X

بایگانی اردیبهشت 23, 1398

دفتر سینمایی

دیدار پدر و فرزند پس از سال‌ها در «اختیاریه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه گفتگو محور «اختیاریه» شب گذشته لحظه دیدار پدر و فرزندی را بعد از سالها دوری رقم زد.

به گزارش سینماپرس، برنامه گفتگو محور «اختیاریه» درباره موضوعات مختلف با میهمانان متفاوتی گفتگو می‌کند. این برنامه پیش از این در سه روز پایانی هفته از شبکه پنج پخش می‌شد، اما در شب‌های رمضان و همزمان با لحظات افطار هرشب به روی آنتن می‌رود.

اختیاریه در برنامه شب گذشته توانست دیدار پدر و پسری را به تصویر بکشد که سال‌ها از یکدیگر دور بودند.

محسن شاه حسینی در قسمت پنجم برنامه اختیاریه حضور پیدا کرد و  پیرامون مشکلات و اتفاقات زندگی اش حرف زد. او به خاطر تجربه مسیر اعتیاد را انتخاب می‌کند و در این راه، خانواده و حتی پسر ۶ ماهه خود را کنار می‌گذارد!

شاه حسینی در ادامه گفت: من همیشه دوست داشتم با آدم‌های بزرگتر از خودم ارتباط برقرار کنم و افرادی که من با آن‌ها صحبت می‌کردم، مسیر من را تغییر دادند و من هم اعتیاد را تجربه کردم. اما بعد از مدتی به خاطر مادرم مصرف مواد را ترک کردم؛ مادرم قهرمان زندگی من است. بعد از اینکه از مصرف مواد پاک شدم، مدتی به ورزش پرداختم و قهرمان کشور شدم. اما با آزمایش‌هایی که انجام دادم، متوجه شدم دچار بیماری کبدی شده ام و این موضوع باعث دوری بیشتر من از فرزندم شد.

او در بخشی از برنامه آرزو کرد دوباره شایان  پسر ۱۹ ساله اش را از نزدیک ببیند که این اتفاق  بعد از از سالها در برنامه اختیاریه رقم خورد. شاه حسینی با عشق پسرش را در آغوش گرفت و  گفت: من منتظر شنیدن صحبت‌های شایان هستم و آمده ام تا گذشته را جبران کنم.

شایان درباره این روزهای خود صحبت و اظهار کرد: مشکلات نسل من زیاد است؛ ما تحصیل می‌کنیم تا کار و آینده خود را بسازیم، اما شرایط سختی را سپری می‌کنیم و بیکار هستیم و گاه روزنه امیدی در زندگی خود نمی‌بینیم. دوران کودکی خودم را بیشتر دوست دارم؛ چراکه افکار منفی وجود نداشت. مورد توجه خانواده بودم، اما به خاطر جدایی پدر و مادر شرایط زندگی ام تغییر کرد. از کودکی با واژه پدر بیگانه بودم و برای اولین بار پدرم را در شش سالگی دیدم و دیگر این اتفاق رخ نداد! پدر تیکه گاه است، اما من از این پشتوانه محروم بودم.

وی افزود: هر پدر و مادری نسبت به فرزند خود تعهد دارد، اما پدرم من را رها کرد و رفت. شاید به خاطر ترک اعتیاد خود قهرمان باشد، اما برای زندگی شخصی من قهرمان نیست. من سالها دلگرمی اصلی زندگی‌ام را نداشتم اما آینده مهم است. امیدوارم اتفاقات‌ خوبی را شاهد باشم، اما نگران هستم پدرم دوباره من را رها کند و برود.

در پایان شاه حسینی مقابل دوربین به پسرش قول داد که تا آخر در کنار او باشد و آینده را با هم بسازند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دشواری تدوین برنامه‌های آموزشی «همین الان یهویی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تدوینگر برنامه تلویزیونی آموزش‌محور «همین الان یهویی» بر این باور است که کار تدوین برنامه های آموزش محور دشواری های خاص خود را دارد.

به گزارش سینماپرس، مهدی صمیمی تدوینگر برنامه تلویزیونی «همین الان یهویی» محصول شبکه دو سیما درباره این برنامه گفت: ما آیتم‌های مختلف نمایش، موشن‌گرافی، ارتباط با پلیس فتا و… داریم که باید در ۲۵ دقیقه گنجانده شود و بدیهی است قرار دادن همه این بخش‌ها در این بازه زمانی خیلی سخت است به ویژه که همه آنها از اهمیت آموزشی برخوردارند و نمی‌شود چیزی را حذف کرد.

وی افزود: در حال حاضر ناچاریم همه چیز را خیلی مینی‌مالیستی جلو ببریم که امیدوارم بینندگانی که ماحصل این زحمات را می‌بینند، راضی باشند.

برنامه «همین الان یهویی» با اتکا به شیوه کروماکی گسترده، امکان تماشای تمامی فیزیک عروسک‌ها را برای بیننده فراهم کرده است که صمیمی درباره دشواری تدوین با چنین شرایطی توضیح داد: کار کروماکی به این شکل باعث شده فرآیند تدوین برای ما با چالش بیشتری همراه باشد که البته جذاب‌تر است.

این تدوینگر تلویزیونی در پایان بیان کرد: در این روش، عروسک‌گردان ها لباس کروماکی می‌پوشند تا در تدوین بتوانیم حذف‌شان کنیم و در نتیجه، فقط عروسک‌ها در قاب باقی بمانند و فضایی که در آن حرکت کرده‌اند. عروسک‌ها یا سرپا هستند یا می‌دوند و می‌پرند بنابراین تمام گروه باید هماهنگ باشند تا این بخش از جلوه‌های ویژه درست از آب در بیاید و خوشبختانه چون ما از یک تیم حرفه‌ای برخوردار هستیم در این امر موفق بوده‌ایم.

برنامه تلویزیونی «همین الان یهویی» که هر جمعه ساعت ۱۹:۱۵ از شبکه دو سیما پخش می‌شود، نکات آموزشی درباره پرداخت‌های الکترونیکی را در خود جای داده است. سیدجواد سیدمحسنی تهیه کننده و کارگردان این برنامه است و ندا غفاری اجرای آن را برعهده دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پرطرفدارترین سریال جهان در ایران دوبله شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برخی سرویس‌های ارائه آنلاین فیلم و سریال در ایران، با مجوز وزارت ارشاد، اقدام به دوبله سریال «بازی تاج و تخت» به زبان فارسی کرده‌اند.

به گزارش سینماپرس، ۱۷ آوریل ۲۰۱۱ نخستین قسمت از فصل اول سریال «گیم آف ترونز» (Game of Thrones) یا همان «بازی تاج و تخت» از شبکه HBO پخش شد. پخش فصل هشتم و پایانی این سریال هم از چهار هفته قبل آغاز شده است. این سریال توانسته طرفداران پروپاقرصی در سراسر دنیا برای خود دست و پا کند؛ تا جایی که تعداد بینندگان قانونی این سریال از قسمت نخست تا پایان فصل هفتم، شش برابر شده است. حالا برخی سرویس‌های ارائه آنلاین فیلم و سریال در ایران، با مجوز وزارت ارشاد، اقدام به دوبله این سریال به زبان فارسی کرده‌اند؛ کاری که بخاطر برخی دلایل محتوایی، از فصل هشتم آغاز شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازگشت به سینما با «گرگ تنها» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هوگو ویوینگ بازیگر استرالیایی، به زودی در فیلمی به نام «گرگ تنها» بازی خواهد کرد.

به گزارش سینما به نقل از ورایتی، در آستانه جشنواره فیلم کن، کمپانی «لِوِل کا» حق فروش فیلمی استرالیایی به نام «گرگ تنها» را دریافت کرد.

در این فیلم بازیگرانی مثل هوگو ویوینگ بازیگر مجموعه فیلم «ارباب حلقه‌ها» و سه گانه «ماتریکس» و تیلدا هروی بازیگر فیلم «هتل مومبای» به ایفای نقش می‌پردازند.

این فیلم توسط جاناتان اوگیلیو کارگردانی می شود و داستان زنی است که از برادر ناتوان خود مراقبت می‌کند، اما تلاش‌های او برای گرداندن زندگی بی نتیجه است.

«گرگ تنها» توسط آدام وایت و لی هابر تهیه کنندگی می‌شود و کمپانی‌های استرالیایی منبع مالی این پروژه خواهند بود. این فیلم هم اکنون در مرحله پیش ساخت است و فیلمبرداری آن در تاریخ ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) در ملبورن آغاز خواهد شد. اکران این فیلم در استرالیا در سال ۲۰۲۰ انجام خواهد شد، اما تاریخ دقیق تری از اکران آن اعلام نشده است.

جاناتان اوگیلیو علاوه بر کارگردانی، نویسندگی این فیلم را نیر بر عهده دارد. این فیلمنامه از رمانی به نام «مأمور مخفی» نوشته جوزف کنراد اقتباس شده است. فیلم قبلی اوگیلیو «دام مناقصه» نام دارد که موفق به دریافت جایزه نیز شد. از دیگر فیلم‌های وی می توان به «این فیلم یک سگ است» و «مطلقه محزون» اشاره کرد که هر دوی آن‌ها در بخش رقابتی جشنواره فیلم کن حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سید مجتبی موسوی سرپرست طرح و برنامه شبکه مستند شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر شبکه مستند در حکمی سید مجتبی موسوی را به‌ عنوان سرپرست طرح و برنامه شبکه مستند منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، سید سلیم غفوری مدیر شبکه مستند در حکمی سید مجتبی موسوی را به‌عنوان سرپرست طرح و برنامه شبکه مستند منصوب کرد.

در این حکم آمده است: «نظر به تعهد، تخصص و توانمندی‌های شما در امور رسانه به‌موجب این حکم به‌عنوان سرپرست طرح و برنامه شبکه مستند منصوب می‌شوید.

تدوین سیاست‌ها و اولویت‌های برنامه‌ای شبکه بر اساس منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلان سازمان، بررسی کارشناسی و غنی‌سازی طرح‌های وارده، ارتباط مؤثر و دائم با مراکز پژوهشی و رسانه‌ای در کشور، تشکیل منظم جلسات هیئت اندیشه ورزی شبکه و استفاده دائم از نظرات کارشناسان از مهم‌ترین مسائلی است که انتظار می‌رود، انجام شود.

امید است در پناه خداوند متعال، تأسی به اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) و همدلی همکاران شبکه در انجام این مسئولیت موفق و سرافراز باشید.»

مدیر شبکه مستند از خدمات مریم مظاهری در مدت تصدی مسئولیت طرح و برنامه شبکه قدردانی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رئیس ستاد رونق تولید معاونت امور استان‌های صداوسیما مشخص شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا شریفی طی حکمی از سوی علی دارابی رئیس ستاد رونق تولید معاونت امور استان‌ها شد.

به گزارش سینماپرس، علی دارابی معاون امور استان‌های صدا و سیما در حکمی، محمدرضا شریفی را به عنوان رئیس ستاد رونق تولید این معاونت منصوب کرد.

در حکم معاون امور استان‌های صدا و سیما آمده است: مهمترین وظایف و مأموریت‌های این ستاد شامل تشکیل ستاد در معاونت، پیگیری تشکیل ستاد در مراکز استان‌ها، حضور و ارتباط فعال و موثر با ستاد مرکزی در سازمان و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در حوزه مهندسی پیام برای تحقق اهداف شعار سال است.

در ادامه این حکم تصریح شده است: لازم است در راستای تحقق شعار سال، تولید برنامه‌های مؤثر و جریان ساز برای رونق تولید در اقصی نقاط کشور مورد توجه قرار گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیکر ابراهیم سلطانی‌فر تشییع شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیکر ابراهیم سلطانی‌فر کارگردان و مدیر دوبلاژ سیما امروز با حضور هنرمندان از مقابل خانه سینما به سمت خانه ابدی خود در بهشت زهرا (س) تشییع شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم تشییع محمد ابراهیم سلطانی‌فر کارگردان فیلم «تویی که نمی‌شناختمت»، مدیر اسبق دوبلاژ و تأمین برنامه خارجی شبکه یک سیما امروز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت با حضور هنرمندان در خانه سینما برگزار شد.

احمد میرعلایی، بهروز افخمی، محمدرضا جعفری جلوه، کمال تبریزی، منوچهر شاهسواری، علی دهکردی، مهدی فرجی، مهدی جودی از جمله حاضران در این مراسم بودند.

کامران ملکی در ابتدای این مراسم در سخنانی اظهار کرد: آدم‌هایی مثل سلطانی‌فر همواره در این مملکت جاودان هستند چه آن‌ها را بشناسیم و چه نشناسیم او از دست‌اندرکاران تلویزیون بود که خدمات بسیاری را در دوره‌های مختلف کاری خود انجام داد.

در ادامه بهروز افخمی درباره این کارگردان عنوان کرد: رفیق قدیمی ما به رحمت خدا رفت و من همچنان با کمال پررویی هستم! خدا نکند برسم به جایی که بخواهم برای درگذشت جوان‌تر از خودم صحبت کنم.

وی اضافه کرد: او با لحن بدون تعارف حرف می‌زد. او نمی‌توانست مثل من سازش‌کاری و تعارف را چاشنی کارش کند وعملاً منزوی شد.

افخمی درباره جایگاه علمی سلطانی‌فر تصریح کرد: او طلبه‌ای اهل علم و حدیث و سیره ائمه بود و برای نوشتنفیلمنامه‌هایی در زمینه تاریخ اسلام از بسیاری نویسندگان مناسب‌تر بود. سازشکار نبودن و پافشاری وی بر اصول و ارتباط برقرار نکردن با زد و بندهایی که این روزها زیاد شده از ویژگی‌های وی بود.

وی افزود: ابراهیم این اواخر یک پایش در بیمارستان بود و یک پایش در بیرون و حتی یک پایش هم در بیمارستان جا ماند. او تعریف می‌کرد چگونه سر مسایل انقلاب با همه بحث می‌کرد. او بر مواضع خود پافشاری می‌کرد و ترجیح می‌داد کار نکند تا اینکه بخواهد فضای موجود را تحمل کند.

افخمی با اشاره به همکاری خود و سلطانی‌فر در تلویزیون در ابتدای راه‌اندازی «گروه ویژه تلویزیون» بیان کرد: گروه ویژه تلویزیون رسالتش درباره سیاست داخلی کشور بود و آن زمان مسایل داخلی کشور به سیاست‌ها و مسایل ترورها و… می‌پرداخت و ما هفته‌ای یک برنامه نیم ساعته درباره مسایل داخلی می‌ساختیم. بعد از اینکه من مدیر گروه سریال شدم و ابراهیم مدیر گروه جنگ شد مرا مجبور کرد که یک کلیپ درباره جنگ بسازم که اثر موفقی هم شد. دیشب یاد سروداین کلیپ افتادم که شعرش از حمید سبزواری بود و چون الان زمان سیل و زلزله است به جای جنگ، با تغییراتی با اجازه حمید سبزواری می‌خواهم در تیتراژی استفاده کنم که برای سریالم است.

مظفر شجاعی نویسنده نیز در این مراسم تصریح کرد: فعالیت ابراهیم سلطانی‌فر تا آنجا که اطلاع دارم از دانشگاه شروع شده بود. صفت بارزی که می‌توانم از او بیان کنم شجاعت و صداقتش بود. درباره گروه جنگ این نکته را می‌توانم بگویم او در عین حال که مدیر گروه بود خودش همه کار انجام می‌داد. دوربین‌های سنگین را به دوش می‌انداخت و شجاعت و تواضع زیادی داشت که معتقد بود باید کار بر زمین مانده انجام شود.

وی گفت: دوران مدیریت گروه جنگ در زمان او یکی از دوره‌های درخشان تلویزیون بود. صبر و استقامت سلطانی‌فر در دوران بیماری هم مثال‌زدنی بود و او با همه مشکلاتی که داشت باز هم اهل شوخی و خوش صحبتی بود.

محمدرضا عرب سخنگوی کانون کارگردانان سینما نیز در این مراسم عنوان کرد: صحبت کردن درباره سلطانی فر سختاست، افراد معتقد به آخرت خیلی زود از بین ما می‌روند. در رسانه ملی باشید جانباز باشید و مدیر باشید و همه امکانات رانت را برای ساخت سریال فاخر داشته باشید اما فقط یک فیلم بسازید حتماً باید این موضوع آسیب شناسی شود. من از طرف شورا ضایعه از دست دادن این فیلمساز مهجور را تسلیت عرض می‌کنم و فکر می‌کنم افرادی باید درباره او و فیلم نساختنش بنویسند.

سیداحمد میرعلایی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون نیز در سخنانی گفت: چه شده است که از درد هم خبر نداریم و کارگردانی در مترو باید جوراب بفروشد. چه شده است که ابراهیم باید در منزل چشم انتظار ما می‌بود. وداع ما با سلطانی فر دیر شد و من جمله دیگری به جمله «تویی که نمی‌شناختمت» اضافه می‌کنم و می‌گویم ناگهان چه زود دیر می‌شود.

وی درباره جمال شورجه نیز گفت: شورجه اکنون ادامه درمان را در منزل پیگیری می‌کند و آقای شاهسواری در جریان او قرار دارد.

محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو نیز در سخنانی درباره این مدیر تلویزیونی و کارگردان پیشکسوت بیان کرد: تویی که نمی‌شناختمت نخستین اثر این کارگردان سینما و تلویزیون بود که خودش مهمترین مصداق توصیف این فرد است. او شبیه آدم‌های متداول زندگی و از جنس کلیشه‌ها نبود و به همین دلیل ناشناخته ماند.

وی با اشاره به صفات سلطانی‌فر بیان کرد: ثبات و یکرنگی و صداقت از ویژگی‌های وی بود و اینها دلایلی بود که باعث شدعلی رغم دانش تخصصی‌اش کمتر تجلی داشته باشد و کمتر اصراری برای دیده شدن داشت.

در پایان بهروز سلطانی‌فر فرزند مرحوم سلطانی‌فر در سخنانی کوتاه گفت: از آقای میرعلایی تشکر می‌کنم که کامل در کنار ما بودند. کسی از مادرم که در این هشت سال در کنار پدرم بود یاد نکرد. پدرم در این چند یال دغدغه زیاد داشت اما کسی از او سراغ نگرفت. تا آخرین لحظات هم امید داشت که بلند شود و فیلم و سریال بسازد او فیلمنامه «طیبحاج رضایی» را داشت که امیدوارم این پروژه به سرانجام برسد.

اقامه نماز بر پیکر ابراهیم سلطانی فر با امامت نصرالله پژمان‌فر انجام شد و سپس پیکرش را به سوی بهشت زهرا (س) منتقل کردند.

بنابر اعلام در مراسم تشییع این هنرمند در طبقه فوقانی مزار هنرمند دیگری در قطعه هنرمندان دفن خواهد شد.

مراسم یاد بود این هنرمند چهارشنبه از ساعت ۱۷ در مسجد الغدیر برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیدجواد مرادی سرپرست مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با حکمی از سوی مرتضی میرباقری معاون سیما سیدجواد مرادی به سمت سرپرست مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما منصوب شد.

به گزارش سینماپرس، با حکم مرتضی میرباقری معاون سیما، سیدجواد مرادی به سمت سرپرست مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما منصوب شد.

در این حکم به ماموریت های مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما که عبارت از پژوهش های بنیادی، کاربردی و برنامه ای تلویزیونی، سیاستگذاری و برنامه ریزی محتوایی، نظارت، ارزیابی و ارزش یابی برنامه‌ها، شبکه ها و مراکز تولیدی با هدف مدیریت و مهندسی پیام در معاونت سیما است، تاکید شده است.

طراحی و تدوین منظومه گفتمانی مدیریت پیام سیما، تدوین سیاست های محتوایی برنامه های سیما، فرآیند بررسی و تصویب پیشینی طرح برنامه های تلویزیونی و صدور مجوز تولید، ارزیابی مستمر و منظم برنامه های سیما؛ ارزشیابی عملکرد شبکه ها و بازتولید گزارش های مراجع نظارتی درون و برون سازمانی و ارائه نتایج به همراه راه کارهای لازم به معاونت و شبکه ها و مراکز مربوطه از اهم وظایفی است که مورد انتظار معاون سیما از سرپرست مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما است.

میرباقری همچنین از خدمات و تلاش های عبدالکریم خیامی در دوره تصدی وی قدردانی کرد.

مرادی پیش از این قائم مقام مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمبرداری «ال مثل الویس» آغاز شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم کوتاه «ال مثل الویس» به کارگردانی سپیده میرحسینی جلوی دوربین رفت.

به گزارش سینماپرس، فیلمبرداری فیلم کوتاه «ال مثل الویس» به نویسندگی و کارگردانی سپیده میرحسینی در لوکیشنی در شهر تهران آغاز شد.

امیر زبده در نقش خواننده قدیمی کلاسیک در این مثلث موازی عاشقانه بدون دیالوگ ایفای نقش می‌کند.

سپیده میرحسینی کارگردان این پروژه گفت: سعی کردم فضای بین واقعیت و رؤیا را به گونه‌ای در دنیای خیالی یک کودک به تصویر بکشم، البته برای هر رؤیا کمی هم واقعیت نیاز است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: طراحی لباس در این فیلم بسیار مهم بود به همین دلیل از مریم قاسمی مشورت گرفتیم و تا اینجا از روند کار بسیار راضی هستم.

عوامل فیلم عبارتند از نویسنده، کارگردان و تهیه کننده: سپیده میرحسینی، بازیگران: امیر زبده، رزا دانازاده، محمدصدرا بنی هاشمی، مدیر فیلمبرداری: امیر جغتایی، مدیر تولید: میلاد بهار، طراح گریم: پروین نویدی، طراح لباس: مریم قاسمی، عکاس: سیاوش شیر نورد و پویان پرتوی، طراح صحنه: امیر حسینی، منشی صحنه: معصومه محمدخانی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درباره جشنواره فیلم کن ۲۰۱۹ بیشتر بدانیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره فیلم کن که هنوز می‌توان آن را معتبرترین جشنواره سینمایی جهان دانست، در حالی وارد هفتاد و دومین دوره خود می‌شود که چون هر سال برای بیش از ۱۰ روز، تمام توجه سینماگران و سینمادوستان را سراسر جهان معطوف به خود می‌کند.

به گزارش سینماپرس، هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن از فردا ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت) آغاز به کار می‌کند و تا ۲۵ می (۴ خرداد) ادامه خواهد داشت. در زیر نگاهی خواهیم داشت به مهم‌ترین رویدادهایی که در کن ۲۰۱۹ در انتظار ماست:

  • پوستری به یاد مادر موج نوی سینمای فرانسه

مسئولان برگزاری جشنواره کن، امسال نیز طبق سنت چند سال اخیر پوستر این رویداد را به یکی از سینماگران بزرگ اختصاص داد. پوستر ۲۰۱۹ با عنوان «آنیس، در نور درخشان خورشید»، ادای احترامی به «آنیس واردا» سینماگر تازه درگذشته است و وی را در حالی به تصویر می‌کشد که روی شانه‌های یکی از عوامل فنی قرار گرفته و در حال ساخت اولین فیلم سینمایی‌اش به نام “نقطه کوتاه” در سن ۲۶ سالگی است. «واردا» که با فیلم‌هایش چون «نقطه کوتاه»، «کلئو از ۵ تا ۷» و «شادی» نقش تعیین‌کننده‌ای در تعریف موج نوی سینمای فرانسه داشت، چندی پیش در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

پوستر جشنواره

  • افتتاحیه جشنواره با چاشنی ترس

فیلم ترسناک «مُرده‌ها نمی‌میرند» ساخته فیلمساز مستقل آمریکایی «جیم جارموش» به عنوان فیلم افتتاحیه هفتاد و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن به روی پرده خواهد رفت. این فیلم به عنوان یکی از فیلم‌های بخش رقابتی کن ۲۰۱۹ به نمایش گذاشته خواهد شد و اولین فیلمی است که برای کسب نخل طلای بهترین فیلم رقابت خواهد کرد. «بیل مورای»، «آدام درایور»، «تیلدا سوئینتون»، «استیو بوشمی»، «دنی گلوور» از بازیگران این فیلم هستند.

پوستر فیلم مرده‌ها نمی‌میرند

  • ۲۱ کارگردان در اندیشه تصاحب نخل طلا

بخش رقابتی جشنواره کن امسال میزبان فهرست پرستاره‌ای از کارگردانان نامدار و صاحب سبک سینمای جهان است. «پدرو آلمادوار» با فیلم «درد و شکوه»، برادران «داردن» با جدیدترین ساخته‌شان «احمد جوان»، «زاویه دولان» با «ماتیاس و ماکسیم»، «کن لوچ» برنده دو جایزه نخل طلا با فیلم جدیدش «متاسفیم جا ماندی»، «ترنس مالیک» کارگردان آمریکایی با «یک زندگی پنهان»، «جیم جارموش» با فیلم افتتاحیه «مرده‌ها نمی‌میرند» و «عبدالطیف کشیشه» با فیلمش «مکتوب عشق من: قطعه میانی» از مهمترین مدعیان کسب نخل طلای بهترین فیلم کن ۲۰۱۹ هستند.

فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» نهمین ساخته «کوئنتین تارانتینو» که حضور آن در جشنواره کن در هاله‌ای از ابهام قرار داشت در نهایت به جشنواره رسید تا فرش قرمز کن امسال با حضور چهره‌هایی چون «برد پیت»، «لئوناردو دی‌کاپریو» و «آل پاچینو» جذابیت دوچندانی داشته باشد.

داستان فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» درباره گروه تبهکار «منسون» به سرکردگی «چارلز منسون» است که دراوت ۱۹۶۹ در یک شب چندین نفر را در یک سکونت‌گاه هالیوودی متعلق به «رومن پولانسکی» کارگردان مطرح لهستانی-فرانسوی سلاخی کردند که یکی از این افراد «شارون تیت» همسر باردار «پولانسکی» بود. فیلم «تارانتینو» نیز در بخش رقابتی برای کسب جایزه نخل طلا رقابت می‌کند.

روزی روزگاری در هالیوود

  • «ایناریتو» در رأس داوران کن ۲۰۱۹

«الخاندرو گونزالز ایناریتو» کارگردان مکزیکی برنده اسکار امسال رئیس داوران بخش رقابتی کن است. وی که با فیلم‌های «بردمن» و «بازگشته» برنده جایزه اسکار شده است، اولین کارگردان مکزیکی خواهد بود که رئیس داوران بخش رقابتی کن می‌شود. «عشق سگی»، «بابل» و «زیبا» فیلم‌های «ایناریتو» هستند که در جشنواره کن رونمایی شده‌اند و موفق به کسب چندین جایزه شدند.

«پاول پالیکوفسکی» کارگردان برنده اسکار لهستانی، «یورگس لانتیموس» کارگردان یونانی، «کلی رایکارد» کارگردان، فیلم نامه‌نویس و تدوینگر آمریکایی، «آلیس رورواچر» کارگردان و فیلم نامه‌نویس ایتالیایی، «ال فانینگ» بازیگر زن آمریکایی، «مایمونا ان دیایه» بازیگر و کارگردان زن اهل کشور بورکینافاسو، «انکی بیلال» نویسنده فرانسوی رمان‌های مصور و «رابین کامپیو» کارگردان و فیلم نامه‌نویس اهل فرانسه، اعضای هیأت داوران بخش رقابتی کن را تشکیل می‌دهند.

«نادین لبکی» سینماگر لبنانی به عنوان رئیس هیأت داوران بخش «نوعی نگاه» و «کلر دنی» نویسنده و کارگردان فرانسوی تیز به عنوان رئیس هیات داوران بخش فیلم کوتاه و سینه فونداسیون هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن فعالیت خواهد کرد.

هیأت داوران رقابتی

  • دعوای بی‌سرانجام کن و نتفلیکس برای دومین سال پیاپی

مذاکرات جشنواره کن و کمپانی نتفلیکس برای امسال نیز به بن بست رسید و کن ۲۰۱۹ میزبان هیچ فیلمی از محصولات این کمپانی در جشنواره نخواهد بود. جشنواره کن سال گذشته نیز به سبب اختلاف با سیاست‌های کمپانی نتفلیکس فرصت نمایش فیلمی چون «روما»، «سوگلی»، «نخستین انسان» و «ستاره‌ای متولد شده است» را از دست داد و امسال نیز چند فیلم از جمله فیلم جدید و پرستاره «مرد ایرلندی» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» با بازی «آل پاچینو»، «رابرت دنیرو» و «جو پچی» نیز قربانی این اختلاف شدند، هرچند «تیری فرمو» دبیر باسابقه کن در مصاحبه‌ای عنوان کرد فیلم «اسکورسیزی» در صورت عدم اختلافات نیز به دلیل تمام نشدن مراحل فنی به کن نمی‌رسید.

مرد ایرلندی

مشکل اینجاست که طبق سیاست‌های «نتفلیکس»، فیلم‌های این کمپانی یا تنها به صورت آنلاین (بدون اکران در سینماها) عرضه می‌شوند و یا باید به طور همزمان به صورت محدود در سینماها و وب سایت این شبکه در اختیار مخاطبان قرار گیرند و این سیاست مورد پذیرش برخی از جشنواره‌های سینمایی از جمله کن نیست. طبق قوانین جشنواره کن، حداقل فیلم‌های بخش رقابتی این رویداد باید پس از جشنواره در سینماهای فرانسه اکران عمومی شوند.

  • «آلن دلون» و یک نخل طلای جنجالی

پس از چهره‌های شاخصی چون «ژان مورو»، «وودی آلن»، «برنارددو برتولوچی»، «جین فوندا»، «کلینت ایستوود»، «ژان پل بلموندو»، «مانوئل دی اولیویرا»، «ژان پیر لئو»، این بار نوبت به «آلن دلون» بازیگر افسانه‌ای سینمای فرانسه و جهان رسید تا جایزه نخل طلای افتخاری جشنواره کن را دریافت کند که سابقه بازی در فیلم برنده نخل طلای «یوزپلنگ» ساخته «لوکینو ویسکونتی» (۱۹۶۳) را در کارنامه دارد. در واکنش به اعطای این جایزه به «آلن دلون»، سازمان زنان آمریکا و هالیوود به سبب برخی اظهار نظرهای «آلن دلون» درباره خشونت علیه زنان و همچنین حمایت از قدرت گرفتن جناح راست در فرانسه، از اعطای این جایزه به وی انتقاد کرد اما مسئولان کن اعلام کردند که نخل طلای افتخاری همچنان به این بازیگر افسانه‌ای تعلق خواهد گرفت.

آلن دلون

  • زندگی مافیایی «مارادونا» بر پرده جشنواره کن

«آسیف کاپادیا» کارگردان انگلیسی امسال مستند زندگی «دیه‌گو مارادونا» اسطوره آرژانتینی تاریخ فوتبال جهان را در بخش غیررقابتی جشنواره کن رونمایی می‌کند. این مستند بر اساس بیش از ۵۰۰ ساعت ویدئو از آرشیو شخصی مارادونا ساخته شده است و نگاهی غیرمتداول به زندگی «دیه‌گو مارادونا» به عنوان یکی از مهم‌ترین چهره‌های ورزشی تاریخ درون و بیرون از زمین فوتبال در طول دوران بدنام زندگی وی در شهر ناپل ایتالیا می‌پردازد. او در زمین معجزه می‌کرد اما وقتی این جادو به تدریج رو به پایان گذاشت او به یک زندانی در شهر جرم‌خیز ناپل ایتالیا تبدیل شد. این مستند، داستان زندگی فراموش‌نشدنی یک استعداد بالفطره و قصه شکوه، ناامیدی و خیانت، فساد و نهایتاً رستگاری است.

مستند مارادونا

  • تجلیل از استاد سینمای وحشت با کالسکه طلایی

«جان کارپنتر» کارگردان مشهور به استاد سینمای وحشت جایزه کالسکه طلایی جشنواره کن ۲۰۱۹ را در بخش مستقل دو هفته کارگردانان دریافت می‌کند. «کارپنتر» کارگردانی فیلم‌های ترسناک کلاسیکی چون «هالووین»، «مه»، «کریستین» و «فرار از نیویورک» را بر عهده داشته است. از دریافت کنندگان پیشین جایزه کالسکه طلایی می‌توان به «مارتین اسکورسیزی»، «ورنر هرتسوک»، «ژیا ژانکه»، «جین کمپیون» و «آنیس واردا» اشاره کرد.

جان کارپنتر

  • از «درخشش» کوبریک تا «معجزه»  دِسیکا در بخش کلاسیک

بخش کلاسیک هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن، امسال میزبان مجموعه‌ای درخشان از نسخه ترمیم شده آثار مهم سینمای جهان است که از مهم‌ترین اتفاقات آن می‌توان به نمایش نیمه‌شب فیلم «درخشش» ساخته «استنلی کوبریک» اشاره کرد.

«معجزه در میلان» ساخته «ویتوریو دسیکا» برنده نخل طلای ۱۹۵۱، «عشق های یک بلوند» ساخته «میلوش فورمن» (۱۹۶۵)، «تونی» به کارگردانی «ژان رنوار» (۱۹۳۴)، «مولن روژ» ساخته «جان هیوستون» (۱۹۵۲)، «آنها عاشق زندگی بودند» از «آندری وایدا» (۱۹۵۷)، «دَرب» به کارگردانی «الیور استون» (۱۹۹۱)، «خاطرات یک پرستار» (۱۹۵۷) به کارگردانی «تائو ژین» و اولین انیمیشن بلند و رنگی اکران شده سینما در سال ۱۹۵۸ با نام «پوندا و مار جادویی» به کارگردانی «تایجی یوبوشیتا» دیگر فیلم‌های این بخش هستند.

نسخه ترمیم‌شده سه فیلم از ساخته‌های «لوئیس بونوئل» کارگردان و فیلمنامه نویس مکزیکی- اسپانیایی شامل «فراموش شدگان» (۱۹۵۰)، «نازارین» (۱۹۵۸) و «عصر طلایی» (۱۹۳۰) نیز در بخش کلاسیک کن ۲۰۱۹ رونمایی می‌شوند.

فیلم درخشش

  • «ریتی پان» برنده دوربین طلا را تعیین می‌کند

«ریتی پان» سینماگر صاحب نام کامبوجی امسال به عنوان رئیس داوران جایزه دوربین طلا، وظیفه انتخاب بهترین فیلم اول جشنواره را از میان تمام آثار بخش رسمی (رقابتی، نوعی‌نگاه، غیررقابتی، نمایش ویژه، نمایش نیمه شب، فیلم کوتاه و سینه‌فونداسیون) و همچنین دو بخش مستقل هفته منتقدین و دو هفته کارگردانان، بر عهده دارد. چهار سینماگر فرانسوی شامل «آلیس دیوپ»، «ساندرین ماکز»، «بنوام دلوم» و «نیکلاس ناگلن» نیز دیگر اعضای داوران جایزه دوربین طلا هستند.

ریتی پان

  • «استالونه» با «راکی ۵» به کن بازمی‌گردد

«سیلوستر استالونه» چهره کهنه‌کار سینمای اکشن هالیوود برای معرفی فیلم جدید «راکی ۵: آخرین خون» با جشنواره کن بازخواهد گشت. بخش‌هایی از این فیلم که ساخت آن چند ماه پیش به پایان رسیده برای معرفی به صورت نمایش ویژه در جشنواره با حضور «استالونه» به نمایش گذاشته می‌شود و پس از آن نسخه ترمیم‌شده فیلم «رامبو: اولین خون» به کارگردانی «تد کاچف» محصول سال ۱۹۸۱ میلادی نیز به روی پرده خواهد رفت.

سیلوستر استالونه

  • پایان جشنواره با «خاص‌ها»

مسئولان کن اعلام کردند از این پس عنوان “فیلم اختتامیه” نخواهند داشت و آخرین فیلم جشنواره را در قالب عنوان “آخرین نمایش” پیش از مراسم اعطای جوایز به روی پرده می‌برند. امسال فیلم فرانسوی «خاص‌ها» به کارگردانی مشترک «اولیویه ناکاش» و «اریک تولدانو» با بازی «وینسنت کسل» و «رادو کاتب» به عنوان آخرین فیلم جشنواره کن در سالن گرند لومیر جشنواره به نمایش گذاشته خواهد شد.

فیلم «خاص ها»

* ایسنا

مشاهده خبر از سایت منبع