X

بایگانی اردیبهشت 19, 1398

دفتر سینمایی

کنسرت سازهای بادی چوبی و برنجی در تالار رودکی روی صحنه می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی، کنسرت سازهای بادی چوبی و برنجی را بیست و سوم اردیبهشت ماه در تالار رودکی برگزار می‌کند.

به گزارش سینماپرس، مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی کنسرت سازهای بادی چوبی و برنجی را بیست و سوم اردیبهشت ماه در تالار رودکی برگزار می‌کند.

اجرای پایانی مسترکلاس‌های مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی با عنوان «آنسامبل سازهای بادی چوبی و برنجی» ۲۳ اردیبهشت ماه ساعت ۱۱ صبح در تالار رودکی روی صحنه می‌رود.

در این کنسرت قطعاتی از موسیقی کلاسیک تا معاصر توسط هنرجویانی متشکل از نوازندگان ارکستر سمفونیک و ملی، نوازندگان هنرستان‌های موسیقی و دانشگاه‌ها و …  زیر نظر استاد نصیر حیدریان، رهبر ارکستر و استاد دانشگاه هنر اتریش (گراتس) اجرا می‌شود.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

“سامورایی در برلین” چرا ساخته شد؟

نویسنده و کارگردان: مهدی نادری

تهیه کننده: ابوالفضل صفاری

دیشب این فیلم را در یکی از سالن های پردیس سنمایی کوروش دیدم، پس از دیدن این فیلم فقط به این فکر میکردم که کلا چرا این فیلم ساخته شد؟

کمدی بود؟ کجای این فیلم نشاط آور بود؟ اصلا به چه روشی میخواست خنده را بر لبان تماشاچی بنشاند؟ چرا جناب صفاری قبول کرد هزینه ساخت این فیلم را پرداخت نماید؟

در پاره ای از موارد ساخت این مدل فیلم ها مقصری به جز تماشاگر ندارد، دقیقا همانگونه که از خرید جنس های گران و بی کیفیت خودداری میکنیم باید با ندیدن اینگونه فیلم ها به بالا رفتن سطح فیلم نامه ها کمک کنیم و هر فیلمی را به تماشا ننشینیم

جناب آقای فرخ نژاد از بازیگران بسیار توانای سینمای ما میباشد چرا باید بازیگری در این سطح چنین فیلمی را بازی کند و باعث شود با نام ایشان  از تماشاگران سو استفاده شود.

“دفتر سینمایی”

دفتر سینمایی

بی‌بند و باری مالی و مانور پول‌های آلوده در سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: منابع خبری از قرارداد بیش از هفت میلیاردی یک شرکت تولید کننده سریال برای شبکه نمایش خانگی با بازیگری جنجالی و پرحاشیه خبر داده‌اند. که این، خبر از گسترش جدی پول‌های مشکوک و بی‌بند و باری مالی در این عرصه می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، یکی از عواقب تولید فیلم با «پول مشکوک» تعیین دستمزدهای نجومی و نامتعارف برای بازیگران است.

به طور مثال، در یکی از پروژه‌های سینمایی به بازیگری بابت حضور در دقایقی کوتاه، دستمزد میلیاردی پرداخت شده است. اما در نمونه جدید این گونه پرداخت‌ها، برای «بازی نکردن» یک بازیگر نیز دستمزد تعیین شده است! منابع خبری از قرارداد بیش از هفت میلیاردی یک شرکت تولید کننده سریال برای شبکه نمایش خانگی با بازیگری جنجالی و پرحاشیه خبر داده‌اند.

بر اساس گزارش هفت راه، بازیگر مذکور قراردادی ۱۲ ماهه را با این شرکت بسته که طی آن حتی در ماه‌هایی که مشغول بازی در سریال نیست حق بازی در هیچ فیلم و تئاتری را نخواهد داشت تا پس از یک سال غیبت او توزیع این سریال با استقبال بالاتری از سوی مخاطبان مواجه شود. یعنی این بازیگر حتی برای «بازی نکردن» ماهیانه ۶۰۰ میلیون تومان دستمزد دریافت خواهد کرد.

این قرارداد، نمونه دیگری از حضور «پول مشکوک» و احتمالاً آلوده در تولیدات فرهنگی است که نتیجه‌ای جز بی عدالتی و بی‌بندو باری اقتصادی در فضای کسب و کار سینما ندارد. مشخص نیست که این جریان تا کی ادامه خواهد یافت و مسئولان سازمان سینمایی و نهادهایی چون خانه سینما در مقابل فساد اقتصادی روزافزون در این عرصه ساکت و منفعل خواهند ماند؟ با توجه به این شرایط، ورود جدی دستگاه قضایی برای رسیدگی به بی‌بند و باری مالی و مانور پول‌های آلوده در سینما و تولیدات شبکه نمایش خانگی، ضروری به نظر می‌رسد!

*کیهان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محوریت جهانی جشنوارۀ جهانی فجر با فیلم‌های حرامزاده! +تصاویر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نرخ بالای حرامزادگی در اروپا، به علت رشد فزایندۀ قوانین فمینیستی و بی‌رونق شدن ازدواج است. یکی از فیلم‌های جشنوارۀ جهانی فجر امسال به نام «مهمانخانۀ ماه نو» به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی و یک کارگردان ژاپنی، چنین شبهه‌ای را دربارۀ یک زن ایرانی دامن می‌زند.

به گزارش سینماپرس، فرزندانی که تا یکی دو نسل قبل، در محیط خانه و خانواده شکل می‌گرفتند، اکنون در هتل‌ها و مسافرخانه‌ها و از سر تصادف به وجود می‌آیند، بدون آنکه آینده‌ای برای آنها متصور باشد. این یادداشت، فیلم‌های نمایش‌یافته در جشنوارۀ جهانی فجر در موضوع معضل فرزندآوری را مورد بررسی قرار داده است.

در سی و هفتمین دوره از جشنوارۀ جهانی فجر که از ۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ در پردیس چارسو برگزار شد، ۱۶۳ عنوان فیلم (داستانی، مستند، انیمیشن، کوتاه، کلاسیک‌های بازسازی‌شده و نمایش‌های بازار) از ۶۴ کشور جهان نمایش یافت. راقم موفق شد قریب ۴۰ عنوان از این فیلم‌ها را تماشا کند. چنانکه در حدود ۴۰ عنوان دیگر را نیز قبلاً دیده بود (در جشنواره ملی فجر یا کلاسیک‌ها).

اما دوازده عنوان از چهل فیلمی که بنده در جشنواره تماشا کردم، به بحران خانواده و معضل حرامزادگی ربط دارند. نکتۀ جالب توجه اینکه یکی از این فیلم‌ها با بازی مهناز افشار، محصول مشترک ایران و ژاپن است. این یادداشت قصد دارد این فیلم‌ها را معرفی و مرور نماید.

اروپا و معضل حرامزادگی

اروپا و معضل حرامزادگی

آمار فزایندۀ موالید نامشروع در اروپا، بیش از حد تصور ماست. طبق آمار سایت eurostat در سال ۲۰۱۶ و در میان ۲۸ کشور اتحادیۀ اروپا، شمار موالید نامشروع در هشت کشور از پنجاه درصد بیشتر است. کشورهایی مانند فرانسه ۶۰%، بلغارستان ۵۹%، اسلونی ۵۹%، سوئد ۵۵% و دانمارک ۵۴%. موالید خارج از ازدواج (Live births outside marriage) در ۱۰ کشور بعدی نیز، در حد فاصل ۴۰ تا ۵۰ درصد است. فقط کشور یونان است که نرخ تک رقمی دارد.

