X

بایگانی خرداد 24, 1398

دفتر سینمایی

«یه روز تازه» ویژه برنامه شبکه پنج برای پاسداشت زبانِ فارسی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روزنامه تصویری «یه روز تازه» آیتم ویژه‌ای برای پاسداشت زبان فارسی تدارک دیده که روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

به گزارش سینماپرس، امیرحسین خرمشاهی تهیه کننده «یه روز تازه» یکی از شاخصه‌های مهم این برنامه ۱۲۰ دقیقه ای را استودیو گریزیِ بخش‌ها و تنوع آیتم های تولیدی و زنده عنوان کرد و افزود : علیرغم پخش برنامه از اسفندماه گذشته در شبکه تهران، هدف ما از تهیه و تولید روزنامه تصویری «یه روز تازه» محدود به جغرافیای استان تهران نبود، بلکه به تصویر کشیدن مردمان نجیب و سخت کوش در جای جای کشورمان ایران است که رضا محمد نیا کارگردان و مستند ساز تمام سفرنامه‌های «یه روز تازه» را تولید و همراهی می‌کند.

وی با اشاره به نامِ روزنامه تصویری «یه روز تازه» گفت: «خبر» بخش اساسی و کلیدی برنامه است که تلاش شده در گروه سردبیری که جان مایه برنامه را شکل می دهند، تمامی حوزه ها که فضای مجازی را نیز در بر می‌گیرد در راستای ارتقاء سواد رسانه‌ای با آیتم‌های جذاب و مختلف به نحوی پوشش دهد که بینندگان را در اولین ساعت شروع روز تا پایان برنامه همراه نگاه دارد.

تهیه‌کننده برنامه «یه روز تازه» شبکه پنج به معرفی بخش “زبان فارسی” پرداخت که به تازگی به آیتم‌های برنامه اضافه شده و اظهار داشت: به منظور پاسداشت زبان فارسی، تصمیم گرفتیم این بخش را به صورت جدی تر با حضور مهدی صالحی دبیر انجمن ویراستاران و درست‌نویسان ایران در «یه روز تازه» دنبال کنیم.

وی “صبحانه در طبیعت” را یکی دیگر از آیتم‌ها این برنامه عنوان کرد و گفت: این بخش با اجرای حامد توسلی «آقای صبحانه ایران» ما را به اقصی نقاط ایران می برد تا سفره‌های سنتی صبحانه اقوام ایرانی را معرفی نماید.

خرمشاهی با بیان اینکه “بخش محیط زیست با عنوان هشتگ طبیعت یار ارائه می‌شود” گفت: این بخش به معرفی جنگل ها، آبشارها، غارها و … کمتر روایت شده توسط محمد درویش کارشناسی و مستندسازی می شود. با نگاه مثبت به نقش مردم در احیاء و حفاظت از محیط زیست در حوزه تالاب‌ها، سدسازی، تخریب جنگل‌ها، … و نیز رفتارهایی که می تواند برای محیط زیست‌مان مخاطره آمیز باشد در این بخش مورد تاکید است.

وی افزود: رضا رفیع با آیتم “پا تو کفش اخبار” نگاه طنازانه به اخبار و موضوعات روز دارد و سینما تحت عنوان «جادوی پرده» روی آنتن می‌رود.

تهیه کننده «یه روز تازه» ادامه داد: مستندهای روایتی بخش “سفرنامه” در استودیوی سیاری به تفسیر اتفاق های مثبت و چالش‌های پیش روی کارگران، کارآفرینیِ کارآفرینان و رونق تولید در کارگاه ها و کارخانه های تولیدکنندگان با نگاه امیدبخشی و انگیزشی و مستندسازی رضا محمدنیا می پردازد که برای ساخت این بخش به اقصی نقاط ایران سفر می کند و حسین رستمی و حمید شاددل آن را گزارش می کنند.

وی درخصوص آیتم “بوم گردی” با اجرای زهرا پور سینا گفت: در این بخش به معرفی روستاها، مراسم و سنت ها در اقوام می‌پردازیم که براساس بازخوردهایی که از بینندگان‌مان دریافت کردیم بسیار مورد پسند واقع شده است.

خرمشاهی تصریح کرد: در بخش “روانشناسی” با آیتم های ۵-۴ دقیقه‌ای که در پارک‌های تهران ضبط می‌شود روایتگر امید و انگیزه  در «یه روز تازه» هستیم که بحمدالله انتشار ویدئوهای آن در فضای مجازی، نشان از بازخورد خوب در میان مخاطبان دارد، ضمن آنکه تازه‌های دانش و فناوری با اجرای بهاره صفوی از نویسندگان در حوزه رسانه‌های مکتوب و سواد رسانه ای را با اجرای محمد باطنی روی آنتن می بریم.

وی با اشاره به اینکه محمدرضا باقری و گروه سردبیری با اعضای سیال به عنوان جان مایه برنامه در اتاق فکر «یه روز تازه» فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد: طراحی و تولید محتوا برای تمامی آیتم‌ها و بخش‌های برنامه در هفته‌های آتی و نیز ارزیابی، نقد و بررسی آنچه در هفته گذشت، در دو روز پایانی هفته صورت می گیرد و با توجه به تنوع بخش‌ها و گستردگی گستره برنامه با ۵ گروه تولیدی متشکل از تیم های ۲ الی ۵ نفره که مستندها را طراحی و می‌سازند، همکاری می‌کنیم.

خرمشاهی با بیان اینکه «دانش، شادی پایدار ایجاد می کند»، تولید محتوای خوب، مفید و امیدبخش را دغدغه‌اش عنوان کرد و افزود: بر حسب سال‌ها تجربه‌ای که در برنامه‌های صبحگاهی داشتم و با توجه به تعهد ۲۵۰ قسمتی برای پخش «یه روز تازه»، تمامی آیتم‌ها با وسواس و دقت از سوی گروه سردبیری انتخاب می شوند که به طور قطع با اجرای خوب، پویا، شاداب و پر انرژی همکارانم وحید رونقی، محمدرضا باقری و مهسا ایرانیان نیا دل نشین، اثربخش و در ذهن بینندگان ماندگار خواهد شد.

وی به معرفی بخش‌های “خانه دوست” و “بانوی ایرانی” پرداخت و گفت: به عنوان برنامه‌ساز معتقدم “هشتاد میلیون سلبریتی” در کشورمان وجود دارد که می توان تک تک آنان را به عنوان الگوهای موفق کارآفرینی معرفی کنیم و سال‌هاست مفتخرم با دوربین تک لنز، میهمان خانه‌هایی باشم که با توکل به خدا، همت و تلاش راویِ موفقیت شان در بخش‌های مختلف بودند.

تهیه کننده «یه روز تازه» ادامه داد: ما در آیتم “بانوی ایرانی” به معرفی ۳۵ نفر از مادران و زنان فعال، متخصص، پژوهشگر و در “خانه دوست” به نکوداشت ۲۵ تن از بزرگان، پیشکسوتان، بنیانگذاران در حوزه های مختلف می پردازیم و میهمان سبک زندگی ایشان می‌شویم که خوشبختانه این بخش مخاطب خود را پیدا کرده و برای بینندگان بسیار لذت بخش بوده است.

وی گفت: با اشاره به آیتم‌های مختلف ” جامعه شناسی با نگاه به کج رفتاری‌ها، ناهنجاری‌های اجتماعی”، ” ترانه، شعر و ادبیات”، “تازه نیوز با اجرای مژده خنجری”، “سواد رسانه ای”، تلاش می‌کنیم در راستای کمک به تحقق شعار سال آیتم‌هایی را نیز با موضوعات “آموزش مشارکت در بورس”، “بازاریابی و فروش در بخش اقتصاد و صنعت”، “مدیریت منابع مالی و انسانی” مانند آنچه در برنامه «روز آمد» سالهای ۱۳۹۵-۱۳۹۴ داشتیم، به زودی طراحی و تولید کنیم.

خرمشاهی با بیان اینکه طی ۵۵ قسمت پخش شده آیتم های جذابی به مرور جایگزین یا به برنامه افزوده شده است اظهار داشت: برای حفظ و تداوم جذابیت به منظور جلب نظر بینندگان قطعا به هیچ آیتمی وفادار نخواهیم بود و این جایگزینی با نگاه تعالی و بازخوردی که از حرفه ای‌ها و مخاطبان دریافت می‌کنیم، انجام خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همکاری مشترک مرکز گسترش و شتاب‌دهنده محتوای کودک – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به حمایت شتاب‌دهنده های تخصصی محتوای کودک، آمد.

به گزارش سینماپرس، «سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد» مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به همراه «امیرمحمد دهستانی» معاون انیمیشن و «شهنام صفاجو» مدیر روابط عمومی این مرکز، از شتاب‌دهنده تخصصی محتوای کودک بازدید کردند و برای همکاری در زمینه‌ی شتاب‌دهی آثار سینمایی انیمیشن و دیگر محصولات مرکز گسترش به توافق اولیه دست یافتند.

در این بازدید محمد ابوالحسنی مدیرعامل مرکز نوآوری صنایع فرهنگی کودک، ضمن شرح خدمات شتابدهی، به بررسی و تحلیل علت شکل‌گیری و موفقیت وب‌سری‌های پرمخاطب پرداخت.

او با اشاره به اهمیت استفاده از بازارهای متنوع در تولیدات اخیر گفت: بازارهای بزرگ و متنوعی مثل بازار سرگرمی، بازار آموزش و بازار بین‌الملل، همچون بازار تبلیغات از جمله بازارهایی هستند که بسیاری از شرکت‌های انیمیشنی از آن دور مانده‌اند و در هر حال سهم بزرگتری نسبت به بازار تولیدات سفارشی دارند.

ابوالحسنی گفت: وظیفه اصلی جشنواره کودک‌آنلاین و شتابدهنده محتوای کودک، حمایت از راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپای محتوامحور است.

او ادامه داد: در این راه ما مسیر درستی را مقابل افرادی که ایده‌های خوبی دارند می‌گذاریم. مسیری که در آن به تحقیق و توسعه، تولید، انتشار، مارکتینگ و تجاری‌سازی ایده فکر شده است.

در ادامه این جلسه سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به تشریح چگونگی خدمات این مرکز به انیمیشن و همینطور سینمای ایران پرداخت.

این مدیر سینمایی کشور اهمیت شناخت VOD از سوی سینماگران و مخاطبان سینما را یادآور شد و از آن به عنوان یک جهش بزرگ طی چند سال آینده نام برد که خواهد توانست بازار محدود سینما را گسترش بخشد.

در این جلسه امیرمحمد دهستانی معاون انیمیشن مرکز گسترش، حسین شیخ‌الاسلامی دبیر علمی و محتوایی جشنواره کودک‌آنلاین و بهرام عظیمی مدیر شتاب‌دهنده‌ی محتوای کودک به ایراد نقطه نظرات خود در راستای همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و شتاب‌دهنده تخصصی محتوای کودک پرداختند.

در ادامه این نشست، طرح اولیه همکاری‌های بین مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و شتاب‌دهنده محتوای کودک در چندین بخش مطرح شد و مورد توافق طرفین قرار گرفت.

در پایان این دیدار، طباطبایی‌نژاد و دهستانی از بخش‌های مختلف شتاب‌دهنده بازدید کردند و در گفت‌وگو با اعضای تیم‌های مختلف تولید وب‌سری در اتاق‌های فکر و بخش‌های فنی، در جریان روند فعالیت آنها قرار گرفتند.

نخستین جشنواره فیلم کوتاه و وب سری کودک‌آنلاین به دبیری سیدجمال هادیان در چهار فاز فراخوان ایده، انتخاب ایده‌های برتر، مشارکت در تولید ایده‌ها و انتخاب تولیدات برتر برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«میز ادبیات فارسی»، جلوه گر دغدغه زبان مادری و فرهنگ ایرانی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بخش جدید «میز ادبیات فارسی»، دغدغه زبان مادری و فرهنگ ایرانی را مطرح می‌کند و به نقد و واکاوی مشکلاتی که برای زبان و ادبیات فارسی ایجاد شده می‌پردازد.

به گزارش سینماپرس، ابوالفضل صفری، تهیه کننده برنامه «سلام صبح بخیر» گفت: در طراحی اولیه‌ای که برای این برنامه داشتیم موضوعات مختلفی را مد نظر داشتیم، از جمله بخش‌های سرگرمی و آسیب‌های اجتماعی، به طور کلی هر آنچه در زندگی روزمره با آن درگیر هستیم در این برنامه جای دارد. پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت زبان و ادبیات فارسی، برنامه «سلام صبح بخیر» با جدیت بیشتری به این موضوع مهم ورود کرد و «میز ادبیات فارسی» را به عنوان رکن اصلی این برنامه در نظر گرفت؛ تمامی بخش‌های این برنامه صبحگاهی تابعی از میز ادبیات فارسی شده و بحث پاسداشت و در واقع احترام به زبان و ادبیات فارسی را از خودمان شروع کردیم.

وی ادامه داد: «میز ادبیات فارسی» در این برنامه به صورت پرونده محور ارائه می‌شود، بدین معنا که متناسب با روزهای خاص مانند گرامی داشت فردوسی کل برنامه را با محوریت این شخصیت ارائه می‌دهیم. تمام تلاشمان این بوده است که از همه ظرفیت‌های زبان فارسی در این برنامه استفاده کنیم.

صفری با اشاره به اینکه با هدف تولید برنامه‌ای جذاب برای مبحث مهمی، چون ادبیات فارسی از افراد خبره در حوزهای شعر، نویسندگی و به ویژه طنزپردازان استفاده خواهد شد، ادامه داد: برای ایجاد جذابیت برای مبحث مهمی، چون زبان و ادبیات فارسی تمام تلاشمان این بوده که از اساتید بنام در این حوزه استفاده کنیم و این مباحث با جذابیت‌های تصویری همراه باشد.

آسیب شناسی اجرا را از خودمان شروع کردیم

فوژان احمدی، از سال ۸۵ در برنامه‌های مختلف تلویزیون مشغول به فعالیت بوده و دانشجوی دکترای ادبیات فارسی است، به عنوان کارشناس میهمان «میز ادبیات فارسی» در برنامه «سلام صبح بخیر» حضور دارند.

وی در مورد چرایی ایجاد این بخش، گفت: قبل از هر چیز باید یادآوری کنم از روز اولی که در تلویزیون مشغول به فعالیت شدم دغدغه اصلی ام مباحث ادبیات فارسی بوده است؛ برنامه‌های تخصصی مانند «رادیو هفت» با اجرای مجریان توانمند مسلط به زبان و ادبیات فارسی که اجرای آن‌ها با اقبال مخاطبان مواجه بوده است، نشان دهنده پویایی ادبیات ماست. اجرا بر پایه درست ادبی و تلفظ صحیح واژگان فارسی حتما در جذب بیندگان موثر است و شعر یا متنی زیبا، بر ذهن شنوده تاثیر گذار است.

احمدی ادامه داد: طرحی کاملا حرفه‌ای را برای این میز صورت گرفته و از اساتید ممتاز ادبیات فارسی در این برنامه استفاده خواهد شد و البته اولویت را به مجریان پیشکسوت داده ایم؛ اولین میهمانمان آقای اسماعیل آذر بودند که توانمندی زیادی در ادبیات و زبان فارسی دارند. «میز ادبیات فارسی» اولین قدم را در نقد و بررسی مباحث ادبیات و رسانه از خود شروع کرد و به صورت جدی و با نگاهی نو به آسیب‌های این زبان و ادبیات کهن بجا مانده از نیاکانمان، پرداخته می‌شود.

گفتنی است برنامه «سلام صبح بخیر» یک مجله صبحگاهی با محوریت حال خوب، موضوعات مختلف اعم از اجتماعی، ورزشی و فرهنگی است که هر روز ساعت ۷ صبح از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری جشن ۱۰ سالگی تماشاخانه «ایرانشهر» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شنبه ۲۵ خردادماه مراسم بزرگداشت ۱۰ سالگی تأسیس تماشاخانه ایرانشهر با حضور هنرمندان و مدیران فرهنگی هنری کشور در این مجموعه تئاتری برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، بزرگداشت ۱۰ سالگی فعالیت حرفه ای این مجموعه تئاتری با حضور هنرمندان برجسته هنرهای نمایشی، مدیران و صاحبان تماشاخانه‌های خصوصی و دولتی و جمعی از مدیران فرهنگی و هنری کشور روز شنبه ۲۵ خرداد ماه در تماشاخانه ایرانشهر برگزار می‌شود.

همچنین در این مراسم که از ساعت ۱۸ در سالن ناظرزاده کرمانی آغاز می‌شود از سایت جدید تماشاخانه ایرانشهر نیز رونمایی خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تدوین «ابراهیم» با بازی افشین هاشمی آغاز شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با به پایان رسیدن فیلمبرداریِ «ابراهیم» تازه‌ترین تجربه‌ی عباس امینی، تدوین این فیلم آغاز شد.

به گزارش سینماپرس، «ابراهیم» سومین فیلم عباس امینی پس از فیلم‌های «والداراما» و «هندی و هرمز» را سپیده عبدالوهاب تدوین می‌کند و افشین هاشمی بازیگر آن است.

فیلمنامه‌ی «ابراهیم» مانند دو اثر قبلی توسط عباس امینی و حسین فرخ‌زاده نوشته شده است.

دیگر همکاران فیلم محمد حدادی (مدیر فیلمبرداری)، حسن شبانکاره (صدابردار) و مهران قائدی (موسیقی) هستند.

جزییات بیشتر درباره‌ی فیلم پس از اتمام مراحل آماده سازی نهایی اطلاع رسانی خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موزیک ویدئوی «شبی که ماه کامل شد» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: موزیک ویدئو «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار براساس شعری از حسین صفا و با آهنگسازی و آواز محسن چاوشی منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، تازه ترین فیلم سینمایی نرگس آبیار که یکی از فیلم های اکران عید فطر به شمار می آید، هم اکنون در سینماهای کشور در حال اکران است و محسن چاوشی موزیک ویدئو «شبی که ماه کامل شد» را خوانده است.

موزیک ویدئو «شبی که ماه کامل شد» بر اساس شعری از حسین صفاست که توسط حمید نجفی را تدوین شده است.

گیتار الکتریک این موزیک ویدئو بر عهده عادل روح نواز بود و محسن چاوشی آهنگسازی و تنظیم این قطعه را هم انجام داده است.

این فیلم به تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی تولید شده و پخش آن به عهده نور تابان است. هوتن شکیبا، الناز شاکردوست، شبنم مقدمی و فرشته صدرعرفایی بازیگران این فیلم هستند.

«شبی که ماه کامل شد» روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود و این در حالی است که دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است که در این مسیر برادرش با او همراه می شود، اما در میانه راه اتفاقاتی برای آنها رقم می‌خورد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بی‌همگان» در مرحله بازنویسی متن ها قرار دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه کننده مجموعه تلویزیونی «بی‌همگان» از قصه این سریال که درباره همگن بودن در ازدواج است صحبت کرد و گفت: در حال حاضر متن های این سریال به مرحله بازنویسی رسیده است.

به گزارش سینماپرس، «مهران مهام» تهیه کننده مجموعه تلویزیونی «بی‌همگان»، با اشاره به زمان شروع پیش تولید این سریال به فارس گفت: به تازگی نگارش این سریال به پایان رسیده و با توجه به اصلاحاتی که به فیلم‌نامه وارد شده است، نویسنده‌ها مشغول بازنویسی متن‌ها هستند.

وی با اشاره به مرحله تولید و پیش تولید این سریال نیز بیان داشت: حدود یک ماه و نیم دیگر وارد مرحله پیش تولید می‌شویم و اگر مشکلی پیش نیاید بزودی سریال «بی‌همگان» را کلید می‌زنیم.

تهیه کننده سریال «زوج یا فرد» درباره انتخاب بازیگران و کارگردان این سریال نیز بیان داشت: هنوز گزینه نهایی ما برای کارگردانی این سریال انتخاب نشده است و به طبع آن بازیگران هم بعد از این مرحله انتخاب می‌شوند.  مهام درباره اینکه قصه این سریال بیشتر چه تصویری را برای مخاطب تعریف می‌کند، گفت: قصه ما روی همگن بودن ازدواج متمرکز است و فکر می‌کنم سوژه به روزی باشد که بسیاری از جوان‌ها با آن دست به گریبان باشند.

این سریال ۱۰۰ قسمتی که قرار است در دو فاز ۵۰ قسمتی ساخته شود، ملودرامی اجتماعی خانوادگی را در تهران به تصویر خواهد کشید که در آن دختر و پسری قصد دارند تا با یکدیگر ازدواج کنند، ‌ اما مسائلی سر راهشان قرار می‌گیرد.  داستان پیچیدگی‌هایی دارد که بین شخصیت‌ها و روابط خانوادگی‌شان حاکم است.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درباره مسائل جنسی نوجوانان هم حرف زدیم


درباره مسائل جنسی نوجوانان هم حرف زدیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بیست و سه نفر» به اکران نیمه دوم سال می رسد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجتبی فرآورده آخرین وضعیت اکران فیلم سینمایی «بیست و سه نفر» را تشریح کرد.

سینماپرس، مجتبی فرآورده تهیه کننده سینما درباره آخرین وضعیت اکران «بیست و سه نفر» به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: این فیلم سینمایی نیمه دوم سال اکران می‌شود، اما هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نیست.

در خلاصه داستان «بیست و سه نفر» به کارگردانی مهدی جعفری آمده: روایت نوجوانانی که اسارت در عزت را به آزادی با ذلت ترجیح دادند.

بازیگرانی چون سعید آلبو عبادی، رضا نوری، مجید پتکی، حسین پودیده، عبدالحمید تقلبی و بیست و سه نفر نوجوان در این فیلم نقش آفرینی می‌کنند.

عوامل سازنده این فیلم عبارتند از تهیه‌کننده: مجتبی فرآورده، فیلمنامه‌نویس: مهدی جعفری، مدیرفیلمبرداری: مرتضی قیدی چهره‌پرداز: عباس عباسی، طراح صحنه: کامیاب امین عشایری، طراح لباس: سارا سمیعی، تدوین: میثم مولایی، صدابردار: بهمن اردلان، صداگذار: بهمن اردلان، موسیقی: آریا عظیمی نژاد، جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، جلوه‌های ویژه بصری: هادی اسلامی و امیر سحرخیز، عکاس: محمد بدرلو.

گفتنی است «بیست و سه نفر» در سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور داشت و سیمرغ بهترین فیلم با نگاه ملی را از آن خود کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلویزیون را نصیحت نکنید به داد “سینما” و “نمایش خانگی” برسید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صداوسیما برای کمک به سینمای ایران، تیزرهای تبلیغاتی معرفی آثار پرده نقره‌ای را بدون دریافت هزینه یا تخفیف‌های ویژه روی آنتن می‌برد.

به گزارش سینماپرس، هر چند وقت یک بار فضایی ایجاد می‌شود که چرا تیزر فلان فیلم را تلویزیون پخش نمی‌کند، یا کمتر پخش شده و یا تصویر فلان بازیگر در آن فیلم سینمایی به نمایش تلویزیونی درنیامده است؟ این شائبه‌هایی است که مطرح می‌شود چه عامدانه و چه از روی ابهام؛ فیلمسازان معتقدند تلویزیون باید به کمک و حمایت از سینما بیاید اما از طرفی مدیران صداوسیما با انتقاد از محتوای برخی فیلم‌ها از پخش تیزر تبلیغاتی این آثار سر باز زده‌اند.

ولی با همه این انتقادات که عمدتاً دغدغه بسیاری از سینماگران کاربلد و جامعه علاقه‌مند به فرهنگ بوده که چرا آثار سینمایی رو به ابتذال می‌روند و کمتر فیلمِ تجاری با محتوا به جایگاه پرفروش بودن دست پیدا می‌کند. چرا که با پیگیری‌ از اداره کل بازرگانی رسانه‌ملی متوجه شدیم آن‌ها تیزرهای تبلیغاتی کالاهای فرهنگی با محتوای ارزشی و دینی شامل کتاب و فیلم‌های حوزه دفاع‌مقدس، انقلاب، خانواده، کودک و… گروه دوم شامل سایر تولیدات محتوایی کتاب و فیلم از تخفیفات ویژه‌ای برخوردار است.

تیزرهای این آثار در دو گروه اول و دوم با تخفیف های ۹۵ و ۹۸ درصد امکان تبلیغ از شبکه‌های مختلف سیما را دارند؛ اما زمان پخش این تیزرها براساس ظرفیت‌های ارائه شده از سوی اداره کل بازرگانی تعیین می‌شود. البته ناگفته نماند که برای تیزر فیلم‌های سینمایی که روی پرده می‌رود پیش از اکران یک زمان مشخص شده صاحبان اثر تیزرهای خودشان را به رسانه‌ملی برسانند و برای حمایت از آثار بدون دریافت هزینه و بعضاً تخفیف ویژه، این آثار را روی آنتن می‌برند. این کار در جهت حمایت صداوسیما از آثار سینمایی انجام می‌شود. اما در عین‌حال تهیه‌کننده یا پخش‌کننده فیلم هم تعهد می‌دهند آگهی‌های تبلیغاتی فیلم از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش نشود.

البته این اطلاعات در پایگاه‌ اطلاع‌رسانی بازرگانی سازمان صداوسیما هم موجود است. صاحبان آثار سینمایی هم باید بدانند چارچوب تلویزیون هم قواعد خاص خودش را دارد و شورای بررسی تیزرها حتماً تیزرها را منطبق بر سیاست‌های تلویزیون روی آنتن می‌برد. شاید در این راستا بازیگری در تلویزیون ممنوع‌التصویر باشد حتماً از جریان تیزر نام و چهره‌اش حذف می‌شود و حتماً ناهنجاری‌های فرهنگی که متأسفانه در برخی از آثار سینمایی امروز موجود است مدنظر قرار می‌گیرد و البته زمان موردنظر رساندن تیزرهای تبلیغاتی آثار سینمایی هم مهم است. چند وقت قبل از زمان اکران، یک فیلم باید تیزر خود را به مراجع ذیربط در رسانه‌ملی تحویل بدهند و بعد از بازبینی و بررسی در شورای سیاستگذاری در نوبت پخش تلویزیونی قرار می‌گیرد. احساس می‌شود برخی از آثار این فرآیند را نمی‌گذرانند و یا به چارچوب‌ها و سیاستگذاری‌های صداوسیما در جهت پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی توجه نمی‌کنند که یا دیر به دیر، یا محدود و یا به طور کامل روی آنتن نمی‌روند!

این توضیح و فرآیند داده شد تا شاید پاسخی به شائبه‌های این روزهای برخی از رسانه‌ها و توئیت‌بازی‌های معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی باشد. شاید برخی از مدیران سینمایی علی الخصوص شخص ابراهیم داروغه‌زاده نظارت بر سینما که فاجعه‌های زیادی از جمله «رحمان ۱۴۰۰» را به تازگی پشت سر گذاشت و مسائل حاشیه‌ای اکران، مافیای اکران و بعد این روزها «دختر شیطان» را پیش رو دارد. در بخش شبکه نمایش خانگی هم شاهد حواشی، چالش و نقصان‌های فراوانی هستیم.

از جنسِ سریال‌هایی همچون «رقص روی شیشه» که فارغ از محتوا، با تبلیغات دانه‌درشت، فضاسازی کردند تا مردم به خاطر دیدن فلان بازیگر این سریال، پای تماشای «رقص روی شیشه» بنشینند و در عینِ ندیدن یک فیلم درست با محتوای مناسب، چالش‌ها و دعواهای بازیگر، تهیه‌کننده را شاهد باشند. از طرف دیگر همین اتفاق در سریال «نهنگ آبی» هم می‌افتد و درباره سریال «ممنوعه» هم که حرف و حدیث بسیار است. در این چند روز هم که افتضاح در سریال «احضار» کار را به ممنوع‌الکاری رامین عباسی‌زاده تهیه‌کننده و کارگردان این سریال کشاند.

غرض از این مرور بر حاشیه‌ها و چالش‌ها این است که برخی از مدیران ما همچون معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی باید به این امور رسیدگی مجدانه‌ای داشته باشد و کار تلویزیون را به مدیران مربوطه‌اش بسپارد. ایشان توئیت‌بازی را هم باید به سمت و سوی مشکلات سینما ببرند. در شرایط بی‌عدالتی اکران و نارضایتی تهیه‌کنندگان سینما از اختصاص سانس‌ها، چه نیازی است که شما از رامبد جوان و مسئله رفتن کانادای او و همسرش حمایت کنید؟ یا به نصیحت تلویزیون بپردازید که برای جلوگیری از تبلیغ فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان فیلم‌های سینمایی را معرفی کنید!

امیدواریم هرچه زودتر این کش و قوس‌ها در سینما و تلویزیون به یک هدف واحد یعنی اعتلای فرهنگ و هنر ختم شود البته با حضور برخی از این مدیران که دغدغه اصلی‌شان فالوور، داغ شدن فضای مجازی و دقیقه به دقیقه اظهار فضلی در صفحه مجازی خودشان، است خیلی سخت بتوان به این سرمنزل رسید.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع