X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

حمایت علنی یک سلبریتی از همجنسگرایی+عکس


حمایت علنی یک سلبریتی از همجنسگرایی+عکس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میهمانی شاعرانه درحضور رهبر انقلاب – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شاعران کشورمان، همزمان با شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) با حضور در محضر رهبر انقلاب افطار شب پانزدهم را مهمان معظم‌ له هستند.

به گزارش سینماپرس، طبق سنت هرساله، شاعران در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) کریم اهل بیت(در شب نیمه ماه مبارک رمضان) به دیدار رهبر انقلاب می‌روند و افطار را میهمان ایشان هستند.

امشب نیز طبق سنوات گذشته شاعران جوان و پیشکسوت افطار را در محضر رهبر انقلاب مهمان هستند و پس از آن مهمترین جلسه شعر خوانی سال در محضر معظم له برگزار می‌شود.

این جلسات چند دهه بدون وقفه ادامه داشته و اغلب ساعت‌ها به طول می‌انجامد، در این دیدار صمیمانه که با اقامه‌ نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت رهبر انقلاب و صرف افطار آغاز می‌شود شاعران داخلی و خارجی شعر می‌خوانند و رهبر انقلاب مواردی را در پایان این جلسه مطرح می‌کنند که چراغ راه شاعران برای سال پیش رو محسوب می‌شود.

دیدار سالانه شاعران با مقام معظم رهبری امشب سی ام اردیبهشت ماه همزمان با شب میلاد کریم اهل بیت(ع) برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ادعای طرفداری از سینمای اندیشه باید در برنامه‌ها وبودجه ما دیده شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین انتظامی در اولین نشست رسانه‌ای خود در مقام رییس سازمان سینمایی ضمن تأکید مجدد بر رویکرد شفاف‌سازی در این سازمان، شفافیت را «پیش‌بینی‌پذیری» تعریف کرد.

به گزارش سینماپرس، نشست رسانه‌ای حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی صبح امروز ۳۰ اردیبهشت ماه در سازمان سینمایی آغاز شد.

انتظامی که از ۲۶ آبان ماه سال گذشته با عنوان سرپرست در این سازمان فعالیت می‌کرد به تازگی حکم ریاستش را از سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته و بر مسند ریاست این سازمان تکیه داده است.

این نشست طبق اعلام قبلی رأس ساعت ۱۰ صبح با پخش سرود ملی و قرائت قرآن مجید آغاز شد.

اصرار ما عمل طبق برنامه‌های منتشرشده است

در ابتدای این نشست انتظامی عنوان کرد: انتشار برنامه سازمان سینمایی و موسسه‌های تابعه در این روزها صورت گرفته است. اصرار ما این است که وقتی سازمانی برنامه‌ای را منتشر می‌کند باید طبق آن عمل می‌کند چراکه این موضوع از رفتارهای دیگر جلوگیری می‌کند و انضباط ما را بیشتر می‌کند به همین دلیل برای افرادی که رصد می‌کنند کارشان راحت ترخواهد بود چون چارچوب مشخص است.

وی افزود: بعضی از رویکردها به طور جدی قابل ردگیری است. شاید مواردی بوده است که قبلاً نداشته‌ایم. برای مثال درباره فعالیت سینماگران خارج از تهران، شعاری وجود داشت که «ایران تنها تهران نیست» و باید به دنبال استعدادهای دیگر هم باشیم. بحث دیگر این است که باید هزینه‌های پشتیبانی برنامه را به نسبت برنامه را کاهش دهیم و پشتیبانی سهمی کمتر از بودجه دولتی را در بر بگیرد و می‌شود این ادعا را ردگیری کرد.

شفافیت یعنی پیش‌بینی‌پذیری

رئیس سازمان سینمایی تأکید کرد: رویکرد اصلی‌ای که وزارت ارشاد دنبال می‌کند و وزیر بر آن تاکید دارد شفافیت است در شفافیت فقط منظور این نیست که تنها آمار یک جشنواره و یا موسسات را مطرح کنیم. شفافیت یعنی پیش‌بینی پذیری. بر همین مبنا اصرار داریم که دستورالعمل‌ها را منتشر کنیم و افراد و موسسات بدانند که در صورت ارایه فیلمنامه‌ای، درخواستی و …رفتار ما چه خواهد بود و ما را به استناد آن مورد سوال قرار بدهند.

سازمان سینمایی به عنوان یک سازمان فرهنگی نباید بگذارد فیلم‌های که رویکرد فرهنگی دارند در نظام خشن اکران خورد شوند. بنابراین باید این سیاست را ادامه دهیم و تقویت کنیم انتظامی بیان کرد: همین مبنا در پاسخگویی ما هم وجود داریم و اگر رسانه‌ای سوالی برای ما فرستاده ما باید در ظرف کمتر از ۶ ساعت پاسخ بدهیم. نکته دیگر این است که مواردی که فکر می‌کردیم غیرقابل انتشار است ما آنها را منتشر کردیم.

ادعای طرفداری از سینمای اندیشه باید در برنامه‌ها وبودجه ما دیده شود

رییس سازمان سینمایی درباره اکران و تولید فیلم‌های فرهنگی هم گفت: برنامه سازمان که منتشر شد و دیدید که در کنار برخی از فعالیت‌ها که بودجه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته شده،  ستاره‌ای قرار داده‌ایم و ما قول دادیم دستورالعمل آن را خردادماه منتشر کنیم. اگر ما طرفدار سینمای اندیشه هستیم باید اثر این ادعا در برنامه‌ها و بودجه‌های ما دیده شود.

وی افزود: بنابراین هنگامی که دستورالعمل ما منتشر شود عملکرد بودجه‌ای ما را خواهید دید. طبعاً در فرآیند صدور پروانه ساخت و نمایش هم این موضوع را خواهیم دید. یکی از سیاست‌های خوب سازمان سینمایی تشکیل «هنر و تجربه» بود به این معنا که سازمان سینمایی به عنوان یک سازمان فرهنگی نباید بگذارد فیلم‌های که رویکرد فرهنگی دارند در نظام خشن اکران خورد شوند. بنابراین باید این سیاست را ادامه دهیم و تقویت کنیم.

انتظامی درباره اینکه اگر به او پست دیگری داده شود چه می‌کند، گفت: من تازه به سینما آمده‌ام یعنی آنقدر مورد استقبال نیستیم که زود برویم؟

نظام درجه‌بندی سنی به‌دنبال ارتقای سواد رسانه‌ای است

رییس سازمان سینمایی درباره نظام درجه‌بندی سنی گفت: این نظام می‌خواهد کمک کند سواد رسانه‌ای بالا برود و مردم با توجه بیشتری فیلم‌ها را انتخاب کنند. طبعاً این نظام محدودیت‌هایی هم خواهد داشت و آثاری که به نحوی گروه‌هایآسیب‌پذیر را تهدید می‌کند، محدود می‌شوند اما رویکرد کلی این نظام فرهنگی است.

وی درباره صنوف خانه سینما هم عنوان کرد: ما از یکپارچگی تشکل‌های خانه سینما استقبال می‌کنیم تا به این گونه قدرتشان بیشتر شود. طبعاً وقتی یکپارچه باشند عقب‌نشینی کمتر خواهد شد.

انتظامی درباره تغییرات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان ایران هم توضیح داد: موضوعی که از قبل‌تر در دستورکار سازمان سینمایی بوده اصلاح ساختارهاست بعضی از موسسات ما به دلیل اینکه در شرایط فعلی ماموریت‌های روز اولشان دیگر نیاز نبود، منحل شد. برای مرکز گسترش هم مشغول مطالعه هستیم و اصلاحاتی انجام می‌شود.

«جشنواره جهانی فجر» را حرکتی منطقه‌ای می‌دانم

انتظامی درباره ادغام جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر مطرح کرد: حتماً انتظار ندارید که رفتار شتاب‌زده داشته باشم و مقوله‌ای تا پیش از جمع‌بندی به‌صورت هیجان‌زده اعلام شود. اما مشغول ارزیابی پنج جشنواره مهم هستیم و همانطور که قول داده بودم که آیین‌نامه‌ها منتشر شود، شیوه ما این است که ابتدا پیش‌نویس تهیه می‌کنیم و سپس نظرخواهی و جمع‌بندی می‌کنیم و وقتی این آیین‌نامه‌ها منتشر شد درباره موضوع ادغام، حذف و اضافه جشنواره‌ها به نتیجه می‌رسیم.

با توجه به اینکه حاکمیت فرهنگی از طریق سازمان سینمایی اعمال می‌شود، طبعاً سینماگران اجازه ندارند نسبت به آنچه که پروانه گرفته‌اند چیزی را در خروجی آثار کم یا زیاد کنندوی تأکید کرد: طبعاً پاسخ شفاف و صریح به زمانی موکول می‌شود که این آیین‌نامه‌ها منتشر شود. اما به دلیل تاثیری که جشنواره جهانی فیلم فجر دارد شخصاً آن را حرکت منطقه‌ای می‌دانم و کمک می‌کند سینمای ما بازار بهتری پیدا کند.

خروجی بنیاد سینمایی فارابی؟

رییس سازمان سینمایی درباره خروجی بنیاد سینمایی فارابی توضیح داد: کارپسندیده‌ای که در اواخر سال ۹۶ و ۹۷ صورت گرفت، تدوین برنامه جامع سازمان سینمایی بود و در آنجا هشت رویکرد مهم و سیاست‌های اصلی بیان شد، وقتی برنامه راهبردی برای یک مجموعه نوشته می‌شود به این معناست که همه جهت‌گیری‌ها باید بر مبنای آن باشد. یکی از آن رویکردها توسعه بخش بین‌الملل است و باید در برنامه‌ها این موضوع خود را نشان دهد. در برنامه می‌بینید که تعداد قابل‌توجهی از برنامه‌ها در همین مسیر است. قرار است همه بخش‌های سازمان که برنامه فرامرزی دارند در فارابی برنامه‌های خود را تدوین کنند و امیدوارم نتیجه خوبی داشته باشد.

انتظامی اظهار کرد: سیاستگذاری فرهنگی در کار ما دو وجه دارد. اینکه از نظر پشتیبانی حمایت‌گر کدام یک از آثار باشیم. سازمان سینمایی به عنوان یک دستگاه دولتی که به ارزش‌های نظام اعتقاد دارد موظف است که کنترل و نظارت بر امورداشته باشد. خوشبختانه برنامه‌ای برای صدور پروانه‌ها پیش‌بینی شده و شما دیده‌اید که هر اثری پروانه‌ای می‌گیرد در سایت سازمان سینمایی مجوز آن منتشر شده است. البته ما در پی این بوده‌ایم که ژانرهای متعدد و متنوعی داشته باشیم.

رییس سازمان سینمایی درباره پایبندی به مجوزهای ارایه شده هم گفت: با توجه به اینکه حاکمیت فرهنگی از طریق سازمان سینمایی اعمال می‌شود، طبعاً سینماگران اجازه ندارند نسبت به آنچه که پروانه گرفته‌اند چیزی را در خروجی آثار کم یا زیاد کنند.

مرجع شناسایی پول‌های مشکوک سازمان سینمایی است؟

انتظامی درباره ورود سرمایه‌ها به سینما گفت: آیا مرجع شناسایی این پول‌ها سازمان سینمایی است؟ ما اصولی داریم که باید در فیلم‌سازی رعایت شود. تشخیص اینکه فیلم با چه زمانی، چند پلان و … باشد با سازمان سینمایی است و کس دیگری حق دخالت ندارد، بنابراین خواهشم این است که دچار مسایل حاشیه‌ای نشویم و پدیده‌ها را به دقت مطالعه کنیم.

وی تأکید کرد: ما باید از ورود هرگونه سرمایه برای توسعه سینما استقبال کنیم. اما نگرانی که منتقدان دارند این است که این سرمایه اگر نظامات سینما را به هم بریزد سینما آسیب می‌بیند در اینجا سازمان سینمایی که باید پاسدار اصل سینما باشد و به قضیه ورود کند. اگر ما اتحادیه متمرکز داشته باشیم بسیار راحت می‌شود از طریق صنف و سیاستگذار  این موضوع را حل کرد. من اطلاع دارم که خانه سینما در حال اتخاذ تدابیر خوبی است که بسیاری از این مسایل حل شود.

رییس سازمان سینمایی درباره سامان‌دهی اکران هم توضیح داد: نظام‌نامه اکران برای سال نود و هشت منتشر شده و نسبت به نظام‌نامه سال قبل رو به جلو بوده است ولی برخی از خلاءها هنوز وجود دارد و دیدگاه‌های مختلفی هم مطرح است. ما در حال حاضر مشغول بررسی هستیم تا برخی از این موارد را حل کنیم تا صاحبان آثار از اکران راضی باشند.

وی درباره موضع سازمان سینمایی نسبت به حضور فیلمسازان در رویدادهای جهانی هم تأکید کرد: نباید نگرش شخصی برسیاست‌ها حاکم باشد. یکی از محورهای هشت گانه ما رویکرد توسعه بازار است و یکی از راه‌های حصول آن حضور در جشنواره‌هاست. البته در بعضی جشنواره‌ها نگاه سیاسی تسری بیشتری از نگاه فرهنگی دارد و طبیعی است که نگاه ما به آنها متفاوت است.

انتظامی درباره حمایت از رسانه‌های سینمایی هم گفت: حمایت از نشریات مکتوب به جهت نیازهای سخت‌افزاری مانند کاغذ بر عهده معاونت دیگری است، شاید وظیفه من این است که توجه بیشتری به نشریات فرهنگی شود.

وی درباره اینکه بیشتر اخبار سازمان سینمایی را به وسیله توییتر منتشر می‌کند هم عنوان کرد: اگر یک سوال واحد توسط دو رسانه به روابط عمومی برسد اولویت ما این است که پاسخ را اول به رسانه اول دهیم. ولی پاسخ‌هایی که در توئیتر می‌دهیم کسی از ما نپرسیده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره نگرانی‌ها نسبت به کیفیت اجرایی شدن نظام درجه‌بندی سنی آثار گفت: این موضوع حتماً اجرایی می‌شود. با توجه به اینکه دو مرجع مختلف این مجوزها را می‌دهند و درجه‌بندی سنی را گروهی متشکل از روانشناسان و… انجام می‌دهد، نمی‌شود گفت که هر فیلمی با این توجیه می‌تواند اکران شود.

رییس سازمان سینمایی درباره اسپانسر جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: ما ۴۵ روز پس از پایان هر رویداد، فهرست دقیق هزینه‌ها و درآمدها را از بانیان رویدادها می‌خواهیم. لذا در پایان ۴۵ روز فهرست جشنواره جهانی فیلم فجر را اعلام می‌کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران «زهرمار» همزمان با عید سعید فطر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم «زهرمار» به کارگردانی جواد رضویان و تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی از ۱۶ خردادماه اکران می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «زهر مار» به کارگردانی سیدجواد رضویان و تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی از ۱۶ خرداد در سینماهای سراسر کشور اکران می‌شود.

امیر حسین حیدری مدیر عامل شرکت سینمایی نمایش گستران و پخش کننده فیلم سینمایی «زهرمار» با اشاره به آخرین وضعیت نمایش این فیلم گفت: هم اکنون مراحل اخر آماده سازی فیلم برای نمایش در حال انجام است و بصورت همزمان نیز برنامه ریزی اکران و آماده سازی مواد تبلیغاتی در حال پیگری است.

وی ادامه داد: اکران فیلم سینمایی «زهر مار» از ۱۶ خرداد ماه همزمان با عید سعید فطر در سینماهای سراسر کشور آغاز می‌شود.

«زهر مار» اولین فیلم سینمایی سید جواد رضویان در مقام کارگردان است که در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد.

سیامک انصاری، شبنم مقدمی، شقایق فراهانی، سیامک صفری، نسیم ادبی، علیرضا استادی، رضا رویگری، حسین محب اهری، سیامک ادیب، برزو ارجمند، آدرینا توشه بازیگران فیلم هستند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: رضا مردی که امروز به عنوان یک فرد ارزشی شناخته می‌شود گذشته ای دارد که او را رها نمی‌کند و همین گذشته برای او ایجاد دردسر می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تغییر آرایش سبک زندگی در سریال های نمایش خانگی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: “زن” در فصل معاصر تاریخ ایران موجود بسیار مقدسی است. وقتی “زن” تبدیل به کالای قابل رقابت برای به‌دست‌آوردن در متون نمایشی و سریال‌های تلویزیونی می‌شود، آیا می‌توانیم از سایر حقوق بانوان سخنی به‌زبان آوریم؟

به گزارش سینماپرس، سرعت تولید و توزیع سریال‌ها در شبکه نمایش خانگی شتاب قابل تأملی به خود گرفته است، مسئولان فرهنگی دلسوزی که منتقد رویه امر نظارت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، باید آرایش رسانه‌ای و مدیایی جدی‌تری در مواجهه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتخاذ کنند. این شکل از سریال‌سازی، با محتواهایی قابل تأمل، ترفندی برای سرگرم‌سازی نیست. المان‌های نمایشی مشترکی که در سریال‌های توزیع‌شده اخیر وجود دارد و تأثیرات وضعی‌شان در آینده، در یک اقدام کارشناسی مؤید این موضوع است که برخی از این محصولات برای تغییر آرایش سبک زندگی ساخته می‌شوند.

بررسی سریال ممنوعه، رقص روی شیشه، «نهنگ آبی» و  چند سریال دیگری که در شبکه نمایش خانگی توزیع شده، نشان می‌دهد؛ محتوای این آثار عموماً قصه‌های عاشقانه‌ای هستند که روی بستر سبک زندگی مغایر با طبقه متوسط روایت می‌شود.

 این بسته‌های بسیار خوش‌آب‌ورنگ جامعه را به «فرداشهری» راهنمایی می‌کند که با اساسنامه فرهنگ ایران اسلامی یک مغایرت بزرگ دارد و این رهنمونی شکاف میان ساختار سیاسی و ساختار اجتماعی را افزایش می‌دهد.

کارشناسان فرهنگی به این موضوع کاملاً اشراف و آگاهی دارند که «سینمای دوم خرداد»، سبک زندگی و مشی و روش طبقه متوسط را به‌صورت لحظه‌ای تغییر نداد. جامعه ایران دهه هفتاد پس از جنگ همچنان در برابر هر تغییری مقاومت می‌کرد. آنچه در «سینمای دوم خرداد» به‌نمایش درآمد، ۱۰ سال بعد ساختار اجتماعی ایران را دچار دگرگونی بنیادین کرد.

امروز مدیای محوری مخاطب‌پسند نه‌تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان، از فیلم سینمایی به سریال تغییر پیدا کرده است. سینماگران هم دریافته‌اند که ذائقه مردم با تغییرات مدیایی جهانی سازگاری بیشتری دارد و دولت هم کاملاً زمینه بازی نظارت را به مؤلفان صنعت نوین سریال‌سازی در ایران واگذار کرده است.

در پس این حجم عظیم از سریال‌های متنوعی که در شبکه نمایش خانگی تولید می‌شود، حمایت و هدایت نامحسوسی وجود دارد که هدف اصلی‌اش تغییر سبک زندگی ایرانیان در ده سال آینده است، سینما و تولیدات نمایشی مأموریتی جز این ندارند و در غفلت مسئولان مربوطه، زمینه تغییرات کلان اجتماعی و محسوسی را پدید می‌آورند.

این سریال‌ها چگونه سبک زندگی را در ایران نابود خواهد کرد؟

بسته‌های نمایشی که روی محور سبک زندگی، با المان‌های نمایشی معین و مشخصی ساخته می‌شود، تغییر ساختار اجتماعی را در ده سال بعد هدف قرار داده‌اند. سینماگران هم خواسته یا ناخواسته، بر حرکت روی این  مسیر جدید، با ترفندهای رسانه‌ای به‌نام آسیب‌شناسی اجتماعی، گسست و گسل‌های عمیقی را در بدنه‌های اجتماعی ایجاد می‌کنند.

یکی از اعتراض‌های نخبگان به «سینمای دوم خرداد»، در آن دوران، نمایش تصاویر نامأنوس با زیست بومی و عادی مردم بود. خشونت جنسی و خشونت هیستریک رفتاری در بطن جامعه “شکوه دراماتیک” «سینمای دوم خرداد» را در بر می‌گرفت. روشنفکرانی که زمانی برای دهن‌کجی به فضای بسته دوران سازندگی، چنین آثاری را تمجید می‌کردند، امروز همان تولیدات را در طبقه‌بندی دوره‌های ابتذال در سینمای ایران، در مرتبه نخست می‌گنجانند و فیلم‌فارسی دوران پهلوی در مرتبه بعدی قرار می‌گیرد. امروز در نوشته‌های روشنفکرانی که مدافع سینمای دوم خرداد بودند به‌کرّات می‌خوانیم که ابتذال و فرهنگ‌ستیزی این دوره از سینما، فاجعه‌بارتر از دوران فیلم‌فارسی بوده است.

اثرات وضعی سینمای دوم خرداد امروز در جامعه نمود دارد و خطر بزرگتر این است که سینمای دوم خرداد چندین ریشتر مخرب‌تر در سریال‌های شبکه نمایش خانگی ترسیم می‌شود و اثرات مخرب خود را ده سال بعد نشان خواهد داد.

با این مقدمه این سؤال را با مؤلفان و مجوزدهندگان چنین آثاری می‌توان در میان گذاشت، جامعه‌ای که در سریال‌های اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد (اسلامی) ارائه شده، بر اساس بورژوازی خیالی و مجازی ترسیم است و چون نسبت‌های واقعی را به بطن درام تزریق نمی‌کند، رخدادهای نمایشی در متن سریال قطعاً تصویری واقعی از یک آینده نزدیک است. مؤلفان چنین آثاری قصد دارند در آینده واقعیت جامعه ایرانی مثل سریال‌های امروز آنان شود.

این مافیای مطلوب «رقص روی شیشه» کجاست؟

با توسعه مدرنیته و توسعه قانون در همه جوانب و انتظار افکار عمومی از جامعه قضایی، باندهای قدرت ثروت در اشکالی که سریال «رقص روی شیشه» ترسیم می‌کند، چقدر می‌تواند به واقعیت جامعه امروز ما نزدیک باشد؟ چنین نشانه‌هایی اساساً همخوانی میان فضایی که سریال ترسیم می‌کند با جامعه ندارد. این چند سطر  برای مدیران فرهنگی ناآگاه درج شد، مدیرانی امور نظارتی ارشاد «مهمترین فعالیتشان» را رها کرده‌اند و به حمایت توییتری از مهناز افشار می‌پردازند.

مسئولان اداره نظارت ارزشیابی به سریال «رقص روی شیشه» پروانه نمایش می‌دهند و مخاطب در متن سریال «رقص روی شیشه» با سینمای ورشکسته‌ای مواجه می‌شود که با قدرت پولشویی و سرمایه‌گذاران خارج از سینما اداره می‌شود و دفاتر سینمایی و دورخوانی فیلمنامه به اصطبل‌های اسب منتقل می‌شود.

در واقع سریال پیام مستقیم می‌دهد که سوداگران اقتصادی اداره‌کننده سینما هستند و اتفاقاً تغییر محل دفاتر به اصطبل‌ها بخشی از زیباشناسی حضور منابع مشکوک مالی در سینما نیست!؟ و مسئولان اداره نظارت حضور بنگاه‌های قدرت و ثروت در سینما را قبول ندارند!

روایت «رقص روی شیشه» با «رعنا رخشان» (مهتاب کرامتی) آغاز می‌شود که تقریباً ده سالی از جریان اصلی بازیگری دور مانده است و به‌دلیل خواست همسرش یغما (بهرام رادان) از مدار اصلی سینما خارج شده است. یغما مردی است که همسرش را برای خودش می‌خواهد و نمی‌خواهد به‌واسطه فعالیت در سینما، عکس‌های همسرش در مجلات، بیلبوردها و سردر سینماها باشد.

روایت با این مطالبه آغاز می‌شود که «حق مرد» در مقابل «خواست زن» قرار می‌گیرد و این طیف از جماعت مؤلفان سینما، با طرح چنین ترفندهای نمایشی، به جنگی بزرگ، برای تغییر نامحسوس قوانین شرعی و عرفی رفته‌اند. حداقل اگر قانون را تغییر ندهند، مناسبات حاکم را بر اساس زن‌محوری رادیکال تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

عطش چنین تفکر و اندیشه‌ای بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کنند و قرار است با محکومیت اراده مردانه، در چنین نمایشی، تسلط مردانه بر همسر، تمسخر و استهزای غیرت و دایره تسلط اجتماعی زنان را با چنین القائات نمایشی افزایش دهند.

آیا حضور اجتماعی زنان در جامعه ایران برتری نسبی به کشورهای مسلمان و یا غیرمسلمان ندارد؟

پس از  برتری‌جویی زنانه که خط اول فکری این سریال است، از ضرورت‌هایی است که دقیقاً از سریال‌های متوسط استانبولی به سریال‌های ایرانی منتقل شده است و این موضوع را در نظر بگیریم؛ نویسنده یک زن است.

خط دوم داستانی درباره شخصیتی به‌نام “میرخان” است که کپی‌شده “بزرگ‌آقا” (علی نصیریان) از سریال شهرزاد و “اویس تجنگی” از سریال “ممنوعه” است. کلیشه یک “بزرگ مافیایی” که سرحلقه قدرت است، باز هم از میان صدها سریال ترکی می‌آید که در چندین سال اخیر، موتیف سریال‌های شبکه GEMTV است.

چنین ساختارهایی نه در دوران پسامصدقی وجود داشته و نه می‌توان به امروز جامعه کنونی تعمیم داد.  (ارجاع به متن منتشرشده در گذشته درباره سریال شهرزاد اینجا)

پس از ناپدید شدن یغما (بهرام رادان) و حضور ادریس (امیر آقایی)، روابطی که خط داستانی را شکل می‌دهد فاش می‌شود. در گفت‌وگویی میان ادریس و لیلی (میترا حجار) گذشته کاراکترها را کشف می‌کنیم.

ادریس که داماد میرخان (مافیایی شبیه بزرگ آقای شهرزاد با حضور اکبر زنجانپور) است از دوره دانشجویی خاطرخواه و عاشق رعنا رخشان (مهتاب کرامتی) بوده و در مثلث تشکیل‌شده در دانشگاه، یغما موفق به ازدواج با رعنا می‌شود. ده سال پس از این وصلت، ادریس که صاحب قدرتی شده است، تلاش می‌کند یغما را در تنگای اقتصادی قرار دهد و با سوداگری زمینه ورشکست شدن او را فراهم کند تا جایی که این شخصیت روانه زندان شود. به‌زبان ساده‌تر مثلث ادریس، رعنا و یغما برای خلق یک توطئه برای ایجاد زمینه طلاق و ازدواج با زنی که شوهر دارد، ایجاد شده و این مثلث شوم، الگویی است که در سریال شهرزاد زاده شد.

قباد همسر سابق شهرزاد، با اینکه او با مرد دیگری زندگی می‌کرد، همچنان به‌دنبال جلب رضایت شهرزاد برای طلاق و ازدواج با او بود و کلی رویداد مافیایی پیوست به این درام می‌شد تا شهرزاد از فرهاد دماوندی جدا شود و با قباد ازدواج کند. خط اصلی سریال رقص روی شیشه همان خط اصلی روایت سریال شهرزاد است، هیچ تفاوتی نمی‌کند و تمامی جریان بیهوده پیچیده‌نمای مافیایی فقط به‌دلیل جدایی زن شوهردار از همسرش و ازدواج با خاطرخواه سابق است. این الگو داستانی در شبکه نمایش خانگی بسیار مد شده و در شبکه نمایش، موتیف نمایشی اغلب سریال‌هاست.

“زن”  در فصل معاصر تاریخ ایران موجود بسیار مقدسی است. وقتی “زن” تبدیل به کالای قابل رقابت برای به‌دست آوردن در متون نمایشی و سریال‌های تلویزیونی می‌شود، آیا می‌توانیم از سایر حقوق بانوان سخنی به‌زبان آوریم؟

این سریال‌ها وقتی جایگاه زن را تا مرتبه کالای رقابت برای به‌دست آوردن پایین می‌آورند، به‌تدریج ارزش‌ و اعتبار بانوان در جامعه از دست خواهد رفت. جامعه نخبگان نمایشی با سوداگران سینمایی کم‌دانشی مواجه هست که برای جلب مخاطبی که ذهنش آلوده به تم و روایت سریال‌های ترکی است، دست به هر سوداگری نمایشی می‌زنند.

در مجموعه تولیدکنندگان آثار نمایشی، با نمایش جمعیت خاصی از سوداگران اقتصادی مواجه هستیم که بنیان‌های زندگی‌های فراوانی را می‌توانند نابود کنند و ثروت‌اندوزی و حصول اموال نامشروع نشانه قهرمانی است. در حالی که طبقات متوسط اجتماعی به‌دلیل سیاست‌های اشتباه در همین دولت لاغرتر می‌شود و گستره خط فقر عمیق‌تر، این بورژوازی گسترده در امروز جامعه ماست، یا آموزش سوداگری نسخه‌ای برای ایران ده سال آینده است.

فراتر از این تحلیل‌ها، ترسیم‌گری آینده‌نگرانه سریال‌هایی نظیر “رقص روی شیشه” غیر از نابود کردن اخلاق عرفی در فرهنگ عامه، قصد ترسیم کردن جامعه‌ای را دارد که مفهوم حصول مال مشروع و نامشروع برایش از درجه اعتبار ساقط است.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام زمان، مکان و جوایز هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم شهر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هفتمین دوره جشنواره فیلم شهر از ۲۶ تا ۳۱ تیرماه سال جاری در پردیس سینما گالری ملت برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مراسم افتتاحیه این رویداد سینمایی عصر ۲۶ تیرماه و نمایش فیلم‌ها از ۲۷ تا ۳۰ تیرماه برنامه‌ریزی شده است.

پردیس سینما گالری ملت مرکز اصلی برگزاری جشنواره فیلم شهر خواهد بود. فراخوان این رویداد سینمایی بهمن ماه سال گذشته اعلام شده که ثبت‌نام اینترنتی آثار بخش اقلام تبلیغاتی سینمای ایران و محله تا ۳۱ اردیبهشت ماه ادامه دارد.

این دوره از جشنواره در پنج بخش: «مسابقه سینمای ایران»، «مسابقه سینمای بین الملل»، «مسابقه محله»، «مسابقه تبلیغات و اطلاع رسانی سینمای ایران» و بخش «جنبی» برگزار می شود.

در بخش «مسابقه سینمای ایران» در بخش فیلم های «سینمایی» : هفت تندیس به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی، در بخش فیلم های «ویدیویی» : هفت تندیس به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی، در بخش «سریال ها و نمایش خانگی» : شش تندیس به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی، در بخش فیلم های «داستانی، پویانمایی کوتاه و نیمه بلند» : شش تندیس به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی و در بخش «مستند» : شش تندیس به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

در بخش «مسابقه سینمای بین الملل»، در زیر مجموعه بخش مسابقه فیلم های «داستانی و مستند بلند» پنج تندیس به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی و در در بخش مسابقه فیلم های کوتاه و نیمه بلند «داستانی، مستند و انیمیشن» سه تندیس به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی به برگزیدگان اهدا می شود.

در بخش «محله»، یک تندیس و دو لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی در بخش «مسابقه» و یک تندیس و دو لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی در بخش «ویژه شهر تهران» به نفرات برگزیده اهدا خواهد شد.

و در بخش «مسابقه تبلیغات و اطلاع رسانی سینمای ایران»، پنج تندیس به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی به برگزیدگان بخش عکس، پوستر، عنوان بندی، آنونس و تیزر و پوستر بهترین فیلم های کوتاه و نیمه بلند اهدا می شود.

در بخش «جنبی» با عنوان «بی قرار تواَم» با موضوع سیل اخیر در شهرهای کشورمان، جشنواره یک اثر را به عنوان بهترین اثر معرفی کرده و لوح تقدیر و جایزه نقدی به کارگردان اهدا خواهد شد.

هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر ۲۶ تا ۳۱ تیرماه سال جاری به دبیری هاشم میرزاخانی در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برخی از برنامه‌سازان با جامعه و نیازمندی‌های مردم بیگانه‌اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجری و برنامه‌ساز تلویزیون معتقد است آرام آرام دایره برنامه‌سازان تنگ می‌شود و کاربلدها از این دایره بیرون می‌روند.

به گزارش سینماپرس، یکی از مشکلات امروز تلویزیون، توجه به کمیّت‌ها در عرصه برنامه‌سازی، کپی از ایده‌های قبلی داخلی و خارجی، غفلت از نیازمندی‌های جامعه، فقدان ایده‌پردازی و عدم استفاده از تهیه‌کنندگان و مجریان کاربلد است. هر روز هم شدت و عدت بیشتری پیدا می‌کند تا جائیکه هیچ محتوای موثر و مفیدی برای مخاطب ندارد. خصوصاً امسالِ ماه مبارک رمضان که هم در عرصه برنامه‌سازی و هم در عرصه سریال‌سازی شاهد یک خط نامنظمی از استفاده مباحث و سوژه‌های برنامه‌ای و سریالی هستیم.

در یک شبکه‌ای فیلم کره‌ای روی آنتن می‌بریم که هیچ سنخیتی با این ایام ندارد؛ در شبکه دیگری شاهد سریالی عاشقانه (عشق مثلثی) هستیم که اصلاً قرار نبود در کنداکتور رمضان قرار بگیرد که این اتفاق هم خودش جای تأمل دارد. در یک شبکه دیگر بلبشویی از دیالوگ‌ها و کاراکترها را مخاطب می‌بیند. از طرفی برنامه‌های تلویزیون هم به ویژه در زمان افطار عمدتاً از یک الگو تبعیت می‌کند و خالی از ایده است. مباحثی که امسال بسیار شائبه‌برانگیز بود موضوعات جامعه‌شناختی یک برنامه تلویزیونی درباره واسطه‌گری در ازدواج، اعتیاد و حتی استفاده نادرست از برخی مجریان برای آنتن رمضان جزو حواشی امسال برخی برنامه‌های رمضانی تلویزیون بود. در صورتیکه سال‌های قبل بهترین‌ برنامه‌ها و سریال‌ها برای این ایام تلویزیون تدارک دیده می‌شدند. همان نکته‌ای که منصور ضابطیان مطرح می‌کند برنامه‌های خوب در تلویزیون وجود دارند و البته برنامه‌های بد هم کم نیستند.

این مجری و برنامه‌ساز تلویزیونی که برنامه «رادیو شب» او سال‌ها روی آنتن شبکه هفت بود و چند صباحی است به شبکه شما نقل مکان کرده است. او درباره مشکلات برنامه‌سازی امروز تلویزیون به تسنیم، گفت: به هر حال در هر فضایی نه فقط رسانه و تلویزیون بلکه مقوله‌های صنعتی همه‌چیز باید در کنار هم جلو برود. قطعاً یکی از اتفاقات مهم به مسائل اقتصادی و بودجه‌ای برمی‌گردد. تمام کشور با یک بحران اقتصادی روبروست و تلویزیون هم از این قاعده مستثنی نیست. وقتی مدیریت فرهنگی با مشکلات اقتصادی روبرو می‌شود اینجا فرهنگ آسیب می‌بیند و تلویزیون ناگزیر است بخش عظیمی از هزینه‌هایش را از طریق اسپانسرها تأمین کند.

وی با اشاره به حضور تهیه‌کنندگانی که صرف اسپانسر آوردن برای تلویزیون به این جایگاه دست پیدا می‌کنند، افزود: اسپانسرهایی که در تلویزیون کار می‌کنند حرف اول و آخر را می‌زنند و شاید این حضور پررنگ و حکمرانی‌شان به کیفیت و ارزش‌های برنامه‌سازی لطمه وارد کرده است. از طرفی مشکل تهیه‌کننده کاربلد هم داریم؛ زیرا هرکسی می‌تواند اسپانسری بیاورد و پول برنامه‌سازی را تأمین کند براساس روابط درست و غلط، می‌تواند نقش تهیه‌کننده تلویزیونی را داشته باشد. در صورتیکه تهیه‌کننده در ادوار قبل، به راحتی نمی‌توانست این جایگاه را بدست بیاورد. باید مراحلی را می‌گذراند و امروز خلاف آن در تلویزیون انجام می‌شود.

ضابطیان با بیان اینکه نیاز به پولدار شدن در جامعه حس می‌شود و جوانان امروز هم خیلی زود می‌خواهند و زیاد می‌خواهند، تأکید کرد: جدای از مسئله اقتصادی، متأسفانه برخی از برنامه‌سازان، ارتباط‌شان با جامعه کم است و مردم را خیلی کمرنگ درنظر می‌گیرند. در صورتیکه برنامه‌ساز بایستی براساس نیازهای مختلف جامعه و مردم، برنامه تولید کند. ممکن است نیازهای بد مبنای ساخت یک برنامه باشد. نیاز به پولدار شدن در جامعه حسّ می‌شود و جوانان امروز خیلی زود می‌خواهند و زیاد می‌خواهند؛ برنامه‌هایی بایستی ساخته شود که به این آسیب‌های اجتماعی بپردازند. از طرفی نیازهای مثبت جامعه هم نیازمند برنامه‌سازی است که هنرمندانه باید ساخته و پرداخته شوند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ساز کاربلد، برنامه‌اش می‌گیرد و کیفیت به چشم مخاطب می‌آید. از این طریق هم جاذبه و هم عمق کیفیت در برنامه‌سازی به رخ کشیده می‌شود. اما متأسفانه برخی از برنامه‌سازان با جامعه و نیازمندی‌های مردم بیگانه‌اند و سوژه‌هایی را نشانه‌گذاری می‌کنند که جزو دغدغه‌های اصلی نیست. آرام آرام تلویزیون دایره برنامه‌سازان را تنگ می‌کند و کاربلدها از این دایره بیرون می‌روند. با این اتفاق، سرمایه متعلق به مردم و تلویزیون، هرز می‌رود و بسیاری از برنامه‌سازان خانه‌نشین هستند. یا کارهایی که در شأن‌شان نیست انجام نمی‌دهند و مجموع این خوشایند نیست.

این مجری و برنامه‌ساز تلویزیون در خصوص اجرای بازیگران و کم‌کار شدن مجریان با سابقه، تصریح کرد: برای بسیاری از مجریان خوب، برنامه مناسبی نیست. مجری با سواد در تلویزیون کم نداریم و سرمایه و دانش خوبی دارند. کاربلد و کارآمد هستند و سال‌هاست آن‌ها را در تلویزیون نمی‌بینیم و مجری خوبی هم نمی‌بینید. مهمترین رکن فرهنگ ما در تاریخ فرهنگ‌مان شعر و ادبیات است ما قبل از اینکه تلویزیون داشته باشیم، شعر رسانه اصلی این کشور بوده و الان مهمترین رکن فرهنگی این کشور را در تلویزیون جستجو کنید در کدام برنامه تلویزیونی، شعر می‌شنوید!

وی با اشاره به اینکه بعضی از تهیه‌کنندگان ترجیح می‌دهند یک بازیگری بیاورند تا تنور تلویزیون را گرم نگه دارند، گفت: چقدر مجری خوب داریم به عرصه درست و اصولی اجرا و متعصب نسبت به سنت‌هایی چون شعرخوانی کمک می‌کنند؛ متأسفانه نیستند! چون عمده تهیه‌کنندگان ترجیح می‌دهند یک بازیگری بیاورند و مهم نیست شعر هم بخواند، فقط تنور برنامه‌سازی را گرم نگه دارد! من هیچ‌گاه نمی‌گویم چنین رویه‌ای نباشد و در تلویزیون‌های جهان هم از بازیگران برای اجرا استفاده می‌کنند. ولیکن نباید تلویزیون ما رسالت‌های فرهنگی‌اش را فراموش کند.

ضابطیان افزود: جمله‌ای بر بالای سر درِ تلویزیون نوشته که حضرت امام(ره) فرمودند: «صداوسیما یک دستگاه عظیم آموزشی و تربیتی و به منزله یک «دانشگاه عمومی» است.» بنابراین صداوسیما قرار است دانشگاه باشد! اگر تلویزیون را یک دانشگاه درنظر بگیریم و همه برنامه‌ها را واحدهای مختلف دانشگاه، چند برنامه و سریال تلویزیونی توانسته‌اند رسالت دانشگاهی‌شان را انجام دهند. به لحاظ تکنیک و استراتژی، حرفی را که انتقال داده‌اند یک درس دانشگاهی موثر و مفید تلقی می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گوینده «شب بخیر کوچولو» تقدیر می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با پاسداشت زبان فارسی و در جریان مراسم «آیین سخن» در رادیو از مریم نشیبا تجلیل می‌شود.

به گزارش سینماپرس، یدالله گودرزی – مدیرگروه فرهنگ و ادب رادیو ایران و نماینده رادیو در شورای زبان فارسی – گفت: پویش «آئین سخن» در رادیو ایران از بیست و پنجم اردیبهشت تا چهاردهم تیرماه یعنی در روز قلم ادامه دارد و در طی این مدت، علاقه‌مندان می‌توانند با رادیو ایران تماس بگیرند و برای واژه‌های بیگانه معادل فارسی پیشنهاد دهند و نظرات خود را درباره چگونگی حفظ زبان و ادبیات فارسی اعلام کنند.

وی ادامه داد: این تماس‌ها و پیام‌های مردم از برنامه‌های فرهنگی رادیو ایران به ویژه «کافه هنر» پخش خواهد شد.

گودرزی افزود: در روز سی و یکم اردیبهشت، مراسمی ویژه از ساعت ۱۰ صبح در استودیو ۸ رادیو برگزار می‌شود که در این مراسم از خادمان زبان فارسی در عرصه رسانه تجلیل می‌شود. یکی از این خادمان برجسته مریم نشیبا است که بیش از چهل سال است برای اعتلا و آموزش زبان فارسی به کودکان کوشیده است و آموزگار واقعی زبان فارسی بوده است.

مدیرگروه فرهنگ و ادب رادیو ایران افزود: در این مراسم از هشت قطعه موسیقی با کلام درباره ایران رونمایی خواهد شد، که برخی از این قطعات به همت رادیو ایران بازآفرینی و بازسازی شده و تقدیم مخاطبان ایرانی خواهد شد.

همچنین رادیو ایران مجموعه‌ای از واژه‌های پر کاربرد را با کمک فرهنگستان زبان و ادب فارسی آماده کرده است که برای استفاده گویندگان و کارشناسان رادیو و تلویزیون به شبکه‌های مختلف صدا و سیما ارسال خواهد کرد.

گفتنی است،  حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان فارسی، بطحایی وزیر آموزش و پرورش، اسماعیلی رئیس فرهنگستان هنر، معاون صدا، سفرای تاجیکستان و افغانستان، رایزنان فرهنگی و جمعی دیگر از استادان و میهمانان خارجی در «آیین سخن» حضور دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پایان ساخت «سریع وخشن» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دواین جانسون با انتشار پستی، پایان ساخت فیلم سینمایی «سریع و خشن» را اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از اسکرین رنت، دواین جانسون اعلام کرد که به طور رسمی ساخت نسخه فرعی از مجموعه فیلم‌های سینمایی «سریع و خشن»  به پایان رسیده است.  

این مجموعه سینمایی کار خود را از سال ۲۰۰۱ به کارگردانی راب کوهن آغاز کرد و تاکنون به کار خود ادامه داده است. امسال اولین نسخه فرعی این فیلم سینمایی منتشر خواهد شد که تمرکز داستان آن بر روی دو شخصیت با بازی جانسون و استاتهام است.

جانسون، در تاریخ سپتامبر ۲۰۱۸ با انتشار تصویری از آغاز فیلمبرداری خبر داد و در مدت کوتاهی بعد از آن اعلام شد بازیگرانی مثل ادریس آلبا و ونسا کربی به بازیگران این فیلم سینمایی اضافه شدند. با این حال گفته می‌شود بعضی از سکانس‌های جزئی این فیلم سینمایی در ماه‌های آتی دوباره فیلمبرداری شوند.

علاوه بر این هواداران این مجموعه سینمایی در انتظار فیلم «سریع و خشن ۹» خواهند بود که در مه ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۹۹) اکران می شود و هنوز نام مشخصی برای آن انتخاب نشده است.

جیسون استهاتهام و دواین جانسون به دلیل حضور در فیلم «هابز و شاو» از بازی در نهمین قسمت «سریع و خشن» باز ماندند.

در تصویری که دواین جانسون برای اعلام پایان ساخت این فیلم در صفحه شخصی خود منتشر کرده بود، او بر روی یک موتور نشسته است که طبق گفته جانسون متعلق به خود اوست و او از موتور شخصی اش در این فیلم بهره برده است.

گفتنی است  فیلم سینمایی هابز و شاو در دوم اوت امسال (۱۱ مرداد) به سینماها خواهد آمد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن-۳


عکس/هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن-۳

مشاهده خبر از سایت منبع