X

بایگانی اردیبهشت 23, 1398

دفتر سینمایی

میزبان «جشنواره فیلم بی‌کلام گلوب» معرفی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «چهارمین دوره جشنواره گلوب» در دانشگاه علوم و هنرهای کاربردی دورتموند آلمان برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم بی‌کلام گلوب به میزبانی دانشگاه «علوم و هنرهای کاربردی دورتموند آلمان» در تاریخ ۲۷ تا ۲۸ مِی سال جاری به دبیری رها امیرفضلی برگزار خواهد شد.

دانشگاه علوم و هنرهای کاربردی دورتموند آلمان ( Fachhochschule Dortmund : University of Applied  Sciences and Arts) در سال ۱۹۷۱ رسماً به واسطه ادغام چند موسسه آموزش عالی تأسیس شد. با این وجود، شعار اصلی این دانشگاه در طول سال‌ها بدون تغییر باقی ماند. تحصیل و تدریس در جهت حل عملی مسائل که توسط اساتید بسیار باتجربه، پیوند بین اصول تئوری و عملی را تقویت می‌کنند. با این فلسفه، دانشگاه بیش از ۵۰ گزینه تحصیلی را در هفت دانشکده مختلف ارائه می‌کند. در حال حاضر بیش از ۱۲،۵۰۰ دانشجو در دانشگاه علوم و هنرهای کاربردی دورتموند مشغول تحصیل می‌باشند.

جشنواره بین‌المللی فیلم بی‌کلام گلوب پیش از این در تهران و آمریکا برگزار شده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

احتمال آغاز فیلمبرداری «عاشقی در هانوی» در شهریور ماه


قربان محمدپور آخرین وضعیت تولید فیلم سینمایی «عاشقی در هانوی» را تشریح کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویل اسمیت می‌ترسید پا در کفش رابین ویلیامز کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سرشناس که به تازگی در نقش جینی در فیلم «علاءالدین» ظاهر شده افشا کرد نگران بود که در نقشی ظاهر شود که قبلا رابین ویلیامز آن را ایفا کرده بود.

به گزارش سینماپرس به نقل از آسوشیتدپرس، بازیگر «مردان سیاهپوش» افشا کرد که ایفای نقش علاءالدین در فیلمی که بازسازی نسخه انیمیشن آن است، برایش پراسترس بود. وی که در مراسم رونمایی فیلم در لندن شرکت کرده بود گفت عمیقاً استرس داشت و وقتی به این فکر می‌کرد که باید پایش را در کفش رابین ویلیامز بکند، برایش مشکل بود.

«علاءالدین» جدیدترین ساخته گای ریچی با اقتباس از نسخه انیمیشن سال ۱۹۹۲ ساخته شده است.

ویلیامز که سال ۲۰۱۴ به زندگی‌اش خاتمه داد برای صداپیشگی جینی جادویی در فیلم انیمیشن بسیار با تحسین روبه رو شده بود.

اسمیت گفت: کاری که رابین ویلیامز با جینی کرد واقعاً انقلابی در انیمیشن بود؛ این کار هر بازیگری نیست و او یک ایده و راه خاص برای چنین فیلم‌هایی خلق کرد. کاری که رابین ویلیامز کرد این بود که عملاً شخصیت باوقار خود را وارد این کاراکتر کرد و وقتی به ایفای نقش جینی فکر کردم با خودم گفتم که می‌توانم شخصیتی که مردم برای ۲۰ سال اخیر شناخته‌اند را وارد کاراکتری سنگین کنم و در عین حال خلق کردن چیزی جدید، از یک نوستالژی هم بهره ببرم.

وی در ادامه گفت: برای همین ۴ یا ۵ بار آن انیمیشن را تماشا کردم و با تمرکز بر موسیقی آن و پیشینه موسیقی در مدرسه هیپ هاپ که تجربه خودم است به این نتیجه رسیدم که می‌توانم یک امضای جدید پای شخصیت جینی بگذارم.

در این فیلم منا مسعود بازیگر تازه‌کار در نقش اصلی بازی کرده و نائومی اسکات بازیگر بریتانیایی در نقش جاسمین ظاهر شده است.

این بازیگر در عین حال افزود که به شدت تحت تأثیر گستره عظیم تهیه فیلم قرار گرفته بود. در این زمینه وی به صحنه‌ای اشاره کرد که در آن بیش از هزار نفر با اسب‌های متعدد در زمینه حضور دارند و یکی از بزرگ‌ترین صحنه‌های سینمایی با آن خلق شده است.

اسمیت گفت: این سکانسی است که واقعاً به آن افتخار می‌کنم و خوشحالم یکی از اعضای فیلم بوده‌ام.

«علاء‌الدین» از ۲۲ ماه می در سینماهای بریتانیا روی پرده‌های نقره‌ای می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آخرین وضعیت جسمانی خبرنگار مجروح شبکه الکوثر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حال خبرنگار مجروح شبکه الکوثر که روز جمعه به‌دست تروریست‌ها در سوریه به شدت زخمی‌شده بود، رو به بهبود است.

به گزارش سینماپرس، خبرنگار زخمی‌شده شبکه الکوثر که روز جمعه به‌دست تروریست‌ها در منطقه «کفر نبوده» Kafar Nabuda در ریف استان «حماه» سوریه به شدت زخمی‌شده بود، رو به بهبود است.

«صهیب المصری» خبرنگار شبکه الکوثر که روز جمعه ۲۰ اردیبهشت، هنگام پوشش عملیات در جبهه شمال غرب استان حماه سوریه بر اثر اصابت ترکش به ناحیه سر و سینه به شدت زخمی شد، پس از چند عمل جراحی از کما خارج شده است.

وی بر اثر ترکش خمپاره تروریست‌ها از ناحیه سینه و دست راست به شدت مجروح شد و پس از زخمی‌شدن به بیمارستانی در مرکز «حماء» انتقال داده شدو پزشکان بعد از ۵ ساعت تلاش، توانستند رگ‌های شریانی وی را ترمیم کنند.

گفتنی است مادر «صهیب المصری» در سال ۲۰۱۵ بر اثر سقوط خمپاره تروریست‌ها در سوریه به درجه رفیع شهادت نائل شده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«برگزیدگان جشنواره‌های تئاتری را نمی‌پذیریم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اعلام کرد در این دوره برگزیدگان جشنواره‌های تئاتری را نخواهیم پذیرفت.

به گزارش سینماپرس، روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی در خبر اعلام کرده است نادر برهانی‌مرند، دبیر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اعلام کرد در دوره پیش رو از پذیرش آثار منتخب دیگر جشنواره‌های تئاتری که به صورت بین‌المللی و سراسری برگزار می‌شوند، امتناع خواهد شد.

برهانی‌مرند با اعلام این خبر، افزود: سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تنها در صورتی پذیرای برگزیدگان دیگر جشنواره‌های تئاتری خواهد بود که مانند همه گروه‌های شرکت‌کننده، موازین فراخوان را رعایت کرده و مراحل ثبت نام و شرکت در جشنواره تئاتر فجر را پشت سر گذاشته و با ساز و کار خود جشنواره  انتخاب شده باشند و تنها برگزیدگان جشنواره‌های استانی از این قاعده مستثنی خواهند بود.

دبیر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در همین زمینه ادامه داد: امسال تصمیم گرفتیم این خبر را پیش از اعلام فراخوان به اطلاع دبیران و مسئولان محترم دیگر رویدادهای تئاتری برسانیم تا این موضوع را در برنامه‌ریزی و شیوه اجرایی خود مدنظر داشته باشند و اجازه دهند آثار با تدبیر خود دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر انتخاب شوند.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در زمستان ۹۸ به دبیری نادر برهانی‌مرند برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«وکیل مدافع» تلنگری به سیاسیون – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سلمی بابایی گفت: هدف از ساخت فیلم سینمایی «وکیل مدافع» این بود که بگوییم هیچ کسی حق ندارد از جنگ، دفاع مقدس و شهدا برای منافع شخصی و سیاسی خودش سوءاستفاده کند.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «وکیل مدافع» به نویسندگی و کارگردانی سلما بابایی (فرزند شهید بابایی) و ونداددوشن از چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت و همزمان با شروع ماه مبارک رمضان (دوم رمضان) اکران خود را آغاز کرده است.

این فیلم که به گفته سلما بابایی (دختر شهید بابایی) در ژانر اجتماعی ساخته شده است و با نقد سیاسی و کمی طنز همراه است.

این کارگردان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جنبه طنزی که «وکیل مدافع» دارد، گفت: در این دوره زمانه کسی فیلم دفاع مقدسی نگاه نمی‌کند، به همین علت سعی کردیم این فیلم را با چاشنی طنز همراه کنیم تا تماشاگر را جذب خود کند و ما بتوانیم حرف خود را به بینندگان برسانیم.

او افزود: طنزی که در این فیلم وجود دارد یک طنز ساده است که ممکن است از یک لبخند ساده تا قهقهه را حاصل شود. من و آقای دوشن هم از ابتدا که فیلمنامه «وکیل مدافع» را می‌نوشتیم، سعی کردیم طنزمان به سمت لودگی نرود.

بابایی درباره هدف از ساخت «وکیل مدافع» بیان کرد: هدف از این فیلم این بود که بگوییم هیچ کسی حق ندارد از جنگ، دفاع مقدس و شهدا برای منافع شخصی و سیاسی خودش سوءاستفاده کند و امروزه ما در جامعه چنین مواردی را زیاد می‌بینیم. من به عنوان فیلمساز خود را مسئول می‌دانم که باید فیلم‌هایی را بسازم که حرفی برای گفتن داشته باشد. حال اینکه تا چه حد بتوانم حرف و مقصودم را به بیننده برسانم، مسئله جداگانه‌ای است.

او افزود: همچنین من به عنوان فرزند شهید که سال‌ها درد کشیدم وظیفه‌ی خودم می‌دانستم که در آستانه انتخابات مجلس تلنگری به سیاسیون بزنم که برای دیده شدن از مقدسات و مواردی که برای مردم مهم است، سوءاستفاده نکنند.

این کارگردان با بیان اینکه “برای ساختن یک فیلم طنز هم باید دقت کنیم که موضوعات و اهدافی را به همراه داشته باشد” افزود: اینکه با ساخت یک فیلم طنز تنها مردم را بخندانیم، چه هدفی را دنبال کردیم؟ چه حرفی را بیان کردیم؟ من فکر می‌کنم در جامعه امروز که مشکلاتی زیادی آن را احاطه کرده است، باید حواس جمع‌تر عمل کنیم.

بابایی در ادامه تصریح کرد: فکر می‌کنم فیلم‌هایی مانند «وکیل مدافع» بسیار کم است و در حال حاضر سینمای ایران در جهتی دیگر حرکت می‌کند و این موضوع خوب نیست. سال‌ها پیش برای این مملکت جنگی به پا شد و بسیاری در این راه شهید شدند و می‌دانم که مردم از دیدن فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدس خسته شده‌اند اما این موضوع یک اتفاق انکار ناپذیر است. همه جامعه چه افراد عادی و چه مسئولین به واسطه همین شهدا و جنگ در حال حاضر نفس می‌کشند و پشت میزهای خود کار می‌کنند.

او افزود: بنابراین من فکر می‌کنم باید هراز گاهی تلنگری داشته باشیم اما من به عنوان یک فیلمساز نمی‌توانم به تنهایی یک تلنگر بزنم و همه باید دست به دست هم دهند و این تلنگر را به خود و جامعه بزنند، در این صورت مردم به سینما می‌روند و فیلم می‌بینند.

این کارگردان که ساخت اولین فیلم سینمایی خود را تجربه کرده است، درباره استقبال مردم از «وکیل مدافع» گفت: امسال نسبت به سال‌های قبل آمار سینما رفتن مردم بسیار کم شده است و آمار تماشاگران در ماه رمضان پارسال نسبت به امسال بیشتر بوده است. البته فیلم‌ها هم متفاوت هستند ولی مهم این است هر فیلمی حرفی برای گفتن داشته باشد.

او درباره تبلیغاتی که برای اکران فیلم سینمایی «وکیل مدافع» توضیح داد: به دلیل نداشتن بودجه، تبلیغات گسترده‌ای مانند تبلیغات محیطی برای «وکیل مدافع» نداشتیم، بر همین اساس مردم شناختی راجع به این فیلم ندارند. تبلیغاتی هم که تاکنون داشتیم تبلیغات خودمان در صفحات مجازی بوده است. اما صحبت‌هایی در این زمینه انجام شده است و امیدواریم اتفاقات خوبی در پیش‌رو باشد.

بابایی در پایان با تاکید بر اینکه “رضا مقصودی _ نویسنده فیلم‌نامه «لیلی با من است» تنها مشاور فیلم‌نامه «وکیل مدافع» بوده و بازنویسی فیلم‌نامه را انجام نداده است” افزود: این فیلم چه از لحاظ ساختاری و چه از لحاظ قصه، شباهتی با «لیلی با من است» ندارد.

ایمان افشاریان، کوروش تهامی، بهناز جعفری، مجید یاسر، شهرام قائدی، فرخ نعمتی و محمود عزیزی ازجمله هنرمندانی هستند که در «وکیل مدافع» ایفای نقش کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سال‌های دور از خانه» با صدای محسن ابراهیم‌زاده منتشر می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قسمت پنجم سریال نمایش خانگی «سال‌های دور از خانه» با صدای محسن ابراهیم‌زاده منتشر می‌شود.

به گزارش سینماپرس، محسن ابراهیم‌زاده قطعه «وابستگی» را با شعر و آهنگ‌سازی خودش، برای سریال کمدی «سال‌های دور از خانه» به کارگردانی مجید صالحی آماده کرده است که همزمان با توزیع قسمت پنجم (شنبه ۲۸ اردیبهشت) منتشر می‌شود.

مهدی کرد (مدیر تولید)، محسن ابراهیم‌زاده (شعر و آهنگ)، معین راهبر (تنظیم و میکس مستر)، فرشید ادهمی (گیتار) و پرهام ابراهیمی (کمانچه) عوامل اصلی تولید قطعه وابستگی در گروه هنری مهدی کرد بوده‌اند.

 تاکنون چهار قسمت از سریال «سال‌های دور از خانه» منتشر شده است.

«سال‌های دور از خانه» اسپین‌آف مجموعه «شاهگوش» و روایتی کمدی از زندگی خنجری و زهره است که در آن احمد مهرانفر (در نقش خنجری)، هادی کاظمی (در نقش زهره)، آزیتا حاجیان، گیتی قاسمی، حدیث میرامینی، علیرضا استادی، ملیسا ذاکری، مهرناز بیات، با هنرمندی زنده‌یاد حسین محب اهری و میرطاهر مظلومی، علی اوجی، امیر نوری و احسان کریمی ایفای نقش می‌کنند.

این سریال با تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی، توسط موسسه تصویرگستر پاسارگاد توزیع می‌شود.

«سال‌های دور از خانه» شنبه‌ها (به‌جز ایام تعطیل) ساعت ۸ صبح در مراکز عرضه محصولات فرهنگی توزیع می‌شود.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«زَک اِفرون» قاتل سریالی «فوق‌العاده شرور» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: زَک اِفرون بازیگر فیلم‌های «خوش‌شانس» و «برترین شومن»، در فیلم «فوق‌العاده شرور» نقش یک قاتل سریالی مشهور را ایفا کرده است.

به گزارش سینماپرس،  فیلم «فوق‌العاده شرور» به کارگردانی «جو برلینگر» و با نقش‌آفرینی «زَک اِفرون» روز جمعه از نت‌فلیکس و سینماهای منتخب اکران می‌شود.

برلینگر، کارگردان این اثر که پیش‌تر سریال مستند «گفتگوهایی با یک قاتل: نوارهای تد باندی» را برای نت‌فلیکس ساخته، «زک افرون» را اولین و تنها انتخابش برای بازی در نقش «تد باندی» قاتل زنجیره‌ای عنوان کرده است.

«تد باندی» قاتل زنجیره‌ای بیش از ۳۰ زن جوان را به قتل رساند و در سال ۱۹۸۹ به مرگ محکوم و با صندلی الکتریکی اعدام شد.

فیلم «فوق‌العاده شرور» براساس کتاب «شبح شاهزاده: زندگی من با تد باندی» نوشته نامزد سابق تد باندی «الیزابت کلوپفر» ساخته شده است.

برلینگر کارگردان در مورد فیلم می‌گوید: «این داستان برایم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. این یک فیلم مستند نیست اما لحظات  و وقایع زندگی «تد باندی» در فیلم خیلی درست و دقیق نشان داده شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرتضی میرباقری رئیس ستاد رسانه‌ای رونق تولید در سازمان صداوسیما شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس رسانه ملی در حکمی معاون سیما را به سمت رئیس ستاد رسانه‌ای رونق تولید منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، رئیس رسانه ملی در حکمی مرتضی میرباقری را به سمت رئیس ستاد رسانه‌ای رونق تولید منصوب کرد.

دکتر علی عسکری در این حکم میرباقری را مأمور کرد با توجه به رویکردهای تبیینی، آگاهی‌بخشی، ترویجی، مطالبه‌گری و حمایتی، گفتمان‌سازی «رونق تولید» را با تأکید بر محورهای ذیل در دستور کار قرار دهد:

برنامه‌ریزی برای ایجاد گفتمان مؤثر رسانه‌ای درباره مسائل مرتبط با حوزه تولید و بهبود فضای کسب و کار و حرکت به سوی تبدیل شدن ایران اسلامی‌به کشوری پیشرفته و صنعتی.

طراحی نظام کارآمد به منظور استفاده از همه ظرفیت‌های رسانه ملی و سایر نهادها برای برنامه‌سازی مطلوب و کیفی در راستای ارتقای رونق تولید در تراز یک رسانه توسعه محور و پیشرفت‌مدار.

بصیرت‌افزایی و جریان‌سازی مستمر و شورآفرینی برای افزایش حمایت ملت از کالای ایرانی برای رونق تولید و افزایش اشتغال و کاهش واردات و هزینه‌های ارزی با بهره‌گیری از ظرفیت برنامه‌های شاخص و آثار فاخر نمایشی.

معرفی کارآفرینان برتر کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان برای ترویج روحیه کار و تلاش سازنده در جامعه و گسترش فرهنگ تلاش و تحرک در بین جوانان.

استفاده از برترین کارشناسان و خبرگان اقتصادی و هنرمندان با اعتقاد راسخ به مسیر در برنامه‌ها.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گزارش نمایش فیلم «منیر» در کانون فیلم خانه سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بعدازظهر روز شنبه بیست و یکم اردیبهشت‌ماه، فیلم مستند «منیر» ساخته‌ی بهمن کیارستمی در خانه سینما به نمایش درآمد و سپس نشست پرسش و پاسخ با حضور سازنده‌ی این فیلم برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، بعدازظهر روز شنبه بیست و یکم اردیبهشت‌ماه و در تازه‌ترین برنامه از کانون فیلم خانه سینما، فیلم مستند «منیر» ساخته‌ی بهمن کیارستمی به نمایش درآمد و سپس نشست پرسش و پاسخ با حضور سازنده‌ی این فیلم برگزار شد.

در ابتدای این جلسه که با همکاری انجمن کارگردانان سینمای مستند و با مشارکت کارگروه نمایشِ این انجمن برگزار شد، بهمن کیارستمی در پاسخ به پرسش مصطفی شیری (مجری برنامه) درباره‌ی ایده‌ی ساخت «منیر» گفت: «این فیلم به منظور نمایش در حاشیه‌ی نمایشگاهی از آثار منیر فرمانفرماییان که سال ۲۰۱۴ در موزه‌ی گوگنهایم به نمایش درآمد ساخته شد و در طول ماه‌هایی که این نمایشگاه برگزار می‌شد بارها به نمایش گذاشته شد.»

کیارستمی که در «منیر» به برش‌هایی از زندگی و فعالیت‌های منیر فرمانفرماییان، هنرمند فقید عرصه‌ی هنرهای تجسمی پرداخته هم‌چنین درباره‌ی نمایش این فیلم بدون زیرنویس فارسی گفت: «امروز، نخستین نمایش رسمی این فیلم به حساب می‌آید و متاسفانه‌ی نسخه‌ای از این فیلم که زیرنویس فارسی داشته باشد هنوز آماده نشده است.»

کیارستمی سپس با اشاره به این که مستند «منیر» حدود پنج سال قبل از درگذشت منیر فرمانفرماییان (در فروردین‌ماه گذشته) ساخته شده گفت: «تصویری که از خانم فرمانفرماییان در این فیلم ثبت شده نشان می‌دهد او آدم بسته‌ای بود. جلسه‌ی اول فیلم‌برداری، همان سکانس آغاز فیلم بود که در آن می‌گوید اصلاً دلش نمی‌خواهد در فیلم حضور داشته باشد و از جلوی دوربین کنار می‌رود. متاسفانه ایشان حتی تا آخرین روز تصویربرداری که حدود یک‌سال و نیم طول کشید هم با حضور در مقابل دوربین راحت نبود و از انجام این کار سر باز می‌زد.»

وی هم‌چنین درباره‌ی تمهید خود برای ضبط نماهای این فیلم گفت: «از آن‌جا که خانم فرمانفرماییان تمایلی برای حضور در فیلم نداشت حدود شش ماه فقط صدای ایشان را ضبط کردیم. برای این کار از خانم فریار جواهریان که دوست قدیمی‌اش بود خواهش کرده بودم با ایشان گفت‌وگو کند.»

کیارستمی گفت: «این فیلم در مجموع بیش از سی جلسه تصویربرداری داشت. می‌توان گفت خانم فرمانفرماییان آدم بدقلقی بود که خیلی وقت‌ها قهر می‌کرد و از انجام این کار طفره می‌رفت.»

کیارستمی سپس در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره‌ی امکان بازدید از آثار این هنرمند گفت: «خوش‌بختانه گالری دائمی آثار او از حدود یک‌سال و نیم پیش در باغ نگارستان تهران آغاز به کار کرده؛ و این گالری شامل اغلب کارهای اوست که پیش از این آن‌ها را وقف دانشگاه تهران کرده بود.»

وی هم‌چنین با اشاره به شهرت منیر فرمانفرماییان در سال‌های بعد از هشتاد سالگی گفت: «می‌توان گفت او تنها حدود شانزده‌سال به عنوان یک آرتیست شناخته شده بود و نمایشگاه برگزار می‌کرد. البته او خیلی کارهای فراوان و متنوعی انجام داده بود اما هنرِ آینه‌کاری‌هایش به دلیل ایرانی بودن، موفق‌تر از سایر کارهایش جلوه کرد.»

کیارستمی افزود: «در حقیقت باید اشاره کرد که او همواره در حال تولید آثار هنری بوده و از نوشتن یادداشت‌های بصریِ روزانه گرفته تا ساخت آثاری برای هدیه دادن به افراد مختلف. نکته این‌جاست که شهرتی که بعد از هشتاد سالگی به سراغ او آمده بود تاثیر چندانی در زندگی‌اش نگذاشته بود. شاید مهم‌ترین تاثیر این اتفاق، تصمیم او برای بازگشت به ایران و ادامه‌ی همکاری با آینه‌کارها و گروهی بود که در کنار آن‌ها می‌توانست آثار درخشانی خلق کند. این در حالی است که او در تمام این سال‌ها کار کرده بود بدون این که دیده شود.»

وی در ادامه‌ی جلسه در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ی انتخاب تمرکز فیلم بر زندگی هنری منیر فرمانفرماییان گفت: «به‌هرحال فیلم ساختن درباره‌ی هنرمندی که فضای خاص و محدودی را در اختیار سازنده‌ی فیلم قرار می‌دهد کار آسانی نیست. او در همین فیلم می‌توانست هنرمندی باشد که به دلیل اتفاق‌های درگیر با زندگی شخصی‌اش، خود را یک آدم سیاسی معرفی کند اما اصلاً علاقه‌ای به انجام این کار نداشت. به عنوان مثال بخش‌هایی که از حضور ایشان در باغ قدیمی و اشاره به همسرش در این فیلم وجود دارد، تنها به اصرار من انجام شد و خودش تمایلی به صحبت در این‌باره نداشت. چنان که تصور می‌کرد فکر کردن به چیزهایی که از دست داده بیهوده است؛ و طبعاً نسبت به این موضوع دافعه داشت.»

کیارستمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نگرانی منیر فرمانفرماییان نسبت به شکسته شدن حریم زندگی خصوصی‌اش گفت: «ازدواج نخست منیر فرمانفرماییان مهم‌تر از بعدی بوده و تاثیر بیش‌تری بر زندگی او داشته اما خود او به همسر بعدی‌اش– که نام خانوادگی‌اش را نیز از او گرفته– علاقه‌ی بیش‌تری داشت و در فیلم طبعاً بیش‌تر علاقه داشت درباره‌ی او حرف بزند.»

وی افزود: «به‌هرحال پرداختن به تمام جزییات یک زندگی خصوصی و هنریِ نود ساله امکان‌پذیر نیست و تنها کاری که می‌توان انجام داد پیروی کردن از موضوع‌هایی است که سوژه‌ی خود فیلم، آن‌ها را مطرح می‌کند.»

کیارستمی سپس درباره‌ی وجه سفارشی فیلم خود گفت: «البته به نظر می‌رسد کلمه‌ی «سفارش» از یک بارِ منفی برخوردار است اما نکته این‌جاست که هر سوژه‌ای که پیشنهاد می‌شود می‌تواند یک سفارش باشد.»

وی افزود: «من به دلیل آزادی و راحتیِ کار کردن در ساخت فیلم‌های سفارشی، همواره از پیشنهاد تولید این‌گونه فیلم‌ها استقبال کرده‌ و می‌کنم. در چنین شرایطی فیلم‌ساز تعریف خاص خود را از موضوع و هم‌چنین مخاطب فیلم ارائه می‌دهد. خصوصاً در شکل تولیدی خاصی که در کشور ما وجود دارد و تهیه‌کننده تعریف مشخصی برای هزینه‌های تولید فیلم ندارد.»

کیارستمی افزود: «این نوع فیلم‌ها که اغلب درباره‌ی یک منظور مشخص و برای یک مخاطب خاص ساخته می‌شوند دست من به‌عنوان مستندساز را بازتر می‌گذارد تا راحت‌تر و بهتر بتوانم کار خود را ارائه دهم.»

وی هم‌چنین درباره‌ی انجام گفت‌وگوهای این فیلم به زبان انگلیسی گفت: «همان‌طور که گفتم این فیلم برای نمایش در حاشیه‌ی گالری خانم فرمانفرماییان در موزه‌ی گوگنهایم ساخته شد و طبعاً برای مخاطبان آن، برقراری ارتباط به زبان انگلیسی راحت‌تر بود.»

کیارستمی سپس در پاسخ به پرسش یکی از تماشاگران حاضر در سالن گفت: «برای تعدادی از هنرمندان ایرانی که در این فیلم حضور دارند صحبت‌ کردن به زبان انگلیسی راحت‌تر بود و به همین دلیل از همه‌ی آن‌ها که به نوعی در زندگی هنری منیر فرمانفرماییان تاثیر گذاشته بودند خواستیم تا به زبان انگلیسی درباره‌ی او صحبت کنند.»

بهمن کیارستمی در بخش دیگری از این نشست پرسش و پاسخ درباره‌ی غیبت کولاژهای منیر فرمانفرییان در فیلم خود گفت: «این کولاژها به عنوان کار هنری تولید نشده‌اند و بیش‌تر شبیه تولیداتی هستند که ایشان از آن‌ها به عنوان یادداشت‌های روزانه‌ی خود استفاده می‌کرده است.»

وی افزود: «او چنان که یکی از گفت‌وگوشونده‌ها نیز می‌گوید، از وقتی هنرمند شد که از مسئولیتِ مراقبت از خانواده رها شد. در حقیقت، خانم فرمانفرماییان تا قبل از آن یک مادر تمام‌وقت بود که فرصت چندانی برای خلق آثار هنری نداشت.»

کیارستمی افزود: «او از سال‌ها قبل آماده‌ی پذیرش مرگ و رفتن بود. به همین دلیل همواره در حال چیدن مقدماتی بود که می‌دانست در غیاب خود به نمایش گذاشته خواهد شد. کمک به راه‌اندازی «بنیاد منیر» با همکاری کسانی که به آن‌ها اعتماد داشت نیز در همین راستا قرار می‌گیرد.»

وی سپس درباره‌ی حساسیت‌های منیر فرمانفرماییان نسبت به تولید این مستند گفت: «او هم مثل کسانی که از دیدن و شنیدن تصویر و صدای خود آزرده‌خاطر می‌شوند، از تماشای این فیلم ابا داشت و هیچ‌وقت به صورت کامل به تماشای این فیلم ننشست. به همین دلیل نمی‌توانم بگویم که فیلم «منیر» مورد تایید خود او بود. در نهایت می‌توان گفت از آن‌جا که خانم فرمانفرماییان تایید نهاییِ فیلم را منوط به نظر دوستان و نزدیکان خود می‌دانست، نظر آن‌ها را پذیرفت و با فیلمی که درباره‌ی خود او ساخته شده بود کنار آمد.»

بهمن کیارستمی در بخش پایانی این جلسه در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تاثیر خود از کارهای زنده‌یاد عباس کیارستمی گفت: «به‌هرحال هرکس توانایی الگوپذیری از تنها یک بخش از فرد مورد نظر خود را دارد و من در مورد خودم می‌توانم بگویم بسیار تحت تاثیر مستندهای پدرم بوده و هستم.»

وی سپس تازه‌ترین ساخته‌ی خود (مستند «اکسدوس») را ادای دین به فیلم «مشق شب» دانست و افزود: «احتمالاً خیلی از کسانی که در این‌جا حضور دارند نیز از ایشان تاثیر گرفته‌اند؛ چه رسد به من که در فضای ذهنی نزدیک به پدرم بزرگ شده‌ و همه‌چیز را از ایشان آموخته‌ام.»

کیارستمی هم‌چنین گفت: «من بیش‌تر تحت‌تاثیر مستندهای پدرم و فیلم‌هایی که در دهه‌ی شصت در کانون [پرورش فکری کودکان و نوجوانان] ساخت هستم. فیلم‌های شاخصی که به نظرم جایشان در سینمای امروز ایران خالی است و دلم می‌خواهد به آن‌ها بپردازم.»

مشاهده خبر از سایت منبع