یعنی به طور متوسط، نزدیک به نیمی از کودکان اروپایی که در دهۀ اخیر به دنیا آمده‌اند، نامشروع هستند. در حالیکه این نرخ، در دهۀ ۱۹۶۰ میلادی حدود پنج درصد بود. آمار موالید نامشروع طبق همین جدول، در سال ۲۰۱۶ در کشوری مانند ترکیه که اکثریت آن مسلمانند، قریب ۳% است. و در ایران، صفر. و این، همان چیزی است که کشورهای مسلمان را از ملل مسیحی متمایز می‌کند و ما را به عمق فاجعه‌ای که در اروپا در جریان است، هشیار می‌سازد. بنده در این عمر ۴۸ ساله‌ام، هیچ حرامزاده‌ای را در کشور عزیزمان ندیده‌ام. و این البته جای شکر بسیار دارد.

نرخ بالای حرامزادگی در اروپا، به علت رشد فزایندۀ قوانین فمینیستی و بی‌رونق شدن ازدواج است. وقتی حقوق زن، بسیار بیشتر از حقوق مرد شود، آنگاه است که مردها به ازدواج تن نخواهند داد. زنان، که به حقوق بیشتری دست یافته‌اند، سرکش و مطلق العنان می‌شوند. طبیعی است که آقایان برای یافتن رئیس، به خواستگاری نمی‌روند. به همین سبب، ازدواج بی‌رونق می‌شود و همجنس‌خواهی که خلاف طبع آدمی است، شدت می‌گیرد. وقتی که همسخنی و درک متقابل، از بین می‌رود، پس هر فرد با خود می‌اندیشد که باید با همجنس خود که شرایط و مشکلات او را درک می‌کند، جمع شود.

ازدواج را انبیاء در جهان شهرت داده و معروف کرده‌اند. حقوق مرد و زن نیز از سوی خداوند و به توسط پیامبران الهی تبیین شده‌اند. وقتی که بشر برای خود، شأن قانون‌گذاری قائل می‌شود و حقوق زوجین را تغییر می‌دهد، بنیان ازدواج هم نابود می‌شود. مانند آن ضرب المثل که می‌گوید: فلانی رفت ابرو را درست کند، چشم را کور کرد. حالا در عصر ما، ازدواج به یک منکر تبدیل شده و روش‌های شیطانی و منکرات، جای آن را گرفته و معروف گشته‌اند. (در انتها به ریشۀ این موضوع در کتاب عهد جدید مسیحیان می‌پردازیم).

توالد و فرزندآوری همیشه وجود داشته است. اما در این زمانه، ماجرا تفاوت دارد. وقتی درب حلال بسته شود، مردم ناچارند از دیوار وارد شوند. فرزندانی که تا یکی دو نسل قبل، در محیط خانه و خانواده شکل می‌گرفتند، اکنون در هتل‌ها و مسافرخانه‌ها و از سر تصادف به وجود می‌آیند، بدون آنکه آینده‌ای برای آنها متصور باشد. این بچه‌ها اگر دور انداخته نشوند، حداقل این است که طعم یکی از والدین را نخواهند چشید. برخی کشورهای اروپایی مانند سوئیس، جعبه‌های نگهداری تعبیه کرده‌اند تا نوزادان رهاشده، در امان باشند.

اما عجیب است که یکی از این فیلم‌ها به نام «مهمانخانۀ ماه نو» امسال به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی و یک کارگردان ژاپنی، چنین شبهه‌ای را دربارۀ یک زن ایرانی (مهناز افشار) دامن می‌زند.

الف. فیلم‌هایی دربارۀ حرامزادگی


در این بخش به فیلم‌هایی می‌پردازیم که موضوع حرامزادگی و موالید خارج از خانواده در آنها مطرح شده است.

۱. مهمانخانۀ ماه نو / محصول ایران و ژاپن

Hotel new moon Takefumi Tsutsui (۲۰۱۹)

 مونا (لاله مرزبان) یک عکس قدیمی از مادرش نوشین (مهناز افشار) با یک مرد ژاپنی، در انبار می‌یابد و به دنبال کشف اینکه این مرد کیست و پدرش کجاست، جست‌وجویی را با دوست‌پسرش سهند (علی شادمان) آغاز می‌کند. نهایتاً متوجه می‌شود که مادرش مدتی را در مهمانخانۀ ماه نو زندگی کرده و خودش، حاصل آن ایام است! طبق روایت مادر، پدر او در حین کوهنوردی مرده است. اما مادر چرا مدتی را در مسافرخانه مقیم بوده است!؟

کنجکاوی‌های مونا وقتی شروع شد که مادرش نوشین (مهناز افشار) مخفیانه در لابی هتل با یک مرد ژاپنی دیدار کرد. مونا با نزدیک شدن به مرد ژاپنی، از او می‌خواهد که ماجرای خودش را شرح دهد. و آن مرد به نام تاکشی تاناکا، حکایت می‌کند که نوشین در زمان بارداری، برای کار به ژاپن آمده و در کارخانه او مشغول به کار شده بود. تاناکا، نوشین را به خانه برده و با همسرش از او مراقبت کرده است تا فرزندش یعنی مونا به دنیا بیاید. و حالا تاناکا برای کارهای اقتصادی به تهران رفت و آمد دارد. نوشین نیز قصد داشت تا مبلغی را که از او قرض گرفته بود، به او پس دهد!

یک فیلم ضعیف با فیلمنامه‌ای از نغمه ثمینی (نویسندۀ سریال شهرزاد) و شهره گلپریان که توسط یک کارگردان ژاپنی به نام تاکه‌فومی سوتسویی ساخته شده و تهیه کنندۀ ایرانی آن، جواد نوروزبیگی است. فیلم به مناسبت نودمین سال روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن تولید شده، اما نه هویت ایرانی دارد و نه ژاپنی. مضافاً که شبهۀ نامشروع بودن مونا را در ذهن تماشاگر ایجاد می‌کند، بدون آنکه جواب قانع کننده‌ای به مخاطب ارائه نماید.

فیلمنامه حفره‌های فراوانی دارد. از جمله اینکه چطور در شناسنامۀ مونا درج نشده که او در ژاپن به دنیا آمده؟ مگر سی سال قبل، زنان برای کار به ژاپن می‌رفتند، آن هم زن باردار!؟ مخفی‌کاری‌های فراوان مادر در خصوص تاناکا برای چیست؟ نوشین چرا تاکنون ازدواج نکرده؟ این فیلم چه ربطی به روابط سیاسیِ ایران و ژاپن دارد؟

یاد فیلم فرش باد (۱۳۸۱) ساختۀ کمال تبریزی به خیر باد، که بسیار جلوتر و سالم‌تر از این فیلم است.

https://cinemaoffice.ir/wp-content/uploads/2019/05/MV5BNTA2NWVhNzAtY2JmMC00ZjRiLWIwZGQtYjQ3Yjk3M2UyNmMzXkEyXkFqcGdeQXVyNzU5MDgxMzA@._V1_SX1777_CR0,0,1777,744_AL_.jpg

۲. به هنگام سقوط / محصول نروژ

As I Fall Magnus Meyer Arnesen (۲۰۱۸)

یوآخیم جوان ۲۵ سالۀ معتاد، با تماس دوست دختر سابقش از زندان، به آنجا مراجعه می‌کند. او فرزند مشترکشان را به یوآخیم می‌سپارد. مشکل در اینجا است که از زمان به دنیا آمدن بچه، یوآخیم او را ندیده و نمی‌داند چه شکلی است!. پس به مدرسه مراجعه کرده با پرسش فراوان، لوکای ۱۰ ساله را می‌یابد و او را به خانه می‌برد. گاهی برای نگهداری لوکا، از پدر خودش کمک می‌گیرد و همزمان سعی دارد که مواد مخدر را کنار بگذارد.

فیلم، در حد متوسط است. ریتم آهسته دارد و خسته‌کننده به نظر می‌رسد. ایراد دیگر فیلم، در مبادی آداب بودن لوکا است. در حالیکه حرامزاده‌ها قانون‌شکن و سرکش هستند. چنانکه در فیلم‌های جوئل و ساشا، می‌بینیم.

۳. یا مال خودت یا ولش کن / محصول استونی

Take It or Leave It Liina Trishkina (۲۰۱۸)

اریک، جوان قلدر که از راه کارگری امرار معاش دارد، با تماس مونیکا به بیمارستان می‌رود. آنها از شش ماه قبل، همدیگر را ندیده‌اند. مونیکا خبر می‌دهد که دختری که تازه به دنیا آورده، از اریک است. سپس نوزاد را رها می‌کند و می‌رود. اریک به ناچار بچه را می‌پذیرد و شغل خود را تغییر می‌دهد و از والدینش برای بزرگ کردنش کمک می‌گیرد. بعد از سه سال، مونیکا از راه رسیده و ادعای مالکیت دارد. نهایتاً اریک بچه را برداشته به استرالیا فرار می‌کند.

چنین حادثه‌ای در کشورهای غربی بسیار معمول است. مردانی که ناگهان متوجه می‌شوند فرزند نامشروعی از آنها به وجود آمده و حالا باید بچه را بزرگ کنند. اریک متوجه می‌شود که در صورت عدم قبول او، نوزاد را به پرورشگاه خواهند سپرد. لذا با اکراه، قبول می‌کند اما کم‌کم به بچه علاقمند می‌شود. کارگردان، کودک را بسیار شیرین و دلچسب انتخاب کرده تا شوق بچه‌داری در مخاطبان فیلم برانگیخته شود.

۴. ساشا اینجا بود / محصول لیتوانی

Sasha Was Here Ernestas Jankauskas (۲۰۱۸)

یک فیلم خوب با روایتی تازه دربارۀ زوجی که به دلیل آسیب‌دیدگی زن، بچه‌دار نمی‌شوند و به ناچار پسری به نام ساشا را به طور آزمایشی به فرزندی قبول می‌کنند. اما ساشا پسری سرکش و ناآرام است. مدتی بعد می‌فهمند که او حرامزاده است (مردی که گمان می‌رفت پدر ساشا باشد، در اواخر فیلم خبر می‌دهد که پدر واقعی او نیست.) بچۀ سقط شدۀ این زوج، دختر بوده و زن به همین دلیل، علاقمند است که یک دختر را به فرزندی انتخاب کنند. به همین دلیل چندان توجهی به این پسر ندارد. ساشا خودکشی می‌کند و نجات می‌یابد. در بیمارستان، زن به این درک می‌رسد که قدردان وضع موجود باشد.

آنچه این فیلم را حائز اهمیت کرده، روایت غیر خطی داستان است. به طوریکه هر دو داستان (سقط جنین و مراحل فرزندخواندگی) به طور همزمان روایت می‌شوند. سرکش بودن و شیطنت‌های فراوان ساشا به طور معقول تصویر شده است، آنچنانکه در ذات این بچه‌ها هست.

۵. حذف شده / محصول اسلونی، کرواسی و صربستان

Erased Miha Mazzini (۲۰۱۸)

در زمان تقسیم کشور یوگسلاوی، آنا دختری را به دنیا می‌آورد. اما به زودی متوجه می‌شود که نام او در سیستم ثبت احوال وجود ندارد و نمی‌تواند این بچه را نگهداری کند. او در نهایت مجبور می‌شود دخترش را به بیمارستان بسپارد تا در نوبت متقاضیان فرزندخواندگی قرار گیرد.

یک فیلم قابل قبول از اروپای شرقی که در حاشیۀ مشکلات تغییر حکومت در دهۀ ۱۹۹۰ رخ می‌دهد. این کودک نیز خارج از خانواده متولد شده است.

۶. جوئل / محصول آرژانتین

Joel Carlos Sorin (۲۰۱۸)

پسری به نام جوئل از سوی یک زوج داوطلب، به فرزندی قبول می‌شود. مدتی می‌گذرد تا خانواده کم‌کم متوجه می‌شوند که او در مدرسه از کوکائین و کارهای خلاف حرف می‌زند. والدین دانش‌آموزان دیگر، عرصه را بر جوئل تنگ می‌کنند و مدیر ناچار از اخراج اوست.

یک فیلم متوسط، با ریتم کُند و خسته‌کننده که قصۀ اصلی‌اش را تازه در دقیقۀ ۶۰ شروع می‌کند. این اثر می‌توانست یک فیلم کوتاه موفق باشد اما بی‌جهت تا ۹۹ دقیقه، طول داده شده. فیلم دلالت واضحی بر حرامزادگی جوئل ندارد اما می‌توان این موضوع را از فیلم استنباط کرد. مخصوصاً که جوئل، پدر و مادر ندارد.

تا آنجا که بنده در جشنواره موفق به تماشا شدم، فیلم‌های دیگری نیز در همین حواشی در جشنواره وجود داشت. از جمله:

با آدولف چطورین؟ / محصول آلمان

Der Vorname Sönke Wortmann (۲۰۱۸)

این فیلم بر اساس نمایشنامۀ «اسم» از متیو دلاپورته ساخته شده. پدری که تصمیم دارد نام فرزندش را آدولف بگذارد اما با مخالف اطرافیان مواجه می‌شود. آنا که با دوست پسرش توماس به این میهمانی آمده، باردار است.

همچنین فیلم طلا، نوشته و ساختۀ پرویز شهبازی که در جشنوارۀ ملی (بهمن ۱۳۹۷) نمایش داشت، اشاراتی به طور واضح دربارۀ شکل‌گیری نطفۀ حرام دارد؛ روابط خارج از عرف هومن سیدی و نگار جواهریان به جاهای باریک می‌کشد. بی‌اطلاعی پدر دختر از این ارتباط، حکایت از آن دارد که کارگردان نمی‌خواسته یا اگر بخواهد، نمی‌تواند این رابطه را با پوشش‌هایی مانند عقد موقت توجیه نماید.

ب. فیلم‌هایی دربارۀ نفی ازدواج

آنچه در تماشای این فیلم‌های اروپایی بیش از همه به ذهن متبادر می‌شود این است که معنای «تشکیل خانواده و ازدواج»، تماماً از بین رفته و جوانان ترجیح می‌دهند که در عزوبت بمانند یا به دوست‌گزینی اقدام کنند تا ازدواج. این فیلم‌ها، ظاهراً به لحاظ گزینش شدن از سوی هیئت انتخاب جشنواره فجر، سالم‌ترین فیلم‌های اروپایی هستند. لهذا تماشا و تأمل در آنها، هشداری است برای قانون‌گذاران و وکلای مجلس شورای اسلامی که چطور تصویب بیش از حد قوانین فمینیستی، به نفی «اصل ازدواج» منجر خواهد شد.


نام برخی از این فیلم‌ها عبارتند از:

۱. آنچه ما را نابود نمی‌کند / محصول آلمان

What Doesn’t Kill Us Sandra Nettelbeck (۲۰۱۸)

از طریق یک دکتر روانشناس، به زندگی هفت زوج از بیماران او وارد می‌شویم. زندگی تمامیِ آنها از جمله خود روانشناس، از هم پاشیده است. فقط یک مرد مرموز هست که ما همیشه او را ساکت در نزد دکتر می‌بینیم. مرد مرموز در نهایت تصمیم می‌گیرد به نزد همسرش بازگردد و ما متوجه می‌شویم که او یهودی است.

۲. نجات‌یافتگان تابستان / محصول لیتوانی

Summer Survivors Marija Kavtaradze (۲۰۱۸)

دو بیمار روانی را به یک تیمارستان دیگر منتقل می‌کنند. یکی از آنها قبلاً خودکشی کرده و در دوران افسردگی به سر می‌برد. فرد دیگر هم در پی یافتن دوست برای خود است. دوربین برای مدتی به زندگی برادرِ او وارد می‌شود و ما می‌فهمیم که او، بدون ازدواج با زنی زندگی می‌کند.

۳. قاچاق هندریکس / محصول قبرس و ترکیه

Smuggling Hendrix Marios Piperides (۲۰۱۸)

مکافات‌های یانیس بعد از اینکه معشوقه‌اش کیکا او را ترک کرده است.

۴. الهۀ دریا / محصول آلمان و اتریش

Styx Wolfgang Fischer (۲۰۱۸)

یک زن مجرد دریانورد، که عشق خود را نصیب مسافران یک کشتی شکسته می‌کند. مسافرانی که عمدتاً مهاجران غیر قانونی هستند.

۵. زن مبارز / محصول ایسلند

Woman at War Benedikt Erlingsson (۲۰۱۸)

یک فعال محیط زیست و خواهر دو قلویش، برای تکفل بچه‌های بی‌سرپرست ثبت نام کرده و منتظر هستند. بدون اینکه به ازدواج و تشکیل خانواده بیاندیشند.

دو فیلم دیگر نیز با موضوع تکفل فرزند در جشنواره بودند که در بالا ذکرشان گذشت: جوئل، ساشا اینجا بود

https://cinemaoffice.ir/wp-content/uploads/2019/05/MV5BNTQ1NjhjNzctZjU0Mi00MWM0LTkyMTgtM2Q2YWQxNDhjNzg1XkEyXkFqcGdeQXVyNzk4MzM5NA@@._V1_SY1000_CR0,0,696,1000_AL_.jpg

۶. ایرینا / محصول بلغارستان

Irina Nadejda Koseva (۲۰۱۸)

این فیلم که جایزۀ بهترین بازیگر زن جشنواره را برای بازیگر نقش ایرینا به ارمغان آورد، وضعیت خاصی از خانواده را به نمایش می‌گذارد. اولاً که شوهر ایرینا، یک عرب است. لذا اگر خانواده‌ای هم در اینجا شکل گرفته به دلیل پای‌بندی یک فرد مسلمان به خانواده است. هرچند که کارگردان سعی کرده، تمسخرهایی را نصیب آن مرد کند. از جمله مفتخوری و ارتباط با خواهرزن.

ثانیاً موضوع اصلی فیلم، رحم اجاره‌ای است. ایرینا، از رستوران اخراج شده و شوهرش نیز طی حادثه‌ای معلول گشته. لذا برای کسب درآمد، قبول می‌کند که نطفۀ فرد دیگری را بپذیرد. آنها در روستایی در حاشیۀ پایتخت زندگی می‌کنند و زوج مرفهی از صوفیه، توالد فرزندشان را به او می‌سپارند!

در سال ۱۳۹۲ دو فیلم از فیلم‌های نمایش‌یافته در جشنوارۀ فجر، به موضوع رحم اجاره‌ای اختصاص داشت:

با دیگران / ناصر ضمیری

تمشک / سامان سالور

نقش متون دینیِ تحریف‌شده در نابودی خانواده

تماشای این فیلم‌ها در جشنوارۀ فجر، ما را به وضعیت اسفناک خانواده در اروپا آشنا می‌سازند. باید اندیشید که مسیحیان چرا به این نقطۀ حضیض رسیده‌اند و یهودیان چطور خود را از این آسیب‌ها تا حد فراوانی مصون داشته‌اند. تحریفات اناجیل، در تخریب بنیان خانواده‌های مسیحی چه نقشی دارند؟ نقش پولس به عنوان مؤسس فرقۀ مسیحیت در این فساد چقدر است؟ کسی که به دیگران توصیه می‌کرد ازدواج نکنند و مانند او در عزوبت باشند (۱ قرنتیان ۷/ ۷ و ۸) اما خودش با زنان مراودۀ بدون ازدواج داشت (۱ قرنتیان ۹/ ۵ و ۱۱).

پولس در همان نامه‌ای که اهالی قرنتیه را به مجرد ماندن توصیه کرده، همچنین آنها را ملامت نموده که چرا از او دربارۀ زنانی که به همراهش سفر می‌کنند، پرسش می‌کنند. توجیه پولس این است که چون او مردم را به تعالیم روحانی مسیح آگاه ساخته، پس مجاز است که جسمانی‌های مردم و محصولات آنها را درو کند!! چون خداوند در تورات به کشاورزان سفارش کرده که دهان گاو را موقع خرمنکوبی نبندید تا از آنچه کار می‌کند، تناول کند. پس پولس مجاز است که جسمانی‌های مردم را بچیند!

نشان انبیاء الهی، اجر و مزد نخواستن بود و علامت انبیاء کذبه، مزد طلبیدن. فساد جنسی در غرب، در همین نامۀ پولس ریشه دارد. او چون به تصریح خودش، ازدواج نکرده اما با زنان ارتباط داشته، بنابراین اصل جمع شدن با زنان را در ذهن خود مکروه می‌دانسته. لذا به افراط و تفریط روی آورده است. ازدواج نکردن کشیش‌ها و راهبه‌های کاتولیک، به همین رسالۀ پولس برمی‌گردد. فساد ناشی از عزوبت که گریبان کلیسا را گرفته، ناشی از همین متن است. «ازدواج» را انبیاء معروف کردند و قواعدش را مشخص نمودند. واضح است که ازدواج، مورد کراهت شیطان است. اما چطور ممکن است که دقیق‌ترین آروزهای شیطان، جزو متون دینی مسیحیان و کتاب «عهد جدید» باشد؟

نباید فراموش کرد که پولس یکی از کاهنان یهود بود و به سیاق استادان خود عمل می‌کرد؛ سخت گرفتن بر مردم و آزاد گذاشتن خود. آنچنانکه حضرت عیسی (ع) نیز کاهنان را به همین گناه ملامت می‌کرد که بارهای گران را بر دوش مردم می‌گذارند اما خودشان حاضر نیستند به قدر یک انگشت، آن بارها را حمل کنند (متی ۲۳/ ۲). دیگران را از ازدواج منع می‌کنند، اما خودشان را بی‌قید و آزاد می‌گذارند.

آیا زمان بازگشت حضرت عیسی (ع) و تبری کردن او از پیروان پولس نرسیده است؟ چنانکه در انتهای باب هفتم از انجیل متی از قول حضرت عیسی (ع) پیشگویی شده است که او در آینده، بسیاری از پیروان دورغینش را انکار خواهد کرد. امید که ما نیز آن حضرت را ببینیم و در شمار یاوران او و حضرت صاحب الزمان (عج) باشیم.

*مشرق

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم‌های سینمایی پایان هفته در قاب سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی و انیمیشن «ماه منیر»، «پسری به نام هولمز» و «مزرعه کودکی» تعدادی از فیلم های سینمایی و تلویزیونی پایان هفته هستند.

به گزارش سنماپرس، فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی و انیمیشن «ماه منیر»، «پسری به نام هولمز»، «مزرعه کودکی»، «شروع تازه»، «دونده هزار تو»، «رمز بیگانه»، «خانه شوم»، «گودزیلا سیاره هیولا»، «پروژه ۲۴»، «گمشده»، «پیشنهاد»، «تارزان-۲»، «سرزمین اوز- بازگشت دوروتی»، «هوآ مولان»، «تعطیلات سرد»، «پاکباخته»، «چرخ»، «موفق باشی»، «وزیر کاتوه»، «منشی فرمانروا»، «بی پولی»، «کلبه جنگلی»، «عیار ۱۴»، «زندگی روی خط»، «نیروی ویژه»، «نابغه»، «خانه خلوت»، «خون به پا خواهد شد»، پنج‌شنبه و جمعه ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت ماه از شبکه‌های سیما روی آنتن می‌رود.

شبکه یک سیما

فیلم تلویزیونی «ماه منیر»  به کارگردانی شهره لرستانی، جمعه ۲۰ اردیبهشت ماه ساعت ۱۶ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: عمه ماه منیر با شروع ماه رمضان برای درمان به منزل نوه برادرش در تهران می‌آید و با خود روح معنویت و تمام گذشته را به همراه می‌آورد، از آنجایی که خانواده نوه برادرش گرفتار هستند، ناچار می‌شود تنهایی به دکتر برود که در راه بازگشت گم می‌شود و …

فاطمه گودرزی، حسن پورشیرازی و افسر اسدی در فیلم تلویزیونی «ماه منیر» هنرنمایی کرده اند.

شبکه دو سیما

فیلم سینمایی «پسری به نام هولمز» به کارگردانی زسلات برناث، پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ساعت ۸ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

خلاصه داستان فیلم با بازی زِناسی کریستوف، اونگوار آدام و کوگلِر نیکولِت درباره پسری است که به خاطر هوش و درایتش لقب شرلوک هولمز را به خود گرفته است. او با کمک دوستش واتسون و آیرا از ماجرای عجیب ربوده شدن بچه‌ها سر در می‌آورد، او با تحقیقات بسیار می‌فهمد که سرای دار مدرسه، بچه‌ها را می‌رباید و نزد دکتری می‌برد و او بچه‌ها هیپنوتیزم می‌کند تا آدرس آیرا را به دست آورد. آیرا دختر این دکتر است و دکتر می‌خواهد با هیپنوتیزم به خاطرات درون آیرا دست پیدا کند و از مادرش که همان همسر دکتر است و تصادف کرده اطلاعاتی به دست آورد و …

*****

فیلم تلویزیونی «مزرعه کودکی» به کارگردانی سید مهدی برقعی، جمعه ۲۰ اردیبهشت ماه ساعت ۸ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

داستان فیلم در مورد پسر نوجوانی است که به واسطه مشکلاتی مجبور می‌شود مدتی نزد اقوامش در شمال زندگی کند. این سفر، پسر نوجوان را با رازهای جدیدی از طبیعت و محیط زیست آشنا می‌ کند و …

جمشید جهانزاده، سولماز غنی، سعید فرجی و پارسا قره خانلو در فیلم تلویزیونی «مزرعه کودکی» بازی کرده اند.

*****

فیلم سینمایی «شروع تازه»  به کارگردانی جیسون وین، جمعه ۲۰ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷:۲۰ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

این فیلم با بازی توماس هاول، بروک لنگتون و جان راتزن برگردر مورد تام مرد میانسالی است که به همراه همسر و فرزندانش زندگی خوبی دارد. تام تمام تلاشش را می‌کند که جرمی به دانشگاه برود تا آینده خوبی داشته باشد چرا که تام با چالشی جدید مواجه شده است او برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای کار می‌کند و پست مدیریتی دارد، ولی به تازگی برای اینکه تحصیلات دانشگاهی ندارد یا مجبور است به شهر دیگری انتقال پیدا کند و یا اینکه از کار بیکار شود. در این حین نامه‌ای به دست تام می‌رسد و او متوجه می‌شود که مدتی است پدرش مرده است و از او پمپ بنزین و تعمیرگاه ماشین به ارث رسیده است. کارل و جرمی تمام تلاششان را می‌کنند تا تام متقاعد شود که کار کردن در فروشگاه را فراموش کرده و یک کار و کاسبی خانوادگی به راه بیاندازند که …

شبکه سه سیما

فیلم سینمایی «دونده هزار تو» به کارگردانی وس بال، جمعه ۲۰ اردیبهشت ماه ۲۰ دقیقه بامداد به روی آنتن شبکه سه سیمامی‌رود.

در خلاصه داستان فیلم با بازی دیلان اوبرین، کی هنگ لی، کایا اسکودلاریو و توماس برودی سانگستر آمده است: سال‌ها پیش ویروسی بر روی زمین گسترش یافته و بسیاری از انسان‌ها را آلوده کرده. اما عده‌ای از افراد قدرتمند و ثروتمند، شهری را با ساخت دیوار از مناطق دیگر جدا کرده و هیچ انسان دیگری را به این شهر راه نمی‌دهند و از طرفی دختر و پسرهای جوانی که نسبت به این ویروس مصونیت دارند را می‌دزدند و با بدترین آزمایشات و شکنجه به دنبال دلیل مصونیت آن‌ها در مقابل این ویروس هستند تا …

شبکه چهار سیما

فیلم سینمایی «رمز بیگانه» به کارگردانی مایکل جی کونی، پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: الکس مرد جوانی که از خواب بیدار می‌شود و جسد مردی شبیه خود را در خانه می‌یابد. چیزی نمی‌گذرد که دولت به سراغ او آمده و الکس متوجه می‌شود در یک پروژه فضایی و در برخورد با موجودات فضایی با دولت همکاری کرده است. موجودات فضایی امکان سفر در زمان دارند و جسد داخل خانه مربوط به آینده الکس بوده است. از طرفی الکس متوجه می‌شود برخی از افراد سیا قصد سوء استفاده از علم آدم فضایی‌ها را دارند؛ لذا الکس و چند نفر دیگر خطر کرده و به سراغ آدم فضایی‌ها می‌روند. او و دوستانش متوجه می‌شوند آدم فضایی‌ها قصد آسیب رساندن به کسی را ندارند. بلکه آن‌ها همچون انسان صاحب اختیار نیستند و می‌خواهند تحقیق کنند که …

*****

فیلم سینمایی «خانه شوم» به کارگردانی ژیل پاکت برنر، جمعه ۲۰ اردیبهشت ماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار روی آنتن می‌رود.

این فیلم که بر اساس رمانی از آگاتا کریستی ساخته شده است، داستان چارلز هیوارد یک کارآگاه خصوصی را روایت می‌کند که برای حل یک پرونده‌ جنایی به خانه‌ای مرموز دعوت می‌شود. پدربزرگ در خانه اش مرده است و نوه او که دختری جوان است چالز را استخدام کرده، چون معتقد است مرگ پدربزرگ مشکوک است. گویا فردی داروی انسولین و قطره چشم پدربزرگ را جابجا کرده و تزریق داروی اشتباهی به عنوان انسولین باعث مرگ او شده است. چالز با تمام اعضای خانواده و همسر دوم و جوان پدربزرگ محاسبه می‌کند و بعضی از اعضای خانواده همسر جوان پدربزرگ را قاتل می‌دانند و معتقدند او برای رسیدن به ارث پدربزرگ او را کشته است؛ لذا پلیس این زن را بازداشت می‌کند. اما …

شبکه پنج سیما

فیلم سینمایی «گودزیلا سیاره هیولا» به کارگردانی هیرویوکی سشیتا، جمعه ۲۰ اردیبهشت ماه ساعت ۸:۳۰ از شبکه پنج پخش می‌شود.

در خلاصه داستان فیلم با بازی کریس نیوسی، دنی بوستون و مارتین بلانی آمده است:در زمین موجودات بسیار غول پیکری به نام گودزیلا به وجود آمده اند که برای انسان‌ها خطر بسیار جدی محسوب می‌شوند و مردم از ترس با سفینه‌ها به فضا سفر کرده اند تا بتوانند سیاره‌ای قابل سکونت برای انسان پیدا کنند. آن‌ها حدود بیست سال است که زمین را ترک کرده اند و کاپیتان هارو ساکاکی از این موضوع بی نهایت ناراحت است. او اعتقاد دارد که زمین متعلق به انسانهاست و انسان باید از زمین دفاع کند و آنرا پس بگیرد، ولی او را در سفینه حبس می‌کنند تا اینکه بالاخره تصمیم می‌گیرند که به زمین آمده و …

*****

فیلم سینمایی «پروژه ۲۴» به کارگردانی ویکرام کی کومار، جمعه ۲۰ اردیبهشت ماه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه پنج پخش می‌شود.

در این فیلم با بازی سوریا، سامنتا راث پراب‌ها و نیسیا منو خواهیم دید: دکتر ستورامان مخترع نابغه‌ای است که در حال طراحی یک ساعت است که می تواند با آن در زمان سفر کند. اما برادر دوقلو و خبیث دکتر آتریان درست لحظه اتمام این اختراع سر می‌رسد و پس از یک درگیری دکتر و همسر او را به قتل می‌رساند. البته دکتر در لحظات آخر زندگیش پسر نوزادش مانی و یک جعبه کوچک که حاوی ساعت است را به یک دختر جوان غریبه می‌سپارد. این دختر، مانی را بزرگ می‌کند و حالا مانی جوانی است که یک مغازه ساعت سازی دارد. مانی از این ساعت بی خبر است، اما در یک روز بر اثر اتفاق ساعت را می‌بیند و متوجه می‌شود این ساعت عجیب توانایی توقف و سفر در زمان را دارد که …

شبکه شما

فیلم تلویزیونی «گمشده» به کارگردانی حمید رضا لوافی، پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ساعت ۲۴ از شبکه شما پخش خواهد شد.

داستان فیلم درباره گروهی از دانشجویان رشته باستان شناسی است که در منطقه باستانی اشیاء عتیقه‌ای کشف می‌کنند. بهروز وسوسه شده و با کشتن سیاوش متواری می‌شود، ولی سیاوش زنده مانده و قطع نخاع می‌شود. بهروز با همسر سیاوش که از او جدا شده بوده ازدواج می‌کند. در آن زمان همسر سیاوش باردار است و بهروز فرزند آن‌ها را به عنوان فرزند خوانده خود می‌پذیرد. پس از گذشت سال‌ها خواهرزاده مهدخت که وکیل شده است ماجرای عتیقه‌ها را پیگیری می‌کند و به سرنخ‌هایی می‌رسد. بهروز برای برملا نشدن رازش دست به هر کاری می‌زند. اما …

منوچهر امیریان، عاطفه دهداریان، سیروس بری، جلیل بشنامدر فیلم تلویزیونی «گمشده» هنرنمایی کرده‌اند.

*****

فیلم تلویزیونی «پیشنهاد» به کارگردانی بهادر سعدی، جمعه ۲۰ اردیبهشت ماه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه شما پخش خواهد شد.

در خلاصه داستان آمده است: رضا پسر بچه‌ خانواده‌ای ثروتمند است که در کشاکش اختلاف پدر و مادرش و سر شلوغی پدرش، توسط کاوه و به دستور قباد ربوده شده، قباد مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان تقاضا می‌کند.

رضا مبتلا به بیماری اوتیسم است و خانواده او سعی دارند تا با پرداخت پول، بچه را پس بگیرند، کاوه که از طرف قباد اجیر شده است با پیشنهاد مبلغ نصف به خانواده بچه، تصمیم می‌گیرد بچه را به قباد ندهند و خودش پس از گرفتن پول او را به خانواده اش تحویل دهد، قباد متوجه می‌شود و با کاوه درگیر می‌شود و او را با چاقو می‌زند، اما کاوه قباد را می‌کشد و رضا به آغوش خانواده باز می‌گردد
رامتین خداپناهی، آرام جعفری، مهرداد نیکنام در فیلم تلویزیونی «پیشنهاد» بازی کرده‌اند.

شبکه کودک

انیمیشن سینمایی «تارزان-۲» به کارگردانی برایان اسمیت، پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ساعت ۱۴ از شبکـه کودک پخش خواهد شد.

ماجرای این داستان در دوران کودکی تارزان می‌گذرد. او تلاش می‌کند میمون خوبی برای پدر و مادرش باشد و می‌خواهد بر احساس ترسش غلبه کند. پدرش و میمون‌های دیگر او را به خاطر ضعف‌هایش مسخره می‌کنند. آن‌ها از موجودی افسانه‌ای به نام زوگور می‌ترسند…

*****

فیلم سینمایی «سرزمین اوز- بازگشت دوروتی» به کارگردانی ویل فین، جمعه ۲۰ اردیبهشت ماه ساعت ۱۴ از شبکه کودک پخش خواهد شد.

در این فیلم خواهید دید: دوروتی گیل به شهر کانزاس برمی‌گردد، درحالی‌که شهر تبدیل به خرابه‌ای شده است. هدف اصلی وی بازگشت به شهر قدیمی خود یعنی اوز و پیدا کردن دوستان قدیمی‌اش است. دوروتی در مسیر بازگشت، دوستان جدیدی پیدا می‌کند که به کمک آن‌ها می‌خواهد دلقک ستمگر را شکست دهند و آرامش را به سرزمین بازگردانند…

شبکه امید

فیلم سینمایی «هوآ مولان» به کارگردانی اورلاندو کورادی، پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ از شبکه امید پخش خواهد شد.

این پویانمایی داستان دختر سلحشور و رزمی کاری است که با خانواده و حیواناتش در مزرعه‌ای زندگی می‌کند و به هنگام حمله دشمن، تغییر چهره می‌دهد و با پوشش مردانه، عازم نبرد می‌شود و …

*****

فیلم سینمایی «تعطیلات سرد» به کارگردانی محمدعلی طالبی، جمعه ۲۰ اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ از شبکه امید پخش خواهد شد.
داستان فیلم درباره یک دختر نوجوان است که مشتاق است تا اولین شکار گوزنش را انجام دهد، شکار گوزن رسم و سنتی است که سال‌ها در خانواده اش توسط زنان خانواده انجام می‌شده است و…

شبکه نمایش

فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی «پاکباخته» به کارگردانی غلامحسین لطفی، «چرخ» به کارگردانی غلامرضا رمضانی، «موفق باشی»، «وزیر کاتوه»، «منشی فرمانروا»، «بی پولی» به کارگردانی حمید نعمت الله و «کلبه جنگلی» پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ساعت ۱۱، ۱۳، ۱۵، ۱۷، ۱۹، ۲۱ و ۲۳ از شبکه نمایش روی آنتن می‌رود.

فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی «عیار ۱۴» به کارگردانی پرویز شهبازی، «زندگی روی خط»، «نیروی ویژه»، «نابغه»، «خانه خلوت» به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده، «خون به پا خواهد شد» جمعه ۲۰ اردیبهشت ماه ساعت ۱۳، ۱۵، ۱۷، ۱۹، ۲۱ و ۲۳ از شبکه نمایش پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور بازیگر سریال «بازی تاج و تخت» در «ابدی ها» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ریچارد مدن بازیگر سریال‌های «بازی تاج و تخت» و «بادیگارد» به جمع بازیگران فیلم «ابدی ها» می‌پیوندد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، ریچارد مدن بازیگر سریال های «بازی تاج و تخت» و «بادیگارد» که سابقه بازی در فیلم سیندرلا را نیز دارد، به فیلم سینمایی «ابدی ها» پیوست.

آنجلینا جولی و کمیل نانجیانی پیش از این حضورشان در این فیلم تایید شده بود. به این ترتیب مدن، در مقابل این دو به ایفای نقش خواهد پرداخت.

ریچارد مدن قرار است در شخصیتی به نام ایکاریس به ایفای نقش بپردازد؛ این شخصیت در  عنوانی خلق شده به نام ابدی ها توسط جک کربی حضور دارد.

چلوئه زائو، برنده جایزه بهترین کارگردان فیلم های مستقل و فیلم های منتقد پسند «سوارکار» و «آهنگ هایی که برادرانم به من آموختند» کارگردانی این فیلم را انجام خواهد داد. نویسندگی آن را نیز متیو و رایان فیرپو انجام داده‌اند. کوین فیگ از رؤسای کمپانی مارول نیز تهیه‌کنندگی این فیلم سینمایی را بر عهده دارد.

ریچارد مدن بیشتر به خاطر ایفای نقش راب استارک در سریال «بازی  تاج و تخت» شناخته می شود. بازیگری او پس از موفقیت بزرگ سریال بادیگارد محصول کمپانی نتفلکیس به اوج خود رسید.

 او همچنین در فیلم سینمایی «راکت من» به کارگردانی دکستر فلچر که برای نخستین بار در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۹ به نمایش در خواهد آمد، در نقش مدیر برنامه های التون جان بازی کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهمان رادیو نمایش در «ماه بیکران» باشید


رادیو نمایش سریال جدید «ماه بیکران» را ویژه ماه رمضان روی آنتن می‌برد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هستی» به اکران رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «هستی» به کارگردانی سید روح الله حسینی با اتمام مراحل فنی، آماده اکران شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «هستی» به تهیه کنندگی و کارگردانی سیدروح الله حسینی همزمان با اتمام مراحل فنی، آماده اکران شد.

در این اثر سینمایی ستایش موسوی، سعید برجعلی، محمدرسول صفری، مینا حسینی مقدم، زهرا فراهانی، فاطمه رمضانی مقدم، امیر راوش، زهرا حاجیلو، سمیه پارسایی، پریسا گلدوست و کیانوش گرامی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«هستی» محصول سیمانمای کوثر کویر ایرانیان است و موسیقی تیتراژ پایانی آن، ساخته امیرعباس گلاب با صدای راوش و ترانه عاطفه حبیبی است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «برای اینکه پرواز کنی گاهی لازمه تا لبه پرتگاه هم بیایی ….»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کم‌رونقی سالن‌های سینمایی در فصل نیمه‌مرده سینماها – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شش فیلم از امروز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه به ترکیب فیلم‌های روی پرده سینماها اضافه می‌شوند تا فقط تایم انتظار سینمادارها برای آغاز اکران عید فطر را پر کنند و گویی همه می‌دانند که قرار نیست «دیده» شوند!

به گزارش سینماپرس، از امروز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ترکیب فیلم‌های روی پرده سینماهای سراسر کشور با ۶ فیلم تازه، به‌روز می‌شود.

فیلم سینمایی «تولدت مبارک» به کارگردانی سمیه زارعی‌نژاد در گروه آزادی جایگزین فیلم سینمای «زندانی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی می‌شود. «خانه دیگری» ساخته بهنوش صادقی در سینما آستارا جایگزین «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی خواهد شد. «وکیل مدافع» ساخته سلما بابایی در سینما استقلال جایگزین «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی می‌شود. «سامورایی در برلین» ساخته مهدی نادری در گروه باغ کتاب جایگزین «ژن خوک» به کارگردانی سعید سهیلی می‌شود. فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی در گروه زندگی جایگزین «چهار انگشت» به کارگردانی حامد محمدی خواهد شد و فیلم سینمایی «به دنیا آمدن» به کارگردانی محسن عبدالوهاب هم در گروه فرهنگ جایگزین فیلم سینمایی «پیشونی سفید ۳» به کارگردانی سیدجواد هاشمی می‌شود.

اکران عید نوروز و اکران عید فطر همیشه جزو طلایی‌ترین فصل‌های اکران بوده‌اند و بسیاری از سینماگران برای تصاحب این ۲ فصل به رقابت می‌پرداخته‌اند اما در چند سال اخیر حدفاصل میان این دو تایم طلایی اکران، تبدیل به یک فصل نیمه‌مرده شده‌است که همزمانی آن با ایام ماه مبارک رمضان و کم‌رونقی سالن‌های سینمایی، در کیفیت استقبال از فیلم‌ها تأثیر مستقیم گذاشته و می‌گذارد.

تسهیلاتی که فیلمی را نجات نمی‌دهد

هرچند در این فصل به‌گفته سخنگوی شورای صنفی نمایش به فیلم‌هایی متقاضی اکران تسهیلات ویژه ارایه می‌شود اما هر بار با کمترین استقبال از سوی سینماگران مواجه می‌شوند. ضمن اینکه با تاکید شورای صنفی نمایش تصور غالب این بود که فیلم‌های مناسبتی در این دوره میانی به نمایش در می‌آیند اما همان تعداد انگشت شمار فیلم‌ها مناسبتی همجزو فیلم‌هایی بودند که پیش‌بینی می‌شد فروش چندانی نداشته باشند و به همین دلیل صاحبانشان اکران در این فصل را پذیرفته‌اند.

نکته دیگر اما این است که زمان نمایش فیلم‌ها در این بازه زمانی محدود است به طوری که مقارن شدن برخی از روزهایاکران با شب‌های قدر در چند سال اخیر باعث شده شورای صنفی نمایش به مدت یک هفته اکران فیلم‌های رمضانی را تمدید کند که این تمدید با توجه به هم‌پوشانی با فصل اکران عید فطر و ورود فیلم‌های قدر به چرخه اکران در عمل عایدی برای فیلم‌ها نداشته است.

هرچند در ماه رمضان بلیت‌های سینماها پیش از اذان مغرب به صورت نیم بها ارایه می‌شود و اکران فیلم‌ها از افطار تا سحر در بسیاری از سینماها برقرار می‌شود اما صاحبان آثار همواره از فروش فیلم‌هایشان ناراضی بوده‌اند.

در چند سال اخیر تنها فیلمی که توانست فروشش را حتی در ماه رمضان حفظ کند «نهنگ عنبر؛  سلکشن رویا» به کارگردانی سامان مقدم بود که نمایش این فیلم از ۲ هفته پیش از آغاز ماه رمضان یعنی ۱۲ شعبان آغاز شده بود و توانست به فروش خوبی در این فصل نیمه مرده برسد. باید دید در شرایط پیش رو و در این دوره کوتاه از اکران از ۶ فیلم تازه روی پرده رفته، هیچیک می‌توانند به فروش قابل قبولی برسند یا نه.

نکاتی درباره فیلم‌های تازه اکران

امسال در ترکیب اکران ماه رمضان نیز یک فیلم کمدی با نام «سامورایی در برلین» وجود دارد؛ فیلمی با بازی حمید فرخ‌نژاد در نقش جمشید سامورایی،  امیر مهدی ژوله، میرطاهر مظلومی، هومن حاجی عبداللهی، سامان صفاری، نادر مشایخی، محسن حسینی، احمد سمنار،  رنه اشتولز، آزاده اسماعیل‌خانی، گوهر خیراندیش و میترا حجار که پیش بینی می‌شود به نسبت دیگر فیلم‌ها جزو پر فروش‌های این دوره از اکران باشد.

«سامورایی» از فیلم‌های کمدی است که شانس بالایی برای دیده شدن در این فصل دارد

دیگر فیلم این دوره «به دنیا آمدن» با بازی هدایت هاشمی، الهام کردا، بهناز جعفری و… است که از دوره سی و چهارم جشنواره فیلم فجر باقی مانده است؛ فیلمی که پیش از این چند بار اکرانش به تعویق افتاده بود اما بالاخره صاحبانش توانستند یک نوبت اکران برایش بگیرند و این فیلم را در ماه رمضان به نمایش بگذارند.

از دیگر نکات این فهرست، بازگشت شهاب حسینی سه سال بعد از «برادرم خسرو» به پرده‌های سینماهاست. هر چند اخیراً فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» از میان فیلم‌های قدیمی‌تر او روی پرده رفت اما حالا قرار است او که در این سال‌ها از کارگردان‌های فیلم اولی حمایت کرده است با «نبات» به‌عنوان یکی از تازه‌ترین نقش‌آفرینی‌هایش در سینماها ظاهر شود.

شهاب حسینی با فیلم «نبات» مهمترین چهره در ترکیب تازه اکران سینماها است

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «سعید مرد چهل و چهار ساله‌ای که همسرش را سال‌ها پیش در یک سانحه ازدست داده با دختر دوازده ساله‌اش نبات زندگی آرام و شیرینی را در تهران سپری می‌کند. با ورود ناگهانی زنی به زندگی نبات، سرنوشت همه آن‌ها دستخوش تغییراتی می‌شود…»

شاید ناشناس‌ترین فیلم‌های این فهرست «تولدت مبارک» به کارگردانی سمیه زارعی‌نژاد و «وکیل مدافع» ساخته سلمابابایی باشد؛ ۲ فیلمی که کمترین خبرها از آنها مخابره شده است و در همین گام‌های ابتدایی عنصر تبلیغ را که یکی از عناصر موفقیت هر فیلم است، از دست داده‌اند.

«تولدت مبارک» فیلمی با بازی اکبر عبدی و محمدرضا فروتن است که پیش از این در سال ۹۷ تهیه‌کننده‌اش درمصاحبه‌ای عنوان کرده بود که «این فیلم بعد از ۵ سال در مسیر اکران افتاده است» و شاید این تنها خبری باشد که می‌شود از «تولدت مبارک» پیدا کرد.

«وکیل مدافع» هم سرگذشتی همچون «تولدت مبارک» دارد. در این فیلم ایمان افشاریان، کوروش تهامی، محمود عزیزی و مجید یاسر به ایفای نقش پرداخته‌اند و مسعود اطیابی که این روزها فیلم «تگزاس ۲» را روی پرده سینماها دارد در مقام مشاور کارگردان در این فیلم حضور داشته است با این وجود تنها نکته‌ای که می‌توان از این فیلم می‌توان یافت خلاصه داستان یک خطی است که در آن آمده است: « «وکیل مدافع» روایتگر نگاهی عمیق با باری سیاسی نسبت بهفضای روز و ۸ سال جنگ دفاع مقدس خواهد بود.».

«وکیل مدافع» تنها فیلم با رنگ و بوی سیاسی در ترکیب تازه اکران سینماها است

شرایط این ۲ فیلم نشان می‌دهد برای سازندگان آن‌ها تنها مهم این بوده است که آثارشان رنگ پرده به خود بگیرند. بنابراین نمی‌شود این فیلم‌ها را جزو شانس‌های این دوره از اکران دانست که به خودی خود فصلی پرچالش برای فیلم‌هاست.

فیلم «خانه دیگری» نیز اولین تجربه کارگردانش است که آن را به جشنواره سی و پنجم فیلم فجر آورده بود؛ فیلمی که در همان زمان هم چندان اهالی رسانه را راضی نکرد.

در «خانه دیگری» گوهر خیراندیش، لیلا زارع، پژمان بازغی، مهنوش صادقی، علیرضا جعفری، روشنک گرامی، امیر صادقی، رابعه مدنی، متین ستوده و ناصر هاشمی به ایفای نقش پرداخته‌اند. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «مرجان می‌بایست ظرف ۱۰ روز، پولی را برای پدرش تهیه کند. او در طی این مسیر با موانعی روبه‌رو می‌شود که زندگی زناشویی‌اش را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.»

در کمتر از یک ماه مانده به مارتن اکران عید فطر با حضور فیلم‌های شاخصی چون «شبی که ماه کامل شد»، «سرخپوست» و «ما همه با هم هستیم»، باید دید این ۶ فیلم چقدر می‌توانند مخاطب بالقوه خود را به سینماها بکشانند و به تعبیری «دیده» شوند.

* مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیین‌های ماه رمضان در شهرهای مختلف ایران در «ماه بیکران» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رادیو نمایش سریال جدید «ماه بیکران» را ویژه ماه رمضان روی آنتن می برد.

به گزارش سینماپرس، نمایش رادیویی «ماه بیکران» را حمیدرضا عباسی نوشته که به آیین‌های ماه رمضان در مناطق و شهرهای مختلف ایران می‌پردازد.

این سریال رادیویی را مهدی نمینی مقدم کارگردانی کرده است و فرشاد آذرنیا تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد. در این نمایش احمد گنجی، شمسی صادقی، شیما جان‌قربان، محمد رضاعلی، محمد پورحسن، سیما خوش چشم، نورالدین جوادیان، سینا نیکوکار و تعداد دیگری از بازیگران اداره کل هنرهای نمایشی رادیو به ایفای نقش پرداخته اند.

«ماه بیکران» به صدابرداری علی اکبر طاهری و افکتوری محمدرضا قبادی فر هر روز ساعت ۱۱:۱۵ از رادیو نمایش پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع