند که ۱۴ تا ۲۵ مه (۲۴ اردیبهشت تا ۴ خرداد) برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پرویز جاهد: مهمترین مبحث در سینما لوکیشن است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پرویز جاهد در کارگاه «زیبایی شناسی جغرافیا و لوکیشن در تولید فیلم» گفت: فیلمبرداری در لوکیشن استودیو مزایای بسیار زیادی دارد و کار را بسیار راحت می کند اما واقعیت در این فضا دچار خدشه می شود.

به گزارش سینماپرس، پرویز جاهد در کارگاه زیبایی شناسی جغرافیا و لوکیشن در تولید فیلم که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد رامسر برگزار شد، گفت: لوکیشن یکی از مهم ترین مباحث در سینما است. سابقه ادبی هر موضوعی در پژوهش ها نیاز به لوکیشن و فضا دارد که متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است و کتاب های کمی در حوزه آکادمیک برای این موضوع وجود دارد.

وی افزود: در نقدهای سینمایی لوکیشن و جغرافیا بسیار اهمیت دارد اما کتابی درباره لوکیشن فیلم های ایرانی وجود ندارد و فقط چند مقاله موجود است که باید به این مهم بیش از پیش در سینمای ایران پرداخته شود.

این نویسنده با اشاره به این که پیوستگی زمانی و مکانی در لوکیشین بسیار اهمیت دارد، عنوان کرد: برای صرفه جویی در زمان و هزینه تولید فیلم تهیه کننده و مدیرتولید بر اساس لوکیشن رج می زنند. شناخت درام، انتخاب سوژه و تاثیر لوکیشن در فیلمسازی، از جمله مهارت های این حرفه هنری است. در بستر جغرافیاست که هنر به وجود می آید و مفهوم سینمای ملی و بومی در این مقطع مشخص می شود زیرا فیلم به جغرافیا وابسته است و مشخص می کند فیلم هویت بومی دارد یا خیر.

جاهد افزود: جغرافیا برای بومی شدن کافی نیست و نیاز به فرهنگ و زبان وداریم و اگر همه این ها کنار هم قرار بگیرند جغرافیای بومی و ملی معنا پیدا می کند.

وی خاطر نشان کرد: لوکیشن واقع گرایانه فیلم های بهرام بیضایی مختص خودش است و ممکن است نقدهایی به این لوکیشن ها باشد اما هر فیلمسازی نگاه و فضاسازی خودش را دارد.

این مدرس کارگاه جشنواره بین المللی فیلم وارش جنگل های شمال را یکی از بهترین نقاط برای انتخاب لوکیشن در فیلم ها دانست و بیان کرد: مهرجویی فیلم «پستچی» را در جنگل های شمال ساخته است و بهره ای که مهرجویی از لوکیشن های جنگل شمال برده کسی تاکنون نتوانسته به این نحو استفاده کند.

وی ادامه داد: فیلمبرداری در لوکیشن استودیو مزایای بسیار زیادی دارد و کار را بسیار راحت می کند اما واقعیت در این فضا دچار خدشه می شود.

نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش به دبیری مهدی قربانپور امشب با معرفی برگزیدگان در مجتمع فرهنگی سینمایی وارش به کار خود پایان می دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع