X

بایگانی خرداد 28, 1398

دفتر سینمایی

آغاز ثبت نام دوره های آموزش فیلمسازی آموزشگاه سینمایی مرآت هنر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ثبت نام دوره آموزش فیلمسازی آموزشگاه آزاد سینمایی مرآت هنر آغاز شد.

به گزارش سینماپرس این دوره‌های آموزشی که ویژه تابستان ۹۸ طراحی گردیده، مطابق با آخرین سرفصل های اعلام شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اساتید فعال در سینمای حرفه ای برگزار می شود.

طبق اعلام آموزشگاه آزاد سینمایی مرآت هنر، هم اکنون امکان ثبت نام آنلاین در رشته های کارگردانی و تدوین سینما این آموزشگاه امکان پذیر است.

بنابراین گزارش ثبت نام این دوره های آموزشی در مدتی کوتاه و تا تکمیل ظرفیت آموزشی برقرار خواهد بود.

کلیه متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت اینترنتی آموزشگاه به آدرس cinemateach.com مراجعه کنند و یا با شماره تلفن ۰۲۱۶۶۴۱۰۴۳۴ تماس حاصل نمایند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بنیاد سینمایی فارابی، با همکاری شهرداری اصفهان برای حضور در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان فراخوان داد.

به گزارش سینماپرس، بنیاد سینمایی فارابی، با همکاری شهرداری اصفهان با افتخار از سازندگان و تهیه کنندگان:
– فیلم‌های سینمایی کودک و نوجوان -فیلم‌های کوتاه داستانی- فیلم‌های کوتاه انیمیشن -وب‌سری‌ها و سریال‌های اینترنتی برای مخاطب کودک و نوجوان جهت ثبت‌نام و حضور در: سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان دعوت می‌کند با ثبت نام در این جشنواره از امکان:

– حضور در بزرگترین گردهمایی سالانه سینماگران کودک و نوجوان – نمایش آثار و گفت‌وگوی رودررو با مخاطبان، کارشناسان، بازاریابان فیلم و نمایندگان دفاتر پخش – جلسات نقد و بررسی و کارشناسی نقاط قوت و ضعف فیلم‌ها و بالاخره:
– رقابتی جذاب با برترین تولیدات سالانه صنعت تصویر در حوزه کودک و نوجوان، برخوردار شوند.

برای ثبت اثر خود و اطلاع از جزئیات فراخوان، می‌توانید به وب‌سایت جشنواره به آدرس: www.icff.ir مراجعه کنید.
سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان- همزمان با عید سعید غدیر خم، ۲۸ مرداد تا ۴ شهریور ۱۳۹۸/ اصفهان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خطر فرهنگ سوزی با تولیدات نامناسب/ آذین: رسانه ملی سال ها است که از وظیفه و رسالت فرهنگ سازی به دور است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما پس از اتمام پخش سریال های مناسبتی ماه مبارک رمضان گفت: سازمان صدا و سیما حتی قادر نیست برای ایام و مناسبت های ملی و مذهبی برنامه، فیلم و سریال مناسب و شایسته تولید کند با این اوصاف جای پرسش دارد که وجود یک سازمان سرمایه سالار، سلیقه مدار و جدا از مردم که حتی نشان داده به رغم شعارهایش در مورد سبک زندگی ایرانی-اسلامی و دانشگاه بودن و فرهنگ سازی توانا نیست و نه تنها به حفظ فرهنگ جامعه مبادرت نمی کند که در مسیر فرهنگ سازی هم گام برنمی دارد بلکه گاه با تولیدات بد فرهنگ سوزی هم می کند، به چه درد می خورد؟

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: صدا و سیما یک رسانه مهم فرهنگ ساز مردمی می تواند باشد اما این رسانه سال ها است که از وظیفه و رسالت فرهنگ سازی به دور است، علت این رخداد که سبب شده این سازمان در مسیری جدا از منافع و مصالح ملی گام بردارد در فقدان مدیریت فرهنگی و تخصصی، و از سوی دیگر نبود کارشناسان و کاربلدان در آن و جایگزین شدن کارمندان اداری به جای متخصصان و هنرمندان است.

این مدرس سینما با بیان اینکه افزون بر این ۲ ویژگی صدا و سیما از ذوق و سلیقه، فرهنگ و باور جامعه دور افتاده است اظهار داشت: در چنین اوضاع با باز شدن پای گروهی از کلان سرمایه داران با سرمایه های مشکوک به عنوان اسپانسر بر هرج و مرج این سازمان دامن زده است و سبب شده گرچه صدا و سیما همچنان انحصاری است اما در همان مسیر غیر مردمی و این بار تحت نفوذ سرمایه و سلطه اسپانسرها باشد.

آذین تأکید کرد: از همین رو سال ها است که در رسانه ملی فیلم و سریال شاخص، فاخر و درجه یک تولید نمی شود و آنچه در قالب فیلم و مجموعه ساخته می شود عمدتاً آثاری متوسط، زیرمتوسط و بی ارزش هستند و به همین دلیل مورد توجه مخاطبان میلیونی رسانه ملی قرار نمی گیرند.

وی در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: بر این نکات باید افزود که سازمان یاد شده چنانچه نخواهد و نتواند در کنار مردم بماند و تحت سلطه اسپانسرها و کارنابلدان به مسیر مغایر با مصالح و فرهنگ جامعه حرکت کند وجود آن ضرورت فرهنگی ندارد. برای سامان یافتن و اداره تشکیلات عظیم صدا و سیما میلیاردها تومان سالیانه هزینه می شود، اکنون که تولیدات ضعیف و بد سیما مخاطب ندارد باید پرسید تکلیف هزینه های کلان آن از بیت المال صرف چه می شود، آیا مدیران و مسئولان این سازمان نمی خواهند در این ارتباط پاسخگوی مردم باشند؟

این منتقد تصریح کرد: چنانچه دست اندرکاران این سازمان نیت خیر دارند و قصد خدمت با بضاعت کنونی و کجراهی که در پیش رو دارند مسیر نخواهد بود و اگر به راستی نمی توانند در جهت خواست جامعه در سازمان خود، تغییر و تحول مدیریتی، برنامه سازی و زمینه سازی برای ارتقای کمی و کیفی تولیدات خود فراهم آورند بهتر نیست برای تداوم فعالیت این سازمان صدا و سیما تدبیری جدی نمایند!

آذین در خاتمه این گفتگو افزود: متأسفانه مشکلات سازمان صدا و سیما عدیده است و تنها به افت شدید کیفی سریال ها و برنامه های مناسبتی خلاصه نمی شود و از این رو باید تغییرات بنیادی تری در آن صورت گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فراخوان بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران که به دبیری رضوان صادق‌زاده و با شعار «نرسیده به درخت، دو قدم مانده به گل» برگزار می شود، منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به منظور گسترش و پیشبرد سطح هنری هنرمندان جوان و ارتقای توان تخصصی آنها، با هدف شناسایی و معرفی جوانان هنرمند کشور، با حضور استادان برجسته دانشگاه و هنرمندان برگزیده تجسمی از تاریخ ۳۰ مرداد تا ۳ شهریور در ایلام برگزار می شود.

بر اساس اعلام دبیرخانه این رویداد، برترین هنرمندان جوان پس از انتخاب اولیه، در کارگاه های آموزشی جشنواره زیر نظر استادان طراز اول هنرهای تجسمی حضور خواهند یافت.

متن، شرایط و ضوابط فراخوان بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به این شرح است:

رشته های هنری جشنواره:

ارتباط تصویری (پوستر)، تصویرسازی، خوشنویسی (نستعلیق)، طراحی، عکاسی، مجسمه سازی، کاریکاتور (کارتون)، نقاشی، نگارگری (نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب)

مراحل جشنواره:

۱) ثبت نام هنرجویان در سایت جشنواره www.yafestival.ir

۲) انتخاب هنرجویان از روی فایل آثار ثبتی جهت حضور در مرحله کارگاهی

۳) برگزاری کارگاه های آموزشی سه روزه در ایلام

۴) داوری نهایی آثار و انتخاب برگزیدگان جشنواره

مقررات و شرایط ثبت نام:

۱) متولدین ۱ فروردین ۱۳۷۴ تا ۲۹ اسفند ۱۳۸۳، حائز شرایط سنی شرکت در جشنواره خواهند بود.

۲) همه داوطلبان در مرحله ثبت نام لازم است، تصویر کارت ملی یا صفحه اول شناسنامه خود را در سایت بارگذاری کنند.

۳) هر متقاضی حداقل ۳ و حداکثر ۶ اثر خود را فقط در یکی از رشته های یاد شده جشنواره، در سایت www.yafestival.ir بارگذاری کند. هر فایل ارسالی، ترجیحاً در فرمت JPEG و حجم حداقل ۱ و حداکثر ۴ مگابیت باشد.

۴) موضوع، اندازه و تکنیک آثار، در مرحله اول ثبت نام و ارسال فایل به سایت، آزاد است.

مقررات برگزاری کارگاه:

۱) پذیرفته شدگان لازم است برای حضور در جشنواره، اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه خود را همراه داشته باشند.

۲) ستاد جشنواره، تعهدی در قبال حضور شرکت کنندگان، قبل از زمان پذیرش و یا بعد از اختتامیه، در محل برگزاری (شهرستان ایلام) نخواهد داشت.

۳) ستاد جشنواره از پذیرفتن همراه، برای پذیرفته شدگان برای شرکت در جشنواره معذور است.

۴) ستاد جشنواره تعهدی در قبال مخارج رفت و آمد شرکت کنندگان به ایلام، نخواهد داشت.

۵) تمامی آثار خلق شده در اختیار دبیرخانه جشنواره قرار خواهد گرفت و دبیرخانه مجاز به بهره برداری از آثار است.

۶) ستاد جشنواره لوازم مورد نیاز هنرمندان را در حد متعارف، تأمین خواهد کرد. تأمین ابزار کار و لوازم تخصصی تولید اثر هنری بر عهده پذیرفته شدگان است. همراه داشتن لپ تاپ شخصی برای هنرجویان رشته های گرافیک، تصویرسازی و کاریکاتور در صورتی که با کامپیوتر اثرشان را خلق می کنند، ضروری است.

۷) تصمیم گیری درباره موارد پیش بینی نشده، بر عهده شورای سیاستگذاری و دبیر جشنواره خواهد بود.

۸) ستاد جشنواره انتظار دارد رفتار همه شرکت کنندگان برابر موازین و قوانین جاری کشور باشد و نیز پذیرفته شدگان مقررات جشنواره را به طور دقیق رعایت کنند.

جوایز:

در هر رشته، هیات داوران، یک نفر را به عنوان برگزیده معرفی می کند.

جایزه برگزیدگان: تندیس جشنواره، لوح افتخار، عضویت در مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، معرفی جهت بیمه هنرمندان و مبلغ ۲۰ میلیون ریال.

به تمامی راه یافتگان به جشنواره، گواهی شرکت و مبلغ ۵ میلیون ریال (به عنوان ورودی)، پرداخت خواهد شد.

ارکان جشنواره:

رییس شورای سیاستگذاری: هادی مظفری

دبیر شورای سیاستگذاری: عمران خودآموز

اعضای شورا: فرزاد ادیبی، عبدالرحیم سیاهکارزاده، رضوان صادق زاده، علی صداقت کریمی، علی اشرف صندوق آبادی، سیدامین مؤیدی اصفهانی و اردشیر میرمنگره

دبیر جشنواره: رضوان صادق زاده

دبیر اجرایی: عبدالرحیم سیاهکارزاده

برنامه زمان بندی:

۱) اعلام فراخوان و شروع ثبت نام: دوشنبه ۲۷ خرداد

۲) آخرین مهلت ثبت نام در سایت: یکشنبه ۱۳ مرداد (حداکثر تا ساعت ۱۴)

۳) داوری آثار و انتخاب هنرجویان: دوشنبه ۱۴ مرداد تا پنجشنبه ۱۷ مرداد

۴) اعلام اسامی پذیرفته شدگان: شنبه ۱۹ مرداد

۵) پذیرش راه یافتگان نهایی به جشنواره: چهارشنبه ۳۰ مرداد (ساعت ۶ تا ۱۷)

۶) افتتاحیه جشنواره: چهارشنبه ۳۰ مرداد (ساعت ۱۸)

۷) شروع و پایان کارگاه ها: پنجشنبه ۳۱ مرداد تا شنبه ۲ شهریور

۸) داوری نهایی آثار: شنبه ۲ شهریور

۹) اختتامیه جشنواره: یکشنبه ۳ شهریور (ساعت ۱۸)

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران می توانند به نشانی دبیرخانه جشنواره، تهران، خیابان کارگر شمالی، بالاتر از بلوار کشاورز، خیابان صدوقی، پلاک ۱۷ مراجعه و یا با شماره تلفن های ۶۶۹۴۶۹۱۰ – ۶۶۹۴۶۹۱۱ در ارتباط باشند.

بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به دبیری رضوان صادق‌زاده» با شعار «نرسیده به درخت، دو قدم مانده به گل» از سی ام مرداد تا سوم شهریور ماه ۱۳۹۸ در ایلام برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فریدون جیرانی به شورای پروانه ساخت پیوست/ مازیار میری رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با اعلام ابراهیم داروغه‌زاده معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، فریدون جیرانی جایگزین مازیار میری در شورای صدور پروانه ساخت سازمان سینمایی شد.

به گزارش سینماپرس، ابراهیم داروغه‌زاده معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با انتشار عکسی در اینستاگرام از جایگزین شدن فریدون جیرانی به جای مازیار میری به عنوان عضو جدید این شورای پروانه ساخت خبر داد.

او در این باره نوشت: «جلسه شورای پروانه ساخت، یکشنبه ٢۶ خرداد ٩٨، خداحافظی با آقای مازیار میری عزیز و خوش آمدگویی به اقای فریدون جیرانی نازنین.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستند «بانو» آماده نمایش شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «بانو» که داستان زندگی بانو عصمت احمدیان را روایت می‌کند، آماده نمایش شد.

به گزارش سینماپرس، مستند «بانو» که داستان زندگی عصمت احمدیان روایت می‌کند، آماده نمایش شد. محمد حبیبی‌منصور، نویسندگی و کارگردانی این اثر را بر عهده دارد.

مستند سینمایی بانو در ۸۲ دقیقه روایت‌گر زندگی پرفراز و نشیب بانو عصمت احمدیان، از زنان تاثیرگذار اهواز است. زنی که خودش و اعضای خانواده او از جمله همسر و سه فرزندش هرکدام به نوعی با جنگ در ارتباط هستند.

زندگی پس از جنگ و فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی خانم احمدیان نیز بخش مهمی از زندگی اوست که در این مستند به آن پرداخته شده است.

گروه فیلمساز در یک همراهی دوساله تلاش کرده است تصویری واقعی و دور از شعارزدگی از زندگی یک زن موفق را به مخاطب ارائه دهد.

این مستند به همت واحد مستند دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تولید شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سریال‌های نمایش خانگی به سمت هنجارشکنی‌های اخلاقی و ابتذال رفته – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال‌های شبکه نمایش خانگی علی رغم توفیقاتی که می‌توانست داشته باشد به سمت هنجار شکنی‌های اخلاقی و ابتذال رفته است. این تاثیر گذاری به نوعی به صورت زیرپوستی در حال حرکت است و اثرات مخرب آن به مراتب بدتر از ابتذال در سینما است.

به گزارش سینماپرس، با بالارفتن بحث‌ نظارت و ارزش‌گذاری در حوزه سینما و شبکه نمایش خانگی و ورود مفاهیم و آموزه‌های غیر اخلاقی و ضددینی به گفتگوی کوتاهی با دکتر پرویز فارسیجانی مدیر کل سابق مرکز مطالعات و تحقیقات سینمایی پرداختیم.

دکتر فارسیجانی درباره اهمیت شبکه خانگی به تسنیم گفت: شبکه نمایش خانگی یکی از مهمترین ابزارهای نمایشی ما است که حتی از فیلم‌های سینمایی اکران به دلیل نمایش ساده و راحت در منزل، مقرون به صرفه‌ بودن خصوصا به دلیل گرانی سینما، پخش مکرر و تماشای آن به همراهی خانواده تاثیر گذارتر است.

این استاد دانشگاه هنر در ادامه بیان کرد: همه این توصیفات مسئولیت‌های مسئولین سینمایی ما را سنگین‌تر کرده است و هم هنرمندان مسئولیت دوچندانی پیدا می‌کنند. در کنار این‌ نکات باید یادآور شد که اگر هزینه‌ تولید این آثار خوب تدبیر بشود نتیجه این است که بازگشت سرمایه خوبی برای تهیه کننده‌ها و سرمایه گذاران به بار خواهد آورد و سود کلانی را به همراه خواهد داشت که قابل مقایسه با سینمای روی پرده نیست. خود این موضوع باعث علاقه‌مندی هنرمندان شده که به شبکه نمایش خانگی گرایش داشته باشند. همینطور به نوعی اسپانسرها نیز علاقه‌مند هستند که با سرمایه گذاری روی این حوزه سود آوری بهتری داشته باشند.

این مدیر فرهنگی و هنری کشور گفت:  مطالب گفته شده باعث می شود که ما مجبور شویم چارچوب حرفه‌ای و خوبی  را تعریف کنیم که متاسفانه در این زمنیه ما خیلی جلو نرفتیم. مخصوصا با رکودی که در نمایش خانگی بود فیلمسازان ما به روش‌های مختلفی که بتوانند تا از مدیوم سینمای خانگی بهره بشتری ببرند و آن را گیشه‌ای کنند رو آوردند.

عضو شورای سیاستگذاری شبکه چهار بیان کرد: سریال‌های شبکه نمایش خانگی برخلاف توفیقاتی که می‌توانست داشته باشد به سمت هنجار شکنی‌های اخلاقی و ابتذال رفته است. این تاثیر گذاری به نوعی به صورت زیرپوستی در حال حرکت است و اثرات مخرب آن به مراتب بدتر از ابتذال در سینما است.

فارسیجانی درباره ادامه روند سریال‌های خانگی گفت: باتوجه به آنکه می‌توان یک سریال و فیلم شبکه نمایش خانگی را چندین بار دید و می‌توان به افراد مختلف داد تا آن را ببینند و دیگر اینکه شرط سنی خاصی ندارد باعث سو استفاده از آن از طرف برخی از هنرمندان شده است. شورای نمایش و پروانه ساخت شبکه ویدیویی ما نیز اغماض می‌کنند و در نتیجه ضربه‌های سنگینی دارد به خانواده‌ها و فرهنگ و اعتقادات و باورهای ما زده می‌شود. ما بارها به مسئولین مربوطه گوشزد کردیم که برخی از این سریال‌ها دارای صحنه‌ها و گفتگوهایی است که واقعا نمی‌شود دید. سینما اگر دارای ابتذالی باشد می‌توان نرفت و تماشا نکرد ولی این مورد در خانه است و مانند برنامه‌های تلویزیون پخش می‌شود. بسیاری از خط قرمزها دارد رد می‌شود و کسی هم به آنان تذکر نمی‌دهد. از طرف دیگر می‌بینیم که خود فیلم‌های سینما و آثار دیگر برای اینکه بازار گرمی داشته باشند و بتوانند فروش بهتری کنند، مثلا پشت صحنه‌ها را پخش می‌کنند که در آنان نیز خط قرمزهای دیگری نیز رد می‌شود. این موضوع می‌طلبد که هم کارشناسان و هم داوران بهتر و دقیق‌تری در سازمان‌های سینمایی فعالیت کنند، مطالبات جدی‌تری بکنند و ضوابط بهتری را نیز در نظر بگیرند و نسبت به تولید آیتم‌های بهتر و مناسب‌تر نیز فکر کنند. از همه مهمتر آنکه ضوابط را عملا در نظر بگیرند و نباید به بهانه آنکه بازار فروش فیلم خراب نشود خط قرمزها وضوابط را در نظر نگیرند.

رئیس کمیته فصل فیلم و سریال کتاب اهداف و اولویت‌های تولید و پخش صداوسیما بیان کرد: باید نسبت به شورای نظارتی گله کرد که چرا نسبت به مفاهیم و آموزه‌های غلطی که سریالی مانند ممنوعه در زمینه ازدواج دختر و پسر وارد کرده هیچ واکنشی نشان نداده است. رسما رواج سبک زندگی غربی، تقبیح ارزش‌های دینی و انقلابی به وفور در سریال‌های شبکه نمایش خانگی دیده می‌شود. زمانی باید نگران این می‌بودیم که چنین مفاهیمی را سریال‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهند ولی فعلا مشکل این است که همان مفاهیم را به صورت بدتر در شبکه نمایش خانگی خودمان نشان می‌دهند. روابط بین زن و مرد، دختر و پسر، حجاب‌های بد و پوشش نامناسب، شوخی‌های اروتیک خیلی رها شده است. اگر نظارت درست صورت نگیرد و رعایت نشود باید مطمئن بود که گام به گام تهدید خانواده‌ها جدی‌تر خواهد بود.

دکتر فارسیجانی در پایان درباره چرایی عدم ورود سینماگران فرهنگی و ارزشی ما به شبکه نمایش خانگی گفت: نمایش خانگی دارای تهدید و فرصت است. فرصت بسیار خوبی است که بتوان در آن ارزش‌ها و مسائل فرهنگی را وارد کرد و نشان داد اما از سوی دیگر بخاطر آنکه دارای تهدید مالی به خاطر سرمایه‌گذاری و مشکلات دیگر است غالبا دست و پای ورود سینماگران را به آن بسته است. سینماگر اگر بخواهد دچار مسائل مالی نشوند باید به فکر گیشه خود باشد و برای این کار مجبور می‌شوند که مفاهیم زرد و مبتذل را وارد کنند درحالی که علاقه مند به تولید و ساخت این مفاهیم نیستند. جا دارد که برای حل این مشکل امثال سازمان‌هایی مانند اوج ورود کنند تا راه برای همکاری فیلمسازان و سینماگران خوب ما که تلاش برای ساخت آثار خانگی ارزشی، فرهنگی و مناسب دارند باز شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی موسیقی جوان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه ۴ تیرماه تمدید شد.

به گزارش سینماپرس، مهلت ارسال آثار جهت شرکت در جشنواره ملی موسیقی جوان که در فراخوان تا ۳۱ خرداد ذکر شده بود، به دلیل استقبال و تقاضای مکرر متقاضیان تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه ۴ تیرماه تمدید شد.

براساس اعلام دبیرخانه جشنواره، مهلت ارسال آثار پس از تاریخ ذکرشده مجدداً تمدید نخواهد شد.

براساس اعلام دبیرخانه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، پس از دریافت و طبقه‌بندی آثار، بلافاصله کمیته‌های تخصصی به بررسی و ارزیابی آثار خواهند پرداخت و اسامی منتخبان برای حضور در مرحله نهایی و اجرای صحنه‌ای متعاقباً اعلام می‌شود.

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و مشارکت استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی و حمایت دفتر موسیقی و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۵ مرداد تا ۵ شهریور سال جاری در تالار رودکی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«به نام خلق» روایت فعالیت های مجاهدین خلق – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نخستین قسمت مجموعه مستند «به نام خلق» روایتی از تشکیل و فعالیت‌های سازمان مجاهدین خلق، امشب پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، در سال ۱۳۴۴ محمد حنیف نژاد سازمان مجاهدین خلق را تاسیس کرد؛ ولی چندی بعد، ساواک او و دیگر اعضای کادر مرکزی سازمان را دستگیر و اعدام کرد.

در دهه ۵۰ سازمان عملا به دو دسته داخل زندان به رهبری مسعود رجوی و بیرون زندان به رهبری تقی شهرام تبدیل شده بود.

سال ۱۳۵۷، تقی شهرام به حکم دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد و رهبری سازمان در اختیار مسعود رجوی قرار می‌گیرد.

همکاری رجوی با بنی صدر رئیس جمهور وقت، سرانجام آن‌ها را به هم گره می‌زند و هر دو به پاریس فرار می‌کنند، اما رجوی همچنان به فعالیت‌های خود ادامه و ترور شخصیت‌های برجسته کشوری و حتی مردم عادی توسط عوامل سازمان را در دستور کار قرار می‌دهد.

مجموعه مستند «به نام خلق» روایتی است از ایده‌های اولیه شکل گیری این سازمان و روند تغییرات و فعالیت‌های آن در دوره‌های گوناگون که در ۲۹ قسمت تولید شده است.

در این مستند علاوه بر استفاده از تصاویر آرشیوی و کمتر دیده شده از دوره‌های قبل و بعد از انقلاب، با برخی کارشناسان و افراد آشنا با اندیشه‌های منافقین هم گفتگو شده است.

ایمان گودرزی کارگردانی «به نام خلق» را بر عهده داشت که نخستین قسمت آن دوشنبه ۲۷ خردادماه ساعت ۲۳:۰۰ و تکرار آن ساعت ۹:۰۰ روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

طرح تشکیل سازمان نظام صنفی هنرمندان در دستور کار کمیسیون – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حجت الاسلام احمد مازنی از مذاکره با وزارت ارشاد برای اجرای طرح تشکیل سازمان نظام صنفی هنرمندان خبر داد.

به گزارش سینماپرس، حجت الاسلام احمد مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره برنامه‌های جدیدی که برای سینما در این کمیسیون مطرح شده به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: یکی از مسائل مطرح شده «سازمان نظام صنفی هنرمندان» است که طرح آن در دستور کار کمیسیون قرار دارد که در راستای آن با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنوف مختلف هنر گفتگوهایی انجام دادیم و دیدیم که می توانیم به نقطه‌ای مشترک برسیم تا در پی آن بتوانیم در صحن علنی مجلس و صحن علنی کمیسیون فرهنگی مجلس، موضوع را مطرح کنیم.

وی با بیان اینکه زنده یاد جمشید مشایخی روزی به من گفت تمام اصناف یک کانون و نظامی دارند اما بازیگران ندارند و از این جریان گله‌مند بودند، گفت: نظام صنفی واحد وجود ندارد از این رو تصمیم گرفتیم روی این موضوع کار کنیم البته نظام صنفی هنرمندان با در نظر گرفتن نظرات هنرمندان و شرایط آن‌ها و در کل با انتخاب خودشان تشکل‌هایی ایجاد کردند که هم به نفع خودشان باشد و هم قانون در آن اعمال شود از سویی شاهد کمترین دخالت‌های حاکمیتی در روند کاری آنها باشیم.

حجت الاسلام مازنی افزود: ما در قانون ششم توسعه، دولت را موظف کردیم که آن را تحقق بخشد، چون از اقدامات و کارهای زیرساختی و تاثیرگذار مهم است که البته دولت و قوه قضائیه با سرعت کمتری به نسبت دیگر کارها آن را انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: ما در این طرح سعی کردیم امکان مدیریت و هدایت را خود هنرمندان پیش ببرند و حاکمیت نقش نظارتی داشته باشد البته دولت هم وظیفه دارد آن را به بهترین شکل پیش ببرد.

حجت الاسلام مازنی در خصوص بررسی محتوای فیلم‌های سینمایی در کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: معمولا یکی از بحث‌هایی که در دستور کار کمیسیون فرهنگی و در بحث رویدادها و اخبار فرهنگی مطرح می‌شود همین موضوع است و بحث دیگر بررسی فیلمنامه‌هایی است که مجوز ساخت می‌گیرند، اما مجوز نمایش ندارند و یا اکران می‌شوند، اما پس از مدتی توقیف می‌شوند، که با این موضوع یک نابسامانی در این بخش مشاهده می‌شود از این رو بنا شد با دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به یک جمع بندی برسیم تا شاهد چنین اتفاقاتی در سینما نباشیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره برگزاری جشن مدیران تولید سینما و قیاس آن با دیگر جشن‌ها و جشنواره‌های کشور گفت: هجدهمین دوره از جشن مدیران تولید برگزار شد و من توفیق حضور در دو دوره برگزاری آن را داشتم که به نظرم یکی از برنامه‌های بی حاشیه با در نظر گرفتن جنبه‌های فنی و کارشناسی و حرفه‌ای مدیران تولید و نقش مهم آن‌ها در حوزه سینما است.

حجت الاسلام مازنی افزود: از طرفی ترکیب مدعوین این جشن به نوعی است که همه گروه‌ها و طیف‌های سینما را دربرمی گیرد و تا آنجایی که شاهد بودم از اختلافات و مشکلاتی که در دیگر مجموعه‌های مختلف سینمایی وجود دارد به دور هستند و نوعی همدلی بینشان رواج دارد که فراجناحی و فراگروهی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این همدلی در حوزه سیاست در برگزاری جشن مدیران تولید وجود داشت، گفت: از نمایندگان مجلس و حتی چهره‌های مختلف سیاسی حضور مدعوین فراجناحی به چشم می‌خورد یعنی کسانی که هم اکنون در مجلس فعالیت دارند و کسانی که قبلا فعال بودند و در کنار هم حضور داشتند که این جای قدردانی دارد، اگر این موضوع در دیگر جشن‌ها و جشنواره‌ها اعمال شود و مردم بدانند اگر اختلافی وجود دارد فقط بحث سلیقه است و مشکل خاصی وجود ندارد؛ بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

حجت الاسلام مازنی ادامه داد: جالب است بدانید که ما از اعضای «شورای گفتگوی ملی» طرحی را چند سال پیش مطرح کردیم و گفتیم راه حل مسائل ایران گفتگوی ملی است و کسانی که اندیشه‌ها و سیاست‌های امام و رهبر و قانون اساسی را قبول دارند باید برای حل و فصل مسائل کشور گفتگو کنند تا همه کارها به نفع کشور تمام شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: این موضوع نیز یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت جشن مدیران تولید است که امیدوارم همه گروه‌ها و صنوف مرتبط با سینما و هنر با چنین روشی (وحدت، همدلی و گفتگوی ملی) برای ایران و ایرانی و هنر این مرز و بوم قدم بردارند و برنامه‌های خود را اجرا کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع