X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

جایگاه فیلم کوتاه در جشنواره جهانی فیلم فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: باید به آینده فیلم کوتاه امیدوارتر بود. جشنواره‌های مطرح فیلم می‌تواند به ذائقه‌سازی در این راستا کمک کند و با تمرکز بر این گروه سینمایی فیلم کوتاه را به عنوان یک گروه سینمایی که توان اکران عمومی را هم داراست به سینما معرفی کند.

به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه به عنوان یک گروه از آثار سینمایی شاید در ابتدا پتانسیل تبدیل شدن به یک گروه پرمخاطب را داشته باشد. اما هنوز این اتفاق نیفتاده و این موضوع هم مختص به سینمای ایران یا آسیا نیست و در جهان به عنوان یک گروه پرمخاطب شناسایی نشده‌است.

اما باید به آینده فیلم کوتاه امیدوارتر بود چراکه سبک زندگی بشر سرعت یافته و سواد تکاملی وقت کمتری برای روزمرگی‌ها باقی گذاشته. مخاطب امروز زمان کمتری را برای دریافت محتوا طلب می‌کند و فیلم کوتاه این امکان را برای او فراهم می‌سازد.

اما باید به آینده فیلم کوتاه امیدوارتر بود چراکه سبک زندگی بشر سرعت یافته و سواد تکاملی وقت کمتری برای روزمرگی‌ها باقی گذاشته

جشنواره‌های مطرح فیلم می‌تواند به ذائقه‌سازی در این راستا کمک کند و با تمرکز بر این گروه سینمایی فیلم کوتاه را به عنوان یک گروه سینمایی که توان اکران عمومی را هم داراست به سینما معرفی کند. جشنواره جهانی فجر ۱۲ سانس از زمان اکرانها را به باکس فیلم کوتاه اختصاص داده‌است که به نسبت جشنواره ملی زمان زیادی است. اما باید دید خود فیلمسازان نسبت به این اتفاق چه واکنشی دارند.

محمد کارت: تعاملات بین‌المللی جشنواره جهانی فیلم فجر باید در طول سال ادامه داشته باشد

محمد کارت که سال گذشته در جشنواره جهانی فیلم فجر جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم «بچه خور» در بخش «جوایز آسیایی» از آن خود کرد درباره حضور آثار کوتاه در جشنواره جهانی فیلم فجر به خبرنگار تسنیم گفت: به طور کلی تمرکز جشنواره جهانی بیشتر روی فیلم های بلند است تا فیلم کوتاه و در دوره های قبل مخاطبانی که برای تماشای فیلم به جشنواره می آمدند بیشتر تمایل به دیدن فیلم های بلند داشتند.  

وی افزود: نکته حائز اهمیت در جشنواره جهانی فیلم فجر، نحوه انتخاب آثار است که مشاوران مختلف فیلم‌ها را می بینند، انتخاب و به دبیر جشنواره معرفی می کنند تا دبیر آثار مناسب برای حضور در جشنواره را برگزیند.  

کارگردان و تهیه کننده مستند «آوانتاژ» با اشاره به اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر تلاش می کند تا در جهت استاندارد برگزار کردن یک جشنواره بین المللی قدم بردارد، عنوان کرد: در آینده می توانیم شاهد آن باشیم که این جشنواره  در حوزه بین الملل سینمای ایران به فستیوالی با اهمیت تبدیل شده است. البته جشنواره جهانی فیلم فجر مشکلاتی هم دارد که قابل بحث است و می توان آنها را برطرف کرد.

کارت اظهار کرد: بعضی مواقع برخی جشنواره ها حتی اگر قدمت بالایی داشته باشند، از نظر نوع برگزاری و همچنین چیدمان و انتخاب فیلم ها نمی‌توانند جریان ساز باشند و صرفا برگزار می شوند، اما جشنواره جهانی فیلم فجر طی این چند سال از نظر سطح برگزاری امیدوارکننده بوده و می تواند در آینده به یک فستیوال مهم در منطقه و آسیا تبدیل شود.

وی جشنواره جهانی فیلم فجر را معبر مناسبی برای ارائه فیلم های ایرانی در جامعه بین الملل دانست و گفت: برای دستیابی به این هدف باید مهمان هایی که به جشنواره دعوت می شوند ملزم شوند که فیلم های منتخب مهم در حیطه فیلم های بلند، مستند و کوتاه را به بازارهای جهانی پیشنهاد دهند یا مارکتینگ جشنواره با پخش کننده‌ها ارتباط بیشتری بگیرد.

تمرکز جشنواره به مهمانداری چند روزه محدود نشود

کارگردان فیلم کوتاه «بچه خور» تاکید کرد: تعاملات بین المللی جشنواره جهانی فیلم فجر نباید محدود به برگزاری در یک مدت مشخص و مهمانداری از فیلمسازان خارجی شود، بلکه باید محلی برای ایجاد فرآیندهای بین المللی سینمایی در طول سال باشد. باید تعاملی صورت گیرد و شرایطی فراهم شود که افراد و آثار منتخب جشنواره جهانی فیلم فجر در طول سال هم در حوزه بین الملل دیده شوند. در این شرایط دیگر هزینه هایی که صرف برگزاری این جشنواره و حضور مهمانان خارجی می شود فقط برای حضور چند روزه در جشنواره نیست و جشنواره جهانی این هزینه ها را متقبل می‌شود تا سینمای ایران در طول سال در جامعه بین الملل در جریان باشد.

تعاملات بین المللی جشنواره جهانی فیلم فجر نباید محدود به برگزاری در یک مدت مشخص و مهمانداری از فیلمسازان خارجی شود

کارت در پایان ضمن خرسندی از حضور در دوره گذشته جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار کرد: حضور در این جشنواره تجربه جذابی برای من بود و  خوشبختانه  اتفاقات خوبی هم برای فیلم کوتاه «بچه خور» افتاد و برایم خوشحال کننده بود که اولین اکران این فیلم در جشنواره جهانی فیلم فجر اتفاق افتاد و اولین جایزه اش را هم از این جشنواره دریافت کرد.

البته در کنار موارد مطرح شده جوایزی هم که فیلمهای کوتاه از جشنواره‌ها دریافت می‌کنند می‌تواند بر جایگاه فیلم و روند فیلمسازی آنها موثر باشد. هرچقدر که جشنواره عرضه کننده فیلم کوتاه موثرتر باشد جایزه‌ای که به فیلم کوتاه می‌دهند آینده آن فیلم را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد.

درواقع حضور فیلمهای کوتاه در بخش جوایز اصلی یک جشنواره می‌تواند فیلمسازان فیلم کوتاه را بر تداوم کار خود مصمم‌تر کند. اما نباید این نگاه حاصر شود که بعد از موفقیت یک فیلمساز کوتاه مرحله بعد برای پیشرفت او ساخت فیلم بلند است و باید به فیلم کوتاه به مثابه یک گونه مستقل از سینما نگاه کرد.

درواقع حضور فیلمهای کوتاه در بخش جوایز اصلی یک جشنواره می‌تواند فیلمسازان فیلم کوتاه را بر تداوم کار خود مصمم‌تر کند

آرین وزیردفتری: جایزه جشنواره جهانی راه را برای فیلمسازان هموارتر می کند

آرین وزیردفتری که با فیلم کوتاه «هنوز نه» در دوره سی و پنجم جشنواره جهانی فیلم فجر برگزیده شده است درباره تاثیر جوایز جشنواره جهانی فیلم فجر در کارنامه کاری فیلمسازان به تسنیم گفت: در آن سالی که فیلم بنده با نام «هنوز نه» توانست جایزه بهترین فیلم کوتاه را از جشنواره جهانی فیلم فجر کسب کند توفیقاتی در سایر جشنواره‌های داخلی دیگر هم داشت، اما مهم‌ترین جایزه‌ داخلی آن متعلق به جشنواره جهانی فیلم فجر بود.

به گفته وی، این جشنواره به مرور توانسته خودش را به فیلمسازان و منتقدان داخلی و خارجی اثبات کند.

کارگردان فیلم کوتاه «مثل بچه آدم» افزود : به نظرم اهمیت این جایزه به گونه‌ای است که مسیر ساخت آثار بعدی برگزیدگان جشنواره جهانی فیلم فجر هموارتر می‌شود زیرا تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران به اعتبار این جشنواره راحت‌تر به فیلمسازان برگزیده اعتماد می‌کنند.

وزیردفتری در آخرین بخش صحبت‌هایش بیان کرد: بخش کوتاه جشنواره جهانی فیلم فجر به همراه جشنواره فیلم کوتاه تهران دو فستیوالی هستند که در حوزه فیلم کوتاه حتی در میان سینماگران خارجی هم شناخته شده هستند و به نظرم این جشنواره تا این مرحله به خوبی پیش آمده ولی وقت آن رسیده که جشنواره جهانی فیلم فجر مانند سایر جشنواره‌های مطرح جهان صاحب نگاه مخصوص به خود شود؛ منظورم از نگاه، همان سلیقه هنری مخصوص یک جشنواره است.

در نهایت می‌توان گفت بخش زیادی از معرفی سینمای ایران مدیون فیلمسازان کوتاهی است که در برهوت بی محتوایی و فقدان ایده در سینما بلند هنوز حرفهای زیادی برای گفتن در عرصه‌های بین‌المللی دارند و در سراسر جشنواره‌های جهانی شاهد موفقیت‌های این گروه سینمایی هستیم.

* تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سوم آذرشهر» اولین بار در بنیاد سینمایی فارابی نمایش داده شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اولین نمایش خصوصی «سوم آذرشهر» به کارگردانی کامبیز صفاری با حضور مهمانان خارجی در بنیاد سینمایی فارابی و سالن ۵ سینمای چهارسو نمایش داده شد.

به گزارش سینماپرس، با آماده اکران شدن فیلم «سوم آذرشهر» اولین اکران خصوصی فیلم در حالی که موسیقی متن فیلم همچنان در حال ساخت است، با حضور مهمانان خارجی و نمایندگان توزیع بین المللی فیلم در سالن عباس کیارستمی در بنیاد فارابی و سالن ۵ سینمای چهارسو برگزار شد.

فیلم «سوم آذرشهر» به کارگردانی کامبیز صفاری و تهیه کنندگی محسن امیریوسفی که همزمان با جشنواره فیلم فجر سال گذشته مراحل تدوین نهایی خود را طی می‌کرد اینک به بخش نمایش‌های بازار جشنواره سی و هفتم جهانی فجر راه یافته است.

نمایش‌های بازار، برای معرفی تولیدات یک ساله سینمای ایران به مهمانان، خریداران، مدیران جشنواره‌های جهانی و نمایندگان شرکت‌های پخش بین‌المللی حاضر در این رویداد و توسعه عرضه فرهنگی و تجاری آثار ایرانی راه‌اندازی شده و امکان نمایش فیلم‌ها روی پرده بزرگ را فراهم می‌کند.

فیلمنامه این فیلم بر اساس یک قصه واقعی و با طرح اولیه کامبیز صفاری و با همکاری ایثار ابومحبوب به نگارش در آمده و در آن به موضوع بازگشت از مهاجرت و برخورد مهاجران با خرده فرهنگ‌های جدیدی که در غیاب آنان شکل گرفته و آسیب‌های اجتماعی تازه ای که متوجه آنان است اشاره می‌شود.

آروشا بیگی، آتیلا پسیانی، بهناز جعفری، خسرو پسیانی، صدف عسگری، احسان امانی از جمله بازیگران درام اجتماعی «سوم آذرشهر» هستند. از جمله سرمایه گذاران این فیلم می‌توان به امیرحسین نفر (مؤسسه فرهنگی هنری دی) اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بهترین فیلم جشنواره‌ی سینماحقیقت نمایش داده می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عصر دوشنبه هفته جاری، مستند «خانه‌ای برای تو» به تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی و کارگردانی مهدی بخشی‌مقدم، در کانون فیلم «سینماحقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نمایش درمی‌آید.

به گزارش سینماپرس، مستند ۷۱ دقیقه‌ای «خانه‌ای برای تو» که یکی از ۵ فیلم منتخب جشنواره فیلم فجر بود، از ساعت ۱۷:۳۰ عصر روز دوشنبه ۲ اردیبهشت ۹۸ در سالن سینماحقیقت این «مرکز» به نمایش عمومی درآمده و سپس با حضور مهدی شامحمدی و مهدی بخشی‌مقدم (تهیه‌کننده و کارگردان)، ناصر صفاریان (مسئول نمایش و نشست فیلم‌ها) و همایون امامی (منتقد میهمان) مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

در خلاصه موضوع «خانه‌ای برای تو» آمده است: «داود جوان ۳۰ ساله اهل یکی از روستاهای اطراف گیلان، کمتر از یک سال از ازدواجش می‌گذرد که در شغلش دچار ورشکستگی شده و همزمان متوجه می‌شود که به سرطان پیشرفته‌ای دچار شده است. او در این شرایط برای زندگی‌اش تصمیمات جدیدی می‌گیرد…»

عموم علاقمندان جهت تماشای این فیلم مستند و شرکت در جلسه نقد و بررسی آن می‌توانند از ساعت ۱۷:۳۰ عصر دوشنبه (۲ اردیبهشت) به کانون فیلم «سینماحقیقت» واقع در خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره ۱۵، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مراجعه نمایند.

شرکت در این برنامه برای عموم آزاد است.

«خانه‌ای برای تو» در دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، موفق به کسب نشان فیروزه بهترین فیلم، تندیس بهترین کارگردانی و موسیقی متن شد. این فیلم در جدول پُرمخاطب‌ترین فیلم سینماحقیقت هم رتبه‌ی نخست را بدست آورد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لئوناردو دی کاپریو از «زمین» حمایت می کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بیش از ۳۰ هنرمند در اقدامی جمعی در ساخت یک ویدئوی کارتونی برای هشدار درباره گرمایش زمین و خطرات زیست محیطی با هم همراه شدند و آن را در آستانه روز جهانی زمین منتشر کردند.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، یک ویدئو با نام «زمین» یا «ارث» به تازگی منتشر شده که از حضور هنرمندان مختلف از جمله لئوناردو دی کاپریو بهره گرفته است.

این ویدئو که به مناسبت روز زمین ۲۰۱۹ ساخته شده به همت یلی دیکی که رپر و از دستیاران کریس براون است ساخته شده و موضوع ترانه آن «زمین» است که یک فیلم انیمیشن برای آن ساخته شده است.

اسامی سرشناسی از عالم موسیقی چون آریانا گرانده، جاستین بی‌بر، شون مندس، اسنوپ داگ، مایلی سایرس و کیتی پری این مجموعه را همراهی کرده‌اند و هر یک در قالب یک موجود از ضرورت وجود خود با زبان ترانه سخن گفته‌اند. کوین هارت کمدین و لئوناردو دی کاپریو نیز در این مجموعه حضور دارند.

دی کاپریو درباره این ویدئو گفت: این ترانه احتمالاً محبوب‌ترین ترانه‌ای است که تا به حال شنیده‌ام.

این ویدئو با تمرکز بر زیبایی حیات وحش با حس طنز ساخته شده و به مخاطبان خود هشدار می‌دهد که مواظب زمین و موجودات ساکن در آن باشند.

در این ویدئو جاستین بی‌بر در نقش یک بابون صداپیشگی کرده، گرانده در نقش یک گورخر، مندس در نقش کرگدن و کیتی پری در نقش پونی.

لیل دیکی گفته است حدود ۳ سال برای خلق این مجموعه وقت گذاشته است.

این خواننده همچنین «زمین» را یادآور ترانه مشهور «We Are the World» لیونل ریچی در سال ۱۹۸۵ که با حضور جمعی از هنرمندان و مایکل جکسون تهیه شد دانست.

فردا دوشنبه ۲۲ آوریل روز جهانی زمین است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زندگی «مفاخر رادیو» مستند می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاونت صدای سازمان صداوسیما پروژه تولید مجموعه مستندهای تلویزیونی را کلید زده است که در قالب آن زندگی و کارنامه مفاخر رادیو ضبط و ثبت خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، حامد فاتحی پولادی مدیر روابط عمومی معاونت صدا درباره ساخت مجموعه مستندهای «استودیو هشت» که با محوریت کارنامه و تجربیات مفاخر رادیو به تولید می‌رسند، به مهر گفت: فرایند تولید مجموعه مستندهای «استودیو هشت» در آستانه برگزاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو در دستور کار کمیته اطلاع‌رسانی جشنواره قرار گرفت که با محوریت مفاخر و بزرگان رادیو ساخته شده است.

وی ادامه داد: تاکنون هفت مستند با محوریت این بزرگان ساخته شده که بزودی از شبکه‌های تلویزیونی و نیز در بستر فضای مجازی پخش خواهد شد.

فاتحی با اشاره به جزئیات این مستندها و شخصیتی که در هر یک از آن‌ها به او پرداخته می‌شود، گفت: مریم نشیبا، پریچهر بهروان، استاد امیر نوری، استاد مسعود اسکویی، بازیگر پیشکسوت مهین نثری و تهیه‌کنندگان مهدی سدیفی و شهریار کرمی از مفاخر رادیو هستند که تاکنون این مستندها درباره آن‌ها ساخته شده است و آثار به ویژگی‌های شخصیتی و حرفه‌ای آن‌ها می‌پردازد. همچنین احتمال دارد که تولید این مستندها فازهای بعدی هم داشته باشد و سراغ دیگر بزرگان رادیو هم برویم.

وی درباره انتخاب عنوان «استودیو هشت» برای این مستندهای ۲۰ دقیقه‌ای توضیح داد: عنوان «استودیو هشت» ادای دینی به همه کسانی است که در تاریخ ۸۰ ساله رادیو فعالیت کرده‌اند. همچنین این نام تداعی‌گر فعالیت دوستان در رادیو ارگ است که در «استودیو هشت» نمایش‌های زیادی را برای رادیو تولید کردند.

عوامل ساخت این مستندها به عبارتند از تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی شیبانی‌زاده، مدیر فیلمبرداری احد عاقلی، نویسنده هدیه رضایی، ویراستار صوفیا منشی پور، دستیار کارگردان پریسا غیاثوند، مدیر برنامه‌ریزی مریم بابایی و تدوین مهیار بدری و الهه حمیدی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش فاز رمضانی «از یادها رفته» در ۲۵ قسمت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اکبر تحویلیان درباره پخش سریال «از یادها رفته» در ماه رمضان بیان کرد که در فاز اول این سریال در ۲۵ قسمت پخش خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، اکبر تحویلیان به مهر درباره سریال «از یادها رفته» و مراحل تولیدی این سریال برای پخش در رمضان سال جاری عنوان کرد: تدوین ۲۰ قسمت از این سریال تمام شده و بخشی از آهنگسازی آن باقی مانده است.

وی درباره فضای این سریال برای پخش در ماه رمضان توضیح داد: این سریال قصه جذابی دارد و مخاطب می تواند با آن همراه شود. ما چیزی به نام سریال مناسبتی نداریم یعنی نباید لزوماً فکر کرد که سریالی که در ماه رمضان پخش می شود حتماً باید درباره روزه باشد.

تحویلیان در پایان درباره تعداد قسمت های سریال نیز که قرار بود در ۵۰ قسمت ساخته شود، گفت: فاز اول این سریال در ۲۵ قسمت آماده می شود.

سریال «از یادها رفته» به کارگردانی بهرام بهرامیان اثری تاریخی متعلق به دهه ۲۰ محسوب می‌شود که حامد افضلی و رؤیا خسرونجد نویسندگی آن را بر عهده داشته‌اند و عباس نعمتی به عنوان سرپرست نویسندگان، این دو را در نگارش متن همراهی کرده است.

در این مجموعه که از شبکه یک پخش خواهد شد بازیگرانی چون حسین پاکدل، رضا یزدانی، میترا حجار، حسین یاری، سیما تیرانداز، رسول نجفیان، مائده طهماسبی، بیتا فرهی، علیرام نورایی، مرتضی علی آبادی و… به ایفای نقش می پردازند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش «مصاحبه بی سابقه» از رادیو صبا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رادیو صبا برنامه «مصاحبه بی‌سابقه» را با رویکرد طنز و شادی آفرینی روی آنتن می‌برد.

به گزارش سینماپرس، «مصاحبه بی سابقه» عنوان برنامه جدیدی است که از اول اردیبهشت پخش می‌شود.

نسیم السادات صباغان نویسنده و تهیه‌کننده با اعلام این خبر گفت: برنامه طنز و نمایشی «مصاحبه بی سابقه» نوعی مصاحبه شغلی محسوب می‌شود، یعنی شرکت کنندگان برای سنجش مهارت‌هایشان خود را در مشاغل مختلف محک می‌زنند و از آن‌ها به صورت تئوری و عملی آزمون گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: مثلاً فردی برای استخدام در آموزش و پرورش به مدرسه می‌رود و در آنجا خرابکاری می‌کند در نتیجه باعث ایجاد موقعیتی خنده دار و طنز می‌شود.

نمایش طنز «مصاحبه بی سابقه» روزهای یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۷:۳۰ به مدت ۱۵ دقیقه روی موج اف ردیف ۱۰۵,۵ مگاهرتز از رادیو صبا با مخاطبان همراه می‌شود.

محمدرضا قلمبر، صاحبه عظیمی، مسعود خواجه وند، آرش راسخ و مرتضی حسنلو بازیگران این برنامه هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینمای ایران در وضعیت تحول قرار دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبورا یانگ می‌گوید سینمای ایران در حالت فعلی جذاب است. شکاف مشخصی میان زمان حال و چند سال گذشته وجود ندارد. در مجموع صنعت سینمای ایران ریشه‌های قوی دارد.

به گزارش سینماپرس، دبورا یانگ منتقد فیلم آمریکایی یکی از مهمانان سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر است. با او که با سینمای ایران آشنایی دیرینه دارد و در جشنواره‌های مختلف جهانی فیلم‌های ایرانی را تماشا می‌کند و در وبسایت هالیوود ریپورتر درباره فیلم‌های ایرانی نقد می‌نویسد، به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
 

شما همیشه حامی سینمای ایران بوده‌اید. در جشنواره‌های خارجی فیلم‌های ایرانی را تماشا و پیگیری می‌کنید. نظرتان نسبت به فیلم‌های ایرانی که در سال گذشته دیده‌اید، چیست؟

فکر می‌کنم سال بسیار خوبی بود. فیلمسازان جوان جدیدی آمده‌اند که پیش‌تر نمی‌شناختم و به‌تازگی ظهور کرده‌اند. سینمای شما در وضعیت تحول قرار دارد. فکر می‌کنم فیلمسازان بزرگی مانند عباس کیارستمی راه را برای جوانان تازه، فیلمسازان جوان و موضوعات نو باز کردند. فیلمسازان در فیلم‌هایشان حرف‌های تکراری نمی‌زنند. کارگردانان جوان جدیدی آمده‌اند و فیلم‌هایی می‌سازند که نامتعارف و عجیب هستند و آثارشان کمی پیچیده است. اما به گمانم احساسات و بیان مدرن‌تر و به‌روزتری دارند.

می‌توانید نام یکی از این فیلم‌ها را اشاره کنید؟

سال گذشته فیلمی به نام «رضا» ساخته علیرضا معتمدی را دیدم. شخصیت اصلی فیلم یکسری آگاهی نسبت به زنان زندگی‌اش دارد. داستان غیرمنتظره و بازی‌ها بسیار خوب است. فکر می‌کنم مزیت بزرگی برای سینمای ایران است که نسل جدیدی از بازیگران ظهور کرده‌اند، جوانانی که چهره سینمای کشور شما را بسیار باورپذیر نشان می‌دهند.

پس از درگذشت عباس کیارستمی، سینمای ایران را در سال‌های اخیر چه گونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظرتان سینمای ایران وارد فاز جدیدی شده است؟

سینمای ایران در حالت فعلی جذاب است. شکاف مشخصی میان زمان حال و چند سال گذشته وجود ندارد. در مجموع صنعت سینمای ایران ریشه‌های قوی دارد. نسل‌های گذشته مانند نسل عباس کیارستمی ریشه‌های بسیار قوی سینمای ایران را دواندند و جوانان از این ریشه‌ها شکوفه داده‌اند. آن‌ها گل‌های رز خودشان هستند و ایده‌های خودشان را دارند. در آن‌ها اعتمادی می‌بینم که در صنعت سینمای کشورهای دیگر ندیدم.

از میان نسل جدید، بازیگر محبوب شما کدام است؟
نوید محمدزاده.

در صنعت سینمای کشور خودتان آمریکا یا هالیوود، جنبش #Metoo «من هم همین‌طور» همچنان ادامه دارد و بازیگران و کارگردانانی مانند وودی آلن یا کوین اسپیسی دچار دردسر شده‌اند. نظرتان چیست؟

سؤال بزرگی است که قرار است چه بر سر وودی آلن بیایید. ما می‌دانیم هاروی واینستین از سینما حذف شده است، اما بازیگر خوب و مشهور دیگری مانند کوین اسپیسی شاید دیگر نتواند فیلم بازی کند. این جنبش موضوع جدی است و آمریکایی‌ها کمی افراطی رفتار کرده‌اند، اما آن‌ها برای پیشرفتی جدید، ایجاد محیطی که زنان با امنیت کار کنند، بسیار جدی هستند. زنان نباید خودشان را در اختیار تهیه‌کنندگان، کارگردانان و بازیگران همکار قرار بدهند. می‌دانید مسئله واقعاً درباره تلاش برای اجبار مردان در هالیوود به درک این نکته است که زنان در اختیار آن‌ها قرار ندارند. آن‌ها نمی‌توانند از زنانی که همکارشان هستند، سوءاستفاده کنند.
وودی آلن فیلم جدیدش را در اسپانیا می‌سازد. بعضی از کمپانی‌های آمریکایی روی پروژه جدید او سرمایه‌گذاری نکردند.
نگرانی بزرگ من نیز وودی آلن است، چون او در مقام کارگردان بسیار محبوب است. موقعیت دیگر برای مایکل جکسون است. مستند «ترک کردن نورلند» نگاه من به او را تغییر داد. او هنرمند شگفت‌انگیز و مستعدی بود، همین‌طور وودی آلن، اما این یک رفتار انسانی دردآور است. فکر می‌کنم وحشتناک است و در نهایت از جنبه دیگر مثبت نیز است. امیدوارم محیط‌های کاری بهتر شود.

در هالیوود نظرات ضدترامپ زیاد منتشر می‌شود و ترامپ مخالفان زیادی دارد. برداشت شما چیست؟

می‌توانم بگویم ۹۰ درصد در هالیوود ضد ترامپ است. علتش را نمی‌دانم. منظورم این است سینما مشخصاً یک فرم هنری است و تمام فرم‌های هنری مردم را با نقطه نظرهای مختلف دور هم جمع می‌کند، کسانی که نگاه مستقل دارند و دنبال پول نیستند. بنابراین هیچ ارتباطی این دسته افراد و ترامپ وجود ندارد.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره [email protected] است.
سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مایک فان دایم در ترکیب داوران جشنواره جهانی فیلم فجر قرار گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مایک فان دایم برنده جایزه اسکار در جمع داوران بخش مسابقه بین‌الملل (سینمای سعادت) سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد.

به گزارش سینماپرس، کارگردان فیلم اسکاری «کاراکتر» و فیلم های برگزیده «شگفتی» و «لاله ها» آثار بخش مسابقه بین الملل سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر را داوری می کند.

مایک فان دایم کارگردان و فیلمنامه‌نویس هلندی است. او در سال ۱۹۸۹ از مدرسه فیلم آمستردام فارغ‌التحصیل شد و جایزه آکادمی فیلم دانشجویی را برای ساخت تریلر ۴۵ دقیقه‌ای «آلاسکا» دریافت کرد.

اولین فیلم بلند او با نام «کاراکتر» جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان در سال ۱۹۹۸ را دریافت کرد. او پس از وقفه ای ۱۷ ساله در مسیر فیلمسازی، با فیلم کمدی-رمانتیک «شگفتی» به سینما بازگشت و جوایز متعددی را به خود اختصاص داد.
فیلم «لاله‌ها» ساخته فان دایم نیز تاکنون در هشت جشنواره بین‌المللی موفق به کسب جایزه شده است.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره [email protected] است.
سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بهترین راه فیلمبردار شدن فیلم دیدن است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: لوکا بیگاتزی در کارگاه دارالفنون سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به اینکه هیچ راهی بهتر از فیلم دیدن برای فیلمبردار خوب شدن وجود ندارد، انتخاب لنز و جایگاه دوربین را مهمترین فاکتورهای فیلمبرداری عنوان کرد.

به گزارش سینماپرس،  یکشنبه اول اردیبهشت ماه، کارگاه فیلمبرداری بخش «دارالفنون» در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور لوکا بیگاتزی در پردیس چارسو برگزار شد. این فیلمبردار ایتالیایی در ابتدا با شرح حال کوتاهی از چگونگی وارد شدنش به سینما گفت: در ابتدا شما باید انتخاب کنید که چه فیلمی را با چه کارگردانی بسازید. ممکن است اگر با کارگردان بد فیلمی بد بسازید، شرمنده شوید.

وی در مورد اصرار برخی افراد برای تعریف از فیلم های دوران نگاتیو عنوان کرد: به نظر من تدریس بعضی موضوعات مانند نورپردازی کلاسیک که از زمان سیاه و سفید باقی مانده کاری بیهوده ای است. امروزه می توان «keylight» را با نورهای طبیعی ایجاد کرد در حالی که در گذشته ما کارهای عجیبی مانند قرار دادن جلدهای خنثی روی پنجره انجام می دادیم که نورها را غیرطبیعی می کردند. دوربین دیجیتال به ما اجازه می دهد که اکسپوز دوبل داشته باشیم بنابراین فکر می کنم چیزهای کهنه برای سینماگران جوان فایده ای ندارد پس لطفاً احساس رمانتیک به فیلم های قدیمی نداشته باشید. با دوربین دیجیتال نورهای شما سافت تر می شود و می توانید خلاقیت بیشتری به خرج دهید. امروزه با دوربین های دیجیتال فقط از نورهای کاربردی استفاده می کنیم و نورهای «fill light» و «keylight» خیلی سریع و زیبا نورهای ما را فراهم می کنند.

بیگاتزی با اشاره به اینکه فیلم، ایده هنری کارگردان و متعلق به او است، تاکید کرد همیشه باید نور مورد پسند کارگردان را به وجود آوریم مگر اینکه او ایده ای نداشته باشد آنگاه فیلمبردار می تواند پیشنهاد خود را ارائه کند.

وی سپس همدلی بین عوامل صحنه را یکی از مهمترین عناصر ارتباط مدرن پشت صحنه عنوان و بیان کرد: اگر این همدلی وجود داشته باشد، عوامل از سبک فیلم متوجه می شوند که چه کاری را باید انجام دهند. در ایتالیا تمایز زیادی بین مدیر فیلمبرداری و کسی که پشت دوربین است وجود دارد که من متوجه آن نمی شوم. پشت دوربین بودن و فریم خوب گرفتن، از نورپردازی و حتی بازیگری مهمتر است. برای همین بسیاری مواقع خودم پشت دوربین قرار می گیرم. از طرف دیگر به نظر من این خیلی مهم است که فیلمبردار سریع باشد چراکه زمان متعلق به بازیگران و کارگردان است. همه کارگردان ها می خواهند دوربین را آزادانه در اختیار داشته باشند، برای همین فیلمبردار سه پایه را باید جایی قرار دهد که فضای کافی برای بازیگران وجود داشته باشد. شما باید ارتباط خوبی با کارگردان داشته باشید مثلاً وقتی کارگردان می خواهد هیچ تاریکی وجود نداشته باشد، باید به گونه ای نورپردازی کنید که سایه ای روی صورت بازیگران وجود نداشته باشد.

این فیلمبردار ایتالیایی، فیلم دیدن را بهترین راه فیلمبردار شدن دانست و گفت: تالیف کتاب های فیلمبرداری معمولاً بسیار قدیمی است بنابراین اگر بخواهید با نورپردازی تکنیکال جلو بروید کار بیهوده ای انجام داده اید. «fill light»، «key light» و «back light» نورهای خوبی نیستند چون فضایی برای بازیگران باقی نمی گذارند. فیلمبردار باید با ایده ها نور خود را بسازد. هیچ چیزی نمی تواند به او درس بدهد، بلکه باید یک راه شخصی برای اینکه چگونه فریم خود را نورپردازی کند بیابید و البته این راه برای هر فیلمبرداری متفاوت است. هیچ پیشنهاد تکنیکالی برای شما وجود ندارد که نورپردازی خوبی کنید. باید به خودتان اعتماد داشته باشید و ارتباط بدون کلام با کارگردان و بازیگران فراهم کنید.

بیگاتزی با اشاره به اهمیت انتخاب لنز درست عنوان کرد: اگر می خواهید کلوزآپ بگیرید می توانید از لنزهای ۸۵ یا ۵۰ استفاده کنید و البته این بستگی به بک گراند نیز دارد. انتخاب جایگاه دوربین از انتخاب لنز نیز مهمتر است. مشکل ما با دوربین دیجیتال این است که نمی دانیم چگونه با آن کار کنیم مثلاً اگر برای برداشت یک صحنه ۲۵ برداشت داشته باشید، هزینه مالی برایتان ندارد ولی زمانتان را از دست می دهید. از طرفی اگر یک نور را در فیلم های مختلف تکرار کنید یعنی دارید سبک خود را تکرار می کنید در حالی که سبک شما باید در خدمت فیلم باشد.

فیلمبردار فیلم سینمایی «زیبایی بزرگ» با اشاره به صحبت برخی مبنی بر اینکه باید قواعد را دانست بعد آنها را شکست، بیان کرد: وقتی می خواهید قواعد را بشکنید نیازی ندارید آنها را بدانید. من فیلمبرداری را نه در آکادمی یاد گرفتم و نه با دستیاری فیلمبرداران پیر. هر روز باید یک چیز جدید در مورد فیلم کشف کنید. کارگردان و بازیگران همواره ایده های جدیدی دارند برای همین اصلاً نباید خیلی خود را آماده سبک خاصی از فیلمبرداری کنید.

این فیلمبردار ایتالیایی با بیان اینکه با کارگردانانی که طبق استوری برد فیلمسازی می کنند کار نمی کند، گفت: استوری برد مختص تبلیغات است. اینکه بخواهید پوزیشن همه چیز را مشخص کنید یک ایده بد است. من هرگز از کارگردان نمی پرسم دوربین را برای صحنه بعدی کجا قرار دهم چون می خواهم او آزادانه کار کند. البته موقعیت هایی وجود دارد که باید برایش آماده باشید، اما نه در حد جزییات. مثلاً اگر نورپردازی قرار است پنج ساعت طول بکشد باید روز قبلش انجام دهید. من در فیلمبرداری صحنه های شب کارهای عملی خاصی انجام نمی دهم مثلاً اگر بخواهیم از بازیگر تصویربرداری کنیم مهم این است که کف زمین سفید باشد که با قرار دادن فویل روی زمین صورت بازیگر را روشن می کنم. نور هرچه بزرگتر باشد باید سافت تر باشد. هنگام استفاده از دوربین دیجیتال استفاده از هارد لایت باید کمتر و کمتر شود چراکه دوربین های دیجیتال نیاز به نور سافت دارند و با هارد لایت آسیب می بیند.

بیگاتزی با اشاره به اینکه در هیچ مجمع فیلمبرداری عضو نیست، دلیل این موضوع را نبود درک صحیح فیلمبرداران از هم عنوان کرد و گفت: وقتی جوان بودم یک مجمع فیلمبردار در ایتالیا وجود داشت که من عضو آن نبودم و تهیه کننده ای به من گفت اگر می خواهی با من کار کنی باید عضو آنجا باشی ولی من علاقه ای نداشتم به وسیله آنها تحت تاثیر قرار گیرم برای همین هرگز عضو نشدم.

وی در بخش دیگر این کارگاه عنوان کرد: وقتی در مورد سریع بودن حرف می زنم منظورم این است که خیلی سریع نورپردازی کنیم. سریع بودن اولین و مهمترین چیز است اطمینان داشته باشید از اصلاح سایه تا سافت کردن نور را می توانید در پست پروداکشن انجام دهید. من متنفرم وقتی می بینم بعضی فیلمبردارها به دلیل معطلی در نورپردازی باعث می شوند کارگردان زمانش را از دست بدهد. این یک ایده مسخره است که اصلاحات پست پروداکشن هنر را از بین می برد. البته انجام هر کاری در پست پروداکشن بستگی به لنز شما دارد.

وی در مورد ارتباط مدیر فیلمبرداری با دستیاران و اپراتورها گفت: سال های طولانی است که با آدم های خاصی کار و همیشه از ویدیوکنترل برای هماهنگ شدن با آنها استفاده می کنم. گاهی ما باید خیلی دقیق باشیم، نه اینکه نور را کجا بگذاریم بلکه بدانیم مثلاً بازیگر چگونه در سایه می خواهد بازی کند. باید بدانید در هر سکانس چه چیزی اهمیت دارد. نباید یک ساعت برای صحنه ای نورپردازی کنید که در تدوین یک ثانیه می شود.

فیلمبردار «کپی برابر اصل» درمورد همکاری با عباس کیارستمی عنوان کرد: من می ترسیدم با عباس کار کنم چون او یکی از کارگردان های مورد علاقه من بود. کیارستمی به حرکت دوربین بسیار حساس بود و وقتی چیزهای ناشناخته در صحنه اتفاق می افتاد عباس خیلی سریع همه چیز را تغییر می داد.

این فیلمبردار ایتالیایی در پایان، سبک فیلمبرداری دوربین روی دست در کل فیلم را ایده ای نادرست  دانست که اپراتور دوربین را نابود می کند و گفت: شات های عریض هستند که باید لرزش داشته باشد. این نکته را هم اضافه کنم که در فیلمبرداری رئال، صحنه نور زیاد احتیاج ندارد، بلکه باید نور دقیق داشته باشد. اطمینان داشته باشید که سایه ها را می توانید در پست پروداکشن درست کنید.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره [email protected] است.

سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع