X

بایگانی خرداد 8, 1398

دفتر سینمایی

داربی کمپ و جک وایتهال هم بازی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داربی کمپ، بازیگر سریال «دروغ‌های کوچک بزرگ» و جک وایتهال بازیگر و کمدین، در فیلم سینمایی «کلیفرود، سگ قرمز بزرگ» ایفای نقش می‌کنند.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر،  جک وایتهال کمدین انگلیسی و داربی کمپ بازیگر سریال دروغ‌های کوچک و بزرگ، در «کلیفرد، سگ قرمز کوچک» در مقابل یکدیگر بازی خواهند کرد.

داربی کمپ که هم اکنون یکی از بازیگران سریال جدید شبکه تلویزنی‌ ام سی در ژانر وحشت، به نام NOS۴A۲ محسوب می‌شود در این فیلم نقش اصلی را بازی خواهد کرد، وایتهال نیز نقش اصلی یک بزرگسال را ایفا می‌کند.

کمپانی پارامونت این فیلم را از روز مجموعه کتاب در سبک کودکان اقتباس کرده است و کارگردانی آن نیز بر عهده والت بِکر خواهد بود. این فیلم از ماه آینده در شهر نیویورک جلو دوربین می‌رود؛ جردن کارن نیز تهیه کننده این پروژه است.

این فیلم که به قلم گروه نویسندگی از جمله جک شریک، دیوید ران و استن چروین است، داستان ماجراجویی‌های یک سگ و صاحبش به نام امیلی الیزابت را روایت می کند که داربی کمپ نقش این دختر را ایفا کرده است. او دوباره در فصل جدید سریال «دروغ‌های کوچک و بزرگ» به همراه ویترسپون و نیکول کیدمن در نقش چلویی مک کنزی، همبازی خواهد بود، این سریال (دروغ‌های بزرگ و کوچک) ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) منتشر می‌شود.

وایتهال نیز که با استندآپ کمدی‌های خود اسم و رسمی برای خود دست و پا کرده در فیلم سینمایی «تور جنگل» محصول جدید کمپانی دیزنی که در سال ۲۰۲۰ اکران می‌شود همبازی دواین جانسون است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آمار فروش فیلمهای سینمایی در هفته ای که گذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سینماهای کشور هفته خوبی را به لحاظ فروش فیلم پشت سر نگذاشتند و بخشی از این افت فروش به دلیل تعطیلی سینماها بود.

به گزارش سینماپرس، سینماها در هفته جاری فروش خوبی نداشتند. اکران فیلمها در ماه مبارک رمضان همواره فروش خوبی نداشته‌اند و این افت فروش در شبهای قدر به دلیل تعطیلی سینماها بیشتر می‌شود. البته تحلیلهای متفاوتی درباره فروش فیلمها در ماه مبارک رمضان امسال ارائه شده‌است از انتخاب نادرست فیلمها تا فقدان مدیرت در نحوه عملکرد شرکتهای پخش و سینماداران در اکران فیلمهای ماه رمضان. به هر عنوان فیلمهای فیلم سینمایی «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری، «به دنیا آمدن» به کارگردانی محسن عبدالوهاب، «خانه دیگری» به کارگردانی بهنوش صادقی، «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی، «تولدت مبارک» به کارگردانی سمیه زارعی‌نژاد، «وکیل مدافع» به کارگردانی سلما بابایی و ونداد دوشن برای ماه رمضان انتخاب شدند و به هفته سوم اکران خود رسیدند. در ادامه میزان فروش این فیلمها را می‌بینید:

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ادامه اکران نوروزی سینماها را نجات داد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: براساس نظر سینماداران، انتخاب نامناسب فیلم‌های سینمایی برای چینش جدول اکران سینماها در ماه مبارک رمضان، سینمای ایران را در این فصل دچار چالش کاهش مخاطب کرده است.

به گزارش سینماپرس، اکران ماه مبارک رمضان در سال جاری با تغییراتی نسبت به سال‌های قبل همراه بود که از آن جمله می‌توان به حذف طرح اکران «اذان تا اذان» یا همان «افطار تا سحر» اشاره کرد، البته بخشی از این طرح که شامل نیم بها شدن بلیت سینماها از صبح تا قبل از افطار در سینماهای کشور می‌شد، همچنان ادامه داشت.

مساله مهم این است که گیشه سینمای ایران طی یک ماه گذشته با چالش کاهش مخاطب همراه بوده است، چه اینکه سازمان سینمایی هم در گزارشی که در مقایسه نیمه اول این ماه در سال جاری نسبت به ماه مبارک رمضان در سال گذشته منتشر کرد، ضمن اشاره به افزایش مجموع فروش فیلم‌ها، کاهش مخاطبان را هم تأیید کرده است.

در بخشی از گزارشی که توسط سازمان سینمایی در تاریخ یکم خرداد ماه منتشر شد، آمده است: «مجموع فروش فیلم‌های سینمایی در نیمه اول ماه مبارک رمضان با تعداد ۱ میلیون و ۲۱ هزار و ۷۵ نفر به ۹۵ میلیارد و ۸۷۸ میلیون و ۷۱۹ هزار و ۷۳۰ ریال رسید در حالی که در سال ۹۷ با تعداد ۱ میلیون ۷۸ هزار و ۶۲۴ نفر میزان فروش ۷۹ میلیارد و ۹۳۶ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۸۸۰ ریال بوده است. همچنین نرخ متوسط بلیت در سال ۹۸ در سطح کشور ۹۳، ۹۰۰ ریال و در سال گذشته ۷۴، ۱۳۵ ریال بوده است. میزان فروش فیلم‌ها در نیمه اول ماه مبارک رمضان در مقایسه با دوره مشابه خود در سال گذشته (۹۷) ۲۰ درصد افزایش، تعداد تماشاگران ۵ درصد کاهش و نرخ متوسط بلیت سینما ۲۷ درصد افزایش داشته است.»

فیلم‌های اکران‌شده در رمضان ۹۸

برای اطلاع از کم و کیف استقبال مخاطبان از فیلم‌های اکران‌شده در ماه رمضان، فارغ از اعداد و ارقام اعلام شده در گزارش‌های رسمی، سراغ دو تن از سینماداران رفتیم تا از آن‌ها درباره علت کاهش مخاطب در ماه مبارک رمضان امسال بپرسیم؛ سینمادارانی که یکی از دلایل اصلی این امر را انتخاب و چینش اشتباه فیلم‌هایی می‌دانند که مخاطب کمتری را به سینما جذب می‌کنند.

بحران سینما؛ مشکل اقتصادی و فیلم‌های کم مخاطب

رضا سعیدی پور مدیر پردیس سینمایی آزادی گفت: از سال گذشته تا به امروز تعداد زیادی سالن سینما به ناوگان سینمایی کشور اضافه شده است و یکی از علت‌های افزایش فروش فیلم‌ها در ماه مبارک رمضان نسبت به سال قبل که توسط سازمان سینمایی منتشر شد می‌تواند افزایش تعداد سالن‌های سینمایی در کشور باشد.

وی بیان کرد: اما مساله مهم این است که به این نکته باید توجه کرد که آیا سینماهایی که طی سال‌های گذشته در اکران ماه مبارک رمضان حضور داشتند نیز از فروش مناسبی برخوردار بوده‌اند یا خیر؟

این مدیر سینمایی ادامه داد: در پردیس سینمایی آزادی طی این یک ماه گذشته اگر فیلم‌هایی مانند «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی و یا «تگزاس» به کارگردانی مسعود اطیابی نبود، واقعاً دچار بحران می‌شدیم، چرا که فیلم‌هایی که امسال و در این ماه اکران شد نمی‌توانست در جذب مخاطب موفق باشد.

وی همچنین تاکید کرد: البته فیلم سینمایی «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری نیز توانست فروش مناسبی داشته باشد، بعد از این فیلم، با فاصله بسیار زیادی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی نیز مخاطبانی برای خود داشت اما آثار دیگری که برای رمضان اکران شده بودند نه تنها در سینما آزادی و دیگر سینماها، بلکه در سرگروه‌های خود نیز فروش چندان مناسبی نداشتند.

سعیدی پور با اشاره به اینکه افت چنین شدیدی در فروش گیشه، تأثیر بسیار بدی روی سالن‌های سینمایی داشته است، گفت: تعداد مخاطب در پردیس سینما آزادی به قدری کم بود که تصمیم گرفتیم تعمیرات مورد نیاز در پردیس را انجام دهیم که از آن جمله می‌توان به تعمیر صندلی‌ها، ترمیم سیستم نور، به روز رسانی سیستم صدا و پخش اشاره کرد. در واقع در این مدت سعی کردیم تا خود را برای فیلم‌هایی که در نوبت اکران عید فطر روی پرده سینماها می‌روند، آماده کنیم، تا شاید گیشه دوباره جان بگیرد.

وی ادامه داد: البته نباید فراموش کرد که امسال از نظر اقتصادی وضعیت مردم جامعه ضعیف‌تر شده است و مردم سعی می‌کنند تا از درآمد خود برای تأمین احتیاجات اولیه خود استفاده کنند، سینما یک تفریح و استراحت برای مردم است، در شرایط فعلی و افزایش قیمت‌ها مردم کمتر تمایل به سینما رفتن دارند.

سعیدی پور در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: در کنار این مساله تاکید می‌کنم که آثاری که برای اکران در ماه مبارک رمضان انتخاب شد، واقعاً آثار بفروشی نبود و این مساله نیز سبب شد تا تعداد مخاطبان در سینما کاهش پیدا کند.

ادامه اکران نوروزی سینماها را نجات داد

مهیار حسینی مدیر پردیس سینمایی ساحل در اصفهان نیز گفت: متأسفانه در ماه مبارک رمضان تعداد مخاطب در سینماها افت داشته است که یکی از دلایل چنین اتفاقی می‌تواند چینش فیلم‌ها برای اکران در این ماه باشد. در اکران نوروز مخاطبان زیادی در سینما داشتیم اما بعد از تغییر جدول و اکران فیلم‌های جدید در این ماه، با افت مخاطب مواجه شدیم چرا که اکثر این آثار نمی‌توانست در جذب مخاطب موفق عمل کند، چرا که فیلم گیشه و تجاری نبودند.

وی بیان کرد: این در حالی است که در سال‌های قبل فیلم‌های قوی‌تری را برای اکران در ماه مبارک رمضان انتخاب می‌کردند، اگر هم امروز سینماها فروشی هم دارند بیشتر به دلیل ادامه اکران فیلم‌هایی است که قبل از ماه مبارک رمضان نمایش خود را در سینماها آغاز کرده بودند.

این مدیر سینما توضیح داد: شرایط فروش به گونه‌ای است که تا امروز بسیاری از سینماها حاضر نیستند که اکران فیلم‌های نوروزی مانند «متری شیش و نیم» را به پایان رسانند. هرچند از میان فیلم‌های کمدی در رمضان «تگزاس ۲» هم از فروش خوبی برخوردار است، اما همچنان نمایش فیلم‌های نوروز ادامه دارد.

وی بیان کرد: مساله جالب این است که بحث نیم بها بودن بلیت سینماها در طول روز که سال‌های گذشته نیز اجرا می‌شد، نیز نتوانسته است مخاطب را به سینما بکشاند. البته اگر افزایش فروشی هم در این ماه نسبت به سال گذشته اعلام شده است به دلیل افزایش اندک قیمت بلیت سینماها است که این افزایش قیمت آن چنان چشمگیر نبوده است که بتواند کاهش مخاطب را پوشش دهد.

مدیر پردیس سینمایی ساحل ادامه داد: البته این را هم باید بگویم که همیشه افزایش بلیت سینماها با افت مخاطب در دوره یک یا ۲ ماهه همراه است، اما این افت مخاطب در رمضان امسال به دلیل افزایش قیمت بلیت سینماها نبوده است و دلیل اصلی آن انتخاب نامناسب فیلم‌ها در این ماه بوده است.

حسینی در پایان گفت: معمولاً پردیس سینمایی ساحل در همه ایام سال علاوه بر ماه مبارک رمضان، سانس ۱۲ تا ۲ بامداد را دارد، اما این سانس‌ها نیز تأثیر چندانی در فروش نداشته است.

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار نظام‌نامه تهیه‌کنندگی سینمای ایران و فهرست اعضا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نظام‌نامه تهیه‌کنندگی سینمای ایران که به تایید سازمان سینمایی رسیده است، منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، نظام‌نامه تهیه‌کنندگی سینمای ایران که به تایید سازمان سینمایی رسیده است، منتشر شد.

در مقدمه این نظام‌نامه مصوب شورای یکپارچگی تهیه‌کنندگان آمده است: «نظام تهیه کنندگی در سینمای ایران معیار و محور همه تحولات در میان تهیه‌کنندگان است. اصل در این نظام، ایجاد یک تشکل صنفی واحد است که با تغییر نگاه و تغییر در شیوه‌های تولید بر اساس استانداردهای جهانی صنعت سینما تحقق می‌یابد. نظام یکپارچه تهیه کنندگی رویای توسعه بازار، امنیت بازار، تضمین حقوق مالکیتی و معنوی و امنیت سرمایه را زیر چتر خلاقیت، نوآوری و گشایش حوزه‌های موضوعی نو با توجه به عرف اخلاقی جامعه و ارزش‌های والای انسانی به واقعیت تبدیل می‌کند. نظامی یکپارچه که به مثابه حلقه اتصال ارکان سینما در همه بخش‌ها عمل می‌کند، نیاز مخاطب را می‌شناسد، دغدغه‌های ناشی از منافع ملی را درک می‌کند، برای تنظیم قواعد و مناسبات حرفه‌ای اعتبار قائل است و حیثیت و اعتبار را در سینما، امری دائمی می‌داند و از این تداوم منافع جمعی را در نظر داشته و نگاه کوتاه‌مدت به سینما ندارد.

این نظام‌نامه در ۹ ماده ۳۵ بند و ۴ تبصره در ۲ اردیبهشت‌ماه ۹۸ به تصویب رسید و مبنای تنظیم فهرست تهیه‌کنندگان در رتبه‌بندی‌های ماخوذه از این نظام خواهد بود.

علاوه بر متن نظام‌نامه، فهرست نهایی تهیه‌کنندگان سینمای ایران منتشر می‌شود و بنابر اعلام دبیر یکپارچگی تهیه‌کنندگان چنانچه نسبت به لیست منتشره اعتراضی وجود دارد تا پایان خردادماه به صورت مکتوب به دفتر یکپارچگی تهیه‌کنندگان در ساختمان شماره ۲ خانه سینما ارائه شود.»

نظام نامه تهیه کنندگی سینمای ایران در اینجا و فهرست نهایی تهیه‌کنندگان سینمای ایران در اینجا قابل مشاهده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتخاب اعضای جدید هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با برگزاری انتخابات هیات مدیره «ایسفا» اعضای جدید با رای اعضا انتخاب شدند.

به گزارش سینماپرس، با برگزاری انتخابات هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) اعضای جدید این هیات معرفی شدند.

پس از رای گیری که عصر دیروز سه شنبه ۷ خرداد ماه برگزار شد اعضای جدید هیات مدیره بدین ترتیب انتخاب شدند:

سعید پوراسماعیلی

الهام حسین زاده

کاوه سجادی حسینی

امید عبدالهی

محمدرضا جهان‌پناه

میرعباس خسروی

مصطفا آل‌احمد 

اعضای علی البدل

رضا اسدی

مهدی بوستانی

اسفند سال ۹۷ با استعفای سه عضو هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) و حضور نیافتن ممتد یکی از اعضا در جلسات هیات مدیره این انجمن در انتظار انتخابات جدید بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرپیشه علاءالدین به «گارد پیر» ملحق شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم «گارد پیر» با بازی «چارلیز ترون» و «مروان کنزاری» هنرپیشه تونسی‌تبار فیلم «علاءالدین» ساخته می‌شود.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، «مروان کنزاری» هنرپیشه فیلم لایو اکشن «علاءالدین» برای بازی در فیلم «گارد پیر» به «شارلیز ترون» و «کیکی لِین» ملحق می‌شود. این فیلم اقتباسی نت‌فلیکس از داستان «گرِگ روکا» نویسنده است.

داستان فیلم «گارد پیر» در مورد گروهی کوچک از سربازانی است که نامیرا هستند و هرگز نمی‌میرند. این گروه تحت فرماندهی یک زن با نام «اندی» (با بازی شارلیز ترون) چندین قرن زنده مانده‌اند و نسل‌های مختلفی را دیده‌اند. در این فیلم آن‌ها در نبرد با زنی سیاه‌پوست که در نیروی هوایی خدمت می‌کند آشنا می‌شوند و می‌فهمند که او نیز نامیرا است. در بخشی دیگر از داستان با مردی جنگجو از بربرهای آفریقا مواجه می‌شوند. «مروان کنزاری» نقش این جنگجوی آفریقایی را ایفا می‌کند.

«استن ولودکووسکی» و «گرِگ روکا» تهیه‌کنندگی پروژه را برعهده دارند.

مروان کنزاری در اروپا بیشتر شناخته شده است و در آغاز فعالیت خود با بازی در فیلم «مومیایی» به شهرت رسید. «علاء‌الدین» تازه‌ترین فیلمی است که او در آن ظاهر شده است و هم اکنون  روی پرده‌های سینما و نیز پرفروش‌ترین فیلم این روزهای سینمای جهان است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بیانیه بنیاد فرهنگی روایت فتح به مناسبت روز جهانی قدس – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بنیاد فرهنگی روایت فتح، به مناسبت روز جهانی قدس بیانیه ای را صادر کرد.

به گزارش سینماپرس، به مناسبت روز جهانی قدس بنیاد فرهنگی روایت فتح بیانیه ای را صادر کرد. متن بیانیه به شرح ذیل است:

بسم الله القاصم الجبارین
هنوز ندای جان بخش و شکوهمند ابراهیم زمان حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) در کالبد زمان طنین انداز است و روز جهانی قدس به زمانی برای ایستادگی در برابر مثلث شوم زر و زور و تزویر مبدل شده است.
بی شک اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برای یادآوری دردها و آلام ملتی نستوه و مقاوم از سوی معمار کبیر انقلاب اسلامی اوج شاهکار و بینش سیاسی آن رهبر دور اندیش بود.
اظهار انزجار جوامع بشری از رژیم سفاک صهیونیستی امروز به رویه ای بین المللی تبدیل گشته که حتی با وجود امپراتوری شیطانی صهیونیسم در عرصه رسانه و تبلیغات، هنوز آوای حق از حلقوم آزادی خواهان و آزادی طلبان شنیده می شود.
در این میان وظیفه هنرمندان که گوهر وجودشان با اکسیر معنویت و تعالی ارزشی صدبرابر یافته است، خطیر و مهم است. هنرمندان رشته های گوناگون هنری اعم از سینما، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، عکس و ادبیات هر کدام سهمی بالقوه در اعتلای فرهنگ مقاومت و مبارزه با زورگویان مثلث عبری، عربی، غربی دارند و بر پایه تعالیم وحدت بخش ادیان الهی در سراسر جهان می توانند اثر بخش باشند.
بنیاد فرهنگی روایت فتح به نمایندگی جمعی از هنرمندان رشته های گوناگون هنری و رده های تخصصی خود اعم از انجمن تئاتر، سینمایی، مستند، انتشارات، عکس و هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس حمایت خود را از آرمان های مردم مظلوم فلسطین و مردم ستمدیده جهان اعلام می دارد و بر پایمردی و ایستادگی بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (حفظه الله) تا آزادسازی قدس شریف تاکید می کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیران اجرایی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان معرفی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا تابش، مدیران اجرایی سی و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان و تهران منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، با حکمی از سوی علیرضا تابش دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، ایمان حجتی به عنوان مدیر اجرایی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان و مسعود احمدیان به عنوان مدیر اجرایی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در تهران منصوب شدند.

در این ۲ حکم آمده است:

«جناب آقای ایمان حجتی

با توجه به شایستگی‌ها و تجارب ارزشمندتان، به استناد توافق‌نامه برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و باتوجه به معرفی جنابعالی از سوی شهردار محترم اصفهان، به موجب این حکم به عنوان «مدیر اجرایی سی‌و دومین دوره جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان» منصوب می‌شوید. امید است در پرتو عنایات حضرت حق و برنامه ریزی و هماهنگی‌هایی که فیما بین همه ارکان برگزاری معمول خواهید داشت، با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در شهر و استان اصفهان، جشنواره‌ای شایسته در شأن مخاطبان و سطح سینمای ایران برگزار شود و اهداف متعالی برگزاری این جشنواره از طریق سینما در رشد، ارتقا و اعتلای فرهنگی این گروه جامعه تحقق یابد.

جناب آقای مسعود احمدیان

نظر به شایستگی و پیشینه ارزشمند جنابعالی در برگزاری جشنواره‌های سینمایی و حسن اعتماد اهالی سینمای ایران، به موجب این حکم به عنوان «مدیر اجرایی سی و دومین دوره جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در تهران» منصوب می‌شوید.

امید است در پرتو عنایات حضرت حق و برنامه ریزی و هماهنگی‌هایی که فی‌مابین همه ارکان برگزاری معمول خواهید داشت، با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود، جشنواره‌ای شایسته در شأن مخاطبان و سطح سینمای ایران برگزارشود و اهداف متعالی برگزاری این جشنواره از طریق سینما در رشد، ارتقا و اعتلای فرهنگی این گروه جامعه تحقق یابد.

سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۲۸ مرداد تا ۴ شهریور ۱۳۹۸ در دو بخش «ملی» و «بین‌المللی» به دبیری علیرضا تابش در شهر تاریخی اصفهان برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کتاب ۴» این هفته ویژه فلسطین – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه تلویزیونی «کتاب ۴» همزمان با روز جهانی قدس به موضوع فلسطین می پردازد.

به گزارش سینماپرس، برنامه «کتاب ۴» که هر هفته جمعه ها ساعت ۱۶:۳۰ از شبکه چهار سیما به روی آنتن می رود و به مسائل حوزه کتاب و کتاب خوانی و همچنین معرفی کتاب می پردازد این هفته ۱۰ خرداد ماه همزمان با روز قدس به موضوع فلسطین می پردازد.

این برنامه که دارای بخش های گوناگون همچون این چهار کتاب، سینما اقتباس، مصاحبه، معرفی کتاب از فضای مجازی و… و. است در این هفته تمامی بخش هایش به موضوع فلسطین و روز قدس اختصاص پیدا کرده است.

همچنین در بخش گپ‌وگفت به سراغ کوروش علیانی نویسنده و پژوهشگر حوزه کتاب رفته و درباره کتاب «یادداشت‌هایی پای پنجره» با نویسنده کتاب به گفتگو می‌نشیند.

«یادداشت‌های پای پنجره» دست‌نوشته‌های کوروش علیانی درباره رژیم صهیونیستی است که وی این یادداشت‌ها را در قالب یک مجلد گردآوری و انتشارات سوره مهر آن را منتشر کرده است.

شایان ذکر است در بخش «اقتباس» که هر هفته به کتاب هایی که از آن ها فیلمی اقتباس شده است پرداخته و معرفی می شود، این هفته فیلم «مهاجر» ساخته سیف الله داد که اقتباسی از کتاب غسان کفانی نویسنده مشهور فلسطینی است مورد واکاوی قرار می گیرد.

برنامه «کتاب ۴» با اجرای سید فرشاد عریضی کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است که هم اکنون سری ۲۳ آن جمعه ها ساعت ۱۶:۳۰ از شبکه چهار سیما پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

می‌خواهند مدیران جوان را کله‌پا کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عزل جواد رمضان‌نژاد این سوال را به‌وجود می‌آورد که آیا باز هم باید شاهد روند پیرسالاری در صداوسیما باشیم؟

به گزارش سینماپرس، جواد رمضان‌نژاد از جمله مدیران جوان صداوسیما بود که بیش از ۲۰ سال فعالیت رسانه‌ای داشته و در رسانه ملی، پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کرده است. او چند روز قبل در پی اتفاقات و حواشی‌ای که هفته قبل رخ داد، از مدیریت شبکه پنج سیما برکنار شد. این برکناری با دستور رئیس صداوسیما انجام شده و در پی حواشی به‌وجود آمده در پخش زنده سخنان توهین‌آمیز یک مداح از آنتن این شبکه بود. اهالی فرهنگ و هنر در فضای مجازی و رسانه، واکنش‌های دوگانه‌ای نسبت به این اتفاق داشتند.

بخشی از این واکنش‌ها محکوم‌کردن هرگونه اقدام تفرقه‌انگیز در جامعه ایرانی است و بخش دوم، ابراز تاسف نسبت به قربانی‌شدن یک مدیر جوان بود. فارغ از چون و چرای این اتفاق، در این گزارش تلاش داریم به مجموعه فعالیت‌های جواد رمضان‌نژاد در مدیریت شبکه افق و شبکه پنج سیما بپردازیم. رمضان‌نژاد در حوزه فعالیت خودش مدیری کاربلد و رسانه‌ای است و زمینه‌سازی برای تولید برنامه‌هایی مثل جهان آرا، راز، ماه نشان، تهران ۲۰ و اختیاریه گواه این مدعاست. «جهان آرا» نمونه‌ای از کار انقلابی در رسانه بود. جهان آرا نشان داد که رسانه انقلابی چه پتانسیلی در دفاع از امنیت ملی و انقلاب می‌تواند داشته باشد. چگونه رسانه می‌تواند از داخل نظام پرسشگری و مطالبه‌گری کند و اعتمادبه‌نفس رسانه را بالا ببرد. بررسی و منتشرکردن فیلم خبرگان رهبری و ارائه تحلیل جسورانه، آن‌هم در یک برنامه زنده که کل نقشه شبکه بی‌بی‌سی را سوزاند. پوشش خبری ویژه در روز حمله داعش به مجلس. پرونده توتال، واکنش سریع به مسائل سال ۹۶ و تولید برنامه تلویزیونی در حالی که تولید برنامه در تلویزیون منع داشت از جمله اتفاقات مهمی بود که در برنامه «جهان آرا» رقم خورد. ماه نشان دیگر برنامه‌ای است که با مدیریت رمضان‌نژاد ساخته شد، این برنامه رسانه را به یک سکویی برای ارائه خدمات اجتماعی تبدیل کرد. ماه نشان هم خیرین را جمع کرد و همچنین راهی برای ایجاد شبکه‌های خودجوش مردمی برای کمک به محرومان به وجود آورد. اجازه داد مسائل محرومان و مناطق محروم توسط رسانه ملی روایت شود، قبل از اینکه به دست رسانه‌های خارجی بیفتد. میزان اقبال به این برنامه نشان داد چگونه رسانه می‌تواند سراغ دغدغه‌های مردم و انقلاب برود و برایشان جذابیت رسانه‌ای ایجاد کند. آن هم بدون اینکه ارزش‌ها را قربانی کند و به سراغ تقلید از صنعت سرگرمی غربی برود. ماه نشان عملا رسانه را به یک کار هیاتی تبدیل کرد. چیزی که بعدها در زلزله کرمانشاه و بعد در سیل اخیر مورد استفاده قرار گرفت.

برنامه راز، برنامه‌ای که در زمان پخش بینندگان زیادی داشت و خیلی‌ها را پای تلویزیون نگه می‌داشت، برنامه‌ای با اجرای نادر طالب‌زاده که به مطالبی چون پرونده آلودگی آب آبادان و خرمشهر، خشکسالی زمین‌های اطراف اصفهان، خشکسالی زمین‌های هامون و پرونده سکینه آشتیانی که نزدیک بود تا به معضلی برای امنیت ملی تبدیل شود، بررسی و تحلیل شد و امکان مانور رسانه‌های دشمن از این موضوعات سلب شد. در برنامه عصرانه، اعتصابات کارگری هفت‌تپه مطرح شد و احتمالا برای اولین‌بار در کل صداوسیما به یک اعتصاب کارگری و یک مساله کارگری پرداخته و پوشش خبری داده شد، در حمله تروریستی به مجلس، «عصرانه» تنها برنامه‌ای بود که واکنش سریع نشان داد. پرونده ویلاهای لواسان و ده ونک برای اولین‌بار در این برنامه مطرح شد؛ عصرانه به شبکه‌های اجتماعی رسمیت بخشید و محتوای آنها را در رسانه مطرح کرد و اجازه داد صداهای انقلابی و مدافع نظام که در شبکه‌های مجازی مهجور بودند، دیده شوند. بعدها شبکه خبر و بیست‌وسی از این سیاست دنباله‌روی کردند؛ مصاحبه‌کردن با فعالان شبکه‌های اجتماعی از دیگر مواردی بود که در برنامه عصرانه پا گرفت. عصرانه بی‌طرفانه، منتقدانه، پرسشگرانه و مطالبه‌گرانه بود.

برنامه تهران ۲۰ قبلا رپرتاژ آگهی برای شهرداری تهران بود. اما رمضان‌نژاد بعد از قبول‌کردن مدیریت شبکه پنج سیما، آن را تبدیل به برنامه انتقادی و مطالبه‌گری شهروندان تهرانی از شهرداری و مدیران و مسئولان کرد. این برنامه هدفش این نبود که هفته‌ای یک‌بار آنتن پر شود. هدف این بود که مخاطب به‌جای رو آوردن به شبکه‌های خارجی به شبکه‌های صداوسیما برگردد و احساس کند مطالبات‌شان برآورده شده است. پروژه ویلاهای لواسان، آلودگی پالایشگاه تهران و دزدی از آن و ۲۰ سال نشست زمین‌های اطراف تهران و قضیه ده‌ونک هم از جمله این برنامه‌ها بود. مرتضی فاطمی این روزها با برنامه اختیاریه در قاب شبکه پنج است و قبل از آن هم او را با برنامه ۱۸۰ درجه دیدیم. نوآوری‌هایی که در این برنامه‌ها انجام شد برای اولین‌بار در رسانه ملی اتفاق افتاد، پخش مناظره جدی برای بار اول در سیما. اختیاریه اولین هاردتاک ایرانی بود (نه تقلید از هاردتاک غربی) رئیس هلال‌احمر در برنامه اختیاریه رسما از مردم عذرخواهی کرد و همه اینها برای اولین‌بار در صداوسیما اتفاق افتاد. اینها را گفتم تا بگویم، اگر مدیر، مدیر قابلی باشد، می‌تواند کارش را درست انجام دهد، برای این گزارش به سراغ برنامه‌سازانی رفتیم که با جواد رمضان‌نژاد کار کرده‌اند و کار رسانه‌ای او را قابل دفاع می‌دانند.

یامین‌پور:

موضوع قومیت و حفظ وحدت از خط قرمزهای رمضان‌نژاد است

ممکن است بعضی‌ها به نظرشان بیاید اتفاقات آن برنامه زنده شبکه پنج سیما، خیلی خاص نبود و صداوسیما نباید در قبال این مساله خیلی از خودش واکنش نشان می‌داد. اما به‌نظرم این مساله اتفاق مهمی بود، توهین به مقدسات، توهین به مذاهب، توهین به موضوعات و مفاهیم و اشخاصی که نسبت به آنها حساسیت بالایی وجود دارد، بسیار مهم است آن هم در شرایط امروز که در شرایط وحشتناکی زندگی می‌کنیم. فضایی که هر بهانه کوچکی ممکن است سرآغاز حوادث تلخ بزرگ باشد. ایران الگوی همزیستی و همبستگی اجتماعی در جهان اسلام است. بین شیعه و اهل تسنن همبستگی وجود دارد و این همبستگی مساله بسیار مهمی است. نسبت به این مساله باید حساسیت وجود داشته باشد و نباید شوخی گرفته شود. بنابراین واکنش‌ها و حساسیت‌های سازمان صداوسیما نسبت به این مساله خوب و مناسب بود. حتی جا داشت رئیس سازمان صداوسیما رسما عذرخواهی کند و قول بدهد دیگر این موضوع تکرار نشود؛ کلا این اقدام قابل درک است و نشان از اهمیت این موضوع دارد.

اما موضوع دوم، اتفاق تلخی بود که برای مدیر شبکه پنج رقم خورد. رمضان‌نژاد را سال‌هاست که به‌عنوان دوست و همکار می‌شناسم. اتفاقا جزء شخصیت‌هایی است که به این مساله واقف است و حساسیت دارد. در تمام این سال‌ها که با هم در تلویزیون کار کردیم یکی از تذکرهای همیشگی ایشان موضوع قومیت‌ها، حفظ وحدت، مراقبت نسبت به تحریک‌کننده‌هایی بود که این وحدت را به خطر بیندازد. اینکه برای شخصیتی مثل رمضان‌نژاد این اتفاق تلخ رخ می‌دهد، تلخی‌اش را برای من دوچندان می‌کند. ایشان جوانی تحصیلکرده و انقلابی است و به‌رغم اینکه سن زیادی ندارد اما بیش از ۲۰ سال سابقه کار حرفه‌ای در صداوسیما را داشته است و من او را به‌عنوان مدیری پیشرو و با دانش در عرصه رسانه می‌شناسم.

ازجمله کارهایی که ما با هم داشتیم، برنامه «جهان آرا» است و باید بدون مبالغه بگویم اگر وی مسئولیت محتوایی برنامه را به‌عهده نمی‌گرفت؛ این برنامه نمی‌توانست روی آنتن باقی بماند و موفقیتی کسب کند. ایشان در عین اینکه اهل ریسک، تجربه‌های جدید و افق گشایی در امر رسانه بود، در عین حال به حساسیت‌ها، خط قرمزها و بحران‌های بالقوه‌ای که می‌توانست رسانه را تحت تاثیر قرار دهد، وقوف داشت و مراقبت‌هایش دقیق بود. به هر حال برکناری ایشان برای من حادثه تلخی است، از آن تلخ‌تر ممکن است که رسانه ملی از حضور و تاثیرگذاری چنین مدیر توانمندی محروم شود و این مساله کام ما را تلخ کرده است. امیدوارم با رفع حساسیت‌ها، رمضان‌نژاد هم به کار برگردد؛ هر چند صداوسیما نیروهای حرفه‌ای و موثر زیاد دارد، ولی بی‌شک ایشان یکی از بهترین‌هاست و سال‌ها باید بگذرد یک نفر را پیدا کنیم که در عین حرفه‌ای بودن و با دانش بودن، رویکردها و نگاه‌های انقلابی هم داشته باشد. منتظر هستیم که با رفع سوءتفاهم‌ها و کدورت خاطرهایی که ایجاد شده است. امکان استفاده از ایشان برای سطوح عالی مدیریت ایجاد شود.

حسین یکتا:

مدیر خط‌شکن و اهل ابتکار

ما در مسیر انقلاب اسلامی معمولا با آدم‌هایی برخورد کرده‌ایم که از نظر ما برکت بوده‌اند؛ یعنی حرکتی که کرده‌اند یا حاصل عمری که داشته‌اند، همراه برکت بوده است. باور داریم که انقلاب اسلامی امتداد مسیر عاشورا است و این مسیر هم محل ابتلای همین آدم‌هایی است که برکت دارند. کسی که در این مسیر حرکت می‌کند و برکت دارد اهل بلاست و قصه و غصه‌ها را هم به جان می‌خرد.

به اعتقاد من جواد رمضان‌نژاد از جمله جوان‌هایی است که مجموعه کارهایی که کرد، حرکت‌های پربرکتی بود؛ چه در عرصه‌های فرهنگی و چه در عرصه رسانه‌ای که به‌طور خاص در شبکه افق بروز و ظهور کرد. راه‌اندازی شبکه افق برای جبهه فرهنگی انقلاب بسیار مهم بود و از آرزوهای دیرینه جوان‌های خودجوش مومن انقلاب بود شبکه‌ای داشته باشند که محل ظهور و بروز گفتمان آنها باشد.   آقاجواد شبکه و مدیریت تجربه‌نکرده‌ای را قبول کرد و با پشتیبانی‌ای که مسئولان صداوسیما کردند و با حمایتی که مجموعه فرهنگی بقیه‌الله‌الاعظم(عج) کرد، توانست شبکه افق را روی پا بیاورد. راه‌اندازی شبکه افق خیلی مهم بود از این جهت که برای اولین‌بار، یک شبکه خاص برای گفتمان جبهه فرهنگی انقلاب و جبهه مقاومت شکل گرفت.

در دل این کار هم کارهای قشنگی به وجود آمد و یکی از آنها برنامه «ماه‌نشان» بود که اختصاصی خود من درگیرش بودم. این برنامه، در لیالی ماه مبارک رمضان، سراغ گروه‌ها و تیم‌هایی رفت که در عرصه خدمات اجتماعی و محرومان فعالیت می‌کردند. با توجه به گفتمان رهبری درخصوص ورود نیروهای انقلابی و آحاد مردم به فعالیت‌های اجتماعی و رفع محرومیت‌ها، می‌توان گفت که «ماه‌نشان» جزء اولین برنامه‌هایی بود که در این زمینه فعالیتش را شروع کرد و نقطه اثر شد.

شبکه افق از همان روزهای اول حرکت خودجوش مردم در راهپیمایی اربعین حضور داشت و آنتن در اختیار بچه‌های فعال در این راهپیمایی و نهضت عظیم حسینی قرار گرفت. این حرکت به هفت سال پیش باز می‌گردد که از عمود ۲۸۵، اولین پخش زنده و اولین برنامه‌های پرشور و پرمحتوا از شبکه افق پخش شد. اینها برای دوره‌ای است که اربعین این شکل رسانه‌ای را در صداوسیما نگرفته بود.

یکی دیگر از برنامه‌های مهم دوره مدیریت آقای رمضان‌نژاد در شبکه پنج سیما که به‌موقع پخش شد، برنامه ۱۴۴۰ بود. آن هم در زمانی که دشمنان دنبال اختلاف افکنی بین دو ملت ایران و عراق بودند. برای اولین بار حرکت برنامه زنده موکب به موکب را به مدت ۱۰ شب داشتیم که تعامل بین ایران و عراق و برادری و دوستی را در مجموعه موکب‌های عراقی تصویر کردیم.

وی مسئولیتی هم در ستاد بلایای طبیعی در صداوسیما برعهده داشت. اقدامات و برنامه‌ریزی جواد رمضان‌نژاد باعث شد نیروهای انقلابی درخصوص ارسال اقلام و اجناس و حتی اعزام نیرو به مناطق سیل‌زده خوزستان، لرستان و گلستان آگاه شوند. شبکه افق در مساله زلزله سرپل ذهاب هم به کمک خیریه‌ها و مردم آمد و در زمان‌های خوب توانستیم برنامه‌های خوبی از فعالیت‌های مردمی وسط میدان سرپل ذهاب را پوشش دهیم.

در موضوع راهیان‌نور هم توانستیم برنامه‌های همچون شب‌های شلمچه و بله‌برون‌شلمچه را تولید کنیم و شبکه افق میدان‌دار و خط‌شکن درخصوص پوشش این برنامه‌ها بود و در آن زمان هم زحمات روی دوش جواد رمضان نژاد بود.

به این کارنامه که نگاه می‌کنیم، نشان می‌دهد اقدامات این جوان انقلابی برکتی بوده و اتفاقا همیشه مورد تایید مجموعه مدیران صداوسیما قرار گرفته است.   بچه‌حزب‌اللهی‌ها جوادآقا را معبری برای ورود به سازمان می‌دانستند و کارهای زیادی با حمایت‌های او انجام شد. با حضور او درِ سازمان صداوسیما و شبکه‌های تلویزیونی روی مجموعه‌های مردمی و انقلابی باز شد. البته حضور نیروهای مردمی امکان اتفاقاتی را رقم زد که نانوشته و ناگفته است. این ناگفته ماندن هم برای آقای‌رمضان‌نژاد، یک امتحان و فصل جدیدی از ظهور و بروزش در عرصه مدیریت خواهد بود. امید که بتوان از حضورش در عرصه رسانه ملی استفاده کرد.
 

کامران قبادی سردبیر برنامه تهران ۲۰

رمضان‌نژاد به باندهای صدا و سیما متصل نبود

در ماجرای پخش اظهارات موهن یک مداح در پخش زنده شبکه ۵ سیما، مسئولیت مستقیم موضوع به عوامل حاضر در صحنه بر می‌گردد که توبیخ نیز صورت گرفت و حتی معاون سیما مدیر شبکه و مدیر پخش را نیز توبیخ کرد. در این‌گونه رویدادها به هیچ وجهه‌کاری از مدیران یک شبکه بر نمی‌آید و نمی‌توان آنها را مقصر مستقیم موضوع معرفی کرد اما شاهد بودیم که پس از اقدام معاون سیما در توبیخ مدیران شبکه، ناگهان رئیس سازمان صداوسیما وارد ماجرا شد و در اقدامی تعجب‌برانگیز، مدیرشبکه ۵ را برکنار کرد. عملکرد رمضان‌نژاد طی یک سال گذشته در شبکه ۵ نشان می‌دهد که از زمان حضور او در این شبکه، جوانگرایی در کنار نوگرایی در دستور کار قرار گرفت. «تهران‌۲۰»، «اختیاریه»، «یک روز تازه»، «نقد سینما» و برنامه‌هایی از این دست را می‌توان نمونه‌هایی از تلاش رمضان‌نژاد در مدتی کوتاه برای بالا بردن مخاطبان شبکه ۵ برشمرد. حمایت از برنامه‌های انتقادی و بیان دغدغه‌های مردم در برنامه‌های مختلف این شبکه به مرور موجب آشتی با شبکه باسابقه پنج سیما شده بود.

قطعا محروم کردن صداوسیما از مدیری توانمند، بیشترین ضرر را به سرمایه اصلی این رسانه یعنی مردم خواهد رساند. کادرسازی از میان نیروهای توانمند، یکی از اقداماتی بود که در دستور کار جدی رمضان‌نژاد قرار گرفت و البته مقاومت‌هایی نیز در برابر آن صورت می‌گرفت و فقط می‌توان امید داشت که این حرکت ارزشمند توسط مدیر جدید شبکه نیز دنبال شود.
 مدیر سابق شبکه پنج سیما به هیچ‌کدام از باندهای فعلی در صداوسیما متصل نبود و پیش از این نیز زمزمه‌هایی از تلاش برخی برای برکناری وی وجود داشت و آقایان دنبال بهانه بودند و در ماجرای اخیر این فرصت مهیا شد و او به راحتی قربانی و درنهایت برکنار شد. بدون شک اقدام غیرقابل توجیه مسئولان رسانه ملی در برکناری رمضان‌نژاد، در ادامه نیز مانع بروز نوآوری و شجاعت در میان مدیران بعدی صداوسیما شده و مدیران را محافظه‌کارتر از الان خواهند کرد و این مساله نهایتا به ریزش مخاطبان رسانه ملی منجر می‌شود.

طالب‌زاده:

«راز» با حمایت‌ رمضان‌نژاد در شبکه‌های دیگر تکثیر شد

رمضان‌نژاد در برنامه «راز» یکی از افراد موثر بود و در چهار، پنج محور از برنامه که تا به حال در هیچ شبکه صداوسیما مطرح نشده بود، زحمت کشید و کارها دنبال شد. البته افراد زیادی برای به ثمر رسیدن برنامه «راز» تلاش کردند، ولی یکی از تاثیرگذارترین افراد، همین رمضان‌نژاد بود که می‌گفتند سوژه تا چه جایی پیگیری شود و تا کجا آن را مطرح کنیم که مشکلی پیش نیاید. آن هم سوژه‌هایی که تا آن زمان در صداوسیما مطرح نشده بود، مثل مساله ربا در بانک‌های ایران که با سود خیلی زیاد از مردم پول می‌گیرند. برای این برنامه، با آیت‌الله مکارم‌شیرازی، مصباحی‌مقدم و حسن عباسی مصاحبه کردیم و همچنین سه برنامه ویژه درباره ربا کار کردیم. اینکه گفتمان اقتصاد اسلامی باید راه‌اندازی شود، از همان برنامه‌ها شروع شد. بحث اقتصاد مقاومتی برای اولین‌بار در برنامه راز مطرح شد و رمضان‌نژاد در این موضوع هم بسیار تاثیرگذار بود. بحث مالیات و مطرح‌شدن این موضوع که ایران یکی از مالیات گریزترین کشورهاست. اینکه متمولین مالیت نمی‌دهند و اصلا رصد هم نمی‌شوند، در برنامه راز مطرح شد. همچنین بحث طب اسلامی که حرف‌زدن از این مساله تا قبل از این برنامه در صداوسیما ممنوع بود، در برنامه «راز» مطرح شد.

در دوره‌ای که رمضان‌نژاد در شبکه افق بودند، برای اولین بحث حق اعتراض و تظاهرات مطرح شد. در آن برنامه این را گفتیم همان‌طور که شهید بهشتی گفته بودند اگر معلمی نسبت به حقوق پایین خود اعتراض دارد، یا راننده‌ای مشکل معیشتی دارد، دیگر احتیاج به حکمی از طرف وزیر کشور نیست. وقتی حرف مهمی در فضای رسانه‌ای (در برنامه‌ای) زده شود، اثرگذاری اجتماعی هم خواهد داشت. اتفاقا بعد از مطرح‌شدن این مساله حق اعتراض بود که نگاه رسانه‌ای برخی مدیران نسبت به اعتراض سپرده‌گذاران موسسه مالی اعتباری کاسپین تغییر کرد. ما این برنامه را ساختیم و پخش شد.

۳۰، ۴۰ درصد برنامه‌های ما، مصاحبه با خارجی‌های مبارز مطرح آمریکایی بود که شاید تا آن زمان، کمتر در تلویزیون دیده می‌شد؛ همه اینها از جمله نوآوری‌هایی بود که در دوران حضور ایشان انجام شد. برنامه‌های بکری در زمان حضورشان در شبکه افق ساخته شد و به روالی برای شکل‌گیری برنامه‌هایی که در شبکه‌های دیگر ساخته می‌شدند، تبدیل شد. در آن دوره رمضان‌نژاد، مدیرگروه مستند شبکه چهار و پایه‌گذار کارهای اولی در شکل‌گیری برنامه «راز» بود.

جوان بودن مدیر رسانه‌ای در موفقیت برنامه خیلی موثر است؛ در گروهی که ما کار می‌کردیم، رمضان‌نژاد، جوان‌ترین عضو گروه بود و آن موقع در بسیج سازمان حضور داشت. این جوان در خیلی از محورها مسلط است و نوآوری‌های جالبی داشت چون تا به حال این اتفاق نیفتاده بود که کسی در چنین موضوعاتی بتواند برنامه‌سازی کند. برخی میهمانان ما تا به حال روی آنتن تلویزیون نیامده بودند چون مدیران می‌ترسیدند، اما رمضان‌نژاد جسارت این کار را داشت. نکته دیگر این بود که حمایت رمضان‌نژاد باعث شد در کنار برنامه «راز»، کادرسازی و تکثیر برنامه نیز شکل بگیرد. مثلا در ۱۷ قسمت از برنامه «راز»، افرادی همچون محسن مقصودی، پروین‌ نژاد و دیگرانی که به‌عنوان کارشناس در برنامه «راز» حضور داشتند، توانستند بعدها برنامه «ثریا» را در شبکه یک سیما شکل دهند که همه این کارها از برنامه «راز» و از دوره رمضان‌نژاد شروع و تکثیر شد. در آخر باید بگویم به این شیوه برکناری که انجام شد انتقاد دارم. اصلا برکناری مدیر شبکه را قبول ندارم؛ به‌نظرم اشتباه بزرگی بود. ما می‌توانیم به مدیر تذکر دهیم. مدیر نمی‌تواند برنامه زنده را کنترل کند، این را دیگر همه می‌فهمند. می‌توان آن مداح، تهیه‌کننده برنامه و ناظر پخش را توبیخ کرد که چرا احتیاط نکرده‌اید. مداح را یک سال توبیخ کنند اما اخراج‌کردن مدیر شبکه بوی سیاسی‌کاری می‌دهد. کسی که این همه زحمت کشیده و به اینجا رسیده به همین راحتی اخراج‌کردنش را قبول ندارم.

سیدمرتضی فاطمی:

رمضان‌نژاد، شبکه‌ای که ریزش مخاطب داشت را دوباره احیا کرد

سابقه همکاری من با جواد رمضان‌نژاد به دوره هفته‌نامه پنجره برمی‌گردد. آنجا بود که رمضان‌نژاد را به‌عنوان یک عنصر رسانه‌ای اهل گفت‌وگو، منطق و  فردی حرفه‌ای شناختم و با هم کارهای رسانه‌ای‌مان را شروع کردیم. رمضان‌نژاد پله‌پله مدارج ترقی و پیشرفت را در سازمان طی کرد. این مساله مهمی است که مدیر علاوه‌بر جوان بودن، تجربه فعالیت رسانه‌ای ۱۴ تا ۱۵ ساله هم داشته باشد.

رمضان‌نژاد، بسیار انسان آزاداندیش و شجاعی است. این کلمات را بدون تعارف می‌گویم، چون اگر این‌گونه نبود هیچ‌وقت برنامه «۱۸۰ درجه» ساخته نمی‌شد. آن‌هم برنامه‌ای که به بیش از ۸۰ یا ۹۰ مورد بحرانی کلان در مملکت پرداخت؛ موضوعاتی که هیچ‌کس به آن نپرداخته بود. موضوع تعدد زوجات و هویت ایرانی و همچنین آدم‌های مختلف از جناح‌های متعدد، در این برنامه حاضر شدند و حرف‌هایشان را زدند؛ اگر مشکلی هم پیش می‌آمد، خود رمضان‌نژاد پای همه‌چیز می‌ایستاد و مسئولیتش را قبول می‌کرد. در ساخت برنامه «اختیاریه» هم شجاعانه وارد میدان شد و به‌نظرم آن حسی که مخاطب از برنامه می‌گیرد و حس صمیمیتی که از گفت‌وگو به او دست می‌دهد، برای همین تصمیم‌های شجاعانه‌ای بود که مدیریت رمضان‌نژاد گرفت.

بحث جوان‌گرایی در سازمانی مثل صداوسیما مهم است، البته این دلیل نمی‌شود که بگوییم مدیری که سن و سالی دارد، نمی‌تواند موثر باشد یا اینکه هر جوانی بتواند مدیریت خوبی داشته باشد. به‌نظرم همه‌چیز به وابسته‌نبودن به میز و صندلی برمی‌گردد. اینکه مدیر کیفش آماده باشد و هر وقت کارش تمام شد برود، اما خدماتش را به سازمان برساند. مثل رمضان‌نژاد که الان خدمات‌شان ماندگار شده است از کارهایی که در برنامه‌های «راز»، «جهان آرا»، «۱۸۰ درجه» و همین برنامه «اختیاریه» که در شبکه پنج سیما انجام داده‌اند. همه اینها ثمره سعه‌صدر و تلاش شبانه‌روزی رمضان‌نژاد است. بخشی از اینها به همان انرژی جوانی‌اش برمی‌گردد. مدیری جهادی که با ممارست و پیگیری پای برنامه تولید شده می‌ماند. همه اینها ویژگی‌هایی است که رمضان‌نژاد داشت و برنامه‌سازی در تلویزیون را متحول کرد. همین شبکه پنج را ببینید که به‌خاطر برخی سیاست‌های سازمان، دچار ریزش مخاطب شده بود، اما دوباره برنامه‌های جدی در آن طراحی شد و می‌بینیم که مخاطب به این برنامه‌ها اقبال دارد.

میلاد گودرزی:

می‌خواهند مدیران جوان را کله‌پا کنند

من تجربه کار مستقیم با رمضان‌نژاد را نداشتم، به‌جز برهه‌ای که در شبکه افق با ایشان فعالیت داشتم. در همان مدت کوتاه، روحیه مدیری جوان را در چند مورد در وجودشان دیدم. اول اینکه، رمضان‌نژاد اختیار و استقلال عمل را به برنامه‌سازانش می‌دهد که خودشان کار کنند؛ به قوه و فهم رسانه‌ای برنامه‌سازان اعتماد دارد. آن فضای کارمندی که در شیوه مدیریتی پیرمردها حاکم بود و به برنامه‌ساز دیکته می‌شد که چه کاری انجام بدهند و چه کاری انجام ندهند، در شیوه مدیریتی رمضان‌نژاد نبود.

خومان می‌دانیم تعداد زیادی جوان فعال داریم که مطمئنا اگر وارد کار برنامه‌سازی شوند خیلی هم خوب عمل می‌کنند، اما حرف‌هایی اینچنین مثل این را بساز، این را نساز، این کار را انجام بده، این کار را انجام نده، همه و همه روی عملکرد برنامه‌سازان تاثیر می‌گذارد. رمضان‌نژاد از آنجا که خودش جوان بود، از این مدل رفتارها نداشت و برنامه‌هایی مثل «جهان آرا»، «عصرانه» و الان برنامه «تهران ۲۰» شبکه پنج، به برنامه‌سازانش می‌گفت، بروید با تحلیل خودتان کار کنید، طبیعتا آن جوان‌ها وقتی این روحیه را می‌بینند، می‌روند و کار می‌کنند و بعد مدیر پای هزینه‌های برنامه‌ها می‌ایستاد.

نکته دیگر این بود که نگاه تولیدی را در ایشان می‌دیدیم، این کار باید در بیاید. الان در همان شبکه پنج، برنامه تهران ۲۰ سر و شکل دیگری پیدا کرده است. نگاه تولیدی دارد. نه اینکه فقط آنتن پر شده و کارها به شکلی آماده شود که فقط یک برنامه معمولی بیرون بیاید. همین رعایت نکات به ظاهر ساده، باعث متفاوت‌شدن یک شیوه مدیریتی خواهد شد.

به‌صورت کلی فضایی که در صداوسیما وجود دارد این است که دنبال بهانه هستند پروژه شکست جوان‌گرایی را رقم بزنند. رسانه ملی در قبضه افرادی است که قرار بوده نزدیک به دو دوره قبل بازنشست شوند و تحت فشار افکار عمومی و رهبری، مجبور شدند و یک سری جوان‌ها را سر کار گذاشتند. من حسم این است اینها چون تحت فشار این کار را انجام داده‌اند، در چنین موقعیتی دنبال بهانه هستند جوانان را به شکلی کله پا کنند تا درمجموع آنان به شکست برسند؛ چه در شبکه سه که آن دعوای فردوسی‌پور را راه انداختند و همین‌طور در این مساله که به‌دنبال بهانه هستند جوانان را از دور مدیریت خارج کنند.

واکنش‌ها در فضای مجازی

انتشار خبر برکناری جواد رمضان‌نژاد از مدیریت شبکه پنج سیما، با واکنش‌های متفاوتی در فضای مجازی همراه بود. بخشی از این واکنش‌ها با اشاره به اقدامات موثری بود که این مدیر جوان در دوره مدیریتش در شبکه پنج انجام داده بود.

مسعود ده‌نمکی، فیلمساز: فکر نمی‌کنم برادران اهل سنت هم راضی باشند که برای یک غفلت ناخواسته، کشورشان از خدمات یک نیروی دلسوز محروم شود. از ریاست محترم سازمان بخواهیم در کنار دلجویی از این هموطنان، دستور دهند در مکانیسم پخش زنده امکان فنی جلوگیری از تکرار این اشتباهات فراهم شود که البته کار سختی نیست.

مصطفی رضوانی، مستندساز: آقا جواد! حال دیروز ظهرتو خریدارم… جدا از شوخی‌هایی که می‌کردی و می‌گفتی: تو خبر برکناریمون هم عکسمونو پخش نکردن معروف شیم و عکس رئیس رو گذاشتن، عمق حالتو خریدارم… حال آدمی که برمی‌گرده عقبشو نگاه می‌کنه، می‌بینه سال‌هاست همه‌جوره برادری‌اش رو به نظام ثابت کرده، تا تونسته برای نظام و سازمان جنگیده، جلوی فشارها و تهمت‌ها وایساده و به فرموده رهبرش کلی نیروی جوون وارد سازمان کرده، بی‌خوابی و مریضی کشیده و از فشار کار، کارش به عمل قلب باز کشیده و دست آخر هم تو همین نظام و تو همون سازمان بهش میگن فلانی به‌خاطر مصالحی تو قربانی شدی و برکنار شدی! ماهایی که از نزدیک می‌شناسیمت می‌دونیم عَلَمی که بلند کردی زمین نمی‌مونه… تویی که خودت رو سرباز نظام می‌دونی قطعا سنگر جدیدتو پیدا می‌کنی.

محمدحسین رضوی، تهیه‌کننده سیما:  تنها مدیر شبکه‌ای بود که به خودمان اجازه می‌دادیم با اسم کوچک او را صدا کنیم. آقا جواد. چه برای اولین‌بار که او را در سال ۹۱ و در قامت مدیر طرح و برنامه سازمان تازه‌تاسیس اوج دیدم، چه هفته گذشته که ایشان را با عنوان مدیر شبکه پنج سیما دیدم، تغییری جز کمی شکسته‌شدن و فشارهای این سال‌های مدیریت در خط مقدم فضای رسانه‌ای ندیدم. همان تواضع، همان منش و همان شور و اشتیاق برای فعالیت! در تمام این سال‌های آشنایی (از همان سال ۹۱ تا سال گذشته و انتصاب به‌عنوان مدیر شبکه پنج) هیچ‌گاه فرصت همکاری بین من و ایشان رخ نداد. و در زمان حضور من در شبکه پنج ایشان به‌عنوان مدیر ما در شبکه منصوب شد. در تمام این مدت کمتر از یک سال هم کمابیش نظرات و سلایق‌مان باهم کمی متفاوت و در حوزه‌هایی نیز سرکشی و تندروی‌های من جز با صبوری از جانب ایشان مسیری جز مدیریت و هدایت پیدا نمی‌کرد. اینها را گفتم تا بدانید ما در تمام حوزه‌ها دارای اشتراک نظر و عقیده نبودیم. و کما اینکه در مورد برنامه‌هایی مثل «شهرعزیز» گلایه‌هایم را نوشتم؛ اما حدود ۳۰ ساعت است که لحظه‌لحظه اتفاق رخ داده را با خودم مرور می‌کنم و سوال ذهنی‌ام این است، چطور می‌شود به‌خاطر یک اشتباه غیرعمد، عنصر مدیریتی کارآمد، خلاق، فعال و باسواد چون جواد رمضان‌نژاد را از دست داد؟

واقعا انصاف و عدالت حکم می‌کند که بگویم، حتی اگر امثال من در شبکه پنج حذف می‌شدیم و قرار بر حضورمان نبود، حضور جواد رمضان‌نژاد برای سیما و رسانه ملی بسیار مفید بود و نمی‌دانم چه منطقی باعث می‌شود از چنین سرمایه‌هایی عبور کنیم؟

امیر خرمشاهی، تهیه‌کننده تلویزیون: دوره کوتاه افتخار شاگردی و ‌دوستی در محضر دکتر جواد رمضان‌نژاد عزیز و بزرگ، برایم یک دانشگاه تمام عیار بوده است… او رسانه‌شناس و فرهنگ‌پرور و هنرمند کارآزموده و دنیا دیده سینما و سیاست بود… جوان اما پخته‌ای پیر در سلول‌های تفکرش دیده می‌شد…

طراح و تئوریسین دوراندیش… پرتلاش و کارآمد و حاضر در میدان کار… که پله‌پله و با پشت‌کار و تجربه ارزشمندی پیش آمده بود… هر روزی که توفیق هم‌کلامی با ایشان را چه در جلسه از نزدیک و چه از راه دور، میهمان توصیه و تذکرش بوده‌ام برای من یک کلاس دانشگاهی در قد و قامت دانشگاه‌های معتبر فرهنگ و رسانه بود… خدای بزرگ را در این شب عزیز گواه می‌گیرم که در معنای کلمه در عمل یک نظریه‌پرداز و استاد کم‌نظیر رسانه است… حیف و صد حیف که نخبه‌ای را سوزاندیم تا آتشی را خاموش کنیم!

بی‌شک در تصمیم نبودنش، تدبیر ندیدم! اما شاید مصلحت‌دیدن و به جفا سوزاندن و فدایش کردند… او در اتفاق تلخ و ناپسند تایید نشده که خاطر همه مسلمانان را رنجاند، به‌حق هیچ نقشی نداشته است که در اولین ساعات اتفاق ناخواسته، بهترین تدبیرها را داشت… در پناه بهترین دوست و محبوب بمانی و ان‌شاءالله به‌زودی بازهم تو را در بهترین جایگاه فرهنگ و رسانه، تاثیر گذارتر از گذشته ببینیم و بیاموزیم.

*فرهیختگان

مشاهده خبر از سایت منبع